abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 september 2009 @ 21:57:01 #101
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73052720
quote:
Op woensdag 23 september 2009 21:47 schreef bixister het volgende:

[..]

maar waarmee dan wel? ik snap 't gewoon echt niet.
Waarmee? Ik heb een gruwelijke hekel aan elke vorm van georganiseerde hysterische religieuze uiting en daar schaar ik de Islam ook onder. Ik wil dan ook dat hij wordt onderwezen over religie vanuit een wetenschappelijk oogpunt en niet d.m.v een stel figuren die blootsvoets zitten te Allahakbarren. En als ie dan oud en stabiel genoeg is en de wens heeft om eens te gaan bekijken wat zo'n collectieve gekte nu precies inhoudt dan gaat ie dat met mijn volle instemming maar eens doen.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_73053005
OK, dan snap ik 't iets beter. maar ik ben ook wel eens op moskee-excursie geweest, en veel meer dan schoenen uitdoen hoefden we niet hoor. verder mocht je gewoon rondkijken en kregen we wat verteld over hoe 't daar gaat.
  woensdag 23 september 2009 @ 22:04:11 #103
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73053096
Ik ben gewoon redelijk heftig in mijn meningen Bix .
pi_73053407
maar laat je je kind dan wel écht zelf de zijne vormen...?
pi_73053661
Bij ons op school hebben de kinderen niet standaard vrij met het suikerfeest. Wat overigens nog niet is geweest want afgelopen weekend was het offerfeest en dat is iets anders.
Maar wat onze directeur heeft gedaan, om deze gezinnen (steeds meer, werk op witte school) tegenmoet te komen is om voor ons leerkrachten op die dag een studiedag in te plannen. Alle kinderen zijn die dag dus vrij.

Wat betreft Sinterklaas. Veel scholen geven de onderbouw wel vrij met sinterklaas. Of in ieder geval de dag/ochtend erna.

Achja, ik vind het zandkasteel sowieso een stom programma. Stoor me enorm aan de kinderlijkheid van Koning Koos. Ik bedoel, hij is tohc een volwassene???
Ik vond het onderwerp wel grappig. Grappig ook in eth filmpje dat het jongetje zegt dat ze dán wél parfum dragen. Want dan knuffel je iemand en dan ruik je lekker

En nu ik toch klaag. Wat een irritante stem heeft die trien van het sprookjesfeestfestijn ofoziets. Ze blaft gewoon het hele programma bij elkaar en gaat tot overmaat van ramp ook nog eens zingen.

woensdag 23 september 2009 @ 22:25:33 #106
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73054036
quote:
Op woensdag 23 september 2009 22:11 schreef bixister het volgende:
maar laat je je kind dan wel écht zelf de zijne vormen...?
Je zal het misschien niet geloven, maar ik ben irl een heel redelijk mens.Uiteraard zal ik hem vertellen wat mijn zienswijze is maar tevens duidelijk maken dat anderen er heel anders tegenaan kunnen kijken. Aan hem is dan te bepalen in hoeverre hij die andere zienswijzen wenst te onderzoeken .
pi_73054761
ik geloof je!
  woensdag 23 september 2009 @ 22:55:28 #108
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73055162
Kom je dan ook bij mijn Vivisekte? . Ik heb nog vacatures voor discipelen namelijk.
pi_73055198
haha zolang je er geen i tussen propt, vind ik 't een goed plan.
pi_73057964
Vivi, qua scholen zou je dan misschien goed kunnen kijken of je een bijzonder neutrale in de buurt hebt? Anders dan openbaar onderwijs doen zij echt niet aan godsdienstlessen.

Ik denk niet dat mijn kinderen weten wat suikerfeest of islam is, trouwens. Komt wel eens als ze wat ouder zijn. Moskeebezoek met kleuters zou ik ook niet erg op prijs stellen (zeker niet vanuit de grondgedachte dat alle geloven aan elkaar gelijk zijn) maar ze gaat naar een chr. school dus dat is ook niet aan de orde.
pi_73061976
natuurlijk zijn niet alle geloven aan elkaar gelijk, ze krijgen op school dan juist les over de verschillen, neem ik aan?
  donderdag 24 september 2009 @ 10:21:13 #112
35189 Troel
scherp en bot
pi_73062336
quote:
Op donderdag 24 september 2009 00:16 schreef poemojn het volgende:
Vivi, qua scholen zou je dan misschien goed kunnen kijken of je een bijzonder neutrale in de buurt hebt? Anders dan openbaar onderwijs doen zij echt niet aan godsdienstlessen.

Ik denk niet dat mijn kinderen weten wat suikerfeest of islam is, trouwens. Komt wel eens als ze wat ouder zijn. Moskeebezoek met kleuters zou ik ook niet erg op prijs stellen (zeker niet vanuit de grondgedachte dat alle geloven aan elkaar gelijk zijn) maar ze gaat naar een chr. school dus dat is ook niet aan de orde.
Ook christelijke scholen besteden daar aandacht aan hoor
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 24 september 2009 @ 10:22:05 #113
35189 Troel
scherp en bot
pi_73062359
quote:
Op donderdag 24 september 2009 10:03 schreef bixister het volgende:
natuurlijk zijn niet alle geloven aan elkaar gelijk, ze krijgen op school dan juist les over de verschillen, neem ik aan?
In Haaksbergen wordt er met dat project juist getoond dat er ook veel overeenkomsten zijn, naast natuurlijk de verschillen. Maar ook de overeenkomsten worden dus toegelicht!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_73062749
isookzo troel.
  donderdag 24 september 2009 @ 10:45:27 #115
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_73062961
quote:
Op woensdag 23 september 2009 22:17 schreef amaranta het volgende:
Bij ons op school hebben de kinderen niet standaard vrij met het suikerfeest. Wat overigens nog niet is geweest want afgelopen weekend was het offerfeest en dat is iets anders.
Ehm vorig weekend was toch echt het Suikerfeest, als einde van de Ramadan. Het Offerfeest is pas eind november dit jaar.

En ik vind het goed dat kinderprogramma's aandacht besteden aan religieuze feesten, omdat ik vind dat dat gewoon basiskennis is. Onafhankelijk van wat voor godsdienst je zelf ook hebt, hoor je dit soort dingen gewoon te weten wat mij betreft.
  donderdag 24 september 2009 @ 11:32:35 #116
37367 Memmel
Beppie, gekke meid.
pi_73064294
Ik heb het zandkasteel gisteren ook gezien en stoorde me wel een beetje aan de zwart/wit manier waarop het gebracht werd. Maar goed, het is een peuterprogramma, daarin kun je niet alle nuances die er zijn aanbrengen. Ik denk ook dat het wennen is, vroeger had je dit soort thema's niet in de programma's en ik kan het alleen maar toejuichen.

Als ik familieleden van mij soms hoor uit dorpjes hier ver vandaan; volledig in shock omdat ze 'een hoofddoek' hebben gezien, ben ik blij dat mijn dochter en zoon met een iets breder wereldbeeld opgroeien.
Ramadan is niets raars, we hebben nu al 2 jaar ramadan mee'gevierd' en als we volgend jaar weer op vakantie gaan naar onze vrienden, dan zijn we er ook eens met het Suikerfeest.

Ik moet bij deze discussie steeds denken aan dat tv fragment van die mevrouw die zei: "Ik heb niets tegen buitenlanders hoor...ik eet ook wel eens Chinees".
Cavia's zijn geen varkentjes en ze komen niet uit Guinea. Waarom cavia's dan toch als 'biggetjes' werden betiteld is onzeker maar dit heeft waarschijnlijk te maken met de piepende en knorrende geluiden die ze frequent maken.
pi_73068060
quote:
Op donderdag 24 september 2009 10:21 schreef Troel het volgende:
Ook christelijke scholen besteden daar aandacht aan hoor
klopt, maar ze nemen geen kleuters mee de moskee in, en gaan niet uit van het idee dat alles en iedereen gelijk is Bij oudere kinderen wordt wel uitgelegd wat islam en suikerfeest is, natuurlijk.
pi_73068101
waarom vind jij het idee dat alles en iedereen gelijk is eigenlijk zo verkeerd?
pi_73068561
o, dat gaat vooral om religies. Die zijn niet gelijk, en Allah is niet dezelfde als de chr. God. Dus zulke overeenkomsten hoeven ze voor mij niet te leren zolang ze ook nog te jong zijn om de verschillen te begrijpen.
pi_73078784
quote:
Op donderdag 24 september 2009 11:32 schreef Memmel het volgende:
Ik heb het zandkasteel gisteren ook gezien en stoorde me wel een beetje aan de zwart/wit manier waarop het gebracht werd. Maar goed, het is een peuterprogramma, daarin kun je niet alle nuances die er zijn aanbrengen.
Er werd idd helemaal niets verteld over de achtergrond van het Suikerfeest. Puur en alleen het zoete eten werd gepresenteerd. Maar ja, voor een peuterprogramma voert het anders wellicht te ver.

En over het moskeebezoek van onze kleuters. Daar zit weinig religieus aan hoor.
"Willen jullie je schoenen uittrekken want dat doen we hier altijd."
"Hier is de gebedsruimte. Bidden doen we in deze houding."
"Die toren heet minaret. Er zitten geen klokken in, maar we draaien een bandje met muziek om de mensen te laten weten dat het tijd is om te komen."
Ik kan het me niet onschuldiger en neutraler voorstellen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_73082895
quote:
Op donderdag 24 september 2009 13:57 schreef poemojn het volgende:
o, dat gaat vooral om religies. Die zijn niet gelijk, en Allah is niet dezelfde als de chr. God. Dus zulke overeenkomsten hoeven ze voor mij niet te leren zolang ze ook nog te jong zijn om de verschillen te begrijpen.
ik had het daar eens over met de moeder van een (Turkse) schoolvriendin (die erg streng islamitisch gelovig zijn), en zij vond heel stellig: het maakt niet uit of je katholiek, christelijk of islamiet bent, je bidt voor dezelfde god. de stromingen zijn uit elkaar voortgekomen, dus de God (al heet hij/zij/het/... anders) is wel dezelfde God... als je maar wel iets met dat geloof doet...
ik had hier zelf op dat moment verder op zich niet echt helemaal een mening over, maar vond het zeker wel tolerant en ruimdenkend van haar om dat te denken/vinden.
pi_73083325
quote:
Op donderdag 24 september 2009 10:45 schreef Jojogirl het volgende:

[..]

Ehm vorig weekend was toch echt het Suikerfeest, als einde van de Ramadan. Het Offerfeest is pas eind november dit jaar.

En ik vind het goed dat kinderprogramma's aandacht besteden aan religieuze feesten, omdat ik vind dat dat gewoon basiskennis is. Onafhankelijk van wat voor godsdienst je zelf ook hebt, hoor je dit soort dingen gewoon te weten wat mij betreft.
je hebt gelijk, ik hb verkeerd op de kalender gekeken.
  donderdag 24 september 2009 @ 22:38:28 #123
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_73086252
Moonah, mag ik vragen waarom jullie met kleuters naar een moskee gaan? En is het alleen naar een moskee? Of doen jullie dan een soort 'thema' en bezoeken jullie ook diverse kerken en een synagoge bijv?

Ik snap niet zo goed wat je met kleuters in een moskee zoekt eigenlijk..
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_73086575
quote:
Op woensdag 23 september 2009 21:39 schreef Moonah het volgende:
Het moskeebezoek is ontstaan toen een vader van een Turks meisje in de kleutergroep haar klas uitnodigde. Dat is zo goed bevallen dat we er een traditie van hebben gemaakt.
Traditie is een wat groot woord trouwens.
We hebben het nu 3x gedaan.

En wat je er te zoeken hebt? Als diverse kinderen uit de klas er regelmatig naar toe gaan, is het best interessant voor de anderen. Denk ik zo.

Maar ik ben het wel met je eens (tenminste, dat denk ik op te maken uit je reactie ) dat het bezoek wellicht leerzamer zou zijn in een wat hogere groep. Hoewel de onbevangenheid van kleuters ook wel weer wat heeft.
  donderdag 24 september 2009 @ 23:02:40 #125
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_73087050
Als ouder zou ik het helemaal niks vinden iig.. Niet op deze manier tenminste.

Wel als je in datzelfde kader en thema rond diezelfde tijd ook een of meerdere kerken bezoekt en bijv. een synagoge ofzo.. Zodat de kinderen het verschil kunnen zien en idd met diverse religies kennis kunnen maken.
Maar niet als op zichzelf staand 'uitje' in de kleutergroep..
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_73087383
quote:
Op donderdag 24 september 2009 21:06 schreef mijsje het volgende:
ik had het daar eens over met de moeder van een (Turkse) schoolvriendin (die erg streng islamitisch gelovig zijn), en zij vond heel stellig: het maakt niet uit of je katholiek, christelijk of islamiet bent, je bidt voor dezelfde god. de stromingen zijn uit elkaar voortgekomen, dus de God (al heet hij/zij/het/... anders) is wel dezelfde God... als je maar wel iets met dat geloof doet...
ik had hier zelf op dat moment verder op zich niet echt helemaal een mening over, maar vond het zeker wel tolerant en ruimdenkend van haar om dat te denken/vinden.
ik vind dan weer hoe de God in kwestie zich laat kennen in het betreffende boek belangrijker dan de vraag of ze afgeleiden zijn van de joodse God. Als christen heb je bijv gewoonlijk te maken met het dogma vd Drie-eenheid, ofwel Jezus als Zoon is ook God. Joden en moslims erkennen dat niet, ergo hun God is per definitie niet volledig dezelfde (waarbij er met het jodendom natuurlijk wel veel meer overeenkomsten zijn dan met de islam).
  donderdag 24 september 2009 @ 23:26:51 #127
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73087923
quote:
Op donderdag 24 september 2009 21:06 schreef mijsje het volgende:

[..]

En als je dat niet doet?
  vrijdag 25 september 2009 @ 00:27:29 #128
37367 Memmel
Beppie, gekke meid.
pi_73089337
De onbevangenheid van die kleintjes ten aanzien van godsdienst werd voor mij op hilarische wijze duidelijk tijdens de vakantie. De moeder van het gezin waar wij een weekendje waren deed voordat er 's avonds gegeten werd even haar gebed. En Anna vond het maar wat interessant en dacht: ik ga er gezellig naast liggen op het kleedje en doe lekker mee.

Anna gaat straks naar een openbare school en zal dus, naar ik hoop, met verschillende geloofsovertuigingen te maken krijgen. En ik zie het als mijn taak om haar, naast wat ze er op school over leert, daar ook sturing in te geven. Zodat ze later zelf een keus kan maken, als ze daar behoefte aan heeft.
Cavia's zijn geen varkentjes en ze komen niet uit Guinea. Waarom cavia's dan toch als 'biggetjes' werden betiteld is onzeker maar dit heeft waarschijnlijk te maken met de piepende en knorrende geluiden die ze frequent maken.
pi_73090887
quote:
Op donderdag 24 september 2009 23:26 schreef Vivi het volgende:

[..]

En als je dat niet doet?
Dan is dat een andere discussie natuurlijk
laten we ons hier voornamelijk irriteren aan de kinderlijheid van koningkoos. Want daar zet ik namemelijk mijn vraagtekens bij. Maar ik ben de enige?
  vrijdag 25 september 2009 @ 15:16:50 #130
20436 Jambo
Hakuna Matata
pi_73101388
Heb het topic niet helemaal gelezen, maar ik wilde jullie dit bericht niet onthouden.
Islampropaganda' in peuterprogramma stoort PVV
Ik word er wel es mismoedig van dat ik, wat ik voel, niet zeggen kan. (Toon Hermans)
pi_73101675
Ik ben als kind ook met de (openbare) basisschoolklas op bezoek geweest in een moskee. Ik heb er niks aan overgehouden Ik weet niet goed meer in welke klas het is geweest, maar ik was zéker geen kleuter meer.
We zijn met diezelfde klas toentertijd ook in het Joods Historisch Museum geweest om een bloem te leggen en ik geloof een gedichtje oid. Ook daar ben ik ongeschonden uitgekomen
In, ik meen, groep 6 kregen we ineens een uurtje per week bijbelles van een dominee. Dat was altijd dikke pret en de enige keer in mijn basisschoolcarriere dat ik straf heb gekregen voor het keten Ik heb er dus wederom niks aan overgehouden (maar ook weinig van opgestoken).

Al met al kan ik dus geen bezwaren bedenken om mijn (weliswaar nu nog ongeboren) kind op een excursie te laten meegaan naar een moskee. Maar ik deel absoluut Vivi's overtuiging dat iedere ouder het (ik zou bijna zeggen fundamentele) recht heeft om zélf te bepalen waaraan zijn/haar kind deelneemt, ongeacht of dit deel is van het lesplan. En welke argumenten daarbij komen kijken is dan ook vervolgens aan die ouders zelf. Voor zover ik heb begrepen hoort er toch ook toestemming van de ouders te zijn voor iedere schooltrip?
pi_73101760
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 15:16 schreef Jambo het volgende:
Heb het topic niet helemaal gelezen, maar ik wilde jullie dit bericht niet onthouden.
Islampropaganda' in peuterprogramma stoort PVV
Omg zeg
pi_73102811
"I'm not expecting to grow flowers in a desert, but i can live and breathe and see the sun in wintertime"
https://www.youtube.com/watch?v=jbhtJh1LXHQRoll
  vrijdag 25 september 2009 @ 16:29:29 #134
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_73103375
Zie dit topic nu pas. Heb met verbazing sommige reacties gelezen.

Ik vind het juist super dat ze er aandacht aan besteden. Zoals de Hema nu ook speciale suikerfeestspulletjes verkoopt ... het wordt nog wel eens wat met de acceptatie in ons land. Ik denk dat wederzijds respect ook radicalisering helpt voorkomen. In plaats van niet respecteren omdat je zo bang bent voor radicalen in welk geloof dan ook. Maar goed, dat even terzijde.

Ik vind het echt goed dat kleuters leren hoe het in andere religies is. Zoals ik het ook leuk vind dat kleuters spelenderwijs iets leren over bijvoorbeeld kunst, of muziek, of het kerstverhaal uit de Bijbel...

Maar goed, ik zie religie (in welke vorm ook) dan ook niet anders dan een stuk cultuur.
  vrijdag 25 september 2009 @ 17:03:13 #135
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_73104187
Ah de PVV is het met me eens
Tan: hoe jij religie ziet, dat is grappig.
Ik zie religie als georganiseerde onderdrukking.
opgezegd@fok.nl
pi_73104292
dus kerstfeest op school of TV vind je ook bedreigend, foXje?
  vrijdag 25 september 2009 @ 17:08:17 #137
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_73104304
@FoXje, ik niet. Ik zie het als (overwegend) vrijwillige kortzichtigheid (en daar kun je lang over discussieren, want ik weet ook dat velen niet vrijwillig religieus zijn, maar ik heb het over wat je werkelijk gelooft... iemand kan wel zeggen dat hij/zij katholiek is, maar wat is hij/zij in zijn hart... daar is het stukje dat je zelf bestuurt).

De uiting daarvan is in mijn ogen cultuur. Afgezien van het feit dat veel relikwiën, gebedshuizen etc. vaak prachtig zijn van binnen, zijn de verhalen (Bijbel, Koran etc.) mooie sprookjes en succesvolle romans - cultuur dus. En dat mogen kleuters best op jonge wijze meekrijgen.

Oh, en het feit dat kleuters andere religies meekrijgen helpt onderdrukking ook voorkomen. Denk ik (maar ik ben altijd al een tikje idealisitsch geweest )
  vrijdag 25 september 2009 @ 17:12:01 #138
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_73104392
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 17:07 schreef bixister het volgende:
dus kerstfeest op school of TV vind je ook bedreigend, foXje?
Dat is toch heel wat anders. Maar goed, daar gaat deze discussie niet over. Die gaat over moslimpropaganda bij het zandkasteel.
opgezegd@fok.nl
pi_73104426
Ik weet niet wat 'zandkasteel' is, maar blijkbaar een kinderprogramma. Triest dat die shit ze wordt opgedrongen op die manier. Alsof er ook aandacht wordt besteed aan andere religies.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 25 september 2009 @ 17:14:05 #140
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_73104440
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 17:12 schreef FoXje het volgende:

[..]

Dat is toch heel wat anders. Maar goed, daar gaat deze discussie niet over. Die gaat over moslimpropaganda bij het zandkasteel.
En waarom is aandacht besteden aan Kerst anders dan aandacht besteden aan Suikerfeest?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_73104448
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 17:12 schreef FoXje het volgende:

[..]

tis toch helegaar geen propaganda joh.. wat een onzin!!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  vrijdag 25 september 2009 @ 17:16:58 #142
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_73104514
Wacht maar tot jouw dochter 'vrijwillig' een hoofdoekje gaat dragen.
Ik denk trouwens dat kerst geen religieuze betekenis heeft voor de meeste Nederlanders; die zijn dan gewoon vrij. Daar gaat het om. niet om Jezus ...

[ Bericht 53% gewijzigd door FoXje op 25-09-2009 17:25:12 ]
opgezegd@fok.nl
  vrijdag 25 september 2009 @ 17:24:43 #143
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_73104691
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 17:16 schreef FoXje het volgende:
Wacht maar tot jouw dochter 'vrijwillig' een hoofdoekje gaat dragen.
Maar dat moet ze dan toch zelf weten? Wat is er mis met een hoofddoekje? Alsof het leuk is dat alle mannen naar je fluiten omdat je zulk prachtig lang haar hebt. Dat is als vrouw zijnde behoorlijk irritant. Ik begrijp best dat vrouwen vrijwillig een hoofddoekje dragen. De vrouwen die ik ken en het dragen vinden het heerlijk.

Een burka, dat vind ik wat anders. Maar daar hadden we het hier niet over.
  vrijdag 25 september 2009 @ 17:27:21 #144
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_73104761
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 17:24 schreef Tan het volgende:

[..]

Maar dat moet ze dan toch zelf weten? Wat is er mis met een hoofddoekje? Alsof het leuk is dat alle mannen naar je fluiten omdat je zulk prachtig lang haar hebt. Dat is als vrouw zijnde behoorlijk irritant. Ik begrijp best dat vrouwen vrijwillig een hoofddoekje dragen. De vrouwen die ik ken en het dragen vinden het heerlijk.

Een burka, dat vind ik wat anders. Maar daar hadden we het hier niet over.
Wat is er mis met een hoefdoekje? Wat is er mis met vrouwenonderdrukking, wat is er mis met eerwraak, wat is er mis met sharia? Dat hoort hier gewoon niet.
opgezegd@fok.nl
  vrijdag 25 september 2009 @ 17:31:00 #145
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_73104846
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 17:27 schreef FoXje het volgende:

[..]

Wat is er mis met een hoefdoekje? Wat is er mis met vrouwenonderdrukking, wat is er mis met eerwraak, wat is er mis met sharia? Dat hoort hier gewoon niet.
Maar nu noem jij extreme gevallen. En dat heeft niks te maken met het suikerfeest bij zandkasteel. Verreweg de meeste moslims zijn heel normale mensen zoals jij en ik. Ik ben ook tegen vrouwenbesnijdenis, om maar een dwarsstraat te noemen. Als ze dát item gaan behandelen in zandkasteel dan heb ik ook mijn bedenkingen ja.

Overigens is het christelijke geloof ook zo onschuldig niet.
  vrijdag 25 september 2009 @ 17:31:55 #146
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_73104861
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 17:31 schreef Tan het volgende:

[..]

Maar nu noem jij extreme gevallen. En dat heeft niks te maken met het suikerfeest bij zandkasteel. Verreweg de meeste moslims zijn heel normale mensen zoals jij en ik. Ik ben ook tegen vrouwenbesnijdenis, om maar een dwarsstraat te noemen. Als ze dát item gaan behandelen in zandkasteel dan heb ik ook mijn bedenkingen ja.

Overigens is het christelijke geloof ook zo onschuldig niet.
Ik ben gelukkig niet christelijk, maar je hebt daar een punt.
Ik zou het liefste een zandkasteel zien zonder religie, zonder suikerfeest, zonder kerst, ed.
opgezegd@fok.nl
  vrijdag 25 september 2009 @ 19:08:34 #147
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_73107357
Dan moet je in een hutje op de hei gaan zitten zonder tv en radio en kranten.
Je kind thuisscholen.
Weet je zeker dat ze er niets van mee krijgt.

Engaging Infinite Improbability Drive..
  vrijdag 25 september 2009 @ 19:33:06 #148
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_73108080
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 19:08 schreef _evenstar_ het volgende:
Dan moet je in een hutje op de hei gaan zitten zonder tv en radio en kranten.
Je kind thuisscholen.
Weet je zeker dat ze er niets van mee krijgt.

Ook al gehersenspoeld zie ik.
opgezegd@fok.nl
  vrijdag 25 september 2009 @ 20:31:11 #149
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73109863
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 17:24 schreef Tan het volgende:

[..]

Maar dat moet ze dan toch zelf weten? Wat is er mis met een hoofddoekje? Alsof het leuk is dat alle mannen naar je fluiten omdat je zulk prachtig lang haar hebt.

Meen je dit nu serieus?!
  vrijdag 25 september 2009 @ 21:48:33 #150
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_73112227
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 17:03 schreef FoXje het volgende:
Ah de PVV is het met me eens
Dude, het woord hoofddoek komt meermalen voor in dit topic, ook de PVV kent google en laat dit nu net het enige partijpunt zijn
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  vrijdag 25 september 2009 @ 23:31:50 #151
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_73115314
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 20:31 schreef Vivi het volgende:

[..]

Meen je dit nu serieus?!
Die mensen bestaan!
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 25 september 2009 @ 23:37:33 #152
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_73115502
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 16:29 schreef Tan het volgende:
Zie dit topic nu pas. Heb met verbazing sommige reacties gelezen.

Ik vind het juist super dat ze er aandacht aan besteden. Zoals de Hema nu ook speciale suikerfeestspulletjes verkoopt ... het wordt nog wel eens wat met de acceptatie in ons land. Ik denk dat wederzijds respect ook radicalisering helpt voorkomen. In plaats van niet respecteren omdat je zo bang bent voor radicalen in welk geloof dan ook. Maar goed, dat even terzijde.

Ik vind het echt goed dat kleuters leren hoe het in andere religies is. Zoals ik het ook leuk vind dat kleuters spelenderwijs iets leren over bijvoorbeeld kunst, of muziek, of het kerstverhaal uit de Bijbel...

Maar goed, ik zie religie (in welke vorm ook) dan ook niet anders dan een stuk cultuur.
De enige reden dat het bij de Hema ligt is om dezelfde reden waarom er in Augustus pepernoten in de AH liggen.

Wat mij betreft leren ze niets over religies alleen over normen en waarden.
pi_73115578
religies kun je toch niet wegdenken uit bijvoorbeeld lessen als geschiedenis en maatschappijleer, etc?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 26 september 2009 @ 00:06:25 #154
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_73116272
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 23:39 schreef bixister het volgende:
religies kun je toch niet wegdenken uit bijvoorbeeld lessen als geschiedenis en maatschappijleer, etc?
Ja die krijgen kleuters ook echt voorgeschoteld.
pi_73116416
oh ik dacht dat 't over onderwijs in 't algemeen ging. maar goed, maatschappijleer is een groot woord, maar ze bespreken hier alles wat maar 'ter tafel' (of eigenlijk ter kring') komt, en ook vaak thema-gewijs onderwerpen over hoe mensen in de rest van de wereld leven. ik vind het vreemd om religie per definitie daar buiten te houden.
(hier valt het onder de noemer 'project EEN'.)
  zaterdag 26 september 2009 @ 00:17:54 #156
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_73116523
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 17:31 schreef FoXje het volgende:

[..]

Ik ben gelukkig niet christelijk, maar je hebt daar een punt.
Ik zou het liefste een zandkasteel zien zonder religie, zonder suikerfeest, zonder kerst, ed.
Kerst, suikerfeest, pasen enz. hoort nu eenmaal bij het leven, of je nu gelovig bent of niet.

Ik ken een aantal vrouwen die een hoofddoekje dragen en die worden echt niet onderdrukt hoor.
Eentje vertelde me van de week dat ze gestopt was met de pil omdat ze graag een 2de kindje willen.
Mijn oudste dochter speelt daar ook regelmatig en er gebeurd nooit iets geks, mijn dochter wil niet spontaan een hoofddoekje dragen en de vader is gewoon heel vriendelijk.
Mijn man mag zijn vrouw ook gewoon een hand geven en hij mij ook, bij een felicitatie komen er zelfs kussen op de wang aan te pas.
O'ja, ze zit op dezelfde openbare school als onze dochter.

Het zijn net mensen....

uiteraard zullen er extremen zijn, maar die heb je onder alle bevolkingsgroepen.
Het is ook een feit dat merendeel van de jeugdige marokanen voor problemen zorgen.
dat wil niet zeggen dat ze allemaal bommen willen gooien.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 26 september 2009 @ 00:37:43 #157
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_73116922
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 00:13 schreef bixister het volgende:
oh ik dacht dat 't over onderwijs in 't algemeen ging. maar goed, maatschappijleer is een groot woord, maar ze bespreken hier alles wat maar 'ter tafel' (of eigenlijk ter kring') komt, en ook vaak thema-gewijs onderwerpen over hoe mensen in de rest van de wereld leven. ik vind het vreemd om religie per definitie daar buiten te houden.
(hier valt het onder de noemer 'project EEN'.)
Ik vind het vreemder om in een kleuterprogramma een bepaalde religie 'in het zonnetje' te zetten.
  zaterdag 26 september 2009 @ 00:40:02 #158
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_73116968
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 00:37 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ik vind het vreemder om in een kleuterprogramma een bepaalde religie 'in het zonnetje' te zetten.
Ze doen niet aan een bepaalde religie , ze doen ook Kerstmis en Sinterklaas.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_73117069
maar sinterklaas is geen religie maar een volksfeest en kerst is bij hen alleen de boom/het huis versieren (en dat vele afleveringen lang).
  zaterdag 26 september 2009 @ 00:56:44 #160
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_73117252
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 00:46 schreef poemojn het volgende:
maar sinterklaas is geen religie maar een volksfeest en kerst is bij hen alleen de boom/het huis versieren (en dat vele afleveringen lang).
Sinterklaas is van oorsprong gewoon een gelovig feest.
Wat is het verschil dan tussen wat ze nu hebben gedaan ( kadootjes en lekker eten) en wat ze met kerst doen ( boom versieren en kadootjes) en sinterklaas ( kadootjes en lekker eten).

Ik begrijp best dat Sinterklaas en kerst meer ingeburgerd zijn en het bij onze geschiedenis hoor, maar of je het nu leuk vind of niet, het moslimgeloof hoort nu ook bij onze geschiedenis vanzege de vele moslims die in ons land wonen.
Daar kan je je hevig tegen verzetten maar zo is het nu eenmaal.

Ik zeg echt niet dat we ons aan hun geloof moeten aanpassen, maar het is een feestdag, boeiend!
  zaterdag 26 september 2009 @ 07:26:06 #161
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_73119052
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 21:48 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Dude, het woord hoofddoek komt meermalen voor in dit topic, ook de PVV kent google en laat dit nu net het enige partijpunt zijn
Dus de PVV heeft die vragen gesteld omdat ze mijn topic hebben gelezen. Eigenlijk ben ik dan leider van de PVV
opgezegd@fok.nl
  zaterdag 26 september 2009 @ 07:27:30 #162
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_73119055
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 20:31 schreef Vivi het volgende:

[..]

Meen je dit nu serieus?!
Ja, dat meen ik serieus. Ik wil niet zeggen dat ik nu zelf een hoofddoekje wil gaan dragen, maar ik begrijp wel dat vrouwen dat onder meer om die reden doen. Ik heb zelf haar tot over mijn kont, omdat ik dat zelf mooi vind.
Maar ik krijg er vaak (soms vast heel grappig bedoelde sexueel getinte) opmerkingen over of mannen fluiten me na - nog nooit iemand met lang haar gezien denk ik En dat irriteert me best. Dat heeft ook te maken met het feit dat bijvoorbeeld met uitgaan mannen ook dachten aan me te mogen zitten (en dat ging best ver)? Terwijl ik me niet hoerig gedroeg of uitdagend kleedde om maar een mogelijke reden te noemen. Dat sexistische gedoe dat irriteert me mateloos. Dat vind ik ook een vorm van vrouwenonderdrukking.

Ik ben geen feminist of zo, maar ik heb een schurft hekel aan mannen die puur op het lichamelijke belust zijn. En wat dat betreft werkt het wel, een hoofddoekje. Dat zal dan toch wel iets magisch aantrekelijks hebben - haar.

En verder, ontopic, sluit ik me bij snakelady aan.
  zaterdag 26 september 2009 @ 07:50:30 #163
798 voyeur
bemoeit zich
pi_73119113
quote:
Op woensdag 23 september 2009 21:41 schreef Vivi het volgende:

[..]

Mja, ik vind dat wel anders aangezien wij in NL een RK traditie hebben natuurlijk. Maar goed, de Islam is hier ook behoorlijk vertegenwoordigd, dat valt niet te ontkennen.
Laat ik nou denken dat de hervormden dit lalnd besturen en niet de Rooms-katholiieken. Juliana is gelijk opgesloten in een inrichting toen ze een keer een hosti meehapte.
Here we are now, entertain us.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 26 september 2009 @ 08:16:44 #164
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_73119201
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 00:40 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ze doen niet aan een bepaalde religie , ze doen ook Kerstmis en Sinterklaas.
Wat beide natuurlijk heidens feesten zijn en totaal niets meer met religie maar alleen met cultuur te maken heeft.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 26 september 2009 @ 08:20:08 #165
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_73119214
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 00:56 schreef snakelady het volgende:

[..]

Sinterklaas is van oorsprong gewoon een gelovig feest.
Wat is het verschil dan tussen wat ze nu hebben gedaan ( kadootjes en lekker eten) en wat ze met kerst doen ( boom versieren en kadootjes) en sinterklaas ( kadootjes en lekker eten).

Ik begrijp best dat Sinterklaas en kerst meer ingeburgerd zijn en het bij onze geschiedenis hoor, maar of je het nu leuk vind of niet, het moslimgeloof hoort nu ook bij onze geschiedenis vanzege de vele moslims die in ons land wonen.
Daar kan je je hevig tegen verzetten maar zo is het nu eenmaal.

Ik zeg echt niet dat we ons aan hun geloof moeten aanpassen, maar het is een feestdag, boeiend!
Dikke nonsens natuurlijk. Ik zie op het zandkasteel ook geen Vijay Dashami gevierd worden.En er woont toch echt een hindoe minderheid in Nederland.
  zaterdag 26 september 2009 @ 08:26:48 #166
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_73119237
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 08:20 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dikke nonsens natuurlijk. Ik zie op het zandkasteel ook geen Vijay Dashami gevierd worden.En er woont toch echt een hindoe minderheid in Nederland.
Dat vind ík nou weer dikke nonsens. Je zegt het al zelf.. een minderheid. Ik hoor dat feest nu voor het eerst, terwijl iedereen het suikerfeest wel kent (althans, daar ga ik van uit).

Er wordt ook aandacht besteed aan Sint Maarten, en ook aan het échte kerstverhaal met de stal in kleuterprogramma's. Kun je wel zeggen dat ook Sint Maarten een heidens feest is, maar dat was van oorsprong toch echt katholiek. Misschien vieren we over 50 jaar wel massaal suikerfeest en zeggen wij in het bejaardentehuis tegen elkaar, 'goh dat was van oorsprong een Islamitisch feest'

Overigens heb(of inmiddels had, ik volg het niet meer zo) je op KROkindertijd een programma dat aandacht besteedt aan hindoefeesten, Joodse gebruiken etc. Heel interessant. En volgens mij zie je het ook wel eens voorbijkomen bij de teletubbies.

Nee, ik snap al deze heisa niet, sterker nog, ik vind het bijna jammer dat ik het programma niet heb gezien, want ik vind het eigenlijk wel interessant.
En dat terwijl ik een schurfthekel heb aan het zandkasteel. Als ze dan toch iets van de buis halen, dan het héle zandkasteel maar
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 26 september 2009 @ 08:31:02 #167
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_73119252
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 08:26 schreef Tan het volgende:

[..]

Dat vind ík nou weer dikke nonsens. Je zegt het al zelf.. een minderheid. Ik hoor dat feest nu voor het eerst, terwijl iedereen het suikerfeest wel kent (althans, daar ga ik van uit).
Sinds wanneer zijn Moslims een meerderheid dan? En ja we weten allemaal van het suikerfeest omdat het opgedrongen wordt.
quote:
Er wordt ook aandacht besteed aan Sint Maarten, en ook aan het échte kerstverhaal met de stal in kleuterprogramma's. Kun je wel zeggen dat ook Sint Maarten een heidens feest is, maar dat was van oorsprong toch echt katholiek. Misschien vieren we over 50 jaar wel massaal suikerfeest en zeggen wij in het bejaardentehuis tegen elkaar, 'goh dat was van oorsprong een Islamitisch feest'
Das fijn, maar das nu nog niet zo. Overigens heb ik nog nooit een st Maarten aflevering gezien in het Zandkasteel. Zou dat wel zo zijn is dat zo mogelijk nog belachelijker omdat dat in grote delen van het land uberhaupt niet gevierd wordt. Daarnaast interesseert het me geen fuck wat er wel of niet inzit, religie heeft geen plek in kleuterprogramma's.
quote:
Overigens heb(of inmiddels had, ik volg het niet meer zo) je op KROkindertijd een programma dat aandacht besteedt aan hindoefeesten, Joodse gebruiken etc. Heel interessant. En volgens mij zie je het ook wel eens voorbijkomen bij de teletubbies.

Nee, ik snap al deze heisa niet, sterker nog, ik vind het bijna jammer dat ik het programma niet heb gezien, want ik vind het eigenlijk wel interessant.
Ik geloof niet dat jij kleuter bent.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 26 september 2009 @ 08:39:03 #168
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_73119289
Hoe dan ook, we zijn jaren aan het knokken geweest voor een seculiere samenleving en nu worden we weer langzaam geïndoctrineerd met een godvruchtig leven. Is het niet gereformeerd dan maar islamitisch.

Ver gezocht? De discussie in de tweede kamer gaat alweer of het terug draaien van zondag openingen om de zondagsrust van mensen te respecteren. Als er een blote tiet in een abri hangt is het land collectief geschokt en homo's worden weer massaal in elkaar gemept.Terug naar af.
  zaterdag 26 september 2009 @ 08:56:25 #169
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_73119382
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 08:31 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Sinds wanneer zijn Moslims een meerderheid dan? En ja we weten allemaal van het suikerfeest omdat het opgedrongen wordt.
Oké, je hebt gelijk, ze zijn geen meerderheid, maar ik vind dat er genoeg moslims in Nederland wonen om een item te besteden aan het suikerfeest. En ik zie dat zéker niet als opdringen. Niemand heeft mij dat ooit opgedrongen. Maar er komen sowieso steeds meer internationale feesten naar NL. Tien jaar geleden deed er amper een hond aan halloween hier, nu liggen de winkels er al weer vol mee.
Niks mis mee. Als je er niet aan mee wilt doen, doe je dat niet. Als je er niks over wilt zien op TV, zet je de TV uit.
quote:
Das fijn, maar das nu nog niet zo. Overigens heb ik nog nooit een st Maarten aflevering gezien in het Zandkasteel. Zou dat wel zo zijn is dat zo mogelijk nog belachelijker omdat dat in grote delen van het land uberhaupt niet gevierd wordt. Daarnaast interesseert het me geen fuck wat er wel of niet inzit, religie heeft geen plek in kleuterprogramma's.
Misschien niet in zandkasteel, maar zeker wel bij de teletubbies.
Waar leg je de grens van wat informatief is voor kleuters en waar niet? Ik vind niet dat je die grens moet leggen bij religie. Tegen de tijd dat ze kleuters porno gaan voeren gaat het mij ook te ver, maar suikerfeest vind ik amper een discussie waardig (wat doe ik hier eigenlijk )
quote:
Ik geloof niet dat jij kleuter bent.
Ik wist niet dat er een leeftijdsgrens zat aan dergelijke programma's. Ik mag graag meekijken met mijn kind. Maar ik heb geen kleine kinderen meer die 's ochtends TV kijken, dus doe het al ruim een jaar niet meer.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tan op 26-09-2009 09:01:28 ]
  zaterdag 26 september 2009 @ 09:18:47 #170
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73119546
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 08:39 schreef Swetsenegger het volgende:
Hoe dan ook, we zijn jaren aan het knokken geweest voor een seculiere samenleving en nu worden we weer langzaam geïndoctrineerd met een godvruchtig leven. Is het niet gereformeerd dan maar islamitisch.

Ver gezocht? De discussie in de tweede kamer gaat alweer of het terug draaien van zondag openingen om de zondagsrust van mensen te respecteren. Als er een blote tiet in een abri hangt is het land collectief geschokt en homo's worden weer massaal in elkaar gemept.Terug naar af.
Hear hear.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 26 september 2009 @ 09:22:17 #171
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_73119569
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 08:56 schreef Tan het volgende:

[..]

Oké, je hebt gelijk, ze zijn geen meerderheid, maar ik vind dat er genoeg moslims in Nederland wonen om een item te besteden aan het suikerfeest. En ik zie dat zéker niet als opdringen. Niemand heeft mij dat ooit opgedrongen. Maar er komen sowieso steeds meer internationale feesten naar NL. Tien jaar geleden deed er amper een hond aan halloween hier, nu liggen de winkels er al weer vol mee.
Niks mis mee. Als je er niet aan mee wilt doen, doe je dat niet. Als je er niks over wilt zien op TV, zet je de TV uit.
Prachtig voorbeeld halloween. Opgedrongen Amerikanisme uit commercieel oogpunt. Maar geen religie. Er worden aardig wat mensen vermoord en onderdrukt vanuit uit religieus oogpunt, met haloween heb je dat toch minder. En natuurlijk kan je je ogen daar voor sluiten.
quote:
[..]

Misschien niet in zandkasteel, maar zeker wel bij de teletubbies.
Waar leg je de grens van wat informatief is voor kleuters en waar niet? Ik vind niet dat je die grens moet leggen bij religie. Tegen de tijd dat ze kleuters porno gaan voeren gaat het mij ook te ver, maar suikerfeest vind ik amper een discussie waardig (wat doe ik hier eigenlijk )
Das fijn, ik wel. OM eerder genoemde redenen.
quote:
Ik wist niet dat er een leeftijdsgrens zat aan dergelijke programma's. Ik mag graag meekijken met mijn kind. Maar ik heb geen kleine kinderen meer die 's ochtends TV kijken, dus doe het al ruim een jaar niet meer.
Alleen kan jij een afweging maken of iets wel of niet relevant is. Kleuters kunnen dat niet. Snap je wat de relevantie is van leeftijd in deze? Dat JIJ het interessant vind wil niet zeggen dat het geschikt is voor kleuters.
  zaterdag 26 september 2009 @ 09:24:25 #172
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73119582
Straks krijgen we ook nog Jihad Mickey bij Z@ppelin .

.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 26 september 2009 @ 09:25:25 #173
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_73119593
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 09:24 schreef Vivi het volgende:
Straks krijgen we ook nog Jihad Mickey bij Z@ppelin .

.
Hehehe, action figures met een afneembaar bom gordeltje.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 26 september 2009 @ 09:27:26 #174
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_73119616
Hoewel het wel jammer is dat de pvv ermee aan de haal gegaan is. Dat zou je weer bijna pro maken.
  zaterdag 26 september 2009 @ 09:28:30 #175
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_73119627
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 09:22 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Prachtig voorbeeld halloween. Opgedrongen Amerikanisme uit commercieel oogpunt. Maar geen religie. Er worden aardig wat mensen vermoord en onderdrukt vanuit uit religieus oogpunt, met haloween heb je dat toch minder. En natuurlijk kan je je ogen daar voor sluiten.
Maar er worden bij mijn weten geen mensen vermoord bij suikerfeest? Of ken ik het feest dan toch minder goed. Volgende keer beter opletten bij zandkasteel.

In mijn ogen zet het zien van informatie over suikerfeest bij kleuters niet aan tot moord. Dan vind ik die tekenfilms die ze tegenwoordig voorgeschoteld krijgen op latere leeftijd veel schadelijker.
quote:
Alleen kan jij een afweging maken of iets wel of niet relevant is. Kleuters kunnen dat niet. Snap je wat de relevantie is van leeftijd in deze? Dat JIJ het interessant vind wil niet zeggen dat het geschikt is voor kleuters.
kennelijk ben ik dan erg onderontwikkeld, want ik vind het kijken naar suikerfeest net zo relevant als een kleuter, zie boven.
Het is onschuldig en informatief, en heeft NIETS te maken met tereur en onderdrukking. Dat zijn radicale minderheden. En niet iedere moslim is radicaal. Niet iedere Jood is een afperser. Niet iedere Jehova is opdringerig. Niet iedere neger schiet mensen dood. Niet iedere Marokkaan overvalt avondwinkels. Niet iedere zwemleraar verkracht gehandicapten.
  zaterdag 26 september 2009 @ 09:33:14 #176
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_73119675
Overigens ben ik zéker geen voorstander van religie in welke vorm dan ook (noch een tegenstander trouwens). Maar dat heb ik geleerd in de loop der jaren. Als jong meisje zat ik ook in volle aanbidding voor het kindje Jezus in de stal en bad ik me helemaal scheel in irreële wensen. Later leer je hoe de vork in de steel zit. Dat ik Bijbelverhalen leerde van mijn ouders, op een katholieke school zat, op een Christelijke middelbare school, Godsdienstlessen kreeg etc. heeft mijn doen en denken niet beïnvloed.

Ik zal wel naïef zijn, maar ik vermoed dat bij kleuters die naar zandkasteel kijken het niet anders zal verlopen.
  zaterdag 26 september 2009 @ 09:35:46 #177
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73119696
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 09:28 schreef Tan het volgende:

[..]

Maar er worden bij mijn weten geen mensen vermoord bij suikerfeest? Of ken ik het feest dan toch minder goed. Volgende keer beter opletten bij zandkasteel.
Jeetje mina......
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 26 september 2009 @ 09:43:13 #178
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_73119787
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 09:28 schreef Tan het volgende:

[..]

In mijn ogen zet het zien van informatie over suikerfeest bij kleuters niet aan tot moord.
Ja dat is ook echt wat ik zeg.
  zaterdag 26 september 2009 @ 09:44:27 #179
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_73119802
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 09:35 schreef Vivi het volgende:

[..]

Jeetje mina......

Het ging in dit topic toch om het feit dat suikerfeest werd getoond aan kleuters? En niet dat er tereur en moord werd getoond in zandkasteel?

Kleuters denken bij het zien van suikerfeest echt niet meteen: 'dit feest kan wel eens leiden tot radicalisering, onderdrukking, moord etc.'. Zo denken wij volwassenen blijkt wel uit dit topic. Maar daar gaat het bij zandkasteel toch niet om?

Maar goed, ik voel al aan mijn vruchtwater dat dit zo'n zinloze discussie wordt. Ik heb mijn punt gemaakt en ik heb er eigenlijk ook weinig aan toe te voegen. Ik zie het probleem gewoon niet zo (<- het probleem van suikerfeest bij zandkasteel bedoel ik dus!).
pi_73120135
Tan, ik ben het volledig met je eens.
Heb nu verder geen tijd voor discussie, maar wilde dit toch even mededelen.
Ik begrijp werkelijk de hele ophef niet. Er is nog niet eens gehint naar iets van religie in de betreffende aflevering. Juíst omdat de doelgroep daar toch niets van snapt. Het enige dat te zien was is een feestje waarbij er zoete dingen gegeten worden en de kinderen een cadeautje krijgen.
Alles wat er hier verder wordt bijgehaald komt imo echt uit de onderbuik.
  zaterdag 26 september 2009 @ 10:21:43 #181
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_73120225
Vanmorgen was het weer. En ik vind het nog steeds niets. Alsof iedereen suikerfeest viert en kadootjes krijgt. Als je het niet goed uit kunt leggen (en hoe doe je dat aan kleine kinderen), doe dat dan niet.
opgezegd@fok.nl
  zaterdag 26 september 2009 @ 10:24:10 #182
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73120256
Scusi Moon, maar wat heb je toch een badinerend toontje af en toe, ik vind dat wel vaker maar nu zeg ik het een keer. Ik vind het behoorlijk pretentieus om alle, imo prima gemotiveerde bezwaren die ik en Swets o.a. hebben, van tafel te vegen onder de noemer "onderbuikgevoelens". Dan kan ik ook wel niet meer op jouw motivaties ingaan en zeggen dat ik dat naief hippiechick geneuzel vind maar dat lijkt me niet de bedoeling toch? Niet alles wat je niet tof vind komt voor uit angst, en ik heb geen last van onderbuikgevoelens, ik geef eerder in dit topic al loud & clear aan dat ik een aversie heb tegen georganiseerde religie. En dat mijn bezwaren JUIST zijn gestoeld op het feit dat zo'n kind van 3, 4 jaar nog niet weet wat het inhoudt, zo'n moskee. Jouw zienswijze is niet enige zaligmakende hoor, en zo doe je het wel graag overkomen, vaak.

Edit: peuter zijn op je 33e komt niet vaak voor .

[ Bericht 11% gewijzigd door Vivi op 26-09-2009 11:47:29 ]
  zaterdag 26 september 2009 @ 10:29:44 #183
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_73120332
ook niet iedereen viert kerst of sint of pasen..

Ik sluit me wat dat betreft aan bij Tan en Moonah, wat een ophef om niets.

Op de basisschool was mijn beste vriendinnetje van marrokaanse afkomst, ik heb zelf in groep 6/7/8 vrijwillig megedaan met de ramadan etc.
Tussen de middag bleef ik daar over, heb zelfs marrokaanse les op school meegevolgd , omdat ik het leuk vond om arabisch te leren schrijven.
Zij heeft met ons kerst gevierd en pasen.
Dat ging gewoon, wellicht waren haar ouders vrijer in het geloof.
Ik zie zoiets in interesse achter de persoon, leren wie iemand is waarom iemand zo is, waarom iemand voor iets als en geloof kiest.
Zijzelf + ouders zijn ook bij mijn communie geweest in de kerk.

misschien is het wel een uitzondering geweest, maar zo kan het dus ook.

Puur kijkend naar de buurt waar ik woon is 50% allochtoon, en kan je zoz eggen diegene waar je het meest last van hebt zijn echt niet de marrokaanse mensen, maar gewoon oerhollande lui die het normaal vinden alles maar te kunnen en mogen want in eigen land
  zaterdag 26 september 2009 @ 11:55:58 #184
797 She-Wolf
TUFKA Igraine
pi_73121498
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 10:29 schreef _evenstar_ het volgende:
ook niet iedereen viert kerst of sint of pasen..

Nee, maar de gebruiken en symbolen daaromtrent zijn wel helemaal ingebed in de nederlandse cultuur. Bij suikerfeest is dat niet zo.

Ik vind het ook niet nodig dat het 'behandeld' wordt in een programma voor kleuters. Natuurlijk hoort leren over religies bij een stukje cultuur, maar dat hoeft niet bij kleuters aan bod te komen, vind ik. Politiek en de verschillende stromingen daarin hoort ook bij een stukje cultuurkennis. En de kleuters hoeven toch ook niet op excursie naar het hoofdkwartier van groen links of de PVV?
While you burn at the stake, I dance with the flames...
No more nights, of blood and fire...
  zaterdag 26 september 2009 @ 12:27:34 #185
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_73122033
Met suikerfeest eten ze lekkers en krijgen kadootjes
Met sinterklaas eten ze lekkers en krijgen kadootjes en praten over de kerststal
Met kerst eten ze lekkers bij een boom ( sommigen doen aan kadootjes)
Met pasen eten ze lekkers en zoeken eieren

Wat is het verschil er zit hier toch helemaal niets van geloof bij, terwijl het van oorsprong op sint na dan , allemaal religieuze feesten zijn.
Er wordt toch niet verteld dat ze allemaal het geloof de islam van binnen en van buiten moeten kenne, of de bijbel, of whatever heilige boeken van andere geloven er zijn.
Nee t gaat hier gewoon een korte uitleg wat ze bij een suikerfeest doen, iets wat sommige klasgenootjes/buurtgenootjes oid zullen doen.
  zaterdag 26 september 2009 @ 12:29:06 #186
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_73122062
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 11:55 schreef She-Wolf het volgende:

[..]

En de kleuters hoeven toch ook niet op excursie naar het hoofdkwartier van groen links of de PVV?
Nee, maar kinderen zien wel wat een feest is, dat spreekt ze aan. Wij ouders denken meteen weer verder, voor hen is het gewoon een feest wat ze zien. Leuk toch?

Maar kinderen begrijpen niks van politiek. Ik vertel mijn kinderen niets over politiek, maar omdat ze op een christelijke school zitten komen geloofsonderwerpen wel redelijk vaak aan bod. Ze worden er op school mee geconfronteerd en stellen er vragen over. Ze vragen ook of ik in God geloof, daar ben ik heel eerlijk in, en vertel ze dan ook meteen over welke religies er onder meer allemaal zijn en wat de basisprincipes daarvan zijn, welke gewoontes ze hebben (voor zover ik over die info beschik ) en dat vinden ze heel interessant, ook al in groep 1. Zoals ik al eerder zei... dat is voor mij een stukje cultuur dat ik ze meegeef.
Politiek is nog veel te ingewikkeld, dat is niet te vergelijken.
pi_73122401
Dat vind ik zelf juist extreem raar. Ik weet niet beter dan dat ik vroeger mee ging naar de 2dekamer om zo mensen te ontmoeten en informatie te krijgen over de politiek. IMHO is dat belangrijker dan het suikerfeest. En dat kinderen er niets van begrijpen is logisch als je ze er niets over leert.

Ik zal de kleine zeker wel vertellen wat het suikerfeest is en wat de islam is. Dat ik het respectloos vind om iemand niet aan te kijken terwijl dat voor hun juist respect tonen is. En al die vreemde rare sociale meningen . Maar ook zal ik over de bijbel vertellen dat ik niet geloof dat een man in een walvis kan overleven Maar wel over jezus en de kerststal. En dat het het kindje is van God tjah volgens mij gaat het anders

Hmmmz beetje warrig.. ik verduidelijk het wel als ik wat minder hoofdpijn heb
  zaterdag 26 september 2009 @ 12:50:52 #188
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_73122604
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 12:42 schreef Pvoesss het volgende:
Dat vind ik zelf juist extreem raar. Ik weet niet beter dan dat ik vroeger mee ging naar de 2dekamer om zo mensen te ontmoeten en informatie te krijgen over de politiek. IMHO is dat belangrijker dan het suikerfeest. En dat kinderen er niets van begrijpen is logisch als je ze er niets over leert.
Nee oké, maar de doelgroep van zandkasteel is volgens mij 2-5 jaar. Dat is niet de leeftijd voor politiek. Mijn oudste twee weten veel van politiek (ze zijn 12 en 13), die daaronder (7) weet wat politiek is en waarom we stemmen, globaal het verschil tussen politiek links en rechts, maar daar houdt het mee op. De jongste (5) weet alleen waar die stemhokjes voor zijn en wat de regering is.

Alles op zijn tijd toch?

Ik geef toe dat ik in de vorige post onduidelijk was, ik had het over 'mijn kinderen' in mijn hoofd nog over de zandkasteeldoelgroep. Niet over mijn kinderen in huidige leeftijd.
pi_73123007
Oke dat was me niet duidelijk ik dacht dat je bedoelde in de huidige leeftijd
pi_73123177
quote:
Op maandag 21 september 2009 22:10 schreef bikinistringding het volgende:
Wat ik wel raar vond is dat er kinderen van school vrij kregen voor suikerfeest. Met Sinterklaas krijgen de " Nederlandse" kinderen toch ook geen vrij?
Ik bedoel, we hebben nu eenmaal besloten de christelijke feestdagen als vrije schooldagen te bestempelen. Waarom wordt er dan wel uitzondering gemaakt voor het suikerfeest wat een feestdag voor de moslims is en worden de gewone Nederlandse feestdagen geen vrijaf gegeven.
Tja, ik vind het op zich niet erg als die kinderen vrij krijgen met suikerfeest. Ik denk niet dat je principes ten koste moet gaan van kinderen. Voor kinderen is het gewoon een feest en een kind van vier is echt niet bezig met de islamisering van de samenleving of zo.

Ergens zou het voor de toekomst misschien wel wat zijn om wat flexibeler te worden met school - dus bijv. korter vakantie en iedereen een week 'vrij op te nemen' geven voor onder andere dit soort gelegenheden.

Om ontopic te gaan, ik had begrepen dat in het kinderprogramma werd gezegd dat 'alle kinderen' cadeautjes kregen en zoetigheid aten en ik kan me voorstellen dat dat vervelend is als je kind zich vervolgens afvraagt waarom het geen cadeautjes krijgt. Zolang het gepresenteerd wordt als onderdeel van een bepaalde cultuur vind ik het educatief, zodra het gepresenteerd wordt als iets voor alle kinderen in Nederland vind ik het wel een grens overschrijden.
Sanity is (not) statistical
  † In Memoriam † zaterdag 26 september 2009 @ 13:23:05 #191
141844 Macka66
Ingewikkeld doekiemonster
pi_73123424
Het vreselijkste indoctrinerende kleuterprogramma op tv is al jaren Elly en de Wiebelwagen. ('jij mag blij zijn omdat er een God is die Levend water geeft'). En daar maakt nog steeds niemand zich druk over
Gelukkig wordt in Het Zandkasteel het Suikerfeest op een niet religieuze manier behandeld. Ik wil (net als Vivi) graag zelf mijn kind op de hoogte brengen van religies. Maar ik ben erg voor gelijkheid, dus ook graag Chanoeka en Ostara en Holi Phagwa en Zhongqiu Jie in Het Zandkasteel.
DancingPhoebe op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/1352192/3/51#73971988" target="_blank" &gt;23/10/09&lt;/a&gt;:[/b]
God, wat is het toch een dunne scheidslijn tussen een vrije geest zijn en je plek in het universum niet kennen :')
pi_73123510
Hou eens op over Elly.. als je me de creeps wilt geven dan lukt het je goed met haar
Ja ik vind dat als je iets behandelt je inderdaad meerdere religies en 'feesten' moet behandelen.
  zaterdag 26 september 2009 @ 15:59:06 #193
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_73126640
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 13:23 schreef Macka66 het volgende:
Het vreselijkste indoctrinerende kleuterprogramma op tv is al jaren Elly en de Wiebelwagen. ('jij mag blij zijn omdat er een God is die Levend water geeft'). En daar maakt nog steeds niemand zich druk over
Gelukkig wordt in Het Zandkasteel het Suikerfeest op een niet religieuze manier behandeld. Ik wil (net als Vivi) graag zelf mijn kind op de hoogte brengen van religies. Maar ik ben erg voor gelijkheid, dus ook graag Chanoeka en Ostara en Holi Phagwa en Zhongqiu Jie in Het Zandkasteel.
VRESELIJK. Dat komt er hier al lang niet meer op, die Elly
opgezegd@fok.nl
  zaterdag 26 september 2009 @ 16:28:10 #194
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_73127306
Maar dat vind ik ook vreselijk ja Ik heb een direct familielid dat mijn kinderen steeds vergiftigt met liedjes van Elly en Rickert, bijbelteksten, en bijna sectarisch Evangelische ideeën.
Maar Elly en Rickert, is dat dezelfde Elly? Nou ja, goed ik vind het zelf erg, maar ik moet zeggen dat ik het gewoon toelaat naar de kinderen toe - want dan komen we weer op een eerder genoemd punt, kinderen kiezen hun eigen weg wel als ze ouder zijn en ze als kind gezond, rationeel denkend verstand is meegebracht. Dat is in mijn ogen beter dan ze angstvallig allerlei vormen van religie onthouden.
  zaterdag 26 september 2009 @ 18:23:43 #195
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_73130079
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 10:21 schreef FoXje het volgende:
Vanmorgen was het weer. En ik vind het nog steeds niets. Alsof iedereen suikerfeest viert en kadootjes krijgt. Als je het niet goed uit kunt leggen (en hoe doe je dat aan kleine kinderen), doe dat dan niet.
En er zit ene uitknop op de tv, ben je het niet eens met wat ze uitzenden, wil je niet dat je kind daar naar kijkt dan zet je hem uit of op een andere zender.
  zaterdag 26 september 2009 @ 18:27:08 #196
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_73130164
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 10:24 schreef Vivi het volgende:
Scusi Moon, maar wat heb je toch een badinerend toontje af en toe, ik vind dat wel vaker maar nu zeg ik het een keer. Ik vind het behoorlijk pretentieus om alle, imo prima gemotiveerde bezwaren die ik en Swets o.a. hebben, van tafel te vegen onder de noemer "onderbuikgevoelens". Dan kan ik ook wel niet meer op jouw motivaties ingaan en zeggen dat ik dat naief hippiechick geneuzel vind maar dat lijkt me niet de bedoeling toch? Niet alles wat je niet tof vind komt voor uit angst, en ik heb geen last van onderbuikgevoelens, ik geef eerder in dit topic al loud & clear aan dat ik een aversie heb tegen georganiseerde religie. En dat mijn bezwaren JUIST zijn gestoeld op het feit dat zo'n kind van 3, 4 jaar nog niet weet wat het inhoudt, zo'n moskee. Jouw zienswijze is niet enige zaligmakende hoor, en zo doe je het wel graag overkomen, vaak.

Edit: peuter zijn op je 33e komt niet vaak voor .
Maar je kan het toch ook niet overal mee eens zijn wat op tv komt?
Even alleen over puur de tekenfilms, er zijn veel tekenfilms over dinosauriërs en evolutie, moeten we die meteen verbannen dan omdat iemand er aanstoot aan zou kunnen nemen? Lijkt me niet toch?
  zaterdag 26 september 2009 @ 18:53:45 #197
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73130737
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 18:23 schreef snakelady het volgende:

[..]

En er zit ene uitknop op de tv, ben je het niet eens met wat ze uitzenden, wil je niet dat je kind daar naar kijkt dan zet je hem uit of op een andere zender.
Ja! En laten we ook de boeken verbranden waar we het niet mee eens zijn, en ons hoofd omdraaien als er dingen op straat gebeuren waar we kwaad om worden. Doe niet zo dom zeg. Zo kun je elke discussie wel stopzetten,
  zaterdag 26 september 2009 @ 19:26:18 #198
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_73131552
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 18:53 schreef Vivi het volgende:

[..]

Ja! En laten we ook de boeken verbranden waar we het niet mee eens zijn, en ons hoofd omdraaien als er dingen op straat gebeuren waar we kwaad om worden. Doe niet zo dom zeg. Zo kun je elke discussie wel stopzetten,
Ik doe niet dom, ik zeg alleen dat je zelf kan kiezen wat je kind kijkt, vind je vergelijking met boeken verbranden en je kop omdraaien voor dingen op straat dan ook helemaal nergens op slaan en compleet buiten proporties.

Je kan ook zelf kiezen welke boeken je voor je kind koopt, daarvoor hoef je ze niet te verbranden, een ander zal ze best heel leerzaam vinden.
Ik koop geen kinderbijbel voor de meiden, legio mensen doen dat wel.

Zo ook met dit soort programma's, ik heb er geen problemen mee, mijn kinderen zouden het gewoon mogen kijken.
Jij hebt er wel problemen mee en je wil niet dat je kind er naar kijkt, zet je toch mooi iets anders op?

Elly en de wiebelwagen bv wordt hier gewoonweg niet gekeken, omdat dat te veel op het geloof ingaat.
pi_73132435
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 10:24 schreef Vivi het volgende:
Ik vind het behoorlijk pretentieus om alle, imo prima gemotiveerde bezwaren die ik en Swets o.a. hebben, van tafel te vegen onder de noemer "onderbuikgevoelens".
Ik vind dat er nav een onschuldig TVprogramma erg veel wordt bijgehaald. Dat komt op mij idd over als onderbuikgevoelens.
Dat je een moskeebezoek door kleuters niet op prijs stelt, prima. Je motivatie kan ik ook wel wat mee.
En wat betreft aversie tegen georganiseerde religie kan ik ook nog een heel eind met je meekomen.

Je kritiek naar mij persoonlijk toe wil ik het best met je over hebben, want ik weet heus wel dat daar een kern van waarheid in zit.
Maar dan liever per PM en niet en plein public.
  zaterdag 26 september 2009 @ 20:36:12 #200
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_73133578
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 19:56 schreef Moonah het volgende:

[..]

Ik vind dat er nav een onschuldig TVprogramma erg veel wordt bijgehaald. Dat komt op mij idd over als onderbuikgevoelens.
Ik heb geen last van onderbuikgevoelens, al mijn gevoelens blurt ik eruit, dat weet je toch wel . Ik heb niks met het geloof "an sich" (hoewel ik het Boeddhisme erg mooi vind) en wel het minst met de Islam. En ik vind het niet, dat er veel wordt bijgehaald, ik vind het eerder sterk dat jij dat verband niet zo duidelijk ziet of er veel gewicht aan geeft. Maar dat is helemaal persoonlijk natuurlijk.
quote:
Dat je een moskeebezoek door kleuters niet op prijs stelt, prima. Je motivatie kan ik ook wel wat mee.
En wat betreft aversie tegen georganiseerde religie kan ik ook nog een heel eind met je meekomen.

Je kritiek naar mij persoonlijk toe wil ik het best met je over hebben, want ik weet heus wel dat daar een kern van waarheid in zit.
Maar dan liever per PM en niet en plein public.
Zie het niet als kritiek maar als feedback
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')