abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76212583
10:00 EUR M3 Money Supply y/y -0.2% 0.4% 0.3%
10:00 EUR Private Loans y/y -0.7% -0.8% -0.8%

Geldhoeveelheid is in krimp. Deflation is coming
pi_76212740
Mooi, dan wacht ik nog even met grote aankopen.
pi_76213075
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 15:12 schreef pberends het volgende:

[..]

M3 en private loans van de eurozone inderdaad. Imho de meest interessante economische cijfers, waar bijna niemand op let.
Die gegevens zijn normaliter ook niet zo interessant omdat het niet veel beweegt. Nu daarentegen is het een belangrijke factor om te kijken in welke stront we nog komen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_76226798
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_76235738
http://www.fd.nl/artikel/(...)ieuwe-banen-scheppen

Japanse regering wil miljoenen nieuwe banen scheppen

Ze proberen het al 20 jaar, maar dat maakt niet uit.
  woensdag 30 december 2009 @ 22:02:50 #87
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_76244534
Heb eindelijk de grafiek gevonden voor de Europese m3-geldgroei door de jaren heen:

[ Bericht 1% gewijzigd door piepeloi55 op 30-12-2009 23:50:38 ]
pi_76254929
quote:
Op woensdag 30 december 2009 23:24 schreef piepeloi55 het volgende:
Heb eindelijk de grafiek gevonden voor de Europese m3-geldgroei door de jaren heen:

[ afbeelding ]
ik zie 'm niet...
pi_76255219

Hier dus.

M3 is nog nooit negatief geweest .
pi_76255930
quote:
Op donderdag 31 december 2009 10:49 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]

Hier dus.

M3 is nog nooit negatief geweest .
Thnx, de site van het plaats veranderd telkens...

Het meest vreemde zijn eigenlijk de commentatoren die in 2007-2008 waarschuwde voor hoge inflatie(en daarmee goudbeleggingsadviezen) door o.a. een (te) hoge m3-geldgroei. Deze kregen flinke media-aandacht. Nu het tegenovergestelde gebeurd hoor je er bijna niemand over praten.
pi_76259580
quote:
Op donderdag 31 december 2009 11:07 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Thnx, de site van het plaats veranderd telkens...

Het meest vreemde zijn eigenlijk de commentatoren die in 2007-2008 waarschuwde voor hoge inflatie(en daarmee goudbeleggingsadviezen) door o.a. een (te) hoge m3-geldgroei. Deze kregen flinke media-aandacht. Nu het tegenovergestelde gebeurd hoor je er bijna niemand over praten.
Vind ik ook hypocriet inderdaad. Willem Middelkoop had wel zijn mond vol over de hoge geldgroei, maar nu hoor ik 'm daar helemaal niet meer over. Ik denk dat we eerst juist een periode van deflatie moeten doormaken de komende jaren.
  donderdag 31 december 2009 @ 13:16:33 #93
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_76264366
quote:
Op donderdag 31 december 2009 13:16 schreef Deprater het volgende:

[..]

interessant
Zie ook mijn column uiteraard: http://frontpage.fok.nl/column/10856
pi_76266183
quote:
Op donderdag 31 december 2009 12:41 schreef pberends het volgende:

Vind ik ook hypocriet inderdaad. Willem Middelkoop had wel zijn mond vol over de hoge geldgroei, maar nu hoor ik 'm daar helemaal niet meer over. Ik denk dat we eerst juist een periode van deflatie moeten doormaken de komende jaren.
Dat hangt maar net van de overheidsmaatregelen af. Het natuurlijke economische verloop zou inderdaad deflatie zijn, maar zolang centrale banken de stukgelopen kredietproducten van banken overnemen, en geld drukken om staatsschuld te financieren, en overheden de hypotheekmarkt met goedkoop geld en steunmaatregelen blijven stimuleren, niet de vereiste bezuinigingen op het ambtenarenapparaat doorvoeren, met grote bouw- en infrastructuurprojecten de economie stimuleren, etc, krijgt die deflatie weinig kans.

De overheden voeren nu een koorddans-act uit. Links gaapt de afgrond van deflatie, rechts die van inflatie. Hoe langer ze doorgaan met stimuleren, hoe groter het kunstmatige overheidsaandeel in de economie en hoe groter de staatsschuld die we met zijn allen, met rente, uiteindelijk zullen moeten afbetalen; en hoe ernstiger de hyperinflatie waarin dat uiteindelijk vrijwel zeker moet eindigen.
pi_76275503
quote:
'Europese banken blijven kwetsbaar'

Uitgegeven: 31 december 2009 10:55
Laatst gewijzigd: 31 december 2009 10:43

AMSTERDAM - Europese banken zijn nog altijd kwetsbaar, maar hun problemen worden versluierd doordat ze goedkoop geld kunnen lenen van de Europese Centrale Bank (ECB). Dat zegt de Nederlandse topeconoom Willem Buiter donderdag in een interview met het Financieele Dagblad.

"De banken op het vasteland hebben niet zo schoon schip hoeven maken als de Britten en de Amerikanen. Maar een hoop problemen worden versluierd door de liquiditeitsprogramma's van de ECB", aldus Buiter.

Als voorbeeld wijst hij op Spanje, waar de klap op de huizenmarkt de economie onder zware druk heeft gezet. "Die zeepbel is leeggelopen, maar verliezen zijn maar mondjesmaat genomen."

Citigroup
Buiter treedt begin januari als hoofdeconoom in dienst van de Amerikaanse bank Citigroup. De afgelopen jaren was hij als hoogleraar Europese politieke economie verbonden aan de London School of Economics, daarvoor was hij onder meer werkzaam als beleidsbepaler van de Britse centrale bank en hoofdeconoom van de Europese ontwikkelingsbank.

Buiter waarschuwt in het interview dat de lage rentes die de westerse centrale banken nu hanteren een nieuwe zeepbel creëren in de opkomende economieën. "In China, Brazilië, India, Turkije en Indonesië worden door onze lage rentevoet en door hun onbekwame, gevaarlijke wisselkoersbeleid nu de grote credit booms en asset booms opgebouwd. Die knappen over vijf jaar, of zeven als je een optimist bent."

Lucht
Volgens de econoom wordt de economische groei van vooral China verkeerd ingeschat. "Als er geen drinkwater is of lucht om te ademen, is het leuk 9 procent te groeien, maar dat zal de modale Chinees veel minder helpen dan de groeicijfers suggereren."

Een terugval kan volgens Buiter dan ook niet uitblijven. "Een paar jaar 'the sky is the limit' en dan weer een ouderwetse grote crash."
http://www.nuzakelijk.nl/(...)jven-kwetsbaar-.html
pi_76275819
Where We Are, Where We're Heading (2010)

So with all this said, here's what I believe we're looking at for 2010... ready or not, here it comes!

•No, this is not a new Bull Market; the market will be lower on December 31st than it is on January 4th, quite possibly by a a hell of a lot. We may not break the March 2009 lows - but I also don't believe for a second we're going back to 1576 on the SPX. Not without the leverage - and we can't get the leverage. I believe we will end the year down from where we begin on January 1st. McHugh calls it "Wave 3 Down"; I call it "aw crap." Either way "irrational exuberance" is back for now but cash flow always wins in the end. I'll be a "generational buyer" of stocks when dividend yields are over 5% and P/Es are in single digits. We didn't get there last year and yet those are the historical metrics that mark true Bear Market bottoms. With that said, I would not be surprised if we hit 1220 on the SPX some time earlier in the year - but it is by no means a lock, contrary to what virtually everyone in the "pundit community" expects (most of which are looking for 1350 or more!)

•The Long end of the Bond Curve is going to move higher on yields. We have completed a long-term (multi-year) inverted Head and Shoulders pattern. The probability of the targets set by that pattern being achieved is extremely high. The target? 6.9% on the 30 year "long bond" - a rate that puts 30 year mortgage money at least to 7%. This prediction assumes that we do not get a panic-style sell-off in the Stock Market - if we do get one (and I think it's 50/50 on that) then I withdraw this prediction.

•House prices will fall another ~20% - whether as a consequence of the rate back-up or utter destruction in the markets generally. Sorry folks, the housing mess is not over. The math on this is simple; a $200,000 principal loan at 4.75% for 30 years produces a P&I of $1039.18. That same payment with a rate of 7% produces a principal financed of $157,107.95. If, for whatever reason (engineered or not) the stock market collapses then you get your housing price crash anyway.

•Banks will "give up" on holding their real estate as rates start to backup and will dump their foreclosure inventories. Why? Because the regulators may let them to play games with alleged "values" when people can get mortgages at 4%, but at 7% there's just no way the numbers work and the fraud becomes too difficult to countenance. There are rumors of major banks dumping hundreds of thousands of homes on the market next year - this is likely the backstory on "why."

•Credit will not ease for "ordinary people." All the exhortations about "lending more" have been going on now for more than two years yet have gone nowhere. The jawboning will continue but the results will not come, simply because there is no more good collateral left against which to lend. This will in turn lead to.

•A massive second wave of small business bankruptcies will sweep the nation. We've seen the first part of it. The second will be worse - far worse. With long rates backing up and the 30% credit card sweeping the land those who have relied on credit to operate in the small and mid-sized business world will get relentlessly squeezed. Many will fall.

•Unemployment will appear to be stabilizing - for a while - but that will prove illusory. We finish 2010 over 10% - no material improvement. If things get real bad we might see 12-14%. Yes, U-3. I won't stick my neck out that far as a prediction but I believe ending the year at or above 10% is a lock.

•The "revolting" call for last year was early - but not wrong. There will be at least one major coup or other violent overthrow of a government in 2010 tied to economic instability - either directly or via a war it spawns.

•The states will go to the government well for handouts, they will probably get them, but it won't matter. They'll get some assistance at least, but in the grand scheme of things it doesn't make any difference in a world where long rates are rising precipitously. California and Arizona are in the biggest trouble, with Michigan, New Jersey and New York right behind. The public employee unions will have a kitten but again, it won't matter - that which isn't there isn't there, whether you want it to be or not.

•A "double dip" will be recognized by the end of the year. Between taxes and rising rates - or an intentionally-detonated stock market to stop the long end of the bond curve going bananas - you can bet on it.

•China will lose control of their property and plant bubble - with horrible consequences. They're good at the game, but that which can't go on forever won't. I bet it blows up before the end of the year. If so, Australia's property market better watch out - they're levitating on the strength of China's commodity demand and pricing there is California-style.

•The Canadian Real Estate Market will show signs of cracking - especially in places like Vancouver. They may have another year before it all goes to hell, but the time approaches. Beware.

•The Fed's games will "leak" and credibility will be shaken severely. There's too much pressure. Something will give, somewhere. Washington DC is too hostile a place for the "hold hands and head for the cliff together" game to work with an election coming up......

•The Democrats lose big in the House. Time is probably too short for a viable third party to emerge for the midterm elections, and I don't expect the Democrats to lose House control. However, I do expect them to lose their filibuster-proof majority in the Senate, and to lose enough seats in The House to trash their "steamroller" approach to legislation. This might be bullish for the markets late in the year and into 2011 - maybe (divided government is generally good for the markets.)

•Congress continues to try to spend its way out of the recession - and runs head on into rising rates. Watch the TBAC reports. Those will be your "tell" along with the TIC data.

•One or more of the PIIGS (Portugal, Ireland, Italy, Greece, Spain) either defaults technically or is forced into austerity by the ECB. Further, Eastern Europe becomes dangerous destabilized. There is a real possibility of outright hostilities in that part of the world next year. Let's hope not. The ECB has a nasty problem on their hands; I have said for quite some time that the Euro is likely to trade at PAR down the road. This year is probably not the year for it, but the cracks in the dam that ultimately could destroy the European Union should become very apparent in 2010.

•Contrary to virtually EVERY "investment pundit" on the street today return OF capital will once again assert itself as the primary consideration. Sentiment indicators as of 12/31, along with 52-week highs, all are at levels that have been associated with tops on a historical basis. Treasury has to issue $2.5 trillion this year, while we all cheered when they issued $1.5 trillion last year - and got away with it. China has housing trading at 80x average incomes, Australia and parts of Canada have housing markets at 10x or more average incomes and the banksters and "investors" alike appear to have learned nothing, with "reaching for yield" coming back in force. Ponzi ponzi ponzi! Add to this geopolitical event risk and things get interesting. That which can't continue forever won't - we merely argue over timing, not outcome. I'll lay the marker on one or more of these timers reaching zero in 2010.

http://market-ticker.denn(...)re-Heading-2010.html

[ Bericht 94% gewijzigd door fedsingularity op 31-12-2009 22:18:13 ]
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_76349285
quote:
Op woensdag 30 december 2009 20:25 schreef pberends het volgende:
http://www.fd.nl/artikel/(...)ieuwe-banen-scheppen

Japanse regering wil miljoenen nieuwe banen scheppen

Ze proberen het al 20 jaar, maar dat maakt niet uit.
Banen scheppen is onmogelijk.

Als iets veertien keer niet werkt, waarom zou het dan de vijftiende keer wel werken?

Stelletje onbenullen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_76349296
quote:
Die lui van CATO mag ik ook wel. Die kunnen ook (bijna) ieder jaar op een financiele bijdrage rekenen. Moet trouwens wel altijd aan inspecteur Clouseau denken, als ik het woord CATO zie.

zondag 3 januari 2010 @ 12:31:47 #102
141482 Q.
JurassiQ
pi_76353593
quote:
Op zondag 3 januari 2010 12:18 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]
Jammer dat hij in 2007 stopt.
For great justice!
  zondag 3 januari 2010 @ 12:32:28 #103
179598 Deprater
pi_76353620
quote:
Op zondag 3 januari 2010 12:31 schreef Q. het volgende:

[..]

Jammer dat hij in 2007 stopt.
dat dus, want hij zal nu wel fors anders zijn
pi_76353883
quote:
Op zondag 3 januari 2010 12:32 schreef Deprater het volgende:

[..]

dat dus, want hij zal nu wel fors anders zijn
In welk opzicht denk je dat hij anders zal zijn? Stijgen deze vaste lasten verder ten koste van de koopkracht of dalen ze denk je?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_76353998
quote:
Op zondag 3 januari 2010 12:40 schreef Digi2 het volgende:

[..]

In welk opzicht denk je dat hij anders zal zijn? Stijgen deze vaste lasten verder ten koste van de koopkracht of dalen ze denk je?
Koopkracht is in verhouding sneller gedaald dan de kosten voor dat andere gestegen zijn...
Althans, dat denk ik
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 3 januari 2010 @ 12:47:17 #106
179598 Deprater
pi_76354140
quote:
Op zondag 3 januari 2010 12:40 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ik denk dat de vaste lasten gelijk blijven , maar de koopkracht, vooral onder ZZP ers, afneemt nu,
Ook vast personeel wordt vervangen door goedkoper volk, onder de smoes van inkrimpen, dat zie altijd in zulke jaren
pi_76354415
quote:
Op zondag 3 januari 2010 12:43 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Koopkracht is in verhouding sneller gedaald dan de kosten voor dat andere gestegen zijn...
Althans, dat denk ik
Voor zover ik het kan overzien stijgen de kosten aan premies en taxes. Energie is met $70-80 oil hetzelfde gebleven. Maar food en interest zijn gedaald.
Ik denk dat de kosten aan premies en taxes in de toekomst stevig gaan stijgen. Al met al denk ik dat de grafiek afvlakt. Maar de unfunded liabilities en taxes zullen de komende jaren stevig in het restje vrije koopkracht gaan hakken. En dan hebben we het nog niet eens over een mogelijk stijgende rente.
pi_76354736
en vergeet niet dat mensen nu gewoon een stuk minder kunnen/willen lenen voor de grotere consumptiegoederen
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_76354796
quote:
Op zondag 3 januari 2010 12:54 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Voor zover ik het kan overzien stijgen de kosten aan premies en taxes. Energie is met $70-80 oil hetzelfde gebleven. Maar food en interest zijn gedaald.
Ik denk dat de kosten aan premies en taxes in de toekomst stevig gaan stijgen. Al met al denk ik dat de grafiek afvlakt. Maar de unfunded liabilities en taxes zullen de komende jaren stevig in het restje vrije koopkracht gaan hakken. En dan hebben we het nog niet eens over een mogelijk stijgende rente.
Idd, volgens mij is het meeste juist (tijdelijk?) gedaald, behalve zorgpremies dan. Maar goed, de grafiek laat meer zien dat men sinds de jaren 80 eigenlijk niet veel rijker is geworden, relatief gezien.
pi_76355127
quote:
Op zondag 3 januari 2010 13:04 schreef pberends het volgende:

[..]

Idd, volgens mij is het meeste juist (tijdelijk?) gedaald, behalve zorgpremies dan. Maar goed, de grafiek laat meer zien dat men sinds de jaren 80 eigenlijk niet veel rijker is geworden, relatief gezien.
Men d8 rijker te zijn door asset inflation
pi_76355469
quote:
Op zondag 3 januari 2010 13:04 schreef pberends het volgende:

[..]

De jaren 80 waren zo slecht nog niet, iedereen had toen gewoon zijn spulletjes en kon het ook betalen. Meestal was dit zelfs ook nog op 1 inkomen.
  zondag 3 januari 2010 @ 13:41:08 #112
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_76356128
Het is wel zo dat je van sommige luxeproducten nu voor minder geld meer krijgt dan in de jaren 80. Neem PCs bijvoorbeeld (ergens begin jaren '90 betaalde mijn vader 3000 gulden (bijna 1400 euro) voor een 386)
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_76356140
quote:
Op zondag 3 januari 2010 13:22 schreef antonwachter het volgende:

[..]

De jaren 80 waren zo slecht nog niet, iedereen had toen gewoon zijn spulletjes en kon het ook betalen. Meestal was dit zelfs ook nog op 1 inkomen.
de verwachtingen lagen toen ook wel een beetje lager.

Overigens hadden we bij ons thuis 3 banen (nodig) om rond te kunnen komen in de jaren '80. Dan vind ik persoonlijk de jaren '00 toch een stuk leuker.
pi_76357752
en wij komen nog steeds rond met 1 baan, hebben ruimte om wat te sparen. kinderen en al. het ligt er wel allemaal aan wat je verwachtingen zijn. wij gaan niet vaak op vakantie en doen veel met tweede (3de, 4de, etc..) hands. maar we komen niks te kort. hebben een auto, computer, stereo en kleren. eten wat we willen en kunnen heus wel eens iets extra's doen
pi_76357960
quote:
Op zondag 3 januari 2010 14:22 schreef simmu het volgende:
en wij komen nog steeds rond met 1 baan, hebben ruimte om wat te sparen. kinderen en al. het ligt er wel allemaal aan wat je verwachtingen zijn. wij gaan niet vaak op vakantie en doen veel met tweede (3de, 4de, etc..) hands. maar we komen niks te kort. hebben een auto, computer, stereo en kleren. eten wat we willen en kunnen heus wel eens iets extra's doen
En hoelang geleden heb je je huis gekocht?
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_76499576
quote:
Op zondag 3 januari 2010 14:27 schreef edwinh het volgende:

[..]

En hoelang geleden heb je je huis gekocht?
niet. wij huren wij kopen komende oktober of daaromtrent ons eerste eigen huis (jawel. nog steeds dan van dat ene salaris)
pi_76515567
http://online.wsj.com/art(...)rticleTabs%3Darticle

Half of the 16 euro-zone countries are deemed to be at "high risk" in terms of the sustainability of their public finances. See an overview of each country's economic data.

Nederland high risk .
  donderdag 7 januari 2010 @ 12:12:26 #119
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_76517768
of je rond komt van één salaris, zegt natuurlijk niks. Het maakt nogal wat uit of je 15.000 euro verdient, of 100.000.
pi_76518781
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 12:12 schreef Lemans24 het volgende:
of je rond komt van één salaris, zegt natuurlijk niks. Het maakt nogal wat uit of je 15.000 euro verdient, of 100.000.
postdoc positie
niks bijzonders dus, maar ook geen armoe
  donderdag 7 januari 2010 @ 14:58:37 #121
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_76523633
quote:
More Bank Accounting Flexibility

The banks want "flexibility" to conceal insolvency. I'll say it: the PCAOB and Big 87654 either aid and abet securities fraud or are so incompetent they should be sent back to Accounting 101. These cowards sit and do nothing while insolvent entities like Citibank march on consuming public funds.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_76524798
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 14:58 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik wil ook een accounting flexibility als ik mijn hypotheek aflos, of mijn belasting teruggave bereken. Zijn die banken nu helemaal van de pot gerukt. Juist door deze onzin is een groot gedeelte van de huidige ellende ontstaan.
  donderdag 7 januari 2010 @ 15:30:45 #123
38496 Perrin
pi_76524875
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 15:28 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik wil ook een accounting flexibility als ik mijn hypotheek aflos, of mijn belasting teruggave bereken. Zijn die banken nu helemaal van de pot gerukt. Juist door deze onzin is een groot gedeelte van de huidige ellende ontstaan.
Lijkt me heerlijk.. naast gratis geld tevoorschijn toveren ook nog door de wet gedekt je boekhouding bij elkaar fantaseren.
pi_76525101
Alles om de insolvabiliteit van het financiele stelsel verborgen te houden, hoelang zal het nog duren voordat er geen houden meer aan is.

Overigens is de geschatte m3-moneysupply in de USA ook negatief geworden. Deflatie is coming zodra de huidige bubble gecreerd door overheden en centrale banken ploft.
  donderdag 7 januari 2010 @ 17:47:35 #125
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_76529947
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 15:36 schreef piepeloi55 het volgende:
Alles om de insolvabiliteit van het financiele stelsel verborgen te houden, hoelang zal het nog duren voordat er geen houden meer aan is.

Overigens is de geschatte m3-moneysupply in de USA ook negatief geworden. Deflatie is coming zodra de huidige bubble gecreerd door overheden en centrale banken ploft.
[ afbeelding ]
Nou ja, de groei is negatief geworden, dat is toch wel wat anders...
Nicht ärgern, nur wundern!
pi_76530400
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 17:47 schreef Hooghoudt het volgende:

[..]

Nou ja, de groei is negatief geworden, dat is toch wel wat anders...
Dat betekent dat de geldhoeveelheid in de werkelijke economie krimpt. En dat is een zwaar deflationaire kracht, behalve als je natuurlijk gelooft dat banken binnenkort weer massaal gaan uitlenen. Persoonlijk zie ik dat de komende jaren niet gebeuren en dit patroon alleen versterken.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 19:41:08 #128
141482 Q.
JurassiQ
pi_76575531
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 17:59 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Dat betekent dat de geldhoeveelheid in de werkelijke economie krimpt. En dat is een zwaar deflationaire kracht, behalve als je natuurlijk gelooft dat banken binnenkort weer massaal gaan uitlenen. Persoonlijk zie ik dat de komende jaren niet gebeuren en dit patroon alleen versterken.
Tijd om mijn hypotheekschuld af te lossen geloof ik. .
For great justice!
pi_76584496
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 19:41 schreef Q. het volgende:

[..]

Tijd om mijn hypotheekschuld af te lossen geloof ik. .
Zou wel het beste zijn, vandaag weer een cijfer over de Amerikaanse consumentenkrediet:
Recorddaling consumentenkrediet VS.
Het patroon versterkt zich alleen maar.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 23:19:54 #130
179598 Deprater
pi_76584574
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:17 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Zou wel het beste zijn, vandaag weer een cijfer over de Amerikaanse consumentenkrediet:
Recorddaling consumentenkrediet VS.
Het patroon versterkt zich alleen maar.
Tja er zal ook wel het een en ander afgeschreven zijn, op credit cards en zo
en nieuwe kredietwaardige klanten die vind je nu niet
pi_76585005
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 23:19 schreef Deprater het volgende:
Tja er zal ook wel het een en ander afgeschreven zijn, op credit cards en zo
en nieuwe kredietwaardige klanten die vind je nu niet
Uiteraard, maar daarnaast zijn consumenten ook angstiger geworden over hun financiele positie. Dus zowel bij banken als consumenten is de bereidheid krediet op te nemen/ te verstrekken afgenomen.
  zondag 10 januari 2010 @ 10:08:07 #132
38496 Perrin
pi_76624209
quote:
Venezuela Devalues Bolivar 17% To 50%

Two-tier exchange rate reintroduced to limit imports and help domestic businesses.

President Hugo Chavez has devalued Venezuela's currency by at least 17%.

The bolivar will now have two levels--a preferential rate of 2.6 bolivars per U.S. dollar for priority imports like food, health and machinery and a 4.3 "petrodollar" rate for other goods.
pi_76702945
quote:
'Hypo Real wil 'mega bad bank' opzetten

MUNCHEN - De door de financiële crisis zwaar getroffen Duitse vastgoedbank Hypo Real Estate (HRE) wil een 'bad bank' opzetten en daarin voor 180 tot 200 miljard euro aan rommelbeleggingen onderbrengen. Dat meldde het Duitse blad Der Spiegel dit weekeinde.

Volgens Der Spiegel worden in die 'bad bank' waardeloze hypotheekbeleggingen en problematische en niet-strategische vastgoed- en staatsleningen ondergebracht. Het resterende, gezonde deel van HRE zal dan krimpen in balanstotaal van circa 400 miljard euro tot hooguit 150 miljard euro.

HRE, de grootste vastgoedfinancierder van Europa, werd zeer hard geraakt door de crisis en moest met vele miljarden aan staatshulp in leven worden gehouden. Afgelopen jaar werd HRE door de staat overgenomen. Mogelijk krijgt de bank nog extra steun. (ANP)
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-bank-opzetten.dhtml
  maandag 11 januari 2010 @ 23:23:17 #134
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_76703338
Wat gebeurt er dan eigenlijk vervolgens met zo'n 'bad bank'? Die mag de overheid zeker opkopen?
---
  maandag 11 januari 2010 @ 23:31:40 #135
179598 Deprater
pi_76703809
quote:
Op maandag 11 januari 2010 23:23 schreef Zero2Nine het volgende:
Wat gebeurt er dan eigenlijk vervolgens met zo'n 'bad bank'? Die mag de overheid zeker opkopen?
wachten tot het goedkomt, maar dat zit er niet in .
pi_76709557
Wie wilt dan aandeelhouder worden van een bank die gedoemt is failliet te gaan?
pi_76711019
quote:
Op maandag 11 januari 2010 23:23 schreef Zero2Nine het volgende:
niks. wachten tot het over is en hopen dat er dan een idioot wel intrapt om de zooi te kopen. of idd verpatsen aan de overheid. kan iemand weer een lulverhaal gaan ophangen over dat de belastingbetaler er op vooruit gaat door zo'n actie....
pi_76712433
Omgekeerd sterfhuis dus? volgens mij wilde Bos dat ook in Nederland doen, vraag me af wat je er nou mee kan anders dan die bank aan de belastingbetaler te verpatsen.
pi_76721494
Das het hele probleem van een schuldenberg die in elkaar stort: veel IOU's worden waardeloos.
  woensdag 13 januari 2010 @ 11:46:48 #140
38496 Perrin
pi_76756208
Wat een overwachte verrassing
quote:
Griekenland knoeide met statistieken

De Griekse regering heeft de voorbije jaren zijn cijfers over de overheidsschuld en de begroting niet correct weergegeven. Dat staat in een rapport van Eurostat, het statistisch bureau van de Europese Commissie. Die laatste overweegt juridische stappen, zo melden verschillende media.
pi_76756403
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 11:46 schreef Perrin het volgende:
Wat een overwachte verrassing
[..]

mogen ze de VS ook eens bekijken :d
pi_76756436
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 14:47 schreef pberends het volgende:

[..]

W-shape m'n reet inderdaad. Dan denkt men dat we nog een 2e dipje krijgen, en dat we daarna pas weer volledig herstellen. Lijkt me niet erg geloofwaardig. Komende 5 jaar gaan we echt niet herstellen, maar af en toe een baby-stapje omhoog in een lange downtrend.
idd zoiets denk ik ook , ik denk zelfs de komende 10 jaar dan weer in een recessie dan weer net eruit zonder dat ooit een grote klap of grote boom komt.
pi_76757195
www.recovery.not
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  woensdag 13 januari 2010 @ 12:41:15 #144
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_76758006
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 12:15 schreef Prutzenberg het volgende:
www.recovery.not
Die url doet het niet
---
  woensdag 13 januari 2010 @ 15:09:59 #145
38496 Perrin
pi_76763622
quote:
More than 13% of Mortgages Delinquent or Foreclosed in November

One in every 7.5 homeowners either fell into delinquency or foreclosure as of November 30, 2009, according to the December mortgage monitor report from Lender Processing Services.
  woensdag 13 januari 2010 @ 15:21:15 #146
38496 Perrin
pi_76764120
quote:
NYTimes: The Other Plot to Wreck America

What we don’t know will hurt us, and quite possibly on a more devastating scale than any Qaeda attack. Americans must be told the full story of how Wall Street gamed and inflated the housing bubble, made out like bandits, and then left millions of households in ruin. Without that reckoning, there will be no public clamor for serious reform of a financial system that was as cunningly breached as airline security at the Amsterdam airport. And without reform, another massive attack on our economic security is guaranteed. Now that it can count on government bailouts, Wall Street has more incentive than ever to pump up its risks — secure that it can keep the bonanzas while we get stuck with the losses.
pi_76764638
AMSTERDAM (Dow Jones)--Aandelenkoersen worden kunstmatig hoog gehouden en vanaf de tweede helft van 2010 lijkt een daling onvermijdelijk, aldus hoofdeconoom David Karsbol van de Saxo Bank.
"Aandelen zijn nu een zeepbel", zegt Karsbol woensdag tijdens een presentatie van de Deense bank in Amsterdam. Vanaf midden 2010 voorziet hij een daling van de toonaangevende beursindices.
De Deen vergelijkt de huidige crisis met de 'savings and loans' crisis in de jaren '80 in de Verenigde Staten en het uiteenspatten van de internetzeepbel aan het begin van deze eeuw. In beide gevallen volgden jaren van krimpende kredietverlening aan het Amerikaanse bedrijfsleven.
"Maar deze keer zal het met veel meer geweld gaan", luidt zijn onheilsvoorspelling. Hij wijst op de sinds de jaren '70 gestaag gegroeide 'leverage': de totale schulden ten opzichte van het bruto binnenlands product in de Verenigde Staten. "De deleverage is nu begonnen. We kijken aan tegen een daling van deze ratio voor de komende twee decennia."
De blootstelling aan de huizenmarkt en de markt voor commercieel vastgoed gaat nog "veel pijn doen" bij banken, onder meer via hun enorme hypotheekportefeuilles. Ze hebben volgens Karsbol nog onvoldoende afgeschreven op die beleggingen, "maar dat zullen ze in 2011 wel moeten doen".
Zijn advies aan beleggers is daarom om helemaal weg te blijven van banken. "Wij adviseren niet in banken te beleggen, het is een loterij", zegt hij, waarbij de winkans voor een groot deel wordt bepaald door de bereidheid van de overheid om de reddende hand te bieden.
In veel Amerikaanse staten kunnen huiseigenaren onder hun hypotheek uitkomen door simpelweg de sleutels van hun huis in te leveren bij de bank. Het enige dat ze hiervan tot nu toe weerhoudt is hun "eergevoel", aldus Karsbol.
Nu mensen meer en meer inzien dat zij de rekening moeten betalen voor de redding van in problemen geraakte banken, voelen ze zich steeds minder geroepen te voldoen aan hun bankverplichtingen. Karsbol waarschuwt voor 'strategic defaulting': huizenbezitters die hun hoge hypotheeklasten nog wel kunnen betalen, maar toch hun sleutel inleveren, omdat de hypotheek hoger is dan de verkoopwaarde van hun huis.
Het goede nieuws is dat consumenten zo wel ruimte krijgen om te gaan sparen. Hun spaarzin zal volgens Karsbol ook hun consumptie drukken. Het gevolg zal zijn dat de Verenigde Staten voor het eerst in decennia een overschot op de betalingsbalans zal krijgen.
Omdat met het spaargeld het begrotingstekort van de overheid kan worden gefinancierd, worden de Verenigde Staten minder afhankelijk van financiering door het buitenland. Over Amerikaanse staatsobligaties is de Saxo-econoom daarom minder pessimistisch dan anderen.
Toch staan overheden in de hele westerse wereld nog voor ingrijpende hervormingen. Zo moet de transparantie binnen het systeem verbeteren, om de verliezen bij met name de financiele instellingen echt zichtbaar te maken. Er zit volgens Karsbol niets anders op dan verlies te nemen op de schulden die te groot zijn om terug te betalen, ook als meer banken en houders van bankobligaties daardoor onderuit gaan.
Het alternatief zou een scenario van stagnatie en deflatie zijn, zoals zich dat de afgelopen twintig jaar in Japan heeft ontvouwen. "Daar is het de overheid ook niet gelukt om zich met nutteloze investeringen uit de economische problemen te spenderen."
Karsbol voorziet een omkeer van de huidige situatie, waarin arme landen met hoge groei de financierders zijn van rijke westerse landen met lage groei. "Die perverse situatie gaat omkeren. Westerse landen gaan sparen, waarmee groei gefinancierd kan worden in regio's als Azie - exclusief Japan."
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  woensdag 13 januari 2010 @ 16:00:46 #148
38496 Perrin
pi_76765884
quote:
Wall Street Journal: Bring Back Glass-Steagall
Banks that behave like hedge funds don't deserve guarantees.

One of these days, we will finally dispel the "New Economy" mysticism that beclouds this issue and begin to think seriously about how to re-regulate the financial sector. And when we do, we may find that the answer involves some version of the idea behind Glass-Steagall—drawing a line between banks that the government effectively guarantees and banks that behave like big hedge funds, experimenting with the latest financial toxins. Hopefully, that day will come before Wall Street decides to take another headlong run at some attractive cliff.
pi_76784961
quote:
$1.500.000.000.000,--
... oftewel 1,5 biljoen dollar: dat dreigt dit jaar het begrotingstekort van de Verenigde Staten te worden. Het sombere vooruitzicht staat in een rapport van de Amerikaanse overheid. En het is niet het enige schrikbarend hoge getal dat in het verslag genoemd staat.

2009 niet veel beter
Zo komt het tekort over het fiscale jaar 2009 is uit op 1,4 biljoen dollar. Dat komt overeen met het voorlopige cijfer dat al vorig jaar oktober werd gepubliceerd. Het begrotingsjaar loopt in de VS op 30 september af.

Buitenlandse beleggers
De 1,4 biljoen dollar was al 950 miljard meer dan een jaar eerder. Over het eerste kwartaal van het fiscale jaar 2010 kwam het tekort uit op 389 miljard dollar. De staatsschuld van de Verenigde Starten bedraagt inmiddels 12 triljoen dollar en wordt voor een belangrijk deel gefinancierd door buitenlandse beleggers.

Staatsschuld beperken
In het rapport wordt ervoor gewaarschuwd dat de rente op de schuld kan toenemen als de schuld nog verder stijgt. De regering zou als doel moeten hebben om de staatsschuld te beperken tot 60 procent van de omvang van de economie van de Verenigde Staten, het bruto binnenlands product.
  donderdag 14 januari 2010 @ 00:56:35 #150
179598 Deprater
pi_76791724
De USA gaat failliet

Als ook de huren blijven dalen door dat arme amerikanen steeds meer gaan inleveren qua woonruimte, dan zullen nog veel meer mensen de sleutels van de koopwoning inleveren bij de bank
pi_76795527
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 22:47 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]
En dat is nog maar het positieve scenario, bij 'economische groei'. Zodra de zooi weer onderuit flikkert wordt het nog veel erger.
For great justice!
pi_76796645
ik heb echt het gewoel alsof ik in een time warp terug naar 2007/2008 zit!
pi_76796756
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 09:18 schreef simmu het volgende:
ik heb echt het gewoel alsof ik in een time warp terug naar 2007/2008 zit!
en wederom zag niemand het aankomen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_76797014
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 09:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

en wederom zag niemand het aankomen
hier wel verschillende mensen hoor
maar ja; die worden altijd voor economic pussy-men uitgemaakt he!
pi_76797036
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 15:21 schreef Perrin het volgende:

[..](gebazel uit de NY Times)

Obama probeert via de NY Times de banken zwart te maken (de banken, die hun TARP geld rap aan het terugbetalen zijn), maar feit is dat de overheid zelf de grootste fouten heeft gemaakt. Of gaan we ook nog iets horen over IAG, Freddy & Fannie en GMAC?
pi_76797232
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 09:36 schreef Lyrebird het volgende:
Obama probeert via de NY Times de banken zwart te maken (de banken, die hun TARP geld rap aan het terugbetalen zijn), maar feit is dat de overheid zelf de grootste fouten heeft gemaakt. Of gaan we ook nog iets horen over IAG, Freddy & Fannie en GMAC?
Ach, Fanny en Freddy zijn sind 24 dec 2009 volledig gedekt door de USgov waarschijnlijk vooral omdat nu de Option arms massaal gaan resetten en dat gaat daverende verliezen opleveren.
pi_76797580
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 09:36 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het is een feit dat de overheid onder druk van de banksector allemaal versoepelingen heeft doorgevoerd. Om nu de overheid overal de schuld van te geven gaat me echt een stap te ver, de sector wou zelf versoepeling van veel regels hebben. De sector heeft bewezen er niet mee om te kunnen gaan, wordt vervolgens door de overheid gered, en nu krijgt diezelfde overheid weer van jou de schuld.

Ik geef toch het corporatisme wat teveel in de (amerikaanse) politiek is doorgedrongen de zwarte piet.
pi_76798030
nja. je kan de schuld van slechte bedrijfsvoering niet enkel bij de overheid leggen hoor. bedrijven zijn er zelf ook nog altijd bij. en tis nou niet zo dat ze dan nu hun leven beteren ofzo he!

tis jandorie net als dat dsb-gedupeerden gedoetje.
quote:
hoi,

ik ga uw belangen verdedigen omdat u genaaid bent door de dsb om een te dure hypotheek te kopen van hun. ehm...... gezien uw historie he, wilt u niet leuk een hypotheekje aanschaffen van mijn andere bedrijf?

was getekend, Jelle Hendrickx.
de man die altijd mogelijkheden ziet
pi_76798119
De omvang van de bedragen in uit te geven obligaties stijgen enorm en daarmee ook het wantrouwen. De rente (vooral de lange rente) zal enorm gaan stijgen en de FED zal daar niks meer aan kunnen doen over een tijdje. Door die hogere rente zal ook meer gespaard worden en daardoor kan men de de schulden steeds meer met binnenlands geld financieren, daarnaast zal het lenen worden afgeremd. Meer sparen en minder lenen is natuurlijk rampzalig voor de Amerikaanse economie, er word immers minder geconsumeerd. De markt zorgt er dus vroeg of laat voor dat de onevenwichtigheden uit het systeem gehaald worden.

Je moet je pas zorgen gaan maken als of de FED blijft monetariseren ondanks dat het negatieve effecten met zich meebreng. Of dat de Amerikaanse overheid ondanks een oplopende rente en een steeds moeilijkere te financieren schuld weigert te bezuinigen en te schrappen in het sociale stelsel. Tot die tijd is het tij nog te keren, al zijn alle senario's rampzalig voor de onderliggende economie.

[ Bericht 3% gewijzigd door piepeloi55 op 14-01-2010 10:35:56 ]
pi_76800994
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 10:21 schreef piepeloi55 het volgende:
Tot die tijd is het tij nog te keren, al zijn alle senario's rampzalig voor de onderliggende economie.
Is dat zo? Ik denk nu gewoon hard op.

Ik heb een behoorlijk lange tijd in de VS geleefd, en heb me vaak afgevraagd of hun economie wel zo geweldig is. Waar de Amerikanen namelijk mee kampen, is een ongelofelijke inflatie. Voor een beetje studie mag je zo $35k per jaar neerleggen. Huizen zijn in het Mid-Westen goedkoop, maar aan de kust betaal je je blauw. Eigenlijk alles wat in de VS wordt geproduceerd is duur. Voedsel is overigens relatief goedkoop. Amerikanen geven een enorme hoeveelheid geld uit aan Chinese troep (Nederlanders doen er anders niet veel voor onder), vervoer en ziektenkosten. En het grootste probleem is dat iedereen zich zonder problemen zwaar in de schulden steekt.

Dat systeem mag wel eens opgeschud worden. Laat mensen maar weer gaan sparen voordat ze iets kopen. Laat ze wat minder eten kopen, en wat minder troep. Een goedlopende business is nog altijd de verhuur van opslagruimte. Deels vanwege foreclosures, maar ook omdat Amerikanen hun troep niet kwijtkunnen in huis. Laat ze maar weer eens een tijdje met de benen op de grond staan.

Zo kreeg ik de afgelopen week een mailtje van de president van mijn oude universiteit, waarin werd uitgelegd hoe ze met de budgetkortingen omgingen. Nu gingen ze kijken naar het personeelsbestand, of er niet gesneden kon worden, nu gingen ze kijken of er geen technische aanpassingen aan bestaande gebouwen konden worden gedaan, om de energierekeningen omlaag te krijgen. Ze hebben er veel te lang op grote voet geleefd. Een flinke recessie is goed om het zaakje daar een tijdje uit te laten zieken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')