Ik vind juist die Amerikanen een moeder-complex hebben in schelden:quote:Op donderdag 29 oktober 2009 14:22 schreef waht het volgende:
[..]
![]()
Wij Nederlandstaligen hebben het ongeluk dat 'kanker' een krachtterm is. Geen Amerikaan die 'cancer' als krachtterm gebruikt, of een Duitser die met 'krebs' scheld. Zij doen het met 'neuken' oftewel 'fuck'. Daar is ooit eens onderzoek naar gedaan. Amerikanen hebben het veel over seksuele zaken als krachttermen, Duitsers verwijzen vaak naar het achterwerk, Italianen (of Spanjaarden, weet ik niet meer) houden van alles met verwijzingen naar iemands moeder. En wij hebben, onder andere, 'kanker'.
Ik gebruik het woord zelden. In de meeste situaties vind ik het zeer, zeer ongepast. Buiten kijf staat echter dat het nul komma nul met de ziekte te maken heeft.
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt en kan me persoonlijk ook niet echt druk om maken om dergelijk gescheld. Ik kan me echter wel voorstellen dat er mensen zijn bij wie gescheld met kanker wel vervelende herinneringen oproept. Het getuigt m.i. dan ook van een autistische rechtlijnigheid wanneer men bijvoorbeeld aankomt met het argument dat 'tering' en tyfus' ook gewoon ziektes zijn. Het simplistische gegeven dat het een woord voor een ziekte betreft is niet zo relevant. Het gaat om de nare ervaringen waarmee mensen het woord associëren.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 14:14 schreef Metatron het volgende:
Mijn beide ouders zijn aankanker overleden, en daarnaast nog een paar verdere familieleden. En de enige keer dat ik een link leg tussen de krachtterm 'kanker' en mijn ervaringen met de ziekte kanker is bij dit soort gezeik, en niet wanneer ik iemand 'kanker' als krachtterm hoor gebruiken.
Maar in beide gevallen gaat t ook over sexquote:Op donderdag 29 oktober 2009 14:27 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Ik vind juist die Amerikanen een moeder-complex hebben in schelden:
- Motherfucker (de moeder neukt haar eigen kind blijkbaar)
- Son of a bitch (de moeder is dus een hoer)
In beide veel gebruikte gevallen is het de moeder die het hard wordt aangevallen, niet de persoon die de woorden krijgt toebedeeld.
Bizar.
Zo werkt de wereld. Wat is dit nou voor LARIEKOEK!?quote:Op donderdag 29 oktober 2009 13:49 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Je snapt dat die laatste opmerking ook om te draaien is?
Jij vind vloeken en schelden met ernstige ziektes wel kunnen, maar ja, de wereld draait niet om jou. Je houdt maar rekening met een ander!
En dit:
[..]
Waarom gebruik je dat woord dan en niet een neutraler woord met die harde 'k'-klank, want dat schijnen mensen met een beperkt vocabulaire nodig te hebben om hun al even beperkte emoties uit te drukken.
Waarom is het zo moeilijk om met de gevoelens van een ander rekening te houden?
Daar is maar een reden voor: Het ontbreken van enige vorm van empathische gevoelens bij de gebruiker van kwetsende taal. Zo simpel ligt het. Het pertinent niet rekening willen houden met (de gevoelens van) een ander, maar alleen aan jezelf denken. De 'ik'-cultuur van zijn zwartste kant.
quote:Duivel
Het merendeel van de grove taal op tv bestaat uit scheld- en schuttingwoorden, zoals eikel, shit, kut-Marokkaan en lullig. Welke woorden het meest gebruikt worden, staat helaas niet in de Vloekmonitor, maar volgens het onlangs verschenen boek Krachttermen van Piet van Sterkenburg is de toptien als volgt: shit, godverdomme, fuck, kut, verdomme, godver, jezus, merde, bullshit, damn. Veel krachttermen die verwijzen naar lichamelijke zaken dus, waaronder veel Engelstalige. Maar ook religieuze krachttermen zijn heel gewoon.
In andere landen worden andere krachttermen gebruikt. In Noord-Europa wordt de duivel (net als de hel) met enige regelmaat aangehaald. Duitsers en Vlamingen gebruiken daarnaast veel schuttingwoorden uit de 'poep en plas'-sfeer: Scheisse, Arsch, kak, merde. In Amerika is de gemengde samenstelling van de bevolking ook terug te zien in het gebruikte arsenaal aan grof taalgebruik: dat bevat zowel veel godslastering als verwijzingen naar de duivel, het lichaam en moeders: damn, hell, jesus, fuck, shit, bastard en god zijn de meestgebruikte.
In de Middellandse Zee-landen (en in hun voormalige koloniën) wordt vaak de moeder of zus van de tegenstander erbij gehaald: chinga tu madre ('neuk je moeder'). Het beste bewijs van hoe ernstig beledigingen aan het adres van een moeder of zus worden opgevat, is wel de beruchte kopstoot van Zinédine Zidane tegen de Italiaan Materazzi in de finale van het WK voetbal in 2006.
http://www.onzetaal.nl/column/fuckit.php
quote:Op donderdag 29 oktober 2009 14:34 schreef MikeyMo het volgende:
ik krijg altijd jeuk van dat hypocriete gejank want het zal me niets verbazen als Richelle zelf een paar flinke godvers heeft laten vallen toen ze de diagnose te horen kreeg...
En daarbij natuurlijk geen rekening hield met evty gelovigen om haar heen
Daar gaat het ook om, normen en waarden etc en opvoeding.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 13:40 schreef JayKudo het volgende:
Dit is weer iets wat je moeilijk kan definiëren, ik hou het maar weer op beschaving, iets wat veel mensen nog steeds ontbreekt. (ik word wel een beetje onpasselijk van de zogenaamd grappige opmerkingen over haar situatie).
Hoe weet jij dat het selectieve verontwaardiging is?quote:Op donderdag 29 oktober 2009 14:36 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Daarom.
Die selectieve verontwaardiging van ElectricEye (e.a.) krijg ik het ook van op m'n heupen hoor.
Als ik een keer vloek is het vaker in situaties waarbij ik iets laat vallen, mezelf pijn doe, iets mis gaat, noem maar op, en niet omdat ik een discussie wil winnen oid.. En dan lucht het wel op om een bevredigend scheldwoord eruit te knallen, zonder dat ik daarbij iemand persoonlijk bedoel, en voelt dat 'beter' dan bijvoorbeeld "jantoeternuitje!"quote:Alleen schorum scheld met gore woorden nml. En toen ik dat woord gebruikte voor de eerste en de laatste keer, ging ik net om met wat minder nette vrienden en vriendinnen, dat was toen ook afgelopen. Het is gewoon dom en simpel om te schelden met minderwaardige woorden.
De kunst is juist om iemand in een gesprek te overwinnen met gesprekstechnieken en niet met het zwakte bod scheldwoorden.
Misschien is ze zelf wel gelovig ... ... ... of gewoon wel goed opgevoed!quote:Op donderdag 29 oktober 2009 14:34 schreef MikeyMo het volgende:
ik krijg altijd jeuk van dat hypocriete gejank want het zal me niets verbazen als Richelle zelf een paar flinke godvers heeft laten vallen toen ze de diagnose te horen kreeg...
En daarbij natuurlijk geen rekening hield met evty gelovigen om haar heen
Wie zegt dat zij geen voldoening haalt uit het opzetten van zo'n actie?quote:Op donderdag 29 oktober 2009 15:01 schreef kamikaze het volgende:
ik vind het eigenlijk een beetje zielig voor het meisje dat ze zo'n kansloze onderneming begint. In plaats dat ze lekker nog gaat genieten van het leven dat ze heeft gaat ze een nooit te winnen gevecht aan om het woord kanker te weren.
Precies!quote:Op donderdag 29 oktober 2009 15:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wie zegt dat zij geen voldoening haalt uit het opzetten van zo'n actie?
Preciesquote:Op donderdag 29 oktober 2009 14:46 schreef Koepert het volgende:
Als ik een keer vloek is het vaker in situaties waarbij ik iets laat vallen, mezelf pijn doe, iets mis gaat, noem maar op, en niet omdat ik een discussie wil winnen oid.. En dan lucht het wel op om een bevredigend scheldwoord eruit te knallen, zonder dat ik daarbij iemand persoonlijk bedoel, en voelt dat 'beter' dan bijvoorbeeld "jantoeternuitje!"
Het scheldwoord kanker staat nou eenmaal niet los van de ziekte kanker.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 13:43 schreef Metatron het volgende:
[..]
Er is pas wat met je mis als je het gebruik van het woord kanker als krachtterm niet los kan zien van daadwerkelijk lijden aan kanker. Met het gebruik van 'kanker' als krachtterm refereer je net zo min naar iemand, of wens je iemand net zo min iets toe als dat 'godverdomme' dat doet. Het is, net als 'godverdomme' binnen de Nederlandse taal verworden tot een reguliere krachtterm. NIets meer, niets minder. Mensen die dat soort termen kost wat kost op zichzelf willen betrekken, daar is iets mee mis. Je wordt er niet mee bedoeld, en je wordt niet aangesproken. De wereld draait niet om jou.
Jawel hoor. Het woord "kanker" dekt gewoon een negatieve lading.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 15:30 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Het scheldwoord kanker staat nou eenmaal niet los van de ziekte kanker.
Dat soort mensen mogen het dan ook krijgen wat mij betreft, en dan een zo'n pijnlijk mogelijke vorm.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 16:25 schreef Stormqueen het volgende:
Daarnaast vind ik overigens wel de meeste grappen over het meisje die dit gestart is in dit topic wel bijzonder smakeloos en triest. Erg matig als je op deze manier grappig probeert te zijn...
Eén van de bakens in een topic die verder hoofdzakelijk weer een moeras van kortzichtigheid is.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 14:21 schreef Monolith het volgende:
[..]
Overmatig gescheld en getier duidt nog wel eens op verbale beperkingen inderdaad. Het groepje internetautisten in deze topic die het nodig vinden om een 16-jarig terminaal kankerpatiëntje de grond in te trappen zijn daar een mooi voorbeeld van.
Dammit, log dan uitquote:Op donderdag 29 oktober 2009 16:25 schreef bleiblei het volgende:
Hmm, bovenstaande post is van mij. Niet van Stormqueen.
Een moeras van kortzichtigheid, wat een mooie omschrijving!quote:Op donderdag 29 oktober 2009 16:41 schreef Iblis het volgende:
[..]
Eén van de bakens in een topic die verder hoofdzakelijk weer een moeras van kortzichtigheid is.
Alsof dat niet irritant is...quote:Op donderdag 29 oktober 2009 17:12 schreef Ghaazi het volgende:
Lijkt me geen kwalijke zaak. Zolang Moslims ongestraft geitenneukers worden genoemd, zie ik dit als iets onschuldigs.
Ben het roerend met deze post eens.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 16:31 schreef OldJeller het volgende:
Treurig topic.
Dat deze en gene hun woordkeuze proberen te verantwoorden is één.
Maar ook nog "lollig" doen over 16-jarig meisje dat ernstig ziek is en binnenkort zal overlijden.. wat zwak.
Ik gun haar ook het allerbeste, los van wat ze verder doet en vindt.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 15:17 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Precies!
Zij laat tenminste nog de indruk van iets goeds achter, da's meer dan van het gros van de mensheid gezegd kan worden.
Ik hoop op een wonder voor haar.
Het simplisme van menig volwassene.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 19:21 schreef Fortune_Cookie het volgende:
LOL. Het simplisme van een kind.
Absoluut waar. Kind sloeg ook op het simplisme, niet zozeer op dit meisje.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 19:28 schreef Lamon. het volgende:
[..]
Het simplisme van menig volwassene.
Goeie kickquote:Op donderdag 5 november 2009 17:42 schreef Holoubek het volgende:
Dan zou je helemaal niet meer mogen vloeken hé.
Vind ik ook, gewoon niet vloeken en als het wel moet zeg je Chips, chips chips wat heb ik nou gedaanquote:Op donderdag 5 november 2009 17:42 schreef Holoubek het volgende:
Dan zou je helemaal niet meer mogen vloeken hé.
WAT?!?!!! Wens je mij chips toe???? Ja???? Wens je mij Obesistas toe?!!!! Nou lekker is dat, weet je hoeveel mensen daaraan doodgaan???!!!quote:Op donderdag 5 november 2009 17:54 schreef Stephan1237 het volgende:
[..]
Vind ik ook, gewoon niet vloeken en als het wel moet zeg je Chips, chips chips wat heb ik nou gedaan
Als dit al een vraag is voor jouw, dan zegt dat toch wel iets,,,Dan heb je problemen met normaal denken...quote:Op donderdag 5 november 2009 19:12 schreef ThaMadEd het volgende:
De ene vindt het asociaal als iemand met kanker scheldt, degene die met kanker scheldt vindt het asociaal als hij daarin wordt beperkt door een ander persoon. Wie heeft er gelijk?
Wow...wat een orginele reactie..quote:Op zaterdag 12 december 2009 01:04 schreef LostFormat het volgende:
Anders schop je een kankeroudtopic omhoog.
Nee, zielig, gewoon negeren, zo'n sukkel.quote:Op zaterdag 12 december 2009 01:08 schreef hurmienieuw het volgende:
[..]
Wow...wat een orginele reactie..
Hoe benn je...12?...Stoer hoor...
De initiatiefneemster van deze actie was een tijdje geleden overleden.quote:Op zaterdag 12 december 2009 01:10 schreef Lamon. het volgende:
[..]
Nee, zielig, gewoon negeren, zo'n sukkel.
Maar waarom schop je het topic nu omhoog eigenlijk? Was er weer iets op het nieuws over ofzo?
Oh, mijn mening hierover heb ik al eerder gepost maanden geleden in dit topic.quote:Op zaterdag 12 december 2009 01:14 schreef hurmienieuw het volgende:
Een paar dagen geleden waren er "nieuwe" beelden op het journaal over het gedonder bij dat feest in Hoek van Holland. De filmpjes die op het journaal werden getoond, hadden ondertiteling...
Het was niet normaal hoe vaak je in een zin dat woord tegenkwam...
Alsof ze niets anders meer weten te zeggen. Het is gewoon triest.
Ik vind gewoon dat daar wat aan gedaan moet worden en het niet als "gemeengoed' moet worden gezien...
Daarom
jezus wat een onzin ze weten precies wat ze zeggen en het maakt geen flikker uit. Amerikanen schelden met geslachtsdelen wij met ziektes boeiendquote:Op zaterdag 12 december 2009 01:14 schreef hurmienieuw het volgende:
Een paar dagen geleden waren er "nieuwe" beelden op het journaal over het gedonder bij dat feest in Hoek van Holland. De filmpjes die op het journaal werden getoond, hadden ondertiteling...
Ik vind gewoon dat daar wat aan gedaan moet worden en het niet als "gemeengoed' moet worden gezien...
Daarom
Gelul.quote:Als je het als scheldwoord gebruikt dan wil je graag dat iemand het krijgt
Dat filmpje is wel kankergrappig.quote:Op zaterdag 12 december 2009 01:14 schreef hurmienieuw het volgende:
Daarom
Gaan we IQ beoordelen aan de hand van de visie op het gebruik van het woord kanker? Dat vind ik nogal voorbarig.quote:Op zaterdag 12 december 2009 01:49 schreef hurmienieuw het volgende:
Ik kom er nu pas achter hoe laag het gem. IQ is van degene die hier reageren...
Allemachtig...wat een niveau...
Ik zou haast denken dat jullie dit doen om de boel op te stoken...maar ik begin toch echt te denken dat jullie ECHT dom zijn en echt geen enkel benul hebben van wat jullie zeggen...
Heel triest...echt heel triest...
Ik denk eerder dat jij heel wat relativeringsvermogen mist.quote:Op zaterdag 12 december 2009 01:49 schreef hurmienieuw het volgende:
Ik zou haast denken dat jullie dit doen om de boel op te stoken...maar ik begin toch echt te denken dat jullie ECHT dom zijn en echt geen enkel benul hebben van wat jullie zeggen...
Het gaat om jeugd, die dit soort zinnen maakt:quote:Op zaterdag 12 december 2009 01:45 schreef Bosbeetle het volgende:
Ohja ik heb al eerder aangevoerd als er iemand op straat heel hard melanoom schreeuwt of krijg nou ongebreidelde celgroei dan zal niemand zich daar aan storen terwijl dat nog veel specifieker is.
jawel hoor ik zei krijg een mutatie in P53 een transcriptie factor die er normaal voor zorgt dat je cellen mooi gereguleerd delen maar als je er een mutatie in krijgt dan wordt dit dus niet meer geregulerd. Ook kan een mutatie in p53 effect hebben op DNA reparatie wat er voor zorgt dat er in de al snel groeiende cellen steeds makkelijker nieuwe mutaties ontstaan waardoor de celgroei nog meer degereguleerd kan worden.quote:Op zaterdag 12 december 2009 01:49 schreef hurmienieuw het volgende:
Dergelijk gebruik van kanker is inderdaad vrij zwak ja.quote:Op zaterdag 12 december 2009 01:53 schreef Lamon. het volgende:
[..]
Het gaat om jeugd, die dit soort zinnen maakt:
"Die k. leraar had weer de k. op me met zijn k. smoel. Ik hoop dat ie k. krijgt die vuile k. lijer."
Ik charcheer, maar je snapt het punt wel, neem ik aan?
Als ik me dan bedenk dat dat nog wel leeft, en aardige mensen die ik kende niet meer door die ziekte, irriteer ik me daar weleens aan, ja...
Krijg osteoporosequote:Op zaterdag 12 december 2009 01:56 schreef McKillem het volgende:
[..]
Dergelijk gebruik van kanker is inderdaad vrij zwak ja.
Maargoed ik roep af en toe wel es kanker [insert ding] als je tyfus roept hoor je ook niemand en dat vind ik eigenlijk een beetje best wel heel hypocriet.
Of dergelijk taalgebruik überhaupt wenselijk is is natuurlijk ter discussie in die zin, maar daar hebben we het niet over.
Ik snap de krachtterm ook helemaal bij een gebeurtenis, maar het is gewoon geen gezond standaard taalgebruik.quote:Op zaterdag 12 december 2009 01:56 schreef McKillem het volgende:
[..]
Dergelijk gebruik van kanker is inderdaad vrij zwak ja.
Maargoed ik roep af en toe wel es kanker [insert ding] als je tyfus roept hoor je ook niemand en dat vind ik eigenlijk een beetje best wel heel veel hypocriet.
Of dergelijk taalgebruik überhaupt wenselijk is is natuurlijk ter discussie in die zin.
Hahaha dat is wel +1, dat soort shit naar dat soort gasten slingeren. Respect.quote:Op zaterdag 12 december 2009 01:59 schreef Strijkplank. het volgende:
Net ook, fiets ik rustig naar mn huisje toe. Kom ik door een tunneltje waar 2 mocro/turken/ander exotisch gespuis staat. Roept er een iets, dus ik denk, ik doe ff mee. Dus roep op de gino-toon terug, jeweetzelluf.. Hoor ik opeens allemaal gescheld achter me.. Ik moest komen want t blijkt dat ze een verschrikkelijke ziekte bij me hadden geconstateerd.. Naja t zegt alles over de achtergrond van deze jongens.. (mochten jullie dit lezen, jongens, jullie komen er wel! Ga zo door! NOT!)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |