abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 juni 2011 @ 11:23:41 #201
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_98672414
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:21 schreef wapi het volgende:

[..]

Athëisten erkennen hun wetten. Dus zien zij hen dus als wetgevers. "God" en "wetgever" zijn synoniemen voor mekaar. "Wetgever" betekent "God" en "God" betekent "wetgever".
De christenen in Nederland kijken daar toch heel anders tegenaan. Die erkennen zowel hun schepper als de staat als wetgevende machten. (Van welliswaar totaal verschillende aard.) Maar ja, die zullen het erkennen van de staat als wetgever ook niet uitleggen als het vereren van afgoden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 26 juni 2011 @ 11:24:35 #202
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_98672431
quote:
9s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:20 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dus je erkent dat je God ontkent.
Ik kan niet ontkennen wat niet bestaat. De gelovigen dienen hun "Goden" nog steeds te bewijzen. Ik ontken dat gelovigen hebben aangetoond dat hun "goden" echt bestaan.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_98672433
quote:
Binnen twee generaties?
Drie of vier dan. Who cares?
quote:
Ze moeten neuken als konijn om dan binnen twee generaties een meerderheid te vormen.
Jij vergeet dat de afgodendienaars zelf nauwelijks of geen kinderen maken. En elke generatie, vermindert het aantal kinderen van de afgodendienaars.
quote:
En gelukkig is het merendeel van de Moslims niet voor invoering van de sharia maar passen zij zich aan aan het land waar ze wonen.
Ha ha. Droom verder.
quote:
Je denkt toch niet dat DE Schepper zich bezighoudt met boekjes schrijven wat de mens wel en niet mag doen?
Zeer juist. De Schepper is trouwens de enige toelaatbare wetgever.
  zondag 26 juni 2011 @ 11:25:41 #204
pi_98672455
quote:

[..]

Athëisten erkennen hun wetten.
Je liegt. Ik erken het drugsverbod niet.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_98672466
quote:
Ik ontken dat gelovigen hebben aangetoond dat hun "goden" echt bestaan.
Dat speelt toch geen rol, of de Schepper bestaat of niet? Als hij niet bestaat, zoveel te beter. Ondertussen blijft hij wel de enige toelaatbare wetgever, en zijn wetten de enige toelaatbare wetten. Dat snijdt de pas af aan alle andere would-be wetgevers, en dat vind ik best!
  zondag 26 juni 2011 @ 11:27:43 #206
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_98672497
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:26 schreef wapi het volgende:

[..]

Dat speelt toch geen rol, of de Schepper bestaat of niet? Als hij niet bestaat, zoveel te beter. Ondertussen blijft hij wel de enige toelaatbare wetgever, en zijn wetten de enige toelaatbare wetten. Dat snijdt de pas af aan alle andere would-be wetgevers, en dat vind ik best!
In Nederland vinden wij dat helemaal niet best. De staat gaat als wetgever altijd voor de vrijheid van religie.
pi_98672523
quote:

[..]

Maar welke schepper dan ? Atum-Ra, Brahma of Odin/Ymir ?
  zondag 26 juni 2011 @ 11:29:24 #208
pi_98672528
quote:

[..]

Dat speelt toch geen rol, of de Schepper bestaat of niet?
Natuurlijk wel. Je hebt dan geen argumenten om je wetten aan andersdenkenden op te dringen.
pi_98672536
quote:

[..]

Athëisten erkennen hun wetten. Dus zien zij hen dus als wetgevers. "God" en "wetgever" zijn synoniemen voor mekaar. "Wetgever" betekent "God" en "God" betekent "wetgever".
Neen, autoriteit en wetgever zijn synoniemen van elkaar, de wetten die de atheïsten volgen en de wetten die van 'god' komen, komen totaal anders tot stand en worden om andere redenen gevolgd.
  zondag 26 juni 2011 @ 11:30:17 #210
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_98672540
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Je hebt dan geen argumenten om je wetten aan andersdenkenden op te dringen.
Precies! Een staat zoals Nederland kan alleen functioneren als we het eens zijn over de spelregels van de maatschappij. Wanneer je die op voorhand verwerpt kun je eenvoudig niet deelnemen aan zo'n maatschappij.
pi_98672546
quote:
In Nederland vinden wij dat helemaal niet best. De staat gaat als wetgever altijd voor de vrijheid van religie.
Onjuist. De afgodendienaars in Nederland vinden dat helemaal niet best, want die zouden graag hebben dat de gelovigen hun afgod als wetgever erkennen. Daar komt niets van, hoor.
  zondag 26 juni 2011 @ 11:31:52 #212
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_98672572
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:30 schreef wapi het volgende:

[..]

Onjuist. De afgodendienaars in Nederland vinden dat helemaal niet best, want die zouden graag hebben dat de gelovigen hun afgod als wetgever erkennen. Daar komt niets van, hoor.
Wanneer jij door de staat opgelegde wetten breekt omdat jij vindt dat jouw schepper je dat voorschrijft word je gewoon vervolgd, of je dat nu leuk vindt of niet.

PS: vrijwel alle religieuzen in Nederland delen dit uitgangspunt. Zoals gezegd, dit is niet bepaald een religieus onderwerp.
pi_98672573
En je hebt niet door dat het de mens zelf is geweest die regels en wetten gemaakt heeft?

Kom op, be real: De Schepper zou miljoenen planeten, sterren en zonnen gemaakt hebben.

En dan zou hij naar de Aarde omzien, en de mens regels en wetten geven? En dan ook nog zo dat als de mens niet zou doen wat hij beval, de mens gestraft werd?

Waar is het mis gegaan? bij je opvoeding?

Gisteren dacht ik dat je wel wijs was, je ging van karma uit en je zei dat de mens zichzelf straft. En nu ineens geloof je weer dat de mens maar een misbaksel is, en dat de mens als een slaaf god moest volgen?

quote:
Welke afgodendienaars? Je netjes houden aan de wet die de mensen zelf hebben opgesteld is geen afgoden dienen maar gewoon iets wat in de genen zit en wat onze soort in stand houdt.

Dat doen de gelovigen overigens ook, maar zij denken dat ze de schepper dienen.
pi_98672575
quote:
Ik dring mijn wetten niet aan andersdenkenden op. Het zijn de andersdenkenden die hun wetgever aan mij willen opdringen, terwijl ik alleen de Schepper als wetgever erken. Jij hoeft voor mijn part de Schepper niet als wetgever te erkennen, hoor. Maar ik erken jouw afgod ook niet als wetgever.
  zondag 26 juni 2011 @ 11:33:07 #215
pi_98672600
quote:

[..]

Je bedoeld de rechtsstaat? Nee hoor, die erken ik ook niet in zijn geheel.
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je liegt. Ik erken het drugsverbod niet.
pi_98672602
quote:

[..]

Heeft die ' afgod ' ook een naam ? Over welke afgod heb je het eigenlijk ?
pi_98672613
quote:
Precies! Een staat zoals Nederland kan alleen functioneren als we het eens zijn over de spelregels van de maatschappij. Wanneer je die op voorhand verwerpt kun je eenvoudig niet deelnemen aan zo'n maatschappij.
Zie je nou dat het de afgodendienaars zijn, die hun afgod aan de gelovigen willen opdringen als wetgever, en niet andersom? Ik herhaal, jij hoeft van mij de Schepper niet als wetgever te erkennen. Dat staat jou volledig vrij. Maar ik erken jouw afgod ook niet als wetgever.
  zondag 26 juni 2011 @ 11:34:18 #218
pi_98672631
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:31 schreef wapi het volgende:

[..]

Ik dring mijn wetten niet aan andersdenkenden op. Het zijn de andersdenkenden die hun wetgever aan mij willen opdringen, terwijl ik alleen de Schepper als wetgever erken. Jij hoeft voor mijn part de Schepper niet als wetgever te erkennen, hoor. Maar ik erken jouw afgod ook niet als wetgever.
Dan zijn we het eens. Zullen we morgen de regering omver werpen?
  zondag 26 juni 2011 @ 11:34:45 #219
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_98672639
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:33 schreef wapi het volgende:

[..]

Zie je nou dat het de afgodendienaars zijn, die hun afgod aan de gelovigen willen opdringen als wetgever, en niet andersom? Ik herhaal, jij hoeft van mij de Schepper niet als wetgever te erkennen. Dat staat jou volledig vrij. Maar ik erken jouw afgod ook niet als wetgever.
Hoe verwacht je nou dat wij gaan deelnemen aan 1 en dezelfde maatschappij zonder te vervallen in anarchie?
pi_98672665
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Mag ik mee? ;P
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_98672680
quote:
Wanneer jij door de staat opgelegde wetten breekt omdat jij vindt dat jouw schepper je dat voorschrijft word je gewoon vervolgd, of je dat nu leuk vindt of niet. PS: vrijwel alle religieuzen in Nederland delen dit uitgangspunt. Zoals gezegd, dit is niet bepaald een religieus onderwerp.
Fout. Als je onder dwang doet wat de afgod beveelt, erken je hem nog steeds niet als wetgever. Dat is gewoon het resultaat van een berekening: Kan ik de confrontatie winnen, ja of neen? Zodra het antwoord ja is, dan vervolgen wij de afgod, natuurlijk; en niet andersom.
pi_98672693
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:31 schreef wapi het volgende:

[..]

Maar hoe heb je dan bepaald wie de schepper is en wie de afgod ? Er zijn immers duizenden goden die claimen de schepper te zijn.

Het oudste geloof ?
Het oudste nog actief aangehangen geloof ?
Het geloof dat het best met de waarneembare werkelijkheid overeen komt ?

Help !
  zondag 26 juni 2011 @ 11:37:46 #223
pi_98672717
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoe verwacht je nou dat wij gaan deelnemen aan 1 en dezelfde maatschappij zonder te vervallen in anarchie?
Ik wil helemaal niet deelnemen aan 1 maatschappij met een verplichte zondagsrust en een buitengewoon duur en schadelijk drugsverbod.
  zondag 26 juni 2011 @ 11:38:07 #224
pi_98672726
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:35 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Mag ik mee? ;P
Yep! >:O
pi_98672728
quote:
Jouw berekening moet wel juist zijn, nietwaar. Als er een algemene consensus is dat we de confrontatie kunnen winnen, dan wel. Anders niet. Ondertussen maken we gewoon nog wat meer kinderen, en bekeren we hier en daar een afgodendienaar, tot het gepaste moment is aangebroken.
  zondag 26 juni 2011 @ 11:39:00 #226
pi_98672748
quote:
3s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:36 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Maar hoe heb je dan bepaald wie de schepper is en wie de afgod ? Er zijn immers duizenden goden die claimen de schepper te zijn.

Het oudste geloof ?
Het oudste nog actief aangehangen geloof ?
Het geloof dat het best met de waarneembare werkelijkheid overeen komt ?

Help !
Niet. Daarom moet iedereen ook maximale vrijheid krijgen om zijn eigen regels te bepalen.
  zondag 26 juni 2011 @ 11:39:29 #227
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_98672762
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik wil helemaal niet deelnemen aan 1 maatschappij met een verplichte zondagsrust en een buitengewoon duur en schadelijk drugsverbod.
Je hoeft het ook niet met alle regels eens te zijn. :) Persoonlijk mag die zondagsrust van mij ook afgeschaft te worden. Maar dat is iets anders dan pleiten voor totale anarchie lijkt me. Om een gezond functionerende maatschappij te hebben moet je afspraken maken en compromissen sluiten. En die afspraken en compromissen zullen, somehow, persoonlijke opvattingen moeten overstijgen.
  zondag 26 juni 2011 @ 11:39:40 #228
pi_98672768
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:38 schreef wapi het volgende:

[..]

Jouw berekening moet wel juist zijn, nietwaar. Als er een algemene consensus is dat we de confrontatie kunnen winnen, dan wel. Anders niet. Ondertussen maken we gewoon nog wat meer kinderen, en bekeren we hier en daar een afgodendienaar, tot het gepaste moment is aangebroken.
Dan moet ik jou zeker ook bekeren, met je afgod-Schepper.
  zondag 26 juni 2011 @ 11:40:23 #229
pi_98672783
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je hoeft het ook niet met alle regels eens te zijn. :) Persoonlijk mag die zondagsrust van mij ook afgeschaft te worden. Maar dat is iets anders dan pleiten voor totale anarchie lijkt me. Om een gezond functionerende maatschappij te hebben moet je afspraken maken en compromissen sluiten.
Maar daar zijn we het niet over eens. Er worden ons slechte wetten opgedrongen met leugens en propaganda. En niet alleen van religieuze kant.
pi_98672803
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:38 schreef wapi het volgende:

[..]

Ja meneer Wilders :) I hear and obey.
  zondag 26 juni 2011 @ 11:41:33 #231
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_98672809
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maar daar zijn we het niet over eens. Er worden ons slechte wetten opgedrongen met leugens en propaganda. En niet alleen van religieuze kant.
Klopt, politiek is een vies spel. Maar wat stel je dan voor? Pleit je werkelijk voor totale persoonlijke vrijheid (= totale anarchie)? Persoonlijk zou ik niet in zo'n Mad Max achtige wereld willen leven, maar ieder z'n ding natuurlijk.
pi_98672871
quote:
Maar hoe heb je dan bepaald wie de schepper is en wie de afgod ?
Dat wordt bepaald door wiens aanhangers er uiteindelijk het grootst aantal kinderen blijkt te hebben.
  zondag 26 juni 2011 @ 11:44:34 #233
pi_98672879
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Klopt, politiek is een vies spel. Maar wat stel je dan voor? Pleit je werkelijk voor totale persoonlijke vrijheid (= totale anarchie)? Persoonlijk zou ik niet in zo'n Mad Max achtige wereld willen leven, maar ieder z'n ding natuurlijk.
Papierocratie. Een wetenschappelijk instituut stelt een zeer beperkt aantal objectief vaststelbaar noodzakelijke wetten voor. Daarnaast kan iedereen kiezen voor de gemeenschap van zijn of haar keuze. Snuivende homo's gaan in A'dam Oost wonen, gristenen op de Veluwe, dan zit niemand elkaar in de weg.

Als mensen die op dezelfde manier willen leven bij elkaar zitten heb je geen wetten nodig.
  zondag 26 juni 2011 @ 11:44:57 #234
pi_98672891
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:44 schreef wapi het volgende:

[..]

Dat wordt bepaald door wiens aanhangers er uiteindelijk het grootst aantal kinderen blijkt te hebben.
De meerderheid dus. Dat noemen we democratie. :')
  zondag 26 juni 2011 @ 11:48:18 #235
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_98672968
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Papierocratie. Een wetenschappelijk instituut stelt een zeer beperkt aantal objectief vaststelbaar noodzakelijke wetten voor.
Interessant voorstel. Wat zouden daarbij de uitgangspunten moeten zijn? En hoe denk je dat die uitgangspunten moeten worden vastgesteld en door wie?

quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Daarnaast kan iedereen kiezen voor de gemeenschap van zijn of haar keuze. Snuivende homo's gaan in A'dam Oost wonen, gristenen op de Veluwe, dan zit niemand elkaar in de weg.

Als mensen die op dezelfde manier willen leven bij elkaar zitten heb je geen wetten nodig.
Die overeenstemming in de manier waarop mensen willen leven geldt dan toch als de consensus waar ik het eerder over had, de set van maatschappelijke spelregels?

Wat ga je doen als je in zo'n 'unit' zit en je bent het met 1 regel niet eens? Sticht je dan papierland en zet je een groot hek om je tuin waarbinnen je je aan die ene regel kunt onttrekken? Het is me niet helemaal duidelijk wat voor wereld je nu voor ogen hebt.
pi_98672975
quote:
De meerderheid dus. Dat noemen we democratie.
De aanhangers van de democratie als afgod en wetgever, blijken nochtans ook niet bijster veel kinderen te hebben. Enkel diegenen die de Schepper alléén erkennen als wetgever, zullen gezegend zijn met talrijke nakomelingen. En daar zal hun grote gelijk uit blijken.
pi_98672978
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:44 schreef wapi het volgende:

[..]

Dus - als de Hindoes nu en masse gaan fokken hebben zij gelijk, en heb jij je hele leven een afgod gediend ?

Of als de Chinezen het 1 kind beleid opheffen... dan worden de moslims totaal weggevaagd in een tsunami van Chineesjes :P
pi_98673010
quote:
Dus - als de Hindoes nu en masse gaan fokken hebben zij gelijk ...
Ja, maar dat doen ze niet.
  zondag 26 juni 2011 @ 11:51:15 #239
pi_98673042
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Interessant voorstel. Wat zouden daarbij de uitgangspunten moeten zijn? En hoe denk je dat die uitgangspunten moeten worden vastgesteld en door wie?

[..]
Er is 1 uitgangspunt: Een maatschappij is er voor mensen, dit om te voorkomen dat het instituut alle mensen wil doden omdat dat objectief beter is voor de wereld.

Verder de wetenschappelijke methode. Een volledig transparant wetenschappelijk instituut. Kan je niet bewijzen dat drugs slecht zijn, komt er geen verbod.
quote:
Die overeenstemming in de manier waarop mensen willen leven gelden dan toch als de consensus waar ik het eerder over had, de set van maatschappelijke spelregels?
Maar nu word die consensus opgedrongen aan mensen die het er niet mee eens zijn, en die kunnnen nergens naartoe, behalve Somalië.
quote:
Wat ga je doen als je in zo'n 'unit' zit en je bent het met 1 regel niet eens? Sticht je dan papierland en zet je een groot hek om je tuin waarbinnen je je aan die ene regel kunt onttrekken? Het is me niet helemaal duidelijk wat voor wereld je nu voor ogen hebt.
Dan ga je op jezelf wonen of verhuis je naar een andere gemeenschap. Hoe meer gemeenschappen, hoe meer keuze.
  zondag 26 juni 2011 @ 11:52:06 #240
pi_98673063
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:48 schreef wapi het volgende:

[..]

De aanhangers van de democratie als afgod en wetgever, blijken nochtans ook niet bijster veel kinderen te hebben. Enkel diegenen die de Schepper alléén erkennen als wetgever, zullen gezegend zijn met talrijke nakomelingen. En daar zal hun grote gelijk uit blijken.
Bewijs dat maar. :+
pi_98673066
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:49 schreef wapi het volgende:

[..]

Ja, maar dat doen ze niet.
True.
Aan de andere kant fokken de katholieken nog altijd sneller dan de moslims.
Niet dat ik daar zo blij mee ben, maar goed.
  zondag 26 juni 2011 @ 11:52:21 #242
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_98673067
quote:

[..]

Het klopt dat het seculariserende westen een steeds kleiner aandeel heeft in de wereldbevolking die als geheel helemaal niet aan het seculariseren is. Toch kan ik me niet onttrekken aan het gevoel dat je liever deelneemt aan de westerse maatschappij dan te dienen onder de dictator van een totalitaire religieuze dictatuur.
pi_98673070
quote:
Het enige uitgangspunt dat het uiteindelijk zal halen, is datgene dat je toelaat een talrijk nageslacht te hebben. Alle andere uitgangspunten zullen vroeg of laat verdwijnen.

Er blijkt trouwens maar één uitgangspunt deze eigenschap te hebben: De Schepper als enige wetgever.
pi_98673085
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:52 schreef wapi het volgende:

[..]

Het enige uitgangspunt dat het uiteindelijk zal halen, is datgene dat je toelaat een talrijk nageslacht te hebben. Alle andere uitgangspunten zullen vroeg of laat verdwijnen.

Er blijkt trouwens maar één uitgangspunt deze eigenschap te hebben: De Schepper als enige wetgever.
Ohnee hoor. De nazis bijvoorbeeld hadden dit ook als kernpunt van hun ideologie en wetten. Daar hadden ze geen schepper voor nodig.
  zondag 26 juni 2011 @ 11:53:23 #245
pi_98673090
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:52 schreef wapi het volgende:

[..]

Dan moet je eerst die Schepper bewijzen, anders praat je poep.
pi_98673122
quote:
Toch kan ik me niet onttrekken aan het gevoel dat je liever deelneemt aan de westerse maatschappij dan te dienen onder de dictator van een totalitaire religieuze dictatuur.
De godsdienst garandeert jouw vrijheid, want ze laat niet toe dat iemand anders als wetgever nieuwe wetten maakt, om jouw vrijheid in te perken. Welke grotere garantie kan je krijgen voor jouw vrijheid dan de garantie dat er nooit nieuwe wetten mogen bij komen?
  zondag 26 juni 2011 @ 11:55:59 #247
pi_98673148
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:54 schreef wapi het volgende:

[..]

De godsdienst garandeert jouw vrijheid, want ze laat niet toe dat iemand anders als wetgever nieuwe wetten maakt, om jouw vrijheid in te perken. Welke grotere garantie kan je krijgen voor jouw vrijheid dan de garantie dat er nooit nieuwe wetten mogen bij komen?
Het afschaffen van religie.

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)m-kerk-af-te-breken/
pi_98673166
quote:
De nazis bijvoorbeeld hadden dit ook als kernpunt van hun ideologie en wetten.
Hun afgod was Hitler. Hitler was hun wetgever.
  zondag 26 juni 2011 @ 11:57:30 #249
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_98673184
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Er is 1 uitgangspunt: Een maatschappij is er voor mensen, dit om te voorkomen dat het instituut alle mensen wil doden omdat dat objectief beter is voor de wereld.
Ik zie nog even niet of en welke regels daar uit voort zouden moeten vloeien. Kwantiteit van mensen? Kwaliteit van mensen (volgens welke criteria)? Zou uit dit uitgangspunt bijvoorbeeld objectief kunnen voortvloeien dat het beter is om geestelijk gehandicapte mensen allemaal te vermoorden?

quote:
Verder de wetenschappelijke methode. Een volledig transparant wetenschappelijk instituut. Kan je niet bewijzen dat drugs slecht zijn, komt er geen verbod.
Mijn probleem met je zienswijze is dat je niet objectief kunt komen tot de uitgangspunten zelf. Wat is 'slecht'? is een vraag die niet objectief te beantwoorden is zonder bepaalde uitgangspunten en/of wenselijke doelen.

quote:
Dan ga je op jezelf wonen of verhuis je naar een andere gemeenschap. Hoe meer gemeenschappen, hoe meer keuze.
Het maxime hiervan is de totale anarchie waar ik eerder naar verwees. Een vogelvrij 'wild west' waarin alles geoorloofd is. Veel persoonlijke vrijheid, ja. Maar een volstrekt onveilige wereld om in te leven.
  zondag 26 juni 2011 @ 11:57:59 #250
pi_98673197
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:56 schreef wapi het volgende:

[..]

Maar als de wetten hetzelfde zijn, maakt dat toch niets uit?
pi_98673205
quote:
Het afschaffen van religie.
Nonsens. Het afschaffen van de godsdienst, schaft daarom nog niet de behoefte aan wetten af. Met andere woorden, iemand anders zal deze wetten dan beginnen maken; en dan zijn we aanbeland in een dictatuur van alsmaar nieuwe wetten.
  zondag 26 juni 2011 @ 11:58:31 #252
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_98673209
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:54 schreef wapi het volgende:

[..]

Ik lees hieruit dat jij net als papierversnipperaar een voorstander bent van totale anarchie.
pi_98673210
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:56 schreef wapi het volgende:

[..]

Maar niet hun schepper.
Niettemin was hij erg voor "babies maken voor het vaderland". Jouw claim was dat alleen jouw religie dit standpunt hanteerde.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_98673238
quote:
Maar als de wetten hetzelfde zijn, maakt dat toch niets uit?
De wetten waren niet dezelfde. De wetten op de jodenvervolging zijn bijvoorbeeld helemaal geen wetten van de Schepper.
  zondag 26 juni 2011 @ 12:00:47 #255
pi_98673263
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik zie nog even niet of en welke regels daar uit voort zouden moeten vloeien.
Dat komt omdat je erg tevreden bent met de huidige wetten en eigenlijk niets wilt veranderen. Laat dat los.
quote:
Kwantiteit van mensen? Kwaliteit van mensen (volgens welke criteria)? Zou uit dit uitgangspunt bijvoorbeeld objectief kunnen voortvloeien dat het objectief beter is om geestelijk gehandicapte mensen allemaal te vermoorden?
Ik heb ook het woord noodzakelijk gebruikt. Kan je bewijzen dat het noodzakelijk is om bepaalde mensen te vermoorden?
quote:
[..]

Mijn probleem met je zienswijze is dat je niet objectief kunt komen tot de uitgangspunten zelf. Wat is 'slecht'? is een vraag die niet objectief te beantwoorden is zonder bepaalde uitgangspunten en/of wenselijke doelen.

[..]
Er komen dan ook maar heel weinig wetten uit voort. Wetten zijn ook nauwelijks nodig als iedereen voor de gemeenschap van zijn keuze kan kiezen. Als niemand drugs wil gebruiken hoef je dat ook niet te verbieden. Logisch toch?
quote:
Het maxime hiervan is de totale anarchie waar ik eerder naar verwees. Een vogelvrij 'wild west' waarin alles geoorloofd is. Veel persoonlijke vrijheid, ja. Maar een volstrekt onveilige wereld om in te leven.
Nee. Dat denk ik niet. Veel ellende komt voort uit het feit dat mensen elkaar in de weg zitten.
  zondag 26 juni 2011 @ 12:01:22 #256
pi_98673276
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:58 schreef wapi het volgende:

[..]

Nonsens. Het afschaffen van de godsdienst, schaft daarom nog niet de behoefte aan wetten af. Met andere woorden, iemand anders zal deze wetten dan beginnen maken; en dan zijn we aanbeland in een dictatuur van alsmaar nieuwe wetten.
Dan moeten we aan mijn Papierocratie werken, dan heb je nauwelijks wetten nodig.
pi_98673279
quote:
Ik lees hieruit dat jij net als papierversnipperaar een voorstander bent van totale anarchie.
Fout. Ik erken wel degelijk een wetgever: de Schepper. En ik erken wel degelijk wetten: de wetten van de Schepper.
  zondag 26 juni 2011 @ 12:01:49 #258
pi_98673283
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:59 schreef wapi het volgende:

[..]

De wetten waren niet dezelfde. De wetten op de jodenvervolging zijn bijvoorbeeld helemaal geen wetten van de Schepper.
Die Schepper bestaat niet. Er zijn geen wetten van iets wat niet bestaat.
  zondag 26 juni 2011 @ 12:02:07 #259
pi_98673291
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Maximale keuzevrijheid.
pi_98673317
quote:
Die Schepper bestaat niet.
Dat maakt toch niets uit?
quote:
Er zijn geen wetten van iets wat niet bestaat.
Jawel. Ze staan zelfs mooi gedocumenteerd in de heilige schriften.
  zondag 26 juni 2011 @ 12:03:22 #261
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_98673324
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:

Ik heb ook het woord noodzakelijk gebruikt. Kan je bewijzen dat het noodzakelijk is om bepaalde mensen te vermoorden?

[..]

Nee. Dat denk ik niet. Veel ellende komt voort uit het feit dat mensen elkaar in de weg zitten.
Is het noodzakelijk om lichamelijk geweld te verbieden? En zo ja, op basis waarvan? Als ik mijn buurman z'n hersenen wil inslaan omdat hij harde muziek draait, waarom niet? Persoonlijke vrijheid!
pi_98673360
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:02 schreef wapi het volgende:

An sich niet nee :)

quote:
Maar je waagt nog steeds de gok dat je de goede heilige schriften te pakken hebt ;)
Hoewel zelfs dat bij leven eigenlijk ook niet eens uitmaakt. Pas na je dood wordt dat misschien een issue - en misschien ook niet.

Niettemin - kudos. Je redenering is vrij consequent - iets wat je zelden ziet :)
pi_98673361
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:01 schreef wapi het volgende:

[..]

Fout. Ik erken wel degelijk een wetgever: de Schepper. En ik erken wel degelijk wetten: de wetten van de Schepper.
Dat zijn gewoon wetten van een mens (Mozes in dit geval) om het volk in de toom te houden.

quote:

[..]

[..]

En waarom zou het niks uitmaken? Hoe kan iets dat niet bestaat wetten voorschrijven?

Kan de vliegende theelepel wetten voorschrijven?

Nee.

Waarom niet?

Omdat het niet bestaat.

Is dat nou zo moeilijk :D
  zondag 26 juni 2011 @ 12:04:53 #264
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_98673362
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:02 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Maximale keuzevrijheid.
Dat is hetzelfde.
  zondag 26 juni 2011 @ 12:07:24 #265
pi_98673424
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is hetzelfde.
Nee. Totale anarchie levert ook beperkingen op. Je hebt iets nodig om er voor te zorgen dat mensen die keuzes kunnen maken.
pi_98673438
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:04 schreef Berjan1986 het volgende:
En waarom zou het niks uitmaken?
Hij is bij leven een pragmaticus. Het gaat er niet om of de wetten de juiste zijn, alleen dat ze er zijn en niet veranderen.
  zondag 26 juni 2011 @ 12:08:20 #267
pi_98673448
quote:

[..]

[..]
Natuurlijk wel. ALs er geen Schepper is, komen die wetten van mensen. Dan aanbid jij afgoden.
quote:
Die boeken zijn door schizofrenen geschreven.
pi_98673450
quote:
Kan de vliegende theelepel wetten voorschrijven?
Kan je mij verwijzen naar de gedocumenteerde wetten van de vliegende theelepel? Niet toch ...
  zondag 26 juni 2011 @ 12:08:59 #269
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_98673463
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee. Totale anarchie levert ook beperkingen op. Je hebt iets nodig om er voor te zorgen dat mensen die keuzes kunnen maken.
Je hebt m'n post daarvoor nog niet beantwoord. ;) Als ik mijn buurman de hersenen wil inslaan, valt dat dan ook onder mijn keuzevrijheid? Als ik zijn auto steel? Als ik mijzelf een deel van zijn achtertuin toe-eigen?
pi_98673469
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:08 schreef wapi het volgende:

[..]

Kan je mij verwijzen naar de gedocumenteerde wetten van de vliegende theelepel? Niet toch ...
Het vliegende spaghetti monster heeft wel een echt boek. Telt dat :) ?
pi_98673470
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:08 schreef wapi het volgende:

[..]

Ik kan wel wetten gaan opschrijven en die toeschrijven aan de vliegende theelepel...

Dat is hetzelfde als die wetten die jij volgt.
pi_98673481
HIV en AIDS komen relatief gezien minder vaak in islamitsche landen, zijn die strenge regels op seksueel gebied dan toch ergens goed voor:)

Bron: http://www.artikel7.nu/?p=38598
pi_98673495
quote:

[..]

Goed idee, hoe meer kinderen, hoe sneller ze elkaar gaan opvreten bij gebrek aan voedsel, water, plaats enz. Nog even doorfokken hoor.
  zondag 26 juni 2011 @ 12:10:32 #274
pi_98673497
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je hebt m'n post daarvoor nog niet beantwoord. ;) Als ik mijn buurman de hersenen wil inslaan, valt dat dan ook onder mijn keuzevrijheid? Als ik zijn auto steel? Als ik mijzelf een deel van zijn achtertuin toe-eigen?
Nee. Dan beperk je de keuzevrijheid van je buurman.
pi_98673521
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:09 schreef naaz het volgende:
HIV en AIDS komen relatief gezien minder vaak in islamitsche landen
Correctie: HIV en AIDS worden minder gerapporteerd in islamitische landen. Gezien het homo-stigma dat er aan kleeft niet zo verwonderlijk.
Hoe vaak het voorkomt is onbekend.
  zondag 26 juni 2011 @ 12:11:47 #277
pi_98673531
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Is het noodzakelijk om lichamelijk geweld te verbieden? En zo ja, op basis waarvan? Als ik mijn buurman z'n hersenen wil inslaan omdat hij harde muziek draait, waarom niet? Persoonlijke vrijheid!
Dat wordt uitgemaakt door dat wetenschappelijke instituut. Objectief vaststelbare wetten. En dat zullen er heel weinig zijn.
  zondag 26 juni 2011 @ 12:12:12 #278
pi_98673542
quote:
3s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:11 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Correctie: HIV en AIDS worden minder gerapporteerd in islamitische landen. Gezien het homo-stigma dat er aan kleeft niet zo verwonderlijk.
Hoe vaak het voorkomt is onbekend.
Moslims liegen meer :Y
  zondag 26 juni 2011 @ 12:12:20 #279
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_98673545
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee. Dan beperk je de keuzevrijheid van je buurman.
En als ik samen met mijn vrouw een deel van zijn achtertuin toe-eigen? Natuurlijk beperk ik dan de keuzevrijheid van mijn buurman, maar de totale keuzevrijheid (die van mij en mijn vrouw) neemt daarmee toe!
  zondag 26 juni 2011 @ 12:12:56 #280
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_98673557
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat wordt uitgemaakt door dat wetenschappelijke instituut. Objectief vaststelbare wetten. En dat zullen er heel weinig zijn.
Aha, dus dat mag dan gewoon. Ok. ;)
pi_98673571
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:58 schreef wapi het volgende:

[..]

Of een betere democratie bij gebrek aan een denkbeeldige god.
  zondag 26 juni 2011 @ 12:13:41 #282
pi_98673583
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Aha, dus dat mag dan gewoon. Ok. ;)
Misschien wel.
  zondag 26 juni 2011 @ 12:14:13 #283
pi_98673599
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

En als ik samen met mijn vrouw een deel van zijn achtertuin toe-eigen? Natuurlijk beperk ik dan de keuzevrijheid van mijn buurman, maar de totale keuzevrijheid (die van mij en mijn vrouw) neemt daarmee toe!
Dat is een paradox. Het wetenschappelijk instituut zal daar een objectieve wet voor bedenken.
  zondag 26 juni 2011 @ 12:14:58 #284
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_98673619
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat is een paradox. Het wetenschappelijk instituut zal daar een objectieve wet voor bedenken.
Volgens mij heb ik net objectief aangetoond dat daarmee de keuzevrijheid toeneemt, en dat het daarom geoorloofd is.

*Zet een hek om de tuin van papierversnipperaar*
pi_98673633
quote:
Het wetenschappelijk instituut zal daar een objectieve wet voor bedenken.
Heb je weer een nieuwe afgod bedacht? Jij bent toch een onverbeterlijke afgodendienaar :-)
pi_98673650
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 11:59 schreef wapi het volgende:

[..]

Ha nee? En net krabbel je hier nog dat alle ongelovigen moeten vernietigd worden en branden in de hel ? Vergeten ?
  zondag 26 juni 2011 @ 12:16:30 #287
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_98673658
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Misschien wel.
Ik merk al enige aarzeling bij de consequenties van je uitgangspunt. :)
pi_98673674
quote:
Ha nee? En net krabbel je hier nog dat alle ongelovigen moeten vernietigd worden en branden in de hel ? Vergeten ?
Joden zijn toch geen afgodendienaars? De wetten die ik citeer komen trouwens in belangrijke mate uit hun boeken, hoor.
pi_98673680
quote:
2s.gif Op woensdag 2 december 2009 17:44 schreef VincentvanGogh het volgende:
Fokkers, ik geef toe: ook ik ben nou niet bepaald positief over de islam, ondanks het feit dat ik veel islamitische vrienden heb. Hoe ik mijn best ook doe, ik zie amper tot geen positieve aspecten aan de islam wat betreft de mogelijke waarde van de islam voor de Nederlandse samenleving. Het enige wat ik kan verzinnen is de kunst en cultuur. Kalligrafie bijvoorbeeld. Toch wil ik graag van jullie horen wat jullie kunnen verzinnen qua positiviteit aan de islam. Graag serieuze reacties.
Goed hart voor de mensen die het slecht hebben. Saamhorigheid.
pi_98673691
@Mister Skueeky: Dat speelt een kleine rol. Ik denk toch echt dat het minder vaak voorkomt omdat veel moslims dat soort regels praktiseren. Dat is zeker wel iets positiefs en hiervoor zijn ook de strenge regels op seksueel gebeid in de eerste plaatst voor bedoeld in de Islam.

Als het bijv. om het aantal verkrachtingen gaat, maak je een goed punt want dat soort dingen worden daar uit schaamte minder snel gemeld.
pi_98673703
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:17 schreef wapi het volgende:

[..]

Joden zijn toch geen afgodendienaars? De wetten die ik citeer komen trouwens in belangrijke mate uit hun boeken, hoor.
Ze aanbidden een verwrongen versie van de schepper. Is dat niet erger dan een afgod ?
pi_98673747
quote:
Ze aanbidden een verwrongen versie van de schepper. Is dat niet erger dan een afgod ?
Wie heeft er gezegd dat het joodse verhaal over de Schepper verwrongen is? Ik vind van niet, hoor.
pi_98673767
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:20 schreef wapi het volgende:

[..]

Wie heeft er gezegd dat het joodse verhaal over de Schepper verwrongen is?
De profeet Mohammed onder andere ;)
pi_98673785
quote:
3s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:21 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Nee?
pi_98673805
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:22 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nee?
Ja :P
pi_98673812
Moslims zijn gastvrij en niet gierig, daar kunnen sommigen wel wat van leren hihi.
pi_98673813
quote:
Dat klopt niet. De profeet Mohammed was boos op de joden omdat ze hem niet als profeet wilden erkennen; niet omdat hun verhaal over de Schepper verkeerd zou zijn. Er staat trouwens duidelijk in de Koran dat er veel profeten aan Mohammed voorafgegaan zijn (joodse profeten vooral) en dat geen enkele profeet groter is dan de andere.
  zondag 26 juni 2011 @ 12:23:33 #298
pi_98673815
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik net objectief aangetoond dat daarmee de keuzevrijheid toeneemt, en dat het daarom geoorloofd is.

*Zet een hek om de tuin van papierversnipperaar*
Nee dat heb je niet. Alleen jouw vrijheid neemt toe.
  zondag 26 juni 2011 @ 12:23:58 #299
pi_98673822
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:15 schreef wapi het volgende:

[..]

Heb je weer een nieuwe afgod bedacht? Jij bent toch een onverbeterlijke afgodendienaar :-)
Jij begint met je niet bestaande Schepper. :6
pi_98673825
quote:
3s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:22 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Ja :P
Nee hoor, Mohammed staat dichterbij het joodse verhaal over de Schepper / Schepping, dan welk ander religie ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')