Maar weet je wel hoe moeilijk het is om die negatieve gedachtes om te zetten in blije positieve gedachten?quote:Op woensdag 31 maart 2010 23:36 schreef deenigeechteTS het volgende:
[..]
medicijnen werken niet want depressie is een psychische aandoening, oftewel je moet gewoon blij denken dan gaat het over heb ik gelezen[..]
Heb niet je hele verhaal gelezen, sorry, maar slik je AD?quote:Op vrijdag 2 april 2010 01:40 schreef Bos81 het volgende:
[..]
Maar weet je wel hoe moeilijk het is om die negatieve gedachtes om te zetten in blije positieve gedachten?
Okee, ik kan op een dag best lachen. grapjes maken en vrolijk zijn, maar krijg dan meestal kort er op een enorme klap in mijn gezicht en ben weer in een neerslachtige stemming.
Jaquote:Op vrijdag 2 april 2010 01:46 schreef Lily-Ella het volgende:
[..]
Heb niet je hele verhaal gelezen, sorry, maar slik je AD?
En beweeg veelquote:
Het is maar een tip maar ga ook eens lezen in het 'de kracht van het nu' topic.quote:Op maandag 12 april 2010 12:17 schreef Lotteu het volgende:
Ik heb intussen alweer bijna 3 jaar last van een angststoornis met agorafobie. Eerst durfde ik helemaal niks, nu durf ik met anderen het meeste wel, maar alleen nog niet. Ik durf hooguit naar de winkel hier dichtbij of een stukje in de buurt te fietsen, maar meer niet.
Ben al opgenomen geweest en heb verschillende therapieen gevolgd. Echter is elke therapie erop gebaseerd dat ik in kleine stapjes moet gaan oefenen. Maar ik geloof daar intussen niet meer in. Ik kan oefenen wat ik wil, maar mijn manier van denken blijft verkeerd, zodat ik een stukje dat ik al 100 keer gefietst heb, de 101ste keer nog steeds niet durf.
Ik heb nu via agorafobie.be (mag ik die link hier noemen) sessies besteld. Geen idee of me dit gaat helpen maar ik hoop het wel, het is meer gericht op hoe ik anders moet denken en ik vind het fijn dat het door iemand 'gemaakt' is die het zelf ook gehad heeft, dus wie weet.
Ik blijf hoop houden, al heb ik ook dagen dat ik het echt niet meer zie zitten en niet meer weet hoe ik ooit van die angst af moet komen..
Heel herkenbaar, soms heb je er gewoon geen zin meer inquote:Op dinsdag 13 april 2010 23:04 schreef Roffasmokes het volgende:
Helaas, kan ik me hier ook bij aansluiten,.
ik ben nu ongeveer 5 maanden 'officieel' depressief.
een hele nare jeugd gehad die zijn sporen heeft achtergelaten,
maar ook gewoon zoals alles bij mij loopt.
zelfmoordgedachtes en neigingen.
en alles blijft maar tegen zitten.
en WAAROM ben ik dan eigenlijk depressief?
de gang van zaken, de wereld situatie's, de leugens bedrog etc.
het vernederd worden, angst voor mensen.
mijn jeugd, en eigenlijk gewoon mijn hele leven.
ach, heb er de laatste tijd zoveel over gelezen en gepraat
dat ik gestopt ben met lezen.
dat klopt, maar als je niet serieus wordt genomen en dat gezegt wordt dat je het alleen voor de aandacht doet etc wordt de drang toch wel heel grootquote:Op dinsdag 13 april 2010 23:10 schreef DeZoektocht het volgende:
[..]
maarjah je geest rust toch niet voordat een oplossing is gevonden
Ja ben al begonnen met het lezen in dat topic, maar het is nogal veel werk hahaquote:Op dinsdag 13 april 2010 22:58 schreef DeZoektocht het volgende:
[..]
Het is maar een tip maar ga ook eens lezen in het 'de kracht van het nu' topic.
Ik herkend me heel erg in in het verhaaltje dat je op een bepaalde manier moet denken maar dat dat dan toch niet lukt.
Stel je eens voor dat je helemaal niet meer hoeft na te denken bij dingen waar je nu bang voor bent.
Ik merk bij mezelf dat het echt kan
Het boek is ook echt een aanraderquote:Op woensdag 14 april 2010 07:39 schreef Lotteu het volgende:
[..]
Ja ben al begonnen met het lezen in dat topic, maar het is nogal veel werk haha
wat goed van je !! hoe ging het?quote:Op woensdag 14 april 2010 17:12 schreef Lotteu het volgende:
Ik ben vandaag naar de supermarkt geweest op de fiets. Dat heb ik al 2 jaar niet gedurfd, en het ging goed!
Serotonine.quote:Op donderdag 1 april 2010 01:32 schreef Lily-Ella het volgende:
[..]
Volgens mij is het bewezen dat er gedurende een depressie een tekort is van een bepaalde stof (anyone? het is te laat om te googlen..) en dus aangevuld kan worden met medicatie. 'Gewoon blij denken' vind ik niet bepaald de sterkste tip als je zwaar depressief bent...
Ik heb ook borderline, nu gelukkig niet (meer) derpressief maar wel dan weer samen met angststoornis en eetstoornis..quote:Op zondag 18 april 2010 08:05 schreef 8108139dpths het volgende:
tuh vuh puh...
Borderline / depressieve stoornis...
In dit topic las ik dat je sinds twee jaar weer eens buiten durfde te komen om boodschappen te doen? Hoe past dat in dit plaatje? Want labeltjes plakken kunnen we allemaal wel, maar het gaat om de uitwerking.quote:Op maandag 19 april 2010 09:36 schreef Lotteu het volgende:
[..]
Ik heb ook borderline, nu gelukkig niet (meer) derpressief maar wel dan weer samen met angststoornis en eetstoornis..
Ik snap je vraag niet helemaal?quote:Op maandag 19 april 2010 10:28 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
In dit topic las ik dat je sinds twee jaar weer eens buiten durfde te komen om boodschappen te doen? Hoe past dat in dit plaatje? Want labeltjes plakken kunnen we allemaal wel, maar het gaat om de uitwerking.
Angststoornis klinkt wat vaag. Ik neem aan dat de meeste dingen die je niet durft te doen een sociaal aspect hebben? Je zou een sociale fobie kunnen hebben.quote:Op maandag 19 april 2010 10:52 schreef Lotteu het volgende:
[..]
Ik snap je vraag niet helemaal?
Ik heb sinds 2,5 jaar een angststoornis, maar probeer eraan te blijven werken en te blijven oefenen met dingen doen die ik eigenlijk niet durf. Nu vorige week dus naar een supermarkt waar ik nog niet eerder alleen heen ben geweest, dat was wel iets wat ik altijd vermeden heb.
Depressief ben ik gelukkig ook steeds minder, en van de angst- en eetstoornis ben ik gelukkig ook af... nou nog van de drank af kunnen blijven.... ik word vanmiddag opgenomen bij de Brijder ivm. een terugval...quote:Op maandag 19 april 2010 09:36 schreef Lotteu het volgende:
[..]
Ik heb ook borderline, nu gelukkig niet (meer) derpressief maar wel dan weer samen met angststoornis en eetstoornis..
Heel veel sterkte!quote:Op maandag 19 april 2010 12:17 schreef 8108139dpths het volgende:
[..]
Depressief ben ik gelukkig ook steeds minder, en van de angst- en eetstoornis ben ik gelukkig ook af... nou nog van de drank af kunnen blijven.... ik word vanmiddag opgenomen bij de Brijder ivm. een terugval...
Hoe ver ben je nu met die sessies? En merk je dat ze wat toevoegen of zijn het met name open deuren?quote:Op maandag 19 april 2010 09:38 schreef Lotteu het volgende:
Ik merk dat het heel langzaam aan wat beter gaat weer. Heb nu de eerste 'mp3 sessie' 3 keer geluisterd en heb heel veel aan wat er gezegd wordt! Alleen zit het nog niet zo goed in mn hoofd dat wanneer de angst komt opzetten ik het allemaal nog weet. Dat is steeds mijn probleem. op het moment van angst vergeet ik de dingen die ik moet denken enzo. Misschien eens (heel stom maargoed) opschrijven op een papiertje en in mn zak doen
Psychische aandoeningen gaan nooit over. Ze kunnen wel meer of minder aanwezig zijn.quote:Op woensdag 31 maart 2010 23:36 schreef deenigeechteTS het volgende:
[..]
medicijnen werken niet want depressie is een psychische aandoening, oftewel je moet gewoon blij denken dan gaat het over heb ik gelezen
[..]
Bullshit. Natuurlijk kunnen psychische aandoeningen wel over gaan. Juist wel. Neurologische aandoeningen vaak niet, zoals AD(H)D en autisme. Ook psychiatrische stoornissen kunnen veelal, in theorie, gewoon over gaan. Daar gebeurt het in de praktijk alleen helaas wat minder vaak bij, en blijven die mensen toch wel hun hele leven in meer of mindere mate last houden.quote:Op maandag 28 juni 2010 02:25 schreef ScarFace- het volgende:
[..]
Psychische aandoeningen gaan nooit over. Ze kunnen wel meer of minder aanwezig zijn.
Depressie is geen psychische aandoening maar een symptoom of wel een ziekte maar dat verschilt per persoon wel; je bent echt niet heel je leven depressief.
Medicijnen onderdrukken de symptomen.
Vervelend en volgens mij zit ik in het zelfde schuitje nu.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 14:36 schreef Sylvana het volgende:
Ik merk dat ik weer in een depressie begin te rakenIk heb al eerder depressies gehad en daardoor een aantal keren mijn studie moeten onderbreken. Nu heb ik half maart mijn jaarstage moeten stoppen omdat mijn slber me niet stabiel genoeg vond en sindsdien is het bergafwaarts gegaan. Ik zit dus al sinds half maart thuis en ik begin steeds depressiever te worden, steeds somberder, steeds minder zin om dingen te doen, heel veel slapen en eten, of juist heel weinig slapen en eten en dan aan het eind van de dag instorten, suïcidale gedachten, heel veel piekeren en ontzettend lusteloos zijn. Dus ga toch maar weer hulp zoeken, want wil in september een andere studie gaan doen en het zou jammer zijn als dat niet gaat lukken omdat ik weer midden in een depressie zit.
Ik volg op het moment een training Voluit leven bij Dimence, om te leren om te gaan met psychische pijn, maar die gaat niet "diep" genoeg voor me. Vanmiddag heb ik weer een bijeenkomst, dus dan maar even overleggen overeen zwaardere vorm van hulp.
Ja, als ik een medische verklaring kan krijgen dat ik depressief ben dan kan er wel wat geregeld worden. Maar dan moet ik die dus eerst krijgen. En heb gisteren aan die vrouw van die training gevraagd of zij hem kan invullen, maar zij mag dat niet omdat ik niet in behandeling ben bij haar, maar gewoon een vrijblijvende training volg. Dus ik zal dan eerst onder behandeling moeten zijn van een psycholoog/psychiater voordat ik zo'n medische verklaring kan krijgen. En dan is het nog maar afwachten of DUO het goedkeurt. Want wat ik dan zou willen is een geheel nieuwe prestatiebeurs voor 4 jaar. Of dat ze mn schulden die ik tot nu toe al heb opgebouwd kwijtschelden, dat zou ook veel schelen. Maar dat is dus afwachten of dat allemaal gaat lukken.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:13 schreef EggsTC het volgende:
Zijn daar geen regelingen mee te treffen vanwege omstandigheden dan sylvana, met de DUO?
Vervelend voor je, Bos81. Hoe gaat het nu met je?quote:Op woensdag 14 juli 2010 00:56 schreef Bos81 het volgende:
[..]
Vervelend en volgens mij zit ik in het zelfde schuitje nu.
Damn. Ik voel me echt weer totaal waaardeloos nu.
en dat terwijl ik juist meer dingen doe overdag. Misschien te snel te veel gewild..
Nog een beetje hetzelfde liedje. Moeilijk om mezelf in woorden uit te drukkenquote:Op woensdag 14 juli 2010 20:57 schreef caroline88 het volgende:
[..]
Vervelend voor je, Bos81. Hoe gaat het nu met je?
Je moet maar net iemand vinden die veel van die regelingen afweet, heb ik het idee.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:19 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Ja, als ik een medische verklaring kan krijgen dat ik depressief ben dan kan er wel wat geregeld worden. Maar dan moet ik die dus eerst krijgen. En heb gisteren aan die vrouw van die training gevraagd of zij hem kan invullen, maar zij mag dat niet omdat ik niet in behandeling ben bij haar, maar gewoon een vrijblijvende training volg. Dus ik zal dan eerst onder behandeling moeten zijn van een psycholoog/psychiater voordat ik zo'n medische verklaring kan krijgen. En dan is het nog maar afwachten of DUO het goedkeurt. Want wat ik dan zou willen is een geheel nieuwe prestatiebeurs voor 4 jaar. Of dat ze mn schulden die ik tot nu toe al heb opgebouwd kwijtschelden, dat zou ook veel schelen. Maar dat is dus afwachten of dat allemaal gaat lukken.
Altijd wel het proberen waard dusquote:Op woensdag 14 juli 2010 11:19 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Ja, als ik een medische verklaring kan krijgen dat ik depressief ben dan kan er wel wat geregeld worden. Maar dan moet ik die dus eerst krijgen. En heb gisteren aan die vrouw van die training gevraagd of zij hem kan invullen, maar zij mag dat niet omdat ik niet in behandeling ben bij haar, maar gewoon een vrijblijvende training volg. Dus ik zal dan eerst onder behandeling moeten zijn van een psycholoog/psychiater voordat ik zo'n medische verklaring kan krijgen. En dan is het nog maar afwachten of DUO het goedkeurt. Want wat ik dan zou willen is een geheel nieuwe prestatiebeurs voor 4 jaar. Of dat ze mn schulden die ik tot nu toe al heb opgebouwd kwijtschelden, dat zou ook veel schelen. Maar dat is dus afwachten of dat allemaal gaat lukken.
Ik heb bij mijn vorige depressie al een keer 1 jaar verlenging gekregen, maar met dat extra jaar erbij is het nu in oktober helemaal op. En ik heb al die jaren ook maximale stufi gehad en zit ook met die 10-jaar regeling. Ben al 6 jaar bezig, dus moet die nieuwe studie in 4 jaar afronden, wat weer extra druk geeft. Toen met die 1 jaar extra heeft de psych waar ik op dat moment onder behandeling was verklaring geschreven, maar die beste man heb ik nu al jaren geen contact meer mee, dus kan ook moeilijk naar hem terug gaan. Maar dus maar aanmelden bij Dimence en hopen dat ik daar een diagnose of verklaring kan krijgen. Zou idd erg veel rust geven als ik gewoon 4 jaar kan studeren zonder me zorgen te hoeven maken over een enorme schuld of het laatste jaar helemaal zelf moeten zien te betalen, want heb geen idee hoe ik dat moet doen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:22 schreef Crystal86 het volgende:
[..]
Je moet maar net iemand vinden die veel van die regelingen afweet, heb ik het idee.
Zo krijg ik zelf wel 1 jaar extra stufi vanwege dit soort problemen, maar eigenlijk kom ik daar nog niet zo heel ver meeIk zit eigenlijk een beetje in hetzelfde schuitje als jij wat dat betreft, wel minder jaren gestudeerd al (ongeveer 3 jaar nu, maar wel met veel tussenpozen) maar m'n huidige studie gaat helaas ook weer niet helemaal lekker
Ook met die 'tienjaar-regeling' zit ik een beetje. En als ik toch weer zou moeten stoppen zit ik ook met een behoorlijke schuld opgezadeld (heb steeds de maximale stufi ontvangen).
Ik hoop in ieder geval voor je dat het geregeld kan worden! Scheelt toch ook al veel als je je daarover geen zorgen hoeft te maken.
Allereerst, wat goed dat je hier je verhaal neerschrijft. Het delen met mensen (ook al ken je ze niet) kan al een beetje opluchting geven.quote:Op maandag 19 juli 2010 20:36 schreef Givenchi3 het volgende:
Hi lieve lezers
Hier mijn verhaal. Ik heb sinds kort last van paniek aanvallen en depressieve gedachtes. Het is allemaal begonnen in april / mei van dit jaar. Ik ben een man ( jongen ) van 22. Ben bezig met afstuderen ( HBO ) en heb hiervoor nooit ergens last van gehad. Ik studeer af bij mijn vader. Ik heb altijd gezegd dat ik het bedrijf wou overnemen van mijn vader. Ik merkte tijdens mijn afstuderen dat ik een angst begon te creëren en dat ik niet meer in het bedrijf wil werken. Dit uitte zich in dat ik niks meer aan mijn afstuderen ging doen. Eind april heb ik er een extra bijbaantje bijgenomen en sindsdien is het bergafwaarts gegaan met mij. Ik kom hier echt met tegenzin en heb hier niks te doen waardoor ik alle tijd heb om na te denken en te piekeren. Ik ben bang geworden voor de toekomst en ben bang voor alles wat hiermee te maken heeft. Zo ben ik bang dat ik niet kan afstuderen eind augustus. Er is een stemmetje in mijn hoofd die zegt dat ik het niet kan. Stel bijvoorbeeld ik kan afstuderen dan zegt het stemmetje in mijn hoofd: je kan geen baan vinden en al vind je een baan dan verpest je het voor jezelf, je kan niks meer wat je op school hebt geleerd en je krijgt een baan onder je niveau, slecht inkomen etc. Hierdoor ben ik erg bang geworden dat ik niet meer aan mijn verwachtingen kan voldoen. Mijn zelfvertrouwen is echt onder het 0 punt inmiddels. Op het moment heb ik een rare tik ontwikkeld dat ik geen geld meer wil uitgeven. Op sociaal niveau onttrek ik mij liever ook aan alles, want ja dit kost geld en ik voel me toch klote, dus waarom zou ik daar gaan doen alsof ik me goed voel. Ik ben inmiddels al 2 jaar vrijgezel en mis heel erg de liefde van een vriendin. Het probleem van mij is dat ik alles afkap en mijzelf wil beschermen. Ik ben bang dat als mijn vriendin achter mijn problemen komt dat ze het toch weer uit maakt. Bijvoorbeeld nu ook weer. Ben een meid tegengekomen die mij wel ziet zitten en ik haar ook wel, maar toch doe ik niks met haar ( ga niet op date en doe geen best om haar beter te leren kennen) uit zelfbescherming. Ik wil ook zo graag uit huis, maar ben verschrikkelijk bang dat ik ook hierin ga falen. BAH. Sinds kort ben ik in therapie bij een psychologe maar hier voel ik me niet beter door. Moet leren realistisch na te denken o.i.d. Voor de info, mijn moeder heeft ook erg veel last van depressieve gevoelens. Nou dit was het voor even, heb even alles opgeschreven wat in mij opkwam, maar weet zeker dat er straks nog meer dingen in mij opkomen. Heeft iemand hier ervaring mee + wat moet ik hiermee
quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:31 schreef Amnistia het volgende:
Maargoed ik sta nu al ruim 3 kwart jaar op wachtlijst, alleen moet je volgens mij eerst half dood gaan wil je echt hulp krijgen.
Magnesium pilletjes helpen btw bij depressie, het is geen wondermiddel maar het laat je wel een stuk beter voelen.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 14:20 schreef Quickie_Butt het volgende:
Heeft iemand hier trouwens ervaring met iets als praatgroepen? Of groepstherapie. Ik merk dat ik een groeiende heb om met gelijkgestemden te praten.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 15:48 schreef Bos81 het volgende:
AL heb ik hier al vaker gepost, wil ik het toch weer een keer van me afschrijven.
Halverwege februari/maart 2009 is er bij mij een depressie geconstateerd. Want ik lag de hele dag op bed (zonder te slapen) had nergens zin in, at slecht, voelde me bagger etcetera.
Toen dus medicatie gekregen, ging in eerste instantie ook niet goed, klachten bleven, dus over naar een andere Anti-depressiemiddel. Ging iets beter, kon weer iets meer doen overdag voelde me vaker vrolijk, maar toch gedurende de dag overheerste er een rotgevoel.
Maar om toch door te gaan, heb ik weer wat vrijwilligerswerk opgepakt om toch de nodige afleiding te zoeken. wat me redelijk afging. Omdat het me dus wel redelijk afging heb ik dit uitgebreid op verschillende plaatsen. Maar dit heeft een negatieve uitwerking gehad, want nu voel ik me vaak erg gestressed in zit snel aan mijn max. Maar dit kan ook aan mijn autisme liggen.
Ondertussen heb ik ook een cursus gevolgd om wat meer grip op mijn depressie te krijgen, maar dit heeft meer averechts gewerkt, dan dat het geholpen heeft.
Maar ik heb nu ook wat meer angsten. Zoals vorige week. 's avonds afgesproken om de volgende dag naar mijn vader te gaan, maar ik voelde me die ochtend zo angstig, dat ik afbelde. Een paar dagen later realiseerde ik me dat het de sterfdag van mijn moeder was, dus dat ik gewoon had moeten gaan, met een rotgevoel als gevolg. Ook een bezoek aan de supermarkt is soms erg moeilijk om me er toe te zetten.
Ook vraag ik me af, of het wel nog steeds een depressie is en niet iets anders...
Maar goed gisteren bij de psychiater geweest. Die adviseerde me om minder te gaan werken, als dit niet helpt kijken we verder (eventueel met medicatie) Voor nu dus nog geen verdere stappen en moet ik proberen de dagen door te zien komen..
Slaap je wel goed dan?quote:Op zaterdag 24 juli 2010 17:14 schreef Quickie_Butt het volgende:
[..]
Wat een naar verhaal.
Het vervelende aan het hele begrip 'depressie' vind ik dat de klachten soms zo breed kunnen zijn en vaag. Dat je zelf vaak niet meer weet of het nu de depressie is of iets van angst, of dat iets bij je karakter hoort.
En de dag door zien te komen is inderdaad vreselijk. Ik herken dat. Ik ben ook elke keer weer blij als het bedtijd is, dan zit er weer een dag op. En de volgende ochtend wakker worden en weten dat je nog de hele dag "moet"![]()
![]()
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 14:20 schreef Quickie_Butt het volgende:
Heeft iemand hier trouwens ervaring met iets als praatgroepen? Of groepstherapie. Ik merk dat ik een groeiende behoefte heb om met gelijkgestemden te praten.
quote:Op zaterdag 24 juli 2010 17:14 schreef Quickie_Butt het volgende:
[..]
Wat een naar verhaal.
Het vervelende aan het hele begrip 'depressie' vind ik dat de klachten soms zo breed kunnen zijn en vaag. Dat je zelf vaak niet meer weet of het nu de depressie is of iets van angst, of dat iets bij je karakter hoort.
En de dag door zien te komen is inderdaad vreselijk. Ik herken dat. Ik ben ook elke keer weer blij als het bedtijd is, dan zit er weer een dag op. En de volgende ochtend wakker worden en weten dat je nog de hele dag "moet"![]()
![]()
Bij mij heeft DUO alles kwijtgescholden. Ben wel in behandeling, dus mijn psycholoog mocht dat wel invullen. Overigens hoef je een eventuele diagnose niet aan DUO op te geven!quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:19 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Ik ben pas net onder behandeling. Maar voel me niet echt serieus genomen. Ik ga snel op zoek naar een anderequote:Op zondag 25 juli 2010 12:13 schreef sunmoonstar het volgende:
Daar ben ik ook weer even.
Sinds een week of 2 gaat het echt een stuk minder weer. Had een verhoging van de antidepressiva gehad, maar dat leek bijna averechts te werken. De afgelopen dagen had ik echt enorme huilbuien, alsof het gewoon niet meer leek te stoppen.
Ben toen afgelopen vrijdag maar weer naar de huisarts gegaan omdat ik eigenlijk gewoon ten einde raad was. Zij heeft mij nu doorverwezen naar een psychiater. Pfoe.. Dat voelt meteen zo heftig... alsof het echt helemaal mis is, en het nooit meer goed komt.
Merk dat ik nog erg aan het idee moet wennen. Eerst moest ik al toegeven aan het bezoeken van een psycholoog, toen moest ik toegeven aan het slikken van antidepressiva, en nu komt daar de psychiater bij.
Het voelt gewoon zo uitzichtloos... alsof het alleen maar erger wordt.
Ik ben overigens wel benieuwd of er mensen zijn hier met een depressie die eventueel ervaringen hebben met het onder behandeling zijn bij een psycholoog. Ik hoor graag ervaringen.
Bedankt alvast.
Dat gebeurt vaak.. ik sta al ruim eenj aar op de wachtlijst en ik hoor gewoon niks.. er was als het goed is spoed bij geschreven maar ik merk weinig spoed.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:45 schreef Givenchi3 het volgende:
[..]
Ik ben pas net onder behandeling. Maar voel me niet echt serieus genomen. Ik ga snel op zoek naar een andere
ik heb bij riagg 2 jaar groepstherapie gehad. ben daar via een psych gekomen waar ik voor mn werk was geweest en die verwees me naar een andere psych en die verwees met door naar een specifieke psych van riagg en zo kwam ik daar dus terecht. wachttijd voor intake was 3 weken, en wachtttijd voor de groep een maandje of 4 maar tussendoor had ik nog afentoe wat gesprekken met hem.quote:Op zondag 25 juli 2010 15:02 schreef Quickie_Butt het volgende:
Nog even een vraag over die groepstherapie: waar volgden jullie die? En hebben jullie je daarvoor zelf aangemeld? Of was dat op advies van huisarts of psych? Heb je er een doorverwijzing voor nodig?
En hoe gaan die gesprekken? Wordt het duidelijk gestuurd door een hulpverlener? Is er een thema? Of vertelt ieder gewoon wat ie wil?
Lijkt me een vervelende situatie, maar fijn dat het de goede kant met je op gaatquote:Op zondag 25 juli 2010 16:08 schreef Caesu het volgende:
vorig jaar werd ik met een angststoornis/adhd door de ha doorverwezen naar een psychiater.
anderhalve maand later kon ik bij een psychiater terecht. die schreef Lexapro 10mg voor.
die vond dat ik geen adhd had.
twee weken later begonnen dagbehandeling PAAZ, drie korte dagen in de week.
allerlei groepstherapieën: creative therapie, activteiten therapie, cognitieve therapie, sociale vaardigheden, muziek therapie.
na anderhalve week werd ik psychotisch. blijkt dat ik (veel) mensen om me heen niet aankan.
dus van die dagbehandeling afgehaald. elke week een gesprek met spv-er. elke maand met psychiater.
nu is dat teruggebouwd tot elke 3 weken spv-er en elke 2 maanden psychiater.
ben nog steeds angstig/paniekerig maar het gaat steeds beter.
Dank je wel en ik hoop het ook dat het bij mij luktquote:Op zondag 25 juli 2010 10:23 schreef VixenFromHell het volgende:
[..]
Bij mij heeft DUO alles kwijtgescholden. Ben wel in behandeling, dus mijn psycholoog mocht dat wel invullen. Overigens hoef je een eventuele diagnose niet aan DUO op te geven!
Samen met een uittreksel van de huisarts waarin duidelijk stond dat ik al last had van de problematiek voor mijn stufi opraakte (en dat het met school samen hing), plus een verklaring van de decaan dat dit de juiste studie niet was ivm die problematiek. In mijn geval heeft dat dus wel voor gehele kwijtschelding gezorgd. Nieuwe stufi wil ik aan gaan vragen als ik me in heb geschreven voor een nieuwe studie.
Hoop dat het jou ook allemaal lukt
Eigenlijk weet alleen mijn vriend, met wie ik samenwoon, en 1 vriendin van mijn depressie af. Vooral mijn vriend heeft er natuurlijk veel "last" van, als ik nergens zin in heb, huilbuien heb, me ontzettend kut voel, negatieve gedachten heb enzovoort. Hij is hartstikke nuchter en begrijpt niet helemaal hoe het voelt om depressief te zijn. Dat is voor een buitenstaander natuurlijk ook erg lastig om te begrijpen. Hij steunt me gelukkig wel en hij vindt het wel goed dat ik hulp zoek enzo, maar er echt over praten doe ik met die vriendin van me, die zelf ook weet hoe het is om depressief te zijn. Verder zie ik mijn vrienden niet zo vaak, aangezien ze door het hele land wonen. Dus als ik me dan een dagje beter in mn vel voel zitten dan spreek ik met ze af. Ze weten wel dat ik soms niet helemaal lekker in mn vel zit, maar dat ik echt depressief ben dat weten ze niet echt.quote:Op zondag 25 juli 2010 15:00 schreef Quickie_Butt het volgende:
Hoe gaat jullie omgeving ermee om? Ik merk dat ik voor mijn omgeving zo geleidelijk aan verdomd lastig begin te worden met al die stemmingswisselingen en wanhopige buien af en toe. Ook mijn ouders weten het af en toe niet meer. Het lijkt me voor hen ook vervelend trouwens. Ik heb wel 1 heel goede vriendin die me echt geweldig steunt, maar zij heeft ook een geschiedenis van psychische problemen en begrijpt me daarom ook stukken beter
Ik heb hem bij Dimence gehad, na verwijzing van de huisarts. Eerst kreeg ik een intakegesprek met 1 van de behandelaars die de groep leidde. Het was een groep van 6-8 jongeren tussen de 16 en 23 jaar. Er waren 2 behandelaars ( een man en een vrouw) Er was niet echt een vaste structuur of een bepaald thema, iedereen vertelde gewoon wat hij kwijt wilde en daar werd dan op ingegaan. Er werd wel goed in de gaten gehouden of iedereen een beetje eerlijk verdeeld aan de beurt kwam. Maar het kon dus wel eens zijn dat de ene keer minder aandacht voor jou was dan een andere keer. Maar ik vond het wel fijn, omdat je aan de ervaringen en steun van anderen ook heel veel kunt hebben. Het was wel zo dat de behandelaars zich een beetje op de achtergrond hielden, het waren vooral de jongeren die met elkaar spraken en af en toe ging een behandelaar ergens dieper op in.quote:Op zondag 25 juli 2010 15:02 schreef Quickie_Butt het volgende:
Nog even een vraag over die groepstherapie: waar volgden jullie die? En hebben jullie je daarvoor zelf aangemeld? Of was dat op advies van huisarts of psych? Heb je er een doorverwijzing voor nodig?
En hoe gaan die gesprekken? Wordt het duidelijk gestuurd door een hulpverlener? Is er een thema? Of vertelt ieder gewoon wat ie wil?
Wat een kutreactie zegquote:Op maandag 26 juli 2010 18:41 schreef Caesu het volgende:
dat is toch verslavend en je hebt steeds meer ervan nodig?
maar ja, je hebt rust dat is wel fijn.
hoezo?quote:
Er word te pas en te onpas van bepaalde medicatie gezegd dat het verslavend is.quote:
Dwingen kunnen ze niet, lijkt me sowieso waarschijnlijker dat ze eerst met atypische antipsychotica beginnen. Kunnen ze na een paar dagen enkele oorzaken uitsluiten. Maar als je depressief bent zijn er weinig andere middelen. Depressie kan veel oorzaken hebben, dat je er al twee maand achteraan gaat zegt iets, maar ofwel weet je waarom je je slecht voelt, en dan ligt de oplossing ook daarin, of je weet het niet en dan is het zoeken en meestal is er geen aanduidbare oorzaak en is de aangewezen behandeling AD's.quote:Op maandag 26 juli 2010 20:45 schreef DaviniaHR het volgende:
Morgen intake bij poli psychiatrie... Heb 8 wk geleden ook intake gehad bij het riagg, maar die hebben een Wachtlijst, en als je dan belt en vraagt of het mogelijk is om mss een urgentie te regelen, word je afgesnauwd dat het toch allemaal niet zo gaat. dus nu naar een academisch zkh, kijken of ze me daar wel kunnen helpen.
ben alleen een beetje bang voor de conclusieik wil echt geen AD. (heb ik zo mn redenen voor, ga ik niet op internet posten) ze kunnen me niet dwingen, toch?
Fijn dat je even een tijdje een wat makkelijker leventje hebt!quote:Op maandag 26 juli 2010 20:07 schreef Quickie_Butt het volgende:
Ja het is verslavend en daarom is het ook enkel voor de komende weken. Ik ga er verantwoord mee om en dat weet mijn psych ook.
Het is puur even als overbruggingsperiode nu ik van de AD af ben. Als het na een maand nog steeds kut met peren is krijg ik een ander AD voorgeschreven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |