Ik denk dat ik het al snap... Primary partitions zijn dus échte, werkelijke partities op een schijf, terwijl een extended partition meer een soort mama is voor meerdere logische partities..ofzo. Raar uitleggenquote:Op donderdag 24 september 2009 15:39 schreef Cid het volgende:
[..]
Dat hangt van de definitie af die je aan "primary partition" geeftEen disk mag maar 4 partitiies bevatten, een limiet veroorzaakt door het MBR (Master Boot Record).
Voor sommige mensen is dit te weinig, en die willen meer partities maken. Daar is een speciaal soort partitie voor gemaakt, de extended partitie. Binnen zo'n partitie kan je weer logische partities maken zodat je over het limiet van 4 partities kan gaan.
Hier meer leesvoer als je het echt wil snappen:
http://www.pcguide.com/ref/hdd/file/structPartitions-c.html
quote:Op donderdag 24 september 2009 15:51 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Ik denk dat ik het al snap... Primary partitions zijn dus échte, werkelijke partities op een schijf, terwijl een extended partition meer een soort mama is voor meerdere logische partities..ofzo. Raar uitleggen. Zit ik op het goede spoor?
Jij komt er welquote:Op donderdag 24 september 2009 15:51 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Ik denk dat ik het al snap... Primary partitions zijn dus échte, werkelijke partities op een schijf, terwijl een extended partition meer een soort mama is voor meerdere logische partities..ofzo. Raar uitleggen. Zit ik op het goede spoor?
Ja. Een standaard PC BIOS kan een schijf in hooguit vier partities opdelen: de primaire partities. Die partities kun je direct met een bestandsysteem inrichten, maar een andere mogelijkheid is (maar dat kan maar bij 1 primary partition) om ze op te delen in logische partities, zoals jij aangeeft. Aan het aantal van die logische zit in principe niet echt een grens dacht ik, maar ze moeten allemaal binnen dezelfde extended partitie vallen.quote:Op donderdag 24 september 2009 15:51 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Maximaal 240 partities meen ik (in totaal).quote:Op donderdag 24 september 2009 16:42 schreef Iblis het volgende:
[..]
Aan het aantal van die logische zit in principe niet echt een grens dacht ik, maar ze moeten allemaal binnen dezelfde extended partitie vallen.
Yay!quote:
Ik dacht dat zoiets een OS beperking was doordat een logische partitie begint met een pointer naar de volgende logische partitie, en die weer naar de daarop volgende, enz. en dat dat in principe zo door kan gaan, maar b.v. DOS kon hooguit C:\ t/m Z:\ reserveren dacht ik. Omdat C primair moest zijn (anders bootte DOS niet, en misschien Windows ook nog steeds niet) hield je dan max 23 over. Ik weet niet wat Windows XP doet als je er zoveel hebt. (Niet dat het ergens goed voor is.)quote:Op donderdag 24 september 2009 16:49 schreef wdn het volgende:
[..]
Maximaal 240 partities meen ik (in totaal).
236 extended partities.
Geen idee of je die kennis nodig hebt voor LPI, maar kwaad kan het niet.quote:Op donderdag 24 september 2009 16:35 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Mooi, zo komt die LPI er wel.
.
Zijn er hier gecertificeerde guru's eigenlijk?.
quote:Op donderdag 24 september 2009 14:30 schreef ralfie het volgende:
Newbie meldt!
Ik probeer al enige tijd te remotedesktoppen van win7 naar ubuntu 9.04. Eerst had ik tightvnc met xrdp 0.4.0, wat voor xp sp1 goed werkt, maar, naar het schijnt, gebruiken xp sp3 en hoger een iets ander protocol. Goed, 0.4.1. was daarvoor aangepast, dus 0.4.0 verwijderd en 0.4.1 geinstalleerd en draaiend nu. Echter, ik kan nog steeds niet inloggen (ook niet met xp) "De client kan vanwege een beveiligingsfout geen verbinding met de externe computer maken. Controleer of u zich bij het netwerk heeft aangemeld en probeer opnieuw verbinding te maken".
Ik heb geen idee waar dit door komt. Google levert alleen wat vage ideeen op
2 things you might want to check:
1) is xrdp running as root -> ja
2) did you set a password for vnc? (vnc4passwd) -> ja
Een van de guru's nog leuke ideen ?
ps: liever geen alternatieven als vnc, aangezien ik later wil connection via werk, wat alleen met windows remote desktop kan.
Gevonden in de Linux Kernel documentatie:quote:Op donderdag 24 september 2009 16:59 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik dacht dat zoiets een OS beperking was doordat een logische partitie begint met een pointer naar de volgende logische partitie, en die weer naar de daarop volgende, enz. en dat dat in principe zo door kan gaan, maar b.v. DOS kon hooguit C:\ t/m Z:\ reserveren dacht ik. Omdat C primair moest zijn (anders bootte DOS niet, en misschien Windows ook nog steeds niet) hield je dan max 23 over. Ik weet niet wat Windows XP doet als je er zoveel hebt. (Niet dat het ergens goed voor is.)
En daar vind ik over in de Partition-HOWTO:quote:Op donderdag 24 september 2009 19:30 schreef wdn het volgende:
For Linux/i386, partitions 1-4 are the primary partitions, and 5 and above are logical partitions.
Other versions of Linux use partitioning schemes appropriate to their respective architectures.
Designkeus van Linux dus.quote:The primary partition used to house the logical partitions is called an extended partition and it has its own file system type (0x05). Unlike primary partitions, logical partitions must be contiguous. Each logical partition contains a pointer to the next logical partition, which implies that the number of logical partitions is unlimited. However, linux imposes limits on the total number of any type of partition on a drive, so this effectively limits the number of logical partitions. This is at most 15 partitions total on an SCSI disk and 63 total on an IDE disk.
Coolquote:Op donderdag 24 september 2009 19:43 schreef Iblis het volgende:
[..]
En daar vind ik over in de Partition-HOWTO:
[..]
Designkeus van Linux dus.
Die was best simpelquote:
quote:Op vrijdag 25 september 2009 07:30 schreef wdn het volgende:
[..]
CoolEn zolang de Linux kernel meer mogelijkheden heeft dan de windows kernel vind ik het best.
Denk niet dat ik ooit aan de 63 kom![]()
[..]
Die was best simpel
Dat betreft vragen zoals deze:
http://www.lpi.org/eng/ce(...)101_sample_questions
http://www.lpi.org/eng/ce(...)102_sample_questions
Je maakt conclusies die nergens op slaanquote:Op vrijdag 25 september 2009 10:12 schreef Cid het volgende:
[..]
![]()
Waarom geen praktijk examens? Moeilijker te organizeren maar in mijn ogen zoveel meer waard dan een multiplechoice formuliertje...
Dus er is ook een parktijk deel? Als in, hier heb je een PC en laat maar zien wat je kan?quote:Op vrijdag 25 september 2009 10:24 schreef wdn het volgende:
[..]
Je maakt conclusies die nergens op slaan
Dat is slechts een voorbeeldje van wat er gevraagd wordt tijdens een LPI-1 examen
Nee, LPI is alleen maar multiple gok. Twee examens per niveau.quote:Op vrijdag 25 september 2009 10:43 schreef Cid het volgende:
[..]
Dus er is ook een parktijk deel? Als in, hier heb je een PC en laat maar zien wat je kan?
Mja, maar vaak zorgen distributiescripts er juist wel voor dat eventueel PID-files opgeruimd worden, de juiste config-parameters worden gegeven, enz. Apachectl is natuurlijk leuk, maar ik zou het alleen gebruiken als je distro niets anders biedt.quote:Op vrijdag 25 september 2009 10:56 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Nee, LPI is alleen maar multiple gok. Twee examens per niveau.
Het is ook niet gericht op één smaak, het idee is dat je met elke Linux variant moet kunnen werken. Dus niet '#service httpd restart', maar '#/usr/sbin/apachectl restart'.
Ohhhhhhh zo. Dan snapte ik je even nietquote:Op vrijdag 25 september 2009 10:43 schreef Cid het volgende:
[..]
Dus er is ook een parktijk deel? Als in, hier heb je een PC en laat maar zien wat je kan?
Ja, maar dat is niet het antwoord dat je op een LPI examen moet gevenquote:Op vrijdag 25 september 2009 11:01 schreef Iblis het volgende:
[..]
Mja, maar vaak zorgen distributiescripts er juist wel voor dat eventueel PID-files opgeruimd worden, de juiste config-parameters worden gegeven, enz. Apachectl is natuurlijk leuk, maar ik zou het alleen gebruiken als je distro niets anders biedt.
Vaak maak je door al die dingen direct te doen namelijk standaardmechanismen van je distro kapot.
Dat is niet helemaal waar, bij LPI2 kun je vragen over package management krijgen waarbij het dan bijvoorbeeld gaat over rpm of dpkg.quote:Op vrijdag 25 september 2009 11:08 schreef wdn het volgende:
Op een LPI examen krijg je echt geen enkele distro afhankelijke vraag en een distro afhankelijk antwoord is altijd fout![]()
Ik hoorde van een collega dat je geen simulatiedingen hebt zoals bij Microsoft examens, maar hij moest wel uit het blote hoofd een scriptje opschrijven en dat soort dingen. Dus je moet je wel je commando's en parameters kennen, zei hij. Maar hij heeft hem wel een paar jaar geleden gedaan dus geen idee of het nog hetzelfde is.quote:Op vrijdag 25 september 2009 10:43 schreef Cid het volgende:
[..]
het groote verschil tussen MS en *nix is dat:quote:Op vrijdag 25 september 2009 11:27 schreef Witchfynder het volgende:
Ik hoorde van een collega dat je geen simulatiedingen hebt zoals bij Microsoft examens, maar hij moest wel uit het blote hoofd een scriptje opschrijven en dat soort dingen. Dus je moet je wel je commando's en parameters kennen, zei hij. Maar hij heeft hem wel een paar jaar geleden gedaan dus geen idee of het nog hetzelfde is.
En deze rant is relevant voor dit topic, want?quote:Op vrijdag 25 september 2009 12:48 schreef mr4hughz het volgende:
[..]
het groote verschil tussen MS en *nix is dat:
MS zegt: Je kan *iets* doen en *zo moet het er *theoretisch* uit zien, heel erg verkoop technisch gericht en veel praat weinig "doen". Dus je weet hoe het eruit ziet maar zonder zelf praktijk ervaring en weeten waar je moet zoeken is het lastig
*nix zegt: leer veel commando's uit het hoofd en "standaarden" maar er is geen uniformiteit .. je ziet zelf maar hoe je het doet en wat je ervan maakt.
!!!NOFI !!!
In de praktijk maak ik sneller met windows een super netwerk die erg gebruiks vriendelijk is.
Doe ik hetzelfde met *nix dan ben ik veel langer bezig om te configureren en de juiste software te zoeken die doet wat ik wil, hoe ik het wil (niet gesproken dat ik veel mis binnen een organisatie aan functionaliteit)
*nix gasten klagen vaak over MS gasten dat ze geen drol weten (niet geheel onterecht), maar visa versa snappen *nix gasten vaak niet "tha big picuture" en "gebruiks vriendelijkheid".
!!!/NOFI !!!
IMHO ben ik liever een *nix beheerder dan Windows beheerder omdat *nix beheerders "godden" zijn en gevreest worden in het bedrijfsleven en kunnen doen en laten wat ze willen. Terwijl Windows beheerders enorm aan de riem vast liggen en weinig intressante dingen voor hun kiezen krijgen omdat er "teveel zijn" (dus waarom zouden ze de kennis hebben redeneren ze vaak)
quote:Op vrijdag 25 september 2009 12:48 schreef mr4hughz het volgende:
[..]
MS zegt: Je kan *iets* doen en *zo moet het er *theoretisch* uit zien, heel erg verkoop technisch gericht en veel praat weinig "doen". Dus je weet hoe het eruit ziet maar zonder zelf praktijk ervaring en weeten waar je moet zoeken is het lastig
*nix zegt: leer veel commando's uit het hoofd en "standaarden" maar er is geen uniformiteit .. je ziet zelf maar hoe je het doet en wat je ervan maakt.
!!!NOFI !!!
In de praktijk maak ik sneller met windows een super netwerk die erg gebruiks vriendelijk is.
Doe ik hetzelfde met *nix dan ben ik veel langer bezig om te configureren en de juiste software te zoeken die doet wat ik wil, hoe ik het wil (niet gesproken dat ik veel mis binnen een organisatie aan functionaliteit)
*nix gasten klagen vaak over MS gasten dat ze geen drol weten (niet geheel onterecht), maar visa versa snappen *nix gasten vaak niet "tha big picuture" en "gebruiks vriendelijkheid".
!!!/NOFI !!!
IMHO ben ik liever een *nix beheerder dan Windows beheerder omdat *nix beheerders "godden" zijn en gevreest worden in het bedrijfsleven en kunnen doen en laten wat ze willen. Terwijl Windows beheerders enorm aan de riem vast liggen en weinig intressante dingen voor hun kiezen krijgen omdat er "teveel zijn" (dus waarom zouden ze de kennis hebben redeneren ze vaak)
Holy crap...je kunt beter een taalkundige inhuren, want dit is echt amper te volgenquote:Op vrijdag 25 september 2009 12:48 schreef mr4hughz het volgende:
[..]
!!!NOFI !!!
!!!/NOFI !!!
Op wat voor manier?quote:Op vrijdag 25 september 2009 13:45 schreef wdn het volgende:
Oh en de praktijk hier is dat de windows mannen het moeilijker hebben dan de linux mannen![]()
Tip: Gij zult geen telnet server draaien op uw webserverquote:Op vrijdag 25 september 2009 13:45 schreef wdn het volgende:
Ik sluit me aan bij Antaresje
Grote voordeel van de manier van werken van LINUX is dat je met slechts een verbinding over telnet al je services kunt fixen mocht er iets onderuit zijn gaan. Via een iphone over telnet/ssh naar je Linux bak een apache of een mysl restarten. Geen probleem![]()
Ja het is wat meer op kennis gebaseerd. Niks mis mee vind ik
Oh en de praktijk hier is dat de windows mannen het moeilijker hebben dan de linux mannen![]()
Het was maar een voorbeeldquote:Op vrijdag 25 september 2009 14:09 schreef Cid het volgende:
[..]
Tip: Gij zult geen telnet server draaien op uw webserver
Spamfilters, exploits, systeembeheerders die torrent servers opzettenquote:
Ach, torrent servers, game servers...daar zijn ze toch voor?quote:Op vrijdag 25 september 2009 14:15 schreef wdn het volgende:
[..]
Het was maar een voorbeeld
[..]
Spamfilters, exploits, systeembeheerders die torrent servers opzetten
En nog wat van die zooi.
Je hebt gelijk .. moet ik wel wat aan doen.quote:Op vrijdag 25 september 2009 13:41 schreef Witchfynder het volgende:
Holy crap...je kunt beter een taalkundige inhuren, want dit is echt amper te volgen.
Ja en Nee,quote:Maar je bedoelt dus...met MS-producten kun je sneller wat neerzetten, maar omdat je weinig hoeft te configureren enzo, zijn de beheerders niet van hoog niveau, terwijl bij Unix/Linux/Solaris je veel zelf moet klussen, waardoor de beheerders theoretisch over meer kennis en vaardigheden zouden moeten beschikken?
Ik weet niet of dat waar is. Ik denk dat Unix/Linux/Solaris-typetjes wel meer outside the box denken en wat avontuurlijker zijn. Althans, dat zie ik wel bij de Linuxmannetjes bij mijn werkgever.
En hoe kom je aan deze wijsheid? Ik hoop geen praktijdervarnigquote:Op vrijdag 25 september 2009 15:49 schreef mr4hughz het volgende:
[..]
Je hebt gelijk .. moet ik wel wat aan doen.
[..]
Ja en Nee,
*nix gasten zijn beter in troubleshooting en zeer flexibel over een 9600baud modem kan je alles met je serverpark uitvogelen. (in theorie)
En alles is met ductape aan elkaar geplakt, MacGyver-style .. en wat zeur je nu het werkt toch? Hell wat er werkt, werkt 20x beter dan Windows
Windows dodo's zijn klant vriendelijker en meer klant gericht, ze hebben mooie praatjes maar gaatjes vullen doen ze niet echt, maaruh de Mr Gates dodod is zit wel op een berg geld waar veel mensen jalours op zijn.
Zolang 1 van de 2 niet de + punten van de ander pakt is het nog steeds vrij spel in de comptuer wereld.
damn, zo ga je snel een discussie in, offtopic dus...quote:Op vrijdag 25 september 2009 13:41 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Holy crap...je kunt beter een taalkundige inhuren, want dit is echt amper te volgen.
Maar je bedoelt dus...met MS-producten kun je sneller wat neerzetten, maar omdat je weinig hoeft te configureren enzo, zijn de beheerders niet van hoog niveau, terwijl bij Unix/Linux/Solaris je veel zelf moet klussen, waardoor de beheerders theoretisch over meer kennis en vaardigheden zouden moeten beschikken?
Ik weet niet of dat waar is. Ik denk dat Unix/Linux/Solaris-typetjes wel meer outside the box denken en wat avontuurlijker zijn. Althans, dat zie ik wel bij de Linuxmannetjes bij mijn werkgever.
helaas .. wel dus .. geen van beiden zijn beste partij, maar er is ook geen echt slechte ..quote:Op vrijdag 25 september 2009 15:57 schreef Cid het volgende:
En hoe kom je aan deze wijsheid? Ik hoop geen praktijdervarnig
Herlaarzen valt best wel mee, verwijt ligt eerder bij slechte beheerder/hardware dan bij MS.quote:Op vrijdag 25 september 2009 19:33 schreef Joooo-pi het volgende:
damn, zo ga je snel een discussie in, offtopic dus...
Maar ik wou toch nog toevoegenDat je met een microsoft server blijft ouwehoeren met reboots (ivm updates) en crashes. Errug vervelend voor een server.
Krijg je bij LPI-1 dus ook, over rpm/dkpg, althans dat is mij vertelt tijdens de training.quote:Op vrijdag 25 september 2009 11:20 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar, bij LPI2 kun je vragen over package management krijgen waarbij het dan bijvoorbeeld gaat over rpm of dpkg.
Zou best kunnen, is al weer een hele tijd geleden dat ik m'n LPI 2 haaldequote:Op vrijdag 25 september 2009 21:05 schreef saban het volgende:
[..]
Krijg je bij LPI-1 dus ook, over rpm/dkpg, althans dat is mij vertelt tijdens de training.
Geen idee hoe ver ze zijn eigenlijk bij VMware, maar de virtuele grafische kaart moet dat ondersteunen. Vroeger was dat in ieder geval niet zoquote:Op zondag 27 september 2009 19:27 schreef new_guy1 het volgende:
Iemand wel is Compiz Fusion werkend gekregen in VMware Workstation...?
Niet ver genoeg dus.quote:Op zondag 27 september 2009 20:18 schreef Cid het volgende:
[..]
Geen idee hoe ver ze zijn eigenlijk bij VMware, maar de virtuele grafische kaart moet dat ondersteunen. Vroeger was dat in ieder geval niet zo
Daar is maar één goed antwoord op mogelijk:quote:Op woensdag 30 september 2009 18:04 schreef new_guy1 het volgende:
Iemand ervaring met goeie fulldisk encryption met een startup password?
Waarvoor dank! Ik ga die is even goed bekijken.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 16:15 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Daar is maar één goed antwoord op mogelijk:
http://www.truecrypt.org/
Fixed: http://www.linuxwireless.org/en/users/Drivers/b43quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 16:17 schreef new_guy1 het volgende:
Kan iemand me misschien in de juiste richting wijzen?
Distro: Fedora 11 (2.6.29.4-167.fc11.x86_64)
HP8510p
- schone installatie
- alle updates gedraaid
Hoe kan ik connecten naar een WIFI netwerk? Ik zou verwachten dat ik een scan moet kunnen doen om te zien welke netwerken in de buurt zijn. Ik krijg dit grafisch echter niet voor elkaar...?
Via CLI ( iwlist scan) geeft het volgende:
wlan1 Failed to read scan data : Resource temporarily unavailable
Als ik ga naar System > Administration > Network Device Controle dan staat wlan0 op inactive. Deze kan ik echter niet activeren? Button blijft grayed out...
Iemand een hint?
Ziet er niet slecht uit, jammer dat ze de hebben besloten de Intel GMA 500 / poulsbo niet te supporten. Heb ik weer: koop je een netbook met een van de weinige (enige?) chipset waar Intel geen opensource drivers voor heeft.quote:Op woensdag 30 september 2009 20:35 schreef Joooo-pi het volgende:
Morgen komt de beta van Karmic Koala uit. Ik draai de alpha al een paar maanden en heb de grafische vormgeving dus een beetje kunnen volgen.
Ik vind het opstarten erg mooi geworden. Het bureaublad vind ik nu nog wat te fel, maar misschien is dat morgen nog anders bij de beta release.
Wat vinden jullie ervan?
paar plaatjes, ik weet dus niet of alles zo blijft:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zit je eigenlijk op de ubuntuforums? Of op #ubuntu+1?quote:Op woensdag 30 september 2009 20:35 schreef Joooo-pi het volgende:
Morgen komt de beta van Karmic Koala uit. Ik draai de alpha al een paar maanden en heb de grafische vormgeving dus een beetje kunnen volgen.
Waarom komt dat ding met een intel temperatuur te voorschijn als ik een AMD proc hebquote:home hooks # sensors
asb100-i2c-1-2d
Adapter: SMBus nForce2 adapter at 5500
VCore 1: +1.62 V (min = +1.26 V, max = +1.90 V)
+3.3V: +3.36 V (min = +2.96 V, max = +3.63 V)
+5V: +4.92 V (min = +4.49 V, max = +5.51 V)
+12V: +11.55 V (min = +9.55 V, max = +14.41 V)
-12V (reserved):
-12.07 V (min = -0.00 V, max = -0.00 V)
-5V (reserved):
-5.06 V (min = -0.00 V, max = -0.00 V)
CPU Fan: 8035 RPM (min = -1 RPM, div = 2)
Chassis Fan:
5314 RPM (min = 168750 RPM, div = 2)
Power Fan:5357 RPM (min = -1 RPM, div = 2)
M/B Temp: +30 C (high = +80 C, hyst = +75 C)
CPU Temp (Intel):
+38 C (high = +80 C, hyst = +75 C)
Power Temp:
-0 C (high = +80 C, hyst = +75 C)
CPU Temp (AMD):
+25 C (high = +80 C, hyst = +75 C)
vid: +1.600 V (VRM Version 9.0)
alarms:
w83l785ts-i2c-1-2e
Adapter: SMBus nForce2 adapter at 5500
temp: +46 C (high = +110 C)
home hooks #
Volgens dit artikel zijn er 2 manieren om de temperatuur te berekenen aan de hand van de waarde die uit het register komt. Denk dat je het daar een beetje in moet zoeken.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 13:36 schreef WyriHaximus het volgende:
Hmm leuk vraagje:
[..]
Waarom komt dat ding met een intel temperatuur te voorschijn als ik een AMD proc heb. Intel temperatuur lijkt me ook een stuk aannemelijker dan de AMD temperatuur. Wat denken jullie, welke temperatuur moet ik van uit gaan??
Ik zit niet op een van de forums. Ik heb relatiefquote:Op maandag 5 oktober 2009 23:04 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Zit je eigenlijk op de ubuntuforums? Of op #ubuntu+1?
IIG, ik draai Karmic ook al een tijd, maar heb niks van deze wijzigingen gezien (KDE gebruiker). Vind Karmic wel een puike release tot nu toe. Enige probleem wat ik heb is met libc6, en die heb ik sinds alpha4 niet meer geupgrade. Ben nu ook heeeeeel huiverig om het wel te doen. Moet 't eigenlijk een keer doen en een bug report aanmelden, maar vind m'n machine zo ook wel goed draaien
@Thomas, das behoorlijk kut. Ik draai hier met alleen maar Intel spul en het werkt vlekkeloos.
Ben er ondertussen achter dat de AMD temperatuur altijd op de 25 graden blijft terwijl de Intel temperatuur schommelt. Ga er van uit dat de Intel temperatuur dan kloptquote:Op dinsdag 6 oktober 2009 14:46 schreef L0we het volgende:
[..]
Volgens dit artikel zijn er 2 manieren om de temperatuur te berekenen aan de hand van de waarde die uit het register komt. Denk dat je het daar een beetje in moet zoeken.
http://www.alcpu.com/CoreTemp/howitworks.html
Opensource ATI drivers die standaard bij Fedora 11 zittenquote:
Op mijn laptop (met ati-kaart) heb ik gewoon een installatie van Fedora gedaan, en desktop effects werkten out-of-the-boxquote:Op zaterdag 10 oktober 2009 13:21 schreef new_guy1 het volgende:
Tell me please... Ik probeer Compiz werkend te krijgen met ATI drivers. Lukt echter van geen meter (installatie van de drivers krijg ik niet voor elkaar). Heb jij Compiz draaien...? zou je willen delen hoe?
quote:[Message] Kernel Module : Trying to install a precompiled kernel module.
[Message] Kernel Module : Precompiled kernel module version mismatched.
[Message] Kernel Module : Found kernel module build environment, generating kernel module now.
AMD kernel module generator version 2.1
doing Makefile based build for kernel 2.6.x and higher
rm -rf *.c *.h *.o *.ko *.GCC* .??* *.symvers
make -C /lib/modules/2.6.29.4-167.fc11.x86_64/build SUBDIRS=/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x modules
make[1]: Entering directory `/usr/src/kernels/2.6.29.4-167.fc11.x86_64'
CC [M] /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.o
CC [M] /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/kcl_acpi.o
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/kcl_acpi.c:431:6: warning: #warning "ACPI notification wrapping won't work."
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/kcl_acpi.c:464:6: warning: #warning "ACPI notification wrapping won't work."
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/kcl_acpi.c:490:6: warning: #warning "ACPI notification wrapping won't work."
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/kcl_acpi.c:514:6: warning: #warning "ACPI notification wrapping won't work."
CC [M] /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/kcl_agp.o
CC [M] /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/kcl_debug.o
CC [M] /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/kcl_ioctl.o
CC [M] /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/kcl_io.o
CC [M] /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/kcl_pci.o
CC [M] /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/kcl_str.o
CC [M] /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/kcl_wait.o
LD [M] /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/fglrx.o
Building modules, stage 2.
MODPOST 1 modules
CC /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/fglrx.mod.o
LD [M] /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/fglrx.ko
make[1]: Leaving directory `/usr/src/kernels/2.6.29.4-167.fc11.x86_64'
build succeeded with return value 0
duplicating results into driver repository...
done.
You must change your working directory to /lib/modules/fglrx
and then call ./make_install.sh in order to install the built module.
- recreating module dependency list
- trying a sample load of the kernel modules
failed.
[Error] Kernel Module : Failed to install compiled kernel module - please consult readme.
quote:[root@fedora11 fglrx]# ./make_install.sh
- recreating module dependency list
- trying a sample load of the kernel modules
FATAL: Error inserting fglrx (/lib/modules/2.6.29.4-167.fc11.x86_64/kernel/drivers/char/drm/fglrx.ko): Operation not permitted
failed.
768 Mb RAM bij karmic met 2Gb swapquote:Op zaterdag 10 oktober 2009 22:28 schreef slacker_nl het volgende:
Hoeveel ram heb je in beide machines?
Nee, het karmic systeem is 32 bit.quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:33 schreef slacker_nl het volgende:
Is je karmic ook 64 bits?
Denk dat je het probleem daar moet zoeken. Ben benieuwd hoe je Jaunty het zou doen met 32 bits OS. Aangezien je maar 2 GB RAM hebt lijkt me die 64 bits versie niet noodzakelijk.
Ik wacht eerst op de release van Karmic (de definitieve versie). Dan ga ik de Jaunty upgraden en kijken of het dan beter is. Kan daarna altijd nog naar 32 bit gaan.quote:Op maandag 12 oktober 2009 22:27 schreef slacker_nl het volgende:
Ik zou bijna zeggen, zet er eens Jaunty 32 bit op en vergelijk de twee dan..
rechter muisknop -> add to panel -> clockquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:57 schreef new_guy1 het volgende:
Stel nou dat ik zo slim ben geweest om in Genome de tijd en datum van het panel te verwijderen (rechter bovenhoek) hoe kan ik die dan weer terug krijgen..?
geen probleemquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:11 schreef new_guy1 het volgende:
Wel als je verwacht dat die optie aan de rechterkant van de dubbele streep zit en niet aan de linker...
Maar bedankt.
Komt door de koe krachten van apt-getquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:11 schreef PiRANiA het volgende:
Cool op de Nokia N900
Alles installeren met apt-get, updaten enzo ook.
Debian
Ik heb ook Jaunty x64 op een machine met 4GB RAM en een ATI 4670 videokaart. Als ik Compiz aan zet en ik draai VLC en een Flashsite dan loopt het beeld vaak compleet vast. Ik zit dan met dezelfde vraag als jij min of meer; is het de videodriver, Flash of is het misschien Compiz?quote:Op zondag 11 oktober 2009 13:26 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
768 Mb RAM bij karmic met 2Gb swap
en
2Gb RAM bij Jaunty x64 met 2Gb swap
Komt het van Karmic, of van Firefox 3.5 (vs. 3.0) of is het de flash-plugin, welke een beta is voor Jaunty x64 ??
Alle technische specs spreken in het voordeel van de Jaunty machine.
De flash implementatie op Linux (of eigenlijk alles behalve Windows) is gewoon bagger. Simpel youtube video'tje trekt hier ook 1 core volledig met zich mee. Gelukkig heb ik er tweequote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:56 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Ik heb ook Jaunty x64 op een machine met 4GB RAM en een ATI 4670 videokaart. Als ik Compiz aan zet en ik draai VLC en een Flashsite dan loopt het beeld vaak compleet vast. Ik zit dan met dezelfde vraag als jij min of meer; is het de videodriver, Flash of is het misschien Compiz?
Maar het is toch raar dat het goed draait op een oud bakkie en hapert op een normaal tot goed systeem.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 14:05 schreef Cid het volgende:
[..]
De flash implementatie op Linux (of eigenlijk alles behalve Windows) is gewoon bagger. Simpel youtube video'tje trekt hier ook 1 core volledig met zich mee. Gelukkig heb ik er twee
wow, dat kan wel wat worden!quote:Op woensdag 21 oktober 2009 20:27 schreef PiRANiA het volgende:
[ afbeelding ] http://webwereld.nl/nieuw(...)tegen-windows-7.html
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | iwl3945 96244 0 lbm_iwl_mac80211 242292 1 iwl3945 rfkill 8596 2 iwl3945 led_class 6020 1 iwl3945 lbm_iwl_cfg80211 33248 2 iwl3945,lbm_iwl_mac80211 lsmod.iwl.hardy-2.6.24-25-generic iwl3945 89840 0 iwlwifi_mac80211 219236 1 iwl3945 cfg80211 15112 1 iwlwifi_mac80211 |
Ik vermoed van niet, maar MS heeft sinds kort een tool die dat wel kan. klik hier voor uitlleg en download. Werkt uiteraard niet onder Linux, maar leef je uit en probeer het in Wine aan de gang te krijgenquote:Op maandag 26 oktober 2009 20:28 schreef Joooo-pi het volgende:
Kan ik in ubuntu een opstart USB stick maken van windows 7, a.d.h.v. de ISO file? Net zoals ik een een USB opstart disk kan maken voor ubuntu zelf?
Dank, dat werkt inderdaad voor komma i.p.v. punt. Voor de rest bijft het systeem wel met inches werken. De marges kan ik handmatig aanpassen, maar als je dan bij paginainstellingen de paginagrote wilt veranderen houdt ie het weer lekker bij inches. Jammer dat dat niet systeembreed gezet kan worden.quote:Op zondag 25 oktober 2009 22:47 schreef Lod het volgende:
Open OpenOffice. Ga naar Tools - Options. Links staat dan ergens Language Settings en bij languages kun je de locale aangeven, in dit geval Nederlands.
Ik heb de engelse versie dus ik weet niet precies wat de nederlandse teksten zijn in openoffice. Zal wel iets zijn van Extra - Opties - Taal instellingen.
Leuke tip.quote:Op maandag 26 oktober 2009 20:33 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Ik vermoed van niet, maar MS heeft sinds kort een tool die dat wel kan. klik hier voor uitlleg en download. Werkt uiteraard niet onder Linux, maar leef je uit en probeer het in Wine aan de gang te krijgen
handigquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:16 schreef PiRANiA het volgende:
Nog een leuke tip:
Als je sudo vergeet ergens voor te zetten, bijvoorbeeld:
$ apt-get install wine
dan kan je door:
$ sudo !!
het laatst ingevoerde commando onder sudo laten uitvoeren
1 2 3 4 5 | ls -altr !$ rm !$ rmdir !$ echo !$ |
Hier ook. Met de vorige versie kon ik YouTube niet full-screen bekijken, nu gaat dat prima.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 01:58 schreef Bowlingbal het volgende:
En ligt het aan mij, of lopen flashvideos nu ineens een stuk lekkerder?
Iemand hier tips over? Of opnieuw installerenquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 21:17 schreef Joooo-pi het volgende:
wtf? Ik heb echt problemen met de fresh karmic install op mijn hobby pc.
Leek eerst goed, maar sinds ik de nvidia 173 driver had geistalleerd gaat de monitor resolutie "out of range" als ik inlog als mijn normale gebruiker.
Als ik dan naar CLI ga en ik stop de GDM, log in als root en herstart X, dan doet ie het wel goed.
Wat moet ik doen?
Ik ben al aan het klooien met xorg.conf, maar dat helpt niet: immers voor de root werkt het wel goed!
Dus toch! Dacht het al op mijn laptop te merken... Vandaag maar mijn desktop ook upgradenquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 01:58 schreef Bowlingbal het volgende:
1 |
1 |
1 2 3 4 5 6 7 8 | Mode:Managed Frequency:2.412 GHz Access Point: Not-Associated Tx-Power=20 dBm Retry long limit:7 RTS thr:off Fragment thr:off Power Management:off Link Quality:0 Signal level:0 Noise level:0 Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0 Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0 |
Je hoeft de command line niet in. In ubuntu zit standaard een handige network manager, klik eens op het icoontje in je systray. Daar alleen even wireless aanzetten en het netwerk kiezen, key invullen, klaar.quote:Op zondag 1 november 2009 12:04 schreef Bart het volgende:
Newbie meldt zich
Gelijk een probleem: op mijn laptop krijg ik WLAN niet aan de praat. Ik snap er niets van, ik kan wel SSID's 'zien' als ik in de terminal intik:
[ code verwijderd ]
Resultaat van
[ code verwijderd ]
is:
[ code verwijderd ]
Wie kan deze sinds-vanochtend-Ubuntu-gebruiker helpen
Dat ligt niet aan jou. Was me ook opgevallen!quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 01:58 schreef Bowlingbal het volgende:
Wireless is enabled, maar ik kan nergens een netwerk kiezen. Als ik links klik op dat network-icon dan heb ik twee netwerken: Auto Eth0, dat is mijn draadje, die is enabled en in gebruik. Bij Wireless Network staat echter: Device not Ready.quote:Op zondag 1 november 2009 12:19 schreef Farenji het volgende:
[..]
Je hoeft de command line niet in. In ubuntu zit standaard een handige network manager, klik eens op het icoontje in je systray. Daar alleen even wireless aanzetten en het netwerk kiezen, key invullen, klaar.
kill switchquote:Op zondag 1 november 2009 12:26 schreef wdn het volgende:
Ah!!!! heb je op je notebook de kill switch aanstaan misschien?
Is me ook al een paar keer gebeurd....
Als dit niet werkt zou je ook kunnen proberen om een alternatieve networkmanager te gebruiken - wicd is ook goed. Er lijkt nl niks mis te zijn met je wifi kaart en deze wordt zo te zien ook gewoon herkend.quote:THEN - I happened to push the wireless button on the laptop. This was the problem - after years, the wireless software in Ubuntu looks at this button on this particular laptop, at least. The other OSes I mentioned above also ignore the button, and of course the desktop system I have Karmic on does not have such a button.
Klopt, er zit een wireless button op deze laptop, maar die staat aan, lampje brandt. Deed ie gek genoeg eerst niet, maar nu ik wat heb zitten kutten in de console brandt ie opeens welquote:Op zondag 1 november 2009 12:39 schreef Farenji het volgende:
Ik vind met google meerdere mensen met dit probleem...
https://bugs.launchpad.ne(...)r-applet/+bug/435441
[..]
Als dit niet werkt zou je ook kunnen proberen om een alternatieve networkmanager te gebruiken - wicd is ook goed. Er lijkt nl niks mis te zijn met je wifi kaart en deze wordt zo te zien ook gewoon herkend.
Maar ik heb helemaal geen System>Administration>Networking, ik heb enkel System>Administration>Network Tools, maar daar kan ik alleen maar dingen doen als ping, tracert, enz...quote:With the driver loaded go to the panel System>Administration>Networking. Highlight your device and click properties. Enter your networking info, click ok then try to activate.
Ga naar System - Administration - Synaptic package managerquote:Op zondag 1 november 2009 12:53 schreef Bart het volgende:
[..]
Klopt, er zit een wireless button op deze laptop, maar die staat aan, lampje brandt. Deed ie gek genoeg eerst niet, maar nu ik wat heb zitten kutten in de console brandt ie opeens wel
Echter, nog steeds geen verbinding, device is nog steeds niet ready
Maar wicd, hoe installeer ik dat? Echt, ik moet hier 10.000 commands uit mijn hoofd gaan leren merk ik
Foutje denk ik, er wordt waarschijnlijk System - PREFERENCES - Network connections bedoeld.quote:Op zondag 1 november 2009 12:57 schreef Bart het volgende:
Op https://help.ubuntu.com/c(...)tingGuide#connection staat ook wat raars:
[..]
Maar ik heb helemaal geen System>Administration>Networking, ik heb enkel System>Administration>Network Tools, maar daar kan ik alleen maar dingen doen als ping, tracert, enz...
Daar heb ik alle gegevens ingevuld van mijn netwerk. Nog steeds werkt ie niet... Ik kan echter ook nergens grafisch zoeken naar verschillende draadloze netwerken, is daar niet iets voor?quote:Op zondag 1 november 2009 13:06 schreef Farenji het volgende:
[..]
Foutje denk ik, er wordt waarschijnlijk System - PREFERENCES - Network connections bedoeld.
1 2 3 4 5 | Distributor ID: Ubuntu Description: Ubuntu lucid (development branch) Release: 10.04 Codename: lucid |
Is dat een beetje werkbaar, die instabiele developmentversies? Ik heb met debian een tijdje unstable gedraaid maar werd alleen al van die nare dependency problemen al gek - dat je bijv bepaalde pakketten niet kon installeren omdat allerlei zooi opeens was hernoemd en dat nog niet alle pakketten dat doorhadden. En dan is debian unstable minder unstable vergeleken met de ubuntu development versie.quote:Op zondag 1 november 2009 13:29 schreef slacker_nl het volgende:
Ben weer helemaal up2date.
[ code verwijderd ]
Dat kwam dus doorquote:Op zondag 1 november 2009 12:53 schreef Bart het volgende:
[..]
Klopt, er zit een wireless button op deze laptop, maar die staat aan, lampje brandt. Deed ie gek genoeg eerst niet, maar nu ik wat heb zitten kutten in de console brandt ie opeens wel :')
1 |
1 2 3 | failed to boot default entries Press any key to continue |
Op dit moment het feitelijk nog Karmic. Er is nog niet superveel veranderd, zie m'n aptitude log hieronder.quote:Op zondag 1 november 2009 13:44 schreef Farenji het volgende:
Is dat een beetje werkbaar, die instabiele developmentversies? Ik heb met debian een tijdje unstable gedraaid maar werd alleen al van die nare dependency problemen al gek - dat je bijv bepaalde pakketten niet kon installeren omdat allerlei zooi opeens was hernoemd en dat nog niet alle pakketten dat doorhadden. En dan is debian unstable minder unstable vergeleken met de ubuntu development versie.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | [UPGRADE] binutils 2.20-0ubuntu1 -> 2.20-1ubuntu2 [UPGRADE] binutils-static 2.20-0ubuntu1 -> 2.20-1ubuntu2 [UPGRADE] cpp-4.4 4.4.1-4ubuntu8 -> 4.4.2-1ubuntu1 [UPGRADE] gcc-4.4 4.4.1-4ubuntu8 -> 4.4.2-1ubuntu1 [UPGRADE] gcc-4.4-base 4.4.1-4ubuntu8 -> 4.4.2-1ubuntu1 [UPGRADE] libc-bin 2.10.1-0ubuntu15 -> 2.10.1-3ubuntu1 [UPGRADE] libc-dev-bin 2.10.1-0ubuntu15 -> 2.10.1-3ubuntu1 [UPGRADE] libc6 2.10.1-0ubuntu15 -> 2.10.1-3ubuntu1 [UPGRADE] libc6-dev 2.10.1-0ubuntu15 -> 2.10.1-3ubuntu1 [UPGRADE] libc6-i686 2.10.1-0ubuntu15 -> 2.10.1-3ubuntu1 [UPGRADE] libgcc1 1:4.4.1-4ubuntu8 -> 1:4.4.2-1ubuntu1 [UPGRADE] libgomp1 4.4.1-4ubuntu8 -> 4.4.2-1ubuntu1 [UPGRADE] libpython2.6 2.6.4~rc2-0ubuntu1 -> 2.6.4-1ubuntu1 [UPGRADE] libstdc++6 4.4.1-4ubuntu8 -> 4.4.2-1ubuntu1 [UPGRADE] python 2.6.4~rc1-0ubuntu1 -> 2.6.4-0ubuntu2 [UPGRADE] python-minimal 2.6.4~rc1-0ubuntu1 -> 2.6.4-0ubuntu2 [UPGRADE] python2.6 2.6.4~rc2-0ubuntu1 -> 2.6.4-1ubuntu1 [UPGRADE] python2.6-minimal 2.6.4~rc2-0ubuntu1 -> 2.6.4-1ubuntu1 |
fstab mount je schijven bij het opstartenquote:Op zondag 1 november 2009 17:06 schreef Bart het volgende:
Begrijp ik nou goed dat fstab zegmaar de autoexec.bat is van Ubuntu? Wat ik daarin zet wordt automatisch uitgevoerd bij het opstarten? Of sla ik de plank nu volledig mis?
Ah... Dus als ik automatisch een samba-share van een server wil laden op mijn laptop, dan moet dat daarin?quote:Op zondag 1 november 2009 17:07 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
fstab mount je schijven bij het opstarten :)
1 |
System > Preferences > Startup applicationsquote:Op zondag 1 november 2009 17:08 schreef Bart het volgende:
[..]
Ah... Dus als ik automatisch een samba-share van een server wil laden op mijn laptop, dan moet dat daarin?
En ik wil iedere keer bij opstarten
[ code verwijderd ]
automatisch laten uitvoeren, hoe doe ik dat dan? Niet in fstab lijkt me...
Tnxquote:Op zondag 1 november 2009 17:20 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
System > Preferences > Startup applications
Add
Taken worden op alfabetische volgorde uitgevoerd.
in je fstab zou genoeg moeten zijn volgens mij.quote://server/map /lokalemap smbfs username=bart,password=ikhebeengrotepiemel 0 0
Ja.quote:Op zondag 1 november 2009 17:08 schreef Bart het volgende:
[..]
Ah... Dus als ik automatisch een samba-share van een server wil laden op mijn laptop, dan moet dat daarin?
Daar heb je /etc/network/interfaces voor, bijv:quote:En ik wil iedere keer bij opstarten
[ code verwijderd ]
automatisch laten uitvoeren, hoe doe ik dat dan? Niet in fstab lijkt me...
1 |
Ja, veel te moeilijk. Je kan gewoon de optie "auto" erbijzetten en dan wordt ie automatisch gemount.quote:Op zondag 1 november 2009 17:25 schreef Bart het volgende:
[..]
Tnx
Maar als ik dan standaard meerdere samba-shares wil mounten, zeg //server/muziek, //server/films, //server/afbeeldingen en //server/documenten, wat is dan het handigst? Die shares allemaal in fstab zetten, en dan bij Startup Apps meerdere regels invoeren van sudo mount blabla? Of doe ik nu veel te moeilijk?
Frozen bubble!quote:Op zondag 1 november 2009 19:35 schreef Geqxon het volgende:
Men, Ubuntu heeft Windows hier mooi vervangen. Ben enorm tevreden. Google Chrome werkt ook gewoon onder Ubuntu, kom ik net achter.
Ben nog wel opzoek naar een leuke freeby game om af en toe de tijd te doden. Tuxracer doet mij maar weinig...
Ik gebruik steeds vaker: apt-cache search "keyword" , en als ik dan iets gevonden heb: apt-get install applicatiequote:Op zondag 1 november 2009 19:47 schreef Geqxon het volgende:
Wat is eigenlijk de meerwaarde van Ubuntu Software Center boven Synaptics Package Manager? Je kunt met de eerste bijna niets installeren...
Ik heb het al gevonden, in de Engelse versie is het de "Pager" Widget die je moet toevoegen.....quote:Op zondag 1 november 2009 19:52 schreef Bowlingbal het volgende:
Toevoegen aan paneel > Werkbladwisselaar.
(Nederlandse versie)
Ik ben niet zo'n terminal persoon. Heb deze dan ook nog nooit geopend.quote:Op zondag 1 november 2009 19:56 schreef maartena het volgende:
[..]
Ik gebruik steeds vaker: apt-cache search "keyword" , en als ik dan iets gevonden heb: apt-get install applicatie
In de GUI gebruik ik gewoon Synaptic inderdaad..... in Kubuntu wordt deze niet standaard meer geinstalleerd, maar je kunt em wel snel apt-getten natuurlijk.
Je mist iets. Het is wel ‘nerdig’, maar het is ook ontzettend krachtig.quote:Op zondag 1 november 2009 20:01 schreef Geqxon het volgende:
Ik ben niet zo'n terminal persoon. Heb deze dan ook nog nooit geopend.
Aan de andere kant is het wel weer jammer dat de teminal bijna verplicht is om problemen op te lossen..... zeker als je gaat zoeken naar oplossingen voor een bepaald probleem, dan kom je oplossingen tegen die neerkomen op: "Je hoeft alleen maar even het volgende te editen met VI, en daarna alleen maar even de volgende commando's in te geven in een terminal.quote:Op zondag 1 november 2009 20:05 schreef Iblis het volgende:
Je mist iets. Het is wel ‘nerdig’, maar het is ook ontzettend krachtig.
Als mijn server ook over gaat op Ubuntu neem ik nog wel contact met je opquote:Op zondag 1 november 2009 19:29 schreef maartena het volgende:
Als laatste zat slechts OpenTTD 0.7.1 in de repository, en gaf de 0.7.3 .deb van OpenTTD een error mbt een "unresolvable dependency". Dus ben ik handmatig aan het compilen gegaan, en dat ging allemaal wel goed.
Dus helaas is het nog wel zo dat als het werkt..... dat alles prima werkt..... maar als het niet werkt, je wel wat kennis van zaken moet hebben om het op te lossen.
Ik ben er gelijk maar mee begonnen, beetje kloten en kijken wat het allemaal inhoudt, ik denk dat het wel handig is om het een beetje door te hebben...quote:Op zondag 1 november 2009 20:01 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Ik ben niet zo'n terminal persoon. Heb deze dan ook nog nooit geopend.
Klopt, maar het is gewoon niet mgelijk om overal een GUI voor te maken. In Windows kom je ook vroeg of laat in de Registry-editor binnen. Een groot verschil is echter (m.i.) dat die Registry-editor eigenlijk zeer beperkt is.quote:Op zondag 1 november 2009 20:13 schreef maartena het volgende:
[..]
Aan de andere kant is het wel weer jammer dat de teminal bijna verplicht is om problemen op te lossen..... zeker als je gaat zoeken naar oplossingen voor een bepaald probleem, dan kom je oplossingen tegen die neerkomen op: "Je hoeft alleen maar even het volgende te editen met VI, en daarna alleen maar even de volgende commando's in te geven in een terminal.
Ik heb er weinig problemen mee, maar de terminal is ook een afschrikker voor veel beginnende gebruikers die een klein probleem hebben.
Nexuizquote:Op zondag 1 november 2009 19:35 schreef Geqxon het volgende:
Ben nog wel opzoek naar een leuke freeby game om af en toe de tijd te doden. Tuxracer doet mij maar weinig...
Je moet m.i. die Terminal niet zien als een vervanging van GUI maar als een ander stuk randsoftware waarin je tal van commando’s kunt geven.quote:Op zondag 1 november 2009 20:19 schreef Geqxon het volgende:
Mwa, ik vind de GUI van Ubuntu en de randsoftware krachtig genoeg om alles te doen wat ik moet doen.
Problemen heb ik nog niet gehad, hier werkte alles gewoon gelijk. Enige "vervelende" puntje vond ik Ubuntu One, maar die heb ik gelijk gekilled met de Synaptics Package Manager.
Tja, als je een probleem met je auto moet fixen dan moet soms toch ook echt de motorkop open en kun je wat smeer aan je handen krijgen. Je ontkomt er niet aan. Ik vind het register van windows ook verre van gebruikersvriendelijk - eigenlijk is dat veel obscuurder dan de terminal met alle tools, die op zich heel logisch in elkaar zit en - in tegenstelling tot het windows register - zeer goed gedocumenteerd is. Het register is een ongecontroleerd oerwoud van grotendeels ongedocumenteerde mapjes en keys. Maar daar is iedereen blijkbaar aan gewend.quote:Op zondag 1 november 2009 20:13 schreef maartena het volgende:
[..]
Aan de andere kant is het wel weer jammer dat de teminal bijna verplicht is om problemen op te lossen..... zeker als je gaat zoeken naar oplossingen voor een bepaald probleem, dan kom je oplossingen tegen die neerkomen op: "Je hoeft alleen maar even het volgende te editen met VI, en daarna alleen maar even de volgende commando's in te geven in een terminal.
Ik heb er weinig problemen mee, maar de terminal is ook een afschrikker voor veel beginnende gebruikers die een klein probleem hebben.
openttd werkt zeker niet in karmicquote:Op zondag 1 november 2009 19:43 schreef CasB het volgende:
Openttd.En ik vermaak me wel met aislerot solitaite en freecell.
Tja, je moet je wel een beetje inlezen. Persoonlijk heb ik ook liever alles in een GUI, maar dat is niet altijd beschikbaar. Of je weet simpelweg niet wat je moet hebben. Ik kreeg dus mijn WLAN niet aan de praat, heb van alles doorgelezen op diverse sites, van alles uitgeprobeerd in die terminal, maar ik kreeg het niet voor elkaar. Op een gegeven moment dus WICD geprobeerd te installeren, en toen had ik het in een seconde gefixt. Maar dan moet je wel weten dat dat programma een GUI is voor wat jij voor elkaar wil krijgen! Zonder anderen die je dat vertellen kom je daar nooit achter...quote:Op zondag 1 november 2009 20:13 schreef maartena het volgende:
[..]
Sja, voor wat jij beschrijft heb ik in OS X het programma Automator. Een GUI.quote:Op zondag 1 november 2009 20:32 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je moet m.i. die Terminal niet zien als een vervanging van GUI maar als een ander stuk randsoftware waarin je tal van commando’s kunt geven.
Ik zie vaak een beetje een houding die de terminal afzet tegen de GUI, terwijl dat m.i. niet terecht is. Zelfs, of ook, in OS X is de Terminal nog een volwaardig onderdeel van het OS. Omdat als het om bepaalde dingen in batch uitvoeren heel krachtige mechanismen kent.
Het is een beetje alsof je, als je het met koken vergelijkt, leert hoe je met basisingrediënten zelf een maaltijd in elkaar kunt klussen, terwijl je anders maar moet wachten of er precies een kant & klaarmaaltijd is die je zoekt.
Maar natuurlijk sluit het een het ander niet uit.
Ik kan het niet installeren met de deb, geeft fout met libicu38.quote:
Versie 0.7.1 ja, niet versie 0.7.3quote:Op zondag 1 november 2009 20:46 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ik kan het niet installeren met de deb, geeft fout met libicu38.
werkt wel vanuit synaptic
Nee, dat dient echt een ander doel. Er is een reden dat je in je command-line commando’s als mdfind, mdls, enz. hebt. Nogmaals, het is niet óf Terminal, óf GUI, het is én.quote:Op zondag 1 november 2009 20:43 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Sja, voor wat jij beschrijft heb ik in OS X het programma Automator. Een GUI.
Dit.quote:Op zondag 1 november 2009 21:18 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, dat dient echt een ander doel. Er is een reden dat je in je command-line commando’s als mdfind, mdls, enz. hebt. Nogmaals, het is óf Terminal, óf GUI, het is én.
Rechtermuis op je panel, add widget, zoek naar pager, toevoegenquote:Op zondag 1 november 2009 19:33 schreef maartena het volgende:
En dan meteen even een paar vraagjes.....
Ik moet in KDE altijd "composting" weer aanzetten na het opstarten, op een of andere manier schakelt ie dat uit. Handmatig inschakelen werkt dan wel weer prima.
Ik ben mijn icoontje voor meerdere desktops kwijt van de taakbalk, en ik kan niet meer vinden hoe ik dat ding weer terug krijg.
Oh, Ubuntu heeft ook van die widgets? Dat zal mijn vrouw leuk vinden, die vroeg daar al naarquote:Op zondag 1 november 2009 22:22 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Rechtermuis op je panel, add widget, zoek naar pager, toevoegen
Dat zijn toch die dingen op het bureaubladquote:Op maandag 2 november 2009 07:13 schreef Bart het volgende:
[..]
Oh, Ubuntu heeft ook van die widgets? Dat zal mijn vrouw leuk vinden, die vroeg daar al naar
Je bedoelt die balken onderaan de quote en de post neem ik aan? Met welke browser zie je die? (Ik vraag dit even omdat je muiscursor naar die witte balk tussen postheader en post wijst, die is namelijk ‘normaal’).quote:Op zondag 1 november 2009 21:25 schreef Bowlingbal het volgende:
Wat wel jammer was, maar denk ik mijn fout, is dat ik in het begin kernel errors kreeg.
Na mijn verse installatie gaf mijn KVM kuren, waardoor ik de power er even af moest gooien.
Na 2-3 keer herstarten gaf hij dat echter niet meer.
Wat ik nu wel heb in 9.10, en dat heb ik niet op de netbook remix, zijn van die vage balken?
[ afbeelding ]
Heb ik ook met Firefox onder 9.10. Maar ik werk nu onder Chrome, zoveel sneller en de GUI is zoveel beter.quote:Op maandag 2 november 2009 08:59 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je bedoelt die balken onderaan de quote en de post neem ik aan? Met welke browser zie je die? (Ik vraag dit even omdat je muiscursor naar die witte balk tussen postheader en post wijst, die is namelijk ‘normaal’).
Nee, dit zijn widgets van KDE. Maar het zijn wel dingen zoals je ook op Mac/Windows hebt. Maar in KDE4.x is alles een widget (of plasmoid).quote:Op maandag 2 november 2009 07:13 schreef Bart het volgende:
[..]
Oh, Ubuntu heeft ook van die widgets? Dat zal mijn vrouw leuk vinden, die vroeg daar al naar
Waar heb je Chrome vandaan?quote:Op maandag 2 november 2009 10:45 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Heb ik ook met Firefox onder 9.10. Maar ik werk nu onder Chrome, zoveel sneller en de GUI is zoveel beter.
KDE, oke, ga ik eens checken. Bedanktquote:Op maandag 2 november 2009 12:26 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Nee, dit zijn widgets van KDE. Maar het zijn wel dingen zoals je ook op Mac/Windows hebt. Maar in KDE4.x is alles een widget (of plasmoid).
Als je KDE4.x op Suse, Fedora of Debian draait, ze zijn hetzelfde. Niet gelimiteerd aan Ubuntu dus
Je hoeft niet KDE helemaal te installeren voor de widgets hoor. Gebruik dan gewoon mijn bovenstaande tipquote:Op maandag 2 november 2009 12:34 schreef Bart het volgende:
[..]
KDE, oke, ga ik eens checken. Bedankt
Is er trouwens niet ergens een handig lijstje van must-have software voor n00bs?
Dankuquote:Op maandag 2 november 2009 12:32 schreef Bart het volgende:
[..]
http://www.google.com/chr(...)l=unstable_amd64_deb
En van "unstable" zou ik mij niets aantrekken, Chrome is hier zo stabiel als wat. Nog geen bugs meegemaakt, of andere gekkigheden.quote:
Ga ik ook mee aan de slagquote:Op maandag 2 november 2009 12:38 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Je hoeft niet KDE helemaal te installeren voor de widgets hoor. Gebruik dan gewoon mijn bovenstaande tip
screenlets.org, ook te vinden in de synaptic pakketbeheer. Gewoon in gnome, dus.
NPquote:
Hoezo dat dan?quote:
Dus je zegt nu eigenlijk dat je zelf ook tof bentquote:Op maandag 2 november 2009 13:49 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Gewoon omdat we zo met Ubuntu bezig zijn.
Bij mij ook. Ik heb een (tijdelijke) oplossing, Compiz Fusion Icon toevoegen, dan bij Bureaublad kiezen voor Bureaublad Muur en dan in het tabje Rand Kantelen eerste optie aanvinken. Als je nu met je muis over de rand van het blad gaat krijg je het naastliggende blad. Eigenlijk vind ik dit nog handiger, omdat ik nu niet naar een leeg stukje bureaublad hoef te zoeken.quote:Op zondag 1 november 2009 21:11 schreef Klonk het volgende:
sla mij maar lek, van 9.04 naar 9.10 overgestapt en nu doet iets het niet meer wat ik vaak gebruik.
als je met je muisscrolwieltje in 9.04 op je bureaublad was en daar een slinger aan gaf ging je van het ene werkblad naar het andere, en nu doet ie dat niet meer
Hmm, ik heb last van een bekende bug. Even een foutloze verse install gedaan en ik heb em nog steeds.quote:Op zondag 1 november 2009 21:25 schreef Bowlingbal het volgende:
Wat wel jammer was, maar denk ik mijn fout, is dat ik in het begin kernel errors kreeg.
Na mijn verse installatie gaf mijn KVM kuren, waardoor ik de power er even af moest gooien.
Na 2-3 keer herstarten gaf hij dat echter niet meer.
Ik doel hier op de 3 grijze dunne balken..quote:Wat ik nu wel heb in 9.10, en dat heb ik niet op de netbook remix, zijn van die vage balken?
[ afbeelding ]
Het is me ook totaal onduidelijk waar die vandaan komt.quote:Op maandag 2 november 2009 23:22 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Hmm, ik heb last van een bekende bug.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/422536
[..]
Ik doel hier op de 3 grijze dunne balken..
De onderste zit tussen de post en de sig. Voorheen had ik die niet, en op de netbook remix heb ik dat ook niet. Ik vind het lelijk
Misschien dat ik even Chrome ga proberen danquote:Op maandag 2 november 2009 23:31 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het is me ook totaal onduidelijk waar die vandaan komt.
ah, dat ga ik eens ff proberenquote:Op maandag 2 november 2009 22:15 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Bij mij ook. Ik heb een (tijdelijke) oplossing, Compiz Fusion Icon toevoegen, dan bij Bureaublad kiezen voor Bureaublad Muur en dan in het tabje Rand Kantelen eerste optie aanvinken. Als je nu met je muis over de rand van het blad gaat krijg je het naastliggende blad. Eigenlijk vind ik dit nog handiger, omdat ik nu niet naar een leeg stukje bureaublad hoef te zoeken.
1 |
eindelijk geprobeerd en hij werkt perfect, ff wennen want het gaat bloedsnel, maar verder ideaal, mischien nog wel fijner dan het scrollwieltjequote:Op maandag 2 november 2009 22:15 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Bij mij ook. Ik heb een (tijdelijke) oplossing, Compiz Fusion Icon toevoegen, dan bij Bureaublad kiezen voor Bureaublad Muur en dan in het tabje Rand Kantelen eerste optie aanvinken. Als je nu met je muis over de rand van het blad gaat krijg je het naastliggende blad. Eigenlijk vind ik dit nog handiger, omdat ik nu niet naar een leeg stukje bureaublad hoef te zoeken.
1 |
Thanks!quote:Op zondag 8 november 2009 12:51 schreef slacker_nl het volgende:
Kan je eens apt-cache policy adobe-flashplugin uitvoeren?
Probeer anders deze repo even:
[ code verwijderd ]
Ik laat wine even staan en ga het even proberen via VirtualBox en een Windowsquote:Op zaterdag 7 november 2009 21:33 schreef slacker_nl het volgende:
@bowlingbal
Misschien is het handig om je wine app via de terminal te starten, dan krijg je vaak ook output te zien. Wellicht dat daar nog wat nuttigs mee gedaan kan worden.
quote:Op zondag 8 november 2009 13:07 schreef exile79 het volgende:
Thanks!![]()
Toegevoegd aan sources, geupdate, en opnieuw apt-get install adobe-flashplayer plugin gedaan en het werkt!
die virtualbox tools installeren helpt niet?quote:Op zondag 8 november 2009 16:35 schreef Bowlingbal het volgende:
Een vraagje voor VirtualBox. Ik heb er windows 98 in geinstalleerd
Maar nu ziet hij de videokaart niet goed. Hij ziet een standaard videokaart (die ik 64MB gegeven heb). Hoe kan ik er goede drivers op installeren? Gewoon de CD die met de videokaart mee kwam? Of een speciale?
De dingen die ik met google vind hebben voornamelijk te maken met een XP waar een virtualbox met 98 is geinstalleerd.
virtualbox-guest-additions had ik nog niet geinstalleerd via synaptic. Dat ga ik even doen.quote:Op zondag 8 november 2009 16:38 schreef erikkll het volgende:
[..]
die virtualbox tools installeren helpt niet?
Klinkt goed!quote:Op zondag 8 november 2009 16:49 schreef Farenji het volgende:
Je moet in het guest OS de virtual box guest additions installeren. Dat kan automatisch, door de optie "Install guest additions" in Devices te kiezen - er wordt dan een image als cd gemount met daarop de guest additions. Na installatie werkt alle hardware goed en heb je alle drivers.
Als windows98 niet supported is houdt het natuurlijk op, maar die ISO zit in de virtualbox-guest-additions, en je vindt de optie in het Devices menu van je vm als ie draait. Wel even van full screen mode afhalen dus.quote:Op zondag 8 november 2009 17:02 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Klinkt goed!
Maar, waar staat die optie precies?
Is dat dit: http://www.virtualbox.org(...)ml#additions-windows ?
Die ISO kan ik nergens vinden..
En Windows 98 is niet supported. Ik heb trouwens Windows 98SE
Oh, ja, ik zie het.quote:Op zondag 8 november 2009 18:04 schreef Farenji het volgende:
[..]
Als windows98 niet supported is houdt het natuurlijk op, maar die ISO zit in de virtualbox-guest-additions, en je vindt de optie in het Devices menu van je vm als ie draait. Wel even van full screen mode afhalen dus.
Dit viel mij ook op. Is het storend dan? Ik vind dit juist fijner, omdat ze niet overlappen met de sluitknop e.d.quote:Op maandag 9 november 2009 11:57 schreef jakkop het volgende:
Sinds ik 9.10 draai komen de popupjes rechts bovenin de hoek (meldingen van alle programma's in de balk daar) te laag uit. In plaats van meteen aan de balk, komen ze een flink stuk lager. Weet iemand hoe ik dat kan aanpassen?
Weet iemand hier iets op?quote:Op zondag 1 november 2009 14:19 schreef Joooo-pi het volgende:
Ik heb toch maar opnieuw geinstalleerd.
[...]
Heb nog wel een akelige melding bij het opstarten. Meteen na GRUB krijg ik:
error: biosdisk write error
failed to boot default entries
Press any key to continue
Na het drukken op de any-key () kan het zo zijn dat ik die melding nog 2x krijg, maar uiteindelijk start ie normaal op. Iemand ?
Heb je partities aangemaakt of Ubuntu de hele schijf laten gebruiken?quote:
Ja:quote:Op maandag 9 november 2009 18:59 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Heb je partities aangemaakt of Ubuntu de hele schijf laten gebruiken?
heb je /etc/fstab daarop aangepast?quote:Op maandag 9 november 2009 19:02 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ja:
een voor / + format
een voor /home +format
en een voor swap
Hmm, dat deden ze bij mij eerst niet. Eerst plakten ze perfect aan de balk, nu zit de hoogte van de melding er ongeveer 1 a 2 x tussen,quote:Op maandag 9 november 2009 16:51 schreef erikkll het volgende:
[..]
Dit viel mij ook op. Is het storend dan? Ik vind dit juist fijner, omdat ze niet overlappen met de sluitknop e.d.
Ik heb een volledige install van 9.10 gedaan, dus ik neem aan dat fstab goed is geinstalleerd.quote:Op maandag 9 november 2009 19:16 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
heb je /etc/fstab daarop aangepast?
hulp
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | # # Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier # for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name # devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5). # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> proc /proc proc defaults 0 0 # / was on /dev/sda1 during installation UUID=dddef437-1106-4596-87aa-fe3c38473587 / ext4 errors=remount-ro 0 1 # /home was on /dev/sda2 during installation UUID=8744ec46-5a21-40fc-9e7b-81410ab922a1 /home ext4 defaults 0 2 # swap was on /dev/sda3 during installation UUID=813705be-bb5a-46f1-8e34-d49f0ead6ffe none swap sw 0 0 |
Het is voor mij al een tijdje geleden dat ik dat gedaan heb, maar bij die eerste heb je uiteraard ook iets als root gekozen hč?quote:Op maandag 9 november 2009 19:02 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ja:
een voor / + format
een voor /home +format
en een voor swap
ja, / is de root-directoryquote:Op maandag 9 november 2009 20:23 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Het is voor mij al een tijdje geleden dat ik dat gedaan heb, maar bij die eerste heb je uiteraard ook iets als root gekozen hč?
Kun je de output van de volgende commando's geven (met sudo of als root uitvoeren)quote:Op maandag 9 november 2009 20:05 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Ik heb een volledige install van 9.10 gedaan, dus ik neem aan dat fstab goed is geinstalleerd.
Dit staat er nu in:
[ code verwijderd ]
Swap is swap, en nooit ext3 (of welk ander type filesysteem dan ook)quote:Op maandag 9 november 2009 20:53 schreef Bowlingbal het volgende:
is alles wel hetzelfde geformatteerd? Is swap niet toevallig ext3 en de rest ext4? Misschien geeft dat problemen?
# dumpe2fs /dev/sda1 |grep UUIDquote:Op maandag 9 november 2009 21:02 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Kun je de output van de volgende commando's geven (met sudo of als root uitvoeren)
# dumpe2fs /dev/sda1 | grep UUID
# dumpe2fs /dev/sda2 | grep UUID
en de inhoud van /boot/grub/menu.lst
Die UUID's kloppen in elk geval met je fstab, dus daar zal het probleem niet in zitten.quote:Op maandag 9 november 2009 21:14 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
# dumpe2fs /dev/sda1 |grep UUID
dumpe2fs 1.41.9 (22-Aug-2009)
Filesystem UUID: dddef437-1106-4596-87aa-fe3c38473587
# dumpe2fs /dev/sda2 |grep UUID
dumpe2fs 1.41.9 (22-Aug-2009)
Filesystem UUID: 8744ec46-5a21-40fc-9e7b-81410ab922a1
Woah, dat zie ik nu ook pas. Grub is behoorlijk veranderd.quote:# cat /boot/grub/menu.lst
cat: /boot/grub/menu.lst: No such file or directory
Viel mij al op dat er geen menu.lst is, maar dacht dat misschien bij Grub 2 hoort?
Het kan daarentegen wel een file zijn op een ander filesystemquote:Op maandag 9 november 2009 21:03 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Swap is swap, en nooit ext3 (of welk ander type filesysteem dan ook)
Maar dan is het nog steeds geen filesysteem. Je kunt trouwens ook een file maken en daar een mke2fs op los laten, en die file vervolgens mounten als loop device. Dan heb je een filesysteem op een filesysteem.quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:28 schreef Cid het volgende:
[..]
Het kan daarentegen wel een file zijn op een ander filesystem
Ik heb de dingen gedaan zoals beschreven in het artikel maar als ikquote:Op woensdag 11 november 2009 06:07 schreef Klonk het volgende:
Eindelijk een makkelijke manier om eens te klooien met Gnome Shell/Gnome 3 gevonden: http://digitizor.com/2009(...)ubuntu-karmic-koala/
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | lod@coeus:~$ gnome-shell --replace JS LOG: conforming method: IntrospectRemote for org.freedesktop.DBus.Introspectable JS LOG: Loading tweener.js JS LOG: Loading tweenlist.js JS LOG: Done loading tweenlist.js JS LOG: Done loading tweener.js JS LOG: Loading equations.js JS LOG: Done loading equations.js lod@coeus:~$ |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 | JS LOG: conforming method: IntrospectRemote for org.freedesktop.DBus.Introspectable JS LOG: Loading tweener.js JS LOG: Loading tweenlist.js JS LOG: Done loading tweenlist.js JS LOG: Done loading tweener.js JS LOG: Loading equations.js JS LOG: Done loading equations.js JS ERROR: !!! Exception was: Error: 0x2010 is not a valid value for flags GdkModifierType JS ERROR: !!! lineNumber = '0' JS ERROR: !!! fileName = 'gjs_throw' JS ERROR: !!! stack = 'Error("0x2010 is not a valid value for flags GdkModifierType")@:0 ("0x2010 is not a valid value for flags GdkModifierType")@gjs_throw:0 @:0 ()@/usr/share/gnome-shell/js/ui/genericDisplay.js:687 ()@/usr/share/gjs-1.0/lang.js:110 ' JS ERROR: !!! message = '0x2010 is not a valid value for flags GdkModifierType' JS ERROR: !!! Exception was: Error: 0x2010 is not a valid value for flags GdkModifierType JS ERROR: !!! lineNumber = '0' JS ERROR: !!! fileName = 'gjs_throw' JS ERROR: !!! stack = 'Error("0x2010 is not a valid value for flags GdkModifierType")@:0 ("0x2010 is not a valid value for flags GdkModifierType")@gjs_throw:0 @:0 ()@/usr/share/gnome-shell/js/ui/genericDisplay.js:687 ()@/usr/share/gjs-1.0/lang.js:110 ' JS ERROR: !!! message = '0x2010 is not a valid value for flags GdkModifierType' JS ERROR: !!! Exception was: Error: 0x2010 is not a valid value for flags GdkModifierType JS ERROR: !!! lineNumber = '0' JS ERROR: !!! fileName = 'gjs_throw' JS ERROR: !!! stack = 'Error("0x2010 is not a valid value for flags GdkModifierType")@:0 ("0x2010 is not a valid value for flags GdkModifierType")@gjs_throw:0 @:0 ()@/usr/share/gnome-shell/js/ui/genericDisplay.js:687 ()@/usr/share/gjs-1.0/lang.js:110 ' JS ERROR: !!! message = '0x2010 is not a valid value for flags GdkModifierType' |
Ja, je kan gewoon je backup terugzetten, die je dagelijks maakt.quote:Op woensdag 11 november 2009 19:00 schreef Geqxon het volgende:
Omdat ik een beetje frusti werd heb ik op /var/www een chmod 777 recursief uitgevoerd.
Nu werkt mijn PHP script eindelijk.... alleen een is dit een tikkie onveilig.
Kan ik dit restoren?
waarom nietquote:Op woensdag 11 november 2009 19:00 schreef Geqxon het volgende:
Omdat ik een beetje frusti werd heb ik op /var/www een chmod 777 recursief uitgevoerd.
Nu werkt mijn PHP script eindelijk.... alleen een is dit een tikkie onveilig.
Kan ik dit restoren?
Ik acht de kans erg kleinquote:Op woensdag 11 november 2009 19:42 schreef Geqxon het volgende:
Ik ga trouwens Windows eraf mieteren, Ubuntu is echt enorm awesome. Ik heb net gewoon met vier woordjes intypen en door achterover te leunen phpmyadmin geďnstalleerd!
Maar.... ik heb nu 250GB NTFS op /sda1/, en 250GB Extended op /sda2/ (244GB Ext4 en 6.2GB swap).
Kan dat zonder risico op verlies van data Ubuntu als primary partition zetten en deze vergroten naar 500GB?
je kan /dev/sda1 toch gewoon formatten naar ext[34] en die dan mounten als $whatever. Lijkt me niks mis mee.quote:Op woensdag 11 november 2009 19:42 schreef Geqxon het volgende:
Ik ga trouwens Windows eraf mieteren, Ubuntu is echt enorm awesome. Ik heb net gewoon met vier woordjes intypen en door achterover te leunen phpmyadmin geďnstalleerd!
Maar.... ik heb nu 250GB NTFS op /sda1/, en 250GB Extended op /sda2/ (244GB Ext4 en 6.2GB swap).
Kan dat zonder risico op verlies van data Ubuntu als primary partition zetten en deze vergroten naar 500GB?
Windows hanteert werkgeheugen x 2 als swap. Ik heb ook een swap van 6GB, maar GParted is zo traag dat ik er voorlopig niet aan toekom om de swap te verkleinen. Je moet wel heel erg veel tegelijk draaien (meerdere VM's) voor die swap ooit gebruikt wordt.quote:Op donderdag 12 november 2009 01:02 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
je kan /dev/sda1 toch gewoon formatten naar ext[34] en die dan mounten als $whatever. Lijkt me niks mis mee.
Een swap van 6+GB vind ik wel erg veel trouwens, heb je echt zoveel swap nodig?
1 2 3 4 5 6 | #echo $c uri=`echo $1 | sed "s,/home/erik,$c,"` echo $uri |
We gebruiken op mijn werk citrix. Ik gebruik local drive mapping in mijn client om mijn homedirectory te mappen naar een virtuele c:\quote:Op zaterdag 14 november 2009 15:39 schreef LintuxCx het volgende:
Probeer eens uri=${c/\/home\/erik/$c} ipv die sed constructie?
Wat is dat trouwens voor eng script? Je bent toch niet je prompt om aan het zetten naar iets wat meer op DOS lijkt?
ik begrijp overigens vrij weinig van die mooie one liner, maar het zet niet alleen /home/erik/ om naar c:\ maar de hele filename.quote:Op zaterdag 14 november 2009 15:39 schreef LintuxCx het volgende:
Probeer eens uri=${c/\/home\/erik/$c} ipv die sed constructie?
Wat is dat trouwens voor eng script? Je bent toch niet je prompt om aan het zetten naar iets wat meer op DOS lijkt?
quote:Op zaterdag 14 november 2009 15:34 schreef erikkll het volgende:
nu heb ik nog wel een ander klein dingetje.
Ik wil met sed het volgende doen
[ code verwijderd ]
alleen omdat $c eindigt op een backslash, escapet die steeds de laatste komma, waardoor de sed expressie niet meer klopt -O- hoe fix ik dat?
quote:
1 |
Ik zou eerst eens:quote:Op zaterdag 14 november 2009 15:34 schreef erikkll het volgende:
nu heb ik nog wel een ander klein dingetje.
Ik wil met sed het volgende doen
[ code verwijderd ]
alleen omdat $c eindigt op een backslash, escapet die steeds de laatste komma, waardoor de sed expressie niet meer klopthoe fix ik dat?
1 |
1 2 | c=$(echo $c | sed 's#\\#&g') |
Hrmm..quote:Op zaterdag 14 november 2009 15:52 schreef erikkll het volgende:
[..]
ik begrijp overigens vrij weinig van die mooie one liner, maar het zet niet alleen /home/erik/ om naar c:\ maar de hele filename.
als ik bijv ./script /home/erik/Bureaublad/Worddoc.docx als $1 meegeef, dan maakt ie daarvan c:\ ipv c:\Bureaublad/worddoc.docx
Ik ben nog steeds niet erg fan van upstart. Onder andere vanwege zulk soort grappen. Maar het is ook lastig debuggen.quote:Op maandag 16 november 2009 19:53 schreef slacker_nl het volgende:
Voor de mensen die chroot vaak gebruiken en bijv. chrooten naar een Karmic install, a small trick:
http://blog.opperschaap.net/2009/11/16/chroot-with-upstart/
Ik moet persoonlijk zeggen dat ik de init scripts in debian ook niet echt prettig vind om te debuggen. Voorlopig heb ik er niet echt over te klagen, zou wel willen dat er meer documentatie voor geschreven wordt zodat het ook werkbaar wordt voor de mortal onesquote:Op maandag 16 november 2009 20:03 schreef Iblis het volgende:
Ik ben nog steeds niet erg fan van upstart. Onder andere vanwege zulk soort grappen. Maar het is ook lastig debuggen.
Die doen niet alle mogelijke moeite om output naar de console te verbergen (wat upstart wel doet). En als je dan inderdaad als gewone sterveling wilt uitzoeken wat er precies misgaat m.b.v. van een paar echo’s of een sh -x – dan lukt het niet. Want het gaat allemaal asynchroon en de uitvoer verdwijnt en loopt door elkaar.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:55 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Ik moet persoonlijk zeggen dat ik de init scripts in debian ook niet echt prettig vind om te debuggen. Voorlopig heb ik er niet echt over te klagen, zou wel willen dat er meer documentatie voor geschreven wordt zodat het ook werkbaar wordt voor de mortal ones
Hm, morgen maar even doen. Heb eindelijk een één of andere repositorie gevonden, iets van PPA, maar weet nog niet echt wat het is. En apt-get install joomla kan nog niet (pakket joomla niet gevonden) of komt dat doordat het anders heet in de terminal.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:53 schreef slacker_nl het volgende:
Voor Joomla kan je ff hier kijken:
https://launchpad.net/~rzr-team/+archive/ppa
https://help.ubuntu.com/community/Joomla
een ppa is een 'personal package archive' dus een persoonlijke repository van iemand die het vrijwillig (en zonder enkele vorm van garantie) voor je package't.quote:Op dinsdag 17 november 2009 19:46 schreef exile79 het volgende:
[..]
Hm, morgen maar even doen. Heb eindelijk een één of andere repositorie gevonden, iets van PPA, maar weet nog niet echt wat het is. En apt-get install joomla kan nog niet (pakket joomla niet gevonden) of komt dat doordat het anders heet in de terminal.
Dit is overigens niet gelukt, het script werkt prima, maar de drives worden blijkbaar pas gemapt na het starten van de citrix sessie dus ik krijg een mooie foutmelding dat de bestandslocatie niet bestaat.quote:Op zaterdag 14 november 2009 15:49 schreef erikkll het volgende:
[..]
We gebruiken op mijn werk citrix. Ik gebruik local drive mapping in mijn client om mijn homedirectory te mappen naar een virtuele c:\
ik wil dit script maken, om, als ik een docx document start, automatisch mijn word te starten, in citrix.
Weird. Klinkt alsof je even Smart Monitoring Tools in moet zetten:quote:Op dinsdag 17 november 2009 21:27 schreef jakkop het volgende:
Net even peentjes zweten, ik startte ubuntu op, en kreeg allemaal gekke foutmeldingen. Hij begon met een filesystem-check, en vervolgens kwam ik in een terminal, waar het iets zei over dat de swap niet geladen kon worden. Heb 3 x fcsk gedaan, en toen deed hij het weer. Heb wel meteen even een nieuwe backup gemaakt, oude was iets van 2 weken oud.
ik kan er echt niet om huilen hoor...quote:Op donderdag 19 november 2009 10:16 schreef jakkop het volgende:
Triest verhaal van die notifications in Ubuntu. Ze komen nu lager uit, en dat is een of ander systeem wat Shuttleworth & co nu aan het testen is. Niemand vind het om aan te zien, maar er komt heen update om het op te lossen. Ook iedereen die een bug aangeeft wordt praktisch genegeerd. Beetje jammer.
EDIT: Hmm, heb nu een workaround gevonden, iemand heeft een deb gemaakt om het terug te zetten naar 9.04. Weet nog niet of het perfect werkt. Maar waarom maakt het Canonical-team niet gewoon een configuratieschermpje "notifications"?
Het is duidelijk genoeg uitgelegd waarom dit zo is. Daarnaast is bekend dat dit de minst slechtste oplossing was. Alle andere oplossingen zouden ervoor zorgen dat de notificatie naar beneden scrollt vanwege andere berichten of dat andere berichten er over heen gezet worden.quote:Op donderdag 19 november 2009 10:16 schreef jakkop het volgende:
Triest verhaal van die notifications in Ubuntu. Ze komen nu lager uit, en dat is een of ander systeem wat Shuttleworth & co nu aan het testen is. Niemand vind het om aan te zien, maar er komt heen update om het op te lossen. Ook iedereen die een bug aangeeft wordt praktisch genegeerd. Beetje jammer.
EDIT: Hmm, heb nu een workaround gevonden, iemand heeft een deb gemaakt om het terug te zetten naar 9.04. Weet nog niet of het perfect werkt. Maar waarom maakt het Canonical-team niet gewoon een configuratieschermpje "notifications"?
Duik een terminal in, zorg voor een fixed connectionquote:Op woensdag 18 november 2009 20:06 schreef ouderejongere het volgende:
wtf??? Opeens werkt Ubuntu niet meer. Ik heb eerder vanavond mail gelezen en normaal afgesloten, nu kan opeens GNOME niet meer opstarten en met ' apt-get --fix-missing ' kan hij de servers niet meer vinden (ping werkt ook niet, kennelijk ben ik offline).
Van het weekend dan maar /home redden (nog wel via Live USB toegankelijk) en Ubuntu helemaal opnieuw erop.
1 |
Niemandquote:Op zaterdag 14 november 2009 17:30 schreef geelkuikentje het volgende:
Ik heb werk prima met Linux Mint 7 (binnenkort nieuwe versie, RC1 van 8 is al uit) maar krijg mijn SoundBlaster XFi XtremeMusic niet aan de praat. Heb de drivers van de site van Creative al geprobeerd maar die doen het nietIemand tips? Heb al gekeken op het forum van Ubuntu en Mint maar daar zag ik zo snel geen werkende oplossing
Ik wil geluid
Alle het geluid werkt prima onder Vista. Dus ligt niet aan mijn hardware maar aan de drivers
Ik heb al veel geprobeerd. Het lukt niet 'sudo apititude upgrade' te starten, foutmelding 'libcwidget.so.3 missing', ook dkpg krijg ik niet aan de praat, apt-get (update+upgrade) wel, maar die zegt dat mijn systeem in orde is.quote:Op donderdag 19 november 2009 13:04 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Duik een terminal in, zorg voor een fixed connection
[ code verwijderd ]
Vervolgens apt-get'en en je bent hopelijk snel weer in de lucht.
En als je klaar bent: www.clonezilla.org en je root backuppen.
Dat bestand wat je noemt zit in de package libcwidget3, probeer eens:quote:Op donderdag 19 november 2009 19:57 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Ik heb al veel geprobeerd. Het lukt niet 'sudo apititude upgrade' te starten, foutmelding 'libcwidget.so.3 missing', ook dkpg krijg ik niet aan de praat, apt-get (update+upgrade) wel, maar die zegt dat mijn systeem in orde is.
Dank voor ieders hulp, geen probleem, /home is veiliggesteld, morgen nieuwe install. Ik ga na de reinstall zeker clonezilla gebruiken.
1 hint:quote:Op donderdag 19 november 2009 19:57 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Ik heb al veel geprobeerd. Het lukt niet 'sudo apititude upgrade' te starten, foutmelding 'libcwidget.so.3 missing', ook dkpg krijg ik niet aan de praat, apt-get (update+upgrade) wel, maar die zegt dat mijn systeem in orde is.
Dank voor ieders hulp, geen probleem, /home is veiliggesteld, morgen nieuwe install. Ik ga na de reinstall zeker clonezilla gebruiken.
Dank je, eerst probeer ik farenji's tip nog even. Ook dank voor de cron-backup-tip.quote:Op donderdag 19 november 2009 21:19 schreef wdn het volgende:
[..]
1 hint:
maak van je home een aparte partitie.
Ik doe het alsvolgt
/ 10
swap 2.5
/home 10
/data rest
Data heeft alle video's/muziek etc. Plus wat hidden password protected files met bijvoorbeeld mijn wachtwoorden (wireless enzo).
Bij een herinstallatie format ik root en home. OF als ik mijn home wil bewaren alleen root.
En in home heb ik niks staan behalve een simlink naar /data/Desktop (waar dus mijn Desktop staat).
En vanuit cron maak ik eens per shutdown een backup van /home naar /data/backup/{datum-tijd}.tar.gz
Zelfs al maak ik mijn home dir kapot door een verkeerde move of wat dan ook raak ik nooit wat kwijt en hoef ik ook niet als dat is gebeurd dingen veilig te stellen: gewoon niet /data/ formateren.
Oh en eerst natuurlijk farenji's tip nog even proberen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |