abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 augustus 2009 @ 21:54:04 #1
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_71963872
Ook voedselbank(en) in de problemen
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 00:33 schreef Fockker het volgende:
Door een toenemende vraag en een tekort aan middelen moet de voedselbank aankloppen bij het Min. LVN van onze vriendin Gerda Verburg.

[ afbeelding ]

"AMSTERDAM/ROTTERDAM - 13-08-2009 - De Voedselbank Nederland heeft minister Gerda Verburg (LNV) gevraagd om te helpen de tekorten op te lossen waar de organisatie mee kampt. Dat heeft oprichtster Clara Sies donderdag gemeld naar aanleiding van berichtgeving in het RTL Nieuws

De voorraden van diverse voedselbanken in Nederland zijn de afgelopen maanden teruggelopen, terwijl het aantal gezinnen dat er gebruik van maakt is gestegen. Op dit moment doen 19.000 huishoudens een beroep op de circa zestig voedselbanken die Nederland telt. 'Maar we kunnen deze gezinnen eigenlijk nooit een goed divers pakket aanbieden', aldus Sies.

Minister Verburg riep onlangs producenten en leveranciers op om duurzamer om te gaan met overtollige voorraden. De levensmiddelenbranche vernietigt per jaar nog voor zo'n 2 miljard euro aan voorraden. 'Wij zouden die producten zeer zinvol kunnen besteden'', beklemtoont Sies.

De voedselbanken verstrekten het afgelopen jaar voor zo'n 15 miljoen euro aan levensmiddelen.

© Tiscali/ANP

Kortom. Het geld dat in handen komt van corrupte afgaanse ambtenaren kunnen we beter aan Clara Sies geven
quote:
Vakantie voor voedselbankgezinnen
Publicatie: 28/07/09 20:36 Laatst gewijzigd: 28/07/09 23:08 De voedselbank kent tegenwoordig iedereen wel. Maar in Haaksbergen is daar een variant op bedacht; de vakantiebank!

16 gezinnen die tot voor kort alleen nog maar konden dromen van een vakantie, kunnen zo toch een weekje weg. Door 27 lokale ondernemers krijgen ze een compleet verzorgde vakantie aangeboden
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 12:00 schreef superworm het volgende:

[..]

Typisch voorbeeld van Nederlandse bemoeizucht. Ik als arm studentje kan toch ook niet op vakantie? Hoor je mij zeuren?! Ze doen net alsof het een godvergeten récht is om minstens eens per jaar met je luie reet in het zand van de Costa's of voor mijn part Indonesië te zitten. Schaamteloos.
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 12:57 schreef moussie het volgende:

[..]

Volgens mij heb jij toch zelf gekozen voor die tijdelijke armoede, dat is een investering in een beter betaalde baan in de toekomst .. of niet? Dat is wel even iets anders dan een alleenstaande moeder met een paar kinderen, op de enkeling na hebben die niet hiervoor gekozen, laat staan dat deze armoede een investering is voor de toekomst, je bent om te beginnen al minder interessant voor een werkgever en naarmate de jaren verstrijken wordt je kans op een goed betaalde baan eerder kleiner dan groter .. of te wel, je vergelijkt appels met peren

En tja, het gaat om de kinderen, kinderen die nog nooit op vakantie zijn geweest, een dag naar de efteling is al onbetaalbaar, laat staan een week op de camping ..
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 13:10 schreef Gia het volgende:

[..]

moussie heeft wel gelijk, hoor. Een weekje camping kost al minimaal 200 euro en dan heb je nog een goedkope camping. Dan heb je ook nog een uitrusting nodig, want een caravan huren op een camping,in het hoogseizoen kost op zijn minst een honderd of 5. Mensen die rond moeten komen van 1200 euro per maand kunnen dat niet betalen. Het vakantiegeld gaat meestal al op aan nieuwe kleren, schoenen, schoolmaterialen enz......

Ik vind de vakantiebank dan ook een uitstekend initiatief. De gezinnen hebben dan niet meer kosten dan ze thuis zouden hebben.
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 15:51 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

Ik ben zelf zo'n 23 jaar geleden een periode dakloos geweest met torenhoge schulden.
Dat kwam bij mij door een scheiding. (niet mijn schuld natuurlijk )

Vertel mij niet hoe dat is of hoe zielig die mensen zijn.
Slechte tijden, honger, geen huis, geen baan en geen geld. Been there, done that.
De schuldvraag vind ik niet relevant, veranderd namelijk weinig aan de feitelijke situatie.

Of je in zo'n situatie blijft steken is altijd een eigen keuze. Je kunt er uitkomen namelijk maar
dat gaat niet vanzelf en wordt je ook niet aangedragen.
Dat jij met dat soort mensen medelijden hebt en ze zielig vind is mensonterend. Denk daar maar over na.
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 15:38 schreef moussie het volgende:

[..]

Want het is altijd hun eigen schuld dat ze erin belanden? Hadden ze maar niet moeten scheiden, had de zaak maar niet failliet moeten gaan? Of zoals in dat ene geval waar manlief met de noorderzon is vertrokken en haar en de kids met een berg schulden heeft laten zitten, had ze hem maar vast moeten binden?

Of is je beeld gebaseerd op dat ene geval op SBS6 van die ex-junk met vrouw en kind, en nu weet je wel hoe het in elkaar steekt? Was dat niet dezelfde uitzending als die waar dat vrouwtje uit een taxi stapte waar iedereen schande van sprak .. en wat bleek later, ze kwam net uit het ziekenhuis, van de bestraling?

[ Bericht 56% gewijzigd door Rubber_Johnny op 17-08-2009 22:01:18 ]
pi_71963929
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 21:54 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ook voedselbank(en) in de problemen

Nieuwe maar?
Ja!
  maandag 17 augustus 2009 @ 21:59:22 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_71964078
Wat is het probleem nou helemaal? Er wordt te weinig eten weggegooid en steuntrekkers kunnen nu niet al hun geld meer uitgeven aan drank en peuken?
censuur :O
pi_71964296
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 21:13 schreef moussie het volgende:

[..]

Zelfs al had ik helemaal geen internet/TV en telefoon zou ik bij ¤ 700 maar ¤ 100 over houden om van te leven, maw, jij hebt wel heel erg lage vaste lasten
Wij houden na de vaste lasten minder over.
quote:
[..]

Niet echt onverwachte uitgaven dus, geen kinderen die hun spiksplinternieuwe broek of schoenen kapot hebben gevallen, geen schoolspullen die gekocht moeten worden voor het nieuwe schooljaar etc etc ..
en ik klop dan maar op een stukje hout voor je honden, dat daar niets mee gebeurd ..
Dat hoop ik ook want als ze wel iets zou gebeuren zolang wij in deze situatie zitten zouden wij de kosten inderdaad niet zomaar op kunnen hoesten.
Gelukkig zijn de meeste dierenartsen schappelijk en is er wel iets te regelen qua afbetalen maar die kosten heb ik er liever niet bij natuurlijk.
quote:
vraagje, zou je die keuze ook hebben gemaakt als je 2 kinderen had gehad, ipv 2 honden?
Wij willen geen kinderen, onder andere omdat we beide handicaps hebben die we niet door willen geven.
Maar mochten er kinderen zijn dan hadden we wellicht wel een bijstandsuitkering aangevraagd. Verder was er dan weinig veranderd qua levensstijl en ik ben er van overtuigd dat wij het dan ook zonder voedselbank zouden kunnen redden. Dan maar geen merkkleding.
Ook budgetvakanties zitten er dan gewoon nog steeds in als je verstandig met je geld om gaat. Tenzij je prioriteiten anders liggen natuurlijk en je dat geld liever aan andere dingen uitgeeft.
quote:
[..]

Nou sorry hoor, maar een caravannetje, al is die oud en moet je hem zelf opknappen, van je familie krijgen of in het huis van je zus logeren is anders een presenteerblaadje ..
ik heb geen zussen met chalets, ik heb geen familie die mij een caravan geeft, laat staan dat ik een auto heb om met die caravan die niemand mij geeft ergens naar toe te gaan om daar mijn gratis standplaats te verdienen.
Nee in het huis van mijn zus logeren is geen presenteerblaadje. We hebben beide een behoefte en die sluiten toevallig op elkaar aan. Gewoon een uitwisseling van diensten dus. Zij willen weg en kunnen geen oppas vinden voor 4 honden en willen de honden niet naar een pension doen vanwege de kosten en omdat ze ze gewoon niet in een pension hebben willen, wij vinden die honden geen probleem en kunnen op die manier fijn even er tussenuit.
Dergelijke uitwisselingen zijn op 101 manieren op te zetten. Mensen zát die oppas zoeken voor hun huis, hun kat, hun hond, hun cavia of hun goudvis en anders is er ook nog zoiets als huizenruil.

De caravan was rijp voor de sloop, wat hen alleen maar geld had gekost. Het heeft even drie jaar geduurd omdat materiaal om het ding op te knappen ook niet gratis is maar uiteindelijk heb ik hem zelf opnieuw bekleed, hebben we alle rotte plekken aangepakt, is hij weer waterdicht en kan hij weer een paar jaar mee.
Ook die kan je via kennissen of marktplaats op de kop tikken.

Dat je geen vrienden en familie hebt kan ik ook niets aan doen.
There is no love sincerer than the love of food.
  maandag 17 augustus 2009 @ 22:26:46 #5
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_71965088
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 21:13 schreef moussie het volgende:

Zelfs al had ik helemaal geen internet/TV en telefoon zou ik bij ¤ 700 maar ¤ 100 over houden om van te leven, maw, jij hebt wel heel erg lage vaste lasten
Jij hebt dus niet alleen wienig geld maar jij geeft ook veel uit aan vaste lasten. Werk die dan eens naar beneden. MM stelt kennelijk minder eisen op dit gebied dan jij
  maandag 17 augustus 2009 @ 23:11:25 #6
183259 Fockker
Victim of Changes
pi_71966906
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 21:59 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat is het probleem nou helemaal? Er wordt te weinig eten weggegooid en steuntrekkers kunnen nu niet al hun geld meer uitgeven aan drank en peuken?
Als je dat nog uitgelegt moet moet krijgen. Vraag ik me af "Wat doe je hier in deze thread?"

Kijk. RemcoDelft ziet al de "juiste" tussen het hebben van een uitkering, drank, peuken enz. waarschijnlijk ook zwerven met vooral lang haar die luisteren naar Woodstock muziek.En die gerwoon lekker voedsel halen bij de Voedselbank omdat ze te lui zijn om te werken en hun geld aan peuken en drank uitgeven, toch RemcoDelft?

Ik kom regelmatig in Delft. Ik had eigenlijk gehoopt dat ik daar geen domme mensen zou tegenkomen. RemcoDelft heeft m'n hoop de Oude Delft ingegooid!
Stelen mag niet. De overheid duldt geen concurrentie.
Security Matters
pi_71966909
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 22:26 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Jij hebt dus niet alleen wienig geld maar jij geeft ook veel uit aan vaste lasten. Werk die dan eens naar beneden. MM stelt kennelijk minder eisen op dit gebied dan jij
het enige wat ik daarvan naar beneden kan bijstellen is het 3 in 1 abbo, en dat is met ¤ 40 maximaal, en dan verder niet bellen naar niet-ziggo abonnees ..
mijn water, gas en elektriciteitsgebruik ligt al onder het gemiddelde voor mijn gezinsgrootte
en tja, de rest zijn gewoon vaststaande bedragen, huur, verzekeringen etc, en wat mij betreft dus ook de ziekenfondspremie, wil ik voor evtl nodige bijzondere bijstand voor ziektekosten in aanmerking komen word ik door mijn gemeente verplicht hun collectieve verzekering af te nemen, gezien mijn persoonlijke situatie een must dus
pleased to meet you
  maandag 17 augustus 2009 @ 23:15:27 #8
183259 Fockker
Victim of Changes
pi_71967021
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 22:26 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Dat heb ik ook al gedeeltelijk gedaan. Niet omdat ik het moest. Maar omdat het gewoon goedkoper is. Ik moest daar wel eerst wat voor investeren. Maar dat heb ik er zo uit. Binnen een jaartje.Wat heb ik gedaan? UPC opgezegd en satelliet genomen. Is 1/3 van de ABO-kosten van UPC (p.m) en meer kanalen. Wat wil je nog meer?
Stelen mag niet. De overheid duldt geen concurrentie.
Security Matters
pi_71967317
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 23:11 schreef moussie het volgende:

[..]

het enige wat ik daarvan naar beneden kan bijstellen is het 3 in 1 abbo, en dat is met ¤ 40 maximaal, en dan verder niet bellen naar niet-ziggo abonnees ..
mijn water, gas en elektriciteitsgebruik ligt al onder het gemiddelde voor mijn gezinsgrootte
en tja, de rest zijn gewoon vaststaande bedragen, huur, verzekeringen etc, en wat mij betreft dus ook de ziekenfondspremie, wil ik voor evtl nodige bijzondere bijstand voor ziektekosten in aanmerking komen word ik door mijn gemeente verplicht hun collectieve verzekering af te nemen, gezien mijn persoonlijke situatie een must dus
Je schreef bij je vaste lasten dat je ook waterzuiveringskosten betaald.
Net als bij alle gemeentelijke heffingen krijg jij daar ook kwijtschelding voor.
Daarnaast kom je volgens mij toch ook in aanmerking voor de bijzondere bijstand waar
je jaarlijks ook eea van kunt doen? (electronica, wasmachine, meubels etc)
A man has got to know his limitations.(Clint Eastwood)
  maandag 17 augustus 2009 @ 23:30:05 #10
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_71967465
Bijzondere bijstand gaat niet meer zo makkelijk tegenwoordig. Ik ken iemand die bijzondere bijstand wilde om een koelkast te kopen, maar dat niet kreeg omdat ze niet eerst geprobeerd had om een lening bij de stadsbank te krijgen.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_71967499
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 23:30 schreef Hukkie het volgende:
Bijzondere bijstand gaat niet meer zo makkelijk tegenwoordig. Ik ken iemand die bijzondere bijstand wilde om een koelkast te kopen, maar dat niet kreeg omdat ze niet eerst geprobeerd had om een lening bij de stadsbank te krijgen.
Lening....Stadsbank??
Heb even gemist wat dat is, stadsbank??
  maandag 17 augustus 2009 @ 23:31:41 #12
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_71967507
quote:
Ja de gemeenschap heeft natuurlijk liever dat je het zelf (af) betaalt dan dat zij er voor lappen.
  maandag 17 augustus 2009 @ 23:34:33 #13
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_71967585
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 23:31 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

Lening....Stadsbank??
Heb even gemist wat dat is, stadsbank??
Bottom line is dat je je -met bijstand- eerst in de schulden moet steken voordat je in aanmerking komt voor bijzondere bijstand.
DeviantArt
pi_71967702
Ik wil trouwens nog wel even opmerken dat onze keuze om geen bijstandsuitkering aan te vragen voornamelijk komt door de minder dan menselijke manier waarop ze dan met je omgaan.
Ik vond het zo verschrikkelijk vernederend om iedere maand je hele hebben en houden qua inkomsten en uitgaven op tafel te moeten gooien en over elk klein dingetje verantwoording over af te moeten leggen terwijl wij er alles aan deden om uit die uitkering te komen en mijn partner naast de uitkering ook zoveel als lichamelijk mogelijk was werkte. En iedere maand maakten ze wel weer een fout met de verrekening van het loon met de uitkering waar we iedere maand weer achteraan moesten wat veel tijd, energie en vooral veel moeite en frustratie kostte.
Niet werken was in feite aantrekkelijker dan wel zoveel mogelijk werken want dat leverde toch alleen maar ellende en gedoe op en ik begrijp best dat mensen daar na verloop van tijd erg passief en moedeloos van worden.

Zeker met kinderen snap ik op zich best dat je dan die stap wel neemt. Het is alleen echt onzin dat je met een bijstandsuitkering op een houtje moet bijten.

Het geld is hier meer dan welkom maar de nadelen wegen voor ons niet op tegen de voordelen. Ik eet er met liefde een boterham minder om.
pi_71967753
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 23:34 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Bottom line is dat je je -met bijstand- eerst in de schulden moet steken voordat je in aanmerking komt voor bijzondere bijstand.
quote:
U heeft geen recht op bijzondere bijstand als u voldoende inkomen en vermogen heeft om de kosten zelf te betalen. Er wordt dan wel gezegd dat u 'draagkracht' heeft. De gemeente stelt uw draagkracht vast en kijkt daarbij naar uw inkomen en vermogen én dat van uw partner.

In het algemeen geldt dat u geen draagkracht heeft als u een inkomen heeft op bijstandsniveau. U kunt dan recht hebben op bijzondere bijstand.

Inkomen op bijstandsniveau?
Inkomen op bijstandsniveau is een bijstandsuitkering, een IOAW-uitkering en een IOAZ-uitkering. Ook als u (parttime) werkt en niet veel verdient, kunt u een inkomen hebben op bijstandsniveau.
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/280

Hier lees ik toch iets anders. Kan me namelijk niet voorstellen dat je maar moet gaan lenen
als je helemaal niets hebt terwijl je aan alle voorwaarden voldoet.
pi_71967814
quote:
Dat is wel weer belachelijk inderdaad. Zo werkt dat hier in de gemeente volgens mij niet.
Verwachten dat mensen een lening nemen om in hun eerste levensbehoeften te voorzien is bespottelijk als die mensen al op het minimum zitten en de kans dat ze die lening dus af kunnen betalen vrij klein is.
pi_71967860
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 23:41 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

[..]

Hier lees ik toch iets anders. Kan me namelijk niet voorstellen dat je maar moet gaan lenen
Gemeenten mogen (binnen bepaalde grenzen) zelf de voorwaarden voor bijzondere bijstand opstellen. Het is dus heel goed mogelijk dat deze gemeente als voorwaarde stelt dat je eerst moet proberen om deze goederen zelf aan te schaffen met een lening van de stadsbank tegen vrij lage of geen rente.
pi_71967984
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 23:46 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Gemeenten mogen (binnen bepaalde grenzen) zelf de voorwaarden voor bijzondere bijstand opstellen. Het is dus heel goed mogelijk dat deze gemeente als voorwaarde stelt dat je eerst moet proberen om deze goederen zelf aan te schaffen met een lening van de stadsbank tegen vrij lage of geen rente.
Als je financiele ruimte hebt wss wel ja. Lijkt me terecht dat de criteria hoog zijn.
Het is per slot van rekening gemeenschapsgeld.
Het is gewoon een vaststaande wet waar elke gemeente zich aan dient te houden en deze niet
naar eigen goeddunken kan invullen.

Hier vindt je een paar voorbeelden wat je zoal kunt krijgen van de bijzonder bijstand:

http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/265
  maandag 17 augustus 2009 @ 23:52:09 #19
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_71967999
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 23:41 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

[..]

Je moet blijkbaar eerst proberen te lenen, voor je in aanmerking komt. En als je dan niet kan lenen, maar toch ergens een tientje teveel hebt kom je niet in aanmerking voor bijzondere bijstand.

Dat staat ook in je link: 'U kunt in aanmerking komen voor bijzondere bijstand.
DeviantArt
pi_71968086
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 23:52 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Je moet blijkbaar eerst proberen te lenen, voor je in aanmerking komt. En als je dan niet kan lenen, maar toch ergens een tientje teveel hebt kom je niet in aanmerking voor bijzondere bijstand.

Dat staat ook in je link: 'U kunt in aanmerking komen voor bijzondere bijstand.
Zolang je nog eigen geld hebt, hoe weinig ook, lijkt het me terecht dat de gemeente
een aanvraag afwijst, gemeenschapsgeld enzo.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 00:04:24 #21
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_71968272
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 23:56 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

Zolang je nog eigen geld hebt, hoe weinig ook, lijkt het me terecht dat de gemeente
een aanvraag afwijst, gemeenschapsgeld enzo.
Jawel, maar dat betekend dus wel dat je het punt dat je naar moussie probeerde te maken zelf teniet doet. Het is bijzonder lastig om tegenwoordig in aanmerking te komen voor bijzondere bijstand.

Iets in de trend van: zeg eerst je kabel tv, internet, telefoon maar op, en als je het dan nog niet red, dan krijg je van ons 100 euro voor en koelkast.
DeviantArt
pi_71968936
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 00:04 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Jawel, maar dat betekend dus wel dat je het punt dat je naar moussie probeerde te maken zelf teniet doet. Het is bijzonder lastig om tegenwoordig in aanmerking te komen voor bijzondere bijstand.

Iets in de trend van: zeg eerst je kabel tv, internet, telefoon maar op, en als je het dan nog niet red, dan krijg je van ons 100 euro voor en koelkast.
Niemand zal jou dwingen je TV, telefoon of internetverbinding op te zeggen, dat wordt tegenwoordig
ook als een eerste levensbehoefte gezien.
Dat het moeilijk is om voor bijzondere bijstand in aanmerking te komen is, nogmaals, terecht.
Als je echter aan de voorwaarden voldoet heb je er gewoon recht op. Op elke afwijking
van de voorwaarden staat afwijzing.

Is het onterecht kun je altijd tegen zo'n beslissing in beroep.

edit:link verwijderd

[ Bericht 7% gewijzigd door Clairvaux op 18-08-2009 02:46:33 ]
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 08:02:34 #23
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_71971484
quote:
Dan koop je voor 25 euro een tweedehands koelkast? Poeh he, waarom verwachten zulke mensen toch alles maar gratis te krijgen, terwijl ze alles al gratis krijgen...?
censuur :O
pi_71972003
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 23:44 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Dat is wel weer belachelijk inderdaad. Zo werkt dat hier in de gemeente volgens mij niet.
Verwachten dat mensen een lening nemen om in hun eerste levensbehoeften te voorzien is bespottelijk als die mensen al op het minimum zitten en de kans dat ze die lening dus af kunnen betalen vrij klein is.
het is afhankelijk van welke gemeente je zit.

en serieus. je kan zo in no-time in de schulden zitten zonder er zelf iets aan te kunnen doen hoor. ik heb het zelf eens gehad nadat de zaak waar ik werkte over de kop ging. normaal krijg je binnen 6 weken ww, of iig een besluit of je ww krijgt. die knakkers deden er 6 maanden over, er moest een advocaat aan te pas komen, hoop geode. tegen de tijd dat ik de ww kreeg had ik al ander werk. vlak voor ik ander werk kwam was mijn spaargeld op, ik naar de sociale dienst --> mevrouw, helaas. u heeft recht op ww, dus geen bijstand. kunt u ondertussen niet lenen?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_71973497
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 23:25 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

Je schreef bij je vaste lasten dat je ook waterzuiveringskosten betaald.
Net als bij alle gemeentelijke heffingen krijg jij daar ook kwijtschelding voor.
Dat vraag ik dus netjes iedere jaar weer aan, en ieder jaar weer wordt het afgewezen ... het schijnt dat mijn gemeente daar niet aan doet, die moeten dat bedrag voor mij betalen aan het hoogheemraadschap en dat doen ze dus niet want het moet uit eigen kas komen, niet bij het rijk vandaan
quote:
Daarnaast kom je volgens mij toch ook in aanmerking voor de bijzondere bijstand waar
je jaarlijks ook eea van kunt doen? (electronica, wasmachine, meubels etc)
Je bedoelt de langdurigheidstoeslag .. in principe wel ja, maar ik persoonlijk dus voorlopig even niet,
het wordt te lang (en is offtopic) om dat allemaal uit te leggen, kort samen gevat komt het erop neer dat zij mij voor een paar jaar een maatregel op hebben gelegd voor een fout die hun gemaakt hebben, en wil ik mijn 'recht' gaan halen moet ik mij door een ambtelijke en onwillige papiermolen worstelen waar je hoofdpijn van krijgt als je er alleen maar aan denkt (gemeente is een beetje bijna failliet, dus die grijpen echt alles aan).
Dus ja, die ¤ 400 zouden wel leuk zijn, maar atm heb ik weinig zin om door het stof te kruipen voor onwillige en onvriendelijke ambtenaren.

Maar even theoretisch, als mijn wasmachine het nu zou begeven en ik zou hun om hulp vragen, dan wordt ik dus verwezen naar de langdurigheidstoeslag, als ik die niet krijg, om welke reden dan ook, moet ik idd eerst proberen te lenen, en omdat het stadsbank is is die lening dus zo goed als zeker
pleased to meet you
pi_71974046
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 08:02 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dan koop je voor 25 euro een tweedehands koelkast? Poeh he, waarom verwachten zulke mensen toch alles maar gratis te krijgen, terwijl ze alles al gratis krijgen...?
Hoe kom jij aan het idee dat een tweedehands koelkast ¤ 25 kost?
Zo'n klein tafelmodel kost in de kringloopwinkel hier al gauw tegen de ¤ 50, en een grotere, wat je met een gezin toch moet hebben, kost je toch al gauw ¤ 100, en daar dan vervoerskosten bovenop.

Dat is dus, als je kinderen te verzorgen hebt, een behoorlijke hap uit je budget, en als dat oude-nieuwe ding het 3 maanden later begeeft doe je het overnieuw .. en met wat pech heb je na 1 jaar tijd minstens ¤ 400 uitgegeven en nog geen werkende koelkast? Is het zo gek dan om liever die nieuwe kast te willen ipv te gaan gokken?

En btw .. 'zulke mensen'? Wie zijn 'zulke mensen' ? Voor mijn gevoel krijg ik niets gratis, in tegendeel, ik heb er verdomde duur voor betaald, het enige dat ik gratis heb gekregen is mijn ziekte, en die mag jij zo van mij hebben, helemaal gratis en voor niets ..
pleased to meet you
pi_71975158
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 10:22 schreef moussie het volgende:

[..]

Dat vraag ik dus netjes iedere jaar weer aan, en ieder jaar weer wordt het afgewezen ... het schijnt dat mijn gemeente daar niet aan doet, die moeten dat bedrag voor mij betalen aan het hoogheemraadschap en dat doen ze dus niet want het moet uit eigen kas komen, niet bij het rijk vandaan
[..]
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen krijg je wel, een collectieve ziektenkostenverzekering krijg je
en dan zou je geen kwijtschelding waterschap krijgen?? Uiterst merkwaardig.
Daarnaast betaald de gemeente niet de eventueel kwijt te schelden belasting aan
de waterschappen.
In nagenoeg alle gemeenten volgt het waterschap de norm dat indien er kwijtschelding
gemeentelijke belasting gegeven wordt de waterschappen automatisch ook kwijtschelden.
De waterschappen baseren zich, bij de controle van inkomsten, op de gemeente zodat ze
geen dubbel werk doen.

Ik zou er nog eens navraag naar doen.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 11:45:31 #28
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_71975420
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 10:47 schreef moussie het volgende:

[..]

En btw .. 'zulke mensen'? Wie zijn 'zulke mensen' ? Voor mijn gevoel krijg ik niets gratis, in tegendeel, ik heb er verdomde duur voor betaald, het enige dat ik gratis heb gekregen is mijn ziekte, en die mag jij zo van mij hebben, helemaal gratis en voor niets ..
Je doet me steeds meer denken aan mijn schoonmoeder die ook alles via de officiële kanalen doet en daar dik voor betaalt.

Terwijl de rest van de wereld goedkoper uit is door elkaar gewoon een handje toe te steken.

Veel spul in mijn kamer is tweede hands heb bijna voor niets betaald en dat zie je eraan af, maar je kan niet alles hebben in dit leven.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 12:22:08 #29
3542 Gia
User under construction
pi_71976368
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 10:22 schreef moussie het volgende:
Je bedoelt de langdurigheidstoeslag ..
Ik zou, als ik jou was, daar toch wel wat energie in gaan steken. Je leeft van bijstand en betaalt alleen de woonkosten, dan heb je daar gewoon recht op. Of die gemeente nou failliet is of niet. Go for it.
pi_71976434
ik weet dat ze in delft een jaar of 6 geleden de regeling hadden dat als je bijstand had, je automatisch kwijtschelding kreeg (stond op het formulier voor aanvraag voor het aanvraagformulier voor de kwijtschelding ja. er is een aanvraagformulier voor het aanvraagformulier)

moussie, het loont wel om iig te proberen achter dit soort dingen aan te gaan hoor. niet geschoten is altijd mis tenslotte
pi_71976463
bij mij in huis is bijna alles tweede (derde, vierde) hands wat moet ik nu met een nieuwe bank als ik een kind en twee katten heb!
pi_71977244
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 10:47 schreef moussie het volgende:

[..]

Hoe kom jij aan het idee dat een tweedehands koelkast ¤ 25 kost?
Zo'n klein tafelmodel kost in de kringloopwinkel hier al gauw tegen de ¤ 50, en een grotere, wat je met een gezin toch moet hebben, kost je toch al gauw ¤ 100, en daar dan vervoerskosten bovenop.

Dat is dus, als je kinderen te verzorgen hebt, een behoorlijke hap uit je budget, en als dat oude-nieuwe ding het 3 maanden later begeeft doe je het overnieuw .. en met wat pech heb je na 1 jaar tijd minstens ¤ 400 uitgegeven en nog geen werkende koelkast? Is het zo gek dan om liever die nieuwe kast te willen ipv te gaan gokken?

kringloopwinkel is vaak te duur.
maar kijk eens op marktplaats.
wij hebben voor 25 euro zo'n mega grote koelkast met groot diepvriesvak gekocht voor 25 euro.
het is dan wel een oudje en hij was smerig maar na een paar uur poetsen was die mooi schoon.
en dat ding werkt supergoed (philips).

en ook als je iets nieuws koopt kun je pech hebben net als met 2e hands maar dat wil niet zeggen dat elke 2e hands koelkast meteen kapot gaat.
en zo ken ik genoeg mensen die hun witgoed 2e hands ergens weg sprokkelen voor weinig geld.
bijna heel studerend nederland schooiert zijn witgoed van marktplaats en die hoor je ook nooit klagen.

pi_71977396
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 12:59 schreef swarleybarney het volgende:

wij hebben voor 25 euro zo'n mega grote koelkast met groot diepvriesvak gekocht voor 25 euro.
het is dan wel een oudje en hij was smerig maar na een paar uur poetsen was die mooi schoon.
en dat ding werkt supergoed (philips).
JIj hoeft natuurlijk niet je electriciteit te betalen. Wanneer je oudere koelkasten heb kan het zijn dat deze door het hogere verbruik in verhouding tot nieuwe koelkasten nog altijd veel duurder uitvallen.
pi_71977426
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 11:45 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Je doet me steeds meer denken aan mijn schoonmoeder die ook alles via de officiële kanalen doet en daar dik voor betaalt.

Terwijl de rest van de wereld goedkoper uit is door elkaar gewoon een handje toe te steken.

Veel spul in mijn kamer is tweede hands heb bijna voor niets betaald en dat zie je eraan af, maar je kan niet alles hebben in dit leven.
in mijn kamer en huis is ook alles el cheapo of x-de-hands

-plafondlamp van leenbakker --> 10 euro
-modieuze staande lamp--> leen bakker 10 euro
-leren 2 zitsbank --> gratis gekregen
-1 persoonsbed --> gratis afgehaald
-schooltafel --> 10 euro
-kastje --> 15 euro
-planken aan de muur voor boeken en kleding --> 50 euro
-paar potten verf --> 40 euro
-tierelantijen om mijn kamer gezellig te maken--> 25 euro

in de huiskamer is het nog veel goedkoper, alle meuk overal weg gescharreld.

verder een hele oude pc waar ik af en toe via ebay een upgrade aan uitvoer.
een laptop gekregen met marktwaarde 800 met een defect display. voor 90 euro gemaakt (winst 700 euro).

het is heel makkelijk om goedkoop te leven zolang je een beetje moeite doet.
mijn kamer en huis zijn geen zaken waar jan des bouvries een dikke pik van krijgt maar het ziet er gezellig uit en functioneel.
pi_71977498
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 13:05 schreef Basp1 het volgende:

[..]

JIj hoeft natuurlijk niet je electriciteit te betalen. Wanneer je oudere koelkasten heb kan het zijn dat deze door het hogere verbruik in verhouding tot nieuwe koelkasten nog altijd veel duurder uitvallen.
volgensmij valt het vebruik heel hard mee (tis nog een philips en toen een duur model).
en als je 50 euro spendeerd heb je al een koelkast van slechts een paar jaar oud
pi_71977820
Het zal wel aan mij liggen, maar waarom wordt er steeds een link gelegd tussen in de bijstand zitten en voedselbank? Van het geld dat je in de bijstand krijgt kun je gewoon rond komen. Inclusief eten.

Voedselbanken zijn niet nodig. Gelukkig niet zou ik willen zeggen. Vandaar dat het ook geen probleem is dat er nu minder aanbod is voor de voedselbanken.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_71977943
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 13:23 schreef DS4 het volgende:
Het zal wel aan mij liggen, maar waarom wordt er steeds een link gelegd tussen in de bijstand zitten en voedselbank? Van het geld dat je in de bijstand krijgt kun je gewoon rond komen. Inclusief eten.

Voedselbanken zijn niet nodig. Gelukkig niet zou ik willen zeggen. Vandaar dat het ook geen probleem is dat er nu minder aanbod is voor de voedselbanken.
wat je nu zegt is niet helemaal waar. er zijn omstandigheden waarin je a) minder krijgt dan bijstand (denk bv wia jong of hoe dat ook heten mag) of b) door schuld ellende (waar je vaak wel maar lang niet altijd wat aan kon/kan doen). en wat te denken van 65+ers met enkel een aow'tje? zat mensen die iig tijdelijk geen of minder inkomen hebben. je kan nog wel recht hebben op bv een ww uitkering, maar het ook krijgen is een andere hoor.
pi_71978001
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 13:28 schreef simmu het volgende:

[..]

wat je nu zegt is niet helemaal waar. er zijn omstandigheden waarin je a) minder krijgt dan bijstand (denk bv wia jong of hoe dat ook heten mag) of b) door schuld ellende (waar je vaak wel maar lang niet altijd wat aan kon/kan doen). en wat te denken van 65+ers met enkel een aow'tje? zat mensen die iig tijdelijk geen of minder inkomen hebben. je kan nog wel recht hebben op bv een ww uitkering, maar het ook krijgen is een andere hoor.
van mij mogen ze wel een keer onderzoeken hoe de mensen met een uitkering/in de bijstand dat aan zichzelf te danken hebben.
en hoe die mensen hun geld besteden en wat ze in huis hebben staan.

ik krijg namelijk vaak het idee dat een groot deel het aan zichzelf te wijtten heeft en gewoon luxe wil.
pi_71978076
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 13:30 schreef swarleybarney het volgende:

[..]

van mij mogen ze wel een keer onderzoeken hoe de mensen met een uitkering/in de bijstand dat aan zichzelf te danken hebben.
en hoe die mensen hun geld besteden en wat ze in huis hebben staan.

ik krijg namelijk vaak het idee dat een groot deel het aan zichzelf te wijtten heeft en gewoon luxe wil.
Als je die programma's zoals Geen cent te makken ziet krijg je inderdaad dat idee weleens.
Blijven er natuurlijk nog genoeg mensen over die buiten hun schuld in de bijstand zitten.
pi_71978110
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 13:28 schreef simmu het volgende:

er zijn omstandigheden waarin je a) minder krijgt dan bijstand (denk bv wia jong of hoe dat ook heten mag)
Wajong. En dat kan natuurlijk gewoon aangevuld worden tot bijstandsniveau. Het zou ook wat zijn dat iemand die arbeidsongeschikt is minder krijgt omdat hij arbeidsongeschikt is.
quote:
of b) door schuld ellende (waar je vaak wel maar lang niet altijd wat aan kon/kan doen).
Meestal is dat weldegelijk eigen schuld (letterlijk en figuurlijk), maar ook dan kun je in de WSNP en dan krijg je nog steeds voldoende geld om rond te komen en na 3 jaar ben je vrij van schulden.

Feit is alleen dat velen bewust niet voor dit traject kiezen omdat ze dan bezittingen moeten verkopen...
quote:
en wat te denken van 65+ers met enkel een aow'tje?
Daar kun je van rond komen.
quote:
je kan nog wel recht hebben op bv een ww uitkering, maar het ook krijgen is een andere hoor.
Sinds wanneer krijg je geen WW als je daar recht op hebt?

Met alle respect, maar je probeert onzin te verkopen.
pi_71978524
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 13:34 schreef DS4 het volgende:

[..]

Wajong. En dat kan natuurlijk gewoon aangevuld worden tot bijstandsniveau. Het zou ook wat zijn dat iemand die arbeidsongeschikt is minder krijgt omdat hij arbeidsongeschikt is.
[..]

Meestal is dat weldegelijk eigen schuld (letterlijk en figuurlijk), maar ook dan kun je in de WSNP en dan krijg je nog steeds voldoende geld om rond te komen en na 3 jaar ben je vrij van schulden.

Feit is alleen dat velen bewust niet voor dit traject kiezen omdat ze dan bezittingen moeten verkopen...
[..]

Daar kun je van rond komen.
[..]

als het uwv een oopsie maakt zit je zo 6 maanden zonder inkomen hoor. en dan krijg je niet alsnog bijstand! en dat is geen onzin. dan krijg je te horen: "helaas, u kunt een lening afsluiten bij de gemeentebank". en daar ga je al met je schuldenopbouw dan. Wajong wordt niet altijd aangevuld tot bijstandnivo, daar liep hier laatst juist een topic over. zoek het zelf maar op.

nja, ik ben hier weg. het is psies hetzelfde gezeur als in het vorige topic. ik zal het even samenvatten, dan zijn we klaar en hoeven we elkaar niet meer af te zeiken: mensen die welke vorm van een uitkering hebben zijn uitvreters en parasieten van de maatschappij. mensen die op een uitkering niet rond kunnen komen zijn dom en kortzichtig.

en mensen die dit zo concluderen zijn egoisten die het verdienen om zelf in die situatie terecht te komen.
pi_71978654
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 13:49 schreef simmu het volgende:

als het uwv een oopsie maakt zit je zo 6 maanden zonder inkomen hoor. en dan krijg je niet alsnog bijstand!
Als je er recht op had natuurlijk wel.
quote:
"helaas, u kunt een lening afsluiten bij de gemeentebank". en daar ga je al met je schuldenopbouw dan.
Dan nog kun je rondkomen.
quote:
Wajong wordt niet altijd aangevuld tot bijstandnivo, daar liep hier laatst juist een topic over. zoek het zelf maar op.
Als jij iets wil aantonen met een draadje hier lijkt het mij normaal dat je het zelf op zoekt... Dat het niet altijd wordt aangevuld geloof ik. Als je anderszins ook geen recht hebt op bijstand... dan krijg je het natuurlijk niet.
quote:
nja, ik ben hier weg. het is psies hetzelfde gezeur als in het vorige topic. ik zal het even samenvatten, dan zijn we klaar en hoeven we elkaar niet meer af te zeiken: mensen die welke vorm van een uitkering hebben zijn uitvreters en parasieten van de maatschappij. mensen die op een uitkering niet rond kunnen komen zijn dom en kortzichtig.
Je leest erg slecht. Ik stel alleen maar dat je met een uitkering rond kan komen en dat derhalve voedselbanken overbodig zijn.
quote:
en mensen die dit zo concluderen zijn egoisten die het verdienen om zelf in die situatie terecht te komen.
En mensen die anderen deze woorden in de mond leggen. Hoe noem jij die (behalve: "ikzelf")?
pi_71978852
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 13:54 schreef DS4 het volgende:

[quote][..]

Als je er recht op had natuurlijk wel.
[..]
uh, nee. als je recht hebt op ww en door administratieve zooi van hun een woops zodat je niks krijgt de eerste 6 maanden heb je gewoon pech. kan je er een advocaat bijhalen. eigen bijdrage 100 pleuri.
quote:
Dan nog kun je rondkomen.
[..]
ja, dan moet je dus rondkomen van geld wat je leent. waar je rente over moet betalen. wel nodig want je zal bovengenoemde advocaat toch moeten betalen. rente + kosten advocaat dien je dan later uiteraard zelf te betalen. en nee. dat krijg je niet vergoed van het uwv. mensen maken fouten en alles. (je krijgt niet eens een excuusbrief om precies te zijn)
quote:
Als jij iets wil aantonen met een draadje hier lijkt het mij normaal dat je het zelf op zoekt... Dat het niet altijd wordt aangevuld geloof ik. Als je anderszins ook geen recht hebt op bijstand... dan krijg je het natuurlijk niet.
[..]

Je leest erg slecht. Ik stel alleen maar dat je met een uitkering rond kan komen en dat derhalve voedselbanken overbodig zijn.
[..]

En mensen die anderen deze woorden in de mond leggen. Hoe noem jij die (behalve: "ikzelf")?
geen idee. ik reageer op jouw uitspraak die ik ook in het vorige topic meerdere keren tegenkwam. ik erger me groen en geel aan de kortzichtige houding van sommigen hier. er zijn zat mensen die wel volledig terecht een uitkering krijgen. een uitkering is geen vetpot, het is niet voor niets een sociaal minimum. is het nu zoveel moeite om niet zomaar iedereen die een uitkering krijgt te veroordelen? wees blij dat je het zelf beter hebt!
pi_71978881
overigens, in de uwv situatie die ik net noemde, als je dan dus naar de gemeentebank moet steek je jezelf dus in de schulden. net werd nog geroepen dat dat altijd je eigen schuld is.
pi_71979104
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 14:02 schreef simmu het volgende:
overigens, in de uwv situatie die ik net noemde, als je dan dus naar de gemeentebank moet steek je jezelf dus in de schulden. net werd nog geroepen dat dat altijd je eigen schuld is.
UWV is toch verplicht voorschotten te geven?
Als ze die niet geven kun je bij de sociale dienst of gemeentebank terecht.
Dat jij het dan een lening noemt die je moet terugbetalen, tja, voorschotten moet je ook terugbetalen.
Ben blij dat er zoiets als een "gemeentebank" is.
pi_71979241
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 14:10 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

UWV is toch verplicht voorschotten te geven?
Als ze die niet geven kun je bij de sociale dienst of gemeentebank terecht.
Dat jij het dan een lening noemt die je moet terugbetalen, tja, voorschotten moet je ook terugbetalen.
Ben blij dat er zoiets als een "gemeentebank" is.
ja, ze zijn verplicht om voorschotten te geven. ze zijn ook verplicht om binnen 6 weken te bepalen of je recht hebt op een uitkering of niet. leuk dat je ergens recht op hebt, maar je moet het dan nog wel zien te krijgen maar als dat niet gebeurt zit je dus zo in de schulden waar je vrij weinig aan kan doen dus. niet zo'n rare dubbele houding hebben he mensen!
pi_71979441
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 14:15 schreef simmu het volgende:

[..]

ja, ze zijn verplicht om voorschotten te geven. ze zijn ook verplicht om binnen 6 weken te bepalen of je recht hebt op een uitkering of niet. leuk dat je ergens recht op hebt, maar je moet het dan nog wel zien te krijgen maar als dat niet gebeurt zit je dus zo in de schulden waar je vrij weinig aan kan doen dus. niet zo'n rare dubbele houding hebben he mensen!
Nou, er zijn anders genoeg mensen die hun schulden opgebouwd hebben door belachelijk veel meer te kopen dan hun inkomen toeliet. En dan nu met de brokken zitten. In de schuldsanering. Dus de bedrijven waar die lui gekocht hebben schieten er bij in.
En nu kan je wel weer zeggen dat dat niet zo is, maar de feiten spreken voor zich.
En nogmaals, geen kwaad woord over de mensen die door ziekte in de bijstand zitten.
pi_71979560
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 14:22 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nou, er zijn anders genoeg mensen die hun schulden opgebouwd hebben door belachelijk veel meer te kopen dan hun inkomen toeliet. En dan nu met de brokken zitten. In de schuldsanering. Dus de bedrijven waar die lui gekocht hebben schieten er bij in.
En nu kan je wel weer zeggen dat dat niet zo is, maar de feiten spreken voor zich.
En nogmaals, geen kwaad woord over de mensen die door ziekte in de bijstand zitten.
wat is dit toch voor rare 'discussie' zeg! ja. er zijn zat mensen die het aan zichzelf te danken hebben, wat wil je doen dan? ze een nekschot geven, zo daar zijn we ook vanaf? is domheid genoeg om dan het hele gezin te straffen? ook de kinderen? zijn ook zat mensen die er weinig of niks aan kunnen doen dat ze in de problemen zitten. uitkering en/of schulden hebben.

en dat is het enige wat ik zeg. compleet met praktijkvoorbeeld (het uwv verhaal). waarom moet het allemaal op zo'n vervelende veroordeel-toon? zijn jullie jaloers ofzo omdat een ander het verkloot heeft en een uitkering kreeg en jullie niet? ik begrijp om te beginnen niet waarom je je druk zou maken dat iemand een aanspraak maakt op een uitkering waar ieder werkend mens voor betaalt.
pi_71979724
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 14:27 schreef simmu het volgende:

[..]

wat is dit toch voor rare 'discussie' zeg! ja. er zijn zat mensen die het aan zichzelf te danken hebben, wat wil je doen dan? ze een nekschot geven, zo daar zijn we ook vanaf? is domheid genoeg om dan het hele gezin te straffen? ook de kinderen? zijn ook zat mensen die er weinig of niks aan kunnen doen dat ze in de problemen zitten. uitkering en/of schulden hebben.

en dat is het enige wat ik zeg. compleet met praktijkvoorbeeld (het uwv verhaal). waarom moet het allemaal op zo'n vervelende veroordeel-toon? zijn jullie jaloers ofzo omdat een ander het verkloot heeft en een uitkering kreeg en jullie niet? ik begrijp om te beginnen niet waarom je je druk zou maken dat iemand een aanspraak maakt op een uitkering waar ieder werkend mens voor betaalt.
pi_71979806
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 14:33 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

[/b]
dan moet je stemmen op een partij die het afschaft he! ook jij hebt recht op ww als je ontslagen wordt. ps; met de economische depressie vallen de klappen links en rechts toch wel. hoop maar dan dat jij niet de klos bent met bv een half jaar deeltijdww waarna je recht op ww verlopen is.
pi_71979900
quote:

[..]

Het UWV dient binnen 8 weken eea af te werken.
Als het langer duurt spelen er vaak andere zaken, zoals onvolledige (loon)gegevens aanvrager,
verwijtbaar werkeloos of er loopt een loonvordering via kantongerecht etc.

Voorschotten heb je recht op mits er dringende redenen zijn om dat te weigeren.
Dat het zes maanden heeft geduurd, ook met advocaat, is wel een indicatie dat het niet
allemaal even simpel is geweest als jij stelt. Toch?

Bottom-line is dat mensen nooit helemaal zonder geld staan. Voorschot of lening,
hoe jij dat ook noemen wilt, is altijd beschikbaar in dit soort gevallen.
De bank vraagt ook rente en waarschijnlijk wel meer dan de "gemeentebank".
pi_71980000
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 14:39 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

Het UWV dient binnen 8 weken eea af te werken.
Als het langer duurt spelen er vaak andere zaken, zoals onvolledige (loon)gegevens aanvrager,
verwijtbaar werkeloos of er loopt een loonvordering via kantongerecht etc.

Voorschotten heb je recht op mits er dringende redenen zijn om dat te weigeren.
Dat het zes maanden heeft geduurd, ook met advocaat, is wel een indicatie dat het niet
allemaal even simpel is geweest als jij stelt. Toch?
uhm, nee. na die 6 maanden (toen ik overigens al werk had hoor) werd de uitkering gewoon toegekend. er waren geen rare omstandigheden, alle gegevens waren er, loonvordering heb ik nooit gehad en verwijtvbaar werkeloos was ik ook al niet (de zaak waar ik werkte ging over de kop). ik vind je vertrouwen in het uwv hartverwarmend en doodeng. doe eens googlen op problemen uwv
pi_71980098
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 14:42 schreef simmu het volgende:

[..]

uhm, nee. na die 6 maanden (toen ik overigens al werk had hoor) werd de uitkering gewoon toegekend. er waren geen rare omstandigheden, alle gegevens waren er, loonvordering heb ik nooit gehad en verwijtvbaar werkeloos was ik ook al niet (de zaak waar ik werkte ging over de kop). ik vind je vertrouwen in het uwv hartverwarmend en doodeng. doe eens googlen op problemen uwv
Ik heb mijn portie UWV in een grijs verleden wel gehad, dank je.
Anderzijds, makkelijk gezegd zolang je zelf niet het lijdend voorwerp bent, is een goed
onderzoek noodzakelijk.
We zouden toch niet willen dat iemand onterecht een uitkering krijgt.
pi_71981173
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 13:34 schreef DS4 het volgende:

Als het UWV fouten maakt krijg je geen WW als je daar wel recht op hebt. Ik heb bijvoorbeeld nog een jaar WW tegoed voor 32 uur per week over 2006. Het heeft heel wat moeite en papierwerk gekost om dat uiteindelijk voor elkaar te krijgen maar men hoopt het nu volgende week met terugwerkende kracht op mijn rekening te boeken.
pi_71981203
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 14:44 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

Ik heb mijn portie UWV in een grijs verleden wel gehad, dank je.
Anderzijds, makkelijk gezegd zolang je zelf niet het lijdend voorwerp bent, is een goed
onderzoek noodzakelijk.
We zouden toch niet willen dat iemand onterecht een uitkering krijgt.
oh, fraude is alweer een heel andere zaak! dat laat ik al helemaal buiten beschouwing. maar als je al eens met de schatjes van het uwv te maken hebt gehad, dan neem ik aan dat je prima weet dat het allemaal niet zo eenvoudig is als "daar heb je recht op dus dat krijg je".
pi_71981228
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 15:22 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Als het UWV fouten maakt krijg je geen WW als je daar wel recht op hebt. Ik heb bijvoorbeeld nog een jaar WW tegoed voor 32 uur per week over 2006. Het heeft heel wat moeite en papierwerk gekost om dat uiteindelijk voor elkaar te krijgen maar men hoopt het nu volgende week met terugwerkende kracht op mijn rekening te boeken.
beter!
laten we ophouden over het uwv, da's goed voor nog 10 topics
pi_71981610
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 15:24 schreef simmu het volgende:

[..]

beter!
laten we ophouden over het uwv, da's goed voor nog 10 topics
Ik heb drie keer een aanvraag moeten doen.
"Ja ik zie hier wel in de computer dat uw aanvraag compleet binnen is gekomen maar wat er daarna mee is gebeurd? Tja, reorganisatie hč, dan raken er wel eens dingen kwijt hihihi"

Geen woorden voor, echt niet. Wil er niet eens meer woorden aan vuil maken ook.
pi_71981711
quote:
Voor zover wij weten, willen de voedselbanken in Nederland ook geen subsidie, onder meer wegens de bureaucratie die hiermee gepaard gaat.’
http://www.volkskrant.nl/(...)ere_EU-voedselbanken

Dat beperkt de mogelijkheden natuurlijk voor de toekomst.
Anderzijds, gereguleerde liefdadigheid? Kweet niet.
pi_71981748
zal ik hem dan weer ontopic trekken met een andere vraag: als de voedselbanken met tekorten zitten, wat zegt dat dan over de staat van onze economie voor jan modaal? (ik ga voor de aex-richting, da's nu eenmaal mijn thuisbasis)
pi_71981769
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 15:40 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)ere_EU-voedselbanken

Dat beperkt de mogelijkheden natuurlijk voor de toekomst.
Anderzijds, gereguleerde liefdadigheid? Kweet niet.
die link had ik in het eerste topic al gepost hoor, maar daar reageerde niemand op
pi_71982170
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 15:42 schreef simmu het volgende:

[..]

die link had ik in het eerste topic al gepost hoor, maar daar reageerde niemand op
Ik weet het. Probeerde je gedachten van het UWV te halen.
pi_71982290
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 15:56 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

Ik weet het. Probeerde je gedachten van het UWV te halen.
hehe, dat deed ik zelf al joh!
serieus; niemand hier is bij mijn weten erg actief in aex, hoe zien jullie de komende 10 jaar economisch?

edit, behalve ikke dan he!
pi_71984656
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 14:01 schreef simmu het volgende:

uh, nee. als je recht hebt op ww en door administratieve zooi van hun een woops zodat je niks krijgt de eerste 6 maanden heb je gewoon pech.
Wat WW met de bijstand te maken heeft ontgaat mij en verder ben je gewoon onzin aan het verkopen. Het slaat natuurlijk nergens op dat als je recht hebt op WW en de overheid maakt een fout dat je dan gewoon dat recht verliest.

Die stelling is zo dom dat het mij verbaast dat je hem nog in tweede instantie durft te verdedigen...
quote:
ja, dan moet je dus rondkomen van geld wat je leent. waar je rente over moet betalen. wel nodig want je zal bovengenoemde advocaat toch moeten betalen. rente + kosten advocaat dien je dan later uiteraard zelf te betalen. en nee. dat krijg je niet vergoed van het uwv. mensen maken fouten en alles. (je krijgt niet eens een excuusbrief om precies te zijn)
Als je recht hebt op gesubsidieerde rechtsbijstand hoef je alleen de eigen bijdrage te betalen en er zijn advocaten die dan gewoon gelet op de situatie dat van je tegoed houden.

En verder zie ik niet in waarom je met onrechtmatige overheidsdaad je kosten niet kan verhalen, dat mag je dan even onderbouwen.
quote:
geen idee. ik reageer op jouw uitspraak die ik ook in het vorige topic meerdere keren tegenkwam. ik erger me groen en geel aan de kortzichtige houding van sommigen hier. er zijn zat mensen die wel volledig terecht een uitkering krijgen. een uitkering is geen vetpot, het is niet voor niets een sociaal minimum. is het nu zoveel moeite om niet zomaar iedereen die een uitkering krijgt te veroordelen? wees blij dat je het zelf beter hebt!
Je kan verdomd slecht lezen. Ik stel dat een uitkering voldoende is om van rond te komen en dat dus de voedselbank niet nodig is. Jij draait dat gek genoeg naar dat het een vetpot zou zijn, dat het geen sociaal minimum is en dat ik iedereen veroordeel met een uitkering. Dat staat er niet en valt er ook met geen mogelijkheid in te lezen.
pi_71984714
quote:

maar als dat niet gebeurt zit je dus zo in de schulden
En als je dan met terugwerkende kracht de uitkering krijgt zijn die schulden weer weg.

Het probleem? O, wacht even, dat is er niet.
pi_71984839
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 14:27 schreef simmu het volgende:

is domheid genoeg om dan het hele gezin te straffen? ook de kinderen?
Niet om te straffen, maar als jouw ouders in de schuldhulpverlening zitten heb je daar als kind last van. En het is niet aan de maatschappij om jou als kind dan maar alles te geven wat andere kinderen ook krijgen.

Dus in die zin: ja, het hele gezin krijgt de klappen en dat is en blijft de verantwoordelijkheid van de veroorzaker.
quote:
zijn ook zat mensen die er weinig of niks aan kunnen doen dat ze in de problemen zitten. uitkering en/of schulden hebben.
Klopt. Maar er zijn toereikende regelingen en voor zover ze al niet toereikend zijn moeten ze toereikend worden. Voedselbanken zijn nergens voor nodig.
quote:
en dat is het enige wat ik zeg. compleet met praktijkvoorbeeld (het uwv verhaal).
Van die praktijkvoorbeelden klopt natuurlijk niet zoveel.
quote:
waarom moet het allemaal op zo'n vervelende veroordeel-toon? zijn jullie jaloers ofzo omdat een ander het verkloot heeft en een uitkering kreeg en jullie niet?
Ik heb meer het idee dat jij in een uitkeringssituatie zit en dat je met oogkleppen op om je heen schopt tegen eenieder die niet ahhhhh, pamperen! roept. Hetgeen dan verklaart waarom je mijn woorden zo verdraait.
quote:
ik begrijp om te beginnen niet waarom je je druk zou maken dat iemand een aanspraak maakt op een uitkering waar ieder werkend mens voor betaalt.
Laat ik nou gedacht hebben dat het hier over voedselbanken ging...
pi_71984882
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 14:42 schreef simmu het volgende:

na die 6 maanden (toen ik overigens al werk had hoor) werd de uitkering gewoon toegekend.
O, dus toch!

En ben je het er nu mee eens dat je dan gewoon de schuld die je hebt opgelopen hiermee kan aflossen?
pi_71984929
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 15:22 schreef MinderMutsig het volgende:

Ja, ik bevind mij geloof ik in de Twilight Zone... Ofwel je krijgt het, ofwel je krijgt het niet. Met terugwerkende kracht krijgen is in mijn wereld "krijgen". Dat je er even op moet wachten kan vervelend zijn. Maar daarmee is de voedselbank nog steeds overbodig.
pi_71984981
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 15:42 schreef simmu het volgende:
zal ik hem dan weer ontopic trekken met een andere vraag: als de voedselbanken met tekorten zitten, wat zegt dat dan over de staat van onze economie voor jan modaal?
Niets. Het zegt alleen iets over de overproductie. Die is dan minder geworden. Gelukkig zeg ik dan. Beter voor het milieu.
pi_71985018
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 15:59 schreef simmu het volgende:
hoe zien jullie de komende 10 jaar economisch?

Lijkt mij redelijk off-topic. Voor Europa is het vooral same-old same-old. Mondiaal zal het economische zwaartepunt gaan verschuiven van de VS naar China/India. Big deal.
pi_71986179
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 14:36 schreef simmu het volgende:

[..]

dan moet je stemmen op een partij die het afschaft he! ook jij hebt recht op ww als je ontslagen wordt. ps; met de economische depressie vallen de klappen links en rechts toch wel. hoop maar dan dat jij niet de klos bent met bv een half jaar deeltijdww waarna je recht op ww verlopen is.
Onzin natuurlijk, de bijstand hoeft helemaal niet afgeschaft te worden. Voor veel mensen is het een uitkomst en hard nodig. Je moet me geen woorden in de mond leggen.

En ja, natuurlijk kan ik ook ontslagen worden, die kans heeft iedereen. En ja, dan wordt het opnieuw solliciteren en misschien een poosje via een uitzendbureau werken.

En de voedselbank, ik weet niet, als je een uitkering hebt zou dat voldoende moeten zijn.
pi_71986974
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 17:36 schreef DS4 het volgende:

[..]

O, dus toch!

En ben je het er nu mee eens dat je dan gewoon de schuld die je hebt opgelopen hiermee kan aflossen?
waar haal je het vandaan dat ik heb moeten lenen? het werd me aangeraden door de sociale dienst. ik heb het niet gedaan.

en je kan wel de schuld aflossen, maar de rente die je moet betalen krijg je niet terug.
pi_71987714
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 17:38 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ja, ik bevind mij geloof ik in de Twilight Zone... Ofwel je krijgt het, ofwel je krijgt het niet. Met terugwerkende kracht krijgen is in mijn wereld "krijgen". Dat je er even op moet wachten kan vervelend zijn. Maar daarmee is de voedselbank nog steeds overbodig.
Drie jaar later pas ja.
Een voorschot krijg je niet zolang niet duidelijk is of je er recht op hebt en een bijstandsuitkering krijg je dan ook niet, ook niet ter overbrugging, omdat je volgens de regeltjes recht hebt op WW.
De enige reden dat ik niet bij de voedselbank heb aangeklopt is omdat dat mijn eer te na is maar geloof mij maar dat een jaar zonder inkomen geen goede invloed heeft op de inhoud van je portemonnee en dus ook niet op die van je boodschappenkar.
Heel fijn dat ik drie jaar later dat geld alsnog krijg maar daar kon ik drie jaar geleden niet van eten.
pi_71988294
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 19:07 schreef simmu het volgende:

waar haal je het vandaan dat ik heb moeten lenen?
Er staat niet "je" als in "jij". Maar gewoon "je" als in degene die het voorbeeld treft.
quote:
en je kan wel de schuld aflossen, maar de rente die je moet betalen krijg je niet terug.
Ik heb je om onderbouwing van die stelling gevraagd. In beginsel vormt dit een onrechtmatige overheidsdaad die voor vergoeding in aanmerking komt. Er kan een wettelijke uitsluiting zijn, maar ik zou niet weten waarom en ik verzoek je dit aan te tonen. Ik geloof er nl. geen donder van.
pi_71988466
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 19:30 schreef MinderMutsig het volgende:

Drie jaar later pas ja.
In jouw geval. Niet bepaald een normaal geval.
quote:
Een voorschot krijg je niet zolang niet duidelijk is of je er recht op hebt en een bijstandsuitkering krijg je dan ook niet, ook niet ter overbrugging, omdat je volgens de regeltjes recht hebt op WW.
Ik doe geen sociaal zekerheidsrecht, maar ik lees ook nooit over gevallen zoals je het nu voor stelt. Want dan helpt de voedselbank ook niet meer. 3 jaar geen enkel inkomen = dak- en thuisloos.

Dat lijkt mij iets voor de pers...
quote:
De enige reden dat ik niet bij de voedselbank heb aangeklopt is omdat dat mijn eer te na is maar geloof mij maar dat een jaar zonder inkomen geen goede invloed heeft op de inhoud van je portemonnee en dus ook niet op die van je boodschappenkar.
Weet je zeker dat je geen voorschot kon krijgen omdat je gewoon nog vermogen had?
quote:
Heel fijn dat ik drie jaar later dat geld alsnog krijg maar daar kon ik drie jaar geleden niet van eten.
Kennelijk heb je wel gegeten, want 3 jaar zonder eten schijnt dodelijk te zijn.

Ik vind het een leuk voorbeeld, maar feitelijk... als het echt zo is dat we soms mensen drie jaar lang op geld laten wachten die 0 inkomen hebben, dan is dat nieuws. Klaar.

En dan nog: zelfs al is het zo, dan moet je niet met voedselbanken komen, maar zorgen dat dit niet meer zo voor komt.
pi_71989126
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 19:51 schreef DS4 het volgende:
-knip-
Een jaar, geen drie. En natuurlijk heb ik gegeten, op dezelfde manier als we nu rondkomen van 700 euro met 2 personen.

Ik ben het overigens over het algemeen helemaal eens met jouw standpunt over voedselbanken hoor. Ik reageerde alleen op de opmerking dat dergelijke situaties niet voorkomen zonder dat mensen daar zelf schuld in hebben. Dat klopt gewoon niet. En of dat achteraf nou rechtgetrokken wordt of niet doet er op die momenten niet zoveel toe.
pi_71994235
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 20:10 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik reageerde alleen op de opmerking dat dergelijke situaties niet voorkomen zonder dat mensen daar zelf schuld in hebben.
Maar die opmerking kwam niet van mij voor de goede orde.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 22:38:12 #77
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_71994592
Moussie waarom krijg je geen WAO? (ongetwijfeld ben je daar al achteraan geweest).

Wel hard dat jij met je arm in de bijstand zit terwijl anderen met klachten als ' stress' een wajong kunnen trekken.
pi_71997120
op een van de publieke omroepen was ooit een praatprogramma waarbij het ging om de politieke voorkeur en de verhoging van de bijstand en dit weg te trekken bij de "rijkeren"

er kwam dus een discussie in de studio tussen bijstandtrekkers en middenstanders.
hele mooie discussie die de ware aard van bijstandtrekkers liet zien
pi_71997170
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 23:51 schreef swarleybarney het volgende:
op een van de publieke omroepen was ooit een praatprogramma waarbij het ging om de politieke voorkeur en de verhoging van de bijstand en dit weg te trekken bij de "rijkeren"

er kwam dus een discussie in de studio tussen bijstandtrekkers en middenstanders.
hele mooie discussie die de ware aard van bijstandtrekkers liet zien
O ja? Heb ik niet gezien, vertel eens?
pi_71998892
Te dom voor wetenschap? Probeer religie!
pi_72000122
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 22:38 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Moussie waarom krijg je geen WAO? (ongetwijfeld ben je daar al achteraan geweest).

Wel hard dat jij met je arm in de bijstand zit terwijl anderen met klachten als ' stress' een wajong kunnen trekken.
De bijstand is financieel gezien aantrekkelijker dan een Wajong-uitkering.
Voor WIA moet je een arbeidsverleden hebben en in die periode arbeidsongeschikt zijn geworden. Werkte je op dat moment niet (omdat je bijvoorbeeld thuisblijfmoeder was) dan krijg je ook geen WIA.
Ik gok dat dat laatste het geval is.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 08:46:30 #82
3542 Gia
User under construction
pi_72001300
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 03:20 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Voor WIA moet je een arbeidsverleden hebben en in die periode arbeidsongeschikt zijn geworden. Werkte je op dat moment niet (omdat je bijvoorbeeld thuisblijfmoeder was) dan krijg je ook geen WIA.
Klopt. Heeft ze volgens mij ook al eerder aangegeven. Het voordeel van WAO boven bijstand is dat je het ook krijgt met een verdiende medebewoner, kind of partner.
pi_72001381
quote:

Weliswaar is de maximale bijstandsuitkering hoger dan de maximale Wajong-uitkering, maar daarmee is de bijstand niet financieel aantrekkelijker. Dat kan ook niet, want dat zou feitelijk betekenen dat je als je jonggehandicapt bent een lagere uitkering krijgt omdat je jonggehandicapt bent... En dat is logischerwijs niet het geval.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 08:56:38 #84
3542 Gia
User under construction
pi_72001468
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 08:52 schreef DS4 het volgende:

[..]

Weliswaar is de maximale bijstandsuitkering hoger dan de maximale Wajong-uitkering, maar daarmee is de bijstand niet financieel aantrekkelijker. Dat kan ook niet, want dat zou feitelijk betekenen dat je als je jonggehandicapt bent een lagere uitkering krijgt omdat je jonggehandicapt bent... En dat is logischerwijs niet het geval.
Daarbij is moussie ook niet bepaald JONG gehandicapt.
pi_72003492
quote:

[..]

Klopt, had ik in het vorige topic ook al gezegd, traditioneel gezin dus ik bleef thuis voor de kids ..
en na mijn scheiding met hulp van de bijstand een dagopleiding volgen om mijn kansen op de (toen eindelijk een beetje aantrekkende) arbeidsmarkt te vergroten .. en tijdens die opleiding werd ik dus ziek .. gewoon vette pech dus ..

Ik heb nog wel gevraagd of ik de opleiding kon afmaken, jaartje later, maar nee, uiteraard niet, wie gaat er nou een opleiding betalen voor iemand die toch kansloos is op de arbeidsmarkt ..

Maar reken maar dat ik een hekel heb aan dat volk, dat ik er heel wat voor over zou hebben om niets meer met die lui te maken te hebben .. ik heb in de loop van de laatste paar jaar met een tiental van hun medewerkers mogen praten, bij maar 2 ervan had ik de indruk dat ze ook hoorden wat ik zei en dat ook opschreven.
pleased to meet you
pi_72003647
Heb je na je scheiding geen alimentatie gekregen dan? En zo nee: waarom niet?
pi_72003779
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 10:42 schreef DS4 het volgende:
waarom moet een topic over de voedselbank nu opeens persoonlijk getrokken worden? Wat heb jij ermee te maken of een user hier allimentatie krijgt en waarom niet. Helemaal niet relevant en ronduit onbeschoft dat je dit vraagt.
pi_72004353
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 10:47 schreef willempjewever het volgende:

waarom moet een topic over de voedselbank nu opeens persoonlijk getrokken worden? Wat heb jij ermee te maken of een user hier allimentatie krijgt en waarom niet. Helemaal niet relevant en ronduit onbeschoft dat je dit vraagt.
Het is een doodnormale vraag aan de hand van een voorbeeld die Moussie zelf geeft over haar eigen situatie. Als ze die vraag niet wil beantwoorden staat haar dat vrij, maar zo staat het mij ook vrij om geďnteresseerd te zijn in het verloop.
pi_72004370
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 10:47 schreef willempjewever het volgende:

[..]

dank je wel dat je duidelijk zeg wat mij iig al sinds het vorige topic stoort het lukte me niet om het zo goed uit te drukken!
pi_72004405
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 11:06 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het is een doodnormale vraag aan de hand van een voorbeeld die Moussie zelf geeft over haar eigen situatie. Als ze die vraag niet wil beantwoorden staat haar dat vrij, maar zo staat het mij ook vrij om geďnteresseerd te zijn in het verloop.
mwach, wat ik tot nu toe merk is dat als iemand wel antwoord geeft op de 'vraag', die persoon dan direct ver/beoordeeld wordt, als de persoon geen antwoord geeft krijgt die dat dan weer in een later stadium als verwijt.
pi_72004523
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 11:08 schreef simmu het volgende:

mwach, wat ik tot nu toe merk is dat als iemand wel antwoord geeft op de 'vraag', die persoon dan direct ver/beoordeeld wordt,
Je beschuldigt mij keer op keer van vanalles en nog wat in dit draadje, terwijl ik niet één keer een verwijt heb gemaakt naar wie dan ook.

Dat vind ik nou eens onbeschoft: valselijk beschuldigen.
quote:
als de persoon geen antwoord geeft krijgt die dat dan weer in een later stadium als verwijt.
Soms is geen antwoord geven onfatsoenlijk, soms is het verdacht en soms is het terecht. In deze kan ik mij best voorstellen dat Moussie geen zin heeft om daar een mededeling over te doen, maar misschien ook wel. Het is gewoon een vraag die in mij op kwam. Vragen staat vrij.
  † In Memoriam † woensdag 19 augustus 2009 @ 11:16:20 #92
137949 Disana
pi_72004639
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 11:08 schreef simmu het volgende:

[..]

mwach, wat ik tot nu toe merk is dat als iemand wel antwoord geeft op de 'vraag', die persoon dan direct ver/beoordeeld wordt, als de persoon geen antwoord geeft krijgt die dat dan weer in een later stadium als verwijt.
Moussie heeft het zelf persoonlijk gemaakt en dan is het toch alleen maar mooi dat een ander in haar situatie is geďnteresseerd? Daarnaast lijkt moussie me mondig genoeg om er een punt achter te zetten als ze het er verder niet over wil hebben.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 11:28:27 #93
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72005013
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 01:11 schreef dddour het volgende:
http://player.omroep.nl/?aflid=8260747 bedoel je die ?
Die akkerbouwer die zich uit de naad werkt voor 1000 e netto per maand. Respect!
pi_72005057
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 10:42 schreef DS4 het volgende:
Als je in de bijstand zit zie je geen cent van die alimentatie, het is inkomen en wordt van je uitkering afgetrokken
pleased to meet you
pi_72005118
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 11:29 schreef moussie het volgende:

Als je in de bijstand zit zie je geen cent van die alimentatie, het is inkomen en wordt van je uitkering afgetrokken
Alimentatie lager dan de bijstand dus... Duidelijk.
pi_72005291
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 11:28 schreef Marrije het volgende:

[..]

Die akkerbouwer die zich uit de naad werkt voor 1000 e netto per maand. Respect!
Inderdaad, wat een bikkel. Al wordt hij door sommigen voor stom uitgemaakt.
pi_72005934
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 11:28 schreef Marrije het volgende:

En dan die vrouw aan wie werd gevraagd of ze het niet vreemd vond dat ze hetzelfde kreeg als iemand die er voor werkt... "ik zit al sinds 1990 in deze situatie"... Kijk, op zich heeft ze gelijk dat ze gewoon recht heeft op het geld dat ze krijgt, maar om alleen jezelf zielig te vinden... Dat gaat mij een beetje ver.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 13:36:34 #98
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72008588
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 12:00 schreef DS4 het volgende:

[..]

En dan die vrouw aan wie werd gevraagd of ze het niet vreemd vond dat ze hetzelfde kreeg als iemand die er voor werkt... "ik zit al sinds 1990 in deze situatie"... Kijk, op zich heeft ze gelijk dat ze gewoon recht heeft op het geld dat ze krijgt, maar om alleen jezelf zielig te vinden... Dat gaat mij een beetje ver.
en die vvd'er zei dus hetzelfde als jij laatst in een topic, laat uitkeringsgerechtigden maar koffie rond brengen in een bejaardentehuis oid. Of ben jij die vvd'er?

Een van die vrouwen had 2,50 per dag om eten van te kopen, voor haar zelf en 2 kinderen. Dat lukte omdat ze eten van de voedselbank kreeg en omdat ze wel bij familie en vrienden at. Maar de voedselbank is toch een tijdelijke hulp? Maar goed, ook zonder voedselbank redt die vrouw het wel. Het klinkt weinig en ik ga ook niet zeggen dat het een eitje is, maar toch, moet wel te doen zijn lijkt mij. Rijst kost bijna niks, en je koopt natuurlijk niet echt per dag maar tegelijk voor een paar dagen. Dus sperziebonen, een kilo voor een euro (om maar wat te noemen), daar kunnen zij al bijna 2 dagen van eten (200 gram pp, 600 gram per dag in totaal dus). Dan nog op zoek naar gehakt wat in de aanbieding is. . . Het is wel passen en meten, maar het zou wel moeten kunnen. Ook zonder hulp van derden bedoel ik dan.
pi_72010129
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 13:36 schreef Marrije het volgende:

en die vvd'er zei dus hetzelfde als jij laatst in een topic, laat uitkeringsgerechtigden maar koffie rond brengen in een bejaardentehuis oid. Of ben jij die vvd'er?
Nee, maar de gehele politiek is inmiddels het er wel over eens dat het van de zotte is dat er werk blijft liggen aan de ene kant en aan de andere kant er potentiële arbeidskrachten thuis zitten te niksen.
quote:
Een van die vrouwen had 2,50 per dag om eten van te kopen, voor haar zelf en 2 kinderen.
Dat is wel apart. 2,50 * 30 = 75 euro. Nibud rekent voor voeding bij een eenoudergezin met 251 euro.

Dan hebben we het over een berekening op basis waarvan je alles kan betalen (incl. inventaris, dus daar heb je strikt genomen geen bijzondere bijstand voor nodig) a 1144 euro per maand.

Een moeder met twee kinderen ontvangt aan bijstand + zorgtoeslag + kindgebonden budget + kinderbijslag minimaal 1196 euro per maand (correct me if I'm wrong).

Er blijft dus zelfs 52 euro over.

Dan is mijn (denk ik terechte) vraag hoe het in godsnaam kan dat die moeder maar 75 euro te besteden heeft. Waar gaat de rest van het geld naartoe?
quote:
Het klinkt weinig en ik ga ook niet zeggen dat het een eitje is, maar toch, moet wel te doen zijn lijkt mij. Rijst kost bijna niks, en je koopt natuurlijk niet echt per dag maar tegelijk voor een paar dagen. Dus sperziebonen, een kilo voor een euro (om maar wat te noemen), daar kunnen zij al bijna 2 dagen van eten (200 gram pp, 600 gram per dag in totaal dus). Dan nog op zoek naar gehakt wat in de aanbieding is. . . Het is wel passen en meten, maar het zou wel moeten kunnen. Ook zonder hulp van derden bedoel ik dan.
Voor 2,50 per dag 3 personen... dat vind ik te weinig. Maar zoals hierboven al aangehaald: ik heb mijn bedenkingen bij het bedrag dat werd genoemd.
pi_72019303
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 11:12 schreef DS4 het volgende:

[..]

Je beschuldigt mij keer op keer van vanalles en nog wat in dit draadje, terwijl ik niet één keer een verwijt heb gemaakt naar wie dan ook.
waar beschuldig ik jou? ik heb niets tegen jou. en ik bedoel zeker niet enkel jou in de vorige post. ik vind wel dat je een zekere toon aanslaat. en die toon ervaar ik iig als behoorlijk irritant op zijn minst. heej moussie, tis dezelfde toon als die ik tegen kom elders. beschuldigend, linguaal aggressief en aanvallend.

zullen we svp ontopic gaan ipv steeds maar elkaar aanvallen?
  woensdag 19 augustus 2009 @ 22:23:46 #101
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_72023634
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 13:36 schreef Marrije het volgende:

[..]

Een van die vrouwen had 2,50 per dag om eten van te kopen, voor haar zelf en 2 kinderen. Dat lukte omdat ze eten van de voedselbank kreeg en omdat ze wel bij familie en vrienden at. Maar de voedselbank is toch een tijdelijke hulp? Maar goed, ook zonder voedselbank redt die vrouw het wel. Het klinkt weinig en ik ga ook niet zeggen dat het een eitje is, maar toch, moet wel te doen zijn lijkt mij. Rijst kost bijna niks, en je koopt natuurlijk niet echt per dag maar tegelijk voor een paar dagen. Dus sperziebonen, een kilo voor een euro (om maar wat te noemen), daar kunnen zij al bijna 2 dagen van eten (200 gram pp, 600 gram per dag in totaal dus). Dan nog op zoek naar gehakt wat in de aanbieding is. . . Het is wel passen en meten, maar het zou wel moeten kunnen. Ook zonder hulp van derden bedoel ik dan.
Maar dat je leven lang?
  woensdag 19 augustus 2009 @ 22:26:18 #102
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_72023739
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 14:30 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, maar de gehele politiek is inmiddels het er wel over eens dat het van de zotte is dat er werk blijft liggen aan de ene kant en aan de andere kant er potentiële arbeidskrachten thuis zitten te niksen.
[..]

Dat ligt ook aan kieskeurigheid werkgevers die lijken te eisen iedereen een fitte jongen van 18 is die in zijn leven nog nooit ziek is geweest en dat ook nooooit zal worden.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 22:27:59 #103
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72023806
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 22:23 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Maar dat je leven lang?
Zou wel moeten kunnen, zeker als je alle aanbiedingen in de gaten houdt. Leuk is anders natuurlijk.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 22:31:10 #104
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72023923
quote:

[..]

[..]

Dat is wel apart. 2,50 * 30 = 75 euro. Nibud rekent voor voeding bij een eenoudergezin met 251 euro.

Dan hebben we het over een berekening op basis waarvan je alles kan betalen (incl. inventaris, dus daar heb je strikt genomen geen bijzondere bijstand voor nodig) a 1144 euro per maand.

Een moeder met twee kinderen ontvangt aan bijstand + zorgtoeslag + kindgebonden budget + kinderbijslag minimaal 1196 euro per maand (correct me if I'm wrong).

Er blijft dus zelfs 52 euro over.

Dan is mijn (denk ik terechte) vraag hoe het in godsnaam kan dat die moeder maar 75 euro te besteden heeft. Waar gaat de rest van het geld naartoe?
[..]

Voor 2,50 per dag 3 personen... dat vind ik te weinig. Maar zoals hierboven al aangehaald: ik heb mijn bedenkingen bij het bedrag dat werd genoemd.
Geen idee, de presentator vroeg hoeveel zij per dag aan eten te besteden had en dat was wat ze zei. Wat ze met de rest van het geld doet, eh, geen idee. . .geen eten kopen in elk geval Of ze doet zich zieliger voor dan ze is, kan ook.
pi_72023927
quote:
2,50 per dag voor 3 personen gaat gewoonweg niet.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 22:33:02 #106
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72023983
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 22:26 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Dat ligt ook aan kieskeurigheid werkgevers die lijken te eisen iedereen een fitte jongen van 18 is die in zijn leven nog nooit ziek is geweest en dat ook nooooit zal worden.
dat kwam ook aan de orde in die uitzending, dat er genoeg mensen nodig waren voor de bloembollen, maar dat men daar aan gaf geen bijstanders te willen omdat dat niet werkt. En zo zijn er meer werkgevers die geen mensen uit de bijstand willen aannemen omdat daar (zo werd gezegd) 'iets mis mee is'.
pi_72024031
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 22:33 schreef Marrije het volgende:

[..]

dat kwam ook aan de orde in die uitzending, dat er genoeg mensen nodig waren voor de bloembollen, maar dat men daar aan gaf geen bijstanders te willen omdat dat niet werkt. En zo zijn er meer werkgevers die geen mensen uit de bijstand willen aannemen omdat daar (zo werd gezegd) 'iets mis mee is'.
die polen kan je beter onder de duim houden (al gaat dat de laatste tijd wat minder goed). Scheelt flink als ze een mobieltje in de hand nemen en je kan gelijk 100 euro boete geven
  woensdag 19 augustus 2009 @ 22:57:36 #108
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_72024949
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 22:33 schreef Marrije het volgende:

[..]

Met sommige mensen in de bijstand is inderdaad ' wat mis' .

En dat is kennelijk reden genoeg om ze de rest van hun leven fijn buitenspel te zetten? Ik kan me daar heel erg aan storen. Ik heb ook al een verwant topic hierover in GC geopend. Liegen bij een sollicitatie

De consequenties van buitenspel staan zijn heel groot. Om dat veel mensen vinden ' dat luiheid bestraft moet worden ' is de bijstand net te weinig om te leven en te veel om dood te gaan. En dat tot aan je pensioen/AOW, wat ook niet riant zal zijn. Jippie.
pi_72026414
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 22:26 schreef Rubber_Johnny het volgende:

Kletskoek. McDonalds is hiring every day!
pi_72026454
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 22:31 schreef willempjewever het volgende:

2,50 per dag voor 3 personen gaat gewoonweg niet.
Eens dus.
pi_72026503
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 23:35 schreef DS4 het volgende:

[..]

Kletskoek. McDonalds is hiring every day!
Die zitten echt niet te wachten op een dertigjarige met handicaps.
pi_72026690
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 20:16 schreef simmu het volgende:

waar beschuldig ik jou?
Je hebt mij meermaals beschuldigd van een negatieve houding jegens uitkeringsgerechtigden, terwijl ik slechts heb aangegeven dat voedselbanken niet nodig zijn.
quote:
ik vind wel dat je een zekere toon aanslaat. en die toon ervaar ik iig als behoorlijk irritant op zijn minst. heej moussie, tis dezelfde toon als die ik tegen kom elders. beschuldigend, linguaal aggressief en aanvallend.
Hoe kom je erbij? Wijs dat nu eens aan!
quote:
zullen we svp ontopic gaan ipv steeds maar elkaar aanvallen?
Ik zou het prettiger vinden als je je onterechte beschuldiging in trekt.
pi_72026775
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 23:38 schreef MinderMutsig het volgende:

Die zitten echt niet te wachten op een dertigjarige met handicaps.
Bijstand is geen WIA. En men neemt ook ouderen aan. Althans, ik zie ze geregeld daar werken en dat zal toch geen vrijwilligerswerk zijn.

Ik vermoed dat je overigens ook met handicap daar terecht kan, maar dat terzijde.
pi_72028265
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 22:31 schreef Marrije het volgende:

[..]

Geen idee, de presentator vroeg hoeveel zij per dag aan eten te besteden had en dat was wat ze zei. Wat ze met de rest van het geld doet, eh, geen idee. . .geen eten kopen in elk geval Of ze doet zich zieliger voor dan ze is, kan ook.
duh, als ze de rest van de voedselbank krijgt lukt dat wel .. of was dat wat ze anders zou hebben per dag?

En waar het geld naar toe gaat, waarschijnlijk naar schuldeisers .. zoals gezegd, de eisen om voor die hulp in aanmerking te komen zijn vrij streng
Of het haar eigen schuld is weet je niet, misschien is het een dom mens dat achter elkaar van alles en nog wat besteld heeft bij tell sell oid, en misschien is haar enige schuld dat zij te goed was van vertrouwen, liefde maakt blind en yada yada ..
in het eerste geval is het iig positief dat zij de weg naar de hulpverlening gevonden heeft en haar schulden betaald .. als je dat laat lopen heb je binnen no time óf een paar kinderen die op straat zwerven óf die een veelvoud kosten in een of ander kindertehuis, waar ze nu al te weinig plaatsen hebben en waar bijna nooit iemand beter vandaan komt ..
het is wat dat aangaat het kiezen tussen 2 kwaden, mi, en dan kies je uiteraard het mindere kwaad.

Want idd, het is te doen met een uitkering, net, je moet zeker creatief zijn, kunnen improviseren, roeien met je lucifershoutjes .. je komt niet vooruit maar verzuipen doe je ook niet.
Maar ja, ik beschik dan ook over een redelijke intelligentie en zelfdiscipline (dacht ik, ik heb mij prioriteiten iig wel op orde en mijn keuzes maak ik bewust), en tenzij de rekeningen nog hoger worden blijf ik het wel redden, al is het balanceren op een heel dun koordje en vul je vaak het vorige gat met het volgende ..

maar ik kan me wel voorstellen dat iemand die er minder goed over nadenkt onverantwoorde risico's neemt, cru gezegd te dom is om de gevolgen te overzien .. en dat is dan mi het gros van wat er bij de voedselbank terecht komt. En zoals ik eerder al zei, de eisen zijn best streng, en op zich is het alleen maar goed dat 'zulke mensen' de weg naar de hulpverlening gevonden hebben.
pleased to meet you
pi_72028372
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 23:46 schreef DS4 het volgende:

[..]

Bijstand is geen WIA.
Dat zeg ik ook nergens?
quote:
En men neemt ook ouderen aan. Althans, ik zie ze geregeld daar werken en dat zal toch geen vrijwilligerswerk zijn.

Ik vermoed dat je overigens ook met handicap daar terecht kan, maar dat terzijde.
Ik zie er enkel 18-jarige meisjes en een enkele jongen.
pi_72032093
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 00:51 schreef MinderMutsig het volgende:

Dat zeg ik ook nergens?
Jij begint over handicaps en dat staat volledig los van in de bijstand zitten. Natuurlijk kun je ook in de bijstand zitten met een handicap, maar het is niet zinvol om met die uitzondering te gaan redeneren.
quote:
Ik zie er enkel 18-jarige meisjes en een enkele jongen.
Ik zit nogal eens op de weg en van ellende kom ik derhalve geregeld bij de diverse Macs en uiteraard zie je in het weekend ook de jongens en meisjes werken, maar doordeweeks zie je ook veel vrouwen van in de 40/50.

Wellicht dat jij alleen ergens in de binnenstad in het weekend langs komt en zodoende een vertekend beeld krijgt. MacDonalds staat nl. bekend om het aanneembeleid, waarbij echt iedereen een kans krijgt.

Dat allemaal gezegd hebbende: toen ik het had over werk wat blijft liggen had ik het niet noodzakelijk over betaalde banen. Wat ik b.v. interessant zou vinden is de mogelijkheid dat iemand in de bijstand voor zeg 25 euro per week extra (wat de eerder genoemde 50 euro over naar 150 euro over tilt, dus een aanzienlijke aanvulling) + reiskosten 4 uur per dag vereenzaamde bejaarden bezoekt. Gewoon een beetje praten, spelletje spelen, enz. Dan heb je 20 uren, die als je per bejaarde 2 uur per week pakt voor 10 bejaarden de levenskwaliteit aanzienlijk verhoogt, per bijstandsgerechtigde die dit werk wil doen. Er zijn ook bijstandsgerechtigden die vereenzamen overigens en hoe dan ook: het geeft ritme en je krijgt het gevoel weer wat voor de maatschappij te kunnen betekenen.

Ik schat dat er zo 250.000 bejaarden zijn die vereenzamen. Dan ben je met 25.000 bijstandsgerechtigden klaar. Kost ongeveer 50 mio op jaarbasis. Schijntje dus.

Dit is wat ik bedoel met werk dat blijft liggen. Onbetaalbaar als dat tegen 50 euro per uur moet. Maar op deze manier is het een win-win situatie.

En zo zijn er wel meer dingen te bedenken.
pi_72032317
Ik ben voor.
Vind wel dat je daarvoor de zogenaamde onbemiddelbare bijstandgerechtigden moet nemen. Mensen die nog wel uit de bijstand kunnen komen moeten voor die centen extra maar proberen een baan te krijgen en daar hun tijd en energie insteken.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 10:33:48 #118
3542 Gia
User under construction
pi_72032897
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 23:43 schreef DS4 het volgende:

Je hebt mij meermaals beschuldigd van een negatieve houding jegens uitkeringsgerechtigden, terwijl ik slechts heb aangegeven dat voedselbanken niet nodig zijn.

Wat vind jij dat er met de producten moet gebeuren die over de datum zijn en niet meer verkocht mogen worden? Jij vindt het beter dat die gewoon vernietigd worden? Wat is er op tegen om hiermee mensen te helpen?

Ik vind het inderdaad van de gekke dat voedselbanken eisen gaan stellen. Ze moeten het doen met hetgeen ze krijgen. Hoewel ik, heb ik al eerder gezegd, er wel voor ben dat klanten een product kunnen doneren.

Uiteraard is het ook belachelijk dat mensen in benarde situaties claimen RECHT te hebben op hulp van de voedselbank. Het is geen recht. Het is hulp die je krijgt, indien dat mogelijk is.
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 09:56 schreef DS4 het volgende:

Ik schat dat er zo 250.000 bejaarden zijn die vereenzamen. Dan ben je met 25.000 bijstandsgerechtigden klaar. Kost ongeveer 50 mio op jaarbasis. Schijntje dus.

Dit is wat ik bedoel met werk dat blijft liggen. Onbetaalbaar als dat tegen 50 euro per uur moet. Maar op deze manier is het een win-win situatie.

En zo zijn er wel meer dingen te bedenken.
Veel gemeenten stellen langdurig werkelozen ook te werk in diverse banen. Minimaal 20 uur met behoud van uitkering. Maar dat willen ze dan niet. Ze willen dan meer, want ze werken er toch voor!! Zonder te beseffen dat je normaal gesproken voor 20 uur werk geen loon hebt ter hoogte van de bijstand.

Maar ben inderdaad voor dit idee.
pi_72034193
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 10:33 schreef Gia het volgende:

Wat vind jij dat er met de producten moet gebeuren die over de datum zijn en niet meer verkocht mogen worden? Jij vindt het beter dat die gewoon vernietigd worden? Wat is er op tegen om hiermee mensen te helpen?
Niets. Ik vind ze niet nodig en ik vind ook dat ze niet nodig moeten zijn.

Je moet ook de OP goed bezien en dan zie je dat er nu bij de voedselbanken minder binnen komt. Ik vind dat een goed teken (minder overproductie vind ik een goede zaak). Het idee dat de overheid dan maar spullen aan moet leveren vind ik idioot.
quote:
Ik vind het inderdaad van de gekke dat voedselbanken eisen gaan stellen. Ze moeten het doen met hetgeen ze krijgen.
Dan zijn wij het helemaal eens.
quote:
Veel gemeenten stellen langdurig werkelozen ook te werk in diverse banen. Minimaal 20 uur met behoud van uitkering. Maar dat willen ze dan niet. Ze willen dan meer, want ze werken er toch voor!!
En een (gelukkig) klein deel noemt dat nog slavenarbeid ook. Je zou ze af en toe een draai om de oren willen geven... Maar goed. Bijstand is een recht, maar zou ook een plicht moeten inhouden, te weten: jezelf beschikbaar te stellen voor werk dat je aan kan.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 11:46:00 #120
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72034983
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 00:46 schreef moussie het volgende:

[..]

duh, als ze de rest van de voedselbank krijgt lukt dat wel .. of was dat wat ze anders zou hebben per dag?

En waar het geld naar toe gaat, waarschijnlijk naar schuldeisers .. zoals gezegd, de eisen om voor die hulp in aanmerking te komen zijn vrij streng
Of het haar eigen schuld is weet je niet, misschien is het een dom mens dat achter elkaar van alles en nog wat besteld heeft bij tell sell oid, en misschien is haar enige schuld dat zij te goed was van vertrouwen, liefde maakt blind en yada yada ..
in het eerste geval is het iig positief dat zij de weg naar de hulpverlening gevonden heeft en haar schulden betaald .. als je dat laat lopen heb je binnen no time óf een paar kinderen die op straat zwerven óf die een veelvoud kosten in een of ander kindertehuis, waar ze nu al te weinig plaatsen hebben en waar bijna nooit iemand beter vandaan komt ..
het is wat dat aangaat het kiezen tussen 2 kwaden, mi, en dan kies je uiteraard het mindere kwaad.

Want idd, het is te doen met een uitkering, net, je moet zeker creatief zijn, kunnen improviseren, roeien met je lucifershoutjes .. je komt niet vooruit maar verzuipen doe je ook niet.
Maar ja, ik beschik dan ook over een redelijke intelligentie en zelfdiscipline (dacht ik, ik heb mij prioriteiten iig wel op orde en mijn keuzes maak ik bewust), en tenzij de rekeningen nog hoger worden blijf ik het wel redden, al is het balanceren op een heel dun koordje en vul je vaak het vorige gat met het volgende ..

maar ik kan me wel voorstellen dat iemand die er minder goed over nadenkt onverantwoorde risico's neemt, cru gezegd te dom is om de gevolgen te overzien .. en dat is dan mi het gros van wat er bij de voedselbank terecht komt. En zoals ik eerder al zei, de eisen zijn best streng, en op zich is het alleen maar goed dat 'zulke mensen' de weg naar de hulpverlening gevonden hebben.
Ze was er niet erg open over (niet dat dat moet hoor), maar in dit geval was het geld maakt blind, ze verdiende steeds meer en meer tot ze op een gegeven moment kapot ging. Beetje vaag, maar goed.
Wat je zegt, je moet wel creatief zijn.
pi_72035760
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 10:33 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik vind het inderdaad van de gekke dat voedselbanken eisen gaan stellen. Ze moeten het doen met hetgeen ze krijgen. Hoewel ik, heb ik al eerder gezegd, er wel voor ben dat klanten een product kunnen doneren.
Waarom is dat van de gekke, supermarkten sparen aardig wat centen uit als ze het voedsel gewoon doorgeven, voor vernietiging moet je betalen .. feitelijk bewijzen de voedselbanken de supermarkten dus een dienst, waarom zouden zij daar geen eisen aan mogen verbinden ?
quote:
Uiteraard is het ook belachelijk dat mensen in benarde situaties claimen RECHT te hebben op hulp van de voedselbank. Het is geen recht. Het is hulp die je krijgt, indien dat mogelijk is.
Iemand die claimt recht te hebben op hulp van de voedselbank heeft duidelijk niet begrepen hoe dat werkt.
quote:
Veel gemeenten stellen langdurig werkelozen ook te werk in diverse banen. Minimaal 20 uur met behoud van uitkering. Maar dat willen ze dan niet. Ze willen dan meer, want ze werken er toch voor!! Zonder te beseffen dat je normaal gesproken voor 20 uur werk geen loon hebt ter hoogte van de bijstand.
Ik heb uiteraard geen idee hoe dat in jouw gemeente gaat, maar 'niet willen' kennen wij hier niet, je doet het of je wordt gekort. En ja, soms steekt dat, zo ben ik bvb iedere dag gemiddeld 5 uur bezig met mijn 'werk', en dan 7 dagen in de week, ik draai dus een volle werkweek van wat anders een aardig betaald baantje zou zijn.
quote:
Maar ben inderdaad voor dit idee.
Tja, vroeger kon dat dus ook, tegenwoordig moet je iedere cent opgeven en wordt van je uitkering afgetrokken, met uitzondering van de vaste reiskostenvergoeding, iets van ¤ 4 of zo per maand, dus je hoeft iig de slijtage aan je fietsbanden niet zelf te betalen.
pleased to meet you
pi_72037023
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 12:11 schreef moussie het volgende:

feitelijk bewijzen de voedselbanken de supermarkten dus een dienst, waarom zouden zij daar geen eisen aan mogen verbinden ?
Omdat de voedselbanken bestaan bij de gratie van deze producten. Eisen stellen mag op zich wel, maar ik zou als bedrijf dan zoiets hebben van "graag of niet".
quote:
Ik heb uiteraard geen idee hoe dat in jouw gemeente gaat, maar 'niet willen' kennen wij hier niet, je doet het of je wordt gekort. En ja, soms steekt dat, zo ben ik bvb iedere dag gemiddeld 5 uur bezig met mijn 'werk', en dan 7 dagen in de week, ik draai dus een volle werkweek van wat anders een aardig betaald baantje zou zijn.
Maar dat is toch geen probleem? Je krijgt nog steeds geld. Het is alleen zo dat je dat geld ook zou krijgen als er geen werk voor je is.

Het moet alleen niet zo zijn dat reguliere banen omgezet worden in goedkope arbeid via deze routing. Maar dat is een ander verhaal.
quote:
Tja, vroeger kon dat dus ook, tegenwoordig moet je iedere cent opgeven en wordt van je uitkering afgetrokken
Dat is een kwestie van de wet wijzigen.
pi_72043202
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 12:54 schreef DS4 het volgende:

[..]

Omdat de voedselbanken bestaan bij de gratie van deze producten. Eisen stellen mag op zich wel, maar ik zou als bedrijf dan zoiets hebben van "graag of niet".
Hehe, maar de supermarkt bespaart dus ook bij die deal
quote:
Maar dat is toch geen probleem? Je krijgt nog steeds geld. Het is alleen zo dat je dat geld ook zou krijgen als er geen werk voor je is.

Het moet alleen niet zo zijn dat reguliere banen omgezet worden in goedkope arbeid via deze routing. Maar dat is een ander verhaal.
En dat is dus wat er al een tijd en steeds meer zit te gebeuren, de groen-verzorging bvb, dat is dan zogenoemd niet meer te betalen voor de gemeente, dus het reguliere personeel is ontslagen en het werk wordt nu gedaan door uitkeringsgerechtigden, in het kader van 're-activering'.
quote:
Dat is een kwestie van de wet wijzigen.
Hehe, en die is niet al te lang geleden nou juist gewijzigd omdat 'men' het onverdraaglijk vond dat bijstandstrekkers er wat bij verdienden, dat maakt de afstand naar het minimumloon nog kleiner, het was niet eerlijk etc etc .. op zich heel valide argumenten
pleased to meet you
pi_72043510
quote:
En dat is dus wat er al een tijd en steeds meer zit te gebeuren, de groen-verzorging bvb, dat is dan zogenoemd niet meer te betalen voor de gemeente, dus het reguliere personeel is ontslagen en het werk wordt nu gedaan door uitkeringsgerechtigden, in het kader van 're-activering'.
klopt. sindsdien zit mijn neefje met een lichte geestelijke handicap thuis te blowen.

er is overal wel iets voor of tegen te zeggen.
pi_72043528
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 11:46 schreef Marrije het volgende:

[..]

Ze was er niet erg open over (niet dat dat moet hoor), maar in dit geval was het geld maakt blind, ze verdiende steeds meer en meer tot ze op een gegeven moment kapot ging. Beetje vaag, maar goed.
Wat je zegt, je moet wel creatief zijn.
Ik heb hier een paar uur over nagedacht, zitten vissen in mijn geheugen .. ik vermoed dat zij het slachtoffer is geworden van zo'n pyramide verkoop model, de details zijn wat wazig maar het principe is dat je product A afneemt en verkoopt en tegelijkertijd nieuwe verkopers rekruteert, en dat kan dan in het begin idd razendsnel veel geld verdienen zijn, maar omdat je de producten eerst zelf moet kopen, en naarmate je steeds meer verkopers onder je krijgt en jouw verdienste van hun prestaties afhankelijk is, kan je gigantisch het schip ingaan. Ik geloof dat deze verkoopmethode inmiddels niet meer mag btw, de pyramide gekoppeld aan een soort Tupperware verkoop
pleased to meet you
pi_72043582
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 16:09 schreef simmu het volgende:

[..]

klopt. sindsdien zit mijn neefje met een lichte geestelijke handicap thuis te blowen.

er is overal wel iets voor of tegen te zeggen.
Hij werkte daar en is ontslagen? Geef het 2 jaar, dan mag die dat werk weer doen, voor de helft van het geld ..
pleased to meet you
  donderdag 20 augustus 2009 @ 16:21:58 #127
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72043960
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 16:09 schreef moussie het volgende:

[..]

Ik heb hier een paar uur over nagedacht, zitten vissen in mijn geheugen .. ik vermoed dat zij het slachtoffer is geworden van zo'n pyramide verkoop model, de details zijn wat wazig maar het principe is dat je product A afneemt en verkoopt en tegelijkertijd nieuwe verkopers rekruteert, en dat kan dan in het begin idd razendsnel veel geld verdienen zijn, maar omdat je de producten eerst zelf moet kopen, en naarmate je steeds meer verkopers onder je krijgt en jouw verdienste van hun prestaties afhankelijk is, kan je gigantisch het schip ingaan. Ik geloof dat deze verkoopmethode inmiddels niet meer mag btw, de pyramide gekoppeld aan een soort Tupperware verkoop
Dat klinkt wel lief moet ik zeggen. Heb je het programma ook gekeken via dat linkje? Ik vond het wel interessant. Vooral die tv waarvan het nibud schijnt te zeggen dat het 400 e mag kosten.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 16:59:58 #128
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_72045385
quote:

<knip>

<knip>

Zo weinig maar.
Ik heb een rekenvoorbeeld van een echtpaar met 3 kinderen en die kwamen op iets meer dan 1800 per maand inclusief alle toeslagen.
Ik weet dat het 1 kind meer is en dat echtparen ook meer bijstand krijgen, maar ik vind het verschil erg groot.

Bron in PDF op pagina 6 met alle inkomsten en uitgaven van het gezin voor een maand.
Ik woon in Zwolle en kreeg dit krantje, net als iedereen, in de bus.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_72045481
ik bedoelde nog een andere docu die nog veel frustrerender was waarin gewoon werd gezegd dat zelfstandige ondernemers ondanks hun 80+ urige werkweek maar meer belasting moesten gaan betalen zodat dat tuig meer te besteden had.

maar deze aflevering liet het ook wel weer zien.

die boer werkte gewoon in zijn eigen bedrijf en ernaast (hebben mijn ouders ook jaren gedaan, mijn ma zelfs 3 banen op een dag plus kids).
die boer noemt voorbeelden van kennissen die failliet gaan of in een kutsituatie komen en gewoon zeggen nu ga ik werk zoeken en bam, werk.

die vvd-er had het ook goed met die polen die hier het werk doen en dat er zoveel banen vrij zijn.

maar ondertussen worden er lcd tv's van 450 euro ter beschikking gesteld terwijl je 2e hands voor 50 ook een oude goede tv hebt, waarbij een tv geen nodig ding is.

en al die uitkeringstrekkers waren dik, hadden plofkoppen en een verveelde uitdrukking en maar klagen over hoe weinig ze hadden.
overal smoesjes om niet te werken.
dat mens dat kanker had en een beroerte had volgensmij al haar lichaamsfuncties nog en die ene dikke pad van de camping kon en wou niks, zelfs niet naar camera's kijken.
overal hadden ze smoesjes en excuses voor en wouden ze werk op maat (met andere woorden niks doen en 4k per maand schoon verdienen).

die andere docu had ook dat soort parasieten, zal wel toevallig zijn

dat soort volk mogen ze van mij laten creperen, na een maand gaan ze vanzelf wel werken
pi_72045817
Doe eens je best om die docu te vinden dan flapdrol
pi_72046010
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 16:21 schreef Marrije het volgende:

[..]

Dat klinkt wel lief moet ik zeggen. Heb je het programma ook gekeken via dat linkje? Ik vond het wel interessant. Vooral die tv waarvan het nibud schijnt te zeggen dat het 400 e mag kosten.
Mijn hersens zijn een beetje stroop door de warmte denk ik .. of zat die link in het vorige topic?
pleased to meet you
pi_72046382
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 17:02 schreef swarleybarney het volgende:

en al die uitkeringstrekkers waren dik, hadden plofkoppen en een verveelde uitdrukking en maar klagen over hoe weinig ze hadden.
overal smoesjes om niet te werken.
dat mens dat kanker had en een beroerte had volgensmij al haar lichaamsfuncties nog en die ene dikke pad van de camping kon en wou niks, zelfs niet naar camera's kijken.
overal hadden ze smoesjes en excuses voor en wouden ze werk op maat (met andere woorden niks doen en 4k per maand schoon verdienen).

die andere docu had ook dat soort parasieten, zal wel toevallig zijn

dat soort volk mogen ze van mij laten creperen, na een maand gaan ze vanzelf wel werken
Tuurlijk, mensen zijn dan ook per definitie dik omdat ze teveel eten of zo ..
dat ze gewoon niet gezond zijn, dat ze daarom werk op maat moeten hebben bij een werkgever die hun aanneemt ondanks hun handicap komt blijkbaar nog niet eens bij je op .. of zou jij iemand aannemen die kanker had en een beroerte heeft gehad, en als die dan doodvalt, tja, opgeruimd staat netjes volgens jou?

Het is dat ik mensen niets slechts toe wens, maar ik moet eerlijk zeggen dat jij mij in verleiding brengt, zo'n leuke ziekte die niemand ziet maar je wel achterlaat met een arbeidshandicap waardoor geen baas je wil hebben
pleased to meet you
  donderdag 20 augustus 2009 @ 17:32:22 #133
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72046541
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 17:17 schreef moussie het volgende:

[..]

Mijn hersens zijn een beetje stroop door de warmte denk ik .. of zat die link in het vorige topic?
Mijn hersenen doen het nog prima, het linkje stond op de vorige pagina
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 01:11 schreef dddour het volgende:
http://player.omroep.nl/?aflid=8260747 bedoel je die ?
  donderdag 20 augustus 2009 @ 17:34:50 #134
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72046627
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 17:02 schreef swarleybarney het volgende:
waarbij een tv geen nodig ding is.
Mee eens, de andere dingen in het rijtje begreep ik wel, maar wat die tv daar in thuis hoort vraag ik me ook af. Wat nou lcd tv omdat niemand meer een gewone tv aanschaft? Wat dacht je van geen tv.
pi_72046712
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 17:27 schreef moussie het volgende:

[..]

Tuurlijk, mensen zijn dan ook per definitie dik omdat ze teveel eten of zo ..
dat ze gewoon niet gezond zijn, dat ze daarom werk op maat moeten hebben bij een werkgever die hun aanneemt ondanks hun handicap komt blijkbaar nog niet eens bij je op .. of zou jij iemand aannemen die kanker had en een beroerte heeft gehad, en als die dan doodvalt, tja, opgeruimd staat netjes volgens jou?

Het is dat ik mensen niets slechts toe wens, maar ik moet eerlijk zeggen dat jij mij in verleiding brengt, zo'n leuke ziekte die niemand ziet maar je wel achterlaat met een arbeidshandicap waardoor geen baas je wil hebben
mijn moeder was zwaar hartpatient, kanker gehad en meer aandoeningen.
zij gaf niet op zelfs niet toen ze onder zware medicatie zat.

het werk wat ze deed op haar leeftijd zou voor een gezonde jonger persoon nog zwaar zijn, zij deed het omdat ze werken leuk en gezond vond.
en zo ken ik veel meer mensen die niet bij de pakken neer gaan zitten.
het volk wat in die uitzendingen zit en waarvan je hoort dat ze in de bijstand zitten zijn vaak een bepaald slag volk waar ik pure minachting voor heb.

die boer die trots is op zijn eigen bedrijf en ernaast bijwerkt zie ik liever extra geld krijgen wat ze korten op die parasieten, maar goed die zijn te trots om dat aan te nemen.
pi_72046747
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 17:11 schreef dddour het volgende:
Doe eens je best om die docu te vinden dan flapdrol
ja zal zo kijken maar mijn klote laptop wil niet echt meewerken.
pi_72046887
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 17:34 schreef Marrije het volgende:

[..]

Mee eens, de andere dingen in het rijtje begreep ik wel, maar wat die tv daar in thuis hoort vraag ik me ook af. Wat nou lcd tv omdat niemand meer een gewone tv aanschaft? Wat dacht je van geen tv.
zat gewone tv's te vinden en vaak hebben die tv's van een paar jaar oud betere kwaliteit dan goedkope lcd tv's.

en er waren meer dingen:
120 euro voor een gasstel en dat zou een vann de goedkoperen zijn.
op mp vind ik ze beneden de 50 euro met gemak, maar daar zal dan wel weer wat mis mee zijn.

of dat gezeik met als je wasmachine kapot gaat en je direct een nieuwe nodig hebt.
sorry maar het is vervelend ff zonder maar je kunt ook tijdelijk met de hand wassen, is ook nog beter voor je kleren (ik was bijvoorbeeld mijn dure kleding alleen nog met de hand).
pi_72047740
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 17:37 schreef swarleybarney het volgende:

[..]

mijn moeder was zwaar hartpatient, kanker gehad en meer aandoeningen.
zij gaf niet op zelfs niet toen ze onder zware medicatie zat.

het werk wat ze deed op haar leeftijd zou voor een gezonde jonger persoon nog zwaar zijn, zij deed het omdat ze werken leuk en gezond vond.
en zo ken ik veel meer mensen die niet bij de pakken neer gaan zitten.
Dus omdat je moeder het verkiest om zichzelf kapot te werken moet iedereen dat maar doen? Jullie vonden het wel tof, als gezin, dat je zwaar zieke moeder maar door blijft ploeteren?

Daarnaast, als je een keer ziek bent en je moet een baan vinden is net even anders als wanneer je al werk hebt en ziek wordt
quote:
het volk wat in die uitzendingen zit en waarvan je hoort dat ze in de bijstand zitten zijn vaak een bepaald slag volk waar ik pure minachting voor heb.
Uiteraard zie je in zulke uitzendingen meestal 'het bepaalde slag volk'. nog lang geen reden om iedereen maar zo generaliserend voor parasiet uit te maken
quote:
die boer die trots is op zijn eigen bedrijf en ernaast bijwerkt zie ik liever extra geld krijgen wat ze korten op die parasieten, maar goed die zijn te trots om dat aan te nemen.
Je wil maar niet snappen dat er gewoon geen regulier werk is voor veel bijstandstrekkers, hé? Niemand zit te wachten op een oudere met een arbeidshandicap, zelfs niet in een regio waar wel banen zijn maar onvoldoende personeel.
pleased to meet you
  donderdag 20 augustus 2009 @ 18:15:21 #139
256436 Whiskey_Tango
Materialist tot in de kist
pi_72047786
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 18:13 schreef moussie het volgende:

[..]

Blabla..
Je betrekt het wel heel erg op jezelf ofniet?
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_72048298
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 18:13 schreef moussie het volgende:

[..]

Dus omdat je moeder het verkiest om zichzelf kapot te werken moet iedereen dat maar doen? Jullie vonden het wel tof, als gezin, dat je zwaar zieke moeder maar door blijft ploeteren?

Daarnaast, als je een keer ziek bent en je moet een baan vinden is net even anders als wanneer je al werk hebt en ziek wordt
[..]

Uiteraard zie je in zulke uitzendingen meestal 'het bepaalde slag volk'. nog lang geen reden om iedereen maar zo generaliserend voor parasiet uit te maken
[..]

Je wil maar niet snappen dat er gewoon geen regulier werk is voor veel bijstandstrekkers, hé? Niemand zit te wachten op een oudere met een arbeidshandicap, zelfs niet in een regio waar wel banen zijn maar onvoldoende personeel.
typisch dat je dat zegt...kapot werken. jij asocieerd werken meteen met iets vervelends.
mijn ouders waren arm zonder diploma's
door avondstudie en keihard werken hebben ze een luxe bestaan opghebouwd.
in het begin was het idd meer dan 100 uur per week werken gemiddeld.
weinig geld over, nauwelijks vakantie.
(ik heb ook jaren als kind geen vakantie gehad, duur speelgoed, kleding, etc, ook niet gemist, ik leef nu nog
"armoedig" en vind het wel best)

totdat mijn ouders dus binnen waren.
toen zijn ze weer voor de lol een zaak begonnen, daarna weer rusteloos thuis en weer een zaak.
in die tijd is mijn moeder vaak ziek geweest, en dan bedoel ik geen aanstelleritus zoals in die docu.

zelfs toen mijn ma 60+ was en ziek werden haar nog banen aangeboden.
ik ben dus niks anders gewend dat je gewoon doorzet.
en jou en al die andere lui hoor je alleen maar klagen en smoesjes verzinnen om niet te hoeven te werken of zielig te zijn.

en mensen die willen werken ondanks hun handicap vinden werk.
een van onze zaken is verbouwd door "zwaar gehandicapten".
mensen die met een been of een arm in de bouwsteigers staan en keihard werken en fluiten naar passerende dames

maar goed, met sommige mensen word het niks
pi_72048734
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 18:15 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Je betrekt het wel heel erg op jezelf ofniet?
Tja, al die onzinnige vergelijkingen van kosten van levensonderhoud, student in een woongemeenschap tov een ouder met kind(eren), kan ik neer leggen bij 'ze begrijpen niet dat het even anders werkt als je kinderen hebt', betweterige jeugd die (nog) geen idee heeft waarover ze eigenlijk praat.

Maar ja, als ik dan lees dat iemand die kanker heeft gehad en er boven op een beroerte voor parasiet uit wordt gemaakt, en waar haalt die het lef vandaan om werk op maat te willen, kan ik weinig anders dan het op mij persoonlijk betrekken, daarvoor ligt het te dichtbij.
pleased to meet you
pi_72049056
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 18:47 schreef moussie het volgende:

[..]

Tja, al die onzinnige vergelijkingen van kosten van levensonderhoud, student in een woongemeenschap tov een ouder met kind(eren), kan ik neer leggen bij 'ze begrijpen niet dat het even anders werkt als je kinderen hebt', betweterige jeugd die (nog) geen idee heeft waarover ze eigenlijk praat.

Maar ja, als ik dan lees dat iemand die kanker heeft gehad en er boven op een beroerte voor parasiet uit wordt gemaakt, en waar haalt die het lef vandaan om werk op maat te willen, kan ik weinig anders dan het op mij persoonlijk betrekken, daarvoor ligt het te dichtbij.
Maar Moussie, misschien komt het ook wel omdat je zo vaak afwijzend reageert als er hier suggesties gedaan worden voor bijvoorbeeld een betaalbare vakantie. Niets was in jouw ogen een goed idee. Dus ja, dat kán dan wat wrevel opwekken.

Ik geloof ook niet dat alles wat hier geschreven wordt op de persoon gericht is, maar meer meningen zijn over de bijstand an sich.
pi_72049389
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 18:32 schreef swarleybarney het volgende:

[..]

typisch dat je dat zegt...kapot werken. jij asocieerd werken meteen met iets vervelends.
mijn ouders waren arm zonder diploma's
door avondstudie en keihard werken hebben ze een luxe bestaan opghebouwd.
in het begin was het idd meer dan 100 uur per week werken gemiddeld.
weinig geld over, nauwelijks vakantie.
(ik heb ook jaren als kind geen vakantie gehad, duur speelgoed, kleding, etc, ook niet gemist, ik leef nu nog
"armoedig" en vind het wel best)

totdat mijn ouders dus binnen waren.
toen zijn ze weer voor de lol een zaak begonnen, daarna weer rusteloos thuis en weer een zaak.
in die tijd is mijn moeder vaak ziek geweest, en dan bedoel ik geen aanstelleritus zoals in die docu.

zelfs toen mijn ma 60+ was en ziek werden haar nog banen aangeboden.
ik ben dus niks anders gewend dat je gewoon doorzet.
ooh, dus toen ze nog jong en gezond was heeft ze hard gewerkt en een luxe bestaan opgebouwd, hetgeen zij deed nadat zij ziek werd was meer hobby uit verveling. Voor de rest begrijp ik dat ze in haar eigen zaak heeft gewerkt, dat is dus net even anders dan werk moeten vinden bij een werkgever.

En tja, als je daarbij een riante ervaring opbouwt als bvb boekhouder wil een bekende je idd wel huren, ook weer net iets anders dan oudere met een ziekte/handicap te moeten solliciteren

En hoe wil jij weten of iets aanstelleritus is, dat kan je zien aan de buitenkant?
quote:
en jou en al die andere lui hoor je alleen maar klagen en smoesjes verzinnen om niet te hoeven te werken of zielig te zijn.
Smoesjes .. ga toch even een pokkeneind fietsen zeg, de weg van het kastje naar de muur vertoond onderhand slijtsporen, zo vaak ben ik van hot naar her gestuurd.
En tja, misschien zou ik het anders benaderen als ik iets anders had, kom maar op met die beroerte, dan maar dood vallen .. maar de rest van mijn leven met een pijnlijke dikke arm en afhankelijk van andermans hulp voor de simpelste dingen, daar bedank ik voor ..
quote:
en mensen die willen werken ondanks hun handicap vinden werk.
een van onze zaken is verbouwd door "zwaar gehandicapten".
mensen die met een been of een arm in de bouwsteigers staan en keihard werken en fluiten naar passerende dames

maar goed, met sommige mensen word het niks
En uiteraard snap jij dat verschil niet .. een arm of been missen is een status quo situatie, de kans dat die lui in de ziektewet belanden omdat de ziekte terugkomt oid is nihil ..

als ik bvb gewoon werk zou aannemen, niet op maat voor mijn situatie, en ik heb binnen een half jaar een dikke arm, kost ik de rest van mijn leven een veelvoud van wat het nu kost.
pleased to meet you
pi_72049958
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 15:59 schreef moussie het volgende:

Hehe, maar de supermarkt bespaart dus ook bij die deal
Dat vraag ik mij af, maar het zou kunnen.
quote:
Meestal zijn dat mensen met een arbeidshandicap en prima dat op deze manier deze groep ook mee mag doen in de maatschappij.
quote:
Hehe, en die is niet al te lang geleden nou juist gewijzigd omdat 'men' het onverdraaglijk vond dat bijstandstrekkers er wat bij verdienden, dat maakt de afstand naar het minimumloon nog kleiner, het was niet eerlijk etc etc .. op zich heel valide argumenten
Ik vind dat ik betere argumenten heb. Wijzigen die wet dus.
pi_72050172
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 18:56 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Maar Moussie, misschien komt het ook wel omdat je zo vaak afwijzend reageert als er hier suggesties gedaan worden voor bijvoorbeeld een betaalbare vakantie. Niets was in jouw ogen een goed idee. Dus ja, dat kán dan wat wrevel opwekken.
Het waren dan ook reële voorstellen, met een boel randvoorwaarden, zoals het hebben van betaalbaar vervoer etc etc, die almaar buiten beschouwing werden gelaten .. volgens jullie kan je alle benodigdheden bij elkaar lenen, vervoer regel je ook effe, en dan heb je alleen nog maar de kosten voor een standplaats.
Het domme is, je kan idd veel lenen, alleen niet in de vakanties, want dan hebben ze die spullen zelf nodig, been there done that

Een studentenvakantie of met z'n tweetjes op pad met de caravan is gewoon niet te vergelijken met een vakantie met kinderen .. dat jullie dat maar niet willen begrijpen, daar kan ik ook niets aan doen.
quote:
Ik geloof ook niet dat alles wat hier geschreven wordt op de persoon gericht is, maar meer meningen zijn over de bijstand an sich.
mwah, als er iemand schrijft dat een ziek mens dat aangepast werk wil een parasiet is trek ik mij dat wel persoonlijk aan ..
pleased to meet you
pi_72050538
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 16:59 schreef DiRadical het volgende:

Zo weinig maar.
Ik heb een rekenvoorbeeld van een echtpaar met 3 kinderen en die kwamen op iets meer dan 1800 per maand inclusief alle toeslagen.
Ik weet dat het 1 kind meer is en dat echtparen ook meer bijstand krijgen, maar ik vind het verschil erg groot.

Ik reken net als Nibud de huurtoeslag niet mee, maar zie gewoon de huur minus huurtoeslag als uitgave voor wonen.

En ik rekende conservatief. De meesten krijgen inderdaad nog iets meer.
pi_72050628
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 19:23 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat vraag ik mij af, maar het zou kunnen.
Nu heb je alleen kosten vervoer naar de voedselbank, anders moet je het vernietigen ook nog betalen, die lui werkenniet gratis immers, dus ja
quote:
Meestal zijn dat mensen met een arbeidshandicap en prima dat op deze manier deze groep ook mee mag doen in de maatschappij.
Het waren al ID-banen, wat door kon stromen is doorgestroomd en de restant komt gewoon over een tijdje terug, hetzelfde werk doen voor minder geld.
quote:
Ik vind dat ik betere argumenten heb. Wijzigen die wet dus.
Ik ben het helemaal met je eens
pleased to meet you
pi_72050688
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 19:07 schreef moussie het volgende:

[..]

ooh, dus toen ze nog jong en gezond was heeft ze hard gewerkt en een luxe bestaan opgebouwd, hetgeen zij deed nadat zij ziek werd was meer hobby uit verveling. Voor de rest begrijp ik dat ze in haar eigen zaak heeft gewerkt, dat is dus net even anders dan werk moeten vinden bij een werkgever.

En tja, als je daarbij een riante ervaring opbouwt als bvb boekhouder wil een bekende je idd wel huren, ook weer net iets anders dan oudere met een ziekte/handicap te moeten solliciteren

En hoe wil jij weten of iets aanstelleritus is, dat kan je zien aan de buitenkant?
[..]

Smoesjes .. ga toch even een pokkeneind fietsen zeg, de weg van het kastje naar de muur vertoond onderhand slijtsporen, zo vaak ben ik van hot naar her gestuurd.
En tja, misschien zou ik het anders benaderen als ik iets anders had, kom maar op met die beroerte, dan maar dood vallen .. maar de rest van mijn leven met een pijnlijke dikke arm en afhankelijk van andermans hulp voor de simpelste dingen, daar bedank ik voor ..
[..]

En uiteraard snap jij dat verschil niet .. een arm of been missen is een status quo situatie, de kans dat die lui in de ziektewet belanden omdat de ziekte terugkomt oid is nihil ..

als ik bvb gewoon werk zou aannemen, niet op maat voor mijn situatie, en ik heb binnen een half jaar een dikke arm, kost ik de rest van mijn leven een veelvoud van wat het nu kost.
ja moussie, een eigen zaak komt uit de lucht vallen.
je krijgt die en hebt verder geen risico en met 40 uur per week werk ben je na 5-en vrij en en het hele weekend.
ze heeft tot haar 63ste gewerkt vanaf haar 10e ongeveer.
en dan meer dan het dubbele van wat normale mensen doen (en dat doen meer mensen die in luxe leven, maar dan word alleen de dikke porsche gezien...)
ook heeft een eigen zaak uiteraard geen flink risico.
als er een economische crisis is of er is iets verkeerd gegaan dan komt de overheid meteen met een bijstandsuitkering voor midden en klein bedrijven om ze uit nood te helpen

toen ze vennoot was werkte ze smiddags aan haar eigen zaak, dus ruwe bouw.
savonds in de gemeenschappelijke zaak en sochtends bij een ander bedrijf.
oh en ze had nog kinderen.

en werk was naast een noodzakelijk iets ook haar trots en plezier.
als ze zich verveelde kon ze ook wereldreizen gaan maken...
maar goed, daarnaast was ze ook nog een halve soort hulpverlener die voor iedereen klaar stond en niet altijd aan geld dacht.

net als die bouwvakkers accepteerde ze zaken en ging ze door, paste ze zich aan, net als die bouwvakkers en vele andere mensen.

jouw zie ik alleen klagen en niks is goed.
kijk naar het verhaal van de camping, niks was goed en je had van alles te mekkeren.

je bent gewoon een ouwe zure zeurdoos en ik denk dat er meer mensen zo denken hier in dit topic.

en ja, ik kan vrij snel zien of iemand echt wat mankeerd of niet. heerlijke eigenschap die ik heb geerft
  donderdag 20 augustus 2009 @ 20:11:06 #149
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72051775
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 19:44 schreef swarleybarney het volgende:

[..]

je krijgt die en hebt verder geen risico en met 40 uur per week werk ben je na 5-en vrij en en het hele weekend.
en dan meer dan het dubbele van wat normale mensen doen (en dat doen meer mensen die in luxe leven, maar dan word alleen de dikke porsche gezien...)
als er een economische crisis is of er is iets verkeerd gegaan dan komt de overheid meteen met een bijstandsuitkering voor midden en klein bedrijven om ze uit nood te helpen

maar goed, daarnaast was ze ook nog een halve soort hulpverlener die voor iedereen klaar stond en niet altijd aan geld dacht.

net als die bouwvakkers accepteerde ze zaken en ging ze door, paste ze zich aan, net als die bouwvakkers en vele andere mensen.

kijk naar het verhaal van de camping, niks was goed en je had van alles te mekkeren.

je bent gewoon een ouwe zure zeurdoos en ik denk dat er meer mensen zo denken hier in dit topic.

en ja, ik kan vrij snel zien of iemand echt wat mankeerd of niet. heerlijke eigenschap die ik heb geerft
Het is ook zo dat twee mensen dezelfde ziekte / handicap kunnen hebben en dat de één dan bij de pakken neer gaat zitten 'ik kan niks' en dat de ander maar door gaat 'alles eruit halen wat erin zit'. En dan heb ik het niet alleen over hoe sterk je mentaal bent en wat je aan kunt, maar ook wat je aan wilt kunnen. En op zich zou het mij om het even zijn, als het de overheid maar geen geld kost, maar dat is wel het geval dus val je over mensen waarvan je denkt dat ze zich mentaal zwakker voordoen dan ze zijn, zoals de 'maar ik heb zo weer een burn out en ben ik psychisch helemaal kapot' verhalen. Ze zullen er tussen zitten die waar zijn, maar er is altijd een groep die zich er makkelijk van af maakt.
pi_72051785
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 19:44 schreef swarleybarney het volgende:

[..]

Nou petje af voor je moeder dan, een uitzonderlijke vrouw ..
Maar ik begrijp uit je verhaal ook dat zij al wat ouder is, van voor/tijdens de oorlog, je snapt toch hopelijk wel dat de wereld toen nog iets anders uitzag, minder regelgeving etc?
quote:
Als mensen mij willen gaan voorrekenen wat het hun kost en eventjes totaal negeren dat ik dan voor meer personen alles moet betalen, of al een auto'tje op stal hebben staan er er een caravan bij krijgen en daarmee kan je ooh zo leuk op pad, ja, dan vraag ik me af, waar tf heb je het over .. ik moet alles in mijn eentje betalen en ik heb geen auto en hoe ik op centen moeten beknibbelen weet ik heus wel .. dus ja, dan zit ik te mekkeen, niet omdat het niet goed is maar omdat je appels met peren vergelijkt.
quote:

aah, dus jij weet het beter dan het hele leger specialisten dat stuk voor stuk tot de conclusie is gekomen dat je wel wat mankeert ..
pleased to meet you
  donderdag 20 augustus 2009 @ 20:15:45 #151
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72052015
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 20:11 schreef moussie het volgende:

aah, dus jij weet het beter dan het hele leger specialisten dat stuk voor stuk tot de conclusie is gekomen dat je wel wat mankeert ..
Waarom moet iemand die volledig is afgekeurd 8 keer terug komen voor eenzelfde controle? Is dat om de herkeuringsartsen van werk te voorzien? Of is dat omdat de kans bestaat dat iemand toch hersteld is oid? Ik weet het niet hoor, ik vraag het me af. In die docu zat eenvrouw die vertelde dat ze 8 x opnieuw moest komen opdraven. Ze had een zware rugoperatie gehad en volledig afgekeurd. Ze klaagde dat ze elke keer weer bloot moest voor de keuring met telkens een vreemde man. Ik ben de eerste om te zeggen dat dat vervelend is, en wat mij betreft moet dat door een vrouw gedaan worden, maar dan nóg. Duh, mag je minstens 1 x per jaar herkeurd worden? Lijkt me niet teveel gevraagd.
pi_72053004
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 19:42 schreef moussie het volgende:

Nu heb je alleen kosten vervoer naar de voedselbank, anders moet je het vernietigen ook nog betalen, die lui werkenniet gratis immers, dus ja
Ik ga er vanuit dat je nu moet sorteren wat nog naar de voedselbank kan en wat hoe dan ook vernietigd moet worden.
quote:
Het waren al ID-banen, wat door kon stromen is doorgestroomd en de restant komt gewoon over een tijdje terug, hetzelfde werk doen voor minder geld.
Als de overheid zich hier schuldig aan maakt vind ik dat onbeschoft. Dat zou niet moeten gebeuren.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 21:23:56 #153
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_72054622
quote:

[..]

Ik ben het dit keer roerend met je eens moussie!
  † In Memoriam † donderdag 20 augustus 2009 @ 21:25:15 #154
137949 Disana
pi_72054658
quote:

[..]

Dat begrijp ik niet. Jij hebt toch alleen maar last van een arm?
pi_72055879
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 20:15 schreef Marrije het volgende:

[..]

Waarom moet iemand die volledig is afgekeurd 8 keer terug komen voor eenzelfde controle? Is dat om de herkeuringsartsen van werk te voorzien? Of is dat omdat de kans bestaat dat iemand toch hersteld is oid? Ik weet het niet hoor, ik vraag het me af. In die docu zat eenvrouw die vertelde dat ze 8 x opnieuw moest komen opdraven. Ze had een zware rugoperatie gehad en volledig afgekeurd. Ze klaagde dat ze elke keer weer bloot moest voor de keuring met telkens een vreemde man. Ik ben de eerste om te zeggen dat dat vervelend is, en wat mij betreft moet dat door een vrouw gedaan worden, maar dan nóg. Duh, mag je minstens 1 x per jaar herkeurd worden? Lijkt me niet teveel gevraagd.
Omdat de criteria om de haverklap veranderen .. ik ken iemand die er nu slechter aan toe is dan tijdens de eerste keuring toen die voor 100% werd afgekeurd, die is nu voor 80% goedgekeurd.
pleased to meet you
pi_72055966
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 21:25 schreef Disana het volgende:

[..]

Daarom zeg ik ook dat Moussie zich dat niet allemaal aan moet trekken en niet moet denken dat alles tegen haar persoonlijk bedoeld is.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 22:04:55 #157
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72056140
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 21:57 schreef moussie het volgende:

[..]

Omdat de criteria om de haverklap veranderen .. ik ken iemand die er nu slechter aan toe is dan tijdens de eerste keuring toen die voor 100% werd afgekeurd, die is nu voor 80% goedgekeurd.
En zijn ze dan eerst te mild geweest of nu te streng?
pi_72056335
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 20:40 schreef DS4 het volgende:
Ik ga er vanuit dat je nu moet sorteren wat nog naar de voedselbank kan en wat hoe dan ook vernietigd moet worden.
Daar had ik niet aan gedacht. Ik kan me wat dat aangaat alleen beroepen op een artikel dat ik geruime tijd geleden ergens las, dacht in de consumentengids, waarin dus vermeld werd dat het naast tegengaan van verspilling ook nog eens kostenbesparend was voor de supermarkten.. uiteraard weet ik niet of en in hoeverre die situatie verandert is
quote:
Als de overheid zich hier schuldig aan maakt vind ik dat onbeschoft. Dat zou niet moeten gebeuren.
tja, en toch gebeurt het, de subsidie vervalt, wie niet door kon stromen gaat gewoon terug in de uitkering en mag als uitkeringstrekker door gaan schoffelen ..
pleased to meet you
pi_72056561
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 21:25 schreef Disana het volgende:

[..]

Diegene die kanker had en een beroerte was die dame die iets-barney op TV had gezien, ik heb kanker gehad en als gevolg daarvan een rechterarm die ik niet meer normaal mag belasten, op straffe van de rest van mijn leven een dikke pijnlijke arm in een steunkous etc
pleased to meet you
pi_72057101
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 22:04 schreef Marrije het volgende:

[..]

En zijn ze dan eerst te mild geweest of nu te streng?
Heel vroeger, zo omstreeks 1975, waren ze te mild, toen met die werkeloosheid ten gevolge van de oliecrisis werden mensen letterlijk gedumpt in de WAO, maar die regels zijn in de loop der tijd constant aangescherpt.
Maar als het het op de wat kortere termijn bekijkt, laten we zeggen 10 jaar, (zoals in het geval dat ik noemde), dan wordt dat heel erg zuur. Je wordt ziek en je wordt afgekeurd, voor 100%, dus een kans om je baantje weer op te pakken zit er niet in .. en geloof me, dat wou diegene wel, en met wat kleine aanpassingen zou dat ook gelukt zijn .. en nu,10 jaar later en tijdens de zoveelste ronde bestanden uitdunnen (aka 'niet uit ons potje'), en lichamelijk een stuk slechter aan toe dan toen, is het ineens voor 80% goed .. diegene zit in een 'goede' fase van de ziekte atm
pleased to meet you
pi_72057564
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 22:09 schreef moussie het volgende:

tja, en toch gebeurt het
De overheid is vaak onfatsoenlijk, dus ik geloof het wel, maar constateer ook dat ik weet dat in veel gemeentes het niet zo gaat.
  † In Memoriam † donderdag 20 augustus 2009 @ 22:45:21 #162
137949 Disana
pi_72057679
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 22:15 schreef moussie het volgende:

[..]

Diegene die kanker had en een beroerte was die dame die iets-barney op TV had gezien, ik heb kanker gehad en als gevolg daarvan een rechterarm die ik niet meer normaal mag belasten, op straffe van de rest van mijn leven een dikke pijnlijke arm in een steunkous etc
Ah okay, duidelijk.

Mensen oordelen soms te hard en te gemakkelijk.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 01:50:27 #163
3542 Gia
User under construction
pi_72062089
Sowieso vind ik niet dat je kan stellen dat "mijn moeder heeft met een arbeidshandicap een eigen zaak gehad, dus dan moeten andere arbeidsgehandicapten dat ook kunnen"

De meeste hebben nu eenmaal niet de know how of the guts om zoiets aan te pakken of op te zetten. Dus dan ben je afhankelijk van een werkgever. Als je dan tijdens een sollicitatiegesprek aangeeft waar jouw zwakke punten liggen, dan kun je het al meteen vergeten.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 09:02:09 #164
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72063597
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 22:28 schreef moussie het volgende:

[..]

Heel vroeger, zo omstreeks 1975, waren ze te mild, toen met die werkeloosheid ten gevolge van de oliecrisis werden mensen letterlijk gedumpt in de WAO, maar die regels zijn in de loop der tijd constant aangescherpt.
Maar als het het op de wat kortere termijn bekijkt, laten we zeggen 10 jaar, (zoals in het geval dat ik noemde), dan wordt dat heel erg zuur. Je wordt ziek en je wordt afgekeurd, voor 100%, dus een kans om je baantje weer op te pakken zit er niet in .. en geloof me, dat wou diegene wel, en met wat kleine aanpassingen zou dat ook gelukt zijn .. en nu,10 jaar later en tijdens de zoveelste ronde bestanden uitdunnen (aka 'niet uit ons potje'), en lichamelijk een stuk slechter aan toe dan toen, is het ineens voor 80% goed .. diegene zit in een 'goede' fase van de ziekte atm
Maar het kan inmiddels dan ook zo zijn dat een en ander is aangepast, dat er meer mogelijkheden zijn gecreeerd, waardoor er zelfs voor iemand die meer beperkt is dan 10 jaar terug tóch meer mogelijk is. Al lijkt me van 100% afgekeurd naar 80% goed wel wat veel van het goede als iemand er alleen maar op achteruit is gegaan. Die verhouding klinkt wat scheef.
pi_72064141
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 09:02 schreef Marrije het volgende:

Al lijkt me van 100% afgekeurd naar 80% goed wel wat veel van het goede als iemand er alleen maar op achteruit is gegaan.
O zich klinkt dat vreemd, maar ik ken uit mijn nabije omgeving iemand die 100% is afgekeurd (recent nog), die zonder meer kan werken. Die zou dus 100% goedgekeurd moeten worden. Sommige artsen zijn nu eenmaal makkelijker dan anderen en het zou mij verbazen als die dame niet tzt 100% wordt goedgekeurd.

Daarmee wil ik niet zeggen dat er niet ook mensen onterecht goedgekeurd worden, maar meer dat er een hoop fout gaat en onterecht 100% afgekeurd worden ook thans nog voor komt.
pi_72066547
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 09:38 schreef DS4 het volgende:

[..]

O zich klinkt dat vreemd, maar ik ken uit mijn nabije omgeving iemand die 100% is afgekeurd (recent nog), die zonder meer kan werken. Die zou dus 100% goedgekeurd moeten worden. Sommige artsen zijn nu eenmaal makkelijker dan anderen en het zou mij verbazen als die dame niet tzt 100% wordt goedgekeurd.

Daarmee wil ik niet zeggen dat er niet ook mensen onterecht goedgekeurd worden, maar meer dat er een hoop fout gaat en onterecht 100% afgekeurd worden ook thans nog voor komt.
Dat aspect heb je idd ook nog, dat je (on)geschiktheid afhankelijk is van de arts die je controleert .. bij de verhalen die ik daarover gehoord heb in de loop der tijden vroeg ik mij vaker dan eens af of iedere arts een stapel dossiers krijgt met de opdracht zoveel procent uit die stapel uit de WAO te krijgen .. net zoiets als de quota van de bonnenschrijvende agent
pleased to meet you
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 12:47:15 #167
3542 Gia
User under construction
pi_72068410
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 09:38 schreef DS4 het volgende:

[..]

Waarop basseer jij dat die dame 100 % goedgekeurd zou moeten worden? Jij bent volledig op de hoogte van haar problemen? Jij weet ook precies waarop ze is afgekeurd?
Ik ben ook 100 % afgekeurd en je kunt aan mij, aan de buitenkant niets zien. Voor de buitenwereld komt het over dat mij niks mankeert. Toch ben ik vanwege puur fysieke redenen afgekeurd.
quote:
Ik denk dat dat wel meevalt. Je kunt niet altijd aan iemand zien dat hij/zij niet in staat is om te werken. Waarom meen jij het beter te weten dan de UWV artsen.

En nee, ik ga niet uitleggen wat mij fysieke problemen precies zijn.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:50:17 #168
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_72079175
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 01:50 schreef Gia het volgende:
Sowieso vind ik niet dat je kan stellen dat "mijn moeder heeft met een arbeidshandicap een eigen zaak gehad, dus dan moeten andere arbeidsgehandicapten dat ook kunnen"

De meeste hebben nu eenmaal niet de know how of the guts om zoiets aan te pakken of op te zetten. Dus dan ben je afhankelijk van een werkgever. Als je dan tijdens een sollicitatiegesprek aangeeft waar jouw zwakke punten liggen, dan kun je het al meteen vergeten.
Ik krijg ook altijd jeuk van dit soort argumentering idd.

Klinkt een beetje van ' ja Stephen Hawking heeft ook werk. Alles wat je hoeft te doen is een genie te zijn'

Gehandicapten verschillen net als gewone mensen enorm in creativiteit, intelligentie, sociale vaardigheden enz enz.. En net als bij gewone mensen zullen ook de meeste gehandicapten gemiddeld goed zijn.

Als je met zo' n voorbeeld komt zeg je dat gehandicapten buitengewoon moeten zijn om te krijgen wat voor de rest van NL heel gewoon is, namelijk betaald werk.

Ik las een paar weken geleden over zwarten in Amerika. Iemand stelde dat de emancipatie pas compleet was als zwarten net zo middelmatig mochten zijn als blanken. Vond ik wel een goeie.

We nemen uitkeringstrekkers graag onder vuur over hun ' kan niet'-mentaliteit. Maar zij zij maar de helft van het probleem. De andere helft, de werkgevers, die geen zin hebben om wat aanpassingen te doen blijven nagenoeg buiten schot.

Laten we die ook maar eens aanspreken op hun ' kan niet' -mentaliteit
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:55:16 #169
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72079325
Swarleybarney heeft een ander voorbeeld gehad en voor hem is dat blijkbaar de norm, is op zich ook wel weer te begrijpen.
pi_72081374
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 19:55 schreef Marrije het volgende:
Swarleybarney heeft een ander voorbeeld gehad en voor hem is dat blijkbaar de norm, is op zich ook wel weer te begrijpen.
Als het de norm is die hij voor zichzelf wil aanleggen, prima, maar om nou iemand die het verkiest niet dood neer te vallen, of die (zoals ik) voorzichtiger is met het nemen van risico's die zwaarwegende gevolgen kunnen hebben voor parasiet uit te maken, waar slaat dat op?

Denk er eens over na, de rest van je leven een pijnlijke en dikke arm in een steunkous, en die mag je dan helemaal niet meer belasten, dat leuke vooruitzicht heb ik iedere keer als ik het risico neem, jaar-in-jaar-uit pijn en afhankelijkheid. Niet luisteren naar mijn lichaam en toch dat laatste stukje 'whatever' nog even doen .. de ene keer gaat het goed, de volgende keer zit ik uren achter elkaar langzaam in mijn stressballetje te knijpen om de afvoer van de verzuring etc een beetje te helpen. Ik heb het op de harde manier geleerd en ben vaker dan eens door het oogje van de naald gekropen, ben ik een parasiet als ik dit risico wil beperken?
pleased to meet you
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 21:20:31 #171
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72081767
Rustig maar mouse
pi_72082423
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 20:11 schreef moussie het volgende:
Als mensen mij willen gaan voorrekenen wat het hun kost en eventjes totaal negeren dat ik dan voor meer personen alles moet betalen, of al een auto'tje op stal hebben staan er er een caravan bij krijgen en daarmee kan je ooh zo leuk op pad, ja, dan vraag ik me af, waar tf heb je het over .. ik moet alles in mijn eentje betalen en ik heb geen auto en hoe ik op centen moeten beknibbelen weet ik heus wel .. dus ja, dan zit ik te mekkeen, niet omdat het niet goed is maar omdat je appels met peren vergelijkt.
Je bent bij deze uitgenodigd om een weekje of twee, wat jij wilt, gebruik te maken van mijn kleine zelf opgeknapte caravan. Wil hem ook nog wel parkeren voor je ergens in de buurt op een camping (ik woon op de grens Groningen/Friesland/Drenthe).

Ja dat is een serieus aanbod.
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 20:15 schreef Marrije het volgende:
Ze klaagde dat ze elke keer weer bloot moest voor de keuring met telkens een vreemde man. Ik ben de eerste om te zeggen dat dat vervelend is, en wat mij betreft moet dat door een vrouw gedaan worden, maar dan nóg.
Die 'vreemde man' is gewoon een arts. Je hoeft je heus niet uit te kleden voor een willekeurige arbeidsdeskundige.

[ Bericht 1% gewijzigd door MinderMutsig op 21-08-2009 21:49:09 (Splaakgeblekje volgens mij :')) ]
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 21:40:56 #173
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_72082516
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 21:38 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Je bent bij deze uitgenodigd om een weekje of twee, wat jij wilt, gebruik te maken van mijn kleine zelf opgeknapte caravan. Wil hem ook nog wel ergens parkeren voor je ergens in de buurt (ik woon op de grens Groningen/Friesland/Drenthe) op een camping parkeren.

[..]

Die 'vreemde man' is gewoon een arts. Je hoeft je heus niet uit te kleden voor een willekeurige arbeidsdeskundige.
pi_72082535
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 21:20 schreef Marrije het volgende:
Rustig maar mouse
Hehe, iemand vroeg eerder in dit topic of ik zo negatief in het leven sta .. nee, ondanks alles niet ..

Het is alleen sommig commentaar, die vooroordelen, die onzinnige vergelijkingen .. en dat allemaal gebaseerd op een vrij beperkt aantal personen, het stereotype, het kijkcijferkanon.
pleased to meet you
pi_72082624
quote:

Stel je eens voor dat dat soort ontmoedigingsbeleid niet zou worden gevoerd bij de voedselbanken en uitkeringsinstanties. Moet er niet aan denken, loonstrooktechnisch, zeg maar
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 21:49:00 #176
3542 Gia
User under construction
pi_72082765
quote:

Je bent bij deze uitgenodigd om een weekje of twee, wat jij wilt, gebruik te maken van mijn kleine zelf opgeknapte caravan. Wil hem ook nog wel ergens parkeren voor je ergens in de buurt (ik woon op de grens Groningen/Friesland/Drenthe) op een camping parkeren.

Wat ontzettend lief van je. Doen moussie, lekker effe eruit!
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 22:03:15 #177
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72083208
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 21:41 schreef moussie het volgende:

[..]

Hehe, iemand vroeg eerder in dit topic of ik zo negatief in het leven sta .. nee, ondanks alles niet ..

Het is alleen sommig commentaar, die vooroordelen, die onzinnige vergelijkingen .. en dat allemaal gebaseerd op een vrij beperkt aantal personen, het stereotype, het kijkcijferkanon.
Ik begrijp ook wel dat het je raakt, maar denk goed om jezelf en probeer eea langs je heen te laten gaan
pi_72083242
quote:

[..]

Hier ben ik even helemaal stil van .. bedankt

Als ik nu het geld had .. helaas heb ik op dit moment amper een nagel om mijn behind mee te krabben .. kids en hun stunts, en deze laatste was een stuk prijziger dan een gat in een spijkerbroek of een nieuw paar schoenen, betalingsafspraak dus .. maar als ik er volgend jaar op terug mag komen, graag, heel graag ..
pleased to meet you
pi_72083466
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 22:04 schreef moussie het volgende:

[..]

Hier ben ik even helemaal stil van .. bedankt

Als ik nu het geld had .. helaas heb ik op dit moment amper een nagel om mijn behind mee te krabben .. kids en hun stunts, en deze laatste was een stuk prijziger dan een gat in een spijkerbroek of een nieuw paar schoenen, betalingsafspraak dus .. maar als ik er volgend jaar op terug mag komen, graag, heel graag ..
Prima.
Wel echt doen dan. Ik heb een geheugen als een zeef dus ik denk er zelf waarschijnlijk niet aan om je dan nog eens te vragen.
pi_72083606
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 22:11 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Prima.
Wel echt doen dan. Ik heb een geheugen als een zeef dus ik denk er zelf waarschijnlijk niet aan om je dan nog eens te vragen.
Hihi .. je denkt toch niet dat ik dit vergeet
pleased to meet you
pi_72083822
Je kan ook in de winter gaan, er zit een kachel in.

Maar je hoeft dan alleen kleding mee te nemen. Borden, bestek, pannen, gas, stoelen, tafel e.d. zit er allemaal standaard in en als je wilt ook beddengoed en handdoeken. (Liggen er standaard in maar ik kan me voorstellen als je liever je eigen gebruikt )
pi_72084194
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 22:23 schreef MinderMutsig het volgende:

Maar je hoeft dan alleen kleding mee te nemen. Borden, bestek, pannen, gas, stoelen, tafel e.d. zit er allemaal standaard in en als je wilt ook beddengoed en handdoeken. (Liggen er standaard in maar ik kan me voorstellen als je liever je eigen gebruikt )
Kijk, als iedereen nu zoiets voor een ander overheeft, zou de wereld er een stuk leuker uitzien.
Super dit!
pi_72087743
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 22:23 schreef MinderMutsig het volgende:

Poeh, en toen was Fok! ineens niet meer te bereiken

Ik zit normaal gesproken niet zo snel om woorden verlegen, maar hiervan, echt waar, een waterval van woorden in mijn hoofd, maar formuleren en uit mijn toetsenbord krijgen, alles wat ik tik lijkt cheesy en een slap aftreksel van wat ik echt wil zeggen .. dus ik hou het maar bij een simpel bedankt.

En ja, in de winter zou ik ook leuk vinden, eindelijk weer eens diepe sneeuw die langer dan een dag blijft liggen Maar deze winter wordt dat dus niets, ik zit nou aan die betalingsafspraak cq heel krap in de centjes .. en zoals ik eerder al zei, met wat mazzel wordt hetgeen ik nu doe een betaalde baan, dat hangt af van de ontwikkelingen de komende maanden dus daar moet ik wel met mijn snufferd bovenop blijven zitten.
pleased to meet you
pi_72087771
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 23:41 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Kijk, als iedereen nu zoiets voor een ander overheeft, zou de wereld er een stuk leuker uitzien.
Super dit!
Amen to that .. een verademing in een wereld met mensen die steeds egoďstischer en op zichzelf gericht lijken te worden.
pleased to meet you
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 10:54:14 #185
256436 Whiskey_Tango
pi_72087844
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 10:48 schreef moussie het volgende:

[..]

Amen to that .. een verademing in een wereld met mensen die steeds egoďstischer en op zichzelf gericht lijken te worden.
Nogal wiedes, het leed en plezier van een ander wordt je niet wijs van.
Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy.
- W. Churchill
pi_72088233
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 12:47 schreef Gia het volgende:

Waarop basseer jij dat die dame 100 % goedgekeurd zou moeten worden? Jij bent volledig op de hoogte van haar problemen? Jij weet ook precies waarop ze is afgekeurd?
Ja. Voor jouw begrip: ze heeft ong. 10 jaar geleden kanker gediagnostiseerd gekregen en is behandeld en sindsdien is ze genezen en bij controles steeds niets aan de hand. Ze is bijzonder actief met allerhande zaken, waaronder zaken die voorheen haar werkzaamheden waren.
quote:
Ik ben ook 100 % afgekeurd en je kunt aan mij, aan de buitenkant niets zien. Voor de buitenwereld komt het over dat mij niks mankeert. Toch ben ik vanwege puur fysieke redenen afgekeurd.
Maar goed, het gaat niet over jou.

Ik ken overigens nog een voorbeeld. Oud buurman. 100% afgekeurd wegens zijn rug. Postbode. Bezorgt op naam van zijn dochter folder (...) en werkte in zijn tuin met machines die ik met mijn rug nooit, maar dan ook nooit kan bedienen zonder weken horizontaal te moeten.

Soms kun je iets WEL beoordelen....
quote:
Ik denk dat dat wel meevalt. Je kunt niet altijd aan iemand zien dat hij/zij niet in staat is om te werken. Waarom meen jij het beter te weten dan de UWV artsen.
Zie boven. Anders hoor ik wel waarom je geen post kan bezorgen en wel folders.
quote:
En nee, ik ga niet uitleggen wat mij fysieke problemen precies zijn.
Is ook helemaal niet relevant momenteel. Maar waarom is het geheim en breng je het toch in?
pi_72088309
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 22:04 schreef moussie het volgende:

Als ik nu het geld had ..
Als het op een beetje stageld stuk loopt ben ik best bereid om dit leuke initiatief te steunen...
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 11:29:05 #188
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72088420
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 11:20 schreef DS4 het volgende:

[..]
Ha! Die weet ik!! Omdat post bezorgen tegenwoordig onder tijdsdruk gaat (wat ik eens las op Fok!), en bij folders bezorgen kun je meer pauzes nemen.
Denk ik

Maar ik ben met je eens hoor, soms kun je wel oordelen.
  † In Memoriam † zaterdag 22 augustus 2009 @ 11:52:21 #189
137949 Disana
pi_72088896
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 10:54 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Nogal wiedes, het leed en plezier van een ander wordt je niet wijs van.
Denk je dat echt? Delen van lief en leed kan heel veel warmte en voldoening geven.
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 11:54:16 #190
256436 Whiskey_Tango
pi_72088928
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 11:52 schreef Disana het volgende:

[..]

Denk je dat echt? Delen van lief en leed kan heel veel warmte en voldoening geven.
Met bekenden ja, maar je zal mij niet zien collecteren of gul geven. Out of sight is out of mind, ik ga niet werken om een of andere <Insert arm persoon> te onderhouden.
- W. Churchill
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 11:58:53 #191
3542 Gia
User under construction
pi_72088999
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 11:20 schreef DS4 het volgende:

Soms kun je klachten hebben waarmee je wel van alles kan, maar niet altijd. Je kunt dan voor een werkgever niet aan verplichtingen voldoen op het tijdstip dat hij dat wil.
Folders bezorgen voor een dochter, kan die man doen op het moment dat het hem uitkomt en zijn rug dat toelaat. Zo ook met huishoudelijke werkzaamheden. Als postbode werken houdt in dat je vaste werktijden hebt.

Ik ben ook redelijk actief met bepaalde zaken. Ik zing in een koor, ben volgende week (wel met hulp) leidster van een groepje kinderen voor een leuke week, doe dagelijks boodschappen, doe zelf mijn huishouden enz..... Zat mensen die vinden dat ik dan dus ook wel kan werken.

Maar net als moussie heb ik klachten die onverwacht op kunnen spelen. Al het bovenstaande kan ik dan niet doen. Zou ik werk hebben, dan zou ik dus regelmatig plotseling naar huis moeten, telefoontjes af moeten breken of me ziek moeten melden. Ik kan ook niet beloven dat ik 's morgens op een vast tijdstip aanwezig ben.
  † In Memoriam † zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:02:26 #192
137949 Disana
pi_72089066
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 11:54 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Met bekenden ja, maar je zal mij niet zien collecteren of gul geven. Out of sight is out of mind, ik ga niet werken om een of andere <Insert arm persoon> te onderhouden.
Solidariteit is jou vreemd? En empathie?

Ik heb zelf met liefde gegeven voor de asielactie en de asiel-vlooienmarkt actie op Fok. Dat deed ik omdat ik gevoel heb voor de beestjes die geen kans meer maken. Bovendien was het leuk om dat met anderen te doen, het geeft een plezierig gevoel samen met iets goeds bezig te zijn.

Maar dat ken jij dus niet?
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:05:13 #193
256436 Whiskey_Tango
pi_72089122
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:02 schreef Disana het volgende:

[..]

Solidariteit is jou vreemd? En empathie?

Ik heb zelf met liefde gegeven voor de asielactie en de asiel-vlooienmarkt actie op Fok. Dat deed ik omdat ik gevoel heb voor de beestjes die geen kans meer maken. Bovendien was het leuk om dat met anderen te doen, het geeft een plezierig gevoel samen met iets goeds bezig te zijn.

Maar dat ken jij dus niet?
Nouja iets genuanceerder, ik kan heel solidair en meelevend zijn, maar geld geven zou me te ver gaan. Dus ja ik vind het zielig voor de beestjes die geen kans meer maken, maar ik ga er ook geen geld aan geven. Simpelweg omdat ik leuke dingen van dat geld kan doen, en deze beestjes nooit van z'n leven tegen zal komen.

Dus of ik het ken, jawel, maar niet op de manier die jij beschrijft.
- W. Churchill
  † In Memoriam † zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:08:51 #194
137949 Disana
pi_72089187
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:05 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Nouja iets genuanceerder, ik kan heel solidair en meelevend zijn, maar geld geven zou me te ver gaan. Dus ja ik vind het zielig voor de beestjes die geen kans meer maken, maar ik ga er ook geen geld aan geven. Simpelweg omdat ik leuke dingen van dat geld kan doen, en deze beestjes nooit van z'n leven tegen zal komen.

Dus of ik het ken, jawel, maar niet op de manier die jij beschrijft.
Ik begrijp dus dat jij alles dat jouw zelfgerichte levenswijze zou kunnen hinderen, buitensluit. Want die beestjes, om bij het voorbeeld te blijven, kun je allemaal stuk voor stuk op de site zien met hun verhaal erbij, en zo gaan ze voor je leven. Jij zult daar dus nooit gaan kijken om te verhinderen dat ze voor je gaan leven.
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:10:08 #195
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_72089204
Ik vind solidariteit een naar woord, zeker op de manier zoals het tegenwoordig gebruikt wordt.
Ik heb ook gedoneerd in de asielactie, en met dit initatief wil ik ook wat gaan doen. Maar als het astmafonds aanbelt voor een donatie dan geef ik niet thuis.
DeviantArt
  † In Memoriam † zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:14:29 #196
137949 Disana
pi_72089287
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:10 schreef Hukkie het volgende:
Ik vind solidariteit een naar woord, zeker op de manier zoals het tegenwoordig gebruikt wordt.
Ik heb ook gedoneerd in de asielactie, en met dit initatief wil ik ook wat gaan doen. Maar als het astmafonds aanbelt voor een donatie dan geef ik niet thuis.
Waarom is het een fout woord, en wat vind jij een beter woord?

Microkredieten zijn fantastisch want praktisch. Je weet waar het geld terechtkomt en er wordt iets concreets mee gedaan zodat de gebruikers er ook direct en wezenlijk op vooruit gaan.

Natuurlijk maak je vanuit je eigen aard en affiniteit keuzes in waarbij je betrokken wilt zijn. De wereld kunnen we niet redden.
pi_72089520
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 11:24 schreef DS4 het volgende:

[..]

Als het op een beetje stageld stuk loopt ben ik best bereid om dit leuke initiatief te steunen...
Wauw, nog zo'n lieverd .. ik krijg er helemaal een brok in me keel van ..

Maar dat was dus mijn eerste spontane reactie, atm geen geld dankzij weer zo'n leuke stunt van de lieve kindertjes waardoor ik aan handen en voeten gebonden ben .. toen ik weer iets nuchterder begon na te denken kwam ook die evtle baan om de hoek kijken, en dat is voor mij toch wel prio 1, al zit ik te snakken naar een behangwissel, dat gaat even voor.

En met standgeld en benzine voor MinderMutsig lukt het tzt wel denk ik .. het potje voor het kleingeld staat al klaar en de eerste paar munten zitten er al in .. met dat vooruitzicht vind ik vast nog iets om op te beknibbelen, geen koffie 's ochtends maar thee bvb, toch al gauw iets van ¤ 2 per week
pleased to meet you
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:27:54 #198
256436 Whiskey_Tango
pi_72089529
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:08 schreef Disana het volgende:

[..]

Ik begrijp dus dat jij alles dat jouw zelfgerichte levenswijze zou kunnen hinderen, buitensluit. Want die beestjes, om bij het voorbeeld te blijven, kun je allemaal stuk voor stuk op de site zien met hun verhaal erbij, en zo gaan ze voor je leven. Jij zult daar dus nooit gaan kijken om te verhinderen dat ze voor je gaan leven.
Buitensluiten is een groot woord, ik denk er wel aan maar het kan me weinig bekommeren als je dat bedoeld. Mijn gedachtengang is gewoon waarom zou ik geld geven aan iets waar ik zelf nooit baat bij zou hebben op materialistische of non-materialistische wijze. Wat mij betreft kan ik het geld dan net zo goed hier achter in de sloot gooien.

Verder vind ik het wel nobel dat er mensen zijn die aan goede doelen geven, en ook dat je om deze beestjes geeft hoor. Alleen waarom (zoals Hukkie zegt) geven aan organisaties als het Kankerfonds als je wéét dat ze dat geld investeren in tabak en dergelijke. Ik kan sympathie tonen, maar als het gaat om geld dan mogen ze van mijn part naar de deur hiernaast lopen.

Mijn denkwijze is gewoon dat investering moet leiden tot dividend. Zij het economisch of sociologisch.
- W. Churchill
  † In Memoriam † zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:32:42 #199
137949 Disana
pi_72089613
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:27 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Buitensluiten is een groot woord, ik denk er wel aan maar het kan me weinig bekommeren als je dat bedoeld. Mijn gedachtengang is gewoon waarom zou ik geld geven aan iets waar ik zelf nooit baat bij zou hebben op materialistische of non-materialistische wijze. Wat mij betreft kan ik het geld dan net zo goed hier achter in de sloot gooien.

Verder vind ik het wel nobel dat er mensen zijn die aan goede doelen geven, en ook dat je om deze beestjes geeft hoor. Alleen waarom (zoals Hukkie zegt) geven aan organisaties als het Kankerfonds als je wéét dat ze dat geld investeren in tabak en dergelijke. Ik kan sympathie tonen, maar als het gaat om geld dan mogen ze van mijn part naar de deur hiernaast lopen.

Mijn denkwijze is gewoon dat investering moet leiden tot dividend. Zij het economisch of sociologisch.
Materieel dividend dus. Ik bespeur bij mezelf en veel mensen dat empathie en saamhorigheid en vrijgevigheid ook dividend opleveren. Je voelt jezelf er plezierig bij en constateert met plezier het resultaat van je inspanning/gift.
pi_72089642
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 11:24 schreef DS4 het volgende:

[..]

zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:35:20 #201
256436 Whiskey_Tango
pi_72089670
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:32 schreef Disana het volgende:

[..]

Materieel dividend dus. Ik bespeur bij mezelf en veel mensen dat empathie en saamhorigheid en vrijgevigheid ook dividend opleveren. Je voelt jezelf er plezierig bij en constateert met plezier het resultaat van je inspanning/gift.
Materieel dividend tot op zekere hoogte ja, als het om een puur economische investering gaat als het geld geven aan een stichting of instantie dan verwacht ik wat terug om het leven voor mij aangenamer te maken. Zij het meer geld of een betere leefomgeving, een beetje het idee van belastinggeld. Ik wil het wel betalen, maar ik verwacht er ook betere wegen en een onderhouden gemeentegroen van om maar wat te noemen.

Echter als het om bekenden gaat, dus mijn directe leefomgeving dan valt de behoefte voor materieel dividend weg, en kan je het onder het kopje sociaal dividend plaatsen. Waar ik dus saamhorigheid en liefde en vriendschap onder versta.
- W. Churchill
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:37:40 #202
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_72089710
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:14 schreef Disana het volgende:

[..]

Waarom is het een fout woord, en wat vind jij een beter woord?
Nou ja, je kent het wel. Er wordt een beroep op ons gedaan om solidair te zijn met de 'zwakken' in de samenleving.
En als ik dan zie dat die solidariteit inhoud dat de buurman zijn dagelijkse kratje bier kan blijven kopen en voor de tv kan blijven hangen voor (bwvs) hetzelfde besteedbaar inkomen als waarvoor ik me iedere dag de tandjes werk, dan krijg ik daar een wrange smaak van in mn mond.

Vandaar ook dat ik zelf mijn goede doelen kies, maar solidariteit mogen ze voor mij afschaffen.
DeviantArt
  † In Memoriam † zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:39:02 #203
137949 Disana
pi_72089730
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:35 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Materieel dividend tot op zekere hoogte ja, als het om een puur economische investering gaat als het geld geven aan een stichting of instantie dan verwacht ik wat terug om het leven voor mij aangenamer te maken. Zij het meer geld of een betere leefomgeving, een beetje het idee van belastinggeld. Ik wil het wel betalen, maar ik verwacht er ook betere wegen en een onderhouden gemeentegroen van om maar wat te noemen.

Echter als het om bekenden gaat, dus mijn directe leefomgeving dan valt de behoefte voor materieel dividend weg, en kan je het onder het kopje sociaal dividend plaatsen. Waar ik dus saamhorigheid en liefde en vriendschap onder versta.
Ja, dan vallen de onbekende beestjes en onbekende mensen die lijden waar ook ter wereld af.

Ik ben atheďst, maar geloof wel in het dividend van goedheid. Kleine beetjes goedheid voor de wereld en elkaar leiden tot een beter bestaan voor jezelf en de doelen die je kiest en voor de wereld als geheel.
  † In Memoriam † zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:44:03 #204
137949 Disana
pi_72089809
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:37 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Nou ja, je kent het wel. Er wordt een beroep op ons gedaan om solidair te zijn met de 'zwakken' in de samenleving.
En als ik dan zie dat die solidariteit inhoud dat de buurman zijn dagelijkse kratje bier kan blijven kopen en voor de tv kan blijven hangen voor (bwvs) hetzelfde besteedbaar inkomen als waarvoor ik me iedere dag de tandjes werk, dan krijg ik daar een wrange smaak van in mn mond.

Vandaar ook dat ik zelf mijn goede doelen kies, maar solidariteit mogen ze voor mij afschaffen.
Niemand zegt dat je solidair met uitvreters moet zijn, alleen onder de belasting kom je niet uit

Ik bedoelde dan ook gerichte solidariteit, inzet of giften voor de zaken die jou iets zeggen en die constructief zijn. Geven voor beestjes is net iets anders, maar het getuigt wel van beschaving.
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:44:37 #205
256436 Whiskey_Tango
pi_72089818
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:39 schreef Disana het volgende:

[..]

Ja, dan vallen de onbekende beestjes en onbekende mensen die lijden waar ook ter wereld af.

Ik ben atheďst, maar geloof wel in het dividend van goedheid. Kleine beetjes goedheid voor de wereld en elkaar leiden tot een beter bestaan voor jezelf en de doelen die je kiest en voor de wereld als geheel.
Ja dat doen ze dan ook in 'mijn' wereld. Maar zoals eerder gezegd wil dat niet zeggen dat het meeleven met deze dieren ook 0,0% is, ik heb er alleen niks voor over om het te veranderen. Om een actueel iets te noemen, de walvisvaart bij de zuidpool. Ik vind het wel zielig voor de walvissen en kalfjes, maar ik zie geen reden om er ook maar iets aan te doen als het mij wat kost, en zo ook voor de asiel actie.

En ik ben ook atheďst, dus volgens mij wil geloof eigenlijk weinig zeggen in deze, wat mij betreft is geloof ook 'slechts' een projectie van menselijke normen en waarden die door een bepaalde groep aangehangen worden, en dat ze daar een vorm van saamhorigheid uit halen. Deze zelfde normen en waarden zijn wat mij betreft dan ook niet afwezig in non-gelovigen, we hebben gewoonweg niet de behoefte om ze toe te schrijven aan een hogere macht of te delen met een hele kudde eensgezinden.
- W. Churchill
  † In Memoriam † zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:49:23 #206
137949 Disana
pi_72089904
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:44 schreef Whiskey_Tango het volgende:

[..]

Ja dat doen ze dan ook in 'mijn' wereld. Maar zoals eerder gezegd wil dat niet zeggen dat het meeleven met deze dieren ook 0,0% is, ik heb er alleen niks voor over om het te veranderen. Om een actueel iets te noemen, de walvisvaart bij de zuidpool. Ik vind het wel zielig voor de walvissen en kalfjes, maar ik zie geen reden om er ook maar iets aan te doen als het mij wat kost, en zo ook voor de asiel actie.

En ik ben ook atheďst, dus volgens mij wil geloof eigenlijk weinig zeggen in deze, wat mij betreft is geloof ook 'slechts' een projectie van menselijke normen en waarden die door een bepaalde groep aangehangen worden, en dat ze daar een vorm van saamhorigheid uit halen. Deze zelfde normen en waarden zijn wat mij betreft dan ook niet afwezig in non-gelovigen, we hebben gewoonweg niet de behoefte om ze toe te schrijven aan een hogere macht of te delen met een hele kudde eensgezinden.
Veel komt ook neer op betrokkenheid, de mate waarin je persoonlijk geraakt bent of wordt door leed of onrecht. Dat kan op allerlei manieren gebeuren maar je kunt je er inderdaad ook voor afsluiten. Er zijn zeker ook heel veel dingen waarmee ik geen voeling heb; met een groot geweten zou je dat zelfs nog kunnen afkopen door toch te geven maar dat is iets wat ik ook niet doe.

Met je tweede alinea ben ik het wel eens. Ik weet niet eens in hoeverre het met normen en waarden te maken heeft, het kan ook voortkomen uit overlevingsinstict. Eens was de groep alleen als groep sterk en was het gunstig voor elkaar te zorgen.
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:54:31 #207
256436 Whiskey_Tango
pi_72089994
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:49 schreef Disana het volgende:

[..]

Veel komt ook neer op betrokkenheid, de mate waarin je persoonlijk geraakt bent of wordt door leed of onrecht. Dat kan op allerlei manieren gebeuren maar je kunt je er inderdaad ook voor afsluiten. Er zijn zeker ook heel veel dingen waarmee ik geen voeling heb; met een groot geweten zou je dat zelfs nog kunnen afkopen door toch te geven maar dat is iets wat ik ook niet doe.
Misschien, maar dan ga je er van uit dat je actief dingen afsluit c.q. buitensluit. Bij mijn weten is dat niet het geval, ik ga niet actief wegzappen bij honger Afrikanen op de televisie, of constant in mezelf "Ik voel er niks voor, ik voel er niks voor" herhalen tot ik mezelf overtuigd heb. Mijn situatie is gewoon dat ik er niks bij voel hoe vreemd dat ook moge klinken, maargoed die discussie hebben we volgens mij al eerder gevoerd in een Palestina topic als m'n geheugen me nu niet in de steek laat.
- W. Churchill
pi_72090857
quote:
Op zaterdag 22 augustus 2009 12:39 schreef Disana het volgende:

[..]
Nou ja dit dus.
pi_72109174
quote:
Boer brengt oogst naar voedselbank

Boer brengt oogst naar voedselbank

20 aug 2009 16:02

Agrariër Wim van de Burgwal uit Ens is het zat dat hij bijna geen cent krijgt voor zijn wortelen.

Daarom gaat zijn worteloogst in zijn geheel naar de voedselbank. Dat heeft hij donderdag laten weten.

Van de Burgwal verwacht de komende weken in totaal honderd ton wortelen van het land te halen. Vier weken lang gaat er een vrachtwagen met 25 ton wortelen naar een voedselbank in Nederland. Hij overlegt nog naar welke voedselbanken de oogst gaat. De wortelen brengen momenteel volgens Van de Burgwal slechts een paar cent per kilo op. “Terwijl de consument er in de supermarkt één euro voor moet betalen. Dat is niet normaal.” Hij hoopt dat meer agrariërs zijn actie zullen volgen.
bron
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')