heb verhalen van vrienden gehoord dat t helemaal geweldig is...
galapagos eilanden schijnen ook een must te zijn, alleen erg prijzig.
in de hoofdstad moet je wel uitkijken voor criminaliteit enzo, maarja waar niet...
ohja, het spreken van spaans is geen overbodige luxe...
verder gewoon LN chekken denk k maar
(zo reis ik tenminste altijd);)
quote:
Op donderdag 02 mei 2002 21:11 schreef decartes het volgende:
ben dr persoonlijk nie geweest...heb verhalen van vrienden gehoord dat t helemaal geweldig is...
galapagos eilanden schijnen ook een must te zijn, alleen erg prijzig.
in de hoofdstad moet je wel uitkijken voor criminaliteit enzo, maarja waar niet...
ohja, het spreken van spaans is geen overbodige luxe...
verder gewoon LN chekken denk k maar
(zo reis ik tenminste altijd);)
De LMQ moet voor haar studie 4 maanden naar Ecuador, en dan gaat de LMK een paar maandjes mee...
quote:fijn plan!
Op vrijdag 03 mei 2002 13:42 schreef Love Mae King het volgende:De LMQ moet voor haar studie 4 maanden naar Ecuador, en dan gaat de LMK een paar maandjes mee...
quote:reeds!
Op zaterdag 04 mei 2002 10:57 schreef Manono het volgende:
WAUW!Is de LMK al verhuisd eigenlijk?
quote:Bevalt t? Hoop da'k je nu wat vaker tegenkom!
Op maandag 06 mei 2002 09:39 schreef Love Mae King het volgende:[..]
reeds!
Ga je echt naar Ecuador trouwens?
quote:Yep t bevalt...
Op maandag 03 juni 2002 16:38 schreef Manono het volgende:[..]
Bevalt t? Hoop da'k je nu wat vaker tegenkom!
Ga je echt naar Ecuador trouwens?
Yep, de LMK gaat oktober, november en december naar Ecuador...
Qwerty_x, met wie ben jij naar de Galapagos gegaan?
En heb je daar toevallig ook gedoken?
quote:Hehe
Op dinsdag 04 juni 2002 13:48 schreef qwerty_x het volgende:
Maakt het wat uit met wie ik daar ben geweest ????
Maar goed: ik ben daar alleen geweest (moet voor m'n werk naar Ecuador) en nee, daar heb ik niet gedoken.
Magoed, k'zie dat je voor je werk er bent geweest.
quote:Sjongejongejonge wat heeft de LMK toch een leven he, irritant gewooon!
Op dinsdag 04 juni 2002 10:40 schreef Love Mae King het volgende:[..]
Yep t bevalt...
Yep, de LMK gaat oktober, november en december naar Ecuador...
Kom maar op met al de persoonlijke ervaringen in Ecuador!!!
Lekker zeg, in één keer ruim 60 vrije dagen opnemen...
Dingen die mij zijn bijgebleven:
* De luchthaven die midden in Quito ligt, het naar lucht moeten happen door de hoogte
* De Andes en de supervriendelijke indianen
* Ipv in de bus, bovenop de bus gaan zitten (mis je wel de film maar het uitzicht maakt veel goed)
* Het duffe oliestadje Coca
* De 0,75cl flessen Pilsener
* De jungle en de muskieten, malaria
* Zwemmen tussen de piranhas
* De beveiligde dorpen rond Guayaquil (blijf er beter weg)
* De héél goedkope binnenlandse vluchten
* ...en natuurlijk de dagelijkse arroz con pollo
quote:sorry, in Ecuador heb ik geen ervaring, maar whoow... dit klinkt supajrbe!!!!
Op maandag 12 augustus 2002 14:37 schreef Love Mae King het volgende:
Zaterdag ticket gekocht, heen 3 november, terug 30 januari (inclusief 4 dagen New York op de terugweg...)Kom maar op met al de persoonlijke ervaringen in Ecuador!!!
quote:
Op woensdag 1 mei 2002 19:42 schreef Love Mae King het volgende:
Beetje surfen, beetje jungle in...dat soort dingen...
quote:Nog loose-styler aanpakken??
Op maandag 14 oktober 2002 19:03 schreef HippieNL het volgende:
Ecuador, het is mijn reisbestemming in januari, al wou ik het wa meer loose-style aanpakken
quote:
Op dinsdag 15 oktober 2002 12:58 schreef Love Mae King het volgende:Nog loose-styler aanpakken??
(this message was sent by hippienl from the wrong computer)
[Dit bericht is gewijzigd door Tha_Butcha op 17-10-2002 11:45]
quote:Zeker weten! Manono hoopt hier nog iets te leren... onder welke voorwaarden kan dit mbt de LMK zijn werk? Offeh, verandert ie (weer) van baan?
quote:aaaaah 3 november, dat duurt niet zo lang meer! heb je al nieuws van de LMQ?
Zaterdag ticket gekocht, heen 3 november, terug 30 januari (inclusief 4 dagen New York op de terugweg...)
quote:De LMK heeft 49 vrije dagen per jaar (25 verlofdagen en 24 ATV) en hij is de afgelopen 2 jaar niet echt op vakantie geweest. Dus wat vrije dagen gespaard. Kortom, de LMK neemt in één klap 3 maanden aan vrije dagen op wat betekent dat hij die drie maanden zijn salaris doorbetaald krijgt...
Op donderdag 17 oktober 2002 14:35 schreef Manono het volgende:[..]
Zeker weten! Manono hoopt hier nog iets te leren... onder welke voorwaarden kan dit mbt de LMK zijn werk? Offeh, verandert ie (weer) van baan?
Love "lucky bastard" Mae King
quote:De LMQ maakt het goed, thnx. Nog 11 werkdagen...and counting...
Op donderdag 17 oktober 2002 15:24 schreef bixister het volgende:[..]
aaaaah 3 november, dat duurt niet zo lang meer! heb je al nieuws van de LMQ?
quote:o hadde julie al weer ruzie he he he
Op donderdag 17 oktober 2002 16:05 schreef Love Mae King het volgende:[..]
De LMQ maakt het goed, thnx.
quote:ja, zij zei regen, de LMK zei zonneschijn...
Op donderdag 17 oktober 2002 17:00 schreef kikkerlikker het volgende:[..]
o hadde julie al weer ruzie he he he
quote:Nou dan heeft de LMK toch mooi gewonnen!
Op donderdag 17 oktober 2002 17:26 schreef Love Mae King het volgende:
ja, zij zei regen, de LMK zei zonneschijn...
We verwachten hier natuurlijk wel een reisverslag.
Vandaag heb ik mn ticket geboekt, helaas wel met een overstap van 12 uur op Barcelona. Maar een ticket zonder deze overstap was minimaal 150 euro duurder en dat vond ik een beetje overdreven. Ik geef dat geld toch liever daar uit Aangezien ik 's avonds op Barcelona aankom en 's morgens weer wegvlieg zou ik dus 12 uur op dat vliegveld moeten rond hangen. Zijn er mensen die dit al ooit hebben gedaan en wat was je ervaring ermee? Hoe is Barcelona (luchthaven)? Valt er een beetje te slapen of ben je echt de hele nacht wakker? Hoe maak je die uren vol?
Wat zijn dingen die ik absoluut niet moet vergeten te regelen? Ik heb inmiddels een goede rugzak, een goed paar schoenen, een ticket.
De verzekeringen ga ik komende week achteraan. Welke reisverzekering is aan te raden bij bovenstaand programma?
Hoe lang van tevoren moet je naar het ggd voor vaccinaties?
Alvast bedankt
Ik zal jullie zeker op de hoogte proberen te houden van mn voorbereidingen en natuurlijk de reis zelf
En lees je vooral goed in en leer jezelf alvast een beetje Spaans, dit alles in het kader van de voorpret
Op dit moment volg ik ook Spaans op school, dat is voor mezelf ook een veel veiliger gevoel. Daarnaast zoek ik het halve internet af naar informatie en ervaringen enzo. Dit plan is denk ik ook al de 5e versie van mn reisplan
Het was 2 jaar geleden al de bedoeling om te gaan, maar door een hele reeks oorzaken uiteindelijk niet doorgegaan. Paar maanden geleden weer helemaal enthousiast geworden voor mn eigen plan om ooit richting Latijns-Amerika te gaan nav Hik haar topic.
Ik heb er al helemaal zin in
Wat betreft je 12 uur op het vliegveld: internationale vliegvelden zijn uitermate inventief in het plaatsen van niet-slaapbare banken. Zorg voor een trui (airco !) en een dik boek. Als je budget het toelaat zou ik een hotel op het vliegveld nemen.
Je gele boekje is een week na de stempels geldig.
Veel plezier.
Bedankt iig voor je tips.
Vaccinaties moet je ff kijken in het vaccinatie topic voor waar je informatie kunt halen (GGDs, Travel Clinic, enz ....):
In dat topic staan alle adressen en tips. Je moet tussen de 3 en 6 weken voor vertrek ongeveer een afspraak regelen.
quote:Het Vliegveld van Barcelona is wel Relaxd veel winkels enzovoort alleen slapen daar een ramp echt!op de bankjes liggen maar dat ligt super niet lekker!
Op maandag 13 januari 2003 20:35 schreef Lievurd het volgende:
Ik ga de komende zomer 1 maand lang naar Ecuador toe. Het is de bedoeling om daarvan de eerste 2 weken de volgende talencursus te volgen. Daarna wil ik 1 week hier (niet mbv een organisatie, maar hun eigen website doet het momenteel niet) een beetje vrijwilligerachtig werk doen en toch ook wat van de omgeving zien. M'n laatste week wil ik nog wat door Ecuador gaan trekken. Ik wil iig de treinrit vanaf Riobamba doen, voor de rest weet ik het nog niet. Welke plaatsen moet ik echt zien en welke kan ik eigenlijk wel overslaan?Vandaag heb ik mn ticket geboekt, helaas wel met een overstap van 12 uur op Barcelona. Maar een ticket zonder deze overstap was minimaal 150 euro duurder en dat vond ik een beetje overdreven. Ik geef dat geld toch liever daar uit
Aangezien ik 's avonds op Barcelona aankom en 's morgens weer wegvlieg zou ik dus 12 uur op dat vliegveld moeten rond hangen. Zijn er mensen die dit al ooit hebben gedaan en wat was je ervaring ermee? Hoe is Barcelona (luchthaven)? Valt er een beetje te slapen of ben je echt de hele nacht wakker? Hoe maak je die uren vol?
Wat zijn dingen die ik absoluut niet moet vergeten te regelen? Ik heb inmiddels een goede rugzak, een goed paar schoenen, een ticket.
De verzekeringen ga ik komende week achteraan. Welke reisverzekering is aan te raden bij bovenstaand programma?
Hoe lang van tevoren moet je naar het ggd voor vaccinaties?Alvast bedankt
![]()
Ik zal jullie zeker op de hoogte proberen te houden van mn voorbereidingen en natuurlijk de reis zelf
quote:Vooropgesteld dat ik natuurlijk niet weet waar je van houdt en dat onderstaande mijn indrukken zijn; ieder ander kan daar uiteraard anders over denken. Wat voor me kan pleiten is dat ik nu al heel wat jaren door zuid amerika cross voor m'n werk en ik denk dat ik wel een aardig beeld van de landen hier heb.
Op maandag 13 januari 2003 21:06 schreef Lievurd het volgende:
Waarom zou jij niet voor Ecuador hebben gekozen? Ben ik dan wel weer benieuwd naar. Zelf sprak Ecuador mij juist wel aan.
Het is waarschijnlijk een open deur, maar wat mij betreft is Brazilie verreweg het interessantste land in Zuid Amerika. Voor elk wat wils, zon en strand, oerwoud, moerassen, steden en nu zelfs een curieuze president.
Behalve als je spaans wilt leren uiteraard, dan moet je hier niet wezen.
Over Ecuador zelf kan ik je weinig vertellen. Voel me wel heel gevleid dat mijn verhalen zo'n indruk hebben gemaakt!
Om mee te nemen...
Voor je talencursus natuurlijk een goed nederlands-spaans woordenboek, maar nog veel belangrijker: een klein grammatica-boekje waarin de gramaticale termen ook in het spaans instaan! Ik heb geen idee hoe jouw cursus is, maar destijds in Nicaragua had ik docenten die alleen spaans spraken. Dat werkt fantastisch voor het leren van de taal, maar als ze iedere keer moeten gaan uitleggen wat een "gerundio", een "participio pasado" en een "imperativo" is... duurt het wel even! Mijn Wolters NL-SP heeft trouwens achterin een klein grammaticaal deel dat in ieder geval voldoende was voor mijn tweeweekse cursus destijds.
Ik weet niet of jij tijdens je cursus in een gastgezin zit, maar het is natuurlijk altijd leuk om cadeautjes uit Nederland mee te nemen (stroopwafels, jenever, hollandse bedeltjes met klompjes en molens, pennen). Ook voor je docent is dat leuk (houd er rekening mee dat ze bij twee weken misschien twee docenten hebben). Neem foto's mee van je familie en vrienden (machtig interessant, al die blonde mensjes!) en wat postkaarten van Nederland om te laten zie hoe anders het er uitziet. Ik heb ook veel plezier beleefd aan mijn wereldkaart, waarop je kunt laten zien hoe klein Nederland is en hoe ver weg!
Als je van lezen houdt zou ik zorgen voor voldoende leesvoer, in de meeste LatijnsAmerikaanse landen zijn engelstalige boeken bepaald niet makkelijk te vinden en na twee weken spaans zal je nog niet echt vloeiend door spaanse boeken heen gaan! Ter plaatse kun je waarschijnlijk wel Harry Potter in het spaans kopen...dat was voor mij een hele goeie oefening!
Echte reisdingen zoals zaklamp, waslijn, dagrugzakje etc, staan vast nog wel in een ander topic.
En vergeet natuurlijk je dagboek niet!
quote:Gebeurde mij een keer: wil ik een vrouwelijke collega mee uit eten nemen, gebruik ik het werkwoord "coger".
Op dinsdag 14 januari 2003 16:27 schreef El_Catalan het volgende:
Naar Argentinie zou ik ook niet naar toe gaan om spaans te leren is niet echt duidelijk spaans wat ze daar spreken is gewoon spaans met italiaanse invloed ofzow
quote:
Op dinsdag 14 januari 2003 17:21 schreef qwerty_x het volgende:[..]
Gebeurde mij een keer: wil ik een vrouwelijke collega mee uit eten nemen, gebruik ik het werkwoord "coger".
Blijkt dan in Argentinie ineens heel wat anders te zijn ....
Bekend ja... wil ook nog wel eens gebeuren als je Peruaans Castillano gewend bent en dan een poosje in Argentinië gaat zitten!
"Leuk, die Europese meisjes, ze zijn zo lekker vrij!"
Over dat coger, dat was een van de eerste dingen die mijn docente Spaans ons toch maar even vertelde. Ach het zorgt wel voor komische situaties:P
Hoe zit het trouwens met de bussen daar? Of in andere delen van latijns-amerika (dacht te hebben gelezen dat dat niet zoveel verschilde).
Heb vandaag bevestiging gekregen dat het ticket van 680 euro(inclusief tax enzo) nog beschikbaar was en die dus ook meteen gekocht Het staat nu dus echt vast dat ik 11 juli heen ga en 12 Augustus weer terug. *toch wel beetje spannend vindt* Daarnaast ook te horen gekregen dat ik een van de laatste plaatsjes voor die talencursus had bemachtigd
Wat ik me afvroeg, is het aan te raden om iets van een oude walkman mee te nemen voor het wachten op het vliegtuig enzo? Of toch beter van niet? Hoe erg worden boeken (pockets) trouwens gesloopt als je die mee neemt in zo'n rugzak? En wat doen jullie om je rugzak tijdens de reis met het vliegtuig?
Lievurd
Pockets...neem gewoon niks mee waar je aan gehecht bent. Is sowieso ok, want dan kun je het ruilen met andere reizigers voor nog meer uit elkaar vallende pockets! Ach joh...als het maar te lezen is toch?!
Walkman is een leuk idee! Neem ook wat Hollandse muziek mee om daar te laten horen en als je heel erg boft heeft je walkman ook een opnameknop, zodat je leuke opnamen kunt maken van gillende buschaufeurs, toeterende taxi's, lokale concerten op straat en al je vriendjes daar!
Ik heb helemaal niks om mijn rugzak gedaan. Ben van de overtuiging dat ieder slot en stalen net alleen maar méér duidelijk maakt dat er dure spullen inzitten. Kwestie van geluk hebben en je kleine spulletjes in je daypack of onderin je grote rugzak stoppen...
Te deseo mucho placer y un buen viaje!
[Dit bericht is gewijzigd door Hik op 16-01-2003 11:13]
quote:Nee, LMKaatje zit nu voor een paar dagen in New York City...te bevriezen...
Op maandag 27 januari 2003 16:32 schreef bixister het volgende:
LMKaatje ben je al terug? Hoe was het? Hoe is het?
Hij zal wel wat schrijven als zijn vingers weer ontdooit zijn...
quote:en zijn hersens!
Op dinsdag 28 januari 2003 20:31 schreef Love Mae King het volgende:[..]
Nee, LMKaatje zit nu voor een paar dagen in New York City...te bevriezen...
Hij zal wel wat schrijven als zijn vingers weer ontdooid zijn...
veel plezier daar, ondanks de kou!
quote:Manono vindt eigenlijk dat de LMK niet zo moet zeuren maar denkt met veel warmte aan de LMK in New York en hoop dat het helpt.
Op dinsdag 28 januari 2003 20:31 schreef Love Mae King het volgende:
Nee, LMKaatje zit nu voor een paar dagen in New York City...te bevriezen...
Hij zal wel wat schrijven als zijn vingers weer ontdooit zijn...
Tip: goedkope gevoerde houthakkershemden en handschoenen rondom Canal Street, hartstikke warm.
quote:Noem maar een tijd en plaats en dan vertelt de LMK daar en dan alles wat Manono wilt weten...
Op maandag 10 maart 2003 10:27 schreef Manono het volgende:
En wanneer laat de LMK ons iets weten over zijn persoonlijke ervaringen?
quote:Maar dat is niet on-topic!
Op maandag 10 maart 2003 11:53 schreef Love Mae King het volgende:
Noem maar een tijd en plaats en dan vertelt de LMK daar en dan alles wat Manono wilt weten...
Dus ik hoop in Mei een paar weekjes mijn Peruaanse lover te gaan opzoeken. Ken al veel delen van Latijns Amerika maar Ecuador nog niet. Ik heb ook niet de bedoeling om dat land nu echt te gaan verkennen, maar wellicht gaan we een weekje de grens over (komende uit het noorden van Peru) op zoek naar een romantisch strand met een cabaña (tja, dat zit nu eenmaal in mijn hoofd... ) of een andere leuke spot om even samen te zijn. Dit met het idee in het achterhoofd dat ik heb gehoord dat de stranden van Ecuador mooier zijn, het leven er (nog
) goedkoper is dan in Peru en dit dan weer een excuus is om (eventjes) zijn familie te ontvluchten (zijn hele lieve mensen, maar even samenzijn kan ook geen kwaad).
Dus wie heeft er een goede tip (en uuuhm.. galapagos ligt dus niet in het budget nee... )
Gracias!
quote:Puerto Lopez!! Héél mooi en weinig toerisme (3 jaar terug toch). Kan je ook nog goedkoop naar de poor man's Galapagos (Isla de la Plata).
Dit met het idee in het achterhoofd dat ik heb gehoord dat de stranden van Ecuador mooier zijn, het leven er (nog) goedkoper is dan in Peru en dit dan weer een excuus is om (eventjes) zijn familie te ontvluchten (zijn hele lieve mensen, maar even samenzijn kan ook geen kwaad).
Ik ga al bijna weg hoor!
Of het extreem toeristische Montañita als je van surfen houdt...
quote:Heb je daar nog een adres/telefoonnummer/prijs van toevallig?
Op zaterdag 26 april 2003 15:24 schreef Love Mae King het volgende:
Hostería Mandala in Puerto Lopez!
quote:Vanaf Guayaquil pak je bus waar een mannetje heel hard "Puerto Lopez!!" bij staat te schreeuwen. En in Puerto Lopez loop je langs de kust helemaal naar het noorden (10 minuten), langs de vis-inbreng-en-schoonmaak-tenten (follow your nose) En daar zie je een grote paal met bewegwijzering (afstanden naar grote steden in de wereld) Daar is Hosteria Mandala. Cabañas en een prachtige tuin en supercoole eigenaars die je overal mee helpen en heerlijk kunnen koken. telefoonnummer volgens de LP: 604 181)
Op zondag 27 april 2003 13:18 schreef Hik het volgende:[..]
Heb je daar nog een adres/telefoonnummer/prijs van toevallig?
En qua bereikbaarheid: kom je er vanaf Guayaquil?
Deze reis toch maar aangegrepen om na 4 jaar weer eens naar de tandarts te gaan. Het idee om daar naar de tandarts te moeten als ik kiespijn ofzo krijg stond me toch eigenlijk niet echt aan. Ik vrees alleen wel dat ik mn eerste paar gaatjes heb
. Ook heb ik netjes een afspraak gemaakt bij het Tropencentrum voor 10 juni. Alleen heeft mijn opleiding het gepresteerd om een paar uur daarna de eindpresentatie van mijn project te plannen
(en dat wanneer er 10 dagen zijn waarop dat kan
)Ach mn projectgenoten merken vanzelf wel of ik er wel of niet ben
Enkele weken geleden m'n Footprint voor Ecuador besteld (en binnengekregen natuurlijk ), en o wat is dat leuk om te lezen. Heerlijk om tijdens een lange regenachtige treinreis je te verdiepen in zo'n reisgids. Toevallig kwam ik laatst iemand in de trein tegen die op de fiets door Chili was geweest en dat een paar jaar eerder ook had gedaan in Ecuador. Die heb ik dus wel ff wat dingen gevraagd en zorgde ervoor dat ik nog meer zin in kreeg om weg te gaan.
Vandaag na lang twijfelen toch maar een digitale camera gekocht. Mijn andere camera is al jaar of 7 oud en heeft geen optische zoom dus heb nu een Nikon Coolpix 2000 gekocht met 3x optische zoom. Nu alleen nog iets zoeken waar ik m veilig in kan stoppen zonder dat ie meteen gejat wordt. Iemand nog tips voor mij?
Hoe doen andere backpackers met iets van een kussen? Het lijkt me niet dat hoofdkussens in hostels de meest prettige zijn om op te liggen... Zelf zat ik te denken aan zo'n met kleding opvulbaar kussen, is dat wat of eigenlijk een absolute afrader?
Als iemand nog leuke verhalen, tips enzovoorts voor me heeft hoor ik het graag. Ga me voorlopig nog ff bezig houden met alle schoolzooi en de website waar de foto's van mn reis komen.
Ik ga proberen jullie de komende weken wat beter op de hoogte te houden, als het de komende weken lukt zal het me tijdens mn reis dan ook wel lukken
Veel plezier en ik ben benieuwd naar je ervaringen!
Oh nog even over dat kussen, ik zou gewoon een hoopje van je kleren maken en dan je slaapzak er half overheen leggen (als die lang genoeg is). Of gewoon zonder kussen gaan slapen, ik wende er gauw genoeg aan
Mijn theorie: Ik lig liever in mn eigen viezigheid dan die van iemand anders!
Qua kussen: ik slaap overal...
(behalve als de bus ontspoort )
quote:Misschien een idee om een tubetje noodvulling mee te nemen .................. overigens is er niet gezegd dat er in Ecuador geen adekwate tandheelkundige zorg mogelijk is.
Op zondag 25 mei 2003 20:12 schreef Lievurd het volgende:
Deze reis toch maar aangegrepen om na 4 jaarweer eens naar de tandarts te gaan. Het idee om daar naar de tandarts te moeten als ik kiespijn ofzo krijg stond me toch eigenlijk niet echt aan. Ik vrees alleen wel dat ik mn eerste paar gaatjes heb
.
Alles was goed bij de tandarts dus was wel een opluchting. Vanaf volgende week kan ik me lekker veel met mn vakantie bezig gaan houden. M'n colleges + stage zijn dan klaar en heb dus eigenlijk alleen mn tentamens nog. Daarnaast krijg ik dan mn vaccinaties. Het zal wel goed komen, maar toch heb ik er geen zin in
Ik las laatst ergens dat je op Schiphol een kamer na de douane kan boeken om te slapen. Hebben ze zoiets toevallig ook op Barcelona?
Watvoor lakenzak hadden jullie? Gewoon katoen of iets anders. En wat kostte ie ongeveer? Ik heb een fleece deken (o.a. voor op het vliegveld) en neem dus niet ook nog een slaapzak mee.
Maar volgens mij kun je die dingen tegenwoordig overal en nergens kopen. Zou zelf trouwens absoluut niet meer zonder willen, ligt namelijk wel erg lekker!
Fietsen met Arie (Arie's biking in Quito, Mariscal Sucre)
Museo de Quayasamin
Papallacta's thermische baden
Black Sheep Inn (als je van wandelen houdt)
Neem in Quito eens contact op met de South American Explorers Club. Zij kunnen je ook veel vertellen over vrijwilligerswerk.
Ik ben van plan om ergens in 2004 twee maanden in Ecuador door te brengen. Dit wil zeggen een maand Spaanse les en een maand vrijwilligerswerk doen. Ik heb al het een en ander uitgezocht en dit blijkt toch redelijk prijzig te zijn. Via Ecole Travel Ecuador kost zoiets bijv. 1050 euro zonder vlucht. Een retourvlucht kan ik vinden voor rond de 900 euro. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen en ben ook benieuwd of iets dergelijks ook goedkoper zou kunnen.
Ikzelf wil ergens een mei, voor een week of 5.
Dan 1 week spaanse les nemen en dan vrijwilligers werk (2 weken)
Wanneer wil je die kant op gaan?
Als geld overigens een probleem is, kun je Perú sowieso als alternatief zien. Het is op het moment makkelijk 3x zo goedkoop daar.
Edit: 3x goedkoper sloeg op levensonderhoud, vervoer en verblijf, niet op cursussen, als vermoed ik dat die ook wel goedkoper zijn!
quote:Gefeliciteerd joh... Daar heeft de TS wat aan
Op maandag 12 januari 2004 16:50 schreef Fazzoletti het volgende:
Ik heb denk een beetje gelukTickets kunnen geregeld worden via werk... Wel standby maar toch
quote:Dan wel natuurlijk!
Op maandag 12 januari 2004 17:06 schreef Fazzoletti het volgende:
Ik heb ze voor 2 personen.
Vooralsnog ga ik alleen.
Dus.
Zou dus een beetje zonde zijn als ik er geen gebruik van zou maken.
Ik kan niet zeg maar 2x alleen gaan
De voorwaarde is wel dat de ander niet zonder mij kan/mag vliegen
quote:En dat is voor hoeveel dagen, of is dat die maand les waar je het over had? In dat geval vind ik het wel heel erg goedkoop! En dat hoeft niet per sé positief te zijn.
Op zaterdag 10 januari 2004 16:29 schreef Prospector het volgende:
die 1050 is inclusief 4 uren per dag Spaanse les + onderdak + eten
Wat wil je verder weten over Ecuador, of Quito in het bijzonder? Heb daar een tijdje gewoond.
quote:Wat ik wel wil weten... Hoe is het met de Galapagos eilanden.
Op maandag 12 januari 2004 19:21 schreef UIO_AMS het volgende:Wat wil je verder weten over Ecuador, of Quito in het bijzonder? Heb daar een tijdje gewoond.
quote:Best goed met de eilanden. Ben er alleen nooit geweest
Op maandag 12 januari 2004 19:28 schreef Fazzoletti het volgende:
Wat ik wel wil weten... Hoe is het met de Galapagos eilanden.
Ik wil er best heen maar het hakt wel behoorlijk in het budget. Is er een manier om het toch te zien zonder honderden dollars kwijt te zijn?
Aan de kust van Ecuador heb je ook nog Isla de la Plata, dat wel het Galapagos voor de armen wordt genoemd. Ben daar geweest en vond het wel een leuke dagtrip. Onderweg naar het eiland ook nog walvissen gezien.
-pick-up service van het vliegveld te Quito,
-vier weken Spaanse les (ma-vr) à vier uur per dag, deels 1-op-1, deels in groepjes van maximaal 4 personen,
-extra aktiviteiten van de talenschool (o.a. salsales, uitstapjes, kookles), extra kosten voor de aktiviteiten, zoals transport en entreegelden, worden ter plekke berekend
-vier weken onderdak in een hostal in Quito of bij een Ecuadoraanse familie tijdens de lessen Spaans
-ontbijt indien onderdak in een hostal tijdens de lessen Spaans
-drie maaltijden per dag indien onderdak in een Ecuadoraanse familie
-tijdens de lessen Spaans, wekelijkse borrel
-inschrijfgeld voor één vrijwilligersprojekt, vier weken in één vrijwilligersprojekt met onderdak
-korting op Galápagos en jungle trips
Uit bovenstaand lijstje blijkt niet het eten gedurende het vrijwilligersprojekt.
1050E lijkt mij niet eens zo goedkoop eigenlijk. Ik denk dat alles relatief veel goedkoper is in Ecuador dan in Nederland en die gezinnen zullen er ook wel niet heel rijk van worden. Ik vraag me wel af wat dan de kwaliteit van de Spaanse lessen zullen zijn.
Fazzoletti: is er nog een plaatsje vrij
UIO_AMS:
1) Ik heb ook iets gehoord over hoogteziekte in Ecuador, komt dit veel voor heb je hier ook last van gehad?
2) Hoe is het Spaans daar? Kun je dat vergelijken met "normaal" Spaans of verstaat men dit in bijvoorbeeld Madrid niet?
Spaans is in Latijns Amerika een stuk makkelijker te volgen (voor mij dan), omdat ze wat langzamer praten. In Spanje zelf probeer ik de mensen altijd wat langzamer te laten praten. Meestal volg ik zo'n 75% en de rest blijft giswerk. Daar kom je iig een heel eind mee.
quote:Had daar overheen gelezen
Op donderdag 15 januari 2004 10:26 schreef Prospector het volgende:
1) Ik heb ook iets gehoord over hoogteziekte in Ecuador, komt dit veel voor heb je hier ook last van gehad?
quote:
.....
Fazzoletti: is er nog een plaatsje vrij
Alleen ga ik denk ik 5 weken. Ik twijfel nog over de spaanse lessen. Op m'n werk heb ik genoeg spaanstalige collega's die me de basis wel willen bijbrengen. En ik doe de cursus op www.spaansleren.nl
quote:Het hangt er een beetje vanaf hoeveel je wilt kunnen. Op zo'n talenschool, waarbij je buiten de lessen ook nog eens dagelijks geconfronteerd wordt met Spaans, gaat het allemaal wel 4x zo snel (en als je een locale lover neemt nog eens 10x
Op donderdag 15 januari 2004 11:19 schreef Fazzoletti het volgende:
Alleen ga ik denk ik 5 weken. Ik twijfel nog over de spaanse lessen. Op m'n werk heb ik genoeg spaanstalige collega's die me de basis wel willen bijbrengen. En ik doe de cursus op www.spaansleren.nl
De basics kan je collega je wel leren, maar dat is (naar mijn bescheiden mening) wel heel magertjes hoor. Laten we wel zijn: je moet heel veel dicipline hebben om dat ook daadwerkelijk actief te doen!
quote:Zij verstaan jou wel, of jij hén ook verstaat is even de vraag
2) Hoe is het Spaans daar? Kun je dat vergelijken met "normaal" Spaans of verstaat men dit in bijvoorbeeld Madrid niet?
quote:In een ver verleden heb ik een jaar spaans op school gehad. De boeken en alles heb ik nog. Eigenlijk hoop ik het dus met al die dingen te redden.
Op donderdag 15 januari 2004 14:41 schreef Hik het volgende:[..]
De basics kan je collega je wel leren, maar dat is (naar mijn bescheiden mening) wel heel magertjes hoor. Laten we wel zijn: je moet heel veel dicipline hebben om dat ook daadwerkelijk actief te doen!
quote:Heel herkenbaar. De eerste keer in Argentinië dacht ik dat ze Portugees tegen me praatten.
Op donderdag 15 januari 2004 14:46 schreef Hik het volgende:
Zij verstaan jou wel, of jij hén ook verstaat is even de vraag. Ik denk dat ik zeer goed Spaans spreek, maar met Spanjaarden blijft het worstelen in het begin. Ecuador en Perú zijn denk ik zo'n beetje de prettigste landen om te beginnen met Spaans leren. Het Spaans is redelijk universeel (als in, geen rare "vos"-toestanden zoals in midden-amerika) en verstaanbaar (itt lunfardo in Argentinië
). Als je eenmaal een stevige basis hebt zijn de verschillende accenten en slang gewoon een kwestie van wennen.
quote:Boeken met je collega doornemen en zodra je in Ecuador bent niets vrezen en gelijk Spaans proberen te praten. Werkt het beste!
Op donderdag 15 januari 2004 14:50 schreef Fazzoletti het volgende:
In een ver verleden heb ik een jaar spaans op school gehad. De boeken en alles heb ik nog. Eigenlijk hoop ik het dus met al die dingen te redden.
Hmm.. Toch maar les nemen dan
Zeker als je wil gaan reizen lijkt me dit onmogelijk al kun je wel geld besparen door alles met de bus te doen / in hostals te slapen en zelf je eten te maken. Maar ik verklaar je voor gekquote:- Wat is je budget? tot +/- 2500 pp
- Hoe lang wil je weg? 20 tot 25 dagen
Ecuador is een geweldig land, heel mooi en vriendelijke bevolking. Wat wel van belang is om te weten is dat er maar heel weinig engels gesproken wordt (lees, niet) dus dat het handig is om wat spaans te spreken.quote:Op zondag 12 september 2004 10:59 schreef m24 het volgende:
Lieve mede-fokkers,
volgend jaar augustus wil ik met mijn vriendin naar zuid-America. Ik neig zelf naar Ecuador, omdat ik hier goede verhalen over heb gehoord, maar ben zeer benieuwd naar kullie tips en ervaringen. Specifiek voor Ecuador heb ik de vraag of de Galapogos eilanden de moeite/ geld waard zijn om te bezoeken?
Alvast bedankt voor alle hulp!!
- Wat is je budget? tot +/- 2500 pp
- Wat vind je leuk om te doen? vooral dieren, lekker eten en drinken, en natuur hebben onze interesse.
- Wat vind je juist niet leuk of belangrijk? Een wild uitgaansleven
- Hoe wil je op je bestemming komen? Vliegtuig
- Binnen of buiten Europa? Zuid Ameriva
- Hoe lang wil je weg? 20 tot 25 dagen
- Welke periode wil je weg? Augustus 2005
- Hoe heb je tot nu toe gereisd (georganiseerd, ongeorganiseerd)? Georganiseerd (Djoser) + Semi-georganiseerd (RiksjaOnline)
- Wil je rondreizen of juist dagtochtjes gaan doen vanaf een plek? Rondreis
- Hoe wil je daar verblijven, op een camping, in een hotel, jeugdherberg of appartement? Flexibel
Ik heb werkelijk waar geen idee wat je wilt zeggen, maar voor 2500 Euro pp kun je wel inclusief vlucht rondreizen door Ecuador. Al is het wel wat krap als je ook nog naar de Galapagos wilt.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 15:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ten eerste gaat er niks boven Argentijns en Vos klinkt zo lief![]()
Chilieens is ook wel ok en ik houd erg van het verkleinen van woorden in het Peruaans
Zeker als je wil gaan reizen lijkt me dit onmogelijk al kun je wel geld besparen door alles met de bus te doen / in hostals te slapen en zelf je eten te maken. Maar ik verklaar je voor gek![]()
De top plaats in Noord Peru is Iquitos(dus geen Quito)
Tegen hoogteziekte werkt een beetje Coca thee prima![]()
2500-800 euro voor de vlcht is ongeveer 1.700 euro, dat is ongeveer 85 euro per dag voor 20 dagen en 70 voor 25 dagen. Ik ben 3 keer naar Zuid Amerika geweest maar ik kom echt niet klaar voor 70 a 80 euro per dag.quote:Ik heb werkelijk waar geen idee wat je wilt zeggen, maar voor 2500 Euro pp kun je wel inclusief vlucht rondreizen door Ecuador. Al is het wel wat krap als je ook nog naar de Galapagos wilt.
Geloof me maar als ik zeg dat ik redelijk veel van Ecuador weet. Niet rond kunnen komen van 70 euro per dag is een hele knappe prestatie. En het is echt niet zo dat ik dan lowbudget reis. Integendeel.quote:Op donderdag 7 oktober 2004 15:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
2500-800 euro voor de vlcht is ongeveer 1.700 euro, dat is ongeveer 85 euro per dag voor 20 dagen en 70 voor 25 dagen. Ik ben 3 keer naar Zuid Amerika geweest maar ik kom echt niet klaar voor 70 a 80 euro per dag.
quote:Maar als je het zo zeker weet moet je vooral niet meer geld meenemen, op je rekening hebben staan of een creditcard meenemen want er kan tenslotte niks gebeuren.
En ik denk dat je ook graag in een of ander lokaal ziekenhuisje geholpen wil worden als je iets mankeert of dat je graag een paar dagen in de cel wil zitten?
Wat is er niet normaal aan dan?quote:Zou je wel even normaal willen blijven reageren hier?
De manier waarop je je standpunt duidelijk wil maken is niet normaal. Maar goed, daar hebben we het nu verder niet meer over.quote:Op donderdag 7 oktober 2004 17:00 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wat is er niet normaal aan dan?
-knip-
Veel succes als je een goedkope vlucht hebt, die je nodig zal hebben als je goedkoop wil reizen. Dat zal je niet lukken, dus dan zul je toch een nieuwe vlucht moeten kopen.quote:Anders kun je altijd nog wel gewoon je vlucht omboeken.
Mijn broer wel of anders gezegd ze durfden hem niet op te pakken omdat hij in een duurder hotel zat met wat meer veiligheid. Als hij in een of ander hostal had gezeten was hij waarschijnlijk wel opgepakt.quote:Ik heb het alleen nog nooit meegemaakt dat je zonder reden opgepakt wordt, waarna je je vrijheid moet kopen.
Toch zal ik proberen mijn vrijheid te kopen dan is het toch handig om wat geld achter de hand te hebben.quote:In voorkomend geval gaan de gijzelnemers echt niet bij jou om geld vragen
Je zou ze niet graag te eten geven mensen die zonder voldoende financiele middelen gaan reizen naar Zuid Amerikaquote:In geval van problemen heb je altijd nog een creditcard (niemand die op eigen houtje naar Ecuador gaat, gaat zonder) of je pinpas.
Je kan het beter zelf eerst voorschieten en later claimen als je hulp nodig hebt, want als je op de bureaucratie van de verzekeringsmaatschappijen moet wachten kun je wachten tot je een ons weegt.quote:Daarnaast heb je natuurlijk je reisverzekering die bepaalde zaken dekt
Een vriend van mij die in Noord-Chili woont(Iquique)was er waarschijnlijk niet meer geweest als zijn vader hem niet zo spoedig mogelijk op eigen houtje naar een prive-kliniek gevlogen had in Santiago.quote:De ziekenhuizen in de grote steden zijn in orde.
Tsja, zelfs pech is te overkomen, ook met weinig geld...quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 19:48 schreef Liejannuh het volgende:
Ik denk dat iedereen alles op zn eigen manier ziet. De een voelt zich veel veiliger in een duurder hotel, de ander ziet en ervaart geen gevaar. De een heeft 40 euro nodig om ergens te gaan eten, de ander red het voor 10 euro.
Zo gaat dat nu eenmaal. Kun je heel lang over discussieren, maar iedereen reist op zn eigen manier en maakt voor zichzelf een afweging hoeveel risico hij (of zij) wil lopen.
En daarbij moet je af en toe ook gewoon een beetje geluk hebben.
In de supermarkten in Quito is het ietsjes goedkoper dan NL, maar niet veel.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 03:57 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe duur is Equador?
Eten en dergelijke?
Ook qua eten is Ecuador in de betere restaurants inmiddels op Nederlands (of hoger) niveau hoor... sinds de dollarisering iig (antwoord op vraag hierbovenquote:Op vrijdag 21 januari 2005 09:27 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
In de supermarkten in Quito is het ietsjes goedkoper dan NL, maar niet veel.
In de betere restaurants beginnen de hoofdgerechten rond de $10.
Een zondagse lunch (lopend buffet) in het Marriot kost rond de $25. Is wel iets voor jou.
Tjaquote:maar ik kom echt niet klaar voor 70 a 80 euro per dag.
De duurste restaurants die je in de Quito vindt zijn qua prijsniveau vergelijkbaar met een gemiddeld restaurant in Nederland bedoelde ik te zeggen.quote:Op vrijdag 21 januari 2005 19:08 schreef Eyeopener het volgende:
Ook qua eten is Ecuador in de betere restaurants inmiddels op Nederlands (of hoger) niveau hoor... sinds de dollarisering iig (antwoord op vraag hierboven).
Helaas is je dish niet gelukt want veel verder dan eten op mijn kamer als ik honger heb en heel afentoe een ontbijtje(als ik voor half 11 wakker ben, of als ik na half 7 thuis komquote:Is wel iets voor jou.
Waar heb jij het nou weer over? Je stelt een vraag over de kosten van eten, ik geef normaal antwoord. En ik meende het serieus. De zondagse lunch in het Marriott is wel iets voor jou. De rijkeren uit Quito zitten daar dan te genieten van het beste voedsel. Ik heb er zelf ook menigmaal gegeten. Maar als je toch niet veel verder komt dan eten op je kamer, waarom informeer je dan naar de kosten van eten?quote:Op dinsdag 25 januari 2005 04:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Helaas is je dish niet gelukt want veel verder dan eten op mijn kamer als ik honger heb en heel afentoe een ontbijtje(als ik voor half 11 wakker ben, of als ik na half 7 thuis kom) kom ik niet
Ben met Arie de Cotapaxi afgegaan, was wel een beetje een rare. Iemand van ons ging keihard onderuit met flinke schaafwonden en dergelijke tot gevolg. Mijnheer had geen EHBO-kit of iets bij en kon alleen maar uitbrengen: Oh joh, het valt wel mee. Gelukkig was er een groepje Nederlandse artsen dat net op dat moment ook aan het afdalen was. Die hebben die gozer opgelapt maar aan Arie hadden we niet veel.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 09:49 schreef UIO_AMS het volgende:
Ging je met de Biking Dutchman, of met Arie's Biking de Cotopaxi af? En de trein, waar vertrekt die tegenwoordig vandaan? Dat wil wel eens per jaar verschillen.
*jojomen4 gaat saampjes met iemand 4 juli 1 maandje lang naar Ecuador*quote:Op donderdag 20 januari 2005 18:18 schreef saladito het volgende:
Zijn er vragen ? Gooi het maar op FOK
Salinas is de wat luxere badplaats waar de Ecuadoriaanse welgestelden naar toe gaan. Backpackers gaan vaak naar Esmeraldas. Overigens ben ik niet zo weg van de Ecuadoriaanse stranden. De temperatuur die je noemt is een gemiddelde. Het ligt er nogal aan of je op 3000m hoogte zit (Quito) of op zeeniveau (Guayaquil).quote:Op zondag 20 maart 2005 22:15 schreef jojomen4 het volgende:
We zijn van plan op 2 verschillende plaatsen zo'n 4 dagen aan het strand te liggen om te relaxenWelke plaatsen vinden de fokkers de mooiste strandplaatsen in Ecuador en hoeveel graden zal het er in juli ongeveer zijn? Heb gehoord zo'n 25 graden maar wil het nogmaals bevestigd hebben.
In het Noordoosten van Ecuador, maar de naam ontschiet mij nu. Geen idee wat zo'n trip kost. En tja, jungletochten zijn niet mijn ding.quote:In welk gebied kun je het beste zo'n jungle tocht maken en na hoeveel dagen waren de fokkers het zat? Ik begrijp dat dat persoonlijk is maar misschien dat sommige na 2 dagen al zoiets hadden van bah.. snel terug naar het normale leven en anderen hadden misschien wel langer willen blijven. Wij zijn van plan een excursie van zo'n 7/8 dagen in de jungle te doen. En wat kost zo'n jungle tocht ongeveer.
In de grote steden liggen de prijzen iets hoger. Hotels en hostels hebben vaak wel kluisjes waar je waardevolle spullen kunt onderbrengen.quote:Wat is de normale prijs voor een overnachting? Ik heb zo'n boekje over Ecuador met allerlei info waarin staat dat je hostels hebt van ongeveer 10 tot 15 dollar per nacht maar op een website zag ik een hotel (eigen kamer) voor 7 US dollar. En wat is exact het verschil tussen een hostel (met vreemdelingen op 1 kameren waar laat je je waardevolle spullen dan) en een hotel?
Nou qua strand moet je denk ik toch in Quaquil zijn. ik ben er zelf niet geweest en het schijnt er ook supercrimineel te zijn dus pas aub op. Ikzelf heb weinig van criminaliteit in de rest van Ecuador gemerkt maar volgens onze Nederlandse gids is Quaquil echt geen pretje.quote:Op zondag 20 maart 2005 22:15 schreef jojomen4 het volgende:
[..]
We zijn van plan op 2 verschillende plaatsen zo'n 4 dagen aan het strand te liggen om te relaxenWelke plaatsen vinden de fokkers de mooiste strandplaatsen in Ecuador en hoeveel graden zal het er in juli ongeveer zijn? Heb gehoord zo'n 25 graden maar wil het nogmaals bevestigd hebben.
In welk gebied kun je het beste zo'n jungle tocht maken en na hoeveel dagen waren de fokkers het zat? Ik begrijp dat dat persoonlijk is maar misschien dat sommige na 2 dagen al zoiets hadden van bah.. snel terug naar het normale leven en anderen hadden misschien wel langer willen blijven. Wij zijn van plan een excursie van zo'n 7/8 dagen in de jungle te doen. En wat kost zo'n jungle tocht ongeveer.
Heb er superrrrrrrrrrrrrr veel zin in![]()
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Het staat in ieder geval niet in mijn geheugen geprint.quote:Op zaterdag 9 april 2005 11:15 schreef jojomen4 het volgende:
Heeft iemand lockers/kluisjes gezien op het airport van Quito waar ik een grote koffer in kan zetten?
Mja, ik vlieg via Housten en zou daar eventueel een zware koffer kunnen laten maar op de website van de luchthaven geven ze aan dat er "tijdelijk geen kluisjes beschikbaar zijn". Dan weet je iid wel hoe laat het is. Wel beetje begrijpelijk... maar wel klote. Misschien dat ze in Quito minder bang zijn voor eventuele terroristen.quote:Op zondag 10 april 2005 01:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Kluisjes zijn vanwege de terroristsche dreiging vaak taboe op luchthavens.
Mja ik ga hem als ik door de jungle ga lopen ook wel meenemen maar als ik het water op moet en ik ga op t water stuiteren met zo'n bootje wil ik hem nie mee. Als we omvallen dan kan ik hem weggooien of bestaan er waterdichte doosjes voor camera's?quote:Op zondag 10 april 2005 11:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik zou hem juist meenemen als je op jungletocht gaat, zo zwaar zal hij wsl niet zijn.
Anders kun je hem waarschijnlijk wel kwijt op een bus of treinstation in een locker.
WOW!quote:Op zondag 10 april 2005 17:00 schreef Liejannuh het volgende:
Tuurlijk! Ze hebben ook vast een safe daar waar je je dingen in kunt doen.
Ik zat er destijds ook erg mee toen ik op reis ging. Ben geen hiker, zoals Liejannuh, maar stiekem loop je tijdens zo'n reis toch heel wat af. Uiteindelijk heb ik zonder een centje pijn bijna 8 maanden op mijn pumaatjes door Zuid-Amerika gebanjerd. Ben erg blij dat ik niet veel geld heb uitgegeven aan dure bergschoenen: vind ze vaak lelijk en nogal groot in je rugzak en ze zijn in veel gevallen ongeschikt om ze 's avonds ergens aan te trekken (zeker als je weet dat Latino's érg hun best doen op hun uiterlijk als ze ergens heen gaan). Mijn gympies waren voldoende waterdicht, ik kon er goed en ver op lopen én op dansen (dat zou ik van bergschoenen niet kunnen zeggenquote:Op zondag 10 april 2005 13:54 schreef jojomen4 het volgende:
schoenenvraag
Rare US 110Vquote:Enne, hebben ze in ecuador gewoon 230V of van die rare US stopcontacten? En in Mexico? (ga ik gelijk erachterna voor m'n school, 6 maanden )
Dan krijg je natuurlijk weer de discussie wat "een beetje hotel" is...quote:Op maandag 11 april 2005 14:12 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Een beetje hotel heeft beide stopcontacten, mijn hotel in Peru tenminste wel.![]()
Dingen met stekkers heb ik altijd wel nodig, GSM moet ik toch op kunnen laden bijvoorbeeld. De meeste 3 sterrenhotels en vrijwel alle hotels met 4 en 5 sterren hebben wel twee soorten stopcontacten. Als je bij de receptie even informeert kunnen ze je vaak wel helpen met 'n adapter of iets dergelijks. Echt een groot probleem is dat niet dat ze daar 110V hebben op het stopcontact.quote:Op maandag 11 april 2005 16:01 schreef Hik het volgende:
[..]
Dan krijg je natuurlijk weer de discussie wat "een beetje hotel" is...(ofwel: ik zou er dus niet zo erg vanuit gaan)
Voor de zekerheid zo'n stekkergeval meenemen. Of gewoon geen dingen met stekkers...kunnen ze ook niet gestolen worden!![]()
Omdat ik eraan kom?quote:Op zaterdag 16 april 2005 10:59 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Overigens is nu in Quito de noodtoestand uitgeroepen.
quote:Op zaterdag 16 april 2005 11:01 schreef jojomen4 het volgende:
[..]
Omdat ik eraan kom?![]()
Nu even serieus.. hoezo?
quote:QUITO - President Lucio Gutierrez van Ecuador heeft vrijdagavond de noodtoestand uitgeroepen in de hoofdstad Quito. Ook ontsloeg het staatshoofd van het Zuid-Amerikaanse land de leden van het Hooggerechtshof.
De beslissing is een gevolg van massale protesten tegen de huidige regering, die door de oppositie wordt beschuldigd van machtsmisbruik. De noodtoestand geeft de regering de bevoegdheid buitengewone maatregelen te nemen om onrust de kop in te drukken. Behalve de hoofdstad valt ook de provincie Pichincha onder de noodtoestand.
De coalitiepartijen in het parlement vervingen in december tegen de regels van de gronwet in het complete hooggerechtshof. De magistraten zouden tegen Gutierrez zijn. De rechters werden vervangen door aanhangers van de voormalige kolonel die in 2002 aan de macht kwam. De Verenigde Naties en de Amerikaanse regering hebben de afgelopen maanden hun zorg uitgesproken over het ontslag van het Hooggerechtshof.
Ecuador kent een roerige politieke geschiedenis. Door volksopstanden hebben sinds 1997 al twee gekozen presidenten het veld moeten ruimen.
Ik ben op mijn eerste trip naar Ecuador (denk een jaar of 7, 8 geleden) naar de jungle geweest. Ik weet niet precies waar, maar ik weet wel dat het voor buitenlanders nu niet meer verstandig is om te komen (zal wel in het noorden geweest zijn).quote:Op zaterdag 16 april 2005 22:44 schreef jojomen4 het volgende:
IK ga dus samen met een meisje die ik ken en we hebben een kleine discussie over waar we de jungle moeten bezoeken.
Mijn voorkeur gaat uit naar Cuyabeno en zij wilt liever vanuit Baños een trip nemen en die kant van de jungle intrekken omdat ze van vriendinnen gehoord zou hebben dat dat mooier is (kan me niet voorstellen dat die vriendinnen in beide streken van de jungle zijn geweest maar ok...).
Waar zijn jullie geweest en wat vonden jullie mooi?
quote:Afgezette president Ecuador gearresteerd
QUITO - De afgezette Ecuadoraanse president Lucio Gutìerrez is gearresteerd en wordt vastgehouden op een militaire basis. Dat heeft onderzoeksrechter Cecilia de Armas woensdagavond gezegd.
Eerder woensdag stuurde het parlement het omstreden staatshoofd naar huis. Ook het leger liet weten hem niet langer te steunen. Gutìerrez wordt vervangen door vice-president Alfredo Palacio.
Ik kom nu met fictieve data op een bedrag van ongeveer 270 euro (inclusief tax) met Avianca. Maar als je in Quito bij één van de vele reisbureautjes gaat kijken, kom je vast beter uit met een packagedeal (vlucht en 3/4 nachten hotel). Ik betaalde een paar jaar terug ongeveer $ 500 voor zo'n deal naar BsAs.quote:Op woensdag 28 december 2005 11:47 schreef Hik het volgende:
Even een vraagje: Hoe duur is het ongeveer om te vliegen van Quito naar Lima?
Waar is dat dan (de échte evenaar dus). Kon 'm zo snel niet vinden in de LP...quote:Op maandag 2 januari 2006 10:33 schreef Lucille het volgende:
Mijn nieuwe paspoort heeft nu een stempeltje van Mitad del Mundo, het midden van de wereld. Ofwel de evenaar in Ecuador.
Een paar honderd meter naast de oude plek. Dit is de oude plek:quote:Op woensdag 4 januari 2006 10:12 schreef Hik het volgende:
Hey Lucille...
[..]
Waar is dat dan (de échte evenaar dus). Kon 'm zo snel niet vinden in de LP...
Waarschijnlijk nog wel meer ook. Die evenaar is vrij lang.quote:
Nooit last mee gehad. Maar anders leg je ze toch gewoon in het bakje naast de apparatuur en haal je ze daar weer uit als je er doorheen bent.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:25 schreef Hik het volgende:
Zeg, nou lees ik net ergens dat de röntgenapperatuur op het vliegveld in Quito niet ok is voor je fotorolletjes. Is dat nou echt zo? Heb toch heel wat gevlogen in die hoek en nooit problemen gehad, maar ben niet van Quito gevlogen.
Iemand ervaring hiermee?
De kans bestaat dat er wat relletjes zijn rond de verkiezingen, dat gebeurt wel vaker (al zullen veel mensen vooral blij zijn dat Palacio vertrekt). Maar als toerist (tenzij je er middenin gaat staan) zul je daar weinig problemen van ondervinden, de rellen zijn niet gericht op toeristen en zijn meestal gewoon vlammende speeches en demonstraties. Het meeste zul je ervan merken in Quito, gok ik, omdat daar de meeste overheidsgebouwen zijn. Maar dat is absoluut geen reden om Quito te mijden!! Het beste is om de aanloop naar de verkiezingen een beetje in de gaten te houden. Op www.noticias.nl staan meestal wel stukjes. Je krijgt dan een beetje gevoel van wat er speelt en hoe groot de kans op ongeregeldheden is. Ik zou me (tenzij het erg heftig is, wat ik me niet kan voorstellen) niet laten afschrikken door het reguliere nieuws, in de zin dat Quito een enorme stad is, met veel verschillende stadsdelen. Als er iets gebeurt is het meestal zo beperkt, dat jij er weinig van merkt.quote:Op woensdag 28 juni 2006 21:07 schreef ImLyck het volgende:
Hallo!
Wij gaan in september 6 weken naar Ecuador! Wij hebben gehoord dat er in oktober verkiezingen zullen zijn daar. Heeft iemand enig idee of dit in ecuador voor problemen kan zorgen? Zijn er bepaalde plaatsen waar je dan beter niet kunt komen?
Voor het strand en lekker weer is die periode niet helemaal perfect. Ik ben vorig jaar in juli geweest en ten eerste waren de stranden beetje leluk en kut (vond ik dan). En dat is niet de strandperiode (die schijnt in december ofzo te zijn). Wij hadden 1 dagje zon van de 5 dagen. In het binnenland in Ecuador schijnt overigens wel bijna de hele dag de zon maar dat verschilt dus per gebied.quote:Op vrijdag 1 september 2006 13:51 schreef fishbeer het volgende:
denk dat het komende augustus (jaja, nog ver weg) ook 4 weekjes Ecuador gaat worden, beetje regenwoud, galapagos, beetje strand en lekker weer.... kheb er nu al zin in!
quote:Op woensdag 11 oktober 2006 11:13 schreef Hik het volgende:
Dus wat wél? Het mag stad zijn, het mag dorp zijn of natuur. Geen enorme afstanden reizen van Quito en ook niet persé hostel-cultuur. Wat zijn je aanraders?![]()
Even inhaken, fietsen van de Cotapaxi af is inderdaad erg leuk, maar een weekend naar Papallacta? Ik zou zeggen dat een middagje lang zat is. Probeer dan wel de weekenden te mijden, door de week is het veel rustigerquote:Op woensdag 11 oktober 2006 11:24 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]Weekendje warmwaterbronnen van Papallacta.
Het restaurant van het resort is goed en er gaat niets boven midden in de nacht je cabana uitstrompelen met deze of gene en dan plaatsnemen in een heet bad met alleen de bergen en de sterren om je heen. (Eerst wel de bewaking omkopen zodat ze tijdens hun nachtronde niet langs het bad komen.)quote:Op woensdag 11 oktober 2006 17:19 schreef Eyeopener het volgende:
Even inhaken, fietsen van de Cotapaxi af is inderdaad erg leuk, maar een weekend naar Papallacta? Ik zou zeggen dat een middagje lang zat is. Probeer dan wel de weekenden te mijden, door de week is het veel rustiger.
Een van de dingen die je rond Otavalo kan doen is de verschillende buurtschappen bezoeken waar ze nog op traditionele manier dingen maken. Elk buurtschap heeft zijn eigen specialiteit, zoals riet verwerken, vilten hoeden maken, weven, etc .... Klinkt misschien een beetje kneuterig, maar ik vond het best wel leuk om te zien hoe dat gemaakt werk.quote:Op maandag 16 oktober 2006 09:56 schreef Hik het volgende:
Trouwens: hoe is Otavalo en omgeving? Moeite waard?
Ik had het eigenlijk al afgeschreven als een grote markt met veel standaard-spul wat je ook op de weekendmarkt in Quito wel krijgen kunt, maar een Ecuadoriaanse vriend van mij raadde het tóch aan dit weekend...![]()
Ik ben zeker vergeten te vragen of je een boek met voorbeelden van zijn werk wilde meenemen voor me. M'n moeder is aan het schilderen geslagen en wil wat van zijn werk namaken. Overigens draait op de IDFA een documentaire over Cuba van een Ecuadoriaanse filmmaakster genaamd Guayasamin. Ongetwijfeld familie.quote:Op donderdag 30 november 2006 12:03 schreef Hik het volgende:
Heel gaaf! Heb niet zoveel met die koloniale kunst die er ook ligt, maar het schilderijen gedeelte is geweldig.
Het is een mooi beeld dat ik nu voor ogen heb.quote:Bedankt voor de Papallacta-tip. Heb nog aan je gedacht hoor, tijdens het bubbelen, als dat een troost is...![]()
Shit... nee, dat herinner ik me inderdaad, dat je dat had gevraagd. Dat herinner ik me NU dus.quote:Op donderdag 30 november 2006 12:10 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Ik ben zeker vergeten te vragen of je een boek met voorbeelden van zijn werk wilde meenemen voor me. M'n moeder is aan het schilderen geslagen en wil wat van zijn werk namaken. Overigens draait op de IDFA een documentaire over Cuba van een Ecuadoriaanse filmmaakster genaamd Guayasamin. Ongetwijfeld familie.
quote:Het is een mooi beeld dat ik nu voor ogen heb.
Ik zit ook in ecuador, tot eind januari. Ik werk er voor mijn studie. Ik woon 2 huizen naast de mayo 68quote:Op donderdag 30 november 2006 11:52 schreef Hik het volgende:
Hi!
Even de Ecuador update!
Heb het maar dichtbij Quito gehouden deze keer...
Mijn eerste plan was om naar de kust te gaan, omdat het in Quito zelf een beetje waardeloos weer was. Omdat ik echter precies het weekend van de verkiezingen had uitgekozen voor mijn vrije dagen lag het allemaal nogal moeilijk met vervoer enzo. Uiteindelijk heb ik heerlijk in Quito rondgebanjerd, naar Guayasamín, ouders van een Ecuatoriaanse vriend uit Nederland bezocht, lekker gegeten en héél veel gedanst (Mayo 68). Ben een ochtend naar Mitad del Mundo geweest en heb ook zo'n heerlijke leipe foto genomen op het échte middelpunt (jawel). Verder een dag naar Papallacta (ik was de énige in de hele Spa en heb de hele dag een beetje bubbelend naar grazende koeien zitten kijken) en een dag met één van onze partners naar Otavalo en omgeving geweest. Erg gelachen en teruggekomen met gruwelijk veel kerst- en sinterklaascadeaus....
Verder welliswaar de Nederlandse verkiezingsnacht gemist, maar de Ecuatoriaanse daarvoor in de plaats gekregen. Was best leuk om mee te maken, al maakte het het grootste deel van de Ecuatorianen waarschijnlijk geen zak uit wie er won. In een krantenartikel dat ik las bleek wel 2% van hen nog vertrouwen te hebben in politieke partijen...(volgens een partner daar "waarschijnlijk diezelfde politici en hun familie"
). Uiteindelijk was de stemming in Quito toch nog wel ok toen "de mist slechte" van de twee (Correa) won. Overigens had de ándere kandidaat (Noboa) aangekondigd zodra hij verkozen werd een onderzoek te willen instellen naar diegenen die de hand hadden gehad in de val van Gutierrez, te weten naar een radiostation waar wij een project mee doen "en haar financiers"... Als het niet zo treurig was zou je je kapot lachen...
![]()
Een welbestede paar dagen dus...
Ik niet...quote:Op zondag 3 december 2006 23:55 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ik zit ook in ecuador, tot eind januari. Ik werk er voor mijn studie. Ik woon 2 huizen naast de mayo 68. Leuke bar, wat kunnen ze daar dansen he? Zoals alle zuid amerikanen. Wat zijn nederlanders toch een houtirig volkje.
Over een paar maanden weer. Laat het wel weten...quote:Als je nog eens in quito bent, je kan langs komen..![]()
Dat is ook wel een goede...quote:Op donderdag 7 december 2006 12:35 schreef Hik het volgende:
Wat je ook altijd kunt doen is de organisatie zélf vragen om referenties: mailadressen van mensen die met hen hebben gereisd en die jij kunt mailen om hun ervaringen.
Waarom? Kun je nou werkelijk niets beters verzinnen dan een achterlijke tvp? Is iets als 'interessant topic, ik wil nog wel eens naar Ecuador dus ik ga dit topic volgen' te moeilijk?quote:Op zaterdag 9 december 2006 09:45 schreef anisubs het volgende:
tvp
Maar dan kun je een leuk stickertje erbij kopen als je een stukje cotopaxi/chimburazu beklommen hebt om d'r naast te plakken, dan ziet het printje er wat kleurrijker uit!quote:Op woensdag 17 januari 2007 12:07 schreef Hik het volgende:
Je krijgt voor Ecador geen stempel maar een hypermodern printje op één van de bladzijden van je paspoort. Niet mooi, maar je kunt in elk geval zien dat je geweest bent!
Sterker nog 859 euro is absoluut niet duur(goedkoop). Ik ga vrijdag naar Ecuador met Iberia en betaal daarvoor ruim 1000 euro.quote:Op maandag 22 januari 2007 11:42 schreef fishbeer het volgende:
even een vraagje over de vliegreis, gisteren wat zitten zoeken maar voor onder de 850 euro in juni en rond de 1000 in juli... ook via Peru (Lima) vliegen lijkt niet veel goedkoper... weet iemand goedkopere opties of zijn dit ongeveer wel realistische prijzen?
Groeten Martijn
Die heb ik beiden een stukje beklommen, maar die stickertjes heb ik nooit gezien.quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:13 schreef virl3 het volgende:
Maar dan kun je een leuk stickertje erbij kopen als je een stukje cotopaxi/chimburazu beklommen hebt om d'r naast te plakken, dan ziet het printje er wat kleurrijker uit!![]()
Ik ook, op de chimborazo was het stickertje verkrijgbaar in de "refugio Edward Whymper” op 5000 meter en op de cotopaxi in de hut op 4800 meter en een kopjequote:Op maandag 22 januari 2007 13:36 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Die heb ik beiden een stukje beklommen, maar die stickertjes heb ik nooit gezien.
Ik heb exact hetzelfde gedaan.quote:Op woensdag 24 januari 2007 08:45 schreef virl3 het volgende:
Ik ook, op de chimborazo was het stickertje verkrijgbaar in de "refugio Edward Whymper” op 5000 meter en op de cotopaxi in de hut op 4800 meter en een kopje. En daarna ben ik weer terug gelopen naar 4500 meter or zo, op een mountainbike gestapt en van de berg af gefietst naar 3000 meter. Was leuk!!
![]()
Tip: Begeef je je onder de bevolking.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:49 schreef Werewolf het volgende:
Hoogstwaarschijnlijk zullen we dit jaar naar Ecuador gaan.
We zijn nog een beetje aan het kijken naar de data, vluchtgegevens en prijzen, maar we zijn nu al erg enthousiast.
Heb de Lonely planet al voor de restaurantjes en andere informatie.
Daaruit al een aantal dingen gehaald die ik zeker moet meenemen.
Ben al een beetje Spaans aan het leren. Zal het niet vloeiend spreken, maar een paar basiszinnetjes en tellen moet me voor die tijd wel gaan lukken.
Ik ben ook nog op zoek naar een soort determinatieboekje voor de daar levende dieren.
Iemand die mee was op onze reis door Afrika had voor die landen een determinatieboekje met heel veel diersoorten die daar voorkomen. Dit lijkt me voor Ecuador en omstreken ook wel handig...
Als iemand verder nog tips heeft....die zijn altijd welkom!
Wat moet je met Central America dan? Ga je daar ook naar toe?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:57 schreef Werewolf het volgende:
Hey super! Ik werk in Den Haag en weet volgens mij die zaak wel te vinden....
Trouwens ook bij BOL.COM zie ik..
Dan moet ik denk ook die andere van Central America hebben,.
Geldt die van de Galapagos ook voor de rest van Ecuador dan?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 15:25 schreef Hik het volgende:
[..]
Wat moet je met Central America dan? Ga je daar ook naar toe?![]()
Wij hebben bezoekjes bij lokale bevolking inbegrepen in de reis.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:54 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Tip: Begeef je je onder de bevolking.
Lonely planet - Ecuador & en the galapagos islandsquote:Op vrijdag 9 februari 2007 15:45 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Geldt die van de Galapagos ook voor de rest van Ecuador dan?
[..]
Wij hebben bezoekjes bij lokale bevolking inbegrepen in de reis.
We logeren, eten en werken een paar daagjes met een gezin mee, erg leuk...
Een beetje basiszinnetjes in het Spaans gaat wel lukken
Ik heb die Lonely planet, maar daar staan niet echt veel plaatjes in.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 16:54 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Lonely planet - Ecuador & en the galapagos islands
Staat veel in over dieren planten etc van de galapagos. Ook veel over de rest van ecuador. Ik weet niet wanneer je precies wil, maar ik ben net terug en er waren weinig toeristen. Al werkte ik daar gewoon..Let wel op dat het op zijn amerikaans geschreven is. amazing etc zie je er veel in terug. Maar ik ben over het algemeen enthousiast. De touristische dingen worden verteld, maar ook waar je lekker eenzaam met de bevolking in contact kan komen.
Leer je Zuid amerikaans spaans of spaans spaans?
Er zijn vast anderen die een goed boek voor je wetenquote:Op vrijdag 9 februari 2007 19:57 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Ik heb die Lonely planet, maar daar staan niet echt veel plaatjes in.
Ik wil ook echt een soort gids waarmee je dieren die je spot kunt opzoeken.
We hebben in Afrika gemerkt dat dit erg handig, maar ook erg leuk is aangezien je heel veel diersoorten niet kent of niet bij naam kent.
Zoals ik al aangaf hebben wij een organisatie die een reis op maat kan maken voor ons. Hier zit een aantal dagen bij een "gastgezin" bij.
Je slaapt dan bij deze familie en eet ook met ze mee. Overdag kan je meehelpen met hetgeen ze doen; veeteelt, landbouw oid.
Ik pik talen meestal redelijk snel op. Ik hoef ook geen vloeiend Spaans te spreken of te kunnen verstaan, maar onder andere het tellen, vragen stellen: wat, hoe, hoe laat, waar? en dingen aangeven die, dit, deze etc. en een aantal basiswoordjes kom je denk ik wel een eind, toch?
Zit er zoveel verschil tussen de twee soorten Spaans dan?
Misschien begrijpen we elkaar verkeerd hoor, maar "Central America" staat voor Midden-Amerika hier (Guatemala, Nicaragua, etc.). Daar heb je dus niet zoveel aan als je naar Ecuador (Zuid-Amerika) gaat...quote:Op vrijdag 9 februari 2007 15:45 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Geldt die van de Galapagos ook voor de rest van Ecuador dan?
Ah oké. Vanuit Riobamba dus, niet vanuit Quito. In Riobamba woonde mijn neef, maar verder ben ik niet veel Nederlanders daar toen tegengekomen. Geen eigenlijk. Het is ook al wat jaren terug.quote:Op donderdag 25 januari 2007 09:54 schreef virl3 het volgende:
Goeie vraag.. Het was een drieweekse rondreis van shoestring. Fietsen en kleding passen in een winkeltje in Riobamba. Het was een zijstraatje van de straat langs het station waarvandaan de duivelsneus trein vertrok. Er werkt in ieder geval 1 nederlandse vrouw. Beschrijving staat hier: http://www.digametours.com/dagtrips2.php
Digame tours is het eigen bedrijfje van de gids die ik had tijdens die shoestring rondreis.
Cotopaxit tour!, Banos, niet te spastisch met wat wel en niet eten, zonnebrand meequote:Op maandag 12 februari 2007 19:55 schreef Werewolf het volgende:
We hebben de knoop doorgehakt!
Op 1 augustus dit jaar stappen wij op het vliegtuig voor een maandje Ecuador en de Galapagos!!!!
Ik heb er zo'n zin in!
Laat de tips nu maar binnenstromen....
We zijn ook een paar daagjes in Baños. Verder let ik altijd goed op mijn spullen in drukke steden.quote:Op maandag 12 februari 2007 20:00 schreef One_of_the_few het volgende:
-verhaal-
Voor een maand is het ander dan voor langere tijd, kan je niet helpen.quote:Op maandag 12 februari 2007 20:35 schreef Werewolf het volgende:
[..]
We zijn ook een paar daagjes in Baños. Verder let ik altijd goed op mijn spullen in drukke steden.
Portemonnee op het lichaam dragen.
In Afrika op marktjes zelfs met mijn rugzak voor me gelopen in verband met mijn camera die ik mee had.
Iemand een idee welke inentingen je nodig hebt?
Voor Afrika hadden we ook een consult bij de GG&GD. Vriendin en ik samen voor dezelfde reis. 1x uitzoeken (nouja, wij stippelden de reis uit op haar kaartje) en wel 2x consultkosten.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 10:58 schreef Hik het volgende:
-verhaal-
Ga je in Quito ook in een gezin?quote:Op dinsdag 13 februari 2007 19:18 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Voor Afrika hadden we ook een consult bij de GG&GD. Vriendin en ik samen voor dezelfde reis. 1x uitzoeken (nouja, wij stippelden de reis uit op haar kaartje) en wel 2x consultkosten.
Daarnaast maakte ze ook nog de fout ons geen middel tegen malaria voor te schrijven ondanks dat wij de Victoria Falls gingen bezoeken.
Ben dus niet erg te spreken over de GG&GD. Vandaar dat ik het zelf wel ga uitzoeken de dan de prikken wel ga halen.
Heb het trouwens al gevonden: Gele koorts, Hepatitus A , DTP en malaria...
We willen ook veel zien... De steden vind ik niet heel interessant. Als we in de steden zijn hebben we wel veel vrijheid. We verblijven soms bij gastgezinnen waar we zelf kunnen bepalen of we een excursie doen, de stad in gaan of het gastgezin helpen met het werk dat zij doen.
Alles daar is nog mogelijk. Alleen de locaties en het vervoer tussen de locaties staat vast.
Ik heb er ook in een gastgezin namelijkquote:Op dinsdag 13 februari 2007 19:40 schreef Werewolf het volgende:
Ik moet de uitgebreide reisbeschrijving nog krijgen, maar volgens mij wel ergens daar in de buurt.
Goed. Gezellige mensen en goed voor je spaans. en je ziet een beetje hoe het normale leven gaat. Dat is ook leuk om te zien. Het is zeker iets wat ik niet had willen missen.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 19:45 schreef Werewolf het volgende:
En ....wat waren jouw ervaringen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |