quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 10:58 schreef Falco het volgende:Wat mij zelf ook opvalt is dat er telkens twee opeenvolgende strenge winters zijn geweest de laatste decennia: '85 en '86, '96 en '97 en naar het laat aanzien nu ook '08 en '09 Toeval of niet? Er is vast wel een statistische onderbouwing te vinden of dit nu wel of niet is. Wellicht dat ik er dit weekend nog iets over probeer uit te rekenen...
Inderdaad opvallend dat strenge winters vaak achtereenvolgend lijken te komen, dit is echter lang niet altijd zo.
Je bedoelt vermoed ik winter 09 en 10. Hiervan kan echter nog zeker niet over strenge winters gesproken worden. W09 was koud maar niet extreem, staat denk ik ergens in de top 40 als ik zo snel even kijk. Ook het hellmangetal is zeker niet indrukwekkend met 56,5 en een 49e plaats. Gewoon over het geheel gezien een gemiddelde winter met 1 flinke vorstperiode. Iets wat vroeger overigens vrij normaal was.
Dit jaar is tot nu toe redelijk koud, maar ook nog niet streng, dit zou wel nog kunnen komen.
Overigens is volgens de definities een winter pas koud bij >100 hellmannen en streng bij meer dan 300.
100 kunnen we halen, 300 niet maar dat is een beetje een rare waarde, er zijn maar 3 van zulke winters geweest.
[ Bericht 41% gewijzigd door -0- op 02-01-2010 16:37:14 ]