abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 augustus 2009 @ 14:47:49 #1
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_71922956
.. Juridisch mag het niet, maar is het moreel verdedigbaar?

Ik heb het idee dat je in de ogen van een werkgever al heel snel 'damaged goods' bent als er iets bijzonders met je is.
Zoals bijvoorbeeld: een psychiatrisch verleden, gehandicapt, ouder van een ziek kind, jeugd in instelling/pleeggezin doorgebracht enzovoort.

En als je iedere keer dus eerlijk zou zijn als hiernaar gevraagd werd (Ik zie hier dat je cv een jaar mist. Wat deed je toen?'), je afgewezen wordt. Tenzij je briljant bent en er niemand zoals jij in je vakgebied is, maar dat is voor de meesten niet realistisch.

En dat dus door dat schoonheidsfoutje, het mogelijk is dat je je arbeidzame leven lang buiten spel blijft.

Zou het dan verdedigbaar zijn om hier dus gewoon over te liegen? Liegen is niet eerlijk. Maar mensen buiten spel zetten omdat ze op hun 19 een jaar gekrast hebben of omdat hun zoon Ducchenne heeft, dat vind ik nou ook niet mijn idee van eerlijk..

Wat is jullie mening?
  zondag 16 augustus 2009 @ 14:50:38 #2
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_71923029
De naam die ik altijd gebruik bij mijn sollicitatiebrieven is:

Faisal Mohammed Illias

Niet helemaal eerlijk of waar. Maar dan durven werkgevers mij niet meer te weigeren!
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  Trouwste user 2022 zondag 16 augustus 2009 @ 14:51:02 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_71923042
'Dat jaar heb ik na het gymnasium een wereldreis gemaakt. Had er jaren voor gespaard en had een moment voor mezelf nodig.'

Trouwens ik ben een paar keer aangenomen na een sollicitatie gesprek zonder dat ze naar mijn diploma's vroegen.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_71923051
Werkgevers moet je altijd zo hard mogelijk proberen te naaien. Als ze de kans krijgen doen ze dat bij jou ook.
  zondag 16 augustus 2009 @ 14:51:53 #5
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_71923069
Ik zou niet gaan liegen, komen weer problemen van..
Misschien het juist wat ontwijken? enne je hoeft er niet op te antwoorden dacht ik zo.. alleen je moet wel goed kunnen babbelen om je dan weer uit zo'n situatie te kletsen, maar liegen? nee.
Maak je niet echt een goede start als ze er achter komen dat je gelogen hebt.
Er zijn echt wel bazen die mensen aannemen die "iets" hebben meegemaakt, het bestaat echt nog.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_71923104
Moreel vind ik ook wel dat het moet kunnen . Niet iedereen kan heel open zijn en over zulke gevoelige dingen praten. Eigenlijk zou je mogen liegen.. en als ze er dan achterkomen.. dan zou ik zelf zeggen :
Ik vind het heel moeilijk om hier over te praten, dus doe ik het ook met niemand.
.
  zondag 16 augustus 2009 @ 14:52:50 #7
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_71923105
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 14:51 schreef tong80 het volgende:

Trouwens ik ben een paar keer aangenomen na een sollicitatie gesprek zonder dat ze naar mijn diploma's vroegen.

Die goeie ouwe tijd .

Lastige vraag. Ik weet niet of ik direct zou liegen, maar eigenlijk is een sollicitatiegesprek sowieso een toneelstukje en gaat het erom je zo hard mogelijk in te likken bij je mogelijke toekomstige werkgever. Solliciteren .
Niet meer actief op Fok!
pi_71923112
In ieder geval niet liegen over diploma's anders val je door de mand als er om een kopie ervan gevraagd wordt voor het personeelsdossier.

Zoals bij een oud-collega, die zei een MEAO-diploma te hebben, maar deze niet had.
Na een jaar vast contract aangeboden gekregen, maar dan moest er wel ff een kopie van het diploma in zijn dossier. En toen werd ie op staande voet ontslagen wegens sollicitatiefraude.
Heeft ie nog aangevochten bij de rechter, maar keihard verloren.
  zondag 16 augustus 2009 @ 14:55:43 #9
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_71923188
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 14:53 schreef swollywood het volgende:
In ieder geval niet liegen over diploma's anders val je door de mand als er om een kopie ervan gevraagd wordt voor het personeelsdossier.

Zoals bij een oud-collega, die zei een MEAO-diploma te hebben, maar deze niet had.
Na een jaar vast contract aangeboden gekregen, maar dan moest er wel ff een kopie van het diploma in zijn dossier. En toen werd ie op staande voet ontslagen wegens sollicitatiefraude.
De credits krijgen voor iets wat je niet gedaan hebt is sowieso stom en moreel ook niet goed te praten.
  zondag 16 augustus 2009 @ 14:56:10 #10
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_71923200
Volgens mij zijn dingen als psychische problemen in het verleden persoonlijk en hoef je dus niet over te praten tijdens een sollicitatie. Je hele medische geschiedenis valt daaronder. Ze mogen er niet eens naar vragen. Verder is liegen natuurlijk not-done, als je op een leugen betrapt word kan je sowieso naar je baan fluiten. Zelfs als je aangenomen word en ze komen later achter leugens kan je nog in de problemen raken. Als ze vragen naar een gat in je CV omdat je overspannen oid was hoef je eigenlijk alleen te zeggen dat dat om privéredenen was. Al denk ik dat een bedrijf het meer waardeert als je gewoon de waarheid zegt.

De enige uitzondering is handicaps denk ik, die moet je wel melden, zeker als ze relevant zijn voor je werk.
Ook geen sig dus
  zondag 16 augustus 2009 @ 14:56:29 #11
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_71923208
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 14:53 schreef swollywood het volgende:

Maar hij had wel een jaar lang een baantje, als ie de waarheid had gesproken was hij wellicht helemaal niet aangenomen

Maar om TS' vraag te beantwoorden: liegen kan niet, verzwijgen helaas wel, of zaken wat mooier doen voorkomen dan ze in werkelijkheid zijn... Iedereen doet het, dus je hebt een achterstand als je het niet doet...

En de interviewer weet ook wel dat iedereen het doet. Een competente interviewer heeft dan ook de nodige gereedschappen om te toetsen of je kan wat je zegt. Het gaat om de kennis en competenties, en ontopic vragen lul je je niet zo gemakkelijk uit.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zondag 16 augustus 2009 @ 14:57:58 #12
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_71923240
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 14:56 schreef eleusis het volgende:

[..]

Maar hij had wel een jaar lang een baantje, als ie de waarheid had gesproken was hij wellicht helemaal niet aangenomen
En kennelijk deed 'ie z'n werk ook goed, anders was 'ie er wel eerder uitgekickt . Zeker afgehaakt bij de opleiding toen 'ie bijna klaar was? Of had 'ie überhaupt die opleiding niet gedaan? (in dat laatste geval is het wel knap natuurlijk )
Niet meer actief op Fok!
  zondag 16 augustus 2009 @ 14:59:35 #13
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_71923279
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 14:56 schreef Dennis_enzo het volgende:
Volgens mij zijn dingen als psychische problemen in het verleden persoonlijk en hoef je dus niet over te praten tijdens een sollicitatie.
Wat heb je dat jaar gedaan?
Dat is persoonlijk, daar hoeft u mij niet naar te vragen.
Owkaaaay...( Beep! Beep! Psyco-alert, niet aannemen!)
pi_71923372
Liegen doe ik nooit bij een sollicitatie, hooguit iets groter maken dan dat het is.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  zondag 16 augustus 2009 @ 15:07:50 #15
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_71923503
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 14:51 schreef tong80 het volgende:
'Dat jaar heb ik na het gymnasium een wereldreis gemaakt. Had er jaren voor gespaard en had een moment voor mezelf nodig.'

Voor sommige baantjes heb je ook geen dioloma's nodig, Tong
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_71923548
Liegen is nooit verstandig, achterhaald je toch wel.
Jezelf fatsoenlijk presenteren is het belangrijkst.
pi_71923559
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 14:59 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Wat heb je dat jaar gedaan?
Dat is persoonlijk, daar hoeft u mij niet naar te vragen.
Owkaaaay...( Beep! Beep! Psyco-alert, niet aannemen!)
mja je moet inderdaad wel iets zeggen, anders staat het ook zo raar, maar je hoeft niet in details te treden

in het geval van een ziek kind zou ik zeggen dat ik gezorgd heb voor een ziek familielid, en het daarbij laten. Hoewel dat eigenlijk al geen liegen is dan natuurlijk.
pi_71923588
Je kan het beter gewoon "mooi" vertellen, dan echt liegen.
  zondag 16 augustus 2009 @ 15:13:25 #19
174520 BreakSpear
Sociaal & Liberaal
pi_71923652
Ik heb een gat van enkele maanden opgevuld door de datum waarop ik gestopt ben bij een werkgever wat naar voren te schuiven. Het is misschien wel liegen -- maar ja, zelf zijn ze geen haar beter hoor!

Als ik vergelijk met wat er in de advertentie stond en hoe de echte situatie is.....
Als God het kwaad wil voorkomen maar daar niet toe in staat is, dan is hij machteloos. Als hij dat kan, maar het niet wil is hij kwaadwillend. Als hij daartoe in staat is en het ook wil, waar komt dan het kwaad vandaan?
  zondag 16 augustus 2009 @ 15:17:44 #20
181657 LordNemephis
computer says no
pi_71923773
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 15:13 schreef BreakSpear het volgende:
Ik heb een gat van enkele maanden opgevuld door de datum waarop ik gestopt ben bij een werkgever wat naar voren te schuiven. Het is misschien wel liegen -- maar ja, zelf zijn ze geen haar beter hoor!

Als ik vergelijk met wat er in de advertentie stond en hoe de echte situatie is.....
Zo heb ik ook wat gaten in mijn CV wat kleiner gemaakt. Je mag best creatief met de waarheid om gaan, zo lang het maar geen complete verzinsels of leugens zijn.
En over diploma's moet je nooit jokken. Beter is gewoon te vermelden welke opleidingen je hebt gevolgd en als er niet wordt gevraagd of je die opleiding hebt afgerond - dan heb je iig niet gelogen.
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
pi_71923868
Verzwijgen of inderdaad de feiten "mooi " vertellen kan gewoon vind ik.
pi_71924111
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 14:56 schreef Dennis_enzo het volgende:

De enige uitzondering is handicaps denk ik, die moet je wel melden, zeker als ze relevant zijn voor je werk.
Alleen als ze echt relevant zijn voor je werk moet je ze melden, anders niet en er mag ook niet naar gevraagd worden. (uitgezonderd functies waar een medische keuring voor is vereist zoals het leger natuurlijk).
  zondag 16 augustus 2009 @ 15:32:40 #23
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_71924162
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 15:30 schreef -0- het volgende:

[..]

Alleen als ze echt relevant zijn voor je werk moet je ze melden, anders niet en er mag ook niet naar gevraagd worden. (uitgezonderd functies waar een medische keuring voor is vereist zoals het leger natuurlijk).
Dan is het ook weer relevant voor het werk.
pi_71924202
Ik ben ooit weggelopen bij een sollicitatie gesprek met de woorden: 'Stop die bullshit maar op een plek waar de zon niet schijnt' en 'een werkgever hoort te kijken naar wat iemand kan en niet naar iets wat iemand niet kan'.

De volgende dag telefoon, ik was de enige overgebleven kandidaat.

Ik heb geweigerd maar nu vraag ik me af wat die andere kandidaten gezegd hebben . .
Ik probeerde de tijd te doden maar het was de tijd z'n tijd nog niet...
  zondag 16 augustus 2009 @ 15:41:44 #25
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_71924360
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 15:34 schreef SpiekerJozef het volgende:
Ik ben ooit weggelopen bij een sollicitatie gesprek met de woorden: 'Stop die bullshit maar op een plek waar de zon niet schijnt' en 'een werkgever hoort te kijken naar wat iemand kan en niet naar iets wat iemand niet kan'.

De volgende dag telefoon, ik was de enige overgebleven kandidaat.

Ik heb geweigerd maar nu vraag ik me af wat die andere kandidaten gezegd hebben . .
Epic
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')