Opportuun als je pas over vier jaar iets kan zeggen over de prijs.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 19:35 schreef Startertjes het volgende:
Wij houden zelf een lijst met huizen bij waarin wij geinteresseerd zijn
quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 18:43 schreef nostra het volgende:
[..]
Kom net van de Rabobank vandaan en daar gooien ze een heel grote strik om hun hypotheekaanbod, dat nog ruimer ligt dan in de hoogtijdagen twee jaar terug. Zonder dekking, zonder ORV, zonder NHG. Complete onzin dus.
Het gaat me niet om de positieve praatjes, de heren willen natuurlijk verkopen en terecht. Het gaat mij erom dat jij claimt dat de grootbanken al weten dat er 40% daling op komst is en mij toch een meer dan genereus aanbod doen. Dat spoort gewoonweg niet met elkaar.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 20:27 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Jij gelooft al die positieve praatjes?
Ik denk dat de banken heel goed weten welke risico's aan bepaalde huizen zitten. Als jij de vraagprijs biedt op een huis (krot) dat anderhalf jaar te koop staat zullen ze misschien wat minder genereus zijn.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 21:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Het gaat me niet om de positieve praatjes, de heren willen natuurlijk verkopen en terecht. Het gaat mij erom dat jij claimt dat de grootbanken al weten dat er 40% daling op komst is en mij toch een meer dan genereus aanbod doen. Dat spoort gewoonweg niet met elkaar.
Uiteraard, daarom willen ze een taxatierapport. Logisch.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 21:28 schreef Prutzenberg het volgende:
Ik denk dat de banken heel goed weten welke risico's aan bepaalde huizen zitten. Als jij de vraagprijs biedt op een huis (krot) dat anderhalf jaar te koop staat zullen ze misschien wat minder genereus zijn.
Je bedoelt het type 'kunstenaar' met een CV in vier kleuren?quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 21:34 schreef nostra het volgende:
[..]
Uiteraard, daarom willen ze een taxatierapport. Logisch.
Maar de verhalen over cijferlijsten van je middelbare school in moeten leveren enzovoorts zijn toch ernstig overtrokken, tenzij natuurlijk de hypotheekgever al een risicovol persoon was en daar nu normaal naar gehandeld wordt.
En dat type woont over het algemeen ook in de meest sjieke wijk van de stad, God weet hoe ze het betalen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 21:37 schreef Prutzenberg het volgende:
Je bedoelt het type 'kunstenaar' met een CV in vier kleuren?
They'll always be closing.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 21:46 schreef draaijer het volgende:
Ons droomhuis staat er nog steeds niet bij.. Dus van mij mogen er nog veel meer bijkomen
Jij woonde toch in de US? Toch weer terug of meer als belegging?quote:
Nope, werk voor een US company, maar ik woon in NL, maar we gaan waarschijnlijk in Q1 naar Sydney voor een periode van 2 - 3 jaarquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 22:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Jij woonde toch in de US? Toch weer terug of meer als belegging?
Bij een wat ouder complex met een slapende VVE zou ik als potentiële koper als achter mijn oren krabben.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 21:43 schreef nostra het volgende:
[..]
En dat type woont over het algemeen ook in de meest sjieke wijk van de stad, God weet hoe ze het betalen.
Neen, ik bedoelde dat er verhalen de rondte gaan dat banken nauwelijks meer financiering verstrekken en, om die financiering maar te kunnen weigeren, daar de meest (gepercipieerd) idiote voorwaarden aan hangen. Zoals de genoemde cijferlijsten van de MULO, of niet willen verstrekken aan mensen met minder dan HBO terwijl ze al 20 jaar in vaste dienst zijn en 3x meer verdienen dan de gemiddelde HBO'er, of financiering op woningen met slapende VVE's per definitie afwijzen enzovoorts.
Dat zou een logische stap zijn als diezelfde banken verwachten dat er een groot risico verbonden zit aan hun hypothecaire onderpand. Blijkbaar vinden ze dat niet. Of dat uiteindelijk terecht blijkt te zijn of niet is natuurlijk een tweede.
Heheh, good luck daarmee, klinkt erg tof.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 22:05 schreef draaijer het volgende:
Nope, werk voor een US company, maar ik woon in NL, maar we gaan waarschijnlijk in Q1 naar Sydney voor een periode van 2 - 3 jaarMaar met ABC zat je 100% raak. AIDA
Natuurlijk is dat zo, maar dat is jouw risico als koper. Kijk maar eens rond in Haarlem, alles is slapend daar (qua rood/zwart woningen). Dat je dat zelf niet wil is een, dat de bank zich daarmee gaat bemoeien is een tweede.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 22:14 schreef Prutzenberg het volgende:
Bij een wat ouder complex met een slapende VVE zou ik als potentiële koper als achter mijn oren krabben.
Ik heb verhalen gehoord over bewoners die plotseling duizenden euro's hoesten ophoesten voor noodzakelijk onderhoud. Dan heeft je VVE echt wel liggen slapen.
Je kan natuurlijk vooraf de boeken inzien, maarniet iedereen zal kunnen bepalen of de financiën het onderhoud dekken.
Als de VVE slaapt dan is er vrijwel zeker geen wettelijk verplicht reservefonds. Terecht dat banken zich daar druk om maken.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 22:16 schreef nostra het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat zo, maar dat is jouw risico als koper. Kijk maar eens rond in Haarlem, alles is slapend daar (qua rood/zwart woningen). Dat je dat zelf niet wil is een, dat de bank zich daarmee gaat bemoeien is een tweede.
Aha, mij wordt ineens veel duidelijk.....quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 20:27 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
[..]
Ook ik had paar jaar geleden een @rn.rabobank.nl mailadres... ;-)
Ach, eerst wordt er geroepen dat het kaartenhuis in elkaar stort. De markt klapt in elkaar. En nu duurt een crash ineens jaren. Een crash is vaak snel gebeurd of wat begrijp je niet aan crash.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 19:29 schreef Startertjes het volgende:
[..]
Pfff omdat het voor sommigen wel verschrikkelijk moeilijk is om verder dan hun neus lang is te kijken nog maar eens voor de zoveelste keer:
een huizenmarkt"crash" duurt jaren dus jij kan nu na een jaar nog helemaal niets zeggen. Over 5 jaar kan jij pas je conclusies trekken.
Een huizencrash duurt altijd jaren. Helaas heb jij het Van Dale nodig om je gelijk te bewijzenquote:Op vrijdag 23 oktober 2009 23:59 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ach, eerst wordt er geroepen dat het kaartenhuis in elkaar stort. De markt klapt in elkaar. En nu duurt een crash ineens jaren. Een crash is vaak snel gebeurd of wat begrijp je niet aan crash.
Een huizenmarkt"crash" duurt altijd jaren, zie bv Nederland '79-'83, Japan begin jaren negentig en VS,Spa,etc,etc momenteel.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 23:59 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ach, eerst wordt er geroepen dat het kaartenhuis in elkaar stort. De markt klapt in elkaar. En nu duurt een crash ineens jaren. Een crash is vaak snel gebeurd of wat begrijp je niet aan crash.
Je hebt het nu over een aantal jaren van daling. Straks ga je het achterblijven op de inflatie nog meerekenen in daling zodat je maar je gelijk kan halen en zoveel mogelijk %en bij elkaar trekt.
Of titel wijzigen in 250.000, er is namelijk nog steeds een enorm woningtekortquote:Op zaterdag 24 oktober 2009 23:47 schreef xenobinol het volgende:
200.048![]()
![]()
![]()
Dik feest hier, ik trek even en goeie fles open om dit feit te vieren![]()
Topic kan nu eigenlijk wel dicht
Het is hard gegaan de laatste week, de nvm open dag was blijkbaar een daverend succes met vele kijkersquote:
Kijken, kijken, niet kopen.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 23:53 schreef Startertjes het volgende:
[..]
Het is hard gegaan de laatste week, de nvm open dag was blijkbaar een daverend succes met vele kijkers
quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 23:52 schreef LXIV het volgende:
En overmorgen is het 26 oktober! De dag waarop de beurs moest crashen! Dan weten we nu ook waarom!
Gelukkig maak ik nog kans voor de tweede ronde.quote:Op zondag 25 oktober 2009 07:10 schreef LXIV het volgende:
Zoek in 199.953 koopwoningen
Het was van korte duur!
210k lijkt me een wat realistischer doelquote:Op maandag 26 oktober 2009 08:24 schreef RvLaak het volgende:
Het doel (200k) is bereikt, tijd om het doel te verleggen... Misschien dat een modje de TT kan veranderen naar 250.000?
Vandaar de 250, kunnen we nog ff doorquote:Op maandag 26 oktober 2009 09:16 schreef avantgarde het volgende:
[..]
210k lijkt me een wat realistischer doel
Nog ff, als in "de komende 10 jaar"?quote:Op maandag 26 oktober 2009 09:20 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Vandaar de 250, kunnen we nog ff door
Waarschijnlijk, maar we zullen zienquote:Op maandag 26 oktober 2009 09:31 schreef avantgarde het volgende:
[..]
Nog ff, als in "de komende 10 jaar"?
Ben echt benieuwd naar de reden hiervan. Werden er toen meer huizen verkocht, of de database daadwerkelijk bijgehouden.quote:Op maandag 26 oktober 2009 13:36 schreef LXIV het volgende:
Dat klopt. Het ging heel hard, maar vanaf juni heeft eht 4 maanden min of meer stilgestaan
Jahoor, nogal overdreven.quote:Op maandag 26 oktober 2009 13:57 schreef avantgarde het volgende:
Eigenlijk is het gewoon erg ironisch. Die fundateller is natuurlijk ooit op die site gezet om te patsen met het enorme aanbod van funda. Op funda moest je wezen voor je ultieme droomhuis. Als funda het niet had kon je het gerust vergeten.
Nu is de fundateller vooral een symbool voor de uiteen gespatte dromen en illusies van huizenbezitters.
Dit zijn jouw woorden, niet de mijne. Maar inderdaad, nogal overdreven.quote:Op maandag 26 oktober 2009 21:49 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Jahoor, nogal overdreven.
Er staan 200.000 objecten te koop en nu is ineens elk huis waardeloos.
We zullen zien.quote:Als je zaken wil doen moet je dat nu doen. Over 3 jaar is alles weer bij het oude en kan je de volgende dip gaan zitten afwachten.
Ik denk dat je juist nu moet wachten, wachten, wachten. Kun je zeker best drie jaar doen. Ikzelf vind de waarderingen voor huizen eigenlijk nog steeds belachelijk hoog.quote:Op maandag 26 oktober 2009 21:49 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Jahoor, nogal overdreven.
Er staan 200.000 objecten te koop en nu is ineens elk huis waardeloos.
Als je zaken wil doen moet je dat nu doen. Over 3 jaar is alles weer bij het oude en kan je de volgende dip gaan zitten afwachten.
Precies... huizen zijn zwaar tot zeer zwaar overgewaardeerd. Maar koop vooral zo'n geldmachine want anders loop je straks van alles misquote:Op maandag 26 oktober 2009 22:02 schreef Falco het volgende:
[..]
Ik denk dat je juist nu moet wachten, wachten, wachten. Kun je zeker best drie jaar doen. Ikzelf vind de waarderingen voor huizen eigenlijk nog steeds belachelijk hoog.
Als je je kan permiteren om te wachten was je toch niet zo serieus in de markt?quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:02 schreef Falco het volgende:
[..]
Ik denk dat je juist nu moet wachten, wachten, wachten. Kun je zeker best drie jaar doen. Ikzelf vind de waarderingen voor huizen eigenlijk nog steeds belachelijk hoog.
quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:05 schreef xenobinol het volgende:
Maar koop vooral zo'n geldmachine want anders loop je straks van alles mis
Niemand is momenteel nog "serieus in de markt". Iedereen die per se een huis wil, heeft er al één.quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:06 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Als je je kan permiteren om te wachten was je toch niet zo serieus in de markt?
Ik denk toch dat de meeste mensen toch een huis kopen om er in te wonen.quote:Op maandag 26 oktober 2009 21:52 schreef avantgarde het volgende:
[..]
Dit zijn jouw woorden, niet de mijne. Maar inderdaad, nogal overdreven.
Een huis is niet waardeloos. Dat hoor je mij niet zeggen. Maar een huis is geen geldmachine, en velen hebben de afgelopen jaren teveel betaald.
[..]
We zullen zien.
Starterswoningen zijn dus echt niet goedkoper geworden.quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:10 schreef avantgarde het volgende:
[..]
Niemand is momenteel nog "serieus in de markt". Iedereen die per se een huis wil, heeft er al één.
Jongeren hebben allang andere oplossingen gezocht voor hun behuizingsproblemen. Geen ideale oplossingen, maar ze doen het er voorlopig maar mee. In hoop op betere tijden, en die tijden zullen vanzelf komen voor diegenen met geduld.
Volgens mij doe je dan 's nachts geen oog meer dicht. Als je je oude huis al anderhalf jaar te koop staat en er is nog nooit een kijker geweest. Zou voor mij sowieso al reden zijn om de boel in de discount te doen, want het wordt op korte termijn echt niet beter.quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:09 schreef LXIV het volgende:
Van al die huizen die te koop staan is in 60.000 nog nooit een kijker geweest. Nog nooit!
Wie kan zich permitteren te wachten? Daarbij zijn er niet echt alternatieven.quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:02 schreef Falco het volgende:
[..]
Het hele idee van 'starters' is gebaseerd op speculatie, de huizen worden op wondere wijze steeds meer waard en je kan gratis doorstromen. Die tijden zijn voorbij en starters zitten dus meteen op het eindstation.quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:12 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Starterswoningen zijn dus echt niet goedkoper geworden.
Komt vanzelf wel. Heb geduld. Het is een kwestie van omschakelen en dat duurt in de huizenmarkt nu eenmaal lang. Straks zullen sommige dure, onverkoopbare appartementen weer gesplitst worden in kleinere startersappartementjes, omdat dat de enige manier is om nog van je onroerend goed af te raken. Ook zal de (kamer)verhuur toenemen, en ook dat zal de markt omlaag trekken. Pas dan zullen ook de prijzen voor starterswoningen gaan dalen.quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:12 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Starterswoningen zijn dus echt niet goedkoper geworden.
Wie kan zich niet permitteren om te wachten?quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:13 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Wie kan zich permitteren te wachten?
Alternatieven te over, mits je een beetje creatief bent en niet te hoge eisen stelt. Van hippiecommune tot antikraak, of gewoon een verdieping huren bij familie.quote:Daarbij zijn er niet echt alternatieven.
Inderdaad. Het proces is als volgt:quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:16 schreef avantgarde het volgende:
[..]
Komt vanzelf wel. Heb geduld. Het is een kwestie van omschakelen en dat duurt in de huizenmarkt nu eenmaal lang. Straks zullen sommige dure, onverkoopbare appartementen weer gesplitst worden in kleinere startersappartementjes, omdat dat de enige manier is om nog van je onroerend goed af te raken. Ook zal de (kamer)verhuur toenemen, en ook dat zal de markt omlaag trekken. Pas dan zullen ook de prijzen voor starterswoningen gaan dalen.
Als die bovenkant blijft dalen, en dat zal die, heeft dat uiteindelijk een prijsdrukkend effect op de hele markt.quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:10 schreef HarryP het volgende:
[..]
Ik denk toch dat de meeste mensen toch een huis kopen om er in te wonen.
Daarom is er aan de onderkant nog steeds vraag. Aan de bovenkant (waar de doorstromers moeten kopen) zie je stilstand en een flinke prijsdaling. Of dat iets zegd over de prijzen van het lagere segment?
Maar weer met dien verstande, dat iemand zonder eigen geld ook de rente in de gaten moet houden, die uiteindelijk wel zo'n 2/3 kan gaan bedragen van wat hij uiteindelijk voor zijn huis kwijt is.quote:Op maandag 26 oktober 2009 22:28 schreef LXIV het volgende:
Beste strategie: (als je de mogelijkheid hebt) gewoon afwachten.
Volgens mij is het nog simpeler. De huizenprijs is gewoon gekoppeld aan wat mensen maandelijks kwijt kunnen zijn aan een huis.quote:Op maandag 26 oktober 2009 23:53 schreef dvr het volgende:
[..]
Maar weer met dien verstande, dat iemand zonder eigen geld ook de rente in de gaten moet houden, die uiteindelijk wel zo'n 2/3 kan gaan bedragen van wat hij uiteindelijk voor zijn huis kwijt is.
Ik zou wel eens een grafiek willen zien, waarin prijsdaling van een huis afgezet wordt tegen rentestijging van de hypotheek. Stel dat een huis nu 200.000 kost en 30 jaar lang tegen 6% gefinancierd kan worden. Daar hoort een bepaalde totaalprijs bij, zeg 5,5 ton (ik heb het niet uitgerekend). Dan zou ik graag een grafiek zien van prijsdaling-tegen-rentestijging waarin het totaalbedrag 5,5 ton blijft. Het gebied onder de grafiek duidt dan aan, bij welke combinaties van daling en stijging je nog steeds voordelig uit bent ten opzichte van de actuele prijs en rente.
Inderdaad en dat zal de komende jaren niet toenemen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 09:25 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Volgens mij is het nog simpeler. De huizenprijs is gewoon gekoppeld aan wat mensen maandelijks kwijt kunnen zijn aan een huis.
quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 09:25 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Volgens mij is het nog simpeler. De huizenprijs is gewoon gekoppeld aan wat mensen maandelijks kwijt kunnen zijn aan een huis.
Gaat hard met die huizen. Lijkt wel een aandeel ING.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 18:45 schreef henkway het volgende:
Nou zit ie er weer boven![]()
Zoek in 200.181 koopwoningen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |