Precies, hopen dat je radiator niet gescheurd is.quote:Op maandag 21 december 2009 09:16 schreef Soohr het volgende:
ik denk eerst in een verwarmde garage neerzetten zodat alles kan ontdooien,
dan hopen dat er niks kapot is gevroren,
leeg halen en vullen met de juiste vloeistof
quote:Op maandag 21 december 2009 09:18 schreef Implo het volgende:
Precies, hopen dat je radiator niet gescheurd is.
Een betaalde (gesloten) parkeergarage bij een winkelcentrum oid? (als je er heen kan komen natuurlijkquote:Op maandag 21 december 2009 09:17 schreef motorbloempje het volgende:
en als je geen verwarmde garage hebt?!
yupquote:Op maandag 21 december 2009 09:25 schreef De_Kardinaal het volgende:
Met een beetje pech is er her en der wat gescheurd en is de reparatie ervan duurder dan de dagwaarde!
quote:BEVROREN KOELING
Motoren van tegenwoordig hebben speciale koelvloeistof. Wie het koelsysteem in de zomer dus vult met water, kan in de winter behoorlijk in de kou komen te staan.
TIPS
* Controleer regelmatig het aangegeven niveau van de koelvloeistof en let op het controlelampje.
* Koelvloeistof is tot een bepaalde temperatuur vorstbestendig. Laat dit voor het invallen van de vorst controleren.
* Als de verwarming niet warm wil worden, is dat een teken dat er te weinig koelvloeistof in de koeling zit!
* Koelvloeistof moet om de twee à drie jaar worden ververst. Er zit namelijk een middel in dat het roesten van het koelsysteem voorkomt. In het instructieboekje vindt u welke vloeistof u moet gebruiken.
* Sommige koelsystemen moeten bij het vullen worden ontlucht, vooral de Franse merken. Vraag dit na bij uw garage.
dus: anwb bellen, af laten slepen, en ontdooien maarquote:Op maandag 21 december 2009 09:27 schreef motorbloempje het volgende:
we hebben ANWB woonplaatsservice.. dus die kunnen we inschakelen als we een garage kunnen vinden die er naar wil kijken..
ja.. eerst even een garage vinden om hem naartoe te brengen. Dat doet Wolve000 nuquote:Op maandag 21 december 2009 09:35 schreef gateway het volgende:
[..]
dus: anwb bellen, af laten slepen, en ontdooien maar
als het echt goed bevroren is red je het daar niet mee.......quote:Op maandag 21 december 2009 09:52 schreef RemcoDelft het volgende:
Neem een grote gieter warm water en giet dat er overheen?
Wellicht de waterkoker gebruiken?quote:Op maandag 21 december 2009 09:53 schreef motorbloempje het volgende:
zodat dat ook meteen weer aanvriest?
dat was ook het eerste waar ik aan dacht, warm water erin, daarna als het ontdooit is eruit halen op de een of andere manier en dan vullen met koelvloeistofquote:Op maandag 21 december 2009 09:24 schreef JuiceJuice het volgende:
Kook water en gooi dat erin. Smelt het andere ook
maar dan is het nog steeds afwachten of de radiator niet naar de tering isquote:Op maandag 21 december 2009 09:59 schreef babipangang het volgende:
[..]
dat was ook het eerste waar ik aan dacht, warm water erin, daarna als het ontdooit is eruit halen op de een of andere manier en dan vullen met koelvloeistof
je hebt er toch ook mee naar huis gereden? wrom nu dan niet naar de garage? (ok, goed zal het wel niet zijn.....)quote:Op maandag 21 december 2009 10:12 schreef motorbloempje het volgende:
Wolve heeft een garage gevonden waar ze tijd hebben om er naar te kijken. Dus belt nu de ANWB of ze hem daarheen kunnen slepen...
ja.. stel dat we geluk hebben, STEL dat... dan willen we het risico niet lopen dat we hem met dat kleine ritje nog de vernieling in helpenquote:Op maandag 21 december 2009 10:13 schreef gateway het volgende:
[..]
je hebt er toch ook mee naar huis gereden? wrom nu dan niet naar de garage? (ok, goed zal het wel niet zijn.....)
nee inderdaad, en je hebt toch die woonplaatsservice..... Hopen dat het snel ontdooit!quote:Op maandag 21 december 2009 10:14 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
ja.. stel dat we geluk hebben, STEL dat... dan willen we het risico niet lopen dat we hem met dat kleine ritje nog de vernieling in helpen
Geen open vuur bij iets met olie, benzine en een hoop kunststof! Dat is al bij meer auto's fout gegaan.quote:Op maandag 21 december 2009 10:11 schreef noutie het volgende:
heb je geen campinggazbrandertje dat je er een beetje strategisch bij kan houden? Of een oud pannetje vullen met wat brandgel.
dat dus.. dat risicoquote:Op maandag 21 december 2009 10:29 schreef loveli het volgende:
[..]
Geen open vuur bij iets met olie, benzine en een hoop kunststof! Dat is al bij meer auto's fout gegaan.
En wat heeft dat met TS haar probleem te maken?quote:Op maandag 21 december 2009 10:31 schreef gateway het volgende:
ik had met de kapotte gloeibougies gewoon een straalkacheltje (zoeen met ventilator) onder de motorkap liggen, op het deel waar de gloeibougies zitten gericht
nee, auto stond bij huis en daar was ook de kachel, maar bedoelde ermee dat met een straalkacheltje die boel niet zomaar brandt hoorquote:Op maandag 21 december 2009 10:35 schreef motorbloempje het volgende:
alleen het feit dat hij dus altijd een straalkacheltje bij zich had, wat wellicht onze 'koel'vloeistof zou kunnen ontdooien
Een beetje koelvloeistof is al "anti-vries"...quote:Op maandag 21 december 2009 10:44 schreef Bosbeetle het volgende:
haha hoezo verkeerde koelvloeistof? Als de winter begint doe je er toch gewoon anti-vries bij in.
quote:Op maandag 21 december 2009 10:44 schreef Bosbeetle het volgende:
haha hoezo verkeerde koelvloeistof? Als de winter begint doe je er toch gewoon anti-vries bij in.
Nouja koelvloeistof hoeft niet altijd anti-vries te zijn. Maar je hebt wel gelijk ik was in de war met ruitenwisservloeistofquote:Op maandag 21 december 2009 10:49 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
koelvloeistof, geen ruitenwisservloeistof. Slimmerd
MoBlo, idd gewoon bij een garage binnen laten zetten zodat het kan ontdooien. Zie je vanzelf of het ergens gesprongen is door het bevriezen. Anders snel goede koelvloeistof erin en rijden
Dat vind ik altijd het verneukeratieve aan een auto je bent altijd meer kwijt dan je denkt.quote:Op maandag 21 december 2009 10:51 schreef motorbloempje het volgende:
bidden jullie mee dat het de boel niet heeft stukgevroren?![]()
echt.. dat zou nu niet mooi uit komen, financieel
!
we kunnen het wel betalenmaar willen is een tweede
Radiator en slangen kun je wel op de sloop halen voor weinig. Niet zo moeilijk uit te wisselen.quote:Op maandag 21 december 2009 10:51 schreef motorbloempje het volgende:
bidden jullie mee dat het de boel niet heeft stukgevroren?![]()
echt.. dat zou nu niet mooi uit komen, financieel
!
we kunnen het wel betalenmaar willen is een tweede
Ja kokend water in een bevroren reservoir lijkt me een heel goed planquote:Op maandag 21 december 2009 09:24 schreef JuiceJuice het volgende:
Kook water en gooi dat erin. Smelt het andere ook
*PANG*quote:Op maandag 21 december 2009 11:53 schreef fathank het volgende:
[..]
Ja kokend water in een bevroren reservoir lijkt me een heel goed plan
probleem is dat de vloeistof ook door de leidingen loopt en je dus niet zomaar het reservoir kunt ontkoppelen aangezien dat allemaal 'vast' zit doordat de vloeistof is bevroren..quote:Op maandag 21 december 2009 12:16 schreef blup het volgende:
Het enige wat ik kan verzinnen is resevoir los, laat die thuis ontdooien, slangen los, motor laten draaien en alles eruit laten lopen.. (en hopen dat je optijd klaar bent voordat hij te heet word)
Ok, ANWB is geweest en heeft auto naar garage gebracht.quote:Op maandag 21 december 2009 12:34 schreef loveli het volgende:
Grootste vraag lijkt me of je waterpomp gesloopt is.
Pfew dat scheelt weer!quote:Op maandag 21 december 2009 13:22 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ok, ANWB is geweest en heeft auto naar garage gebracht.
Meneer heeft er nog wel naar gekeken en hij concludeerde dat de waterpomp iig nog in orde was
We krijgen vandaag of morgen wat te horen
Precies, dat is ook de reden waarom ik bij een nieuwe bak direct kvs vervang en controleer hoe zwart de olie is. Meestal is die ook aan vervanging toe als de auto van iemand is geweest die water bij kvs gooit..quote:Op maandag 21 december 2009 14:12 schreef blup het volgende:
Dat is altijd 't zure van net een nieuwe bak hebben, je hebt geen idee wat er allemaal mee gebeurt is...
als ze slim zijn doen ze dat inderdaad... anders kunnen ze morgen nog niks beginnen omdat alles bevroren isquote:Op maandag 21 december 2009 20:01 schreef motorbloempje het volgende:
nope![]()
gok dat het dus morgen wordt. Hoop dat ze hem wel al binnen hebben gezet zodat de boel kan ontdooien.
De meneer van de garage had al wel gezegd dat de radiator wrsch naar de tering is!
quote:
Mja ben traag van begripquote:Op maandag 21 december 2009 20:31 schreef motorbloempje het volgende:
inlezen pop
hij staat nu bij de garage, en als de radiator kapot is ga ik met deze kou niet zó rijden.. eerst maar 's kijken wat ze morgen zeggen als ze open zijn en het ding ontdooid is
'Anti-vries' is dus de alcohol die zorgt dat je vloeistof niet gaat bevriezen tot een bepaald punt.quote:Op maandag 21 december 2009 20:16 schreef motorbloempje het volgende:
anti-vries in je KOELVLOEISTOF reservoir? Het gaat niet over ruitenwisservloeistof he
2quote:
Ben bang dat er ook wat vriespluggen uit zijn geknald of dat het blok is kapot gevroren.quote:Op maandag 21 december 2009 20:01 schreef motorbloempje het volgende:
nope![]()
gok dat het dus morgen wordt. Hoop dat ze hem wel al binnen hebben gezet zodat de boel kan ontdooien.
De meneer van de garage had al wel gezegd dat de radiator wrsch naar de tering is!
Doe het zelf garage?quote:Op maandag 21 december 2009 22:04 schreef Repeat het volgende:
Radiator is nog wel te doen, ik moet een uitlaat vervangen met dit weer
En ik heb natuurlijk geen garage...
Lekker op je rug onder de auto op de opritquote:Op maandag 21 december 2009 22:04 schreef Repeat het volgende:
Radiator is nog wel te doen, ik moet een uitlaat vervangen met dit weer
En ik heb natuurlijk geen garage...
Mjah dan ben ik gelijjk mn voordeel kwijt. Neem niet aan dat montage zo duur is bij de uitlatenboer.quote:
Dat dusquote:Op maandag 21 december 2009 22:06 schreef fathank het volgende:
[..]
Lekker op je rug onder de auto op de oprit
Kwikfit vraagt 120 euro voor montage. Ik ga van de week de tussenpijp vervangen van mijn ford courier. Via winparts 73 euro incl BTW, bij kwikfit 198 euroquote:Op maandag 21 december 2009 22:20 schreef Repeat het volgende:
[..]
Mjah dan ben ik gelijjk mn voordeel kwijt. Neem niet aan dat montage zo duur is bij de uitlatenboer.
[..]
Dat dus
sterktequote:Op maandag 21 december 2009 22:04 schreef Repeat het volgende:
Radiator is nog wel te doen, ik moet een uitlaat vervangen met dit weer
En ik heb natuurlijk geen garage...
3quote:
So ??? FF sneeuw ruimen, auto op bokken zetten, deken met een stukkie zeil erop (of nog beter een rolbedje), en het is prima te doenquote:Op maandag 21 december 2009 22:06 schreef fathank het volgende:
[..]
Lekker op je rug onder de auto op de oprit
Bij de garage hebben ze daar een metertje voor, die kunnen je binnen 3 tellen vertellen tot hoe koud je kunt..quote:Op maandag 21 december 2009 23:27 schreef 2cv het volgende:
[..]
3![]()
Ik vraag me af wat voor koelvloeistof er in mijn motor zit
Ik ben al dagen met dat kreng van mij bezig en moet minimaal nog een dagje. Overigens is een dag niet 8 urenquote:Op maandag 21 december 2009 23:44 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Bij de garage hebben ze daar een metertje voor, die kunnen je binnen 3 tellen vertellen tot hoe koud je kunt..
En anders vervang je het toch gewoon ?? moet toch af en toe
Motorfiets-motor of in je 2cv motor? Eendjes zijn toch luchtgekoeld?quote:Op maandag 21 december 2009 23:27 schreef 2cv het volgende:
[..]
3![]()
Ik vraag me af wat voor koelvloeistof er in mijn motor zit
Veel auto's krijgen problemen met dit weer, denk dat de garage wel aardig wat te doen heeft.quote:Op dinsdag 22 december 2009 11:01 schreef OxygeneFRL het volgende:
Dat is vaak niet echt goed nieuws.
Naar een parkeergarage of iets dergelijks?quote:Op maandag 21 december 2009 09:17 schreef motorbloempje het volgende:
en als je geen verwarmde garage hebt?!
ze zouden er 'vandaag of morgen' naar kijkenquote:Op dinsdag 22 december 2009 11:01 schreef OxygeneFRL het volgende:
Dat is vaak niet echt goed nieuws.
Hoef je geen sorry voor te zeggen hoorquote:
Straalkachel is niet handig, dus!quote:Op dinsdag 22 december 2009 19:13 schreef lezut het volgende:
http://www.nu.nl/buitenland/2149930/auto-ontploft-ontdooien.html
Zo liep het dus af
...quote:Op dinsdag 22 december 2009 23:41 schreef gateway het volgende:
auto gewoon binnen zetten ergens, en laten ontdooien. Eventueel iets forceren door de ruimte te verwarmen met een heater of gaskanon. evt slangen loskoppelen zodat het water er ook uitkan, dan leidingen doorsoelen (komt er water uit op het laagste punt weet je ook dat alle ijs weg is) en dan alles weer dicht, en dan water erin en op druk (laten) brengen bij een garage. kan je zo zien of er wat lek is..... niks lek? water eraf en KVS erop
Wel lek? repareren!
Get in linequote:Op dinsdag 22 december 2009 19:13 schreef lezut het volgende:
http://www.nu.nl/buitenland/2149930/auto-ontploft-ontdooien.html
Zo liep het dus af
dat dusquote:Op woensdag 23 december 2009 08:31 schreef Implo het volgende:
Motor starten met een vastgevroren waterpomp lijkt mij niet zo slim
Dat snap ik, maar een aftapkraantje werkt toch wat beter dan de slangen los gooienquote:Op woensdag 23 december 2009 10:17 schreef motorbloempje het volgende:
aftappen van bevroren water werkt doorgaans niet zo goed
maar als de boel ontdooit is zullen we daar idd even naar kijken
Fijn he.. wordt je blok nooit een keer warm.quote:Op woensdag 23 december 2009 10:23 schreef motorbloempje het volgende:
in de kou zitten weet ik![]()
Qyroz heeft eens door in te stappen mijn thermostaat vermoord
hoe krijg je dat voor mekaar?quote:Op woensdag 23 december 2009 10:23 schreef motorbloempje het volgende:
in de kou zitten weet ik![]()
Qyroz heeft eens door in te stappen mijn thermostaat vermoord
Tja het spijt me zeer, maar de meeste ergenis in het verkeer wordt wel veroorzaakt door vrouwen.. Trap gewoon dat gas in als je niet naar links wil/kan.quote:Op woensdag 23 december 2009 10:33 schreef motorbloempje het volgende:
Vrouwen in het verkeer
leuk topic over vrouwen in het verkeer!
nee, gelukkig weet ik niet waar ik het over heb![]()
oh, daar ben ik het wel mee eens! Dat het gros van de vrouwen niet kan rijdenquote:Op woensdag 23 december 2009 10:38 schreef Implo het volgende:
[..]
Tja het spijt me zeer, maar de meeste ergenis in het verkeer wordt wel veroorzaakt door vrouwen.. Trap gewoon dat gas in als je niet naar links wil/kan.
Maar we gaan wel erg offtopic
Vergeten anti-vries in je koelstof te doen is ook niet slimquote:Op woensdag 23 december 2009 10:39 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
oh, daar ben ik het wel mee eens! Dat het gros van de vrouwen niet kan rijdenmaar het verkeerd aanleren van regels aan overwegend dom Nederland is ook niet slim
Een man die zijn vrouwelijke kant laat zienquote:Op woensdag 23 december 2009 13:26 schreef motorbloempje het volgende:
wij zijn A) niets vergeten, en B) koelvloeistof IS anti-vries
antivries bij je ruitenwisservloeistof gooien is normaal... maar dat hadden we dan ook keurig gedaan.
Wie durft er nou vanuit te gaan dat iemand WATER in het koelvloeistofreservoir gooit![]()
en het was nog wel een man!
Met water in de radiateur is niks mis, water in de radiateur laten zitten in de winter is daarentegen wel stomquote:Op woensdag 23 december 2009 13:26 schreef motorbloempje het volgende:
wij zijn A) niets vergeten, en B) koelvloeistof IS anti-vries
antivries bij je ruitenwisservloeistof gooien is normaal... maar dat hadden we dan ook keurig gedaan.
Wie durft er nou vanuit te gaan dat iemand WATER in het koelvloeistofreservoir gooit![]()
en het was nog wel een man!
Hoi!quote:Op maandag 21 december 2009 09:13 schreef motorbloempje het volgende:
Hoi!
Dit moet je niet geloven, Dat is gewoon om indruk te maken met een moeilijk moterwoord. Daar heeft hij zelf waarschijnlijk de ballen verstand van.quote:Nu ging echter mijn vriend vanochtend nog even checken of het echt geen lekke koppakking ofzo was, maar dat was 't ook niet. Dus toch nog even koelwaterreservoir checken, en ja hoorhelemaal bevroren. De vorige eigenaar heeft er dus of gewoon water, of de verkeerde koelvloeistof in gegooid.
quote:Op woensdag 23 december 2009 18:50 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Hoi!
[..]
Dit moet je niet geloven, Dat is gewoon om indruk te maken met een moeilijk motorwoord. Daar heeft hij zelf waarschijnlijk de ballen verstand van.
Volgende keer de concentratie koelvloeistof verhogen en dus weinig of geen water bijmengen.
Oplossing: wachten tot het dooit of straalkacheltje ervoor (wel erbij blijven).
quote:Op woensdag 23 december 2009 18:50 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Hoi!
[..]
Dit moet je niet geloven, Dat is gewoon om indruk te maken met een moeilijk motorwoord. Daar heeft hij zelf waarschijnlijk de ballen verstand van.
Volgende keer de concentratie koelvloeistof verhogen en dus weinig of geen water bijmengen.
Oplossing: wachten tot het dooit of straalkacheltje ervoor (wel erbij blijven).
Mooie zin! Laat me raden, automonteur?quote:Op woensdag 23 december 2009 19:10 schreef Cocktailprikker het volgende:
Als het zo moeilijk was dan had automonteur wel universitair geweest
Ja maar een koppakking lijkt me voor de gemiddelde huis/tuin en keukenklusser een beetje lastig zelf te vervangen. Je moet er hoe dan ook mee naar de garage zou ik zeggen. Ik weet er natuurlijk niets van of de vriend van motorbloempje in staat is een koppakkinglek te constateren dan wel er eentje eigenhandig te vervangen. In mijn ironie gok ik daarop van niet.quote:Op woensdag 23 december 2009 19:10 schreef Cocktailprikker het volgende:
[..]![]()
Voor zover ik weet is er nog steeds geen studie voor nodig om de basis van motortechniek te snappen hoor
Als het zo moeilijk was dan had automonteur wel universitair geweest
Koppakking is wel te doen op je eigen oprit. Bij mijn vorige bak ook moeten doen.quote:Op woensdag 23 december 2009 20:28 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Ja maar een koppakking lijkt me voor de gemiddelde huis/tuin en keukenklusser een beetje lastig zelf te vervangen. Je moet er hoe dan ook mee naar de garage zou ik zeggen. Ik weet er natuurlijk niets van of de vriend van motorbloempje in staat is een koppakkinglek te constateren dan wel er eentje eigenhandig te vervangen. In mijn ironie gok ik daarop van niet.
Er gaan de wildste verhalen rond over koppakkingen. Het schijnt van mond-tot-mond een hele ingreep te zijn.quote:Op woensdag 23 december 2009 21:39 schreef Implo het volgende:
[..]
Koppakking is wel te doen op je eigen oprit. Bij mijn vorige bak ook moeten doen.
hoi!quote:
fijn dat je dat constateert van achter je pc vandaan!quote:[..]
Dit moet je niet geloven, Dat is gewoon om indruk te maken met een moeilijk moterwoord. Daar heeft hij zelf waarschijnlijk de ballen verstand van.
lezen: we hebben de auto net 2 weken en de vorige eigenaar is niet goed met zijn koelvloeistofreservoir omgegaan waardoor wij nu met de gebakken peren zitten.quote:Volgende keer de concentratie koelvloeistof verhogen en dus weinig of geen water bijmengen.
dank! die tip hadden we ook nog niet gehadquote:Oplossing: wachten tot het dooit of straalkacheltje ervoor (wel erbij blijven).
Wat betreft de lekke koppakking, ik heb vooral een mogelijk kwalijk effect gecontroleerd: witte smurrie in de olie. En daar leek geen probleem mee te zijn. Dat is het enige punt waarop ik heb gecontroleerd.quote:Op woensdag 23 december 2009 18:50 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Hoi!
[..]
Dit moet je niet geloven, Dat is gewoon om indruk te maken met een moeilijk moterwoord. Daar heeft hij zelf waarschijnlijk de ballen verstand van.
Volgende keer de concentratie koelvloeistof verhogen en dus weinig of geen water bijmengen.
Oplossing: wachten tot het dooit of straalkacheltje ervoor (wel erbij blijven).
Geen water bijmengen is ook niet ideaal.quote:Op woensdag 23 december 2009 18:50 schreef Mister1977 het volgende:
...
Volgende keer de concentratie koelvloeistof verhogen en dus weinig of geen water bijmengen.
...
Het werd ons als extra tip/mogelijkheid gegeven, dus kleine moeite om naar de grote kenmerken even te kijkenquote:Op woensdag 23 december 2009 22:05 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Problemen met koppakkingen begrijp ik ook niet. Heb hiero altijd oude bakken met 150 tot 350 K kms. op de teller, en nog nooit een koppakking hoeven vervangen.
Die pipo's die met een koude motor lekker aan het gas hangen, die lopen wellicht wat sneller tegen zo'n probleem aan...quote:Op woensdag 23 december 2009 22:05 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Geen water bijmengen is ook niet ideaal.
Water heeft nl. een grotere koelcapaciteit dan pure koelvloeistof.
Met pure koelvloeistof knalt je koppakking er dus in de zomer uit ipv. in de winter.
Problemen met koppakkingen begrijp ik ook niet. Heb hiero altijd oude bakken met 150 tot 350 K kms. op de teller, en nog nooit een koppakking hoeven vervangen.
Nog beter: Geen gesloten systeem, maar een open systeem waarbij de hitte met de damp ontsnapt. Verreweg de beste manier om te koelen, mits je regelmatig je vloeistof bijvult.quote:Op woensdag 23 december 2009 22:05 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Geen water bijmengen is ook niet ideaal.
Water heeft nl. een grotere koelcapaciteit dan pure koelvloeistof.
Met pure koelvloeistof knalt je koppakking er dus in de zomer uit ipv. in de winter.
quote:Op woensdag 23 december 2009 23:25 schreef loveli het volgende:
[..]
Nog beter: Geen gesloten systeem, maar een open systeem waarbij de hitte met de damp ontsnapt. Verreweg de beste manier om te koelen, mits je regelmatig je vloeistof bijvult.
dat was idd exact wat ik tegen Wolve zei: maar dan moeten we even het aftapkraantje zien te vinden. We hadden wel het 'instructieboekje' maar die hielp ons niet verder eigenlijkquote:Op zondag 27 december 2009 14:35 schreef Sounddragon het volgende:
![]()
![]()
![]()
Toch wel fijn dat er ook mensen zijn die wel eens 'mazzel' hebben![]()
Je kunt voor de secuité nogmaals de boel helemaal aftappen, en dan nog eens vullen met 100% koelvloeistof.. als je nu al boven de 50% zit, is het misschein wel al voldoende, dit kun je laten meten bij een garage, die hebben een heel simpel apparaatje waarmee ze een monster uit de radiateur nemen, en wat dan direkt aangeeft tot hoeveel vorst je beschermd bent..
dank! kan zeker geen kwaad om eens te bestellenquote:Op zondag 27 december 2009 14:37 schreef Hyperdude het volgende:
Je kan voor weinig zo'n koelvloeistof testertje halen.
Kan je op aflezen wanneer de koelvloeistof bevriest.
Paar dagen wat rondrijden en die koelvloeistof is prima verdeeld door de hele motor, verwarming en radiator/
Voor ¤2,99 heb je deze. vast ook wel te krijgen bij de plaatselijke onderdelenboer oid.
[ afbeelding ]
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTQ4NDk4NzQ4Ng==?direkt_aufriss_area=SHOP_B2C_CarMotorbike&~template=PCAT_AREA_S_browse&p_page_to_display=&catalogs_sub_id=sub2&aktiv=2&navi=oben_1
Volgens de handleiding heeft hij er eenquote:Op zondag 27 december 2009 14:36 schreef Herr.Flick het volgende:
Je moet het je niet lastiger maken dan dat het is, onderste waterslang los maken, water eruit, slang monteren, vullen met 3 ltr antivries (zou ik doen bij zo'n oud beestje), en de rest afvullen jet water, stukkie rijden en klaar.
Sommige merken vragen koelvloeistof ipv water/antivries, maar aangezien je systeem toch al gevuld was met water heeft vullen met koelvloeistof nu weinig meerwaarde bij zo'n oud beestje.
Veel auto's hebben GEEN aftapkraantje oid!!
Als er nu al 3 ltr koelvloeistof in zit, dan zou ik gewoon langs een willekeurige garage rijden om even je vloeistof te laten meten, kost waarschijnlijk helemaal niets en zwaar kans dat je auto nu tot zo'n -20 gr beveiligd is.quote:Op zondag 27 december 2009 14:41 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
dank! kan zeker geen kwaad om eens te bestellen
[..]
Volgens de handleiding heeft hij er eenmaar het tekeningetje was niet compleet duidelijk
Verder zit er inmiddels bijna 3 liter nieuwe koelvloeistof in (Halfords) dus zou je zeggen dat de concentratie hoog genoeg is om de boel niet meer te laten bevriezen. We gaan morgen willekeurig wat dingen doen met de auto om maar wat 'te rijden' en dan moet het goedkomen hopen we
Rhenen, da's in de buurtquote:Op dinsdag 5 januari 2010 22:23 schreef motorbloempje het volgende:
Helaas helaas
Ondanks dat hij zich goed leek te houden, heeft toch de waterpomp het begeven. Op een grotere rit naar Rhenen heeft hij weer gehaperd en toen we beter zijn gaan kijken toch een lekkende pomp aangetroffen
bij gebrek aan 'handige mannetjes' en tijd om die te gaan zoeken staat hij nu bij de garage en kunnen we hem hopelijk snel ophalen
Zou je dan meer schade verwachten, nee toch? De waterpomp gaat bij bevroren koelwater toch stuk omdat 'ie droogloopt?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 23:59 schreef junkiexp het volgende:
Wordt de waterpomp door de DB riem aangedreven ?
nee, want de waterpomp gaat al draaien op hem moment dat je je motor startquote:Op woensdag 6 januari 2010 20:25 schreef loveli het volgende:
Waterpomp zit toch wel dicht genoeg bij de motor om voor die tijd te ontdooien?
Ja, ik probeer het vrolijk te houden.
waterpomp zat niet vast, maar is gaan lekken. Niet gigantisch hard, want hij koelde ook nog gewoonquote:Op woensdag 6 januari 2010 20:44 schreef 2cv het volgende:
Ik hoop het ook voor TSAnderzijds: als de waterpomp vast zat was de motor nu al in de soep gedraaid.
Het gaat meer om het vervangen, als de waterpomp meeloopt moet de hele distributie uit elkaar en moet alles weer op tijd worden gezet.quote:Op woensdag 6 januari 2010 18:33 schreef loveli het volgende:
[..]
Zou je dan meer schade verwachten, nee toch? De waterpomp gaat bij bevroren koelwater toch stuk omdat 'ie droogloopt?
Terrein opzoeken, auto afraggen en laten ophalen door een sloper. Mensen die ook ff willen raggen een tientje laten lappen. MoBlo-autosloopdag!quote:Op vrijdag 15 januari 2010 16:15 schreef motorbloempje het volgende:
de bodemplaat, vooral bij passagierskant doorgerot, achterschokbreker zo goed als 'weg', uiteraard dan de waterpomp en de rest van de carosserie zo ongeveer
Als iemand wil oefenen met klussen uiteraard de perfecte oefen auto
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |