Ik sluit mij hier bij aan.quote:Op maandag 9 november 2009 18:39 schreef LXIV het volgende:
Tot zover zit ik long nog steeds lekker! Ik zie het niet meer verder dalen voorlopig. Denk dat we deze week een mooie plus gaan neerzetten.
Ik denk het ook, en waarom??quote:Op maandag 9 november 2009 18:39 schreef LXIV het volgende:
Tot zover zit ik long nog steeds lekker! Ik zie het niet meer verder dalen voorlopig. Denk dat we deze week een mooie plus gaan neerzetten.
Of je nou het gemiddelde van 1,2,3,4 of 5 jaar neemt. De volumes van NU zullen onder de gemiddelde volumes liggen terwijl, zoals je ziet voor het 4 jarig gemiddelde vorig jaar, we er toen nog boven zaten (zelfs voor dat de echte downfall begon) Je kunt dus wel degelijk spreken van lagere volumes nu! Kanttekening is wel dat het gemiddeld genomen is, maar als er een uitschieter is kun je dat in de volume lijn wel terugvinden, zoals je ziet bij de crash ten tijde van Lehman Bassies.quote:Op maandag 9 november 2009 18:45 schreef Mendeljev het volgende:
Ik post nog even dit plaatje van S_E omdat ik graag wat meer wil horen over dalende volumes, hogere slotkoerzen etc.
[ afbeelding ]
In hoeverre kun je echt spreken van dalende volumes als je dit vergelijkt met het gemiddelde volume van de afgelopen 4 jaar.Oranje stippeltjes..
Over de afgelopen tien jaar ofzo!quote:Op maandag 9 november 2009 20:30 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik zal morgen, mits daar interesse voor is, wel even een rits volume gegevens er op mieteren
graag, maar dan aub ook met uitleg, snap je plaatjes niet altijdquote:Op maandag 9 november 2009 20:30 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Of je nou het gemiddelde van 1,2,3,4 of 5 jaar neemt. De volumes van NU zullen onder de gemiddelde volumes liggen terwijl, zoals je ziet voor het 4 jarig gemiddelde vorig jaar, we er toen nog boven zaten (zelfs voor dat de echte downfall begon) Je kunt dus wel degelijk spreken van lagere volumes nu! Kanttekening is wel dat het gemiddeld genomen is, maar als er een uitschieter is kun je dat in de volume lijn wel terugvinden, zoals je ziet bij de crash ten tijde van Lehman Bassies.
Voor de rest heb je natuurlijk het gegeven dat volume een indicator voor een trendwisseling kan zijn. Hogere volumes dan gemiddeld kan immers aangeven dat er sprake is van panic selling, wat een voorbode is voor een trend omkeer en dit geld ook als je het andersom bekijkt.
Ik zal morgen, mits daar interesse voor is, wel even een rits volume gegevens er op mieteren
Desnoods gooi ik ze morgen wel even van jaar 1 tot het laatste jaar er op en van andere beuzen ook. Als er nog meer requestjes zijn hoor ik het wel. Ik moet morgen alleen Geely Automobile in de gaten en die doet toch geen flikkerquote:
Uitleg komt er bij, en desnoods vragen! Daarvoor is het een forumquote:Op maandag 9 november 2009 20:59 schreef RvLaak het volgende:
[..]
graag, maar dan aub ook met uitleg, snap je plaatjes niet altijd
@VDGeld: zit je nog steeds short, of heb je je verlies genomen? En hoe verklaar je de stijging van vandaag (tot nu toe op WS, iig).
I know, I know, maar zoals je weet beleg ik (nog) niet. Heb dus niet altijd even veel zin om de diepere betekenis/analyse achter al jouw plaatjes te wetenquote:Op maandag 9 november 2009 21:00 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Uitleg komt er bij, en desnoods vragen! Daarvoor is het een forum. En de stijging van vandaag heb ik hier net boven verklaard
AEX kan eind vd week makkelijk op 301 staan. Echter worden limieten vanavond wel getest moet ik zeggen.quote:Op maandag 9 november 2009 21:04 schreef AQuila360 het volgende:
Maar denk je dat die de hele week doorstijgt? Ik heb vandaag niets gedaan omdat ik de hele dag gewacht heb op een eventuele daling
Aangezien een aantal europese industriele productie en GDP-cijfers uitkomen zie ik deze week een flinke rally tegemoet. Nu beginnen de stimulansen immers pas echt zichtbaar te worden. Ik ben een bear, maar je moet kritisch na de dingen kunnen kijken ook al gaat dat tegen je eigen mening in. Pas in 2010 gaan we weer echt down, door zoals Roubini zegt: 'by 1001 cuts'.quote:Op maandag 9 november 2009 21:08 schreef M.Melandri het volgende:
[..]
AEX kan eind vd week makkelijk op 301 staan. Echter worden limieten vanavond wel getest moet ik zeggen.
Als men voor een verwachtte correctie gaat melden dat we nog lekker doorgaan met gratis geld uitgeven is het niet verwonderlijk dat beurzen weer flinke groene cijfers laten zien die dag. Dat wil niet zeggen dat morgen of overmorgen er gewoon weer rode bordjes staan. Men zal op een gegeven moment wakker worden dat dit rondgooien met geld geen sustainable groei oplevert en verwacht dan ook nog voor dat de 4Q resultaten bekend worden gemaakt er iig. nog een -20% correctie vanaf kan.quote:Op maandag 9 november 2009 21:02 schreef RvLaak het volgende:
[..]
I know, I know, maar zoals je weet beleg ik (nog) niet. Heb dus niet altijd even veel zin om de diepere betekenis/analyse achter al jouw plaatjes te weten. & het is druk op mn werk de laatste tijd, weinig tijd voor het forum
.
Daar had ik wel aan mee willen doen! Ik zit alleen wat ver van Amsterdamquote:Op maandag 9 november 2009 21:04 schreef m0m0 het volgende:
Hey jongens, morgen de student traders trophy in Amsterdam. Doet van hier nog iemand mee?
Damn, ff een samenvatting van het afgelopen kwartaal in 3 alinea's. Dankquote:Op maandag 9 november 2009 21:22 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Als men voor een verwachtte correctie gaat melden dat we nog lekker doorgaan met gratis geld uitgeven is het niet verwonderlijk dat beurzen weer flinke groene cijfers laten zien die dag. Dat wil niet zeggen dat morgen of overmorgen er gewoon weer rode bordjes staan. Men zal op een gegeven moment wakker worden dat dit rondgooien met geld geen sustainable groei oplevert en verwacht dan ook nog voor dat de 4Q resultaten bekend worden gemaakt er iig. nog een -20% correctie vanaf kan.
Q4 zal hard tegenvallen, dat kan niet anders. En stel dat ik het mis heb en Q4 wel goed is, ga ik al het geld bijelkaar sprokkelen wat ik kan vinden, desnoods lenen bij verschillende banken en ga ik keihard shorten met een paar ton euro voor de Q1 resultaten van 2010Als je bijv. de groei van Q1 met Q2 en Q3 vergelijkt dit jaar zie je dat de percentuele stijging echt absurdistisch is! Als de gemiddelde groei, EPS etc. zelfs in de zelfde lijn doorstijgt als laatste 2 kwartalen op de S&P500 mogen we spreken van een historische klapper want dat is nog nooit voorgekomen dat de groei zo snel achtereen steeg op de S&P500!
Heck, als we komend kwartaal al meer stijgen dan van Q2 naar Q3 het geval is hebben we al een nieuw recordEn als je de (verneukte) balansen van de bedrijven bij langs zult gaan zul je zien dat ze vooral op personeel hebben gekort en afdelingen hebben verkocht om winsten te laten zien.
Het is toch worldwide? Neem aan dat Londen er ook tussen zit?quote:Op maandag 9 november 2009 21:22 schreef sitting_elfling het volgende:
Daar had ik wel aan mee willen doen! Ik zit alleen wat ver van Amsterdam
Voordat dit gebeurt kan de koers nog gemakkelijk naar 450 toe. Dan kun je echt verkopen. En dan weer terug naar de 330, en dan was dat de crash. Je weet het niet. Zo'n feeststemming is het nog altijd niet sinds 2001.quote:Op maandag 9 november 2009 21:35 schreef SeLang het volgende:
Als de markt raar doet dan moet je gewoon achterover leunen en niets doen, net als eind jaren '90. Die crash komt heus wel, maar je moet er geen geld op zetten wanneer dat gebeurt. Gewoon elke dag checken wat Mr Market je aanbiedt. Is het niet interessant, dan gewoon negeren. Op een mooie dag ergens in de toekomst komt hij vanzelf met een leuk aanbod.
En als je de meute ziet kopen en feestvieren zoals vandaag, dan denk je: er moeten nu eenmaal verkopers zijn als ik straks voor de helft van de prijs wil kopen.
De vraag is meer wie op dat soort macro informatie moet reageren? De grote MF/PF? Ik heb sowieso al twijfel of die uberhaupt kritisch kunnen kijkenquote:Op maandag 9 november 2009 21:16 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Aangezien een aantal europese industriele productie en GDP-cijfers uitkomen zie ik deze week een flinke rally tegemoet. Nu beginnen de stimulansen immers pas echt zichtbaar te worden. Ik ben een bear, maar je moet kritisch na de dingen kunnen kijken ook al gaat dat tegen je eigen mening in. Pas in 2010 gaan we weer echt down, door zoals Roubini zegt: 'by 1001 cuts'.
Maar dan moet ik voor de komende maanden een echte baan opzoeken waar ik ook daadwerkelijk wat ga toedragen aan de maatschappij,quote:Op maandag 9 november 2009 21:35 schreef SeLang het volgende:
Als de markt raar doet dan moet je gewoon achterover leunen en niets doen.
Ik ben het vaak met je eens, maar ik denk niet dat de beurs eerst nog naar 450 kan voordat er een stevige correctie aan komt. Dat lijkt me ietwat te veel van het goedequote:Op maandag 9 november 2009 21:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Voordat dit gebeurt kan de koers nog gemakkelijk naar 450 toe. Dan kun je echt verkopen. En dan weer terug naar de 330, en dan was dat de crash. Je weet het niet. Zo'n feeststemming is het nog altijd niet sinds 2001.
Zou kunnen, ik heb er alleen nooit wat van gehoord. Ook niet van vrienden bijv. Succes iig en laat ze zien dat je de beste bent!quote:Op maandag 9 november 2009 21:36 schreef m0m0 het volgende:
[..]
Het is toch worldwide? Neem aan dat Londen er ook tussen zit?
Het is alleen wel m'n eerste keer. Geen flauw idee wat ik nou precies kan verwachten.
Ik denk ook niet dat dit zo 123 gebeurt, maar wat ik zeggen wil is dat er altijd wel een reden te vinden is om niet long te gaan. En als je altijd langs de zijlijn staat verdien je ook niet veel.quote:Op maandag 9 november 2009 21:46 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
[..]
Ik ben het vaak met je eens, maar ik denk niet dat de beurs eerst nog naar 450 kan voordat er een stevige correctie aan komt. Dat lijkt me ietwat te veel van het goedeIk welke tijdschaal had je dit in gedachten? Een jaar of 2?
[..]
Dat doet me denken aan de situatie in 2000. Toen was iedere renteverhoging een reden om de beurzen te laten stijgen. Want als de rente verhoogd werd, dan moest het wel héél goed gaan met de economie. En toen daarna de beurs crashte, was iedere renteverlaging een reden om de beurzen verder te laten zakken. Want als de rente zover omlaag ging, dan moest het wel heel slecht gaan met de economie.quote:Op maandag 9 november 2009 21:51 schreef SeLang het volgende:
Het is boeiend om te zien wat de markten op dit moment drijft.
Hoger dan verwachte werkloosheid? --> aandelen omhoog omdat dat de kans vergroot dat de rente langer laag blijft (= aandelen worden langer gepimpt)
Volgens Denninger's blog van vandaag eisen de primary dealers (de grootbanken die alle treasuries opkopen met geprint geld van de FED, en daarmee de spil in de quantitative easing mallemolen zijn) dat hun kapitaalvereisten verlaagd worden. Hij noemt dat chantage, en dat is het ook want als ze stoppen die treasuries op te kopen, klapt het hele zooitje in elkaar. Maar de vraag is waarom ze die eis stellen.. hij vermoedt dat ze hun steungelden gebruikt hebben om foutgelopen leningen af te dekken en om op de markten mee te speculeren (in plaats van het uit te lenen, wat de bedoeling was - maar het krediet aan bedrijven en particulieren is juist teruggelopen). En dat de banken er qua eigen vermogen nu nog beroerder voorstaan dan vóór de overheidssteun. De overheid heeft geen keus, als ze niet willen dat er grote banken omtuimelen of bedrijfsonderdelen gaan verkopen zullen ze moeten meewerken.quote:Op maandag 9 november 2009 21:22 schreef sitting_elfling het volgende:
Als men voor een verwachtte correctie gaat melden dat we nog lekker doorgaan met gratis geld uitgeven is het niet verwonderlijk dat beurzen weer flinke groene cijfers laten zien die dag.
kritisch kijken is altijd lastig dat klopt, vooral als je je laat leiden door een bepaalde visie of emotie. Je zou echter zeggen dat men ervan leert en zich dat eigen maakt, schijnbaar niet dus.quote:Op maandag 9 november 2009 21:40 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
De vraag is meer wie op dat soort macro informatie moet reageren? De grote MF/PF? Ik heb sowieso al twijfel of die uberhaupt kritisch kunnen kijkenDe stimulansen zijn deze maand net zo verkeerd als de maand hiervoor, en daar weer voor, etc. Dat maakt echt niet zoveel uit. Althans, zo denk ik er dan over.
Ik vind Roubini wat overrated. Beste man verder, maar hij zegt ietwat vaak hetzelfde.
De kredietverstrekking gaat inderdaad geweldig sinds het "einde van de recessie"quote:Op maandag 9 november 2009 22:01 schreef dvr het volgende:
[..]
Volgens Denninger's blog van vandaag eisen de primary dealers (de grootbanken die alle treasuries opkopen met geprint geld van de FED, en daarmee de spil in de quantitative easing mallemolen zijn) dat hun kapitaalvereisten verlaagd worden. Hij noemt dat chantage, en dat is het ook want als ze stoppen die treasuries op te kopen, klapt het hele zooitje in elkaar. Maar de vraag is waarom ze die eis stellen.. hij vermoedt dat ze hun steungelden gebruikt hebben om foutgelopen leningen af te dekken en om op de markten mee te speculeren (in plaats van het uit te lenen, wat de bedoeling was - maar het krediet aan bedrijven en particulieren is juist teruggelopen). En dat de banken er qua eigen vermogen nu nog beroerder voorstaan dan vóór de overheidssteun. De overheid heeft geen keus, als ze niet willen dat er grote banken omtuimelen of bedrijfsonderdelen gaan verkopen zullen ze moeten meewerken.
Als hij daarin gelijk heeft is dat slecht nieuws voor de dollar, en voor de USA.
Ik ga me wel helemaal kapot lachen als die banken alsnog he-le-maal in elkaar klappen. Ik heb toch niks te verliezen. Geen eigen huis met hypotheek of andere geleende bezittingen, en een baangarantie tot aan m'n dood. Zoek het lekker uit met z'n allen!quote:Op maandag 9 november 2009 22:01 schreef dvr het volgende:
[..]
Volgens Denninger's blog van vandaag eisen de primary dealers (de grootbanken die alle treasuries opkopen met geprint geld van de FED, en daarmee de spil in de quantitative easing mallemolen zijn) dat hun kapitaalvereisten verlaagd worden. Hij noemt dat chantage, en dat is het ook want als ze stoppen die treasuries op te kopen, klapt het hele zooitje in elkaar. Maar de vraag is waarom ze die eis stellen.. hij vermoedt dat ze hun steungelden gebruikt hebben om foutgelopen leningen af te dekken en om op de markten mee te speculeren (in plaats van het uit te lenen, wat de bedoeling was - maar het krediet aan bedrijven en particulieren is juist teruggelopen). En dat de banken er qua eigen vermogen nu nog beroerder voorstaan dan vóór de overheidssteun. De overheid heeft geen keus, als ze niet willen dat er grote banken omtuimelen of bedrijfsonderdelen gaan verkopen zullen ze moeten meewerken.
Als hij daarin gelijk heeft is dat slecht nieuws voor de dollar, en voor de USA.
Wat denk je wat er gaat gebeuren met de maatschappelijke orde? Zodra de hele monetaire systeem in elkaar dondert, dan is het bye bye met de wereld zoals we die nu kennen.quote:Op maandag 9 november 2009 22:28 schreef bouillabaisse het volgende:
[..]
Ik ga me wel helemaal kapot lachen als die banken alsnog he-le-maal in elkaar klappen. Ik heb toch niks te verliezen. Geen eigen huis met hypotheek of andere geleende bezittingen, en een baangarantie tot aan m'n dood. Zoek het lekker uit met z'n allen!
Zal allemaal wel meevallen. Gedurende WOII draaide ook alles gewoon door. Nood breekt wetten. Dit is precies de fout die de grote banken maken: ze denken echt dat we niet meer zonder hen kunnen. Think again. Een mens is oneindig veel vindingrijker dan je op grond van de ons voorgekookte luxe leventje zou denken. Maar die vindingrijkheid komt pas weer naar boven als het niet anders kan.quote:Op maandag 9 november 2009 22:42 schreef m0m0 het volgende:
[..]
Wat denk je wat er gaat gebeuren met de maatschappelijke orde? Zodra de hele monetaire systeem in elkaar dondert, dan is het bye bye met de wereld zoals we die nu kennen.
Ik hoop dat Bos alle ingenomen guldenbriefjes en munten goed bewaard heeft, zodat we in geval van nood direct voor binnenlands gebruik weer op de gulden kunnen overstappen (naast de euro, en met een koers van 1:1 dit keer). Er zal bij zo'n ineenstorting heel veel onduidelijkheid zijn tussen landen onderling en banken onderling, maar als er direct begonnen wordt met het verstrekken van nieuw geld en bedrijven verplicht wordt om hun activiteiten voort te zetten en die guldens te accepteren, hoeft die chaos niet op het alledaagse leven neer te slaan. Zodra de rust weer een beetje teruggekeerd is kan de balans opgemaakt worden om te zien welke banken nog overeind staan en welke genationaliseerd moeten worden.quote:Op maandag 9 november 2009 22:42 schreef m0m0 het volgende:
Wat denk je wat er gaat gebeuren met de maatschappelijke orde? Zodra de hele monetaire systeem in elkaar dondert, dan is het bye bye met de wereld zoals we die nu kennen.
Je zou inderdaad gek zijn als je de straten opging om winkels te plunderen terwijl de moffen al marcherend steden overnamen.quote:Op maandag 9 november 2009 22:58 schreef bouillabaisse het volgende:
[..]
Zal allemaal wel meevallen. Gedurende WOII draaide ook alles gewoon door. Nood breekt wetten. Dit is precies de fout die de grote banken maken: ze denken echt dat we niet meer zonder hen kunnen. Think again. Een mens is oneindig veel vindingrijker dan je op grond van de ons voorgekookte luxe leventje zou denken. Maar die vindingrijkheid komt pas weer naar boven als het niet anders kan.
Welnee. Zo gaat het momenteel in IJsland ook niet. Je krijgt gewoon een soort reset, niet het einde van de wereld. Sommige mensen die veel hadden hebben ineens niks meer. En sommige anderen, die de afgelopen jaren zijn uitgeknepen, blijken ineens onmisbaar te zijn. Mensen met vergeten skills. Boeren enzo.quote:Op maandag 9 november 2009 23:16 schreef m0m0 het volgende:
[..]
Je zou inderdaad gek zijn als je de straten opging om winkels te plunderen terwijl de moffen al marcherend steden overnamen.
Nou dit gaat veel verder. Ik voel me trouwens verplicht om te vermelden dat ik geen doemdenker ben ofzo. En een situatie als dit wens ik geen enkele natie toe. Maar ik verwacht dus echt dat alles op zijn gat zal komen te staan.Als er geen vertrouwen is in geld dan is alles eigenlijk al afgelopen. Salarissen die niet meer betaald kunnen worden, mensen die alleen nog maar met bezittingen kunnen kopen. En dus maar overgaan tot het plunderen. Politie en leger wat machteloos staat. Handje vol dienders die niet gevlucht zijn om hun familie te beschermen zullen tegenover een massa staan wat in paniek totaal niet weet wat er allemaal aan de hand is en alleen weten dat ze moeten overleven. Infrastructuur wat stil komt te liggen..
Nee. Zo kan ik wel uren doorgaan. Dit wil je echt niet, Geloof me maar.
Vind je IJsland een representatief voorbeeld voor landen als Amerika en Nederland? Een groot deel van de bevolking komt al in de problemen als er 1 maand geen salaris kan worden betaald. Het is een soort van domino-effect wat zich zal ontwikkelen.quote:Op maandag 9 november 2009 23:23 schreef bouillabaisse het volgende:
[..]
Welnee. Zo gaat het momenteel in IJsland ook niet. Je krijgt gewoon een soort reset, niet het einde van de wereld. Sommige mensen die veel hadden hebben ineens niks meer. En sommige anderen, die de afgelopen jaren zijn uitgeknepen, blijken ineens onmisbaar te zijn. Mensen met vergeten skills. Boeren enzo.
Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen. Alleen in bepaalde wijken in bepaalde steden zal het erg grimmig worden, maar daar had je zolangzamerhand allang weg moeten zijn.quote:Op maandag 9 november 2009 23:33 schreef m0m0 het volgende:
[..]
Vind je IJsland een representatief voorbeeld voor landen als Amerika en Nederland? Een groot deel van de bevolking komt al in de problemen als er 1 maand geen salaris kan worden betaald. Het is een soort van domino-effect wat zich zal ontwikkelen.
Vergeet niet dat een groot deel van de bevolking niet verder is gekomen dan wat nu het MBO is. Relativeren zijn niet echt de beste karaktereigenschappen van deze mensen. Wat denk jij?
Inderdaad!quote:Op maandag 9 november 2009 23:21 schreef SeLang het volgende:
De bear is nog niet dood mensen!
Hoewel het volume op de S&p500 vandaag fractioneel hoger was dan vrijdag is er nog steeds sprake van een dalende trend in volume terwijl de markt scherp is gestegen. Door de grote beweging vandaag verwachtte ik een breuk in die trend, maar nu de cijfers binnen zijn blijkt het weinig voor te stellen. Het heeft nog steeds alle kenmerken van een bearrally. En nu zitten we echt vlak onder de vorige top.
Dus ik durf vandergeld's puts nog niet af te schrijven...
Morgen wordt dus interessant: wat doen prijs en volume?
Waarom hoor ik dat nu pas?quote:Op dinsdag 10 november 2009 01:29 schreef TeringHenkie het volgende:
Hebben zich nog mensen ingeschreven voor de optie masterclass die door All Options gegeven wordt deze maand? Hij is iig al vol, ik sta op de lijst voor volgend jaar
Voor de mensen die zich in willen schrijven: http://www.amsterdamtrade(...)-option-trading.htmlquote:Op dinsdag 10 november 2009 01:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Waarom hoor ik dat nu pas?
Ik zou graag dit soort cursussen willen volgen!
Ik hoop het voor je. Ben benieuwd iig.quote:Op dinsdag 10 november 2009 07:59 schreef Vandergeld het volgende:
Vandaag dag van de waarheid, US indices mogen nu niet veel verder meer doorschieten naar boven, ik verwacht nog steeds forse daling komende weken.
Ik ben ook zeer benieuwd, had niet gedacht dat het zover door zou stijgen. We zitten dicht tegen de grenzen aan voor de US indices tot waar het mag doorstijgen, dus spannende dagquote:Op dinsdag 10 november 2009 08:32 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Ik hoop het voor je. Ben benieuwd iig.
Die voor de miljoen portefeuille over 2 weken(bewust risico), daarnaast heb ik nog deel december putten.quote:
Nee, 296,7. Het is ook nog zeker mogelijk dat dit gehaald gaat worden, maar de draai zal snel moeten komen.quote:Op dinsdag 10 november 2009 08:49 schreef LXIV het volgende:
2 weken. Het zou nog wel kunnen, maar dan moet er wel iets gebeuren. De index moet op 295,5 komen break-even?
Wat bedoel je met zo'n dag?quote:
Dat we de hele dag de tango dansen met de nullijn.quote:Op dinsdag 10 november 2009 09:35 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Wat bedoel je met zo'n dag?
Tof gezegdquote:Op dinsdag 10 november 2009 09:39 schreef m0m0 het volgende:
[..]
Dat we de hele dag de tango dansen met de nullijn.
Uk-oh....quote:Op dinsdag 10 november 2009 10:32 schreef Vandergeld het volgende:
Stijging bijna ten einde, of breken we door?
[ afbeelding ]
Dan word golf C uitgevoerd als een stijgende wig wat mogelijk is.quote:Op dinsdag 10 november 2009 10:52 schreef SeLang het volgende:
[..]
Uk-oh....
Ik zie een stijgende wig tot vlak onder het 62% Fibonacci niveau.
Alweer een textbook bear patroon.
Een stijgende wig is een eindpatroon dat volgens Elliot Wave Theory (EWT) meestal voorkomt in golf 5 en soms in golf C. Dat is het leuke: veel klassieke TA-patronen kun je gewoon afleiden uit EWT. Dat maakt EWT zo elegant als theorie.quote:Op dinsdag 10 november 2009 10:54 schreef bouillabaisse het volgende:
Ik zie eerlijk gezegd vooral een textbook golfpatroon.
Precies. Dat hele TA is gewoon wijsheid achteraf. Het zou weleens een stijgende wig kunnen zijn. Of een doodvallende kraanvogel. Of misschien toch een exploderende egel! De analyst gokt vervolgens gewoon datgene wat hem het meest logisch lijkt, en pas achteraf blijkt of hij de goede gok heeft gemaakt.quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:12 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een stijgende wig is een eindpatroon dat volgens Elliot Wave Theory (EWT) meestal voorkomt in golf 5 en soms in golf C. Dat is het leuke: veel klassieke TA-patronen kun je gewoon afleiden uit EWT. Dat maakt EWT zo elegant als theorie.
Helaas is EWT nogal multi-interpretabel. Daarom is het naar mijn ervaring niet geschikt om voorspellingen mee te doen (nog los van de vraag of de markt daadwerkelijk de veronderstelde structuur bezit). Je kunt het achteraf altijd kloppend maken door te hertellen, maar ik heb nog nooit iemand met enige consistentie correcte voorspellingen voor de toekomst zien doen met EWT.
True. Maar wij hebben weliswaar genoeg nodes, maar niet genoeg processing power. Niemand gaat voor z'n lol oneindig veel patronen afleiden en voorspellingen doorrekenen. Daar hebben we nu juist de computer voor uitgevonden.quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:34 schreef LXIV het volgende:
Die enorm grote, complexe, zelflerende neurale netwerken, dat zijn wij.
En ons lukt het ook niet!
Oi! Hier ben ik het toch niet mee eensquote:Op dinsdag 10 november 2009 11:32 schreef bouillabaisse het volgende:
[..]
Precies. Dat hele TA is gewoon wijsheid achteraf. Het zou weleens een stijgende wig kunnen zijn. Of een doodvallende kraanvogel. Of misschien toch een exploderende egel! De analyst gokt vervolgens gewoon datgene wat hem het meest logisch lijkt, en pas achteraf blijkt of hij de goede gok heeft gemaakt.
Ik ben totaal niet van TA onder de indruk (al zou ik het wel wat vinden als Vandergeld door TA zijn miljoen binnenkopt), ook door de geringe wiskundige onderbouwing die erbij komt kijken. Het is niet voor niks dat natuurkundigen zoveel gebruik maken van complexe wiskundige technieken bij het analyseren van hun data en het doen van voorspellingen aan de hand daarven.
Een beetje patroonherkennen kan iedereen. Als een bepaalde fluctuerende waarde een lange tijd alleen maar stijgt, dan lijkt de kans dat die binnenkort gaat dalen met de dag toe te nemen. En vice versa. Of misschien toch niet. En in dat laatste zinnetje, die onzekerheid, daar zit het hem juist in.
In feite komt TA neer op een zeer eenvoudige, bijna kinderlijke vorm van klassieke patroonherkenning. Eigenlijk zou je er een enorm groot en complex zelflerend neuraal netwerk op los moeten laten. Pas dan kun je echt weten of er sprake is van voorspellende patronen in de koersdata, ook al zul je waarschijnlijk nooit weten hoe die patronen zich vertalen in zichtbare kenmerken.
Is blijkbaar allang gebeurd. Dus zo dom zijn die TA'ers nog niet, zoals sitting_elfling hierboven terecht opmerkt (alleen die huis-tuin-en-keuken TA'ers komen altijd zo simpel over met hun huisje-boompje-beestje terminologie):quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:32 schreef bouillabaisse het volgende:
In feite komt TA neer op een zeer eenvoudige, bijna kinderlijke vorm van klassieke patroonherkenning. Eigenlijk zou je er een enorm groot en complex zelflerend neuraal netwerk op los moeten laten. Pas dan kun je echt weten of er sprake is van voorspellende patronen in de koersdata, ook al zul je waarschijnlijk nooit weten hoe die patronen zich vertalen in zichtbare kenmerken.
Denk je eens wat te hebben...quote:Kunstmatige intelligentie
Een ander toepassingsgebied van neurale netwerken is in de kunstmatige intelligentie, hierbij worden deze netwerken softwarematig geëmuleerd. Dit netwerk wordt opgebouwd uit verschillende (meestal zeer eenvoudige) processoren met een zeer uitgebreide onderlinge connectie. Doordat deze connecties niet standaard dezelfde blijven, maar kunnen worden verzwakt, versterkt, aangemaakt of verbroken, kan dit kunstmatig neuraal netwerk zichzelf 'trainen' en lijkt het ook veel meer op een biologisch neuraal netwerk. Er zijn bijvoorbeeld beslissingsmodellen voor de interpretatie van schommelingen in beurskoersen, op basis waarvan voorspellingen kunnen worden gedaan van toekomstige beurskoersen. Een probleem bij de toepassing van neurale netwerken in de praktijk is het feit dat het werkt via het Black Box-principe; een neuraal netwerk is niet in staat een uitleg te geven van de reden voor de gegeven uitvoer. De 'kennis' van het getrainde netwerk bestaat uit de exacte configuratie van een groot aantal coëfficiënten waaraan verder niet zoveel waar te nemen is. Men moet het model alsook simplificeren om aan de mogelijkheden van de computer tegemoet te komen, en daardoor wordt het beeld van de realiteit sterk vervormd.
Het idee "Als iets de laatste x dagen y % gestegen is, dan zal het de komende dagen nog wel even doorstijgen", of juist "Als iets de laatste x dagen y % gestegen is, dan zal het de komende dagen wel gaan dalen". Momentum strategieen zoals met MA, RSI, ROC, MACD, Stochastics, CCI, etc zijn daarop gebaseerd. Ga je die echter backtesten dan vind je dat ze geen voorspellende waarde hebben.quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:32 schreef bouillabaisse het volgende:
Een beetje patroonherkennen kan iedereen. Als een bepaalde fluctuerende waarde een lange tijd alleen maar stijgt, dan lijkt de kans dat die binnenkort gaat dalen met de dag toe te nemen. En vice versa. Of misschien toch niet. En in dat laatste zinnetje, die onzekerheid, daar zit het hem juist in.
Ook dat gaat niet werken. Een groot neuraal zelflerend netwerk betekent dat je heel veel vrijheidsgraden gaat genereren voor curvefitting. Dan ga je dingen vinden als: long gaan als het 3 dagen na volle maan is, een aandeel de vorige dag tussen 0,23 en 0,25% is gestegen, maar alleen op oneven dagen in de maanden februari en september en niet op donderdag...quote:In feite komt TA neer op een zeer eenvoudige, bijna kinderlijke vorm van klassieke patroonherkenning. Eigenlijk zou je er een enorm groot en complex zelflerend neuraal netwerk op los moeten laten. Pas dan kun je echt weten of er sprake is van voorspellende patronen in de koersdata, ook al zul je waarschijnlijk nooit weten hoe die patronen zich vertalen in zichtbare kenmerken.
Volgens mij kun je niet zoveel met volumes over lange termijn (=jaren) omdat er een constante opwaardse trend is (o.a. door steeds meer program trading). Je moet imo volume gebruiken als een oscillator, dus volume meten ten opzichte van een periode kort ervoor of het gemiddelde van een relatief korte periode.quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:54 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat is het interessants om te zien als ik de volumes er bij pak van 10 jaar AEX, S&P om dat te vergelijken met welk jaar gemiddelde?
Zie ik je wel verschijnen.quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:51 schreef Rejected het volgende:
Ik ga trouwens ook naar de Traders Trophy vandaag. Heb nog nooit gehandeld en ben er nog nooit geweest dus. Ik zit in de late sessie van 1600.
Dat verbaast me niks. Wellicht dat het in de begindagen van de beurs nog enige voorspellende waarde had. Maar toen beschikte men nog niet over dit soort technieken.quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het idee "Als iets de laatste x dagen y % gestegen is, dan zal het de komende dagen nog wel even doorstijgen", of juist "Als iets de laatste x dagen y % gestegen is, dan zal het de komende dagen wel gaan dalen". Momentum strategieen zoals met MA, RSI, ROC, MACD, Stochastics, CCI, etc zijn daarop gebaseerd. Ga je die echter backtesten dan vind je dat ze geen voorspellende waarde hebben.
Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat je er aan de voorkant allemaal aan data instopt. De stand van de maan hoef je er niet in te stoppen, dus dan speelt dat ook geen rol. Maar in principe kun je er alles instoppen wat je maar wilt. Het liefst zoveel mogelijk zelfs.quote:Ook dat gaat niet werken. Een groot neuraal zelflerend netwerk betekent dat je heel veel vrijheidsgraden gaat genereren voor curvefitting. Dan ga je dingen vinden als: long gaan als het 3 dagen na volle maan is, een aandeel de vorige dag tussen 0,23 en 0,25% is gestegen, maar alleen op oneven dagen in de maanden februari en september en niet op donderdag...
Heb je ook ergens een artikel waarin iets staat over die 80%? Ik heb het ook wel vaker gehoord, en geloof het ook wel, maar wil er wel eens wat meer over lezen. Wie weet kan ik daar zelf nog wat uit halen op BB of andere tools hier.quote:Op dinsdag 10 november 2009 12:01 schreef SeLang het volgende:
[..]
Volgens mij kun je niet zoveel met volumes over lange termijn (=jaren) omdat er een constante opwaardse trend is (o.a. door steeds meer program trading). Je moet imo volume gebruiken als een oscillator, dus volume meten ten opzichte van een periode kort ervoor of het gemiddelde van een relatief korte periode.
Sommige mensen hebben trouwens beargumenteerd dat er steeds minder uit het volume valt af te leiden omdat tegenwoordig ca 80% bestaat uit programtrading. Het zegt daarom steeds minder over de echte vraag/ aanbod verhoudingen. Ze hebben daar wel een punt...
Ja maar uiteindelijk kan het systeem alleen 'leren' dmv data die al is geweest. Hoe meer vrijheidsgraden je het systeem geeft, deste nauwkeuriger kan je een 'fit' maken met de historische data. Maar dat maakt de voorspelling voor de toekomst niet noodzakelijk nauwkeuriger.quote:Op dinsdag 10 november 2009 12:02 schreef bouillabaisse het volgende:
Dat is juist het mooie aan een zelflerend neuraal netwerk (in theorie dan, want de praktijk is uiteraard een stuk minder perfect): die filtert zelf de ruis eruit. Maar als er een bepaalde voorspellende waarde blijkt te zitten in de stand van de maan, waarom ook niet? Zolang je er maar geld mee kunt verdienen!
Als ik m'n boerenverstand gebruik, dan zeg ik dat die cijfers compleet onrealistisch zijn.quote:Op dinsdag 10 november 2009 12:19 schreef sitting_elfling het volgende:
Op basis van huidige EPS levels in de S&P500 een consensus verwachting van BB...
Actual = weighted average of member on 12 trailing months.
Y est =is de fiscal year estimates. Y+1 voor het volgende jaar, Y+2 voor het jaar daarop.
Als je die stijging ziet van EPS op basis van huidige(!) groei van EPS t.o.v kwartalen wordt dit dus verwacht. Beetje nadenken gaat dat dus niet gebeuren
Oh, en long term growth van 9.55%
En wat te denken van Net Debt per Share van de S&P500 op basis van gerapporteerde kwartaal cijfers en de (!) verwachtte estimates. Daar zit toch nog wel aardig wat 'gap' tussen :p
Zie hier het plaatje..
[ afbeelding ]
Oe! That sounds quite tricky. Hoe kun je in die gedachtte het volume profiel matchen met de golven(fractals) in de markt? Ik kan dat nog niet vollledig uit je plaatje halenquote:Op dinsdag 10 november 2009 12:14 schreef SeLang het volgende:
Het interessantste is (imo) om het volumeprofiel te matchen met de golven in de markt en ze daarmee te klassificeren als "trend" of "correctie". De tradingstrategie waar ik het meest recent aan heb gewerkt was op dat principe gebaseerd (in mijn geval toegspitst op intraday S&P500 futures, maar het principe is universeel). Dit op verschillende timeframes tegelijkertijd. Misschien ga ik het weer eens oppakken.
Onderstaande plaatje is de ES future (S&P500) op 5-minuten chart. Alle annotaties worden in realtime gegenereerd en orders gaan volautomatisch naar de beurs. Het "geld verdienen terwijl je op het strand ligt" principe...
[ afbeelding ]
Hmmm. Hier heb je wel een punt. Denk ik.quote:Op dinsdag 10 november 2009 12:26 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja maar uiteindelijk kan het systeem alleen 'leren' dmv data die al is geweest. Hoe meer vrijheidsgraden je het systeem geeft, deste nauwkeuriger kan je een 'fit' maken met de historische data. Maar dat maakt de voorspelling voor de toekomst niet noodzakelijk nauwkeuriger.
Vergelijk het met een wolk punten waarin zich een vage trend bevindt. Nu ga je een schatting maken voor een punt in de toekomst. Je kunt er een rechte lijn door trekken om de trend te schatten en te extrapoleren. Je kunt er ook een 100ste orde polynoom doorheen trekken. Deze geeft natuurlijk een betere 'fit' met de historische punten, maar het is onwaarschijnlijk dat het een betere extrapolatie oplevert.
Dit geldt volgens mij per definitie voor alle TA-technieken. De onderliggende mechanismen veranderen continu en dus zul je ook je techniek daarop aan moeten passen. Maar hoe je die technieken dan moet aanpassen aan de veranderende onderliggende mechanismen, aan welke knop je moet draaien, dat is nu precies de grote vraag. Als je dat zou weten, dan zou je denk ik wel geld kunnen makenquote:Een probleem met financiele markten is dat het geen stationair proces is: de onderliggende mechanismen veranderen voortdurend. Denk aan de opkomst van internetbrokers, de toename van programtrading, de FED die af en toe de markten verkracht, etc.
Dat bedoel ik juist! Deze gegevens worden puur op basis van historische gerapporteerde data berekend en dat gaat uit van deze groei. Dat geeft toch al aan dat de huidige groei niet sustainable is? En dat we dus weer naar beneden kelderen.quote:Op dinsdag 10 november 2009 12:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als ik m'n boerenverstand gebruik, dan zeg ik dat die cijfers compleet onrealistisch zijn.
Het is ook tricky, want lang niet altijd duidelijk. In principe beweegt de prijs in de richting van het volume. Dus stijgend volume tijdens een 'golf' betekent dat die richting op dat moment de trend is en dat die richting sustainable is. Dalend volume betekent dat het een correctieve beweging is en dus niet sustainable. Stijgend volume kondigt dus continuatie aan ('hold') en dalend volume verandering.quote:Op dinsdag 10 november 2009 12:33 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Oe! That sounds quite tricky. Hoe kun je in die gedachtte het volume profiel matchen met de golven(fractals) in de markt? Ik kan dat nog niet vollledig uit je plaatje halenIn de zin van, wanneer wordt het gezien als een trend, en wanneer wordt het gezien als correctie?
Interessant dat verschillende bronnen verschillende data geven. Vergelijk het volumeprofiel eens hiermee (weekgrafiek): http://stockcharts.com/charts/gallery.html?$SPXquote:Anywayz, hier even een 15 jarig volume plaatje van de AEX.
[ afbeelding ]
Ter vergelijking onze broeder S&P500.
[ afbeelding ]
Een paar verschillende dingen op te noemen. Als je kijkt naar het accumulate volume van de AEX over de 15 jaar zie je een mooie stijgende lijn tot ong. een jaar geleden, ga je dit vergelijken op de S&P500 zie je na 2002 al een daling! om pas na 2004 weer omhoog te gaan.
Ook als je kijkt naar het onderste plaatje en dat vergelijkt tussen de 2 indices, zie je nog een relatief groot verschil op het eind, de 2 laatste jaren. De AEX gaat keihard de diepte in en de S&P500 danst rond de nullijn wat dat betreft. Het gaat hier dan om het 1 jarig gemiddelde, vorig jaar dus. Die heb ik genomen omdat daar ook nog de de crash in verwerkt zat. Het enige wat je hier uit kunt halen is dat op basis van volume de AEX DIK onder zijn gemiddelde volume tov. een jaar gelegen zit terwijl dat bij de S&P500 niet het geval is.
Als iemand me kan uitleggen waarom dit het geval is, graag
Dat weet je ook niet. Vandaar dat de meeste TA ook niet werktquote:Op dinsdag 10 november 2009 12:40 schreef bouillabaisse het volgende:
Dit geldt volgens mij per definitie voor alle TA-technieken. De onderliggende mechanismen veranderen continu en dus zul je ook je techniek daarop aan moeten passen. Maar hoe je die technieken dan moet aanpassen aan de veranderende onderliggende mechanismen, aan welke knop je moet draaien, dat is nu precies de grote vraag. Als je dat zou weten, dan zou je denk ik wel geld kunnen maken
Hedgefunds opereren anders dan een particuliere belegger. Zij beleggen namelijk andermans geld, en dan heb je andere spelregels. Als er winst wordt gemaakt dat krijgen ze een performance fee van zeg 20% van de winst. Wordt er verlies gemaakt dan is er wellicht geen performance fee maar het verlies is 100% voor de klant.quote:Ik vraag me trouwens af hoe die grote hedge funds dat doen, die zich uitsluitend baseren op ingewikkele computerberekeningen. Want dit zal toch TA zijn, lijkt me. En die schijnen hier toch gruwelijk veel geld mee te verdienen.
Dat is niet zo raar want die markten zijn enorm gecorreleerd en de AEX loopt bijna blind achter de S&P500 aan. Onderliggende (Nederlandse) fundamentals zijn van ondergeschikt belang. Als Obama een scheet laat dan jubelt de AEX gewoon mee met de S&P500. Laat Balkenende een scheet dan gebeurt er niks.quote:Op dinsdag 10 november 2009 12:45 schreef sitting_elfling het volgende:
Hoe komt het eigenlijk (even totaal andere vraag) waarom, als je kijkt op basis van 60 daagse historical volatility, dat de AEX en de S&P500, van aanloop tot crisis tot nu toe hand in hand lopen op slechts (kleine) periode na ?
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |