abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 juli 2009 @ 12:48:17 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_70809458

Hier alweer deel #172 (honderdtweeënzeventig) in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier bijna helemaal aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met �HiSpeed� gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - M�nster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW�s gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM�90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede=Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW�s, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen.



De NS rijdt de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking, wat er teveel zijn om hier allemaal op te gaan noemen. Daarvoor verwijzen we je graag door de Wikipagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen.



Naast de treinen rijdt NS ook op 1traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.

Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.

Thalys en Benelux met 'nieuwe' priority-rijtuigen (gepimpt ICT materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen


Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 9 juli 2009 @ 12:50:23 #2
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_70809525
Wat is die OP teringverneukt zeg!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_70809663
over dat verstopt zitten klopt wel, eens een keertje heb ik er heel hard op gescheten zat echt bijna tot het randje vol met poep en toen wou die niet meer doorspoelen stond er buiten ook nog eens iemand te wachten totdat ik klaar was en ik was maar heel snel naar de andere kant van de trein gerend
  Moderator donderdag 9 juli 2009 @ 12:56:07 #4
155227 crew  Guppy
dus
pi_70809728
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 12:54 schreef RubenK het volgende:
over dat verstopt zitten klopt wel, eens een keertje heb ik er heel hard op gescheten zat echt bijna tot het randje vol met poep en toen wou die niet meer doorspoelen stond er buiten ook nog eens iemand te wachten totdat ik klaar was en ik was maar heel snel naar de andere kant van de trein gerend
Het is lunchtijd
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_70809849
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_70809888
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 12:50 schreef Duvel het volgende:
Wat is die OP teringverneukt zeg!
De ARR, SYN en CXX plaatjes zijn weg
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 9 juli 2009 @ 13:03:14 #7
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_70809991
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 13:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

De ARR, SYN en CXX plaatjes zijn weg
Ik zie in de URL dat ze bij chello en een of andere Nielsen op de server stonden. Is Björn blijkbaar nog steeds boos?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_70810148
Waarom is/ was ´ie boos eigenlijk?
  donderdag 9 juli 2009 @ 13:13:12 #9
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_70810345
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 12:54 schreef RubenK het volgende:
over dat verstopt zitten klopt wel, eens een keertje heb ik er heel hard op gescheten zat echt bijna tot het randje vol met poep en toen wou die niet meer doorspoelen stond er buiten ook nog eens iemand te wachten totdat ik klaar was en ik was maar heel snel naar de andere kant van de trein gerend
In een stilstaande trein? Hadden de mensen buiten ook nog kunnen meegenieten .
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  donderdag 9 juli 2009 @ 13:13:44 #10
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_70810370
Zo heb ik station Steenwijk nog een keer van een extra biels voorzien.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  donderdag 9 juli 2009 @ 13:13:58 #11
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_70810378
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 13:00 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

De ARR, SYN en CXX plaatjes zijn weg
De thalys mist ook. En de oude tram is ook verdwenen.
  donderdag 9 juli 2009 @ 13:20:53 #12
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_70810650
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 13:13 schreef greavy het volgende:
De thalys mist ook. En de oude tram is ook verdwenen.
Die trem bestaat niet meer Maar die THA zal ook wel bij Björn staan dan. Nou ja, sloop maar uit de wiki Wie heeft er leuke plaatjes van een Lintje of een Spurt? Ik heb wel genoeg Protossen op zich
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 9 juli 2009 @ 13:31:50 #13
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_70811035
Ik zal wel even kijken als ik een mooi fotootje kan maken.
Ben toch zometeen me oom ophalen @ station Dordrecht, en daar staan Spurts.
  donderdag 9 juli 2009 @ 13:36:26 #14
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_70811199
Is die hele OP, met uitzondering van de vorige delen, eigenlijk wel nodig? Iedereen weet toch wel wat NS en Arriva enzo zijn
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 9 juli 2009 @ 13:36:31 #15
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_70811206
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 13:13 schreef JDude het volgende:
Zo heb ik station Steenwijk nog een keer van een extra biels voorzien.
Oh nou komen de verhalen hoor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 9 juli 2009 @ 13:47:03 #16
136283 knars
Teethgrinder
pi_70811558
In koplopers vond ik het altijd wel fijn om door te trekken als er op volle snelheid langs station Zoetermeer wordt gereden. Blijft toch een soort frustratie tegen een oude werkgever, denk ik.
  donderdag 9 juli 2009 @ 13:50:26 #17
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70811670
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 13:47 schreef knars het volgende:
In koplopers vond ik het altijd wel fijn om door te trekken als er op volle snelheid langs station Zoetermeer wordt gereden. Blijft toch een soort frustratie tegen een oude werkgever, denk ik.
Hoezo dat?
  donderdag 9 juli 2009 @ 14:01:20 #18
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_70812061
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 13:07 schreef Socios het volgende:
Waarom is/ was ´ie boos eigenlijk?
Eh ja, paar topics terug vond ie het steeds meer een kutforum worden.

Ik zou dan zeggen: hang wat minder rond in KPD, maar goed.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 9 juli 2009 @ 14:35:39 #19
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_70813375
En, is het al bekend of NS met tijdelijk vervoer over de HSL mag starten?
pi_70814043
TVP met foto

  donderdag 9 juli 2009 @ 14:56:18 #21
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_70814132
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:54 schreef KapiteinT het volgende:
TVP met foto

[ afbeelding ]
Linkerspoor! Dat dit kan in Nederland!*

* Duh.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 9 juli 2009 @ 15:20:22 #22
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_70815027
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:56 schreef Duvel het volgende:
Linkerspoor! Dat dit kan in Nederland!*

* Duh.
HOAX geen linkerspoor. Gesoepte frontseinen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 9 juli 2009 @ 15:24:38 #23
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_70815175
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 15:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cool, doen ze dat ook al met cargo?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 9 juli 2009 @ 15:43:27 #24
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70815907
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 15:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

HOAX geen linkerspoor. Gesoepte frontseinen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bovendien is er ook nog iets aan de hand met de pantografen.
  donderdag 9 juli 2009 @ 15:56:32 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_70816363
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 15:43 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Bovendien is er ook nog iets aan de hand met de pantografen.
Nee, da's standaard in België tegenwoordig: voorste panto op.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 9 juli 2009 @ 17:25:11 #26
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_70819702
Ik hoorde vandaag dat Groningen en Drenthe bij de NS er op aan gaan dringen dat de vierde trein er toch komt tussen Groningen en Zwolle. Ze willen niet meer dat beide intercity's gaan stoppen op Hoogeveen, maar een van beide. Hiermee gaat Hoogeveen dan toch van twee naar drie treinen per uur
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_70819856
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 17:25 schreef Peterselieman het volgende:
Ik hoorde vandaag dat Groningen en Drenthe bij de NS er op aan gaan dringen dat de vierde trein er toch komt tussen Groningen en Zwolle. Ze willen niet meer dat beide intercity's gaan stoppen op Hoogeveen, maar een van beide. Hiermee gaat Hoogeveen dan toch van twee naar drie treinen per uur
Laten ze eerst die bocht is goedleggen, dat scheelt al minuten.
pi_70821187
tvp
  donderdag 9 juli 2009 @ 19:12:14 #29
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_70823169
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 18:09 schreef ghizzer het volgende:
tvp

Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  donderdag 9 juli 2009 @ 19:18:54 #30
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_70823402
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 17:25 schreef Peterselieman het volgende:
Ik hoorde vandaag dat Groningen en Drenthe bij de NS er op aan gaan dringen dat de vierde trein er toch komt tussen Groningen en Zwolle. Ze willen niet meer dat beide intercity's gaan stoppen op Hoogeveen, maar een van beide. Hiermee gaat Hoogeveen dan toch van twee naar drie treinen per uur
NS zal wel gek zijn zeker Stellen zelf een verbetering van de dienstregeling voor, maar nee, het is weer niet genoeg want eoa knollenveldgehucht wil MEER MEER MEER, zonder zinnige reden. Dan zegt NS: "Okee, dan niet " En daar heeft NS gelijk in
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_70824008
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 15:20 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

HOAX geen linkerspoor. Gesoepte frontseinen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee, niks gesoept (ja oke, kleiner gemaakt). Dit is tussen Roosendaal en de Belgische grens.
pi_70824268
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 15:56 schreef Duvel het volgende:

[..]

Nee, da's standaard in België tegenwoordig: voorste panto op.
Is daar eigenlijk een specifieke reden voor, of is dat iets cultureels net als de keus voor links of rechts rijden?


Toch intelligenter dan tvp
  donderdag 9 juli 2009 @ 20:21:47 #33
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_70825583
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 19:38 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Nee, niks gesoept (ja oke, kleiner gemaakt). Dit is tussen Roosendaal en de Belgische grens.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 9 juli 2009 @ 20:22:08 #34
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_70825595
Er is groen licht gegeven voor vervoer over de HSL met Traxx + ICRm per 7 september. Bron: PDF op NSHispeed.nl
pi_70825762
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:22 schreef James1988 het volgende:
Er is groen licht gegeven voor vervoer over de HSL met Traxx + ICRm per 7 september. Bron: PDF op NSHispeed.nl
http://www.nu.nl/economie(...)mber-in-gebruik.html jah
dag
pi_70825778
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 13:36 schreef De_Hertog het volgende:
Is die hele OP, met uitzondering van de vorige delen, eigenlijk wel nodig? Iedereen weet toch wel wat NS en Arriva enzo zijn
Voorkomt wel vragen erover van treinnoobs in dit topic
dag
pi_70825825
'De Thalys rijdt vanaf eind dit jaar al wel 300 kilometer per uur op het hogesnelheidsspoor.'
Waarom kan die zuurstok dan geen 300km/u?
dag
  donderdag 9 juli 2009 @ 20:28:56 #38
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_70825853
Dit zijn de tarieven btw:

Eerste 4 weken (introductiefase):


Daarna:
pi_70826553
nou die superdiscount is wel goedkoper dan een enkeltje nu kost...
  donderdag 9 juli 2009 @ 20:50:05 #40
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_70826639
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:47 schreef RubenK het volgende:
nou die superdiscount is wel goedkoper dan een enkeltje nu kost...
Klopt. Maar hoe vaak wist je - pak 'm beet de afgelopen twee jaar - al twee weken van tevoren dat je van Amsterdam naar Rotterdam of terug zou reizen?

En hoe zit het nou met, bijvoorbeeld, iemand die van Purmerend naar Dordrecht reist en graag een stukje HSL meepakt? Heeft die dan drie tickets nodig?
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  donderdag 9 juli 2009 @ 21:02:29 #41
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_70827133
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:28 schreef Peter het volgende:
'De Thalys rijdt vanaf eind dit jaar al wel 300 kilometer per uur op het hogesnelheidsspoor.'
Waarom kan die zuurstok dan geen 300km/u?
De Ferrari 550 Maranello rijdt wel 300 km/u
Waarom kan de VW golf van mijn grootmoeder dan geen 300 km/u?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 9 juli 2009 @ 21:13:37 #42
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_70827592
Toch maar eens wat over zeggen hoor



WAT een EPIC FAIL is dit dan Reistijd "met de auto, volgens 9292OV" die varieert

Ja, de KORTSTE reistijd volgenns 9292OV is, wat een toeval , gelijk aan de reistijd met NS. in ALLE gevallen. Ra ra.... De langste reistijd is de reistijd met de auto.

Welke suikerbiet zit er in het PR-team van NS HiSpeed terwijl hij nog niet eens uit de site van 9292OV komt??
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 9 juli 2009 @ 21:16:31 #43
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_70827719
Mja, als je dezelfde reizen op Googlemaps intikt, kom je op de minimumtijden in het NS-tabelletje uit. Files nog niet meegerekend, dus.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  donderdag 9 juli 2009 @ 21:21:34 #44
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_70827959
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 21:16 schreef JDude het volgende:
Mja, als je dezelfde reizen op Googlemaps intikt, kom je op de minimumtijden in het NS-tabelletje uit. Files nog niet meegerekend, dus.
ja maar goed, 9292 geeft tegenwoordig "ter vergelijking" ook reistijden met de auto (zoals ook G Maps idd, en map24 en viamichelin en al die anderen). Maar ik geloof niet dat de minimumtijden met de auto op alle trajecten PRECIES gelijk zijn aan de planmatige treintijden. Dat zou minimaal raar zijn.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 9 juli 2009 @ 21:22:40 #45
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_70827997
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:28 schreef Peter het volgende:
'De Thalys rijdt vanaf eind dit jaar al wel 300 kilometer per uur op het hogesnelheidsspoor.'
Waar staat dat, over die Thalys? Dan moet ERTMS Level 2 wel zijn vrijgegeven, en rijdt ie dan na Rotterdam ook over de HSL (ik vermoed van niet)?
quote:
Waarom kan die zuurstok dan geen 300km/u?
Goede vraag. Je bedoelt dat Ansaldo ding toch? Want waarom een Benelux-rijtuig met roze stickers maar 160 mag lijkt me voor zich spreken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 9 juli 2009 @ 21:24:00 #46
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_70828051
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 21:21 schreef Dr_Flash het volgende:

ja maar goed, 9292 geeft tegenwoordig "ter vergelijking" ook reistijden met de auto (zoals ook G Maps idd, en map24 en viamichelin en al die anderen). Maar ik geloof niet dat de minimumtijden met de auto op alle trajecten PRECIES gelijk zijn aan de planmatige treintijden. Dat zou minimaal raar zijn.
True.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  donderdag 9 juli 2009 @ 21:26:31 #47
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_70828146
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 19:45 schreef Fixers het volgende:

[..]

Is daar eigenlijk een specifieke reden voor, of is dat iets cultureels net als de keus voor links of rechts rijden?
Ik geloof dat er zoveel uitzonderingen waren waarbij in plaats van met de achterste met de voorste panto op gereden moest worden, dat ze er maar de standaard van hebben gemaakt. Ik dacht dat het niet kon in verband met te grote opdrukkrachten, maar misschien is dat in België met 3kV minder van belang?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_70828697
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 21:22 schreef Duvel het volgende:

[..]

Waar staat dat, over die Thalys? Dan moet ERTMS Level 2 wel zijn vrijgegeven, en rijdt ie dan na Rotterdam ook over de HSL (ik vermoed van niet)?
In het nu.nl artikel...
quote:
[..]

Goede vraag. Je bedoelt dat Ansaldo ding toch? Want waarom een Benelux-rijtuig met roze stickers maar 160 mag lijkt me voor zich spreken.
Tha;ys wel 300 daar, waarom de fyra niet jah..
dag
  donderdag 9 juli 2009 @ 21:42:07 #49
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_70828726
Ik denk niet dat het heel veel uitmaakt welke panto je op hebt. Ik weet wel dat in Duitsland normaal met de achterste op gereden wordt, behalve als de eerste wagons een Kwaliteitslading hebben (nieuwe auto's bijvoorbeeld). Dan zet je de voorste op om het risico van afspringende vonken te beperken. Voor de rest? Conventie. Wat je ook weleens ziet is dat getrokken treinen bij vertrek beide panto's op hebben, en zodra er wat snelheid is dat ze er eentje laten zakken, om piekbelastng te voorkomen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 9 juli 2009 @ 21:42:35 #50
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_70828742
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 21:41 schreef Peter het volgende:

Tha;ys wel 300 daar, waarom de fyra niet jah..
Dat ding zal niet voor niets V250 heten...
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')