Ik heb het nergens over jouw geslacht gehad, hoe kom jij erbij dat het mijn ontgaan zou zijn dat jij een vrouw bent in bobsnaam ?quote:Op maandag 9 november 2009 14:01 schreef Boca_Raton het volgende:
Stuitend hoor dit.
Led, je hebt niet eens in de gaten na al die posts dat ik een vrouw ben. Je lijkt zo vol te zijn van je eigen overtuigingen dat ook zoiets simpels jou ontgaat.
bovenkamer is helemaal geen denigrerende term, wederom - hoe kom je daarbij ?quote:Verder is de term 'bovenkamer' een denigrerende term.
Nogmaals : waar reken ik jou er op af dan ?quote:En als ik dan zó open ben geweest dan zou het je sieren je woorden wat zorgvuldiger te kiezen. Want hoe makkelijk is het niet iemand er op af te rekenen Led...? Héél makkelijk, juist.
Niet alleen jouw ervaring, de wetenschap draait juist om het feit dat ieder's ervaring subjectief is.quote:Verder lijkt mijn ervaring om recht van krom te onderscheiden, er niet toe te doen. Waarschijnlijk omdat dat niet meetbaar is en omdat ik het niet met jou eens ben.
Samengevat :quote:Maar wat ik constateer is dat ik niet wil discussiëren met mensen die geen respect hebben voor andermans ervaringen (met nadruk op 'ervaringen'). Eéndimensionaal denken is mij te bekrompen. Sterker nog: ik vind het eigenlijk het discussiëren niet meer waard. Te eenzijdig voor mij.
Dan hebben wij een andere insteek denk ik. Jou boeit deze materie je misschien omdat je nieuwsgierig bent naar een mogelijk wetenschappelijke verklaring. Zeg ik dat goed?quote:Op maandag 9 november 2009 14:10 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Het gaat mij niet over "eens worden" want ik ben niet van de gevoel vs. ratio. Sterker nog, ik ben een sentimentele romantische klootzak, en da's al lastig genoeg. Ongeacht wat mensen schijnen te denken ben ik geen "volbloed" scepticus, heb ik ervaringen met Reiki die voor mij positief waren maar... MAAR.... ik kan er geen wetenschappelijke verklaring aanhangen. Maakt het voor mij die ervaring minder? Nee. Is het dan "echt" wat Reiki doet/deed met me? Dat weet ik dus niet.
Dat bedoel ik aan te geven
het gebeurd wel in ons dagelijks leven , het gebeurd JOU persoonlijk niet , jij bent niet de graadmeter of grens van wat mogelijk is in het leven of van ons menszijn .quote:Op maandag 9 november 2009 14:09 schreef Flammie het volgende:
[..]
Stel stel stel...
Het gebeurd alleen niet omdat het er niet is
Niemand lacht zijn eigen of jouw gevoelens weg.quote:Op maandag 9 november 2009 14:15 schreef Boca_Raton het volgende:
Maar als ik tegen mensen praat die mijn en hun eigen gevoelens weglachen dan sta ik hier voor Klaas Kippengaas.
Staat hier nou 'zijn' of niet????quote:Op maandag 9 november 2009 13:37 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Dat er een hoop aan de hand is in zijn bovenkamer is toch enkel een observering gebaseerd op zijn eigen post ?
Als jij Het miljoen van Randi deel 2 leest, ben jij dan van mening dat zich weinig heeft afgespeeld in Boca's bovenkamer ? Daar gaat zijn hele post toch juist over ?
quote:Op maandag 9 november 2009 14:18 schreef Summers het volgende:
[..]
het gebeurd wel in ons dagelijks leven , het gebeurd JOU persoonlijk niet , jij bent niet de graadmeter of grens van wat mogelijk is in het leven of van ons menszijn .
weet jij veel , je kan het je niet eens voorstellen , laat staan iets zinnigs over zeggen .
Ik snap jouw insteek ook, maar daar is het het topic nu eenmaal niet voor. Dit is de wetenschappelijke methode, de Randi-methode. Niet de empirische-methode.quote:Op maandag 9 november 2009 14:15 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dan hebben wij een andere insteek denk ik. Jou boeit deze materie je misschien omdat je nieuwsgierig bent naar een mogelijk wetenschappelijke verklaring. Zeg ik dat goed?
Maar ik heb helemaal geen behoefte aan wetenschappelijke verklaringen.
Ik heb geen intentie gehad de ratio uit te sluiten. Absoluut niet. Wat mijn intentie wél is, is om het gevoel er bij te betrekken. Gevoel, ervaring, intuïtie, dat soort ongrijpbare dingen.
Alleen met ratio kom je er niet. Godsonmogelijk. Vandaar mijn gehamer op gevoelskwesties, omdat ik dat hier zo enorm onderbelicht en onderschat vind. Maar als ik tegen mensen praat die mijn en hun eigen gevoelens weglachen dan sta ik hier voor Klaas Kippengaas.
Oh joh, ik heb een tiepfout gemaakt in de snelheid.quote:Op maandag 9 november 2009 14:19 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Staat hier nou 'zijn' of niet????![]()
![]()
En jij bent dat wel omdat?quote:Op maandag 9 november 2009 14:18 schreef Summers het volgende:
[..]
het gebeurd wel in ons dagelijks leven , het gebeurd JOU persoonlijk niet , jij bent niet de graadmeter of grens van wat mogelijk is in het leven of van ons menszijn .
weet jij veel , je kan het je niet eens voorstellen , laat staan iets zinnigs over zeggen .
Vanuit de netiquette:quote:Op maandag 9 november 2009 14:20 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Oh joh, ik heb een tiepfout gemaakt in de snelheid.
Sorry, kusje erop. Nou goed ?![]()
Ik vind het typerend dat in plaats van eens met een argument te komen mensen op dit soort zaken moeten terugvallen.
quote:Ga niet in discussie over de spelling van een posting.
Feit blijft dat de één nu eenmaal beter kan schrijven dan de ander. Het heeft derhalve weinig zin om iemand over zijn spelling aan te spreken. Binnen de kortste keren ontstaat zo een woordenwisseling tussen gebruikers zonder dat het eigenlijke onderwerp van het forum aan de orde komt.
als je een keer had geluisterd in al die jaren had je precies geweten waarom en dat het niks met superman te maken heeft , alleen jongetjes met een geloof hebben het over superman en iemand buiten zichzelf .quote:Op maandag 9 november 2009 14:19 schreef _Led_ het volgende:
[..]
En jij kunt er alleen maar een grote mond over hebben maar het nooit aantonen, als een jongetje dat beweert dat z'n vader superman is
Staan jullie mooi quitte
En hier hebben we de kern.quote:Op maandag 9 november 2009 14:15 schreef Boca_Raton het volgende:
Maar ik heb helemaal geen behoefte aan wetenschappelijke verklaringen.
Oh jaaaaa, kom ff!!!!quote:Op maandag 9 november 2009 14:20 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Oh joh, ik heb een tiepfout gemaakt in de snelheid.
Sorry, kusje erop. Nou goed ?![]()
Dat zal allemaal best, maar ondertussen heb je nog steeds geen enkel argument waarom bijvoorbeeld Randi's test niet zou kloppen.quote:Op maandag 9 november 2009 14:25 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Oh jaaaaa, kom ff!!!!
Nu moet je héél snel wegwezen. Wat ben jij een gruwelijke draaikont. Oh nee, hier ben ik héél snel klaar mee. Het is mij geheel duidelijk dat alleen jij de waarheid in pacht hebt en verder niemand anders. Sterker nog: niemand kan maar aan jou tippen. Nóg sterker: het is een grote eer dat Led hier zijn gedachten komt ventileren.
Nou, ik zal je uit de droom helpen: ik vind jou een bekrompen ventje waarvan ik me afvraag hoe jij in godsnaam kunt functioneren in het dagelijks leven. Behoorlijk gevoelsarm, denigrerend ten opzichte van andersdenkenden en zwáár in de loopgraven.
Maar bovenal: een gigántische draaikont.
Moderator zegt nota bene nog dat ik niet de eerste ben die over jouw manier van 'discussiëren' klaagt. Nou, zal ik eens wat leuks zeggen? Ik zal de laatste ook niet zijn. Ik zal het je nog sterker vertellen: in jouw omgeving moeten er mensen zijn die jou dit ook al -tig keer gezegd hebben.quote:Op maandag 9 november 2009 14:27 schreef _Led_ het volgende:
Ik sta open voor paranormale zaken die wie dan ook beweert, als die persoon ze kan demonstreren.
Jij zit volgens je eigen woorden "helemaal niet te wachten op een wetenschappelijke verklaring".
Weet je wat het is ?
Jij bent closed-minded.
Ik ben feilbaar hoor, zoals ieder ander.quote:Op maandag 9 november 2009 14:29 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Moderator zegt nota bene nog dat ik niet de eerste ben die over jouw manier van 'discussiëren' klaagt. Nou, zal ik eens wat leuks zeggen? Ik zal de laatste ook niet zijn. Ik zal het je nog sterker vertellen: in jouw omgeving moeten er mensen zijn die jou dit ook al -tig keer gezegd hebben.
Een normaal mens gaat dan bij zichzelf te rade. Zo van: hey... zou het niet aan mijzelf liggen?
Led niet. Led is onfeilbaar dus iedereen ziet het verkeerd. Volgende!!!!
Je doet nu alsof je hem "hebt" maar je hebt nog 0.0 antwoord gegeven op zijn vragenquote:Op maandag 9 november 2009 14:29 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Moderator zegt nota bene nog dat ik niet de eerste ben die over jouw manier van 'discussiëren' klaagt. Nou, zal ik eens wat leuks zeggen? Ik zal de laatste ook niet zijn. Ik zal het je nog sterker vertellen: in jouw omgeving moeten er mensen zijn die jou dit ook al -tig keer gezegd hebben.
Een normaal mens gaat dan bij zichzelf te rade. Zo van: hey... zou het niet aan mijzelf liggen?
En het heeft helemaal geen nut om je zo op te laten naaien natuurlijk.. we zijn tenslotte in een sceptic topic in TRU, als je er geen zin in hebt hoef je er niet in te reageren.quote:Op maandag 9 november 2009 14:29 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Vanaf hierquote:Op maandag 9 november 2009 14:32 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[ afbeelding ]
Goed, mijn challenge dus, iemand nog gefundeerde kritiek waar over gediscussieerd kan worden?
precies! Dus laten we maar eens beginnen met inhoud..quote:Op maandag 9 november 2009 14:33 schreef Bastard het volgende:
[..]
En het heeft helemaal geen nut om je zo op te laten naaien natuurlijk.. we zijn tenslotte in een sceptic topic in TRU, als je er geen zin in hebt hoef je er niet in te reageren.
Ik vind Randi ook een drol en voor mij hoeft ook niet alles wetenschappelijk benaderd te worden, boeit me niet eens, maar daarom doe ik hier ook niet actief mee.
Overigens vraag ik me nog steeds de meerwaarde van dit tweede topic nou af.. ik zie moddergooien op zn best maar geen inhoud.
Zijn ze slechtquote:Op maandag 9 november 2009 14:34 schreef Flammie het volgende:
[..]
Waarom zijn randi's testen slecht?
Ik zie inhoud van 1 kant, en een gebrek aan zinnige discussie vanaf de andere kant.quote:Op maandag 9 november 2009 14:33 schreef Bastard het volgende:
Overigens vraag ik me nog steeds de meerwaarde van dit tweede topic nou af.. ik zie moddergooien op zn best maar geen inhoud.
Waarom DENKEN mensen hier dat ze slecht zijn?quote:Op maandag 9 november 2009 14:35 schreef Bastard het volgende:
[..]
Zijn ze slechtNou dan zou ik beginnen met ze beter te maken dan!
Dat hoeft nietquote:Op maandag 9 november 2009 14:36 schreef Dragorius het volgende:
Het enige "verwijt" dat je de methode zou kunnen maken is de selectie, dat het per se een mediafiguur moet zijn. Dat haalt een deel van de clientele weg. Waarom is dat gedaan?
Oh, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Iets van dat die mensen niet gewend waren aan de spotlights ofzo, vandaar?quote:Op maandag 9 november 2009 14:37 schreef Flammie het volgende:
[..]
Dat hoeft niet
Iedereen kan zich aanmelden!
En verder?? nog wat?
Derhalve slotteke?quote:Op maandag 9 november 2009 14:35 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Ik zie inhoud van 1 kant, en een gebrek aan zinnige discussie vanaf de andere kant.
Mensen ageren graag tegen Randi maar hebben geen enkel argument waarom de methode niet zou deugen.
Dat 1 'kant' niet met argumenten aan komt wil niet zeggen dat de discussie geen waarde heeft,
eerder dat we misschien onderhand een conclusie zouden moeten kunnen trekken uit het feit dat 1 groep zijn mening niet kan beargumenteren.
Dat is niet waar, je moet wel een beetje kunnen aantonen dat mensen vertrouwen hebben in je 'gave', dmv 'resultaten' die je hebt geboekt. (Mediafiguren hebben dit altijd wel)quote:Op maandag 9 november 2009 14:36 schreef Dragorius het volgende:
Het enige "verwijt" dat je de methode zou kunnen maken is de selectie, dat het per se een mediafiguur moet zijn. Dat haalt een deel van de clientele weg. Waarom is dat gedaan?
Randi levert ze de kans om hun gaven gecontroleerd te testen. Dat is niet iemand publiekelijk neerzetten als leugenaar. Als ze zo'n gecontroleerde test, waar ze zelf mee akkoord zijn gegaan, falen, daar kun je dan verschillende conclusies aan verbinden. Een daarvan is dat het leugenaars zijn, een andere dat ze zichzelf voor de gek houden, en nog een andere dat het toevallig die ene keer niet lukt. Maar als het echt leugenaars zijn, dan is het toch niet de schuld van Randi als ze als dusdanig te kijken komen te staan, maar van hunzelf? Waarom doen ze anders mee?quote:Op maandag 9 november 2009 14:40 schreef Bastard het volgende:
[..]
Anyways.. het is toch zo dat de tests worden afgesproken met een kandidaat? Dan kan het niet slecht zijn denk ik. Het is meer het publiekelijk iemand neerzetten als een leugenaar waar ik het niet mee eens ben. Is randi nog wat schappelijk als dat tenenkrommende domme duo penn&teller.
Dat was een test die ze volgens de Randi-methode in samenspraak hebben opgezet ja.quote:Op maandag 9 november 2009 14:53 schreef Dragorius het volgende:
Maar wat Ogilvie heeft ondergaan, was dat een Randi-methode test?
Ja, let wel, er zijn altijd meerdere tests: een voorlopige test, en als die slaagt een groots opgezette definitieve test, waar dat miljoen verdiend kan worden. Tot nu toe is niemand geslaagd voor de voorlopige test.quote:Op maandag 9 november 2009 14:53 schreef Dragorius het volgende:
Maar wat Ogilvie heeft ondergaan, was dat een Randi-methode test?
Ergo, in een gecontroleerde omgeving blijft niets over van zijn "gaven" ?quote:Op maandag 9 november 2009 14:53 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Dat was een test die ze volgens de Randi-methode in samenspraak hebben opgezet ja.
Een zwak punt zou ook nog kunnen zijn dat mensen in een onnatuurlijke situatie worden gebracht die hun gaven beinvloed. Ik kan prima mijn hersenen gebruiken om te rekenen, maar ik verwacht dat ik dat een stuk moeilijker zou vinden met een blinddoek om.quote:Op maandag 9 november 2009 14:39 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Laat ik dan maar beginnen met de sterke:
- Er moet een meetbaar effect aangetoond worden
- Bij resultaten waar kans een rol speelt moet het resultaat veel beter dan het gemiddelde toevalsresultaat zijn
- Het testprotocol wordt in samenspraak met de applicant bepaald, en beide partijen verklaren vooraf dat ze het ermee eens zijn
- 1.000.000 dollar is een sterke motivatie om mee te doen
Zwakke punten:
- Zwakke effecten, die net boven de random ruis uitkomen, kunnen niet in een kleinschalig experiment gefalsificeerd worden
- ...?
Helemaal niets, inderdaad. Zilch, zero, nada, noppes.quote:Op maandag 9 november 2009 14:58 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Ergo, in een gecontroleerde omgeving blijft niets over van zijn "gaven" ?
En daarom word de test in samenspraak bedacht.quote:Op maandag 9 november 2009 15:00 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Een zwak punt zou ook nog kunnen zijn dat mensen in een onnatuurlijke situatie worden gebracht die hun gaven beinvloed. Ik kan prima mijn hersenen gebruiken om te rekenen, maar ik verwacht dat ik dat een stuk moeilijker zou vinden met een blinddoek om.
Sommige sceptici zouden daaruit de conclusie trekken, dat ik blijkbaar niet kan rekenen met alleen mijn hersenen, of dat ik niet kan rekenen zonder mijn ogen te gebruiken. Terwijl ik zou zeggen dat het meer de nieuwe en onnatuurlijke situatie is die van invloed is, niet mijn capaciteit om te rekenen met mijn hersenen.
En in een tv-studio kan het wel? Bij "Het zesde zintuig" kunnen ze het ook geblinddoektquote:Op maandag 9 november 2009 15:00 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Een zwak punt zou ook nog kunnen zijn dat mensen in een onnatuurlijke situatie worden gebracht die hun gaven beinvloed. Ik kan prima mijn hersenen gebruiken om te rekenen, maar ik verwacht dat ik dat een stuk moeilijker zou vinden met een blinddoek om.
Sommige sceptici zouden daaruit de conclusie trekken, dat ik blijkbaar niet kan rekenen met alleen mijn hersenen, of dat ik niet kan rekenen zonder mijn ogen te gebruiken. Terwijl ik zou zeggen dat het meer de nieuwe en onnatuurlijke situatie is die van invloed is, niet mijn capaciteit om te rekenen met mijn hersenen.
Zodra alle andere variabelen gecontroleerd moeten worden, zit je automatisch in een zeer onnatuurlijke situatie, anders is de test niets meer waard. Dan kan je overleggen wat je wil, dat verandert niet.quote:Op maandag 9 november 2009 15:01 schreef _Led_ het volgende:
[..]
En daarom word de test in samenspraak bedacht.
Eigenlijk moet je dat genuanceerder brengen, zoals Randi ook doet: in deze gecontroleerde omgeving bleef er deze keer niets over van zijn gaven.quote:Op maandag 9 november 2009 14:58 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Ergo, in een gecontroleerde omgeving blijft niets over van zijn "gaven" ?
Als ze dat zo voelen moeten ze de test niet doen.quote:Op maandag 9 november 2009 15:03 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Zodra alle andere variabelen gecontroleerd moeten worden, zit je automatisch in een zeer onnatuurlijke situatie, anders is de test niets meer waard. Dan kan je overleggen wat je wil, dat verandert niet.
Bij zulke programma's kunnen ze nog altijd op andere steunpunten terugvallen lijkt me. Gehoor, reuk, voelen, menselijk contact, weet ik het.quote:Op maandag 9 november 2009 15:01 schreef Dragorius het volgende:
[..]
En in een tv-studio kan het wel? Bij "Het zesde zintuig" kunnen ze het ook geblinddoekt
Dat is zodat alles uitgesloten word en dat het alleen je gave kan zijnquote:Op maandag 9 november 2009 15:07 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Bij zulke programma's kunnen ze nog altijd op andere steunpunten terugvallen lijkt me. Gehoor, reuk, voelen, menselijk contact, weet ik het.
Daarin verschilt de Randi-test nu juist. Mensen kunnen op niks anders terugvallen dan hun vermeende gave. Dat moet natuurlijk ook, maar het lijkt me dat bijna iedereen door zo'n situatie wel van zijn stuk gebracht wordt.
Dit is inderdaad exact het idee achter de test : dat de gave wordt getest, niet iemands psychologisch inzicht, reukvermogen, fotografisch geheugen, Google-skills (of Goochel-skills), etcetera.quote:Op maandag 9 november 2009 15:07 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Bij zulke programma's kunnen ze nog altijd op andere steunpunten terugvallen lijkt me. Gehoor, reuk, voelen, menselijk contact, weet ik het.
Daarin verschilt de Randi-test nu juist. Mensen kunnen op niks anders terugvallen dan hun vermeende gave, maar het lijkt me dat bijna iedereen door zo'n situatie wel van zijn stuk gebracht wordt.
Precies, dat is onvermijdbaar wanneer je andere factoren wil uitsluiten. Het gevolg is alleen wel dat mensen in een onnatuurlijke situatie worden gebracht.quote:Op maandag 9 november 2009 15:08 schreef Flammie het volgende:
[..]
Dat is zodat alles uitgesloten word en dat het alleen je gave kan zijn
Lijkt me eerlijk toch?
Is dat zo ?quote:Op maandag 9 november 2009 15:11 schreef Hephaistos. het volgende:
De meest normale dingen (zoals rekenen) worden al een stuk moeilijker zonder je zintuigen, waarom zou dat anders zijn bij paranormale gaven?
Ik heb daar anders weinig last van hoorquote:Op maandag 9 november 2009 15:11 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Precies, dat is onvermijdbaar wanneer je andere factoren wil uitsluiten. Het gevolg is alleen wel dat mensen in een onnatuurlijke situatie worden gebracht.
De meest normale dingen (zoals rekenen) worden al een stuk moeilijker zonder je zintuigen, waarom zou dat anders zijn bij paranormale gaven?
En daarom wordt het dus in samenspraak gedaan. Zelfde stelling, zelfde antwoord. Die ogilvie zei volmondig "JA... dit is het! hierop wil ik getest worden".quote:Op maandag 9 november 2009 15:11 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Precies, dat is onvermijdbaar wanneer je andere factoren wil uitsluiten. Het gevolg is alleen wel dat mensen in een onnatuurlijke situatie worden gebracht.
Maar als we die ervaringen eens onder de loep gaan nemen zijn we closeminded en jij juist heel openminded als ik het goed begrijp?quote:Op maandag 9 november 2009 14:03 schreef Summers het volgende:
[..]
Ik heb het tenminste over ervaringen die zich tijdens mijn leven in mijn werkelijkheid voordoen ,
kijk naar jezelf met je ingebakken gewoonte van generatie op generatie doorgegeven om
Jezus erbij te halen .
We waren toch de test aan het bespreken? Dat deelnemers van tevoren akkoord gaan met de opzet, maakt de test op zichzelf niet betrouwbaarder natuurlijk. Je ontkomt er hoe dan ook niet aan om een deelnemer in een experimentele en onnatuurlijke situatie te brengen, waarbij de situatie nauwelijks lijkt op de situaties waarin hij eerder zijn (vermeende) gave heeft laten zien.quote:Op maandag 9 november 2009 15:16 schreef Flammie het volgende:
Yeh idd ook dat.. De test is in samenspraak gemaakt.. ze geven aan dat ze het zo kunnen... dus tsja
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |