abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76795527
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 22:47 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]
En dat is nog maar het positieve scenario, bij 'economische groei'. Zodra de zooi weer onderuit flikkert wordt het nog veel erger.
For great justice!
pi_76796645
ik heb echt het gewoel alsof ik in een time warp terug naar 2007/2008 zit!
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_76796756
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 09:18 schreef simmu het volgende:
ik heb echt het gewoel alsof ik in een time warp terug naar 2007/2008 zit!
en wederom zag niemand het aankomen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_76797014
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 09:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

en wederom zag niemand het aankomen
hier wel verschillende mensen hoor
maar ja; die worden altijd voor economic pussy-men uitgemaakt he!
pi_76797036
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 15:21 schreef Perrin het volgende:

[..](gebazel uit de NY Times)

Obama probeert via de NY Times de banken zwart te maken (de banken, die hun TARP geld rap aan het terugbetalen zijn), maar feit is dat de overheid zelf de grootste fouten heeft gemaakt. Of gaan we ook nog iets horen over IAG, Freddy & Fannie en GMAC?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_76797232
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 09:36 schreef Lyrebird het volgende:
Obama probeert via de NY Times de banken zwart te maken (de banken, die hun TARP geld rap aan het terugbetalen zijn), maar feit is dat de overheid zelf de grootste fouten heeft gemaakt. Of gaan we ook nog iets horen over IAG, Freddy & Fannie en GMAC?
Ach, Fanny en Freddy zijn sind 24 dec 2009 volledig gedekt door de USgov waarschijnlijk vooral omdat nu de Option arms massaal gaan resetten en dat gaat daverende verliezen opleveren.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_76797580
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 09:36 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het is een feit dat de overheid onder druk van de banksector allemaal versoepelingen heeft doorgevoerd. Om nu de overheid overal de schuld van te geven gaat me echt een stap te ver, de sector wou zelf versoepeling van veel regels hebben. De sector heeft bewezen er niet mee om te kunnen gaan, wordt vervolgens door de overheid gered, en nu krijgt diezelfde overheid weer van jou de schuld.

Ik geef toch het corporatisme wat teveel in de (amerikaanse) politiek is doorgedrongen de zwarte piet.
pi_76798030
nja. je kan de schuld van slechte bedrijfsvoering niet enkel bij de overheid leggen hoor. bedrijven zijn er zelf ook nog altijd bij. en tis nou niet zo dat ze dan nu hun leven beteren ofzo he!

tis jandorie net als dat dsb-gedupeerden gedoetje.
quote:
hoi,

ik ga uw belangen verdedigen omdat u genaaid bent door de dsb om een te dure hypotheek te kopen van hun. ehm...... gezien uw historie he, wilt u niet leuk een hypotheekje aanschaffen van mijn andere bedrijf?

was getekend, Jelle Hendrickx.
de man die altijd mogelijkheden ziet
pi_76798119
De omvang van de bedragen in uit te geven obligaties stijgen enorm en daarmee ook het wantrouwen. De rente (vooral de lange rente) zal enorm gaan stijgen en de FED zal daar niks meer aan kunnen doen over een tijdje. Door die hogere rente zal ook meer gespaard worden en daardoor kan men de de schulden steeds meer met binnenlands geld financieren, daarnaast zal het lenen worden afgeremd. Meer sparen en minder lenen is natuurlijk rampzalig voor de Amerikaanse economie, er word immers minder geconsumeerd. De markt zorgt er dus vroeg of laat voor dat de onevenwichtigheden uit het systeem gehaald worden.

Je moet je pas zorgen gaan maken als of de FED blijft monetariseren ondanks dat het negatieve effecten met zich meebreng. Of dat de Amerikaanse overheid ondanks een oplopende rente en een steeds moeilijkere te financieren schuld weigert te bezuinigen en te schrappen in het sociale stelsel. Tot die tijd is het tij nog te keren, al zijn alle senario's rampzalig voor de onderliggende economie.

[ Bericht 3% gewijzigd door piepeloi55 op 14-01-2010 10:35:56 ]
pi_76800994
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 10:21 schreef piepeloi55 het volgende:
Tot die tijd is het tij nog te keren, al zijn alle senario's rampzalig voor de onderliggende economie.
Is dat zo? Ik denk nu gewoon hard op.

Ik heb een behoorlijk lange tijd in de VS geleefd, en heb me vaak afgevraagd of hun economie wel zo geweldig is. Waar de Amerikanen namelijk mee kampen, is een ongelofelijke inflatie. Voor een beetje studie mag je zo $35k per jaar neerleggen. Huizen zijn in het Mid-Westen goedkoop, maar aan de kust betaal je je blauw. Eigenlijk alles wat in de VS wordt geproduceerd is duur. Voedsel is overigens relatief goedkoop. Amerikanen geven een enorme hoeveelheid geld uit aan Chinese troep (Nederlanders doen er anders niet veel voor onder), vervoer en ziektenkosten. En het grootste probleem is dat iedereen zich zonder problemen zwaar in de schulden steekt.

Dat systeem mag wel eens opgeschud worden. Laat mensen maar weer gaan sparen voordat ze iets kopen. Laat ze wat minder eten kopen, en wat minder troep. Een goedlopende business is nog altijd de verhuur van opslagruimte. Deels vanwege foreclosures, maar ook omdat Amerikanen hun troep niet kwijtkunnen in huis. Laat ze maar weer eens een tijdje met de benen op de grond staan.

Zo kreeg ik de afgelopen week een mailtje van de president van mijn oude universiteit, waarin werd uitgelegd hoe ze met de budgetkortingen omgingen. Nu gingen ze kijken naar het personeelsbestand, of er niet gesneden kon worden, nu gingen ze kijken of er geen technische aanpassingen aan bestaande gebouwen konden worden gedaan, om de energierekeningen omlaag te krijgen. Ze hebben er veel te lang op grote voet geleefd. Een flinke recessie is goed om het zaakje daar een tijdje uit te laten zieken.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_76801138
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 09:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het is een feit dat de overheid onder druk van de banksector allemaal versoepelingen heeft doorgevoerd. Om nu de overheid overal de schuld van te geven gaat me echt een stap te ver, de sector wou zelf versoepeling van veel regels hebben. De sector heeft bewezen er niet mee om te kunnen gaan, wordt vervolgens door de overheid gered, en nu krijgt diezelfde overheid weer van jou de schuld.

Ik geef toch het corporatisme wat teveel in de (amerikaanse) politiek is doorgedrongen de zwarte piet.
Begrijp me goed, de banken zijn wel degelijk schuldig. Wie fouten maakt, moet op de blaren zitten. Maar ook daar heeft de overheid deels schuld in: die liet de banken niet op hun blaren zitten. Het is daarom ook niet zo gek dat er binnen die sector weinig veranderd is, anders dan dat de overheid er nog meer regels tegen aan heeft gelijmd om in de toekomst problemen te voorkomen, die natuurlijk net zo weinig effect zullen hebben als de oude regels.

En wat betreft het corporatisme geef ik je 100% gelijk. Maar ja, zonder grote almachtige overheid is de kans op corporatisme ook een stuk kleiner. Het zijn echt geen libertariers, die Amerikanen.
  donderdag 14 januari 2010 @ 12:09:42 #162
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_76801556
Een flinke recessie zonder licht aan het einde van de tunnel zorgt echter ook voor heel veel woedende (en gewapende) amerikaanse burgers zoals onderstaand:
quote:
Main Street Is Suffering A Fate Not Of Our Doing
The nation is in the grips of an economic collapse created by Wall Street and Congress. Congress repealed Glass-Steagall and allowed Wall Street to set up a conduit – a GIANT PIPE – which began sucking all commercial and residential loans into security packages that were subsequently used as down payments and anchors on larger derivatives, credit default swaps and other goofy gambling products. Thus began the incredible velocity of monies backed by the taxpayer since 1997.

The loans are insured by the taxpayer, either directly (in the case of most residential loans) or indirectly (in the case of commercial loans where the lenders are federally insured). In those cases where investment banks (the gamblers) who built financial units to sell the securitized loans failed, they too were bailed out with FUTURE taxpayer monies (treasury debt).

All of us out here along the fruited plain must pay back all these trillions. It will take three lifetimes. It is a very real form of human bondage.

Because the taxpayer and all of us out here away from New York and Washington D.C. are now underwriting a calamity not of our making, well, it demands something on the scale of The Inquisition.

My town got hit by a cataclysmic de facto thermo-nuclear device and I want answers. I want atonement. I want heads. And that includes Congress and Wall Street.

And that includes anyone who had a hand in helping Congress and Wall Street murder larger society.

My city is gone.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 14 januari 2010 @ 12:12:29 #163
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_76801669
Lyrebird, denk jij trouwens dat Europa en/of Nederland fundamenteel beter in elkaar zit als de USA? Of zitten wij hier eigenlijk met dezelfde problemen?

Onlangs waren er een aantal topics op fok over de tekorten in de Eurozone, en de tekorten van NL. Het leek erop dat de tekorten vergelijkbaar waren met die van Amerika.

Maargoed, het blijft natuurlijk zo dat de koers van Amerika omgedraaid moet worden, met het huidige beleid hebben ze in 2050 800% van BNP schuld.
pi_76801886
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 12:12 schreef Illiberal het volgende:
Lyrebird, denk jij trouwens dat Europa en/of Nederland fundamenteel beter in elkaar zit als de USA? Of zitten wij hier eigenlijk met dezelfde problemen?

Onlangs waren er een aantal topics op fok over de tekorten in de Eurozone, en de tekorten van NL. Het leek erop dat de tekorten vergelijkbaar waren met die van Amerika.

Maargoed, het blijft natuurlijk zo dat de koers van Amerika omgedraaid moet worden, met het huidige beleid hebben ze in 2050 800% van BNP schuld.
Om heel eerlijk te zijn, ben ik bang dat het in Europa nog veel erger gesteld is. Ten eerste mist men in Europa de kennis om te innoveren, is de markt veel te star om zich aan te passen aan een economische neergang (dit in tegenstelling tot de VS) en zit men met de vergrijzing. Mij zie je dus ook niet meer terug.
  donderdag 14 januari 2010 @ 12:19:24 #165
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_76801960
Dat wou ik even horen

Of juist niet want ik woon hier

Maar ik hoor meer kritiek op Amerika da op Europa. Dus vandaar.
  donderdag 14 januari 2010 @ 12:19:58 #166
38496 Perrin
pi_76801971
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 12:17 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Om heel eerlijk te zijn, ben ik bang dat het in Europa nog veel erger gesteld is. Ten eerste mist men in Europa de kennis om te innoveren, is de markt veel te star om zich aan te passen aan een economische neergang (dit in tegenstelling tot de VS) en zit men met de vergrijzing. Mij zie je dus ook niet meer terug.
Daarentegen heeft Europa wel een infrastructuur die niet geheel gebouwd is op vervoer per auto. Dat zou best nog eens handig van pas kunnen komen de komende decennia.
pi_76802012
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 12:09 schreef Perrin het volgende:
Een flinke recessie zonder licht aan het einde van de tunnel zorgt echter ook voor heel veel woedende (en gewapende) amerikaanse burgers zoals onderstaand:
[..]
Prima toch? Dat is het zelfreinigende vermogen van de VS.

Ik heb jarenlang hoofdschuddend voor de TV gezeten, als Bush of het Congres weer een geldverslindende regel had ingevoerd. Onder Obama, Pelosi en Reid loopt dat natuurlijk de spuitgaten uit. En ik was zeker niet de enige. De enige reden dat de burger het uiteindelijk wel allemaal goed vond, was brood en spelen. En nu het brood langzaam op raakt, en de spelen eigenlijk ook, begint die burger weer na te denken.
pi_76802083
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 12:19 schreef Perrin het volgende:

[..]

Daarentegen heeft Europa wel een infrastructuur die niet geheel gebouwd is op vervoer per auto. Dat zou best nog eens handig van pas kunnen komen de komende decennia.
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, alhoewel je de Amerikanen niet moet uitvlakken als het gaat om innovatie. Die zijn als geen ander in staat om binnen de kortste keren een heel nieuw systeem uit de grond te stampen, mits de overheid niet in de weg gaat liggen.
pi_76802091
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 11:54 schreef Lyrebird het volgende:

Ik heb een behoorlijk lange tijd in de VS geleefd, en heb me vaak afgevraagd of hun economie wel zo geweldig is. Waar de Amerikanen namelijk mee kampen, is een ongelofelijke inflatie. Voor een beetje studie mag je zo $35k per jaar neerleggen. Huizen zijn in het Mid-Westen goedkoop, maar aan de kust betaal je je blauw. Eigenlijk alles wat in de VS wordt geproduceerd is duur. Voedsel is overigens relatief goedkoop. Amerikanen geven een enorme hoeveelheid geld uit aan Chinese troep (Nederlanders doen er anders niet veel voor onder), vervoer en ziektenkosten. En het grootste probleem is dat iedereen zich zonder problemen zwaar in de schulden steekt.

Dat systeem mag wel eens opgeschud worden. Laat mensen maar weer gaan sparen voordat ze iets kopen. Laat ze wat minder eten kopen, en wat minder troep. Een goedlopende business is nog altijd de verhuur van opslagruimte. Deels vanwege foreclosures, maar ook omdat Amerikanen hun troep niet kwijtkunnen in huis. Laat ze maar weer eens een tijdje met de benen op de grond staan.
Dat is toch niks anders dan ik al bedoelde met de onevenwichtigheden . Ik ben het volledig met je eens, alleen ze zullen gedwongen moeten worden om meer te sparen en minder te lenen en daarmee meer te prduceren in verhouding tot het consumeren(aangezien ze het uit zichzelf nooit zullen doen). Daar zorgt op termijn de marktwerking wel voor, zoals aangegeven.
quote:
Zo kreeg ik de afgelopen week een mailtje van de president van mijn oude universiteit, waarin werd uitgelegd hoe ze met de budgetkortingen omgingen. Nu gingen ze kijken naar het personeelsbestand, of er niet gesneden kon worden, nu gingen ze kijken of er geen technische aanpassingen aan bestaande gebouwen konden worden gedaan, om de energierekeningen omlaag te krijgen. Ze hebben er veel te lang op grote voet geleefd. Een flinke recessie is goed om het zaakje daar een tijdje uit te laten zieken.
Prachtig voorbeeld dat ze wel beseffen hoe het eigenlijk hoort en dat men zich er pas na gedraagt als het niet meer anders kan. Ik ga ervanuit dat uiteindelijk de overheid ook zo zal reageren, nadat de marktwerking hun ertoe dwingt. Het gevaar volgens velen scheelt zich echter wat gaat men doen als alle troeven uitgespeeld zijn. Legt men zich neer bij de gevolgen of probeert men het probleem op te lossen door te devalueren defaulten of zelfs te monetariseren (nu heeft dat nog positieve effecten maar in de toekomst zal eht averechts werken). Persoonlijk geloof ik niet in het monetariseren, wel in het devalueren en indien men niet hard genoeg bezuinigt het defaulten.
pi_76802236
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 12:17 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

mwaoch. die vergrijzing zie je ook in de vs terug hoor. daarnaast hebben we hier een compleet ander sociaal en economisch systeem (hoe graag sommigen ook een vs-systeem zouden willen). daarmee vind ik dit toch wel een erg kort door de bocht gemaakte staatement
  donderdag 14 januari 2010 @ 12:27:53 #171
38496 Perrin
pi_76802268
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 12:21 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Prima toch? Dat is het zelfreinigende vermogen van de VS.

Ik heb jarenlang hoofdschuddend voor de TV gezeten, als Bush of het Congres weer een geldverslindende regel had ingevoerd. Onder Obama, Pelosi en Reid loopt dat natuurlijk de spuitgaten uit. En ik was zeker niet de enige. De enige reden dat de burger het uiteindelijk wel allemaal goed vond, was brood en spelen. En nu het brood langzaam op raakt, en de spelen eigenlijk ook, begint die burger weer na te denken.
Ben benieuwd of dat gaat leiden tot:
a) geen grote hervormingen en meer repressie
b) pijnlijke hervormingen van het huidige stelsel
c) revolutie?
pi_76802972
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 12:27 schreef simmu het volgende:

[..]

mwaoch. die vergrijzing zie je ook in de vs terug hoor. daarnaast hebben we hier een compleet ander sociaal en economisch systeem (hoe graag sommigen ook een vs-systeem zouden willen). daarmee vind ik dit toch wel een erg kort door de bocht gemaakte staatement
In de VS gaan ze ook nog wel een generaal pardon krijgen, want een groot gedeelte van de economie draait daar ook nog steeds op illegalen.

Verder verwacht ik toch echt dat de eurozone beter zijn broek kan ophouden en meer zelfvoorzienend is als de vs op dit moment is. Aangezien er nog wel wat protectionistische golven aan gaan komen gaan we daar als europa veel minder last van krijgen.

Wie financiert eigenlijk de europeese schulden aangezien we alleen verhalen horen dat de de meeste amerikaanse schulden door china opgekocht worden?

En de mensen die hier heilig geloven dat de markt dat die zijn werk wel zal doen zijn mijns inziens nogal geindoctrineerd door het marktdenken. Een absoluut vrije markt bestaat niet, en elk land doet er alles aan om dat zo te houden.
pi_76807014
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 11:54 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

En ze hebben al van die grote huizen?
pi_76808975
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 12:27 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ben benieuwd of dat gaat leiden tot:
a) geen grote hervormingen en meer repressie
b) pijnlijke hervormingen van het huidige stelsel
c) revolutie?
Ik denk dat het A wordt.
C zeker niet.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_76822564
Obama wil 'bankenbelasting'

Ja handig, gaan ze nog minder kredieten uitlenen. Wat wil de VS overheid nu?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')