Bron: het parool.quote:'Liever geen kraakverbod'
Politiecommandant Leen Schaap toont zich in de documentaire, die gisteravond in première ging in een provisorisch theater naast Paradiso, geen voorstander van een kraakverbod. Foto ANP
AMSTERDAM - Van een verharding van de kraakbeweging is over het algemeen geen sprake. Dat zegt de Amsterdamse politiecommandant Leen Schaap in een documentaire naar aanleiding van een mogelijk kraakverbod.
De uitspraken van Schaap zijn opmerkelijk, omdat juist hij zich twee jaar geleden beklaagde over uit de hand gelopen ontruimingen waarbij de politie met moeren werd bekogeld en een 'boobytrap' werd aangetroffen in een kraakpand; uitwassen die door de kraakbeweging overigens in alle toonaarden werden ontkend.
Maar de berichten over een verharding van de krakers waren koren op de molen van de voorstanders van een kraakverbod. De initiatiefnemers in de Tweede Kamer, CDA, VVD en ChristenUnie, noemen deze verharding als een belangrijke reden om kraken te verbieden.
Schaap toont zich in de documentaire, die gisteravond in première ging in een provisorisch theater naast Paradiso, geen voorstander van een kraakverbod. In dat geval is de mankracht die hij moet inzetten om kraakpanden te ontruimen, niet beschikbaar 'om boeven te vangen'.
Ook wethouder Maarten van Poelgeest en oud-wethouder Tjeerd Herrema breken in de documentaire een lans voor het kraken. Van Poelgeest maakt zich zorgen over het alternatief dat CDA, VVD en ChristenUnie hebben bedacht tegen leegstand. ''Dan moet de gemeente een grote ambtelijke dienst oprichten om in de gaten te houden welke panden er precies leegstaan,'' zegt hij. ''Dus wat dat betreft is het eigenlijk nu efficiënter: er zijn allemaal vrijwilligers die gratis en voor niks deze publieke taak uitvoeren.''
Maar de makers van de film hebben ook met voorstanders van het kraakverbod gesproken, zoals CDA-Kamerlid Jan ten Hoopen en directeur Hein Bos van vereniging Vastgoed Belang. Verder volgen ze kraker Daniël, die op zijn bakfiets een rondleiding geeft langs de kraakpanden die hij bewoond heeft.
De film is in allerijl afgemaakt, met het oog op het debat in de Tweede Kamer over het kraakverbod dat morgen begint. Gisteren kregen parlementariërs al een petitie overhandigd met 16.823 handtekeningen tegen het kraakverbod. In de Tweede Kamer tekent zich daarvoor een meerderheid af.
Met de film hopen de vier jonge filmmakers de Tweede Kamer nog een beetje te beïnvloeden. Maar niet met veel retorisch geweld. ''De film is niet bedoeld om mensen te overtuigen, maar om te informeren,'' legden ze het publiek uit.
Waar het 'm dan in zit, dat de film toch op de hand van de krakers lijkt te zijn? Een meisje uit het publiek heeft wel een idee: ''Omdat Daniël zo lief is,'' zwijmelt ze. (BART VAN ZOELEN)
Goede inhoudelijke bijdrage.quote:
Tof.quote:Op maandag 12 oktober 2009 23:31 schreef Fogel het volgende:
Leuk, ik doe weer mee
Heeft iemand nog een CD die een jaar lang niet afgespeeld is? Mooi, stuur maar op naar mij, jij als kapitalist hebt die CD helemaal niet nodig als je hem niet gebruikt
Daar hoorde ik de heren politici anders niet over toen ze een uitspraak aanhaalde waaruit zou blijken dat krakers alleen maar harder zouden worden.quote:Op maandag 12 oktober 2009 23:33 schreef DennisMoore het volgende:
Wetsdienaren (de politie) zouden in de media eens géén uitspraken moeten doen over beleid.
Daar heb je persvoorlichters voor.
Dus?quote:Op maandag 12 oktober 2009 23:37 schreef Bowlingbal het volgende:
Daar hoorde ik de heren politici anders niet over toen ze een uitspraak aanhaalde waaruit zou blijken dat krakers alleen maar harder zouden worden.
Als ik nu claim audiofiel te zijn en vind dat muziek voor mij wel een levensbehoefte is [net als voor sommigen centraal en goedkoop wonen een levensbehoefte lijkt te zijn]?quote:Op maandag 12 oktober 2009 23:35 schreef Sinceria het volgende:
[..]
Tof.![]()
Een CD is geen levensbehoefte, dus dat is wel degelijk iets anders dan een woning.
Als je hem maar niet gaat gebruiken om te verhuren. Dat mag namelijk niet. Ook al is het je eigendom. Je mag er niet mee doen wat je wilt. Net zoals DVD's, huizen en andere mogelijke eigendommen.quote:Op maandag 12 oktober 2009 23:31 schreef Fogel het volgende:
Leuk, ik doe weer mee
Heeft iemand nog een CD die een jaar lang niet afgespeeld is? Mooi, stuur maar op naar mij, jij als kapitalist hebt die CD helemaal niet nodig als je hem niet gebruikt
Verschil is dat ik met de huidige wetgeving een soort van woonplicht heb, en ik heb geen luisterplicht.quote:Op maandag 12 oktober 2009 23:39 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Als je hem maar niet gaat gebruiken om te verhuren. Dat mag namelijk niet. Ook al is het je eigendom. Je mag er niet mee doen wat je wilt. Net zoals DVD's, huizen en andere mogelijke eigendommen.
Een CD mag je prima jaren laten liggen, dat is je goed recht. Maar je mag hem niet verhuren. Een woning mag je gebruiken om in te wonen, dat is ook je goed recht. Maar je mag er niet zoveel andere dingen mee doen. Verhuren meestal weer wel. In zoverre zijn CD's en huizen, op redelijke afstand dan, met elkaar te vergelijken. Elk bezit is gebonden aan bepaalde rechten.
Klopt. Omdat een niet afgedraaide CD geen invloed heeft op de samenleving. Het speculeren met huizen echter wel.quote:Op maandag 12 oktober 2009 23:45 schreef Fogel het volgende:
[..]
Verschil is dat ik met de huidige wetgeving een soort van woonplicht heb, en ik heb geen luisterplicht.
Woonruimte en CD's (die niet meer geproduceerd worden) zijn inderdaad beperkt in hoeveelheid. Maar wonen is een eerste levensbehoefte, en muziek niet. Daarom ben je verplicht om grond voor wonen zinvol te gebruiken, en ben je niet verplicht om CD's zinvol te gebruiken.quote:Op maandag 12 oktober 2009 23:45 schreef Fogel het volgende:
[..]
Verschil is dat ik met de huidige wetgeving een soort van woonplicht heb, en ik heb geen luisterplicht.
We gaan de handhaving van regels en beleid niet overlaten aan de willekeur van burgers.quote:Op maandag 12 oktober 2009 23:43 schreef Ascendancy het volgende:
Ik zou het fijn vinden als in deze discussie de voorstanders van het kraakverbod eens inhoudelijk een discussie gingen voeren.
Of juist een brevet van zelfbeheersing.quote:Op maandag 12 oktober 2009 23:51 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
We gaan de handhaving van regels en beleid niet overlaten aan de willekeur van burgers.
Net zoals we geen burgers met knuppels op pedofielen afsturen, gaan we geen 'inbrekers' de leegstand van woningen laten bestrijden.
Het is niet meer dan een brevet van onvermogen van bestuurders.
OK, misschien heb ik geen woonplicht, maar het huis moet een woonfunctie vervullen of het nu door de eigenaar is of door iemand anders.quote:Op maandag 12 oktober 2009 23:46 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Klopt. Omdat een niet afgedraaide CD geen invloed heeft op de samenleving. Het speculeren met huizen echter wel.
Je hebt daarnaast geen woonplicht. Als je wilt ga je lekker op straat zwerven en laat je er iemand van een anti-kraak in zitten. Kost niets. Je hebt wel de plicht, inderdaad, dat er iets met het huis gedaan wordt. Al is het anti-kraak. De plicht om dus even contact op te nemen met een anti-kraak organisatie. Lijkt me niet een onoverkomelijke moeite als je ook het vermogen hebt om een huis een jaar leeg te laten staan en het zelfs niet eens te gaan renoveren.
Klopt.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:00 schreef Fogel het volgende:
[..]
OK, misschien heb ik geen woonplicht, maar het huis moet een woonfunctie vervullen of het nu door de eigenaar is of door iemand anders.
Dan zet je er een anti-kraker in. Alle organisaties die ik ken vergoeden de eventuele schade aan je eigendom volledig. Als anti-kraker mag je trouwens niet eens een feestje organiseren. Zelfs over je eigen verjaardag doen ze moeilijk. Anti-krakers hebben ook de plicht om het schoon te houden, dus dan heb je voor die tijd nog een gratis schoonmaker en eventuele tuinman ook.quote:Als ik langer dan een jaar (misschien zelfs 2 of 3 jaar) in het buitenland zit vanwege mijn werk, wil ik mijn huis helemaal niet verhuren, ik wil gewoonweg geen vreemden in mijn huis (en zeer zeker geen krakers). Dat zou mijn goed recht moeten zijn, maar daar denken jullie blijkbaar anders over.
We zetten ook geen burgers in om alcoholcontroles af te nemen of verkeerd geparkeerde auto's te 'verwijderen'. Zijn vast ook wel vrijwilligers voor te vinden. Zeker wanneer iets zo ingrijpend is (je raakt iemands eigendomsrechten), moet je dat niet aan een willekeurig stel burgers overlaten. In dit geval bovendien nog een bijzonder 'type' burgers ook, een soort underground scene, volstrekt oncontroleerbaar of zoals je zelf al zegt: schimmig.quote:Op maandag 12 oktober 2009 23:55 schreef Bowlingbal het volgende:
Voordelen:
- Krakers zijn niet in dienst van de overheid, legale krakers kosten dus vrij weinig geld.
Ook dat vreemde argument laten we dan ineens niét gelden als het om handhaving van andere regels gaat.quote:- Door het schimmige beeld van krakers denken speculanten 2x na voordat ze een pand leeg laten staan. Als er controle door de overheid is bestaat er het risico op omkoping van de dienstdoende ambtenaar (het gaat immers om veel geld, en ja, er worden ambtenaren omgekocht), en het risico op menselijke fouten; zoals het vergeten dat een woning jaren leeg staat.
Kwestie van boetes hoog genoeg maken dat het niet meer lonend is, of boetes geleidelijk laten oplopen bij verstrijken van de tijd. Goede inkomstenbron voor gemeentes in dat geval. De speculant kiest vanzelf eieren voor z'n geld.quote:- Als het door een overheid tegengegaan zou worden, bijvoorbeeld door een boete, kan een speculant dat incalculeren. Lijkt me wederom onwenselijk
Ik denk het nietquote:- en zo kan ik nog even doorgaan.
Zelfverdediging, appels & peren.quote:Burgers mogen trouwens ook geweld gebruiken tegen andere burgers in sommige gevallen. Maar dat wist je vast wel.
Welk deel van geen vreemden (en dat is voor mij iedereen die geen deel is van mijn gezin) in huis is onduidelijk?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:03 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Klopt.
[..]
Dan zet je er een anti-kraker in. Alle organisaties die ik ken vergoeden de eventuele schade aan je eigendom volledig. Als anti-kraker mag je trouwens niet eens een feestje organiseren. Zelfs over je eigen verjaardag doen ze moeilijk. Anti-krakers hebben ook de plicht om het schoon te houden, dus dan heb je voor die tijd nog een gratis schoonmaker en eventuele tuinman ook.
Je kunt natuurlijk ook een andere bekende erin laten zetten.
En het voordeel van anti-kraak: geef 2 weken van te voren een belletje dat je bijna uit de rimboe bent, en je huis is weer pico bello opgeruimd en zonder bewoner als je aankomt.
Niets, maar ik denk dat je dan inderdaad pech hebt in die ene uitzonderlijke situatie met die eisen. Als je trouwens een baan hebt welke dat zou vereisen lijkt het me ook vreemd om én hier een hypotheek te hebben en op de plaats van bestemming. Het lijkt me dan logisch te gaan huren. Maar dat ben ik.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:06 schreef Fogel het volgende:
[..]
Welk deel van geen vreemden (en dat is voor mij iedereen die geen deel is van mijn gezin) in huis is onduidelijk?
Op de plaats van bestemming wordt uiteraard gewoon alles vergoed door de werkgever.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:08 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Niets, maar ik denk dat je dan inderdaad pech hebt in die ene uitzonderlijke situatie met die eisen. Als je trouwens een baan hebt welke dat zou vereisen lijkt het me ook vreemd om én hier een hypotheek te hebben en op de plaats van bestemming. Het lijkt me dan logisch te gaan huren. Maar dat ben ik.
Studenten vinden het over het algemeen goed te doen. Die hebben die flexibiliteit, plus de zekerheid dat bij thuiskomst je woning niet kort en klein geslagen is door de ME.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:10 schreef DennisMoore het volgende:
Anti-krakers hebben ineens veel minder rechten dan normale bewoners. Absurd en krom is dat eigenlijk. Een heel korte opzegtermijn, geen feestjes mogen organiseren... Bij normale huurders zouden we er schande van spreken, woongenot etc. Maar omdat antikrakers lage huur betalen, is het in orde als ze deze rechten inleveren. Dat het in feite noodgedwongen is omdat er te weinig normale woonruimte is, vergeten we dan voor het gemak maar even.
Anti-kraak moet je dus helemaal niet willen, het is een bijzonder kromme oplossing voor een probleem dat er helemaal niet zou moeten zijn als bestuurders eens hun handhavingstaak zouden oppakken.
En wat heeft links hier nu weer mee te maken? Zijn het orders van de Linkse Kerk om kraken toe te staan? Of zijn het deze keer de LinkschMenschen?quote:Nu wil het toeval dat het gros van de bestuurders van grote steden een 'linkse' achtergrond heeft (PvdA, GroenLinks)...
We vinden het dus prima als mensen (noodgedwongen) hun recht op woongenot inleveren voor een lagere huur. Schandalig.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:13 schreef Bowlingbal het volgende:
Als anti-kraker kan het je dus overkomen dat je huis op netheid gecontroleerd wordt als je ligt te slapen.
De wereld is een tranendal. Sorry, ik had even geen zin in een argument tegen iets vaags als dit.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:16 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
We vinden het dus prima als mensen (noodgedwongen) hun recht op woongenot inleveren voor een lagere huur. Schandalig.
Studenten hebben liever een normale betaalbare studentenkamer waar ze niet met een opzegtermijn van 2 weken te maken hebben. Het is een bijzonder kromme oplossing met m.i. het inleveren van fundamentele rechten.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:14 schreef Bowlingbal het volgende:
Studenten vinden het over het algemeen goed te doen. Die hebben die flexibiliteit, plus de zekerheid dat bij thuiskomst je woning niet kort en klein geslagen is door de ME.
Ohja, blaas het effe op door er Kerk en Menschen van te maken. Jouw woorden.quote:En wat heeft links hier nu weer mee te maken? Zijn het orders van de Linkse Kerk om kraken toe te staan? Of zijn het deze keer de LinkschMenschen?
Wat zou dat ermee te maken hebben? Kun je dan die users wegschrijven als 'niet-objectief'?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:24 schreef Fogel het volgende:
Zijn degenen die kraken "promoten" hier zelf ook krakers?
Ik vraag het me gewoon af, het is niet nodig om je meteen aangevallen te voelen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:26 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Wat zou dat ermee te maken hebben? Kun je dan die users wegschrijven als 'niet-objectief'?
Dat is toch net zo raar als vragen of de mensen die tegen kraken zijn eigenaar zijn van een koop- of huurhuis?
Ik voel me niet aangevallen, ik vond het slechts een vreemde vraag.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:30 schreef Fogel het volgende:
[..]
Ik vraag het me gewoon af, het is niet nodig om je meteen aangevallen te voelen.
En ja, ik heb inderdaad een koophuis (maar dan wel in een land wat kraken niet toestaat) en ben tegen kraken.
Idealiter niet, maar in de huidige praktijk (omdat die klote bestuurders te weinig woningen laten bouwen) zullen we inderdaad de eigendomsrechten van de eigenaar moeten inperken 'for the greater good'.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:29 schreef Bowlingbal het volgende:
Vraagje voor DennisMoore (en anderen). Heeft de samenleving er ook recht op dat woonruimte ook als zodanig gebruikt wordt?
Ja inderdaad, woonplicht/bewoningsplichtquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:36 schreef Salvad0R het volgende:
Tja. Laat ze maar verbieden. Gaan we weer terug naar met shotguns op de ME schieten, zoals in de jaren '60.
Smerige bemoeizuchtigen met hun verboden- en plichtendrang altijd, bah![]()
*bang*quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:47 schreef M4a1 het volgende:
hmm als ik eigenaar van een pand zou zijn, en een bende jongeren komt dat pand zich toe-eigenen omdat er niemand in woont denk ik dat ik toch zéér snel tot gewelddadige maatregelen over zou gaan, ongeacht hun geweldige argumenten en pleidooien. M'n huis uit, nu!
Natuurlijk hebben studenten dat liever. Alleen, dat is er vaak niet. Het probleem wordt niet opgelost door het kraakverbod af te schaffen. Integendeel. En ik reken er niet op dat het onderliggende probleem binnen afzienbare tijd opgelost wordt.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:20 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Studenten hebben liever een normale betaalbare studentenkamer waar ze niet met een opzegtermijn van 2 weken te maken hebben. Het is een bijzonder kromme oplossing met m.i. het inleveren van fundamentele rechten.
We zeggen ook niet: goh, laten we het minimumloon en arbo maar afschaffen, want er blijken in de praktijk altijd wel mensen zo 'flexibel' te zijn om 14 uur per dag te willen werken zonder daglicht voor 3 euro per uur.
Het feit dus dat er mensen zo 'flexibel' zijn om antikraak te willen wonen, zegt niet dat het daarom een prima oplossing is. Bepaalde minimale (!) rechten moet je geen prijskaartje aan hangen.
[..]
Ohja, blaas het effe op door er Kerk en Menschen van te maken. Jouw woorden.
Je snapt prima wat ik bedoel.
Het probleem van de veel te dure kamers speelt niet alleen in Amsterdam. Zo'n 20 jaar terug lag een kamerprijs bij 300-400 Gulden. 100% toename van de prijs dus. Is bij gewone huurprijzen niet gebeurd.quote:Maastrichtse studentenkamer fors duurder
huur-studentenkamers_site_kamernet
De prijzen van studentenkamers in Maastricht zijn met bijna 20 procent gestegen vergeleken met vorig jaar. Dat is de sterkste stijging van alle Nederlandse studentensteden, zo blijkt uit cijfers van website kamernet.nl
Een kamer kost gemiddeld bijna 350 euro in Maastricht. Landelijk is dat 364 euro.
Ik betaalde 10 jaar geleden 325 gulden voor een kamer van 8 à 9 m2, en dat was in een gehucht genaamd Velp (bij Arnhem).quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:08 schreef ultra_ivo het volgende:
Kort berichtje van L1:
[..]
Het probleem van de veel te dure kamers speelt niet alleen in Amsterdam. Zo'n 20 jaar terug lag een kamerprijs bij 300-400 Gulden. 100% toename van de prijs dus. Is bij gewone huurprijzen niet gebeurd.
Ik heb liever anti-kraak, dan dat ik mijn huis laat vervuilen en onder bekladden door krakers. Ik beslis zelf wat voor mensen er in mijn woning komen, en dat is absoluut geen volk wat mijn spullen gaat gebruiken als jeugdsoos. Ik geloof nl niet meer in nette krakers.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:10 schreef DennisMoore het volgende:
Anti-krakers hebben ineens veel minder rechten dan normale bewoners. Absurd en krom is dat eigenlijk. Een heel korte opzegtermijn, geen feestjes mogen organiseren... Bij normale huurders zouden we er schande van spreken, woongenot etc. Maar omdat antikrakers lage huur betalen, is het in orde als ze deze rechten inleveren. Dat het in feite noodgedwongen is omdat er te weinig normale woonruimte is, vergeten we dan voor het gemak maar even.
Anti-kraak moet je dus helemaal niet willen, het is een bijzonder kromme oplossing voor een probleem dat er helemaal niet zou moeten zijn als bestuurders eens hun handhavingstaak zouden oppakken.
Nu wil het toeval dat het gros van de bestuurders van grote steden een 'linkse' achtergrond heeft (PvdA, GroenLinks)...
In zijn gekaapte huis dusquote:Een 24-jarige kraker verkeert naar eigen zeggen nog steeds in shock, nadat hij afgelopen zondag bezoek kreeg van een knokploeg in zijn huis
Kaart dat aan bij de regering. Op zich met je eens, maar geen reden tot kraken. Ik betaal ook gewoon mijn huur, en die is echt niet mals. Kraken is idd makkelijker en goedkoper. Moet je opruimen en onderhouden? Kijk je gewoon uit naar een volgend pandquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:18 schreef ultra_ivo het volgende:
Dan zien we dus een probleem dat verhuurders misbruik maken van de kamernood door de prijzen zwaar op te drijven.
Ze mogen daar denk ik niet op de muren tekenen, en moeten hun troep opruimenquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:54 schreef MikeyMo het volgende:
Krakers kunnen ook gewoon bij hun ouders blijven wonen
Precies,...-edit- die maar niet....quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:56 schreef paddy het volgende:
[..]
Ze mogen daar denk ik niet op de muren tekenen, en moeten hun troep opruimen
Kijk, dat vetgedrukte is speciaal voor bowlingbal, daar gaan je idealen, minder dan een jaar te koop EN geweld gebruiken.....quote:Studenten gaan meer kraken in A'dam
De komende tijd is in Amsterdam een ware kraakgolf te verwachten waarbij een flink aantal leegstaande panden wordt bezet. Dat zegt een woordvoerder van het Studenten Kraakspreekuur (SKSU).
Het SKSU wil met de kraakacties de woningnood onder studenten aanpakken. Nu komen wekelijks 30 tot 40 studenten langs die geen woonruimte kunnen vinden.
De gemeenten en woningcorporaties laten het afweten als het om huisvesten van studenten gaat. Daarom doen we het maar zelf, zegt de organisatie.
'Krakers mogen terug na uitzetting'
Krakers die worden opgepakt omdat ze een pand hebben ingenomen dat minder dan een jaar leegstaat, kunnen niet worden uitgezet. De laatste jaren zetten verschillende steden krakers uit op basis van bestaande wetgeving. Daar is geen wettelijk basis voor, oordeelt de Hoge Raad.
Ontruimingen moeten met geweld
Kraken is volgens de wet legaal op het moment dat een pand langer dan een jaar leegstaat. Veel krakers nemen desondanks hun intrek in panden die korter dan een jaar leegstaan.
De politie heeft in opdracht van het Openbaar Ministerie en burgemeesters, als politiek verantwoordelijke voor openbare orde, de laatste jaren verschillende kraakpanden ontruimd die korter dan een jaar leegstonden. Daarbij gebruiken krakers vaak veel geweld.
Tegenstrijdige uitspraken
Uitgezette krakers stapten daarop in verschillende plaatsen in Nederland naar de rechter. Dat leidde tot twee tegenstrijdige uitspraken.
Het gerechtshof in Leeuwarden vindt dat de politie een kraakpand wel mag ontruimen, maar dat krakers daarna niet mogen worden gehinderd als ze het pand weer willen kraken. Ze hebben namelijk huisrecht.
Het gerechtshof in Amsterdam vindt daarentegen dat het huisrecht niet geldt voor krakers en dat de politie – nadat de krakers zijn uitgezet – het pand in handen van de eigenaar moet stellen.
Hoge Raad
De Hoge Raad vindt dat krakers inderdaad huisrecht hebben en dus een pand – nadat ze zijn uitgezet – gerust opnieuw kunnen bezetten.
Voor burgemeesters van de vier grote steden en Nijmegen en Groningen – steden waar veel wordt gekraakt – is de uitspraak een streep door de rekening. Zij protesteren tegen het kraakverbod zoals die door Tweede Kamerlid Brigitte van der Burg (VVD) is gemaakt en die sinds deze week een meerderheid in het parlement lijkt te krijgen.
Kraakverbod
De burgemeesters vinden de kraakwet overbodig omdat ze stellen met de bestaande wetgeving genoeg middelen in handen te hebben om krakers uit te zetten. Met de uitspraak van de Hoge Raad is de mogelijkheid voor burgemeesters om krakers uit te zetten nagenoeg verdwenen.
Het belangrijkste argument tegen het kraakverbod van Van der Burg is daarmee komen te vervallen
Dus iedereen mag zomaar bij jou in huis komen wonen? Al die "regels en verboden" ook he ... poe poequote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:36 schreef Salvad0R het volgende:
Tja. Laat ze maar verbieden. Gaan we weer terug naar met shotguns op de ME schieten, zoals in de jaren '60.
Die contradictie van mening vind ik wel grappigquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:36 schreef Salvad0R het volgende:
mooi voorbeeld hoe krakers denken over de wet.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:36 schreef Salvad0R het volgende:
Alsof de mensen die nu tegen kraken zijn vooraan staan om kraken toe te juichen,ook al is het volgens de wet toegestaan.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 11:45 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
mooi voorbeeld hoe krakers denken over de wet.
Mensen die tegen zijn staan inderdaad niet vooraan om te juichen, lijkt me logisch niet?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 11:49 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Alsof de mensen die nu tegen kraken zijn vooraan staan om kraken toe te juichen,ook al is het volgens de wet toegestaan.
Misschien dat je toch eens moet gaan nadenken over de correctheid van die persberichten? Als er nou een een fatsoenlijk statistisch onderzoek word gedaan ok, maar de persberichten van vandaag de dag zijn zwaar gemanipuleerd. Net als toen met het paddoverbod, die 3 incidenten, die ALLEN... ja lees ALLEN niet door paddomisbruik dood gingen of in de problemen kwamen, maar door de combinatie met alcohol of doordat ze al niet goed bij hun hoofd waren. Alleen dat lees je nooit ergens..quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 11:06 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Kijk, dat vetgedrukte is speciaal voor bowlingbal, daar gaan je idealen, minder dan een jaar te koop EN geweld gebruiken.....
jouw idee van kraken/krakers is dan ook totaal anders dan mijn ervaringen, dus waar baseer je dat op?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:52 schreef paddy het volgende:
[..]
Kaart dat aan bij de regering. Op zich met je eens, maar geen reden tot kraken. Ik betaal ook gewoon mijn huur, en die is echt niet mals. Kraken is idd makkelijker en goedkoper. Moet je opruimen en onderhouden? Kijk je gewoon uit naar een volgend pandZo lees ik dat tenminste op dat forum, waar krakers ook zo de boel achterlaten en gaan verhuizen
Er staat nog net niet bij...verhuizen met de inboedel van de vorige eigenaar
Vroeger was kraken trouwens echt niet anders, alleen waren er toen nog paar...enkeling... die gek waren op de monumenten en ze in alle macht intact probeerden te houden door ze te kraken. Dat zie ik niet meer gebeuren.
Het is niet hun huis...quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:01 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Maar mensen geloven maar wat ze willen geloven, zolang ik geen cijfers zie is dit imo dikke lulkoek, want zeker 80% van de krakers die ik ken gaan netjes hun huis uit, kraken geen huizen die korter dan een jaar leegstaan, zijn geen zware drugsbruikers (sommigen zelfs straight edge)...
iddquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 11:49 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Alsof de mensen die nu tegen kraken zijn vooraan staan om kraken toe te juichen,ook al is het volgens de wet toegestaan.
Als ze dat al kunnen, als ze het verschil nog niet weten tussen "andermans eigendom" en "mijn eigendom" dan vraag ik me af of er ook maar enig greintje intellect in die nutteloze koppies zit.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 11:45 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
mooi voorbeeld hoe krakers denken over de wet.
Rechts is toch altijd zo van "wet is de wet"? Of gaat dat blijkbar opeens niet op als het jezelf betreft?quote:
Voor de wet maakt het in beginne weinig uit of het jouw eigendom is of dat je er huisvrede hebt gesticht. Dus eenquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Als ze dat al kunnen, als ze het verschil nog niet weten tussen "andermans eigendom" en "mijn eigendom" dan vraag ik me af of er ook maar enig greintje intellect in die nutteloze koppies zit.
Zeker allemaal weggeblowed.
Wat snap je niet aan "de wet staat kraken toe"? De wet geldt zeker, net zoals bij die andere flapdrol, alleen als het jou uitkomt?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Als ze dat al kunnen, als ze het verschil nog niet weten tussen "andermans eigendom" en "mijn eigendom" dan vraag ik me af of er ook maar enig greintje intellect in die nutteloze koppies zit.
Zeker allemaal weggeblowed.
Mijn afkeer en politieke achtergrond hebben niks met elkaar gemeen, ik heb gewoon een hekel aan dat socialistische hippietuig dat zich dingen toe-eigent waar ze geen recht op hebben. Als ze zo nodig gratis onderdak willen dan gaan ze maar naar een opvangcentrum voor daklozen en eten ze bij een gaarkeuken, maar ga niet bij anderen inbreken en er je woning van maken.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:26 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Rechts is toch altijd zo van "wet is de wet"? Of gaat dat blijkbar opeens niet op als het jezelf betreft?![]()
Ah dus omdat het niet in de wet zo geregeld is moet je maar er met je dikke reet in gaan wonen waar een ander voor betaalt? Dat is pas een dikkequote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:26 schreef fs180 het volgende:
[..]
Voor de wet maakt het in beginne weinig uit of het jouw eigendom is of dat je er huisvrede hebt gesticht. Dus eenvoor jouw idiote logica.
Nee hoor.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:27 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan "de wet staat kraken toe"? De wet geldt zeker, net zoals bij die andere flapdrol, alleen als het jou uitkomt?
Dankjewel dat je bevestigt dat de wet volgens jou alleen geldt als het jou uitkomt. Volgens de wet hebben krakers namelijk gewoon recht op het betrekken van panden die meer dan een jaar leeg staan. Maar dat bevalt jou niet, dus dient die wet niet te gelden.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:27 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Mijn afkeer en politieke achtergrond hebben niks met elkaar gemeen, ik heb gewoon een hekel aan dat socialistische hippietuig dat zich dingen toe-eigent waar ze geen recht op hebben. Als ze zo nodig gratis onderdak willen dan gaan ze maar naar een opvangcentrum voor daklozen en eten ze bij een gaarkeuken, maar ga niet bij anderen inbreken en er je woning van maken.
Werkloze, drugsgebruikende, moreel-gebrekkige, nutteloze, socialistische idioten.
Het is in Nederland wel degelijk bij de wet geregeld hoor. Maar dat mensen die zich rechts noemen het niet zo nauw nemen met de wet dient dan ook geen verbazing meer te wekken.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:29 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ah dus omdat het niet in de wet zo geregeld is moet je maar er met je dikke reet in gaan wonen waar een ander voor betaalt? Dat is pas een dikke, het is nog erger dan uitkeringstrekkende asielzoekers.
Ja verschuil je maar achter een paar pennenstreepjes in een boek. Het zijn en blijven socialistische nietsnutten die je beter kwijt dan rijk bentquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:31 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dankjewel dat je bevestigt dat de wet volgens jou alleen geldt als het jou uitkomt. Volgens de wet hebben krakers namelijk gewoon recht op het betrekken van panden die meer dan een jaar leeg staan. Maar dat bevalt jou niet, dus dient die wet niet te gelden.![]()
Tot zover rechts en hun geroep om het naleven van wetten.![]()
En die laatste zin is eigenlijk een vrijwel perfecte omschrijving van jezelf, fijn om te zien dat je, naast een gebrek aan respect voor de wet, in elk geval wel zelfkennis hebt.
Net zei je nog dat ik me altijd beroep op de wet tenzij het me niet uit komt, en nu neem ik het ineens niet meer nauw met de wet? Maak een keuze.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:32 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Het is in Nederland wel degelijk bij de wet geregeld hoor. Maar dat mensen die zich rechts noemen het niet zo nauw nemen met de wet dient dan ook geen verbazing meer te wekken.
Leer dan eerst maar eens discussiëren voor je jezelf tegenspreekt met argumenten en mij dan beticht van afwezigheid van begrijpend lezen. Je bent een lachertje op deze manier.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:34 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Het een sluit het ander niet uit. Begrijpend lezen gemist op de basisschool?
quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:32 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ja verschuil je maar achter een paar pennenstreepjes in een boek. Het zijn en blijven socialistische nietsnutten die je beter kwijt dan rijk bent (op welke manier dan ook, doordenkertje).
Ik heb het in deel een al gehad over principe, of ben je dat alweer vergeten? En de enige die zich hier voor schut zet met je emoticons en zogenaamd gevatte opmerkingen ben je toch echt zelf hoor.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:38 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
![]()
![]()
Heerlijk hoe je keer op keer je disrespect voor de wet weer toont als het jou niet uitkomt, maar wel volhoudt aan zulke wettelijk geregelde dingen als eigendomsrecht.
Echt, stop met posten hier voor je jezelf nog meer voor schut zet.
quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:35 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Leer dan eerst maar eens discussiëren voor je jezelf tegenspreekt met argumenten en mij dan beticht van afwezigheid van begrijpend lezen. Je bent een lachertje op deze manier.
Soms gaan ouders zelfs doodquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 10:56 schreef paddy het volgende:
[..]
Ze mogen daar denk ik niet op de muren tekenen, en moeten hun troep opruimen
Ik heb nergens nog het woord wet in de mond genomen. Ik zie echter iets wat ik koop als mijn eigendom, en daar dient een ander af te blijven. Het maakt me dan weinig uit of ik het teken als bewoond of dat de wet zegt dat het niet van mij is, je blijft er gewoon af.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:40 schreef fs180 het volgende:
[..]
![]()
Jij gebruikt de wet alleen maar als het je uitkomt, als het in je nadeel werkt ga je opeens mensen af lopen kraken terwijk je dus geen idee hebt waar je het over hebt, want verstand van zaken heb je niet.
Ach ja, natuurlijk. Je bent compleet uitgeluld dus ga je maar beweren dat je het er helemaal niet over hebt. Beproefde techniek van de beginnende forumposter.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:42 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ik heb nergens nog het woord wet in de mond genomen. Ik zie echter iets wat ik koop als mijn eigendom, en daar dient een ander af te blijven. Het maakt me dan weinig uit of ik het teken als bewoond of dat de wet zegt dat het niet van mij is, je blijft er gewoon af.
Het is een principe en morele kwestie. Ik kan behoorlijk goed voor mezelf beslissen of mensen in mijn leegstaande woning mogen of niet, daar heb ik geen wet voor nodig. En al helemaal geen rasta tuig dat te lui is om te werken en goedkoop ergens een pandje in het centrum willen.
En doe me een plezier, en rot een end op met jullie "wet" argument, want ik heb het daar niet eens over.
Zoek maar na dan, kansloos figuur als je het zoveel beter weet.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:45 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ach ja, natuurlijk. Je bent compleet uitgeluld dus ga je maar beweren dat je het er helemaal niet over hebt. Beproefde techniek van de beginnende forumposter.
Precies. Bowlingbal heeft bijna helemaal aan het begin van dit topic al de hele redenering achter het kraken uit de doeken gedaan.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:46 schreef SpecialK het volgende:
Zucht. Treurig hoe de meeste mensen niet boven die "bezit" en "diefstal" discussie uit kunnen komen. Laat maar weer eens zien dat het academische niveau op fok ver te zoeken is.
In de tussentijd worden de echte problemen binnen dit onderwerp weer lekker een potje doodgezwegen.
Kindjes
Je zal eerst het probleem moeten oplossen voor je een (tijdelijke) oplossing als kraken gaat verbieden. Het is ook veel makkelijker om kraken overbodig te maken dan eerst jarenlang krakers te vervolgen in de hoop dat er ooit geen woningnood meer is. Als de overheid zo goed is in het oplossen van de woningnood, waarom hadden ze dat niet 100 jaar eerder gedaan?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:10 schreef DennisMoore het volgende:
Nu wil het toeval dat het gros van de bestuurders van grote steden een 'linkse' achtergrond heeft (PvdA, GroenLinks)...
hoeft ook niet hoor jochie, dat doet de wet zelf welquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:42 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ik heb nergens nog het woord wet in de mond genomen. Ik zie echter iets wat ik koop als mijn eigendom, en daar dient een ander af te blijven. Het maakt me dan weinig uit of ik het teken als bewoond of dat de wet zegt dat het niet van mij is, je blijft er gewoon af.
Het is een principe en morele kwestie. Ik kan behoorlijk goed voor mezelf beslissen of mensen in mijn leegstaande woning mogen of niet, daar heb ik geen wet voor nodig. En al helemaal geen rasta tuig dat te lui is om te werken en goedkoop ergens een pandje in het centrum willen.
En doe me een plezier, en rot een end op met jullie "wet" argument, want ik heb het daar niet eens over.
Kansloos figuur ben je toch ook.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:54 schreef fs180 het volgende:
[..]
hoeft ook niet hoor jochie, dat doet de wet zelf wel
eigendom eigendom mijn huis eigendom, woorden die je constant in de mond neemt maar deze rechten zijn enkel af te leiden van de wet. zodra jij dus boven de wet staat verlies je het recht op eigendomquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:45 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Zoek maar na dan, kansloos figuur als je het zoveel beter weet.
Is het nou zo moeilijk?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:55 schreef fs180 het volgende:
[..]
eigendom eigendom mijn huis eigendom, woorden die je constant in de mond neemt maar deze rechten zijn enkel af te leiden van de wet. zodra jij dus boven de wet staat verlies je het recht op eigendom
Zo, even onderstreept zodat 't misschien wat minder moeilijk voor je is, als je er nog moeite mee hebt het te begrijpen dan ben ik eventueel bereid het ook nog in Jip en Janneke taal te posten voor je.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:42 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Toch interessant dat je roept dat je iets wat jij koopt met geld jouw eigendom als eigendom ziet maar dat dat niets met de wet temaken heeft.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 14:01 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Is het nou zo moeilijk?
[..]
Zo, even onderstreept zodat 't misschien wat minder moeilijk voor je is, als je er nog moeite mee hebt het te begrijpen dan ben ik eventueel bereid het ook nog in Jip en Janneke taal te posten voor je.
Nou, ik beschouw iets wat ik koop en betaal met mijn geld ook als mijn eigendom, denk dat iedereen dat doet.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 14:06 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Toch interessant dat je roept dat je iets wat jij koopt met geld jouw eigendom als eigendom ziet maar dat dat niets met de wet temaken heeft.
Vooral interessant aangezien de wet voorschrijft dat dat geld wat jij bezit ueberhaupt waarde heeft en dat elke stap binnen dat aankoop process incluis het bezitsrecht straks door de wet is afgebakend.
Je ziet jouw percepties wellicht als intrinsieke morele waardes maar de werkelijkheid is dat jouw moraliteit sterk gevormd is door onze wet en dat je simpelweg op sommige punten niet begrijpt waarom er uitzonderingssituaties zijn. Alleen maar om die vervolgens (om het voor jezelf makkelijker te maken) weg cijferen als zijnde oninteressant.
Dat hele paddo verbod is een farce dat ben ik met je eens, ook ik lust een paddo op zijn tijd en ben pas een maand gestopt met blowen. Maar daar gaat het nu niet om.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 13:01 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Misschien dat je toch eens moet gaan nadenken over de correctheid van die persberichten? Als er nou een een fatsoenlijk statistisch onderzoek word gedaan ok, maar de persberichten van vandaag de dag zijn zwaar gemanipuleerd. Net als toen met het paddoverbod, die 3 incidenten, die ALLEN... ja lees ALLEN niet door paddomisbruik dood gingen of in de problemen kwamen, maar door de combinatie met alcohol of doordat ze al niet goed bij hun hoofd waren. Alleen dat lees je nooit ergens..
Mediamanipulatie mensen, dat is waar het om draait en daarom staat er nu in de krant dat er veel geweld is bij kraken en dat ze panden kraken die minder dan een jaar leeg staan en om geen andere reden. De regering wil het er gewoon koste wat het kost doordrukken.
Maar mensen geloven maar wat ze willen geloven, zolang ik geen cijfers zie is dit imo dikke lulkoek, want zeker 80% van de krakers die ik ken gaan netjes hun huis uit, kraken geen huizen die korter dan een jaar leegstaan, zijn geen zware drugsbruikers (sommigen zelfs straight edge)...
Lees anders even de rest van m'n post ook even.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 14:09 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, ik beschouw iets wat ik koop en betaal met mijn geld ook als mijn eigendom, denk dat iedereen dat doet.
Hetzelfde geldt voor mijn huis.
Gedaanquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 14:11 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Lees anders even de rest van m'n post ook even.
Ik beschouw een (te lang) leegstand huis als vogelvrij. Ik denk dat iedereen dat doet.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 14:09 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, ik beschouw iets wat ik koop en betaal met mijn geld ook als mijn eigendom, denk dat iedereen dat doet.
Hetzelfde geldt voor mijn huis.
Kent er eigenlijk iemand hier een kraker die wel wat nuttigs doet voor de samenleving (en dan doel ik niet op kapitalist pesten of belastinggeld opmakenquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 14:15 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Gedaan![]()
Van krakers word ik altijd een beetje kribbig, ik ken er een paar,die voeren geen flikker uit.
Gelukkig is de Nederlandse wet blind voor het zogenaamde demografische karakter van bepaalde groepen in de ogen van andere groepen en focust het meer op (als het niet anders kan tijdelijke) oplossingen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 14:15 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Gedaan![]()
Van krakers word ik altijd een beetje kribbig, ik ken er een paar,die voeren geen flikker uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |