Ik heb gewerkt in vanuit Guayaquil in de plattenlandsontwikkeling van de Guayas provincie, projecten op het gebied van de relaties tussen bodem, water, vegetatie en landgebruik. Vanuit Nederland werk ik ook nog af en toe voor dat kantoor.(Oficina de proyectos de investigación de la Universidad Agraria del Ecuador) Over 2 jaar ga ik weer terug. Spreek je goed spaans en engels dan zijn er veel leuke banen en projecten voor een 'westerling' met een hbo of universitaire achtergrond in de Guayas provincie, vooral op het gebied van plattelandsontwikkeling, (duurzaam) watermanagement e.d. maar ook in de economische hoofdstad Guayaquil is er wel vraag naar 2 talige (engels en spaans) mensen in de marketing, commerciele dienstverlening, toerisme e.d.. beheers je je spaans echter niet zo goed of heb je geen hbo of universitaire achtergrond dan zou je eventueel net als de vele hippies uit alle windstreken nog altijd in Montańa (Montańita) op het strand zonnenbrillen en hoedjes kunnen gaan verkopen of cocktailtjes shaken. Wil je er voor langere tijd verblijven kun je het beste via een westerse organisatie aan het werk gaan. Heb je toevallig een boel geld over dan is Ecuador een erg geschikt land om te investeren in ecotoerisme dat is namelijk erg in opkomst. Even orienteren kan 3 maanden met een toeristen visum. Hou er rekening mee dat de lonen een stuk lager liggen dan in het westen (startloon in Ecuador is tussen de 500 en 1000 dollar per maand voor een Ingenieur, ongeschoolde arbeid tussen de 100 en de 400). Heb je toevallig geen diplomas of iets dergelijks maar beheers je het spaans en engels goed dan kun je goed aan de slag als docent engels, daar is veel vraag naar op zowel publieke als prive scholen in de stad Guayaquil en misschien ook in Quito, hoewel het talenonderwijs daar al erg ver ontwikkeld is. Bij je orientatie is het misschien verstandig om hiermee te beginnen, een baan als docent engels heb je vrij snel te pakken. In Guayaquil kost een mooie vila in de goedbeveiligde buitenwijken zon 60.000 dollar. In het centrum waar het over het algemeen prima wonen is naar mijn mening ligt de prijs een stuk lager, de huur van een appartement is tussen de 50 en 150 dollar per maand. In de armere buitenwijken (in noord, maar vooral zuid) liggen de prijzen het laagst maar zijn erg onveilig, veel werkloosheid dus veel drugsgebruik(base, de afvalproducten van de cocaine industrie),pandillas en rovers). De grondprijs voor landbouw of bouwgrond verschilt sterk per lokatie maar is een heel stuk goedkoper dan in Nederland.
Het beste is als je al relaties en netwerken hebt in Ecuador, zoniet deze te zoeken. Daarnaast kun je informeren bij de ambasade, in Ecuador gevestigde westerse organisaties, universiteiten etc.
Mijn ervaringen zijn zeer positief. Ik heb echter wel het geluk gehad dat ik familie heb in Ecuador(bezitten verschillende bananen cocao en rijst boerderijen in de Guayas provincie)
de groeten en veel succes!!
Oye Fidelito, cuando me vas enviar las Habanas que me prometiste pana