abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53796606
quote:
Klimaat: De Elfstedentocht komt!

29 september 2007

Opschuiven, Al Gore. Astrofysicus Piers Corbyn voorspelt het weer op basis van zonneactiviteit.' Van alle weerpatronen keren er 154 om de zoveel tijd terug'

Door Simon Rozendaal

Haal die schaatsen maar uit het vet. Volgens de Britse weersvoorspeller Piers Corbyn is de kans behoorlijk groot dat er deze winter in Nederland kanworden geschaatst. Corbyn voorspelt minstens één stevige vorstmaand.

Pardon? Een weersvoorspeller die meer dan een week vooruitkijkt? Corbyn is dan ook geen normale weersvoorspeller zoals ze bij de meteorologische instituten werken. Daar worden immers geen voorspellingen gepubliceerd die verder reiken dan een week. Nederlands meest geciteerde meteoroloog, Henk Tennekes, ex-onderzoeksdirecteur van het KNMI, heeft weleens gesteld dat het op basis van de chaostheorie zelfs fysisch onmogelijk is om verder vooruit te kijken dan een dag of tien. Dan gaan onvoorspelbare kleine zaken een grote rol spelen en kan het fladderen van een vlinder in Rio de Janeiro bijvoorbeeld een tyfoon in Taipeiveroorzaken.

Corbyn is dan ook geen meteoroloog. Hij is opgeleid als astrofysicus en meent dat de zon het klimaat op aarde bepaalt. Op basis daarvan maakt hij met zijn bureau Weather Action(The Long Range Forecasters)langetermijnweersvoorspellingen. Een maand of zelfs een jaar vooruit, daar draait Corbyn zijn hand niet voor om.

Hij claimt bovendien een hoger succespercentage dan de KNMI's van deze wereld. '75 Procent, zo is door onafhankelijk onderzoek bewezen. Niet zelden zit ik volgens mijn klanten zelfs in de buurt van de 85 procent.' Feit is dat hij af en toe opmerkelijk juiste voorspellingen doet. De nattigheid die Groot-Brittannië in juli teisterde, was door Corbyn voorspeld,zo kan dit weekblad bevestigen (de redactie ontvangt de voorspellingen van de Brit). De opvallend warme aprilmaand zag Corbyn overigens niet aankomen.

Geheimzinnig

Corbyn doet ietwat geheimzinnig over zijn aanpak. 'Vindt u het gek? Daarmee verdien ik mijn geld.' Zo'n tien jaar geleden heeft hij de methode in een kluis gedeponeerd toen zijn bedrijfje naar de Britse beurs ging. Ook kondigt hij drie wetenschappelijke artikelen aan, waarin hij een tip van de sluier zal oplichten.

Gezeten in een Londens koffiehuis haalt de Brit een enorm vel vol rode en blauwe stippen tevoorschijn waarop zijn lange-termijnvoorspellingen staan genoteerd. Hij vertelt dat hijdiebaseert op twee cycli, die allebei met de magnetische activiteit van de zon te maken hebben.De zon heeft een nog niet helemaal doorgronde 22-jarige schommeling. Om de elf jaar wisselen de magnetische noordpoolen zuidpool stuivertje: na 22 jaar is de noordpool weer gewoon de noordpool geworden.

De ene cyclus is anders dan de andere. Er zijn zelfs perioden dat er nauwelijks cycli zijn, zoalsgedurende de zestiende en zeventiende eeuw,de zogeheten Kleine IJstijd.Ook binnen één cyclus verandert het gedrag van de zon. De hoeveelheid zonlicht die de aarde bereikt, varieert weliswaar weinig (ongeveer 0,1 procent),maar de zon straalt veel meer uit dan alleen zonlicht. Bijvoorbeeld de zogeheten zonnewind (een stroom van geladen atoomdeeltjes) en grote magnetische 'vlammen', die soms wel het hele zonnestelsel bestrijken.

Vanaf de aarde is de 11- en 22-jarige cyclus enigszins te volgen met behulp van de zogeheten zonnevlekken: koele, donkere plekken op de zon die vreemd genoeg een beeld geven van de zonne-activiteit. Het vreemde is dat naarmate de zon meer van die koele plekken vertoont,dezeactieveris. In Corbyns systeem heeft de zonnecyclus een dubbele invloed op het aardse klimaat, via de zonnewind en via stratosferische windpatronen op aarde. Die twee schommelingen combineert Corbyn en op basis daarvan doet hij zijn langetermijnvoorspellingen.

De essentie ervan is dat het weer zichzelf herhaalt. 'In mijn systeem zitten 154 weerpatronen die om de zoveel tijd terugkeren.' Corbyn zag dit jaar bijvoorbeeld dezelfde natte zomer als in 1875 en legt dan ogenblikkelijk een verband: 2007 min 1875 is 132, ofwel 12 maal 11. Op dezelfde manier verwacht hij dat de komende winter zal lijken op die van22jaar (2 maal 11) geleden: die van 1986.

Broeikaseffect

De 60-jarige Corbyn is van het excentrieke type waarin Groot-Brittannië grossiert. Maar zelfs voordat land is hij opmerkelijk,want de krant The Independent omschreef hem eens als een mad scientist, gekke geleerde. Lang, mager en zowel letterlijk als figuurlijk een warhoofd.

Met een fascinerende achtergrond. Hij was ooit een marxistische studentenleider en voerde in de jaren zeventig een groep van 200 krakers in West-Londen aan. Zijn broer Jeremy zit voor de linkervleugel van Labour in de Britse Tweede Kamer. De naam Corbyn klinkt in de verte Nederlands,maar komt uit Frankrijk: 'Ik stam geloof ik af van een gevluchte hugenotenfamilie.' Corbyn is oprichter, directeur en momenteel de enige werknemer van Weather Action, dat weersvoorspellingen levert aan zo'n honderd bedrijven in het Verenigd Koninkrijk.Overigens loopt er in andere Europese landeneen proef: via de website lowefo.com kunnen tijdelijk gratis dertig dagen voorspellingen worden verkregen.

Het bedrijf is een paar jaar op de beurs geweest en telde toen een stuk of tien werknemers,maar dat liep fout. 'Ons geld raakte snel op. De man die de beursintroductie begeleidde, heeft er een sportauto aan overgehouden. Ik zelf niks.' Dat heeft hij ook niet nodig. Corbyn is vegetariër en leeft uiterst sober. 'Luxe zegt me weinig.'Corbyn is ook een zogeheten broeikasscepticus. Hij gelooft dat de invloed van de zon op het aardse klimaat veel groter is dan van de mens via het verstoken van fossiele brandstoffen (het zogeheten versterkte broeikaseffect).Volgens hem heeft CO2 vrijwel geen invloed op het klimaat en de zonnecycli des te meer.Tot nu toe is er echter geen algemeen geaccepteerd mechanisme waarlangsde zonneactiviteit het weer op aarde zou kunnen beïnvloeden. De Deense natuurkundige Henrik Svensmark heeft een jaar of tien geleden gesuggereerd dat de zonnecycli invloed hebben op de kosmische straling die de aardse atmosfeer penetreert en dat die variaties in kosmische straling vervolgens invloed zouden hebben op de hoeveelheid wolken.

Corbyn heeft daar weer een andere kijk op. Hij denkt dat de zon het aardse klimaat stuurt via de zonnewind. 'Die kosmische straling is weliswaar sterk,maar als je gaat rekenen, zit er in de zonnewind duizendmaal zoveel energie als in de kosmische straling. 'De komende paar jaar worden cruciaal in het klimaatdebat. De huidige zonnecyclus, nummer 23, was namelijk minder krachtig dan de vorige. Amerikaanse zonnefysici als Ken Schatten hebben bovendien voorspeld dat de volgende cyclus, nummer 24, waarschijnlijk nog zwakker wordt.

Schaatsen

Als dat inderdaad klopt, moet binnen enkele jaren duidelijk worden wie er nu gelijk heeft in het debat. Als de gemiddelde temperatuur op aardedaalt,blijken de zogeheten broeikassceptici gelijkte hebben en moeten de meeste meteorologen, klimatologen en politici-zoals Al Gore-die zich achter het broeikasstandpunt hebben geschaard met de billen bloot.

Omgekeerd,als de gemiddelde temperatuur op aarde de komende jaren blijft stijgen, is het onmiskenbaar dat de mens via het opstoken van fossiele brandstoffen meer effect heeft op het klimaat dan de variaties in zonne-activiteit. Dan zullen de meeste sceptici hun ongelijk moeten bekennen en diverse van hen (in Nederland bijvoorbeeld de bioloog Bas van Geel en de geoloog Salle Kroonenberg) hebbenal aangekondigd dat te zullen doen, mochten ze geen gelijk hebben.Hetzelfde geldt voor Corbyn. 'Ja, natuurlijk, als de temperatuur op aarde blijft stijgen terwijl de activiteit van de zon afneemt,heb ik ongelijk. Dat zal ik dan ook in het openbaar toegeven. Maar maakt u zich geen zorgen, dat zie ik niet gebeuren!'

Wat dat betreft vormt de komende winter een interessante test. Er is in Nederland een redelijk goed verband tussen het tijdstip waarop een Elfstedentocht wordtgereden en de dieptepunten in de zonnecycli, zoals de illustratie bij dit artikel aangeeft. De laatste vier tochtenbevonden zich in elk gevalvrijwel exact in het minimum van een cyclus.Volgens de Amerikaanse ruimtevaart ­organisatie Nasa valt het komende zonneminimum vermoedelijk in januari 2008. Dat betekent dat wanneer Corbyn en de zijnen gelijk hebben, de kans groot is dat er de komende winter en wellicht ook de winter erna geschaatst kan worden in Nederland.

Van dat krakende, dikke, blauwzwarte ijs, Jan en alleman op de sloten, plassen en meren,eindelijk verbroedering, alom koek en zopie, die ijskoude wind op je verhitte wangen, heerlijk!
http://www.elsevier.nl/ma(...)3/week/39/index.html

http://www.weatheraction.com/

http://lowefo.com/
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  maandag 8 oktober 2007 @ 19:09:27 #2
88233 Steve
Still the best.
pi_53796676
Ik hoop dat hij gelijk heeft.
"Atb is lief, groetjes Peri."
pi_53797039
pi_53797201
laat maar komen..........
pi_53797592
Ik ga trainen.
When Alexander saw the breadth of his domain, he wept for there were no more worlds to conquer.
  maandag 8 oktober 2007 @ 19:51:48 #6
52558 agRESSIV-e
kan je rekenen?
pi_53797805
quote:
' Corbyn zag dit jaar bijvoorbeeld dezelfde natte zomer als in 1875 en legt dan ogenblikkelijk een verband: 2007 min 1875 is 132, ofwel 12 maal 11. Op dezelfde manier verwacht hij dat de komende winter zal lijken op die van22jaar (2 maal 11) geleden: die van 1986.
*proest*

................reken er maar niet op.
  maandag 8 oktober 2007 @ 19:56:29 #7
152894 Ex-Lekkerlander
Nee, ik woon er niet meer
pi_53797947
Ik hou niet van kou
"In sinopel 3 vogels van goud, geplaatst 2 en 1."
Het is niet alleen maar onzin wat ik verkondig !!!!
  maandag 8 oktober 2007 @ 19:58:37 #8
152894 Ex-Lekkerlander
Nee, ik woon er niet meer
pi_53797998
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 19:51 schreef agRESSIV-e het volgende:

[..]

*proest*

Proest??
We hebben het over de winter 2007/2008.
Januari 2008-22jaar is 1986
"In sinopel 3 vogels van goud, geplaatst 2 en 1."
Het is niet alleen maar onzin wat ik verkondig !!!!
pi_53798297
Dus nu moet ik dit jaar góéde handschoenen kopen? En een sjaal? En warme schoenen?
pi_53806148
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 19:51 schreef agRESSIV-e het volgende:

[..]

*proest*

ja van die natte zomer is wel een beetje vergezocht.
maar van dippen in zonnevlekken is wel opvallend.

ik zal de grafiek uit de Elsevier vanavond scannen.
zie je bij bijna elke dip een Elfstedentocht.

maar als de komende winters dus normaal zijn of zelfs aan de warme kant, dan is de global warming zo sterk dat het zonnevlek-dip-effect wordt geneutraliseerd.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 08:03:29 #11
52513 whosvegas
The Trickster
pi_53806210
tvp
Are you nuts??
pi_53806251
Elfstedentocht

Toch maar eens kijken of ik me daar dan voor in kan schrijven
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  Moderator dinsdag 9 oktober 2007 @ 11:26:29 #13
8781 crew  Frutsel
pi_53809575
mjah, er werd ook gezegd en voorspeld dat 2007 wel eens de heetste zomer van de afgelopen 30 jaar zou worden
Britse Onderzoekers: 2007 wordt Heetste Jaar ooit!

Al mag er best een vet pak sneeuw vallen

Misschien leuk om de oude reeks Winterverwachting 2007 #4 - Winter of Lente? weer op te pakken, maar dan voor 2008?
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 20:30:10 #14
52774 Laakie
Doet het voor een knaakie!
pi_53821638
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 08:09 schreef FJD het volgende:
Elfstedentocht

Toch maar eens kijken of ik me daar dan voor in kan schrijven
Ik ga er zeker heen maar dan sta ik bij de koek en zopie Lekker aan de jagermeister
:D
pi_53822278
quote:
Op dinsdag 9 oktober 2007 07:53 schreef Caesu het volgende:

[..]

ik zal de grafiek uit de Elsevier vanavond scannen.
zie je bij bijna elke dip een Elfstedentocht.

woensdag 10 oktober 2007 @ 09:12:25 #16
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_53831154
Ook maar even hier posten.

Er is geen verband tussen het aantal zonnevlekken en wel of geen koude winter volgens het KNMI:
quote:
Zo'n honderd jaar geleden werd algemeen aangenomen dat de zonnevlekkencyclus het weer bepaalde. Zelfs in de jaren 1950 werden er nog serieuze pogingen gedaan het weer hiermee een aantal jaren vooruit te voorspellen. Daarna is men zich toch gaan realiseren dat die voorspellingen niet vaak uitkwamen, en zijn de zonnevlekken op het KNMI in onbruik geraakt. Daarbuiten schijnen ze nog veel gebruikt te worden om de felbegeerde winterverwachting te maken.

In de meest simpele vorm wordt gesteld dat strenge winters een laag zonnevlekkengetal hebben, bijvoorbeeld naar aanleiding van de observatie dat behalve 1947 alle elfstedentochten verreden zijn in een maand met minder dan 50 zonnevlekken. Nu heeft 2/3 van alle maanden een zonnevlekkengetal onder de 50, dus er moeten ook heel veel heel zachte wintermaanden bij zijn. Ook hier biedt een grafiekje uitkomst. Daarin is te zien dat er vrijwel evenveel zachte winters met weinig zonnevlekken waren als strenge. Er is weer een heel licht verband de goede kant op, maar dit is weer weinig betrouwbaar (p=39%). Zelfs over de bijna 300 jaar van de Zwanenburgreeks wordt dit niet beter.

Een recente variant van de zonnevlekkentheorie zegt dat de polariteit van het magnetische veld van de zon een rol speelt - dat is de ene cyclus van 11 jaar evenwijdig aan dat van de aarde, en de volgende cyclus tegengesteld. We zouden dus naar de volle 22-jarige cyclus moeten kijken. Ook dat is zo gedaan. de dubbele reeks staat sinds vandaag in de Climate Explorer. Over de hele eeuw is weer geen enkel verband te zien.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
  woensdag 10 oktober 2007 @ 20:18:31 #17
61660 Lariekoek
pi_53846582
Jan Visser
quote:
Hoe zal het de winter van 2008 vergaan?

Het is oktober, de blaadjes vallen van de bomen en menigeen doet weer een poging om te voorspellen hoe het de komende winter zal vergaan. Weerman Piet Paulusma is op zijn site zeer ‘vooruitstrevend’. Hij bericht het volgende: “De winter komt laat op gang en wordt waarschijnlijk iets te zacht of net normaal. Eerste najaarsstormen en de eerste winterse taferelen niet eerder dan in de tweede helft van december. Januari is kwakkelend met korte perioden met kou en zacht weer; relatief veel neerslag. Februari wordt waarschijnlijk wel kouder of gemiddeld normaal, waarbij ik verwacht dat we even op de schaatsen komen.” Tot zover de wintervoorspellinmg van Piet.

Het zou zomaar kunnen dat Piet gelijk krijgt maar persoonlijk denk ik dat je niet in de schoenen van ‘onze lieve Heer’ moet gaan staan. We zijn vaak, gelet op de grote spreiding tussen de ongeveer 50 oplossingen van het ECMWF, niet in staat om meer dan een globale trendverwachting voor de komende 10 dagen aan te geven: laat staan dat je in oktober al pretendeert hoe het februari zal vergaan. Dat lijkt teveel op een gok en daar is de meteorologie naar mijn mening een te serieuze aangelegenheid voor.

Recent verscheen in Elsevier een artikel van Simon Rozendaal. De auteur, een fervent tegenstander van Al Gore, schuift astrofysicus Piers Corbyn uit Engeland naar voren. Corbyn beweert op grond van (geringe) zonsactiviteit, dat de winter van 2008 koud gaat worden (tenminste één stevige vorstmaand). Er hangt wellicht zelfs een Elfstedentocht in de lucht. Tussen het gebrek aan zonneactiviteit (zonnevlekkenminimum) en verreden Elfstedentochten zit inderdaad een verband maar we leven tegenwoordig wel in een klimaat met Provençaalse trekjes.

Uit het artikel van Rozendaal blijkt dat Corbyn zichzelf nogal profileert. Daar is niets op tegen uiteraard maar wat meer bescheidenheid zou hem sieren. We hebben de afgelopen decennia wel meer van dit soort ‘grappenmakers’ door de voordeur zien binnenkomen en daarna niets meer van hen vernomen. Persoonlijk doe ik niet aan ‘kant en klare’ oplossingen voor de komende maanden. Wel zijn er indicaties die ik onder meer op deze site naar buiten heb gebracht en recent beschreven in Trouw.

Hierbij volgt mijn tekst uit Trouw van 29 september: "Het Antarctische ozongat is dit jaar minder omvangrijk dan de laatste jaren. Dat is goed nieuws al is het nog te vroeg om nu al te speculeren op een herstel van de kwetsbare ozonlaag. Zelf denk ik dat er een verband bestaat tussen het kleinere ozongat en de zeer koude winter in onder meer Argentinië en de randen van het Zuidpoolgebied. Kennelijk is de stratosfeer (rond 20 kilometer) dit jaar minder koud waardoor de afbraak van ozon wordt afgeremd. Bij temperaturen omstreeks -80º ontstaan namelijk stratosferische wolken die met name in de late winter een negatieve invloed hebben op de ozonlaag.

Een minder koude stratosfeer heeft een temperend effect op de winden op dat niveau en tevens op de straalstroom op circa 10 kilometer hoogte. De Antarctische kou nabij het aardoppervlak kan daardoor makkelijker wegvloeien (de straalstroom meandert meer) en veroorzaakt regionaal koudegolven. Of het de komende winter ook op het Noordelijk Halfrond tot aanmerkelijk lagere temperaturen gaat komen, is zeker niet onmogelijk. De stratosferische verwarming lijkt mij namelijk eerder een mondiaal dan een regionaal (Antarctisch) gebeuren. Uiteraard zijn er meer processen (zoals El Niño/La Niña) die een winter kunnen maken of breken. Wat dat betreft blijft uiterste voorzichtigheid geboden."
pi_53909679
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 20:18 schreef Lariekoek het volgende:
Jan Visser
[..]
Jan Visser en het KNMI kunnen nog geen 2 dagen vooruit voorspellen.. wat een grappenmakers..
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_53909706
Alweer????

Dit soort berichten komen ieder jaar voor, maar de laatste strenge winter was.. (heb ik niet eens meegemaakt)
pi_53909715
Ja, vorige winter zou ook koud worden..
En die daarvoor (die overigens wel redelijk koud was en de echte kou niet ver vandaan), en daarvoor en daarvoor...

Eens zal het waarheid zijn, dat wel
Vedanta_veri: Ik vraag mij af waarom iedereen zo voor het verbod op pedofilie is maar niet op roken, beiden zijn dingen waar je anderen mee beschadigd. Maar goed, mensen die verslaafd zijn aan iets kunnen daar niet objectief over zijn.
  zaterdag 13 oktober 2007 @ 17:20:58 #21
61660 Lariekoek
pi_53909733
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:16 schreef kawotski het volgende:

[..]

Jan Visser en het KNMI kunnen nog geen 2 dagen vooruit voorspellen.. wat een grappenmakers..
Volgens mij is dat ook precies hetgene wat Jan Visser in zijn stuk zegt.
pi_53922070
quote:
Op zaterdag 13 oktober 2007 17:20 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Volgens mij is dat ook precies hetgene wat Jan Visser in zijn stuk zegt.
dat bedoel ik, hij kan beter niets zeggen
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  zondag 14 oktober 2007 @ 12:02:02 #23
52513 whosvegas
The Trickster
pi_53922323
Zeer interessant artikel, binnenkort maar eens een dikke winterjas kopen
Are you nuts??
  zondag 14 oktober 2007 @ 17:34:40 #24
61660 Lariekoek
pi_53928189
quote:
Op zondag 14 oktober 2007 11:42 schreef kawotski het volgende:

[..]

dat bedoel ik, hij kan beter niets zeggen

Nevermind
pi_53928253
De grap is dat Rozendaals grafiek juist gemakkelijker te gebruiken is om aan te tonen dat de variatie in zonnestraling minder belangrijk is voor de huidige klimaatverandering dan menselijk handelen, dan andersom.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')