abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80447708
quote:
Op donderdag 1 april 2010 01:32 schreef Lily-Ella het volgende:

[..]

Volgens mij is het bewezen dat er gedurende een depressie een tekort is van een bepaalde stof (anyone? het is te laat om te googlen..) en dus aangevuld kan worden met medicatie. 'Gewoon blij denken' vind ik niet bepaald de sterkste tip als je zwaar depressief bent...
Serotonine.
pi_80471219
quote:
Op zondag 18 april 2010 08:05 schreef 8108139dpths het volgende:
tuh vuh puh...

Borderline / depressieve stoornis...
Ik heb ook borderline, nu gelukkig niet (meer) derpressief maar wel dan weer samen met angststoornis en eetstoornis..
"I'm not there yet, but I'm closer than I was yesterday"
pi_80471251
Ik merk dat het heel langzaam aan wat beter gaat weer. Heb nu de eerste 'mp3 sessie' 3 keer geluisterd en heb heel veel aan wat er gezegd wordt! Alleen zit het nog niet zo goed in mn hoofd dat wanneer de angst komt opzetten ik het allemaal nog weet. Dat is steeds mijn probleem. op het moment van angst vergeet ik de dingen die ik moet denken enzo. Misschien eens (heel stom maargoed) opschrijven op een papiertje en in mn zak doen
pi_80472553
quote:
Op maandag 19 april 2010 09:36 schreef Lotteu het volgende:

[..]

Ik heb ook borderline, nu gelukkig niet (meer) derpressief maar wel dan weer samen met angststoornis en eetstoornis..
In dit topic las ik dat je sinds twee jaar weer eens buiten durfde te komen om boodschappen te doen? Hoe past dat in dit plaatje? Want labeltjes plakken kunnen we allemaal wel, maar het gaat om de uitwerking.
pi_80473265
quote:
Op maandag 19 april 2010 10:28 schreef Ribbenburg het volgende:

[..]

In dit topic las ik dat je sinds twee jaar weer eens buiten durfde te komen om boodschappen te doen? Hoe past dat in dit plaatje? Want labeltjes plakken kunnen we allemaal wel, maar het gaat om de uitwerking.
Ik snap je vraag niet helemaal?
Ik heb sinds 2,5 jaar een angststoornis, maar probeer eraan te blijven werken en te blijven oefenen met dingen doen die ik eigenlijk niet durf. Nu vorige week dus naar een supermarkt waar ik nog niet eerder alleen heen ben geweest, dat was wel iets wat ik altijd vermeden heb.
pi_80474388
quote:
Op maandag 19 april 2010 10:52 schreef Lotteu het volgende:

[..]

Ik snap je vraag niet helemaal?
Ik heb sinds 2,5 jaar een angststoornis, maar probeer eraan te blijven werken en te blijven oefenen met dingen doen die ik eigenlijk niet durf. Nu vorige week dus naar een supermarkt waar ik nog niet eerder alleen heen ben geweest, dat was wel iets wat ik altijd vermeden heb.
Angststoornis klinkt wat vaag. Ik neem aan dat de meeste dingen die je niet durft te doen een sociaal aspect hebben? Je zou een sociale fobie kunnen hebben.
pi_80475582
Ik heb geen sociale fobie, maar een paniek/angststoornis met agorafobie, wat vooral inhoudt: de angst voor paniekaanvallen en daardoor de plaatsen waar ik die sneller krijg (of ooit gekregen heb) vermijden.
Ik weet niet wat je nou precies wil weten?
pi_80476310
Ik hoef niet iets precies te weten, maar probeer je meer inzicht te verschaffen in de aard van je problemen.

Waarom krijg je bijvoorbeeld sneller een paniekaanval op plaatsen waar veel mensen zijn zoals een supermarkt?
  † In Memoriam † maandag 19 april 2010 @ 12:17:01 #134
264940 8108139dpths
pi_80476414
quote:
Op maandag 19 april 2010 09:36 schreef Lotteu het volgende:

[..]

Depressief ben ik gelukkig ook steeds minder, en van de angst- en eetstoornis ben ik gelukkig ook af... nou nog van de drank af kunnen blijven.... ik word vanmiddag opgenomen bij de Brijder ivm. een terugval...
pi_80476704
quote:
Op maandag 19 april 2010 12:17 schreef 8108139dpths het volgende:

[..]

Depressief ben ik gelukkig ook steeds minder, en van de angst- en eetstoornis ben ik gelukkig ook af... nou nog van de drank af kunnen blijven.... ik word vanmiddag opgenomen bij de Brijder ivm. een terugval...
Heel veel sterkte!
  dinsdag 20 april 2010 @ 19:04:52 #136
69870 x-tremed
Chromakeyer
pi_80531267
ook tvptje hier
The truth is rarely pure and never simple.
Op zondag 19 december 2010 18:43 schreef Netsplitter het volgende:
x-tremed: 48 uur wegens klote links.
  dinsdag 20 april 2010 @ 20:19:38 #137
298728 MaskOfSanity
Onverschillig
pi_80534588
Sinds een jaar of jaar of 10 - in mijn geval dus min of meer vanaf de middelbare school - heb ik vrij ernstige psychische problemen. Deels kan ik wel 'verklaren' waarom en deels ook niet. Qua opleiding heb ik het altijd wel aardig gered, maar ik kan niet zeggen dat ik ooit 1 goede of leuke dag heb gehad op school. Ik heb wel altijd al vrienden gehad en een x-aantal keer een vriendin en daar vermaak ik me ook altijd prima mee, maar diep van binnen heb ik altijd wel geweten dat er iets niet 'klopt' in mijn geest.

Ik heb borderline, last van stemmingswisselingen, last van depressiviteit en zo nu en dan paniekaanvallen, maar toch heeft nooit iemand daar echt veel van gemerkt. Althans bij lange na niet hoe heftig dat soms speelde. Bij ons thuis werd ook eigenlijk nooit ergens over gesproken en dus ben ik ook niet gewend om over gevoelens, emoties etc. te praten.

In mijn beleving is de kunst om proberen voor jezelf op een rijtje te krijgen wat wel en niet goed voor je is en goed naar je gevoel te luisteren. Je moet als het ware accepteren dat sommige dingen er niet inzitten op een bepaald moment.

Ik heb achteraf gezien mezelf veel te vaak over kop gelopen omdat ik te weinig inzicht in mezelf had en dat probeer ik nu te voorkomen. Ik plan mijn dagen niet vol en als ik me echt kut voel en een verjaardag oid heb, dan ga ik 'gewoon' niet. Het wordt niet altijd even goed begrepen en helaas moet je ook weleens een smoesje maken, maar so it. Gelukkig zijn er ook mensen tegen wie ik wel eerlijk kan zijn. Ik kan het mezelf niet echt permitteren om me enorm druk te maken over de mening van derden.

Toch zijn er genoeg dingen waar ik me prima mee vermaak. Dat kan alleen zijn of met vrienden. Het kan soms ook zwaar zijn, maar gelukkig heb ik altijd wel iets om naar uit te kijken.

Ik adviseer iedereen om eens eerlijk naar zichezelf te kijken en ook te luisteren naar je gevoel en probeer je bezigheden daar ook op af te stemmen als het mogelijk is. Het is verleidelijk om te denken dat je alles maar moet kunnen en doen, maar vroeg of laat betaal je er een prijs voor als je jezelf voorbij loopt. Het is niet altijd even makkelijk, maar ik heb respect voor mensen die ook gewoon nee durven zeggen. Of het nou tegen jezelf is of tegen derden.

[ Bericht 0% gewijzigd door MaskOfSanity op 20-04-2010 20:25:25 ]
A perfect mimic of a normally functioning person.
  dinsdag 20 april 2010 @ 20:29:14 #138
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_80534981
Ik had vroeger, vooral rond 18-19 jaar oud last van depressies en angsten. Heb gewoon meegeleeft door extra stoer te doen, maar bleef altijd negatief denken. Ik probeerde ook mijn problemen met drugs te ontvluchten.

Toen kreeg ik een psychose.

Na die psychose heb ik nooit meer last gehad van depressies. Alleen in de winter ging ik weer negatief denken, maar niet echt een depressie. Het voelt alsof die psychose al mijn depressieve en angstige klachten heeft weggehaald.

Verder, TVP.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_80638119
Jaren last gehad van hyperventilatie en paniekaanvallen.
De afgelopen maanden maar 2 keer een aanval gehad gelukkig al is de angst nog vrijwel dagelijks aanwezig.

Sinds kort is vastgesteld dat ik een depressie heb, loop bij een psycholoog en gebruik nu sinds een paar weekjes antidepressiva.

Dus een tvptje hier.
pi_80664648
Depressie en angst klinkt mij bekend in de oren.
Bij mij was geconstateerd dat ik een Depressie en PTSS heb. Zelf natuurlijk even op het internet lopen neuzen, en ik ben erachter dat ik dus echt geen PTSS heb.
Maar toen vond ik iets over Sociale fobie, en daar herken ik mezelf heel erg in!
Het contact maken met mensen, praten met mensen, naar feesten gaan, alleen boodschappen doen, een week van te voren al zenuwachtig zijn als ik weet dat ik naar een bijeenkomst moet, en ook zweten en blozen. Die angst is echt zo erg en belemmerent, elke dag weer. Ik loop elke dag wel tegen situaties aan wat voor een ander normaal is. Wat ik ook merk is dat als ik ergens mee zit en het niet persoonlijk aan diegene durf te vertellen dan schrijf ik het op. Dat is voor mij makkelijker, dan hoef ik niemand aan te kijken hoef ik niet op mezelf te letten en hoef ik niet te denken dat ik iets verkeerds zeg want ik kan het nalezen en veranderen. Maar blijkbaar doe ik het dan toch verkeerd want mensen worden boos op me dat ik het ze niet persoonlijk gezegd heb. Dan leg ik ze uit waarom niet en dan laten ze niks meer van zich horen. En dat doet pijn.
Ik voel me erg eenzaam en wil graag vriendinnen hebben. Ik heb ze wel, maar ik voel me niet op mijn gemak bij hun. Ik weet niet wat ik aan ze heb. Ik had een vriendin waar ik wel mezelf kon zijn, maar ze wilde geen contact meer met me toen bleek dat ik een depressie had. Elke dag is voor mij super moeilijk en ik denk ook vaak aan dat ik van een flatgebouw wil springen om maar van alles af te zijn. Mensen willen me toch niet, en ik doe toch alles verkeerd. Maar toch kan ik het niet vanwege mijn kinderen. Mijn kinderen zijn het balangrijkste voor me, en die kan ik niet zonder hun moeder oplaten groeien. Maar de verlijding is zó groot! Ik ben ook iemand die nooit nee kan zeggen of durft te zeggen. Gek wordt ik ervan! Doe ik weer iets wat ik niet wil, en meestal ben ik daar ook nog zenuwachtig over. En ook als ik een vriendin heb doe ik alles voor diegene. Alles omdat ik bang ben afgewezen te worden of dat ze op me uitgekeken zijn, Koop ik weer cadeau's ofzo voor ze, maar uitendelijk laten ze me toch barsten als ik ergens mee zit. Niet dat ik klaag tegen ze ofzo, nee ze willen me alleen maar als ik leuk tegen ze doe en voor ze klaar staan. Ze gebruiken me dus. Zo heb ik ook vriendjes gehad die me gebruikten. Maar goed, ik bedoel maar angst en depressie gaan echt samen. Door mijn angst en de belemmeringen in mijn leven daarvan wil ik vaak de makkelijkste uitweg kiezen. Terwijl het enigste wat ik wil is gewoon met mensen kunnen praten en een luisterend oor...
pi_80806142
Ik meld me hier ook maar even. Ik wil nu toch echt van mijn sociale angst en faalangst af. Je zou wel kunnen zeggen dat ik een gegeneraliseerde faalangst heb: zowel sociaal als bij een toets of op het werk of whatever wil ik niet falen en word ik heel bang dat ik dat wel zal doen.

Sociaal is dit het vervelendst voor me op het moment, met de faalangst kan ik redelijk copen en op de een of andere manier hebben mensen daar ook meer begrip voor. Sociaal ben ik gewoon nerveus, bang dat ik iets stoms zeg of dat de ander me raar zal vinden of iets tegen me zegt waarop ik niet weet te reageren etc. Soms heb ik daar zoveel last van dat ik maar half mee krijg wat de ander zegt. Ook oogcontact vind ik moeilijk. Toch merken mensen niet echt aan me dat ik ergens last van heb, dat merk je aan de manier waarop ze me benaderen. Ik heb ook weleens te horen gekregen van mensen die me wat beter leerde kennen, dat ik andere dingen uit dan ik van binnen voel. Ik kan mijn gezicht goed in een plooi houden, zeg maar.

Nou heb ik daarvoor al een tijd therapie gehad, cognitieve gedragstherapie. Dat hielp niet echt. Mijn probleem is dat ik mijn angsten prima kan confronteren. Ik durf best wel contact te maken met mensen, dat moet ik gewoon van mezelf. Maar tegelijkertijd faal ik daarin. Zowel door zenuwen als doordat ik de skills mis / vaak niet weet wat te zeggen, en dat zal vast weer komen doordat ik niet goed kan 'oefenen' door mijn zenuwen.

Nou zit ik te denken aan antidepressiva. In ieder geval tijdelijk zodat ik alles wat meer onder controle kan krijgen. Aan therapie heb ik niet (meer) zo heel veel. Ik weet verdomd goed hoe ik in elkaar zit en kan je zo alles benoemen van oorzaak tot gevolg. Ik weet ook dat sommige van mijn gedachten als niet terecht zouden kunnen worden bestempeld, maar ik voel dat zelf niet zo. Verder reageer ik niet altijd adequaat, waardoor ik dus eigenlijk bevestiging krijg van mijn eigen angst. Een soort van angst om me angstig te gedragen.

Is medicatie hier een oplossing, en herkent iemand zich erin? Ik zit er echt een beetje doorheen, heb het er helemaal mee gehad. Ik wil gewoon gelukkig zijn en genieten van mijn leven.
  dinsdag 25 mei 2010 @ 14:04:41 #142
3185 Adelante
To let it go now
pi_81868894
quote:
Op maandag 19 april 2010 09:38 schreef Lotteu het volgende:
Ik merk dat het heel langzaam aan wat beter gaat weer. Heb nu de eerste 'mp3 sessie' 3 keer geluisterd en heb heel veel aan wat er gezegd wordt! Alleen zit het nog niet zo goed in mn hoofd dat wanneer de angst komt opzetten ik het allemaal nog weet. Dat is steeds mijn probleem. op het moment van angst vergeet ik de dingen die ik moet denken enzo. Misschien eens (heel stom maargoed) opschrijven op een papiertje en in mn zak doen
Hoe ver ben je nu met die sessies? En merk je dat ze wat toevoegen of zijn het met name open deuren?
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_83385427
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 23:36 schreef deenigeechteTS het volgende:

[..]

medicijnen werken niet want depressie is een psychische aandoening, oftewel je moet gewoon blij denken dan gaat het over heb ik gelezen
[..]

Psychische aandoeningen gaan nooit over. Ze kunnen wel meer of minder aanwezig zijn.
Depressie is geen psychische aandoening maar een symptoom of wel een ziekte maar dat verschilt per persoon wel; je bent echt niet heel je leven depressief.
Medicijnen onderdrukken de symptomen.
pi_83409944
quote:
Op maandag 28 juni 2010 02:25 schreef ScarFace- het volgende:

[..]

Psychische aandoeningen gaan nooit over. Ze kunnen wel meer of minder aanwezig zijn.
Depressie is geen psychische aandoening maar een symptoom of wel een ziekte maar dat verschilt per persoon wel; je bent echt niet heel je leven depressief.
Medicijnen onderdrukken de symptomen.
Bullshit. Natuurlijk kunnen psychische aandoeningen wel over gaan. Juist wel. Neurologische aandoeningen vaak niet, zoals AD(H)D en autisme. Ook psychiatrische stoornissen kunnen veelal, in theorie, gewoon over gaan. Daar gebeurt het in de praktijk alleen helaas wat minder vaak bij, en blijven die mensen toch wel hun hele leven in meer of mindere mate last houden.
pi_83998791
Ik merk dat ik weer in een depressie begin te raken Ik heb al eerder depressies gehad en daardoor een aantal keren mijn studie moeten onderbreken. Nu heb ik half maart mijn jaarstage moeten stoppen omdat mijn slber me niet stabiel genoeg vond en sindsdien is het bergafwaarts gegaan. Ik zit dus al sinds half maart thuis en ik begin steeds depressiever te worden, steeds somberder, steeds minder zin om dingen te doen, heel veel slapen en eten, of juist heel weinig slapen en eten en dan aan het eind van de dag instorten, suïcidale gedachten, heel veel piekeren en ontzettend lusteloos zijn. Dus ga toch maar weer hulp zoeken, want wil in september een andere studie gaan doen en het zou jammer zijn als dat niet gaat lukken omdat ik weer midden in een depressie zit.

Ik volg op het moment een training Voluit leven bij Dimence, om te leren om te gaan met psychische pijn, maar die gaat niet "diep" genoeg voor me. Vanmiddag heb ik weer een bijeenkomst, dus dan maar even overleggen overeen zwaardere vorm van hulp.
  dinsdag 13 juli 2010 @ 14:52:19 #146
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_83999455
quote:
Op zondag 3 januari 2010 01:53 schreef powerlessness het volgende:
ook maar een tvp
pi_83999901
tvp
Lambo of Rekt
  dinsdag 13 juli 2010 @ 16:30:21 #148
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_84004507
Sylvana, dat thuiszitten is waardeloos! Zonder dagritme is een depressie vaak sterker dan wijzelf.
Sterkte.
  woensdag 14 juli 2010 @ 00:56:42 #149
57068 Bomenverzameling
Can come an end
pi_84028661
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 14:36 schreef Sylvana het volgende:
Ik merk dat ik weer in een depressie begin te raken Ik heb al eerder depressies gehad en daardoor een aantal keren mijn studie moeten onderbreken. Nu heb ik half maart mijn jaarstage moeten stoppen omdat mijn slber me niet stabiel genoeg vond en sindsdien is het bergafwaarts gegaan. Ik zit dus al sinds half maart thuis en ik begin steeds depressiever te worden, steeds somberder, steeds minder zin om dingen te doen, heel veel slapen en eten, of juist heel weinig slapen en eten en dan aan het eind van de dag instorten, suïcidale gedachten, heel veel piekeren en ontzettend lusteloos zijn. Dus ga toch maar weer hulp zoeken, want wil in september een andere studie gaan doen en het zou jammer zijn als dat niet gaat lukken omdat ik weer midden in een depressie zit.

Ik volg op het moment een training Voluit leven bij Dimence, om te leren om te gaan met psychische pijn, maar die gaat niet "diep" genoeg voor me. Vanmiddag heb ik weer een bijeenkomst, dus dan maar even overleggen overeen zwaardere vorm van hulp.
Vervelend en volgens mij zit ik in het zelfde schuitje nu.

Damn. Ik voel me echt weer totaal waaardeloos nu.

en dat terwijl ik juist meer dingen doe overdag. Misschien te snel te veel gewild..
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_84035817
Dank je Caroline en vervelend dat je in hetzelfde schuitje zit Bos81.

Gisteren dus gesprek gehad bij Dimence en het leek haar verstandig als ik weer contact opneem met de huisarts voor een behandeltraject. Want wat ik nu doe is een training ( volgende week laatste keer) en daarin bespreken we altijd wel even hoe het gaat, maar gaan we er verder niet op in. En aangezien die depressie maar blijft terugkeren steeds toch maar weer kijken voor een langer behandeltraject.

Hoop wel dat ik een beetje snel terecht kan en niet pas in september, want dan begin ik met die nieuwe studie. En na 6 jaar gestudeerd te hebben en nu met een totaal nieuwe studie te beginnen wil ik wel dat het een keer goed gaat. ( Daar maak ik me nog het meeste zorgen over, als het nu weer niet lukt dat ik met een enorme studieschuld opgezadeld zit omdat ik dan alles moet terugbetalen aan DUO)

Nouja, morgen dus maar even de wekker zetten zodat ik 's ochtends de huisarts kan bellen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')