abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 september 2009 @ 21:14:21 #77
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73050800
quote:
Op woensdag 23 september 2009 21:04 schreef bixister het volgende:
ik vind 't gewoon bji algemene kennis horen. een beetje raar als je wil dat je kind daar niks vanaf komt te weten.
Wie zegt dat dan hier?
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_73051084
als je 't alleen als keuzevak wil aanbieden, impliceert 't toch dat je ervan uitgaat dat een aantal ouders niet wil dat hun kind daar kennis van neemt?
pi_73051294
quote:
Op woensdag 23 september 2009 20:38 schreef Vivi het volgende:
Ik vind dat zoiets als een moskee-bezoek gewoon onderdeel moet zijn van een keuzevak. Al dan niet gekozen door de ouders, en ik vind dus OOK dat de basis van een kind thuis ligt. Zoiets als religie (en ja, JUIST op een openbare school) door de strot duwen onder het mom van Culturele Vorming vind ik de rol van de ouder met voeten treden. School is er wmb om te leren lezen, rekenen en schrijven, en verder vind ik het zeer nuttig als er projecten worden gedaan mbt pesten, weerbaarheid en zulks, of creatieve dingen zoals toneel of een debat-club.
vind ik ook. daarom vind ik het fijn dat op de school waar ik werk, religie inderdaad een keuzevak is. (allerlei religies worden belicht) ouders die willen dat hun kind er niet aan mee doet, kan dat doorgeven aan school, en dan doet dat kind wat anders in die tijd. meestal is het in een klas half om half verdeeld...
rond de feestdagen gaan we wel inhoudelijk in op waarom de kinderen vrij zijn, maar dat wordt van verschillende kanten belicht. ja, kerst is alleen in de katholieke en christelijke sfeer over de geboorte van Jezus bijvoorbeeld, maar er is ook het midwinter vanuit heidenen rond de romeinse tijd (voor de bovenbouw) en in het joodse en islamitische geloof komt de geboorte van Jezus ook voor, maar dan als profeet in plaats van "zoon van"... maar goed, dat is inderdaad cultureel onder het mom van algemene kennis... daar kun je het mee eens zijn of niet, maar dat geeft de school sowieso mee. wel kun je daar als ouder over in gesprek met de school, en zal de school daar serieus naar luisteren. zo zijn er ook kinderen op school die Jehovah getuigen zijn. die kinderen doen absoluut nergens aan mee op religie gebied... (en niet met verjaardagen, sinterklaas, 11 november en andere feesten die gelovige achtergronden hebben maar niet in de bijbel staan...
  woensdag 23 september 2009 @ 21:31:13 #80
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73051485
quote:
Op woensdag 23 september 2009 21:21 schreef bixister het volgende:
als je 't alleen als keuzevak wil aanbieden, impliceert 't toch dat je ervan uitgaat dat een aantal ouders niet wil dat hun kind daar kennis van neemt?
Euh, nee? Het impliceert dat ik vind dat het een zaak (en taak) van de ouder is om te bepalen wanneer en op welke wijze ze invulling wensen te geven aan de religieuze "voorlichting" van hun kind .
  woensdag 23 september 2009 @ 21:32:47 #81
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_73051569
maar kies je dat niet ook deels bij het maken van een schoolkeuze?
Als je voor een school kiest die leerlingen iets van elke cultuur/religie wat kennis wil geven etc.
Dan stem je daar toch automatisch mee in op de wijze van het leren aan de kinderen?
Of denk ik dan te simpel
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_73051578
Vivi, dat is ook de insteek van onze school.
_evenstar_ , dat klopt, maar als je naar openbaar onderwijs gaat, kun je een school treffen die helemaal niks met geloof doet, of die alle geloven moet aanstippen. als je dat als ouder niet wil, kun je daar dus over praten...
pi_73051596
ja, en daarin verschillen wij van mening, want ik vind die 'voorlichting' dus bij algemene kennis horen die ze ook op school moeten krijgen aangeboden.
  woensdag 23 september 2009 @ 21:35:20 #84
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73051694
quote:
Op woensdag 23 september 2009 21:26 schreef mijsje het volgende:

[..]

vind ik ook. daarom vind ik het fijn dat op de school waar ik werk, religie inderdaad een keuzevak is. (allerlei religies worden belicht) ouders die willen dat hun kind er niet aan mee doet, kan dat doorgeven aan school, en dan doet dat kind wat anders in die tijd. meestal is het in een klas half om half verdeeld...
rond de feestdagen gaan we wel inhoudelijk in op waarom de kinderen vrij zijn, maar dat wordt van verschillende kanten belicht. ja, kerst is alleen in de katholieke en christelijke sfeer over de geboorte van Jezus bijvoorbeeld, maar er is ook het midwinter vanuit heidenen rond de romeinse tijd (voor de bovenbouw) en in het joodse en islamitische geloof komt de geboorte van Jezus ook voor, maar dan als profeet in plaats van "zoon van"... maar goed, dat is inderdaad cultureel onder het mom van algemene kennis... daar kun je het mee eens zijn of niet, maar dat geeft de school sowieso mee. wel kun je daar als ouder over in gesprek met de school, en zal de school daar serieus naar luisteren. zo zijn er ook kinderen op school die Jehovah getuigen zijn. die kinderen doen absoluut nergens aan mee op religie gebied... (en niet met verjaardagen, sinterklaas, 11 november en andere feesten die gelovige achtergronden hebben maar niet in de bijbel staan...
Precies, ik vind het prima als er wordt verteld wat de verschillende stromingen en religies inhouden (ik zou dan ook graag zien dat bijvoorbeeld het humanisme, antroposofie and so on ook worden meegenomen). Maar een bezoek aan een gebedshuis, compleet met je houden aan de religieuze tradities die dat met zich meebrengt, dat bepaal ik liever zelf.
  woensdag 23 september 2009 @ 21:37:05 #85
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73051768
quote:
Op woensdag 23 september 2009 21:32 schreef _evenstar_ het volgende:
maar kies je dat niet ook deels bij het maken van een schoolkeuze?
Als je voor een school kiest die leerlingen iets van elke cultuur/religie wat kennis wil geven etc.
Dan stem je daar toch automatisch mee in op de wijze van het leren aan de kinderen?
Of denk ik dan te simpel
Ik weet niet op wat voor school Moonah les geeft bijvoorbeeld, maar als ik mijn kind op een Christelijke school zou doen zou ik er niet van gecharmeerd zijn. En op een openbare evenmin. De redenen lijken me evident.
pi_73051849
Ik vind het eigenlijk wel fijn dat de school er mee bezig is, puur omdat ik er te weinig vanaf weet.
zoals ik al schreef, ik ben niet gelovig, ik kan dus ook niet aan de kinderen goed uitleggen wat suikerfeest, Pinksteren, hemelvaart enz. inhoudt.
Van welk geloof zo'n feestdag uitkomt maakt me dan ook echt niks uit, voor mij zijn ze allemaal een pot nat.
En wat Moonah al schreef, als kind zijn wij ook met school (openbare) naar de Sint-Jan in Den Bosch geweest, dat is niks anders naar mijn idee.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  woensdag 23 september 2009 @ 21:39:03 #87
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73051862
quote:
Op woensdag 23 september 2009 21:33 schreef bixister het volgende:
ja, en daarin verschillen wij van mening, want ik vind die 'voorlichting' dus bij algemene kennis horen die ze ook op school moeten krijgen aangeboden.
Dat kan natuurlijk, ik vind dat de overdracht van die algemene kennis niet persé gelinkt hoeft te zijn aan het bezoek van een gebedshuis .
pi_73051886
quote:
Op woensdag 23 september 2009 21:37 schreef Vivi het volgende:

[..]

Ik weet niet op wat voor school Moonah les geeft bijvoorbeeld, maar als ik mijn kind op een Christelijke school zou doen zou ik er niet van gecharmeerd zijn. En op een openbare evenmin. De redenen lijken me evident.
(Rooms) katholiek, in naam.
Het moskeebezoek is ontstaan toen een vader van een Turks meisje in de kleutergroep haar klas uitnodigde. Dat is zo goed bevallen dat we er een traditie van hebben gemaakt.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dč ôk wir.
pi_73051928
tsja, je kunt er ook te bang voor zijn denk ik. ik vind 't alleen maar een verrijking dat onderwijs niet alleen in 'droge'/abstracte vorm plaatsvindt, maar gepaard gaat met dit soort excursies en andere illustraties van de lesstof.
  woensdag 23 september 2009 @ 21:41:20 #90
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73051954
quote:
Op woensdag 23 september 2009 21:38 schreef snakelady het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel fijn dat de school er mee bezig is, puur omdat ik er te weinig vanaf weet.
zoals ik al schreef, ik ben niet gelovig, ik kan dus ook niet aan de kinderen goed uitleggen wat suikerfeest, Pinksteren, hemelvaart enz. inhoudt.
Van welk geloof zo'n feestdag uitkomt maakt me dan ook echt niks uit, voor mij zijn ze allemaal een pot nat.
En wat Moonah al schreef, als kind zijn wij ook met school (openbare) naar de Sint-Jan in Den Bosch geweest, dat is niks anders naar mijn idee.
Mja, ik vind dat wel anders aangezien wij in NL een RK traditie hebben natuurlijk. Maar goed, de Islam is hier ook behoorlijk vertegenwoordigd, dat valt niet te ontkennen.
pi_73051983
quote:
Op woensdag 23 september 2009 21:37 schreef Vivi het volgende:
De redenen lijken me evident.
eerlijk gezegd: nee, ik snap echt niet zo goed waarom je dit zo erg zou vinden.
pi_73052010
Groep 8 gaat trouwens elk jaar naar de plaatselijke kerk. De toren beklimmen enzo.
En we worden ook wel eens uitgenodigd bij een geitenboerderij, of de brandweer.
Ik zie het in diezelfde orde.
Het is niet zo dat we ineens jonge meisjes uithuwelijken.
pi_73052040
quote:
Op woensdag 23 september 2009 21:39 schreef Vivi het volgende:

[..]

Dat kan natuurlijk, ik vind dat de overdracht van die algemene kennis niet persé gelinkt hoeft te zijn aan het bezoek van een gebedshuis .
Maar wat is er dan zo erg aan als een kind naar een gebedshuis gaat? Ik geloof niet dat dat ernstige ( of ook maar enige ) gevolgen zal hebben.
Demi is laatst voor het eerst mee gegaan naar een kerk ivm een doop, ik ben echt niet bang dat ze nu ineens heel gelovig wordt.
Sterker nog, voor haar was het gewoon een (mooi) gebouw, verders niks.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  woensdag 23 september 2009 @ 21:43:35 #94
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73052055
quote:
Op woensdag 23 september 2009 21:40 schreef bixister het volgende:
tsja, je kunt er ook te bang voor zijn denk ik. ik vind 't alleen maar een verrijking dat onderwijs niet alleen in 'droge'/abstracte vorm plaatsvindt, maar gepaard gaat met dit soort excursies en andere illustraties van de lesstof.
Waarom nou weer "bang"?! . Gottegot, Bix, ik vind je een schat, maar dit soort opmerkingen krijg ik echt het zuur van. Ik ben niet bang en al helemaal niet voor Moslims of wat voor religie dan ook. Dit is gewoon mijn mening, dat heeft niks met "bang zijn" te maken.
pi_73052069
Oh en met groep 5 ben ik eens naar de milieustraat geweest. Dat viel qua excursie wat tegen, dus dat is geen traditie geworden.
pi_73052098
quote:
Op woensdag 23 september 2009 21:41 schreef Vivi het volgende:

[..]

Mja, ik vind dat wel anders aangezien wij in NL een RK traditie hebben natuurlijk. Maar goed, de Islam is hier ook behoorlijk vertegenwoordigd, dat valt niet te ontkennen.
Ik heb net zo min met het RK geloof als met de Islam ( of welk ander geloof dan ook), dus mij maakt het echt niks uit.
pi_73052220
quote:
Op woensdag 23 september 2009 21:43 schreef Vivi het volgende:

[..]

Waarom nou weer "bang"?! . Gottegot, Bix, ik vind je een schat, maar dit soort opmerkingen krijg ik echt het zuur van. Ik ben niet bang en al helemaal niet voor Moslims of wat voor religie dan ook. Dit is gewoon mijn mening, dat heeft niks met "bang zijn" te maken.
maar waarmee dan wel? ik snap 't gewoon echt niet.
  woensdag 23 september 2009 @ 21:47:31 #98
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73052235
quote:
Op woensdag 23 september 2009 21:43 schreef snakelady het volgende:

[..]

Maar wat is er dan zo erg aan als een kind naar een gebedshuis gaat? Ik geloof niet dat dat ernstige ( of ook maar enige ) gevolgen zal hebben.
Demi is laatst voor het eerst mee gegaan naar een kerk ivm een doop, ik ben echt niet bang dat ze nu ineens heel gelovig wordt.
Sterker nog, voor haar was het gewoon een (mooi) gebouw, verders niks.
Ik zeg niet dat het erg is, ik zeg dat ik dat zelf wens te bepalen. Ik heb er een aversie tegen dat mijn kind zich zou moeten conformeren aan religeuze regels die ik niet onderstreep. Daarbij vind ik het absoluut niet noodzakelijk en kan ie prima voorgelicht worden over een religie zónder dat bezoek. Als ie dan later zelf wil, be my guest. Juist om wat je zegt; dat het nu nog "gewoon een gebouw is" wil ik het niet.
Net zoals ik, mocht ik gelovig zijn, niet voor mijn kind zou bepalen om hem of haar te dopen. Die keuze moet ie zelf maar maken als ie oud genoeg is.
  woensdag 23 september 2009 @ 21:48:58 #99
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73052316
quote:
Op woensdag 23 september 2009 21:43 schreef Moonah het volgende:
Oh en met groep 5 ben ik eens naar de milieustraat geweest. Dat viel qua excursie wat tegen, dus dat is geen traditie geworden.
Misschien is een tandartsenpraktijk een leuk idee?
pi_73052399
quote:
Op woensdag 23 september 2009 21:48 schreef Vivi het volgende:

[..]

Misschien is een tandartsenpraktijk een leuk idee?
Dan wel ná het Suikerfeest.
  woensdag 23 september 2009 @ 21:57:01 #101
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73052720
quote:
Op woensdag 23 september 2009 21:47 schreef bixister het volgende:

[..]

maar waarmee dan wel? ik snap 't gewoon echt niet.
Waarmee? Ik heb een gruwelijke hekel aan elke vorm van georganiseerde hysterische religieuze uiting en daar schaar ik de Islam ook onder. Ik wil dan ook dat hij wordt onderwezen over religie vanuit een wetenschappelijk oogpunt en niet d.m.v een stel figuren die blootsvoets zitten te Allahakbarren. En als ie dan oud en stabiel genoeg is en de wens heeft om eens te gaan bekijken wat zo'n collectieve gekte nu precies inhoudt dan gaat ie dat met mijn volle instemming maar eens doen.
pi_73053005
OK, dan snap ik 't iets beter. maar ik ben ook wel eens op moskee-excursie geweest, en veel meer dan schoenen uitdoen hoefden we niet hoor. verder mocht je gewoon rondkijken en kregen we wat verteld over hoe 't daar gaat.
  woensdag 23 september 2009 @ 22:04:11 #103
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73053096
Ik ben gewoon redelijk heftig in mijn meningen Bix .
pi_73053407
maar laat je je kind dan wel écht zelf de zijne vormen...?
pi_73053661
Bij ons op school hebben de kinderen niet standaard vrij met het suikerfeest. Wat overigens nog niet is geweest want afgelopen weekend was het offerfeest en dat is iets anders.
Maar wat onze directeur heeft gedaan, om deze gezinnen (steeds meer, werk op witte school) tegenmoet te komen is om voor ons leerkrachten op die dag een studiedag in te plannen. Alle kinderen zijn die dag dus vrij.

Wat betreft Sinterklaas. Veel scholen geven de onderbouw wel vrij met sinterklaas. Of in ieder geval de dag/ochtend erna.

Achja, ik vind het zandkasteel sowieso een stom programma. Stoor me enorm aan de kinderlijkheid van Koning Koos. Ik bedoel, hij is tohc een volwassene???
Ik vond het onderwerp wel grappig. Grappig ook in eth filmpje dat het jongetje zegt dat ze dán wél parfum dragen. Want dan knuffel je iemand en dan ruik je lekker

En nu ik toch klaag. Wat een irritante stem heeft die trien van het sprookjesfeestfestijn ofoziets. Ze blaft gewoon het hele programma bij elkaar en gaat tot overmaat van ramp ook nog eens zingen.

woensdag 23 september 2009 @ 22:25:33 #106
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73054036
quote:
Op woensdag 23 september 2009 22:11 schreef bixister het volgende:
maar laat je je kind dan wel écht zelf de zijne vormen...?
Je zal het misschien niet geloven, maar ik ben irl een heel redelijk mens.Uiteraard zal ik hem vertellen wat mijn zienswijze is maar tevens duidelijk maken dat anderen er heel anders tegenaan kunnen kijken. Aan hem is dan te bepalen in hoeverre hij die andere zienswijzen wenst te onderzoeken .
pi_73054761
ik geloof je!
  woensdag 23 september 2009 @ 22:55:28 #108
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73055162
Kom je dan ook bij mijn Vivisekte? . Ik heb nog vacatures voor discipelen namelijk.
pi_73055198
haha zolang je er geen i tussen propt, vind ik 't een goed plan.
pi_73057964
Vivi, qua scholen zou je dan misschien goed kunnen kijken of je een bijzonder neutrale in de buurt hebt? Anders dan openbaar onderwijs doen zij echt niet aan godsdienstlessen.

Ik denk niet dat mijn kinderen weten wat suikerfeest of islam is, trouwens. Komt wel eens als ze wat ouder zijn. Moskeebezoek met kleuters zou ik ook niet erg op prijs stellen (zeker niet vanuit de grondgedachte dat alle geloven aan elkaar gelijk zijn) maar ze gaat naar een chr. school dus dat is ook niet aan de orde.
pi_73061976
natuurlijk zijn niet alle geloven aan elkaar gelijk, ze krijgen op school dan juist les over de verschillen, neem ik aan?
  donderdag 24 september 2009 @ 10:21:13 #112
35189 Troel
scherp en bot
pi_73062336
quote:
Op donderdag 24 september 2009 00:16 schreef poemojn het volgende:
Vivi, qua scholen zou je dan misschien goed kunnen kijken of je een bijzonder neutrale in de buurt hebt? Anders dan openbaar onderwijs doen zij echt niet aan godsdienstlessen.

Ik denk niet dat mijn kinderen weten wat suikerfeest of islam is, trouwens. Komt wel eens als ze wat ouder zijn. Moskeebezoek met kleuters zou ik ook niet erg op prijs stellen (zeker niet vanuit de grondgedachte dat alle geloven aan elkaar gelijk zijn) maar ze gaat naar een chr. school dus dat is ook niet aan de orde.
Ook christelijke scholen besteden daar aandacht aan hoor
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 24 september 2009 @ 10:22:05 #113
35189 Troel
scherp en bot
pi_73062359
quote:
Op donderdag 24 september 2009 10:03 schreef bixister het volgende:
natuurlijk zijn niet alle geloven aan elkaar gelijk, ze krijgen op school dan juist les over de verschillen, neem ik aan?
In Haaksbergen wordt er met dat project juist getoond dat er ook veel overeenkomsten zijn, naast natuurlijk de verschillen. Maar ook de overeenkomsten worden dus toegelicht!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_73062749
isookzo troel.
  donderdag 24 september 2009 @ 10:45:27 #115
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_73062961
quote:
Op woensdag 23 september 2009 22:17 schreef amaranta het volgende:
Bij ons op school hebben de kinderen niet standaard vrij met het suikerfeest. Wat overigens nog niet is geweest want afgelopen weekend was het offerfeest en dat is iets anders.
Ehm vorig weekend was toch echt het Suikerfeest, als einde van de Ramadan. Het Offerfeest is pas eind november dit jaar.

En ik vind het goed dat kinderprogramma's aandacht besteden aan religieuze feesten, omdat ik vind dat dat gewoon basiskennis is. Onafhankelijk van wat voor godsdienst je zelf ook hebt, hoor je dit soort dingen gewoon te weten wat mij betreft.
  donderdag 24 september 2009 @ 11:32:35 #116
37367 Memmel
Beppie, gekke meid.
pi_73064294
Ik heb het zandkasteel gisteren ook gezien en stoorde me wel een beetje aan de zwart/wit manier waarop het gebracht werd. Maar goed, het is een peuterprogramma, daarin kun je niet alle nuances die er zijn aanbrengen. Ik denk ook dat het wennen is, vroeger had je dit soort thema's niet in de programma's en ik kan het alleen maar toejuichen.

Als ik familieleden van mij soms hoor uit dorpjes hier ver vandaan; volledig in shock omdat ze 'een hoofddoek' hebben gezien, ben ik blij dat mijn dochter en zoon met een iets breder wereldbeeld opgroeien.
Ramadan is niets raars, we hebben nu al 2 jaar ramadan mee'gevierd' en als we volgend jaar weer op vakantie gaan naar onze vrienden, dan zijn we er ook eens met het Suikerfeest.

Ik moet bij deze discussie steeds denken aan dat tv fragment van die mevrouw die zei: "Ik heb niets tegen buitenlanders hoor...ik eet ook wel eens Chinees".
Cavia's zijn geen varkentjes en ze komen niet uit Guinea. Waarom cavia's dan toch als 'biggetjes' werden betiteld is onzeker maar dit heeft waarschijnlijk te maken met de piepende en knorrende geluiden die ze frequent maken.
pi_73068060
quote:
Op donderdag 24 september 2009 10:21 schreef Troel het volgende:
Ook christelijke scholen besteden daar aandacht aan hoor
klopt, maar ze nemen geen kleuters mee de moskee in, en gaan niet uit van het idee dat alles en iedereen gelijk is Bij oudere kinderen wordt wel uitgelegd wat islam en suikerfeest is, natuurlijk.
pi_73068101
waarom vind jij het idee dat alles en iedereen gelijk is eigenlijk zo verkeerd?
pi_73068561
o, dat gaat vooral om religies. Die zijn niet gelijk, en Allah is niet dezelfde als de chr. God. Dus zulke overeenkomsten hoeven ze voor mij niet te leren zolang ze ook nog te jong zijn om de verschillen te begrijpen.
pi_73078784
quote:
Op donderdag 24 september 2009 11:32 schreef Memmel het volgende:
Ik heb het zandkasteel gisteren ook gezien en stoorde me wel een beetje aan de zwart/wit manier waarop het gebracht werd. Maar goed, het is een peuterprogramma, daarin kun je niet alle nuances die er zijn aanbrengen.
Er werd idd helemaal niets verteld over de achtergrond van het Suikerfeest. Puur en alleen het zoete eten werd gepresenteerd. Maar ja, voor een peuterprogramma voert het anders wellicht te ver.

En over het moskeebezoek van onze kleuters. Daar zit weinig religieus aan hoor.
"Willen jullie je schoenen uittrekken want dat doen we hier altijd."
"Hier is de gebedsruimte. Bidden doen we in deze houding."
"Die toren heet minaret. Er zitten geen klokken in, maar we draaien een bandje met muziek om de mensen te laten weten dat het tijd is om te komen."
Ik kan het me niet onschuldiger en neutraler voorstellen.
pi_73082895
quote:
Op donderdag 24 september 2009 13:57 schreef poemojn het volgende:
o, dat gaat vooral om religies. Die zijn niet gelijk, en Allah is niet dezelfde als de chr. God. Dus zulke overeenkomsten hoeven ze voor mij niet te leren zolang ze ook nog te jong zijn om de verschillen te begrijpen.
ik had het daar eens over met de moeder van een (Turkse) schoolvriendin (die erg streng islamitisch gelovig zijn), en zij vond heel stellig: het maakt niet uit of je katholiek, christelijk of islamiet bent, je bidt voor dezelfde god. de stromingen zijn uit elkaar voortgekomen, dus de God (al heet hij/zij/het/... anders) is wel dezelfde God... als je maar wel iets met dat geloof doet...
ik had hier zelf op dat moment verder op zich niet echt helemaal een mening over, maar vond het zeker wel tolerant en ruimdenkend van haar om dat te denken/vinden.
pi_73083325
quote:
Op donderdag 24 september 2009 10:45 schreef Jojogirl het volgende:

[..]

Ehm vorig weekend was toch echt het Suikerfeest, als einde van de Ramadan. Het Offerfeest is pas eind november dit jaar.

En ik vind het goed dat kinderprogramma's aandacht besteden aan religieuze feesten, omdat ik vind dat dat gewoon basiskennis is. Onafhankelijk van wat voor godsdienst je zelf ook hebt, hoor je dit soort dingen gewoon te weten wat mij betreft.
je hebt gelijk, ik hb verkeerd op de kalender gekeken.
  donderdag 24 september 2009 @ 22:38:28 #123
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_73086252
Moonah, mag ik vragen waarom jullie met kleuters naar een moskee gaan? En is het alleen naar een moskee? Of doen jullie dan een soort 'thema' en bezoeken jullie ook diverse kerken en een synagoge bijv?

Ik snap niet zo goed wat je met kleuters in een moskee zoekt eigenlijk..
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_73086575
quote:
Op woensdag 23 september 2009 21:39 schreef Moonah het volgende:
Het moskeebezoek is ontstaan toen een vader van een Turks meisje in de kleutergroep haar klas uitnodigde. Dat is zo goed bevallen dat we er een traditie van hebben gemaakt.
Traditie is een wat groot woord trouwens.
We hebben het nu 3x gedaan.

En wat je er te zoeken hebt? Als diverse kinderen uit de klas er regelmatig naar toe gaan, is het best interessant voor de anderen. Denk ik zo.

Maar ik ben het wel met je eens (tenminste, dat denk ik op te maken uit je reactie ) dat het bezoek wellicht leerzamer zou zijn in een wat hogere groep. Hoewel de onbevangenheid van kleuters ook wel weer wat heeft.
  donderdag 24 september 2009 @ 23:02:40 #125
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_73087050
Als ouder zou ik het helemaal niks vinden iig.. Niet op deze manier tenminste.

Wel als je in datzelfde kader en thema rond diezelfde tijd ook een of meerdere kerken bezoekt en bijv. een synagoge ofzo.. Zodat de kinderen het verschil kunnen zien en idd met diverse religies kennis kunnen maken.
Maar niet als op zichzelf staand 'uitje' in de kleutergroep..
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_73087383
quote:
Op donderdag 24 september 2009 21:06 schreef mijsje het volgende:
ik had het daar eens over met de moeder van een (Turkse) schoolvriendin (die erg streng islamitisch gelovig zijn), en zij vond heel stellig: het maakt niet uit of je katholiek, christelijk of islamiet bent, je bidt voor dezelfde god. de stromingen zijn uit elkaar voortgekomen, dus de God (al heet hij/zij/het/... anders) is wel dezelfde God... als je maar wel iets met dat geloof doet...
ik had hier zelf op dat moment verder op zich niet echt helemaal een mening over, maar vond het zeker wel tolerant en ruimdenkend van haar om dat te denken/vinden.
ik vind dan weer hoe de God in kwestie zich laat kennen in het betreffende boek belangrijker dan de vraag of ze afgeleiden zijn van de joodse God. Als christen heb je bijv gewoonlijk te maken met het dogma vd Drie-eenheid, ofwel Jezus als Zoon is ook God. Joden en moslims erkennen dat niet, ergo hun God is per definitie niet volledig dezelfde (waarbij er met het jodendom natuurlijk wel veel meer overeenkomsten zijn dan met de islam).
  donderdag 24 september 2009 @ 23:26:51 #127
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73087923
quote:
Op donderdag 24 september 2009 21:06 schreef mijsje het volgende:

[..]

En als je dat niet doet?
  vrijdag 25 september 2009 @ 00:27:29 #128
37367 Memmel
Beppie, gekke meid.
pi_73089337
De onbevangenheid van die kleintjes ten aanzien van godsdienst werd voor mij op hilarische wijze duidelijk tijdens de vakantie. De moeder van het gezin waar wij een weekendje waren deed voordat er 's avonds gegeten werd even haar gebed. En Anna vond het maar wat interessant en dacht: ik ga er gezellig naast liggen op het kleedje en doe lekker mee.

Anna gaat straks naar een openbare school en zal dus, naar ik hoop, met verschillende geloofsovertuigingen te maken krijgen. En ik zie het als mijn taak om haar, naast wat ze er op school over leert, daar ook sturing in te geven. Zodat ze later zelf een keus kan maken, als ze daar behoefte aan heeft.
Cavia's zijn geen varkentjes en ze komen niet uit Guinea. Waarom cavia's dan toch als 'biggetjes' werden betiteld is onzeker maar dit heeft waarschijnlijk te maken met de piepende en knorrende geluiden die ze frequent maken.
pi_73090887
quote:
Op donderdag 24 september 2009 23:26 schreef Vivi het volgende:

[..]

En als je dat niet doet?
Dan is dat een andere discussie natuurlijk
laten we ons hier voornamelijk irriteren aan de kinderlijheid van koningkoos. Want daar zet ik namemelijk mijn vraagtekens bij. Maar ik ben de enige?
  vrijdag 25 september 2009 @ 15:16:50 #130
20436 Jambo
Hakuna Matata
pi_73101388
Heb het topic niet helemaal gelezen, maar ik wilde jullie dit bericht niet onthouden.
Islampropaganda' in peuterprogramma stoort PVV
Ik word er wel es mismoedig van dat ik, wat ik voel, niet zeggen kan. (Toon Hermans)
pi_73101675
Ik ben als kind ook met de (openbare) basisschoolklas op bezoek geweest in een moskee. Ik heb er niks aan overgehouden Ik weet niet goed meer in welke klas het is geweest, maar ik was zéker geen kleuter meer.
We zijn met diezelfde klas toentertijd ook in het Joods Historisch Museum geweest om een bloem te leggen en ik geloof een gedichtje oid. Ook daar ben ik ongeschonden uitgekomen
In, ik meen, groep 6 kregen we ineens een uurtje per week bijbelles van een dominee. Dat was altijd dikke pret en de enige keer in mijn basisschoolcarriere dat ik straf heb gekregen voor het keten Ik heb er dus wederom niks aan overgehouden (maar ook weinig van opgestoken).

Al met al kan ik dus geen bezwaren bedenken om mijn (weliswaar nu nog ongeboren) kind op een excursie te laten meegaan naar een moskee. Maar ik deel absoluut Vivi's overtuiging dat iedere ouder het (ik zou bijna zeggen fundamentele) recht heeft om zélf te bepalen waaraan zijn/haar kind deelneemt, ongeacht of dit deel is van het lesplan. En welke argumenten daarbij komen kijken is dan ook vervolgens aan die ouders zelf. Voor zover ik heb begrepen hoort er toch ook toestemming van de ouders te zijn voor iedere schooltrip?
pi_73101760
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 15:16 schreef Jambo het volgende:
Heb het topic niet helemaal gelezen, maar ik wilde jullie dit bericht niet onthouden.
Islampropaganda' in peuterprogramma stoort PVV
Omg zeg
pi_73102811
"I'm not expecting to grow flowers in a desert, but i can live and breathe and see the sun in wintertime"
https://www.youtube.com/watch?v=jbhtJh1LXHQRoll
  vrijdag 25 september 2009 @ 16:29:29 #134
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_73103375
Zie dit topic nu pas. Heb met verbazing sommige reacties gelezen.

Ik vind het juist super dat ze er aandacht aan besteden. Zoals de Hema nu ook speciale suikerfeestspulletjes verkoopt ... het wordt nog wel eens wat met de acceptatie in ons land. Ik denk dat wederzijds respect ook radicalisering helpt voorkomen. In plaats van niet respecteren omdat je zo bang bent voor radicalen in welk geloof dan ook. Maar goed, dat even terzijde.

Ik vind het echt goed dat kleuters leren hoe het in andere religies is. Zoals ik het ook leuk vind dat kleuters spelenderwijs iets leren over bijvoorbeeld kunst, of muziek, of het kerstverhaal uit de Bijbel...

Maar goed, ik zie religie (in welke vorm ook) dan ook niet anders dan een stuk cultuur.
  vrijdag 25 september 2009 @ 17:03:13 #135
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_73104187
Ah de PVV is het met me eens
Tan: hoe jij religie ziet, dat is grappig.
Ik zie religie als georganiseerde onderdrukking.
opgezegd@fok.nl
pi_73104292
dus kerstfeest op school of TV vind je ook bedreigend, foXje?
  vrijdag 25 september 2009 @ 17:08:17 #137
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_73104304
@FoXje, ik niet. Ik zie het als (overwegend) vrijwillige kortzichtigheid (en daar kun je lang over discussieren, want ik weet ook dat velen niet vrijwillig religieus zijn, maar ik heb het over wat je werkelijk gelooft... iemand kan wel zeggen dat hij/zij katholiek is, maar wat is hij/zij in zijn hart... daar is het stukje dat je zelf bestuurt).

De uiting daarvan is in mijn ogen cultuur. Afgezien van het feit dat veel relikwiën, gebedshuizen etc. vaak prachtig zijn van binnen, zijn de verhalen (Bijbel, Koran etc.) mooie sprookjes en succesvolle romans - cultuur dus. En dat mogen kleuters best op jonge wijze meekrijgen.

Oh, en het feit dat kleuters andere religies meekrijgen helpt onderdrukking ook voorkomen. Denk ik (maar ik ben altijd al een tikje idealisitsch geweest )
  vrijdag 25 september 2009 @ 17:12:01 #138
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_73104392
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 17:07 schreef bixister het volgende:
dus kerstfeest op school of TV vind je ook bedreigend, foXje?
Dat is toch heel wat anders. Maar goed, daar gaat deze discussie niet over. Die gaat over moslimpropaganda bij het zandkasteel.
opgezegd@fok.nl
pi_73104426
Ik weet niet wat 'zandkasteel' is, maar blijkbaar een kinderprogramma. Triest dat die shit ze wordt opgedrongen op die manier. Alsof er ook aandacht wordt besteed aan andere religies.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 25 september 2009 @ 17:14:05 #140
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_73104440
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 17:12 schreef FoXje het volgende:

[..]

Dat is toch heel wat anders. Maar goed, daar gaat deze discussie niet over. Die gaat over moslimpropaganda bij het zandkasteel.
En waarom is aandacht besteden aan Kerst anders dan aandacht besteden aan Suikerfeest?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_73104448
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 17:12 schreef FoXje het volgende:

[..]

tis toch helegaar geen propaganda joh.. wat een onzin!!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  vrijdag 25 september 2009 @ 17:16:58 #142
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_73104514
Wacht maar tot jouw dochter 'vrijwillig' een hoofdoekje gaat dragen.
Ik denk trouwens dat kerst geen religieuze betekenis heeft voor de meeste Nederlanders; die zijn dan gewoon vrij. Daar gaat het om. niet om Jezus ...

[ Bericht 53% gewijzigd door FoXje op 25-09-2009 17:25:12 ]
opgezegd@fok.nl
  vrijdag 25 september 2009 @ 17:24:43 #143
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_73104691
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 17:16 schreef FoXje het volgende:
Wacht maar tot jouw dochter 'vrijwillig' een hoofdoekje gaat dragen.
Maar dat moet ze dan toch zelf weten? Wat is er mis met een hoofddoekje? Alsof het leuk is dat alle mannen naar je fluiten omdat je zulk prachtig lang haar hebt. Dat is als vrouw zijnde behoorlijk irritant. Ik begrijp best dat vrouwen vrijwillig een hoofddoekje dragen. De vrouwen die ik ken en het dragen vinden het heerlijk.

Een burka, dat vind ik wat anders. Maar daar hadden we het hier niet over.
  vrijdag 25 september 2009 @ 17:27:21 #144
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_73104761
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 17:24 schreef Tan het volgende:

[..]

Maar dat moet ze dan toch zelf weten? Wat is er mis met een hoofddoekje? Alsof het leuk is dat alle mannen naar je fluiten omdat je zulk prachtig lang haar hebt. Dat is als vrouw zijnde behoorlijk irritant. Ik begrijp best dat vrouwen vrijwillig een hoofddoekje dragen. De vrouwen die ik ken en het dragen vinden het heerlijk.

Een burka, dat vind ik wat anders. Maar daar hadden we het hier niet over.
Wat is er mis met een hoefdoekje? Wat is er mis met vrouwenonderdrukking, wat is er mis met eerwraak, wat is er mis met sharia? Dat hoort hier gewoon niet.
opgezegd@fok.nl
  vrijdag 25 september 2009 @ 17:31:00 #145
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_73104846
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 17:27 schreef FoXje het volgende:

[..]

Wat is er mis met een hoefdoekje? Wat is er mis met vrouwenonderdrukking, wat is er mis met eerwraak, wat is er mis met sharia? Dat hoort hier gewoon niet.
Maar nu noem jij extreme gevallen. En dat heeft niks te maken met het suikerfeest bij zandkasteel. Verreweg de meeste moslims zijn heel normale mensen zoals jij en ik. Ik ben ook tegen vrouwenbesnijdenis, om maar een dwarsstraat te noemen. Als ze dát item gaan behandelen in zandkasteel dan heb ik ook mijn bedenkingen ja.

Overigens is het christelijke geloof ook zo onschuldig niet.
  vrijdag 25 september 2009 @ 17:31:55 #146
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_73104861
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 17:31 schreef Tan het volgende:

[..]

Maar nu noem jij extreme gevallen. En dat heeft niks te maken met het suikerfeest bij zandkasteel. Verreweg de meeste moslims zijn heel normale mensen zoals jij en ik. Ik ben ook tegen vrouwenbesnijdenis, om maar een dwarsstraat te noemen. Als ze dát item gaan behandelen in zandkasteel dan heb ik ook mijn bedenkingen ja.

Overigens is het christelijke geloof ook zo onschuldig niet.
Ik ben gelukkig niet christelijk, maar je hebt daar een punt.
Ik zou het liefste een zandkasteel zien zonder religie, zonder suikerfeest, zonder kerst, ed.
opgezegd@fok.nl
  vrijdag 25 september 2009 @ 19:08:34 #147
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_73107357
Dan moet je in een hutje op de hei gaan zitten zonder tv en radio en kranten.
Je kind thuisscholen.
Weet je zeker dat ze er niets van mee krijgt.

Engaging Infinite Improbability Drive..
  vrijdag 25 september 2009 @ 19:33:06 #148
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_73108080
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 19:08 schreef _evenstar_ het volgende:
Dan moet je in een hutje op de hei gaan zitten zonder tv en radio en kranten.
Je kind thuisscholen.
Weet je zeker dat ze er niets van mee krijgt.

Ook al gehersenspoeld zie ik.
opgezegd@fok.nl
  vrijdag 25 september 2009 @ 20:31:11 #149
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73109863
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 17:24 schreef Tan het volgende:

[..]

Maar dat moet ze dan toch zelf weten? Wat is er mis met een hoofddoekje? Alsof het leuk is dat alle mannen naar je fluiten omdat je zulk prachtig lang haar hebt.

Meen je dit nu serieus?!
  vrijdag 25 september 2009 @ 21:48:33 #150
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_73112227
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 17:03 schreef FoXje het volgende:
Ah de PVV is het met me eens
Dude, het woord hoofddoek komt meermalen voor in dit topic, ook de PVV kent google en laat dit nu net het enige partijpunt zijn
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  vrijdag 25 september 2009 @ 23:31:50 #151
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_73115314
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 20:31 schreef Vivi het volgende:

[..]

Meen je dit nu serieus?!
Die mensen bestaan!
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 25 september 2009 @ 23:37:33 #152
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_73115502
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 16:29 schreef Tan het volgende:
Zie dit topic nu pas. Heb met verbazing sommige reacties gelezen.

Ik vind het juist super dat ze er aandacht aan besteden. Zoals de Hema nu ook speciale suikerfeestspulletjes verkoopt ... het wordt nog wel eens wat met de acceptatie in ons land. Ik denk dat wederzijds respect ook radicalisering helpt voorkomen. In plaats van niet respecteren omdat je zo bang bent voor radicalen in welk geloof dan ook. Maar goed, dat even terzijde.

Ik vind het echt goed dat kleuters leren hoe het in andere religies is. Zoals ik het ook leuk vind dat kleuters spelenderwijs iets leren over bijvoorbeeld kunst, of muziek, of het kerstverhaal uit de Bijbel...

Maar goed, ik zie religie (in welke vorm ook) dan ook niet anders dan een stuk cultuur.
De enige reden dat het bij de Hema ligt is om dezelfde reden waarom er in Augustus pepernoten in de AH liggen.

Wat mij betreft leren ze niets over religies alleen over normen en waarden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')