Daar issie dan!
Mole PoblanoMole Poblano is hét klassieke Mexicaanse gerecht voor feesten en partijen. In Nederland is het vooral een leuk gerecht om je vrienden mee op de kast te krijgen: veel mensen griezelen in eerste instantie griezelen van het idee van chocolade in een hartig gerecht en komen er dan achter dat dat eigenlijk heerlijk is.
Het nadeel van klassieke gerechten uit exotische keukens is dat niet alle ingrediënten altijd even eenvoudig zijn te krijgen. Het makkelijke is dan weer dat van veel gerechten honderden verschillende versies bestaan, zodat je eenvoudig iets kunt kiezen dat in jouw straatje past. Hieronder heb ik gekozen voor een gerecht dat redelijk authentiek is (dat zit ‘m met name in het gebruik van de gedroogde pepers). Maar ik geef ook een alternatief, als die voor jou niet zo goed te krijgen zijn. En authentiek... ach: op Mexicaanse feesten wordt dit gerecht vaak met kalkoen gemaakt; ik heb voor kip gekozen. En omdat lief niet van kluiven houdt, heb ik kipfiletjes gebruikt (wel scharrelkippetjes natuurlijk!

). Maar daar kom je allemaal zelf wel uit.
Ingrediënten Mole Poblano (con pollo) 3 gedroogde chipotle pepers (de kleinste op de foto)
3 gedroogde pasilla pepers (lang, smal, zwart)
3 gedroogde ancho pepers (breed, rood/zwart)
Over de chili’s: ik koop deze bij http://www.artemexicano.nl/producten.html (geen webshop, maar in het topic over webshops staan er wel een paar die dit wellicht ook verkopen). De chili’s horen niet gescheurd te zijn als je ze koopt en lekker te ruiken. Aan de geur moet je als het ware al ruiken dat ze goed bij de chocolade passen; een beetje rookachtig en gedroogd fruit achtig!. Mocht je deze pepers niet kunnen krijgen dan kun je ook aan de slag met chilipoeder (sla dan stap 1-3 over). Ik zou gaan voor vrij donker chilipoeder van goede kwaliteit en/of eventueel een mengsel maken van chilipoeder en gerookt paprikapoeder, om die typische rooksmaak mee te krijgen. Hoeveel je precies moet gebruiken is zeer moeilijk te zeggen, omdat dat erg afhangt van het soort chilipoeder dat je hebt. Mocht het moeilijk zijn een goede pasta te maken met deze poeder, doe dan een drupje zonnebloemolie erdoor.25 gram sesamzaad
50 gram amandelen (schaafsel)
4 kruidnagels
25 gram rozijnen
1 tl. Gemalen zwarte peper
1 tl. Korianderzaad
2 tl. Kaneelpoeder
2 teentjes knoflook
1 grote of 2 kleine uien
1 blik gepelde tomatenblokjes (400-450 gr)
300 ml kippenboullion (ik heb een blokje gebruikt)
4 Kip- of Kalkoenfiletjes of een stel Kippen/Kalkoen-bouten
Zonnebloemolie
60 gram zeer donkere chocolade
1 el. Wijnazijn
Zout
![]()
1. We beginnen met de chili's. Uit alle chili's moeten de zaden en zaadlijsten verwijderd worden. Je kunt ze aan de toppen opensnijden en leegschudden en bij de Pasillas en de Anchos scheur je ook zo de lijsten eruit meestal. Bijde Chipotles is dit wat lastiger; je kunt de chili opensnijden en tussen je vingers rollen tot de lijsten en zaden loskomen. Pas wel op: was hiernaa heel goed je handen, bijvoorbeeld met zout, om te voorkomen dat je straks héél veel pijn krijgt!

)
![]()
2. De chili's rooster je hierna in een droge pan. Blijf er goed bij want het komt een beetje nauw: blaasjes en chili-geur is goed, zwarte plekken (moeilijk te zien op donkere pepers!) en verbrande pepers is te lang...
3. Gooi de geroosterde chili's in een bak met zeer heet, maar geen kokend water. Zorg dat ze onderstaan en laat ze een kwartiertje weken. Je kunt ook de rozijnen even mee laten weken.
![]()
4. Ondertussen rooster je (in dezelfde droge pan) het sesamzaad, het korianderzaad en het amanderschaafsel tot het lekker gaat geuren en kleuren (best niet tegelijk roosteren; ze gaan in een verschillend tempo). Na het roosteren vermaal je alles in een vijzel. Vermaal gelijk ook de kruidnagels.
![]()
5. Sesamzaad, koriander, amandelen, kaneel, kruidnagels, zwarte peper, chili's en rozijnen (uitgelekt) moeten nu een pasta worden, met één teentje knoflook en 1,5 kleine ui (of 3/4 grote). Ik doe dit (in delen) met de staafmixer, maar als je een keukenmachine hebt gaat dit nog een stuk makkelijker.
6. Bak de pasta ongeveer 5 minuten in de zonnebloemolie (beetje roeren) en doe daarna de tomaten en 1,5 dl. bouillon erbij. Laat dit een kwartiertje doorkoken op laag vuur met de deksel op de pan.
![]()
7. Smelt nu de chocolade (in stukjes) door de saus en doe de azijn en een beetje zout erbij. Zet het vuur uit en laat de smaken lekker een poosje aan elkaar wennen (en was ondertussen je handen nog een keer want toen je net aan je oog zat... au!

) Eet ondertussen de overgeblen chocolade op
![]()
8. Smeer de kipfiletjes (in dit geval) in met een beetje zout, peper en zonnebloemolie en bak ze kort aan met het overgebleven teentje knoflook en het halve uitje. Doe dan de rest van de kippenbouillon erbij en laat zachtjes koken.
Als je boutjes gebruikt (kip of kalkoen) is dit eigenlijk lekkerder omdat de smaken dan langzaam in het vlees kunnen trekken. Tegelijkertijd is het natuurlijk wel zo dat deze saus zo kruidig is, dat veel andacht besteden aan de kruiden van het vlees een beetje een verloren zaak is... ![]()
9. Dien de kip op met de Mole, strooi er eventueel nog wat extra sesamzaad overheen en een mooi takje thijm. Ik serveer de kip vanavond met rijst, maar het is ook lekker met tortillas. Natuurlijk serveer je er een Mexicaans biertje bij (en als je toch bezig bent: een tortillachipje met tomatillo-saus

)
![]()
Buen provecho!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.