abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75967328
quote:
Op woensdag 23 december 2009 13:05 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Véél, 5000 woorden per week In de praktijk ga ik dat niet halen, denk ik. Met 4000 zou ik heel blij zijn, maar 3000 is ook goed. Waar gaat jouw boek over, of wil je dat niet vertellen? Heb je een schema? Een synopsis? Of schrijf je 'op gevoel'?
[..]
5000 is ook heel veel, maar momenteel heb ik wat meer vrije tijd, dus daar moet ik gebruik van maken. En ik heb dan ook geen kinderen.
Vanaf februari ga ik weer wat meer werken, dus vandaar.

Wat ik aan het schrijven ben is denk ik een soort psychologische thriller. Maar ik probeer er ook een beetje humor in te gooien.
Ik heb geen synopsis of schema, ik weet zelf nog niet eens goed hoe het af gaat lopen! Tijdens het schrijven gebeuren er allerlei dingen die ik vantevoren nog helemaal niet wist, en dat vind ik wel leuk.

Ik was eerst met iets anders bezig, daar had ik wel een heel schema voor gemaakt, maar het was echt veel te ingewikkeld en het schrijven ging ontzettend moeizaam. Dat heb ik dus even terzijde geschoven, hoewel ik het nog wel ooit uit wil gaan schrijven, maar dat komt misschien ooit nog wel als ik meer ervaring heb.
Bij het verhaal waar ik nu mee bezig ben heb ik het gevoel alsof dat het 'vanzelf' gaat en dat is echt tof!
Ja, die met de ballen in de bek.
  woensdag 23 december 2009 @ 17:16:19 #202
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_75976930
quote:
Op woensdag 23 december 2009 10:57 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Wat grappig... jij vindt 3 maanden herschrijven dus weinig? Ik maak me eerder zorgen om die 5 maanden schrijven. Dat heeft waarschijnlijk te maken met twee heel verschillende werkwijzen. Jij bent vast iemand die heel snel en uit de losse pols een eerste versie schrijft, om daarna pas serieus naar de zinnen te kijken?
Van mijn eerste versie bleef bij mijn debuut en nu bij mijn tweede boek ongeveer 80% over, de rest is herschreven of geschrapt. Ik weet niet of dat helemaal eerlijk is omdat de opbouw iets verschilt van een roman, maar ik schrijf vrij makkelijk. Toch vind ik dat het herschrijven meer tijd kost, omdat het elke keer dat je door het manuscript heengaat, het definitiever wordt en dan moet het echt goed. Verder waren beide manuscripten 102k woorden dus daar ga je ook niet even in een uurtje doorheen.
quote:
Ik schrijf nooit écht snel, het idee van een 'eerste versie' is dan ook een beetje onzin, ben ik bang. Mijn vorige boek (dagboek/Nadine) telde oorspronkelijk zo'n 150.000 woorden, die heb ik binnen 2 maanden teruggebracht naar 100.000, maar ik heb toen vooral lezersreacties en losse rotzooi geschrapt. Het 'hart' van dat topic - de roman, dus - was zo goed als panklaar.
[..]
Maar dat was ook wel een heel ander soort boek.

Ik heb een eerste versie van een fantasyroman liggen, mijn eerste echte manuscript met een overkoepelend plot en dergelijke. Die eerste versie is ongeveer 75k woorden en die heb ik in iets meer dan twee maanden geschreven. Maar daar moet nog wel veel aan gebeuren, omdat ik echt niet wist waar ik heen ging en ik een beperkte tijd had (was tijdens een marathon op een forum) en niet alles uit kon werken wat ik uit wilde werken. Dat is echt een eerste versie, inclusief typefouten. Ik denk dat daarvan uiteindelijk iets van 60% overeind blijft. Maar dat weet ik pas als ik het ga afmaken, over een jaar of drie.

[ Bericht 1% gewijzigd door wonderer op 23-12-2009 17:28:10 ]
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_76102032
quote:
Op woensdag 23 december 2009 13:34 schreef Biancavia het volgende:

[..]

5000 is ook heel veel, maar momenteel heb ik wat meer vrije tijd, dus daar moet ik gebruik van maken. En ik heb dan ook geen kinderen.
Vanaf februari ga ik weer wat meer werken, dus vandaar.

Wat ik aan het schrijven ben is denk ik een soort psychologische thriller. Maar ik probeer er ook een beetje humor in te gooien.
Ik heb geen synopsis of schema, ik weet zelf nog niet eens goed hoe het af gaat lopen! Tijdens het schrijven gebeuren er allerlei dingen die ik vantevoren nog helemaal niet wist, en dat vind ik wel leuk.

Ik was eerst met iets anders bezig, daar had ik wel een heel schema voor gemaakt, maar het was echt veel te ingewikkeld en het schrijven ging ontzettend moeizaam. Dat heb ik dus even terzijde geschoven, hoewel ik het nog wel ooit uit wil gaan schrijven, maar dat komt misschien ooit nog wel als ik meer ervaring heb.
Bij het verhaal waar ik nu mee bezig ben heb ik het gevoel alsof dat het 'vanzelf' gaat en dat is echt tof!
Ik lees net dat je inmiddels 27.000 woorden hebt geschreven, dus met de discipline zit het bij jou wel goed
Zelf kan ik niet meer zonder schema schrijven, denk ik. Maar ik vind het wel bewonderenswaardig. Ik heb mijn eerste roman ook 'op de tast' geschreven, zo voelde het tenminste, en dat heeft me toen ongelooflijk veel hoofdbrekens gekost.

Ik doe intussen helemaal niks Behalve champagne drinken en heel veel eten En plannen maken voor een geheel nieuwe inrichting voor de woonkamer, die ik morgen wil gaan schilderen (rood), terwijl ik ergens wel weet dat ik beter kan gaan schrijven, of anders lezen, maar ik heb het gepresteerd om gisteren een boek open te slaan op de titelpagina, en daarbij is het gebleven Totale inertie. Misschien is dat wel goed - het hoofd leegmaken... ik zie het maar als een eerste stap in de richting van een grootse en meeslepende schrijfmarathon
pi_76102738
quote:
Op woensdag 23 december 2009 17:16 schreef wonderer het volgende:
Van mijn eerste versie bleef bij mijn debuut en nu bij mijn tweede boek ongeveer 80% over, de rest is herschreven of geschrapt. Ik weet niet of dat helemaal eerlijk is omdat de opbouw iets verschilt van een roman, maar ik schrijf vrij makkelijk. Toch vind ik dat het herschrijven meer tijd kost, omdat het elke keer dat je door het manuscript heengaat, het definitiever wordt en dan moet het echt goed. Verder waren beide manuscripten 102k woorden dus daar ga je ook niet even in een uurtje doorheen.
Ja, ik denk er hetzelfde over: herschrijven is het echte werk. Schrappen, vooral. Vaak zijn het de passages waar ik uren op heb zitten zwoegen die ik uiteindelijk moet weggooien
quote:
Ik heb een eerste versie van een fantasyroman liggen, mijn eerste echte manuscript met een overkoepelend plot en dergelijke. Die eerste versie is ongeveer 75k woorden en die heb ik in iets meer dan twee maanden geschreven. Maar daar moet nog wel veel aan gebeuren, omdat ik echt niet wist waar ik heen ging en ik een beperkte tijd had (was tijdens een marathon op een forum) en niet alles uit kon werken wat ik uit wilde werken. Dat is echt een eerste versie, inclusief typefouten. Ik denk dat daarvan uiteindelijk iets van 60% overeind blijft. Maar dat weet ik pas als ik het ga afmaken, over een jaar of drie.
Wow, 75.000 woorden in twee maanden
Dat geeft moed
Zo heb ik ook moed geput uit het interview dat ik laatst las in Het Parool met de nieuwe, bejubelde debutante Franca Treur (Een dorsvloer vol confetti - zij schijnt de nieuwe Jan Siebelink/Maarten 't Hart te zijn, alleen is zij vrouw en 32 jaar). Ze vertelde dat ze in februari 2009 begon met schrijven, en het manuscript was op 1 september klaar. Dat zijn 7 maanden. Ik heb ongeveer 8 maanden: 1 januari - 1 september.
  zondag 27 december 2009 @ 18:26:21 #205
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_76111081
Het gaat je echt wel lukken. Maar ik denk dat je dat wel weet Ik sta je in ieder geval aan de zijlijn aan te moedigen en met mij nog wel meer, als ik dit topic zo lees.

Wanneer begin je ook alweer? Of eigenlijk, wanneer ga je verder?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_76120798
quote:
Op zondag 27 december 2009 18:26 schreef wonderer het volgende:
Het gaat je echt wel lukken. Maar ik denk dat je dat wel weet Ik sta je in ieder geval aan de zijlijn aan te moedigen en met mij nog wel meer, als ik dit topic zo lees.

Wanneer begin je ook alweer? Of eigenlijk, wanneer ga je verder?
Na de kerstvakantie natuurlijk.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_76476112
En ben je al aan het knallen?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_76516530
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 12:06 schreef Biancavia het volgende:
En ben je al aan het knallen?
Knallen zou ik het niet noemen

Ik lees. Het mooiste van schrijven is dat je ongestoord mag lezen, en dat het dan ook werk is Ik maak aantekeningen en ik kijk naar de besneeuwde gracht. En ik vraag me af wanneer ik weer echt ga schrijven. Ik mag me niet haasten, heb ik besloten.

De 19e ga ik het contract ondertekenen, en dit gaat 'feestelijk' gebeuren, naar het schijnt. Ik zal dus snel een mooie jurk kopen O nee, want één ander voordeel van schrijven is dat je erbij mag lopen als een zwever. Ik heb wel een oude bontjas aan, van mijn schoonmoeder, want tijdens het lezen zit ik stil en het is een beetje koud.
pi_76516919
Heerlijk.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_76517646
Wat heb je onder die bontjas aan, Nadine?
pi_76544213
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 12:08 schreef dvr het volgende:
Wat heb je onder die bontjas aan, Nadine?
Typisch geval van intertekstualiteit

Ik schrijf nu een heel ander boek, dvr. Een serieus boek met verwijzingen en dubble lagen, waarin mensen keurig zijn aangekleed onder hun bontjas
pi_76545315
En dan nu een vraag van een heel andere orde: heeft iemand ervaring met het schrijven van liedteksten danwel songteksten? Tips? Hoe je zoiets aanpakt? En moet je er muzikaal voor zijn, of kun je ook liedjes schrijven zonder enig benul van noten?

Via mijn buurman ben ik in contact gebracht met de manager van een 'geweldige, goed uitziende kerel die Nederlandstalige songs gaat zingen voorzien van teksten met diepgang'. De teksten met diepgang moeten uit mijn koker gaan komen, is het idee. Die kans laat ik niet a priori liggen, uiteraard. Ik heb de geweldige, goed uitziende kerel net even gegoogled en hij ziet er inderdaad geweldig goed uit. Hij is, bij nadere beschouwing, ook niet helemaal onbekend - wel voor mij, maar in de muziekwereld lijkt deze zanger me wel een soort van bekend. Dus nu begin ik me zorgen te maken. Ik heb nog nooit een liedje geschreven, niet eens een gedicht Hoe pak ik dit aan? Hoe werkt zoiets, tussen zangers en tekstschrijvers? Ik vind het niet erg om te zeggen dat ik nieuw ben in de wereld van de popmuziek, maar een béétje een idee wil ik er wel van hebben. Iemand..?
  donderdag 7 januari 2010 @ 23:42:05 #213
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76546390
Zag vandaag een oud interview met Forsyth, de doet nooit langer dan 40 dagen over het schrijven van een boek.
Hij is wel veel en veel meer tijd bezig met research. Goed, dat kan hij zich natuurlijk ook veroorloven.
Hij zei ook dat je een boek moet schrijven met de bedoeling dat het goed verkoopt, was als journalist ontslagen en had het geld nodig, dus schreef zijn eerste boek.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 00:20:47 #214
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_76547845
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 23:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Zag vandaag een oud interview met Forsyth, de doet nooit langer dan 40 dagen over het schrijven van een boek.
Dat verklaart een hoop

(Ik neem tenminste aan dat je Fredrick Forsyth bedoelt)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_76548561
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 23:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Zag vandaag een oud interview met Forsyth, de doet nooit langer dan 40 dagen over het schrijven van een boek.
Hij is wel veel en veel meer tijd bezig met research. Goed, dat kan hij zich natuurlijk ook veroorloven.
Hij zei ook dat je een boek moet schrijven met de bedoeling dat het goed verkoopt, was als journalist ontslagen en had het geld nodig, dus schreef zijn eerste boek.
Zelfs als het slechte boeken zijn - ik ken zijn werk niet - vind ik het knap. Ik vermoed dat deze Forsyth heel analytisch denkt. Ik zou het ook wel willen kunnen: het hele verhaal doorzien voordat je begint met schrijven. Het is ook een gave, denk ik: precies het ritme aanvoelen van een verhaal. Ik heb volgens mij ooit gelezen dat Stendhal La chartreuse de Parme in zes weken heeft geschreven, en dat is een meesterwerk.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 01:01:41 #216
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_76549145
Hij zegt er natuurlijk niet bij hoe lang hij over het herschrijven doet. Als je het verhaal van te voren uitdenkt en herschrijven niet meerekent, is 40 dagen natuurlijk een eitje.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_76561623
Ik hoorde eens bij DWDD dat Brusselmans zelf ¤2 per verkocht boek pakt. Zijn dat gangbare royalties of zit dit aan de hoge kant (aangezien Brusselmans toch wel een aardig verkopende schrijver is lijkt me)
  vrijdag 8 januari 2010 @ 14:45:29 #218
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76564006
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 00:20 schreef wonderer het volgende:

[..]

Dat verklaart een hoop

(Ik neem tenminste aan dat je Fredrick Forsyth bedoelt)
Ja die bedoel ik, heb nog nooit een boek van hem gelezen.

Willy ter Heijde (Willem van der Hout) van de Bob Evers serie schreef zijn boeken trouwens vaak nog sneller soms in enkele dagen. Je merkt dat aan de continuiteitsfouten, maar ook aan de heerlijk vlotte stijl.
Eco werkte 8 JAAR aan de slinger van Foucault
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 14:48:15 #219
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76564113
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 01:01 schreef wonderer het volgende:
Hij zegt er natuurlijk niet bij hoe lang hij over het herschrijven doet. Als je het verhaal van te voren uitdenkt en herschrijven niet meerekent, is 40 dagen natuurlijk een eitje.
Geen idee, wellicht herschrijft hij niet echt. Hij is journalist geweest, doet enorme research en dan schrijft ie zijn verhaal. In het interview met van Dis verteld hij dat als hij bv in een verhaal de bestorming van een gekaapte trein door de NL Mariniers gebruikt wil hij weten hoe mariniers worden ingezet, waar de barakken zijn waar ze liggen, hoe ze vervoerd worden, hoe en wie welke beslissingen moet nemen om het in gang te zetten. Hij wil het hele proces kennen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 14:51:37 #220
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76564242
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 23:17 schreef Nadine26 het volgende:
En dan nu een vraag van een heel andere orde: heeft iemand ervaring met het schrijven van liedteksten danwel songteksten? Tips? Hoe je zoiets aanpakt? En moet je er muzikaal voor zijn, of kun je ook liedjes schrijven zonder enig benul van noten?

Via mijn buurman ben ik in contact gebracht met de manager van een 'geweldige, goed uitziende kerel die Nederlandstalige songs gaat zingen voorzien van teksten met diepgang'. De teksten met diepgang moeten uit mijn koker gaan komen, is het idee. Die kans laat ik niet a priori liggen, uiteraard. Ik heb de geweldige, goed uitziende kerel net even gegoogled en hij ziet er inderdaad geweldig goed uit. Hij is, bij nadere beschouwing, ook niet helemaal onbekend - wel voor mij, maar in de muziekwereld lijkt deze zanger me wel een soort van bekend. Dus nu begin ik me zorgen te maken. Ik heb nog nooit een liedje geschreven, niet eens een gedicht Hoe pak ik dit aan? Hoe werkt zoiets, tussen zangers en tekstschrijvers? Ik vind het niet erg om te zeggen dat ik nieuw ben in de wereld van de popmuziek, maar een béétje een idee wil ik er wel van hebben. Iemand..?
Ik heb geen idee, maar Willem Wilmink en Lennaert Nijgh hebben echt ongelofelijk veel goede teksen geschreven. Ze zijn alleen beide dood, dus aan hun vragen gaat niet..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_76564581
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 13:48 schreef tjoptjop het volgende:
Ik hoorde eens bij DWDD dat Brusselmans zelf ¤2 per verkocht boek pakt. Zijn dat gangbare royalties of zit dit aan de hoge kant (aangezien Brusselmans toch wel een aardig verkopende schrijver is lijkt me)
Ik weet niet wat een boek van hem kost? Mijn ex heeft eens een boek uitgegeven bij de Arbeiderspers en hij kreeg een percentage en dat was 17,5 % (Hij was geen bekend schrijver.) Wel al 10 jaar geleden en zijn boek was toen 29,95 gulden in de winkel. Ik weet niet of er veel veranderd is sinds die tijd.

Ik denk dat Herman Brusselmans dus wel iets meer krijgt dan 2 euro per boek. Zei hij dat zelf?
pi_76570233
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 14:58 schreef conleche het volgende:

[..]

Ik weet niet wat een boek van hem kost? Mijn ex heeft eens een boek uitgegeven bij de Arbeiderspers en hij kreeg een percentage en dat was 17,5 % (Hij was geen bekend schrijver.) Wel al 10 jaar geleden en zijn boek was toen 29,95 gulden in de winkel. Ik weet niet of er veel veranderd is sinds die tijd.

Ik denk dat Herman Brusselmans dus wel iets meer krijgt dan 2 euro per boek. Zei hij dat zelf?
Ja in DWDD, nu weet je nooit of het waar is wat hij zegt aangezien hij nogal een fantasierijke conversatiepartner is. maar het kwam neer op dat hij 50000 boeken per jaar verkoopt a ¤2 royalty en dat dat ongeveer de helft van z'n inkomen is (andere helft waarsch. collumns en tv). Mits het dus waar is
  vrijdag 8 januari 2010 @ 17:18:28 #223
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76570443
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 17:13 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ja in DWDD, nu weet je nooit of het waar is wat hij zegt aangezien hij nogal een fantasierijke conversatiepartner is. maar het kwam neer op dat hij 50000 boeken per jaar verkoopt a ¤2 royalty en dat dat ongeveer de helft van z'n inkomen is (andere helft waarsch. collumns en tv). Mits het dus waar is
Nederland is een klein taalgebied, een doorbraak internationaal is pas echt lucratief.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_76571517
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 17:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nederland is een klein taalgebied, een doorbraak internationaal is pas echt lucratief.
Rowling is miljardaire worden geloof ik
  vrijdag 8 januari 2010 @ 17:55:13 #225
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_76571786
Het percentage in het modelcontract is 10% maar heel veel schrijvers krijgen dat niet eens.

@Piet, ik heb alleen Phantom of Manhattan gelezen en dat heb ik ritueel verbrand omdat het zo ontzettend slecht was.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 8 januari 2010 @ 18:06:44 #226
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76572159
Is er eigenlijk een Nederlandse schrijver internationaal groot doorgebroken als bestseller auteur?
Vroeg me dat ineens af.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 8 januari 2010 @ 18:50:08 #227
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_76573595
Hmmm
quote:
Anne Frank. Zij schreef het bekendste boek uit de Nederlandstalige literatuur.
Jan Cremer wordt ook aardig gelezen in t buitenland. Grunberg en A.F.Th proberen t wel, maar dat is hopeloos. Carmiggelt vooral in de Sovjetunie lees ik net
pi_76574273
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 17:55 schreef wonderer het volgende:
Het percentage in het modelcontract is 10% maar heel veel schrijvers krijgen dat niet eens.
Zorgen dus dat je wel de andere rechten behoudt (film, merchandise e.d.) mocht het ooit een succes worden dat je op z'n minst daar nog wat van terugziet

Of werkt dat zo niet
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 18:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Is er eigenlijk een Nederlandse schrijver internationaal groot doorgebroken als bestseller auteur?
Vroeg me dat ineens af.
Dick Bruna/Nijntje, maar om dat nu echt als 'schrijver' aan te merken
  vrijdag 8 januari 2010 @ 19:11:20 #229
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_76574349
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 19:09 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Zorgen dus dat je wel de andere rechten behoudt (film, merchandise e.d.) mocht het ooit een succes worden dat je op z'n minst daar nog wat van terugziet

Of werkt dat zo niet
In het modelcontract werkt dat wel zo, voor zover ik weet. Niet alle uitgeverijen hanteren dat contract echter.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 8 januari 2010 @ 19:22:11 #230
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_76574827
quote:
Op vrijdag 8 januari 2010 18:50 schreef wallofdolls het volgende:
Hmmm
[..]

Jan Cremer wordt ook aardig gelezen in t buitenland. Grunberg en A.F.Th proberen t wel, maar dat is hopeloos. Carmiggelt vooral in de Sovjetunie lees ik net
Carmiggelt was natuurlijk veel beter als verteller dan als schrijver. Zijn stukje savonds laat bij de vara was geweldig, veel beter dan zijn boeken.

Dat muziekje is goud
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_76622852
De twee boeken zijn uit

De score: 40 bladzijden met aantekeningen. Wat ga ik daarmee doen? Weet ik nog niet. Ik heb nog een stapel artikelen liggen, die wil ik ook nog lezen. Ik lees zulke leuke dingen, bijvoorbeeld (uit een artikel dat ik van internet heb uitgeprint) over een aristocratische familie waarvan de vader, ene Lord B., homoseksuele betrekkingen onderhoudt met bijna al zijn mannelijke bediendes. Hij is keurig getrouwd. Het (waar gebeurde) verhaal speelt ergens rond 1930. Iedereen knijpt een oogje toe, zijn vrouw in het bijzonder: alles voor de buitenwereld, en voor de schone schijn. Maar de Lord wordt steeds onvoorzichtiger, en op een bepaald moment weet heel Londen van zijn dubbelleven. En aangezien hij een politieke functie bekleedt, contacten heeft met de koning en in die zin dus een voorbeeldfunctie moet vervullen, wordt hij geëxileerd: hij moet het land uit en mag nooit meer terugkomen. Een groot schandaal, uiteraard. In mijn boek speelt een soortgelijk schandaal, maar dan in deze tijd, met andere personages. Hoe dan ook, Lord B. komt lange tijd weg met zijn dubbelleven. Op een avond geeft hij een diner. Een verbaasde dame fluistert haar buurman toe: "Did I hear Lord B. say to his servant: 'Je t'adore?"
Daarop antwoordt de buurman (die in het complot zit): "No, he just said: 'Shut the door.'"



Ik denk na over een Nederlandse variant, ik kom niet verder dan iets met 'Chérie' en 'sherry'. (In mijn verhaal valt de vader gewoon op vrouwen, maar de vrouw in kwestie is wel iemand die voor hem werkt, toevallig - en dat is echt heel toevallig - een kindermeisje, dat al vrij snel in het verhaal komt te overlijden, dus ik ben niet bezig aan een rewrite van het dagboek, hooguit hergebruik ik bepaalde ingrediënten - maar hoe dan ook: er moet iets leuks te verzinnen zijn. Iemand een idee?
  zondag 10 januari 2010 @ 03:32:57 #232
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_76622973
Alleen het kindermeisje neuken is toch niet echt voer voor een schandaal? Zeker niet tegenwoordig. Beetje tam. Waarom de moeder niet?

Doe es een link naar dat artikel over Lord B, ik ben geinteresseerd

Wat dat woordgrapje betreft, daar kom je tijdens het schrijven wel op, denk ik. Dat zijn echt van die dingen die ineens op hun plaats klikken.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_76623054
quote:
Op zondag 10 januari 2010 03:32 schreef wonderer het volgende:
Alleen het kindermeisje neuken is toch niet echt voer voor een schandaal? Zeker niet tegenwoordig. Beetje tam. Waarom de moeder niet?
Nee, de zaak zit ingewikkelder in elkaar dan dat Dit is een klein lijntje waarmee de plot op gang wordt gebracht.
quote:
Doe es een link naar dat artikel over Lord B, ik ben geinteresseerd
http://entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_and_entertainment/books/book_extracts/article6788504.ece?print=yes&randnum=1151003209000

Eén van die boeken die ik heb gelezen (herlezen) was dus Brideshead revisited
  zondag 10 januari 2010 @ 06:07:27 #234
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_76623429
Nice, dank je wel.

Voor mij lijkt het alweer heel lang geleden dat ik research aan het doen was, maar da's nog geen jaar terug.

April begint het voor mij weer Dan ga ik ook een plot wat beter uitschrijven want alles moet feitelijk wel kloppen, voor ik dubbel werk ga doen (zoals nu ). Dus als je tzt nog wat tips hebt, graag
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_76623450
quote:
Op zondag 10 januari 2010 03:21 schreef Nadine26 het volgende:
Iemand een idee?
Die van "je t'adore" en "shut the door" heb ik vaker gehoord, ik geloof niet dat het Nederlands een equivalent heeft. Moet het verkeerd gehoord kunnen worden, of volstaat een dubbele betekenis die verkeerd opgevat kan worden? In dat laatste geval kun je allicht iets doen met een lekker kippetje, groen blaadje, pruimen-op-sap, blank borstvlees, aan een lekker sneetje likken of 'gek op worst'. Of iets als:

Vader, overbuigend naar kindermeisje: "ik ga zo je kontje lekker neuken"
Moeder: "Waaat?!"
Vader: "of ze het hondje even in de keuken zet, schat".

Maar ik zal wat verder peinzen.
pi_76650462
quote:
Op zondag 10 januari 2010 06:07 schreef wonderer het volgende:
Nice, dank je wel.

Voor mij lijkt het alweer heel lang geleden dat ik research aan het doen was, maar da's nog geen jaar terug.

April begint het voor mij weer Dan ga ik ook een plot wat beter uitschrijven want alles moet feitelijk wel kloppen, voor ik dubbel werk ga doen (zoals nu ). Dus als je tzt nog wat tips hebt, graag
Dat hangt af van je onderwerp Eén tip heb ik sowieso: Vanity Fair. Ik koop het blad meestal los, maar ze hebben ook een goede site waarop je ongelooflijk veel fascinerende artikelen kunt vinden. Allemaal echt gebeurd, maar het is veel gekker dan fictie.

Ik houd me ook aanbevolen voor goede tips
pi_76650688
quote:
Op zondag 10 januari 2010 06:27 schreef dvr het volgende:

[..]

Die van "je t'adore" en "shut the door" heb ik vaker gehoord, ik geloof niet dat het Nederlands een equivalent heeft. Moet het verkeerd gehoord kunnen worden, of volstaat een dubbele betekenis die verkeerd opgevat kan worden? In dat laatste geval kun je allicht iets doen met een lekker kippetje, groen blaadje, pruimen-op-sap, blank borstvlees, aan een lekker sneetje likken of 'gek op worst'. Of iets als:

Vader, overbuigend naar kindermeisje: "ik ga zo je kontje lekker neuken"
Moeder: "Waaat?!"
Vader: "of ze het hondje even in de keuken zet, schat".

Maar ik zal wat verder peinzen.
Dus nu moet ik er ook een hondje in schrijven?
pi_76713810
quote:
Op zondag 10 januari 2010 20:44 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Dus nu moet ik er ook een hondje in schrijven?
Leuk toch?

Mijn hele verhaal draait om een hondje.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_76729981
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 11:20 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Leuk toch?

Mijn hele verhaal draait om een hondje.
Hoe gaat het ermee, nog steeds full speed vooruit? En als je het straks af hebt, wat ga je er dan mee doen?

Ik zit nog steeds in de research-fase, dat klinkt interessant maar het komt erop neer dat ik eerst een heleboel stukken uitprint, vooral recensies, en daarna ga ik op de bank liggen om aantekeningen te maken. Het voelt niet echt als werken. Maar ik houd mezelf kranig voor dat ik straks, als het echte schrijven begint, een solide basis heb gelegd voor het verhaal Dat is ook wel zo, denk ik. Ondanks de vele boeken en artikelen die ik lees, blijf ik bij mijn eigen idee - ik kom er steeds dichterbij, lijkt het wel.

Het is trouwens ook uitstel Ik heb last van koudwatervrees, zoals altijd. Het voelt nu alsof ik nog nooit een letter heb geschreven; ik zal straks heel verbaasd zijn als blijkt dat ik nog een paar zinnen achter elkaar kan zetten. Raar is dat: zodra het serieus wordt, écht serieus, heeft dat een verlammende werking op me. Meestal duurt het een paar weken. En het is heel moeilijk om te bepalen wanneer ik écht ga beginnen. Morgen? Volgende week? Pas als ik er een nacht nauwelijks van heb geslapen, begint het. En ik slaap vooralsnog als een roos

Het contract is binnen, ter beoordeling. Twee contracten, want het gaat om twee romans, waarvan de eerste is getiteld 'Villa Betty' (dat is het boek waaraan ik nu werk), en het tweede heet 'Boek 2'. Ik heb heel weinig geduld met dit soort dingen, maar gelukkig heb ik nu een agent (die er ook aan verdient, en die het dus vast heel secuur zal doorlezen) dus ik werp een snelle blik en zal nu even kijken naar het percentage dat ik krijg (daar hadden jullie het laatst over)...

Oh wacht, ik lees iets interessants: het boek moet binnen 18 maanden klaar zijn, dat is een meevaller - ik stort weer neer op de bank met mijn research-materiaal

Ja, daar heb ik het:

Tot 4.000 ex krijgt de auteur 10% (van het verkoopbedrag)
Daarna tot 10.000 ex 12,5%
Daarna tot 100.000 ex 15%
Bij meer dan 100.000 ex wordt het 17,5%, tenzij het gaat om een herdruk van 1500 of minder exemplaren, dan blijft het 15%.

Vervolgens zijn er nog andere royaltyregelingen voor 'mid priced' uitgaven en pockets, maar de rest van het contract (9 pagina's) sla ik even over. Het voorschot wordt ook vermeld

Uit mijn hoofd doe ik nu een kleine berekening... wanneer speelde een uitgeverij ook alweer quitte met een roman...? Bij 1000 verkochte exemplaren, dacht ik. Op basis van die 10% royalty's voor de schrijver, bedoel ik, dan is een uitgeverij met 1000 verkochte ex. uit de rode cijfers. Gemiddeld wordt er van een roman een oplage van 3000 ex gedrukt (bij dichtbundels zijn het er minder, bij debuten ook, en bij bekende schrijvers zijn het er uiteraard meer, maar gemiddeld komt het daar wel op neer). Die 2000 niet-verkochte exemplaren kan de uitgeverij zich dus veroorloven. Tenzij ze een serieus voorschot hebben gegeven

Hmmm... misschien komt die slapeloze nacht toch eerder dan verwacht. Ik begin het wel leuk te vinden, nu. Volgende week ga ik op de uitgeverij tekenen
  dinsdag 12 januari 2010 @ 18:19:37 #240
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_76730074
Tof

Ik doe pas research op het moment dat ik tegen een probleem aanloop, na wat globaal hier en daar wat gelezen te hebben. Niet zo handig maar ik ben veel te lui voor research en ik heb eigenlijk ook alleen internet tot mijn beschikking hier, even naar de bieb een boek met veel meer info opzoeken, gaat niet
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_76737057
Tof dat je contract binnen is!

Die percentages, is dat een soort standaard?

Heb je een two-book-deal, dat dit contract voor twee boeken is? En had je dan ook al een idee voor dat tweede boek, of staat dat helemaal los van je eerste boek?

En die 18 maanden, is dat tot het moment dat het boek uitgegeven wordt? Of tot het van jouw kant klaar moet zijn?
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 18:16 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Hoe gaat het ermee, nog steeds full speed vooruit? En als je het straks af hebt, wat ga je er dan mee doen?
Ja, het gaat nog steeds gestaag vooruit. Ik zit nu op 36.000 woorden en als ik het zo inschat gaan het er in totaal zo'n 50.000 worden. Geen heel dik boek dus, maar daar leent het verhaal zich ook niet voor.
Als het af is (proefgelezen, aangepast en herschreven) en als ik er écht tevreden over ben, dan ga ik heel nerveus een synopsis en begeleidende brief schrijven om het naar een paar uitgeverijen te sturen.

Misschien is dat agentschap van Sebes ook wel iets om in mijn achterhoofd te houden. Ik heb dat boek van hem, 'Bestseller', thuisliggen, dat heb ik vorig jaar gewonnen met de Kerstverhalenwedstrijd van Fok en de NCRV, waar hij ook in de jury zat.
Erg leuk om door te lezen en er staan zeker wel hele handige tips in betreffende wat je wel en vooral niet moet doen met het insturen van manuscripten.

Maar voorlopig eerst het verhaal zelf maar eens helemaal afronden.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_76746556
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 18:19 schreef wonderer het volgende:
Tof

Ik doe pas research op het moment dat ik tegen een probleem aanloop, na wat globaal hier en daar wat gelezen te hebben. Niet zo handig maar ik ben veel te lui voor research en ik heb eigenlijk ook alleen internet tot mijn beschikking hier, even naar de bieb een boek met veel meer info opzoeken, gaat niet
Als je goed zoekt op internet, kun je heel ver komen Ik heb laatst de fout gemaakt om een heel dik boek over V.S. Naipaul te bestellen (biografie), omdat ik op internet een fascinerend stuk had gevonden over dat boek, maar ik had helemaal het geduld niet voor die dikke pil - het voordeel van recensies en achtergrondstukken is juist dat een ánder voor jou de krenten uit de pap heeft gehaald. Of ik ben gewoon gemakzuchtig, dat kan ook
pi_76748392
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 20:42 schreef Biancavia het volgende:
Tof dat je contract binnen is!

Die percentages, is dat een soort standaard?
Ja, dit is gewoon het standaardcontract.
quote:
Heb je een two-book-deal, dat dit contract voor twee boeken is? En had je dan ook al een idee voor dat tweede boek, of staat dat helemaal los van je eerste boek?
Ja, two-book-deal. Het zijn twee contracten; ik heb het contract van 'Boek 2' nog niet bestudeerd, maar ik vermoed dat er hetzelfde in staat. Ik heb er nog geen enkel idee voor, dat heb ik ook gezegd, maar ze wilden graag 'een schrijver uitgeven, geen boek.'
quote:
En die 18 maanden, is dat tot het moment dat het boek uitgegeven wordt? Of tot het van jouw kant klaar moet zijn?
Nee, die 18 maanden zijn een contractuele deadline. Het betekent dat de uitgeverij de publicatie van het boek kan uitstellen tot die datum. We hebben afgesproken dat het boek in het najaar van 2010 verschijnt, dat is over ca. 9 maanden, maar contractueel zijn zij dat dus niet verplicht. Als ze over 9 maanden geen ruimte hebben (of geen geld, geen zin, of wat dan ook) kunnen ze de publicatie dus uitstellen. Andersom kan ik de uitgeverij aanklagen als het boek ná die termijn van 18 maanden niet is verschenen. Maar in de praktijk overleg je dit soort dingen gewoon met elkaar. Dit gaat pas (zoals bij de meeste contracten) een serieuze rol spelen als de verhoudingen zijn verziekt.
quote:
Ja, het gaat nog steeds gestaag vooruit. Ik zit nu op 36.000 woorden en als ik het zo inschat gaan het er in totaal zo'n 50.000 worden. Geen heel dik boek dus, maar daar leent het verhaal zich ook niet voor.
Als het af is (proefgelezen, aangepast en herschreven) en als ik er écht tevreden over ben, dan ga ik heel nerveus een synopsis en begeleidende brief schrijven om het naar een paar uitgeverijen te sturen.

Misschien is dat agentschap van Sebes ook wel iets om in mijn achterhoofd te houden. Ik heb dat boek van hem, 'Bestseller', thuisliggen, dat heb ik vorig jaar gewonnen met de Kerstverhalenwedstrijd van Fok en de NCRV, waar hij ook in de jury zat.
Erg leuk om door te lezen en er staan zeker wel hele handige tips in betreffende wat je wel en vooral niet moet doen met het insturen van manuscripten.

Maar voorlopig eerst het verhaal zelf maar eens helemaal afronden.
Leuk

Ik denk dat Sebes een goede optie is, zeker als je niet veel mensen kent in het 'literaire wereldje'. Hij kent iedereen en komt snel binnen. Een gemiddelde debutant stuurt zijn manuscript naar een paar uitgeverijen, en daarna begint het eindeloze wachten op Godot. Die lijdensweg kun je bekorten door met hem in zee te gaan. Het is een zakelijke, efficiënte werkwijze. Daar zijn ze in de uitgeefwereld niet dol op (zacht uitgedrukt), maar waarom zou dát zijn...?

Veel mensen zijn huiverig voor een agentschap, omdat ze denken dat ze financieel genaaid worden, maar dat zijn volgens mij vooral mensen die een vertekend beeld hebben van het schrijverschap, want miljonair word je er echt niet mee. Bij schrijven gaat het doorgaans om peanuts, en dankzij een agent krijg je als schrijver iets meer peanuts. En ja, hij krijgt ook een paar peanuts, maar hoe vreselijk is dát? Jij krijgt zelf nog altijd iets meer peanuts dan je anders had gekregen, en dus ben je beter uit. Zo zie ik het.

Hoe dan ook: slim om het manuscript eerst af te maken. Bij mij waren bijna alle aangeschreven uitgeverijen (10 van de 12) geïnteresseerd op basis van de synopsis, maar toen bleek dat ik pas 4 hoofdstukken had geschreven, wilden 4 uitgeverijen pas praten als het manuscript was voltooid. Begrijpelijk, hoor. Maar met een volledig manuscript maak je meer kans. (Hoewel ik persoonlijk denk dat het helemaal geen slecht idee is om een uitgeverij éérst een paar hoofdstukken te sturen, met de uitdrukkelijke mededeling dat je het volledige manuscript elk moment kunt opsturen, omdat de gemiddelde redacteur waarschijnlijk verheugd opveert als hij een dunne envelop op zijn bureau aantreft. Die mensen worden overspoeld met vuistdikke, loodzware enveloppen. Dit onder het motto: leuker kun je het niet maken, wel gemakkelijker )
  woensdag 13 januari 2010 @ 04:23:13 #244
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_76749973
Als je moet wachten, zit het meestal toch al niet goed. Ik geloof dat veel mensen die uit de slushpile worden gevist, binnen een paar weken antwoord hebben, soms zelfs al binnen een week. De stapel waar je op ligt te wachten, is de 'stuur hier even een afwijzing heen', niet de 'nog te lezen' stapel.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_76750011
Staat er in de contracten iets over dingen zoals de inspraak die je hebt m.b.t. de redactie en vormgeving, je royalties bij electronische verkoop, en of je vrij bent om voor toekomstige herdrukken, vertalingen, verfilmingen e.d. met anderen in zee te gaan?

Voor wie een uurtje kan missen is dit trouwens een heel leuke presentatie van Chip Kidd, beroemd ontwerper van boekomslagen, over de uitdagingen waar hij in zijn werk zoal voor komt te staan:

pi_76797411
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 05:02 schreef dvr het volgende:
Staat er in de contracten iets over dingen zoals de inspraak die je hebt m.b.t. de redactie en vormgeving, je royalties bij electronische verkoop, en of je vrij bent om voor toekomstige herdrukken, vertalingen, verfilmingen e.d. met anderen in zee te gaan?
Ja, al die dingen staan erin. Het komt erop neer dat de uitgeverij recht heeft op de exclusieve exploitatie van het boek (de licentie), al moeten ze wel mijn schriftelijke toestemming vragen voor de uitgave van een e-book, cd-rom etc. Voor films/tv-series geldt een 'bijzondere bepaling' omdat de agent het recht heeft om zo'n 'initiatief tot stand te brengen', met andere woorden: mocht dat gebeuren, dan gaat 80% naar auteur/agent, en slechts 20% naar de uitgever. Ook dit is weer een voordeel van een agent, want daar zit voor hem het grote geld en dus zal hij actief zijn best doen om de filmrechten te verkopen; een uitgeverij stelt zich in dit opzicht passiever op en maakt meer werk van de vertaalrechten.
quote:
Voor wie een uurtje kan missen is dit trouwens een heel leuke presentatie van Chip Kidd, beroemd ontwerper van boekomslagen, over de uitdagingen waar hij in zijn werk zoal voor komt te staan:

Leuk
pi_76797613
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 04:23 schreef wonderer het volgende:
Als je moet wachten, zit het meestal toch al niet goed. Ik geloof dat veel mensen die uit de slushpile worden gevist, binnen een paar weken antwoord hebben, soms zelfs al binnen een week. De stapel waar je op ligt te wachten, is de 'stuur hier even een afwijzing heen', niet de 'nog te lezen' stapel.
Dat is dan ook flauw; wat is de moeite van het versturen van een (standaard)afwijzing? Ik heb zelf ook wel eens slushpile-manuscripten gelezen, dus ik weet een beetje hoe het gaat: je begint op de eerste pagina en als het niet lekker loopt, pleur je het weg. Mensen die echt niet kunnen schrijven, hebben hooguit twee alinea's nodig om er een puinhoop van te maken. En er zijn heel erg veel mensen die helemaal niet kunnen schrijven, en die toch vuistdikke manuscripten uitprinten en opsturen. Dus ja, ik kan me voorstellen dat uitgeverijen daar wel eens gek van worden. Maar een standaardafwijzing is een kwestie van een paar seconden, dus dat begrijp ik dan weer niet.
pi_76806335
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 00:30 schreef Nadine26 het volgende:


Leuk

Ik denk dat Sebes een goede optie is, zeker als je niet veel mensen kent in het 'literaire wereldje'. Hij kent iedereen en komt snel binnen. Een gemiddelde debutant stuurt zijn manuscript naar een paar uitgeverijen, en daarna begint het eindeloze wachten op Godot. Die lijdensweg kun je bekorten door met hem in zee te gaan. Het is een zakelijke, efficiënte werkwijze. Daar zijn ze in de uitgeefwereld niet dol op (zacht uitgedrukt), maar waarom zou dát zijn...?

Veel mensen zijn huiverig voor een agentschap, omdat ze denken dat ze financieel genaaid worden, maar dat zijn volgens mij vooral mensen die een vertekend beeld hebben van het schrijverschap, want miljonair word je er echt niet mee. Bij schrijven gaat het doorgaans om peanuts, en dankzij een agent krijg je als schrijver iets meer peanuts. En ja, hij krijgt ook een paar peanuts, maar hoe vreselijk is dát? Jij krijgt zelf nog altijd iets meer peanuts dan je anders had gekregen, en dus ben je beter uit. Zo zie ik het.
Ja, waarschijnlijk is dat wel zo. Ik las ergens dat beginnende schrijvers lang niet eens altijd aan die 10% komen.
quote:
Hoe dan ook: slim om het manuscript eerst af te maken. Bij mij waren bijna alle aangeschreven uitgeverijen (10 van de 12) geïnteresseerd op basis van de synopsis, maar toen bleek dat ik pas 4 hoofdstukken had geschreven, wilden 4 uitgeverijen pas praten als het manuscript was voltooid. Begrijpelijk, hoor. Maar met een volledig manuscript maak je meer kans. (Hoewel ik persoonlijk denk dat het helemaal geen slecht idee is om een uitgeverij éérst een paar hoofdstukken te sturen, met de uitdrukkelijke mededeling dat je het volledige manuscript elk moment kunt opsturen, omdat de gemiddelde redacteur waarschijnlijk verheugd opveert als hij een dunne envelop op zijn bureau aantreft. Die mensen worden overspoeld met vuistdikke, loodzware enveloppen. Dit onder het motto: leuker kun je het niet maken, wel gemakkelijker )
Bij de meeste uitgeverijen staat inderdaad ook dat ze graag alleen de eerste 50 pagina's van een manuscript ontvangen. Daar kun je je dan ook maar beter aan houden, lijkt mij.

Voor wat mezelf betreft, ik zit nu weer in een fase waarin ik echt denk dat een flutboek wordt wat ik aan het produceren ben. Slecht geschreven en met een echt heel stom plot.
Maar daar moet ik me dan weer overheen zetten en mezelf beloven dat ik alles ga herschrijven en dat dat dan maar veeeeeel langer duurt dan ik had gewild.
Je zal zeggen, wat maakt dat uit, maar ik heb mezelf mijn 30e verjaardag als deadline gesteld. En voor die tijd wil ik het manuscript opgestuurd hebben en het liefst ook al een reactie hebben, of het écht niets is, of dat er misschien wel potentie in zit...
Ja, die met de ballen in de bek.
  donderdag 14 januari 2010 @ 17:37:46 #249
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_76814698
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 10:01 schreef Nadine26 het volgende:

[..]

Dat is dan ook flauw; wat is de moeite van het versturen van een (standaard)afwijzing? Ik heb zelf ook wel eens slushpile-manuscripten gelezen, dus ik weet een beetje hoe het gaat: je begint op de eerste pagina en als het niet lekker loopt, pleur je het weg. Mensen die echt niet kunnen schrijven, hebben hooguit twee alinea's nodig om er een puinhoop van te maken. En er zijn heel erg veel mensen die helemaal niet kunnen schrijven, en die toch vuistdikke manuscripten uitprinten en opsturen. Dus ja, ik kan me voorstellen dat uitgeverijen daar wel eens gek van worden. Maar een standaardafwijzing is een kwestie van een paar seconden, dus dat begrijp ik dan weer niet.
Nou ja, nee... Je moet de brief uitprinten, juiste adres erbij zoeken, in een envelop stoppen, eventueel het manuscript zelf ook nog terugsturen... Dat staat niet zo hoog op de prioriteitenlijst van de secretaresse Als het daar al ligt... Ik heb ook wel manuscripten gelezen op de uitgeverij en die gaan dan weer op de stapel, en wanneer die een keer verwerkt wordt... Het is natuurlijk vrij logisch, als de uitgeverij er toch al niks aan gaat verdienen, gaan ze er ook geen tijd in steken.

Ik ben met je eens dat het wat netter kan, natuurlijk, hoe slecht het ook is wat ze onder ogen krijgen. Als niemand in zou sturen, zou het voor hen ook nogal lastig zijn goed te kunnen blijven draaien, hoe weinig er ook uit de slushpile gevist wordt.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_76829206
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 18:19 schreef wonderer het volgende:
Tof

Ik doe pas research op het moment dat ik tegen een probleem aanloop, na wat globaal hier en daar wat gelezen te hebben. Niet zo handig maar ik ben veel te lui voor research en ik heb eigenlijk ook alleen internet tot mijn beschikking hier, even naar de bieb een boek met veel meer info opzoeken, gaat niet
Zo doe ik dat ook. Weet ik iets niet, dan hop, het internet op of de boeken in. Ik zou ook niet weten hoe je van tevoren kunt bepalen wat je allemaal moet weten. Volgens mij zou ik dan lukraak van alles uitprinten (informatie over een stad bijvoorbeeld) en pas later weer dáárin gaan zoeken.
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 04:23 schreef wonderer het volgende:
Als je moet wachten, zit het meestal toch al niet goed. Ik geloof dat veel mensen die uit de slushpile worden gevist, binnen een paar weken antwoord hebben, soms zelfs al binnen een week. De stapel waar je op ligt te wachten, is de 'stuur hier even een afwijzing heen', niet de 'nog te lezen' stapel.
Ik moest ruim vijf maanden (!) wachten op een positieve reactie. Het kan dus wel, een uitgeverij kan allerlei redenen hebben om laat te reageren... geef de moed in elk geval niet op als je niet binnen een week een contract te pakken hebt.
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 14:19 schreef Biancavia het volgende:
Voor wat mezelf betreft, ik zit nu weer in een fase waarin ik echt denk dat een flutboek wordt wat ik aan het produceren ben. Slecht geschreven en met een echt heel stom plot.
Maar daar moet ik me dan weer overheen zetten en mezelf beloven dat ik alles ga herschrijven en dat dat dan maar veeeeeel langer duurt dan ik had gewild.
O, zo herkenbaar. Het ergste is nog als je leest - zoals nu ook in dit topic - dat heel veel mensen die niet kunnen schrijven, toch denken dat ze kunnen schrijven. Zie dan maar te geloven dat het niet over jou gaat... (Dat gaat het niet hoor Biancavia, dat gaat het echt niet.)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')