quote:School 'te divers' voor kerstboom
DEN HAAG - Veel leerlingen zijn woedend over de beslissing van de Haagse Hogeschool om dit jaar geen kerstboom neer te zetten. Dit omdat de boom te veel verbonden is met het christelijk feest. In het atrium hangen nu alleen wat slingers en lampjes. De directie wil zo 'het internationale karakter en de diversiteit binnen de school te benadrukken'.
Traditioneel stond er altijd een metershoge boom in de hal. De directie vindt dat dit jaar niet meer kunnen en wil liever het 'internationale karakter en de diversiteit' binnen de Haagse school benadrukken, konden de 20.000 studenten lezen op de HHS-website. De school kiest in plaats daarvan voor 'licht en warmte', dat door iedereen op zijn/haar eigen manier kan worden ingevuld, aldus de directie.
Dertig procent van de leerlingen is van allochtone afkomt evenals 12 procent van de docenten.
Al snel na de publicatie barstte de discussie op internet los. Veel studenten zijn het niet eens met de maatregel en zijn boos. "Omdat een 'handjevol religieuze faalhazen aanstoot neemt aan een boom met wat lampjes en gekleurde ballen' moet de rest van de schoolgemeenschap daar onder lijden", aldus een leerling. "Waarom komen buitenlandse leerlingen hier naar Nederland? Juist, omdat ze ervaring met een andere cultuur willen opdoen. Op deze manier hadden ze net zo goed thuis kunnen blijven", schrijft een andere leerling.
Ik vroeg het me ook afquote:Op dinsdag 8 december 2009 09:40 schreef Stranger het volgende:
[..]
whehe, welke fok!ker is dit geweest?
quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:40 schreef Stranger het volgende:
[..]
whehe, welke fok!ker is dit geweest?
Nog even en de marsmannetjes komen je verkrachten. Net zo plausibel.quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:42 schreef tliciouz het volgende:
Nog even en kerst en sinterklaas word afgeschaft en moeten we mee doen met de ramadan.
En terecht natuurlijk.quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:42 schreef tliciouz het volgende:
Nog even en kerst en sinterklaas word afgeschaft en moeten we mee doen met de ramadan.
Nee hoor, naarmate er steeds meer moslims in Nederland komen / wonen is het niet meer dan normaal dat de religieuze feesten worden opgenomen in onze samenleving.quote:
Staat er nog steeds toch : School 'te divers' voor kerstboom ?quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:49 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
HUH. Trigger, waarom stond er net 'LinkseFrieseVegetarier' toen jij had gepost?![]()
Nee, laat maar.quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Staat er nog steeds toch : School 'te divers' voor kerstboom ?
wat, afschaffen of meedoen, is terecht?quote:
Dat dus...quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:44 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Zal wel weer een geval van preventieve politiek-correctheid zijn waar 'de allochtonen' zelf niet om gevraagd hebben.
I'm not gonna feed you.quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee hoor, naarmate er steeds meer moslims in Nederland komen / wonen is het niet meer dan normaal dat de religieuze feesten worden opgenomen in onze samenleving.
Het was een sarcastische opmerking. Vat het niet zo serieus op. We leven nu eenmaal met verschillende culturen en daar horen we rekening mee te houden.quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:44 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nog even en de marsmannetjes komen je verkrachten. Net zo plausibel.
Oki, is niets weggehaald iigquote:Op dinsdag 8 december 2009 09:52 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
[..]
Nee, laat maar.Waarschijnlijk loopt het achter hier.
Dus omdat we de ene religieuze feestdag in mindere mate vieren zal de andere absoluut doorgedrukt worden!?!quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:42 schreef tliciouz het volgende:
Ik wil best wat meer exotische feesten, vooral als daar tegenover staat dat de christelijke feesten Pasen, Pinksteren en Kerstmis worden teruggebracht tot één dagquote:
Als je het topic even doorleest zie je dat het een sarcastische opmerking is.quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:55 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dus omdat we de ene religieuze feestdag in mindere mate vieren zal de andere absoluut doorgedrukt worden!?!
Vreemde redenering!
En verder natuurlijk; gelijke monniken mensen, gelijke kappen rechten!
Het brengen van balans, we zijn allang geen Christelijk land meer.quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:53 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
wat, afschaffen of meedoen, is terecht?
Hmm ja, zo hoef je nooit antwoord te geven natuurlijk.quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:54 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
I'm not gonna feed you.
Precies! Kan mij het rotten of ik nu vrij ben voor Pesach, Pitru Paksha, Vesak, Suikerfeest of Kerst... Zolang mijn vrije dagen er maar niet op achteruit gaan!quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:55 schreef Disana het volgende:
Ik wil best wat meer exotische feesten, vooral als daar tegenover staat dat de christelijke feesten Pasen, Pinksteren en Kerstmis worden teruggebracht tot één dag
Sorry!quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:57 schreef tliciouz het volgende:
Als je het topic even doorleest zie je dat het een sarcastische opmerking is.
Of juist meer vakantie/feestdagen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:55 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik wil best wat meer exotische feesten, vooral als daar tegenover staat dat de christelijke feesten Pasen, Pinksteren en Kerstmis worden teruggebracht tot één dag
Ik geloof er niks van dat je serieus meent dat het terecht zou zijn als Sinterklaas en Kerst worden afgeschaft (want dat stond in de post die je quootte) ten faveure van de ramadan.quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:58 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hmm ja, zo hoef je nooit antwoord te geven natuurlijk.
Misschien moet je dan niet jouw beeld van mij laten zegevieren over de inhoud van mijn reactie.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:00 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Ik geloof er niks van dat je serieus meent dat het terecht zou zijn als Sinterklaas en Kerst worden afgeschaft (want dat stond in de post die je quootte) ten faveure van de ramadan.
Meer!quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:59 schreef Triggershot het volgende:
Of juist meer vakantie/feestdagen.![]()
Ik vind het alleen wel onterecht dat bijna alle christelijke feestdagen per definitie wettelijk zijn opgenomen en beschermd, maar rest niet.
Nog niet, maar als het zo doorgaat komt dat nog wel.quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:59 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Of juist meer vakantie/feestdagen.![]()
Ik vind het alleen wel onterecht dat bijna alle christelijke feestdagen per definitie wettelijk zijn opgenomen en beschermd, maar rest niet.
Precies, anders hou je segregatie en stratificatie in stand in beleidsvorming terwijl de kern wel hetzelfde is.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:03 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Meer!![]()
![]()
Dat alleen de Christelijke vastgelegd zijn heeft vooral met het preken voor eigen parochie te maken op het moment dat die wetten werden doorgedrukt! Ik ben dan ook voor een lobby om alle religieuze feestdagen, van alle religies die vertegenwoordigt zijn in NL als wettelijk verplichte vrije dag aan te merken.
Mij gaat het er meer om dat ik die twee dagen verplicht thuis zitten zat ben. Daarnaast zou een suikerfeest of divali misschien best leuk zijn, als het officiële feesten zouden zijn, zouden we er misschien wel aan mee gaan doen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:58 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Precies! Kan mij het rotten of ik nu vrij ben voor Pesach, Pitru Paksha, Vesak, Suikerfeest of Kerst... Zolang mijn vrije dagen er maar niet op achteruit gaan!
Als het zonder slag en stoot gaat.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:05 schreef Disana het volgende:
[..]
Nog niet, maar als het zo doorgaat komt dat nog wel.
Je vergeet het belangrijkste gedeelte van mijn nieuwe wetsvoorstel te quoten!quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:05 schreef Triggershot het volgende:
Precies, anders hou je segregatie en stratificatie in stand in beleidsvorming terwijl de kern wel hetzelfde is.
Als er een referendum over gehouden zou worden, zou ik vóór stemmen. Maar waar leg je de lat, moet elke obscure beweging ook erkenning krijgen, of doen we alleen de grote feesten.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als het zonder slag en stoot gaat.![]()
Kan ik een vrije dag goed gebruiken om zekere mensen hier uit te leggen waarom ik niet trol.
Dat zou nog best eens kunnen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:44 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Zal wel weer een geval van preventieve politiek-correctheid zijn waar 'de allochtonen' zelf niet om gevraagd hebben.
Onzin natuurlijk, in alles is de Christelijke invloed nog te zien ook al gelooft men niet meer in god. Het gaat ook natuurlijk ook om de vele gebruiken die gevormd zijn aansluitend op die christelijke identiteit. Het word daardoor wat ongrijpbaar omdat je niet simpelweg door een kerk te behouden die gebruiken ook houdt, maar juist ook ogenschijnlijk simpele dingen als een naaldboompje met versiering.quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het brengen van balans, we zijn allang geen Christelijk land meer.
Nee bij FOK!quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:08 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Je vergeet het belangrijkste gedeelte van mijn nieuwe wetsvoorstel te quoten!Werk je bij de telegraaf ofzo?
Special voor jouquote:Op dinsdag 8 december 2009 10:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Leer nu eens in de naam van Disana hoe je het juist schrijft.
Hoe kun je nou aanstoot nemen aan geen boomquote:Op dinsdag 8 december 2009 10:14 schreef XcUZ_Me het volgende:
Hoe kun je nou aanstoot nemen aan een bóóm![]()
. Malloten.
Ik denk dat meest objectieve manier om zulke dingen te beslissen nog steeds op grond van de meerderheid is, dus inderdaad via een referendum, als er steeds vaker vraag naar XYZ is en er is een draagvlak hiervoor onder het volk, dan is dat het beslissende in mijn ogen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:09 schreef Disana het volgende:
[..]
Als er een referendum over gehouden zou worden, zou ik vóór stemmen. Maar waar leg je de lat, moet elke obscure beweging ook erkenning krijgen, of doen we alleen de grote feesten.
Nee jij trolt niet.
De Christelijke - historische - die we terug kunnen zien betekent niet dat er nog ze nog steeds een monopolie mogen hebben op wettelijke feestdagen wel? Sterker nog, ik zou niet weten waarom we dat perse in stand zou moeten houden. Seculiere feestdagen zoals de Bevrijdingsdag, of Onafhankelijkheidsdag (Spanje), Koninginnedag etc zie ik meer heil in voor integratie en wederzijds participatie dan een geloof boven een ander plaatsen en dan vreemd opkijken waarom groep X er niets mee heeft.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:13 schreef NDAsilenced het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk, in alles is de Christelijke invloed nog te zien ook al gelooft men niet meer in god. Het gaat ook natuurlijk ook om de vele gebruiken die gevormd zijn aansluitend op die christelijke identiteit. Het word daardoor wat ongrijpbaar omdat je niet simpelweg door een kerk te behouden die gebruiken ook houdt, maar juist ook ogenschijnlijk simpele dingen als een naaldboompje met versiering.
Allemaal onzin. Wat is het nut van het veranderen van de feestdagen ten faveure van een bepaalde (geloofs)groep? Dat onze feestdagen vanuit een Christelijke (en nog verder weg, heidense) oorsprong komen, is in deze tijd niet meer relevant. Het is gewoon puur praktisch dat we nu allemaal dezelfde wettelijke feestdagen hanteren.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:17 schreef Triggershot het volgende:
Ik denk dat meest objectieve manier om zulke dingen te beslissen nog steeds op grond van de meerderheid is, dus inderdaad via een referendum, als er steeds vaker vraag naar XYZ is en er is een draagvlak hiervoor onder het volk, dan is dat het beslissende in mijn ogen.
Sure, die mogelijkheid moet er zijn. Maar dat moet niet ten koste gaan van feestdagen die bij ons cultuur horen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 09:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het brengen van balans, we zijn allang geen Christelijk land meer.
Leg eens precies uit wat er mis is aan een kerstboom.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:15 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Hoe kun je nou aanstoot nemen aan geen boom![]()
. Malloten.
Helemaal niets!quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:21 schreef damian5700 het volgende:
Leg eens precies uit wat er mis is aan een kerstboom.
Dat het praktisch is dat we allemaal dezelfde wettelijke feestdagen hanteren is een totaal ander discussie dan waarom de feestdagen van één geloof het officieel zou moeten domineren of dat het voor altijd zo zou moeten blijven. In een democratisch staat is er ruimte voor het aanpassen, meegaan met de ontwikkelingen die de maatschappij / volk ondergaat en daarop inspelen, mag je onzin noemen, ik noem het de realiteit.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:20 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Allemaal onzin. Wat is het nut van het veranderen van de feestdagen ten faveure van een bepaalde (geloofs)groep? Dat onze feestdagen vanuit een Christelijke (en nog verder weg, heidense) oorsprong komen, is in deze tijd niet meer relevant. Het is gewoon puur praktisch dat we nu allemaal dezelfde wettelijke feestdagen hanteren.
Vanuit het geloof (welke dan ook) zou je hier misschien over kunnen discussiëren, maar iedereen weet dat het geloof een aflopende zaak is...dus wat is het nut?
Religie is in het islamitische kalifaat, zeg maar de nieuwe vorm van de maakbare samenleving, erg belangrijk. In dat plaatje passen connecties met het christendom niet, want de islam is uiteraard de enige ware leer.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:20 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Allemaal onzin. Wat is het nut van het veranderen van de feestdagen ten faveure van een bepaalde (geloofs)groep? Dat onze feestdagen vanuit een Christelijke (en nog verder weg, heidense) oorsprong komen, is in deze tijd niet meer relevant. Het is gewoon puur praktisch dat we nu allemaal dezelfde wettelijke feestdagen hanteren.
Vanuit het geloof (welke dan ook) zou je hier misschien over kunnen discussiëren, maar iedereen weet dat het geloof een aflopende zaak is...dus wat is het nut?
Bron: http://www.elsevier.nl/we(...)aagse-Hogeschool.htmquote:Kerstboom niet multiculti genoeg voor Haagse Hogeschool
De directie van de Haagse Hogeschool heeft besloten geen kerstboom in de centrale hal te zetten. Een kerstboom past namelijk niet bij het 'internationale en diverse' karakter van de school. Dat meldt een student van de Hogeschool op het forum Fok!.
Ongeveer twaalf procent van de docenten en dertig procent van de studenten heeft een niet-westerse achtergrond. Een kerstboom past niet bij het 'internationale en diverse karakter van de school', meldde de directie aan haar leerlingen op het voor hen beschikbare gedeelde van de website.
Licht en warmte
In plaats van de kerstdagen staan 'licht en warmte' centraal. De leerlingen van de Hogeschool zijn verontwaardigd. In plaats van met een grote zilverspar is de hal van de school versierd met wat slingers en lampjes. Colette van Heck, een woordvoerder van de Hogeschool ontkent dat een leerling heeft geklaagd over de kerstboom. 'Dit is een eigen, zelfstandige beslissing', aldus Van Heck in het Nederlands Dagblad.
Dit ter info...quote:Als deze school het `intellect` moet vertegenwoordigen dan zou ik mijn kinderen er niet heensturen.
De zg `kerstboom` heeft helemaal niks met het Christendom te maken, maar met het heidendom.
De Bijbel spreekt zich juist uit TEGEN een `kerstboom`Jeremia 10:
De afgoden en de HEERE
1 Hoort het woord, dat de Heere tot ulieden spreekt, o huis Israels!
2 Zo zegt de Heere: Leert den weg der heidenen niet, en ontzet u niet voor de tekenen des hemels, dewijl zich de heidenen voor dezelve ontzetten.
3 Want de inzettingen der volken zijn ijdelheid; want het is hout, dat men uit het woud gehouwen heeft, een werk van des werkmeesters handen met de bijl.
4 Men pronkt het op met zilver en met goud; zij hechten ze met nagelen en met hameren, opdat het niet waggele.
5 Zij zijn gelijk een palmboom van dicht werk, maar kunnen niet spreken; zij moeten gedragen worden, want zij kunnen niet gaan; vreest niet voor hen, want zij kunnen geen kwaad doen, ook is er geen goeddoen bij hen.
De zg `kerstboom` komt uit Babylonie....... en heeft dus niks met het Christendom te maken.
dat je dat nooit hoort betekent niet dat het niet gebeurt, integendeel..quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:15 schreef damian5700 het volgende:
En anderzijds wordt een iftarfeest door de gemeente Den Haag gesubsidieerd, terwijl ik bijvoorbeeld nog nooit heb gehoord dat een gemeente bijvoorbeeld feesten zoals Jom Kipoer of Pesach subsidieert.
De ontzuiling en secularisatie kwam voort ten koste van het christendom -met alle gevolgen van dien voor ons cultuur van toentertijd - , omdat de maatschappij dit toestond, als de maatschappij het nu toestaat, waarom zou het deze keer dat niet ten koste van 'ons cultuur' mogen gaan?quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:21 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Sure, die mogelijkheid moet er zijn. Maar dat moet niet ten koste gaan van feestdagen die bij ons cultuur horen.
Jawel, graag wel. Ik pleit voor één dag voor elke viering, zoals in andere westerse landen op christelijke leest geschoeid normaal is.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:21 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[..]
Sure, die mogelijkheid moet er zijn. Maar dat moet niet ten koste gaan van feestdagen die bij ons cultuur horen.
Zeg, we gaan toch niet pleiten voor minder vrije dagen he!?!quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:27 schreef Disana het volgende:
Jawel, graag wel. Ik pleit voor één dag voor elke viering, zoals in andere westerse landen op christelijke leest geschoeid normaal is.
Onder andere tuincentra met minder omzet, in deze tijden, maar je moet je eens voorstellen dat de kerstviering ontdaan wordt van de kerstboom.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:23 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Helemaal niets!Behalve dat het een ongelofelijke bende geeft als het ding uit begint te vallen en ik ken iemand die er allergisch voor is!
![]()
Leg eens precies uit wat er mis is aan geen kerstboom.
Jij maakt er een discussie van dat het om een geloof gaat hoor. En uiteraard is er in onze staat ruimte om bepaalde zaken te wijzigen, maar deze moet dan wel gegrond zijn, met name als je over iets praat dat zoveel impact heeft op de samenleving. En die paar honderd duizend moslims met 1 of ander gaar feest dat voor de rest ook maar niemand wat kan schelen is daar echt niet genoeg voor hoor. En ook de islam zal, net als het Christendom, uiteindelijk een aflopende zaak zijn. Het is alleen algemeen bekend dat deze religie in zijn ontwikkeling behoorlijk achterloopt op het Christendom, dus het kan nog even duren voordat ook hier massale secularisatie op zal treden.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:24 schreef Triggershot het volgende:
Dat het praktisch is dat we allemaal dezelfde wettelijke feestdagen hanteren is een totaal ander discussie dan waarom de feestdagen van één geloof het officieel zou moeten domineren of dat het voor altijd zo zou moeten blijven. In een democratisch staat is er ruimte voor het aanpassen, meegaan met de ontwikkelingen die de maatschappij / volk ondergaat en daarop inspelen, mag je onzin noemen, ik noem het de realiteit.
Omdat het voor een groot deel van de bevolking totaal niets meer met heidens of Christelijk te maken heeft. Nogmaals, het is puur praktisch dat iedereen dezelfde wettelijke feestdagen heeft en er is absoluut geen gegronde reden om deze te wijzigen. Of je moet het als PvdA doen omdat je bang bent voor je schreeuwende en rellende achterbanquote:Als het geloof een aflopende zaak is, waarom zou je dan überhaupt de Heidens-Christelijke feestdagen wettelijk beschermen?
HE! niet aan de vrije dagen tornen he, dat kan niet!quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De Christelijke - historische - die we terug kunnen zien betekent niet dat er nog ze nog steeds een monopolie mogen hebben op wettelijke feestdagen wel? Sterker nog, ik zou niet weten waarom we dat perse in stand zou moeten houden. Seculiere feestdagen zoals de Bevrijdingsdag, of Onafhankelijkheidsdag (Spanje), Koninginnedag etc zie ik meer heil in voor integratie en wederzijds participatie dan een geloof boven een ander plaatsen en dan vreemd opkijken waarom groep X er niets mee heeft.
De Haagse Hogeschool doet er JUIST goed aan om een Kerstboom neer te planten en zo versierd mogelijk. Want het laat juist dan zien dat ze openstaan voor andere gelovenquote:Oorsprong en ouderdom van het gebruik
Over de ouderdom van het gebruik van de kerstboom lopen de bronnen zeer uiteen. Het heeft waarschijnlijk een Oudgermaanse oorsprong, waarbij de boom (eik) centraal stond in een midwinter-viering (eigenlijk de kortste dag). Mogelijk werd die boom dan verlicht.
De christelijke kerken, en vooral de Rooms-katholieke Kerk, hebben de kerstboom lange tijd geweerd. De kerstboom heeft met de inhoud van het christelijke Kerstfeest niets te maken. Opvallend genoeg zijn het juist hun negentiende-eeuwse geestverwanten die ervoor hebben gezorgd dat de kerstboom in Nederland ingang vond. In de negentiende eeuw heeft het Réveil een belangrijke rol gespeeld bij de introductie van deze kerstboom. Kenden in eerste instantie alleen rijke gezinnen het gebruik van een spar in huis, de zondagsschool heeft hem wijd populair gemaakt. De zondagsschool, opgericht door figuren uit het Réveil, was niet alleen een geschikte manier om de evangelieboodschap te verbreiden maar ook om armen van middelen te voorzien. Sindsdien staat de kerstboom, volgens sommige kerken symbool voor 'het Licht'.
De katholieke kerk heeft zijn eigen christelijke betekenis aan de boom gegeven. De driehoekige vorm van de kerstboom zou de heilige drie-eenheid vertegenwoordigen van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest...
In 2009 baarde een Nederlandse hogeschool opzien met de maatregel om de kerstboom dat jaar voor het eerst niet te plaatsen, vanwege het 'internationale karakter en de diversiteit' binnen de school. De school vond een kerstboom 'redelijk gerelateerd aan een christelijk feest' en hing alleen slingers met lampjes op, onder het thema 'licht en warmte', dat volgens de directie door iedereen op zijn eigen manier kan worden ingevuld.[3]
Die vrije dagen vullen we nou juist weer aan met vieringen uit andere culturen. Serieus, ik zie niet waarom ik als ongelovige twee dagen verstoken moet blijven van boodschappen doen en andere uithuizige activiteiten; dit jaar zijn het zelfs drie dagen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:29 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Zeg, we gaan toch niet pleiten voor minder vrije dagen he!?!Dan moet je nog veel over politiek en stemmen leren!
In het verleden hebben we gezien dat het Islamitische kalifaat andere religies en uitingen daarvan tolereerde. Dat strookt dus niet met jouw constatering. Afgezien daarvan, zie ik niet wat dat te maken heeft met dit nieuwsbericht - waarbij het woord Islam of Moslims niet eens aan te pas komt.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:25 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Religie is in het islamitische kalifaat, zeg maar de nieuwe vorm van de maakbare samenleving, erg belangrijk. In dat plaatje passen connecties met het christendom niet, want de islam is uiteraard de enige ware leer.
Dan constateer ik alsnog dat met dit gegeven door gemeentes anders wordt omgegaan, met name in de communicatie.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:27 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dat je dat nooit hoort betekent niet dat het niet gebeurt, integendeel..
Joden kennen zelfs een eigen specifieke subsidie die bedoeld is voor bv Joodse religieuz feesten, Synagoges en Joodse stichtingen die door de Nederlandse Overheid beschikbaar gesteld wordt..
de Maror-subsidie-gelden door de SAMO (Stichting Afwikkeling Maror-gelden Overheid).
jaarlijks is dat zo'n 6,5 miljoen dat de Ovrheid beschikbaar stelt voor allerhande Joodse religieuze doeleinden en het vieren van Joodse feesten
Resultaten in het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
In het verleden hebben we gezien dat het Islamitische kalifaat andere religies en uitingen daarvan tolereerde. Dat strookt dus niet met jouw constatering. Afgezien daarvan, zie ik niet wat dat te maken heeft met dit nieuwsbericht - waarbij het woord Islam of Moslims niet eens aan te pas komt.
Welke dan?quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:31 schreef Disana het volgende:
[..]
Die vrije dagen vullen we nou juist weer aan met vieringen uit andere culturen. Serieus, ik zie niet waarom ik als ongelovige twee dagen verstoken moet blijven van boodschappen doen en andere uithuizige activiteiten; dit jaar zijn het zelfs drie dagen.
Een referendum hierover zou anders helemaal zo'n gek idee niet zijn, laat de anders-gelovigen en de ongelovigen zich ook maar eens uitspreken. Want waarom vinden we het nog steeds vanzelfsprekend dat al die grote christelijke dagen als enige de ruimte krijgen beslag te leggen op ons leven.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:37 schreef erodome het volgende:
[..]
Welke dan?
Boeddhistisch, hindoe, paganisme, islam, jodendom, moet ik nog even doorgaan?
Het is onmogelijk hier iedereen een eigen feestdag te geven, in ieder geval als je nog dagen om te werken over wil houden.
Je gaat dan altijd een groep in de kou laten staan en zeker als je zo gaat veranderen gaat daar gerommel van komen, er blijven altijd verschillende ontevreden groepen over dan.
Kortom, niet verstandig, je gaat onrust scheppen waar geen onrust is.
Die 'ze' op Wikipedia zijn gewoon particulieren hč. Grote kans dat een leerling van die school of een Fok!ker het erop heeft gezet.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:31 schreef HMaster-II het volgende:
Ze zijn lekker snel op Wikipedia![]()
[..]
Het is een minderheidsissue, een referendum zet dus per definitie geen zoden aan de dijk.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:39 schreef Disana het volgende:
[..]
Een referendum hierover zou anders helemaal zo'n gek idee niet zijn, laat de anders-gelovigen en de ongelovigen zich ook maar eens uitspreken. Want waarom vinden we het nog steeds vanzelfsprekend dat al die grote christelijke dagen als enige de ruimte krijgen beslag te leggen op ons leven.
Veel mensen denken dat die passage over een vals afgodsbeeld gaat, niet over een kerstboom. Dat is ook een van de ideeën achter de beeldenstorm enzo. In de Katholieke kerk worden kerstbomen ook gewoon geaccepteerd.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:27 schreef isogram het volgende:
Fok! in het nieuws... - Elsevier heeft het bericht overgenomen:
[..]
Bron: http://www.elsevier.nl/we(...)aagse-Hogeschool.htm
Ook het Nederlands Dagblad bericht erover:
http://www.nd.nl/artikele(...)tboom-te-christelijk
En voor de zuiverheid van de discussie, nog een reactie van een lezer die haarfijn uitlegt wat ik ook al zei:
[..]
Dit ter info...
Uh nee, dat is een constatering van de status quo als ik dat aankaart en jij reageert er op, dan is een discussie een onvermijdelijk gevolg.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:30 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Jij maakt er een discussie van dat het om een geloof gaat hoor.
Ik heb nooit over of voor de Islam, moslims of Islamitische feestdagen gepleit, waar ik voor pleit is dat het Christendom de feestdagen niet meer wettelijk zou domineren, dat er ruimte is voor andere overtuigingen en geloven of maakt het helemaal neutraal zoals de eerst gegeven voorbeelden, Onafhankelijkheidsdag, Bevrijdingsdag, Koninginnedag etc. Dat ik pleit voor andere feestdagen betekent niet dat de Islam dan ineens monopolie krijgt op wettelijke erkenning of dat wanneer de Islam er bij komt geen plaats meer is voor Joodse of Boeddhistische.quote:En uiteraard is er in onze staat ruimte om bepaalde zaken te wijzigen, maar deze moet dan wel gegrond zijn, met name als je over iets praat dat zoveel impact heeft op de samenleving. En die paar honderd duizend moslims met 1 of ander gaar feest dat voor de rest ook maar niemand wat kan schelen is daar echt niet genoeg voor hoor. En ook de islam zal, net als het Christendom, uiteindelijk een aflopende zaak zijn. Het is alleen algemeen bekend dat deze religie in zijn ontwikkeling behoorlijk achterloopt op het Christendom, dus het kan nog even duren voordat ook hier massale secularisatie op zal treden.
[..]
Nee, je kunt het ook doen omdat het nergens meer op slaat dat een grotendeels geseculariseerd volk nog steeds het moet doen religieuze feestdagen. Aan het eind toch even snel weer een put in gegooid worden zodat je er weer eens mag uitklimmen. Het afschaffen van religieuze feestdagen doet niets af aan het praktische van gezamenlijke feestdagen.quote:Omdat het voor een groot deel van de bevolking totaal niets meer met heidens of Christelijk te maken heeft. Nogmaals, het is puur praktisch dat iedereen dezelfde wettelijke feestdagen heeft en er is absoluut geen gegronde reden om deze te wijzigen. Of je moet het als PvdA doen omdat je bang bent voor je schreeuwende en rellende achterban
Ik denk juist dat het populaire divali een grote kans maakt. En ik denk ook dat je de ongelovigen niet moet onderschatten, en de mensen die geen been zien in telkens twee hele dagen op je handen zitten.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:40 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is een minderheidsissue, een referendum zet dus per definitie geen zoden aan de dijk.
Als 1% Hindoe is en 99% niet, dan is de kans groot dat een Hindoe-feest er niet doorkomt.
Ik heb al jaren geen kerstboom meer in huis!quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:30 schreef damian5700 het volgende:
Onder andere tuincentra met minder omzet, in deze tijden, maar je moet je eens voorstellen dat de kerstviering ontdaan wordt van de kerstboom.
Ik denk dat het feest een ander karakter krijgt, zoals bijvoorbeeld de sinterklaasviering ontdoen van sinterklaas of de zwarte pieten die viering ook van karakter verandert.
Kerst en de kerstboom zijn onlosmakelijk verbonden met elkaar, zoals Koninginnedag en de oranje kleur.
quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:31 schreef Disana het volgende:
Die vrije dagen vullen we nou juist weer aan met vieringen uit andere culturen. Serieus, ik zie niet waarom ik als ongelovige twee dagen verstoken moet blijven van boodschappen doen en andere uithuizige activiteiten; dit jaar zijn het zelfs drie dagen.
Omdat een referendum veel tijd en geld kost? En graag alleen behouden dient te blijven aan iets nuttigs en waar echt voldoende draagvlak voor is. Als je niet inziet dat dit op voorhand kansloos is, dan moet je misschien even die plaat voor je gezicht weghalenquote:Op dinsdag 8 december 2009 10:39 schreef Disana het volgende: Een referendum hierover zou anders helemaal zo'n gek idee niet zijn, laat de anders-gelovigen en de ongelovigen zich ook maar eens uitspreken. Want waarom vinden we het nog steeds vanzelfsprekend dat al die grote christelijke dagen als enige de ruimte krijgen beslag te leggen op ons leven.
Ik zie serieus werkelijk niet in waarom christelijke vieringen nog steeds zo'n beslag op onze maatschappij en ons openbare leven leggen. Dat is mijn voornaamste punt; dat we ook nog eens opgesloten zitten is daar een voortvloeisel van.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:42 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dramaqueen!
Je kunt prima naar de kroeg/ Efteling/ Uit eten/ Een hotel arrangementje boeken/ etc. etc. met kerst!Niks mis met twee dagen verplicht doorbetaald vrij!
Ik ben al afgestudeerd Henk.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:47 schreef Triggershot het volgende:
Mutant, zullen we een verzoek indienen bij Erasmus? Ze hebben duizenden moslims, allochtonen en buitenlanders op school..
quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:32 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dan constateer ik alsnog dat met dit gegeven door gemeentes anders wordt omgegaan, met name in de communicatie.
Ook met name in de Journaals zie ik deze discrepantie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |