Zeg, we gaan toch niet pleiten voor minder vrije dagen he!?!quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:27 schreef Disana het volgende:
Jawel, graag wel. Ik pleit voor één dag voor elke viering, zoals in andere westerse landen op christelijke leest geschoeid normaal is.
Onder andere tuincentra met minder omzet, in deze tijden, maar je moet je eens voorstellen dat de kerstviering ontdaan wordt van de kerstboom.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:23 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Helemaal niets!Behalve dat het een ongelofelijke bende geeft als het ding uit begint te vallen en ik ken iemand die er allergisch voor is!
![]()
Leg eens precies uit wat er mis is aan geen kerstboom.
Jij maakt er een discussie van dat het om een geloof gaat hoor. En uiteraard is er in onze staat ruimte om bepaalde zaken te wijzigen, maar deze moet dan wel gegrond zijn, met name als je over iets praat dat zoveel impact heeft op de samenleving. En die paar honderd duizend moslims met 1 of ander gaar feest dat voor de rest ook maar niemand wat kan schelen is daar echt niet genoeg voor hoor. En ook de islam zal, net als het Christendom, uiteindelijk een aflopende zaak zijn. Het is alleen algemeen bekend dat deze religie in zijn ontwikkeling behoorlijk achterloopt op het Christendom, dus het kan nog even duren voordat ook hier massale secularisatie op zal treden.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:24 schreef Triggershot het volgende:
Dat het praktisch is dat we allemaal dezelfde wettelijke feestdagen hanteren is een totaal ander discussie dan waarom de feestdagen van één geloof het officieel zou moeten domineren of dat het voor altijd zo zou moeten blijven. In een democratisch staat is er ruimte voor het aanpassen, meegaan met de ontwikkelingen die de maatschappij / volk ondergaat en daarop inspelen, mag je onzin noemen, ik noem het de realiteit.
Omdat het voor een groot deel van de bevolking totaal niets meer met heidens of Christelijk te maken heeft. Nogmaals, het is puur praktisch dat iedereen dezelfde wettelijke feestdagen heeft en er is absoluut geen gegronde reden om deze te wijzigen. Of je moet het als PvdA doen omdat je bang bent voor je schreeuwende en rellende achterbanquote:Als het geloof een aflopende zaak is, waarom zou je dan überhaupt de Heidens-Christelijke feestdagen wettelijk beschermen?
HE! niet aan de vrije dagen tornen he, dat kan niet!quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De Christelijke - historische - die we terug kunnen zien betekent niet dat er nog ze nog steeds een monopolie mogen hebben op wettelijke feestdagen wel? Sterker nog, ik zou niet weten waarom we dat perse in stand zou moeten houden. Seculiere feestdagen zoals de Bevrijdingsdag, of Onafhankelijkheidsdag (Spanje), Koninginnedag etc zie ik meer heil in voor integratie en wederzijds participatie dan een geloof boven een ander plaatsen en dan vreemd opkijken waarom groep X er niets mee heeft.
De Haagse Hogeschool doet er JUIST goed aan om een Kerstboom neer te planten en zo versierd mogelijk. Want het laat juist dan zien dat ze openstaan voor andere gelovenquote:Oorsprong en ouderdom van het gebruik
Over de ouderdom van het gebruik van de kerstboom lopen de bronnen zeer uiteen. Het heeft waarschijnlijk een Oudgermaanse oorsprong, waarbij de boom (eik) centraal stond in een midwinter-viering (eigenlijk de kortste dag). Mogelijk werd die boom dan verlicht.
De christelijke kerken, en vooral de Rooms-katholieke Kerk, hebben de kerstboom lange tijd geweerd. De kerstboom heeft met de inhoud van het christelijke Kerstfeest niets te maken. Opvallend genoeg zijn het juist hun negentiende-eeuwse geestverwanten die ervoor hebben gezorgd dat de kerstboom in Nederland ingang vond. In de negentiende eeuw heeft het Réveil een belangrijke rol gespeeld bij de introductie van deze kerstboom. Kenden in eerste instantie alleen rijke gezinnen het gebruik van een spar in huis, de zondagsschool heeft hem wijd populair gemaakt. De zondagsschool, opgericht door figuren uit het Réveil, was niet alleen een geschikte manier om de evangelieboodschap te verbreiden maar ook om armen van middelen te voorzien. Sindsdien staat de kerstboom, volgens sommige kerken symbool voor 'het Licht'.
De katholieke kerk heeft zijn eigen christelijke betekenis aan de boom gegeven. De driehoekige vorm van de kerstboom zou de heilige drie-eenheid vertegenwoordigen van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest...
In 2009 baarde een Nederlandse hogeschool opzien met de maatregel om de kerstboom dat jaar voor het eerst niet te plaatsen, vanwege het 'internationale karakter en de diversiteit' binnen de school. De school vond een kerstboom 'redelijk gerelateerd aan een christelijk feest' en hing alleen slingers met lampjes op, onder het thema 'licht en warmte', dat volgens de directie door iedereen op zijn eigen manier kan worden ingevuld.[3]
Die vrije dagen vullen we nou juist weer aan met vieringen uit andere culturen. Serieus, ik zie niet waarom ik als ongelovige twee dagen verstoken moet blijven van boodschappen doen en andere uithuizige activiteiten; dit jaar zijn het zelfs drie dagen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:29 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Zeg, we gaan toch niet pleiten voor minder vrije dagen he!?!Dan moet je nog veel over politiek en stemmen leren!
In het verleden hebben we gezien dat het Islamitische kalifaat andere religies en uitingen daarvan tolereerde. Dat strookt dus niet met jouw constatering. Afgezien daarvan, zie ik niet wat dat te maken heeft met dit nieuwsbericht - waarbij het woord Islam of Moslims niet eens aan te pas komt.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:25 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Religie is in het islamitische kalifaat, zeg maar de nieuwe vorm van de maakbare samenleving, erg belangrijk. In dat plaatje passen connecties met het christendom niet, want de islam is uiteraard de enige ware leer.
Dan constateer ik alsnog dat met dit gegeven door gemeentes anders wordt omgegaan, met name in de communicatie.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:27 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dat je dat nooit hoort betekent niet dat het niet gebeurt, integendeel..
Joden kennen zelfs een eigen specifieke subsidie die bedoeld is voor bv Joodse religieuz feesten, Synagoges en Joodse stichtingen die door de Nederlandse Overheid beschikbaar gesteld wordt..
de Maror-subsidie-gelden door de SAMO (Stichting Afwikkeling Maror-gelden Overheid).
jaarlijks is dat zo'n 6,5 miljoen dat de Ovrheid beschikbaar stelt voor allerhande Joodse religieuze doeleinden en het vieren van Joodse feesten
Resultaten in het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
In het verleden hebben we gezien dat het Islamitische kalifaat andere religies en uitingen daarvan tolereerde. Dat strookt dus niet met jouw constatering. Afgezien daarvan, zie ik niet wat dat te maken heeft met dit nieuwsbericht - waarbij het woord Islam of Moslims niet eens aan te pas komt.
Welke dan?quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:31 schreef Disana het volgende:
[..]
Die vrije dagen vullen we nou juist weer aan met vieringen uit andere culturen. Serieus, ik zie niet waarom ik als ongelovige twee dagen verstoken moet blijven van boodschappen doen en andere uithuizige activiteiten; dit jaar zijn het zelfs drie dagen.
Een referendum hierover zou anders helemaal zo'n gek idee niet zijn, laat de anders-gelovigen en de ongelovigen zich ook maar eens uitspreken. Want waarom vinden we het nog steeds vanzelfsprekend dat al die grote christelijke dagen als enige de ruimte krijgen beslag te leggen op ons leven.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:37 schreef erodome het volgende:
[..]
Welke dan?
Boeddhistisch, hindoe, paganisme, islam, jodendom, moet ik nog even doorgaan?
Het is onmogelijk hier iedereen een eigen feestdag te geven, in ieder geval als je nog dagen om te werken over wil houden.
Je gaat dan altijd een groep in de kou laten staan en zeker als je zo gaat veranderen gaat daar gerommel van komen, er blijven altijd verschillende ontevreden groepen over dan.
Kortom, niet verstandig, je gaat onrust scheppen waar geen onrust is.
Die 'ze' op Wikipedia zijn gewoon particulieren hè. Grote kans dat een leerling van die school of een Fok!ker het erop heeft gezet.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:31 schreef HMaster-II het volgende:
Ze zijn lekker snel op Wikipedia![]()
[..]
Het is een minderheidsissue, een referendum zet dus per definitie geen zoden aan de dijk.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:39 schreef Disana het volgende:
[..]
Een referendum hierover zou anders helemaal zo'n gek idee niet zijn, laat de anders-gelovigen en de ongelovigen zich ook maar eens uitspreken. Want waarom vinden we het nog steeds vanzelfsprekend dat al die grote christelijke dagen als enige de ruimte krijgen beslag te leggen op ons leven.
Veel mensen denken dat die passage over een vals afgodsbeeld gaat, niet over een kerstboom. Dat is ook een van de ideeën achter de beeldenstorm enzo. In de Katholieke kerk worden kerstbomen ook gewoon geaccepteerd.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:27 schreef isogram het volgende:
Fok! in het nieuws... - Elsevier heeft het bericht overgenomen:
[..]
Bron: http://www.elsevier.nl/we(...)aagse-Hogeschool.htm
Ook het Nederlands Dagblad bericht erover:
http://www.nd.nl/artikele(...)tboom-te-christelijk
En voor de zuiverheid van de discussie, nog een reactie van een lezer die haarfijn uitlegt wat ik ook al zei:
[..]
Dit ter info...
Uh nee, dat is een constatering van de status quo als ik dat aankaart en jij reageert er op, dan is een discussie een onvermijdelijk gevolg.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:30 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Jij maakt er een discussie van dat het om een geloof gaat hoor.
Ik heb nooit over of voor de Islam, moslims of Islamitische feestdagen gepleit, waar ik voor pleit is dat het Christendom de feestdagen niet meer wettelijk zou domineren, dat er ruimte is voor andere overtuigingen en geloven of maakt het helemaal neutraal zoals de eerst gegeven voorbeelden, Onafhankelijkheidsdag, Bevrijdingsdag, Koninginnedag etc. Dat ik pleit voor andere feestdagen betekent niet dat de Islam dan ineens monopolie krijgt op wettelijke erkenning of dat wanneer de Islam er bij komt geen plaats meer is voor Joodse of Boeddhistische.quote:En uiteraard is er in onze staat ruimte om bepaalde zaken te wijzigen, maar deze moet dan wel gegrond zijn, met name als je over iets praat dat zoveel impact heeft op de samenleving. En die paar honderd duizend moslims met 1 of ander gaar feest dat voor de rest ook maar niemand wat kan schelen is daar echt niet genoeg voor hoor. En ook de islam zal, net als het Christendom, uiteindelijk een aflopende zaak zijn. Het is alleen algemeen bekend dat deze religie in zijn ontwikkeling behoorlijk achterloopt op het Christendom, dus het kan nog even duren voordat ook hier massale secularisatie op zal treden.
[..]
Nee, je kunt het ook doen omdat het nergens meer op slaat dat een grotendeels geseculariseerd volk nog steeds het moet doen religieuze feestdagen. Aan het eind toch even snel weer een put in gegooid worden zodat je er weer eens mag uitklimmen. Het afschaffen van religieuze feestdagen doet niets af aan het praktische van gezamenlijke feestdagen.quote:Omdat het voor een groot deel van de bevolking totaal niets meer met heidens of Christelijk te maken heeft. Nogmaals, het is puur praktisch dat iedereen dezelfde wettelijke feestdagen heeft en er is absoluut geen gegronde reden om deze te wijzigen. Of je moet het als PvdA doen omdat je bang bent voor je schreeuwende en rellende achterban
Ik denk juist dat het populaire divali een grote kans maakt. En ik denk ook dat je de ongelovigen niet moet onderschatten, en de mensen die geen been zien in telkens twee hele dagen op je handen zitten.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:40 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is een minderheidsissue, een referendum zet dus per definitie geen zoden aan de dijk.
Als 1% Hindoe is en 99% niet, dan is de kans groot dat een Hindoe-feest er niet doorkomt.
Ik heb al jaren geen kerstboom meer in huis!quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:30 schreef damian5700 het volgende:
Onder andere tuincentra met minder omzet, in deze tijden, maar je moet je eens voorstellen dat de kerstviering ontdaan wordt van de kerstboom.
Ik denk dat het feest een ander karakter krijgt, zoals bijvoorbeeld de sinterklaasviering ontdoen van sinterklaas of de zwarte pieten die viering ook van karakter verandert.
Kerst en de kerstboom zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar, zoals Koninginnedag en de oranje kleur.
quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:31 schreef Disana het volgende:
Die vrije dagen vullen we nou juist weer aan met vieringen uit andere culturen. Serieus, ik zie niet waarom ik als ongelovige twee dagen verstoken moet blijven van boodschappen doen en andere uithuizige activiteiten; dit jaar zijn het zelfs drie dagen.
Omdat een referendum veel tijd en geld kost? En graag alleen behouden dient te blijven aan iets nuttigs en waar echt voldoende draagvlak voor is. Als je niet inziet dat dit op voorhand kansloos is, dan moet je misschien even die plaat voor je gezicht weghalenquote:Op dinsdag 8 december 2009 10:39 schreef Disana het volgende: Een referendum hierover zou anders helemaal zo'n gek idee niet zijn, laat de anders-gelovigen en de ongelovigen zich ook maar eens uitspreken. Want waarom vinden we het nog steeds vanzelfsprekend dat al die grote christelijke dagen als enige de ruimte krijgen beslag te leggen op ons leven.
Ik zie serieus werkelijk niet in waarom christelijke vieringen nog steeds zo'n beslag op onze maatschappij en ons openbare leven leggen. Dat is mijn voornaamste punt; dat we ook nog eens opgesloten zitten is daar een voortvloeisel van.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:42 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dramaqueen!
Je kunt prima naar de kroeg/ Efteling/ Uit eten/ Een hotel arrangementje boeken/ etc. etc. met kerst!Niks mis met twee dagen verplicht doorbetaald vrij!
Ik ben al afgestudeerd Henk.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:47 schreef Triggershot het volgende:
Mutant, zullen we een verzoek indienen bij Erasmus? Ze hebben duizenden moslims, allochtonen en buitenlanders op school..
quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:32 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dan constateer ik alsnog dat met dit gegeven door gemeentes anders wordt omgegaan, met name in de communicatie.
Ook met name in de Journaals zie ik deze discrepantie.
Daar gaat het juist om. Als de motivatie uit financieel oogpunt was geweest dan was het begrip groter geweest. Nu telt de wrange bijsmaak van politiek correctisme, in mijn ogen, mee.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:42 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik heb al jaren geen kerstboom meer in huis!![]()
En ik zeg ook niet dat een kerstboom verboden moet worden.Ik zie alleen niet in wat er mis is aan de keuze om er geen neer te zetten. Misschien dat hun motivatie wat ongelukkig is, maar het idee an sich is niks mis mee!
![]()
Het is mij om het even, wat jij vindt. Ik heb het nader verklaard, want daar vroeg je om.quote:Dramaqueen!
En jij kan jellabas kopen en inruilen voor jouw spijkerbroeken.quote:Je kunt prima naar de kroeg/ Efteling/ Uit eten/ Een hotel arrangementje boeken/ etc. etc. met kerst!Niks mis met twee dagen verplicht doorbetaald vrij!
'tis goed voor de economie!quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:45 schreef Disana het volgende:
Ik zie serieus werkelijk niet in waarom christelijke vieringen nog steeds zo'n beslag op onze maatschappij en ons openbare leven leggen. Dat is mijn voornaamste punt; dat we ook nog eens opgesloten zitten is daar een voortvloeisel van.
Betekent niet dat je ons moet negeren.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:48 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik ben al afgestudeerd Henk.
Ze mogen van mij doen wat ze willen daar
Want het zijn de immigranten die deze veranderingen in de maatschappij hebben willen bewerkstelligen? Jij denkt werkelijk dat immigranten aanstoot nemen aan een kerstboom? Die veelal in hun eigen land ook gewoon in bepaalde openbare gelegenheden staat?quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:47 schreef JohnLocke het volgende:
Maar het zijn dus dit soort dingetjes die me doen denken dat (massa-) immigratie niet gezond is voor een maatschappij.
Het heeft niets met calimero-spelen te maken, maar dat bekt ogenschijnlijk lekker, maar het gaat om het politiek correctisme van dit besluit in het licht van de aandacht die gemeenten geven aan de iftar. Ik kan het niets anders omschrijven als cultuurrelativisme.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:48 schreef RM-rf het volgende:
[..]zou het niet eerder eraan liggen dat de media zelf liever dolgraag inspeelt op onderbuikgevoelens..?
Niemand maakt veel ophef van subsidies voor Joodse Religieuze activiteiten... Evenmin voor het vele overheidsgeld dat naar christelijk gemeentes gaat, domweg omdat vel mensen dat niet erg interssant vinden..
Maar heel hard de calimero te gaan spelen als er bv iets georganiseerd wordt voor een islam-feest, is reuze populair en de PVV staat dan al direkt met kamervragen klaar...
En dan nog is dat de keus die een onafhankelijke seculiere instelling maakt! Het is zo lekker hypocriet soms! Als een school kiest om het scheppingsverhaal bij biologie onder te brengen is het huilen, want kerk en staat moet gescheiden. En als een school dan beslist om geen boom neer te zetten is het huilen, want Christelijk is onze traditie!quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:48 schreef damian5700 het volgende:
Daar gaat het juist om. Als de motivatie uit financieel oogpunt was geweest dan was het begrip groter geweest. Nu telt de wrange bijsmaak van politiek correctisme, in mijn ogen, mee.![]()
Die opmerking was niet voor jou bedoelt!quote:Het is mij om het even, wat jij vindt. Ik heb het nader verklaard, want daar vroeg je om.
Verschil tussen jou en mij is dat ik jouw toelichting niet belachelijk maakte.
Ik laat door niemand bepalen wat ik draag!quote:En jij kan jellabas kopen en inruilen voor jouw spijkerbroeken.
En bij het Suikerfeest en slachtfeest wordt niet volop geconsumeerd wil je doen laten geloven?quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:48 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
'tis goed voor de economie!Wat dat betreft ben ik 'de duivel' Christelijke feestdagen kunnen me niet boeien, maar de economische impuls erachter. Het idee dat er weer volop geconsumeerd wordt zo meteen (en werd bij Sinterklaas) spreekt me enorm aan. Als je daar Suikerfeest naast zet is het groeiende... Maar nog lang niet zo groot als Sinterklaas of Kerst. Daarom lekker aanhouden!
En alleen dingen ernaast zetten en niet weghalen!
![]()
En zoals ik al zei valt dat 'opgesloten zitten' echt wel mee!
Vele malen minder!quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:52 schreef damian5700 het volgende:
En bij het Suikerfeest en slachtfeest wordt niet volop geconsumeerd wil je doen laten geloven?
Drie dagen oud broodquote:Op dinsdag 8 december 2009 10:48 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
'tis goed voor de economie!Wat dat betreft ben ik 'de duivel' Christelijke feestdagen kunnen me niet boeien, maar de economische impuls erachter. Het idee dat er weer volop geconsumeerd wordt zo meteen (en werd bij Sinterklaas) spreekt me enorm aan. Als je daar Suikerfeest naast zet is het groeiende... Maar nog lang niet zo groot als Sinterklaas of Kerst. Daarom lekker aanhouden!
En alleen dingen ernaast zetten en niet weghalen!
![]()
En zoals ik al zei valt dat 'opgesloten zitten' echt wel mee!
Ik denk dat het een gevolg is van immigratie, los van of het daadwerkelijk de wens is van een meerderheid van de immigranten.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:49 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Want het zijn de immigranten die deze veranderingen in de maatschappij hebben willen bewerkstelligen? Jij denkt werkelijk dat immigranten aanstoot nemen aan een kerstboom? Die veelal in hun eigen land ook gewoon in bepaalde openbare gelegenheden staat?
Falend inkoopbeleid en gebrek aan inspiratie!quote:
Dat mag jij denken, maar daarom plaatste ik het even in het juiste perspectief.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:45 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Klopt, met een sarcastische noot. Die van mij is bloedserieus. Afgezien daarvan reageer je nog steeds op mijn post, blijkbaar toch niet zo onbelangrijk he.
Beetje achterbaks en hypocriet in mijn ogen als jij nu gaat beweren dat jouw doel in deze (maatschappelijke) discussie niet is om een Islamtische feestdag door te drukkenquote:Op dinsdag 8 december 2009 10:41 schreef Triggershot het volgende:Ik heb nooit over of voor de Islam, moslims of Islamitische feestdagen gepleit, waar ik voor pleit is dat het Christendom de feestdagen niet meer wettelijk zou domineren, dat er ruimte is voor andere overtuigingen en geloven of maakt het helemaal neutraal zoals de eerst gegeven voorbeelden, Onafhankelijkheidsdag, Bevrijdingsdag, Koninginnedag etc. Dat ik pleit voor andere feestdagen betekent niet dat de Islam dan ineens monopolie krijgt op wettelijke erkenning of dat wanneer de Islam er bij komt geen plaats meer is voor Joodse of Boeddhistische.
Jij hebt net zo hard een subjectieve benadering, het verschil is alleen dat ik er alleen openlijk voor uit kom. En inderdaad, de Islam zal nog wel even groeien in Nederland, net zoals het Christendom pakweg 50 jaar geleden nog heel groot wat. Maar ik weet zeker dat binnen 50 jaar de Islam in Nederland ook een duidelijke dalende trend zal laten zien, puur omdat het ex-rifgebergte volk (heerlijk om te chargeren) ook meer welvaart zal krijgen, betere opleidingen zullen volgen en dus net zoals veel andere Nederlanders in zullen zien de basis van het geloof niet aanwezig is (lees: er is geen God).quote:Probeer je eigen subjectieve benadering en de werkelijkheid zoals zij is niet door elkaar te halen wanneer je spreekt met waarde oordelen zoals 'gaar' of 'niemand wat kan schelen' terwijl er ook andere geluiden te horen zijn in dit topic. Daarnaast is er totaal geen blijk van dat de Islam een aflopende zaak is in Nederland, integendeel als er wel sprake is van religieus opleving in Nederland is dat wel vanuit de Islamitische hoeken. Daarnaast als je religies met elkaar gaat vergelijken met achterlopen en niet moet je niet de beste voorbeelden vs de slechtste voorbeelden nemen als je Iran vs Nederland neemt loopt Nederland inderdaad eeuwen vooruit. Als je Turkije vs ZA neemt loopt Turkije al eeuwen vooruit.
Voor de zoveelste keer, de meerderheid van de Nederlanders heeft niets met de religieuze kant van bijvoorbeeld Kerst en nog steeds is voor hen Kerst een mooie feestdag. Waarom hebben zij er geen problemen mee en (bijvoorbeeld) jij wel?quote:Nee, je kunt het ook doen omdat het nergens meer op slaat dat een grotendeels geseculariseerd volk nog steeds het moet doen religieuze feestdagen. Aan het eind toch even snel weer een put in gegooid worden zodat je er weer eens mag uitklimmen. Het afschaffen van religieuze feestdagen doet niets af aan het praktische van gezamenlijke feestdagen.
Natuurlijk gaat het over de keuze van deze instelling en mijn mening die ik over dat besluit maak.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:51 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
En dan nog is dat de keus die een onafhankelijke seculiere instelling maakt! Het is zo lekker hypocriet soms! Als een school kiest om het scheppingsverhaal bij biologie onder te brengen is het huilen, want kerk en staat moet gescheiden. En als een school dan beslist om geen boom neer te zetten is het huilen, want Christelijk is onze traditie!
Waarvan akte.quote:Die opmerking was niet voor jou bedoelt!
Het was slechts een suggestie, zoals jij de suggestie deed voor onder andere een arragementje Efteling.quote:Ik laat door niemand bepalen wat ik draag!![]()
Behalve mijn vriendin!
Verklaar dan eens waarom in de meeste westerse landen maar één dag wordt uitgetrokken voor Pinksteren, Pasen, en Kerstmis. Zo gek is mijn wens helemaal niet.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:55 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Falend inkoopbeleid en gebrek aan inspiratie!
Over het algemeen is het het voor moslimfundamentalisten erg hip om, in welke vorm dan ook, tegen de westerse decadentie te ageren.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:55 schreef L3IPO het volgende:
Waarom hebben zij er geen problemen mee en (bijvoorbeeld) jij wel?
Ik denk dat het een gevolg is van het poldermodel en de maakbare samenleving. Iets wat losstaat van de komst van immigranten. Of het doortrekken van de ontzuiling tot in het extreme.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:54 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Ik denk dat het een gevolg is van immigratie, los van of het daadwerkelijk de wens is van een meerderheid van de immigranten.
En dat ik je goed recht, ik snap het alleen niet altijd!quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:56 schreef damian5700 het volgende:
Natuurlijk gaat het over de keuze van deze instelling en mijn mening die ik over dat besluit maak.
Ik klaag niet dat ik niet weet wat ik aan moet trekken!quote:Het was slechts een suggestie, zoals jij de suggestie deed voor onder andere een arragementje Efteling.
Dus de grens van wat acceptabel is ligt bij het suiker- en slachtfeest?quote:
wat een gelul....quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:51 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het heeft niets met calimero-spelen te maken, maar dat bekt ogenschijnlijk lekker, maar het gaat om het politiek correctisme van dit besluit in het licht van de aandacht die gemeenten geven aan de iftar. Ik kan het niets anders omschrijven als cultuurrelativisme.
Ik durf daaraan te twijfelen. Denk ook eens aan ouderen die verstoken van hun dagelijkse boodschapje en praatje opgesloten zitten.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:02 schreef JohnLocke het volgende:
Christenen zijn overigens nog steeds de grootste groep in Nederland. Groter dan de niet-gelovigen. En in mijn ervaring zijn er ook veel agnosten en atheïsten die zich cultureel gesproken nog wel identificeren als Christen / Protestant / Katholiek. Je zult ook bij lange na geen meederheid kunnen verzamelen voor het afschaffen van Christelijke feestdagen, zelfs als je daar seculiere alternatieven tegenover zet. Het idee alleen al zou waarschijnlijk veel mensen in het verkeerde keelgat schieten.
Geen idee!quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:57 schreef Disana het volgende:
Verklaar dan eens waarom in de meeste westerse landen maar één dag wordt uitgetrokken voor Pinksteren, Pasen, en Kerstmis. Zo gek is mijn wens helemaal niet.
Als je vragen hebt gewoon stellen. Ik zal ze naar eer en geweten beantwoorden.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:00 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
En dat ik je goed recht, ik snap het alleen niet altijd!
Ik klaag niet of ik wel of niet een kerstboom ga kopen en heb commentaar op de motivatie van de Hoge School de traditie te breken en geen kerstboom neer te zetten.quote:Ik klaag niet dat ik niet weet wat ik aan moet trekken!
In Istanbul zie je ze juist meer en meerquote:Op dinsdag 8 december 2009 09:57 schreef Disana het volgende:
Ik ben niet christelijk maar vind zo'n boom met lichtjes en dingetjes wel leuk een keer per jaar voor een weekje of twee. Het zou jammer zijn als hij uit het openbare toneel zou verdwijnen.
Echt? Dat vind ik leuk, mensen houden van geurtjes en lichtjes.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:06 schreef HiZ het volgende:
[..]
In Istanbul zie je ze juist meer en meer
Hoe bedoel je precies? Dat als Nederland echt een Christelijk land was die ouderen niet vereenzaamd zouden zijn?quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:04 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik durf daaraan te twijfelen. Denk ook eens aan ouderen die verstoken van hun dagelijkse boodschapje en praatje opgesloten zitten.
Ik gun iedereen zijn feestdag. Maar twee dagen voor de christelijke grote vieringen is echt heel uitzonderlijk.
Je haalt er mensen bij die ik hier helemaal niet zie posten, dat is wel een beetje een rare manier van discussiëren.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:05 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Geen idee!Maar ik ben blij dat Nederland er 2 kent!
Op een been kan je niet staan!
![]()
Ik vind iedereen die het aantal vrije dagen terug wil brengen wel 'een beetje gek'!Helemaal als ze dat dan ook nog eens zonder (in mijn ogen) goede argumenten willen doen.
Minder of ruilen is voor mij onbespreekbaar. Toevoegen mag altijd!
Dit pas onzin. En ook nogal flauw om beweringen zonder onderbouwing te maken.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:02 schreef RM-rf het volgende:
[..]
wat een gelul....
die school wil gewoon geen geld uitgeven voor een dure boom ... niet veel meer en ook niks minder, al de rest is vooral een hoop gejank er omheen. inclusief die bullshit 'verklaring' die die school kennelijk op het eigen intranet plaatste, waarbij z niet wilde aangven gewoon te bezuinigen op de kerst-decoratie dit jaar
In onze maatschappij is het domweg zo dat di school zelf mag bepaln wat het met zn geld doet, n of het kennelijk de aanschaf van zo'n boom iets is dat ze willen betalen...
als jij vind dat die school een boom _moet_ kopen, kan je misschien je eigen geld daarvoor beschikbaar stellen
Met uitzondering van kerst zijn die feestdagen op zondag. Afschaffing van die tweede dag betekent dan alleen maar dat iedereen een dag extra moet werken. Niemand heeft er dus wat aan, ook mensen van andere religies niet.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:04 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik durf daaraan te twijfelen. Denk ook eens aan ouderen die verstoken van hun dagelijkse boodschapje en praatje opgesloten zitten.
Ik gun iedereen zijn feestdag. Maar twee dagen voor de christelijke grote vieringen is echt heel uitzonderlijk.
Omdat ik me tegen jouw vooroordelen over mij spreek en me daartegenover verdedig is dat achterbaks en hypocriet? Grappig, ik zou eerder durven te stellen dat het toeschrijven van een aantal standpunten aan een persoon, zonder dat de persoon zich zodanig heeft geuit eerder achterbaks en hypocriet is, sterker nog ik denk dat ik op ethisch niveau de meerderheid van de users in dit topic achter me krijg als ik zeg dat laatst benoemde pas misselijk gedrag is.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:55 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Beetje achterbaks en hypocriet in mijn ogen als jij nu gaat beweren dat jouw doel in deze (maatschappelijke) discussie niet is om een Islamtische feestdag door te drukkenWaarom zou je pleiten voor andere feestdagen? Wat is er mis met Kerst? Dat het een heidense (hey, klinkt eigenlijk best wel neutraal) of Christelijke oorsprong heeft? Wat is hier relevant aan? Ik heb helemaal niets met het Christendom, maar Kerst vind ik altijd weer leuk en gezellig. Waarom stoor je je er zo aan? Verder, denk jij echt dat het realistisch is om bestaande feestdagen te vervangen met andere feestdagen die vanuit een niet Nederlandse traditie komen? Waar verreweg de meerderheid van het volk echt helemaal niets mee heeft?
Ja, ik snap dat je voor je eigen vooringenomenheden uitkomt, wat ik niet snap is waarom ik voor jouw vooringenomenheden over mij zou moeten uitkomen?quote:Jij hebt net zo hard een subjectieve benadering, het verschil is alleen dat ik er alleen openlijk voor uit kom.
Wishfullthinking zeg ik hier op. Hoe welvarend een moslim ook mag zijn of hoogopgeleid, ik ken geen een die Koninginnedag prefeert boven het suikerfeest, dan wel kerstfeest boven Suikerfeest. Dat moslims steeds meer seculariseren had Theoloog Jansen in 2001 al geconstateerd, neemt niet weg dat identiteitsvorming en beeldvorming nog steeds sterk wordt bepaald door de Islamitische tradities en gewoonten. De secularisering van de Christenen in Europa is al niet rond, laat staan dat de moslims dit over 50 jaar rond krijgen in een vreemd land waar religie juist meer een houvast wordt.quote:En inderdaad, de Islam zal nog wel even groeien in Nederland, net zoals het Christendom pakweg 50 jaar geleden nog heel groot wat. Maar ik weet zeker dat binnen 50 jaar de Islam in Nederland ook een duidelijke dalende trend zal laten zien, puur omdat het ex-rifgebergte volk (heerlijk om te chargeren) ook meer welvaart zal krijgen, betere opleidingen zullen volgen en dus net zoals veel andere Nederlanders in zullen zien de basis van het geloof niet aanwezig is (lees: er is geen God).
Kerst hoeft niet weg, waarom zouden ze een probleem moeten hebben met kerst, of ik ?quote:Voor de zoveelste keer, de meerderheid van de Nederlanders heeft niets met de religieuze kant van bijvoorbeeld Kerst en nog steeds is voor hen Kerst een mooie feestdag. Waarom hebben zij er geen problemen mee en (bijvoorbeeld) jij wel?
Wie!?!quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:08 schreef Disana het volgende:
Je haalt er mensen bij die ik hier helemaal niet zie posten, dat is wel een beetje een rare manier van discussiëren.
Ik bedoel dat Pasen, Pinksteren en Kerstmis elk twee dagen krijgen, in tegenstelling tot vrijwel alle andere westerse landen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:07 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Hoe bedoel je precies? Dat als Nederland echt een Christelijk land was die ouderen niet vereenzaamd zouden zijn?
Er zijn ook wel meer dan twee christelijke feestdagen in Nederland natuurlijk.
Wij zetten er ook eentje neer. Ik ken trouwens best veel moslims die het gewoon leuk vinden om zo'n ding neer te zetten.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:07 schreef Disana het volgende:
[..]
Echt? Dat vind ik leuk, mensen houden van geurtjes en lichtjes.
Hmm, ik zat niet echt op te letten. Nu snap ik je post beter. Maar mijn inziens zijn ouderen echt niet de enige groep die zichzelf cultureel en/of religieus als Christen beschouwen. Ook mensen om mij heen die verder bijna niets met het geloof doen, hechten wel degelijk waarde aan de identiteit.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:04 schreef Disana het volgende:
[..]
Geen dag extra, maar een dag normaal werken. En dat kun je opvangen door twee, drie vieringen uit andere culturen op te nemen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:09 schreef HiZ het volgende:
[..]
Met uitzondering van kerst zijn die feestdagen op zondag. Afschaffing van die tweede dag betekent dan alleen maar dat iedereen een dag extra moet werken. Niemand heeft er dus wat aan, ook mensen van andere religies niet.
Daar ben ik dus fel tegen, en ik ken ook weinig mensen die daarvoor te porren zouden zijn. Andere culturen hebben hun eigen landen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:12 schreef Disana het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel dat iedereen zich dan twee zo niet drie (zoals deze kerst) dagen moet conformeren aan de christelijke wens om het 'feest' uitgebreid te vieren. Ik pleit voor meer feestdagen uit andere culturen en het terug brengen van de christelijke vieringen naar één dag. Zo'n kerstboom 'verbod' vind ik onwenselijk, maar in het algemeen mag er best meer ruimte komen voor alternatieve vieringen.
Leuk. Daarom begrijp ik deze school ook niet, de liefde voor lichtjes is universeel. Ik heb al jaren geen kerstboom meer vanwege mijn katten, maar ik zou er anders als ongelovige ook graag een thuis optuigen; de lampjes en slingertjes moeten nog altijd ergens liggenquote:Op dinsdag 8 december 2009 11:12 schreef HiZ het volgende:
[..]
Wij zetten er ook eentje neer. Ik ken trouwens best veel moslims die het gewoon leuk vinden om zo'n ding neer te zetten.
Engeland, de USA, om maar twee heftig Kerst-vierende landen te noemen die het toch normaal met één dag doen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:13 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Hmm, ik zat niet echt op te letten. Nu snap ik je post beter. Maar mijn inziens zijn ouderen echt niet de enige groep die zichzelf cultureel en/of religieus als Christen beschouwen. Ook mensen om mij heen die verder bijna niets met het geloof doen, hechten wel degelijk waarde aan de identiteit.
En in vergelijking met wat zijn die twee dagen uitzonderlijk? In het Zuiden van Nederland krijgt men voor Carnaval bijvoorbeeld vaak een week vrij.
Moeten ze voor hun vieringen dan maar even naar hun land van herkomst gaan, ook al zijn ze hier geboren?quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:15 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Daar ben ik dus fel tegen, en ik ken ook weinig mensen die daarvoor te porren zouden zijn. Andere culturen hebben hun eigen landen.
Maar die hebben sowieso minder feestdagen, alhoewel ik je punt snap.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:17 schreef Disana het volgende:
[..]
Engeland, de USA, om maar twee heftig Kerst-vierende landen te noemen die het toch normaal met één dag doen.
Ze hebben een Bank Holiday, dat is er al een.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:18 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Maar die hebben sowieso minder feestdagen, alhoewel ik je punt snap.
In deze discussie is het repeterend dat het gaat om islamieten of islamofielen die de traditionele Nederlandse feestdagen voor islamitische feesten willen inruilen. We kunnen het wel breder maken, maar dit is enkel voor politiek correcte vorm, daar er nog nooit een discussie is geweest om Jim Kipoer, Pesach, Divali of volle maanfeesten nationale feestdagen te maken ten kosten van bijvoorbeeld Tweede Paas- of Pinksterdag.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:12 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik bedoel dat Pasen, Pinksteren en Kerstmis elk twee dagen krijgen, in tegenstelling tot vrijwel alle andere westerse landen.
Nee, ik bedoel dat iedereen zich dan twee zo niet drie (zoals deze kerst) dagen moet conformeren aan de christelijke wens om het 'feest' uitgebreid te vieren. Ik pleit voor meer feestdagen uit andere culturen en het terug brengen van de christelijke vieringen naar één dag. Zo'n kerstboom 'verbod' vind ik onwenselijk, maar in het algemeen mag er best meer ruimte komen voor alternatieve vieringen.
En wij vieren geen Thanksgiving, Patriot Day, Groundhogday of 326 Bank Holidays!quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:17 schreef Disana het volgende:
Engeland, de USA, om maar twee heftig Kerst-vierende landen te noemen die het toch normaal met één dag doen.
Nee, ze moeten accepteren dat ze naar een land zijn geëmigreerd dat hun culturele achtergrond niet deelt. Als je zoveel waarde hecht aan je eigen cultuur, ga dan niet weg.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:18 schreef Disana het volgende:
[..]
Moeten ze voor hun vieringen dan maar even naar hun land van herkomst gaan, ook al zijn ze hier geboren?
En daarom ben ik dus tegen massa-immigratie, en ik hoop dat die trend zich niet doorzet.quote:Ik blijf pleiten voor het suikerfeest en divali, waar al veel ruimte voor gegeven wordt door grote gemeenten.
Ik vind het gezien het grote aantal moslims in Nederland helemaal niet zo raar om althans eens een poging te wagen stil te staan bij hun vieringen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:20 schreef damian5700 het volgende:
[..]
In deze discussie is het repeterend dat het gaat om islamieten of islamofielen die de traditionele Nederlandse feestdagen voor islamitische feesten willen inruilen. We kunnen het wel breder maken, maar dit is enkel voor politiek correcte vorm, daar er nog nooit een discussie is geweest om Jim Kipoer, Pesach, Divali of volle maanfeesten nationale feestdagen te maken ten kosten van bijvoorbeeld Tweede Paas- of Pinksterdag.
Het zou ook niet ten koste moeten zijn, maar wel facultatief. Ik moet nu mijn feestdagen vrij nemen uit mijn vakantiedagen, terwijl ik ook verplicht thuis zit met Kerst en Pinksteren, wat ik niet vier. Geef iedereen een feestdagenbudget en laat de mensen zelf kiezen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:20 schreef damian5700 het volgende:
[..]
In deze discussie is het repeterend dat het gaat om islamieten of islamofielen die de traditionele Nederlandse feestdagen voor islamitische feesten willen inruilen. We kunnen het wel breder maken, maar dit is enkel voor politiek correcte vorm, daar er nog nooit een discussie is geweest om Jim Kipoer, Pesach, Divali of volle maanfeesten nationale feestdagen te maken ten kosten van bijvoorbeeld Tweede Paas- of Pinksterdag.
En zij hebben weer geen bevrijdingsdag. Maar dat is het punt niet. Voor hen volstaat één dag voor elke grote christelijke viering.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:22 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
En wij vieren geen Thanksgiving, Patriot Day, Groundhogday of 326 Bank Holidays!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |