Helemaal met je eensquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:06 schreef 49R het volgende:
[..]
Waar komt toch die behoefte vandaan voor een ander te willen bepalen wat goed is? Het gaat hier duidelijk om een speciaal geval. Ik wil laura niet de hemel in prijzen (het is in veel opzichten ook maar een meid van 13), maar het zijn dit soort mensen die onze geschiedenis schrijven.
Als niemand zich ooit verzet tegen de gevestigde kaders, zal er nooit iets veranderen in een land. Nog niet zo heel erg lang geleden was het vrouwen bij wet niet toegestaan te stemmen. Tóch is dat veranderd.
Wellicht moeten we in bijzondere gevallen, ter aanmoediging van een bijzonder talent de letter van de wet iets soepeler hanteren.
Laura zal veel tijd doorbrengen in de havens onderweg. De onderwijsbegeleiding met het Wereldschoolmateriaal kan daar bijvoorbeeld plaats vinden.
Kom op mensen, dit is een geweldig initiatief, en ik zou het fantastisch vinden als Laura met de Nederlandse vlag achterop haar bootje haar tocht volbrengt. Op die manier kunnen we de wereld laten zien dat er toch nog iets van de trotse Hollandse pioniersmentaliteit is overgebleven in onze genen.
Laten we die meid faciliteren in plaats van haar tegen te houden!
Dan is dat helaas jammer. Ik had de ambitie om op mijn 16e auto te mogen rijden. Ging helaas ook niet.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:18 schreef 49R het volgende:
[..]
Laura heeft de ambitie de jongste wereldomzeiler ooit te worden. Dat kan niet als ze 18 is.
Ha ha, nee, Laura is niet mijn dochter, en eerlijk gezegd ben ik daar blij om. Ik zou niet graag voor die beslissing staan.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:10 schreef Dragorius het volgende:
Ja, zwart-wit he. Ik zou echt bjina denken dat het je eigen dochter is, zo ophemelend praat je over haar terwijl het gewoon iemand is die solo de wereld over wil zeilen. Prima, maar dan moet je je nog steeds houden aan de wet die voor iedereen geldt. Als ze een vader/moeder mee laat varen voor het onderwijs dan mag het. Maar dat wil ze niet.
Niet te dik erop he? Dat snappen ze niet.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:22 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Dan is dat helaas jammer. Ik had de ambitie om op mijn 16e auto te mogen rijden. Ging helaas ook niet.
Wat zonde zeg, dat je zozeer bent tegengehouden in je zelfontplooiing. Zo krijgen we nooit een tweede Gouden Eeuw natuurlijk...quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:22 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Dan is dat helaas jammer. Ik had de ambitie om op mijn 16e auto te mogen rijden. Ging helaas ook niet.
Er zijn heel veel gevaren en veel daarvan gelden ook voor volwassen, naast de praktische gevaren van het zeilen zoals weer, botsingen met troep of andere schepen, onwelwillinde figuren is er ook mentale instorting in welke vorm dan ook zoals, depressie, paniek etc. En dan ook nog de uitval van techniek, slaap gebrek etc. En een kind zou je moeten beschermen tegen dit soort gevaren.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:01 schreef ExTec het volgende:
[..]
Heb je een goed punt. Maar als je e.e.a. van zee zeilen afweet, weet je dat het zwaar bikkelen is. Afzien. Dan ga ik er ook ff vanuit dat de dame in kwestie daar al wel zat ervaring mee heeft.
Dus vanuit 'haar perspectief' valt het met het gevaar wel mee. Het is voor haar geen brug te ver.
Dit gaat over een -overigens verre van argeloos- meisje met een bijzondere ambitie.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:13 schreef mane het volgende:
Ja God, dat is een goed idee zeg. Laten we een argeloos meisje van 13 inzetten om ons gevoel van nationale trots op te poetsen. Of om een VOC-mentaliteit te bewijzen. Laten we de hele wereldgeschiedenis erbij slepen om te beargumenteren dat wat Laura doet niets minder dan revolutionair is. Laten we onze frustraties over onze eigen middelmatigheid gebruiken om een ander tot held te bombarderen. Laten we Anne Frank, verkrachting, mishandeling en religieuze wandaden aanwenden om ons gelijk te halen.
Waar gaat dit over?
Ach, en je was nog wel zo'n uitblinker! Iedereen die jou kent is het erover eens dat je het talent ervoor hebt, dat je inschattingsvermogen zo goed is en je herkenning voor gevaar is ook buitengewoon. Naaaah!! Belachelijk zeg, hadden ze toch wel een uitzondering voor kunnen makenquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:22 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Ja, uiteraard. Dat is iedereen die het niet met het meisje en haar ouders eens zijn.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:03 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Jij bent dan ook gewoon een bang wezentje zonder enige ervaring van de wereld buiten Schubbekutteveen. De ouders van dat meisje varen zelf al vele jaren de hele wereld over, dus die zien dat heel wat anders.
Mijn neefjes zouden een gat in de lucht springenquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:26 schreef yyentle het volgende:
Ze moeten gewoon de leerplichtwet opheffen.
Zo zijn er wel meer van. Maar soms kan het gewoon niet. Schijnbaar is dat op zo'n leeftijd moeilijker te verkroppen dan anders. Of misschien moet het wel van pappie.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:25 schreef 49R het volgende:
[..]
Dit gaat over een -overigens verre van argeloos- meisje met een bijzondere ambitie.
Hoezo droom ? Persé een record willen breken is geen droom maar een ambitie, een vorm van eerzucht.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:23 schreef Marrije het volgende:
[..]
Die vader bedoel je, dat ie zijn droom de de strot van zn dochter duwt.
Een expat die zich laat verschepen naar corruption capital of the world Nigeria en z'n gezin meeneemt stelt zijn gezin ook bloot aan heel veel risico. Expats ook maar voogdijschap afpakken?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:11 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Kom op, dergelijke zeiltochten zijn gewoon risicovol. Waarschijnlijk nog wel meer voor een 13-jarig meisje dat in haar eentje op zo'n boot zit.
Klopt; en ik hoef je denk ik niet te vertellen dat er heus wel circus kinderen bestaan die bij uitvoeren hun act doen zonder veiligheidsnet.quote:Die vaststelling heeft verder niets met zeil-ervaring te maken. Een kind dat zonder veiligheidsnetten gaat koorddansen is ook een groot risico, ook als je uit een circus-familie komt.
Wél als we de regels met de nodige soepelheid toepassen, bijvoorbeeld door onderwijsbegeleiding tijdens de stop-overs te regelen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:21 schreef Marrije het volgende:
Dan heeft ze een ambitie die niet vanuit Nederland te realiseren valt. Pech dus.
Als je gebrek aan fantasie hebt, kan dat inderdaad niet. Wél had je op die leeftijd het op een akkoordje kunnen gooien met de lokale boer dat je op zijn erf mocht rijden. Ambitieuze mensen doen dat, anderen laten het er bij.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:22 schreef Dragorius het volgende:
[..]
En zelfs díe ervaring heb ik al niet.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:11 schreef ethiraseth het volgende:
Nederland vergaat al van de ingekakte mensen die op een lesbische ervaring tijdens hun collegejaren niks spannends meer weten te doen met hun leven.
Lol...quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:25 schreef 49R het volgende:
[..]
Dit gaat over een -overigens verre van argeloos- meisje met een bijzondere ambitie.
Maar wie gaat dat betalen in al die landen dan? En hoelang zit ze onafgebroken op het water? Etc.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:29 schreef 49R het volgende:
[..]
Wél als we de regels met de nodige soepelheid toepassen, bijvoorbeeld door onderwijsbegeleiding tijdens de stop-overs te regelen.
Nog maar een keer dan:quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:27 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Zo zijn er wel meer van. Maar soms kan het gewoon niet. Schijnbaar is dat op zo'n leeftijd moeilijker te verkroppen dan anders. Of misschien moet het wel van pappie.
Ik ben niet zo thuis in de circus-wereld, maar als dat echt zo is, dan accepteer ik dat zeker niet. De overheid zou daar streng tegen moeten optreden.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:28 schreef ExTec het volgende:
Klopt; en ik hoef je denk ik niet te vertellen dat er heus wel circus kinderen bestaan die bij uitvoeren hun act doen zonder veiligheidsnet.
En dat accepteren we, want dat hoort bij dat vak. Maar nu ineens niet
Hopelijk begrijp je wel dat dit nogal een drogreden is. Ik ben ook niet opgevoed zoals in die eerste paar regels maar heb gewoon andere ambities die ik al vanaf mijn 12e wilde uitvoeren maar dat kan ik nu ook pas.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:29 schreef Mooiiiiiii het volgende:
Sommige mensen vinden als een kind van 4 wil gaan kleien al en ramp.Denken alleen aan de troep die het "misschien " geeft.En worden boos als een kind van 2 snel uitgespeeld is met iets"wat heel normaal is op die leeftijd."OHHH nee ,dat krijg je niet hoor want je bent er zo mee uitgespeeld.Kind janken en ouders voor de TV of achter de computer na het harde werken hopen dat hun kroost zo snel mogelijk gaat slapen.Die Laura is klaarblijkelijk anders opgegroeid en naar haar wensen wordt wel geluisterd.Mocht ook kleien of verven hoeveel ze wilde neem ik zomaar aan
Bovenstaande zaken zijn allemaal niet te vergelijken met een dertienjarige die moederziel alleen de wereld gaat overzeilen, langs een serie gevaarlijke landen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:15 schreef moussie het volgende:
[..]
Wat zal jij een doodsangsten hebben uit gestaan dan toen je hem/haar voor het eerst alleen buiten liet spelen, oversteken, alleen op de fiets gaan etc ..
of heb je dat wel aangemoedigd, streng, vanaf de zijlijn, net zoals Laura's vader haar fouten gecorrigeerd heeft (uit dat linkje van Zeilen) .. net zolang tot je dacht van 'okay, nu denk ik dat je het aan kan'?
Ben 't niet eens dat gevaar geen factor van belang is. Gelijke gevallen moeten gelijk behandeld worden. Maar iemand die met een 'normaal' vervoermiddel op vakantie gaat naar El Salvador is juist wat anders dan een meisje dat twee jaar lang alleen gaat zeilen over de oceanen. En omdat het wat anders is vind ik dat je niet zomaar kunt zeggen "de overheid verbiedt een reis naar El Salvador of Nigeria niet, dus mogen ze Laura ook niet verbieden deze wereldreis te maken."quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:04 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nope; de redenering is: gevaar is geen factor van belang. Somalië, El Salvador, Nigeria of een reis rond de wereld; allen zijn gevaarlijk en de overheid verbied niets. Derhalve kun je niet komen met: ja maar is gevaarlijk.
Of je haar zou geven bedoel je?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:27 schreef Hephaistos. het volgende:
Voor mij zou het trouwens pas een dilemma worden als dat meisje 16 of 17 was geweest.
Ambitie is moeilijk te begrijpen voor mensen die dat niet hebben.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:27 schreef Dragorius het volgende:
Zo zijn er wel meer van. Maar soms kan het gewoon niet. Schijnbaar is dat op zo'n leeftijd moeilijker te verkroppen dan anders. Of misschien moet het wel van pappie.
Dat lijkt mij all in the game.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:25 schreef JayKudo het volgende:
[..]
Er zijn heel veel gevaren en veel daarvan gelden ook voor volwassen, naast de praktische gevaren van het zeilen zoals weer, botsingen met troep of andere schepen, onwelwillinde figuren is er ook mentale instorting in welke vorm dan ook zoals, depressie, paniek etc. En dan ook nog de uitval van techniek, slaap gebrek etc. En een kind zou je moeten beschermen tegen dit soort gevaren.
Jahoor, jouw ambities waren ook een vurige wens om een absoluut wereldrecord in de sport te behalen, waar je al jarenlang voor getraind had, en die uiteindelijk binnen je bereik lag. En toen hebben die ambtenaren jou ook zomaar gepiepeld.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:31 schreef Dragorius het volgende:
Hopelijk begrijp je wel dat dit nogal een drogreden is. Ik ben ook niet opgevoed zoals in die eerste paar regels maar heb gewoon andere ambities die ik al vanaf mijn 12e wilde uitvoeren maar dat kan ik nu ook pas.
Precies, ik heb daar ook zo m'n twijfels over. Hoe komt dat kind op het idee ?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:34 schreef Chai het volgende:
@ 49R:
Hoe kan het dat jij er zo zeker van bent dat deze ambitie puur en alleen uit dit meisje zelf komt?
Dat vroeg ik me ook al af.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:30 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Maar wie gaat dat betalen in al die landen dan? En hoelang zit ze onafgebroken op het water? Etc.
quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:30 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Ik ben niet zo thuis in de circus-wereld, maar als dat echt zo is, dan accepteer ik dat zeker niet. De overheid zou daar streng tegen moeten optreden.
quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:34 schreef 49R het volgende:
[..]
Ambitie is moeilijk te begrijpen voor mensen die dat niet hebben.
Noem de gevaarlijke landen eens op dan?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:31 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Bovenstaande zaken zijn allemaal niet te vergelijken met een dertienjarige die moederziel alleen de wereld gaat overzeilen, langs een serie gevaarlijke landen.
Ja, laten we dat bij alle zaken doen die voor de kinderrechter en/of de kinderbescherming komen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:34 schreef ExTec het volgende:
We mogen er vanuit gaan dat haar Pa van haar houd, en een realistische inschatting kan maken van haar skills.
Ze wilt nu gaan omdat het wereldrecord van jongste anders aan haar neus voorbij gaat.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:37 schreef jack4ya het volgende:
Nog daargelaten dat ik het ridicuul vind om een 13jarige zo'n gevaarlijke onderneming te laten maken.
Wat is nu werkelijk het probleem om een paar jaar te wachten. Dat ze niet de jongste is?
Dan heb je je prio's verkeerd.
Je kan mi beter een paar jaar ouder zijn en derhalve beter voorbereiden dan als 13jarige prooi over de wereldzeeen te varen.
Wat? Ken je die niet?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:33 schreef nummer_zoveel het volgende:
En zijn er kinderen van dertien die in hun eentje vakantie gaan vieren in Somalie, Nigeria, El Salvador....?
quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:34 schreef Chai het volgende:
@ 49R:
Hoe kan het dat jij er zo zeker van bent dat deze ambitie puur en alleen uit dit meisje zelf komt?
Toch heb je het over shades of grey van gevaar. Ik denk dat als je het aan Laura vraagt, ze een weekje Nigeria gevaarlijker vind dan de zeilen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:32 schreef Loohcs het volgende:
[..]
Ben 't niet eens dat gevaar geen factor van belang is. Gelijke gevallen moeten gelijk behandeld worden. Maar iemand die met een 'normaal' vervoermiddel op vakantie gaat naar El Salvador is juist wat anders dan een meisje dat twee jaar lang alleen gaat zeilen over de oceanen. En omdat het wat anders is vind ik dat je niet zomaar kunt zeggen "de overheid verbiedt een reis naar El Salvador of Nigeria niet, dus mogen ze Laura ook niet verbieden deze wereldreis te maken."
Ze ging toch door Somalische wateren waar piraten zitten?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:37 schreef 49R het volgende:
[..]
Noem de gevaarlijke landen eens op dan?
Ja, grappig. Maar dat zeg ik dus niet.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:38 schreef Pool het volgende:
[..]
Ja, laten we dat bij alle zaken doen die voor de kinderrechter en/of de kinderbescherming komen.
Hallo 'all in the game' !!!quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:34 schreef ExTec het volgende:
[..]
Dat lijkt mij all in the game.
We moeten er ook ff voor waken om de ouders van het kind als complete mongolen af te schilderen. We mogen er vanuit gaan dat haar Pa van haar houd, en een realistische inschatting kan maken van haar skills.
Ouders?? ik dacht dat de moeder niet zo enthousiast was. Als pa van haar houdt dan stuurt hij haar niet op haar uppie de wereld rond, tenzij hij last heeft van ZIJN ambitie om een kind te hebben dat een record breekt.....quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:34 schreef ExTec het volgende:
We moeten er ook ff voor waken om de ouders van het kind als complete mongolen af te schilderen. We mogen er vanuit gaan dat haar Pa van haar houd, en een realistische inschatting kan maken van haar skills.
Beter is dat die vader met Laura Geranium kwekerijen gaat bezoeken en zegt"Meid Dit is het mooiste om te bereiken in je leven.Genieten van Geraniums.Als je volwassen "liefst heel oud bent" dan kun je het nog meer waarderenquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:23 schreef Marrije het volgende:
[..]
Die vader bedoel je, dat ie zijn droom de de strot van zn dochter duwt.
Straks krijg je een 3-jarig kind dat het wereldrecord Hema-trui breien of Nike-voetbal naaien wil verbreken, records die nu in handen zijn van een 5-jarig Chinees meisje respectievelijk een 4-jarig jongetje.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:39 schreef jack4ya het volgende:
Dat begreep ik al.
Wereldrecord gaat dus voor de beleving/veiligheid/etc...
Puik plan!
quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:41 schreef uwbftp het volgende:
Mensen zijn een beetje kleinzerig bezig omdat hun eigen bekakte leven nu ineens wel erg in de spotlights staat. Oh nee, verbieden, verbieden en verbieden. Verbied ook meteen vuurwerk, winkels na 6 uur open, drugs (Lekker alles criminaliseren)
Wat wordt ik stapelgek van deze NLse mentaliteit.
Wat nou, heb ik een zere plek geraakt?quote:
Denk ook dat de drukte om de leerplicht van dat meisje meer te maken heeft met het feit dat je nog controle over d'r hebt dan dat ze daadwerkelijk iets van lesstof mist ...quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:25 schreef speknek het volgende:
Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik vind dat ze eigenlijk gewoon moet gaan. Die jongen van veertien kan het ook, als ik het zo een beetje moet geloven kan zij waarschijnlijk wel beter zeilen. Waarschijnlijk vaart ze toch mee in een colonne...
Zo iemand komt er heus wel, ookal mist ze anderhalf jaar les van een leraar. En anders wordt ze zeilinstructeur. Natuurlijk, uitzonderingen kun je niet zomaar maken, blabla. Regels zijn er voor mensen, mensen niet voor regels. Gewoon oogje dicht en die meid alle plezier toewensen.
Wat heeft dat nu allemaal met deze zaak te maken?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:41 schreef uwbftp het volgende:
Mensen zijn een beetje kleinzerig bezig omdat hun eigen bekakte leven nu ineens wel erg in de spotlights staat. Oh nee, verbieden, verbieden en verbieden. Verbied ook meteen vuurwerk, winkels na 6 uur open, drugs (Lekker alles criminaliseren)
Om ons te verzetten tegen kleinburgerlijkheid moeten we onverantwoordelijk gedrag van iemand die volgens de wet nog niet eens in staat is volledig die verantwoordelijkheid te dragen, maar toestaan?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:41 schreef uwbftp het volgende:
Omdat ik haar ken. Uiteraard spelen de ouders hier ook een rol in, zij is erfelijk belast. Beide ouders zijn zeezeilers, en zij heeft haar kinderjaren op de oceanen doorgebracht. Ze is opgegroeid op en rond zeilboten, en zeilen is haar leven. Daarnaast is het een opmerkelijk zelfstandig kind wat goed weet wat ze wil.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:34 schreef Chai het volgende:
@ 49R:
Nou, noem dan eens een argument waarom we wel moeten uitgaan van de skills en ware dochterliefde van deze vader en niet van die van alle andere vaders die bij de Kinderbescherming of de rechter terechtkomen?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:40 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, grappig. Maar dat zeg ik dus niet.
Alles.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:43 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Wat heeft dat nu allemaal met deze zaak te maken?
Ja dat is ook precies hetzelfde als een meisje van 13 dat haar zin wil doordrijven (of die van haar vader).quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:41 schreef uwbftp het volgende:
En waarom moet dat dan NU?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:43 schreef 49R het volgende:
[..]
Omdat ik haar ken. Uiteraard spelen de ouders hier ook een rol in, zij is erfelijk belast. Beide ouders zijn zeezeilers, en zij heeft haar kinderjaren op de oceanen doorgebracht. Ze is opgegroeid op en rond zeilboten, en zeilen is haar leven. Daarnaast is het een opmerkelijk zelfstandig kind wat goed weet wat ze wil.
Of goed weet wat haar ouders willen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:43 schreef 49R het volgende:
[..]
Omdat ik haar ken. Uiteraard spelen de ouders hier ook een rol in, zij is erfelijk belast. Beide ouders zijn zeezeilers, en zij heeft haar kinderjaren op de oceanen doorgebracht. Ze is opgegroeid op en rond zeilboten, en zeilen is haar leven. Daarnaast is het een opmerkelijk zelfstandig kind wat goed weet wat ze wil.
Nee, het gaat hier over kinderen. Niet over wat volwassenen moet worden toegestaan.quote:
bron: ://74.125.77.132/search?q=cache:53LaJFitQaQJ:rijnenlek.nl/clubblad/n3_2006.pdf+dick+dekker+zee+zeiler&cd=46&hl=nl&ct=clnk&gl=nl&lr=lang_nlquote:Een kansrijke doorzetter gaat ook Dick Dekker worden. Nog voor de eeuwwisseling stelde hij zijn mallen op in een hoekvan de kolenloods en in de loop der jarengroeide daaruit een imponerend groot witschip, dat zijn eerste proefvaarten inmiddels achter de rug heeft en nu rondbuikigglimmend in een hoek van de haven ligtvoor verdere afbouw. Benieuwd zoek ik Dick, de bouwer van ditzeilschip, dat door zijn afmetingenassociaties met de Ark van Noah oproept.Op mijn vraag of hij zich voorbereidt opde nieuwe zondvloed die als gevolg vanhet broeikaseffect op ons af schijnt tekomen, lacht hij jongensachtig, verlegenen benadrukt dat het niet om een ark maar een echt zeilschip gaat. Een vriendelijke veertigjarige, die met zijn dochterLaura en hond Spot op deze boot zijnthuis heeft. De motieven om dit karwei uitte voeren komen helemaal uit hem zelf en hebben van kind af aan zijn doen en latenbepaald. Als jongen was hij het liefst buiten en veelal in zijn eentje bezig metboten en gericht op varend zijn horizonverleggen. Opsommend kom ik aan een tiental door hem gebouwde boten. Op vragen gaat hij bereidwillig in met een bescheiden vanzelfsprekendheid die geen recht doet aan de omvang en uitzonderlijkheid van zijn schepping. Havöris de noorse naam voor zeearend en naar model van een noordse kotter door Dick ontworpen en uitgetekend. Een boot van dit type trof hij in een haven toen hij met zijn vorig zelfgebouwd zeilschip op wereldreis was met zijn gezinnetje. Ondanks de ruimte en grootte van die kotter raakte hij onder de indruk van de zeilkwaliteiten en hij besloot er zelf een te bouwen. Binnen staat een een klein model opschaal, waarop twee vastemasten, die een lengte van 21 en 18 meter krijgen.Hoe kom je tot zoiets?Met zijn ouderlijk gezin maakte hij kennismet zeilen, maar zijn ouders, waren nog“gewone watersporters” die met Dick en zijn jongere zus regelmatig op het waterzaten in de omgeving van Rotterdam eneen enkele keer op zee. Anders dan met elkaar optrekkende leeftijdgenoten ging hij in de weer met het opknappen van zeilboten. In de omgeving van Woerden waar hij inmiddels naar toe verhuisd was,fietste hij de boeren af met de vraag of hij bij hun een boot kon bouwen.Hij laatf oto’s zien van een overnaadse boot ineen sloot met kroos en wijst naar details in het timmerwerk, zoals de zichtbare kopsekanten van het hout, die “anders moeten”.Het materiaal verdiende hij met een krantenwijk. Als 12-jarige zeilde hij alleenin een zelf opgeknapte boot bij IJmuiden de zee op. Zijn ouders maakten zich erzorgen over, gaven tegenspel en deze botsingen gaven aanleiding om als 14-jarige het huis uit te gaan. Later, toen defamilie zag waartoe hij in staat was op botengebied,kwam de trots en erkenning. Na de lagere school ging hij 4 jaar voor theorie en praktijk naar de School voor de Binnenvaart en voer erna als matroos op de Vigilia. Naast de schipper was hij het enige bemanningslid en dus manusje van alles en voortdurend druk van laden tot lossen en alles watzich van koken tot repareren van de motor voordeed. Na 2,5 jaar had hij het welgezien, omdat hij alleen in de spaarzamevrije weekends aan zijn passie toekwam. In 1985 begon Dick, 19 jaar oud, in een lege bloemenkas in Aalsmeer weer aan de bouw van een boot, de Diario. Hij legt uit dat een schip met beperkte afmetingen dat de zee opgaat een zeilschip moet zijn.Ik zie foto’s van een grote schuurschijf ineen zelf ontworpen apparaat, aangedreven door een wasmachinemotor. In enkele maanden bouwde hij een fraai gelijnd zeiljacht, dat op zijn zij de kas uit-geschoven werd, ook “een kwestie vanmeten”.Dick wil alles en elk onderdeel zelf maken,het geeft hem vertrouwen, precies te weten hoe iets in elkaar zit en wat het hebben kan. Diario, in het Portugees dagboek,maar ook het dagelijks leven en reizendmet dit schip wilde Dick dit invullen. Inmiddels samen met zijn Duitse vrouw begon hij aan een 7 jaar durende wereldreis. Tijdens deze reis kregen zij hun twee dochters, Laura en Kim. Dikke fotoboeken tonen beelden van bezienswaardigheden van Zuid-Amerika en Australie tot Azie. Ook de klassieke beelden van het gezinnetje met opgroeiende kindertjes, maar dan in exotische sferen en idylischer. “Dat was,”bevestigt Dick volmondig, “een fantastische tijd”. Daarbij ook gevaarlijke avonturen, een hurricane in de buurt vande Fiji-eilanden, waarbij het schip letterlijk driemaal in de lengte over de kop ging en de enige keer dat Dick hem echt geknepen heeft, het schip bleek het goed te doorstaan. Hangend in een kraan omslaan in Nieuw-Zeeland, waardoor ze een jaar langer moesten blijven om ter epareren, maar alle medewerking van de autoriteiten kregen en graag hadden ze er voorgoed willen blijven. Vanuit Indonesië moeten vluchten voor de adembenemende rook door grote bosbranden.Terwijl zijn vrouw met kinderen terug in Nederland waren, voer Dick in zijn eentjein 3 maanden terug naar Nederland. In 1998 gingen ze in Lelystad wonen. Dick startte een montagebedrijf, wat veel werk en geld opleverde en maakte plannen voor het bouwen van de Havör, die ruim genoeg moest zijn om met een gezin op te leven. Via Jan de Rooy van de AWA-winkel vond hij een daarvoor geschikte bouwplek bij Dick Quaadgras. Het leven in de polder, veel werken, zorg voor de kinderen, de verlokkingen en druk vanuit welvaartstaat was een groot contrast met het altijd samen zijn op een boot en kunnen gaan waar je wil en zorgen die jezelf met al je handig zijn op weet te lossen. De relatie hield het niet. Het huis en de Diario werden verkocht. Kim ging met moeder mee, Laura wilde bij vader wonen eerst in een caravan naast de boot in aanbouw en nu er dus in.Laura, 11 jaar, frêle, blonde staart met bruine ogen, komt thuis met een zak oliebollen, van de kraam waar ze langsfietst uit school “ik kon het niet laten’’zegt ze. Ik heb haar mee zien doen aan de zeilcursus en in een Mirror wedstrijd envoor de jeugd zien winnen bij Rijn en Lek.De bekers op haar kamer getuigendaarvan, het is een gezellige meisjeskamermet knutselwerkjes en tekeningen en stapels jeugdboeken van de Kameleon en Suskes en Wiskes. Opzij zie ik een eenwieler liggen waarop ze fietsend toeren uithaalt. Laura houdt van uitdagingen en is vaak ook bij ruw weer op het water te vinden, eerder in een Mirror met oranje zeilen, afgelopen najaar in een Hurley,met Spot als vaste zeilmaat met zwemvest aan dek. Soms vaart ze met vriendinnetje, swingend met de muziek voluit. De HurleyTycho is een flinke kajuitzeilboot, de eerste keer veronderstelde ik dat de “echte”schipper lekker beschut in de kajuit zat. Ze bleek echter alleen met Spot te varen. Een echte topper, ze volgt de voetstappen van haar vader. Laura is 12 jaar geleden geboren in Nieuw-Zeeland toen haar ouders daar met de Diario in de havenvan Whangary lagen. Ze zit nu in de laatste groep van de basisschool en weet al zeker dat haar toekomst, zoals haar kindertijd, met varen en boten ingevuld zal zijn.Hoe verder? Dick beschouwt zich hier als passant. De overheid bemoeilijkt het permanent wonen op boten in de Dode Arm. Hij werkt nu halve dagen in het botenbedrijf op de steenfabriek en schat nog 5 jaar nodig te hebben om de Havör af te bouwen.Spectaculair zal het opzetten van de twee vaste masten daarbij nog worden. Dank omen nog de proefvaarten. Stel je vooreen keer als varend podium voor het shantykoor of de leden van Rijn en Lek als opstappers. Er moeten weer kranen aan te pas komen om de weg naar zee te bereiken. Dan stemt hij zijn plannen af op de wensen en wat nodig is voor Laura, die het hier naar haar zin heeft. Voor Dick geldt nog steeds het schip en de zee is mijn thuis. Behouden vaart en een gelukkige thuiskomst toegewenst.
Moeten we dan ook schaak grootmeesters van 12 verbieden? Die kinderen zullen wel een sociaal leven hebben maar of dat nou zo gezond is...?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:43 schreef Chai het volgende:
[..]
Om ons te verzetten tegen kleinburgerlijkheid moeten we onverantwoordelijk gedrag van iemand die volgens de wet nog niet eens in staat is volledig die verantwoordelijkheid te dragen, maar toestaan?
Dat zijn niet direct levensbedreigende recordpogingen, deze voorbeelden zijn redelijk onschuldig, maar andere records (jongste marathonloper: 4 jaar) vind ik écht niet tof.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:41 schreef Pool het volgende:
[..]
Straks krijg je een 3-jarig kind dat het wereldrecord Hema-trui breien of Nike-voetbal naaien wil verbreken, records die nu in handen zijn van een 5-jarig Chinees meisje respectievelijk een 4-jarig jongetje.
Was het Britney Spears' ambitie om pop-diva-hoer te worden, of had ze nogal succes-geile ouders die dat pushten? Of long live the King Michael Jackson? De gezusters Williams van het tennis?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:34 schreef Chai het volgende:
@ 49R:
Of zeilen is voor die mensen een obsessie geworden en ze zien niets anders meer, zoals de opvoeding van hun kind.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:03 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Jij bent dan ook gewoon een bang wezentje zonder enige ervaring van de wereld buiten Schubbekutteveen. De ouders van dat meisje varen zelf al vele jaren de hele wereld over, dus die zien dat heel wat anders.
Wat een geweldig voorbeeld. Als er nou 1 sport is, waar een kind geen enkel lichamelijk risico loopt, dan is het schaken wel...quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:45 schreef uwbftp het volgende:
[..]
Moeten we dan ook schaak grootmeesters van 12 verbieden? Die kinderen zullen wel een sociaal leven hebben maar of dat nou zo gezond is...?
Schaken is niet gevaarlijk.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:45 schreef uwbftp het volgende:
[..]
Moeten we dan ook schaak grootmeesters van 12 verbieden? Die kinderen zullen wel een sociaal leven hebben maar of dat nou zo gezond is...?
Dit gaat overigens op voor elke sport, of je nu vaak in het buitenland bent of niet.
De kinderbescherming wil gewoon een daad stellen, en de helft van Nederland doet lekker mee.
Ja ja, lees maar wat je wilt lezen. Als zij dit wil, dan moet ze dat toch zelf willen? Als haar ouders er blijkbaar 100% achterstaan wat is dan nog het probleem? Als zij blijkbaar een tocht zoals deze kan voorbereiden is ze niet de domste.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 16:44 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Ja dat is ook precies hetzelfde als een meisje van 13 dat haar zin wil doordrijven (of die van haar vader).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |