quote:De ras-these als argument in den cultuurstrijd is altijd eigen lof. Heeft ooit een ras-theoreticus met schrik en schaamte bevonden dat het ras, waartoe hij zich rekende, het minderwaardige moest heeten? Het is altijd te doen om verheffing van zich en de zijnen, boven en ten koste van anderen. De ras-these is altijd vijandig, altijd anti-; voor een leer, die zich voor wetenschap uitgeeft, een slecht teeken.
Misschien, weet ik niet. Kun je het iets beter onderbouwen? Hoe dan ook neemt het niet weg dat dit soort zaken (rassenverschillen) eindelijk eens bespreekbaar moet kunnen worden. Is ook beschaving, maar daar moet je misschien eens de tijd voor nemen over na te denken voordat je mij wegzet als iemand die andere rassen als minderwaardig beschouwt. Dan heb je mijn posts niet goed gelezen, maar misschien voel je je nu erg goed als de anti-rascist. Durf eens je comfortzone uit te stappenquote:Op zaterdag 27 juni 2009 11:43 schreef Monolith het volgende:
Variatie binnen groepen is echter altijd vele malen groter dan variatie tussen groepen. TS is daar een mooi voorbeeld van.
Ah... Er is maar 1 ras namelijk het menselijk ras. De Homo Sapiens. Dat er onderlinge fysieke kenmerken zijn te onderscheiden maakt het nog geen seperate rassen. Binnen, zeg, het blanke ras bestaan grotere verschillen dan tussen het zogenaamde blanke ras en aziaten. Dat alleen al is genoeg reden om geen waarde te hechten aan welke racistische theorie ook. Bovendien hebben we het dan over gemiddelden zodat je uberhaupt niet kan concluderen dat "een neger dommer is dan een blanke".quote:Op zaterdag 27 juni 2009 11:44 schreef SimpelZat het volgende:
Mensen die rassenverschillen niet erkennen zijn niet van deze wereld
Is Rushton hierbij geen wetenschappelijke bron?quote:Op zaterdag 27 juni 2009 11:45 schreef Iblis het volgende:
Typisch dat menigeen wel feiten kan vinden die zijn visie ondersteunen, dat mensen heel stellig zijn over IQ-onderzoek, dat mensen een begrip als ‘ras’ hanteren… terwijl er niemand is die nog maar één wetenschappelijk artikel heeft genoemd, niemand die één boek heeft genoemd (op Lord_Vetinari na) en dat er nog geen enkeling is die een fatsoenlijke definitie van het begrip ras (of schedelvorm, zo je wilt) heeft gegeven die het ene ras van het andere onderscheidt.
Maar ondertussen worden er wel weer verregaande conclusies getrokken.
Huizinga was zelf een slecht mens met zijn pessimistisch aandoende moralisme.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 11:48 schreef Iblis het volgende:
Ik wil graag Johan Huizinga aanhalen, In de schaduwen van morgen:
[..]
De topictitel, met een superioriteitsclaim, namelijk succesvoller doet toch het ergste vermoeden. Rasverschillen zijn bespreekbaar. Maar er zijn verschillende invullingen aan te geven. Je kunt een antropologische insteek nemen, of je kunt een biologisch-genetische insteek nemen. In het laatste geval zijn er heel duidelijk typische mutaties te onderscheiden die mensen indelen in groepen. Het is natuurlijk statistisch (zoals al dit onderzoek), maar je kunt b.v. Noren van Zweden onderscheiden, zelfs binnen Duitsland zijn er verschillen tussen b.v. Zuid-Beieren en Saksen te vinden. Natuurlijk is dit altijd statistisch, je merkt dat bepaalde mutaties in een bepaald gebied aanmerkelijk vaker voorkomen dan in een ander gebied. Een Nederland kan best ‘een Oost-Duits gen’ hebben. Dat is omdat rassen natuurlijk altijd enigszins variabel zijn, alhoewel b.v. in Zwitserland ook onderscheid tussen de taalgemeenschappen gemaakt kan worden.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 11:49 schreef SimpelZat het volgende:
Misschien, weet ik niet. Kun je het iets beter onderbouwen? Hoe dan ook neemt het niet weg dat dit soort zaken (rassenverschillen) eindelijk eens bespreekbaar moet kunnen worden. Is ook beschaving, maar daar moet je misschien eens de tijd voor nemen over na te denken voordat je mij wegzet als iemand die andere rassen als minderwaardig beschouwt. Dan heb je mijn posts niet goed gelezen, maar misschien voel je je nu erg goed als de anti-rascist. Durf eens je comfortzone uit te stappen
Nogmaals ik voel me als bleekscheet beter dan niemand OMDAT ik bleekscheet ben. Beter dan NIEMAND! oe vaak moet ik dat nog zeggen? Leer lezen!
Goed, vooruit, maar wetenschappelijke verhandeling is meestal wat genuanceerder dan een paar IQ-gemiddelden.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 11:53 schreef PierreTT het volgende:
[..]
Is Rushton hierbij geen wetenschappelijke bron?
http://en.wikipedia.org/wiki/J._Philippe_Rushton
China was ook niet begonnen als dat enorme land hoor. En kijk bijvoorbeeld naar Japan, van hen kun je ook niet stellen dat ze weinig imperialistisch waren.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 01:30 schreef remlof het volgende:
Blanken hebben vooral de neiging om steeds meer macht te willen en dus gebied te veroveren. Als de Chinezen bijvoorbeeld die eigenschap haddden gehad zouden zij wel eens de geschiedenis bepaald kunnen hebben.
Maar de Chinezen lachen uiteindelijk toch het laatst, zij zullen nog deze eeuw het machtigste land op deze planeet hebben.
quote:Op zaterdag 27 juni 2009 01:52 schreef remlof het volgende:
[..]
Rasverschil? Die verschillen zitten niet alleen tussen rassen, maar ook tussen volken. Duitsers zijn veel gedisciplineerder dan wij.
quote:Engelsen zijn diplomatieker.
Muah wij staan als land op plek 16 als het gaat over GDP.quote:Ook heden ten dage is Nederland nog maar een middenmoter in Europa, en volgens mij zakken we sinds Balkenende aan de macht is alleen nog maar op de lijst.
.. doet het in dat europese lijstje niet slecht.quote:1 Paris metropolitan area, France ¤ 546,8
2 Greater London, England ¤ 465,7
3 Rhine-Ruhr, Germany ¤ 330,9
4 Milan metropolitan area, Italy ¤ 241,2
5 Randstad, Netherlands ¤ 216,3
6 Frankfurt/Rhine-Main, Germany ¤ 152,
7 Madrid metropolitan area, Spain ¤ 145,8
8 Brussels-Antwerp, Belgium ¤ 138,5
...
20 Lisbon Metropolitan Area, Portugal ¤ 54,8
(GMP 2004 (Billions))
Als je geilt op het gemiddelde IQ van 'rassen' dan ben je ook maar inferieur aan Aziaten natuurlijk. Zoals ik echter al stelde valt de variatie tussen 'rassen' volledig in het niet bij variatie in individuen binnen verschillende populaties. Met mijn vorige post doelde ik op het curieuze gegeven dat mensen die geobsedeerd zijn met statistische raciale verschillen nou meestal niet degenen zijn die zelf zo gweldig bedeeld zijn.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 11:49 schreef SimpelZat het volgende:
[..]
Misschien, weet ik niet. Kun je het iets beter onderbouwen? Hoe dan ook neemt het niet weg dat dit soort zaken (rassenverschillen) eindelijk eens bespreekbaar moet kunnen worden. Is ook beschaving, maar daar moet je misschien eens de tijd voor nemen over na te denken voordat je mij wegzet als iemand die andere rassen als minderwaardig beschouwt. Dan heb je mijn posts niet goed gelezen, maar misschien voel je je nu erg goed als de anti-rascist. Durf eens je comfortzone uit te stappen
Nogmaals ik voel me als bleekscheet beter dan niemand OMDAT ik bleekscheet ben. Beter dan NIEMAND! oe vaak moet ik dat nog zeggen? Leer lezen!
Hoewel de r/K hypothese van Rushton dan weer een prima staaltje evolutionaire psychologie van de koude grond is m.i.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 12:00 schreef Iblis het volgende:
[..]
Goed, vooruit, maar wetenschappelijke verhandeling is meestal wat genuanceerder dan een paar IQ-gemiddelden.
Uiteraardquote:Op zaterdag 27 juni 2009 12:00 schreef Iblis het volgende:
[..]
Goed, vooruit, maar wetenschappelijke verhandeling is meestal wat genuanceerder dan een paar IQ-gemiddelden.
Dat is idd wel opvallend, figuren die zich prettig voelen bij de "wij zijn beter dan hunnie" clubjes zijn vaak zelf sociaal achtergestelde en veelal mislukte personen. Door superioriteit te claimen a.d.h.v. uiterlijke kenmerken en afkomst, iets waar ze zelf totaal geen aandeel in hebben gehad, voelen ze zich toch nog een beetje bijzonder en gewaardeerd.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 12:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als je geilt op het gemiddelde IQ van 'rassen' dan ben je ook maar inferieur aan Aziaten natuurlijk. Zoals ik echter al stelde valt de variatie tussen 'rassen' volledig in het niet bij variatie in individuen binnen verschillende populaties. Met mijn vorige post doelde ik op het curieuze gegeven dat mensen die geobsedeerd zijn met statistische raciale verschillen nou meestal niet degenen zijn die zelf zo gweldig bedeeld zijn.
Ook interessant is de Y-chromosomal Aaron, over mogelijke genetische verschillen tussen de Joodse priesterkaste en de andere Joden.quote:We studied human population structure using genotypes at 377 autosomal microsatellite loci in 1056 individuals from 52 populations. Within-population differences among individuals account for 93 to 95% of genetic variation; differences among major groups constitute only 3 to 5%. Nevertheless, without using prior information about the origins of individuals, we identified six main genetic clusters, five of which correspond to major geographic regions, and subclusters that often correspond to individual populations.
Afrikanen krijgen toch geen les met Westerse leermethodiek. Hoe kan een Afrikaan dan hoog scoren bij een Westerse IQ test?quote:Op zaterdag 27 juni 2009 01:38 schreef Misan het volgende:
[..]
Schijnt ook onderzoek naar geweest te zijn, omstreden uiteraard omdat men bang is om ook maar enigszins racistisch over te komen. Uit het onderzoek bleek dat het IQ van Aziaten gemiddeld verreweg het hoogst was, daarna kwamen de blanken (caucasians), daarna indianen en latino's en daarna negers. Kan alleen ff niet op de naam van de onderzoeker komen, maar daar kom ik hopelijk nog wel op terug
Hier ben ik gestopt met lezen. LEER EENS LEZEN PANNEKOEK! Dan pas ga ik weer verder met jequote:Op zaterdag 27 juni 2009 11:58 schreef Iblis het volgende:
[..]
De topictitel, met een superioriteitsclaim, namelijk succesvoller doet toch het ergste vermoeden.
Dat dus... Als je niet eens weet wat een getallenreeks is, hoe kan je dan uberhaupt bepalen wat het goede antwoord is ? En dan moet je ten eerste al kunnen lezen en schrijven op een niveau zodat je de vraagstelling begrijpt ...quote:Op zaterdag 27 juni 2009 12:14 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Afrikanen krijgen toch geen les in Westerse leermethodiek. Hoe kan een Afrikaan dan hoog scoren op een Westerse IQ test?
Deze observatie was gewoon scherp, valide en terecht. Dan kun je wel een mooie ad hominem plaatsen om je afkeer duidelijk te maken, maar wat wil je er precies mee bereiken?quote:Op zaterdag 27 juni 2009 11:53 schreef Klopkoek het volgende:
Huizinga was zelf een slecht mens met zijn pessimistisch aandoende moralisme.
Er zijn wel redelijk cultuur-neutrale intelligentietesten ontwikkeld. En in ieder geval is daar onderzoek naar gedaan. Het was zeker zo dat men vroeger duidelijk testen had die van een blanke cultuur uitgingen, waardoor blanken in het voordeel waren.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 12:14 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Afrikanen krijgen toch geen les met Westerse leermethodiek. Hoe kan een Afrikaan dan hoog scoren bij een Westerse IQ test?
Bewijs me! Onzin! En als het zo zou zijn. Zullen we de gemiddelde inkomsten naast elkaar gaan zetten? Europeanen en Aziaten? Doe jij de research of ik? Trouwens, hoe bekrompen kun je zijn om IQ ( weet Intelligence Quote) gelijk te stellen aan intellegentie? Het lijkt mij dat welvaart een betere afspiegeling is van de werkelijkheid. Nogmaals doe jij de inkomstenmath?quote:Op zaterdag 27 juni 2009 12:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als je geilt op het gemiddelde IQ van 'rassen' dan ben je ook maar inferieur aan Aziaten natuurlijk.
Zeker en je hebt gelijk, geef ik toe.. Alle verschillen mogen nee moeten besproken worden, maar daar open jij maar een topic over. Hier heb ik het over rasverschillen. Man en vrouw zijn anders, hetero en homo zijn anders, links en rechtsdragend zijn anders. Grabbelton maar een end raak, hier hebben we het over rasverschillen.quote:Zoals ik echter al stelde valt de variatie tussen 'rassen' volledig in het niet bij variatie in individuen binnen verschillende populaties.
Jij postuleert een flink aantal claims, naast enige verdachtmakingen: Is blank beter in een welvarende economie creeren zoals zwart beter kan dansen, rennen en een grotere klabanus heeft? Dit onderwerp mag sinds WII niet besproken worden, maar het intrigeert me.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 12:17 schreef SimpelZat het volgende:
[..]
Hier ben ik gestopt met lezen. LEER EENS LEZEN PANNEKOEK! Dan pas ga ik weer verder met je
Doe jij het eens. Inventariseer eens per land bijvoorbeeld, vergeet landen als Hong Kong, Singapore en Japan niet. Neem eens een andere verklarende factor, zoals economisch klimaat mee naast de IQ of ras-these. Probeer actief tegenvoorbeelden voor b.v. de IQ of ras-these te vinden, waaronder ligging aan handelsroutes, regime, klimaat, vigerende religie, en zo voort.quote:
Wie had het over inkomsten? We hadden het over intelligentie. IQ is een redelijke indicatie, ondanks de nodige terechte kritiek. G is een wat betere indicatie. Waarom overigens die gevoeligheid? Ik dacht dat je zo'n geweldige voorstander was van het doorbreken van taboes?quote:Op zaterdag 27 juni 2009 12:23 schreef SimpelZat het volgende:
[..]
Bewijs me! Onzin! En als het zo zou zijn. Zullen we de gemiddelde inkomsten naast elkaar gaan zetten? Europeanen en Aziaten? Doe jij de research of ik? Trouwens, hoe bekrompen kun je zijn om IQ ( weet Intelligence Quote) gelijk te stellen aan intellegentie? Het lijkt mij dat welvaart een betere afspiegeling is van de werkelijkheid. Nogmaals doe jij de inkomstenmath?
Ik hoef helemaal geen topics te openen. Ik heb het over het idee dat raciale verschillen op de een of andere manier relevant zouden zijn. Overigens betekent een statistisch verschil tussen 'rassen' natuurlijk nog niet dat er bijvoorbeeld een genetische oorzaak aan ten grondslag zou liggen.quote:[..]
Zeker en je hebt gelijk, geef ik toe.. Alle verschillen mogen nee moeten besproken worden, maar daar open jij maar een topic over. Hier heb ik het over rasverschillen. Man en vrouw zijn anders, hetero en homo zijn anders, links en rechtsdragend zijn anders. Grabbelton maar een end raak, hier hebben we het over rasverschillen.
Ik ben zelf niet blank maar afentoe denk ik dat ook welleens. Dat blanken idd. een vrij superieur ras zijn. Sociaal-maatschappelijk en technolgisch erg stabiel en sterk. Ik probeer dan voor mezelf nategeaan wat blanken dan zo succesvol maakt op deze wereld. ik kom dan uit op pure handelsgeest. Een handelsgeest omvat alle benodigde karakter-trekjes om te kunnen domineren..quote:
Ik snap hun punt wel, ergens. Als je om je heen kijkt en bijvoorbeeld inventariseert hoeveel Joden een Nobelprijs winnen, dan is dat op zich een interessant gegeven. Als je ziet dat inderdaad blanken er vlot bij waren om andere werelddelen te onderwerpen, dan is dat ook interessant. Het is niet alsof er geen verschillen zijn (want dat moet ik dan wel nageven, alleen al verschillen te benoemen kan gevaarlijk zijn, omdat je ‘racist’ wordt genoemd), de vraag hóé die verschillen gekomen zijn, dát is interessant.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 12:35 schreef gelly het volgende:
Racisten hebben nu eenmaal geen behoefte aan feiten en wetenschappelijk onderzoek. Het is immers gewoon zo, kijk om je heen linkse boomknuffelaar !
Wat een leuke historisch bekrompen blik. Helaas kunnen we niet over 500 jaar dit soort claims beschouwen, maar ik ben wel benieuwd hoe de situatie er dan uit gaat zien met o.a. China en India.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 12:46 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Ik ben zelf niet blank maar afentoe denk ik dat ook welleens. Dat blanken idd. een vrij superieur ras zijn. Sociaal-maatschappelijk en technolgisch erg stabiel en sterk. Ik probeer dan voor mezelf nategeaan wat blanken dan zo succesvol maakt op deze wereld. ik kom dan uit op pure handelsgeest. Een handelsgeest omvat alle benodigde karakter-trekjes om te kunnen domineren..
Nou, ik noemde al wat, maar ik kan nog wel wat noemen. Toen ‘we’ in de Amerika's kwamen, toen hadden we natuurlijk enig technologisch voordeel, schepen, wapens. Maar wat ons helemaal in de kaart speelde is dat de Amerikaanse populatie is voorgekomen uit een kleine groep die ooit van Azië de Beringstraat is overgestoken en daarna de rest van de Amerika's bevolkt heeft. Zo'n populatie-bottleneck leidt tot een kleinere genetische variatie. Die groep is verder lang geïsoleerd geweest.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 12:46 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik ben zelf niet blank maar afentoe denk ik dat ook welleens. Dat blanken idd. een vrij superieur ras zijn. Sociaal-maatschappelijk en technolgisch erg stabiel en sterk. Ik probeer dan voor mezelf nategeaan wat blanken dan zo succesvol maakt op deze wereld. ik kom dan uit op pure handelsgeest. Een handelsgeest omvat alle benodigde karakter-trekjes om te kunnen domineren..
Volgens mij is succes direct evenredig aan dscipline en lange termijndenken. En daarin speelt klimaat (planten groeien toch wel in Zuid Europa) en geluk (grondstoffen of een spontane uitvinding) ook wel een rol. In hoeverre dit in rassen gebakken zit weet ik niet.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 12:46 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Maar dat is, denk ik, vooral een conclusie die je maakt op basis van de ontwikkeling van de landen in Afrika na dekolonisatie of na afschaffing van de apartheid. Ik ben het met je eens dat de situatie in veel landen deplorabel is, maar over korte termijndenken gesproken: op geschiedkundige schaal is dit nu juist een duidelijk voorbeeld van korte termijndenken.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 12:55 schreef Picchia het volgende:
In Afrika lijkt het korte termijndenken wel te domineren.
Begrijpend lezen is weer eens moeilijk. Ik zeg niet dat ik dat weet, ik zeg dat het idee dat 'het blanke ras het meest succesvol is' van een beperkt historisch perspectief getuigt. China is in het verleden al bijvoorbeeld net zo 'succesvol' als Europa geweest en India en China zijn nu bijvoorbeeld al weer hard in opkomst, terwijl kleinere Aziatische landen en Japan ook al behoorlijk succesvol zijn.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 12:54 schreef Schenkstroop het volgende:
En jij weet exact wat er over 500 jaar gaat gebeuren 'meneertje monolith'?
Soms kan het een soort van handig zijn. Als het om genetische aandoeningen gaat. Er zijn aandoeningen die meer voorkomen bij bepaalde etnische groepen. Of de Bombaybloedgroep. Zoiets kan van belang zijn.quote:
Ja, vanzelfsprekend, maar dan is het ook in een volledig andere context.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 13:01 schreef Iblis het volgende:
[..]
Soms kan het een soort van handig zijn. Als het om genetische aandoeningen gaat. Er zijn aandoeningen die meer voorkomen bij bepaalde etnische groepen. Of de Bombaybloedgroep. Zoiets kan van belang zijn.
Een recente publicatie in Science was ook wel aardig:quote:Op zaterdag 27 juni 2009 12:48 schreef Iblis het volgende:
Lord_Vetinari heeft al een interessant boek genoemd, maar ik kan wat punten uitlichten. De ‘nieuwe wereld’ kent b.v. eigenlijk alleen maïs (en quinoa) als gewassen. In zuid-oost Azië eet men veel rijst. Maïs planten is veel werk. Een voor een moet het geplant worden. Graan strooi je uit de hand, en dan laat je het groeien, en dan later oogst je het eens. Bovendien is het voedzamer dan maïs. Rijst verbouwen is ook moeizaam, vraagt continue aandacht. Europeanen konden dus zaaien, de natuur het werk laten doen, dan oogsten, en dan hadden ze iets voedzaams. Onderwijl konden ze zich dus vermaken met iets anders doen. Dat is in feite een mazzeltje te noemen.
Abstract:quote:High Population Density Triggers Cultural Explosions
ScienceDaily (June 5, 2009) — Increasing population density, rather than boosts in human brain power, appears to have catalysed the emergence of modern human behaviour, according to a new study by UCL (University College London) scientists published in the journal Science.
High population density leads to greater exchange of ideas and skills and prevents the loss of new innovations. It is this skill maintenance, combined with a greater probability of useful innovations, that led to modern human behaviour appearing at different times in different parts of the world.
In the study, the UCL team found that complex skills learnt across generations can only be maintained when there is a critical level of interaction between people. Using computer simulations of social learning, they showed that high and low-skilled groups could coexist over long periods of time and that the degree of skill they maintained depended on local population density or the degree of migration between them. Using genetic estimates of population size in the past, the team went on to show that density was similar in sub-Saharan Africa, Europe and the Middle-East when modern behaviour first appeared in each of these regions. The paper also points to evidence that population density would have dropped for climatic reasons at the time when modern human behaviour temporarily disappeared in sub-Saharan Africa.
Adam Powell, AHRC Centre for the Evolution of Cultural Diversity, says: "Our paper proposes a new model for why modern human behaviour started at different times in different regions of the world, why it disappeared in some places before coming back, and why in all cases it occurred more than 100,000 years after modern humans first appeared.
"By modern human behaviour, we mean a radical jump in technological and cultural complexity, which makes our species unique. This includes symbolic behavior, such as abstract and realistic art, and body decoration using threaded shell beads, ochre or tattoo kits; musical instruments; bone, antler and ivory artefacts; stone blades; and more sophisticated hunting and trapping technology, like bows, boomerangs and nets.
Professor Stephen Shennan, UCL Institute of Archaeology, says: "Modern humans have been around for at least 160,000 to 200,000 years but there is no archaeological evidence of any technology beyond basic stone tools until around 90,000 years ago. In Europe and western Asia this advanced technology and behaviour explodes around 45,000 years ago when humans arrive there, but doesn't appear in eastern and southern Asia and Australia until much later, despite a human presence. In sub-Saharan Africa the situation is more complex. Many of the features of modern human behaviour – including the first abstract art – are found some 90,000 years ago but then seem to disappear around 65,000 years ago, before re-emerging some 40,000 years ago.
"Scientists have offered many suggestions as to why these cultural explosions occurred where and when they did, including new mutations leading to better brains, advances in language, and expansions into new environments that required new technologies to survive. The problem is that none of these explanations can fully account for the appearance of modern human behaviour at different times in different places, or its temporary disappearance in sub-Saharan Africa."
Dr Mark Thomas, UCL Genetics, Evolution and Environment, says: "When we think of how we came to be the sophisticated creatures we are, we often imagine some sudden critical change, a bit like when the black monolith appears in the film 2001: A Space Odyssey. In reality, there is no evidence of a big change in our biological makeup when we started behaving in an intelligent way. Our model can explain this even if our mental capacities are the same today as they were when we first originated as a species some 200,000 years ago.
"Ironically, our finding that successful innovation depends less on how smart you are than how connected you are seems as relevant today as it was 90,000 years ago."
quote:The origins of modern human behavior are marked by increased symbolic and technological complexity in the archaeological record. In western Eurasia this transition, the Upper Paleolithic, occurred about 45,000 years ago, but many of its features appear transiently in southern Africa about 45,000 years earlier. We show that demography is a major determinant in the maintenance of cultural complexity and that variation in regional subpopulation density and/or migratory activity results in spatial structuring of cultural skill accumulation. Genetic estimates of regional population size over time show that densities in early Upper Paleolithic Europe were similar to those in sub-Saharan Africa when modern behavior first appeared. Demographic factors can thus explain geographic variation in the timing of the first appearance of modern behavior without invoking increased cognitive capacity.
quote:Op zaterdag 27 juni 2009 13:02 schreef Monolith het volgende:
[..]
Een recente publicatie in Science was ook wel aardig:
[..]
Abstract:
[..]
quote:"Ironically, our finding that successful innovation depends less on how smart you are than how connected you are seems as relevant today as it was 90,000 years ago."
quote:Op zaterdag 27 juni 2009 01:57 schreef popolon het volgende:
Als ik kijk naar 'athletische' sporten leggen de blankjes het toch vaak af.
Of is dat een categorie dat niet telt?
Dit is niet waar, want de sterkste atleet op deze wereld is een blanke.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 02:25 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
in vergelijking met negers zijn wij blanken idd slappe vaatdoeken. De doorsnee neger is veel atletischer en sterker gebouwd
Nu, als iets cultuurafhankelijk is, dan is het wel etiquette. Hoeveel cursussen daar niet voor worden gegeven, al was het maar om b.v. zaken te doen met Italianen. Italianen zijn doorgaans veel meer van het eerst wat over koetjes en kalfjes praten, wat eten, een beetje rustig aan, en dan zo eens het zakendoen naar voren brengen. Nederlands willen eerst zaken doen, en dan, als het beklonken is, wel eens een hapje eten om het te vieren. Niet andersom.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 13:06 schreef Schenkstroop het volgende:
Handelsgeest is naast gedrevenheid ook een indicatie dat je kan rekenen. Een cultuur met een hoogstaande etiquette (wat blanken ook hebben) helpt ook nogeens bij onderhandelen.
Toevallig dat daar allemaal niet-blanken wonen.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 03:24 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
ja en in Ghana ook dat heeft niets te maken met t ras maar puur met de locatie waar je woont!
Ik denk ook wel dat cultuur een grotere rol speelt op iemands succes dan genetische elementen. Zelfs al zouden ze dezelfde punten beinvloeden. Je kan elke aap een truukje leren.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 13:19 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nu, als iets cultuurafhankelijk is, dan is het wel etiquette.
Daar is verdacht weinig toevallig aan.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 13:21 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Toevallig dat daar allemaal niet-blanken wonen.
Nu, genetisch is wat anders dan ras. Natuurlijk, ras is genetisch te definiëren, maar dat intelligentie een genetische component heeft, daar zijn wel wat argumenten voor (alhoewel het niet onomstreden is) En intelligentie correleert weer positief met opleiding, en opleiding correleert weer positief met bijvoorbeeld inkomen.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 13:25 schreef Picchia het volgende:
Ik denk ook wel dat cultuur een grotere rol speelt op iemands succes dan genetische elementen. Zelfs al zouden ze dezelfde punten beinvloeden. Je kan elke aap een truukje leren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |