abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 16 december 2009 @ 12:43:52 #1
155227 crew  Guppy
dus
pi_75683964

Hier alweer deel ### in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de meeste treinen naar het buitenland. Op dit moment gaat er nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog niet in gebruik is voor buitenlands vervoer. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal andere vervoerders, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster en Heerlen - Aachen
PEG: Enschede - Dortmund
Keolis: Venlo - Hamm
Syntus: Hengelo - Bentheim (vanaf december 2010)

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) (stopt niet tussen Hengelo en Bentheim)
Zevenaar - Emmerich: ICE International (stopt niet tussen Arnhem en Oberhausen)
Roosendaal - Antwerpen: Beneluxtrein
Rotterdam - Antwerpen (HSL): Thalys


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen en Stavoren maar ook naar Groningen. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2011 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische Spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Aangezien er te weinig stellen zijn voor een goede dienstuitvoering wordt daarnaast Plan V 867 ingezet.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze Velios genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia twee Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De elektrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein).



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, VIRM, SLT, Mat´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag, elke 2 uur), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (via de HSL, wisselende frequentie).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers van/naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een loc van de NMBS, met daarachter prio-rijtuigen (gepimpt ICRm-materieel) in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Ooit zal de Benelux over de HSL gaan rijden, maar wanneer precies is afwachten.
De Thalys is, op de nachttreinen na, de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van twee euro gekocht worden.

De HSL-Zuid
NS Hispeed rijdt doordweeks ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Daarnaast rijdt ook de Thalys over de HSL.

Voor Fyra geldt een toeslag van maar liefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost zelfs ¤ 224, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje. De Thalys is niet toegankelijk met een normaal binnenlands kaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios

Afkortingen
Soms worden in dit topic stations aangegeven met afkortingen, zoals Es voor Enschede en Amr voor Alkmaar. Deze kun je hier opzoeken. Ook worden soms treinseries gebruikt, deze vind je hier. Mocht je er niet uitkomen (en dat geldt ook voor ander jargon) vraag dan gewoon even wat het betekent.

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Moderator woensdag 16 december 2009 @ 12:44:12 #2
155227 crew  Guppy
dus
pi_75683978
quote:
Utrecht Centraal kampt met vervoersproblemen
Uitgegeven: 16 december 2009 12:32
Laatst gewijzigd: 16 december 2009 12:32
AMSTERDAM – Treinreizigers in Utrecht moet woensdag rekening houden met vertraging. Dat meldt de NOS.

© ANP
De problemen worden veroorzaakt door een defecte bovenleiding.
Er zijn momenteel problemen in de verbindingen tussen de domstad en Driebergen, Utrecht Lunetten, Amersfoort, Worden en Gouda.

Reizigers moeten rekening houden met een vertraging van een half uur tot een uur. De NS hoopt dat de problemen om 19.00 uur opgelost zijn.

© NU.nl
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  woensdag 16 december 2009 @ 12:44:41 #3
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_75683992
Goftedomme.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_75684028
tering, het is echt goed naar de klote

en ik moet daar vanmiddag langs!!!
pi_75684038
Oh en onderhand al 7 uur vertraging op utrecht in totaal
http://ep.turnware.com/trein/vertraging.php
pi_75684097
Maar verder is er dus niemand die zin heeft in een vernieuwde OP?
pi_75684166
quote:
Op woensdag 16 december 2009 12:47 schreef Ireyon het volgende:
Maar verder is er dus niemand die zin heeft in een vernieuwde OP?
Mwoa, wel hoor.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75684190
quote:
Op woensdag 16 december 2009 12:45 schreef RubenK het volgende:
tering, het is echt goed naar de klote

en ik moet daar vanmiddag langs!!!
Vertragingen 30-60. Nou en man, lekker GtbVeetje schrijven, hoppa
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75684305
quote:
Op woensdag 16 december 2009 12:47 schreef Ireyon het volgende:
Maar verder is er dus niemand die zin heeft in een vernieuwde OP?
lijkt mij prima!
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
pi_75684631
quote:
Op woensdag 16 december 2009 12:47 schreef Ireyon het volgende:
Maar verder is er dus niemand die zin heeft in een vernieuwde OP?
Jawel. ;o

Phuu. Wat een gedoe. De feed via twitter spamt mn timeline vol xD
pi_75685107
quote:
>> Met Kruidvatkaartjes en andere actie-dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dergelijke dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

Voor reizen naar Duitsland is je dagkaart geldig tot aan de grens, bij het aanschaffen van een kaartje mag dus voor de optie NS-traject gratis worden gekozen. Voor reizen naar België is je dagkaart geldig tot het laatste station voor de grens, met uitzondering van de Beneluxtrein die via Roosendaal reist. Omdat zowel station Roosendaal als station Maastricht in 2010 als zogenaamde "Belgische Stations" geregistreerd staan, moet bij een reis met de Belgische treinen ook voor het Nederlandse traject tot aan de grens betaald worden. Bij het aanschaffen van een kaartje moet dus als vertrekstation Roosendaal of Maastricht gekozen worden.
Weet iemand of het deel over reizen naar Duitsland klopt? Het Belgische deel weet ik vrij zeker.. als ik de insiders hier op 't station mag geloven
pi_75685172
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 23:18 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Nieuwe OP, ja/nee?
Ik vind het goed voor zover ik een stem heb.
Ik ben die vervoerders onderhand wel zat, die plaatjes staan bij mij toch altijd al scheef uitgelijnd.
gr gr
pi_75686495
Nieuwe dienstregeling, ineens veel Plan V's op Rotterdam Centraal <> Gouda Goverwelle..

Zal wel SLT worden als dat spul eens werkt.
pi_75686871
quote:
Op woensdag 16 december 2009 13:14 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Weet iemand of het deel over reizen naar Duitsland klopt? Het Belgische deel weet ik vrij zeker.. als ik de insiders hier op 't station mag geloven
NL - D of NL - B maakt geen verschil. Maar Blokker/Kruidvat/eBay/Whatever dagkaartjes zijn volgens mij maar tot en met het laatste STATION voor de grens geldig, en niet tot de grens zelf. Staat wel op die envelopjes bij de voorwaarden lijkt me.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75686910
quote:
Op woensdag 16 december 2009 13:11 schreef RubenK het volgende:
http://ep.turnware.com/trein/vertraging.php
8+ uur en counting
quote:
Op station Utrecht Centraal is de totale vertraging voor vandaag, 16-12, in totaal 751 minuten. Dat is meer dan 12 uur.
In totaal waren er hier vandaag 95 treinen die 1 minuut of meer vertraagd waren, de gemiddelde vertraging per vertraagde trein is 8 minuten.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_75686940
Krijg van iemand te horen dat Amersfoort ook zo goed als plat ligt.. Dankzij een stroomstoring. ;o
pi_75686992
quote:
Op woensdag 16 december 2009 13:58 schreef Crientj het volgende:
Krijg van iemand te horen dat Amersfoort ook zo goed als plat ligt.. Dankzij een stroomstoring. ;o
quote:
Utrecht Centraal Woensdag 16 December 13:57
Oorzaak Rond Utrecht Centraal rijden minder treinen door een defecte bovenleiding.
Verwachting Houdt u rekening met een extra reistijd van ongeveer 30 min. De verstoring is naar verwachting rond 14:30 uur verholpen.
Reisadvies Reizigers tussen Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal reizen via Amersfoort.
Oh leuk
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport woensdag 16 december 2009 @ 14:22:49 #19
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75687958
Ook leuk:
quote:
Vooral het percentage treinen dat vanuit Sneek/Stavoren en Harlingen Haven in Leeuwarden op tijd aankomt, is erg hoog (98,9 resp. 99,0%).
Hmm, in Friesland kunnen ze treinen die niet rijden op tijd laten rijden
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_75688133
  woensdag 16 december 2009 @ 14:30:29 #21
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75688249
Van een vriend:
quote:
RT:uitrukken 14:18 | PRIO 1 HV221 TS221 AL211 TS222 OD201 BR201 AG901 HSL SCHIPHOL - ROTTERDAM 103,8
Wat is er op de HSL?
quote:
14:18:26 16-12-09 17 POLI PRIO 1 HV221 TS221 AL211 TS222 OD201 BR201 AG901 HSL SCHIPHOL - ROTTERDAM 103,8 ROTTERDAM Tram / Trein / Metro (Middel Brand: ja) Vak: 5995552
1430030 Politie Rotterdam-Rijnmond ( Persinformatie Brandweer )
14:18:26 16-12-09 17 BRAN PRIO 1 HV221 TS221 AL211 TS222 OD201 BR201 AG901 HSL SCHIPHOL - ROTTERDAM 103,8 ROTTERDAM Tram / Trein / Metro (Middel Brand: ja) Vak: 5995552
1400999 BRW Rotterdam-Rijnmond ( Monitorcode )
1400902 BRW Rotterdam-Rijnmond ( AG-90.1 )
1400874 BRW Rotterdam-Rijnmond
1400852 BRW Rotterdam-Rijnmond ( Meldkamer Havenbedrijf )
1400223 BRW Rotterdam-Noord ( Bevelvoerders Frobenstraat )
1400222 BRW Rotterdam-Noord ( Blusgroep Frobenstraat )
1400221 BRW Rotterdam-Noord ( Kazernealarm Frobenstraat )
1400211 BRW Rotterdam-Noord ( Kazernealarm Laanslootseweg )
1400201 BRW Rotterdam-Noord ( OvD 2 )
1400200 BRW Rotterdam-Noord ( OvD 1 )
pi_75688319
Jammer dat dat linkje naar vertraging op utrecht niet volledig is.
Want de totale vertraging wordt nu beperkt door niet te melden dat er gewoon een heleboel treinen niet rijden
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
pi_75688324
Ik kon nog redelijk langs Amersfoort komen anders ..
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
  Redactie Sport woensdag 16 december 2009 @ 14:35:30 #24
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75688424
quote:
Op woensdag 16 december 2009 14:30 schreef James1988 het volgende:
Van een vriend:
[..]

Wat is er op de HSL?
[..]
Zou er een trein met 1500V-instelling de 25kV-sectie op zijn gereden?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_75688542
quote:
Op woensdag 16 december 2009 14:35 schreef dennistd het volgende:

[..]

Zou er een trein met 1500V-instelling de 25kV-sectie op zijn gereden?
*Poef*

[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')