In Istanbul zie je ze juist meer en meerquote:Op dinsdag 8 december 2009 09:57 schreef Disana het volgende:
Ik ben niet christelijk maar vind zo'n boom met lichtjes en dingetjes wel leuk een keer per jaar voor een weekje of twee. Het zou jammer zijn als hij uit het openbare toneel zou verdwijnen.
Echt? Dat vind ik leuk, mensen houden van geurtjes en lichtjes.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:06 schreef HiZ het volgende:
[..]
In Istanbul zie je ze juist meer en meer
Hoe bedoel je precies? Dat als Nederland echt een Christelijk land was die ouderen niet vereenzaamd zouden zijn?quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:04 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik durf daaraan te twijfelen. Denk ook eens aan ouderen die verstoken van hun dagelijkse boodschapje en praatje opgesloten zitten.
Ik gun iedereen zijn feestdag. Maar twee dagen voor de christelijke grote vieringen is echt heel uitzonderlijk.
Je haalt er mensen bij die ik hier helemaal niet zie posten, dat is wel een beetje een rare manier van discussiëren.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:05 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Geen idee!Maar ik ben blij dat Nederland er 2 kent!
Op een been kan je niet staan!
![]()
Ik vind iedereen die het aantal vrije dagen terug wil brengen wel 'een beetje gek'!Helemaal als ze dat dan ook nog eens zonder (in mijn ogen) goede argumenten willen doen.
Minder of ruilen is voor mij onbespreekbaar. Toevoegen mag altijd!
Dit pas onzin. En ook nogal flauw om beweringen zonder onderbouwing te maken.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:02 schreef RM-rf het volgende:
[..]
wat een gelul....
die school wil gewoon geen geld uitgeven voor een dure boom ... niet veel meer en ook niks minder, al de rest is vooral een hoop gejank er omheen. inclusief die bullshit 'verklaring' die die school kennelijk op het eigen intranet plaatste, waarbij z niet wilde aangven gewoon te bezuinigen op de kerst-decoratie dit jaar
In onze maatschappij is het domweg zo dat di school zelf mag bepaln wat het met zn geld doet, n of het kennelijk de aanschaf van zo'n boom iets is dat ze willen betalen...
als jij vind dat die school een boom _moet_ kopen, kan je misschien je eigen geld daarvoor beschikbaar stellen
Met uitzondering van kerst zijn die feestdagen op zondag. Afschaffing van die tweede dag betekent dan alleen maar dat iedereen een dag extra moet werken. Niemand heeft er dus wat aan, ook mensen van andere religies niet.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:04 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik durf daaraan te twijfelen. Denk ook eens aan ouderen die verstoken van hun dagelijkse boodschapje en praatje opgesloten zitten.
Ik gun iedereen zijn feestdag. Maar twee dagen voor de christelijke grote vieringen is echt heel uitzonderlijk.
Omdat ik me tegen jouw vooroordelen over mij spreek en me daartegenover verdedig is dat achterbaks en hypocriet? Grappig, ik zou eerder durven te stellen dat het toeschrijven van een aantal standpunten aan een persoon, zonder dat de persoon zich zodanig heeft geuit eerder achterbaks en hypocriet is, sterker nog ik denk dat ik op ethisch niveau de meerderheid van de users in dit topic achter me krijg als ik zeg dat laatst benoemde pas misselijk gedrag is.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:55 schreef L3IPO het volgende:
[..]
Beetje achterbaks en hypocriet in mijn ogen als jij nu gaat beweren dat jouw doel in deze (maatschappelijke) discussie niet is om een Islamtische feestdag door te drukkenWaarom zou je pleiten voor andere feestdagen? Wat is er mis met Kerst? Dat het een heidense (hey, klinkt eigenlijk best wel neutraal) of Christelijke oorsprong heeft? Wat is hier relevant aan? Ik heb helemaal niets met het Christendom, maar Kerst vind ik altijd weer leuk en gezellig. Waarom stoor je je er zo aan? Verder, denk jij echt dat het realistisch is om bestaande feestdagen te vervangen met andere feestdagen die vanuit een niet Nederlandse traditie komen? Waar verreweg de meerderheid van het volk echt helemaal niets mee heeft?
Ja, ik snap dat je voor je eigen vooringenomenheden uitkomt, wat ik niet snap is waarom ik voor jouw vooringenomenheden over mij zou moeten uitkomen?quote:Jij hebt net zo hard een subjectieve benadering, het verschil is alleen dat ik er alleen openlijk voor uit kom.
Wishfullthinking zeg ik hier op. Hoe welvarend een moslim ook mag zijn of hoogopgeleid, ik ken geen een die Koninginnedag prefeert boven het suikerfeest, dan wel kerstfeest boven Suikerfeest. Dat moslims steeds meer seculariseren had Theoloog Jansen in 2001 al geconstateerd, neemt niet weg dat identiteitsvorming en beeldvorming nog steeds sterk wordt bepaald door de Islamitische tradities en gewoonten. De secularisering van de Christenen in Europa is al niet rond, laat staan dat de moslims dit over 50 jaar rond krijgen in een vreemd land waar religie juist meer een houvast wordt.quote:En inderdaad, de Islam zal nog wel even groeien in Nederland, net zoals het Christendom pakweg 50 jaar geleden nog heel groot wat. Maar ik weet zeker dat binnen 50 jaar de Islam in Nederland ook een duidelijke dalende trend zal laten zien, puur omdat het ex-rifgebergte volk (heerlijk om te chargeren) ook meer welvaart zal krijgen, betere opleidingen zullen volgen en dus net zoals veel andere Nederlanders in zullen zien de basis van het geloof niet aanwezig is (lees: er is geen God).
Kerst hoeft niet weg, waarom zouden ze een probleem moeten hebben met kerst, of ik ?quote:Voor de zoveelste keer, de meerderheid van de Nederlanders heeft niets met de religieuze kant van bijvoorbeeld Kerst en nog steeds is voor hen Kerst een mooie feestdag. Waarom hebben zij er geen problemen mee en (bijvoorbeeld) jij wel?
Wie!?!quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:08 schreef Disana het volgende:
Je haalt er mensen bij die ik hier helemaal niet zie posten, dat is wel een beetje een rare manier van discussiëren.
Ik bedoel dat Pasen, Pinksteren en Kerstmis elk twee dagen krijgen, in tegenstelling tot vrijwel alle andere westerse landen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:07 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Hoe bedoel je precies? Dat als Nederland echt een Christelijk land was die ouderen niet vereenzaamd zouden zijn?
Er zijn ook wel meer dan twee christelijke feestdagen in Nederland natuurlijk.
Wij zetten er ook eentje neer. Ik ken trouwens best veel moslims die het gewoon leuk vinden om zo'n ding neer te zetten.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:07 schreef Disana het volgende:
[..]
Echt? Dat vind ik leuk, mensen houden van geurtjes en lichtjes.
Hmm, ik zat niet echt op te letten. Nu snap ik je post beter. Maar mijn inziens zijn ouderen echt niet de enige groep die zichzelf cultureel en/of religieus als Christen beschouwen. Ook mensen om mij heen die verder bijna niets met het geloof doen, hechten wel degelijk waarde aan de identiteit.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:04 schreef Disana het volgende:
[..]
Geen dag extra, maar een dag normaal werken. En dat kun je opvangen door twee, drie vieringen uit andere culturen op te nemen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:09 schreef HiZ het volgende:
[..]
Met uitzondering van kerst zijn die feestdagen op zondag. Afschaffing van die tweede dag betekent dan alleen maar dat iedereen een dag extra moet werken. Niemand heeft er dus wat aan, ook mensen van andere religies niet.
Daar ben ik dus fel tegen, en ik ken ook weinig mensen die daarvoor te porren zouden zijn. Andere culturen hebben hun eigen landen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:12 schreef Disana het volgende:
[..]
Nee, ik bedoel dat iedereen zich dan twee zo niet drie (zoals deze kerst) dagen moet conformeren aan de christelijke wens om het 'feest' uitgebreid te vieren. Ik pleit voor meer feestdagen uit andere culturen en het terug brengen van de christelijke vieringen naar één dag. Zo'n kerstboom 'verbod' vind ik onwenselijk, maar in het algemeen mag er best meer ruimte komen voor alternatieve vieringen.
Leuk. Daarom begrijp ik deze school ook niet, de liefde voor lichtjes is universeel. Ik heb al jaren geen kerstboom meer vanwege mijn katten, maar ik zou er anders als ongelovige ook graag een thuis optuigen; de lampjes en slingertjes moeten nog altijd ergens liggenquote:Op dinsdag 8 december 2009 11:12 schreef HiZ het volgende:
[..]
Wij zetten er ook eentje neer. Ik ken trouwens best veel moslims die het gewoon leuk vinden om zo'n ding neer te zetten.
Engeland, de USA, om maar twee heftig Kerst-vierende landen te noemen die het toch normaal met één dag doen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:13 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Hmm, ik zat niet echt op te letten. Nu snap ik je post beter. Maar mijn inziens zijn ouderen echt niet de enige groep die zichzelf cultureel en/of religieus als Christen beschouwen. Ook mensen om mij heen die verder bijna niets met het geloof doen, hechten wel degelijk waarde aan de identiteit.
En in vergelijking met wat zijn die twee dagen uitzonderlijk? In het Zuiden van Nederland krijgt men voor Carnaval bijvoorbeeld vaak een week vrij.
Moeten ze voor hun vieringen dan maar even naar hun land van herkomst gaan, ook al zijn ze hier geboren?quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:15 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Daar ben ik dus fel tegen, en ik ken ook weinig mensen die daarvoor te porren zouden zijn. Andere culturen hebben hun eigen landen.
Maar die hebben sowieso minder feestdagen, alhoewel ik je punt snap.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:17 schreef Disana het volgende:
[..]
Engeland, de USA, om maar twee heftig Kerst-vierende landen te noemen die het toch normaal met één dag doen.
Ze hebben een Bank Holiday, dat is er al een.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:18 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Maar die hebben sowieso minder feestdagen, alhoewel ik je punt snap.
In deze discussie is het repeterend dat het gaat om islamieten of islamofielen die de traditionele Nederlandse feestdagen voor islamitische feesten willen inruilen. We kunnen het wel breder maken, maar dit is enkel voor politiek correcte vorm, daar er nog nooit een discussie is geweest om Jim Kipoer, Pesach, Divali of volle maanfeesten nationale feestdagen te maken ten kosten van bijvoorbeeld Tweede Paas- of Pinksterdag.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:12 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik bedoel dat Pasen, Pinksteren en Kerstmis elk twee dagen krijgen, in tegenstelling tot vrijwel alle andere westerse landen.
Nee, ik bedoel dat iedereen zich dan twee zo niet drie (zoals deze kerst) dagen moet conformeren aan de christelijke wens om het 'feest' uitgebreid te vieren. Ik pleit voor meer feestdagen uit andere culturen en het terug brengen van de christelijke vieringen naar één dag. Zo'n kerstboom 'verbod' vind ik onwenselijk, maar in het algemeen mag er best meer ruimte komen voor alternatieve vieringen.
En wij vieren geen Thanksgiving, Patriot Day, Groundhogday of 326 Bank Holidays!quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:17 schreef Disana het volgende:
Engeland, de USA, om maar twee heftig Kerst-vierende landen te noemen die het toch normaal met één dag doen.
Nee, ze moeten accepteren dat ze naar een land zijn geëmigreerd dat hun culturele achtergrond niet deelt. Als je zoveel waarde hecht aan je eigen cultuur, ga dan niet weg.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:18 schreef Disana het volgende:
[..]
Moeten ze voor hun vieringen dan maar even naar hun land van herkomst gaan, ook al zijn ze hier geboren?
En daarom ben ik dus tegen massa-immigratie, en ik hoop dat die trend zich niet doorzet.quote:Ik blijf pleiten voor het suikerfeest en divali, waar al veel ruimte voor gegeven wordt door grote gemeenten.
Ik vind het gezien het grote aantal moslims in Nederland helemaal niet zo raar om althans eens een poging te wagen stil te staan bij hun vieringen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:20 schreef damian5700 het volgende:
[..]
In deze discussie is het repeterend dat het gaat om islamieten of islamofielen die de traditionele Nederlandse feestdagen voor islamitische feesten willen inruilen. We kunnen het wel breder maken, maar dit is enkel voor politiek correcte vorm, daar er nog nooit een discussie is geweest om Jim Kipoer, Pesach, Divali of volle maanfeesten nationale feestdagen te maken ten kosten van bijvoorbeeld Tweede Paas- of Pinksterdag.
Het zou ook niet ten koste moeten zijn, maar wel facultatief. Ik moet nu mijn feestdagen vrij nemen uit mijn vakantiedagen, terwijl ik ook verplicht thuis zit met Kerst en Pinksteren, wat ik niet vier. Geef iedereen een feestdagenbudget en laat de mensen zelf kiezen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:20 schreef damian5700 het volgende:
[..]
In deze discussie is het repeterend dat het gaat om islamieten of islamofielen die de traditionele Nederlandse feestdagen voor islamitische feesten willen inruilen. We kunnen het wel breder maken, maar dit is enkel voor politiek correcte vorm, daar er nog nooit een discussie is geweest om Jim Kipoer, Pesach, Divali of volle maanfeesten nationale feestdagen te maken ten kosten van bijvoorbeeld Tweede Paas- of Pinksterdag.
En zij hebben weer geen bevrijdingsdag. Maar dat is het punt niet. Voor hen volstaat één dag voor elke grote christelijke viering.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:22 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
En wij vieren geen Thanksgiving, Patriot Day, Groundhogday of 326 Bank Holidays!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |