De christenen in Nederland kijken daar toch heel anders tegenaan. Die erkennen zowel hun schepper als de staat als wetgevende machten. (Van welliswaar totaal verschillende aard.) Maar ja, die zullen het erkennen van de staat als wetgever ook niet uitleggen als het vereren van afgoden.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:21 schreef wapi het volgende:
[..]
Athëisten erkennen hun wetten. Dus zien zij hen dus als wetgevers. "God" en "wetgever" zijn synoniemen voor mekaar. "Wetgever" betekent "God" en "God" betekent "wetgever".
Ik kan niet ontkennen wat niet bestaat. De gelovigen dienen hun "Goden" nog steeds te bewijzen. Ik ontken dat gelovigen hebben aangetoond dat hun "goden" echt bestaan.quote:
Drie of vier dan. Who cares?quote:Binnen twee generaties?
Jij vergeet dat de afgodendienaars zelf nauwelijks of geen kinderen maken. En elke generatie, vermindert het aantal kinderen van de afgodendienaars.quote:Ze moeten neuken als konijn om dan binnen twee generaties een meerderheid te vormen.
Ha ha. Droom verder.quote:En gelukkig is het merendeel van de Moslims niet voor invoering van de sharia maar passen zij zich aan aan het land waar ze wonen.
Zeer juist. De Schepper is trouwens de enige toelaatbare wetgever.quote:Je denkt toch niet dat DE Schepper zich bezighoudt met boekjes schrijven wat de mens wel en niet mag doen?
Je liegt. Ik erken het drugsverbod niet.quote:
Dat speelt toch geen rol, of de Schepper bestaat of niet? Als hij niet bestaat, zoveel te beter. Ondertussen blijft hij wel de enige toelaatbare wetgever, en zijn wetten de enige toelaatbare wetten. Dat snijdt de pas af aan alle andere would-be wetgevers, en dat vind ik best!quote:Ik ontken dat gelovigen hebben aangetoond dat hun "goden" echt bestaan.
In Nederland vinden wij dat helemaal niet best. De staat gaat als wetgever altijd voor de vrijheid van religie.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:26 schreef wapi het volgende:
[..]
Dat speelt toch geen rol, of de Schepper bestaat of niet? Als hij niet bestaat, zoveel te beter. Ondertussen blijft hij wel de enige toelaatbare wetgever, en zijn wetten de enige toelaatbare wetten. Dat snijdt de pas af aan alle andere would-be wetgevers, en dat vind ik best!
Maar welke schepper dan ? Atum-Ra, Brahma of Odin/Ymir ?quote:Op zondag 26 juni 2011 11:26 schreef wapi het volgende:
[..]
Dat speelt toch geen rol, of de Schepper bestaat of niet? Als hij niet bestaat, zoveel te beter. Ondertussen blijft hij wel de enige toelaatbare wetgever, en zijn wetten de enige toelaatbare wetten. Dat snijdt de pas af aan alle andere would-be wetgevers, en dat vind ik best!
Natuurlijk wel. Je hebt dan geen argumenten om je wetten aan andersdenkenden op te dringen.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:26 schreef wapi het volgende:
[..]
Dat speelt toch geen rol, of de Schepper bestaat of niet?
Neen, autoriteit en wetgever zijn synoniemen van elkaar, de wetten die de atheïsten volgen en de wetten die van 'god' komen, komen totaal anders tot stand en worden om andere redenen gevolgd.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:21 schreef wapi het volgende:
[..]
Athëisten erkennen hun wetten. Dus zien zij hen dus als wetgevers. "God" en "wetgever" zijn synoniemen voor mekaar. "Wetgever" betekent "God" en "God" betekent "wetgever".
Precies! Een staat zoals Nederland kan alleen functioneren als we het eens zijn over de spelregels van de maatschappij. Wanneer je die op voorhand verwerpt kun je eenvoudig niet deelnemen aan zo'n maatschappij.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Je hebt dan geen argumenten om je wetten aan andersdenkenden op te dringen.
Onjuist. De afgodendienaars in Nederland vinden dat helemaal niet best, want die zouden graag hebben dat de gelovigen hun afgod als wetgever erkennen. Daar komt niets van, hoor.quote:In Nederland vinden wij dat helemaal niet best. De staat gaat als wetgever altijd voor de vrijheid van religie.
Wanneer jij door de staat opgelegde wetten breekt omdat jij vindt dat jouw schepper je dat voorschrijft word je gewoon vervolgd, of je dat nu leuk vindt of niet.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:30 schreef wapi het volgende:
[..]
Onjuist. De afgodendienaars in Nederland vinden dat helemaal niet best, want die zouden graag hebben dat de gelovigen hun afgod als wetgever erkennen. Daar komt niets van, hoor.
Welke afgodendienaars? Je netjes houden aan de wet die de mensen zelf hebben opgesteld is geen afgoden dienen maar gewoon iets wat in de genen zit en wat onze soort in stand houdt.quote:Onjuist. De afgodendienaars in Nederland vinden dat helemaal niet best, want die zouden graag hebben dat de gelovigen hun afgod als wetgever erkennen. Daar komt niets van, hoor.
Ik dring mijn wetten niet aan andersdenkenden op. Het zijn de andersdenkenden die hun wetgever aan mij willen opdringen, terwijl ik alleen de Schepper als wetgever erken. Jij hoeft voor mijn part de Schepper niet als wetgever te erkennen, hoor. Maar ik erken jouw afgod ook niet als wetgever.quote:Natuurlijk wel. Je hebt dan geen argumenten om je wetten aan andersdenkenden op te dringen.
Je bedoeld de rechtsstaat? Nee hoor, die erken ik ook niet in zijn geheel.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:30 schreef wapi het volgende:
[..]
Onjuist. De afgodendienaars in Nederland vinden dat helemaal niet best, want die zouden graag hebben dat de gelovigen hun afgod als wetgever erkennen. Daar komt niets van, hoor.
quote:Op zondag 26 juni 2011 11:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je liegt. Ik erken het drugsverbod niet.
Heeft die ' afgod ' ook een naam ? Over welke afgod heb je het eigenlijk ?quote:Op zondag 26 juni 2011 11:30 schreef wapi het volgende:
[..]
Zie je nou dat het de afgodendienaars zijn, die hun afgod aan de gelovigen willen opdringen als wetgever, en niet andersom? Ik herhaal, jij hoeft van mij de Schepper niet als wetgever te erkennen. Dat staat jou volledig vrij. Maar ik erken jouw afgod ook niet als wetgever.quote:Precies! Een staat zoals Nederland kan alleen functioneren als we het eens zijn over de spelregels van de maatschappij. Wanneer je die op voorhand verwerpt kun je eenvoudig niet deelnemen aan zo'n maatschappij.
Dan zijn we het eens. Zullen we morgen de regering omver werpen?quote:Op zondag 26 juni 2011 11:31 schreef wapi het volgende:
[..]
Ik dring mijn wetten niet aan andersdenkenden op. Het zijn de andersdenkenden die hun wetgever aan mij willen opdringen, terwijl ik alleen de Schepper als wetgever erken. Jij hoeft voor mijn part de Schepper niet als wetgever te erkennen, hoor. Maar ik erken jouw afgod ook niet als wetgever.
Hoe verwacht je nou dat wij gaan deelnemen aan 1 en dezelfde maatschappij zonder te vervallen in anarchie?quote:Op zondag 26 juni 2011 11:33 schreef wapi het volgende:
[..]
Zie je nou dat het de afgodendienaars zijn, die hun afgod aan de gelovigen willen opdringen als wetgever, en niet andersom? Ik herhaal, jij hoeft van mij de Schepper niet als wetgever te erkennen. Dat staat jou volledig vrij. Maar ik erken jouw afgod ook niet als wetgever.
Mag ik mee? ;Pquote:Op zondag 26 juni 2011 11:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan zijn we het eens. Zullen we morgen de regering omver werpen?
Fout. Als je onder dwang doet wat de afgod beveelt, erken je hem nog steeds niet als wetgever. Dat is gewoon het resultaat van een berekening: Kan ik de confrontatie winnen, ja of neen? Zodra het antwoord ja is, dan vervolgen wij de afgod, natuurlijk; en niet andersom.quote:Wanneer jij door de staat opgelegde wetten breekt omdat jij vindt dat jouw schepper je dat voorschrijft word je gewoon vervolgd, of je dat nu leuk vindt of niet. PS: vrijwel alle religieuzen in Nederland delen dit uitgangspunt. Zoals gezegd, dit is niet bepaald een religieus onderwerp.
Maar hoe heb je dan bepaald wie de schepper is en wie de afgod ? Er zijn immers duizenden goden die claimen de schepper te zijn.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:31 schreef wapi het volgende:
[..]
Ik dring mijn wetten niet aan andersdenkenden op. Het zijn de andersdenkenden die hun wetgever aan mij willen opdringen, terwijl ik alleen de Schepper als wetgever erken. Jij hoeft voor mijn part de Schepper niet als wetgever te erkennen, hoor. Maar ik erken jouw afgod ook niet als wetgever.
Ik wil helemaal niet deelnemen aan 1 maatschappij met een verplichte zondagsrust en een buitengewoon duur en schadelijk drugsverbod.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe verwacht je nou dat wij gaan deelnemen aan 1 en dezelfde maatschappij zonder te vervallen in anarchie?
Yep!quote:
Jouw berekening moet wel juist zijn, nietwaar. Als er een algemene consensus is dat we de confrontatie kunnen winnen, dan wel. Anders niet. Ondertussen maken we gewoon nog wat meer kinderen, en bekeren we hier en daar een afgodendienaar, tot het gepaste moment is aangebroken.quote:Dan zijn we het eens. Zullen we morgen de regering omver werpen?
Niet. Daarom moet iedereen ook maximale vrijheid krijgen om zijn eigen regels te bepalen.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:36 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Maar hoe heb je dan bepaald wie de schepper is en wie de afgod ? Er zijn immers duizenden goden die claimen de schepper te zijn.
Het oudste geloof ?
Het oudste nog actief aangehangen geloof ?
Het geloof dat het best met de waarneembare werkelijkheid overeen komt ?
Help !
Je hoeft het ook niet met alle regels eens te zijn.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik wil helemaal niet deelnemen aan 1 maatschappij met een verplichte zondagsrust en een buitengewoon duur en schadelijk drugsverbod.
Dan moet ik jou zeker ook bekeren, met je afgod-Schepper.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:38 schreef wapi het volgende:
[..]
Jouw berekening moet wel juist zijn, nietwaar. Als er een algemene consensus is dat we de confrontatie kunnen winnen, dan wel. Anders niet. Ondertussen maken we gewoon nog wat meer kinderen, en bekeren we hier en daar een afgodendienaar, tot het gepaste moment is aangebroken.
Maar daar zijn we het niet over eens. Er worden ons slechte wetten opgedrongen met leugens en propaganda. En niet alleen van religieuze kant.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je hoeft het ook niet met alle regels eens te zijn.Persoonlijk mag die zondagsrust van mij ook afgeschaft te worden. Maar dat is iets anders dan pleiten voor totale anarchie lijkt me. Om een gezond functionerende maatschappij te hebben moet je afspraken maken en compromissen sluiten.
Ja meneer Wildersquote:Op zondag 26 juni 2011 11:38 schreef wapi het volgende:
[..]
Jouw berekening moet wel juist zijn, nietwaar. Als er een algemene consensus is dat we de confrontatie kunnen winnen, dan wel. Anders niet. Ondertussen maken we gewoon nog wat meer kinderen, en bekeren we hier en daar een afgodendienaar, tot het gepaste moment is aangebroken.
Klopt, politiek is een vies spel. Maar wat stel je dan voor? Pleit je werkelijk voor totale persoonlijke vrijheid (= totale anarchie)? Persoonlijk zou ik niet in zo'n Mad Max achtige wereld willen leven, maar ieder z'n ding natuurlijk.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar daar zijn we het niet over eens. Er worden ons slechte wetten opgedrongen met leugens en propaganda. En niet alleen van religieuze kant.
Dat wordt bepaald door wiens aanhangers er uiteindelijk het grootst aantal kinderen blijkt te hebben.quote:Maar hoe heb je dan bepaald wie de schepper is en wie de afgod ?
Papierocratie. Een wetenschappelijk instituut stelt een zeer beperkt aantal objectief vaststelbaar noodzakelijke wetten voor. Daarnaast kan iedereen kiezen voor de gemeenschap van zijn of haar keuze. Snuivende homo's gaan in A'dam Oost wonen, gristenen op de Veluwe, dan zit niemand elkaar in de weg.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Klopt, politiek is een vies spel. Maar wat stel je dan voor? Pleit je werkelijk voor totale persoonlijke vrijheid (= totale anarchie)? Persoonlijk zou ik niet in zo'n Mad Max achtige wereld willen leven, maar ieder z'n ding natuurlijk.
De meerderheid dus. Dat noemen we democratie.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:44 schreef wapi het volgende:
[..]
Dat wordt bepaald door wiens aanhangers er uiteindelijk het grootst aantal kinderen blijkt te hebben.
Interessant voorstel. Wat zouden daarbij de uitgangspunten moeten zijn? En hoe denk je dat die uitgangspunten moeten worden vastgesteld en door wie?quote:Op zondag 26 juni 2011 11:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Papierocratie. Een wetenschappelijk instituut stelt een zeer beperkt aantal objectief vaststelbaar noodzakelijke wetten voor.
Die overeenstemming in de manier waarop mensen willen leven geldt dan toch als de consensus waar ik het eerder over had, de set van maatschappelijke spelregels?quote:Op zondag 26 juni 2011 11:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Daarnaast kan iedereen kiezen voor de gemeenschap van zijn of haar keuze. Snuivende homo's gaan in A'dam Oost wonen, gristenen op de Veluwe, dan zit niemand elkaar in de weg.
Als mensen die op dezelfde manier willen leven bij elkaar zitten heb je geen wetten nodig.
De aanhangers van de democratie als afgod en wetgever, blijken nochtans ook niet bijster veel kinderen te hebben. Enkel diegenen die de Schepper alléén erkennen als wetgever, zullen gezegend zijn met talrijke nakomelingen. En daar zal hun grote gelijk uit blijken.quote:De meerderheid dus. Dat noemen we democratie.
Dus - als de Hindoes nu en masse gaan fokken hebben zij gelijk, en heb jij je hele leven een afgod gediend ?quote:Op zondag 26 juni 2011 11:44 schreef wapi het volgende:
[..]
Dat wordt bepaald door wiens aanhangers er uiteindelijk het grootst aantal kinderen blijkt te hebben.
Er is 1 uitgangspunt: Een maatschappij is er voor mensen, dit om te voorkomen dat het instituut alle mensen wil doden omdat dat objectief beter is voor de wereld.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Interessant voorstel. Wat zouden daarbij de uitgangspunten moeten zijn? En hoe denk je dat die uitgangspunten moeten worden vastgesteld en door wie?
[..]
Maar nu word die consensus opgedrongen aan mensen die het er niet mee eens zijn, en die kunnnen nergens naartoe, behalve Somalië.quote:Die overeenstemming in de manier waarop mensen willen leven gelden dan toch als de consensus waar ik het eerder over had, de set van maatschappelijke spelregels?
Dan ga je op jezelf wonen of verhuis je naar een andere gemeenschap. Hoe meer gemeenschappen, hoe meer keuze.quote:Wat ga je doen als je in zo'n 'unit' zit en je bent het met 1 regel niet eens? Sticht je dan papierland en zet je een groot hek om je tuin waarbinnen je je aan die ene regel kunt onttrekken? Het is me niet helemaal duidelijk wat voor wereld je nu voor ogen hebt.
Bewijs dat maar.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:48 schreef wapi het volgende:
[..]
De aanhangers van de democratie als afgod en wetgever, blijken nochtans ook niet bijster veel kinderen te hebben. Enkel diegenen die de Schepper alléén erkennen als wetgever, zullen gezegend zijn met talrijke nakomelingen. En daar zal hun grote gelijk uit blijken.
True.quote:
Het klopt dat het seculariserende westen een steeds kleiner aandeel heeft in de wereldbevolking die als geheel helemaal niet aan het seculariseren is. Toch kan ik me niet onttrekken aan het gevoel dat je liever deelneemt aan de westerse maatschappij dan te dienen onder de dictator van een totalitaire religieuze dictatuur.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:48 schreef wapi het volgende:
[..]
De aanhangers van de democratie als afgod en wetgever, blijken nochtans ook niet bijster veel kinderen te hebben. Enkel diegenen die de Schepper alléén erkennen als wetgever, zullen gezegend zijn met talrijke nakomelingen. En daar zal hun grote gelijk uit blijken.
Het enige uitgangspunt dat het uiteindelijk zal halen, is datgene dat je toelaat een talrijk nageslacht te hebben. Alle andere uitgangspunten zullen vroeg of laat verdwijnen.quote:Interessant voorstel. Wat zouden daarbij de uitgangspunten moeten zijn? En hoe denk je dat die uitgangspunten moeten worden vastgesteld en door wie?
Ohnee hoor. De nazis bijvoorbeeld hadden dit ook als kernpunt van hun ideologie en wetten. Daar hadden ze geen schepper voor nodig.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:52 schreef wapi het volgende:
[..]
Het enige uitgangspunt dat het uiteindelijk zal halen, is datgene dat je toelaat een talrijk nageslacht te hebben. Alle andere uitgangspunten zullen vroeg of laat verdwijnen.
Er blijkt trouwens maar één uitgangspunt deze eigenschap te hebben: De Schepper als enige wetgever.
Dan moet je eerst die Schepper bewijzen, anders praat je poep.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:52 schreef wapi het volgende:
[..]
Het enige uitgangspunt dat het uiteindelijk zal halen, is datgene dat je toelaat een talrijk nageslacht te hebben. Alle andere uitgangspunten zullen vroeg of laat verdwijnen.
Er blijkt trouwens maar één uitgangspunt deze eigenschap te hebben: De Schepper als enige wetgever.
De godsdienst garandeert jouw vrijheid, want ze laat niet toe dat iemand anders als wetgever nieuwe wetten maakt, om jouw vrijheid in te perken. Welke grotere garantie kan je krijgen voor jouw vrijheid dan de garantie dat er nooit nieuwe wetten mogen bij komen?quote:Toch kan ik me niet onttrekken aan het gevoel dat je liever deelneemt aan de westerse maatschappij dan te dienen onder de dictator van een totalitaire religieuze dictatuur.
Het afschaffen van religie.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:54 schreef wapi het volgende:
[..]
De godsdienst garandeert jouw vrijheid, want ze laat niet toe dat iemand anders als wetgever nieuwe wetten maakt, om jouw vrijheid in te perken. Welke grotere garantie kan je krijgen voor jouw vrijheid dan de garantie dat er nooit nieuwe wetten mogen bij komen?
Hun afgod was Hitler. Hitler was hun wetgever.quote:De nazis bijvoorbeeld hadden dit ook als kernpunt van hun ideologie en wetten.
Ik zie nog even niet of en welke regels daar uit voort zouden moeten vloeien. Kwantiteit van mensen? Kwaliteit van mensen (volgens welke criteria)? Zou uit dit uitgangspunt bijvoorbeeld objectief kunnen voortvloeien dat het beter is om geestelijk gehandicapte mensen allemaal te vermoorden?quote:Op zondag 26 juni 2011 11:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er is 1 uitgangspunt: Een maatschappij is er voor mensen, dit om te voorkomen dat het instituut alle mensen wil doden omdat dat objectief beter is voor de wereld.
Mijn probleem met je zienswijze is dat je niet objectief kunt komen tot de uitgangspunten zelf. Wat is 'slecht'? is een vraag die niet objectief te beantwoorden is zonder bepaalde uitgangspunten en/of wenselijke doelen.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Verder de wetenschappelijke methode. Een volledig transparant wetenschappelijk instituut. Kan je niet bewijzen dat drugs slecht zijn, komt er geen verbod.
Het maxime hiervan is de totale anarchie waar ik eerder naar verwees. Een vogelvrij 'wild west' waarin alles geoorloofd is. Veel persoonlijke vrijheid, ja. Maar een volstrekt onveilige wereld om in te leven.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dan ga je op jezelf wonen of verhuis je naar een andere gemeenschap. Hoe meer gemeenschappen, hoe meer keuze.
Maar als de wetten hetzelfde zijn, maakt dat toch niets uit?quote:Op zondag 26 juni 2011 11:56 schreef wapi het volgende:
[..]
Hun afgod was Hitler. Hitler was hun wetgever.
Nonsens. Het afschaffen van de godsdienst, schaft daarom nog niet de behoefte aan wetten af. Met andere woorden, iemand anders zal deze wetten dan beginnen maken; en dan zijn we aanbeland in een dictatuur van alsmaar nieuwe wetten.quote:Het afschaffen van religie.
Ik lees hieruit dat jij net als papierversnipperaar een voorstander bent van totale anarchie.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:54 schreef wapi het volgende:
[..]
De godsdienst garandeert jouw vrijheid, want ze laat niet toe dat iemand anders als wetgever nieuwe wetten maakt, om jouw vrijheid in te perken. Welke grotere garantie kan je krijgen voor jouw vrijheid dan de garantie dat er nooit nieuwe wetten mogen bij komen?
Maar niet hun schepper.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:56 schreef wapi het volgende:
[..]
Hun afgod was Hitler. Hitler was hun wetgever.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De wetten waren niet dezelfde. De wetten op de jodenvervolging zijn bijvoorbeeld helemaal geen wetten van de Schepper.quote:Maar als de wetten hetzelfde zijn, maakt dat toch niets uit?
Dat komt omdat je erg tevreden bent met de huidige wetten en eigenlijk niets wilt veranderen. Laat dat los.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zie nog even niet of en welke regels daar uit voort zouden moeten vloeien.
Ik heb ook het woord noodzakelijk gebruikt. Kan je bewijzen dat het noodzakelijk is om bepaalde mensen te vermoorden?quote:Kwantiteit van mensen? Kwaliteit van mensen (volgens welke criteria)? Zou uit dit uitgangspunt bijvoorbeeld objectief kunnen voortvloeien dat het objectief beter is om geestelijk gehandicapte mensen allemaal te vermoorden?
Er komen dan ook maar heel weinig wetten uit voort. Wetten zijn ook nauwelijks nodig als iedereen voor de gemeenschap van zijn keuze kan kiezen. Als niemand drugs wil gebruiken hoef je dat ook niet te verbieden. Logisch toch?quote:[..]
Mijn probleem met je zienswijze is dat je niet objectief kunt komen tot de uitgangspunten zelf. Wat is 'slecht'? is een vraag die niet objectief te beantwoorden is zonder bepaalde uitgangspunten en/of wenselijke doelen.
[..]
Nee. Dat denk ik niet. Veel ellende komt voort uit het feit dat mensen elkaar in de weg zitten.quote:Het maxime hiervan is de totale anarchie waar ik eerder naar verwees. Een vogelvrij 'wild west' waarin alles geoorloofd is. Veel persoonlijke vrijheid, ja. Maar een volstrekt onveilige wereld om in te leven.
Dan moeten we aan mijn Papierocratie werken, dan heb je nauwelijks wetten nodig.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:58 schreef wapi het volgende:
[..]
Nonsens. Het afschaffen van de godsdienst, schaft daarom nog niet de behoefte aan wetten af. Met andere woorden, iemand anders zal deze wetten dan beginnen maken; en dan zijn we aanbeland in een dictatuur van alsmaar nieuwe wetten.
Fout. Ik erken wel degelijk een wetgever: de Schepper. En ik erken wel degelijk wetten: de wetten van de Schepper.quote:Ik lees hieruit dat jij net als papierversnipperaar een voorstander bent van totale anarchie.
Die Schepper bestaat niet. Er zijn geen wetten van iets wat niet bestaat.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:59 schreef wapi het volgende:
[..]
De wetten waren niet dezelfde. De wetten op de jodenvervolging zijn bijvoorbeeld helemaal geen wetten van de Schepper.
Maximale keuzevrijheid.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik lees hieruit dat jij net als papierversnipperaar een voorstander bent van totale anarchie.
Dat maakt toch niets uit?quote:Die Schepper bestaat niet.
Jawel. Ze staan zelfs mooi gedocumenteerd in de heilige schriften.quote:Er zijn geen wetten van iets wat niet bestaat.
Is het noodzakelijk om lichamelijk geweld te verbieden? En zo ja, op basis waarvan? Als ik mijn buurman z'n hersenen wil inslaan omdat hij harde muziek draait, waarom niet? Persoonlijke vrijheid!quote:Op zondag 26 juni 2011 12:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik heb ook het woord noodzakelijk gebruikt. Kan je bewijzen dat het noodzakelijk is om bepaalde mensen te vermoorden?
[..]
Nee. Dat denk ik niet. Veel ellende komt voort uit het feit dat mensen elkaar in de weg zitten.
An sich niet neequote:
Maar je waagt nog steeds de gok dat je de goede heilige schriften te pakken hebtquote:Jawel. Ze staan zelfs mooi gedocumenteerd in de heilige schriften.
Dat zijn gewoon wetten van een mens (Mozes in dit geval) om het volk in de toom te houden.quote:Op zondag 26 juni 2011 12:01 schreef wapi het volgende:
[..]
Fout. Ik erken wel degelijk een wetgever: de Schepper. En ik erken wel degelijk wetten: de wetten van de Schepper.
En waarom zou het niks uitmaken? Hoe kan iets dat niet bestaat wetten voorschrijven?quote:Op zondag 26 juni 2011 12:02 schreef wapi het volgende:
[..]
Dat maakt toch niets uit?
[..]
Jawel. Ze staan zelfs mooi gedocumenteerd in de heilige schriften.
Nee. Totale anarchie levert ook beperkingen op. Je hebt iets nodig om er voor te zorgen dat mensen die keuzes kunnen maken.quote:
Hij is bij leven een pragmaticus. Het gaat er niet om of de wetten de juiste zijn, alleen dat ze er zijn en niet veranderen.quote:
Natuurlijk wel. ALs er geen Schepper is, komen die wetten van mensen. Dan aanbid jij afgoden.quote:
Die boeken zijn door schizofrenen geschreven.quote:Jawel. Ze staan zelfs mooi gedocumenteerd in de heilige schriften.
Kan je mij verwijzen naar de gedocumenteerde wetten van de vliegende theelepel? Niet toch ...quote:Kan de vliegende theelepel wetten voorschrijven?
Je hebt m'n post daarvoor nog niet beantwoord.quote:Op zondag 26 juni 2011 12:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. Totale anarchie levert ook beperkingen op. Je hebt iets nodig om er voor te zorgen dat mensen die keuzes kunnen maken.
Het vliegende spaghetti monster heeft wel een echt boek. Telt datquote:Op zondag 26 juni 2011 12:08 schreef wapi het volgende:
[..]
Kan je mij verwijzen naar de gedocumenteerde wetten van de vliegende theelepel? Niet toch ...
Ik kan wel wetten gaan opschrijven en die toeschrijven aan de vliegende theelepel...quote:Op zondag 26 juni 2011 12:08 schreef wapi het volgende:
[..]
Kan je mij verwijzen naar de gedocumenteerde wetten van de vliegende theelepel? Niet toch ...
Goed idee, hoe meer kinderen, hoe sneller ze elkaar gaan opvreten bij gebrek aan voedsel, water, plaats enz. Nog even doorfokken hoor.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:48 schreef wapi het volgende:
[..]
Nee. Dan beperk je de keuzevrijheid van je buurman.quote:Op zondag 26 juni 2011 12:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je hebt m'n post daarvoor nog niet beantwoord.Als ik mijn buurman de hersenen wil inslaan, valt dat dan ook onder mijn keuzevrijheid? Als ik zijn auto steel? Als ik mijzelf een deel van zijn achtertuin toe-eigen?
Correctie: HIV en AIDS worden minder gerapporteerd in islamitische landen. Gezien het homo-stigma dat er aan kleeft niet zo verwonderlijk.quote:Op zondag 26 juni 2011 12:09 schreef naaz het volgende:
HIV en AIDS komen relatief gezien minder vaak in islamitsche landen
Dat wordt uitgemaakt door dat wetenschappelijke instituut. Objectief vaststelbare wetten. En dat zullen er heel weinig zijn.quote:Op zondag 26 juni 2011 12:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is het noodzakelijk om lichamelijk geweld te verbieden? En zo ja, op basis waarvan? Als ik mijn buurman z'n hersenen wil inslaan omdat hij harde muziek draait, waarom niet? Persoonlijke vrijheid!
Moslims liegen meerquote:Op zondag 26 juni 2011 12:11 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Correctie: HIV en AIDS worden minder gerapporteerd in islamitische landen. Gezien het homo-stigma dat er aan kleeft niet zo verwonderlijk.
Hoe vaak het voorkomt is onbekend.
En als ik samen met mijn vrouw een deel van zijn achtertuin toe-eigen? Natuurlijk beperk ik dan de keuzevrijheid van mijn buurman, maar de totale keuzevrijheid (die van mij en mijn vrouw) neemt daarmee toe!quote:Op zondag 26 juni 2011 12:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. Dan beperk je de keuzevrijheid van je buurman.
Aha, dus dat mag dan gewoon. Ok.quote:Op zondag 26 juni 2011 12:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat wordt uitgemaakt door dat wetenschappelijke instituut. Objectief vaststelbare wetten. En dat zullen er heel weinig zijn.
Of een betere democratie bij gebrek aan een denkbeeldige god.quote:Op zondag 26 juni 2011 11:58 schreef wapi het volgende:
[..]
Nonsens. Het afschaffen van de godsdienst, schaft daarom nog niet de behoefte aan wetten af. Met andere woorden, iemand anders zal deze wetten dan beginnen maken; en dan zijn we aanbeland in een dictatuur van alsmaar nieuwe wetten.
Misschien wel.quote:
Dat is een paradox. Het wetenschappelijk instituut zal daar een objectieve wet voor bedenken.quote:Op zondag 26 juni 2011 12:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
En als ik samen met mijn vrouw een deel van zijn achtertuin toe-eigen? Natuurlijk beperk ik dan de keuzevrijheid van mijn buurman, maar de totale keuzevrijheid (die van mij en mijn vrouw) neemt daarmee toe!
Volgens mij heb ik net objectief aangetoond dat daarmee de keuzevrijheid toeneemt, en dat het daarom geoorloofd is.quote:Op zondag 26 juni 2011 12:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is een paradox. Het wetenschappelijk instituut zal daar een objectieve wet voor bedenken.
Heb je weer een nieuwe afgod bedacht? Jij bent toch een onverbeterlijke afgodendienaar :-)quote:Het wetenschappelijk instituut zal daar een objectieve wet voor bedenken.
Ha nee? En net krabbel je hier nog dat alle ongelovigen moeten vernietigd worden en branden in de hel ? Vergeten ?quote:Op zondag 26 juni 2011 11:59 schreef wapi het volgende:
[..]
De wetten waren niet dezelfde. De wetten op de jodenvervolging zijn bijvoorbeeld helemaal geen wetten van de Schepper.
Ik merk al enige aarzeling bij de consequenties van je uitgangspunt.quote:
Joden zijn toch geen afgodendienaars? De wetten die ik citeer komen trouwens in belangrijke mate uit hun boeken, hoor.quote:Ha nee? En net krabbel je hier nog dat alle ongelovigen moeten vernietigd worden en branden in de hel ? Vergeten ?
Goed hart voor de mensen die het slecht hebben. Saamhorigheid.quote:Op woensdag 2 december 2009 17:44 schreef VincentvanGogh het volgende:
Fokkers, ik geef toe: ook ik ben nou niet bepaald positief over de islam, ondanks het feit dat ik veel islamitische vrienden heb. Hoe ik mijn best ook doe, ik zie amper tot geen positieve aspecten aan de islam wat betreft de mogelijke waarde van de islam voor de Nederlandse samenleving. Het enige wat ik kan verzinnen is de kunst en cultuur. Kalligrafie bijvoorbeeld. Toch wil ik graag van jullie horen wat jullie kunnen verzinnen qua positiviteit aan de islam. Graag serieuze reacties.
Ze aanbidden een verwrongen versie van de schepper. Is dat niet erger dan een afgod ?quote:Op zondag 26 juni 2011 12:17 schreef wapi het volgende:
[..]
Joden zijn toch geen afgodendienaars? De wetten die ik citeer komen trouwens in belangrijke mate uit hun boeken, hoor.
Wie heeft er gezegd dat het joodse verhaal over de Schepper verwrongen is? Ik vind van niet, hoor.quote:Ze aanbidden een verwrongen versie van de schepper. Is dat niet erger dan een afgod ?
De profeet Mohammed onder anderequote:Op zondag 26 juni 2011 12:20 schreef wapi het volgende:
[..]
Wie heeft er gezegd dat het joodse verhaal over de Schepper verwrongen is?
Nee?quote:Op zondag 26 juni 2011 12:21 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
De profeet Mohammed onder andere
Dat klopt niet. De profeet Mohammed was boos op de joden omdat ze hem niet als profeet wilden erkennen; niet omdat hun verhaal over de Schepper verkeerd zou zijn. Er staat trouwens duidelijk in de Koran dat er veel profeten aan Mohammed voorafgegaan zijn (joodse profeten vooral) en dat geen enkele profeet groter is dan de andere.quote:De profeet Mohammed onder andere
Nee dat heb je niet. Alleen jouw vrijheid neemt toe.quote:Op zondag 26 juni 2011 12:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik net objectief aangetoond dat daarmee de keuzevrijheid toeneemt, en dat het daarom geoorloofd is.
*Zet een hek om de tuin van papierversnipperaar*
Jij begint met je niet bestaande Schepper.quote:Op zondag 26 juni 2011 12:15 schreef wapi het volgende:
[..]
Heb je weer een nieuwe afgod bedacht? Jij bent toch een onverbeterlijke afgodendienaar :-)
Nee hoor, Mohammed staat dichterbij het joodse verhaal over de Schepper / Schepping, dan welk ander religie ook.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |