Ik denk dat ik het al snap... Primary partitions zijn dus échte, werkelijke partities op een schijf, terwijl een extended partition meer een soort mama is voor meerdere logische partities..ofzo. Raar uitleggenquote:Op donderdag 24 september 2009 15:39 schreef Cid het volgende:
[..]
Dat hangt van de definitie af die je aan "primary partition" geeftEen disk mag maar 4 partitiies bevatten, een limiet veroorzaakt door het MBR (Master Boot Record).
Voor sommige mensen is dit te weinig, en die willen meer partities maken. Daar is een speciaal soort partitie voor gemaakt, de extended partitie. Binnen zo'n partitie kan je weer logische partities maken zodat je over het limiet van 4 partities kan gaan.
Hier meer leesvoer als je het echt wil snappen:
http://www.pcguide.com/ref/hdd/file/structPartitions-c.html
quote:Op donderdag 24 september 2009 15:51 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Ik denk dat ik het al snap... Primary partitions zijn dus échte, werkelijke partities op een schijf, terwijl een extended partition meer een soort mama is voor meerdere logische partities..ofzo. Raar uitleggen. Zit ik op het goede spoor?
Jij komt er welquote:Op donderdag 24 september 2009 15:51 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Ik denk dat ik het al snap... Primary partitions zijn dus échte, werkelijke partities op een schijf, terwijl een extended partition meer een soort mama is voor meerdere logische partities..ofzo. Raar uitleggen. Zit ik op het goede spoor?
Ja. Een standaard PC BIOS kan een schijf in hooguit vier partities opdelen: de primaire partities. Die partities kun je direct met een bestandsysteem inrichten, maar een andere mogelijkheid is (maar dat kan maar bij 1 primary partition) om ze op te delen in logische partities, zoals jij aangeeft. Aan het aantal van die logische zit in principe niet echt een grens dacht ik, maar ze moeten allemaal binnen dezelfde extended partitie vallen.quote:Op donderdag 24 september 2009 15:51 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Maximaal 240 partities meen ik (in totaal).quote:Op donderdag 24 september 2009 16:42 schreef Iblis het volgende:
[..]
Aan het aantal van die logische zit in principe niet echt een grens dacht ik, maar ze moeten allemaal binnen dezelfde extended partitie vallen.
Yay!quote:
Ik dacht dat zoiets een OS beperking was doordat een logische partitie begint met een pointer naar de volgende logische partitie, en die weer naar de daarop volgende, enz. en dat dat in principe zo door kan gaan, maar b.v. DOS kon hooguit C:\ t/m Z:\ reserveren dacht ik. Omdat C primair moest zijn (anders bootte DOS niet, en misschien Windows ook nog steeds niet) hield je dan max 23 over. Ik weet niet wat Windows XP doet als je er zoveel hebt. (Niet dat het ergens goed voor is.)quote:Op donderdag 24 september 2009 16:49 schreef wdn het volgende:
[..]
Maximaal 240 partities meen ik (in totaal).
236 extended partities.
Geen idee of je die kennis nodig hebt voor LPI, maar kwaad kan het niet.quote:Op donderdag 24 september 2009 16:35 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Mooi, zo komt die LPI er wel.
.
Zijn er hier gecertificeerde guru's eigenlijk?.
quote:Op donderdag 24 september 2009 14:30 schreef ralfie het volgende:
Newbie meldt!
Ik probeer al enige tijd te remotedesktoppen van win7 naar ubuntu 9.04. Eerst had ik tightvnc met xrdp 0.4.0, wat voor xp sp1 goed werkt, maar, naar het schijnt, gebruiken xp sp3 en hoger een iets ander protocol. Goed, 0.4.1. was daarvoor aangepast, dus 0.4.0 verwijderd en 0.4.1 geinstalleerd en draaiend nu. Echter, ik kan nog steeds niet inloggen (ook niet met xp) "De client kan vanwege een beveiligingsfout geen verbinding met de externe computer maken. Controleer of u zich bij het netwerk heeft aangemeld en probeer opnieuw verbinding te maken".
Ik heb geen idee waar dit door komt. Google levert alleen wat vage ideeen op
2 things you might want to check:
1) is xrdp running as root -> ja
2) did you set a password for vnc? (vnc4passwd) -> ja
Een van de guru's nog leuke ideen ?
ps: liever geen alternatieven als vnc, aangezien ik later wil connection via werk, wat alleen met windows remote desktop kan.
Gevonden in de Linux Kernel documentatie:quote:Op donderdag 24 september 2009 16:59 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik dacht dat zoiets een OS beperking was doordat een logische partitie begint met een pointer naar de volgende logische partitie, en die weer naar de daarop volgende, enz. en dat dat in principe zo door kan gaan, maar b.v. DOS kon hooguit C:\ t/m Z:\ reserveren dacht ik. Omdat C primair moest zijn (anders bootte DOS niet, en misschien Windows ook nog steeds niet) hield je dan max 23 over. Ik weet niet wat Windows XP doet als je er zoveel hebt. (Niet dat het ergens goed voor is.)
En daar vind ik over in de Partition-HOWTO:quote:Op donderdag 24 september 2009 19:30 schreef wdn het volgende:
For Linux/i386, partitions 1-4 are the primary partitions, and 5 and above are logical partitions.
Other versions of Linux use partitioning schemes appropriate to their respective architectures.
Designkeus van Linux dus.quote:The primary partition used to house the logical partitions is called an extended partition and it has its own file system type (0x05). Unlike primary partitions, logical partitions must be contiguous. Each logical partition contains a pointer to the next logical partition, which implies that the number of logical partitions is unlimited. However, linux imposes limits on the total number of any type of partition on a drive, so this effectively limits the number of logical partitions. This is at most 15 partitions total on an SCSI disk and 63 total on an IDE disk.
Coolquote:Op donderdag 24 september 2009 19:43 schreef Iblis het volgende:
[..]
En daar vind ik over in de Partition-HOWTO:
[..]
Designkeus van Linux dus.
Die was best simpelquote:
quote:Op vrijdag 25 september 2009 07:30 schreef wdn het volgende:
[..]
CoolEn zolang de Linux kernel meer mogelijkheden heeft dan de windows kernel vind ik het best.
Denk niet dat ik ooit aan de 63 kom![]()
[..]
Die was best simpel
Dat betreft vragen zoals deze:
http://www.lpi.org/eng/ce(...)101_sample_questions
http://www.lpi.org/eng/ce(...)102_sample_questions
Je maakt conclusies die nergens op slaanquote:Op vrijdag 25 september 2009 10:12 schreef Cid het volgende:
[..]
![]()
Waarom geen praktijk examens? Moeilijker te organizeren maar in mijn ogen zoveel meer waard dan een multiplechoice formuliertje...
Dus er is ook een parktijk deel? Als in, hier heb je een PC en laat maar zien wat je kan?quote:Op vrijdag 25 september 2009 10:24 schreef wdn het volgende:
[..]
Je maakt conclusies die nergens op slaan
Dat is slechts een voorbeeldje van wat er gevraagd wordt tijdens een LPI-1 examen
Nee, LPI is alleen maar multiple gok. Twee examens per niveau.quote:Op vrijdag 25 september 2009 10:43 schreef Cid het volgende:
[..]
Dus er is ook een parktijk deel? Als in, hier heb je een PC en laat maar zien wat je kan?
Mja, maar vaak zorgen distributiescripts er juist wel voor dat eventueel PID-files opgeruimd worden, de juiste config-parameters worden gegeven, enz. Apachectl is natuurlijk leuk, maar ik zou het alleen gebruiken als je distro niets anders biedt.quote:Op vrijdag 25 september 2009 10:56 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Nee, LPI is alleen maar multiple gok. Twee examens per niveau.
Het is ook niet gericht op één smaak, het idee is dat je met elke Linux variant moet kunnen werken. Dus niet '#service httpd restart', maar '#/usr/sbin/apachectl restart'.
Ohhhhhhh zo. Dan snapte ik je even nietquote:Op vrijdag 25 september 2009 10:43 schreef Cid het volgende:
[..]
Dus er is ook een parktijk deel? Als in, hier heb je een PC en laat maar zien wat je kan?
Ja, maar dat is niet het antwoord dat je op een LPI examen moet gevenquote:Op vrijdag 25 september 2009 11:01 schreef Iblis het volgende:
[..]
Mja, maar vaak zorgen distributiescripts er juist wel voor dat eventueel PID-files opgeruimd worden, de juiste config-parameters worden gegeven, enz. Apachectl is natuurlijk leuk, maar ik zou het alleen gebruiken als je distro niets anders biedt.
Vaak maak je door al die dingen direct te doen namelijk standaardmechanismen van je distro kapot.
Dat is niet helemaal waar, bij LPI2 kun je vragen over package management krijgen waarbij het dan bijvoorbeeld gaat over rpm of dpkg.quote:Op vrijdag 25 september 2009 11:08 schreef wdn het volgende:
Op een LPI examen krijg je echt geen enkele distro afhankelijke vraag en een distro afhankelijk antwoord is altijd fout![]()
Ik hoorde van een collega dat je geen simulatiedingen hebt zoals bij Microsoft examens, maar hij moest wel uit het blote hoofd een scriptje opschrijven en dat soort dingen. Dus je moet je wel je commando's en parameters kennen, zei hij. Maar hij heeft hem wel een paar jaar geleden gedaan dus geen idee of het nog hetzelfde is.quote:Op vrijdag 25 september 2009 10:43 schreef Cid het volgende:
[..]
het groote verschil tussen MS en *nix is dat:quote:Op vrijdag 25 september 2009 11:27 schreef Witchfynder het volgende:
Ik hoorde van een collega dat je geen simulatiedingen hebt zoals bij Microsoft examens, maar hij moest wel uit het blote hoofd een scriptje opschrijven en dat soort dingen. Dus je moet je wel je commando's en parameters kennen, zei hij. Maar hij heeft hem wel een paar jaar geleden gedaan dus geen idee of het nog hetzelfde is.
En deze rant is relevant voor dit topic, want?quote:Op vrijdag 25 september 2009 12:48 schreef mr4hughz het volgende:
[..]
het groote verschil tussen MS en *nix is dat:
MS zegt: Je kan *iets* doen en *zo moet het er *theoretisch* uit zien, heel erg verkoop technisch gericht en veel praat weinig "doen". Dus je weet hoe het eruit ziet maar zonder zelf praktijk ervaring en weeten waar je moet zoeken is het lastig
*nix zegt: leer veel commando's uit het hoofd en "standaarden" maar er is geen uniformiteit .. je ziet zelf maar hoe je het doet en wat je ervan maakt.
!!!NOFI !!!
In de praktijk maak ik sneller met windows een super netwerk die erg gebruiks vriendelijk is.
Doe ik hetzelfde met *nix dan ben ik veel langer bezig om te configureren en de juiste software te zoeken die doet wat ik wil, hoe ik het wil (niet gesproken dat ik veel mis binnen een organisatie aan functionaliteit)
*nix gasten klagen vaak over MS gasten dat ze geen drol weten (niet geheel onterecht), maar visa versa snappen *nix gasten vaak niet "tha big picuture" en "gebruiks vriendelijkheid".
!!!/NOFI !!!
IMHO ben ik liever een *nix beheerder dan Windows beheerder omdat *nix beheerders "godden" zijn en gevreest worden in het bedrijfsleven en kunnen doen en laten wat ze willen. Terwijl Windows beheerders enorm aan de riem vast liggen en weinig intressante dingen voor hun kiezen krijgen omdat er "teveel zijn" (dus waarom zouden ze de kennis hebben redeneren ze vaak)
quote:Op vrijdag 25 september 2009 12:48 schreef mr4hughz het volgende:
[..]
MS zegt: Je kan *iets* doen en *zo moet het er *theoretisch* uit zien, heel erg verkoop technisch gericht en veel praat weinig "doen". Dus je weet hoe het eruit ziet maar zonder zelf praktijk ervaring en weeten waar je moet zoeken is het lastig
*nix zegt: leer veel commando's uit het hoofd en "standaarden" maar er is geen uniformiteit .. je ziet zelf maar hoe je het doet en wat je ervan maakt.
!!!NOFI !!!
In de praktijk maak ik sneller met windows een super netwerk die erg gebruiks vriendelijk is.
Doe ik hetzelfde met *nix dan ben ik veel langer bezig om te configureren en de juiste software te zoeken die doet wat ik wil, hoe ik het wil (niet gesproken dat ik veel mis binnen een organisatie aan functionaliteit)
*nix gasten klagen vaak over MS gasten dat ze geen drol weten (niet geheel onterecht), maar visa versa snappen *nix gasten vaak niet "tha big picuture" en "gebruiks vriendelijkheid".
!!!/NOFI !!!
IMHO ben ik liever een *nix beheerder dan Windows beheerder omdat *nix beheerders "godden" zijn en gevreest worden in het bedrijfsleven en kunnen doen en laten wat ze willen. Terwijl Windows beheerders enorm aan de riem vast liggen en weinig intressante dingen voor hun kiezen krijgen omdat er "teveel zijn" (dus waarom zouden ze de kennis hebben redeneren ze vaak)
Holy crap...je kunt beter een taalkundige inhuren, want dit is echt amper te volgenquote:Op vrijdag 25 september 2009 12:48 schreef mr4hughz het volgende:
[..]
!!!NOFI !!!
!!!/NOFI !!!
Op wat voor manier?quote:Op vrijdag 25 september 2009 13:45 schreef wdn het volgende:
Oh en de praktijk hier is dat de windows mannen het moeilijker hebben dan de linux mannen![]()
Tip: Gij zult geen telnet server draaien op uw webserverquote:Op vrijdag 25 september 2009 13:45 schreef wdn het volgende:
Ik sluit me aan bij Antaresje
Grote voordeel van de manier van werken van LINUX is dat je met slechts een verbinding over telnet al je services kunt fixen mocht er iets onderuit zijn gaan. Via een iphone over telnet/ssh naar je Linux bak een apache of een mysl restarten. Geen probleem![]()
Ja het is wat meer op kennis gebaseerd. Niks mis mee vind ik
Oh en de praktijk hier is dat de windows mannen het moeilijker hebben dan de linux mannen![]()
Het was maar een voorbeeldquote:Op vrijdag 25 september 2009 14:09 schreef Cid het volgende:
[..]
Tip: Gij zult geen telnet server draaien op uw webserver
Spamfilters, exploits, systeembeheerders die torrent servers opzettenquote:
Ach, torrent servers, game servers...daar zijn ze toch voor?quote:Op vrijdag 25 september 2009 14:15 schreef wdn het volgende:
[..]
Het was maar een voorbeeld
[..]
Spamfilters, exploits, systeembeheerders die torrent servers opzetten
En nog wat van die zooi.
Je hebt gelijk .. moet ik wel wat aan doen.quote:Op vrijdag 25 september 2009 13:41 schreef Witchfynder het volgende:
Holy crap...je kunt beter een taalkundige inhuren, want dit is echt amper te volgen.
Ja en Nee,quote:Maar je bedoelt dus...met MS-producten kun je sneller wat neerzetten, maar omdat je weinig hoeft te configureren enzo, zijn de beheerders niet van hoog niveau, terwijl bij Unix/Linux/Solaris je veel zelf moet klussen, waardoor de beheerders theoretisch over meer kennis en vaardigheden zouden moeten beschikken?
Ik weet niet of dat waar is. Ik denk dat Unix/Linux/Solaris-typetjes wel meer outside the box denken en wat avontuurlijker zijn. Althans, dat zie ik wel bij de Linuxmannetjes bij mijn werkgever.
En hoe kom je aan deze wijsheid? Ik hoop geen praktijdervarnigquote:Op vrijdag 25 september 2009 15:49 schreef mr4hughz het volgende:
[..]
Je hebt gelijk .. moet ik wel wat aan doen.
[..]
Ja en Nee,
*nix gasten zijn beter in troubleshooting en zeer flexibel over een 9600baud modem kan je alles met je serverpark uitvogelen. (in theorie)
En alles is met ductape aan elkaar geplakt, MacGyver-style .. en wat zeur je nu het werkt toch? Hell wat er werkt, werkt 20x beter dan Windows
Windows dodo's zijn klant vriendelijker en meer klant gericht, ze hebben mooie praatjes maar gaatjes vullen doen ze niet echt, maaruh de Mr Gates dodod is zit wel op een berg geld waar veel mensen jalours op zijn.
Zolang 1 van de 2 niet de + punten van de ander pakt is het nog steeds vrij spel in de comptuer wereld.
damn, zo ga je snel een discussie in, offtopic dus...quote:Op vrijdag 25 september 2009 13:41 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Holy crap...je kunt beter een taalkundige inhuren, want dit is echt amper te volgen.
Maar je bedoelt dus...met MS-producten kun je sneller wat neerzetten, maar omdat je weinig hoeft te configureren enzo, zijn de beheerders niet van hoog niveau, terwijl bij Unix/Linux/Solaris je veel zelf moet klussen, waardoor de beheerders theoretisch over meer kennis en vaardigheden zouden moeten beschikken?
Ik weet niet of dat waar is. Ik denk dat Unix/Linux/Solaris-typetjes wel meer outside the box denken en wat avontuurlijker zijn. Althans, dat zie ik wel bij de Linuxmannetjes bij mijn werkgever.
helaas .. wel dus .. geen van beiden zijn beste partij, maar er is ook geen echt slechte ..quote:Op vrijdag 25 september 2009 15:57 schreef Cid het volgende:
En hoe kom je aan deze wijsheid? Ik hoop geen praktijdervarnig
Herlaarzen valt best wel mee, verwijt ligt eerder bij slechte beheerder/hardware dan bij MS.quote:Op vrijdag 25 september 2009 19:33 schreef Joooo-pi het volgende:
damn, zo ga je snel een discussie in, offtopic dus...
Maar ik wou toch nog toevoegenDat je met een microsoft server blijft ouwehoeren met reboots (ivm updates) en crashes. Errug vervelend voor een server.
Krijg je bij LPI-1 dus ook, over rpm/dkpg, althans dat is mij vertelt tijdens de training.quote:Op vrijdag 25 september 2009 11:20 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar, bij LPI2 kun je vragen over package management krijgen waarbij het dan bijvoorbeeld gaat over rpm of dpkg.
Zou best kunnen, is al weer een hele tijd geleden dat ik m'n LPI 2 haaldequote:Op vrijdag 25 september 2009 21:05 schreef saban het volgende:
[..]
Krijg je bij LPI-1 dus ook, over rpm/dkpg, althans dat is mij vertelt tijdens de training.
Geen idee hoe ver ze zijn eigenlijk bij VMware, maar de virtuele grafische kaart moet dat ondersteunen. Vroeger was dat in ieder geval niet zoquote:Op zondag 27 september 2009 19:27 schreef new_guy1 het volgende:
Iemand wel is Compiz Fusion werkend gekregen in VMware Workstation...?
Niet ver genoeg dus.quote:Op zondag 27 september 2009 20:18 schreef Cid het volgende:
[..]
Geen idee hoe ver ze zijn eigenlijk bij VMware, maar de virtuele grafische kaart moet dat ondersteunen. Vroeger was dat in ieder geval niet zo
Daar is maar één goed antwoord op mogelijk:quote:Op woensdag 30 september 2009 18:04 schreef new_guy1 het volgende:
Iemand ervaring met goeie fulldisk encryption met een startup password?
Waarvoor dank! Ik ga die is even goed bekijken.quote:Op vrijdag 2 oktober 2009 16:15 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Daar is maar één goed antwoord op mogelijk:
http://www.truecrypt.org/
Fixed: http://www.linuxwireless.org/en/users/Drivers/b43quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 16:17 schreef new_guy1 het volgende:
Kan iemand me misschien in de juiste richting wijzen?
Distro: Fedora 11 (2.6.29.4-167.fc11.x86_64)
HP8510p
- schone installatie
- alle updates gedraaid
Hoe kan ik connecten naar een WIFI netwerk? Ik zou verwachten dat ik een scan moet kunnen doen om te zien welke netwerken in de buurt zijn. Ik krijg dit grafisch echter niet voor elkaar...?
Via CLI ( iwlist scan) geeft het volgende:
wlan1 Failed to read scan data : Resource temporarily unavailable
Als ik ga naar System > Administration > Network Device Controle dan staat wlan0 op inactive. Deze kan ik echter niet activeren? Button blijft grayed out...
Iemand een hint?
Ziet er niet slecht uit, jammer dat ze de hebben besloten de Intel GMA 500 / poulsbo niet te supporten. Heb ik weer: koop je een netbook met een van de weinige (enige?) chipset waar Intel geen opensource drivers voor heeft.quote:Op woensdag 30 september 2009 20:35 schreef Joooo-pi het volgende:
Morgen komt de beta van Karmic Koala uit. Ik draai de alpha al een paar maanden en heb de grafische vormgeving dus een beetje kunnen volgen.
Ik vind het opstarten erg mooi geworden. Het bureaublad vind ik nu nog wat te fel, maar misschien is dat morgen nog anders bij de beta release.
Wat vinden jullie ervan?
paar plaatjes, ik weet dus niet of alles zo blijft:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zit je eigenlijk op de ubuntuforums? Of op #ubuntu+1?quote:Op woensdag 30 september 2009 20:35 schreef Joooo-pi het volgende:
Morgen komt de beta van Karmic Koala uit. Ik draai de alpha al een paar maanden en heb de grafische vormgeving dus een beetje kunnen volgen.
Waarom komt dat ding met een intel temperatuur te voorschijn als ik een AMD proc hebquote:home hooks # sensors
asb100-i2c-1-2d
Adapter: SMBus nForce2 adapter at 5500
VCore 1: +1.62 V (min = +1.26 V, max = +1.90 V)
+3.3V: +3.36 V (min = +2.96 V, max = +3.63 V)
+5V: +4.92 V (min = +4.49 V, max = +5.51 V)
+12V: +11.55 V (min = +9.55 V, max = +14.41 V)
-12V (reserved):
-12.07 V (min = -0.00 V, max = -0.00 V)
-5V (reserved):
-5.06 V (min = -0.00 V, max = -0.00 V)
CPU Fan: 8035 RPM (min = -1 RPM, div = 2)
Chassis Fan:
5314 RPM (min = 168750 RPM, div = 2)
Power Fan:5357 RPM (min = -1 RPM, div = 2)
M/B Temp: +30 C (high = +80 C, hyst = +75 C)
CPU Temp (Intel):
+38 C (high = +80 C, hyst = +75 C)
Power Temp:
-0 C (high = +80 C, hyst = +75 C)
CPU Temp (AMD):
+25 C (high = +80 C, hyst = +75 C)
vid: +1.600 V (VRM Version 9.0)
alarms:
w83l785ts-i2c-1-2e
Adapter: SMBus nForce2 adapter at 5500
temp: +46 C (high = +110 C)
home hooks #
Volgens dit artikel zijn er 2 manieren om de temperatuur te berekenen aan de hand van de waarde die uit het register komt. Denk dat je het daar een beetje in moet zoeken.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 13:36 schreef WyriHaximus het volgende:
Hmm leuk vraagje:
[..]
Waarom komt dat ding met een intel temperatuur te voorschijn als ik een AMD proc heb. Intel temperatuur lijkt me ook een stuk aannemelijker dan de AMD temperatuur. Wat denken jullie, welke temperatuur moet ik van uit gaan??
Ik zit niet op een van de forums. Ik heb relatiefquote:Op maandag 5 oktober 2009 23:04 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Zit je eigenlijk op de ubuntuforums? Of op #ubuntu+1?
IIG, ik draai Karmic ook al een tijd, maar heb niks van deze wijzigingen gezien (KDE gebruiker). Vind Karmic wel een puike release tot nu toe. Enige probleem wat ik heb is met libc6, en die heb ik sinds alpha4 niet meer geupgrade. Ben nu ook heeeeeel huiverig om het wel te doen. Moet 't eigenlijk een keer doen en een bug report aanmelden, maar vind m'n machine zo ook wel goed draaien
@Thomas, das behoorlijk kut. Ik draai hier met alleen maar Intel spul en het werkt vlekkeloos.
Ben er ondertussen achter dat de AMD temperatuur altijd op de 25 graden blijft terwijl de Intel temperatuur schommelt. Ga er van uit dat de Intel temperatuur dan kloptquote:Op dinsdag 6 oktober 2009 14:46 schreef L0we het volgende:
[..]
Volgens dit artikel zijn er 2 manieren om de temperatuur te berekenen aan de hand van de waarde die uit het register komt. Denk dat je het daar een beetje in moet zoeken.
http://www.alcpu.com/CoreTemp/howitworks.html
Opensource ATI drivers die standaard bij Fedora 11 zittenquote:
Op mijn laptop (met ati-kaart) heb ik gewoon een installatie van Fedora gedaan, en desktop effects werkten out-of-the-boxquote:Op zaterdag 10 oktober 2009 13:21 schreef new_guy1 het volgende:
Tell me please... Ik probeer Compiz werkend te krijgen met ATI drivers. Lukt echter van geen meter (installatie van de drivers krijg ik niet voor elkaar). Heb jij Compiz draaien...? zou je willen delen hoe?
quote:[Message] Kernel Module : Trying to install a precompiled kernel module.
[Message] Kernel Module : Precompiled kernel module version mismatched.
[Message] Kernel Module : Found kernel module build environment, generating kernel module now.
AMD kernel module generator version 2.1
doing Makefile based build for kernel 2.6.x and higher
rm -rf *.c *.h *.o *.ko *.GCC* .??* *.symvers
make -C /lib/modules/2.6.29.4-167.fc11.x86_64/build SUBDIRS=/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x modules
make[1]: Entering directory `/usr/src/kernels/2.6.29.4-167.fc11.x86_64'
CC [M] /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/firegl_public.o
CC [M] /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/kcl_acpi.o
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/kcl_acpi.c:431:6: warning: #warning "ACPI notification wrapping won't work."
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/kcl_acpi.c:464:6: warning: #warning "ACPI notification wrapping won't work."
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/kcl_acpi.c:490:6: warning: #warning "ACPI notification wrapping won't work."
/lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/kcl_acpi.c:514:6: warning: #warning "ACPI notification wrapping won't work."
CC [M] /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/kcl_agp.o
CC [M] /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/kcl_debug.o
CC [M] /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/kcl_ioctl.o
CC [M] /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/kcl_io.o
CC [M] /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/kcl_pci.o
CC [M] /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/kcl_str.o
CC [M] /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/kcl_wait.o
LD [M] /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/fglrx.o
Building modules, stage 2.
MODPOST 1 modules
CC /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/fglrx.mod.o
LD [M] /lib/modules/fglrx/build_mod/2.6.x/fglrx.ko
make[1]: Leaving directory `/usr/src/kernels/2.6.29.4-167.fc11.x86_64'
build succeeded with return value 0
duplicating results into driver repository...
done.
You must change your working directory to /lib/modules/fglrx
and then call ./make_install.sh in order to install the built module.
- recreating module dependency list
- trying a sample load of the kernel modules
failed.
[Error] Kernel Module : Failed to install compiled kernel module - please consult readme.
quote:[root@fedora11 fglrx]# ./make_install.sh
- recreating module dependency list
- trying a sample load of the kernel modules
FATAL: Error inserting fglrx (/lib/modules/2.6.29.4-167.fc11.x86_64/kernel/drivers/char/drm/fglrx.ko): Operation not permitted
failed.
768 Mb RAM bij karmic met 2Gb swapquote:Op zaterdag 10 oktober 2009 22:28 schreef slacker_nl het volgende:
Hoeveel ram heb je in beide machines?
Nee, het karmic systeem is 32 bit.quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:33 schreef slacker_nl het volgende:
Is je karmic ook 64 bits?
Denk dat je het probleem daar moet zoeken. Ben benieuwd hoe je Jaunty het zou doen met 32 bits OS. Aangezien je maar 2 GB RAM hebt lijkt me die 64 bits versie niet noodzakelijk.
Ik wacht eerst op de release van Karmic (de definitieve versie). Dan ga ik de Jaunty upgraden en kijken of het dan beter is. Kan daarna altijd nog naar 32 bit gaan.quote:Op maandag 12 oktober 2009 22:27 schreef slacker_nl het volgende:
Ik zou bijna zeggen, zet er eens Jaunty 32 bit op en vergelijk de twee dan..
rechter muisknop -> add to panel -> clockquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 20:57 schreef new_guy1 het volgende:
Stel nou dat ik zo slim ben geweest om in Genome de tijd en datum van het panel te verwijderen (rechter bovenhoek) hoe kan ik die dan weer terug krijgen..?
geen probleemquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:11 schreef new_guy1 het volgende:
Wel als je verwacht dat die optie aan de rechterkant van de dubbele streep zit en niet aan de linker...
Maar bedankt.
Komt door de koe krachten van apt-getquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:11 schreef PiRANiA het volgende:
Cool op de Nokia N900
Alles installeren met apt-get, updaten enzo ook.
Debian
Ik heb ook Jaunty x64 op een machine met 4GB RAM en een ATI 4670 videokaart. Als ik Compiz aan zet en ik draai VLC en een Flashsite dan loopt het beeld vaak compleet vast. Ik zit dan met dezelfde vraag als jij min of meer; is het de videodriver, Flash of is het misschien Compiz?quote:Op zondag 11 oktober 2009 13:26 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
768 Mb RAM bij karmic met 2Gb swap
en
2Gb RAM bij Jaunty x64 met 2Gb swap
Komt het van Karmic, of van Firefox 3.5 (vs. 3.0) of is het de flash-plugin, welke een beta is voor Jaunty x64 ??
Alle technische specs spreken in het voordeel van de Jaunty machine.
De flash implementatie op Linux (of eigenlijk alles behalve Windows) is gewoon bagger. Simpel youtube video'tje trekt hier ook 1 core volledig met zich mee. Gelukkig heb ik er tweequote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:56 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Ik heb ook Jaunty x64 op een machine met 4GB RAM en een ATI 4670 videokaart. Als ik Compiz aan zet en ik draai VLC en een Flashsite dan loopt het beeld vaak compleet vast. Ik zit dan met dezelfde vraag als jij min of meer; is het de videodriver, Flash of is het misschien Compiz?
Maar het is toch raar dat het goed draait op een oud bakkie en hapert op een normaal tot goed systeem.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 14:05 schreef Cid het volgende:
[..]
De flash implementatie op Linux (of eigenlijk alles behalve Windows) is gewoon bagger. Simpel youtube video'tje trekt hier ook 1 core volledig met zich mee. Gelukkig heb ik er twee
wow, dat kan wel wat worden!quote:Op woensdag 21 oktober 2009 20:27 schreef PiRANiA het volgende:
[ afbeelding ] http://webwereld.nl/nieuw(...)tegen-windows-7.html
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | iwl3945 96244 0 lbm_iwl_mac80211 242292 1 iwl3945 rfkill 8596 2 iwl3945 led_class 6020 1 iwl3945 lbm_iwl_cfg80211 33248 2 iwl3945,lbm_iwl_mac80211 lsmod.iwl.hardy-2.6.24-25-generic iwl3945 89840 0 iwlwifi_mac80211 219236 1 iwl3945 cfg80211 15112 1 iwlwifi_mac80211 |
Ik vermoed van niet, maar MS heeft sinds kort een tool die dat wel kan. klik hier voor uitlleg en download. Werkt uiteraard niet onder Linux, maar leef je uit en probeer het in Wine aan de gang te krijgenquote:Op maandag 26 oktober 2009 20:28 schreef Joooo-pi het volgende:
Kan ik in ubuntu een opstart USB stick maken van windows 7, a.d.h.v. de ISO file? Net zoals ik een een USB opstart disk kan maken voor ubuntu zelf?
Dank, dat werkt inderdaad voor komma i.p.v. punt. Voor de rest bijft het systeem wel met inches werken. De marges kan ik handmatig aanpassen, maar als je dan bij paginainstellingen de paginagrote wilt veranderen houdt ie het weer lekker bij inches. Jammer dat dat niet systeembreed gezet kan worden.quote:Op zondag 25 oktober 2009 22:47 schreef Lod het volgende:
Open OpenOffice. Ga naar Tools - Options. Links staat dan ergens Language Settings en bij languages kun je de locale aangeven, in dit geval Nederlands.
Ik heb de engelse versie dus ik weet niet precies wat de nederlandse teksten zijn in openoffice. Zal wel iets zijn van Extra - Opties - Taal instellingen.
Leuke tip.quote:Op maandag 26 oktober 2009 20:33 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Ik vermoed van niet, maar MS heeft sinds kort een tool die dat wel kan. klik hier voor uitlleg en download. Werkt uiteraard niet onder Linux, maar leef je uit en probeer het in Wine aan de gang te krijgen
handigquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:16 schreef PiRANiA het volgende:
Nog een leuke tip:
Als je sudo vergeet ergens voor te zetten, bijvoorbeeld:
$ apt-get install wine
dan kan je door:
$ sudo !!
het laatst ingevoerde commando onder sudo laten uitvoeren
1 2 3 4 5 | ls -altr !$ rm !$ rmdir !$ echo !$ |
Hier ook. Met de vorige versie kon ik YouTube niet full-screen bekijken, nu gaat dat prima.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 01:58 schreef Bowlingbal het volgende:
En ligt het aan mij, of lopen flashvideos nu ineens een stuk lekkerder?
Iemand hier tips over? Of opnieuw installerenquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 21:17 schreef Joooo-pi het volgende:
wtf? Ik heb echt problemen met de fresh karmic install op mijn hobby pc.
Leek eerst goed, maar sinds ik de nvidia 173 driver had geistalleerd gaat de monitor resolutie "out of range" als ik inlog als mijn normale gebruiker.
Als ik dan naar CLI ga en ik stop de GDM, log in als root en herstart X, dan doet ie het wel goed.
Wat moet ik doen?
Ik ben al aan het klooien met xorg.conf, maar dat helpt niet: immers voor de root werkt het wel goed!
Dus toch! Dacht het al op mijn laptop te merken... Vandaag maar mijn desktop ook upgradenquote:Op zaterdag 31 oktober 2009 01:58 schreef Bowlingbal het volgende:
1 |
1 |
1 2 3 4 5 6 7 8 | Mode:Managed Frequency:2.412 GHz Access Point: Not-Associated Tx-Power=20 dBm Retry long limit:7 RTS thr:off Fragment thr:off Power Management:off Link Quality:0 Signal level:0 Noise level:0 Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0 Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0 |
Je hoeft de command line niet in. In ubuntu zit standaard een handige network manager, klik eens op het icoontje in je systray. Daar alleen even wireless aanzetten en het netwerk kiezen, key invullen, klaar.quote:Op zondag 1 november 2009 12:04 schreef Bart het volgende:
Newbie meldt zich
Gelijk een probleem: op mijn laptop krijg ik WLAN niet aan de praat. Ik snap er niets van, ik kan wel SSID's 'zien' als ik in de terminal intik:
[ code verwijderd ]
Resultaat van
[ code verwijderd ]
is:
[ code verwijderd ]
Wie kan deze sinds-vanochtend-Ubuntu-gebruiker helpen
Dat ligt niet aan jou. Was me ook opgevallen!quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 01:58 schreef Bowlingbal het volgende:
Wireless is enabled, maar ik kan nergens een netwerk kiezen. Als ik links klik op dat network-icon dan heb ik twee netwerken: Auto Eth0, dat is mijn draadje, die is enabled en in gebruik. Bij Wireless Network staat echter: Device not Ready.quote:Op zondag 1 november 2009 12:19 schreef Farenji het volgende:
[..]
Je hoeft de command line niet in. In ubuntu zit standaard een handige network manager, klik eens op het icoontje in je systray. Daar alleen even wireless aanzetten en het netwerk kiezen, key invullen, klaar.
kill switchquote:Op zondag 1 november 2009 12:26 schreef wdn het volgende:
Ah!!!! heb je op je notebook de kill switch aanstaan misschien?
Is me ook al een paar keer gebeurd....
Als dit niet werkt zou je ook kunnen proberen om een alternatieve networkmanager te gebruiken - wicd is ook goed. Er lijkt nl niks mis te zijn met je wifi kaart en deze wordt zo te zien ook gewoon herkend.quote:THEN - I happened to push the wireless button on the laptop. This was the problem - after years, the wireless software in Ubuntu looks at this button on this particular laptop, at least. The other OSes I mentioned above also ignore the button, and of course the desktop system I have Karmic on does not have such a button.
Klopt, er zit een wireless button op deze laptop, maar die staat aan, lampje brandt. Deed ie gek genoeg eerst niet, maar nu ik wat heb zitten kutten in de console brandt ie opeens welquote:Op zondag 1 november 2009 12:39 schreef Farenji het volgende:
Ik vind met google meerdere mensen met dit probleem...
https://bugs.launchpad.ne(...)r-applet/+bug/435441
[..]
Als dit niet werkt zou je ook kunnen proberen om een alternatieve networkmanager te gebruiken - wicd is ook goed. Er lijkt nl niks mis te zijn met je wifi kaart en deze wordt zo te zien ook gewoon herkend.
Maar ik heb helemaal geen System>Administration>Networking, ik heb enkel System>Administration>Network Tools, maar daar kan ik alleen maar dingen doen als ping, tracert, enz...quote:With the driver loaded go to the panel System>Administration>Networking. Highlight your device and click properties. Enter your networking info, click ok then try to activate.
Ga naar System - Administration - Synaptic package managerquote:Op zondag 1 november 2009 12:53 schreef Bart het volgende:
[..]
Klopt, er zit een wireless button op deze laptop, maar die staat aan, lampje brandt. Deed ie gek genoeg eerst niet, maar nu ik wat heb zitten kutten in de console brandt ie opeens wel
Echter, nog steeds geen verbinding, device is nog steeds niet ready
Maar wicd, hoe installeer ik dat? Echt, ik moet hier 10.000 commands uit mijn hoofd gaan leren merk ik
Foutje denk ik, er wordt waarschijnlijk System - PREFERENCES - Network connections bedoeld.quote:Op zondag 1 november 2009 12:57 schreef Bart het volgende:
Op https://help.ubuntu.com/c(...)tingGuide#connection staat ook wat raars:
[..]
Maar ik heb helemaal geen System>Administration>Networking, ik heb enkel System>Administration>Network Tools, maar daar kan ik alleen maar dingen doen als ping, tracert, enz...
Daar heb ik alle gegevens ingevuld van mijn netwerk. Nog steeds werkt ie niet... Ik kan echter ook nergens grafisch zoeken naar verschillende draadloze netwerken, is daar niet iets voor?quote:Op zondag 1 november 2009 13:06 schreef Farenji het volgende:
[..]
Foutje denk ik, er wordt waarschijnlijk System - PREFERENCES - Network connections bedoeld.
1 2 3 4 5 | Distributor ID: Ubuntu Description: Ubuntu lucid (development branch) Release: 10.04 Codename: lucid |
Is dat een beetje werkbaar, die instabiele developmentversies? Ik heb met debian een tijdje unstable gedraaid maar werd alleen al van die nare dependency problemen al gek - dat je bijv bepaalde pakketten niet kon installeren omdat allerlei zooi opeens was hernoemd en dat nog niet alle pakketten dat doorhadden. En dan is debian unstable minder unstable vergeleken met de ubuntu development versie.quote:Op zondag 1 november 2009 13:29 schreef slacker_nl het volgende:
Ben weer helemaal up2date.
[ code verwijderd ]
Dat kwam dus doorquote:Op zondag 1 november 2009 12:53 schreef Bart het volgende:
[..]
Klopt, er zit een wireless button op deze laptop, maar die staat aan, lampje brandt. Deed ie gek genoeg eerst niet, maar nu ik wat heb zitten kutten in de console brandt ie opeens wel :')
1 |
1 2 3 | failed to boot default entries Press any key to continue |
Op dit moment het feitelijk nog Karmic. Er is nog niet superveel veranderd, zie m'n aptitude log hieronder.quote:Op zondag 1 november 2009 13:44 schreef Farenji het volgende:
Is dat een beetje werkbaar, die instabiele developmentversies? Ik heb met debian een tijdje unstable gedraaid maar werd alleen al van die nare dependency problemen al gek - dat je bijv bepaalde pakketten niet kon installeren omdat allerlei zooi opeens was hernoemd en dat nog niet alle pakketten dat doorhadden. En dan is debian unstable minder unstable vergeleken met de ubuntu development versie.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | [UPGRADE] binutils 2.20-0ubuntu1 -> 2.20-1ubuntu2 [UPGRADE] binutils-static 2.20-0ubuntu1 -> 2.20-1ubuntu2 [UPGRADE] cpp-4.4 4.4.1-4ubuntu8 -> 4.4.2-1ubuntu1 [UPGRADE] gcc-4.4 4.4.1-4ubuntu8 -> 4.4.2-1ubuntu1 [UPGRADE] gcc-4.4-base 4.4.1-4ubuntu8 -> 4.4.2-1ubuntu1 [UPGRADE] libc-bin 2.10.1-0ubuntu15 -> 2.10.1-3ubuntu1 [UPGRADE] libc-dev-bin 2.10.1-0ubuntu15 -> 2.10.1-3ubuntu1 [UPGRADE] libc6 2.10.1-0ubuntu15 -> 2.10.1-3ubuntu1 [UPGRADE] libc6-dev 2.10.1-0ubuntu15 -> 2.10.1-3ubuntu1 [UPGRADE] libc6-i686 2.10.1-0ubuntu15 -> 2.10.1-3ubuntu1 [UPGRADE] libgcc1 1:4.4.1-4ubuntu8 -> 1:4.4.2-1ubuntu1 [UPGRADE] libgomp1 4.4.1-4ubuntu8 -> 4.4.2-1ubuntu1 [UPGRADE] libpython2.6 2.6.4~rc2-0ubuntu1 -> 2.6.4-1ubuntu1 [UPGRADE] libstdc++6 4.4.1-4ubuntu8 -> 4.4.2-1ubuntu1 [UPGRADE] python 2.6.4~rc1-0ubuntu1 -> 2.6.4-0ubuntu2 [UPGRADE] python-minimal 2.6.4~rc1-0ubuntu1 -> 2.6.4-0ubuntu2 [UPGRADE] python2.6 2.6.4~rc2-0ubuntu1 -> 2.6.4-1ubuntu1 [UPGRADE] python2.6-minimal 2.6.4~rc2-0ubuntu1 -> 2.6.4-1ubuntu1 |
fstab mount je schijven bij het opstartenquote:Op zondag 1 november 2009 17:06 schreef Bart het volgende:
Begrijp ik nou goed dat fstab zegmaar de autoexec.bat is van Ubuntu? Wat ik daarin zet wordt automatisch uitgevoerd bij het opstarten? Of sla ik de plank nu volledig mis?
Ah... Dus als ik automatisch een samba-share van een server wil laden op mijn laptop, dan moet dat daarin?quote:Op zondag 1 november 2009 17:07 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
fstab mount je schijven bij het opstarten :)
1 |
System > Preferences > Startup applicationsquote:Op zondag 1 november 2009 17:08 schreef Bart het volgende:
[..]
Ah... Dus als ik automatisch een samba-share van een server wil laden op mijn laptop, dan moet dat daarin?
En ik wil iedere keer bij opstarten
[ code verwijderd ]
automatisch laten uitvoeren, hoe doe ik dat dan? Niet in fstab lijkt me...
Tnxquote:Op zondag 1 november 2009 17:20 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
System > Preferences > Startup applications
Add
Taken worden op alfabetische volgorde uitgevoerd.
in je fstab zou genoeg moeten zijn volgens mij.quote://server/map /lokalemap smbfs username=bart,password=ikhebeengrotepiemel 0 0
Ja.quote:Op zondag 1 november 2009 17:08 schreef Bart het volgende:
[..]
Ah... Dus als ik automatisch een samba-share van een server wil laden op mijn laptop, dan moet dat daarin?
Daar heb je /etc/network/interfaces voor, bijv:quote:En ik wil iedere keer bij opstarten
[ code verwijderd ]
automatisch laten uitvoeren, hoe doe ik dat dan? Niet in fstab lijkt me...
1 |
Ja, veel te moeilijk. Je kan gewoon de optie "auto" erbijzetten en dan wordt ie automatisch gemount.quote:Op zondag 1 november 2009 17:25 schreef Bart het volgende:
[..]
Tnx
Maar als ik dan standaard meerdere samba-shares wil mounten, zeg //server/muziek, //server/films, //server/afbeeldingen en //server/documenten, wat is dan het handigst? Die shares allemaal in fstab zetten, en dan bij Startup Apps meerdere regels invoeren van sudo mount blabla? Of doe ik nu veel te moeilijk?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |