Tot zover het opknappen. Na vrijdag heeft ze bijna alleen nog maar geslapen, zeer af en toe een beetje "bij" voor zover dat nog kan. Vandaag is de huisarts weer eens op de koffie geweest ,euthanasie aangekaart, maar ze is gewoon te eigenwijs/sterk om daar mee in te stemmen nu...quote:Op maandag 30 november 2009 17:08 schreef Seven. het volgende:
[..]
fijn dat ze weer een beetje opknapt!
Sterkte iedereen.... Ik zie hier weer hele indrukwekkende verhalen voorbij komen.
quote:Op maandag 30 november 2009 17:19 schreef TJDoornbos het volgende:
Morgen hoort mijn pa of ze doorgaan met chemo of dat zijn bloed te beroerd is en ze stoppen met chemo. En ik ben dat het het laatste wordt.
Sterkte in elk geval!quote:Op woensdag 2 december 2009 11:02 schreef TJDoornbos het volgende:
helemaal weg zal het niet gaan. En hoe erg het dus is weet ik niet precies, met dank aan pruts united
En vanaf het begin, zijn we nu bij het einde aangekomenquote:Op maandag 30 november 2009 18:37 schreef Cocktailprikker het volgende:
[..]
Tot zover het opknappen. Na vrijdag heeft ze bijna alleen nog maar geslapen, zeer af en toe een beetje "bij" voor zover dat nog kan. Vandaag is de huisarts weer eens op de koffie geweest ,euthanasie aangekaart, maar ze is gewoon te eigenwijs/sterk om daar mee in te stemmen nu...
Heel veel sterkte de komende tijd.. Zoek troost bij elkaar.. praat, lach, huil en denk met elkaar aan haar!quote:Op vrijdag 11 december 2009 12:16 schreef Cocktailprikker het volgende:
[..]
En vanaf het begin, zijn we nu bij het einde aangekomenVannacht is mama overleden...
Heel veel sterktequote:Op vrijdag 11 december 2009 12:16 schreef Cocktailprikker het volgende:
[..]
En vanaf het begin, zijn we nu bij het einde aangekomenVannacht is mama overleden...
En wat naar!quote:Op vrijdag 11 december 2009 12:22 schreef DjinN het volgende:
Mijn oma heeft vorige week nog een laatste check gehad bij de artsen...ze hebben uitzaaiingen gevonden in haar longen en dus is ze nu echt opgegeven..![]()
Ben benieuwd of ze de kerst nog haalt
Gecondoleerd... Uit je posts spreken heel veel fijne gevoelens over je moeder, ik hoop dat je daaruit kunt blijven putten!quote:Op vrijdag 11 december 2009 12:16 schreef Cocktailprikker het volgende:
[..]
sterkte!quote:Op vrijdag 11 december 2009 12:16 schreef Cocktailprikker het volgende:
[..]
Tijd geneest diepe wonden, maar het al altijd een litteken geven.quote:
Sterkte en gecondoleerdquote:Op vrijdag 11 december 2009 12:16 schreef Cocktailprikker het volgende:
[..]
Sterkte!quote:Op vrijdag 11 december 2009 12:16 schreef Cocktailprikker het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 11 december 2009 12:16 schreef Cocktailprikker het volgende:
[..]
gecondoleerdquote:Op maandag 2 november 2009 14:23 schreef fetss het volgende:
Ja, meegemaakt van dichtbij met mijn moeder 6 weken geleden is ze overleden... moeilijke tijden...
niet wegdrukken!quote:Op maandag 2 november 2009 14:09 schreef hanskraaijjr het volgende:
Hoe pakten jullie de draad weer op, is het gewoon gevoelens wegdrukken en doorgaan?
Collega's zullen op een gegeven moment zoiets hebben van 'ben je er onderhand eens overheen?'
Sterkte *knuffel*quote:Op woensdag 16 december 2009 19:10 schreef Cocktailprikker het volgende:
Vandaag hebben we mama weggebracht.
Eerst een dienst in de kerk, daarna in het crematorium. Ik heb mama zo veel mogelijk getild, en dat vond ik mooiAl met al, een heel verhaal, typ ik vd week misschien nog wel uit, maar nu is het klaar. Rust
En tevredenheid, vandaag was heel mooi.
Fijn dat je het mooi vond. Belangrijk ook om het later beter te kunnen verwerken. Nu gaat de rest van de wereld weer over tot de orde van de dag, voor jullie zal dat niet makkelijk zijn. Kalm aan, en als je zin/tijd hebt, ben benieuwd naar het verslag.quote:Op woensdag 16 december 2009 19:10 schreef Cocktailprikker het volgende:
Vandaag hebben we mama weggebracht.
Eerst een dienst in de kerk, daarna in het crematorium. Ik heb mama zo veel mogelijk getild, en dat vond ik mooiAl met al, een heel verhaal, typ ik vd week misschien nog wel uit, maar nu is het klaar. Rust
En tevredenheid, vandaag was heel mooi.
Wow heftig, hang in there! *Knuffel*quote:Op donderdag 17 december 2009 23:56 schreef Qebbel het volgende:
Ik zit er ook ff doorheen hoor, zucht.
In 2005 is mijn allerliefste stiefmoeder (46) overleden aan de gevolgen van borstkanker. Dat was ongetwijfeld de meest moeilijke tijd uit mijn leven. Het gevecht van haar, mijn vader zo stuk zien en alles er omheen was gruwelijk zwaar. En je beseft pas dat ze er echt niet meer is, als ze er echt niet meer is. En dan nog.. de wereld gaat gewoon door! Terwijl jouw wereld echt stilstaat!
En nu weer. Of nu? Het houdt niet op! Daarna heb ik nog een vriend (17) verloren, mijn aangetrouwede nicht en nog drie hele goede vrienden van mijn ouders. Allemaal kanker en allemaal (te!) jong. Bla bla bla gewoon!
Maar de klap nu is dat we afgelopen week (terwijl een kennis werd begraven!) te horen kregen dat mijn moeders allerbeste vriendin kanker heeft en de vader van mijn beste vriend ongeneeslijke uitzaaiingen.
Ondanks dat het dus blijkbaar min of meer geregeld begint te worden, is dit elke keer weer een klap in je face! Hele gezeik van stiefmoeder komt weer boven. Ongelooflijk! Wat een tyfus ziekte!
Ik word er gewoon zo verdrietig van! Die vechtende mensen, onschuldig. Je weet EXACT wat ze voelen, maar wat kun je zeggen? Eén woord: kutziekte!
Thnxquote:Op vrijdag 18 december 2009 00:43 schreef W1ckeDxt het volgende:
[..]
Wow heftig, hang in there! *Knuffel*
Capricia... Je kan ook er voor kiezen om niet verder behandeld te worden, als blijkt dat behandeling niet voldoende garantie geeft op een waardig leven. Mijn moeder heeft dit ook besloten, toen bleek dat er eigenlijk niks te doen aan was. De laatste tijd heeft zij thuis door kunnen brengen, ze heeft nog veel kunnen regelen en met bijna iedereen nog kunnen praten.quote:Op vrijdag 18 december 2009 01:15 schreef capricia het volgende:
Mijn broertje is een paar jaar geleden overleden aan de gevolgen van leukemie.
Ik heb jaren rondgelopen met het idee van "mocht ik kanker krijgen, ga ik mooi niet naar de huisarts".
Vond het zo'n gedoe aan je lijf, dat ziekenhuis. Nooit geen rust enzo.
Liever blijf ik bij mijzelf, en zoek ik een rustig plekje op om van alles en iedereen afscheid te nemen.
Even nog een kwootje... van even terug. Ik pakte net een deken van boven, omdat ik het wat fris kreeg. Ruikt hij nog steeds naar die lucht die Mwanatabu omschrijftquote:Op vrijdag 6 november 2009 19:24 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Nou ja doe mij maar een ongeluk dan, zo *poef* dood, of rustig in mijn slaap op mijn 80e na een rijk leven, lijkt me een stuk menswaardiger dan (ik noem maar wat hoor) in de loop van een paar maanden stukken van mijn eigen organen uitkotsen, maanden niet kunnen eten en je eigen afvalstoffen (lees: ontlasting) uitzweten zodat je een paar weken weg ligt te rotten in je bed in afschuwelijke pijn en de wetenschap dat je je kinderen achterlaat met dit beeld
Mens, lees wat je schrijft.
quote:Op maandag 28 december 2009 22:04 schreef Cocktailprikker het volgende:
...
[..]
Even nog een kwootje... van even terug. Ik pakte net een deken van boven, omdat ik het wat fris kreeg. Ruikt hij nog steeds naar die lucht die Mwanatabu omschrijft
Je hoort het wel vaker ja, dat mensen het moeilijk vinden om zich te concentreren, of kleine dingetjes te onthouden. Heb een keer ergens gelezen dat volgens onderzoekers chemo de stofwisseling in de hersenen beïnvloedtquote:Op donderdag 13 mei 2010 22:57 schreef TJDoornbos het volgende:
Weet iemand hier of chemo ook je hersenen erg aantasten? Ik merk steeds vaker dat mijn vader dingen echt 3 keer vraagt. Zoals deze week heeft hij al driemaal gevraagd wat ik dit weekend ga doen.
Indrukwekkend. Carpe diem.quote:Op zondag 2 januari 2011 22:06 schreef pinine het volgende:
mijn beide ouders ben ik aan kanker kwijtgeraakt en 2 jaar geleden bleek ik het zelf te hebben, heb chemo en 2 stamceltransplantaties gehad, de laatste van een franse donor (ben ik eeuwig dankbaar) en nu gaat het goed, zo heb ik 99% identiek bloed als de donor en is mijn imuunsysteem hetzelfde wat overigens prima werkt
toch is de ziekte ongeneselijk en het kan nog 1 jaar duren maar ook 30 jaar dus ik ben dankbaar voor elke dag en om eerlijk te zijn denk ik nog lang te leven
Kutte is dat chemo, besyraling etc zo'n hoge kans op kanker geven binnen 10 jaar...dat weet jij ook. Daar heb je voor moeten tekenen.quote:Op zondag 2 januari 2011 22:06 schreef pinine het volgende:
mijn beide ouders ben ik aan kanker kwijtgeraakt en 2 jaar geleden bleek ik het zelf te hebben, heb chemo en 2 stamceltransplantaties gehad, de laatste van een franse donor (ben ik eeuwig dankbaar) en nu gaat het goed, zo heb ik 99% identiek bloed als de donor en is mijn imuunsysteem hetzelfde wat overigens prima werkt
toch is de ziekte ongeneselijk en het kan nog 1 jaar duren maar ook 30 jaar dus ik ben dankbaar voor elke dag en om eerlijk te zijn denk ik nog lang te leven
Hoe bewust leef je dan wel niet zeg.. Merk dat dat vooral, na het overlijden van men moeder ben ik me van zoveel meer dingen bewust geworden. Van werkelijk alles, ook geuren en kleuren.quote:Op zondag 2 januari 2011 22:06 schreef pinine het volgende:
De bestralingen ook. Dat draag je tot in de lengte ter dagen met je mee. Het is het afwegen dus waard. Wat doet het met je leven, wat kan het voor je betekenen; pest is alleen dat je op het moment van diagnose/ behandeling geen tijd krijgt om rustig de dingen te overdenken en beslissingen te nemen.quote:Op maandag 3 januari 2011 00:29 schreef CecilBDemented het volgende:
ook merk je tijdens het proces dat chemo echt pure gif is!
Ja maar ik kon de uiterlijke gevolgen van de bestraling niet zien, dus voor mij is het niet te omschrijven wat de straling doet :$quote:Op maandag 3 januari 2011 00:37 schreef childintime het volgende:
[..]
De bestralingen ook. Dat draag je tot in de lengte ter dagen met je mee. Het is het afwegen dus waard. Wat doet het met je leven, wat kan het voor je betekenen; pest is alleen dat je op het moment van diagnose/ behandeling geen tijd krijgt om rustig de dingen te overdenken en beslissingen te nemen.
Ik ben bestraald. Ik kan nu (20 jaar later) nog steeds geen dingen tillen met mijn linkerarm, heb de tatoeage punten op mijn lichaam staan, groeit geen haar meer in mijn oksel (da's dan wel weer handigquote:Op maandag 3 januari 2011 00:50 schreef CecilBDemented het volgende:
[..]
Ja maar ik kon de uiterlijke gevolgen van de bestraling niet zien, dus voor mij is het niet te omschrijven wat de straling doet :$
de chemo liet wel duidelijk zijn uiterlijke sporen na.
Duidelijk, dat wist ik niet.quote:Op maandag 3 januari 2011 01:07 schreef childintime het volgende:
[..]
Ik ben bestraald. Ik kan nu (20 jaar later) nog steeds geen dingen tillen met mijn linkerarm, heb de tatoeage punten op mijn lichaam staan, groeit geen haar meer in mijn oksel (da's dan wel weer handig) , heb regelmatig ontstekingen in mijn schouderkapsel en zodra de zon gaat schijnen is mijn huid aan de linkerkant zwart (schouder, nek, arm), ontstekingen in mijn linkerkaak (en inmiddels wat kiezen eruit). Gevolgen die dus de rest van je leven blijven in tegenstelling tot de gevolgen van chemo, die vaak maar tijdelijk zichtbaar zijn. Maar toen ik destijds voor de keuze stond was het "nu beslissen en doen".Je krijgt de tijd niet om erover na te denken. Toen ik met al mijn klachten bij de radioloog aanklopte, zei deze dat dat niets met de bestralingen te maken had. De hematoloog zei echter dat dat wel degelijk de gevolgen van bestralingen waren.
Maar je hebt geen keus. Tenzij je zelf arts bent, doe je wat zij je adviseren, omdat zij wel weten waar ze het over hebben (dat is je enigste houvast op zo'n moment). Ik was zelf destijds leerling B-verpleegkundige en dus niet geheel vreemd van anatomie/ pathologie maar ben toch afgegaan op hun kunde.En juist daarom zou ik er heel goed over na moeten denken wat ik zou willen als ik weer ziek zou worden. Of ik dit allemaal nog weer zou willen.....
Dat magquote:Op maandag 3 januari 2011 01:18 schreef CecilBDemented het volgende:
[..]
Duidelijk, dat wist ik niet.
echter was het bij mijn oma en die moeder van een vriendin een vrij korte ziekte periode.
waardoor het niet meer naar voren is gekomen wat de gevolgen van het bestralen waren.
die vriend van me heeft enkel de chemo gehad vandaar.
Mag ik vragen hoe oud je nu bent? en moet je nu nog steeds op controle komen?
Oud is hoe je je voelt, je leeft nu gewoon je leven begrijp ik.quote:Op maandag 3 januari 2011 01:46 schreef childintime het volgende:
[..]
Dat magik ben 49 (een heel oud iemand voor Fok
) Toen de Hodgkin ontdekt werd was ik 26. Op mijn 30e heb ik een kind gekregen (totaal onverwachts, maar wat een kado!) en al jaren niet meer onder controle en eigenlijk merk ik aan mezelf dat ik dat ook niet meer wil. Het is jarenlang mijn "houvast" geweest aan het leven en de zekerheid voor mijn kind maar op de 1 of andere manier wil ik dat niet meer. Ik hoef niet meer iedere 3 of 6 maanden te horen of mijn bloed wel goed is en of ik geen extra risico's loop. Mijn kind is inmiddels 18 en ik laat het een beetje los. Mijn leven heeft enorme pieken en dalen gekend en ik laat me nu "meevoeren".....Ik zie wel wat er op mijn pad komt
quote:Op maandag 3 januari 2011 01:50 schreef CecilBDemented het volgende:
[..]
Oud is hoe je je voelt, je leeft nu gewoon je leven begrijp ik.
En je hebt geaccepteerd dat het eventueel terug kan keren, maar je laat je leven er niet meer door lijden. Dat is wel sterk! Laten we hopen dat het niet meer terugkeert en je lang kan genieten van de mooie dingen om je heen!
heel triest op die leeftijd, gecondoleerd ! en zo zie je maar de éne kanker is de andere niet, met sommige kankersoorten en goede behandeling kan je zelfs oud wordenquote:Op maandag 3 januari 2011 12:53 schreef Sabientje83 het volgende:
Ik heb het zelf van dichtbij meegemaakt. Mijn broertje van 6 jaar jonger kreeg op 3 oktober 2010 te horen dat hij zaadbalkanker had. Gelukkig is dit volgens de artsen in 99% van de gevallen 100% te genezen.Wij hadden dus alle hoop op een volledig herstel.
Maandagochtend heeft er direct een amputatie van de bewuste zaadbal plaatsgevonden en na een korte chemokuur zou mijn broertje weer naar huis mogen.
Helaas ging vanaf dat moment alles bergafwaarts. Hij bleek de soort te hebben die slecht is minder dan 1% van de gevallen voor komt en er waren uitzaaiïngen geconstateerd. Meerdere chemokuren stonden hem dan ook ineens in het vooruitzicht.
In de nacht van maandag op dinsdag zijn de artsen begonnen met de eerste kuur. Die eerste kuur bestond uit 3 doses en de laatste daarvan kreeg hij op donderdagmiddag.
Donderdagavond laat is hij met spoed geopereerd omdat één van de gezwellen die inmiddels in zijn hersenen was ontstaan voor heftige zwelling van het hersenweefsel zorgde. Die operatie is hij goed doorgekomen (als in, hij ademde nog, maar lag wel in een coma). De artsen durfde ons geen vooruitzichten te geven en wij zijn begonnen met hopen op veel, maar niets verwachten.
Uit deze coma werd hij op zaterdag 9 oktober om 10 uur wakker. Zaterdagavond gebeurde hetzelfde, maar helaas werd hij uit deze coma niet meer wakker. Op 10-10-2010 om iets over 10.00 uur heeft mijn broertje van 22 zijn laatste adem uitgeblazen.
Ik weet dus niet hoe het is om iemand langzaamaan te zien veranderen in een ademend skelet. Bij ons is alle ellende in een week aan ons voorbij getrokken.
Doordat alles zo snel is gegaan heb ik ook niet echt aan het idee van zijn 'er niet meer zijn' kunnen wennen. De eerste paar weken word je geleeft door de dingen die geregeld moeten worden (uitvaart, opzeggen contracten, eindafrekeningen van zijn werk, dat soort banale zaken).
Het besef kwam pas echt op 10 december, precies twee maanden na zijn overlijden. Ik was op de bruiloft van mijn zwager waarbij mijn vriend getuige was. Ineens drong tot mij door dat mijn broertje, die nog geen drie maanden daarvoor positief had gereageerd op mijn vraag of hij mijn getuige wil zijn, dat zelf niet meer mee zal maken.
Voor jullie is bovenstaande misschien allemaal niet nuttig, relevant of zelfs interessant, maar ik heb even lekker mijn hart kunnen luchten en het heeft voor mijn gevoel bijgedragen aan het verwerkingsproces.
vele therapieen volgen de zogenaamde Standard of Care principes, dat zijn gewoon een stel guidelines die voor elke stage van de kanker en het type kanker vast staan, gebaseerd op verkregen bewijs uit klinische studies.quote:Op maandag 3 januari 2011 01:07 schreef childintime het volgende:
[..]
Ik ben bestraald. Ik kan nu (20 jaar later) nog steeds geen dingen tillen met mijn linkerarm, heb de tatoeage punten op mijn lichaam staan, groeit geen haar meer in mijn oksel (da's dan wel weer handig) , heb regelmatig ontstekingen in mijn schouderkapsel en zodra de zon gaat schijnen is mijn huid aan de linkerkant zwart (schouder, nek, arm), ontstekingen in mijn linkerkaak (en inmiddels wat kiezen eruit). Gevolgen die dus de rest van je leven blijven in tegenstelling tot de gevolgen van chemo, die vaak maar tijdelijk zichtbaar zijn. Maar toen ik destijds voor de keuze stond was het "nu beslissen en doen".Je krijgt de tijd niet om erover na te denken. Toen ik met al mijn klachten bij de radioloog aanklopte, zei deze dat dat niets met de bestralingen te maken had. De hematoloog zei echter dat dat wel degelijk de gevolgen van bestralingen waren.
Maar je hebt geen keus. Tenzij je zelf arts bent, doe je wat zij je adviseren, omdat zij wel weten waar ze het over hebben (dat is je enigste houvast op zo'n moment). Ik was zelf destijds leerling B-verpleegkundige en dus niet geheel vreemd van anatomie/ pathologie maar ben toch afgegaan op hun kunde.En juist daarom zou ik er heel goed over na moeten denken wat ik zou willen als ik weer ziek zou worden. Of ik dit allemaal nog weer zou willen.....
ook ik heb die kanker die overigens ook bij 30'ers voorkomt en heb de donortransplantatie begin vorig jaar al gehad en alhoewel de ziekte voor ongeneselijk staat moet je niet naar die jaartallen kijken die je nog zou hebben te leven want ik heb het gevoel nog 20-30 jaar te leven, het beste is ook zo snel mogelijk de donortransplantatie te doen en zo minder kans hebben dat de ziekte snel terugkomt dus probeer het wat positiever in te zien, er zijn heus nog goede kansenquote:Op maandag 3 januari 2011 14:08 schreef Cat_Tank het volgende:
Ik zit er middenin. Mijn moeder kreeg last van rugpijn in mei vorig jaar. Een maand later bleek het de ziekte van Kahler te zijn, een vrijwel ongeneeslijke kankersoort die eigenlijk voornamelijk voorkomt bij oudere mensen (65+) mijn moeder was in april vorig jaar 50 geworden![]()
Het gaat zo snel allemaal, die behandelingen, 28 pillen op een dag, het enorme afvallen, overgeven, depressie. Mijn moeder troosten is het moeilijkste van alles. Eerst moest ik dan telkens huilen, nu lukt dat niet eens meer. Ze maakt zich in zulke buien zorgen om mij en mijn broer en vader, de zorgzame doos die ze is![]()
![]()
Hoe lang ze nog leeft is de vraag. 6 jaar is het gemiddelde, maar er zijn ook gevallen bekend waarbij mensen het 16 jaar uithielden of het echt pas na jaren terugkwam. Ze doet het goed, de eerste behandeling is voorbij. Nu is het afwachten tot het weer terugkomt, want dat doet het. De enige kans op genezing is via donor stamcellen. Hoe en wat daarmee moet nog ter sprake komen, maar we hebben wel gehoord dat dit niet zomaar gedaan wordt. Dat is nog afwachten dus.
Het is bizar erover na te denken, dat ze met mijn 30e er misschien niet meer is. Maar omdat ze het nu nog goed doet druk je dat ook een beetje weg. Ik heb het geluk dat wij nog tijd lijken te hebben, ze mag nu zelfs weer reizen etc misschien komt er zelfs weer tijd dat ze weer wat kan werken en ze zelfs beter lijkt te zijn. Dat is ook de nare kant van Kahler. Het schuift naar de achtergrond en slaat je in je gezicht vanuit het niks.
Ik denk dat voor mij de klap pas echt komt als ze er niet meer is. Ik denk dat ik dan pas echt besef wat er allemaal gebeurd is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |