quote:Meerderheid voor actieve donorregistratie
(Novum) - Iedereen moet gevraagd worden donor te worden en bij geen antwoord automatisch als donor worden geregistreerd. Dat vindt een meerderheid (57 procent) van de Nederlanders. Dat blijkt uit een onderzoek van EénVandaag.
Ook de meerderheid van de meeste politieke partijen is daar voorstander van. Alleen aanhangers van PVV, ChristenUnie en SGP zijn tegen. De CDA in de Tweede Kamer en CDA-minister van Volksgezondheid zijn momenteel tegen invoering van de zogeheten actieve donorregistratie.
Uit het onderzoek blijkt dat ook een groeiende meerderheid bereid is organen af te staan. Zes op de tien mensen wil wel organen afstaan. In juni 2007 was dat nog 54 procent. De reden dat veel mensen dat toch niet hebben gedaan is dat ze er nog niet aan toe zijn gekomen.
Een hele krappe meerderheid van 51 procent vindt dat iedereen recht heeft op een orgaan van een ander. Groepen die volgens sommige van de achttienduizend deelnemers aan het onderzoek minder recht hebben op een orgaan zijn criminelen, drugsgebruikers en zware drinkers. Er is minder weerstand voor 75-plussers en dikke mensen als orgaanontvanger.
quote:
quote:Op woensdag 2 september 2009 19:42 schreef Henno het volgende:
[..]
Die had ik al lang moeten invullen.... Inmiddels heb ik ook zo'n geile DigID, en sta ik er bij deze geregistreerd als object om helemaal leeg te graven als anderen er blij van worden
quote:Op woensdag 2 september 2009 19:13 schreef Mikkie het volgende:
Prima hoor, geen donor zijn. Maar dan ook geen organen aannemen als je ze zelf ineens nodigt hebt.
Ik weet niet of je dat zo kan zeggenquote:Op woensdag 2 september 2009 19:13 schreef Mikkie het volgende:
Prima hoor, geen donor zijn. Maar dan ook geen organen aannemen als je ze zelf ineens nodigt hebt.
quote:Op woensdag 2 september 2009 19:13 schreef Mikkie het volgende:
mee eens!! of iig als donor zijnde voorang krijgen op niet-donoren als je in de wachtrij staat voor een orgaanquote:Op woensdag 2 september 2009 19:13 schreef Mikkie het volgende:
Dat dus. Wat is daar nou op tegen?quote:Op woensdag 2 september 2009 19:15 schreef Opperkwal het volgende:
Waarom maken ze niet iedereen gewoon automatisch donor, het enige probleem dat er zo weinig donoren zijn is dat mensen te lui zijn het op te geven. Dan zijn ze ook te lui om het op te geven dat ze het niet willen zijn en dan hebben we dadelijk mooi een nier-overschot.
Wat is dit nou voor een rare post, tuurlijk heeft het geen voordelen, maar je helpt iemand anders met je organen!quote:Op woensdag 2 september 2009 19:22 schreef Rosbief het volgende:
Zie het voordeel niet van donor zijn. Waarom verplichten ze donor zijn niet gewoon als het zo belangrijk is?
Het voordeel is dat je er iemand mee kan helpen. Een nadeel is er niet, je bent toch al dood.quote:Op woensdag 2 september 2009 19:22 schreef Rosbief het volgende:
Zie het voordeel niet van donor zijn. Waarom verplichten ze donor zijn niet gewoon als het zo belangrijk is?
Waarom stelt de overheid het niet gewoon verplicht om donor te zijn?quote:Op woensdag 2 september 2009 19:24 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Het voordeel is dat je er iemand mee kan helpen. Een nadeel is er niet, je bent toch al dood.
Omdat Christenenquote:Op woensdag 2 september 2009 19:27 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Waarom stelt de overheid het niet gewoon verplicht om donor te zijn?
Ik wil best donor zijn, maar niet als de helft van Nederland het niet doet. Zal ik voor hun zeker even gaan doneren
Die had ik al lang moeten invullen.... Inmiddels heb ik ook zo'n geile DigID, en sta ik er bij deze geregistreerd als object om helemaal leeg te graven als anderen er blij van wordenquote:
En die mensen die al dood hadden moeten zijn zorgen er op andere manieren al dan niet per ongeluk weer voor dat anderen in leven blijven en dan snapt dood er helemaal niets meer vanquote:Op woensdag 2 september 2009 19:43 schreef appelsjap het volgende:
Maar donor zijn is als final destination weetje, die mensen horen dood te gaan volgends de 'Dood'. Als je da in de war gaat schoppen gaat dat niet goed komen he.
watnou als je op het randje ligt en de arts moet beslissen: veel werk/tijd/geld om je op te lappen, of lekker een kopje koffie drinken in plaats van uren zwoegenquote:Op woensdag 2 september 2009 19:42 schreef Joooo-pi het volgende:
watnou als je op het randje ligt en de arts moet beslissen: veel werk/tijd/geld om je op te lappen, of een donornier erbij...
.ja en dan gaan ze uiteindelijk toch dood, dus het heeft geen zin!quote:Op woensdag 2 september 2009 19:45 schreef WeebI het volgende:
[..]
En die mensen die al dood hadden moeten zijn zorgen er op andere manieren al dan niet per ongeluk weer voor dat anderen in leven blijven en dan snapt dood er helemaal niets meer van
maar dan zeurt zijn manager dat hij zijn werk niet goed doet, omdat te veel pauze...quote:Op woensdag 2 september 2009 19:46 schreef Thomass het volgende:
[..]
watnou als je op het randje ligt en de arts moet beslissen: veel werk/tijd/geld om je op te lappen, of lekker een kopje koffie drinken in plaats van uren zwoegen
Ik ben geen donor, en als ik daarom geen organen zou krijgen, ok.quote:Op woensdag 2 september 2009 19:13 schreef Mikkie het volgende:
Jij durft het wel te zeggenquote:Op woensdag 2 september 2009 19:57 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Ik ben geen donor, en als ik daarom geen organen zou krijgen, ok.
Waarom weet ik niet, maar ik wil geen donor zijn. Ja ik weet hoeveel plezier ik andere ermee kan doen, etc....En nee, ik hoef dan ook niks...
quote:Op woensdag 2 september 2009 19:13 schreef Afwazig het volgende:
Ik ben geen donor, dit omdat ik andere mensen het licht nog niet in hun ogen gun.
Wat bedoel je hier nou precies mee? Je bent bang dat een boef jouw organen krijgt ofzo?quote:
Nou, ik heb er al vaak over nagedacht.quote:
Nee. Ik ga toch geen plaag in de hand werken?quote:Op woensdag 2 september 2009 20:03 schreef Paul het volgende:
[..]
Wat bedoel je hier nou precies mee? Je bent bang dat een boef jouw organen krijgt ofzo?
En als je er zelf 1 nodig hebt?quote:Op woensdag 2 september 2009 20:14 schreef postmortum het volgende:
ik ben geen donor , omdat ik weet dat in Europa (vooral in Oos-Europa) on donarorganen gehandeld word en dat zelfs mensen vermoord worden voor een gezonde nier.
Daarom zal ik dus ook nooit donor worden en zal ik ook nooits iets terugvragen
Idd btje grote praat nuquote:Op woensdag 2 september 2009 20:20 schreef trovey het volgende:
Zie hier heel veel mensen die geen donor willen zijn beweren dat ze geen organen zullen accepteren als ze zelf iets nodig zouden hebben...ben heel benieuwd wie dat gaat volhouden als het werkelijk zover zou komen dat de keuze hebben sterven of wel een orgaan accepteren.
Egoist! ik wil jou wel eens zien als je nieren het nu begeven, hoe graag jij dan een donor wiltquote:Op woensdag 2 september 2009 20:12 schreef Trannellius het volgende:
Ik ben geen actief donor. Ik zie zelf simpelweg niet in waarom ik een voor mij onbekend persoon zou helpen door een orgaan af te staan. Maakt mij niks uit of ik het wel of niet nog nodig heb (nieren ivt hart).
Zelf hoef ik vanzelfsprekend dan ook niks terug te krijgen.
ik zeg toch dat ik zelf niks hoefquote:
quote:Op woensdag 2 september 2009 20:14 schreef postmortum het volgende:
ik ben geen donor , omdat ik weet dat in Europa (vooral in Oos-Europa) on donarorganen gehandeld word en dat zelfs mensen vermoord worden voor een gezonde nier.
Ohja las niet goed, maar misschien wil je familie dat wel. Die willen niet dat je sterftquote:Op woensdag 2 september 2009 20:23 schreef postmortum het volgende:
[..]
ik zeg toch dat ik zelf niks hoef
quote:Op woensdag 2 september 2009 19:13 schreef Afwazig het volgende:
Ik ben geen donor, dit omdat ik andere mensen het licht nog niet in hun ogen gun.
dat dus. Heb zelf het formulier ook niet ingevuld.quote:Op woensdag 2 september 2009 19:15 schreef Opperkwal het volgende:
Waarom maken ze niet iedereen gewoon automatisch donor, het enige probleem dat er zo weinig donoren zijn is dat mensen te lui zijn het op te geven. Dan zijn ze ook te lui om het op te geven dat ze het niet willen zijn en dan hebben we dadelijk mooi een nier-overschot.
Accepteer je wel een bloedtransfusie (is tenslotte ook lichaamsmateriaal van een andere persoon)?quote:Op woensdag 2 september 2009 20:23 schreef postmortum het volgende:
[..]
ik zeg toch dat ik zelf niks hoef
heeft ook met geloofsovertuiging te maken![]()
Jouw argumentatie slaat nergens op.quote:Op woensdag 2 september 2009 20:14 schreef postmortum het volgende:
denk het niet he , geloodsovertuigingquote:Op woensdag 2 september 2009 20:24 schreef Paul het volgende:
[..]
Ohja las niet goed, maar misschien wil je familie dat wel. Die willen niet dat je sterft
Beetje raar niet, iemand die anders denkt moet meteen liegen?quote:Op woensdag 2 september 2009 20:20 schreef trovey het volgende:
Zie hier heel veel mensen die geen donor willen zijn beweren dat ze geen organen zullen accepteren als ze zelf iets nodig zouden hebben...ben heel benieuwd wie dat gaat volhouden als het werkelijk zover zou komen dat ze de keuze hebben sterven of wel een orgaan accepteren.
dan verwacht ik er een van mijn naaste familie/vrienden. Net zoals ik een nier aan hun af zou staan.quote:Op woensdag 2 september 2009 20:23 schreef PetervTegen het volgende:
[..]
Egoist! ik wil jou wel eens zien als je nieren het nu begeven, hoe graag jij dan een donor wilt
*Wat heb jij nog aan organen die je niet nodig hebt? (antwoord: NIETS)quote:Op woensdag 2 september 2009 20:26 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik zou niet weten waarom ik iets moet doen voor mensen die niks voor mij doen.
quote:Op woensdag 2 september 2009 20:28 schreef Trannellius het volgende:
[..]
dan verwacht ik er een van mijn naaste familie/vrienden. Net zoals ik een nier aan hun af zou staan.
Maar een willekeurig orgaan naar een voor mij onbekend persoon sturen? Nee.
En anders de buurman wel. Alsof een ander iets heeft te beslissen over mijn doodquote:Op woensdag 2 september 2009 20:24 schreef Paul het volgende:
[..]
Ohja las niet goed, maar misschien wil je familie dat wel. Die willen niet dat je sterft
En bloeddonoren dan, mensen geven belangeloos bloed. Je hebt blijkbaar nooit een transfusie nodig gehad. Zou je er anders over denken als je er wel ooit eentje zou krijgen?quote:Op woensdag 2 september 2009 20:26 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
quote:Op woensdag 2 september 2009 20:26 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Je kan aangeven wat je allemaal wel en niet wilt donerenquote:Op woensdag 2 september 2009 20:29 schreef Mendeljev het volgende:
Ik zou eigenlijk alleen willen doneren aan mensen die ook ingeschreven staan als donor. Daarnaast zou ik ook geen oog-, hart-, en huiddonor willen zijn.
Waar staat dat? Ik zeg alleen dat al die mensen die nu zo stoer zitten te beweren nooit een orgaan te zullen accepteren een hele grote kans hebben dat ze er wel eentje zullen accepteren als ze op het punt staan op de hemelpoort te gaan kloppen. Zelfbehoud is heel sterk in een mens en gaat heel vaak boven principes. Ik beweer niet dat iemand nu staat te liegen maar zeg gewoon dat je, als het puntje bij paaltje komt de kans gewoon groot zal zijn dat je op dat moment wel wilt leven met een donororgaan.quote:Op woensdag 2 september 2009 20:28 schreef fs180 het volgende:
[..]
Beetje raar niet, iemand die anders denkt moet meteen liegen?
Oke komt ie: kans op dat jou naaste familie/vrienden met dezelfde bloedgroepquote:Op woensdag 2 september 2009 20:30 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Goed tegenargument. Nee, echt
Egoisten heten die mensenquote:Op woensdag 2 september 2009 20:33 schreef Trannellius het volgende:
Wat mensen schijnen te vergeten is dat sommigen (waaronder ik) gewoonweg geen verbintenis hebben met een willekeurig persoon die in Den Bosch of waar dan ook woont. Familie en vrienden gun ik alle gezondheid, en als zij mij nodig hebben daarvoor geef ik daadwerkelijk. Maar het kan mij om eerlijk te zijn bijzonder weinig interesseren hoe een willekeurige jongen in Ede er aan toe is.
Bloedgroep is geen probleem. Ik heb zelf O-negatief, wat ongeveer 60% in mijn familie ook heeft.quote:Op woensdag 2 september 2009 20:34 schreef PetervTegen het volgende:
[..]
Oke komt ie: kans op dat jou naaste familie/vrienden met dezelfde bloedgroep
en het willen doen voor jou, omdat het toch best wel scary is levend een orgaan afstaan, is zeer klein
(tenzij je ze omkoopt)
Waarom niet?quote:Op woensdag 2 september 2009 20:29 schreef Mendeljev het volgende:
Daarnaast zou ik ook geen oog-, hart-, en huiddonor willen zijn.
quote:
Idd zo is het, jijzelf hebt er niets meer aan, dood is dood en andere kunnen er nog zoveel aan hebbenquote:Op woensdag 2 september 2009 20:28 schreef PetervTegen het volgende:
[..]
*Wat heb jij nog aan organen die je niet nodig hebt? (antwoord: NIETS)
*Omdat je mensen er een plezier mee kan doen (neem het van mij maar aan)
Het klopt inderdaad dat heel veel mensen die hun organen willen doneren na hun dood nooit de kans zullen krijgen dat te doen maar dat ligt ook aan het feit dat als je sterft je aan de machines moet liggen als het moment van sterven nabij is...als je aan zoiets als kanker sterft ben je geen geschikte donor, als je op slag dood bent in een auto-ongeluk ben je ook geen geschikte kandidaat dus het ligt niet altijd aan de doktoren maar ook aan de manier waarop je sterft of de organen bruikbaar zijn.quote:Op woensdag 2 september 2009 20:34 schreef Adfundum het volgende:
Zelfs mensen die wel donor zijn gaan meestal ongeopend retour afzender. Artsen durven het gewoon nog steeds niet te vragen aan de nabestaanden, nabestaanden moeten het vaak zelf aangeven. Als dat goed geregeld zou zijn waren de wachtlijsten al een stuk korter.
Dus alleen mensen die op een natuurlijke wijze doodgaan en op het moment van doodgaan aan machines liggen zijn geschikt voor donors?quote:Op woensdag 2 september 2009 20:40 schreef trovey het volgende:
[..]
Het klopt inderdaad dat heel veel mensen die hun organen willen doneren na hun dood nooit de kans zullen krijgen dat te doen maar dat ligt ook aan het feit dat als je sterft je aan de machines moet liggen als het moment van sterven nabij is...als je aan zoiets als kanker sterft ben je geen geschikte donor, als je op slag dood bent in een auto-ongeluk ben je ook geen geschikte kandidaat dus het ligt niet altijd aan de doktoren maar ook aan de manier waarop je sterft of de organen bruikbaar zijn.
Waarom zijn er geen organen te gebruiken na een ongelukquote:Op woensdag 2 september 2009 20:40 schreef trovey het volgende:
[..]
Het klopt inderdaad dat heel veel mensen die hun organen willen doneren na hun dood nooit de kans zullen krijgen dat te doen maar dat ligt ook aan het feit dat als je sterft je aan de machines moet liggen als het moment van sterven nabij is...als je aan zoiets als kanker sterft ben je geen geschikte donor, als je op slag dood bent in een auto-ongeluk ben je ook geen geschikte kandidaat dus het ligt niet altijd aan de doktoren maar ook aan de manier waarop je sterft of de organen bruikbaar zijn.
sterft afquote:Op woensdag 2 september 2009 20:44 schreef Paul het volgende:
[..]
Waarom zijn er geen organen te gebruiken na een ongeluk
Jij beweert dat. Spreek voor jezelf en houd het daarbij.quote:Op woensdag 2 september 2009 20:32 schreef trovey het volgende:
[..]
Waar staat dat? Ik zeg alleen dat al die mensen die nu zo stoer zitten te beweren nooit een orgaan te zullen accepteren een hele grote kans hebben dat ze er wel eentje zullen accepteren als ze op het punt staan op de hemelpoort te gaan kloppen. Zelfbehoud is heel sterk in een mens en gaat heel vaak boven principes. Ik beweer niet dat iemand nu staat te liegen maar zeg gewoon dat je, als het puntje bij paaltje komt de kans gewoon groot zal zijn dat je op dat moment wel wilt leven met een donororgaan.
Is ook afhankelijk van welk orgaan er gebruikt wordt, maar over het algemeen worden alleen organen van mensen die in het ziekenhuis sterven gebruikt. Daarom kun je ook maar beter geen donor zijn. Stel dat je in coma in het ziekenhuis belandt. Dan is de kans groot dat de stekker eruit getrokken om een alcoholist van een nieuwe lever te voorzienquote:Op woensdag 2 september 2009 20:44 schreef Paul het volgende:
[..]
van mij mag het naar iedereen over heel de wereld gaan, en dat het naar NL gaat, daar hebben ook super veel mensen hem nodig. en nu je toch over Belgie begintquote:Op woensdag 2 september 2009 20:39 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Goed, jij bent donor. Het is toch nog steeds zo dat jouw orgaan alleen aan een inwoner van Nederland gegeven wordt? Wat maakt het verschil dan met een vent die 2 km verder, maar in België woont, en eht orgaan harder nodig heeft? Is jouw verbintenis met die ene persoon alleen dat die persoon toevallig wel aan de 'goede' kant van de grens geboren is?
Ik heb zelf het idee dat mensen zo'n codicil invullen om hun geweten af te kopen, als in 'ik ben goed bezig'. Veel succes met je geweten hoor, ik onderken ten minste wel dat de gemiddelde Nederlander mij vrij weinig interesseert.
Tsja die kans hou je altijd, maar er zijn ook genoeg mensen die geen drank of drugsgebruikers zijn die een donor nodig hebben natuurlijkquote:Op woensdag 2 september 2009 20:48 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Is ook afhankelijk van welk orgaan er gebruikt wordt, maar over het algemeen worden alleen organen van mensen die in het ziekenhuis sterven gebruikt. Daarom kun je ook maar beter geen donor zijn. Stel dat je in coma in het ziekenhuis belandt. Dan is de kans groot dat de stekker eruit getrokken om een alcoholist van een nieuwe lever te voorzien
Huid en dingen als lenzen zijn te gebruiken, probleem met meteen dood zijn bij een ongeluk is dat het tijdsverschil tussen overlijden van de persoon en het "oogsten" van de organen te groot is. Organen als hart/longen , nieren etc kunnen alleen getransplanteerd worden als de dood net intreedt voordat de organen eruit gehaald worden. Dus grof gezegd stekker uit en meteen naar de OK om de organen eruit te halen.quote:Op woensdag 2 september 2009 20:44 schreef Paul het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |