abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75986796
quote:
Op woensdag 23 december 2009 20:51 schreef pberends het volgende:
2010: nettoloon omlaag
[..]

.
sowheee, 3 euri per maand. Aangezien dat niet voor mij geldt, moet er iemand zijn die zowaar 6 euri per maand 'schade' lijdt

goddemnit, wel twee biertjes per maand. Zeg 1 etentje per jaar!
pi_75990499
quote:
Op woensdag 23 december 2009 21:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

sowheee, 3 euri per maand. Aangezien dat niet voor mij geldt, moet er iemand zijn die zowaar 6 euri per maand 'schade' lijdt

Het is elke keer een etentje per jaar. Toch wel frappant. Zeker met ietsjes inflatie eroverheen is het weer bagger.
pi_75990832
quote:
Op woensdag 23 december 2009 22:18 schreef pberends het volgende:

[..]

Het is elke keer een etentje per jaar. Toch wel frappant. Zeker met ietsjes inflatie eroverheen is het weer bagger.
Hangt af van je kennis van het kroeg annex restaurantwezen af. Ik weet me elke keer weer te vermaken
pi_75991523
quote:
Op woensdag 23 december 2009 22:25 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Hangt af van je kennis van het kroeg annex restaurantwezen af. Ik weet me elke keer weer te vermaken
Foodmaster .
  donderdag 24 december 2009 @ 09:58:59 #55
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_76004964
quote:
Is it all just a Ponzi scheme?

In the latest Treasury Bulletin published in December 2009, ownership data reveals that
the United States increased the public debt by $1.885 trillion dollars in fiscal year 2009. So
who bought all the new Treasury securities to finance the massive increase in
expenditures?

The majority buyers of Treasury securities in 2009 were:

1. Foreign and International buyers who purchased $697.5 billion.
2. The Federal Reserve who bought $286 billion.
3. The Household Sector who bought $528 billion to Q3 – which puts them on
track purchase $704 billion for fiscal 2009.

We must admit that we were surprised to discover that "Households" had bought so many
Treasuries in 2009. They bought 35 times more government debt than they did in 2008.
Given the financial condition of the average household in 2009, this makes little sense to
us. With unemployment and foreclosures skyrocketing, who could afford to increase
treasury investments to such a large degree?

Amazingly, we discovered that the Household Sector is actually just a catch-all category.
It represents the buyers left over who can’t be slotted into the other group headings.

The fact that the Federal Reserve and US Treasury
cannot identify the second largest buyer of treasury securities this year proves that the
traditional buyers are not keeping pace with the US government’s deficit spending. It
makes us wonder if it’s all just a Ponzi scheme.
quote:
Are Big Banks Pumping Up Stock Prices?

Even though big banks have received untold billions in bailout funds, banks are not lending. Where did all the money go?

Much of it went right back to the government as banks have loaded up on all sorts of Treasury bonds. But where did the rest go?

Real estate prices are still falling, unemployment is sky-high, consumer spending is down and corporate profits are nowhere near to last year's levels.

The only thing that provides comfort for the masses is rising stock prices. The S&P 500, Dow Jones and Nasdaq have gained in excess of 65% in less than ten months against a backdrop of continuously less than stellar news. The government, banks and other financial institutions have a vested interest in rising stock prices.

Things would look grim if it wasn't for the hope provided by the Dow and S&P's of the world. But more than hope is at stake. Another drop in investor's perception would send real estate and equity prices tumbling. It could also push many financial institutions to the brink of ruin and discredit all government efforts.

Looking at what's at stake and the motivations involved, could it be that some of the big players are manipulating the market to keep prices artificially afloat?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_76004994
quote:
Op woensdag 23 december 2009 21:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

maar in tijden van deflatie hoef je dan toch effectief helemaal niks in te leveren
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_76005108
quote:
Op donderdag 24 december 2009 09:58 schreef Perrin het volgende:

[..]

[..]

Looking at what's at stake and the motivations involved, could it be that some of the big players are manipulating the market to keep prices artificially afloat?

Dat lijkt me een understatement. Het duurde even voordat ik het door had, maar er zit een gigantische hoeveelheid federaal geld in de aandelenmarkten. Achteraf gezien een briljant plan: je koopt met belastinggeld via de banken aandelen, creeert er een rally mee en stapt er dan zoetjesaan uit. Ik hoop in ieder geval dat dat laatste aan het lukken is, want als het plan in duigen valt voordat het zaakje weer in elkaar klapt, zitten we pas echt in de bonen.

Misschien was dit een vooropgezet plan, maar als je naar alle andere plannen kijkt - met name de plannen rondom Obama's stimuluspackage - die gewoonweg niet werken omdat ze niet kunnen werken, dan lijkt me dat toch wel erg sterk. 2009 zal de boeken in gaan als het jaar waarin de federale overheid zichzelf een beetje uit de shit trok met een wel heel gelukkige hand.

Briljant.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 24 december 2009 @ 10:18:13 #58
38496 Perrin
pi_76005397
quote:
Op donderdag 24 december 2009 10:06 schreef Lyrebird het volgende:
2009 zal de boeken in gaan als het jaar waarin de federale overheid zichzelf een beetje uit de shit trok met een wel heel gelukkige hand.
Dat lijkt me dan toch wel het meest optimistische scenario

pi_76005582
En 2010 wordt dan het boomerang jaar waarin de verliezen voor de banken en overheden dubbel zo hard terug slaan.
pi_76006738
quote:
Op donderdag 24 december 2009 10:26 schreef Basp1 het volgende:
En 2010 wordt dan het boomerang jaar waarin de verliezen voor de banken en overheden dubbel zo hard terug slaan.
Ik ben het met je eens dat de onderliggende problemen nog steeds niet zijn aangepakt. Maar je kunt er niet onderuit dat de aandelenmarkten met staatssteun zijn gaan rallyen, en dat de banken daar nu van profiteren. Het is echt heel erg verkeerd, er is niets kapitalistisch aan, maar koerswinsten verzachten de pijn bij de banken. Het is nu een kwestie van daar met beleid mee omgaan. Wanneer uit de markt stappen, zonder dat het kaartenhuis in elkaar klapt?
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_76008024
quote:
Op donderdag 24 december 2009 11:08 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat de onderliggende problemen nog steeds niet zijn aangepakt. Maar je kunt er niet onderuit dat de aandelenmarkten met staatssteun zijn gaan rallyen, en dat de banken daar nu van profiteren. Het is echt heel erg verkeerd, er is niets kapitalistisch aan, maar koerswinsten verzachten de pijn bij de banken. Het is nu een kwestie van daar met beleid mee omgaan. Wanneer uit de markt stappen, zonder dat het kaartenhuis in elkaar klapt?
En wie verwacht je dan dat wel weer in de markt zal gaan stappen de pensioen fondsen?

De markt wordt voornamelijk gemaakt door grote institutionele beleggers daar hebben wij als particulieren totaal geen invloed op. En aangezien de meeste van die instituten banken zijn, verwacht ik eigenlijk niets goed uit die markt.

Dat de markt een rally laat zien door overheids ingrijpen is natuurlijk te belachelijk voor woorden en geeft gewoon aan dat ons systeem met de utopische markt door en door ziek is. Normalitair zou een buerswaakhond in grijpen als markten gemanipuleerd worden maar omdat het nu op zo'n grote schaal gebeurd is diezelfde beurswaakhond opeens stekeblind geworden.
pi_76008293
quote:
Op donderdag 24 december 2009 11:45 schreef Basp1 het volgende:
Dat de markt een rally laat zien door overheids ingrijpen is natuurlijk te belachelijk voor woorden en geeft gewoon aan dat ons systeem met de utopische markt door en door ziek is. Normalitair zou een buerswaakhond in grijpen als markten gemanipuleerd worden maar omdat het nu op zo'n grote schaal gebeurd is diezelfde beurswaakhond opeens stekeblind geworden.
Je ziet dit op alle vlakken. Als bankiers zich "verrijken" dan is het huis te klein, maar als politici de ene na de andere miskleun maken, en miljarden aan belastinggeld vernietigen, dan kraait er eigenlijk geen haan naar. Het schandaal rondom Madoff vind ik nog het meest stuitende: Westerse overheden doen niet anders met hun social security systems, en dat vinden we allemaal prima.
pi_76008738
quote:
Op donderdag 24 december 2009 11:52 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Je ziet dit op alle vlakken. Als bankiers zich "verrijken" dan is het huis te klein, maar als politici de ene na de andere miskleun maken, en miljarden aan belastinggeld vernietigen, dan kraait er eigenlijk geen haan naar. Het schandaal rondom Madoff vind ik nog het meest stuitende: Westerse overheden doen niet anders met hun social security systems, en dat vinden we allemaal prima.
Ow dadelijk wil je nog de politiek de schuld geven van deze crisis terwijl de banksters zelf niet met hun verworven verantwoordlijkheden konden omgaan en de markt zelf verneukt hebben. De banksters die door diezelfde "boze" overheid uit het dal getrokken en opnieuw begaan de banksters dezelfde fouten waardoor het 1.5 jaar gelden mis is gegaan. Het enigste wat de banksters op dit moment nog niet echt van de grond hebben gekregen is de CDO/CDS markt omdat ze daar op dit moment van elkaar niet meer in trappen, om die rotzooi aan elkaar te verkopen.

Misschien bedenken ze komend jaar wel weer een nieuw product met een goed marketing praatje erbij zodat ze dat weer aan elkaar kunnen gaan verkopen totdat die bubble weer knapt.
pi_76009194
quote:
Op donderdag 24 december 2009 12:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ow dadelijk wil je nog de politiek de schuld geven van deze crisis terwijl de banksters zelf niet met hun verworven verantwoordlijkheden konden omgaan en de markt zelf verneukt hebben. De banksters die door diezelfde "boze" overheid uit het dal getrokken en opnieuw begaan de banksters dezelfde fouten waardoor het 1.5 jaar gelden mis is gegaan. Het enigste wat de banksters op dit moment nog niet echt van de grond hebben gekregen is de CDO/CDS markt omdat ze daar op dit moment van elkaar niet meer in trappen, om die rotzooi aan elkaar te verkopen.

Misschien bedenken ze komend jaar wel weer een nieuw product met een goed marketing praatje erbij zodat ze dat weer aan elkaar kunnen gaan verkopen totdat die bubble weer knapt.
Natuurlijk geef ik de politiek de schuld van deze crisis!!

Op de eerste plaats viel er voor die banken niet veel te verdienen, met de kunstmatig laag gehouden rente. Daarnaast werden ze verplicht leningen te verstrekken aan huiseigenaren die niet genoeg geld verdienden. En als laatste zaten door de overheid aangestelde toezichthouders te slapen, wat weer het meest kwalijke is:

Stel dat je een superbank bent. Alles wat je doet is om door een ringetje te halen. Iedereen is hartstikke tevreden over je. Je doet geen zaken met wapenleveranciers, je stalt geen geld van drugsdeals, je hebt een personeelsbeleid dat gericht is op minderheden, etc. etc. Je beleid is er op gericht om sustainable te groeien, en je gaat alleen maar verantwoordelijke deals aan. Maar je ziet dat collega bankiers de meest gekke producten in de markt zetten, waarmee ze gigantisch rijk worden.

Wat doe je dan?

Want toezichthouders zeggen er niets van. En als je collega bankiers nat gaan, dan worden ze door de overheid gered. Volg je hen en ga je mensen bedriegen, met als gevolg dat je bank op de korte termijn met net zulke goede cijfers laat zien als andere banken, of blijf je bij je eigen beleid?

De overheid heeft dit probleem gecreeerd, aangewakkerd, laten doorsudderen en laten ontploffen. En de maatregelen die nu getroffen worden, zullen daar verder niets aan verbeteren.
  donderdag 24 december 2009 @ 13:59:23 #65
38496 Perrin
pi_76013013
quote:
Op donderdag 24 december 2009 12:17 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Natuurlijk geef ik de politiek de schuld van deze crisis!!

Op de eerste plaats viel er voor die banken niet veel te verdienen, met de kunstmatig laag gehouden rente. Daarnaast werden ze verplicht leningen te verstrekken aan huiseigenaren die niet genoeg geld verdienden. En als laatste zaten door de overheid aangestelde toezichthouders te slapen, wat weer het meest kwalijke is:

Stel dat je een superbank bent. Alles wat je doet is om door een ringetje te halen. Iedereen is hartstikke tevreden over je. Je doet geen zaken met wapenleveranciers, je stalt geen geld van drugsdeals, je hebt een personeelsbeleid dat gericht is op minderheden, etc. etc. Je beleid is er op gericht om sustainable te groeien, en je gaat alleen maar verantwoordelijke deals aan. Maar je ziet dat collega bankiers de meest gekke producten in de markt zetten, waarmee ze gigantisch rijk worden.

Wat doe je dan?

Want toezichthouders zeggen er niets van. En als je collega bankiers nat gaan, dan worden ze door de overheid gered. Volg je hen en ga je mensen bedriegen, met als gevolg dat je bank op de korte termijn met net zulke goede cijfers laat zien als andere banken, of blijf je bij je eigen beleid?

De overheid heeft dit probleem gecreeerd, aangewakkerd, laten doorsudderen en laten ontploffen. En de maatregelen die nu getroffen worden, zullen daar verder niets aan verbeteren.
Dat is meteen de grote achilleshiel van een compleet vrije markt. Zonder strak gehandhaafde randvoorwaarden waar alle marktpartijen aan moeten voldoen (bijvoorbeeld op gebied van mensenrechten, duurzaamheid, ethiek, stabiliteit van de economie en samenleving in zijn geheel), wint degene die het beste in staat is koste-wat-kost korte-termijn winst te boeken, ook al is de wijze waarop dat gebeurt niet-duurzaam, onethisch of zelfs illegaal (maar niet vervolgd door justitie). Partijen die wel proberen ook lange-termijn verantwoordelijkheid te nemen, worden van de markt gedrukt.

Zo'n systeem zonder stringente randvoorwaarden is inherent onstabiel en een 'race to the bottom'.
  vrijdag 25 december 2009 @ 07:01:02 #66
78918 SeLang
Black swans matter
pi_76042673
Waar is het slowchat topic?

Ik geef ff een teken van leven (nog) want ik zit nu op de Filippijnen in Legazpi op slechts 15km van de Mayon vulkaan ( Vulkaan Mayon op de Filipijnen staat op springen ) en ik blijf hier nog 2 dagen ofzo.

Vanmorgen om ca 4:00am lokale tijd aangekomen hier in Legazpi (ik ben al sinds 8 dec in de Filippijnen, het is puur toeval dat ik hier ben tijdens de eruptie). Mijn hotelkamer (maar liefst 17 euro per nacht, maar dan heb je ook wat) heeft een balkon met vrij uitzicht op de vulkaan . Ik heb dus vanaf 4:00am tot het licht werd zitten genieten van een prachtig schouwspel van lava dat vanaf de krater naar beneden komt!

Hier in de stad is iedereen gewoon lekker kerst aan het vieren alsof er niks aan de hand is, maar binnen een straal van 10km ofzo zijn alle dorpen ontruimd.

Vanmorgen was de lucht wolkenloos maar nu komen er steeds meer wolken. Hopelijk trekt het vavond/ vannacht weer open en wordt het genieten op m'n balkonnetje met een koud bier . En hopelijk komt de grote klap als ik er ben (maar dan een niet TE grote klap natuurlijk - anders verdien ik wel een Darwin Award vind ik).

Verder ben ik nog niet onthoofd door de MILF (Moro Islamic Liberation Front) en heb vooral wat rondgelopen door grotten en 2000 jaar oude rijstterassen.

Btw: SLR camera niet bij me (teveel gesjouw) en momenteel geen picca's upload mogelijkheid maar de (zeer brakke) vulkaan picca's houden jullie nog tegoed.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 25 december 2009 @ 09:06:51 #67
78918 SeLang
Black swans matter
pi_76042927
Okee, toch ff een picca kunnen uploaden. Zoals gezegd een brakke camera (3 megapixel, max 200 ASA, max belichtingstijd 1") maar het geeft een indruk van wat ik vanmorgen rond 5:30 vanaf mijn balkon kon aanschouwen . Irl is het natuurlijk veel mooier.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_76043603
Verder ben ik nog niet onthoofd door de MILF (Moro Islamic Liberation Front)

.

Maar spuwt die vulkaan geen lava op je hoofd?
  vrijdag 25 december 2009 @ 10:24:20 #69
38496 Perrin
pi_76043628
Wow, SeLang! Wel hard rennen als ie afgaat
quote:
Treasury removes cap for Fannie and Freddie aid

NEW YORK (AP) -- The government has handed its ATM card to beleaguered mortgage giants Fannie Mae and Freddie Mac.

The Treasury Department said Thursday it removed the $400 billion financial cap on the money it will provide to keep the companies afloat.

Treasury Department officials said it will now use a flexible formula to ensure the two agencies can stand behind the billions of dollars in mortgage-backed securities they sell to investors. Under the formula, financial support would increase according to how much each firm loses in a quarter. The cap in place at the end of 2012 would apply thereafter.

By making the change before year-end, Treasury sidestepped the need for an OK from a bailout-weary Congress.
pi_76044151
hier is de slowchat lieverds: [AEX SC #2] To chat or not to chat, that is the question

fijne kerstdagen !!!!
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_76160226
quote:
Ik zat het net met verbazing te lezen. Dat hele Icesave debacle heeft ze dus relatief gezien niet eens zo diep in de shit gebracht.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_76161197
quote:
Op maandag 28 december 2009 22:15 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Ik zat het net met verbazing te lezen. Dat hele Icesave debacle heeft ze dus relatief gezien niet eens zo diep in de shit gebracht.
Wel mooi iig dat de staat gespaard heeft voor de vergrijzing aldaar.
  dinsdag 29 december 2009 @ 13:55:40 #74
38496 Perrin
pi_76179262
quote:
Prepare for a Keynesian Hangover

In 2008, as the U.S. economy teetered under the weight of years of reckless credit expansion, the Bush administration decided against proposals to sweep out the bad debts from the banking system and then fix the regulatory structure—an approach based on tried and tested models from the S&L crisis and other financial crises.

We will pay the price for this decision in 2010. That's because the Obama administration and the Federal Reserve are plowing forward with Plan B: Nationalize credit creation and "stimulate" the private sector by spending in its stead.

So what we're left with is the type of government-sponsored orgy of spending and money creation that Washington used to condemn with all-knowing righteousness when undertaken south of the border. But the effect of our doing it is far more consequential, since America possesses the exorbitant privilege of minting not only its own but the world's money.

As we move into 2010, no doubt the horns will be blowing for the long-awaited U-shaped recovery. I suspect it won't be long before we realize we've drunk too much, and that the second dip of a W-shaped recession awaits us.
pi_76180154
Second dip of a W-shaped recession? Lijkt me een positieve insteek. Al sinds september 2008 hoor ik over een W-shaped recession, maar het zou me niet verbazen als we een WV of erger, een Wv of Ww shaped recession hebben.
pi_76181332
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 14:18 schreef Lyrebird het volgende:
Second dip of a W-shaped recession? Lijkt me een positieve insteek. Al sinds september 2008 hoor ik over een W-shaped recession, maar het zou me niet verbazen als we een WV of erger, een Wv of Ww shaped recession hebben.
W-shape m'n reet inderdaad. Dan denkt men dat we nog een 2e dipje krijgen, en dat we daarna pas weer volledig herstellen. Lijkt me niet erg geloofwaardig. Komende 5 jaar gaan we echt niet herstellen, maar af en toe een baby-stapje omhoog in een lange downtrend.
  dinsdag 29 december 2009 @ 14:49:42 #77
38496 Perrin
pi_76181442
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 14:47 schreef pberends het volgende:

[..]

W-shape m'n reet inderdaad. Dan denkt men dat we nog een 2e dipje krijgen, en dat we daarna pas weer volledig herstellen. Lijkt me niet erg geloofwaardig. Komende 5 jaar gaan we echt niet herstellen, maar af en toe een baby-stapje omhoog in een lange downtrend.
Helaas lijkt ook mij dit inderdaad 't meest waarschijnlijk.
pi_76181655
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 14:49 schreef Perrin het volgende:

[..]

Helaas lijkt ook mij dit inderdaad 't meest waarschijnlijk.
Morgen weer M3-cijfers, dan zien we een bevestiging van de komende depressie.
pi_76182044
M3 van? ECB? Fed publiceert ze toch niet?
pi_76182229
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 15:06 schreef knnth het volgende:
M3 van? ECB? Fed publiceert ze toch niet?
M3 en private loans van de eurozone inderdaad. Imho de meest interessante economische cijfers, waar bijna niemand op let.

M3 in Amerika is overigens wel via ShadowStats te volgen:

http://www.shadowstats.com/alternate_data/money-supply-charts
pi_76212583
10:00 EUR M3 Money Supply y/y -0.2% 0.4% 0.3%
10:00 EUR Private Loans y/y -0.7% -0.8% -0.8%

Geldhoeveelheid is in krimp. Deflation is coming
pi_76212740
Mooi, dan wacht ik nog even met grote aankopen.
pi_76213075
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 15:12 schreef pberends het volgende:

[..]

M3 en private loans van de eurozone inderdaad. Imho de meest interessante economische cijfers, waar bijna niemand op let.
Die gegevens zijn normaliter ook niet zo interessant omdat het niet veel beweegt. Nu daarentegen is het een belangrijke factor om te kijken in welke stront we nog komen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_76226798
pi_76235738
http://www.fd.nl/artikel/(...)ieuwe-banen-scheppen

Japanse regering wil miljoenen nieuwe banen scheppen

Ze proberen het al 20 jaar, maar dat maakt niet uit.
  woensdag 30 december 2009 @ 22:02:50 #87
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_76244534
Heb eindelijk de grafiek gevonden voor de Europese m3-geldgroei door de jaren heen:

[ Bericht 1% gewijzigd door piepeloi55 op 30-12-2009 23:50:38 ]
pi_76254929
quote:
Op woensdag 30 december 2009 23:24 schreef piepeloi55 het volgende:
Heb eindelijk de grafiek gevonden voor de Europese m3-geldgroei door de jaren heen:

[ afbeelding ]
ik zie 'm niet...
pi_76255219

Hier dus.

M3 is nog nooit negatief geweest .
pi_76255930
quote:
Op donderdag 31 december 2009 10:49 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]

Hier dus.

M3 is nog nooit negatief geweest .
Thnx, de site van het plaats veranderd telkens...

Het meest vreemde zijn eigenlijk de commentatoren die in 2007-2008 waarschuwde voor hoge inflatie(en daarmee goudbeleggingsadviezen) door o.a. een (te) hoge m3-geldgroei. Deze kregen flinke media-aandacht. Nu het tegenovergestelde gebeurd hoor je er bijna niemand over praten.
pi_76259580
quote:
Op donderdag 31 december 2009 11:07 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Thnx, de site van het plaats veranderd telkens...

Het meest vreemde zijn eigenlijk de commentatoren die in 2007-2008 waarschuwde voor hoge inflatie(en daarmee goudbeleggingsadviezen) door o.a. een (te) hoge m3-geldgroei. Deze kregen flinke media-aandacht. Nu het tegenovergestelde gebeurd hoor je er bijna niemand over praten.
Vind ik ook hypocriet inderdaad. Willem Middelkoop had wel zijn mond vol over de hoge geldgroei, maar nu hoor ik 'm daar helemaal niet meer over. Ik denk dat we eerst juist een periode van deflatie moeten doormaken de komende jaren.
  donderdag 31 december 2009 @ 13:16:33 #93
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_76264366
quote:
Op donderdag 31 december 2009 13:16 schreef Deprater het volgende:

[..]

interessant
Zie ook mijn column uiteraard: http://frontpage.fok.nl/column/10856
pi_76266183
quote:
Op donderdag 31 december 2009 12:41 schreef pberends het volgende:

Vind ik ook hypocriet inderdaad. Willem Middelkoop had wel zijn mond vol over de hoge geldgroei, maar nu hoor ik 'm daar helemaal niet meer over. Ik denk dat we eerst juist een periode van deflatie moeten doormaken de komende jaren.
Dat hangt maar net van de overheidsmaatregelen af. Het natuurlijke economische verloop zou inderdaad deflatie zijn, maar zolang centrale banken de stukgelopen kredietproducten van banken overnemen, en geld drukken om staatsschuld te financieren, en overheden de hypotheekmarkt met goedkoop geld en steunmaatregelen blijven stimuleren, niet de vereiste bezuinigingen op het ambtenarenapparaat doorvoeren, met grote bouw- en infrastructuurprojecten de economie stimuleren, etc, krijgt die deflatie weinig kans.

De overheden voeren nu een koorddans-act uit. Links gaapt de afgrond van deflatie, rechts die van inflatie. Hoe langer ze doorgaan met stimuleren, hoe groter het kunstmatige overheidsaandeel in de economie en hoe groter de staatsschuld die we met zijn allen, met rente, uiteindelijk zullen moeten afbetalen; en hoe ernstiger de hyperinflatie waarin dat uiteindelijk vrijwel zeker moet eindigen.
pi_76275503
quote:
'Europese banken blijven kwetsbaar'

Uitgegeven: 31 december 2009 10:55
Laatst gewijzigd: 31 december 2009 10:43

AMSTERDAM - Europese banken zijn nog altijd kwetsbaar, maar hun problemen worden versluierd doordat ze goedkoop geld kunnen lenen van de Europese Centrale Bank (ECB). Dat zegt de Nederlandse topeconoom Willem Buiter donderdag in een interview met het Financieele Dagblad.

"De banken op het vasteland hebben niet zo schoon schip hoeven maken als de Britten en de Amerikanen. Maar een hoop problemen worden versluierd door de liquiditeitsprogramma's van de ECB", aldus Buiter.

Als voorbeeld wijst hij op Spanje, waar de klap op de huizenmarkt de economie onder zware druk heeft gezet. "Die zeepbel is leeggelopen, maar verliezen zijn maar mondjesmaat genomen."

Citigroup
Buiter treedt begin januari als hoofdeconoom in dienst van de Amerikaanse bank Citigroup. De afgelopen jaren was hij als hoogleraar Europese politieke economie verbonden aan de London School of Economics, daarvoor was hij onder meer werkzaam als beleidsbepaler van de Britse centrale bank en hoofdeconoom van de Europese ontwikkelingsbank.

Buiter waarschuwt in het interview dat de lage rentes die de westerse centrale banken nu hanteren een nieuwe zeepbel creëren in de opkomende economieën. "In China, Brazilië, India, Turkije en Indonesië worden door onze lage rentevoet en door hun onbekwame, gevaarlijke wisselkoersbeleid nu de grote credit booms en asset booms opgebouwd. Die knappen over vijf jaar, of zeven als je een optimist bent."

Lucht
Volgens de econoom wordt de economische groei van vooral China verkeerd ingeschat. "Als er geen drinkwater is of lucht om te ademen, is het leuk 9 procent te groeien, maar dat zal de modale Chinees veel minder helpen dan de groeicijfers suggereren."

Een terugval kan volgens Buiter dan ook niet uitblijven. "Een paar jaar 'the sky is the limit' en dan weer een ouderwetse grote crash."
http://www.nuzakelijk.nl/(...)jven-kwetsbaar-.html
pi_76275819
Where We Are, Where We're Heading (2010)

So with all this said, here's what I believe we're looking at for 2010... ready or not, here it comes!

•No, this is not a new Bull Market; the market will be lower on December 31st than it is on January 4th, quite possibly by a a hell of a lot. We may not break the March 2009 lows - but I also don't believe for a second we're going back to 1576 on the SPX. Not without the leverage - and we can't get the leverage. I believe we will end the year down from where we begin on January 1st. McHugh calls it "Wave 3 Down"; I call it "aw crap." Either way "irrational exuberance" is back for now but cash flow always wins in the end. I'll be a "generational buyer" of stocks when dividend yields are over 5% and P/Es are in single digits. We didn't get there last year and yet those are the historical metrics that mark true Bear Market bottoms. With that said, I would not be surprised if we hit 1220 on the SPX some time earlier in the year - but it is by no means a lock, contrary to what virtually everyone in the "pundit community" expects (most of which are looking for 1350 or more!)

•The Long end of the Bond Curve is going to move higher on yields. We have completed a long-term (multi-year) inverted Head and Shoulders pattern. The probability of the targets set by that pattern being achieved is extremely high. The target? 6.9% on the 30 year "long bond" - a rate that puts 30 year mortgage money at least to 7%. This prediction assumes that we do not get a panic-style sell-off in the Stock Market - if we do get one (and I think it's 50/50 on that) then I withdraw this prediction.

•House prices will fall another ~20% - whether as a consequence of the rate back-up or utter destruction in the markets generally. Sorry folks, the housing mess is not over. The math on this is simple; a $200,000 principal loan at 4.75% for 30 years produces a P&I of $1039.18. That same payment with a rate of 7% produces a principal financed of $157,107.95. If, for whatever reason (engineered or not) the stock market collapses then you get your housing price crash anyway.

•Banks will "give up" on holding their real estate as rates start to backup and will dump their foreclosure inventories. Why? Because the regulators may let them to play games with alleged "values" when people can get mortgages at 4%, but at 7% there's just no way the numbers work and the fraud becomes too difficult to countenance. There are rumors of major banks dumping hundreds of thousands of homes on the market next year - this is likely the backstory on "why."

•Credit will not ease for "ordinary people." All the exhortations about "lending more" have been going on now for more than two years yet have gone nowhere. The jawboning will continue but the results will not come, simply because there is no more good collateral left against which to lend. This will in turn lead to.

•A massive second wave of small business bankruptcies will sweep the nation. We've seen the first part of it. The second will be worse - far worse. With long rates backing up and the 30% credit card sweeping the land those who have relied on credit to operate in the small and mid-sized business world will get relentlessly squeezed. Many will fall.

•Unemployment will appear to be stabilizing - for a while - but that will prove illusory. We finish 2010 over 10% - no material improvement. If things get real bad we might see 12-14%. Yes, U-3. I won't stick my neck out that far as a prediction but I believe ending the year at or above 10% is a lock.

•The "revolting" call for last year was early - but not wrong. There will be at least one major coup or other violent overthrow of a government in 2010 tied to economic instability - either directly or via a war it spawns.

•The states will go to the government well for handouts, they will probably get them, but it won't matter. They'll get some assistance at least, but in the grand scheme of things it doesn't make any difference in a world where long rates are rising precipitously. California and Arizona are in the biggest trouble, with Michigan, New Jersey and New York right behind. The public employee unions will have a kitten but again, it won't matter - that which isn't there isn't there, whether you want it to be or not.

•A "double dip" will be recognized by the end of the year. Between taxes and rising rates - or an intentionally-detonated stock market to stop the long end of the bond curve going bananas - you can bet on it.

•China will lose control of their property and plant bubble - with horrible consequences. They're good at the game, but that which can't go on forever won't. I bet it blows up before the end of the year. If so, Australia's property market better watch out - they're levitating on the strength of China's commodity demand and pricing there is California-style.

•The Canadian Real Estate Market will show signs of cracking - especially in places like Vancouver. They may have another year before it all goes to hell, but the time approaches. Beware.

•The Fed's games will "leak" and credibility will be shaken severely. There's too much pressure. Something will give, somewhere. Washington DC is too hostile a place for the "hold hands and head for the cliff together" game to work with an election coming up......

•The Democrats lose big in the House. Time is probably too short for a viable third party to emerge for the midterm elections, and I don't expect the Democrats to lose House control. However, I do expect them to lose their filibuster-proof majority in the Senate, and to lose enough seats in The House to trash their "steamroller" approach to legislation. This might be bullish for the markets late in the year and into 2011 - maybe (divided government is generally good for the markets.)

•Congress continues to try to spend its way out of the recession - and runs head on into rising rates. Watch the TBAC reports. Those will be your "tell" along with the TIC data.

•One or more of the PIIGS (Portugal, Ireland, Italy, Greece, Spain) either defaults technically or is forced into austerity by the ECB. Further, Eastern Europe becomes dangerous destabilized. There is a real possibility of outright hostilities in that part of the world next year. Let's hope not. The ECB has a nasty problem on their hands; I have said for quite some time that the Euro is likely to trade at PAR down the road. This year is probably not the year for it, but the cracks in the dam that ultimately could destroy the European Union should become very apparent in 2010.

•Contrary to virtually EVERY "investment pundit" on the street today return OF capital will once again assert itself as the primary consideration. Sentiment indicators as of 12/31, along with 52-week highs, all are at levels that have been associated with tops on a historical basis. Treasury has to issue $2.5 trillion this year, while we all cheered when they issued $1.5 trillion last year - and got away with it. China has housing trading at 80x average incomes, Australia and parts of Canada have housing markets at 10x or more average incomes and the banksters and "investors" alike appear to have learned nothing, with "reaching for yield" coming back in force. Ponzi ponzi ponzi! Add to this geopolitical event risk and things get interesting. That which can't continue forever won't - we merely argue over timing, not outcome. I'll lay the marker on one or more of these timers reaching zero in 2010.

http://market-ticker.denn(...)re-Heading-2010.html

[ Bericht 94% gewijzigd door fedsingularity op 31-12-2009 22:18:13 ]
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_76349285
quote:
Op woensdag 30 december 2009 20:25 schreef pberends het volgende:
http://www.fd.nl/artikel/(...)ieuwe-banen-scheppen

Japanse regering wil miljoenen nieuwe banen scheppen

Ze proberen het al 20 jaar, maar dat maakt niet uit.
Banen scheppen is onmogelijk.

Als iets veertien keer niet werkt, waarom zou het dan de vijftiende keer wel werken?

Stelletje onbenullen.
pi_76349296
quote:
Die lui van CATO mag ik ook wel. Die kunnen ook (bijna) ieder jaar op een financiele bijdrage rekenen. Moet trouwens wel altijd aan inspecteur Clouseau denken, als ik het woord CATO zie.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')