ach, taal leggen we vast aan de hand van wat de mensen spreken. We moeten niet vastroesten op wat er ooit is vastgelegd. Taal is dynamisch en evolueert redelijk snel. Dat "hun" hoor je tegenwoordig zo vaak dat het ooit eens correct Nederlands gaat worden.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 01:58 schreef Nerrick het volgende:
Het d/t probleem is trouwens weer erg aanwezig tegenwoordig.
"Je betaald niet teveel" of " wanneer u al betaalt heeft"
Zelfs in spreektaal is het al even erg. Ik heb de MP al eens taal horen bezigen als
" Als hun dit niet kunnen accepteren....." en "dat probleem is van hun"![]()
AAAAAARGH! OH MY FUCKING HAIRY LEGGED FREAKIN TAPDANCING GOD!!!!
Alsof je een slecht opgeleide voetballer hoort, maar geen geleerde man als Balkenende (ja ja, echt! die heeft geleerd)
Helaas wel. Gelukkig weten de Vlamingen wel wat Nederlands is. Dat achterlijke en mongolide ingeburgerde 'me dit en dat', en zelfs mensen die denken dat ze het bij het juiste eind hebben als ze schrijven 'me broer zat lings van mequote:Op zaterdag 15 augustus 2009 09:41 schreef jpjedi het volgende:
[..]
ach, taal leggen we vast aan de hand van wat de mensen spreken. We moeten niet vastroesten op wat er ooit is vastgelegd. Taal is dynamisch en evolueert redelijk snel. Dat "hun" hoor je tegenwoordig zo vaak dat het ooit eens correct Nederlands gaat worden.
quote:Op zondag 16 augustus 2009 18:24 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Geef erwten een kans!
[ afbeelding ]
En deze foto is in Engeland genomen...
Misschien wel een erwtenboer?quote:Op zondag 16 augustus 2009 18:24 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Geef erwten een kans!
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 16 augustus 2009 18:24 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Geef erwten een kans!
[ afbeelding ]
Net op tijd met een screenshot, want het is al aangepast...quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 12:09 schreef SaskiaR het volgende:
http://www.nu.nl/algemeen(...)moord-30-mannen.html
quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 12:17 schreef Nerrick het volgende:
[ afbeelding ]
Jumbo, op elke bon staat het...[ afbeelding ]
OMGquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 12:17 schreef Nerrick het volgende:
[ afbeelding ]
Of ze zijn 'ge' en een komma na 'Jumbo' vergeten, of de 'd' had een 't' moeten zijn...quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 12:17 schreef Nerrick het volgende:
[ afbeelding ]
Bronquote:Moslimfilosoof Tariq Ramadan heeft volgens het Rotterdamse stadsbestuur zijn geloofwaardigheid als integratieadviseur verloren en verbreekt de banden met de moslimfilosoof.
omgquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:04 schreef Mirjam het volgende:
Ik liep hier vandaag langs, en moest even nadenken over wat er nu zou moeten staan
[ afbeelding ]
Toen ik die foto zag dacht ik hee dat is in Leiden, tegenover AH Hooigracht *checked profiel Mirjam* en inderdaadquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:04 schreef Mirjam het volgende:
Ik liep hier vandaag langs, en moest even nadenken over wat er nu zou moeten staan
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 21:50 schreef UncleSam het volgende:
[..]
Toen ik die foto zag dacht ik hee dat is in Leiden, tegenover AH Hooigracht *checked profiel Mirjam* en inderdaad.
Neuh, laat ze maarquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 22:14 schreef gebrokenglas het volgende:
Hebben jullie niet de neiging om, als je zulke blunders ziet, even je hoofd om de winkeldeur te steken en de betreffende winkelier op de pijnlijke fout te wijzen?
Nee eigenlijk niet.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 22:14 schreef gebrokenglas het volgende:
Hebben jullie niet de neiging om, als je zulke blunders ziet, even je hoofd om de winkeldeur te steken en de betreffende winkelier op de pijnlijke fout te wijzen?
Wat is daar zo gek aan?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 18:15 schreef MallePias het volgende:
[ afbeelding ]
http://www.srscom.nl/
Idd ja, ik dus ookquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 23:41 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
prepaid pakketten vs. prepaidpakketten?
-edit- ik las ook over die ene T heen
Ik ben geen neerlandicus, mar volgens mij staan daar geen fouten in.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 22:06 schreef JuupŠ het volgende:
Niet in het openbaar, maar wel triest vind ik:
[ afbeelding ]
Idd.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 22:51 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ik ben geen neerlandicus, mar volgens mij staan daar geen fouten in.
quote:Op woensdag 19 augustus 2009 22:06 schreef JuupŠ het volgende:
[ afbeelding ]
ja, leg die eens uit...wat er volgens jou fout aan isquote:Op woensdag 19 augustus 2009 22:06 schreef JuupŠ het volgende:
[ afbeelding ]
'Service' had daar met een kleine letter gemoeten geloof ik. En misschien had die spatie er niet in moeten staan.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 23:13 schreef Gwywen het volgende:
Ik denk Update Service in het blauwe balkje erboven.
oh my god!quote:Op woensdag 19 augustus 2009 23:19 schreef 2cv het volgende:
[..]
'Service' had daar met een kleine letter gemoeten geloof ik. En misschien had die spatie er niet in moeten staan.
http://uwsupermarkt.nl/?aid=17991quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 12:17 schreef Nerrick het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 19 augustus 2009 23:39 schreef UncleSam het volgende:
[..]
http://uwsupermarkt.nl/?aid=17991
Met dank aan fok.
Ik ga toch voor: "Raak de telefoon niet aan.".quote:Op woensdag 19 augustus 2009 23:27 schreef 2cv het volgende:
Hee, ik ben hier echt aan het muggenziften ja ! Ik probeer JuupŠ zijn eer een beetje te redden want het is wel erg lullig als je beweert dat iets fout is terwijl dat niet zo is.
Dat is geheel en al offtopic omdat het hier over spel-, schrijf- en tikfoutenquote:Op donderdag 20 augustus 2009 00:28 schreef beelz het volgende:
[..]
Ik ga toch voor: "Raak de telefoon niet aan.".
Alsof dat ding gaat ontploffen wanneer je hem aanraakt tijdens het updateproces.
Klopt, maar ik probeer ook alleen maar te bedenken wat er bedoeld werd.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 00:39 schreef 2cv het volgende:
[..]
Dat is geheel en al offtopic omdat het hier over spel-, schrijf- en tikfouten
Nee dat klopt, maar raak de telefoon niet aan slaat geheel nergens op.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 22:51 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ik ben geen neerlandicus, mar volgens mij staan daar geen fouten in.
Zie die post boven jouw postquote:Op donderdag 20 augustus 2009 01:03 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Hopelijk verlost Juup ons gauw van dit vraagstuk.
Had ik toch gelijkquote:
Oh die posts waren tegelijkertijd zie ik nu pas.quote:
Ik zie er toch echt 'Trilbeestje' staan maar volgens mij is de schrijver een streepje vergeten bij de laatste tquote:Op donderdag 20 augustus 2009 02:07 schreef Nerrick het volgende:
kreun... trilbeestle?
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 20 augustus 2009 10:02 schreef UncleSam het volgende:
Goedzo! Deze is voor jou:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, die met de ballen in de bek.
quote:Op donderdag 20 augustus 2009 02:05 schreef Nerrick het volgende:
[ afbeelding ]
Hele grote vlooien???
Met dank ook fok...?quote:Op woensdag 19 augustus 2009 23:39 schreef UncleSam het volgende:
http://uwsupermarkt.nl/?aid=17991
Met dank aan fok.
Is gewoon een correcte engelse naam van een programma hoorquote:Op donderdag 20 augustus 2009 12:24 schreef __Saviour__ het volgende:
Update Service is toch ook gewoon fout bij die telefoon. Zo lijkt het alsof het de service is die een update zal krijgen.
quote:Op donderdag 20 augustus 2009 19:08 schreef NoCigar het volgende:
In het kader van de vertaalfouten: meer grappig dan tenenkrommend. Ik stond juist op het punt mijn huisdieren aan iedereen voor te stellen en wat in het rond te schieten:
[ afbeelding ]
Ik weet dat "rode wijnglazen" niet goed is, maar wat is het dan wel? "glazen voor rode wijn", "rode wijn glazen"?quote:
quote:Op donderdag 20 augustus 2009 19:31 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Ik weet dat "rode wijnglazen" niet goed is, maar wat is het dan wel? "glazen voor rode wijn", "rode wijn glas"?
quote:
Aan elkaar???quote:
Hehe, wat een held.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 12:10 schreef Frollo het volgende:
Geen fout, gewoon een leuk verhaal voor de bezoekers van dit topic:
'Punctuation hero' branded a vandal for painting apostrophes on street signs
OMGquote:Op zondag 16 augustus 2009 18:24 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Geef erwten een kans!
[ afbeelding ]
Alkohol ? Volgens mij is dat oude spelling, maar dat weet ik niet zeker ...quote:
quote:Op donderdag 20 augustus 2009 22:52 schreef MouseInteractive het volgende:
Ik zocht afgelopen zaterdag een verjaardagskaartje en toen kwam ik deze tegen:![]()
[ afbeelding ]
Ik denk dat er niemand in dat land is die denkt dat dit een fout is.quote:Op zondag 16 augustus 2009 18:24 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Geef erwten een kans!
[ afbeelding ]
Misschien moet je ze even copypasten. Het is een blog, dus het "2e en 4e plaatje" is morgen weer anders.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 00:49 schreef Grimmjoww het volgende:
http://engrishfunny.com/page/90/
2de en 4de plaatje![]()
![]()
quote:
Dat zou dan spelling van 20 jaar geleden ofzo moeten zijn....quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 00:07 schreef 2cv het volgende:
[..]
Alkohol ? Volgens mij is dat oude spelling, maar dat weet ik niet zeker ...
Gezien het 'houdt' past dat dus mooi bij elkaarquote:Op vrijdag 21 augustus 2009 12:26 schreef Lindytje het volgende:
[..]
Dat zou dan spelling van 20 jaar geleden ofzo moeten zijn....
Daar heb jij een puntquote:Op vrijdag 21 augustus 2009 13:01 schreef 2cv het volgende:
[..]
Gezien het 'houdt' past dat dus mooi bij elkaar
Doe en houdt is ook zo lekker consequent.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 00:07 schreef 2cv het volgende:
[..]
Alkohol ? Volgens mij is dat oude spelling, maar dat weet ik niet zeker ...
quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 19:50 schreef Haushofer het volgende:
Over de OP: Ik heb wel meer spellingsfouten op de site van de PVV gezien, bijvoorbeeld in het bericht over Nicole le Fever. Misschien moeten ze zelf eens op een Nederlandse taalcursus.
Hoezo? klassiek eiken?:Dquote:Op vrijdag 21 augustus 2009 13:01 schreef 2cv het volgende:
[..]
Gezien het 'houdt' past dat dus mooi bij elkaar
'Houdt' is in dit geval redelijk ouderwetsch (opzettelijke spelfout hier).quote:
quote:door John van den Heuvel
AMSTERDAM, zaterdag - Eindelijk leek het leven Palm Invest-oprichter Danny Klomp weer een beetje toe te lachen. De in opspraak geraakte vastgoedbelegger kon wat wind mee ook wel gebruiken. Samen met zijn compagnon Remco Voortman wordt Klomp sinds vorig jaar door justitie verantwoordelijk gehouden voor de spoorloze verdwijning van tientallen miljoenen euro's, die beleggers Palm Invest toevertrouwden om vastgoed in Doebai aan te schaffen.
Quatar wordt verderop in het stuk Katar genoemdquote:Op zaterdag 22 augustus 2009 11:07 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Fonetisch ofzo?
http://www.telegraaf.nl/b(...)_kidnap__.html?p=2,1
Die had ik nog niet eens gezien.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 11:08 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Quatar wordt verderop in het stuk Katar genoemd
quote:
quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:30 schreef vergeetmewelletje het volgende:
[..]
En maar liefst drie scrabbleborden.
quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 14:32 schreef Frollo het volgende:
[..]
Heeft Scrabble wel zoveel E's dan?
Dat is helemaal niet zo gek hoor. De namen van die landen moeten uit het Arabisch vertaald worden, dus ook getranslitereerd van het Arabische alfabet naar het onze. Het meest logische is dan dat je dat op zo'n manier doet dat het door een Nederlandse lezer meteen goed uitgesproken wordt. Doebai en Katar zijn dan makkelijker dan Dubai en Qatar.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 11:08 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Quatar wordt verderop in het stuk Katar genoemd
Gastquote:Op zaterdag 22 augustus 2009 12:22 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
[..]
[..]
Even bezig geweest.
- Het zijn 42 letters dus je hebt 3 borden nodig. (goedzo vergeetmewelletje)
- Alle letters zijn aanwezig dus je zou het woord kunnen maken met 1 scrabblebordstenenassortiment (correct nederlands?) (Ja dus Frollo)
- Zonder verdubbelaars is het 72 punten waard.
Hoeveel punten je maximaal kan halen ga ik niet uitzoeken.(aan jou de eer SuperTuxxx)
Gaat weer een kwatier aan tijd.
quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 13:58 schreef Bobsch het volgende:
Bij de kapper waar ik laatst was:
[ afbeelding ]
Wat?!quote:
buiten de spelfouten om, is dit gewoon ook erg lelijk nederlands.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 13:58 schreef Bobsch het volgende:
Bij de kapper waar ik laatst was:
[ afbeelding ]
quote:Hebt u in de voorbije 6 maanden al eens een vragenlijst over elektrische/elektronische toestellen of mobiele telefonen beantwoord?
En "hebt u" zou "heeft u" moeten zijn en voorbije is ook twijfelachtig niet mooi.quote:Op maandag 24 augustus 2009 14:25 schreef MissMSX het volgende:
Dan hoor je 6 nog altijd als 'zes' te schrijven
Hebt u is formeler en dus zeker niet fout.quote:Op maandag 24 augustus 2009 14:30 schreef vergeetmewelletje het volgende:
[..]
En "hebt u" zou "heeft u" moeten zijn en voorbije is ook twijfelachtig.
Telefonen ziet er wel echt heel vreemd uit!
Ik zou echt nooit "u hebt" gebruiken omdat het zo raar klinkt.quote:Op maandag 24 augustus 2009 14:32 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Hebt u is formeler en dus zeker niet fout.
Offtopic, maar een quote uit dat stukje:quote:Op maandag 24 augustus 2009 14:37 schreef vergeetmewelletje het volgende:
[..]
Ik zou echt nooit "u hebt" gebruiken omdat het zo raar klinkt.![]()
Maar het klopt natuurlijk wel gewoon dat het goed is en OnzeTaal geeft er zelfs de voorkeur aan.
Leuk stukje hierover: http://taal.web-log.nl/ta(...)u_heeft_of_u_he.html
Als het eigenlijk niet de beleefdheidsvorm van 'jij' is, wat is het dan wel?quote:Wij kiezen voor u hebt omdat we dit beter vinden passen naast u bent, waarin de werkwoordsvorm ook overeenkomt met die van de tweede persoon enkelvoud (de jij-vorm). Bovendien vatten de meesten mensen u tegenwoordig op als beleefdheidsvorm van jij; wij vinden het voor de hand liggen om dan ook de werkwoordsvorm te kiezen die bij jij hoort. Wie echter een voorkeur heeft voor de vorm heeft, kan deze voorkeur gerust volgen.
Wat ik wel grappig vind: 'u is' is ook goed, terwijl de meeste mensen dat wel heel erg vreemd vinden klinken. Het is dan ook nogal archaīsch taalgebruik. W.F. Hermans gebruikte het wel regelmatig, maar die was sowieso van het ouderwetse Nederlands.quote:Wij kiezen voor u hebt omdat we dit beter vinden passen naast u bent, waarin de werkwoordsvorm ook overeenkomt met die van de tweede persoon enkelvoud (de jij-vorm).
quote:Op maandag 24 augustus 2009 15:13 schreef MissMSX het volgende:
[..]
Offtopic, maar een quote uit dat stukje:
[..]
Als het eigenlijk niet de beleefdheidsvorm van 'jij' is, wat is het dan wel?![]()
http://taal.vrt.be/taaldatabanken_master/juist/981010.shtmlquote:Bent u of is u?
10 oktober 1998
Vroeger waren de mensen veel beleefder dan nu. Onze voorouders spraken iemand van een hogere klasse niet rechtstreeks aan. Nee, ze richtten zich tot hem met uwe edelheid, in de derde persoon.
Dat is natuurlijk een hele mondvol. Langzamerhand werd het dan ook verkort tot uw en uiteindelijk bleef er alleen nog maar u van over. Oorspronkelijk was u dus een derde persoon en daarbij hoorde uiteraard ook een werkwoordsvorm voor de derde persoon, net zoals bij hij: u heeft, u is, u zal, u kan, u wil.
Tegenwoordig voelen wij u aan als een tweede persoon, als de beleefdheidsvorm naast jij, je en jullie. Daarom kiezen we nu ook een werkwoordsvorm in de tweede persoon: u hebt, u bent, u zult, u kunt, u wilt.
In de regel geldt de derde persoon nu als ouderwets of bijzonder formeel, zeker in de gesproken taal. Bij de omroep kunnen we daarom u maar beter met de vormen van de tweede persoon combineren.
Met je en jij doet zich iets vergelijkbaars voor. Hoewel je en jij een tweede persoon aanduiden, gebruiken we er steeds meer de derde persoon van het werkwoord bij. Zo hoor je naast je kunt, je zult en je wilt ook je kan, je zal en je wil. Het kan allebei, maar de tweede persoon is nog altijd verzorgder. Alleen als je de algemene betekenis men heeft, kan je ook je kan en je zal gebruiken, zoals in deze zin.
Moraal van het verhaal: gebruik zowel bij je als bij u de tweede persoon. We willen toch niet ouderwets of onverzorgd klinken, he?
Thanks. Dat hadden ze me op school moeten lerenquote:Op maandag 24 augustus 2009 15:18 schreef Sloggi het volgende:
[..]
[..]
http://taal.vrt.be/taaldatabanken_master/juist/981010.shtml
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |