abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 december 2009 @ 10:29:59 #76
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_75401114
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:27 schreef Disana het volgende:
Jawel, graag wel. Ik pleit voor één dag voor elke viering, zoals in andere westerse landen op christelijke leest geschoeid normaal is.
Zeg, we gaan toch niet pleiten voor minder vrije dagen he!?! Dan moet je nog veel over politiek en stemmen leren!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_75401127
Mag ik wel even erbij vermelden dat Sinterklaas en Kerstfeest ook geïmporteerde feestdagen zijn?
pi_75401128
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:23 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Helemaal niets! Behalve dat het een ongelofelijke bende geeft als het ding uit begint te vallen en ik ken iemand die er allergisch voor is!

Leg eens precies uit wat er mis is aan geen kerstboom.
Onder andere tuincentra met minder omzet, in deze tijden, maar je moet je eens voorstellen dat de kerstviering ontdaan wordt van de kerstboom.
Ik denk dat het feest een ander karakter krijgt, zoals bijvoorbeeld de sinterklaasviering ontdoen van sinterklaas of de zwarte pieten die viering ook van karakter verandert.
Kerst en de kerstboom zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar, zoals Koninginnedag en de oranje kleur.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  dinsdag 8 december 2009 @ 10:30:51 #79
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_75401141
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:24 schreef Triggershot het volgende:
Dat het praktisch is dat we allemaal dezelfde wettelijke feestdagen hanteren is een totaal ander discussie dan waarom de feestdagen van één geloof het officieel zou moeten domineren of dat het voor altijd zo zou moeten blijven. In een democratisch staat is er ruimte voor het aanpassen, meegaan met de ontwikkelingen die de maatschappij / volk ondergaat en daarop inspelen, mag je onzin noemen, ik noem het de realiteit.
Jij maakt er een discussie van dat het om een geloof gaat hoor. En uiteraard is er in onze staat ruimte om bepaalde zaken te wijzigen, maar deze moet dan wel gegrond zijn, met name als je over iets praat dat zoveel impact heeft op de samenleving. En die paar honderd duizend moslims met 1 of ander gaar feest dat voor de rest ook maar niemand wat kan schelen is daar echt niet genoeg voor hoor. En ook de islam zal, net als het Christendom, uiteindelijk een aflopende zaak zijn. Het is alleen algemeen bekend dat deze religie in zijn ontwikkeling behoorlijk achterloopt op het Christendom, dus het kan nog even duren voordat ook hier massale secularisatie op zal treden.
quote:
Als het geloof een aflopende zaak is, waarom zou je dan überhaupt de Heidens-Christelijke feestdagen wettelijk beschermen?
Omdat het voor een groot deel van de bevolking totaal niets meer met heidens of Christelijk te maken heeft. Nogmaals, het is puur praktisch dat iedereen dezelfde wettelijke feestdagen heeft en er is absoluut geen gegronde reden om deze te wijzigen. Of je moet het als PvdA doen omdat je bang bent voor je schreeuwende en rellende achterban
Humans dont deserve to live...
pi_75401151
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:20 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De Christelijke - historische - die we terug kunnen zien betekent niet dat er nog ze nog steeds een monopolie mogen hebben op wettelijke feestdagen wel? Sterker nog, ik zou niet weten waarom we dat perse in stand zou moeten houden. Seculiere feestdagen zoals de Bevrijdingsdag, of Onafhankelijkheidsdag (Spanje), Koninginnedag etc zie ik meer heil in voor integratie en wederzijds participatie dan een geloof boven een ander plaatsen en dan vreemd opkijken waarom groep X er niets mee heeft.
HE! niet aan de vrije dagen tornen he, dat kan niet!
Wat maakt het nu uit of het kerst of pasen heet, als je maar vrij krijgt toch?

Serieus, ik ben eigenlijk nog nooit iemand van zo'n andere geloofsgroep tegengekomen die bezwaar had tegen de kerstboom, alhoewel vele er zelf weinig tot niets mee hebben gunnen ze het anderen meer dan prima.
Dit soort onzindingen komt dan eigenlijk ook nooit van die geloofsgroepen zelf af, maar bijna altijd van een groep mensen die graag voor hun wil denken.
Nieuwe feestdagen maken is een heel gedoe, hoe wil je dat gevormt zien, moeten we andere geloven ook een feestdag geven(zijn er nogal veel op ten duur, niet erg hoor, ben graag het hele jaar vrij, alleen wel doorbetaald graag ), of moet het seculier zijn en zo ja, wanneer dan, hoe noemen we het, blijven we wel evenveel vaste vrije dagen hebben?
Is het wel handig om iets te willen veranderen op dat gebied, is dat niet nodeloos geld verspillen omdat er dan vast wel weer een denktank moet komen hoe dat dan te doen zonder ook maar iemand een beetje te beledigen, kamervragen en gedoe, beetje onzinnig voor iets waar in de praktijk eigenlijk niemand last van heeft, alleen maar lol(lees vrije dagen, gezellige sfeer enz).
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_75401152
Wat al gezegd is op de eerste pagina.
De kerstboom heeft helemaal NIETS met het christelijke geloof te maken.
Het heidense gebruik ervan is gewoon een marketing truc om de geboorte van jezus (wat plaatsvond op 7 juni) op te leuken.
Ze zijn lekker snel op Wikipedia
quote:
Oorsprong en ouderdom van het gebruik

Over de ouderdom van het gebruik van de kerstboom lopen de bronnen zeer uiteen. Het heeft waarschijnlijk een Oudgermaanse oorsprong, waarbij de boom (eik) centraal stond in een midwinter-viering (eigenlijk de kortste dag). Mogelijk werd die boom dan verlicht.

De christelijke kerken, en vooral de Rooms-katholieke Kerk, hebben de kerstboom lange tijd geweerd. De kerstboom heeft met de inhoud van het christelijke Kerstfeest niets te maken.
Opvallend genoeg zijn het juist hun negentiende-eeuwse geestverwanten die ervoor hebben gezorgd dat de kerstboom in Nederland ingang vond. In de negentiende eeuw heeft het Réveil een belangrijke rol gespeeld bij de introductie van deze kerstboom. Kenden in eerste instantie alleen rijke gezinnen het gebruik van een spar in huis, de zondagsschool heeft hem wijd populair gemaakt. De zondagsschool, opgericht door figuren uit het Réveil, was niet alleen een geschikte manier om de evangelieboodschap te verbreiden maar ook om armen van middelen te voorzien. Sindsdien staat de kerstboom, volgens sommige kerken symbool voor 'het Licht'.

De katholieke kerk heeft zijn eigen christelijke betekenis aan de boom gegeven. De driehoekige vorm van de kerstboom zou de heilige drie-eenheid vertegenwoordigen van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest...

In 2009 baarde een Nederlandse hogeschool opzien met de maatregel om de kerstboom dat jaar voor het eerst niet te plaatsen, vanwege het 'internationale karakter en de diversiteit' binnen de school. De school vond een kerstboom 'redelijk gerelateerd aan een christelijk feest' en hing alleen slingers met lampjes op, onder het thema 'licht en warmte', dat volgens de directie door iedereen op zijn eigen manier kan worden ingevuld.[3]
De Haagse Hogeschool doet er JUIST goed aan om een Kerstboom neer te planten en zo versierd mogelijk. Want het laat juist dan zien dat ze openstaan voor andere geloven
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
  † In Memoriam † dinsdag 8 december 2009 @ 10:31:54 #82
137949 Disana
pi_75401173
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:29 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Zeg, we gaan toch niet pleiten voor minder vrije dagen he!?! Dan moet je nog veel over politiek en stemmen leren!
Die vrije dagen vullen we nou juist weer aan met vieringen uit andere culturen. Serieus, ik zie niet waarom ik als ongelovige twee dagen verstoken moet blijven van boodschappen doen en andere uithuizige activiteiten; dit jaar zijn het zelfs drie dagen.
pi_75401188
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:25 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Religie is in het islamitische kalifaat, zeg maar de nieuwe vorm van de maakbare samenleving, erg belangrijk. In dat plaatje passen connecties met het christendom niet, want de islam is uiteraard de enige ware leer.
In het verleden hebben we gezien dat het Islamitische kalifaat andere religies en uitingen daarvan tolereerde. Dat strookt dus niet met jouw constatering. Afgezien daarvan, zie ik niet wat dat te maken heeft met dit nieuwsbericht - waarbij het woord Islam of Moslims niet eens aan te pas komt.
Allah Al Watan Al Malik
pi_75401189
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:27 schreef RM-rf het volgende:

[..]

dat je dat nooit hoort betekent niet dat het niet gebeurt, integendeel..
Joden kennen zelfs een eigen specifieke subsidie die bedoeld is voor bv Joodse religieuz feesten, Synagoges en Joodse stichtingen die door de Nederlandse Overheid beschikbaar gesteld wordt..
de Maror-subsidie-gelden door de SAMO (Stichting Afwikkeling Maror-gelden Overheid).

jaarlijks is dat zo'n 6,5 miljoen dat de Ovrheid beschikbaar stelt voor allerhande Joodse religieuze doeleinden en het vieren van Joodse feesten
Dan constateer ik alsnog dat met dit gegeven door gemeentes anders wordt omgegaan, met name in de communicatie.
Ook met name in de Journaals zie ik deze discrepantie.
pi_75401231
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:32 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

In het verleden hebben we gezien dat het Islamitische kalifaat andere religies en uitingen daarvan tolereerde. Dat strookt dus niet met jouw constatering. Afgezien daarvan, zie ik niet wat dat te maken heeft met dit nieuwsbericht - waarbij het woord Islam of Moslims niet eens aan te pas komt.
Resultaten in het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.
En dat jij het niet ziet wat mijn opmerking met het nieuwsbericht te maken heeft is mij om het even. Ik vind het een nuttige bijdrage.
pi_75401328
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:31 schreef Disana het volgende:

[..]

Die vrije dagen vullen we nou juist weer aan met vieringen uit andere culturen. Serieus, ik zie niet waarom ik als ongelovige twee dagen verstoken moet blijven van boodschappen doen en andere uithuizige activiteiten; dit jaar zijn het zelfs drie dagen.
Welke dan?
Boeddhistisch, hindoe, paganisme, islam, jodendom, moet ik nog even doorgaan?
Het is onmogelijk hier iedereen een eigen feestdag te geven, in ieder geval als je nog dagen om te werken over wil houden.

Je gaat dan altijd een groep in de kou laten staan en zeker als je zo gaat veranderen gaat daar gerommel van komen, er blijven altijd verschillende ontevreden groepen over dan.
Kortom, niet verstandig, je gaat onrust scheppen waar geen onrust is.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  † In Memoriam † dinsdag 8 december 2009 @ 10:39:18 #87
137949 Disana
pi_75401397
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:37 schreef erodome het volgende:

[..]

Welke dan?
Boeddhistisch, hindoe, paganisme, islam, jodendom, moet ik nog even doorgaan?
Het is onmogelijk hier iedereen een eigen feestdag te geven, in ieder geval als je nog dagen om te werken over wil houden.

Je gaat dan altijd een groep in de kou laten staan en zeker als je zo gaat veranderen gaat daar gerommel van komen, er blijven altijd verschillende ontevreden groepen over dan.
Kortom, niet verstandig, je gaat onrust scheppen waar geen onrust is.
Een referendum hierover zou anders helemaal zo'n gek idee niet zijn, laat de anders-gelovigen en de ongelovigen zich ook maar eens uitspreken. Want waarom vinden we het nog steeds vanzelfsprekend dat al die grote christelijke dagen als enige de ruimte krijgen beslag te leggen op ons leven.
pi_75401412
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:31 schreef HMaster-II het volgende:

Ze zijn lekker snel op Wikipedia
[..]

Die 'ze' op Wikipedia zijn gewoon particulieren hè. Grote kans dat een leerling van die school of een Fok!ker het erop heeft gezet.
pi_75401442
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:39 schreef Disana het volgende:

[..]

Een referendum hierover zou anders helemaal zo'n gek idee niet zijn, laat de anders-gelovigen en de ongelovigen zich ook maar eens uitspreken. Want waarom vinden we het nog steeds vanzelfsprekend dat al die grote christelijke dagen als enige de ruimte krijgen beslag te leggen op ons leven.
Het is een minderheidsissue, een referendum zet dus per definitie geen zoden aan de dijk.

Als 1% Hindoe is en 99% niet, dan is de kans groot dat een Hindoe-feest er niet doorkomt.
Allah Al Watan Al Malik
pi_75401450
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:27 schreef isogram het volgende:
Fok! in het nieuws... - Elsevier heeft het bericht overgenomen:
[..]

Bron: http://www.elsevier.nl/we(...)aagse-Hogeschool.htm

Ook het Nederlands Dagblad bericht erover:
http://www.nd.nl/artikele(...)tboom-te-christelijk

En voor de zuiverheid van de discussie, nog een reactie van een lezer die haarfijn uitlegt wat ik ook al zei:
[..]

Dit ter info...
Veel mensen denken dat die passage over een vals afgodsbeeld gaat, niet over een kerstboom. Dat is ook een van de ideeën achter de beeldenstorm enzo. In de Katholieke kerk worden kerstbomen ook gewoon geaccepteerd.
pi_75401457
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:30 schreef L3IPO het volgende:

[..]

Jij maakt er een discussie van dat het om een geloof gaat hoor.
Uh nee, dat is een constatering van de status quo als ik dat aankaart en jij reageert er op, dan is een discussie een onvermijdelijk gevolg.
quote:
En uiteraard is er in onze staat ruimte om bepaalde zaken te wijzigen, maar deze moet dan wel gegrond zijn, met name als je over iets praat dat zoveel impact heeft op de samenleving. En die paar honderd duizend moslims met 1 of ander gaar feest dat voor de rest ook maar niemand wat kan schelen is daar echt niet genoeg voor hoor. En ook de islam zal, net als het Christendom, uiteindelijk een aflopende zaak zijn. Het is alleen algemeen bekend dat deze religie in zijn ontwikkeling behoorlijk achterloopt op het Christendom, dus het kan nog even duren voordat ook hier massale secularisatie op zal treden.
[..]
Ik heb nooit over of voor de Islam, moslims of Islamitische feestdagen gepleit, waar ik voor pleit is dat het Christendom de feestdagen niet meer wettelijk zou domineren, dat er ruimte is voor andere overtuigingen en geloven of maakt het helemaal neutraal zoals de eerst gegeven voorbeelden, Onafhankelijkheidsdag, Bevrijdingsdag, Koninginnedag etc. Dat ik pleit voor andere feestdagen betekent niet dat de Islam dan ineens monopolie krijgt op wettelijke erkenning of dat wanneer de Islam er bij komt geen plaats meer is voor Joodse of Boeddhistische.

Probeer je eigen subjectieve benadering en de werkelijkheid zoals zij is niet door elkaar te halen wanneer je spreekt met waarde oordelen zoals 'gaar' of 'niemand wat kan schelen' terwijl er ook andere geluiden te horen zijn in dit topic. Daarnaast is er totaal geen blijk van dat de Islam een aflopende zaak is in Nederland, integendeel als er wel sprake is van religieus opleving in Nederland is dat wel vanuit de Islamitische hoeken. Daarnaast als je religies met elkaar gaat vergelijken met achterlopen en niet moet je niet de beste voorbeelden vs de slechtste voorbeelden nemen als je Iran vs Nederland neemt loopt Nederland inderdaad eeuwen vooruit. Als je Turkije vs ZA neemt loopt Turkije al eeuwen vooruit.
quote:
Omdat het voor een groot deel van de bevolking totaal niets meer met heidens of Christelijk te maken heeft. Nogmaals, het is puur praktisch dat iedereen dezelfde wettelijke feestdagen heeft en er is absoluut geen gegronde reden om deze te wijzigen. Of je moet het als PvdA doen omdat je bang bent voor je schreeuwende en rellende achterban
Nee, je kunt het ook doen omdat het nergens meer op slaat dat een grotendeels geseculariseerd volk nog steeds het moet doen religieuze feestdagen. Aan het eind toch even snel weer een put in gegooid worden zodat je er weer eens mag uitklimmen. Het afschaffen van religieuze feestdagen doet niets af aan het praktische van gezamenlijke feestdagen.
  † In Memoriam † dinsdag 8 december 2009 @ 10:41:56 #92
230491 Zith
pls tip
pi_75401472
OMG GEEN KERSTBOOM?? WTF
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  † In Memoriam † dinsdag 8 december 2009 @ 10:42:23 #93
137949 Disana
pi_75401485
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:40 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het is een minderheidsissue, een referendum zet dus per definitie geen zoden aan de dijk.

Als 1% Hindoe is en 99% niet, dan is de kans groot dat een Hindoe-feest er niet doorkomt.
Ik denk juist dat het populaire divali een grote kans maakt. En ik denk ook dat je de ongelovigen niet moet onderschatten, en de mensen die geen been zien in telkens twee hele dagen op je handen zitten.
  dinsdag 8 december 2009 @ 10:42:47 #94
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_75401495
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:30 schreef damian5700 het volgende:
Onder andere tuincentra met minder omzet, in deze tijden, maar je moet je eens voorstellen dat de kerstviering ontdaan wordt van de kerstboom.
Ik denk dat het feest een ander karakter krijgt, zoals bijvoorbeeld de sinterklaasviering ontdoen van sinterklaas of de zwarte pieten die viering ook van karakter verandert.
Kerst en de kerstboom zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar, zoals Koninginnedag en de oranje kleur.
Ik heb al jaren geen kerstboom meer in huis!

En ik zeg ook niet dat een kerstboom verboden moet worden. Ik zie alleen niet in wat er mis is aan de keuze om er geen neer te zetten. Misschien dat hun motivatie wat ongelukkig is, maar het idee an sich is niks mis mee!
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:31 schreef Disana het volgende:

Dramaqueen!

Je kunt prima naar de kroeg/ Efteling/ Uit eten/ Een hotel arrangementje boeken/ etc. etc. met kerst! Niks mis met twee dagen verplicht doorbetaald vrij!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  dinsdag 8 december 2009 @ 10:43:28 #95
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_75401513
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:39 schreef Disana het volgende: Een referendum hierover zou anders helemaal zo'n gek idee niet zijn, laat de anders-gelovigen en de ongelovigen zich ook maar eens uitspreken. Want waarom vinden we het nog steeds vanzelfsprekend dat al die grote christelijke dagen als enige de ruimte krijgen beslag te leggen op ons leven.
Omdat een referendum veel tijd en geld kost? En graag alleen behouden dient te blijven aan iets nuttigs en waar echt voldoende draagvlak voor is. Als je niet inziet dat dit op voorhand kansloos is, dan moet je misschien even die plaat voor je gezicht weghalen
Humans dont deserve to live...
  † In Memoriam † dinsdag 8 december 2009 @ 10:45:33 #96
137949 Disana
pi_75401567
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:42 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dramaqueen!

Je kunt prima naar de kroeg/ Efteling/ Uit eten/ Een hotel arrangementje boeken/ etc. etc. met kerst! Niks mis met twee dagen verplicht doorbetaald vrij!
Ik zie serieus werkelijk niet in waarom christelijke vieringen nog steeds zo'n beslag op onze maatschappij en ons openbare leven leggen. Dat is mijn voornaamste punt; dat we ook nog eens opgesloten zitten is daar een voortvloeisel van.
pi_75401620
Mutant, zullen we een verzoek indienen bij Erasmus? Ze hebben duizenden moslims, allochtonen en buitenlanders op school..
pi_75401624
Maar het zijn dus dit soort dingetjes die me doen denken dat (massa-) immigratie niet gezond is voor een maatschappij.
pi_75401640
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:47 schreef Triggershot het volgende:
Mutant, zullen we een verzoek indienen bij Erasmus? Ze hebben duizenden moslims, allochtonen en buitenlanders op school..
Ik ben al afgestudeerd Henk.

Ze mogen van mij doen wat ze willen daar
Allah Al Watan Al Malik
pi_75401653
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:32 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Dan constateer ik alsnog dat met dit gegeven door gemeentes anders wordt omgegaan, met name in de communicatie.
Ook met name in de Journaals zie ik deze discrepantie.
zou het niet eerder eraan liggen dat de media zelf liever dolgraag inspeelt op onderbuikgevoelens..?

Niemand maakt veel ophef van subsidies voor Joodse Religieuze activiteiten... Evenmin voor het vele overheidsgeld dat naar christelijk gemeentes gaat, domweg omdat vel mensen dat niet erg interssant vinden..
Maar heel hard de calimero te gaan spelen als er bv iets georganiseerd wordt voor een islam-feest, is reuze populair en de PVV staat dan al direkt met kamervragen klaar...

Als die Hogeschool een 'feest met licht' organiseert zouden ze overigens wel een aanvraag kunnen doen op Maror-subsidigelden via de SAMO voor een 'Chanoeka-viering'.... (helaas meen ik dat die Maror-subsidiegelden enkel beschikbaar zijn voor stichtingen, verenigingen of kerkgenootschappen met ook een expliciet Joodse achtergrond of die zich inzetten voor de Joodse Gemeenschap.... maar het valt te proberen)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')