abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_4029134
De LMK zou graag wat persoonlijke ervaringen over Ecuador willen horen, aangezien hij daar waarschijnlijk een aantal maandjes zal gaan bivakkeren. Beetje surfen, beetje jungle in...dat soort dingen...Mensen met tips over wat je moet en niet moet zien?
.:. "I've got feelings, just like you" .:.
pi_4044810
Kheb helaas geen tips of spannende verhalen voor je over ecuador. Ben wel heel benieuwd hoe je bij ecuador komt. Wordt je dan snachts ineens wakker en dan weet je het?
Of heb je de rest van de wereld al gezien?
pi_4044874
off-topic
Heeeee.......ik zie nu pas je quote. Wow, dat kan best fijn zijn te bekijken....rustgevend vooral. En toch geloof ik niet dat hij dat allemaal zo snel zelf doet. Ik zie soms het beeld verspringen, dan lijkt het net of het er al stond. Maar knap wat hij doet.
off-topic
  donderdag 2 mei 2002 @ 21:11:48 #4
26951 decartes
cogito er'go sum
pi_4045503
ben dr persoonlijk nie geweest...

heb verhalen van vrienden gehoord dat t helemaal geweldig is...

galapagos eilanden schijnen ook een must te zijn, alleen erg prijzig.

in de hoofdstad moet je wel uitkijken voor criminaliteit enzo, maarja waar niet...

ohja, het spreken van spaans is geen overbodige luxe...

verder gewoon LN chekken denk k maar
(zo reis ik tenminste altijd);)

voer eendjes, geen oorlog !!!
pi_4053195
quote:
Op donderdag 02 mei 2002 21:11 schreef decartes het volgende:
ben dr persoonlijk nie geweest...

heb verhalen van vrienden gehoord dat t helemaal geweldig is...

galapagos eilanden schijnen ook een must te zijn, alleen erg prijzig.

in de hoofdstad moet je wel uitkijken voor criminaliteit enzo, maarja waar niet...

ohja, het spreken van spaans is geen overbodige luxe...

verder gewoon LN chekken denk k maar
(zo reis ik tenminste altijd);)

De LMQ moet voor haar studie 4 maanden naar Ecuador, en dan gaat de LMK een paar maandjes mee...

pi_4056324
quote:
Op vrijdag 03 mei 2002 13:42 schreef Love Mae King het volgende:

[afbeelding]

De LMQ moet voor haar studie 4 maanden naar Ecuador, en dan gaat de LMK een paar maandjes mee...

fijn plan!
pi_4059375
WAUW!

Is de LMK al verhuisd eigenlijk?

Jusqu'ici tout va bien...
pi_4059379
Wat doet de lmQ voor n studie trouwens?
pi_4078833
quote:
Op zaterdag 04 mei 2002 10:57 schreef Manono het volgende:
WAUW!

Is de LMK al verhuisd eigenlijk?

reeds!
pi_4084940
Heel veel plezier daaro!!
pi_4430270
quote:
Op maandag 06 mei 2002 09:39 schreef Love Mae King het volgende:

[..]

reeds!

Bevalt t? Hoop da'k je nu wat vaker tegenkom!

Ga je echt naar Ecuador trouwens?

pi_4440584
quote:
Op maandag 03 juni 2002 16:38 schreef Manono het volgende:

[..]

Bevalt t? Hoop da'k je nu wat vaker tegenkom!

Ga je echt naar Ecuador trouwens?

Yep t bevalt...

Yep, de LMK gaat oktober, november en december naar Ecuador...

dinsdag 4 juni 2002 @ 13:41:34 #13
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_4443128
Ik ben d'r een paar keer geweest, al was het alleen maar in Quito, Guayaquil en de Galapagos eilanden.
Je gaat zo te zien in de zomer, maar toch: Quito ligt heel hoog en het kan d'r behoorlijk koud worden. Ik weet niet of je bekend bent in Zuid Amerika, maar Quito is een stad als Bogota, Caracas etc., alleen een stuk kleiner. Vergeleken met andere steden in ZA is Quito totaal niet gevaarlijk, bijna onwerkelijk hier. Guayaquil ligt op zee niveau en is dus warm en vochtig (en een bezoek niet waard, nix te beleven/zien daar).
De Galapagos eilanden zijn zeker een aanrader, als je tenminste van natuur houdt.
Veel succes en plezier en tot ziens hier aan deze kant van de plas.
zonnig Brasil
pi_4443169
deze blijf ik eventjes meelezen

Qwerty_x, met wie ben jij naar de Galapagos gegaan?
En heb je daar toevallig ook gedoken?

b o a r d e n : k i t e / s n o w / w a k e
  dinsdag 4 juni 2002 @ 13:48:47 #15
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_4443213
Maakt het wat uit met wie ik daar ben geweest ????
Maar goed: ik ben daar alleen geweest (moet voor m'n werk naar Ecuador) en nee, daar heb ik niet gedoken.
zonnig Brasil
pi_4443247
quote:
Op dinsdag 04 juni 2002 13:48 schreef qwerty_x het volgende:
Maakt het wat uit met wie ik daar ben geweest ????
Maar goed: ik ben daar alleen geweest (moet voor m'n werk naar Ecuador) en nee, daar heb ik niet gedoken.
Hehe
Laat ik het even anders vragen dan; met welke organisatie ben je daar geweest?

Magoed, k'zie dat je voor je werk er bent geweest.

b o a r d e n : k i t e / s n o w / w a k e
  dinsdag 4 juni 2002 @ 13:54:30 #17
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_4443294
:-)
Sorry, nou begrijp ik 'm pas ('t is nog vroeg hier...)
Ja, ik ben dus niet met een reisorganisatie gegaan en heb dus ook geen tips !
Succes.
zonnig Brasil
pi_4571483
quote:
Op dinsdag 04 juni 2002 10:40 schreef Love Mae King het volgende:

[..]

Yep t bevalt...

Yep, de LMK gaat oktober, november en december naar Ecuador...

[afbeelding][afbeelding]

Sjongejongejonge wat heeft de LMK toch een leven he, irritant gewooon!
pi_5350737
Zaterdag ticket gekocht, heen 3 november, terug 30 januari (inclusief 4 dagen New York op de terugweg...)

Kom maar op met al de persoonlijke ervaringen in Ecuador!!!

Lekker zeg, in één keer ruim 60 vrije dagen opnemen...

dinsdag 13 augustus 2002 @ 13:58:40 #20
18079 neok
all the way
pi_5364972
Ben daar geweest in 2000. Standaard tripje van 3 weken. Vertrokken in Quito, Otavalo, enkele dagen jungle met de kano, beklimmen van de Cotopaxi (opletten voor hoogteziekte, ik kreeg het op 4500 meter), verder over de Anders tot in Cuenca, dan naar het westen tot in Puerto Lopez. Niet naar Galapagos geweest, te duur maar naar de "poor man's Galapagos" (Isla de la Plata). Dan via Manta terug gevlogen naar Quito.

Dingen die mij zijn bijgebleven:

* De luchthaven die midden in Quito ligt, het naar lucht moeten happen door de hoogte
* De Andes en de supervriendelijke indianen
* Ipv in de bus, bovenop de bus gaan zitten (mis je wel de film maar het uitzicht maakt veel goed)
* Het duffe oliestadje Coca
* De 0,75cl flessen Pilsener
* De jungle en de muskieten, malaria
* Zwemmen tussen de piranhas
* De beveiligde dorpen rond Guayaquil (blijf er beter weg)
* De héél goedkope binnenlandse vluchten
* ...en natuurlijk de dagelijkse arroz con pollo

Buenos dias Tristeza
pi_5366281
quote:
Op maandag 12 augustus 2002 14:37 schreef Love Mae King het volgende:
Zaterdag ticket gekocht, heen 3 november, terug 30 januari (inclusief 4 dagen New York op de terugweg...)

Kom maar op met al de persoonlijke ervaringen in Ecuador!!!

sorry, in Ecuador heb ik geen ervaring, maar whoow... dit klinkt supajrbe!!!!
pi_6278708
Ecuador, het is mijn reisbestemming in januari, al wou ik het wa meer loose-style aanpakken, weinig tijd besteden aan plannen, veel tijd besteden aan spaans leren Ik wou beginnen met wat vrijwilligerswerk, en dan rond te gaan trekken...
Mocht je meer info hebben na aankomst houdt ik me uiteraard ten zeerste aanbevolen
I'll only go to heaven, if I get to board on the clouds
pi_6291455
quote:
Op woensdag 1 mei 2002 19:42 schreef Love Mae King het volgende:
Beetje surfen, beetje jungle in...dat soort dingen...
quote:
Op maandag 14 oktober 2002 19:03 schreef HippieNL het volgende:
Ecuador, het is mijn reisbestemming in januari, al wou ik het wa meer loose-style aanpakken
Nog loose-styler aanpakken??
pi_6326885
quote:
Op dinsdag 15 oktober 2002 12:58 schreef Love Mae King het volgende:

Nog loose-styler aanpakken??

Bij mij houdt de planning op bij het bestellen van mijn vliegticket moet toch eens een slaapplek zien te vinden eigenlijk

(this message was sent by hippienl from the wrong computer)

[Dit bericht is gewijzigd door Tha_Butcha op 17-10-2002 11:45]

"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
pi_6329822
quote:
Zeker weten! Manono hoopt hier nog iets te leren... onder welke voorwaarden kan dit mbt de LMK zijn werk? Offeh, verandert ie (weer) van baan?
pi_6330601
quote:
aaaaah 3 november, dat duurt niet zo lang meer! heb je al nieuws van de LMQ?
pi_6331283
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 14:35 schreef Manono het volgende:

[..]

Zeker weten! Manono hoopt hier nog iets te leren... onder welke voorwaarden kan dit mbt de LMK zijn werk? Offeh, verandert ie (weer) van baan?

De LMK heeft 49 vrije dagen per jaar (25 verlofdagen en 24 ATV) en hij is de afgelopen 2 jaar niet echt op vakantie geweest. Dus wat vrije dagen gespaard. Kortom, de LMK neemt in één klap 3 maanden aan vrije dagen op wat betekent dat hij die drie maanden zijn salaris doorbetaald krijgt...

Love "lucky bastard" Mae King

pi_6331322
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 15:24 schreef bixister het volgende:

[..]

aaaaah 3 november, dat duurt niet zo lang meer! heb je al nieuws van de LMQ?

De LMQ maakt het goed, thnx. Nog 11 werkdagen...and counting...
  donderdag 17 oktober 2002 @ 17:00:52 #29
22614 kikkerlikker
aloha welcome to don ho
pi_6332365
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 16:05 schreef Love Mae King het volgende:

[..]

De LMQ maakt het goed, thnx.

o hadde julie al weer ruzie he he he
L00k 4d m3, dr1n1dy, A'm in 31337 hix0r. a 0wn j00! A g0d r3wd on ill j00r box0rs
pi_6332834
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 17:00 schreef kikkerlikker het volgende:

[..]

o hadde julie al weer ruzie he he he

ja, zij zei regen, de LMK zei zonneschijn...
pi_6369519
quote:
Op donderdag 17 oktober 2002 17:26 schreef Love Mae King het volgende:
ja, zij zei regen, de LMK zei zonneschijn...
Nou dan heeft de LMK toch mooi gewonnen!
pi_6583166
Een mooie tijd & keep in touch!
pi_6584114
morgen vertrek je!

goede reis & een geweldige tijd daar gewenst!

pi_6584798
Goeie reis!

We verwachten hier natuurlijk wel een reisverslag.

"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  maandag 13 januari 2003 @ 20:35:44 #35
12588 Lievurd
Doet haar naam eer aan
pi_7879853
Ik ga de komende zomer 1 maand lang naar Ecuador toe. Het is de bedoeling om daarvan de eerste 2 weken de volgende talencursus te volgen. Daarna wil ik 1 week hier (niet mbv een organisatie, maar hun eigen website doet het momenteel niet) een beetje vrijwilligerachtig werk doen en toch ook wat van de omgeving zien. M'n laatste week wil ik nog wat door Ecuador gaan trekken. Ik wil iig de treinrit vanaf Riobamba doen, voor de rest weet ik het nog niet. Welke plaatsen moet ik echt zien en welke kan ik eigenlijk wel overslaan?

Vandaag heb ik mn ticket geboekt, helaas wel met een overstap van 12 uur op Barcelona. Maar een ticket zonder deze overstap was minimaal 150 euro duurder en dat vond ik een beetje overdreven. Ik geef dat geld toch liever daar uit Aangezien ik 's avonds op Barcelona aankom en 's morgens weer wegvlieg zou ik dus 12 uur op dat vliegveld moeten rond hangen. Zijn er mensen die dit al ooit hebben gedaan en wat was je ervaring ermee? Hoe is Barcelona (luchthaven)? Valt er een beetje te slapen of ben je echt de hele nacht wakker? Hoe maak je die uren vol?

Wat zijn dingen die ik absoluut niet moet vergeten te regelen? Ik heb inmiddels een goede rugzak, een goed paar schoenen, een ticket.
De verzekeringen ga ik komende week achteraan. Welke reisverzekering is aan te raden bij bovenstaand programma?
Hoe lang van tevoren moet je naar het ggd voor vaccinaties?

Alvast bedankt

Ik zal jullie zeker op de hoogte proberen te houden van mn voorbereidingen en natuurlijk de reis zelf

Hoe dieper het dal, hoe hoger de top.
  maandag 13 januari 2003 @ 20:39:31 #36
22259 Fogerty
slapende account
pi_7879930
Klinkt niet gek!
Ik zou als ik jou was ook niet vergeten: -een geldig paspoort

En lees je vooral goed in en leer jezelf alvast een beetje Spaans, dit alles in het kader van de voorpret

Hieperdepiep hoera!
  maandag 13 januari 2003 @ 20:46:25 #37
12588 Lievurd
Doet haar naam eer aan
pi_7880035
Haha, ik wist dat ik wat belangrijks in dat lijstje was vergeten erbij te zetten;) Ik zal mn paspoort idd maar niet vergeten:P

Op dit moment volg ik ook Spaans op school, dat is voor mezelf ook een veel veiliger gevoel. Daarnaast zoek ik het halve internet af naar informatie en ervaringen enzo. Dit plan is denk ik ook al de 5e versie van mn reisplan

Het was 2 jaar geleden al de bedoeling om te gaan, maar door een hele reeks oorzaken uiteindelijk niet doorgegaan. Paar maanden geleden weer helemaal enthousiast geworden voor mn eigen plan om ooit richting Latijns-Amerika te gaan nav Hik haar topic.

Ik heb er al helemaal zin in

maandag 13 januari 2003 @ 20:58:46 #38
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_7880238
Zonder je enthousiame te willen dimmen, Ecuador zou niet mijn eerste keus zijn voor een maand Zuid-Amerika, maar gelukkig verschillen smaken.
Guayaquil is een echte afrader; Quito is wel interessant qua ligging en steile straten, maar ook niet echt wereldschokkend.
De Galapagos eilanden lijkt me een inkopper, maar zijn echt de moeite waard.

Wat betreft je 12 uur op het vliegveld: internationale vliegvelden zijn uitermate inventief in het plaatsen van niet-slaapbare banken. Zorg voor een trui (airco !) en een dik boek. Als je budget het toelaat zou ik een hotel op het vliegveld nemen.

Je gele boekje is een week na de stempels geldig.

Veel plezier.

zonnig Brasil
  maandag 13 januari 2003 @ 21:06:26 #39
12588 Lievurd
Doet haar naam eer aan
pi_7880361
Waarom zou jij niet voor Ecuador hebben gekozen? Ben ik dan wel weer benieuwd naar. Zelf sprak Ecuador mij juist wel aan.

Bedankt iig voor je tips.

pi_7880474
Voor de verzekering zou ik Elvia nemen. Die hebben heel veel ervaring met buitenlandse trips die niet de geijkte paden volgen.

Vaccinaties moet je ff kijken in het vaccinatie topic voor waar je informatie kunt halen (GGDs, Travel Clinic, enz ....):

Inentingen

In dat topic staan alle adressen en tips. Je moet tussen de 3 en 6 weken voor vertrek ongeveer een afspraak regelen.

Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  maandag 13 januari 2003 @ 21:29:50 #41
42963 El_Catalan
Visca Catalunya!
pi_7880747
quote:
Op maandag 13 januari 2003 20:35 schreef Lievurd het volgende:
Ik ga de komende zomer 1 maand lang naar Ecuador toe. Het is de bedoeling om daarvan de eerste 2 weken de volgende talencursus te volgen. Daarna wil ik 1 week hier (niet mbv een organisatie, maar hun eigen website doet het momenteel niet) een beetje vrijwilligerachtig werk doen en toch ook wat van de omgeving zien. M'n laatste week wil ik nog wat door Ecuador gaan trekken. Ik wil iig de treinrit vanaf Riobamba doen, voor de rest weet ik het nog niet. Welke plaatsen moet ik echt zien en welke kan ik eigenlijk wel overslaan?

Vandaag heb ik mn ticket geboekt, helaas wel met een overstap van 12 uur op Barcelona. Maar een ticket zonder deze overstap was minimaal 150 euro duurder en dat vond ik een beetje overdreven. Ik geef dat geld toch liever daar uit Aangezien ik 's avonds op Barcelona aankom en 's morgens weer wegvlieg zou ik dus 12 uur op dat vliegveld moeten rond hangen. Zijn er mensen die dit al ooit hebben gedaan en wat was je ervaring ermee? Hoe is Barcelona (luchthaven)? Valt er een beetje te slapen of ben je echt de hele nacht wakker? Hoe maak je die uren vol?

Wat zijn dingen die ik absoluut niet moet vergeten te regelen? Ik heb inmiddels een goede rugzak, een goed paar schoenen, een ticket.
De verzekeringen ga ik komende week achteraan. Welke reisverzekering is aan te raden bij bovenstaand programma?
Hoe lang van tevoren moet je naar het ggd voor vaccinaties?

Alvast bedankt

Ik zal jullie zeker op de hoogte proberen te houden van mn voorbereidingen en natuurlijk de reis zelf

Het Vliegveld van Barcelona is wel Relaxd veel winkels enzovoort alleen slapen daar een ramp echt!op de bankjes liggen maar dat ligt super niet lekker!
L'Unic Equip Catala es El Barça! L'Espanyol a la merda ! No volem fatxas ,las volem lluny!El Barça Guanyará tot aquest any!
  maandag 13 januari 2003 @ 21:35:21 #42
12588 Lievurd
Doet haar naam eer aan
pi_7880846
Ik krijg nu al zin in dat slapen daar
  maandag 13 januari 2003 @ 21:42:58 #43
42963 El_Catalan
Visca Catalunya!
pi_7881001
Als ik daar ben en dat is vaak zo want ik kom van barcelona hou ik me altijd zoet door uit het raam te gaan kijken van het vliegveld richting hoofdingang! dan kan je Tibidabo zien een berg die grote in Barcelona en de kathedraal bovenop ja dat houd El_Catalan wel 12 uurtjes zoet
L'Unic Equip Catala es El Barça! L'Espanyol a la merda ! No volem fatxas ,las volem lluny!El Barça Guanyará tot aquest any!
  dinsdag 14 januari 2003 @ 16:19:27 #44
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_7893487
quote:
Op maandag 13 januari 2003 21:06 schreef Lievurd het volgende:
Waarom zou jij niet voor Ecuador hebben gekozen? Ben ik dan wel weer benieuwd naar. Zelf sprak Ecuador mij juist wel aan.
Vooropgesteld dat ik natuurlijk niet weet waar je van houdt en dat onderstaande mijn indrukken zijn; ieder ander kan daar uiteraard anders over denken. Wat voor me kan pleiten is dat ik nu al heel wat jaren door zuid amerika cross voor m'n werk en ik denk dat ik wel een aardig beeld van de landen hier heb.
Ecuador is een vrij saai land en vergelijkbaar qua mentaliteit met Peru. In principe is het een hoge berg, met Quito d'r bovenop die uitloopt naar de oceaan, met Guayaquil als anti-climax. Het is allemaal heel gemoedelijk en introvert.
De Galapagos eilanden zijn een verhaal apart en zeker de moeite waard.
Als het je om het spaans gaat, zou ik een land als Chile of zelfs Argentinie kiezen (al is het laatste uiteraard niet meer wat het geweest is).
Ook Bogotá is heel mooi, maar het is bijna onmogelijk om meer van Colombia te zien zonder constant een vlietuig te moeten nemen.

Het is waarschijnlijk een open deur, maar wat mij betreft is Brazilie verreweg het interessantste land in Zuid Amerika. Voor elk wat wils, zon en strand, oerwoud, moerassen, steden en nu zelfs een curieuze president.
Behalve als je spaans wilt leren uiteraard, dan moet je hier niet wezen.

zonnig Brasil
  dinsdag 14 januari 2003 @ 16:27:52 #45
42963 El_Catalan
Visca Catalunya!
pi_7893645
Naar Argentinie zou ik ook niet naar toe gaan om spaans te leren is niet echt duidelijk spaans wat ze daar spreken is gewoon spaans met italiaanse invloed ofzow
  dinsdag 14 januari 2003 @ 16:47:50 #46
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_7894083
Argentijns en zelfs Chileens Spaans zijn inderdaad niet echt ideaal! Zou het zeker niet aanraden als beginners-spaans, maar ieder zijn eigen ding...

Over Ecuador zelf kan ik je weinig vertellen. Voel me wel heel gevleid dat mijn verhalen zo'n indruk hebben gemaakt!

Om mee te nemen...
Voor je talencursus natuurlijk een goed nederlands-spaans woordenboek, maar nog veel belangrijker: een klein grammatica-boekje waarin de gramaticale termen ook in het spaans instaan! Ik heb geen idee hoe jouw cursus is, maar destijds in Nicaragua had ik docenten die alleen spaans spraken. Dat werkt fantastisch voor het leren van de taal, maar als ze iedere keer moeten gaan uitleggen wat een "gerundio", een "participio pasado" en een "imperativo" is... duurt het wel even! Mijn Wolters NL-SP heeft trouwens achterin een klein grammaticaal deel dat in ieder geval voldoende was voor mijn tweeweekse cursus destijds.

Ik weet niet of jij tijdens je cursus in een gastgezin zit, maar het is natuurlijk altijd leuk om cadeautjes uit Nederland mee te nemen (stroopwafels, jenever, hollandse bedeltjes met klompjes en molens, pennen). Ook voor je docent is dat leuk (houd er rekening mee dat ze bij twee weken misschien twee docenten hebben). Neem foto's mee van je familie en vrienden (machtig interessant, al die blonde mensjes!) en wat postkaarten van Nederland om te laten zie hoe anders het er uitziet. Ik heb ook veel plezier beleefd aan mijn wereldkaart, waarop je kunt laten zien hoe klein Nederland is en hoe ver weg!

Als je van lezen houdt zou ik zorgen voor voldoende leesvoer, in de meeste LatijnsAmerikaanse landen zijn engelstalige boeken bepaald niet makkelijk te vinden en na twee weken spaans zal je nog niet echt vloeiend door spaanse boeken heen gaan! Ter plaatse kun je waarschijnlijk wel Harry Potter in het spaans kopen...dat was voor mij een hele goeie oefening!

Echte reisdingen zoals zaklamp, waslijn, dagrugzakje etc, staan vast nog wel in een ander topic.

En vergeet natuurlijk je dagboek niet!

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  dinsdag 14 januari 2003 @ 17:21:11 #47
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_7894770
quote:
Op dinsdag 14 januari 2003 16:27 schreef El_Catalan het volgende:
Naar Argentinie zou ik ook niet naar toe gaan om spaans te leren is niet echt duidelijk spaans wat ze daar spreken is gewoon spaans met italiaanse invloed ofzow
Gebeurde mij een keer: wil ik een vrouwelijke collega mee uit eten nemen, gebruik ik het werkwoord "coger".
Blijkt dan in Argentinie ineens heel wat anders te zijn ....
zonnig Brasil
  dinsdag 14 januari 2003 @ 17:46:12 #48
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_7895206
quote:
Op dinsdag 14 januari 2003 17:21 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

Gebeurde mij een keer: wil ik een vrouwelijke collega mee uit eten nemen, gebruik ik het werkwoord "coger".
Blijkt dan in Argentinie ineens heel wat anders te zijn ....

Proest!

Bekend ja... wil ook nog wel eens gebeuren als je Peruaans Castillano gewend bent en dan een poosje in Argentinië gaat zitten!
"Leuk, die Europese meisjes, ze zijn zo lekker vrij!"

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  woensdag 15 januari 2003 @ 23:01:26 #49
12588 Lievurd
Doet haar naam eer aan
pi_7920716
Heel erg bedankt allemaal voor de tips, ik kan er zeker wat mee Meer tips blijven natuurlijk ook altijd welkom.

Over dat coger, dat was een van de eerste dingen die mijn docente Spaans ons toch maar even vertelde. Ach het zorgt wel voor komische situaties:P

Hoe zit het trouwens met de bussen daar? Of in andere delen van latijns-amerika (dacht te hebben gelezen dat dat niet zoveel verschilde).

Heb vandaag bevestiging gekregen dat het ticket van 680 euro(inclusief tax enzo) nog beschikbaar was en die dus ook meteen gekocht Het staat nu dus echt vast dat ik 11 juli heen ga en 12 Augustus weer terug. *toch wel beetje spannend vindt* Daarnaast ook te horen gekregen dat ik een van de laatste plaatsjes voor die talencursus had bemachtigd

Wat ik me afvroeg, is het aan te raden om iets van een oude walkman mee te nemen voor het wachten op het vliegtuig enzo? Of toch beter van niet? Hoe erg worden boeken (pockets) trouwens gesloopt als je die mee neemt in zo'n rugzak? En wat doen jullie om je rugzak tijdens de reis met het vliegtuig?

Lievurd

woensdag 15 januari 2003 @ 23:46:53 #50
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_7921733
Bussen zijn verschillend in verschillende delen van LA. Ik verwacht dat Ecuador vergelijkbaar is met Perú (ranzige bussen en voor 2x zo veel geld iets minder ranzig), maar de afstanden zijn minder, dus dat moet prima te doen zijn. Ik hoop alleen dat je niet 2 meter bent ofzo...

Pockets...neem gewoon niks mee waar je aan gehecht bent. Is sowieso ok, want dan kun je het ruilen met andere reizigers voor nog meer uit elkaar vallende pockets! Ach joh...als het maar te lezen is toch?!

Walkman is een leuk idee! Neem ook wat Hollandse muziek mee om daar te laten horen en als je heel erg boft heeft je walkman ook een opnameknop, zodat je leuke opnamen kunt maken van gillende buschaufeurs, toeterende taxi's, lokale concerten op straat en al je vriendjes daar!

Ik heb helemaal niks om mijn rugzak gedaan. Ben van de overtuiging dat ieder slot en stalen net alleen maar méér duidelijk maakt dat er dure spullen inzitten. Kwestie van geluk hebben en je kleine spulletjes in je daypack of onderin je grote rugzak stoppen...

Te deseo mucho placer y un buen viaje!

[Dit bericht is gewijzigd door Hik op 16-01-2003 11:13]

pi_8135300
LMKaatje ben je al terug? Hoe was het? Hoe is het?
pi_8160721
quote:
Op maandag 27 januari 2003 16:32 schreef bixister het volgende:
LMKaatje ben je al terug? Hoe was het? Hoe is het?
Nee, LMKaatje zit nu voor een paar dagen in New York City...te bevriezen...

Hij zal wel wat schrijven als zijn vingers weer ontdooit zijn...

pi_8168246
quote:
Op dinsdag 28 januari 2003 20:31 schreef Love Mae King het volgende:

[..]

Hij zal wel wat schrijven als zijn vingers weer ontdooid zijn...

en zijn hersens!

veel plezier daar, ondanks de kou!

pi_8179239
pi_8179918
Maar was het wel een beetje leuk??
pi_8204671
quote:
Op dinsdag 28 januari 2003 20:31 schreef Love Mae King het volgende:
Hij zal wel wat schrijven als zijn vingers weer ontdooit zijn...
Manono vindt eigenlijk dat de LMK niet zo moet zeuren maar denkt met veel warmte aan de LMK in New York en hoop dat het helpt.

Tip: goedkope gevoerde houthakkershemden en handschoenen rondom Canal Street, hartstikke warm.

pi_8204800
nie goed gelezen

-edit-

Doh!
pi_8999898
En wanneer laat de LMK ons iets weten over zijn persoonlijke ervaringen?
pi_9002446
quote:
Op maandag 10 maart 2003 10:27 schreef Manono het volgende:
En wanneer laat de LMK ons iets weten over zijn persoonlijke ervaringen?
Noem maar een tijd en plaats en dan vertelt de LMK daar en dan alles wat Manono wilt weten...
pi_9002539
quote:
Op maandag 10 maart 2003 11:53 schreef Love Mae King het volgende:
Noem maar een tijd en plaats en dan vertelt de LMK daar en dan alles wat Manono wilt weten...
Maar dat is niet on-topic!
  maandag 10 maart 2003 @ 11:58:19 #61
1762 YPPY
Yppiaans
pi_9002616
We willen een REISVERSLAG! Hier! Lijkt me duidelijk. En snel een beetje.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_9018942
En anders moet je op een travelmeet komen en daar je verhaal 10 keer vertellen aan iedereen!
  woensdag 16 april 2003 @ 00:29:29 #63
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_9806446
Eèèèèn.... schóp!

Dus ik hoop in Mei een paar weekjes mijn Peruaanse lover te gaan opzoeken. Ken al veel delen van Latijns Amerika maar Ecuador nog niet. Ik heb ook niet de bedoeling om dat land nu echt te gaan verkennen, maar wellicht gaan we een weekje de grens over (komende uit het noorden van Peru) op zoek naar een romantisch strand met een cabaña (tja, dat zit nu eenmaal in mijn hoofd... ) of een andere leuke spot om even samen te zijn. Dit met het idee in het achterhoofd dat ik heb gehoord dat de stranden van Ecuador mooier zijn, het leven er (nog ) goedkoper is dan in Peru en dit dan weer een excuus is om (eventjes) zijn familie te ontvluchten (zijn hele lieve mensen, maar even samenzijn kan ook geen kwaad).

Dus wie heeft er een goede tip (en uuuhm.. galapagos ligt dus niet in het budget nee... )

Gracias!

woensdag 16 april 2003 @ 02:16:59 #64
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_9807569
Mijn grootste tip: blijf ver weg van Guayaquil ! Da's de lelijkste stad op dit verder toch bijzonder mooie continent
zonnig Brasil
  donderdag 17 april 2003 @ 23:24:52 #65
18079 neok
all the way
pi_9850764
quote:
Dit met het idee in het achterhoofd dat ik heb gehoord dat de stranden van Ecuador mooier zijn, het leven er (nog ) goedkoper is dan in Peru en dit dan weer een excuus is om (eventjes) zijn familie te ontvluchten (zijn hele lieve mensen, maar even samenzijn kan ook geen kwaad).
Puerto Lopez!! Héél mooi en weinig toerisme (3 jaar terug toch). Kan je ook nog goedkoop naar de poor man's Galapagos (Isla de la Plata).
Buenos dias Tristeza
  zaterdag 26 april 2003 @ 01:12:42 #66
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_10021708
Verder niemand?

Ik ga al bijna weg hoor!

pi_10028214
Hostería Mandala in Puerto Lopez!

Of het extreem toeristische Montañita als je van surfen houdt...

zondag 27 april 2003 @ 13:18:29 #68
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_10043191
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 15:24 schreef Love Mae King het volgende:
Hostería Mandala in Puerto Lopez!
Heb je daar nog een adres/telefoonnummer/prijs van toevallig?
En qua bereikbaarheid: kom je er vanaf Guayaquil?
pi_10155410
quote:
Op zondag 27 april 2003 13:18 schreef Hik het volgende:

[..]

Heb je daar nog een adres/telefoonnummer/prijs van toevallig?
En qua bereikbaarheid: kom je er vanaf Guayaquil?

Vanaf Guayaquil pak je bus waar een mannetje heel hard "Puerto Lopez!!" bij staat te schreeuwen. En in Puerto Lopez loop je langs de kust helemaal naar het noorden (10 minuten), langs de vis-inbreng-en-schoonmaak-tenten (follow your nose) En daar zie je een grote paal met bewegwijzering (afstanden naar grote steden in de wereld) Daar is Hosteria Mandala. Cabañas en een prachtige tuin en supercoole eigenaars die je overal mee helpen en heerlijk kunnen koken. telefoonnummer volgens de LP: 604 181)
  zondag 25 mei 2003 @ 20:12:00 #70
12588 Lievurd
Doet haar naam eer aan
pi_10672669
Een heleboel maandjes later toch maar weer eens wat schrijven in dit topic. Mijn reis komt steeds dichterbij en verheug me er het het ene moment geweldig op en het volgende moment twijfel ik toch wel beetje. Ach het hoort er allemaal bij. Ik begin steeds meer kleine dingen bij elkaar te sprokkelen en mis nu vooral nog kleding en een transporthoes voor mn rugzak.

Deze reis toch maar aangegrepen om na 4 jaar weer eens naar de tandarts te gaan. Het idee om daar naar de tandarts te moeten als ik kiespijn ofzo krijg stond me toch eigenlijk niet echt aan. Ik vrees alleen wel dat ik mn eerste paar gaatjes heb . Ook heb ik netjes een afspraak gemaakt bij het Tropencentrum voor 10 juni. Alleen heeft mijn opleiding het gepresteerd om een paar uur daarna de eindpresentatie van mijn project te plannen (en dat wanneer er 10 dagen zijn waarop dat kan )Ach mn projectgenoten merken vanzelf wel of ik er wel of niet ben

Enkele weken geleden m'n Footprint voor Ecuador besteld (en binnengekregen natuurlijk ), en o wat is dat leuk om te lezen. Heerlijk om tijdens een lange regenachtige treinreis je te verdiepen in zo'n reisgids. Toevallig kwam ik laatst iemand in de trein tegen die op de fiets door Chili was geweest en dat een paar jaar eerder ook had gedaan in Ecuador. Die heb ik dus wel ff wat dingen gevraagd en zorgde ervoor dat ik nog meer zin in kreeg om weg te gaan.

Vandaag na lang twijfelen toch maar een digitale camera gekocht. Mijn andere camera is al jaar of 7 oud en heeft geen optische zoom dus heb nu een Nikon Coolpix 2000 gekocht met 3x optische zoom. Nu alleen nog iets zoeken waar ik m veilig in kan stoppen zonder dat ie meteen gejat wordt. Iemand nog tips voor mij?

Hoe doen andere backpackers met iets van een kussen? Het lijkt me niet dat hoofdkussens in hostels de meest prettige zijn om op te liggen... Zelf zat ik te denken aan zo'n met kleding opvulbaar kussen, is dat wat of eigenlijk een absolute afrader?

Als iemand nog leuke verhalen, tips enzovoorts voor me heeft hoor ik het graag. Ga me voorlopig nog ff bezig houden met alle schoolzooi en de website waar de foto's van mn reis komen.

Ik ga proberen jullie de komende weken wat beter op de hoogte te houden, als het de komende weken lukt zal het me tijdens mn reis dan ook wel lukken

pi_10695736
Ik lees zojuist net je topic en ik ben echt benieuwd hoe je het zal vinden Krijg meteen weer de reiskriebels als ik dit lees, maar ik moet helaas nog erg lang wachten

Veel plezier en ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Oh nog even over dat kussen, ik zou gewoon een hoopje van je kleren maken en dan je slaapzak er half overheen leggen (als die lang genoeg is). Of gewoon zonder kussen gaan slapen, ik wende er gauw genoeg aan

heimwee naar Nieuw-Zeeland
  maandag 26 mei 2003 @ 21:52:56 #72
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_10696218
Ik neem altijd een fleecetrui als kussen met een kussensloop erover heen. Slaap ook altijd op mn eigen kussensloop... psychisch ofzo...
En ook altijd in mn eigen lakenzak, ook als er lakens op bed liggen. Zeker in een goedkoop Hostal.

Mijn theorie: Ik lig liever in mn eigen viezigheid dan die van iemand anders!

maandag 26 mei 2003 @ 22:08:25 #73
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_10696676
Ik zit op het ogenblik voor heel eventjes in Ecuador. Best jammer dat ik niet wat langer heb, want het is een prachtig land, voor zover ik dat na 4 dagen kan bepalen
Ik zou me niet al te druk maken, wat ik nu van het zuiden van Ecuador heb gezien (het noorden zou ik niet weten) is het ook voor onervaren reizigers zeer goed te doen hier. Het is allemaal wat georganiseerder, schoner en minder arm dan bijvoorbeeld Peru en Bolivia. (opnieuw: ik heb maar een heel beperkt beeld!)
De afgelopen dagen ben ik in Cuenca geweest, wat een prachtig stadje is en wat onringt is door een aantal grappige dorpjes waar op zondag een mooie markt wordt gehouden. Nu ben ik in Baños, zéér toeristisch, maar de ligging is geweldig.
Als je meer wilt weten moet je mijn topic dat hier ergens rondzwerft nog maar even in de gaten houden, daar komt zeker nog een verslagje in.

Qua kussen: ik slaap overal...
(behalve als de bus ontspoort )

pi_10707208
quote:
Op zondag 25 mei 2003 20:12 schreef Lievurd het volgende:
Deze reis toch maar aangegrepen om na 4 jaar weer eens naar de tandarts te gaan. Het idee om daar naar de tandarts te moeten als ik kiespijn ofzo krijg stond me toch eigenlijk niet echt aan. Ik vrees alleen wel dat ik mn eerste paar gaatjes heb .
Misschien een idee om een tubetje noodvulling mee te nemen .................. overigens is er niet gezegd dat er in Ecuador geen adekwate tandheelkundige zorg mogelijk is.
  dinsdag 3 juni 2003 @ 16:03:58 #75
12588 Lievurd
Doet haar naam eer aan
pi_10853916
Gewoon een kussensloop met trui erin had ik nog niet eens aan gedacht

Alles was goed bij de tandarts dus was wel een opluchting. Vanaf volgende week kan ik me lekker veel met mn vakantie bezig gaan houden. M'n colleges + stage zijn dan klaar en heb dus eigenlijk alleen mn tentamens nog. Daarnaast krijg ik dan mn vaccinaties. Het zal wel goed komen, maar toch heb ik er geen zin in

Ik las laatst ergens dat je op Schiphol een kamer na de douane kan boeken om te slapen. Hebben ze zoiets toevallig ook op Barcelona?

Watvoor lakenzak hadden jullie? Gewoon katoen of iets anders. En wat kostte ie ongeveer? Ik heb een fleece deken (o.a. voor op het vliegveld) en neem dus niet ook nog een slaapzak mee.

dinsdag 3 juni 2003 @ 17:19:40 #76
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_10855997
Ik heb een jaar of 5 geleden een lakenzak gekocht bij Bever Zwerfsport voor 50 piek ofzo. Dun katoen en past dus ook in een erg klein zakje. Erg handig ook!

Maar volgens mij kun je die dingen tegenwoordig overal en nergens kopen. Zou zelf trouwens absoluut niet meer zonder willen, ligt namelijk wel erg lekker!

donderdag 17 juli 2003 @ 01:40:09 #77
12588 Lievurd
Doet haar naam eer aan
pi_11826224
Ik ben inmiddels in Ecuador en het is er erg mooi. Ik hoop over 2 dagen de tijd te hebben om foto´s en een lang verhaal te plaatsen.
Alvast een foto van de markt van Otavalo.
  Moderator dinsdag 22 juli 2003 @ 11:07:39 #78
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_11930931
Tips voor in en om Quito:

Fietsen met Arie (Arie's biking in Quito, Mariscal Sucre)
Museo de Quayasamin
Papallacta's thermische baden
Black Sheep Inn (als je van wandelen houdt)

Neem in Quito eens contact op met de South American Explorers Club. Zij kunnen je ook veel vertellen over vrijwilligerswerk.

Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  zaterdag 10 januari 2004 @ 14:08:21 #79
53078 Prospector
Details bestaan niet
pi_16126787
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om ergens in 2004 twee maanden in Ecuador door te brengen. Dit wil zeggen een maand Spaanse les en een maand vrijwilligerswerk doen. Ik heb al het een en ander uitgezocht en dit blijkt toch redelijk prijzig te zijn. Via Ecole Travel Ecuador kost zoiets bijv. 1050 euro zonder vlucht. Een retourvlucht kan ik vinden voor rond de 900 euro. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen en ben ook benieuwd of iets dergelijks ook goedkoper zou kunnen.

Less is more
pi_16127141
Maar die 1050 is dat inclusief spaanse les??
Censuur is een extreme uiting van angst.
  zaterdag 10 januari 2004 @ 16:29:39 #81
53078 Prospector
Details bestaan niet
pi_16130201
die 1050 is inclusief 4 uren per dag Spaanse les + onderdak + eten
Less is more
  zaterdag 10 januari 2004 @ 16:41:30 #82
12588 Lievurd
Doet haar naam eer aan
pi_16130477
Ik ben afgelopen zomer 5 weken naar Ecuador geweest waarvan ik twee weken Spaanse les heb gevolgd. Ik heb zelf al voorbereiding daarop een heleboel uitgezocht en tijdens mijn verblijf ook een vrij uitgebreid reisverslag geschreven. Helaas heb ik momenteel geen tijd om dat hele verslag hier neer te zetten, maar mocht je vragen hebben dan mag je me mailen op lievurd @ hotmail . com
pi_16182403
Ecole Travel Ecuador heb ik idd ook al gemaild

Ikzelf wil ergens een mei, voor een week of 5.
Dan 1 week spaanse les nemen en dan vrijwilligers werk (2 weken)

Wanneer wil je die kant op gaan?

maandag 12 januari 2004 @ 13:54:22 #84
53078 Prospector
Details bestaan niet
pi_16183448
Ik zat te denken aan april-mei, ben nu dus nog beetje aan het oriënteren. Bedankt voor de reacties tot zover iig.
Less is more
pi_16183509
Heb je al bij de goedkope ticket link gekeken die in onze FAQ/Handige links topic staat?
  maandag 12 januari 2004 @ 15:59:22 #86
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_16187424
Ik heb wel eens voor een vriendin berekend dat het vaak goedkoper is om naar Lima (Perú) te vliegen (rond de 700 euro) en van daar dan met de bus naar het noorden te reizen (rond de 20 euro naar de grens). Hangt er een beetje vanaf waar je zit in Ecuador en of je een beetje tijd hebt. Is wel leuk om op die manier ook een stukje Noord-Perú meepikt.

Als geld overigens een probleem is, kun je Perú sowieso als alternatief zien. Het is op het moment makkelijk 3x zo goedkoop daar.

Edit: 3x goedkoper sloeg op levensonderhoud, vervoer en verblijf, niet op cursussen, als vermoed ik dat die ook wel goedkoper zijn!

pi_16189463
Ik heb denk een beetje geluk

Tickets kunnen geregeld worden via werk... Wel standby maar toch

maandag 12 januari 2004 @ 16:52:57 #88
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_16189561
quote:
Op maandag 12 januari 2004 16:50 schreef Fazzoletti het volgende:
Ik heb denk een beetje geluk

Tickets kunnen geregeld worden via werk... Wel standby maar toch

Gefeliciteerd joh... Daar heeft de TS wat aan
pi_16190125
Ik heb ze voor 2 personen.
Vooralsnog ga ik alleen.
Dus.
  maandag 12 januari 2004 @ 17:26:20 #90
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_16190829
quote:
Op maandag 12 januari 2004 17:06 schreef Fazzoletti het volgende:
Ik heb ze voor 2 personen.
Vooralsnog ga ik alleen.
Dus.
Dan wel natuurlijk!
Maar kun je om het even wie meenemen?
pi_16191139
Yep.

Zou dus een beetje zonde zijn als ik er geen gebruik van zou maken.
Ik kan niet zeg maar 2x alleen gaan

De voorwaarde is wel dat de ander niet zonder mij kan/mag vliegen

Moderator maandag 12 januari 2004 @ 19:21:26 #92
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_16193969
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 16:29 schreef Prospector het volgende:
die 1050 is inclusief 4 uren per dag Spaanse les + onderdak + eten
En dat is voor hoeveel dagen, of is dat die maand les waar je het over had? In dat geval vind ik het wel heel erg goedkoop! En dat hoeft niet per sé positief te zijn.

Wat wil je verder weten over Ecuador, of Quito in het bijzonder? Heb daar een tijdje gewoond.

Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_16194177
quote:
Op maandag 12 januari 2004 19:21 schreef UIO_AMS het volgende:

Wat wil je verder weten over Ecuador, of Quito in het bijzonder? Heb daar een tijdje gewoond.

Wat ik wel wil weten... Hoe is het met de Galapagos eilanden.
Ik wil er best heen maar het hakt wel behoorlijk in het budget. Is er een manier om het toch te zien zonder honderden dollars kwijt te zijn?
  Moderator woensdag 14 januari 2004 @ 13:11:50 #94
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_16250181
quote:
Op maandag 12 januari 2004 19:28 schreef Fazzoletti het volgende:
Wat ik wel wil weten... Hoe is het met de Galapagos eilanden.
Ik wil er best heen maar het hakt wel behoorlijk in het budget. Is er een manier om het toch te zien zonder honderden dollars kwijt te zijn?
Best goed met de eilanden. Ben er alleen nooit geweest in mijn tijd daar. Voor zo'n $400 (ex belastingen) vlieg je er heen en zit je 4 dagen op een boot die naar de diverse eilanden vaart. Langer kan ook en dan kost het zo'n $100 per dag extra, maar $400 is wel het minimum. In het centrum van Quito heb je meerdere reisagentschappen die allemaal soortgelijke reizen aanbieden. Loop bij een aantal naar binnen en dan kun je al een aardige prijsvergelijking maken.

Aan de kust van Ecuador heb je ook nog Isla de la Plata, dat wel het Galapagos voor de armen wordt genoemd. Ben daar geweest en vond het wel een leuke dagtrip. Onderweg naar het eiland ook nog walvissen gezien.

Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  donderdag 15 januari 2004 @ 10:26:32 #95
53078 Prospector
Details bestaan niet
pi_16277484
Voor UIO_AMS en even voor de duidelijkheid in het algemeen, die 1050 euro is volgens de site van Ecole Travel Ecuador inclusief:

-pick-up service van het vliegveld te Quito,
-vier weken Spaanse les (ma-vr) à vier uur per dag, deels 1-op-1, deels in groepjes van maximaal 4 personen,
-extra aktiviteiten van de talenschool (o.a. salsales, uitstapjes, kookles), extra kosten voor de aktiviteiten, zoals transport en entreegelden, worden ter plekke berekend
-vier weken onderdak in een hostal in Quito of bij een Ecuadoraanse familie tijdens de lessen Spaans
-ontbijt indien onderdak in een hostal tijdens de lessen Spaans
-drie maaltijden per dag indien onderdak in een Ecuadoraanse familie
-tijdens de lessen Spaans, wekelijkse borrel
-inschrijfgeld voor één vrijwilligersprojekt, vier weken in één vrijwilligersprojekt met onderdak
-korting op Galápagos en jungle trips

Uit bovenstaand lijstje blijkt niet het eten gedurende het vrijwilligersprojekt.

1050E lijkt mij niet eens zo goedkoop eigenlijk. Ik denk dat alles relatief veel goedkoper is in Ecuador dan in Nederland en die gezinnen zullen er ook wel niet heel rijk van worden. Ik vraag me wel af wat dan de kwaliteit van de Spaanse lessen zullen zijn.

Fazzoletti: is er nog een plaatsje vrij
UIO_AMS:
1) Ik heb ook iets gehoord over hoogteziekte in Ecuador, komt dit veel voor heb je hier ook last van gehad?
2) Hoe is het Spaans daar? Kun je dat vergelijken met "normaal" Spaans of verstaat men dit in bijvoorbeeld Madrid niet?

Less is more
  Moderator donderdag 15 januari 2004 @ 10:36:19 #96
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_16277695
Als dat inclusief de vlucht is, is het redelijk goedkoop. Vraagtekens kun je wel zetten bij de kwaliteit van het geleverde. Het hangt er ook een beetje vanaf in welke wijk in Quito je terecht komt. 's Nachts moet je nergens zomaar op straat lopen (ook niet in de betere wijken waar ik woonde; altijd met de taxi tot aan de voordeur) en in sommige wijken moet je zowel overdag als 's nachts uberhaupt niet zijn.

Spaans is in Latijns Amerika een stuk makkelijker te volgen (voor mij dan), omdat ze wat langzamer praten. In Spanje zelf probeer ik de mensen altijd wat langzamer te laten praten. Meestal volg ik zo'n 75% en de rest blijft giswerk. Daar kom je iig een heel eind mee.

Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator donderdag 15 januari 2004 @ 10:47:53 #97
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_16277916
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 10:26 schreef Prospector het volgende:
1) Ik heb ook iets gehoord over hoogteziekte in Ecuador, komt dit veel voor heb je hier ook last van gehad?
Had daar overheen gelezen
Hoogteziekte is bij ieder persoon anders. Quito zelf ligt op zo'n 2900 meter hoogte. De eerste dagen heeft iedereen wel last van wat hoofdpijn. Goed rusten en na een dag of drie merken de meesten het niet meer. Totdat je gaat sporten. Squashen op die hoogte is mogelijk, maar langer dan 5 minuten hou je het niet vol. Met een Engelse vriend van me speelde ik daar geregeld en je moet het tempo gewoon aanpassen aan de hoogte. Stomme laaglanders als wij waren wisten wij dat de eerste keren niet.
Let wel, iedere keer dat je naar een andere hoogte gaat heeft je lichaam tijd nodig om te wennen. Dus als je vanaf de jungle/zeeniveau terugkomt mag je weer een rustig dagje inplannen. Aanrader is een trip naar Papallacta en de heetwaterbronnen op 4000m hoogte, of een afdaling op mountainbike van één van de vulkanen in de buurt.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_16278632
quote:
.....
Fazzoletti: is er nog een plaatsje vrij

Alleen ga ik denk ik 5 weken. Ik twijfel nog over de spaanse lessen. Op m'n werk heb ik genoeg spaanstalige collega's die me de basis wel willen bijbrengen. En ik doe de cursus op www.spaansleren.nl

Moderator donderdag 15 januari 2004 @ 11:29:49 #99
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_16278891
wanneer?
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_16280013
Volgens mij heb ik heel mei en de eerste week juni vrij....

Even nakijken als ik weer ga werken

donderdag 15 januari 2004 @ 14:41:35 #101
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_16284053
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 11:19 schreef Fazzoletti het volgende:
Alleen ga ik denk ik 5 weken. Ik twijfel nog over de spaanse lessen. Op m'n werk heb ik genoeg spaanstalige collega's die me de basis wel willen bijbrengen. En ik doe de cursus op www.spaansleren.nl
Het hangt er een beetje vanaf hoeveel je wilt kunnen. Op zo'n talenschool, waarbij je buiten de lessen ook nog eens dagelijks geconfronteerd wordt met Spaans, gaat het allemaal wel 4x zo snel (en als je een locale lover neemt nog eens 10x ).

De basics kan je collega je wel leren, maar dat is (naar mijn bescheiden mening) wel heel magertjes hoor. Laten we wel zijn: je moet heel veel dicipline hebben om dat ook daadwerkelijk actief te doen!

donderdag 15 januari 2004 @ 14:46:46 #102
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_16284189
quote:
2) Hoe is het Spaans daar? Kun je dat vergelijken met "normaal" Spaans of verstaat men dit in bijvoorbeeld Madrid niet?
Zij verstaan jou wel, of jij hén ook verstaat is even de vraag . Ik denk dat ik zeer goed Spaans spreek, maar met Spanjaarden blijft het worstelen in het begin. Ecuador en Perú zijn denk ik zo'n beetje de prettigste landen om te beginnen met Spaans leren. Het Spaans is redelijk universeel (als in, geen rare "vos"-toestanden zoals in midden-amerika) en verstaanbaar (itt lunfardo in Argentinië ). Als je eenmaal een stevige basis hebt zijn de verschillende accenten en slang gewoon een kwestie van wennen.
pi_16284283
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 14:41 schreef Hik het volgende:

[..]

De basics kan je collega je wel leren, maar dat is (naar mijn bescheiden mening) wel heel magertjes hoor. Laten we wel zijn: je moet heel veel dicipline hebben om dat ook daadwerkelijk actief te doen!

In een ver verleden heb ik een jaar spaans op school gehad. De boeken en alles heb ik nog. Eigenlijk hoop ik het dus met al die dingen te redden.
Hmm.. Toch maar les nemen dan
  Moderator donderdag 15 januari 2004 @ 14:52:49 #104
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_16284350
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 14:46 schreef Hik het volgende:
Zij verstaan jou wel, of jij hén ook verstaat is even de vraag . Ik denk dat ik zeer goed Spaans spreek, maar met Spanjaarden blijft het worstelen in het begin. Ecuador en Perú zijn denk ik zo'n beetje de prettigste landen om te beginnen met Spaans leren. Het Spaans is redelijk universeel (als in, geen rare "vos"-toestanden zoals in midden-amerika) en verstaanbaar (itt lunfardo in Argentinië ). Als je eenmaal een stevige basis hebt zijn de verschillende accenten en slang gewoon een kwestie van wennen.
Heel herkenbaar. De eerste keer in Argentinië dacht ik dat ze Portugees tegen me praatten. Calle werd plotseling callao met die typisch [zjauw] klank.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator donderdag 15 januari 2004 @ 14:54:49 #105
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_16284408
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 14:50 schreef Fazzoletti het volgende:
In een ver verleden heb ik een jaar spaans op school gehad. De boeken en alles heb ik nog. Eigenlijk hoop ik het dus met al die dingen te redden.
Hmm.. Toch maar les nemen dan
Boeken met je collega doornemen en zodra je in Ecuador bent niets vrezen en gelijk Spaans proberen te praten. Werkt het beste!
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_20379158
Op dit moment bevind ik me samen met een vriend in het zuiden van Equador. Tot nu toe hebben we alleen nog maar door de andes en het kustgebied gereisd in Bolivia en Peru. Dit omdat muggen een groot opstakel voor mij zijn, ik heb namelijk een allergie voor muggen. Dit is dus de reden dat we de Amazone (nog) niet heben aangedaan.

Maar nu komt het: we hoorden een paar dagen geleden van een duitse toerist dat hij op een muggenvrije plaats was geweest in de Amazone. De naam van dit plaatsje is Cuyabeno en het ligt 8 uur rijden rechts van Quito. Er zouden pink river dolphins, kaaimannen, apen, piranyas en veel vogelsoorten te zien zijn. En hij zei dat hij daar gewoon in korte broek kon rondlopen omdat er gewoon geen muggen (of andere stekende insecten waren) waren. Hij zei dat dit kwam door "black water", bepaalde modder waar zuurdampen vanaf komen zodat er geen muggen leven daar. Hij zei dat er mensen elkaar jaar weer terug kwamen omdat het daar zo ideaal was.

Na wat googlen heb ik het volgende over "black water" gevonden:
“But in the Tapir Lodge you do not have to worry about mosquitos: in that part of Cuyabeno there are almost no mosquitos because it is a black water area. The water level is changing constantly and therefore the mosquitos have almost no chances to breed. Since we are operating our Tapir Lodge there has been no single case of Malaria with our guests or staff. So the danger of Malaria is quite small.” (http://www.tapirlodge.com/cuyabeno_amazon_facilities.htm)

Nu is mijn vraag: Is iemand er ooit geweest en zijn is dit verhaal waar? Ik vind het persoonlijk een beetje raar omdat ik een aantal reisverhalen van anderen heb gelezen en dat deze altijd last hebben van muggen en in mijn ogen zou dit plaatsje toch een stuk bekender moeten zijn dan het nu is als het er zon muggenvrij paradijs is. We willen graag zeker weten dat er geen muggen zitten of dat het er meevalt met het aantal muggen. Want een paar steken kan ik nog wel hebben maar veel gestoken worden betekent bij mij koorts en dan is de lol er al snel van af...

[ Bericht 15% gewijzigd door pitbull2 op 03-07-2004 05:29:39 ]
  Moderator zondag 4 juli 2004 @ 20:08:17 #107
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_20412964
Eenmaal daar heb je inderdaad vrijwel geen last van muggen. Alleen ernaartoe is een ander verhaal.

In Quito kun je bij de South America Explorersclub (zie ook je Lonely Planet) meer informatie opvragen.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  zondag 12 september 2004 @ 10:59:27 #108
13675 m24
Minds are like parachutes.
pi_21897565
Lieve mede-fokkers,
volgend jaar augustus wil ik met mijn vriendin naar zuid-America. Ik neig zelf naar Ecuador, omdat ik hier goede verhalen over heb gehoord, maar ben zeer benieuwd naar kullie tips en ervaringen. Specifiek voor Ecuador heb ik de vraag of de Galapogos eilanden de moeite/ geld waard zijn om te bezoeken?

Alvast bedankt voor alle hulp!!

- Wat is je budget? tot +/- 2500 pp
- Wat vind je leuk om te doen? vooral dieren, lekker eten en drinken, en natuur hebben onze interesse.
- Wat vind je juist niet leuk of belangrijk? Een wild uitgaansleven
- Hoe wil je op je bestemming komen? Vliegtuig
- Binnen of buiten Europa? Zuid Ameriva
- Hoe lang wil je weg? 20 tot 25 dagen
- Welke periode wil je weg? Augustus 2005
- Hoe heb je tot nu toe gereisd (georganiseerd, ongeorganiseerd)? Georganiseerd (Djoser) + Semi-georganiseerd (RiksjaOnline)
- Wil je rondreizen of juist dagtochtjes gaan doen vanaf een plek? Rondreis
- Hoe wil je daar verblijven, op een camping, in een hotel, jeugdherberg of appartement? Flexibel
If a million people say a foolish thing, it is still a foolish thing.
Jacques Anatole Thibault (1844-1924)
  Moderator zondag 12 september 2004 @ 11:18:01 #109
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_21897832
Ecuador is een makkelijk land om op eigen houtje te ontdekken. Ikzelf reisde daar altijd met familie en vrienden en eigenlijk nooit met het openbaar vervoer, maar van wat ik begreep, is dat goed te doen. Bij de busstations van de grotere steden moet je alleen goed op je bagage letten.

Rond augustus heb je de trek van de walvissen langs de Ecuadoriaanse kust. Ze komen dan langs Isla de la Plata (het Galapagos voor de armen). Op de Galapagos ben ik dan nooit geweest , maar dat ga ik zeker aandoen bij mijn volgende trip. Vanaf ongeveer $400 kun je dat in Quito boeken. Dat is dan basic, het kan ook natuurlijk veel duurder en luxer.

[ Bericht 23% gewijzigd door UIO_AMS op 16-01-2005 05:15:48 ]
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_22353011
Ten eerste gaat er niks boven Argentijns en Vos klinkt zo lief
Chilieens is ook wel ok en ik houd erg van het verkleinen van woorden in het Peruaans
quote:

Zeker als je wil gaan reizen lijkt me dit onmogelijk al kun je wel geld besparen door alles met de bus te doen / in hostals te slapen en zelf je eten te maken. Maar ik verklaar je voor gek

De top plaats in Noord Peru is Iquitos(dus geen Quito)

Tegen hoogteziekte werkt een beetje Coca thee prima
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_22420091
quote:
Op zondag 12 september 2004 10:59 schreef m24 het volgende:
Lieve mede-fokkers,
volgend jaar augustus wil ik met mijn vriendin naar zuid-America. Ik neig zelf naar Ecuador, omdat ik hier goede verhalen over heb gehoord, maar ben zeer benieuwd naar kullie tips en ervaringen. Specifiek voor Ecuador heb ik de vraag of de Galapogos eilanden de moeite/ geld waard zijn om te bezoeken?

Alvast bedankt voor alle hulp!!

- Wat vind je leuk om te doen? vooral dieren, lekker eten en drinken, en natuur hebben onze interesse.
- Wat vind je juist niet leuk of belangrijk? Een wild uitgaansleven
- Hoe wil je op je bestemming komen? Vliegtuig
- Binnen of buiten Europa? Zuid Ameriva
- Welke periode wil je weg? Augustus 2005
- Hoe heb je tot nu toe gereisd (georganiseerd, ongeorganiseerd)? Georganiseerd (Djoser) + Semi-georganiseerd (RiksjaOnline)
- Wil je rondreizen of juist dagtochtjes gaan doen vanaf een plek? Rondreis
- Hoe wil je daar verblijven, op een camping, in een hotel, jeugdherberg of appartement? Flexibel
Ecuador is een geweldig land, heel mooi en vriendelijke bevolking. Wat wel van belang is om te weten is dat er maar heel weinig engels gesproken wordt (lees, niet) dus dat het handig is om wat spaans te spreken.

Je budget is prima te doen, een hostel kost over het algemeen maximaal 8 dollar per nacht (end at is veel), reizen kost je maximaal 5 dollar, eten maximaal 7,5 dollar... De echte expedities zijn wel vrij duur, maar als je een beetje op let kun je heel veel doen. (ik was voor levensonderhoud, toeren, winkelen op de indianenmarkt van otavalo ed. in totaal 350 dollar kwijt in drie weken. Al was mijn jungletour van 250 dollar al vooraf betaald, evenals 6 overnachtingen. In totaal zat ik denk ik aan de 900 dollar).

Als je van natuur houdt moet je eigenlijk naar de jungle gaan. Ik heb via ecole travel geboekt, wat in Quito te vinden is. (vraag in een van de hostelletjes/ internetcafes in het backpackersgebied aan de Nederlanders, zijn er genoeg en ze kennen over het algemeen allemaal Ecole travel wel). Ik heb 5 dagen lang midden in de jungle gebivakkeerd, op 3 uur varen van de bewoonde wereld af. Galapagos ben ik niet geweest helaas.

Verder is het openbaar vervoer er inderdaad goed geregeld, je kunt in de grotere plaatsen naar het busstation en voor minder dan 5 dollar kun je eigenlijk overal wel heen. Als je ergens halverwege uit wilt stappen dan geef je dat aan aan de bestuurder. Hij zal je dan af zetten. Op de terugweg ga je gewoon langs de route staan en kun je de bus weer in springen. Let inderdaad heel erg goed op je bagage bij de busstations, er wordt gejat en het zal ook niet de eerste keer zijn dat een tas wordt opengesneden. Een tip die ik van een medereiziger kreeg was om een briefje van vijf dollar in mijn kontzak te doen. Als ze je dan rollen vinden ze iets en zijn ze weg, in plaats dat ze je staande houden, vaak met geweld. Want helaas blijft ecuador wel een derde wereldland en zijn er mensen die uit wanhoop de criminaliteit in zijn gegaan...

Dus goed op bagage letten, overal. Mijn tas is zelfs onder mijn stoel vandaan gejat in een restaurant, wat me meteen een veel minder gevoel gaf de eerste week. Het zou toch zonde zijn als dat meer mensen moet overkomen...
  Moderator dinsdag 5 oktober 2004 @ 15:00:22 #112
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_22420440
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2004 15:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ten eerste gaat er niks boven Argentijns en Vos klinkt zo lief
Chilieens is ook wel ok en ik houd erg van het verkleinen van woorden in het Peruaans

Zeker als je wil gaan reizen lijkt me dit onmogelijk al kun je wel geld besparen door alles met de bus te doen / in hostals te slapen en zelf je eten te maken. Maar ik verklaar je voor gek

De top plaats in Noord Peru is Iquitos(dus geen Quito)

Tegen hoogteziekte werkt een beetje Coca thee prima
Ik heb werkelijk waar geen idee wat je wilt zeggen, maar voor 2500 Euro pp kun je wel inclusief vlucht rondreizen door Ecuador. Al is het wel wat krap als je ook nog naar de Galapagos wilt.

En dit topic en de vragen daarbij gaan over Ecuador, niet Peru. Vandaar dus Quito en geen Iquitos.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_22468081
quote:
Ik heb werkelijk waar geen idee wat je wilt zeggen, maar voor 2500 Euro pp kun je wel inclusief vlucht rondreizen door Ecuador. Al is het wel wat krap als je ook nog naar de Galapagos wilt.
2500-800 euro voor de vlcht is ongeveer 1.700 euro, dat is ongeveer 85 euro per dag voor 20 dagen en 70 voor 25 dagen. Ik ben 3 keer naar Zuid Amerika geweest maar ik kom echt niet klaar voor 70 a 80 euro per dag.

Maar als je het zo zeker weet moet je vooral niet meer geld meenemen, op je rekening hebben staan of een creditcard meenemen want er kan tenslotte niks gebeuren.

En ik denk dat je ook graag in een of ander lokaal ziekenhuisje geholpen wil worden als je iets mankeert of dat je graag een paar dagen in de cel wil zitten?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  Moderator donderdag 7 oktober 2004 @ 16:11:50 #114
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_22468509
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 15:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
2500-800 euro voor de vlcht is ongeveer 1.700 euro, dat is ongeveer 85 euro per dag voor 20 dagen en 70 voor 25 dagen. Ik ben 3 keer naar Zuid Amerika geweest maar ik kom echt niet klaar voor 70 a 80 euro per dag.
Geloof me maar als ik zeg dat ik redelijk veel van Ecuador weet. Niet rond kunnen komen van 70 euro per dag is een hele knappe prestatie. En het is echt niet zo dat ik dan lowbudget reis. Integendeel.
quote:
Maar als je het zo zeker weet moet je vooral niet meer geld meenemen, op je rekening hebben staan of een creditcard meenemen want er kan tenslotte niks gebeuren.

En ik denk dat je ook graag in een of ander lokaal ziekenhuisje geholpen wil worden als je iets mankeert of dat je graag een paar dagen in de cel wil zitten?
Zou je wel even normaal willen blijven reageren hier?
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_22469634
quote:
Zou je wel even normaal willen blijven reageren hier?
Wat is er niet normaal aan dan?

Ik weet...

Dat ik niet opgenomen wil worden in Zuid Amerika in een ´normaal´ ziekenhuis
Dat ik op ieder moment naar huis toe willen kunnen vliegen.
Dat ik blij ben dat ik in Peru, Chili en Argentinie locals ken die geld hebben en weten waar je goede prive ziekenhuizen hebt.
Dat die ziekenhuizen vaak in de hoofdsteden liggen en je daar dus naartoe moet kunnen vliegen als je voelt dat je ziek wordt of als er iets gebeurt.
Dat ik als ik ziek wordt of geopereerd moet worden en nog kan reizen ik naar Nederland vlieg.
Dat als je opgepakt wordt je geld moet hebben om je vrijheid te kopen.
Dat de politie in Ecador corrupt is.
Dat er nog 1001 dingen meer kunnen gebeuren waarom je geld nodig zou kunnen hebben.

Maar ja als je met minder geld wil reizen moet je dat vooral doen, zeker als je land niet goed kent
  Moderator donderdag 7 oktober 2004 @ 21:51:47 #116
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_22476784
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 17:00 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wat is er niet normaal aan dan?

-knip-
De manier waarop je je standpunt duidelijk wil maken is niet normaal. Maar goed, daar hebben we het nu verder niet meer over.

Ik heb geruime tijd doorgebracht in Ecuador, dus ik weet waar ik het over heb. Overigens leuk voor je dat je zoveel locals kent. Over je punten het volgende:

De ziekenhuizen in de grote steden zijn in orde.
Iemand met een goede reisverzekering kan, in geval van een ziekte of ongeluk, altijd naar huis om daar naar een ziekenhuis te gaan. Anders kun je altijd nog wel gewoon je vlucht omboeken.
Ecuador is niet groot, dus een groot ziekenhuis is zo bereikt. Binnenlandse vluchten zijn niet bijster duur.
De overheid is er, net als in vele andere Zuid Amerikaanse landen corrupt. Ik heb het alleen nog nooit meegemaakt dat je zonder reden opgepakt wordt, waarna je je vrijheid moet kopen.
Dan heb ik het natuurlijk niet over kidnappings. In voorkomend geval gaan de gijzelnemers echt niet bij jou om geld vragen. Maar ook kidnappings zijn zeldzaam. Ik heb ze iig nog niet meegemaakt.

Je opmerkingen over geld slaan helemaal nergens op. De mensen in dit topic hadden het over een reisbudget. Dus niet over wat ze in totaal aan vermogen hebben. Met 2500 euro pp kun je zonder probleem rondkomen. Zelfs als je het land niet kent.
In geval van problemen heb je altijd nog een creditcard (niemand die op eigen houtje naar Ecuador gaat, gaat zonder) of je pinpas. Met een telefoontje of e-mail kun je altijd familie inlichten om wat geld over te maken naar je rekening. Daarnaast heb je natuurlijk je reisverzekering die bepaalde zaken dekt.

Ik verzoek je dus vanaf nu gewoon normaal te reageren zonder de 'quasi sarcastische' ondertoon die je tot nu toe bezigde, of anders helemaal niet meer te reageren. Alvast bedankt.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_22488446
quote:
Anders kun je altijd nog wel gewoon je vlucht omboeken.
Veel succes als je een goedkope vlucht hebt, die je nodig zal hebben als je goedkoop wil reizen. Dat zal je niet lukken, dus dan zul je toch een nieuwe vlucht moeten kopen.
quote:
Ik heb het alleen nog nooit meegemaakt dat je zonder reden opgepakt wordt, waarna je je vrijheid moet kopen.
Mijn broer wel of anders gezegd ze durfden hem niet op te pakken omdat hij in een duurder hotel zat met wat meer veiligheid. Als hij in een of ander hostal had gezeten was hij waarschijnlijk wel opgepakt.

Ik kies voor de betere hotels omdat het veiliger is en heeft me al een aantal keer geen windeieren gelegd.
quote:
In voorkomend geval gaan de gijzelnemers echt niet bij jou om geld vragen
Toch zal ik proberen mijn vrijheid te kopen dan is het toch handig om wat geld achter de hand te hebben.

Beter is het natuurlijk om niet ontvoert te worden
quote:
In geval van problemen heb je altijd nog een creditcard (niemand die op eigen houtje naar Ecuador gaat, gaat zonder) of je pinpas.
Je zou ze niet graag te eten geven mensen die zonder voldoende financiele middelen gaan reizen naar Zuid Amerika

En budget is slechts een woord of een intentie zorg er alleen voor dat je altijd voorbereid bent op onverwachte zaken.
quote:
Daarnaast heb je natuurlijk je reisverzekering die bepaalde zaken dekt
Je kan het beter zelf eerst voorschieten en later claimen als je hulp nodig hebt, want als je op de bureaucratie van de verzekeringsmaatschappijen moet wachten kun je wachten tot je een ons weegt.
quote:
De ziekenhuizen in de grote steden zijn in orde.
Een vriend van mij die in Noord-Chili woont(Iquique)was er waarschijnlijk niet meer geweest als zijn vader hem niet zo spoedig mogelijk op eigen houtje naar een prive-kliniek gevlogen had in Santiago.

Ik weet niet hoe de ziekenhuizen in Quito of guayaquil zijn maar ik denk dat het ziekenhuis in Iquique moeiteloos de vergelijking aan kan.

pi_22493628
Ik wil even reageren op de posts van DiegoArmandoMaradona. In mijn ogen heb je een verschrikkelijk onrealistische kijk op reizen in Zuid Amerika. Natuurlijk is de situatie daar niet te vergelijken met Europa, maar het beeld dat je schetst over veiligheid en gezondheid is volkomen onwaar. Niet alleen blijkt dit uit de vele verhalen van mensen die er heel lang hebben rondgereist, ook mijn eigen ervaringen laat ik meetellen.

Natuurlijk zijn er plekken in Zuid Amerika waar problemen zijn, lees maar eens het verhaal van nirvana die nu al heel erg lang door Zuid Amerika reist. Maar zelfs hij zal zeggen dat het vrijwel overal veilig is.
Ook vrouwen die alleen reizen in dat continent posten hier op FOK, een goed voorbeeld daarvan is Hik. Die heeft 8 maanden daar gezeten en kan je denk ik meer vertellen over Latino's tav vrouwen dan wie dan ook.

Wat mij betreft houden we het hierbij en gaan we vanaf nu normaal posten over Zuid Amerika. De verhalen die jij plaatst zien wij als mods in TRV als onwaar en vreselijk onrealistisch. En om eerlijk te zijn, zien we dat soort dingen gewoon liever niet. Hetzelfde geldt voor onnodige topic kicks waar weinig info aan wordt toegevoegd. Niet iedereen hoeft dezelfde mening te hebben, maar de verhalen moeten wel realistisch blijven. Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

pi_22496516
Ik denk dat iedereen alles op zn eigen manier ziet. De een voelt zich veel veiliger in een duurder hotel, de ander ziet en ervaart geen gevaar. De een heeft 40 euro nodig om ergens te gaan eten, de ander red het voor 10 euro.
Zo gaat dat nu eenmaal. Kun je heel lang over discussieren, maar iedereen reist op zn eigen manier en maakt voor zichzelf een afweging hoeveel risico hij (of zij) wil lopen.

En daarbij moet je af en toe ook gewoon een beetje geluk hebben.
pi_22509559
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 19:48 schreef Liejannuh het volgende:
Ik denk dat iedereen alles op zn eigen manier ziet. De een voelt zich veel veiliger in een duurder hotel, de ander ziet en ervaart geen gevaar. De een heeft 40 euro nodig om ergens te gaan eten, de ander red het voor 10 euro.
Zo gaat dat nu eenmaal. Kun je heel lang over discussieren, maar iedereen reist op zn eigen manier en maakt voor zichzelf een afweging hoeveel risico hij (of zij) wil lopen.

En daarbij moet je af en toe ook gewoon een beetje geluk hebben.
Tsja, zelfs pech is te overkomen, ook met weinig geld...

Ik heb al eerder gezegd dat ik bestolen ben. Mijn tickets zaten ook in die tas (gelukkig was ik zo verstandig om mijn paspoort en pasjes op mijn lijf te dragen), en die was ik dus kwijt. Ik ben naar het hoofdkantoor van de maatschappij gegaan waarmee ik vloog, die hebben me doorverwezen naar het plaatselijke kantoor van klm, aangezien die mijn tickets in Nederland hadden geprint voor me. Keurig geholpen, ticket binnen no-time weer uitgeprint, kostte in totaal 75 dollar. Voor omboeken naar een andere datum werden vorig jaar augustus dezelfde tarieven per ticket gebruikt. Dit waren géén dure tickets (om even tegen DiegoArmandoMaradona in te gaan), maar tickets van Iberia, de goedkoopste die er te vinden zijn voor ecuador. Tenzij je een duurdere plaats kreeg in het vliegtuig, dan moet je de extra kosten bijbetalen. Twee reisgenoten van mij hebben dit laten doen.

@DiegoArmandoMaradona: Het is geheel persoonsafhankelijk wat je als belangrijk ziet. Met dit budget is het prima te doen, ik heb het zelf gedaan en ik ken veel mensen die met mínder geld zijn vertrokken. Vliegtickets kostten, wat ik van reisgenoten hoorde, over het algemeen 1100 Euro (ik ben vanuit Nieuw Zeeland gevlogen, dus ik had een vreemde verbinding). Ik zeg niet dat jouw verhaal onwaar is, maar dat maakt mijn verhaal, en dat van vele anderen die in Ecuador en omstreken zijn geweest, niet mínder waar. Wij hebben even veel recht van spreken als jij, en wij zijn van mening dat het wél kan, en dat er lang niet zoveel leeuwen en tijgers op de weg zijn als jij ziet, althans, wij zijn ze niet tegen gekomen. Ik heb rottigheid meegemaakt, inderdaad ook mensen die zijn opgepakt, maar dat was omdat ze de wet niet volgden, ze waren namelijk zo dom om geen kopie van hun paspoort bij zich te dragen. Een reisgenote van mij moest naar een privéziekenhuis, wat 60 dollar kostte voor verblijf én medicijnen. Zij is gewoon met de bus vanuit Lago Agrio gegaan, wat ongeveer 8 uur duurt. Als je écht ernstige complicaties hebt krijg je voorrang op stoelen in het vliegtuig, en een ticket kost je dan zo'n 100 euro (ik heb voor mezelf ter plekke geboekt). Dat is te doen als je maar zorgt dat je wat reserves houdt. Dat soort dingen heb je zélf in de hand. Wij hebben het wél gered met minder geld, met slapen in hostels, eten in de backpackersrestaurants en zélfs met het omboeken van tickets. De mensen waar ik mee ben opgetrokken waren stuk voor stuk student, en dus lang niet zo vermogend. Toch bleven ze vaak minimaal 8 weken ter plekke.
  Moderator zondag 16 januari 2005 @ 05:16:45 #121
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_24593030
Nu met een Galapagos -topic.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  zondag 16 januari 2005 @ 18:40:02 #122
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_24600293
En om meteen maar even wat inhoud te geven aan dit topic na bovenstaande kick, zal ik mijn ervaringen met Ecuador eens kort op papier zetten.

Ik ben er inmiddels vier keer geweest, echter vanwege niet de 'gewoonlijke' budget- en rondreizen, maar omdat mijn vader er woont en werkt. Laatste keer is al weer twee jaar geleden, maar ik heb goede hoop deze zomer weer eens een paar weken te kunnen gaan.

Hoogtepunten:
- Downhill mountainbiken van de Cotapaxi (vanaf de parkeerplaats op 4200 meter tot de ingang van het park);
- De jungle in voor een paar dagen;
- Het waanzinnige uitzicht op de bergwegen;
- Relaxen in de warmwaterbronnen van Papajacta (oid, uurtje rijden van Quito);
- Eén afslag met de auto missen, zeven (!) uur omrijden ...

Verder niet extreem veel van het land gezien helaas, wel kan ik zeggen dat het met de dag moderner wordt. Waren er toen ik er de eerste keer was nog maar vrijwel alleen maar oude, stinkende auto's, twee jaar geleden was het merendeel van het wagenpark heel netjes. Heb zelfs de eerste keer toen ik er was de motor van een bus letterlijk zien ontploffen, dat zul je nu niet zo snel meer meemaken.

Verder is een tip (mits voldoende cash) natuurlijk een bezoek aan de Nederlandse Antillen, je stopt er (met de KLM) sowieso dus waarom niet een paar dagen relaxen daar? Je kan natuurlijk ook naar de Ecuadoriaanse kust of de Galapagos gaan, net wat je wilt.

Nog een 'leuke' anekdote n.a.v. de discussie hierboven: Een Ecuadoriaanse jongen is aangereden op de fiets en komt halfdood, halflevend bij een goed ziekenhuis aan. Hij had helemaal niets bij zich, geen geld, geen papieren, niets. De artsen die hem opvingen zijn gezien zijn toestand toch maar naar de directeur van het ziekenhuis gegaan om te vragen of ze hem misschien toch konden opnemen. De directeur was echter resoluut en als gevolg daarvan overleed de jongeman...

... een paar dagen later wist men wie die jongen was... de zoon van de directeur :/
pi_24610682
tvp'tje je weet nooit wat hier voor interessant voorbij komt voor mijn reis naar Peru
pi_24654080
Daar ik in een buurland van Ecuador woon,afgelopen december met eigen auto drie weken in dat land gereden.
Corrupte politie? Integendeel,natuurlijk verschillende wegcontroles,maar eerst wordt gezegd
Buenas Diaz en reikt je de hand als begroeting.
Daar er nagenoeg geen wegbewijzering is aan hun gevraagd naar routes.
Gaven alle informatie en na daar gevolg aan te hebben gegeven,het klopte perfect.
De wegen in het land zijn prima te berijden,sommige tol wegen,maar goedkoop.
De natuur is van oost naar west zo enorm verschillend,op natuurljke wijze,soms twee verschillende landen.
Als zee en strand liefhebber,enorme bijna verlaten stranden,heerlijke visrestaurantjes en een zeewater temperatuur om van te smullen.
In tegenstelling van andere forums,Guayaquil is verschrikkelijk,ja het verkeer maar waar niet,Guayaquil is het bezoeken zeker waard,de Malecon en zijn Centenario park.
Wat informatie voor de backpacker,met een low budget is het zeker te doen.
Buiten hotels,cabañas etc zijn er overal genoeg`plaatsen te overnachten.
Vraag het in een gewoon dorpje bij een winkeltje,iedereen kent elkaar.
Zijn er vragen ? Gooi het maar op FOK
pi_24662582
Hoe duur is Equador?

Eten en dergelijke?
  Moderator vrijdag 21 januari 2005 @ 09:27:24 #126
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_24663925
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 03:57 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe duur is Equador?

Eten en dergelijke?
In de supermarkten in Quito is het ietsjes goedkoper dan NL, maar niet veel.

In de betere restaurants beginnen de hoofdgerechten rond de $10.

Een zondagse lunch (lopend buffet) in het Marriot kost rond de $25. Is wel iets voor jou.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_24673388
Equador is toch volledig gedollariseerd?
  vrijdag 21 januari 2005 @ 19:08:17 #128
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_24673749
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 09:27 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

In de supermarkten in Quito is het ietsjes goedkoper dan NL, maar niet veel.

In de betere restaurants beginnen de hoofdgerechten rond de $10.

Een zondagse lunch (lopend buffet) in het Marriot kost rond de $25. Is wel iets voor jou.
Ook qua eten is Ecuador in de betere restaurants inmiddels op Nederlands (of hoger) niveau hoor... sinds de dollarisering iig (antwoord op vraag hierboven ).
pi_24681176
quote:
maar ik kom echt niet klaar voor 70 a 80 euro per dag.
Tja
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  Moderator dinsdag 25 januari 2005 @ 00:41:14 #130
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_24734549
quote:
Op vrijdag 21 januari 2005 19:08 schreef Eyeopener het volgende:
Ook qua eten is Ecuador in de betere restaurants inmiddels op Nederlands (of hoger) niveau hoor... sinds de dollarisering iig (antwoord op vraag hierboven ).
De duurste restaurants die je in de Quito vindt zijn qua prijsniveau vergelijkbaar met een gemiddeld restaurant in Nederland bedoelde ik te zeggen.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_24736078
quote:
Is wel iets voor jou.
Helaas is je dish niet gelukt want veel verder dan eten op mijn kamer als ik honger heb en heel afentoe een ontbijtje(als ik voor half 11 wakker ben, of als ik na half 7 thuis kom ) kom ik niet
  Moderator dinsdag 25 januari 2005 @ 14:55:21 #132
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_24742026
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 04:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Helaas is je dish niet gelukt want veel verder dan eten op mijn kamer als ik honger heb en heel afentoe een ontbijtje(als ik voor half 11 wakker ben, of als ik na half 7 thuis kom ) kom ik niet
Waar heb jij het nou weer over? Je stelt een vraag over de kosten van eten, ik geef normaal antwoord. En ik meende het serieus. De zondagse lunch in het Marriott is wel iets voor jou. De rijkeren uit Quito zitten daar dan te genieten van het beste voedsel. Ik heb er zelf ook menigmaal gegeten. Maar als je toch niet veel verder komt dan eten op je kamer, waarom informeer je dan naar de kosten van eten?
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_24742571
25 dollar voor een lopend buffet in het Marriott vind ik nog wel meevallen. Dat ben je hier bij een derderangs shoarmatent zo ongeveer al kwijt.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_24749409
Ik eet altijd buiten de deur op een uitzondering na.

Maar nu ik mijn post doorlees kan ik begrijpen dat je het niet begreep

Mariott gaat overigens boven mijn gewenste budget
pi_24815208
Maradonna,tijdens onze reis ,het duurste restaurant was twaalf dollar pp.
Maar aan de kust en dan ook weer niet in de drukke touristen plaatsen zelfs gegeten voor drie en halve dollar met een biertje erbij.
Gewoon de kleine lokale eet tentjes opzoeken is het goedkoopst en vaak het best.
Vooral die tentjes aan de kust,daar krijg je vis die aan vier kanten over je bord hangt.
pi_25253897
Ben afgelopen najaar naar Ecuador geweest, was echt super. Ben in mijn eentje gegaan met een groepsrondreis. Hoogtepunten waren idd mountainbiken naar beneden van de Cotapaxi. Paardrijden in de omgeving van Otavalo, treinreis van ruim zeven uur door de Andes naar de Duivelsneus terwijl je op het dak zit en raften in de buurt van Banos. Ben er ook nog naar een voetbalwedstrijd tussen Ecuador en Chili geweest (WK-kwalificatie), ook een special ervaring.

Mensen zijn echt superaardig, het eten en drinken kost allemaal geen drol daar. Daarna nog een paar dagen bakken op Bonaire en deze jongen kon er weer tegen.

iedereen die naar Ecuador wil; Absoluut doen
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Moderator zaterdag 26 februari 2005 @ 09:49:46 #137
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_25262593
Ging je met de Biking Dutchman, of met Arie's Biking de Cotopaxi af? En de trein, waar vertrekt die tegenwoordig vandaan? Dat wil wel eens per jaar verschillen.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_25265796
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 09:49 schreef UIO_AMS het volgende:
Ging je met de Biking Dutchman, of met Arie's Biking de Cotopaxi af? En de trein, waar vertrekt die tegenwoordig vandaan? Dat wil wel eens per jaar verschillen.
Ben met Arie de Cotapaxi afgegaan, was wel een beetje een rare. Iemand van ons ging keihard onderuit met flinke schaafwonden en dergelijke tot gevolg. Mijnheer had geen EHBO-kit of iets bij en kon alleen maar uitbrengen: Oh joh, het valt wel mee. Gelukkig was er een groepje Nederlandse artsen dat net op dat moment ook aan het afdalen was. Die hebben die gozer opgelapt maar aan Arie hadden we niet veel.

Ik weet eerlijk gezegd niet meer waar we op de trein zijn gestapt, mar ik geloof Riobamba... was echt supervet
  zondag 20 maart 2005 @ 22:15:31 #139
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_25621544
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 18:18 schreef saladito het volgende:

Zijn er vragen ? Gooi het maar op FOK
*jojomen4 gaat saampjes met iemand 4 juli 1 maandje lang naar Ecuador*

Heb alleen nog maar de vlucht geregeld en de rest ben ik van plan daar uit te zoeken. De vragen...

We zijn van plan op 2 verschillende plaatsen zo'n 4 dagen aan het strand te liggen om te relaxen Welke plaatsen vinden de fokkers de mooiste strandplaatsen in Ecuador en hoeveel graden zal het er in juli ongeveer zijn? Heb gehoord zo'n 25 graden maar wil het nogmaals bevestigd hebben.

In welk gebied kun je het beste zo'n jungle tocht maken en na hoeveel dagen waren de fokkers het zat? Ik begrijp dat dat persoonlijk is maar misschien dat sommige na 2 dagen al zoiets hadden van bah.. snel terug naar het normale leven en anderen hadden misschien wel langer willen blijven. Wij zijn van plan een excursie van zo'n 7/8 dagen in de jungle te doen. En wat kost zo'n jungle tocht ongeveer.

Wat is de normale prijs voor een overnachting? Ik heb zo'n boekje over Ecuador met allerlei info waarin staat dat je hostels hebt van ongeveer 10 tot 15 dollar per nacht maar op een website zag ik een hotel (eigen kamer) voor 7 US dollar. En wat is exact het verschil tussen een hostel (met vreemdelingen op 1 kamer en waar laat je je waardevolle spullen dan) en een hotel?

Dit zijn m'n vraagjes tot nu toe. Dank alvast.

Heb er superrrrrrrrrrrrrr veel zin in
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  Moderator maandag 21 maart 2005 @ 11:41:39 #140
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_25631367
quote:
Op zondag 20 maart 2005 22:15 schreef jojomen4 het volgende:
We zijn van plan op 2 verschillende plaatsen zo'n 4 dagen aan het strand te liggen om te relaxen Welke plaatsen vinden de fokkers de mooiste strandplaatsen in Ecuador en hoeveel graden zal het er in juli ongeveer zijn? Heb gehoord zo'n 25 graden maar wil het nogmaals bevestigd hebben.
Salinas is de wat luxere badplaats waar de Ecuadoriaanse welgestelden naar toe gaan. Backpackers gaan vaak naar Esmeraldas. Overigens ben ik niet zo weg van de Ecuadoriaanse stranden. De temperatuur die je noemt is een gemiddelde. Het ligt er nogal aan of je op 3000m hoogte zit (Quito) of op zeeniveau (Guayaquil).
quote:
In welk gebied kun je het beste zo'n jungle tocht maken en na hoeveel dagen waren de fokkers het zat? Ik begrijp dat dat persoonlijk is maar misschien dat sommige na 2 dagen al zoiets hadden van bah.. snel terug naar het normale leven en anderen hadden misschien wel langer willen blijven. Wij zijn van plan een excursie van zo'n 7/8 dagen in de jungle te doen. En wat kost zo'n jungle tocht ongeveer.
In het Noordoosten van Ecuador, maar de naam ontschiet mij nu. Geen idee wat zo'n trip kost. En tja, jungletochten zijn niet mijn ding.
quote:
Wat is de normale prijs voor een overnachting? Ik heb zo'n boekje over Ecuador met allerlei info waarin staat dat je hostels hebt van ongeveer 10 tot 15 dollar per nacht maar op een website zag ik een hotel (eigen kamer) voor 7 US dollar. En wat is exact het verschil tussen een hostel (met vreemdelingen op 1 kamer en waar laat je je waardevolle spullen dan) en een hotel?
In de grote steden liggen de prijzen iets hoger. Hotels en hostels hebben vaak wel kluisjes waar je waardevolle spullen kunt onderbrengen.

Tip: koop een goede reisgids. In bijvoorbeeld de Lonely Planet kun je al veel antwoorden vinden op bovenstaande vragen.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_25668279
quote:
Op zondag 20 maart 2005 22:15 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Heb er superrrrrrrrrrrrrr veel zin in
Nou qua strand moet je denk ik toch in Quaquil zijn. ik ben er zelf niet geweest en het schijnt er ook supercrimineel te zijn dus pas aub op. Ikzelf heb weinig van criminaliteit in de rest van Ecuador gemerkt maar volgens onze Nederlandse gids is Quaquil echt geen pretje.

Ik ben zelf maar twee dagen in de jungle van Puerto Quito geweest en dat is wel gaaf, alleen moet je voor de exotische dieren echt richting de amazone in het Oosten van Ecuador zijn schijnbaar.

Ecuador zelf heeft me voor geen moment verveeld, echt een super bestemming. Geniet ervan en ga zeker van de Cotapaxi afdalen en de treintocht door de Andes is ook zeker een aanrader.
  zaterdag 9 april 2005 @ 11:15:44 #142
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26092347
Heeft iemand lockers/kluisjes gezien op het airport van Quito waar ik een grote koffer in kan zetten?
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  Moderator zaterdag 9 april 2005 @ 11:34:50 #143
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_26092739
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 11:15 schreef jojomen4 het volgende:
Heeft iemand lockers/kluisjes gezien op het airport van Quito waar ik een grote koffer in kan zetten?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Het staat in ieder geval niet in mijn geheugen geprint.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  zaterdag 9 april 2005 @ 12:05:38 #144
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_26093352
Pitbull 2 ; ik ben toevallig vorig jaar in Cuyabeno geweest en dat van die muggen moet je echt niet geloven hoor! Het is overigens wel een adembenemend mooi gebied, zeker een van de beste plaatsten om de jungle in te trekken als je in Ecuador bent. Wij hebben erg veel dieren gezien; kaaimannen, anaconda's, verschillende soorten apen, enorme spinnen, uiteraard piranha's... etc. etc. En ook muggen dus... want sja, die zitten echt in iedere uithoek van iedere jungle op aarde ben ik bang!
pi_26114341
Kluisjes zijn vanwege de terroristsche dreiging vaak taboe op luchthavens.
  zondag 10 april 2005 @ 10:40:22 #146
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26117498
quote:
Op zondag 10 april 2005 01:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Kluisjes zijn vanwege de terroristsche dreiging vaak taboe op luchthavens.
Mja, ik vlieg via Housten en zou daar eventueel een zware koffer kunnen laten maar op de website van de luchthaven geven ze aan dat er "tijdelijk geen kluisjes beschikbaar zijn". Dan weet je iid wel hoe laat het is. Wel beetje begrijpelijk... maar wel klote. Misschien dat ze in Quito minder bang zijn voor eventuele terroristen.
  zondag 10 april 2005 @ 11:42:03 #147
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26118336
Nog een vraag:

Ik ga dus voor het eerst zeg maar ver weg reizen... en ik vraag me af of ik een digitale camera kan meenemen..? Tuurlijk kan ik er 1 meenemen.. maar hoe hebben jullie het gedaan in het geval dat je er 1 mee neemt?

Ik ga er niet vanuit dat ik 1..2..3 op straat wordt overvallen en zal hem ook niet uit m'n broekzak laten hangen dat iedereen hem kan zien als ik door de ghetto's loop. Maar ik ben dus ook van plan een jungle tocht te maken van enkele dagen. Als we dan zeg maar 1 dag gaan raften kan ik hem dan ergens veilig kwijt? Hebben ze in het algemeen in die lodges waar we zouden verblijven kluisjes of 1 kluis waar waardevolle spullen ingelegd kunnen worden? Neem hem natuurlijk niet het wilde water op.

Zou het namelijk jammer vinden als ik zo'n mooie reis ga maken en geen (digitale) foto's kan maken.

Dank alvast!
pi_26118659
Ik zou hem juist meenemen als je op jungletocht gaat, zo zwaar zal hij wsl niet zijn.

Anders kun je hem waarschijnlijk wel kwijt op een bus of treinstation in een locker.
  zondag 10 april 2005 @ 12:09:26 #149
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26118873
quote:
Op zondag 10 april 2005 11:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik zou hem juist meenemen als je op jungletocht gaat, zo zwaar zal hij wsl niet zijn.

Anders kun je hem waarschijnlijk wel kwijt op een bus of treinstation in een locker.
Mja ik ga hem als ik door de jungle ga lopen ook wel meenemen maar als ik het water op moet en ik ga op t water stuiteren met zo'n bootje wil ik hem nie mee. Als we omvallen dan kan ik hem weggooien of bestaan er waterdichte doosjes voor camera's?

Enne, hebben ze in ecuador gewoon 230V of van die rare US stopcontacten? En in Mexico? (ga ik gelijk erachterna voor m'n school, 6 maanden )
  zondag 10 april 2005 @ 13:54:20 #150
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26121193
Nog een vraag, die misschien stom klinkt maar ik moet het ff zeker weten.

Ik ben dus van plan 30 dagen door Ecuador te reizen en door de jungle en alles te gaan. Ik heb nog geen speciale wandelschoenen of iets in die richting. Zijn er mensen die "reizen" met simpele gympies of is het sterk aan te raden om "goeie" schoenen te kopen waar ik toch nog een lange tijd mee kan rond lopen.

Ben daarna ook nog van plan in Mexico rond te reizen (al denk ik dat de bestrating daar een stuk beter zal zijn) en misschien in Januari 2006 nog een giga-tocht door heel Zuid Amerika.

Heb dus schoenen gezien van de B/C categorie (voor de kenners ). Zijn dus wel redelijk prijzig.
  zondag 10 april 2005 @ 14:26:33 #151
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_26121946
Het is heel persoonlijk, wat de schoenen betreft. Ik heb ook ooit categorie B/C gehad, maar die heb ik helemaal kapot gelopen op asfalt. Tegenwoordig heb ik A/B schoenen en die zijn een stuk lichter en ook meer gemaakt voor de stukken waar je zult gaan lopen. Ik ga er in ieder geval van uit dat je niet van plan bent om enorme bergwandeltochten te gaan maken.

Overigens zijn er ook genoeg mensen die geen echte berg of wandelschoenen meenemen als ze gaan reizen. Het is net wat je zelf prettig vind eigenlijk.
  zondag 10 april 2005 @ 14:55:07 #152
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26122687
Nee niet heel veel berg tochten maar dus wel veel wandelen denk ik. Dank je voor je post, ik ga dan ook maar voor A/B categorie.
  zondag 10 april 2005 @ 16:52:14 #153
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26125405
Als je zeg maar zo'n 8 daagse tocht doet door de jungle en 1 vast slaapplaats hebt. Zijn die mensen daar dan een beetje te vertrouwen (kun je je rugzak daar laten overdag tijdens de tochten of eventueel je camera?) of ben ik nou naief?
  zondag 10 april 2005 @ 16:53:47 #154
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_26125428
Tuurlijk! Die lui leven van toerisme en bad news travels fast. Dus dat is geen enkel probleem!
  zondag 10 april 2005 @ 16:56:01 #155
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26125470
Ow! Dat had ik dus helemaal niet gedacht. Maar een camera laten liggen (tijdens m'n raft tocht)... kan dat ook???
  zondag 10 april 2005 @ 17:00:58 #156
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_26125553
Tuurlijk! Ze hebben ook vast een safe daar waar je je dingen in kunt doen.
  zondag 10 april 2005 @ 17:12:52 #157
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26125826
quote:
Op zondag 10 april 2005 17:00 schreef Liejannuh het volgende:
Tuurlijk! Ze hebben ook vast een safe daar waar je je dingen in kunt doen.
WOW!

Dank je!
  maandag 11 april 2005 @ 09:29:27 #158
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_26140749
quote:
Op zondag 10 april 2005 13:54 schreef jojomen4 het volgende:
schoenenvraag
Ik zat er destijds ook erg mee toen ik op reis ging. Ben geen hiker, zoals Liejannuh, maar stiekem loop je tijdens zo'n reis toch heel wat af. Uiteindelijk heb ik zonder een centje pijn bijna 8 maanden op mijn pumaatjes door Zuid-Amerika gebanjerd. Ben erg blij dat ik niet veel geld heb uitgegeven aan dure bergschoenen: vind ze vaak lelijk en nogal groot in je rugzak en ze zijn in veel gevallen ongeschikt om ze 's avonds ergens aan te trekken (zeker als je weet dat Latino's érg hun best doen op hun uiterlijk als ze ergens heen gaan). Mijn gympies waren voldoende waterdicht, ik kon er goed en ver op lopen én op dansen (dat zou ik van bergschoenen niet kunnen zeggen ) en heb ze daarna ook nog vaak aangehad. In de steden is het sowieso prima, daarbuiten ook genoeg gelopen (ook in jungle, bergen, etc.). Ga je wel echt lange dagen hiken dan zullen bergschoenen vast hun geld waard zijn!

Overigens is er weinig verschil tussen de bestrating in Ecuador en in Mexico...
  maandag 11 april 2005 @ 14:04:27 #159
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_26146500
quote:
Enne, hebben ze in ecuador gewoon 230V of van die rare US stopcontacten? En in Mexico? (ga ik gelijk erachterna voor m'n school, 6 maanden )
Rare US 110V
pi_26146676
Een beetje hotel heeft beide stopcontacten, mijn hotel in Peru tenminste wel.
  maandag 11 april 2005 @ 16:01:09 #161
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_26149303
quote:
Op maandag 11 april 2005 14:12 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Een beetje hotel heeft beide stopcontacten, mijn hotel in Peru tenminste wel.
Dan krijg je natuurlijk weer de discussie wat "een beetje hotel" is... (ofwel: ik zou er dus niet zo erg vanuit gaan)
Voor de zekerheid zo'n stekkergeval meenemen. Of gewoon geen dingen met stekkers...kunnen ze ook niet gestolen worden!
pi_26149570
quote:
Op maandag 11 april 2005 16:01 schreef Hik het volgende:

[..]

Dan krijg je natuurlijk weer de discussie wat "een beetje hotel" is... (ofwel: ik zou er dus niet zo erg vanuit gaan)
Voor de zekerheid zo'n stekkergeval meenemen. Of gewoon geen dingen met stekkers...kunnen ze ook niet gestolen worden!
Dingen met stekkers heb ik altijd wel nodig, GSM moet ik toch op kunnen laden bijvoorbeeld. De meeste 3 sterrenhotels en vrijwel alle hotels met 4 en 5 sterren hebben wel twee soorten stopcontacten. Als je bij de receptie even informeert kunnen ze je vaak wel helpen met 'n adapter of iets dergelijks. Echt een groot probleem is dat niet dat ze daar 110V hebben op het stopcontact.
  maandag 11 april 2005 @ 16:39:20 #163
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_26150195
Ik heb nog nóóit iets met een stekker nodig gehad op reis (als het geen zakereis betrof tenminste). Rustig en veilig, zonder al te veel dure shit... en mijn haar föhnen doe ik ook al niet
Ieder z'n ding...
En laten we wel zijn CMT: de mééste mensen hier zullen niet louter in 4-5-sterren hotels slapen.
pi_26150237
Mijn haar föhnen doe ik ook niet, maar een GSM opladen daarentegen wel weer. Verder heb ik niet gigantisch veel dingen met een stekker bij. Alleen de GSM-oplader eigenlijk. Een wereldstekker heb ik ook nooit bij eigenlijk. Ik heb er wel eentje, maar die ligt hier ergens.
  maandag 11 april 2005 @ 18:02:54 #165
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26152108
MMMM...

Ik heb nog geen digitale camera maar ik wil er wel graag 1 kopen voor foto's. Heb net zo'n wereldstekker gehaald maar lees (na het kopen ) dat het geen transformator is. Eigenlijk wel logisch maar daar heb ik nie aan gedacht. Als ik dan een cam koop die op 230 V oplaad dan heb ik er niks aan. Hetzelfde geld voor een laptop die ik mee wil nemen omdat ik na Ecuador gelijk naar Mexico moet voor school (5 maanden). In Mexico hebben ze zeker alleen die Amerikaanse stekkers met 110V? Wordt allemaal beetje kut of ik zou 1 transformator moeten kopen... dat zou op zich wel genoeg zijn.
  maandag 11 april 2005 @ 18:04:10 #166
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_26152142
Sja, je GSM kun je er toch niet gebruiken dus die heb je niet nodig. Ze gebruiken er een compleet ander systeem, dat o.a. niet gebruik maakt van een sim-kaart. Probleem opgelost .
  vrijdag 15 april 2005 @ 23:54:20 #167
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26261700
Als ik 5 jaar geleden een prik heb gehad voor:

# Verplicht (alleen wanneer u gekomen bent uit Afrika of Zuid-Amerika): -Gele koorts
# Aanbevolen: -DTP
# Bescherming: -Hepatitis A

Zijn die nu dan al uitgewerkt?
pi_26261773
Volgens mij zijn ze allemaal 10 jaar maar een keer langs het GGD gaan kan toch geen kwaad?

Het staat overigens ook in het gele ´paspoort´ wat je toen hebt gehad
pi_26266333
Overigens is nu in Quito de noodtoestand uitgeroepen.
  zaterdag 16 april 2005 @ 11:01:39 #170
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26266355
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 10:59 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Overigens is nu in Quito de noodtoestand uitgeroepen.
Omdat ik eraan kom?

Nu even serieus.. hoezo?
pi_26266387
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 11:01 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Omdat ik eraan kom?

Nu even serieus.. hoezo?
quote:
QUITO - President Lucio Gutierrez van Ecuador heeft vrijdagavond de noodtoestand uitgeroepen in de hoofdstad Quito. Ook ontsloeg het staatshoofd van het Zuid-Amerikaanse land de leden van het Hooggerechtshof.

De beslissing is een gevolg van massale protesten tegen de huidige regering, die door de oppositie wordt beschuldigd van machtsmisbruik. De noodtoestand geeft de regering de bevoegdheid buitengewone maatregelen te nemen om onrust de kop in te drukken. Behalve de hoofdstad valt ook de provincie Pichincha onder de noodtoestand.

De coalitiepartijen in het parlement vervingen in december tegen de regels van de gronwet in het complete hooggerechtshof. De magistraten zouden tegen Gutierrez zijn. De rechters werden vervangen door aanhangers van de voormalige kolonel die in 2002 aan de macht kwam. De Verenigde Naties en de Amerikaanse regering hebben de afgelopen maanden hun zorg uitgesproken over het ontslag van het Hooggerechtshof.

Ecuador kent een roerige politieke geschiedenis. Door volksopstanden hebben sinds 1997 al twee gekozen presidenten het veld moeten ruimen.
  zaterdag 16 april 2005 @ 14:26:52 #172
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_26270882
Tis al een paar weken onrustig inderdaad.
pi_26274953
Hoe is het in de rest van het land? Want de protesten lijken zich toch vooral te doen in Quito?
  zaterdag 16 april 2005 @ 22:44:15 #174
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26283624
IK ga dus samen met een meisje die ik ken en we hebben een kleine discussie over waar we de jungle moeten bezoeken.

Mijn voorkeur gaat uit naar Cuyabeno en zij wilt liever vanuit Baños een trip nemen en die kant van de jungle intrekken omdat ze van vriendinnen gehoord zou hebben dat dat mooier is (kan me niet voorstellen dat die vriendinnen in beide streken van de jungle zijn geweest maar ok...).

Waar zijn jullie geweest en wat vonden jullie mooi?
pi_26283675
Behalve Quito is er in nog een provincie de noodtoestand uitgeroepen, maar ik weet zo gauw uit mijn hoofd niet meer welke provincie.
  zondag 17 april 2005 @ 13:15:02 #176
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_26293928
M.b.t. die Hepatitus A-prik hangt het er vanaf wélke je hebt gehad. Het ene vaccin werkt 10 jaar (2 prikken) het andere slechts een jaar.
Maar inderdaad: gewoon even naar de GGD, dan weet je het zeker.

http://www.noticias.nl/rnw.php#2944
Duizenden Ecuadoranen eisen vertrek president

16/04 23:00
Duizenden mensen zijn in de Ecuadoraanse hoofdstad Quito opnieuw de straat opgegaan om het ontslag te eisen van president Lucio Gutiérrez. In verband met de situatie komt het Congres zondag in buitengewone zitting bijeen. Vrijdag riep de president de noodtoestand uit in onder meer de hoofdstad, maar de politie is tot dusver niet in actie gekomen tegen de demonstranten. De afgelopen dagen was Quito het toneel van massale protesten tegen de regering naar aanleiding van de vervanging van rechters van het Hooggerechtshof eind vorig jaar. Die zouden te veel op de hand van de oppositie zijn. Inmiddels is president Gutiérrez de oppositie tegemoet gekomen door het Hooggerechtshof te ontbinden. Maar oppositie en maatschappelijke organisaties willen het vertrek van Gutiérrez, omdat die zich steeds vaker als een dictator zou opstellen. In de regio heeft de situatie in Ecuador tot bezorgdheid geleid. De Chileense president Ricardo Lagos heeft een officieel bezoek aan Ecuador afgelast in verband met de polititieke crisis in dat land.
  zondag 17 april 2005 @ 13:19:53 #177
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_26294029
Ik ben trouwens niet daar de jungle ingeweest, maar ben wel in Baños geweest. De omgeving is prachtig, maar héél toeristisch.
  zondag 17 april 2005 @ 15:36:46 #178
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_26297744
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 22:44 schreef jojomen4 het volgende:
IK ga dus samen met een meisje die ik ken en we hebben een kleine discussie over waar we de jungle moeten bezoeken.

Mijn voorkeur gaat uit naar Cuyabeno en zij wilt liever vanuit Baños een trip nemen en die kant van de jungle intrekken omdat ze van vriendinnen gehoord zou hebben dat dat mooier is (kan me niet voorstellen dat die vriendinnen in beide streken van de jungle zijn geweest maar ok...).

Waar zijn jullie geweest en wat vonden jullie mooi?
Ik ben op mijn eerste trip naar Ecuador (denk een jaar of 7, 8 geleden) naar de jungle geweest. Ik weet niet precies waar, maar ik weet wel dat het voor buitenlanders nu niet meer verstandig is om te komen (zal wel in het noorden geweest zijn).

Zat toen twee of drie dagen in een resort aan een rivier ofzo, vanwaar we uitstapjes maakten per bootJE. Ook kan ik me nog herinneren dat we op de heen er een uur of 13 over hebben gedaan (normaal 6) en door steden als Coca zijn gereden. Bovendien op de terugweg nog een bus gezien waarvan de motor ontplofte . Veel meer kan ik je er niet over vertellen, was toen misschien een jaar of 11, 12 ofzo .
  woensdag 20 april 2005 @ 22:59:18 #179
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_26389510
En om terug te komen op de presidentiele onrusten: Guiterrez is zojuist afgezet en probeert het land te verlaten (probeert: want het vliegveld (incl. landingbaan) is bezet door demonstranten. Kortom: over een dag of 2, 3 is het weer een paradijs op aarde
pi_26395565
Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn maar het leger heeft de oplossing:
quote:
Afgezette president Ecuador gearresteerd
QUITO - De afgezette Ecuadoraanse president Lucio Gutìerrez is gearresteerd en wordt vastgehouden op een militaire basis. Dat heeft onderzoeksrechter Cecilia de Armas woensdagavond gezegd.

Eerder woensdag stuurde het parlement het omstreden staatshoofd naar huis. Ook het leger liet weten hem niet langer te steunen. Gutìerrez wordt vervangen door vice-president Alfredo Palacio.
  Moderator donderdag 21 april 2005 @ 08:32:54 #181
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_26396012
Nee, hij zit op de ambassade van Brazilië en heeft asiel voor dat land aangevraagd.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_26396019
Lekkere wakkere krant dan. Het NOS nieuws meldt ook niks over de arrestatie
pi_26396113
Palacios is wel een uber-populist.

Zeggen dat de bevolking een einde aan een dictatuur gemaakt hebben terwijl je zelf vice-premier was
  donderdag 21 april 2005 @ 10:00:00 #184
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_26397302
Ach, die polici zijn allemaal gestoord daar.. zoek maar eens op wat de bijnaam van Gutierrez was
pi_26409161
Het leger heeft Gutierrez ook laten vallen omdat ze geen vertrouwen meer in hem hadden. Raar dat de vice-president nu opeens de held is.

De 3e gekozen president alweer die door het volk wordt afgezet. Dat gaat goed in Ecuador.
  zondag 8 mei 2005 @ 17:53:35 #186
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_26829399
Heb je nou in die goedkopere hostels de gelegenheid om zeg maar een camera/telefoon op te laden in je nabijheid? (Zeg naast je bed voordat je gaat slapen ofzo?).

Graag hier nog even antwoord op.. dan kan ik m'n Mju-Mini gaan halen! Met accu maar das meestal geen probleem ben ik achter gekomen.
  zondag 8 mei 2005 @ 18:24:44 #187
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_26830075
Volgens mij moet dat lukken, ik heb vaak genoeg stopcontacten gezien in goedkope hotelletjes. En anders vraag je het even bij de receptie, vinden ze vast niet erg.
  zondag 8 mei 2005 @ 18:30:01 #188
23117 CherrymoonTraxx
SI CUMPLE!!!
pi_26830187
Ja, da's geen probleem. Ook in goedkope hostels hebben ze stopcontacten.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 22:26:02 #189
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_26897118
Ik wil in 2006 misschien een jaartje highschool gaan doen in Ecuador met YFU. Dus een jaartje daar naar school en wonen in een gastgezin. Is Ecuador te doen om een jaartje als blanke, ook gezien de instabiliteit?
  donderdag 12 mei 2005 @ 10:41:31 #190
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_26937610
Ja, zolang je oplet in niet s'nachts in je eentje de verkeerde buurten ingaat.
pi_26972850
vraag t ff in dit topic, hier zitten de latijns amerika kenners denk ik

ik ben van plan om eind van het jaar richting latijns amerika te gaan voor een half jaar. goedkoopste vliegen is denk ik buenos aires. koop dan een enkeltje en vlieg dan denk ik terug vanaf quito. is het een probleem als ik bij binnenkomst in argentinie geen terugvlucht heb? en is het realistisch om ter plekke (in quito) een vlucht terug te boeken?
pi_27157499
kennelijk heeft niemand een idee.....(??)
  donderdag 19 mei 2005 @ 18:46:57 #193
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_27159108
ik niet iig
  Moderator woensdag 25 mei 2005 @ 15:34:15 #194
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_27342348
Ik ben vanuit Quito wel eens naar Buenos Aires gevlogen en weer terug. Dat is niet goedkoop. Je hebt daar nog geen prijsvechters zoals hier in Europa.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_27429018
hmmm, ik bedoelde eigenlijk dat ik overland reis van beunos aires naar quito en dan naar nederland terug vlieg. zal ook wel niet goedkoop zijn
  Moderator zaterdag 28 mei 2005 @ 13:07:31 #196
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_27429752
Aha. En nu wil je weten wat een ticket AMS - BsAs en dan Quito - AMS kost?
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator zondag 29 mei 2005 @ 09:55:06 #197
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_27445901
Ik heb even voor je gezocht en Iberia biedt dit aan voor $1231. Zo'n ¤1000 dus. Is dat wat je zoekt?
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_27452085
ja dat is wat ik bedoel!
die prijs valt me best mee eerlijk gezegd
ik surf ook ff naar de site van iberia, bedankt
pi_28866348
Effe snel een vraagje. Op de site van BuZa zag ik dat Nederlandse bedrijven voor ongeveer 5 miljard dollar geinvesteerd hebben in Equador.

Ter vergelijking Brazilie zit ook ongeveer op 5 miljard, Argentinie op 871 miljoen dollar en Bolivia en Perú op 0

Welke Nederlandse bedrijven investeren in godsnaam in Equador?
  Moderator zaterdag 16 juli 2005 @ 20:22:18 #200
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_28866569
Bloemen. En alles wat daarmee te maken heeft.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_28867013
Dank je UIO.

Dat zal ook wel meteen de reden zijn waarom Equadorianen net als Argentijnen, Chilienen, Brazilianen en volgens mij Uruguayanen geen visa nodig hebben voor Nederland
pi_28873873
Brazilië is niet visumplichtig, maar de voorwaarden die gelden voor visumplichtige landen gelden ook voor Brazilianen. Bij de douane is de check. Dit geldt ook voor Uruguay.
pi_28890506
Wat is het verschil dan met bijvoorbeeld Perú?
pi_28894025
Dat een Peruaan in Peru een visum moet aanvragen bij de Nederlandse ambassade, iemand uit Ecuador of Uruguay in principe niet.
pi_28900183
Peruanen gaan ook massaal een paspoort halen in Equador en dan naar Spanje

Er zijn ook veel mensen van andere Latijns Amerikaanse landen die dit in Argentinie doen alleen duurt het veel langer voordat zij een Argentijns paspoort hebben
  maandag 18 juli 2005 @ 09:35:48 #206
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_28902554
En bananen, vis, etc....
Zie ook: http://www.evd.nl/ (landen, ecuador, sectoroverzicht)

Uh: dit ging dus over Nederlandse investeringen in Ecuador (had even niet gezien dat er nog een pagina aanhing...
  zondag 31 juli 2005 @ 13:29:09 #207
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_29290958
Bananen doen de Nederlanders inderdaad niet, kunnen ze zelf wel. Er groeien inderdaad de mooiste bloemen (vooral veel rozen) van de wereld. Ben overigens inmiddels al weer een weekje terug van mijn trip naar Ecuador, was weer leuk. Naast een bezoek aan bedrijf van pa (bloemen dus ) ook een lang weekend naar de kust geweest. Dat laatste vlie niet helemaal mee, tis nu relatief gezien winter door de koude golfstroom. Geen zon gezien dus en vrij koud.

Anyway: leuke twee weken gehad.
  woensdag 28 december 2005 @ 11:47:19 #208
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_33465373
Even een vraagje: Hoe duur is het ongeveer om te vliegen van Quito naar Lima?
  Moderator woensdag 28 december 2005 @ 14:31:18 #209
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_33470121
quote:
Op woensdag 28 december 2005 11:47 schreef Hik het volgende:
Even een vraagje: Hoe duur is het ongeveer om te vliegen van Quito naar Lima?
Ik kom nu met fictieve data op een bedrag van ongeveer 270 euro (inclusief tax) met Avianca. Maar als je in Quito bij één van de vele reisbureautjes gaat kijken, kom je vast beter uit met een packagedeal (vlucht en 3/4 nachten hotel). Ik betaalde een paar jaar terug ongeveer $ 500 voor zo'n deal naar BsAs.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  woensdag 28 december 2005 @ 14:56:10 #210
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_33470917
Hmmm... hotel is niet echt nodig. Ik zou een vriend gaan opzoeken daar. Vind 270 euro nog best prijzig eigenlijk. Weet je nog meer maatschappijen die vliegen op deze route?
  Moderator woensdag 28 december 2005 @ 15:33:16 #211
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_33472126
Lan Peru en Taca. Het is makkelijker zoeken als je wat data geeft.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  woensdag 28 december 2005 @ 15:53:52 #212
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_33472748
Snap ik, maar die heb ik (nog) niet. Wil waarschijnlijk de volgende keer als ik in Ecuador ben (dus nog niet aanstaande januari) even langs bij iemand die wat projecten doet vanuit Lima. Een paar dagen dus. En ik wilde gewoon een prijsindicatie.
pi_33495807
Veel goedkoper kan het niet, zelfs bij aftandse reisbureautjes wordt er meer dan 200 dollar gevraagd. Vliegen binnen ZA is een stuk duurder dan vliegen binnen Europa...
  donderdag 29 december 2005 @ 08:23:19 #214
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_33496231
Ja, ik weet het. Maar collega van mij bezoekt af en toe haar zus in Colombia vanuit Quito, voor net iets meer dan 100 dollar... dus ik vond het het proberen waard...
pi_33531436
Hoe doet ze dat dan? Een binnenlandse vlucht kost vaak al meer.
  woensdag 4 januari 2006 @ 10:12:16 #216
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_33686220
Hey Lucille...
quote:
Op maandag 2 januari 2006 10:33 schreef Lucille het volgende:
Mijn nieuwe paspoort heeft nu een stempeltje van Mitad del Mundo, het midden van de wereld. Ofwel de evenaar in Ecuador.
Waar is dat dan (de échte evenaar dus). Kon 'm zo snel niet vinden in de LP...
pi_33686328
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 10:12 schreef Hik het volgende:
Hey Lucille...
[..]

Waar is dat dan (de échte evenaar dus). Kon 'm zo snel niet vinden in de LP...
Een paar honderd meter naast de oude plek. Dit is de oude plek:

http://www.cruisinaltitud(...)_ecuador20010506.htm

En zo ziet de met GPS bepaalde plek er uit:

Als je voor de oude ingang staat ligt de GPS plek aan de rechterkant. En dit alles 22 km ten noorden van Quito.

Moderator woensdag 4 januari 2006 @ 10:29:43 #218
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_33686566
Ah Lucille. Rechts van Quito op de kaart kun je Papallacta zien liggen.

Rechts van Mittad del Mundo ligt ook een Ecuador monument. Net als links in Calacali.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  woensdag 4 januari 2006 @ 10:31:14 #219
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_33686597
Uh... dus er zijn er een stuk of 5?
  Moderator woensdag 4 januari 2006 @ 10:51:23 #220
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_33687094
quote:
Op woensdag 4 januari 2006 10:31 schreef Hik het volgende:
Uh... dus er zijn er een stuk of 5?
Waarschijnlijk nog wel meer ook. Die evenaar is vrij lang.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 13:25:33 #221
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_33763162
Zeg, nou lees ik net ergens dat de röntgenapperatuur op het vliegveld in Quito niet ok is voor je fotorolletjes. Is dat nou echt zo? Heb toch heel wat gevlogen in die hoek en nooit problemen gehad, maar ben niet van Quito gevlogen.
Iemand ervaring hiermee?
  Moderator vrijdag 6 januari 2006 @ 13:37:59 #222
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_33763671
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 13:25 schreef Hik het volgende:
Zeg, nou lees ik net ergens dat de röntgenapperatuur op het vliegveld in Quito niet ok is voor je fotorolletjes. Is dat nou echt zo? Heb toch heel wat gevlogen in die hoek en nooit problemen gehad, maar ben niet van Quito gevlogen.
Iemand ervaring hiermee?
Nooit last mee gehad. Maar anders leg je ze toch gewoon in het bakje naast de apparatuur en haal je ze daar weer uit als je er doorheen bent.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 13:54:44 #223
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_33764216
Dat probeerde ik ooit wel eens, maar dat vonden ze toen al niet goed. Kan me niet voorstellen dat het er in dat opzicht beter op is geworden...

Je kunt natuurlijk ook zo'n loden zak gaan kopen, maar volgens mij is het gewoon kul..
pi_38412883
Hallo,
Ik zit er over te denken om voor langere tijd richting ecuador te gaan. Eerst om me te orienteren en kijken of ik daar voor langere tijd wil blijven.
Na het lezen van dit topic heb ik een aardige indruk gekregen qua reizen in om en door ecuador.

Maar heeft er iemand ook ervaring met het werken voor langere tijd daar? en zo ja, deed je dat dan voor een europees bedrijf dat een vestiging/werkzaamheden daar had? of meer via lokale bedrijven.
graag hoor ik jullie ervaring

gr.
Arjan
pi_38504987
Ik heb gewerkt in vanuit Guayaquil in de plattenlandsontwikkeling van de Guayas provincie, projecten op het gebied van de relaties tussen bodem, water, vegetatie en landgebruik. Vanuit Nederland werk ik ook nog af en toe voor dat kantoor.(Oficina de proyectos de investigación de la Universidad Agraria del Ecuador) Over 2 jaar ga ik weer terug. Spreek je goed spaans en engels dan zijn er veel leuke banen en projecten voor een 'westerling' met een hbo of universitaire achtergrond in de Guayas provincie, vooral op het gebied van plattelandsontwikkeling, (duurzaam) watermanagement e.d. maar ook in de economische hoofdstad Guayaquil is er wel vraag naar 2 talige (engels en spaans) mensen in de marketing, commerciele dienstverlening, toerisme e.d.. beheers je je spaans echter niet zo goed of heb je geen hbo of universitaire achtergrond dan zou je eventueel net als de vele hippies uit alle windstreken nog altijd in Montaña (Montañita) op het strand zonnenbrillen en hoedjes kunnen gaan verkopen of cocktailtjes shaken. Wil je er voor langere tijd verblijven kun je het beste via een westerse organisatie aan het werk gaan. Heb je toevallig een boel geld over dan is Ecuador een erg geschikt land om te investeren in ecotoerisme dat is namelijk erg in opkomst. Even orienteren kan 3 maanden met een toeristen visum. Hou er rekening mee dat de lonen een stuk lager liggen dan in het westen (startloon in Ecuador is tussen de 500 en 1000 dollar per maand voor een Ingenieur, ongeschoolde arbeid tussen de 100 en de 400). Heb je toevallig geen diplomas of iets dergelijks maar beheers je het spaans en engels goed dan kun je goed aan de slag als docent engels, daar is veel vraag naar op zowel publieke als prive scholen in de stad Guayaquil en misschien ook in Quito, hoewel het talenonderwijs daar al erg ver ontwikkeld is. Bij je orientatie is het misschien verstandig om hiermee te beginnen, een baan als docent engels heb je vrij snel te pakken. In Guayaquil kost een mooie vila in de goedbeveiligde buitenwijken zon 60.000 dollar. In het centrum waar het over het algemeen prima wonen is naar mijn mening ligt de prijs een stuk lager, de huur van een appartement is tussen de 50 en 150 dollar per maand. In de armere buitenwijken (in noord, maar vooral zuid) liggen de prijzen het laagst maar zijn erg onveilig, veel werkloosheid dus veel drugsgebruik(base, de afvalproducten van de cocaine industrie),pandillas en rovers). De grondprijs voor landbouw of bouwgrond verschilt sterk per lokatie maar is een heel stuk goedkoper dan in Nederland.

Het beste is als je al relaties en netwerken hebt in Ecuador, zoniet deze te zoeken. Daarnaast kun je informeren bij de ambasade, in Ecuador gevestigde westerse organisaties, universiteiten etc.

Mijn ervaringen zijn zeer positief. Ik heb echter wel het geluk gehad dat ik familie heb in Ecuador(bezitten verschillende bananen cocao en rijst boerderijen in de Guayas provincie)

de groeten en veel succes!!
Oye Fidelito, cuando me vas enviar las Habanas que me prometiste pana
pi_39333259
Hallo!

Wij gaan in september 6 weken naar Ecuador! Wij hebben gehoord dat er in oktober verkiezingen zullen zijn daar. Heeft iemand enig idee of dit in ecuador voor problemen kan zorgen? Zijn er bepaalde plaatsen waar je dan beter niet kunt komen?

Verder hebben wij gehoord dat de galapagoseilanden erg mooi maar ook vreselijk duur zijn. We twijfelen nu nog of we deze reis willen maken of dat de 'poor mans galapagos' ook erg mooi en net zo goed de moeite waard zijn om te bezoeken.

Wij zijn benieuwd of iemand ons hier antwoord op kan geven!

liefs,
Lycke en Imke
  Moderator donderdag 29 juni 2006 @ 09:32:03 #227
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_39346425
Ik ben alleen op de 'poor mans Galapagos' geweest en dat was wel leuk, maar het knaagt wel aan me dat ik nooit naar de echte Galapagos ben geweest.

Overigens zijn de Galapagos zelf niet vreselijk duur. Per persoon kun je daar heen vanaf ongeveer $ 100 per dag (dit was wel 4 jaar gleden), met een minimum van zo'n 4 dagen. In Quito en Guayaquill kun je die reizen gewoon bij reisbureaus boeken. In Nederland regelen kost vaak een stuk meer.

Met de verkiezingen wil het wel eens rommelen in Quito, maar dat is ook het geval in Amsterdam als Ajax weer eens een prijs wint. Ik zou er in ieder geval niet wakker van liggen.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  donderdag 29 juni 2006 @ 14:51:58 #228
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_39355682
quote:
Op woensdag 28 juni 2006 21:07 schreef ImLyck het volgende:
Hallo!

Wij gaan in september 6 weken naar Ecuador! Wij hebben gehoord dat er in oktober verkiezingen zullen zijn daar. Heeft iemand enig idee of dit in ecuador voor problemen kan zorgen? Zijn er bepaalde plaatsen waar je dan beter niet kunt komen?
De kans bestaat dat er wat relletjes zijn rond de verkiezingen, dat gebeurt wel vaker (al zullen veel mensen vooral blij zijn dat Palacio vertrekt). Maar als toerist (tenzij je er middenin gaat staan) zul je daar weinig problemen van ondervinden, de rellen zijn niet gericht op toeristen en zijn meestal gewoon vlammende speeches en demonstraties. Het meeste zul je ervan merken in Quito, gok ik, omdat daar de meeste overheidsgebouwen zijn. Maar dat is absoluut geen reden om Quito te mijden!! Het beste is om de aanloop naar de verkiezingen een beetje in de gaten te houden. Op www.noticias.nl staan meestal wel stukjes. Je krijgt dan een beetje gevoel van wat er speelt en hoe groot de kans op ongeregeldheden is. Ik zou me (tenzij het erg heftig is, wat ik me niet kan voorstellen) niet laten afschrikken door het reguliere nieuws, in de zin dat Quito een enorme stad is, met veel verschillende stadsdelen. Als er iets gebeurt is het meestal zo beperkt, dat jij er weinig van merkt.
Houd er wel rekening mee in je planning. Stakingen en blokkades van wegen zijn zéker geen onbekend verschijnsel!
  Moderator donderdag 17 augustus 2006 @ 08:31:01 #229
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_40894425
Leuk topic over iemand die naar Ecuador ging om te klussen: Klussen in Ecuador

Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_41392607
denk dat het komende augustus (jaja, nog ver weg) ook 4 weekjes Ecuador gaat worden, beetje regenwoud, galapagos, beetje strand en lekker weer.... kheb er nu al zin in!
  zaterdag 2 september 2006 @ 17:57:17 #231
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_41428162
quote:
Op vrijdag 1 september 2006 13:51 schreef fishbeer het volgende:
denk dat het komende augustus (jaja, nog ver weg) ook 4 weekjes Ecuador gaat worden, beetje regenwoud, galapagos, beetje strand en lekker weer.... kheb er nu al zin in!
Voor het strand en lekker weer is die periode niet helemaal perfect. Ik ben vorig jaar in juli geweest en ten eerste waren de stranden beetje leluk en kut (vond ik dan). En dat is niet de strandperiode (die schijnt in december ofzo te zijn). Wij hadden 1 dagje zon van de 5 dagen. In het binnenland in Ecuador schijnt overigens wel bijna de hele dag de zon maar dat verschilt dus per gebied.
pi_41476464
Oh nou ja, sssst, laat mijn vriendin dat maar niet horen :-) strand is van minder belang... alhoewel een dagje in een hangmat aan het strand wel goed toeven is maar ik ga voornamelijk voor de Galapagos en het Amazone gebied en gewoon beetje door het land trekken. Kan ik gelijk mijn Spaans in praktijk brengen..... als er alleen maar zon is in het binneland dan blijven we daar maar...
  donderdag 7 september 2006 @ 13:27:45 #233
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_41581651
Bij de kust van Ecuador moet je inderdaad niet aan Caraïbische tafarelen denken. Geen wit zand en in juli inderdaad maar weinig zon en koud water door de golfstroom (ben ervaringsdeskundige.. zie bovenaan deze pagina).

Maar Galapagos, de steden en het binnenland zullen zeker mooi zijn . Je moet alleen een beetje weten waar je (niet) moet komen met dat laatste.
  donderdag 7 september 2006 @ 18:05:10 #234
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_41590139
Idd, de rest van het land is wel mooi weer! En ook mooi om te zien
pi_41988313
Groetjes vanuit Baños!! De Tungurahua is rustig vandaag....
Dit is een Signature....
  woensdag 11 oktober 2006 @ 11:13:03 #236
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_42570815
Ik ga half November voor werk weer naar Ecuador. Nu heb ik het plan er een dag of wat aan vast te plakken om nog een beetje te relaxen. Qua vakantiedagen die ik nog heb en de planning met werk en vluchten zou ik uitkomen op een dag of vijf extra.

Mijn eerste plan was om naar Peru te vliegen om daar een vriend op te zoeken, maar tot nu toe heb ik geen vluchten gevonden onder de 400 euro, wat ik voor die paar dagen een beetje idioot vind. Mocht iemand dit wél vinden houd ik me aanbevolen...

Maar mijn eigenlijke vraag is: wat te doen met 5 dagen? Quito vind ik een geweldige stad, maar ik ken hem ook al aardig. Misschien is het wel leuk om daar nog (een deel van) het weekend te zitten eventueel. Qua andere opties ben ik al eerder in Baños en omgeving en Cuenca geweest. De gringo-trein in het noorden trekt me niet zo en Galapagos zit er op het moment financieel even niet in (van de week mijn VISA overzicht van Mozambique gekregen ). Dus wat wél? Het mag stad zijn, het mag dorp zijn of natuur. Geen enorme afstanden reizen van Quito en ook niet persé hostel-cultuur. Wat zijn je aanraders?
  Moderator woensdag 11 oktober 2006 @ 11:24:52 #237
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_42571124
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 11:13 schreef Hik het volgende:
Dus wat wél? Het mag stad zijn, het mag dorp zijn of natuur. Geen enorme afstanden reizen van Quito en ook niet persé hostel-cultuur. Wat zijn je aanraders?
  • Weekendje warmwaterbronnen van Papallacta.
  • Museum van Guayasamin in Quito. (Zou je een (poster)boekje met werk van hem voor mij mee kunnen nemen? M'n moeder doet een schildercursus en wil wat van zijn werk namaken. )
  • Wandeltochten even ten noordwesten van Quito (de naam van de lodge waar je dat soort verblijven kunt boeken ontgaat me even).
  • Fietstochten van de vulkanen af. (Biking Dutchman of Arie's Biking.)

Als je het leuk vindt, kan ik wel even contact opnemen met die vriend van me in Quito. Wellicht weet hij wat evenementen die dan plaatsvinden. Of kunnen jullie afspreken. Stuur maar een bericht naar m'n mobiel daarvoor.
  • Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      woensdag 11 oktober 2006 @ 17:19:51 #238
    34210 Eyeopener
    Crespinaticism!
    pi_42582529
    quote:
    Op woensdag 11 oktober 2006 11:24 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

• Weekendje warmwaterbronnen van Papallacta.
  • Even inhaken, fietsen van de Cotapaxi af is inderdaad erg leuk, maar een weekend naar Papallacta? Ik zou zeggen dat een middagje lang zat is. Probeer dan wel de weekenden te mijden, door de week is het veel rustiger .
    pi_42584579
    Hmm vreemd dat ik hier nog niet in heb gepost. Ik ben ergens in 1996/1997 in Ecuador geweest vanuit Curacao. Rondgereisd met de familie, helaas niet op de Galapagos eilanden geweest.
    Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)
      Moderator donderdag 12 oktober 2006 @ 08:47:51 #240
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_42601661
    quote:
    Op woensdag 11 oktober 2006 17:19 schreef Eyeopener het volgende:
    Even inhaken, fietsen van de Cotapaxi af is inderdaad erg leuk, maar een weekend naar Papallacta? Ik zou zeggen dat een middagje lang zat is. Probeer dan wel de weekenden te mijden, door de week is het veel rustiger .
    Het restaurant van het resort is goed en er gaat niets boven midden in de nacht je cabana uitstrompelen met deze of gene en dan plaatsnemen in een heet bad met alleen de bergen en de sterren om je heen. (Eerst wel de bewaking omkopen zodat ze tijdens hun nachtronde niet langs het bad komen.)
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      vrijdag 13 oktober 2006 @ 18:32:24 #241
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_42649348
    UIO, Guayasamin staat inderdaad al een tijdje op mijn lijstje. Ik zal m'n best doen voor je!
      maandag 16 oktober 2006 @ 09:56:02 #242
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_42715874
    Trouwens: hoe is Otavalo en omgeving? Moeite waard?
    Ik had het eigenlijk al afgeschreven als een grote markt met veel standaard-spul wat je ook op de weekendmarkt in Quito wel krijgen kunt, maar een Ecuadoriaanse vriend van mij raadde het tóch aan dit weekend...

dinsdag 17 oktober 2006 @ 00:00:13 #243
    126487 One_of_the_few
    Mate verslaafde
    pi_42728111
    Ik zit nu 3 weken in ecuador. Het bevalt me hier erg goed. Ik woon in Quito en heb daar mijn stage project. De verkiezingen zijn vrij rustig verlopen. Vandaag de eerste protesten over fraude.
    In Quito zijn veel Roldos en Correa aanhangers. Die hebben beide dik gewonnen. 40% ongeveer. Helaas heeft men in Quayaquil voor Noboa gestemd. Helaas volgens veel mensen die ik gesproken heb. De 2e ronde gaat nu tussen hem en correa. Beide zijn vrij extreem. De 1 betaald geld en natura voor stemmen, de ander wil de dollar afschaffen en op een chavez tour. Het klinkt beide niet goed. Ik weet niet hoe de andere kandidaten waren, maar in quito zijn veel mensen teleurgesteld.

Ik weet niet of er ergens een apart verkiezingen topic is. Vandaar dat ik het hier plaats. Ik vermaak me hier verder wel. Mocht er echt interessante dingen geburen omtrend verkiezingen dan meld ik het wel. Ik ga er vooral van genieten.
    Kein gewalt! Wir sind das volk!
    Steps taken forwards but sleepwalking back again.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
    pi_42728375
    quote:
    Op maandag 16 oktober 2006 09:56 schreef Hik het volgende:
    Trouwens: hoe is Otavalo en omgeving? Moeite waard?
    Ik had het eigenlijk al afgeschreven als een grote markt met veel standaard-spul wat je ook op de weekendmarkt in Quito wel krijgen kunt, maar een Ecuadoriaanse vriend van mij raadde het tóch aan dit weekend...

Een van de dingen die je rond Otavalo kan doen is de verschillende buurtschappen bezoeken waar ze nog op traditionele manier dingen maken. Elk buurtschap heeft zijn eigen specialiteit, zoals riet verwerken, vilten hoeden maken, weven, etc .... Klinkt misschien een beetje kneuterig, maar ik vond het best wel leuk om te zien hoe dat gemaakt werk.

Verder is er de veemarkt die best interessant is. En wat zeker de moeite waard is dat is de wandeling vanuit het dorp de berg op richting de waterval en bovenop de berg het vogel centrum, wat geleid wordt door een Nederlander. Opgezet met geld van de Stichting Doen.
    pi_42956124
    Ik ga in februari naar Ecuador(Quito) voor een stage van ruim 5 maanden .
    Dus vroeg ik me af of er nog meer tijdens die periode van plan zijn om naar Ecuador te gaan voor vakantie/stage.
      donderdag 30 november 2006 @ 11:52:16 #246
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_44018887
    Hi!

Even de Ecuador update!
    Heb het maar dichtbij Quito gehouden deze keer...
    Mijn eerste plan was om naar de kust te gaan, omdat het in Quito zelf een beetje waardeloos weer was. Omdat ik echter precies het weekend van de verkiezingen had uitgekozen voor mijn vrije dagen lag het allemaal nogal moeilijk met vervoer enzo. Uiteindelijk heb ik heerlijk in Quito rondgebanjerd, naar Guayasamín, ouders van een Ecuatoriaanse vriend uit Nederland bezocht, lekker gegeten en héél veel gedanst (Mayo 68 ). Ben een ochtend naar Mitad del Mundo geweest en heb ook zo'n heerlijke leipe foto genomen op het échte middelpunt (jawel). Verder een dag naar Papallacta (ik was de énige in de hele Spa en heb de hele dag een beetje bubbelend naar grazende koeien zitten kijken) en een dag met één van onze partners naar Otavalo en omgeving geweest. Erg gelachen en teruggekomen met gruwelijk veel kerst- en sinterklaascadeaus....

Verder welliswaar de Nederlandse verkiezingsnacht gemist, maar de Ecuatoriaanse daarvoor in de plaats gekregen. Was best leuk om mee te maken, al maakte het het grootste deel van de Ecuatorianen waarschijnlijk geen zak uit wie er won. In een krantenartikel dat ik las bleek wel 2% van hen nog vertrouwen te hebben in politieke partijen... (volgens een partner daar "waarschijnlijk diezelfde politici en hun familie" ). Uiteindelijk was de stemming in Quito toch nog wel ok toen "de mist slechte" van de twee (Correa) won. Overigens had de ándere kandidaat (Noboa) aangekondigd zodra hij verkozen werd een onderzoek te willen instellen naar diegenen die de hand hadden gehad in de val van Gutierrez, te weten naar een radiostation waar wij een project mee doen "en haar financiers"... Als het niet zo treurig was zou je je kapot lachen...

Een welbestede paar dagen dus...
      Moderator donderdag 30 november 2006 @ 11:57:14 #247
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_44019050
    Ik ben jaloers. Hoe vond je Guayasamin?
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      donderdag 30 november 2006 @ 12:03:04 #248
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_44019265
    Heel gaaf! Heb niet zoveel met die koloniale kunst die er ook ligt, maar het schilderijen gedeelte is geweldig.

Bedankt voor de Papallacta-tip. Heb nog aan je gedacht hoor, tijdens het bubbelen, als dat een troost is...
      Moderator donderdag 30 november 2006 @ 12:10:36 #249
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_44019525
    quote:
    Op donderdag 30 november 2006 12:03 schreef Hik het volgende:
    Heel gaaf! Heb niet zoveel met die koloniale kunst die er ook ligt, maar het schilderijen gedeelte is geweldig.
    Ik ben zeker vergeten te vragen of je een boek met voorbeelden van zijn werk wilde meenemen voor me. M'n moeder is aan het schilderen geslagen en wil wat van zijn werk namaken. Overigens draait op de IDFA een documentaire over Cuba van een Ecuadoriaanse filmmaakster genaamd Guayasamin. Ongetwijfeld familie.
    quote:
    Bedankt voor de Papallacta-tip. Heb nog aan je gedacht hoor, tijdens het bubbelen, als dat een troost is...
    Het is een mooi beeld dat ik nu voor ogen heb.
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      donderdag 30 november 2006 @ 12:29:17 #250
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_44020038
    quote:
    Op donderdag 30 november 2006 12:10 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Ik ben zeker vergeten te vragen of je een boek met voorbeelden van zijn werk wilde meenemen voor me. M'n moeder is aan het schilderen geslagen en wil wat van zijn werk namaken. Overigens draait op de IDFA een documentaire over Cuba van een Ecuadoriaanse filmmaakster genaamd Guayasamin. Ongetwijfeld familie.
    Shit... nee, dat herinner ik me inderdaad, dat je dat had gevraagd. Dat herinner ik me NU dus.
    Sorry... Volgende keer?

Enige kans dat die docu bij de beste vier gaat horen?
    quote:
    Het is een mooi beeld dat ik nu voor ogen heb.
      zondag 3 december 2006 @ 23:55:43 #251
    126487 One_of_the_few
    Mate verslaafde
    pi_44120126
    quote:
    Op donderdag 30 november 2006 11:52 schreef Hik het volgende:
    Hi!

Even de Ecuador update!
    Heb het maar dichtbij Quito gehouden deze keer...
    Mijn eerste plan was om naar de kust te gaan, omdat het in Quito zelf een beetje waardeloos weer was. Omdat ik echter precies het weekend van de verkiezingen had uitgekozen voor mijn vrije dagen lag het allemaal nogal moeilijk met vervoer enzo. Uiteindelijk heb ik heerlijk in Quito rondgebanjerd, naar Guayasamín, ouders van een Ecuatoriaanse vriend uit Nederland bezocht, lekker gegeten en héél veel gedanst (Mayo 68 ). Ben een ochtend naar Mitad del Mundo geweest en heb ook zo'n heerlijke leipe foto genomen op het échte middelpunt (jawel). Verder een dag naar Papallacta (ik was de énige in de hele Spa en heb de hele dag een beetje bubbelend naar grazende koeien zitten kijken) en een dag met één van onze partners naar Otavalo en omgeving geweest. Erg gelachen en teruggekomen met gruwelijk veel kerst- en sinterklaascadeaus....

Verder welliswaar de Nederlandse verkiezingsnacht gemist, maar de Ecuatoriaanse daarvoor in de plaats gekregen. Was best leuk om mee te maken, al maakte het het grootste deel van de Ecuatorianen waarschijnlijk geen zak uit wie er won. In een krantenartikel dat ik las bleek wel 2% van hen nog vertrouwen te hebben in politieke partijen... (volgens een partner daar "waarschijnlijk diezelfde politici en hun familie" ). Uiteindelijk was de stemming in Quito toch nog wel ok toen "de mist slechte" van de twee (Correa) won. Overigens had de ándere kandidaat (Noboa) aangekondigd zodra hij verkozen werd een onderzoek te willen instellen naar diegenen die de hand hadden gehad in de val van Gutierrez, te weten naar een radiostation waar wij een project mee doen "en haar financiers"... Als het niet zo treurig was zou je je kapot lachen...

Een welbestede paar dagen dus...
    Ik zit ook in ecuador, tot eind januari. Ik werk er voor mijn studie. Ik woon 2 huizen naast de mayo 68 . Leuke bar, wat kunnen ze daar dansen he? Zoals alle zuid amerikanen. Wat zijn nederlanders toch een houtirig volkje.
    Je bentdus ook naar het museum met de proefjes geweest. Het ´officiele´ complex doet een beetje kitsch aan vind ik.

De politieke situatie is idd een beetje lachwekkend. Wel is het kap van Correa dat hij heeft gewonnen. Anderhalf jaar geleden is hij pas begonnen. Nog niet eerder had iemand van buiten de bestaande partijen zo gewonnen. Beetje hetzelfde als fortuyn premier was geworden..
    Het weekend van de verkiezingen was ik in Mindo, een aanrader als je er nog niet bent geweest. Heerlijk warm en je kan er goed tubing doen en watervallen bezoeken.

Dit weekdn blijf ik in quito vanwege de grote feesten. Die duren tot woensdag wanneer de oprichting van quito wordt gevierd. Feesten bouwen kunnen ze hier wel..
    Als je nog eens in quito bent, je kan langs komen..
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
      maandag 4 december 2006 @ 11:48:02 #252
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_44126913
    quote:
    Op zondag 3 december 2006 23:55 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Ik zit ook in ecuador, tot eind januari. Ik werk er voor mijn studie. Ik woon 2 huizen naast de mayo 68 . Leuke bar, wat kunnen ze daar dansen he? Zoals alle zuid amerikanen. Wat zijn nederlanders toch een houtirig volkje.
    Ik niet...
    (Daarom ging ik er ook heen natuurlijk )
    quote:
    Als je nog eens in quito bent, je kan langs komen..
    Over een paar maanden weer. Laat het wel weten...
    pi_44171622
    Hallo!

Wij zijn inmiddels ook erg enthousiast geworden over Ecuador en denken er over na om volgend jaar onze vakantie daar te gaan vieren.
    We zitten alleen met een heleboel vragen waar jullie ons misschien wel mee kunnen helpen.

We willen (denk ik) geen volledig georganiseerde reis. Dit hebben we eerder al eens gedaan en vooral het niet in de hand hebben van het programma is ons daarvan niet bevallen.

Uit een eigen topic (http://forum.fok.nl/topic/949717) kwam al naar voren dat Ecuador erg mooi is en dat het goed te doen is om zelf het land door te reizen.
    Wij willen dan ook voor het eerst gaan backpacken.

We willen eigenlijk ons eigen programma een beetje samenstellen en toch ook een aantal georganiseerde dingen willen doen zoals een meerdaagse jungle tocht, wellicht de Galapagos eilanden bezoeken (als de financiën dat toelaten) maar ook wat culturele dingen zoals marktjes bezoeken en eventueel meelopen met de plaatselijke bevolking (heb ergens gelezen dat dit op sommige plekken mogelijk is).

Na even googlen kwamen we uit bij de volgende site http://www.nativeandgreen.nl/
    Hier kan je een complete wensenlijst invullen voor je reis naar Ecuador en daarbij aangeven wat excursies je zou willen doen en welke aard die excursies moeten hebben.

Heeft iemand toevallig ervaring met "Native and green" of andere organisaties die dit soort dingen ook voor je kunnen regelen?
      woensdag 6 december 2006 @ 12:03:10 #254
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_44188813
    Het ziet er heel uitgebreid uit, dat "native and green". Ik ben wel bang dat je uiteindelijk nog uitkomt op iets volledig georganiseerds. Veel van de dingen die zij aanbieden zijn gewoon héél makkelijk zelf te doen.
    pi_44199013
    Ik heb ze al een mailtje gestuurd met wat vragen.
    Ik heb even wat reisverslagen via hun site doorgekeken en het is misschien wel wat we willen.
    Een stel was samen met een paar indianen het oerwoud in voor een paar dagen.
    Dat is wel wat anders dan dat je moeite moet doen om met je verrekijker geen andere toerist te spotten.

Vaak zie je dat lokale organisaties zoveel mogelijk toeristen tegelijk mee laten gaan op "een trip", wat het voor mij al een stuk minder leuk maakt.

Ze hebben op maat gemaakte reizen met veel inbreng (zie de zelf samen te stellen lijst van activiteiten en de aard daarvan).
    Maar je kunt ook groepsreizen doen via deze organisatie.

Vandaar dat ik even hier probeer of iemand anders daar ook ervaring mee heeft.
    Ik wacht nog even hun mailtje af, want ook het ontbreken van prijzen op de site beangstigd mij een beetje...
    pi_44218957
    Niemand hier ervaring met http://www.nativeandgreen.nl/ ???
      donderdag 7 december 2006 @ 12:35:53 #257
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_44219621
    Wat je ook altijd kunt doen is de organisatie zélf vragen om referenties: mailadressen van mensen die met hen hebben gereisd en die jij kunt mailen om hun ervaringen.
    pi_44220542
    quote:
    Op donderdag 7 december 2006 12:35 schreef Hik het volgende:
    Wat je ook altijd kunt doen is de organisatie zélf vragen om referenties: mailadressen van mensen die met hen hebben gereisd en die jij kunt mailen om hun ervaringen.
    Dat is ook wel een goede...
    Vooralsnog wacht ik nog op antwoord van mijn eerste mailtje...
      donderdag 7 december 2006 @ 13:13:08 #259
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_44220685
    Hey, het is Ecuador hè... even geduld hebben!
    pi_44270839
    tvp
    Amstelveen de beste
      Moderator zaterdag 9 december 2006 @ 13:16:34 #261
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_44273755
    quote:
    Op zaterdag 9 december 2006 09:45 schreef anisubs het volgende:
    tvp
    Waarom? Kun je nou werkelijk niets beters verzinnen dan een achterlijke tvp? Is iets als 'interessant topic, ik wil nog wel eens naar Ecuador dus ik ga dit topic volgen' te moeilijk?
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      donderdag 14 december 2006 @ 16:34:09 #262
    34210 Eyeopener
    Crespinaticism!
    pi_44429287
    Gisteren m'n ticket naar Ecuador geboekt voor februari, verblijf dan een goede week bij mijn vader die in Quito (Cumbaya) woont en z'n 50e verjaardag viert . * Eyeopener heeft er op zich wel zin in, wordt de zesde keer volgens mij...
    pi_45408654
    effe wat vraagjes:

wat kost een weekje Galapagos ongeveer?
    We willen ongeveer 4 weken, is het dan leuk om nog een stukje Peru mee te nemen (bijvoorbeeld heen vliegen op Peru en dan terug vanaf Quito)?
    En eigenlijk wil ik wel een keertje over de Amazone varen maar ik zag dat die niet in Ecaudor stroomt maar dan toch echt naar Brazilie moet.... is het regenwoud wel erg tof? Zit nog te twijfelen of een ander land niet leuker is, ben alleen nog maar naar midden-amerika (Honduras, Guatemala, Mexico, Belize) geweest en nog nooit eerder in Zuid-Amerika, misschien is een ander land wel leuker/makkelijker?

Groeten Martijn
      woensdag 17 januari 2007 @ 10:42:36 #264
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_45430706
    Het leuke van Ecuador vind ik dat je re;atief veel verschillende landschappen en culturen hebt op een relatief klein gebied. Er is meer dan genoeg om je 4 weken bezig te houden, zeker als je ook Galapagos erbij "doet". Voor Galapagos kun je zomaar een dag of 5-6 uittrekken. Ik heb zelf nooit echt goed gekeken wat het allemaal kost, maar tegen de 1000 euro ben je wel snel kwijt (met vlucht, fees voor het park en daar een beetje rondrennen).
    Hoewel de eigenlijke amazone niet in Ecuador stroomt doet dit niets af aan de jungle. Ik ken alleen de jungle in Venezuela en Suriname en daar is het prachtig. Over Ecuador heb ik ook hele goede verhalen gehoord. De jungle zelf schijnt prachtig te zijn, er zijn hele mooie lodges om te verblijven (als je wat geld te spenderen hebt) en je kunt ook lokale dorpjes bezoeken. daarnaast worden er veel activiteiten gedaan in (andere delen van) de jungle, zoals raften.
    De hooglanden zijn ook heel mooi (Cuenca, Otavalo, Baños en omgeving) en weer totaal anders qua sfeer. En de kust is wéér anders. Tenslotte is Quito een hele gave stad.

Méér dan genoeg dus!

Als je Peru er ook bij wilt "pakken" smeer je je weken wel erg dun uit, ben ik bang. Ik zou zeker 4 weken uittrekken voor Ecuador alleen!
    pi_45432729
    wel veel geld voor de galapagos maar ja, nu hebben we de mogelijkheid dus om daar nu niet naar toe te gaan... ik denk idd dat we het beperken tot Ecuador zelf... en het belangrijkste: we krijgen toch wel een stempel in ons paspport he? Ik las dat er geen visum nodig is voor Ecuador....

Groeten Martijn
      woensdag 17 januari 2007 @ 12:07:30 #266
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_45433031
    Je krijgt voor Ecador geen stempel maar een hypermodern printje op één van de bladzijden van je paspoort. Niet mooi, maar je kunt in elk geval zien dat je geweest bent!
    pi_45436841
    quote:
    Op woensdag 17 januari 2007 12:07 schreef Hik het volgende:
    Je krijgt voor Ecador geen stempel maar een hypermodern printje op één van de bladzijden van je paspoort. Niet mooi, maar je kunt in elk geval zien dat je geweest bent!
    Maar dan kun je een leuk stickertje erbij kopen als je een stukje cotopaxi/chimburazu beklommen hebt om d'r naast te plakken, dan ziet het printje er wat kleurrijker uit!
    Dit is een Signature....
    pi_45573963
    even een vraagje over de vliegreis, gisteren wat zitten zoeken maar voor onder de 850 euro in juni en rond de 1000 in juli... ook via Peru (Lima) vliegen lijkt niet veel goedkoper... weet iemand goedkopere opties of zijn dit ongeveer wel realistische prijzen?

Groeten Martijn
    pi_45576791
    quote:
    Op maandag 22 januari 2007 11:42 schreef fishbeer het volgende:
    even een vraagje over de vliegreis, gisteren wat zitten zoeken maar voor onder de 850 euro in juni en rond de 1000 in juli... ook via Peru (Lima) vliegen lijkt niet veel goedkoper... weet iemand goedkopere opties of zijn dit ongeveer wel realistische prijzen?

Groeten Martijn
    Sterker nog 859 euro is absoluut niet duur(goedkoop). Ik ga vrijdag naar Ecuador met Iberia en betaal daarvoor ruim 1000 euro.
    Tot zover ik weet is vliegen met iberia het goedkoopste.
      Moderator maandag 22 januari 2007 @ 13:36:58 #270
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_45577506
    quote:
    Op woensdag 17 januari 2007 14:13 schreef virl3 het volgende:
    Maar dan kun je een leuk stickertje erbij kopen als je een stukje cotopaxi/chimburazu beklommen hebt om d'r naast te plakken, dan ziet het printje er wat kleurrijker uit!
    Die heb ik beiden een stukje beklommen, maar die stickertjes heb ik nooit gezien.
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
      maandag 22 januari 2007 @ 13:44:48 #271
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_45577735
    Lima is vaak wel wat goedkoper dan Quito, maar als je maar beperkt de tijd hebt zou ik het niet op die manier doen... zoveel zal het uiteindelijk ook niet schelen. Met KLM ben ik meestal rond de 1000 kwijt, maar dat zijn vaak redelijk laat geboekte tickets (vrij duur dus). KLM roept overigens dat het een rechtstreekse vlucht is, maar deze gaat wel via Bonaire én Guayaquil.... (dat laatste kan natuurlijk wel handig zijn als je niet van dezelfde luchthaven terugwilt! )
    pi_45621581
    quote:
    Op maandag 22 januari 2007 13:36 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Die heb ik beiden een stukje beklommen, maar die stickertjes heb ik nooit gezien.
    Ik ook, op de chimborazo was het stickertje verkrijgbaar in de "refugio Edward Whymper” op 5000 meter en op de cotopaxi in de hut op 4800 meter en een kopje . En daarna ben ik weer terug gelopen naar 4500 meter or zo, op een mountainbike gestapt en van de berg af gefietst naar 3000 meter. Was leuk!!
    Dit is een Signature....
      Moderator woensdag 24 januari 2007 @ 11:52:02 #273
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_45625292
    quote:
    Op woensdag 24 januari 2007 08:45 schreef virl3 het volgende:
    Ik ook, op de chimborazo was het stickertje verkrijgbaar in de "refugio Edward Whymper” op 5000 meter en op de cotopaxi in de hut op 4800 meter en een kopje . En daarna ben ik weer terug gelopen naar 4500 meter or zo, op een mountainbike gestapt en van de berg af gefietst naar 3000 meter. Was leuk!!
    Ik heb exact hetzelfde gedaan. Hier loop ik met wind tegen naar de hut op de Cotopaxi:

Met wie ben de je berg afgefietst? Biking Dutchman of Arie's Biking? Of zijn er inmiddels al lokale concurrenten?
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    pi_45654813
    Goeie vraag.. Het was een drieweekse rondreis van shoestring. Fietsen en kleding passen in een winkeltje in Riobamba. Het was een zijstraatje van de straat langs het station waarvandaan de duivelsneus trein vertrok. Er werkt in ieder geval 1 nederlandse vrouw. Beschrijving staat hier: http://www.digametours.com/dagtrips2.php

Digame tours is het eigen bedrijfje van de gids die ik had tijdens die shoestring rondreis.
    Dit is een Signature....
    pi_46121080
    Na 4 maanden stage ben ik weer terug. Heb ook de Cotopaxi gedaan. Erg mooi. Met arie. Maar tegenwoordig kan je met heel veel lokale concurrenten ook mee.

Ik heb er echt een super tijd gehad. Ik mis het wel nu. Beter weer meestal, stuk minder stress en het gevoel 4 maanden op vakantie te zijn..
    And that is the news.''
    pi_46136019
    Hoogstwaarschijnlijk zullen we dit jaar naar Ecuador gaan.

We zijn nog een beetje aan het kijken naar de data, vluchtgegevens en prijzen, maar we zijn nu al erg enthousiast.

Heb de Lonely planet al voor de restaurantjes en andere informatie.
    Daaruit al een aantal dingen gehaald die ik zeker moet meenemen.

Ben al een beetje Spaans aan het leren. Zal het niet vloeiend spreken, maar een paar basiszinnetjes en tellen moet me voor die tijd wel gaan lukken.

Ik ben ook nog op zoek naar een soort determinatieboekje voor de daar levende dieren.
    Iemand die mee was op onze reis door Afrika had voor die landen een determinatieboekje met heel veel diersoorten die daar voorkomen. Dit lijkt me voor Ecuador en omstreken ook wel handig...

Als iemand verder nog tips heeft....die zijn altijd welkom!
      vrijdag 9 februari 2007 @ 12:53:21 #277
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_46136151
    Ik weet dat Lonely Planet een specifiek boekje heeft over dieren op Galapagos: http://shop.lonelyplanet.com/product_detail.cfm?productID=2810&seriesID=9&seriesname=Watching%20Wildlife%20Guides&

Geen idee waar je woont, maar in Den Haag zit Stanley and Livingstone, een reisboekenhandel waar ze nog een aantal andere series hebben ook!
    pi_46136263
    Hey super! Ik werk in Den Haag en weet volgens mij die zaak wel te vinden....

Trouwens ook bij BOL.COM zie ik..
    Dan moet ik denk ook die andere van Central America hebben,.
      vrijdag 9 februari 2007 @ 14:54:27 #279
    126487 One_of_the_few
    Mate verslaafde
    pi_46140445
    quote:
    Op vrijdag 9 februari 2007 12:49 schreef Werewolf het volgende:
    Hoogstwaarschijnlijk zullen we dit jaar naar Ecuador gaan.

We zijn nog een beetje aan het kijken naar de data, vluchtgegevens en prijzen, maar we zijn nu al erg enthousiast.

Heb de Lonely planet al voor de restaurantjes en andere informatie.
    Daaruit al een aantal dingen gehaald die ik zeker moet meenemen.

Ben al een beetje Spaans aan het leren. Zal het niet vloeiend spreken, maar een paar basiszinnetjes en tellen moet me voor die tijd wel gaan lukken.

Ik ben ook nog op zoek naar een soort determinatieboekje voor de daar levende dieren.
    Iemand die mee was op onze reis door Afrika had voor die landen een determinatieboekje met heel veel diersoorten die daar voorkomen. Dit lijkt me voor Ecuador en omstreken ook wel handig...

Als iemand verder nog tips heeft....die zijn altijd welkom!
    Tip: Begeef je je onder de bevolking.
    GA je de Quillotoa Loop doen bijvoorbeeld, dan wordt je snel aangesproken en willen ze praten i de bus. Erg weinig toeristen en faciliteiten. Zorg dan ook dat je water en eten bij je ehtb voor een dag. Wel een aanrader. Maar er zijn zoveel mooie dingen in Ecuador.
    Spaans leren is wel belangrijk. Voor als je de weg vraagt bijvoorbeeld. en vraag het dan aan meerdere mensen. ze sturen je soms de verkeerde kant op.
    And that is the news.''
      vrijdag 9 februari 2007 @ 15:25:01 #280
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_46141520
    quote:
    Op vrijdag 9 februari 2007 12:57 schreef Werewolf het volgende:
    Hey super! Ik werk in Den Haag en weet volgens mij die zaak wel te vinden....

Trouwens ook bij BOL.COM zie ik..
    Dan moet ik denk ook die andere van Central America hebben,.
    Wat moet je met Central America dan? Ga je daar ook naar toe?
    pi_46142279
    quote:
    Op vrijdag 9 februari 2007 15:25 schreef Hik het volgende:

[..]

Wat moet je met Central America dan? Ga je daar ook naar toe?
    Geldt die van de Galapagos ook voor de rest van Ecuador dan?
    quote:
    Op vrijdag 9 februari 2007 14:54 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Tip: Begeef je je onder de bevolking.
    Wij hebben bezoekjes bij lokale bevolking inbegrepen in de reis.
    We logeren, eten en werken een paar daagjes met een gezin mee, erg leuk...

Een beetje basiszinnetjes in het Spaans gaat wel lukken
      vrijdag 9 februari 2007 @ 16:54:19 #282
    126487 One_of_the_few
    Mate verslaafde
    pi_46144628
    quote:
    Op vrijdag 9 februari 2007 15:45 schreef Werewolf het volgende:

[..]

[..]

Wij hebben bezoekjes bij lokale bevolking inbegrepen in de reis.
    We logeren, eten en werken een paar daagjes met een gezin mee, erg leuk...

Een beetje basiszinnetjes in het Spaans gaat wel lukken
    Lonely planet - Ecuador & en the galapagos islands

Staat veel in over dieren planten etc van de galapagos. Ook veel over de rest van ecuador. Ik weet niet wanneer je precies wil, maar ik ben net terug en er waren weinig toeristen. Al werkte ik daar gewoon..Let wel op dat het op zijn amerikaans geschreven is. amazing etc zie je er veel in terug. Maar ik ben over het algemeen enthousiast. De touristische dingen worden verteld, maar ook waar je lekker eenzaam met de bevolking in contact kan komen.

Leer je Zuid amerikaans spaans of spaans spaans?
    And that is the news.''
    pi_46151274
    quote:
    Op vrijdag 9 februari 2007 16:54 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Lonely planet - Ecuador & en the galapagos islands

Staat veel in over dieren planten etc van de galapagos. Ook veel over de rest van ecuador. Ik weet niet wanneer je precies wil, maar ik ben net terug en er waren weinig toeristen. Al werkte ik daar gewoon..Let wel op dat het op zijn amerikaans geschreven is. amazing etc zie je er veel in terug. Maar ik ben over het algemeen enthousiast. De touristische dingen worden verteld, maar ook waar je lekker eenzaam met de bevolking in contact kan komen.

Leer je Zuid amerikaans spaans of spaans spaans?
    Ik heb die Lonely planet, maar daar staan niet echt veel plaatjes in.
    Ik wil ook echt een soort gids waarmee je dieren die je spot kunt opzoeken.
    We hebben in Afrika gemerkt dat dit erg handig, maar ook erg leuk is aangezien je heel veel diersoorten niet kent of niet bij naam kent.

Zoals ik al aangaf hebben wij een organisatie die een reis op maat kan maken voor ons. Hier zit een aantal dagen bij een "gastgezin" bij.
    Je slaapt dan bij deze familie en eet ook met ze mee. Overdag kan je meehelpen met hetgeen ze doen; veeteelt, landbouw oid.

Ik pik talen meestal redelijk snel op. Ik hoef ook geen vloeiend Spaans te spreken of te kunnen verstaan, maar onder andere het tellen, vragen stellen: wat, hoe, hoe laat, waar? en dingen aangeven die, dit, deze etc. en een aantal basiswoordjes kom je denk ik wel een eind, toch?

Zit er zoveel verschil tussen de twee soorten Spaans dan?
      vrijdag 9 februari 2007 @ 20:39:36 #284
    126487 One_of_the_few
    Mate verslaafde
    pi_46153082
    quote:
    Op vrijdag 9 februari 2007 19:57 schreef Werewolf het volgende:

[..]

Ik heb die Lonely planet, maar daar staan niet echt veel plaatjes in.
    Ik wil ook echt een soort gids waarmee je dieren die je spot kunt opzoeken.
    We hebben in Afrika gemerkt dat dit erg handig, maar ook erg leuk is aangezien je heel veel diersoorten niet kent of niet bij naam kent.

Zoals ik al aangaf hebben wij een organisatie die een reis op maat kan maken voor ons. Hier zit een aantal dagen bij een "gastgezin" bij.
    Je slaapt dan bij deze familie en eet ook met ze mee. Overdag kan je meehelpen met hetgeen ze doen; veeteelt, landbouw oid.

Ik pik talen meestal redelijk snel op. Ik hoef ook geen vloeiend Spaans te spreken of te kunnen verstaan, maar onder andere het tellen, vragen stellen: wat, hoe, hoe laat, waar? en dingen aangeven die, dit, deze etc. en een aantal basiswoordjes kom je denk ik wel een eind, toch?

Zit er zoveel verschil tussen de twee soorten Spaans dan?
    Er zijn vast anderen die een goed boek voor je weten .

Er zit wel een verschil in ja. Maar niet heel groot hoor. alleen in sommige dingen. Zoals dat ze voor ''jullie'' ustedes gebruiken inplaats van vosotros. en zumo = jugo, bocadillo = sanduche . Kan verwarringen opleveren als je dingen als je denkt dat ze het over anderen hebben terwijl ze jullie bedoelen . Maar de meeste mensen weten dat biuitenlanders niet vloeiend spaans spreken en meestal helpen ze je heel goed. Je komt over als iemand die niet bang is proberen te praten en dat zullen ze alleen maar extra waarderen
    belangrijk stopwoordje in ecuador: Chevere, zoiets als cool, super, tof, geweldig. Wordt gebruikt door jong en oud.
    And that is the news.''
    pi_46153422
    [quote]Op vrijdag 9 februari 2007 20:39 schreef One_of_the_few het volgende:

Dat merk je wel vaker, dat mensen het leuk vinden dat je "hun taal" probeert te spreken.
    Met wat basiswoordjes, je handen en voeten kom je meestal een heel eind.

Ik ga weer eens aan de online studie
      maandag 12 februari 2007 @ 14:31:35 #286
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_46237289
    quote:
    Op vrijdag 9 februari 2007 15:45 schreef Werewolf het volgende:

[..]

Misschien begrijpen we elkaar verkeerd hoor, maar "Central America" staat voor Midden-Amerika hier (Guatemala, Nicaragua, etc.). Daar heb je dus niet zoveel aan als je naar Ecuador (Zuid-Amerika) gaat...

Over de verschillen tussen Spaans spaans en spaans uit Ecuador zou ik me niet al te druk maken. Spaans uit Ecuador is, met uitzondering van de regio rond Esmeraldas, zeer goed te volgen. Daarbij: grote kans dat het lokale gezien waarbij je terecht komt ook geen Spaans als eerste taal heeft. (helemaal goede sier maar je dan wellicht ook als je een paar woordjes Quechua leert ).
      Moderator maandag 12 februari 2007 @ 15:52:44 #287
    61302 crew  UIO_AMS
    Dobbelsteenavonturier
    pi_46240144
    quote:
    Op donderdag 25 januari 2007 09:54 schreef virl3 het volgende:
    Goeie vraag.. Het was een drieweekse rondreis van shoestring. Fietsen en kleding passen in een winkeltje in Riobamba. Het was een zijstraatje van de straat langs het station waarvandaan de duivelsneus trein vertrok. Er werkt in ieder geval 1 nederlandse vrouw. Beschrijving staat hier: http://www.digametours.com/dagtrips2.php

Digame tours is het eigen bedrijfje van de gids die ik had tijdens die shoestring rondreis.
    Ah oké. Vanuit Riobamba dus, niet vanuit Quito. In Riobamba woonde mijn neef, maar verder ben ik niet veel Nederlanders daar toen tegengekomen. Geen eigenlijk. Het is ook al wat jaren terug.
    Beste moderator UIO_AMS
    Stuur een mod weg.
    pi_46249442
    We hebben de knoop doorgehakt!
    Op 1 augustus dit jaar stappen wij op het vliegtuig voor een maandje Ecuador en de Galapagos!!!!

Ik heb er zo'n zin in!

Laat de tips nu maar binnenstromen....
    pi_46249646
    quote:
    Op maandag 12 februari 2007 19:55 schreef Werewolf het volgende:
    We hebben de knoop doorgehakt!
    Op 1 augustus dit jaar stappen wij op het vliegtuig voor een maandje Ecuador en de Galapagos!!!!

Ik heb er zo'n zin in!

Laat de tips nu maar binnenstromen....
    Cotopaxit tour!, Banos, niet te spastisch met wat wel en niet eten, zonnebrand mee , eventuele digitale camera goed in de gaten houden. Als het kan op je lijf, anders in tas goed verstopt. In drukke bussen extra opletten. Tas in de bus niet op de grond zetten, ook in de bussen tussen steden niet.
    Verder vooral genieten!
    And that is the news.''
    pi_46250051
    quote:
    Op maandag 12 februari 2007 20:00 schreef One_of_the_few het volgende:
    -verhaal-
    We zijn ook een paar daagjes in Baños. Verder let ik altijd goed op mijn spullen in drukke steden.
    Portemonnee op het lichaam dragen.
    In Afrika op marktjes zelfs met mijn rugzak voor me gelopen in verband met mijn camera die ik mee had.

Iemand een idee welke inentingen je nodig hebt?
    pi_46250677
    quote:
    Op maandag 12 februari 2007 20:35 schreef Werewolf het volgende:

[..]

We zijn ook een paar daagjes in Baños. Verder let ik altijd goed op mijn spullen in drukke steden.
    Portemonnee op het lichaam dragen.
    In Afrika op marktjes zelfs met mijn rugzak voor me gelopen in verband met mijn camera die ik mee had.

Iemand een idee welke inentingen je nodig hebt?
    Voor een maand is het ander dan voor langere tijd, kan je niet helpen.
    Malaria pillen, dat zeker.
    Waar ik heen(artsenzaak) ging wisten ze niet eens of er wel of niet malaria in Quito voor komt. bijna 3000 meter...
    Als je naar de oriente gaat heb je het nodig, bv ten oosten van Tena. Tena zelf is meestal ok.
    En in Esmaraldas bij de mangroven moet je het gebruiken. Daar komt de meest dodelijke variant voor. Maar bv Atacames, ook provincie esmaraldas, hoeft dat niet. Tip: Als je tijd hebt: ga naar Mompiche. Fantastisch mooi kustplaatsje. Heb ik oud en nieuw gevierd. helaas wel camera uit de cabana gejat, maar super tof weekend gehad. Voorbij de baai aan de linkerkant heb je een strand die helemaal zwart is vanwege vulkanische activiteit onder water. Nog verder is die weg volgen is een klein 'eilandje'. Kan je op met een kano, 2-5 minuten in een zeer wiebelige kano. Daarna heb je super mooie zonsondergang, als er geen bewolking is. In het dorpje kan je een kokosnoot laten openhakken en daar leeg drinken. Dorpje is niet meer dan 3 zandweggetjes, maar erg de moeite waard.
    Ik zat daar in het laagseizoen, weet niet hoe toeristisch het bij jouw is, maar kan nooit erg druk zijn.
    Als je een cabana op het strand neemt weet de eigenares de plekken voor zonsondergang en strand wel te vinden. 'Voor de zonsondergang wil ze je ook wel brengen (ongeveer 1-1,5 uur lopen)

en als de wind op zee goed is kan je er super mooi surfen

Wil je ook surfen en iets meer stapmogelijkheden dan moet je naar montanita gaan.
    And that is the news.''
    pi_46250741
    Wij hebben een programma in elkaar laten draaien met veel natuur, cultuur en avontuur.
    Wij gaan onder andere ook het regenwoud in voor een paar dagen dus een malariakuurtje is niet overbodig.
    Ik heb al wat gevonden wat vaccinaties betreft.
    Heb er eentje tegen Gele koorts en Hepatitus A nodig. Die tegen DTP heb ik nog uit 2005 en is 10 jaar geldig, dat scheelt weer.

Even verkort ons reisprogramma
    Woensdag 1 augustus Vertrek vanuit Brussel Aankomst in Quito
    Donderdag 2 augustus Quito - San Fernando (nevelwoud)
    Vrijdag 3 augustus San Fernando
    Zaterdag 4 augustus San Fernando - Quito
    Zondag 5 augustus Quito - Otavalo (Runa Tupari)
    Maandag 6 augustus Runa tupari
    Dinsdag 7 augustus Runa tupari
    Woensdag 8 augustus Runa tupari - Ibarra (treinrit) - Quito
    Donderdag 9 augustus Quito - Saquisili - Chugchilan
    Vrijdag 10 augustus Chugchilan - Quilotoa - Chugchilan
    Zaterdag 11 augustus Chugchilán - Zumbahua - Porvenir
    Zondag 12 augustus Porvenir - Baños
    Maandag 13 augustus Baños
    Dinsdag 14 augustus Baños
    Woensdag 15 augustus Baños - Quito
    Donderdag 16 augustus Quito - Galápagos (Monserrat)
    Vrijdag 17 augustus Galápagos (Monserrat)
    Zaterdag 18 augustus Galápagos (Monserrat)
    Maandag 20 augustus Galápagos (Monserrat)
    Dinsdag 21 augustus Galápagos (Monserrat)
    Woensdag 22 augustus Galápagos (Monserrat)
    Donderdag 23 augustus Galápagos - Quito
    Vrijdag 24 augustus Quito - Coca - Shiripuno (regenwoud expeditie)
    Zaterdag 25 augustus Shiripuno
    Zondag 26 augustus Shiripuno
    Maandag 27 augustus Shiripuno
    Dinsdag 28 augustus Shiripuno - Coca
    Woensdag 29 augustus Coca - Papallacta
    Donderdag 30 augustus Papallacta
    Vrijdag 31 augustus Papallacta - Quito
    Zaterdag 1 september Vlucht naar huis
    Zondag 2 augustus Aankomst Brussel
    pi_46253477

[ Bericht 100% gewijzigd door fishbeer op 13-02-2007 09:56:11 ]
      dinsdag 13 februari 2007 @ 10:58:01 #294
    407 Hik
    La vida es un carnaval
    pi_46254417
    Gewoon even afspraak maken bij GGD. Wij kunnen hier wel globale tips geven, maar op basis van tijd van het jaar, medicijnen die je misschien al slikt en waar je exact naartoe gaat kan het nogal wat uitmaken. Bovendien zijn wij geen dokters.

Het ziet er uit als een hele uitgebreide reis. Persoonlijk vind ik het jammer dat alles compleet is ingevuld al, maar je ziet wel veel. Mijn overall reiservaring is niet heel groot in Ecuador. Op het eerste gezicht vind ik wel dat jullie heel wienig tijd hebben in Quito (eigenlijk alleen op doorreis). Het is echt een hele leuke en mooie stad, vind ik, zonde om er alleen maar doorheen te racen. Aan de andere kant heb je dan weer drie volle dagen in Baños, wat wellicht wat veel is, zeker als je ook naar Papallacta gaat.
    pi_46268401
    quote:
    Op dinsdag 13 februari 2007 10:58 schreef Hik het volgende:
    -verhaal-
    Voor Afrika hadden we ook een consult bij de GG&GD. Vriendin en ik samen voor dezelfde reis. 1x uitzoeken (nouja, wij stippelden de reis uit op haar kaartje) en wel 2x consultkosten.
    Daarnaast maakte ze ook nog de fout ons geen middel tegen malaria voor te schrijven ondanks dat wij de Victoria Falls gingen bezoeken.
    Ben dus niet erg te spreken over de GG&GD. Vandaar dat ik het zelf wel ga uitzoeken de dan de prikken wel ga halen.
    Heb het trouwens al gevonden: Gele koorts, Hepatitus A , DTP en malaria...

We willen ook veel zien... De steden vind ik niet heel interessant. Als we in de steden zijn hebben we wel veel vrijheid. We verblijven soms bij gastgezinnen waar we zelf kunnen bepalen of we een excursie doen, de stad in gaan of het gastgezin helpen met het werk dat zij doen.
    Alles daar is nog mogelijk. Alleen de locaties en het vervoer tussen de locaties staat vast.
    pi_46269036
    quote:
    Op dinsdag 13 februari 2007 19:18 schreef Werewolf het volgende:

[..]

Voor Afrika hadden we ook een consult bij de GG&GD. Vriendin en ik samen voor dezelfde reis. 1x uitzoeken (nouja, wij stippelden de reis uit op haar kaartje) en wel 2x consultkosten.
    Daarnaast maakte ze ook nog de fout ons geen middel tegen malaria voor te schrijven ondanks dat wij de Victoria Falls gingen bezoeken.
    Ben dus niet erg te spreken over de GG&GD. Vandaar dat ik het zelf wel ga uitzoeken de dan de prikken wel ga halen.
    Heb het trouwens al gevonden: Gele koorts, Hepatitus A , DTP en malaria...

We willen ook veel zien... De steden vind ik niet heel interessant. Als we in de steden zijn hebben we wel veel vrijheid. We verblijven soms bij gastgezinnen waar we zelf kunnen bepalen of we een excursie doen, de stad in gaan of het gastgezin helpen met het werk dat zij doen.
    Alles daar is nog mogelijk. Alleen de locaties en het vervoer tussen de locaties staat vast.
    Ga je in Quito ook in een gezin?
    And that is the news.''
    pi_46269458
    Ik moet de uitgebreide reisbeschrijving nog krijgen, maar volgens mij wel ergens daar in de buurt.
    pi_46269493
    quote:
    Op dinsdag 13 februari 2007 19:40 schreef Werewolf het volgende:
    Ik moet de uitgebreide reisbeschrijving nog krijgen, maar volgens mij wel ergens daar in de buurt.
    Ik heb er ook in een gastgezin namelijk
    And that is the news.''
    pi_46269697
    En ....wat waren jouw ervaringen?
    pi_46269774
    quote:
    Op dinsdag 13 februari 2007 19:45 schreef Werewolf het volgende:
    En ....wat waren jouw ervaringen?
    Goed. Gezellige mensen en goed voor je spaans. en je ziet een beetje hoe het normale leven gaat. Dat is ook leuk om te zien. Het is zeker iets wat ik niet had willen missen.
    And that is the news.''
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')