quote:Meerderheid voor actieve donorregistratie
(Novum) - Iedereen moet gevraagd worden donor te worden en bij geen antwoord automatisch als donor worden geregistreerd. Dat vindt een meerderheid (57 procent) van de Nederlanders. Dat blijkt uit een onderzoek van EénVandaag.
Ook de meerderheid van de meeste politieke partijen is daar voorstander van. Alleen aanhangers van PVV, ChristenUnie en SGP zijn tegen. De CDA in de Tweede Kamer en CDA-minister van Volksgezondheid zijn momenteel tegen invoering van de zogeheten actieve donorregistratie.
Uit het onderzoek blijkt dat ook een groeiende meerderheid bereid is organen af te staan. Zes op de tien mensen wil wel organen afstaan. In juni 2007 was dat nog 54 procent. De reden dat veel mensen dat toch niet hebben gedaan is dat ze er nog niet aan toe zijn gekomen.
Een hele krappe meerderheid van 51 procent vindt dat iedereen recht heeft op een orgaan van een ander. Groepen die volgens sommige van de achttienduizend deelnemers aan het onderzoek minder recht hebben op een orgaan zijn criminelen, drugsgebruikers en zware drinkers. Er is minder weerstand voor 75-plussers en dikke mensen als orgaanontvanger.
quote:
quote:Op woensdag 2 september 2009 19:42 schreef Henno het volgende:
[..]
Die had ik al lang moeten invullen.... Inmiddels heb ik ook zo'n geile DigID, en sta ik er bij deze geregistreerd als object om helemaal leeg te graven als anderen er blij van worden
quote:Op woensdag 2 september 2009 19:13 schreef Mikkie het volgende:
Prima hoor, geen donor zijn. Maar dan ook geen organen aannemen als je ze zelf ineens nodigt hebt.
Ik weet niet of je dat zo kan zeggenquote:Op woensdag 2 september 2009 19:13 schreef Mikkie het volgende:
Prima hoor, geen donor zijn. Maar dan ook geen organen aannemen als je ze zelf ineens nodigt hebt.
quote:Op woensdag 2 september 2009 19:13 schreef Mikkie het volgende:
mee eens!! of iig als donor zijnde voorang krijgen op niet-donoren als je in de wachtrij staat voor een orgaanquote:Op woensdag 2 september 2009 19:13 schreef Mikkie het volgende:
Dat dus. Wat is daar nou op tegen?quote:Op woensdag 2 september 2009 19:15 schreef Opperkwal het volgende:
Waarom maken ze niet iedereen gewoon automatisch donor, het enige probleem dat er zo weinig donoren zijn is dat mensen te lui zijn het op te geven. Dan zijn ze ook te lui om het op te geven dat ze het niet willen zijn en dan hebben we dadelijk mooi een nier-overschot.
Wat is dit nou voor een rare post, tuurlijk heeft het geen voordelen, maar je helpt iemand anders met je organen!quote:Op woensdag 2 september 2009 19:22 schreef Rosbief het volgende:
Zie het voordeel niet van donor zijn. Waarom verplichten ze donor zijn niet gewoon als het zo belangrijk is?
Het voordeel is dat je er iemand mee kan helpen. Een nadeel is er niet, je bent toch al dood.quote:Op woensdag 2 september 2009 19:22 schreef Rosbief het volgende:
Zie het voordeel niet van donor zijn. Waarom verplichten ze donor zijn niet gewoon als het zo belangrijk is?
Waarom stelt de overheid het niet gewoon verplicht om donor te zijn?quote:Op woensdag 2 september 2009 19:24 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Het voordeel is dat je er iemand mee kan helpen. Een nadeel is er niet, je bent toch al dood.
Omdat Christenenquote:Op woensdag 2 september 2009 19:27 schreef Rosbief het volgende:
[..]
Waarom stelt de overheid het niet gewoon verplicht om donor te zijn?
Ik wil best donor zijn, maar niet als de helft van Nederland het niet doet. Zal ik voor hun zeker even gaan doneren
Die had ik al lang moeten invullen.... Inmiddels heb ik ook zo'n geile DigID, en sta ik er bij deze geregistreerd als object om helemaal leeg te graven als anderen er blij van wordenquote:
En die mensen die al dood hadden moeten zijn zorgen er op andere manieren al dan niet per ongeluk weer voor dat anderen in leven blijven en dan snapt dood er helemaal niets meer vanquote:Op woensdag 2 september 2009 19:43 schreef appelsjap het volgende:
Maar donor zijn is als final destination weetje, die mensen horen dood te gaan volgends de 'Dood'. Als je da in de war gaat schoppen gaat dat niet goed komen he.
watnou als je op het randje ligt en de arts moet beslissen: veel werk/tijd/geld om je op te lappen, of lekker een kopje koffie drinken in plaats van uren zwoegenquote:Op woensdag 2 september 2009 19:42 schreef Joooo-pi het volgende:
watnou als je op het randje ligt en de arts moet beslissen: veel werk/tijd/geld om je op te lappen, of een donornier erbij...
.ja en dan gaan ze uiteindelijk toch dood, dus het heeft geen zin!quote:Op woensdag 2 september 2009 19:45 schreef WeebI het volgende:
[..]
En die mensen die al dood hadden moeten zijn zorgen er op andere manieren al dan niet per ongeluk weer voor dat anderen in leven blijven en dan snapt dood er helemaal niets meer van
maar dan zeurt zijn manager dat hij zijn werk niet goed doet, omdat te veel pauze...quote:Op woensdag 2 september 2009 19:46 schreef Thomass het volgende:
[..]
watnou als je op het randje ligt en de arts moet beslissen: veel werk/tijd/geld om je op te lappen, of lekker een kopje koffie drinken in plaats van uren zwoegen
Ik ben geen donor, en als ik daarom geen organen zou krijgen, ok.quote:Op woensdag 2 september 2009 19:13 schreef Mikkie het volgende:
Jij durft het wel te zeggenquote:Op woensdag 2 september 2009 19:57 schreef Burner82 het volgende:
[..]
Ik ben geen donor, en als ik daarom geen organen zou krijgen, ok.
Waarom weet ik niet, maar ik wil geen donor zijn. Ja ik weet hoeveel plezier ik andere ermee kan doen, etc....En nee, ik hoef dan ook niks...
quote:Op woensdag 2 september 2009 19:13 schreef Afwazig het volgende:
Ik ben geen donor, dit omdat ik andere mensen het licht nog niet in hun ogen gun.
Wat bedoel je hier nou precies mee? Je bent bang dat een boef jouw organen krijgt ofzo?quote:
Nou, ik heb er al vaak over nagedacht.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |