abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73632720
quote:
'Liever geen kraakverbod'
Politiecommandant Leen Schaap toont zich in de documentaire, die gisteravond in première ging in een provisorisch theater naast Paradiso, geen voorstander van een kraakverbod. Foto ANP
AMSTERDAM - Van een verharding van de kraakbeweging is over het algemeen geen sprake. Dat zegt de Amsterdamse politiecommandant Leen Schaap in een documentaire naar aanleiding van een mogelijk kraakverbod.

De uitspraken van Schaap zijn opmerkelijk, omdat juist hij zich twee jaar geleden beklaagde over uit de hand gelopen ontruimingen waarbij de politie met moeren werd bekogeld en een 'boobytrap' werd aangetroffen in een kraakpand; uitwassen die door de kraakbeweging overigens in alle toonaarden werden ontkend.

Maar de berichten over een verharding van de krakers waren koren op de molen van de voorstanders van een kraakverbod. De initiatiefnemers in de Tweede Kamer, CDA, VVD en ChristenUnie, noemen deze verharding als een belangrijke reden om kraken te verbieden.

Schaap toont zich in de documentaire, die gisteravond in première ging in een provisorisch theater naast Paradiso, geen voorstander van een kraakverbod. In dat geval is de mankracht die hij moet inzetten om kraakpanden te ontruimen, niet beschikbaar 'om boeven te vangen'.

Ook wethouder Maarten van Poelgeest en oud-wethouder Tjeerd Herrema breken in de documentaire een lans voor het kraken. Van Poelgeest maakt zich zorgen over het alternatief dat CDA, VVD en ChristenUnie hebben bedacht tegen leegstand. ''Dan moet de gemeente een grote ambtelijke dienst oprichten om in de gaten te houden welke panden er precies leegstaan,'' zegt hij. ''Dus wat dat betreft is het eigenlijk nu efficiënter: er zijn allemaal vrijwilligers die gratis en voor niks deze publieke taak uitvoeren.''

Maar de makers van de film hebben ook met voorstanders van het kraakverbod gesproken, zoals CDA-Kamerlid Jan ten Hoopen en directeur Hein Bos van vereniging Vastgoed Belang. Verder volgen ze kraker Daniël, die op zijn bakfiets een rondleiding geeft langs de kraakpanden die hij bewoond heeft.

De film is in allerijl afgemaakt, met het oog op het debat in de Tweede Kamer over het kraakverbod dat morgen begint. Gisteren kregen parlementariërs al een petitie overhandigd met 16.823 handtekeningen tegen het kraakverbod. In de Tweede Kamer tekent zich daarvoor een meerderheid af.

Met de film hopen de vier jonge filmmakers de Tweede Kamer nog een beetje te beïnvloeden. Maar niet met veel retorisch geweld. ''De film is niet bedoeld om mensen te overtuigen, maar om te informeren,'' legden ze het publiek uit.

Waar het 'm dan in zit, dat de film toch op de hand van de krakers lijkt te zijn? Een meisje uit het publiek heeft wel een idee: ''Omdat Daniël zo lief is,'' zwijmelt ze. (BART VAN ZOELEN)
Bron: het parool.

http://www.parool.nl/paro(...)en-kraakverbod.dhtml

Deel 1:

Kraken is hot!

Hier verder.
Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef Graseter het volgende:
Sinceria is de liefste user van FOK!
pi_73632892
Kraken is voor losers.
Signature:
Maximaal 4 regels
pi_73632957
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 23:25 schreef shouta het volgende:
Kraken is voor losers.
Goede inhoudelijke bijdrage.
  Moderator maandag 12 oktober 2009 @ 23:31:43 #4
45833 crew  Fogel
pi_73633144
Leuk, ik doe weer mee

Heeft iemand nog een CD die een jaar lang niet afgespeeld is? Mooi, stuur maar op naar mij, jij als kapitalist hebt die CD helemaal niet nodig als je hem niet gebruikt
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  maandag 12 oktober 2009 @ 23:33:05 #5
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_73633189
Dan wil ik toch nog even uitweiden o.a. over het idee eigendom, waar voorstanders van het kraakverbod mee lijken te scheren.

Ten eerste:
Eigendom impliceert niet een onbeperkt recht om ermee te doen wat je wilt. Pas zette ik nog een DVD aan waar ik er even aan herinnerd werd dat ik de DVD niet mocht verhuren, en nog wat dingen. Een klein, maar praktisch en alledaags voorbeeld van eigendom. Als je iets koopt van je eigen geld, betekent dat absoluut niet dat je er mee mag doen wat je wilt. Vanaf iets kleins en ogenschijnlijk haast nietig als een DVD tot iets als een huis met een impact op het beschikbare woonoppervlakte in het land.

Als je een huis koopt koop je ook de grond. De grond heeft als bestemming gebruikt te worden voor een woning. Niet om ermee te speculeren. De overheid staat het leegstaan en het speculeren met woningen dus niet toe. De overheid pakt dit aan door kraken te gedogen. Als de overheid dit zelf aan zou moeten pakken zou de overheid alleen maar groter worden. Dat is niet iets wat men in dezen wil, toch?

Ten tweede:
Krakers zouden illegaal zijn: dat is volgens de huidige regels niet het geval. Het wordt gedoogd dat krakers een pand wat een jaar leeg staat kraken. Let wel: als er een verbouwing is of als er zelfs plannen openbaar zijn gemaakt tot bijvoorbeeld renovatie, dan is een kraak illegaal. Een jaar leeg moet dus ook echt leeg zijn. Normale huiseigenaren zullen dus nooit een kraak meemaken. En mocht je nu 2 jaar rond de wereld willen trekken, dan is anti-kraak een prima optie daarvoor.

Ten derde:
Krakers zouden parasiteren op het eigendom van de eigenaren.
Dat is waar en zal ik ook niet ontkennen. In dit argument ga ik uiteraard uit van legale krakers:
Krakers zijn niet de eerste in het proces die parasiteren. Een speculant welke een huis een jaar lang leeg laat staan parasiteert net zo hard op de samenleving. Nu weet ik en begrijp ik dat dat een vrij abstract begrip is, maar het zij zo.
Speculanten; mensen die panden voor langer dan een jaar leeg laten staan; parasiteren op een wijk of soms zelfs op een complete gemeente. Dat dat tegenwoordig vergeten wordt vind ik vreemd.

Ten vierde:
Kraken zou niet meer van deze tijd zijn. Ach, en speculeren met leegstaande woningen wel?
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_73633222
Wetsdienaren (de politie) zouden in de media eens géén uitspraken moeten doen over beleid.
Daar heb je persvoorlichters voor.
pi_73633268
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 23:31 schreef Fogel het volgende:
Leuk, ik doe weer mee

Heeft iemand nog een CD die een jaar lang niet afgespeeld is? Mooi, stuur maar op naar mij, jij als kapitalist hebt die CD helemaal niet nodig als je hem niet gebruikt
Tof.

Een CD is geen levensbehoefte, dus dat is wel degelijk iets anders dan een woning.
  maandag 12 oktober 2009 @ 23:37:46 #8
248844 Bowlingbal
pi_73633354
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 23:33 schreef DennisMoore het volgende:
Wetsdienaren (de politie) zouden in de media eens géén uitspraken moeten doen over beleid.
Daar heb je persvoorlichters voor.
Daar hoorde ik de heren politici anders niet over toen ze een uitspraak aanhaalde waaruit zou blijken dat krakers alleen maar harder zouden worden.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_73633392
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 23:37 schreef Bowlingbal het volgende:

Daar hoorde ik de heren politici anders niet over toen ze een uitspraak aanhaalde waaruit zou blijken dat krakers alleen maar harder zouden worden.
Dus?
  Moderator maandag 12 oktober 2009 @ 23:39:23 #10
45833 crew  Fogel
pi_73633415
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 23:35 schreef Sinceria het volgende:

[..]

Tof.

Een CD is geen levensbehoefte, dus dat is wel degelijk iets anders dan een woning.
Als ik nu claim audiofiel te zijn en vind dat muziek voor mij wel een levensbehoefte is [net als voor sommigen centraal en goedkoop wonen een levensbehoefte lijkt te zijn]?
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  maandag 12 oktober 2009 @ 23:39:28 #11
248844 Bowlingbal
pi_73633420
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 23:31 schreef Fogel het volgende:
Leuk, ik doe weer mee

Als je hem maar niet gaat gebruiken om te verhuren. Dat mag namelijk niet. Ook al is het je eigendom. Je mag er niet mee doen wat je wilt. Net zoals DVD's, huizen en andere mogelijke eigendommen.

Een CD mag je prima jaren laten liggen, dat is je goed recht. Maar je mag hem niet verhuren. Een woning mag je gebruiken om in te wonen, dat is ook je goed recht. Maar je mag er niet zoveel andere dingen mee doen. Verhuren meestal weer wel. In zoverre zijn CD's en huizen, op redelijke afstand dan, met elkaar te vergelijken. Elk bezit is gebonden aan bepaalde rechten.
- Donald Love
pi_73633562
Ik zou het fijn vinden als in deze discussie de voorstanders van het kraakverbod eens inhoudelijk een discussie gingen voeren. En dus niet alleen maar reacties posten als "links blowend hippie-tuig " en een argument proberen onderuit te halen door een voorbeeld aan te halen wat niet de dagelijkse praktijk is, en itt tot de woningnood, geen probleem geeft voor het vervullen van de eerste levensbehoefte.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  Moderator maandag 12 oktober 2009 @ 23:45:11 #13
45833 crew  Fogel
pi_73633599
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 23:39 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Als je hem maar niet gaat gebruiken om te verhuren. Dat mag namelijk niet. Ook al is het je eigendom. Je mag er niet mee doen wat je wilt. Net zoals DVD's, huizen en andere mogelijke eigendommen.

Een CD mag je prima jaren laten liggen, dat is je goed recht. Maar je mag hem niet verhuren. Een woning mag je gebruiken om in te wonen, dat is ook je goed recht. Maar je mag er niet zoveel andere dingen mee doen. Verhuren meestal weer wel. In zoverre zijn CD's en huizen, op redelijke afstand dan, met elkaar te vergelijken. Elk bezit is gebonden aan bepaalde rechten.
Verschil is dat ik met de huidige wetgeving een soort van woonplicht heb, en ik heb geen luisterplicht.
  maandag 12 oktober 2009 @ 23:46:55 #14
248844 Bowlingbal
pi_73633648
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 23:45 schreef Fogel het volgende:

[..]

Verschil is dat ik met de huidige wetgeving een soort van woonplicht heb, en ik heb geen luisterplicht.
Klopt. Omdat een niet afgedraaide CD geen invloed heeft op de samenleving. Het speculeren met huizen echter wel.

Je hebt daarnaast geen woonplicht. Als je wilt ga je lekker op straat zwerven en laat je er iemand van een anti-kraak in zitten. Kost niets. Je hebt wel de plicht, inderdaad, dat er iets met het huis gedaan wordt. Al is het anti-kraak. De plicht om dus even contact op te nemen met een anti-kraak organisatie. Lijkt me niet een onoverkomelijke moeite als je ook het vermogen hebt om een huis een jaar leeg te laten staan en het zelfs niet eens te gaan renoveren.
- Donald Love
pi_73633666
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 23:45 schreef Fogel het volgende:

[..]

Woonruimte en CD's (die niet meer geproduceerd worden) zijn inderdaad beperkt in hoeveelheid. Maar wonen is een eerste levensbehoefte, en muziek niet. Daarom ben je verplicht om grond voor wonen zinvol te gebruiken, en ben je niet verplicht om CD's zinvol te gebruiken.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-10-2009 23:50:53 ]
pi_73633786
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 23:43 schreef Ascendancy het volgende:

Ik zou het fijn vinden als in deze discussie de voorstanders van het kraakverbod eens inhoudelijk een discussie gingen voeren.
We gaan de handhaving van regels en beleid niet overlaten aan de willekeur van burgers.

Net zoals we geen burgers met knuppels op pedofielen afsturen, gaan we geen 'inbrekers' de leegstand van woningen laten bestrijden.

Het is niet meer dan een brevet van onvermogen van bestuurders. En m.i. zelfs van onwil.
  maandag 12 oktober 2009 @ 23:55:10 #17
248844 Bowlingbal
pi_73633941
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 23:51 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

We gaan de handhaving van regels en beleid niet overlaten aan de willekeur van burgers.

Net zoals we geen burgers met knuppels op pedofielen afsturen, gaan we geen 'inbrekers' de leegstand van woningen laten bestrijden.

Het is niet meer dan een brevet van onvermogen van bestuurders.
Of juist een brevet van zelfbeheersing.

De huidige wetgeving heeft verschillende voordelen ten opzichte van andere vormen van aanpak.

Voordelen:
- Krakers zijn niet in dienst van de overheid, legale krakers kosten dus vrij weinig geld.
- Door het schimmige beeld van krakers denken speculanten 2x na voordat ze een pand leeg laten staan. Als er controle door de overheid is bestaat er het risico op omkoping van de dienstdoende ambtenaar (het gaat immers om veel geld, en ja, er worden ambtenaren omgekocht), en het risico op menselijke fouten; zoals het vergeten dat een woning jaren leeg staat.
- Als het door een overheid tegengegaan zou worden, bijvoorbeeld door een boete, kan een speculant dat incalculeren. Lijkt me wederom onwenselijk
- en zo kan ik nog even doorgaan.

Burgers mogen trouwens ook geweld gebruiken tegen andere burgers in sommige gevallen. Maar dat wist je vast wel.
- Donald Love
  Moderator dinsdag 13 oktober 2009 @ 00:00:11 #18
45833 crew  Fogel
pi_73634099
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 23:46 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Klopt. Omdat een niet afgedraaide CD geen invloed heeft op de samenleving. Het speculeren met huizen echter wel.

Je hebt daarnaast geen woonplicht. Als je wilt ga je lekker op straat zwerven en laat je er iemand van een anti-kraak in zitten. Kost niets. Je hebt wel de plicht, inderdaad, dat er iets met het huis gedaan wordt. Al is het anti-kraak. De plicht om dus even contact op te nemen met een anti-kraak organisatie. Lijkt me niet een onoverkomelijke moeite als je ook het vermogen hebt om een huis een jaar leeg te laten staan en het zelfs niet eens te gaan renoveren.
OK, misschien heb ik geen woonplicht, maar het huis moet een woonfunctie vervullen of het nu door de eigenaar is of door iemand anders.
Als ik langer dan een jaar (misschien zelfs 2 of 3 jaar) in het buitenland zit vanwege mijn werk, wil ik mijn huis helemaal niet verhuren, ik wil gewoonweg geen vreemden in mijn huis (en zeer zeker geen krakers). Dat zou mijn goed recht moeten zijn, maar daar denken jullie blijkbaar anders over.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 00:03:16 #19
248844 Bowlingbal
pi_73634192
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 00:00 schreef Fogel het volgende:

[..]

OK, misschien heb ik geen woonplicht, maar het huis moet een woonfunctie vervullen of het nu door de eigenaar is of door iemand anders.
Klopt.
quote:
Als ik langer dan een jaar (misschien zelfs 2 of 3 jaar) in het buitenland zit vanwege mijn werk, wil ik mijn huis helemaal niet verhuren, ik wil gewoonweg geen vreemden in mijn huis (en zeer zeker geen krakers). Dat zou mijn goed recht moeten zijn, maar daar denken jullie blijkbaar anders over.
Dan zet je er een anti-kraker in. Alle organisaties die ik ken vergoeden de eventuele schade aan je eigendom volledig. Als anti-kraker mag je trouwens niet eens een feestje organiseren. Zelfs over je eigen verjaardag doen ze moeilijk. Anti-krakers hebben ook de plicht om het schoon te houden, dus dan heb je voor die tijd nog een gratis schoonmaker en eventuele tuinman ook.
Je kunt natuurlijk ook een andere bekende erin laten zetten.

En het voordeel van anti-kraak: geef 2 weken van te voren een belletje dat je bijna uit de rimboe bent, en je huis is weer pico bello opgeruimd en zonder bewoner als je aankomt.
- Donald Love
pi_73634236
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 23:55 schreef Bowlingbal het volgende:

Voordelen:
- Krakers zijn niet in dienst van de overheid, legale krakers kosten dus vrij weinig geld.
We zetten ook geen burgers in om alcoholcontroles af te nemen of verkeerd geparkeerde auto's te 'verwijderen'. Zijn vast ook wel vrijwilligers voor te vinden. Zeker wanneer iets zo ingrijpend is (je raakt iemands eigendomsrechten), moet je dat niet aan een willekeurig stel burgers overlaten. In dit geval bovendien nog een bijzonder 'type' burgers ook, een soort underground scene, volstrekt oncontroleerbaar of zoals je zelf al zegt: schimmig.
quote:
- Door het schimmige beeld van krakers denken speculanten 2x na voordat ze een pand leeg laten staan. Als er controle door de overheid is bestaat er het risico op omkoping van de dienstdoende ambtenaar (het gaat immers om veel geld, en ja, er worden ambtenaren omgekocht), en het risico op menselijke fouten; zoals het vergeten dat een woning jaren leeg staat.
Ook dat vreemde argument laten we dan ineens niét gelden als het om handhaving van andere regels gaat.
quote:
- Als het door een overheid tegengegaan zou worden, bijvoorbeeld door een boete, kan een speculant dat incalculeren. Lijkt me wederom onwenselijk
Kwestie van boetes hoog genoeg maken dat het niet meer lonend is, of boetes geleidelijk laten oplopen bij verstrijken van de tijd. Goede inkomstenbron voor gemeentes in dat geval. De speculant kiest vanzelf eieren voor z'n geld.
quote:
- en zo kan ik nog even doorgaan.
Ik denk het niet .
quote:
Burgers mogen trouwens ook geweld gebruiken tegen andere burgers in sommige gevallen. Maar dat wist je vast wel.
Zelfverdediging, appels & peren.
  Moderator dinsdag 13 oktober 2009 @ 00:06:41 #21
45833 crew  Fogel
pi_73634289
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 00:03 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Klopt.
[..]

Dan zet je er een anti-kraker in. Alle organisaties die ik ken vergoeden de eventuele schade aan je eigendom volledig. Als anti-kraker mag je trouwens niet eens een feestje organiseren. Zelfs over je eigen verjaardag doen ze moeilijk. Anti-krakers hebben ook de plicht om het schoon te houden, dus dan heb je voor die tijd nog een gratis schoonmaker en eventuele tuinman ook.
Je kunt natuurlijk ook een andere bekende erin laten zetten.

En het voordeel van anti-kraak: geef 2 weken van te voren een belletje dat je bijna uit de rimboe bent, en je huis is weer pico bello opgeruimd en zonder bewoner als je aankomt.
Welk deel van geen vreemden (en dat is voor mij iedereen die geen deel is van mijn gezin) in huis is onduidelijk?
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 00:07:18 #22
248844 Bowlingbal
pi_73634317
Ja, formeel heb je gelijk hoor. We zetten als overheid niet zo vaak vrijwilligers in om een overheidstaak te vervullen. Maar krakers voeren mijns inziens bijzonder goed hun functie in.
- Donald Love
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 00:08:50 #23
248844 Bowlingbal
pi_73634363
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 00:06 schreef Fogel het volgende:

[..]

Welk deel van geen vreemden (en dat is voor mij iedereen die geen deel is van mijn gezin) in huis is onduidelijk?
Niets, maar ik denk dat je dan inderdaad pech hebt in die ene uitzonderlijke situatie met die eisen. Als je trouwens een baan hebt welke dat zou vereisen lijkt het me ook vreemd om én hier een hypotheek te hebben en op de plaats van bestemming. Het lijkt me dan logisch te gaan huren. Maar dat ben ik.
- Donald Love
pi_73634421
Anti-krakers hebben ineens veel minder rechten dan normale bewoners. Absurd en krom is dat eigenlijk. Een heel korte opzegtermijn, geen feestjes mogen organiseren... Bij normale huurders zouden we er schande van spreken, woongenot etc. Maar omdat antikrakers lage huur betalen, is het in orde als ze deze rechten inleveren. Dat het in feite noodgedwongen is omdat er te weinig normale woonruimte is, vergeten we dan voor het gemak maar even.

Anti-kraak moet je dus helemaal niet willen, het is een bijzonder kromme oplossing voor een probleem dat er helemaal niet zou moeten zijn als bestuurders eens hun handhavingstaak zouden oppakken.

Nu wil het toeval dat het gros van de bestuurders van grote steden een 'linkse' achtergrond heeft (PvdA, GroenLinks)...
  Moderator dinsdag 13 oktober 2009 @ 00:10:57 #25
45833 crew  Fogel
pi_73634424
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 00:08 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Niets, maar ik denk dat je dan inderdaad pech hebt in die ene uitzonderlijke situatie met die eisen. Als je trouwens een baan hebt welke dat zou vereisen lijkt het me ook vreemd om én hier een hypotheek te hebben en op de plaats van bestemming. Het lijkt me dan logisch te gaan huren. Maar dat ben ik.
Op de plaats van bestemming wordt uiteraard gewoon alles vergoed door de werkgever.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')