Ik vind dat niet thuishoren in een kinderprogramma (en ook nog voor jonge kinderen!).quote:Op maandag 21 september 2009 16:58 schreef Sjeen het volgende:
Waarom is dat belachelijk? Het is toch gewoon een onderdeel van de wereld om je heen... En ja, er wordt in zulke programma's ook aandacht besteed aan Joods, Boedistische en Hindoeistische gebruiken, net zoals aan Christelijke... Ik zie het probleem echt niet.
Omdat Nederland hoofdzakelijk een christelijk land is, mensen zijn nog niet gewend aan het idee rondom multiculturele samenleving.quote:Op maandag 21 september 2009 16:58 schreef Sjeen het volgende:
Waarom is dat belachelijk? Het is toch gewoon een onderdeel van de wereld om je heen... En ja, er wordt in zulke programma's ook aandacht besteed aan Joods, Boedistische en Hindoeistische gebruiken, net zoals aan Christelijke... Ik zie het probleem echt niet.
Waarom niet? Het maakt toch onderdeel uit van de wereld waarin je leeft...quote:Op maandag 21 september 2009 17:00 schreef FoXje het volgende:
[..]
Ik vind dat niet thuishoren in een kinderprogramma (en ook nog voor jonge kinderen!).
Maar dan neem ik aan dat je ook problemen hebt met sinterklaas en de kerstdagen?quote:Op maandag 21 september 2009 17:00 schreef FoXje het volgende:
[..]
Ik vind dat niet thuishoren in een kinderprogramma (en ook nog voor jonge kinderen!).
Nou is Fok niet echt een afspiegeling van de Nederlandse samenleving hoorquote:Op maandag 21 september 2009 17:04 schreef Dibble het volgende:
Dankzij zulke progamma's krijg je iig geen wereldvreemde mensen zoals TS in de toekomst. Btw NL is multicultureel was dat en zal altijd zo blijven. Zonder buitenlanders zakt dit land als een kaartenhuis inelkaar. Live with it asshole.
En tijden veranderen, 90% van Fok! gelooft niet in een god. Daar gaat je christelijk land argument want denk heel sterk dat 90% van Nederlanders ook niet doet.
En dat vind je erg?quote:Op maandag 21 september 2009 16:56 schreef FoXje het volgende:
Vanmorgen bij het Zandkasteel een heel item over het suikerfeest![]()
De kleine weet er nu meer van dan ik![]()
Welke multiculturele samenleving? Die is totaal mislukt.quote:Op maandag 21 september 2009 17:01 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Omdat Nederland hoofdzakelijk een christelijk land is, mensen zijn nog niet gewend aan het idee rondom multiculturele samenleving.
Wij kregen die shit anno 1990 gewoon op de basisschool, een Katholieke basisschool welteverstaan.quote:Op maandag 21 september 2009 17:00 schreef FoXje het volgende:
[..]
quote:Op maandag 21 september 2009 17:12 schreef valek het volgende:
[..]
Welke multiculturele samenleving? Die is totaal mislukt.
Mislukt of niet, hij is er wel. Niks mis om iets te leren over dingen die andere mensen doen.quote:Op maandag 21 september 2009 17:12 schreef valek het volgende:
[..]
Precies, en met die instelling gaat het er godzijdank beter op worden.quote:Op maandag 21 september 2009 17:12 schreef valek het volgende:
[..]
En dan nog, als de multiculturele samenleving inderdaad totaal mislukt zou zijn komt dat met name omdat verschillende partijen totaal geen begrip hebben voor de gewoontes en gebruiken van anderen. Iets wat met voorlichting juist prima op te lossen is.quote:Op maandag 21 september 2009 17:12 schreef Skull-splitter het volgende:
Beetje standaard reactie van iemand die niet verder dan de Telegraaf kijkt.
Ja, er zijn problemen tussen verschillende afkomsten, ja er zijn fouten gemaakt door meerdere besturen tijdens de grotere instroom van gastarbeiders, vluchtelingen en provincialen van de andere kant van de plas.
Maar ga nou niet doen alsof de wereld buiten je deur enkel bestaat uit het zwart/wit vlak
volgens mij ook, of was dat niet omdat sassa ineens een tintje kreegquote:Op maandag 21 september 2009 17:54 schreef bixister het volgende:
haha volgens mij hebben we deze discussie vorig jaar ook gevoerd. zo'n beetje dan.
Was dat plotseling? Of met een verhaaltje? En hebben die kinderen dat niet door dan?!quote:Op maandag 21 september 2009 18:18 schreef Pvoesss het volgende:
Sassa was blank en is nu bruin![]()
![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat stom! En dan hadden ze dr haar wel even mee moeten kleuren natuurlijk!quote:Op maandag 21 september 2009 18:23 schreef Pvoesss het volgende:
Ik heb ook geen idee waarom.Ik zag haar ineens bruin
Jouw reactie over mij dat ik niet verder kijk dan de Telegraaf slaat ook nergens op.quote:Op maandag 21 september 2009 17:12 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Wij kregen die shit anno 1990 gewoon op de basisschool, een Katholieke basisschool welteverstaan.
En daar is in mijn ogen niets mis mee, zolang we geen enkel geloof gaan verheerlijken maar slechts informatie verstrekken.
[..]![]()
Beetje standaard reactie van iemand die niet verder dan de Telegraaf kijkt.
Ja, er zijn problemen tussen verschillende afkomsten, ja er zijn fouten gemaakt door meerdere besturen tijdens de grotere instroom van gastarbeiders, vluchtelingen en provincialen van de andere kant van de plas.
Maar ga nou niet doen alsof de wereld buiten je deur enkel bestaat uit het zwart/wit vlak
FIjn! (En nee, dat is niet sarcastisch)quote:Op maandag 21 september 2009 18:30 schreef Moonah het volgende:Ohohhh, wat een beschamend topic, echt...
![]()
Anyway, je kind zal op school ook les krijgen over andere geloven, wellicht bezoekt het dan zelfs een moskee (doen wij dus met de kleuters). Dat wordt nog wat FoXje!![]()
Ik mis onderbouwing. Dat krijg je dan ook niet verder terug dan dat ik uit je reply deduceer.quote:Op maandag 21 september 2009 20:04 schreef valek het volgende:
[..]
Jouw reactie over mij dat ik niet verder kijk dan de Telegraaf slaat ook nergens op.
Er was bij ons een moeder die haar kind heeft thuisgehouden op de dag van het bezoek. De directeur heeft toen melding gedaan bij de leerplichtambtenaar. Terecht vind ik. De school bepaalt de inhoud van het lesprogramma. Moskeebezoek valt onder cultureel-maatschappelijke vorming. Net zoals museumbezoek.quote:Op maandag 21 september 2009 20:23 schreef Vivi het volgende:
Ik zou anders ook niet zo onverdeeld verguld zijn met een Moskeebezoek,
Ik ben zelf niet gelovig maar de Hare Krishna is mij niet vreemd. Niks mis mee.quote:Op maandag 21 september 2009 21:14 schreef Moonah het volgende:
Op de middelbare school zijn we trouwens op bezoek geweest bij de Hare Krishna. En nee, ik ben niet toegetreden.
Als je de Moskee onder dezelfde noemer schaart als een museum dan kan ik me er nog iets bij voorstellenquote:Op maandag 21 september 2009 21:14 schreef Moonah het volgende:
[..]
Er was bij ons een moeder die haar kind heeft thuisgehouden op de dag van het bezoek. De directeur heeft toen melding gedaan bij de leerplichtambtenaar. Terecht vind ik. De school bepaalt de inhoud van het lesprogramma. Moskeebezoek valt onder cultureel-maatschappelijke vorming. Net zoals museumbezoek.
Als de kinderen hun schoenen uittrekken, heeft dat te maken met respect voor de ander, en heeft dat imo geen religieuze lading.quote:Op maandag 21 september 2009 21:52 schreef Vivi het volgende:
Het uittrekken van je schoenen heeft heel duidelijk een religieuze lading
Daarom hebben we in Nederland het bijzonder onderwijs. Als streng christelijke ouders hun kinderen niet willen blootstellen aan een moskee bezoek, dan kunnen ze daarvoor terecht op een streng christelijke school. Elke school in Nederland, bijzonder of openbaar, opereert op een eigen grondslag. Als ouder kun je je daar van op de hoogte stellen en een school uitzoeken die bij jouw overtuigingen past. Het kan zijn dat je dan een paar kilometer verder moet rijden, maar als je een diepe overtuiging hebt, moet je dat er maar voor over hebben.quote:Op maandag 21 september 2009 21:52 schreef Vivi het volgende:
[..]
Als je de Moskee onder dezelfde noemer schaart als een museum dan kan ik me er nog iets bij voorstellen.
Maar srsly, wat als die moeder nu streng Christelijk is/was? De bijbel roept ertoe op ver bij de wereld en de afgoden vandaan te blijven. In de koran staat dat het godslastering is om Jezus de zoon van God te noemen. En ook dat de ware gelovigen geen vriendschap met christenen en joden mogen hebben. Moet zij dat negeren ter wille van een bezoek aan de moskee?
Wie de moskee binnen wil gaan, moet z'n schoenen uittrekken. Je betreedt voor moslims heilige grond. Het uittrekken van je schoenen heeft heel duidelijk een religieuze lading waar je je als gristen wellicht helemaal niet aan wenst te conformeren.
Nu vind ik alle georganiseerde religie van een verregaande debiliteit, maar ik kan me die bezwaren goed voorstellen.
Kort door de bocht reactie van jou. Of is dat te moeilijk te snappen voor jou?quote:Op maandag 21 september 2009 21:14 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Ik mis onderbouwing. Dat krijg je dan ook niet verder terug dan dat ik uit je reply deduceer.
"Menne zoon goat nie noar die zwarten" zegt genoeg, toch?quote:Op maandag 21 september 2009 22:05 schreef Vivi het volgende:
Heeft ze dat gezegd dan?
Die mogen geweigerd worden op een bijzondere school.quote:Op maandag 21 september 2009 22:18 schreef Vivi het volgende:
Tja, en vervolgens moet je het dan wél leuk vinden als er kinderen ineens met een hoofddoek op die streng Christelijke school verschijnen.
hier ben ik het echt heel erg mee eens!quote:Op maandag 21 september 2009 22:18 schreef Vivi het volgende:
Tja, en vervolgens moet je het dan wél leuk vinden als er kinderen ineens met een hoofddoek op die streng Christelijke school verschijnen.
Is dat Nederlands?!quote:Op maandag 21 september 2009 22:21 schreef Moonah het volgende:
[..]
"Menne zoon goat nie noar die zwarten" zegt genoeg, toch?
Tja, er loopt toevallig as we speak een topic op Babybrabbel (quote:Op maandag 21 september 2009 22:21 schreef Moonah het volgende:
[..]
Die mogen geweigerd worden op een bijzondere school.
Met 'die' bedoel ik dus de kinderen. Niet de hoofddoeken, dat weet ik niet.quote:Op maandag 21 september 2009 22:21 schreef Moonah het volgende:
[..]
Die mogen geweigerd worden op een bijzondere school.
Moslims zouden misschien helemaal geen vrij willen hebben met sinterklaas en kerst, maar ze moeten wel aangezien dat zo is besloten, ze hebben dus geen keuze en moeten meedoen.quote:Op maandag 21 september 2009 22:10 schreef bikinistringding het volgende:
Wat ik wel raar vond is dat er kinderen van school vrij kregen voor suikerfeest. Met Sinterklaas krijgen de " Nederlandse" kinderen toch ook geen vrij?
Ik bedoel, we hebben nu eenmaal besloten de christelijke feestdagen als vrije schooldagen te bestempelen. Waarom wordt er dan wel uitzondering gemaakt voor het suikerfeest wat een feestdag voor de moslims is en worden de gewone Nederlandse feestdagen geen vrijaf gegeven.
That's justquote:Op maandag 21 september 2009 22:18 schreef valek het volgende:
[..]
Kort door de bocht reactie van jou. Of is dat te moeilijk te snappen voor jou?
Als je als ouder niet achter een verplicht moskeebezoek staat heeft dat niet een directe correlatie met het uitvallen van je kind zijn tanden lijkt me.quote:Op woensdag 23 september 2009 18:19 schreef Moonah het volgende:
Zeg FoXje, vanochtend was de herhaling, dus even gekeken, en weet je wat ik zó stom vond? Dat ze aan het einde zo benadrukten dat je je tanden moet poetsen. Dat maak ik als ouer toch zeker zélf wel uit.
Kom op Viev, een bezoekje aan onze knuffelallochtonen kan best leerzaam zijn. Wij gingen vroeger apies kijken, tegenwoordig gaan ze met de lagere school naar de moskeequote:Op woensdag 23 september 2009 19:23 schreef Vivi het volgende:
Zouden ze op een zwarte school nou ook een kerk bezoeken? Of is het geheel aan de blanke scholen, om die wederzijdse tolerantie te bewerkstelligen.
op zwarte scholen waarschijnlijk wel, maar op bijzondere scholen als islamitische scholen, hindoe scholen of joodse scholen waarschijnlijk niet... (zwarte school heeft niet persé iets met geloof te maken, is meer dat het overgrote meerderdeel allochtoon is. dat kan ook katholiek allochtoon zjin...) (sorry, de zout voor op alle slakken is nu op hoor...quote:Op woensdag 23 september 2009 19:23 schreef Vivi het volgende:
Zouden ze op een zwarte school nou ook een kerk bezoeken? Of is het geheel aan de blanke scholen, om die wederzijdse tolerantie te bewerkstelligen.
Dat is volgens mij gewoon humoristisch bedoelt hoor.quote:Op woensdag 23 september 2009 20:30 schreef sjak het volgende:
[..]
Ik vind de reactie van slaapmeisje een beetje vreemd.
Ik hoop ook echt dat het alleen aan mijn humeur ligtquote:Op woensdag 23 september 2009 20:33 schreef Vivi het volgende:
[..]
Dat is volgens mij gewoon humoristisch bedoelt hoor.
Als het alleen vanuit blanke scholen gebeurt, kan het nooit wederzijdse tolerantie bewerkstelligenquote:Op woensdag 23 september 2009 19:23 schreef Vivi het volgende:
Wat Vivi zegt dusquote:Op woensdag 23 september 2009 20:34 schreef sjak het volgende:
[..]
Ik hoop ook echt dat het alleen aan mijn humeur ligt
Dat ook ja, Ik vind het op het kruiperige af hoe de gemiddelde nederlander in de gunst probeert te komen bij onze Islamitische landgenoten. Prima als ze hier zijn en zich normaal gedragen verder, en wat mij betreft geloof je in Jezus, Allah of Jabba the Hut, ik vind het allemaal idioterie, maar ik ben behoorlijk moe van dat hele Islamgeneuzel en ik zal mijn kind heus wel vertellen wat al die religies inhouden, en dan mag ie nog zelf kiezen ook hoor.quote:Op woensdag 23 september 2009 20:34 schreef pisnicht het volgende:
Dat ze erover informeren vind ik nog niet zo gek. Wat me wel mateloos stoort is dat ze in dat programma maar ook in sesamstraat (haha, pn kijkt kinderprogramma's!) liedjes zingen in het turks.
Spreek gvd gewoon Nederlands man. Het is al te beschamend om te zien dat 4 jarige kindjes in de supermarkt vloeiend turks praten en geen Nederlands, moet je het ook nog ff fijn op deze manier stimuleren
Ik heb nog nachtmerries van een hele grote gorilla die op zijn gemakkie zijn eigen drol zat op te etenquote:Op woensdag 23 september 2009 20:29 schreef Vivi het volgende:
Nou, ik vind dat het maar eens wat meer van twee kanten moet komen, zeg maar. Hoewel, die apies gooiden ook drollen naar je, als je even niet oplette.
Nope, deze was bij HuisjeBoompje Beestje, bestemd voor groep 3 en 4. En wat meer inhoudelijk.quote:Op woensdag 23 september 2009 20:38 schreef Vicky het volgende:
Volgens mij was dit een van de liedjes bij het Zandkasteel:
Wie zegt dat dan hier?quote:Op woensdag 23 september 2009 21:04 schreef bixister het volgende:
ik vind 't gewoon bji algemene kennis horen. een beetje raar als je wil dat je kind daar niks vanaf komt te weten.
vind ik ook. daarom vind ik het fijn dat op de school waar ik werk, religie inderdaad een keuzevak is. (allerlei religies worden belicht) ouders die willen dat hun kind er niet aan mee doet, kan dat doorgeven aan school, en dan doet dat kind wat anders in die tijd. meestal is het in een klas half om half verdeeld...quote:Op woensdag 23 september 2009 20:38 schreef Vivi het volgende:
Ik vind dat zoiets als een moskee-bezoek gewoon onderdeel moet zijn van een keuzevak. Al dan niet gekozen door de ouders, en ik vind dus OOK dat de basis van een kind thuis ligt. Zoiets als religie (en ja, JUIST op een openbare school) door de strot duwen onder het mom van Culturele Vorming vind ik de rol van de ouder met voeten treden. School is er wmb om te leren lezen, rekenen en schrijven, en verder vind ik het zeer nuttig als er projecten worden gedaan mbt pesten, weerbaarheid en zulks, of creatieve dingen zoals toneel of een debat-club.
Euh, nee? Het impliceert dat ik vind dat het een zaak (en taak) van de ouder is om te bepalen wanneer en op welke wijze ze invulling wensen te geven aan de religieuze "voorlichting" van hun kindquote:Op woensdag 23 september 2009 21:21 schreef bixister het volgende:
als je 't alleen als keuzevak wil aanbieden, impliceert 't toch dat je ervan uitgaat dat een aantal ouders niet wil dat hun kind daar kennis van neemt?
Precies, ik vind het prima als er wordt verteld wat de verschillende stromingen en religies inhouden (ik zou dan ook graag zien dat bijvoorbeeld het humanisme, antroposofie and so on ook worden meegenomen). Maar een bezoek aan een gebedshuis, compleet met je houden aan de religieuze tradities die dat met zich meebrengt, dat bepaal ik liever zelf.quote:Op woensdag 23 september 2009 21:26 schreef mijsje het volgende:
[..]
vind ik ook. daarom vind ik het fijn dat op de school waar ik werk, religie inderdaad een keuzevak is. (allerlei religies worden belicht) ouders die willen dat hun kind er niet aan mee doet, kan dat doorgeven aan school, en dan doet dat kind wat anders in die tijd. meestal is het in een klas half om half verdeeld...
rond de feestdagen gaan we wel inhoudelijk in op waarom de kinderen vrij zijn, maar dat wordt van verschillende kanten belicht. ja, kerst is alleen in de katholieke en christelijke sfeer over de geboorte van Jezus bijvoorbeeld, maar er is ook het midwinter vanuit heidenen rond de romeinse tijd (voor de bovenbouw) en in het joodse en islamitische geloof komt de geboorte van Jezus ook voor, maar dan als profeet in plaats van "zoon van"... maar goed, dat is inderdaad cultureel onder het mom van algemene kennis... daar kun je het mee eens zijn of niet, maar dat geeft de school sowieso mee. wel kun je daar als ouder over in gesprek met de school, en zal de school daar serieus naar luisteren. zo zijn er ook kinderen op school die Jehovah getuigen zijn. die kinderen doen absoluut nergens aan mee op religie gebied... (en niet met verjaardagen, sinterklaas, 11 november en andere feesten die gelovige achtergronden hebben maar niet in de bijbel staan...
Ik weet niet op wat voor school Moonah les geeft bijvoorbeeld, maar als ik mijn kind op een Christelijke school zou doen zou ik er niet van gecharmeerd zijn. En op een openbare evenmin. De redenen lijken me evident.quote:Op woensdag 23 september 2009 21:32 schreef _evenstar_ het volgende:
maar kies je dat niet ook deels bij het maken van een schoolkeuze?
Als je voor een school kiest die leerlingen iets van elke cultuur/religie wat kennis wil geven etc.
Dan stem je daar toch automatisch mee in op de wijze van het leren aan de kinderen?
Of denk ik dan te simpel
Dat kan natuurlijk, ik vind dat de overdracht van die algemene kennis niet persé gelinkt hoeft te zijn aan het bezoek van een gebedshuisquote:Op woensdag 23 september 2009 21:33 schreef bixister het volgende:
ja, en daarin verschillen wij van mening, want ik vind die 'voorlichting' dus bij algemene kennis horen die ze ook op school moeten krijgen aangeboden.
(Rooms) katholiek, in naam.quote:Op woensdag 23 september 2009 21:37 schreef Vivi het volgende:
[..]
Ik weet niet op wat voor school Moonah les geeft bijvoorbeeld, maar als ik mijn kind op een Christelijke school zou doen zou ik er niet van gecharmeerd zijn. En op een openbare evenmin. De redenen lijken me evident.
Mja, ik vind dat wel anders aangezien wij in NL een RK traditie hebben natuurlijk. Maar goed, de Islam is hier ook behoorlijk vertegenwoordigd, dat valt niet te ontkennen.quote:Op woensdag 23 september 2009 21:38 schreef snakelady het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel fijn dat de school er mee bezig is, puur omdat ik er te weinig vanaf weet.
zoals ik al schreef, ik ben niet gelovig, ik kan dus ook niet aan de kinderen goed uitleggen wat suikerfeest, Pinksteren, hemelvaart enz. inhoudt.
Van welk geloof zo'n feestdag uitkomt maakt me dan ook echt niks uit, voor mij zijn ze allemaal een pot nat.
En wat Moonah al schreef, als kind zijn wij ook met school (openbare) naar de Sint-Jan in Den Bosch geweest, dat is niks anders naar mijn idee.
Maar wat is er dan zo erg aan als een kind naar een gebedshuis gaat? Ik geloof niet dat dat ernstige ( of ook maar enige ) gevolgen zal hebben.quote:Op woensdag 23 september 2009 21:39 schreef Vivi het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk, ik vind dat de overdracht van die algemene kennis niet persé gelinkt hoeft te zijn aan het bezoek van een gebedshuis.
Waarom nou weer "bang"?!quote:Op woensdag 23 september 2009 21:40 schreef bixister het volgende:
tsja, je kunt er ook te bang voor zijn denk ik. ik vind 't alleen maar een verrijking dat onderwijs niet alleen in 'droge'/abstracte vorm plaatsvindt, maar gepaard gaat met dit soort excursies en andere illustraties van de lesstof.
Ik heb net zo min met het RK geloof als met de Islam ( of welk ander geloof dan ook), dus mij maakt het echt niks uit.quote:Op woensdag 23 september 2009 21:41 schreef Vivi het volgende:
[..]
Mja, ik vind dat wel anders aangezien wij in NL een RK traditie hebben natuurlijk. Maar goed, de Islam is hier ook behoorlijk vertegenwoordigd, dat valt niet te ontkennen.
maar waarmee dan wel? ik snap 't gewoon echt niet.quote:Op woensdag 23 september 2009 21:43 schreef Vivi het volgende:
[..]
Waarom nou weer "bang"?!. Gottegot, Bix, ik vind je een schat, maar dit soort opmerkingen krijg ik echt het zuur van. Ik ben niet bang en al helemaal niet voor Moslims of wat voor religie dan ook. Dit is gewoon mijn mening, dat heeft niks met "bang zijn" te maken.
Ik zeg niet dat het erg is, ik zeg dat ik dat zelf wens te bepalen. Ik heb er een aversie tegen dat mijn kind zich zou moeten conformeren aan religeuze regels die ik niet onderstreep. Daarbij vind ik het absoluut niet noodzakelijk en kan ie prima voorgelicht worden over een religie zónder dat bezoek. Als ie dan later zelf wil, be my guest. Juist om wat je zegt; dat het nu nog "gewoon een gebouw is" wil ik het niet.quote:Op woensdag 23 september 2009 21:43 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar wat is er dan zo erg aan als een kind naar een gebedshuis gaat? Ik geloof niet dat dat ernstige ( of ook maar enige ) gevolgen zal hebben.
Demi is laatst voor het eerst mee gegaan naar een kerk ivm een doop, ik ben echt niet bang dat ze nu ineens heel gelovig wordt.
Sterker nog, voor haar was het gewoon een (mooi) gebouw, verders niks.
Misschien is een tandartsenpraktijk een leuk idee?quote:Op woensdag 23 september 2009 21:43 schreef Moonah het volgende:
Oh en met groep 5 ben ik eens naar de milieustraat geweest. Dat viel qua excursie wat tegen, dus dat is geen traditie geworden.
Dan wel ná het Suikerfeest.quote:Op woensdag 23 september 2009 21:48 schreef Vivi het volgende:
[..]
Misschien is een tandartsenpraktijk een leuk idee?
Waarmee? Ik heb een gruwelijke hekel aan elke vorm van georganiseerde hysterische religieuze uiting en daar schaar ik de Islam ook onder. Ik wil dan ook dat hij wordt onderwezen over religie vanuit een wetenschappelijk oogpunt en niet d.m.v een stel figuren die blootsvoets zitten te Allahakbarren. En als ie dan oud en stabiel genoeg is en de wens heeft om eens te gaan bekijken wat zo'n collectieve gekte nu precies inhoudt dan gaat ie dat met mijn volle instemming maar eens doen.quote:Op woensdag 23 september 2009 21:47 schreef bixister het volgende:
[..]
maar waarmee dan wel? ik snap 't gewoon echt niet.
Je zal het misschien niet geloven, maar ik ben irl een heel redelijk mens.Uiteraard zal ik hem vertellen wat mijn zienswijze is maar tevens duidelijk maken dat anderen er heel anders tegenaan kunnen kijken. Aan hem is dan te bepalen in hoeverre hij die andere zienswijzen wenst te onderzoekenquote:Op woensdag 23 september 2009 22:11 schreef bixister het volgende:
maar laat je je kind dan wel écht zelf de zijne vormen...?
Ook christelijke scholen besteden daar aandacht aan hoorquote:Op donderdag 24 september 2009 00:16 schreef poemojn het volgende:
Vivi, qua scholen zou je dan misschien goed kunnen kijken of je een bijzonder neutrale in de buurt hebt? Anders dan openbaar onderwijs doen zij echt niet aan godsdienstlessen.
Ik denk niet dat mijn kinderen weten wat suikerfeest of islam is, trouwens. Komt wel eens als ze wat ouder zijn. Moskeebezoek met kleuters zou ik ook niet erg op prijs stellen (zeker niet vanuit de grondgedachte dat alle geloven aan elkaar gelijk zijn) maar ze gaat naar een chr. school dus dat is ook niet aan de orde.
In Haaksbergen wordt er met dat project juist getoond dat er ook veel overeenkomsten zijn, naast natuurlijk de verschillen. Maar ook de overeenkomsten worden dus toegelicht!quote:Op donderdag 24 september 2009 10:03 schreef bixister het volgende:
natuurlijk zijn niet alle geloven aan elkaar gelijk, ze krijgen op school dan juist les over de verschillen, neem ik aan?
Ehm vorig weekend was toch echt het Suikerfeest, als einde van de Ramadan. Het Offerfeest is pas eind november dit jaar.quote:Op woensdag 23 september 2009 22:17 schreef amaranta het volgende:
Bij ons op school hebben de kinderen niet standaard vrij met het suikerfeest. Wat overigens nog niet is geweest want afgelopen weekend was het offerfeest en dat is iets anders.
klopt, maar ze nemen geen kleuters mee de moskee in, en gaan niet uit van het idee dat alles en iedereen gelijk isquote:Op donderdag 24 september 2009 10:21 schreef Troel het volgende:
Ook christelijke scholen besteden daar aandacht aan hoor
Er werd idd helemaal niets verteld over de achtergrond van het Suikerfeest. Puur en alleen het zoete eten werd gepresenteerd. Maar ja, voor een peuterprogramma voert het anders wellicht te ver.quote:Op donderdag 24 september 2009 11:32 schreef Memmel het volgende:
Ik heb het zandkasteel gisteren ook gezien en stoorde me wel een beetje aan de zwart/wit manier waarop het gebracht werd. Maar goed, het is een peuterprogramma, daarin kun je niet alle nuances die er zijn aanbrengen.
ik had het daar eens over met de moeder van een (Turkse) schoolvriendin (die erg streng islamitisch gelovig zijn), en zij vond heel stellig: het maakt niet uit of je katholiek, christelijk of islamiet bent, je bidt voor dezelfde god. de stromingen zijn uit elkaar voortgekomen, dus de God (al heet hij/zij/het/... anders) is wel dezelfde God... als je maar wel iets met dat geloof doet...quote:Op donderdag 24 september 2009 13:57 schreef poemojn het volgende:
o, dat gaat vooral om religies. Die zijn niet gelijk, en Allah is niet dezelfde als de chr. God. Dus zulke overeenkomsten hoeven ze voor mij niet te leren zolang ze ook nog te jong zijn om de verschillen te begrijpen.
je hebt gelijk, ik hb verkeerd op de kalender gekeken.quote:Op donderdag 24 september 2009 10:45 schreef Jojogirl het volgende:
[..]
Ehm vorig weekend was toch echt het Suikerfeest, als einde van de Ramadan. Het Offerfeest is pas eind november dit jaar.
En ik vind het goed dat kinderprogramma's aandacht besteden aan religieuze feesten, omdat ik vind dat dat gewoon basiskennis is. Onafhankelijk van wat voor godsdienst je zelf ook hebt, hoor je dit soort dingen gewoon te weten wat mij betreft.
Traditie is een wat groot woord trouwens.quote:Op woensdag 23 september 2009 21:39 schreef Moonah het volgende:
Het moskeebezoek is ontstaan toen een vader van een Turks meisje in de kleutergroep haar klas uitnodigde. Dat is zo goed bevallen dat we er een traditie van hebben gemaakt.
ik vind dan weer hoe de God in kwestie zich laat kennen in het betreffende boek belangrijker dan de vraag of ze afgeleiden zijn van de joodse God.quote:Op donderdag 24 september 2009 21:06 schreef mijsje het volgende:
ik had het daar eens over met de moeder van een (Turkse) schoolvriendin (die erg streng islamitisch gelovig zijn), en zij vond heel stellig: het maakt niet uit of je katholiek, christelijk of islamiet bent, je bidt voor dezelfde god. de stromingen zijn uit elkaar voortgekomen, dus de God (al heet hij/zij/het/... anders) is wel dezelfde God... als je maar wel iets met dat geloof doet...
ik had hier zelf op dat moment verder op zich niet echt helemaal een mening over, maar vond het zeker wel tolerant en ruimdenkend van haar om dat te denken/vinden.
En als je dat niet doet?quote:Op donderdag 24 september 2009 21:06 schreef mijsje het volgende:
[..]
ik had het daar eens over met de moeder van een (Turkse) schoolvriendin (die erg streng islamitisch gelovig zijn), en zij vond heel stellig: het maakt niet uit of je katholiek, christelijk of islamiet bent, je bidt voor dezelfde god. de stromingen zijn uit elkaar voortgekomen, dus de God (al heet hij/zij/het/... anders) is wel dezelfde God... als je maar wel iets met dat geloof doet...
Dan is dat een andere discussie natuurlijkquote:
Omg zegquote:Op vrijdag 25 september 2009 15:16 schreef Jambo het volgende:
Heb het topic niet helemaal gelezen, maar ik wilde jullie dit bericht niet onthouden.
Islampropaganda' in peuterprogramma stoort PVV
quote:Op vrijdag 25 september 2009 17:07 schreef bixister het volgende:
dus kerstfeest op school of TV vind je ook bedreigend, foXje?
En waarom is aandacht besteden aan Kerst anders dan aandacht besteden aan Suikerfeest?quote:Op vrijdag 25 september 2009 17:12 schreef FoXje het volgende:
[..]
Dat is toch heel wat anders. Maar goed, daar gaat deze discussie niet over. Die gaat over moslimpropaganda bij het zandkasteel.
tis toch helegaar geen propaganda joh.. wat een onzin!!quote:Op vrijdag 25 september 2009 17:12 schreef FoXje het volgende:
[..]
Dat is toch heel wat anders. Maar goed, daar gaat deze discussie niet over. Die gaat over moslimpropaganda bij het zandkasteel.
Maar dat moet ze dan toch zelf weten? Wat is er mis met een hoofddoekje? Alsof het leuk is dat alle mannen naar je fluiten omdat je zulk prachtig lang haar hebt. Dat is als vrouw zijnde behoorlijk irritant. Ik begrijp best dat vrouwen vrijwillig een hoofddoekje dragen. De vrouwen die ik ken en het dragen vinden het heerlijk.quote:Op vrijdag 25 september 2009 17:16 schreef FoXje het volgende:
Wacht maar tot jouw dochter 'vrijwillig' een hoofdoekje gaat dragen.
Wat is er mis met een hoefdoekje? Wat is er mis met vrouwenonderdrukking, wat is er mis met eerwraak, wat is er mis met sharia? Dat hoort hier gewoon niet.quote:Op vrijdag 25 september 2009 17:24 schreef Tan het volgende:
[..]
Maar dat moet ze dan toch zelf weten? Wat is er mis met een hoofddoekje? Alsof het leuk is dat alle mannen naar je fluiten omdat je zulk prachtig lang haar hebt. Dat is als vrouw zijnde behoorlijk irritant. Ik begrijp best dat vrouwen vrijwillig een hoofddoekje dragen. De vrouwen die ik ken en het dragen vinden het heerlijk.
Een burka, dat vind ik wat anders. Maar daar hadden we het hier niet over.
Maar nu noem jij extreme gevallen. En dat heeft niks te maken met het suikerfeest bij zandkasteel. Verreweg de meeste moslims zijn heel normale mensen zoals jij en ik. Ik ben ook tegen vrouwenbesnijdenis, om maar een dwarsstraat te noemen. Als ze dát item gaan behandelen in zandkasteel dan heb ik ook mijn bedenkingen ja.quote:Op vrijdag 25 september 2009 17:27 schreef FoXje het volgende:
[..]
Wat is er mis met een hoefdoekje? Wat is er mis met vrouwenonderdrukking, wat is er mis met eerwraak, wat is er mis met sharia? Dat hoort hier gewoon niet.
Ik ben gelukkig niet christelijk, maar je hebt daar een punt.quote:Op vrijdag 25 september 2009 17:31 schreef Tan het volgende:
[..]
Maar nu noem jij extreme gevallen. En dat heeft niks te maken met het suikerfeest bij zandkasteel. Verreweg de meeste moslims zijn heel normale mensen zoals jij en ik. Ik ben ook tegen vrouwenbesnijdenis, om maar een dwarsstraat te noemen. Als ze dát item gaan behandelen in zandkasteel dan heb ik ook mijn bedenkingen ja.
Overigens is het christelijke geloof ook zo onschuldig niet.
quote:Op vrijdag 25 september 2009 19:08 schreef _evenstar_ het volgende:
Dan moet je in een hutje op de hei gaan zitten zonder tv en radio en kranten.
Je kind thuisscholen.
Weet je zeker dat ze er niets van mee krijgt.
Meen je dit nu serieus?!quote:Op vrijdag 25 september 2009 17:24 schreef Tan het volgende:
[..]
Maar dat moet ze dan toch zelf weten? Wat is er mis met een hoofddoekje? Alsof het leuk is dat alle mannen naar je fluiten omdat je zulk prachtig lang haar hebt.
Dude, het woord hoofddoek komt meermalen voor in dit topic, ook de PVV kent google en laat dit nu net het enige partijpunt zijnquote:
De enige reden dat het bij de Hema ligt is om dezelfde reden waarom er in Augustus pepernoten in de AH liggen.quote:Op vrijdag 25 september 2009 16:29 schreef Tan het volgende:
Zie dit topic nu pas. Heb met verbazing sommige reacties gelezen.
Ik vind het juist super dat ze er aandacht aan besteden. Zoals de Hema nu ook speciale suikerfeestspulletjes verkoopt... het wordt nog wel eens wat met de acceptatie in ons land. Ik denk dat wederzijds respect ook radicalisering helpt voorkomen. In plaats van niet respecteren omdat je zo bang bent voor radicalen in welk geloof dan ook. Maar goed, dat even terzijde.
Ik vind het echt goed dat kleuters leren hoe het in andere religies is. Zoals ik het ook leuk vind dat kleuters spelenderwijs iets leren over bijvoorbeeld kunst, of muziek, of het kerstverhaal uit de Bijbel...
Maar goed, ik zie religie (in welke vorm ook) dan ook niet anders dan een stuk cultuur.
Ja die krijgen kleuters ook echt voorgeschoteld.quote:Op vrijdag 25 september 2009 23:39 schreef bixister het volgende:
religies kun je toch niet wegdenken uit bijvoorbeeld lessen als geschiedenis en maatschappijleer, etc?
Kerst, suikerfeest, pasen enz. hoort nu eenmaal bij het leven, of je nu gelovig bent of niet.quote:Op vrijdag 25 september 2009 17:31 schreef FoXje het volgende:
[..]
Ik ben gelukkig niet christelijk, maar je hebt daar een punt.
Ik zou het liefste een zandkasteel zien zonder religie, zonder suikerfeest, zonder kerst, ed.
Ik vind het vreemder om in een kleuterprogramma een bepaalde religie 'in het zonnetje' te zetten.quote:Op zaterdag 26 september 2009 00:13 schreef bixister het volgende:
oh ik dacht dat 't over onderwijs in 't algemeen ging. maar goed, maatschappijleer is een groot woord, maar ze bespreken hier alles wat maar 'ter tafel' (of eigenlijk ter kring') komt, en ook vaak thema-gewijs onderwerpen over hoe mensen in de rest van de wereld leven. ik vind het vreemd om religie per definitie daar buiten te houden.
(hier valt het onder de noemer 'project EEN'.)
Ze doen niet aan een bepaalde religie , ze doen ook Kerstmis en Sinterklaas.quote:Op zaterdag 26 september 2009 00:37 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik vind het vreemder om in een kleuterprogramma een bepaalde religie 'in het zonnetje' te zetten.
Sinterklaas is van oorsprong gewoon een gelovig feest.quote:Op zaterdag 26 september 2009 00:46 schreef poemojn het volgende:
maar sinterklaas is geen religie maar een volksfeesten kerst is bij hen alleen de boom/het huis versieren (en dat vele afleveringen lang).
Dus de PVV heeft die vragen gesteld omdat ze mijn topic hebben gelezen. Eigenlijk ben ik dan leider van de PVVquote:Op vrijdag 25 september 2009 21:48 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Dude, het woord hoofddoek komt meermalen voor in dit topic, ook de PVV kent google en laat dit nu net het enige partijpunt zijn
Ja, dat meen ik serieus. Ik wil niet zeggen dat ik nu zelf een hoofddoekje wil gaan dragen, maar ik begrijp wel dat vrouwen dat onder meer om die reden doen. Ik heb zelf haar tot over mijn kont, omdat ik dat zelf mooi vind.quote:
Laat ik nou denken dat de hervormden dit lalnd besturen en niet de Rooms-katholiieken. Juliana is gelijk opgesloten in een inrichting toen ze een keer een hosti meehapte.quote:Op woensdag 23 september 2009 21:41 schreef Vivi het volgende:
[..]
Mja, ik vind dat wel anders aangezien wij in NL een RK traditie hebben natuurlijk. Maar goed, de Islam is hier ook behoorlijk vertegenwoordigd, dat valt niet te ontkennen.
Wat beide natuurlijk heidens feesten zijn en totaal niets meer met religie maar alleen met cultuur te maken heeft.quote:Op zaterdag 26 september 2009 00:40 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ze doen niet aan een bepaalde religie , ze doen ook Kerstmis en Sinterklaas.
Dikke nonsens natuurlijk. Ik zie op het zandkasteel ook geen Vijay Dashami gevierd worden.En er woont toch echt een hindoe minderheid in Nederland.quote:Op zaterdag 26 september 2009 00:56 schreef snakelady het volgende:
[..]
Sinterklaas is van oorsprong gewoon een gelovig feest.
Wat is het verschil dan tussen wat ze nu hebben gedaan ( kadootjes en lekker eten) en wat ze met kerst doen ( boom versieren en kadootjes) en sinterklaas ( kadootjes en lekker eten).
Ik begrijp best dat Sinterklaas en kerst meer ingeburgerd zijn en het bij onze geschiedenis hoor, maar of je het nu leuk vind of niet, het moslimgeloof hoort nu ook bij onze geschiedenis vanzege de vele moslims die in ons land wonen.
Daar kan je je hevig tegen verzetten maar zo is het nu eenmaal.
Ik zeg echt niet dat we ons aan hun geloof moeten aanpassen, maar het is een feestdag, boeiend!
Dat vind ík nou weer dikke nonsens. Je zegt het al zelf.. een minderheid. Ik hoor dat feest nu voor het eerst, terwijl iedereen het suikerfeest wel kent (althans, daar ga ik van uit).quote:Op zaterdag 26 september 2009 08:20 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dikke nonsens natuurlijk. Ik zie op het zandkasteel ook geen Vijay Dashami gevierd worden.En er woont toch echt een hindoe minderheid in Nederland.
Sinds wanneer zijn Moslims een meerderheid dan? En ja we weten allemaal van het suikerfeest omdat het opgedrongen wordt.quote:Op zaterdag 26 september 2009 08:26 schreef Tan het volgende:
[..]
Dat vind ík nou weer dikke nonsens. Je zegt het al zelf.. een minderheid. Ik hoor dat feest nu voor het eerst, terwijl iedereen het suikerfeest wel kent (althans, daar ga ik van uit).
Das fijn, maar das nu nog niet zo. Overigens heb ik nog nooit een st Maarten aflevering gezien in het Zandkasteel. Zou dat wel zo zijn is dat zo mogelijk nog belachelijker omdat dat in grote delen van het land uberhaupt niet gevierd wordt. Daarnaast interesseert het me geen fuck wat er wel of niet inzit, religie heeft geen plek in kleuterprogramma's.quote:Er wordt ook aandacht besteed aan Sint Maarten, en ook aan het échte kerstverhaal met de stal in kleuterprogramma's. Kun je wel zeggen dat ook Sint Maarten een heidens feest is, maar dat was van oorsprong toch echt katholiek. Misschien vieren we over 50 jaar wel massaal suikerfeest en zeggen wij in het bejaardentehuis tegen elkaar, 'goh dat was van oorsprong een Islamitisch feest'![]()
Ik geloof niet dat jij kleuter bent.quote:Overigens heb(of inmiddels had, ik volg het niet meer zo) je op KROkindertijd een programma dat aandacht besteedt aan hindoefeesten, Joodse gebruiken etc. Heel interessant. En volgens mij zie je het ook wel eens voorbijkomen bij de teletubbies.
Nee, ik snap al deze heisa niet, sterker nog, ik vind het bijna jammer dat ik het programma niet heb gezien, want ik vind het eigenlijk wel interessant.
Oké, je hebt gelijk, ze zijn geen meerderheid, maar ik vind dat er genoeg moslims in Nederland wonen om een item te besteden aan het suikerfeest. En ik zie dat zéker niet als opdringen. Niemand heeft mij dat ooit opgedrongen. Maar er komen sowieso steeds meer internationale feesten naar NL. Tien jaar geleden deed er amper een hond aan halloween hier, nu liggen de winkels er al weer vol mee.quote:Op zaterdag 26 september 2009 08:31 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Sinds wanneer zijn Moslims een meerderheid dan? En ja we weten allemaal van het suikerfeest omdat het opgedrongen wordt.
Misschien niet in zandkasteel, maar zeker wel bij de teletubbies.quote:Das fijn, maar das nu nog niet zo. Overigens heb ik nog nooit een st Maarten aflevering gezien in het Zandkasteel. Zou dat wel zo zijn is dat zo mogelijk nog belachelijker omdat dat in grote delen van het land uberhaupt niet gevierd wordt. Daarnaast interesseert het me geen fuck wat er wel of niet inzit, religie heeft geen plek in kleuterprogramma's.
Ik wist niet dat er een leeftijdsgrens zat aan dergelijke programma's. Ik mag graag meekijken met mijn kind. Maar ik heb geen kleine kinderen meer die 's ochtends TV kijken, dus doe het al ruim een jaar niet meer.quote:Ik geloof niet dat jij kleuter bent.
Hear hear.quote:Op zaterdag 26 september 2009 08:39 schreef Swetsenegger het volgende:
Hoe dan ook, we zijn jaren aan het knokken geweest voor een seculiere samenleving en nu worden we weer langzaam geïndoctrineerd met een godvruchtig leven. Is het niet gereformeerd dan maar islamitisch.
Ver gezocht? De discussie in de tweede kamer gaat alweer of het terug draaien van zondag openingen om de zondagsrust van mensen te respecteren. Als er een blote tiet in een abri hangt is het land collectief geschokt en homo's worden weer massaal in elkaar gemept.Terug naar af.
Prachtig voorbeeld halloween. Opgedrongen Amerikanisme uit commercieel oogpunt. Maar geen religie. Er worden aardig wat mensen vermoord en onderdrukt vanuit uit religieus oogpunt, met haloween heb je dat toch minder. En natuurlijk kan je je ogen daar voor sluiten.quote:Op zaterdag 26 september 2009 08:56 schreef Tan het volgende:
[..]
Oké, je hebt gelijk, ze zijn geen meerderheid, maar ik vind dat er genoeg moslims in Nederland wonen om een item te besteden aan het suikerfeest. En ik zie dat zéker niet als opdringen. Niemand heeft mij dat ooit opgedrongen. Maar er komen sowieso steeds meer internationale feesten naar NL. Tien jaar geleden deed er amper een hond aan halloween hier, nu liggen de winkels er al weer vol mee.
Niks mis mee. Als je er niet aan mee wilt doen, doe je dat niet. Als je er niks over wilt zien op TV, zet je de TV uit.
Das fijn, ik wel. OM eerder genoemde redenen.quote:[..]
Misschien niet in zandkasteel, maar zeker wel bij de teletubbies.
Waar leg je de grens van wat informatief is voor kleuters en waar niet? Ik vind niet dat je die grens moet leggen bij religie. Tegen de tijd dat ze kleuters porno gaan voeren gaat het mij ook te ver, maar suikerfeest vind ik amper een discussie waardig (wat doe ik hier eigenlijk![]()
)
Alleen kan jij een afweging maken of iets wel of niet relevant is. Kleuters kunnen dat niet. Snap je wat de relevantie is van leeftijd in deze? Dat JIJ het interessant vind wil niet zeggen dat het geschikt is voor kleuters.quote:Ik wist niet dat er een leeftijdsgrens zat aan dergelijke programma's. Ik mag graag meekijken met mijn kind. Maar ik heb geen kleine kinderen meer die 's ochtends TV kijken, dus doe het al ruim een jaar niet meer.
Hehehe, action figures met een afneembaar bom gordeltje.quote:Op zaterdag 26 september 2009 09:24 schreef Vivi het volgende:
Straks krijgen we ook nog Jihad Mickey bij Z@ppelin.
.
Maar er worden bij mijn weten geen mensen vermoord bij suikerfeest? Of ken ik het feest dan toch minder goed. Volgende keer beter opletten bij zandkasteel.quote:Op zaterdag 26 september 2009 09:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Prachtig voorbeeld halloween. Opgedrongen Amerikanisme uit commercieel oogpunt. Maar geen religie. Er worden aardig wat mensen vermoord en onderdrukt vanuit uit religieus oogpunt, met haloween heb je dat toch minder. En natuurlijk kan je je ogen daar voor sluiten.
kennelijk ben ik dan erg onderontwikkeld, want ik vind het kijken naar suikerfeest net zo relevant als een kleuter, zie boven.quote:Alleen kan jij een afweging maken of iets wel of niet relevant is. Kleuters kunnen dat niet. Snap je wat de relevantie is van leeftijd in deze? Dat JIJ het interessant vind wil niet zeggen dat het geschikt is voor kleuters.
Jeetje mina......quote:Op zaterdag 26 september 2009 09:28 schreef Tan het volgende:
[..]
Maar er worden bij mijn weten geen mensen vermoord bij suikerfeest? Of ken ik het feest dan toch minder goed. Volgende keer beter opletten bij zandkasteel.
quote:Op zaterdag 26 september 2009 09:28 schreef Tan het volgende:
[..]
Maar er worden bij mijn weten geen mensen vermoord bij suikerfeest? Of ken ik het feest dan toch minder goed. Volgende keer beter opletten bij zandkasteel.
In mijn ogen zet het zien van informatie over suikerfeest bij kleuters niet aan tot moord.
quote:
Nee, maar de gebruiken en symbolen daaromtrent zijn wel helemaal ingebed in de nederlandse cultuur. Bij suikerfeest is dat niet zo.quote:Op zaterdag 26 september 2009 10:29 schreef _evenstar_ het volgende:
ook niet iedereen viert kerst of sint of pasen..
Nee, maar kinderen zien wel wat een feest is, dat spreekt ze aan. Wij ouders denken meteen weer verder, voor hen is het gewoon een feest wat ze zien. Leuk toch?quote:Op zaterdag 26 september 2009 11:55 schreef She-Wolf het volgende:
[..]
En de kleuters hoeven toch ook niet op excursie naar het hoofdkwartier van groen links of de PVV?
Nee oké, maar de doelgroep van zandkasteel is volgens mij 2-5 jaar. Dat is niet de leeftijd voor politiek. Mijn oudste twee weten veel van politiek (ze zijn 12 en 13), die daaronder (7) weet wat politiek is en waarom we stemmen, globaal het verschil tussen politiek links en rechts, maar daar houdt het mee op. De jongste (5) weet alleen waar die stemhokjes voor zijn en wat de regering is.quote:Op zaterdag 26 september 2009 12:42 schreef Pvoesss het volgende:
Dat vind ik zelf juist extreem raar. Ik weet niet beter dan dat ik vroeger mee ging naar de 2dekamer om zo mensen te ontmoeten en informatie te krijgen over de politiek. IMHO is dat belangrijker dan het suikerfeest. En dat kinderen er niets van begrijpen is logisch als je ze er niets over leert.
Tja, ik vind het op zich niet erg als die kinderen vrij krijgen met suikerfeest. Ik denk niet dat je principes ten koste moet gaan van kinderen. Voor kinderen is het gewoon een feest en een kind van vier is echt niet bezig met de islamisering van de samenleving of zo.quote:Op maandag 21 september 2009 22:10 schreef bikinistringding het volgende:
Wat ik wel raar vond is dat er kinderen van school vrij kregen voor suikerfeest. Met Sinterklaas krijgen de " Nederlandse" kinderen toch ook geen vrij?
Ik bedoel, we hebben nu eenmaal besloten de christelijke feestdagen als vrije schooldagen te bestempelen. Waarom wordt er dan wel uitzondering gemaakt voor het suikerfeest wat een feestdag voor de moslims is en worden de gewone Nederlandse feestdagen geen vrijaf gegeven.
VRESELIJK. Dat komt er hier al lang niet meer op, die Ellyquote:Op zaterdag 26 september 2009 13:23 schreef Macka66 het volgende:
Het vreselijkste indoctrinerende kleuterprogramma op tv is al jaren Elly en de Wiebelwagen. ('jij mag blij zijn omdat er een God is die Levend water geeft'). En daar maakt nog steeds niemand zich druk over![]()
Gelukkig wordt in Het Zandkasteel het Suikerfeest op een niet religieuze manier behandeld. Ik wil (net als Vivi) graag zelf mijn kind op de hoogte brengen van religies. Maar ik ben erg voor gelijkheid, dus ook graag Chanoeka en Ostara en Holi Phagwa en Zhongqiu Jie in Het Zandkasteel.
En er zit ene uitknop op de tv, ben je het niet eens met wat ze uitzenden, wil je niet dat je kind daar naar kijkt dan zet je hem uit of op een andere zender.quote:Op zaterdag 26 september 2009 10:21 schreef FoXje het volgende:
Vanmorgen was het weer. En ik vind het nog steeds niets. Alsof iedereen suikerfeest viert en kadootjes krijgt. Als je het niet goed uit kunt leggen (en hoe doe je dat aan kleine kinderen), doe dat dan niet.
Maar je kan het toch ook niet overal mee eens zijn wat op tv komt?quote:Op zaterdag 26 september 2009 10:24 schreef Vivi het volgende:
Scusi Moon, maar wat heb je toch een badinerend toontje af en toe, ik vind dat wel vaker maar nu zeg ik het een keer. Ik vind het behoorlijk pretentieus om alle, imo prima gemotiveerde bezwaren die ik en Swets o.a. hebben, van tafel te vegen onder de noemer "onderbuikgevoelens". Dan kan ik ook wel niet meer op jouw motivaties ingaan en zeggen dat ik dat naief hippiechick geneuzel vind maar dat lijkt me niet de bedoeling toch? Niet alles wat je niet tof vind komt voor uit angst, en ik heb geen last van onderbuikgevoelens, ik geef eerder in dit topic al loud & clear aan dat ik een aversie heb tegen georganiseerde religie. En dat mijn bezwaren JUIST zijn gestoeld op het feit dat zo'n kind van 3, 4 jaar nog niet weet wat het inhoudt, zo'n moskee. Jouw zienswijze is niet enige zaligmakende hoor, en zo doe je het wel graag overkomen, vaak.
Edit: peuter zijn op je 33e komt niet vaak voor.
Ja! En laten we ook de boeken verbranden waar we het niet mee eens zijn, en ons hoofd omdraaien als er dingen op straat gebeuren waar we kwaad om worden. Doe niet zo dom zeg. Zo kun je elke discussie wel stopzetten,quote:Op zaterdag 26 september 2009 18:23 schreef snakelady het volgende:
[..]
En er zit ene uitknop op de tv, ben je het niet eens met wat ze uitzenden, wil je niet dat je kind daar naar kijkt dan zet je hem uit of op een andere zender.
Ik doe niet dom, ik zeg alleen dat je zelf kan kiezen wat je kind kijkt, vind je vergelijking met boeken verbranden en je kop omdraaien voor dingen op straat dan ook helemaal nergens op slaan en compleet buiten proporties.quote:Op zaterdag 26 september 2009 18:53 schreef Vivi het volgende:
[..]
Ja! En laten we ook de boeken verbranden waar we het niet mee eens zijn, en ons hoofd omdraaien als er dingen op straat gebeuren waar we kwaad om worden. Doe niet zo dom zeg. Zo kun je elke discussie wel stopzetten,
Ik vind dat er nav een onschuldig TVprogramma erg veel wordt bijgehaald. Dat komt op mij idd over als onderbuikgevoelens.quote:Op zaterdag 26 september 2009 10:24 schreef Vivi het volgende:
Ik vind het behoorlijk pretentieus om alle, imo prima gemotiveerde bezwaren die ik en Swets o.a. hebben, van tafel te vegen onder de noemer "onderbuikgevoelens".
Ik heb geen last van onderbuikgevoelens, al mijn gevoelens blurt ik eruit, dat weet je toch welquote:Op zaterdag 26 september 2009 19:56 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik vind dat er nav een onschuldig TVprogramma erg veel wordt bijgehaald. Dat komt op mij idd over als onderbuikgevoelens.
Zie het niet als kritiek maar als feedbackquote:Dat je een moskeebezoek door kleuters niet op prijs stelt, prima. Je motivatie kan ik ook wel wat mee.
En wat betreft aversie tegen georganiseerde religie kan ik ook nog een heel eind met je meekomen.
Je kritiek naar mij persoonlijk toe wil ik het best met je over hebben, want ik weet heus wel dat daar een kern van waarheid in zit.
Maar dan liever per PM en niet en plein public.
Waar ik vooral om moest lachen is dat het jongetje zei dat ze dan wél parfum op doen. En de afgrijselijk mooie jurk van het meisjequote:Op zaterdag 26 september 2009 20:41 schreef Webkim het volgende:
Wat een boel discussie over Suikerfeest in Het Zandkasteel.
Ik moest er juist wel om lachen, want waar het op neerkwam is: het is Suikerfeest! En met Suikerfeest eten we lekkere zoete dingen!
En dat was pretty much all there was to is. Zowel in het item met echte kindertjes als in het Sassa en Toto gedeelte.
Een beetje als: het is Kerst en met Kerst hebben we kerstkransjes in de kerstboom.
Niks geen inkijkje in religie m.i.
Idd!quote:Op zaterdag 26 september 2009 20:41 schreef Webkim het volgende:
Een beetje als: het is Kerst en met Kerst hebben we kerstkransjes in de kerstboom.
Niks geen inkijkje in religie m.i.
Ok beeb.quote:Op zaterdag 26 september 2009 20:36 schreef Vivi het volgende:
Zie het niet als kritiek maar als feedback![]()
ehm?quote:Op zaterdag 26 september 2009 12:27 schreef _evenstar_ het volgende:
Met suikerfeest eten ze lekkers en krijgen kadootjes
Met sinterklaas eten ze lekkers en krijgen kadootjes en praten over de kerststal
Met kerst eten ze lekkers bij een boom ( sommigen doen aan kadootjes)
Met pasen eten ze lekkers en zoeken eieren
Wat is het verschiler zit hier toch helemaal niets van geloof bij, terwijl het van oorsprong op sint na dan , allemaal religieuze feesten zijn.
hier ben ik het dan weer helemaal mee eens...quote:Er wordt toch niet verteld dat ze allemaal het geloof de islam van binnen en van buiten moeten kenne, of de bijbel, of whatever heilige boeken van andere geloven er zijn.
Nee t gaat hier gewoon een korte uitleg wat ze bij een suikerfeest doen, iets wat sommige klasgenootjes/buurtgenootjes oid zullen doen.
dat stukje moets bij kerstquote:Op zondag 27 september 2009 15:53 schreef mijsje het volgende:
[..]
ehm?hoezo praat je over de kerststal met sinterklaas?
en de verjaardag/sterfdatum begon ook bij de katholieken, omdat de Sint de beschermheilige van de kinderen was... dus ook dat feest komt uit religie... maar niet uit de bijbel als je dat bedoelde...
en het eieren zoeken heeft ook niks te maken met religie, dat is meer een heidens gebruik, want eieren staan voor nieuw leven en pasen is rond de tijd van nieuw leven... dat is (heel grof gezegd) dus een beetje samengevoegd...
(toch nog een paar slakken waar ik zout op kon strooien...sorry...
)
[..]
hier ben ik het dan weer helemaal mee eens...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |