abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69561589
... en toen zag ik plots een slotje op mijn topic staan! Tijd om dus maar een deel 2 aan te maken, want ik ben nog lang niet klaar. Voor een uitgebreid verslag, zie deel 1.

Voor de luie mensen onder ons, zie hieronder een samenvatting:

Ik heb vorig jaar in een mooi stukje Schilderswijk, op een indrukwekkende 3 minuten fietsen van de Grote Markt, een appartement gekocht. Het appartement was door de gemeente onteigend van een huisjesmelker en ter renovatie te koop aangeboden. Tussen onteigening en verkoop heeft het appartement een tijd lang leeg gestaan en de gemeente heeft het casco opgeknapt. Van binnen was het echter een troosteloze bende:

Dit troosteloze appartement heeft echter wel veel potentieel! Met wat gepuzzel in plattegrondjes en 3D modellen heb ik een plan opgesteld.

Om van A naar B te komen moest er veel gebeuren! Gelukkig heb ik via mijn werk een hele goede aannemer gevonden die de klus grotendeels voor me kon klaren (referenties per PM ). Op 13 augustus 2008 was de overdracht en dezelfde middag ben ik vol goede moed gaan slopen. Niet lang daarna ging ook de aannemer aan de slag. De eerste twee weken bestonden uit het compleet leeg slopen van het appartement: alle wanden, vloer afwerkingen, installaties, plafonds, e.d. zijn eruit gesloopt.

De eerste paar dagen bestond uit licht sloopwerk: kozijntjes, deuren, tegeltjes, etc. Daarna begon het echte werk. Zelfs het balkon lag vol!

In de paar maanden die daarop volgden is de aannemer hard bezig geweest met het ruwbouw werk.

Half september was de dakconstructie verstevigd en was begonnen met het bouwen van de paar muurtjes.

Raveling voor de in de toekomst te maken trapgatsparing.

Binnen een week stonden alle muurtjes en was ook het rachelwerk voor het plafond al grotendeels gemaakt. Ook een deel van de installaties lag erin (riolering en water).

Terwijl de blaadjes van de bomen begonnen te dwarrelen, groeiden de takken met electra over mijn plafond. Het was begin oktober en de elektra en plafonds werden aangelegd.

Enkele dagen later zat het plafond er ook in en kon de aannemer aan de open haard beginnen.

De tijd begon nu te dringen. Ik wilde eind oktober verhuizen, maar het appartement was nog verre van bewoonbaar. Half oktober waren alle muurtjes opgemetseld en was de aannemer hard aan het stucen.

Begin november was de aannemer klaar en kon ik de verdere afbouw doen. Schilderen, tegelen, keuken plaatsen, elektra afmonteren, sanitair monteren en nog een hele grote lijst met to-do dingen waar ik vandaag de dag nog mee bezig ben. Ik had een maagdelijk grijze basis meegekregen om te schilderen, tegelen en dingen mee af te monteren. Eind november moet ik verhuizen, dus het is door rammen totdat alles klaar is.

Het is half november, nog ca. 1 week voor verhuizen. Belangrijkste klussen: het tegelwerk en installatie van de keuken afmaken. Het schilderwerk heb ik in het eerste deel van november gedaan.

Op 23 november was het dan zover: ik moest verhuizen! De zondag ervoor heb ik met enkele vrienden al mijn spullen verhuisd en op 23 november werd ook mijn gasaansluiting gemaakt. Net op tijd! Het tegelwerk en mijn keuken waren nog net niet klaar...

Het was bij de verhuizing nog erg koud, maar gelukkig had ik mijn haard nog.

Zelfs het tegelwerk in mijn douche was tegen die tijd klaar.

In de laatste week van november heb ik nog flink door moeten werken om mijn huis echt bewoonbaar te maken. Helaas hadden we in november een belangrijke deadline voor mijn werk én moest ik begin december een belangrijke tussen presentatie voor de TU houden. Dit was geen fijne tijd, ondanks dat de keuken er wel leuk uit begon te zien.

In december heb ik niet zo heel veel meer gedaan. Enkel wat werkzaamheden aan mijn keuken, waarvan ik op de valreep van 2008 nog wat foto's gemaakt heb.

Na al deze avonturen was het geld echt op. Tussen begin 2009 en half april is bijzonder weinig gebeurd. Half april heb ik weer de energie en middelen gevonden om e.e.a. te klussen. Ik heb mijn hele keuken nu netjes betegeld en de plinten gemonteerd. Op vier dorpeltjes na is mijn keuken af, maar ik heb nog geen goede foto's.

Toen ik in mei mijn belastingteruggave kreeg en vooruitzicht had op mijn vakantiegeld, besloot ik de volgende klus op te pakken. Mijn balkon stond nog vol met hout, puin en diverse ander sloopafval. Ik heb in de tweede week van mei met hulp van twee vrienden mijn balkon helemaal leeggehaald en alle rotzooi afgevoerd (een buslading vol!). Het is de bedoeling om op het balkon een mooi houten meubel te bouwen.

Vorig weekeinde heb ik een lading vlonder- en schuttingplanken, hardhouten balken en allerhande bevestigingsmateriaal in huis gehaald. Inmiddels ligt de vlonder er goed strak in en dit weekeinde gaat het meubel gemaakt worden.

Ik heb nog heel veel plannen en werkzaamheden uit te voeren, maar voorlopig zal dit het laatste zijn wat ik kan betalen. Pas als ik weer een buffer opgebouwd heb kan ik verder verbouwen. Belangrijkste werkzaamheden binnen zijn het leggen van een zwevende dekvloer, monteren van plinten en dorpels en het schilderwerk. Voor de vloer heb ik al 12 mm spaanplaat in huis. Ik hoef enkel nog minerale wol platen voor zwevende dekvloeren en hout voor de afwerkvloer te kopen. Aanvankelijk had ik het plan om een massiek eiken vloer op mijn spaanplaat te verlijmen, maar ik ben nu aan het overwegen om een underlaymentvloer als afwerkvloer te nemen: dit is ook erg fraai en kost maar minder dan de helft van massiek eiken delen. Met een mooie A-kwaliteit fins vuren underlayment en een goede parketlak is een zeer strakke vloer te leggen. Als ik de vloer verschroef i.p.v. verlijm is deze later ook makkelijk om te wisselen voor een massief eiken vloer...
pi_69562221
Ziet er tof uit! En wat een hoop foto's, Firefox toont ze bij mij niets eens allemaal.

Wat is dat gele spul op de muur eigenlijk, bijvoorbeeld op deze foto?
pi_69577159
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 21:57 schreef lyolyrc het volgende:
Ziet er tof uit! En wat een hoop foto's, Firefox toont ze bij mij niets eens allemaal.

Wat is dat gele spul op de muur eigenlijk, bijvoorbeeld op deze foto?
Het zijn, zo samengevat in één post, inderdaad een heleboel foto's. Bij mij laadt alles wel prima, maar ik weet niet of dat bij iedereen zo goed werkt.

Dat gele spul is voorstrijkmiddel zodat het stucwerk beter hecht en droogt. Het werkt prima want het stucwerk zit er nog steeds snaarstrak op.
pi_69583667
Argh, ik ben vandaag verder aan het werk geweest aan mijn balkon. Nu blijkt dat de houtleverancier planken van 18x140 mm geleverd heeft i.p.v. 18x145 mm!

Ik heb een kopmaat van 18 x 145 mm besteld en dat staat ook netjes op de bestel- en afleverlijsten, maar nu blijkt iedere plank 5 mm te smal te zijn. Mijn hele ontwerp is uitgelijnd op de kopmaat 18 x 145 mm. Als ik de te smalle planken ga gebruiken lijnen mijn naden niet mooi uit. Ik heb inmiddels 1 plank verzaagd, maar de rest moet ik denk ik maar even heel laten. Anders kan ik ze zeker niet meer omruilen of een korting bedingen. Flink verrot omdat ik dit weekeinde alles af wilde ronden. Bah....

Gelukkig moeten er morgen nog wat vrienden van me optreden met hun bandje. Kan ik daar maar even gaan kijken i.p.v. klussen.
  dinsdag 2 juni 2009 @ 09:42:03 #5
241000 BuupWerk
hAsTaLaPaStA
pi_69626679
Ben ik weer...
  dinsdag 2 juni 2009 @ 09:56:48 #6
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_69626957
tvp, mooi werk!
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  dinsdag 2 juni 2009 @ 09:57:38 #7
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_69626978
Ik ook
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_69629064
Ik voeg me hier ook weer ff bij. Ik kan ook niet alle foto's zien in FF in Chrome waren ze wel zichtbaar.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_69680079
Een kraker die speculeert op waardestijging. Ik lees mee.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_69684308
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 21:28 schreef sigme het volgende:
Een kraker die speculeert op waardestijging. Ik lees mee.
Haha, ex-kraker (maar nog steeds sympathisant). En er is weinig mis met een boterham verdienen met vastgoed... tot een zekere grens. Huisjesmelkers, vastgoedmaffia en bewust leeg laten staan en laten verkrotten van gebouwen vind ik hoogst verwerpelijk. Het opknappen van een gebouw mag best wat aan verdiend worden. Ik speculeer niet op waardestijging, maar werk aan waardevermeerdering.
pi_71125496
Even een update:

Het balkon:
Ik ben hier een heel stuk verder mee gekomen. Het zitmeubel is grotendeels klaar, maar er moet nog wel e.e.a. gebeuren. Dit kan ik pas doen als ik een goede cirkelzaag gekocht heb, zodat ik mijn planken strak in de lengterichting door kan zagen en echt netjes recht af kan korten. Ik wil mijn hout niet verpesten door dit met een decoupeerzaag te doen. Het is echter al heerlijk toeven op mijn balkon, wat ik tijdens mijn tentamens ook veelvuldig gedaan heb.

Meubels:
Ik had een niet zo fraaie IKEA Expedit kast staan (met van die mandjes en kunststof bakken, maar die van mij heeft een dunne rand en geen dikke). Omdat ik mijn slaapgedeelte toch iets af wilde scheiden van de rest van de woning en mijn kastruimte niet kwijt wilde, ben ik gaan puzzelen of ik de Expedit kast aan kon passen en hergebruiken. Na een half uurtje puzzelen was ik eruit en kwam het volgende ontwerp eruit:

De Expedit kast bestond uit 4 bij 4 vakken. In iedere rij en kolom is één vak open gehouden voor een kunststof bak. De gaten zijn zo verdeeld dat er geen symmetrie meer in de kast zit, waardoor het een speelser uiterlijk krijgt. Aan de slaap zijde is de kast opengehouden. In de 3 vakken hoge stukken heb ik ruimte om kleren te hangen (moet wel smallere hangers zoeken), in het 2 vakken hoge stuk kan ik een wasmand kwijt (ook op maat te maken, vrees ik) en in de losse vakken kan ik shirts, sokken, handdoeken, e.d. kwijt.

De ombouw wordt gemaakt uit 18 mm MDF en de hele kast staat op wieltjes (niet zichtbaar) zodat ik hem later makkelijk kan verplaatsen. De afmeting van de kast en dikke MDF platen maken deze kast voor één persoon vrijwel niet te tillen, dus wieltjes hebben zeker meerwaarde. Inmiddels is de hele MDF ombouw gezaagd, gemonteerd, ontvet en geplamuurd met 2 componenten plamuur. Zodra alles droog is kan ik gaan schuren en alles in de grondverf zetten.

Vloer:
Ik kreeg gisteren een telefoontje van mijn baas: ik kan waarschijnlijk de vloer uit een pand wat we aan het verbouwen zijn overnemen (voor nop ). Er ligt nu een mooie, white-wash achtige eiken vloer in. Deze vloer is niet verlijmd of vernageld, waardoor hij veel is gaan werken. Als het aan de sloper ligt gaat hij de houtcontainer is, als het aan mijn baas en mij ligt gaat hij even naar de opslag totdat ik hem met een busje op kan halen. Er komt 110 m² vloer uit en mijn baas wil zelf een paar m² gebruiken voor zijn boot. De rest kan ik inladen en voor mijn huis gebruiken. Ik ben zelden zo blij geweest met een telefoontje van mijn baas. Nu hoef ik enkel nog minerale wol isolatieplaten voor mijn vloer te kopen en dan kan ik aan de slag. Komt gelukkig nog dit jaar een mooie vloer erin!
pi_71126617
Lieve baas heb je!! Ben nu wel benieuwd hoe je nu woont dan..
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_71128341
quote:
Op zondag 19 juli 2009 18:42 schreef Ml-etje het volgende:
Lieve baas heb je!! Ben nu wel benieuwd hoe je nu woont dan..
Mijn baas is een van de fijnste bazen die je kan hebben. Flexibel en ik kan hem flink dissen (wie de bal kaatst...). De goede sfeer op m'n werk en leuke projecten zijn de hoofdreden waarom ik daar blijf werken. Als ik in Den Haag bij bijv. de gemeente zou werken, zou ik zo ¤ 1000 per maand meer kunnen verdienen én 2 uur minder reistijd per dag hebben.

Met betrekking op de vloer is het gewoon zonde oom een goede vloer weg te gooien. Hij ligt al een tijdje in het appartement en is nu grotendeels uitgewerkt (ergo, hij is geacclimatiseerd aan een woonklimaat). Die kan ik er vrij strak in leggen zonder hem zelf een hele tijd in m'n huis op te moeten slaan. Dan moet hij echter niet te lang in de opslag liggen...

Foto's maken blijft lastig: de camera van m'n werk is vrij groot en log en vergeet ik vaak mee te nemen. We hebben een kleine camera, maar die is aan het overlijden. Zelf heb ik er geen en ik investeer m'n geld liever in m'n huis.

Mijn huis is op dit moment nog steeds een soort veredelde bouwput. Langzaam maar zeker wordt het wel steeds opgeruimder en het is uiteraard 10000% mijn thuis. Als de eiken vloer er eenmaal in ligt zal dat veel schelen, maar tot die tijd is het een beetje 'behelpen'.
  zondag 19 juli 2009 @ 19:35:42 #14
126462 Flappekz
Met pöntjes
pi_71128402
Ziet er echt schitterend uit, ik ben gewoon een beetje jaloers
Ik ben van pindavlees
pi_71129267
Mocht iemand trouwens nog ca. 55 betonnen terrastegels nodig hebben: ze zijn gratis bij mij af te halen. PM indien geinteresseerd.

Het merendeel van de rommel in huis komt door nog niet afgevoerde restanten bouwmaterialen.
  maandag 20 juli 2009 @ 08:05:17 #17
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_71140270
Ik ga hier ook weer even meespieken natuurlijk .

Mazzel met dat vloertje, goed zeg! Ben erg benieuwd naar het volgende rondje foto's.
  maandag 20 juli 2009 @ 12:06:02 #18
248266 heartwork
Works of heart bleeding dark
pi_71144632
Echt heel tof om te zien dat je alles zelf doet en maakt.
En dat je werkt met de middelen die je hebt in plaats van nieuwe dingen te kopen. Vind je expedit kast echt een leuk ontwerp geworden. Hopelijk werkt het ook in de praktijk.
Ben benieuwd naar je vloer. Succes!
Big mouth strikes again
pi_71159861
Fucked-update:

De vloer gaat waarschijnlijk niet door. De opdrachtgever heeft de vloer afgelopen weekeinde al aan een maat van hem toegezegd. Ik heb wel geïnformeerd of die alle 110 m² wil hebben: als er 45 m² over blijft wil ik dat nog graag hebben. Maar waarschijnlijk heb ik vette pech en kan ik pas eind dit jaar op z'n vroegst een vloer gaan leggen... Balen!

On the positive side: mijn meubeltje is geschuurd, morgen de 1e grondlaag aanbrengen.
  maandag 20 juli 2009 @ 20:45:00 #20
126462 Flappekz
Met pöntjes
pi_71159890
quote:
Op maandag 20 juli 2009 20:44 schreef Walter-Ego het volgende:
Fucked-update:

De vloer gaat waarschijnlijk niet door. De opdrachtgever heeft de vloer afgelopen weekeinde al aan een maat van hem toegezegd. Ik heb wel geïnformeerd of die alle 110 m² wil hebben: als er 45 m² over blijft wil ik dat nog graag hebben. Maar waarschijnlijk heb ik vette pech en kan ik pas eind dit jaar op z'n vroegst een vloer gaan leggen... Balen!

On the positive side: mijn meubeltje is geschuurd, morgen de 1e grondlaag aanbrengen.
Shit zeg...is dat ff een tegenvaller
Ik ben van pindavlees
pi_71160305
Oh bah dat is balen!
Hoe maak je die mooie schetsen trouwens? (zeg geen floorplanner want dat lukt me dus niet).
pi_71160624
quote:
Op maandag 20 juli 2009 21:00 schreef Ml-etje het volgende:
Oh bah dat is balen!
Hoe maak je die mooie schetsen trouwens? (zeg geen floorplanner want dat lukt me dus niet).
Sketchup, soms aangevuld met Kerkythea (render software).
pi_71161198
Sketchup is gratis te downloaden zie ik.
Kerkythea is gevonden maar niet duidelijk of het te downloaden is.
Morgen even op de grote HD proberen thanks!
pi_71161283
Kerkythea is ook gratis. 't Is wel even klooien met het instellen van je verlichting e.d., maar als je het eenmaal door hebt gaat het wel soepel.
pi_71161349
hoop dat ik voor we starten tijd heb om het uit te vinden. Vind jouw schetsen nl super!
pi_71189484
De vloer gaat waarschijnlijk toch door! Morgen moet ik toch bij het project langs en dan kan ik hem zelf ook zien. Als t echt wat is kan ik hem vrijdag met een busje ophalen. 't Is wel 2 keer rijden...

Maar ik geloof het pas als ik hem in mijn woonkamer heb liggen.
pi_71335839
En vloer binnen?
pi_71350962
quote:
Op zondag 26 juli 2009 12:25 schreef Ml-etje het volgende:
En vloer binnen?
Yep! En gisteren met spierpijn gezeten en vandaag was ik op een housewarming. Ik probeer via via een camera te lenen zodat ik eindelijk weer wat foto's kan maken. Ik heb wel e.e.a. op mijn mobiel staan, maar daar heb ik bluebooth voor nodig om ze eraf te halen.

Het ophalen van de vloer was nog een flinke tour. Eerst 's ochtends vroeg de bus en een maat ophalen. Vervolgens door absoluut noodweer naar A'dam gereden en gehoopt dat het snel droog zou worden. De woning waar ik de vloer op kon halen lag aan de Amstel en er was extreem weinig ruimte om te laden en lossen: gelukkig konden de meeste mensen er wel langs en hoefde ik maar een enkele keer de bus een stukje te verrijden. Bij het inladen ook hulp gekregen van de aannemer en ondertussen wat bouw begeleiding op het project gedaan. Na een uitgebreide lunch op mijn werk op naar een project waar ik een beetje van de vloer voor mijn baas af moest leveren en ook dat weer gecombineerd met bouw begeleiding. Eenmaal terug in Den Haag hebben we in ca. een uurtje de vloer bij mijn appartement omhoog gesjouwd. Als laatste belangrijke taak restte het terugbrengen van de bus en halen van een goede fles whisky als dank voor de hulp van mijn maat.

Nu wel eerst even sparen om een ondervloer te kunnen kopen. Ik heb naar schatting nog ca. 300-400 euro nodig om de vloer te leggen: ondervloer + lijm + hardwax + schuren. Op zich geen ramp als ik nog even moet wachten. Dan kan ik eerst nog wat andere klusjes afmaken en wat afval afvoeren.
  maandag 27 juli 2009 @ 00:00:47 #29
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_71353954
Heb jij nou gordijnen o.i.d. hangen?
Ik loop vaak door/langs je straat en loop dan te gluren waar jij nou woont, maar zie het steeds niet...
En er zitten wel wat van die ouwe Hagenezen die dan kijken van "wat zit je te kijken" dus dat staat ook zo raar
Alle huizen met gordijnen met kantjes zijn het niet gok ik zo
Ik vind overigens wel dat de wijk opknapt, buurtwinkel Westeinde is mooier geworden (aardig meisje in de winkel), pandjes en winkels worden opgeknapt en minder tuig op straat.

Gaaf dat het gelukt is met de vloer, ben benieuwd hoe het eruit ziet als het er ligt! Hardwax = mooi
Ga je Osmo (prof = Dolphin) nemen?
Het wordt echt ontzettend mooi hoor, ook je balkon nu het er zo super uitziet
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_71356888
Dat is wel mooi zo'n gratis vloer
pi_71374959
quote:
Op maandag 27 juli 2009 00:00 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik vind overigens wel dat de wijk opknapt, buurtwinkel Westeinde is mooier geworden (aardig meisje in de winkel), pandjes en winkels worden opgeknapt en minder tuig op straat.

Gaaf dat het gelukt is met de vloer, ben benieuwd hoe het eruit ziet als het er ligt! Hardwax = mooi
Ga je Osmo (prof = Dolphin) nemen?
Het wordt echt ontzettend mooi hoor, ook je balkon nu het er zo super uitziet
Ik heb ongebleekte linnen vouwgordijnen hangen. Het is recht tegenover de dubbele garageboxen en er staat een lantaarnpaal vlak voor m'n portiek. Als je dat weet is het onmogelijk te missen.

De buurt is ook niet zo heel slecht en als ik mijn zin krijg wordt het alleen maar beter, zeker niet in het stukje waar ik woon. Ik ben benieuwd hoe het zal zijn als ze de school om de hoek gebouwd hebben. Het tuig hangt een paar straten verderop richting Monstersestraat en Westlandseplein. We zijn wel aan het werk op een portiek afsluiting i.v.m. sporadische overlast van junks van Parnassia. Mijn mede VVE-leden hebben niet zo een hoge tolerantie voor overlast.

Ik weet nog niet waarmee ik de vloer exact af ga werken. Ik denk dat ik het schuren en in de wax zetten uit ga besteden, want met zelf schuren verpest ik denk ik mijn vloer. Zo een onhandige stumper ben ik wel...
  dinsdag 28 juli 2009 @ 22:40:31 #32
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_71411532
Ik wist niet dat daar een school kwam, hoopte al niet dat ze het vol gingen plempen met huizen.
Ja ze zijn echt goed bezig daar
Dat Parnassia is niet echt handig daar he... vanuit mijn werkkamer kijk ik er op uit en zie daar zo vaak politie en ambu's voor de deur staan (wel makkelijk, ziekenhuis aan de overkant ).
En die tandeloze figuren op de hoek bij die soort kringloopwinkel zijn ook een beetje kansloos.
Maar de draaiorgelmannetjes zijn wel erg grappig, al zijn ze nu op vakantie ofzo denk ik, zie ze de laatste weken niet meer zitten. Ze zeggen me nu ook altijd gedag enzo, wel geinig.

Morgenochtend loop ik waarschijnlijk langs je huis, ga er dan eens echt goed op letten met mijn duffe hoofd

Vooral doorgaan hoor, het is mooi en wordt nóg mooier

Vloer schuren en in de wax is erg mooi, wij hebben goede ervaringen met Alert-Parket uit Monster hiervoor. Het is niet alleen mooier om het te laten doen, maar als je het zelf doet krijg je allemaal kleine kuiltjes en dan gaan je meubels ook wiebelen. En da's natuurlijk erg storend.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_71437397
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 22:40 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik wist niet dat daar een school kwam, hoopte al niet dat ze het vol gingen plempen met huizen.
Ja ze zijn echt goed bezig daar
Dat Parnassia is niet echt handig daar he... vanuit mijn werkkamer kijk ik er op uit en zie daar zo vaak politie en ambu's voor de deur staan (wel makkelijk, ziekenhuis aan de overkant ).
En die tandeloze figuren op de hoek bij die soort kringloopwinkel zijn ook een beetje kansloos.
Maar de draaiorgelmannetjes zijn wel erg grappig, al zijn ze nu op vakantie ofzo denk ik, zie ze de laatste weken niet meer zitten. Ze zeggen me nu ook altijd gedag enzo, wel geinig.

Morgenochtend loop ik waarschijnlijk langs je huis, ga er dan eens echt goed op letten met mijn duffe hoofd

Vooral doorgaan hoor, het is mooi en wordt nóg mooier

Vloer schuren en in de wax is erg mooi, wij hebben goede ervaringen met Alert-Parket uit Monster hiervoor. Het is niet alleen mooier om het te laten doen, maar als je het zelf doet krijg je allemaal kleine kuiltjes en dan gaan je meubels ook wiebelen. En da's natuurlijk erg storend.
Heb je hem gespot?

Ik heb op z'n zacht gezegd een pleurishekel aan junks e.d. dus het is een beetje jammer dat ze bij mij om de hoek hun shit komen halen. De overlast is overigens wel veel minder dan 'vroeger'. Parnassia is helemaal kapotgespammed met klachten en dat helpt wel. Ik heb afgezien van junk nog geen tandeloze figuren aangetroffen. Die kringloopwinkel is een 'pawn shop'. t Ziet er een beetje onguur uit.

Haha, ik ben jaloers op de opslag van de draaiorgelmannetjes! Dat zou een fantastische plek zijn voor mijn auto.

Ik zit nog te denken wie ik mijn vloer laten schuren en waxen. Misschien de 'reguliere' aannemer van m'n werk: die is netjes in de prijs en doet het goed. Ik heb geen zin om honderden euro's uit te moeten geven aan het schuren en waxen...
  woensdag 29 juli 2009 @ 23:06:07 #34
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_71444348
Gelijk heb je met de vloer, kost ene hoop geld allemaal. Maar uitbesteden is wel een aanrader in ieder geval.
Die ongure types bij de "kringloopwinkel" zijn de tandeloze figuren die ik bedoel Altijd lekker blikken ES bier achterover aan het tikken

En ja, ik heb je huis eindelijk gespot
pi_71543922
BBQ-kip: van buiten niet veel spannende dingen te zien he.

Ik ben afgelopen weekeinde bezig geweest met mijn balkon en IKEA-custom kast. Ik vrees dat foto's slechts zeer sporadisch gemaakt kunnen worden: de camera van m'n werk is kapot en veel vrienden van me met camera zijn op vakantie. Erg jammer, want er moeten meer plaatjes en minder gelul op deze pagina's komen!

Het balkon is bijna klaar (voor nu!). Zo even verder timmeren aan de rugleuning van het bankje zodat ik er echt lekker kan zitten. Verder wacht ik nog op een cirkelzaag om wat planken te schulpen. Misschien dat ik dat even bij een timmerwerkplaats in de Elandstraat laat doen, want anders duurt het nog wel even! Alleen heb ik ook voor het recht afzagen van wat korte stukjes hout ook een cirkelzaag nodig. Kopen is toch beter, want ik ga hem nog veelvuldig nodig hebben.

De IKEA-custom kast gaat zeer goed! Ik heb hem vrijdag in de 2e laag grondlak gezet. Helaas zaten er toch nog wat putjes en randjes (naden tussen de platen MDF) in. Vanmiddag heb ik alles met een tweede laag plamuur strakgetrokken. Morgenavond schuren en dan kan ik dinsdagavond de grondverf bijwerken. In het weekeinde kan ik dan verf op kleur laten mengen (RAL 6018) om de boel af te lakken.

Ik heb verder het besluit genomen (nagenoeg) geen standaard meubels in mijn huis te willen. Ik ben erg gecharmeerd van mijn IKEA-custom kast en ik wil mijn bed, werktafels, eventueel salontafeltje en bank in dezelfde vormentaal maken. Enkel de bureaustoel en eventuele krukjes voor in de keuken zal ik kopen omdat mijn ontwerp niet mooi toe te passen is op hele kleine meubels. Ik kijk er naar uit om de meubeltjes te ontwerp en bouwen.
pi_71621528
Nog een idee wanneer je klaar bent?
pi_71630585
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 13:22 schreef athlonkmf het volgende:
Nog een idee wanneer je klaar bent?
Dat is afhankelijk van het budget.

1e fase: dit jaar, met meubels misschien wat langer want die moet ik nog helemaal ontwerpen.

2e fase: over enkele jaren, i.i.g. na mijn afstuderen omdat ik geen extra woonlasten kan dragen... en de ruimte toch niet nodig heb.
  zondag 9 augustus 2009 @ 23:42:40 #38
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_71748048
Ziet er tof uit!
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_71748500
Ben er ook weer bij!

Ziet er gelikt uit!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_71799103
Mijn baas is weer aan het werk dus ik kon de camera lenen. Daarom: foto's!

Allereerst mijn balkon:

Qua timmerwerk moet ik voor mijn balkon nog een deur en afdakje maken, rechts van het bankje.

In de pot links van het bankje (een vuilnisbak van de Xenos ) wil ik een groen blijvende slinger of leiplant plaatsen. Na wat zoeken kwam ik uit op de vuurdoorn (Pyracantha). Deze bloeit in de late lente en heeft van eind zomer tot eind herfst mooie, kleurige bessen. Vooral de gele variant lijkt me prachtig!

Daarnaast wil ik nog wat meer planten welke bijen, hommels, vlinders, e.d. aantrekken. Belangrijk is wel dat ze idiot-proof zijn, want ik heb geen extreem groene vingers.

De vloer:

Nog weinig vorderingen te melden. Het leggen van de vloer zal ik waarschijnlijk pas tegen het eind van het jaar doen. Ik wil namelijk eerst mijn bouwkundige vloer goed onder handen nemen en dat kost veel geld (ca. ¤ 1000)

• Cellulose tussen de balklaag spuiten ter verbetering van de geluidsisolatie, kosten eventueel delen met onderburen (zijn huurders... )
  • 10 mm gipsvezelplaat op de bestaande vloerdelen schroeven. Met name met het oog op brandwerendheid vind ik dit een hele goede investering. Daarnaast geeft het wat extra massa aan mijn vloer (helpt met geluidsisolatie, zij het marginaal) en hoogt het mijn vloer op.
  • Een laag Soundlayer geluidsreducerende folie van 4 mm dikte leggen. Ze claimen een 10 dB reductie in contactgeluid en TNO certificeren. Dit ga ik uiteraard eerst uitzoeken want ik heb weinig trek in veel positief gelul maar weinig actie. Heeft iemand hier ervaring mee?
  • 12 mm spaanplaat leggen.
  • Mijn 20 mm massief eiken delen op de vloer verlijmen.

Dan zit ik op een pakket van 46 mm terwijl de maximale toegestane dikte ca. 47 mm was. Klinkt als een perfecte match. Hieronder wel een paar fotootjes.

PS. De Eames replica stoel op de achtergrond is te koop. Ik gebruik hem niet vaak genoeg en hij staat eigenlijk in de weg. PM me als je interesse hebt.

IKEA-custom kast:

Ik wil voor mijn IKEA-custom kast uiteindelijk voor twee kleuren gaan. Alles wat nu wit gegrond is, wordt RAL 6018 (grasgroen), alles wat nu nog ongeschilderd is wordt wit gemaakt. Komend weekeinde wil ik de binnenkant voorzien van 2 lagen grondverf zodat ik het weekeinde daarna met aflakken kan beginnen. Zoals altijd duurt ook dit project langer dan gepland. Ik ga doordeweeks echter niet schilderen of plamuren en ook als het warmer is dan 22 graden ga ik niet heel enthousiast klussen: veel te heet!

Mijn volgende idee/project is een chaise lounge uit een oud IKEA keukenrekje en een lamp maken uit een grote stapel IKEA hangertjes. Weggooien is zonde en het is te interessant om te kijken of ik er wat leuks van kan maken.
  • pi_71811893
    Leuke foto's, zie er strak uit !
    Hoge bomen zijn ook klein begonnen
    pi_71812182
    Mooie bank zeg!
    Oh enne een vlinderstruik/boompje is aan te raden erg mooi en lokt veel allerhande diertjes (zal ook daar een foto van maken nu ik toch bezig ben).
    pi_71812844
    quote:
    Op dinsdag 11 augustus 2009 20:20 schreef Walter-Ego het volgende:
    Daarnaast wil ik nog wat meer planten welke bijen, hommels, vlinders, e.d. aantrekken. Belangrijk is wel dat ze idiot-proof zijn, want ik heb geen extreem groene vingers.
    De meeste planten op de wereld redden het prima zonder ingrijpen van mensen, dus extreem groene vingers heb niet nodig.

Het belangrijkste wat je moet doen, is planten neerzetten op een plek waar ze kunnen gedijen. Dus een schaduwplant in de schaduw, een zonminnende plant op een zonnige plaats. Veel planten doen het op verschillende bodems goed, sommige zijn wat kieskeuriger, bijvoorbeeld rozen.

De planten waar het mij dit jaar van opviel dat ze gewild zijn bij bijen, hommels en vlinders zijn: marjolein (Origanum vulgare), bruidsbloem (Deutzia scabra) en lupine (Lupinus). Bij vragen kun je ook in dit forum terecht. Succes!
    pi_71822949
    Walter- Ego, wat ben je weer mooi ceratief bezig geweest ! sjapo voor de vloer !!!
    pi_71830006
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 11:06 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

De meeste planten op de wereld redden het prima zonder ingrijpen van mensen, dus extreem groene vingers heb niet nodig.

De planten waar het mij dit jaar van opviel dat ze gewild zijn bij bijen, hommels en vlinders zijn: marjolein (Origanum vulgare), bruidsbloem (Deutzia scabra) en lupine (Lupinus). Bij vragen kun je ook in dit forum terecht. Succes!
    Ahhh, bedankt voor de tips! Ik ben echt verliefd op hommels: klunzige, fluffige goedzakken.

Ik vind het belangrijk dat de planten winterhard en liefst wintergroen zijn. Meerjarig is ook een grote pre. Gezien de lokatie is de marjolein een erg goede kandidaat. Mijn balkon heeft tot vroeg in de middag volle zon en ligt, dankzij de lelijke opbouw van de buren, toch vrij beschut.
    pi_71831592
    Goeie OP! en mooi opgeschoten. ga deze zeker volgen voor het eindresultaat.
    If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what then, is an empty desk?
    - Albert Einstein
      woensdag 12 augustus 2009 @ 23:05:23 #47
    229849 klusfoobje
    Fokke & Sukke zeggen;
    pi_71834597
    ff over je vloer

laat dat folie van 4mm maar achterwege, das mambo jambo geklets.

Ga maar eens zoeken naar de geluidswerende platen die ze gebuiken om je vloer zwevend te leggen, wat overigens de enige juiste manier is om geluidsoverdracht te vermijden. Sterker nog, in de meeste huizen is het verplicht via de vve.

het zijn platen van bijna 1 cm dik en ze lijken een beetje op die groene platen die men ook wel onder tapijt legt. Deze geluidsisolerende platen zijn idd door tno als -10 db aangegeven en zijn vaak de eis als men in een apartement toch een harde vloer wil leggen.

mooi terras trouwens. hardhouten bakirai planken?

misschien een idee om ff dat muurtje te voorzien van een laagje wegenwit...

deze platen bedoel ik.

http://www.fairwood.nl/So(...)-vloeren-parket.html

[ Bericht 7% gewijzigd door klusfoobje op 12-08-2009 23:19:46 ]
    We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
    pi_71840437
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 23:05 schreef klusfoobje het volgende:
    ff over je vloer

laat dat folie van 4mm maar achterwege, das mambo jambo geklets.

Ga maar eens zoeken naar de geluidswerende platen die ze gebuiken om je vloer zwevend te leggen, wat overigens de enige juiste manier is om geluidsoverdracht te vermijden. Sterker nog, in de meeste huizen is het verplicht via de vve.

het zijn platen van bijna 1 cm dik en ze lijken een beetje op die groene platen die men ook wel onder tapijt legt. Deze geluidsisolerende platen zijn idd door tno als -10 db aangegeven en zijn vaak de eis als men in een apartement toch een harde vloer wil leggen.

mooi terras trouwens. hardhouten bakirai planken?

misschien een idee om ff dat muurtje te voorzien van een laagje wegenwit...

deze platen bedoel ik.

http://www.fairwood.nl/So(...)-vloeren-parket.html
    Dat geklets vermoedde ik ook al. Ik vraag me alleen af waarom ze dan wel met TNO certificaten e.d. kunnen adverteren. Ik wilde sowieso voor toepassing het certificaat opvragen en de claim controleren.

Ik wilde aanvankelijk estrich platen gebruiken, maar dat is te duur en dan wordt m'n vloer te dik. Het pakket van mijn eiken vloer + ondervloer is namelijk 32 mm. Als opties daarna zat ik te denken aan minerale wol vloerplaten of soortgelijke platen als jij bedoelde in gedachten (merk: Topfelt, leverbaar bij de Bouwmaat). Bij de laatste platen moet ik nog ca. 4-5 mm uitvullen, maar dat kan wel met van die groene vloerplaten. Ik ga er vanuit dat jij de Soundex vloerplaten gebruikt hebt. Wat ben je daar per m² ongeveer aan kwijt?

Hoe langer ik er echter over nadenk, hoe belangrijker ik het vind om toch een wat betere brandscheiding te maken, want die ontbreekt nu vrijwel. Ik heb mijn VVE-stukken er nog niet op nageslagen, maar volgens mij staat daar niet de 10dB eis op, waardoor ik mijn prioriteiten wat meer richting brandveiligheid kan verschuiven. Vandaar ook het toepassen van gipsvezelplaten.

Het hout van het balkon is almendrillo (gele cumaru). Het opnieuw schilderen van de muur speelt ook steeds meer door m'n hoofd. 't Ziet er nu niet echt fraai uit. De balustrade van mijn balkon ga ik dek ik wel zo houden.

Zo, nu eerst een excursie van mijn werk. We gaan de hele dag allemaal leuke gebouwen bezoeken.
    pi_71840525
    Euhh het technische gebeuren sla ik even over, veel plezier met de excursie! Kun je weer ideeën opdoen
      FOK!fotograaf donderdag 13 augustus 2009 @ 09:48:03 #50
    17893 Forno
    pi_71841258
    Die folie ken ik ook niet, klinkt inderdaad als een mooi verkooppraatje. Waarschijnlijk is dat alleen onder ideale condities (die je in de praktijk nooit haalt). Estrich is wat dat betreft superieur, zonder twijfel, op het gebied van geluidwering en brandwerendheid. Daarnaast is je hele vloer meteen zo vlak als een tiet. Kost je wel 30mm, wat weer een nadeel van het systeem is. (kunt altijd nog een centimeter van je deuren afschaven). Ik zou i.i.g. niet naar de prijs kijken. Ik zou gewoon voor het beste gaan, zeker met onderburen.

Sjappoo voor de mega-klus!
    pi_71841950
    Heb net alles gelezen, en wou even melden dat ik het echt HEEL gaaf vind, wat je allemaal al gedaan hebt en aan het doen bent. De sobere en functionele smaak (en sort of "liever naakt dan namaak"), de ideeën, aandacht voor detail, technisch en praktisch vernuft - echt wauw!
    Mijn 2 cents voor je balcon: een ideetje voor een quick-and-(not-so-)dirty fix voor die muur:

En een simpel dankbaar groenblijvend bloeiend woekerend plantje waar de hommels op mijn balcon gek op zijn: Campanula (klokjesbloem). Hij wandelt een hele plantenbak door met wortelende uitlopers, als hij die ruimte krijgt. Wat te groot groeit trek ik er dan gewoon af, duw in een lege pot => hey presto, nog een plantje!
    pi_71863414
    quote:
    Op donderdag 13 augustus 2009 09:48 schreef Forno het volgende:
    Die folie ken ik ook niet, klinkt inderdaad als een mooi verkooppraatje. Waarschijnlijk is dat alleen onder ideale condities (die je in de praktijk nooit haalt). Estrich is wat dat betreft superieur, zonder twijfel, op het gebied van geluidwering en brandwerendheid. Daarnaast is je hele vloer meteen zo vlak als een tiet. Kost je wel 30mm, wat weer een nadeel van het systeem is. (kunt altijd nog een centimeter van je deuren afschaven). Ik zou i.i.g. niet naar de prijs kijken. Ik zou gewoon voor het beste gaan, zeker met onderburen.

Sjappoo voor de mega-klus!
    Haha, zoals je in het hele topic waarschijnlijk al kan zien let ik wel erg op de prijs, maar mag de kwaliteit er niet te veel onder lijden. Ik moet gewoon goed kijken wat er in de certificaten staat en inschatten of ik in de buurt kan komen met mijn bouwkundige situatie. Ik heb maximaal 46 (+/- 1 mm) voor mijn hele vloerpakket. Estrich platen zijn daarom per definitie niet mogelijk. Deze maat komt bij de dorpelhoogte van mijn voordeur vandaan, welke ik niet mooi op kan hogen. Daarnaast zijn mijn keuken-, toilet- en badkamervloer ook op deze maat gemaakt en aanpassen hiervan is onmogelijk (financieel). Ik ben er met bijna 100% zekerheid over uit dat ik voor de gipsvezelplaat oplossing ga. Ik vind brandveiligheid toch wat belangrijker dan contactgeluid isolatie. Het is van mijn drie opties wel de duurste (ca. ¤400), maar ik vind het eigenlijk niet verantwoord om iets anders te doen.

We zijn vandaag met mijn bedrijfsuitje langs een gebouw gegaan waar een groengevel toegepast is. Ik had altijd het idee dat die gevels toch vrij complex waren, maar we hebben de opbouw hiervan gefotografeerd en geanalyseerd: de basisopzet is echt super simpel en kan ik in mijn balkon zelfs nabouwen. Het is sowieso nader onderzoek waard.
    pi_72033821
    quote:
    Op dinsdag 11 augustus 2009 20:20 schreef Walter-Ego het volgende:
    Mijn baas is weer aan het werk dus ik kon de camera lenen. Daarom: foto's!

Allereerst mijn balkon:

Qua timmerwerk moet ik voor mijn balkon nog een deur en afdakje maken, rechts van het bankje.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

In de pot links van het bankje (een vuilnisbak van de Xenos ) wil ik een groen blijvende slinger of leiplant plaatsen. Na wat zoeken kwam ik uit op de vuurdoorn (Pyracantha). Deze bloeit in de late lente en heeft van eind zomer tot eind herfst mooie, kleurige bessen. Vooral de gele variant lijkt me prachtig!

[ afbeelding ]

De vloer:

Nog weinig vorderingen te melden. Het leggen van de vloer zal ik waarschijnlijk pas tegen het eind van het jaar doen. Ik wil namelijk eerst mijn bouwkundige vloer goed onder handen nemen en dat kost veel geld (ca. ¤ 1000)

• Cellulose tussen de balklaag spuiten ter verbetering van de geluidsisolatie, kosten eventueel delen met onderburen (zijn huurders... )
  • 10 mm gipsvezelplaat op de bestaande vloerdelen schroeven. Met name met het oog op brandwerendheid vind ik dit een hele goede investering. Daarnaast geeft het wat extra massa aan mijn vloer (helpt met geluidsisolatie, zij het marginaal) en hoogt het mijn vloer op.
  • Een laag Soundlayer geluidsreducerende folie van 4 mm dikte leggen. Ze claimen een 10 dB reductie in contactgeluid en TNO certificeren. Dit ga ik uiteraard eerst uitzoeken want ik heb weinig trek in veel positief gelul maar weinig actie. Heeft iemand hier ervaring mee?
  • 12 mm spaanplaat leggen.
  • Mijn 20 mm massief eiken delen op de vloer verlijmen.

Dan zit ik op een pakket van 46 mm terwijl de maximale toegestane dikte ca. 47 mm was. Klinkt als een perfecte match. Hieronder wel een paar fotootjes.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

PS. De Eames replica stoel op de achtergrond is te koop. Ik gebruik hem niet vaak genoeg en hij staat eigenlijk in de weg. PM me als je interesse hebt.

IKEA-custom kast:

Ik wil voor mijn IKEA-custom kast uiteindelijk voor twee kleuren gaan. Alles wat nu wit gegrond is, wordt RAL 6018 (grasgroen), alles wat nu nog ongeschilderd is wordt wit gemaakt. Komend weekeinde wil ik de binnenkant voorzien van 2 lagen grondverf zodat ik het weekeinde daarna met aflakken kan beginnen. Zoals altijd duurt ook dit project langer dan gepland. Ik ga doordeweeks echter niet schilderen of plamuren en ook als het warmer is dan 22 graden ga ik niet heel enthousiast klussen: veel te heet!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Mijn volgende idee/project is een chaise lounge uit een oud IKEA keukenrekje en een lamp maken uit een grote stapel IKEA hangertjes. Weggooien is zonde en het is te interessant om te kijken of ik er wat leuks van kan maken.
  • pi_72033875
    Nice! Zie er inderdaad gelikt uit. Heb je de stoel op de achtergrond nog te koop? Wat zou je daar voor willen hebben?
    pi_72036362
    quote:
    Op donderdag 20 augustus 2009 11:08 schreef Zocherstraat het volgende:
    Nice! Zie er inderdaad gelikt uit. Heb je de stoel op de achtergrond nog te koop? Wat zou je daar voor willen hebben?
    De stoel is nog te koop. Zie je PM.
      vrijdag 21 augustus 2009 @ 09:28:02 #56
    157897 Bramito
    Espeen ies dieferent!
    pi_72063934
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 11:06 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Dit is wel waar, maar gaat niet op voor een plant in een pot. De vuurdoorn gaat wel in een pot maar dan moet je hem goed verzorgen(water en mest). Het is wel een makkelijke plant hoor, dus het zal wel gaan. Bessen groeien op ouder hout en trekken in de winter veel vogels aan. Hou rekening met vlekken op je dure hardhout door de bessen en de eventuele vogelpoep.
    Siesta & Fiesta!
    pi_72064394
    quote:
    Op vrijdag 21 augustus 2009 09:28 schreef Bramito het volgende:
    Dit is wel waar, maar gaat niet op voor een plant in een pot. De vuurdoorn gaat wel in een pot maar dan moet je hem goed verzorgen(water en mest). Het is wel een makkelijke plant hoor, dus het zal wel gaan. Bessen groeien op ouder hout en trekken in de winter veel vogels aan. Hou rekening met vlekken op je dure hardhout door de bessen en de eventuele vogelpoep.
    Klopt, de situatie is anders voor potplanten. Goed dat je het aanvult!
    Ik vraag me trouwens af of het wel zo verstandig is om heesters in een pot te zetten, omdat die op een gegeven moment toch de grenzen van de pot bereiken, terwijl ze voldoende vermogen hebben om groter te groeien. In dat opzicht is de Deutzia die ik voorstelde ook niet zo'n goed plan.
    pi_72064852
    Het bemesten van een plant in pot ga ik ook zeker van uit. Vlekken van bessen lijkt me wat minder prettig om te hebben. Vogelpoep heb ik sowieso al last van (vooral van meeuwen en duiven), maar dat is heel makkelijk met een beetje water weg te schrobben.

Mijn eerste aandacht gaat komende tijd uit naar sparen voor de vloer, dus de plantjes moeten nog even wachten. Dat lijkt me heel mooi om in het voorjaar weer op te pakken.

Edit: De belangrijkste pot op het balkon is een grote, zwarte vuilnisbak. Diameter is ca. 45 cm, diepte is ca. 70 cm. Daar kan aardig in gegroeid worden, lijkt me zo. Leve de Xenox.
    pi_72065082
    zit dat balkonbankje nou lekker ?? het ziet er zo recht uit...de rugleuning bedoel ik...?!?!
    pi_72067293
    Met een kussentje zit hij fijner. Ik wilde hem schuin maken, maar dat vond ik niet zo mooi worden.

Ik zit er overigens altijd in de lengte richting op, benen languit en de zon in m'n gezicht.
      vrijdag 21 augustus 2009 @ 14:55:44 #61
    229849 klusfoobje
    Fokke & Sukke zeggen;
    pi_72071694
    nog ff terugkomend op die vloer en de demping.

Ik zou je echt willen aanraden om je vloer zwevend te gaan leggen en je vve verhaal nog goed door te spitten. 99 van de 100 keer is het niet toegestaan om een harde vloer te plaatsen in een woning die onder het appartementsrecht valt (behalve misschien de beneden woning).

Eneige manier om dan toch die harde vloer te mogen nemen is zwevend leggen en dat -10Db materiaal te gebruiken. Ik heb het aangeschaft bij de vloer ( de vloerderij.nl)
    We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
    pi_72072943
    quote:
    Op vrijdag 21 augustus 2009 14:55 schreef klusfoobje het volgende:
    nog ff terugkomend op die vloer en de demping.

Ik zou je echt willen aanraden om je vloer zwevend te gaan leggen en je vve verhaal nog goed door te spitten. 99 van de 100 keer is het niet toegestaan om een harde vloer te plaatsen in een woning die onder het appartementsrecht valt (behalve misschien de beneden woning).

Eneige manier om dan toch die harde vloer te mogen nemen is zwevend leggen en dat -10Db materiaal te gebruiken. Ik heb het aangeschaft bij de vloer ( de vloerderij.nl)
    Ik ben ook zeker van plan om mijn vloer zwevend te leggen. Het is alleen nog de vraag of ik voor dikke vloerplaten ga of de combinatie tussen gipsvezelplaat en een wat dunnere folie.

Ik ben bekend met de -10 dB eisen en waarschijnlijk is dit ook bij mij van toepassing. Met betrekking op het toepassen van de dunnere 'folies', ontwikkeld voor laminaat en lamelparketvloeren, met een massief eiken vloer op spaanplaat zie ik nog niet in waardoor de prestatie bij mijn vloer anders zou zijn. Ik moet zodoende voldoende brandwering en geluidsisolatie kunnen verkrijgen.
    pi_72247683
    Ik ben wegens prive omstandigheden gisteren en vandaag niet naar m'n werk gegaan. Omdat ik toch wat afleiding zocht ben ik verder gaan klussen. Ik heb mijn IKEA kast helemaal geschuurd, mijn hele huis schoongemaakt en daarna wat naadjes in mijn keuken netjes afgekit.

Het leukste projectje was wel het maken van 3 lampen. Ik heb hiervoor dinsdag bij de IKEA drie transparant witte FNISS prullemanden gekocht á ¤ 2/stuk.

Ik heb midden in de bodem een klein gaatje geboord waar ik een snoer + fitting + bevestiging doorgevoerd heb (á ¤ 2,50/stuk). Vervolgens heb ik ze met een klein stukje metselkoord aan mijn plafond opgehangen. Ik moet nog iets verzinnen om de snoertjes e.d. netjes weg te werken, maar ze zien er nu al erg gaaf uit! Waarschijnlijk ga ik hiervoor een FNISS pennenhouder gebruiken welke ik als afdekkap voor de plafond aansluiting ga gebruiken.

Nu ben ik eindelijk van die stomme losse spaarlampen af.
      vrijdag 28 augustus 2009 @ 23:51:38 #64
    82814 BBQ-kip
    never say no to panda!
    pi_72248144
    Ah, wat naar Walter... wat heb je toch een hoop gedaan thuis zeg, ondanks de narigheid.

Leuk idee met de lampen. Wat ook heel erg hip is, is strijkijzersnoer gebruiken voor een lamp, omdat er stof omheen zit kun je de electriciteitskabel meteen gebruiken als ophangsnoer/touw.

Typt BBQ-kip, zittend aan tafel onder een spaarlamp
    pi_72248517
    quote:
    Op vrijdag 28 augustus 2009 23:51 schreef BBQ-kip het volgende:
    Ah, wat naar Walter... wat heb je toch een hoop gedaan thuis zeg, ondanks de narigheid.

Leuk idee met de lampen. Wat ook heel erg hip is, is strijkijzersnoer gebruiken voor een lamp, omdat er stof omheen zit kun je de electriciteitskabel meteen gebruiken als ophangsnoer/touw.

Typt BBQ-kip, zittend aan tafel onder een spaarlamp
    Zoiets heb ik ook al over zitten denken, maar ik kon zoiets niet bij de Karwei vinden en ik had geen zin om de halve stad af te moeten zoeken.
      zaterdag 29 augustus 2009 @ 00:13:31 #66
    82814 BBQ-kip
    never say no to panda!
    pi_72248710
    Die Karwei vlakbij jou is trouwens echt een überpauperwinkel zeg
    2 x geweest, 2x winkeldiefstal met knokpartij in de winkel, beveiliger tegen winkeldief...

Ik denk dat je het wel hebt bij fourniturenzaakjes, V&D en die electrowinkel in de Grote Marktstraat, daar waar allerlei lampen en spullen in de etalage staan waarvan je denkt "wie koopt zoiets nou, dat is allemaal oudbakken jaren '70 spul".
    Maar goed, volgens mij is de lamp al klaar als ik je goed begrijp, dus hoeft dat allemaal niet

Ik was trouwens laatst heel laat van werk en liep in het donker over de prinsegracht, die topverdiepingen daar zijn mooooooi. Voor mij zou dat wel een reden zijn weer in de stad te gaan wonen, wow! Die balken en mooie gevels, gekke hoekjes, ben ik echt gek op.
    Wat een historie ligt er daar in de buurt he
    Ik ben echt een sucker voor historische panden, heerlijk

* BBQ-kip schakelt emo-modus uit
    pi_72249413
    quote:
    Op zaterdag 29 augustus 2009 00:13 schreef BBQ-kip het volgende:
    Die Karwei vlakbij jou is trouwens echt een überpauperwinkel zeg
    2 x geweest, 2x winkeldiefstal met knokpartij in de winkel, beveiliger tegen winkeldief...

Ik denk dat je het wel hebt bij fourniturenzaakjes, V&D en die electrowinkel in de Grote Marktstraat, daar waar allerlei lampen en spullen in de etalage staan waarvan je denkt "wie koopt zoiets nou, dat is allemaal oudbakken jaren '70 spul".
    Maar goed, volgens mij is de lamp al klaar als ik je goed begrijp, dus hoeft dat allemaal niet

Ik was trouwens laatst heel laat van werk en liep in het donker over de prinsegracht, die topverdiepingen daar zijn mooooooi. Voor mij zou dat wel een reden zijn weer in de stad te gaan wonen, wow! Die balken en mooie gevels, gekke hoekjes, ben ik echt gek op.
    Wat een historie ligt er daar in de buurt he
    Ik ben echt een sucker voor historische panden, heerlijk

* BBQ-kip schakelt emo-modus uit
    Wat verwacht je anders van een kluswinkel in de Schilderswijk. Ik ga er voornamelijk naartoe omdat het echt om de hoek is. Liefst haal ik alles bij de professionele vakhandel, maar dan moet ik half Den Haag door. Voor grote spullen en zaken als hout, verf, e.d. doe ik dat wel. Voor wat klein spul is het me de moeite niet waard.

De elektrowinkel in de Grote Marktstraat is krankzinnig duur. Ik ga denk ik even bij Zwennes informeren. Wat ik nu heb hangen is meer een soort 'prototype'. Er moet nog e.e.a. aan de details gewerkt worden, maar het effect is wel super gaaf!

Ik vind ondanks mijn uitgesproken moderne/strakke smaak de oude panden erg mooi! Vooral de constructies e.d. ben ik gek op. Daarom ben ik ook op de TU aan het specialiseren in renovatie (meer grote interventies en herbestemmingen).

Edit: mijn lampen zijn wel populair bij de vliegjes in huis. Morgen ook eindelijk maar een hor kopen! Of een vlees etende plant net onder m'n kapje zetten -> hap!
      zaterdag 29 augustus 2009 @ 01:07:18 #68
    82814 BBQ-kip
    never say no to panda!
    pi_72249816
    Oh, die electrowinkel wist ik niet dat die zo duur was, vandaar dat ze er nog zitten dan Denk niet dat ze heel veel mensen binnen krijgen.
    Zwennes, da's inderdaad een goeie, niet aan gedacht

Wat gaaf, je specialisatie, we kunnen dus nog mooie dingen van jouw hand gaan verwachten?

Ik rijd vaak over de De la Reyweg en ik weet dat dat absoluut geen mooie of speciale pandjes waren hoor, behalve de Kessler, dat vind ik wel weer een mooi pand, maar dat kan aan mij liggen. Maar die panden die ze voor het gesloopte deel terug hebben gezet, zijn echt om te huilen
    Veel nieuwbouw en zeker appartementencomplexen, gaan steeds meer op oostblokwoningen lijken vind ik
    Doe mij maar huizen zoals vroegah, met erkertjes, hoekjes, ludieke oplossingen, mooi houtsnijwerk etc etc. Maar goed, da's weer een andere discussie natuurlijk

Ah, vliegen zijn echt goor, ik heb er zoooo'n hekel aan. Hier wordt het vuil maar 1 x per 2 weken opgehaald, gevolg: maden en vliegen in de vuilbak
    Als ik ergens kotsmisselijk van wordt, brrr
    Ik ben sowieso wel een hygienemiep met dingen als voedsel enzo, maar vliegen vind ik echt extreem vies.
    We hebben hier ook vrij snel een hor gekocht, en een electrische vliegenmepper

Vleesetende plantjes hoef je trouwens niet teveel van te verwachten, die had ik vroeger altijd. Die dingen zijn veel te traag voor het "vangen" van een vlieg en het verteren duurt zo lang, dat je kamer allang weer vol zit met vliegen eer de plant weer klaar is voor de volgende vlieg
      zaterdag 29 augustus 2009 @ 02:02:43 #69
    71919 wonderer
    Hung like a My Little Pony
    pi_72250517
    Zo mooi
    "Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
    "My brain is too smart for me."
    "We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
    pi_72253215
    quote:
    Op zaterdag 29 augustus 2009 01:07 schreef BBQ-kip het volgende:

...

Ik hoop nog wel veel mooie (zeer subjectief natuurlijk!) plannen te ontwerpen. Ik volg binnen de architectuur Master bij de TU Delft de specialisatie ®MIT (Restoration, Modification, Intervention and Transformation, kortom alles wat je met bestaande gebouwen kan doen). Binnen deze specialisatie ga ik afstuderen op het verduurzamen van de bestaande gebouwenvoorraad, met name op energiegebied.

Ik vind de meeste moderne nieuwbouwwoningen ook vreselijk. Vaak zijn ze heel historiserend (de 'jaren '30' woning, de 'notariswoning', de 'boerderij', etc.) en missen details die de originele woningen zo mooi maakten. Hierdoor zullen het altijd slappe aftreksels blijven en nooit boven de architectonische middelmaat uitsteken. Zelfs woningen die niet historiserend zijn, zijn op detail niveau vaak zeer armoedig uitgewerkt. Saaie eenheidsworst!

Veel van de vliegen e.d. komen door het stadsboerderijtje achter m'n huis. Nouja, ik heb er alleen in de herfst wat last van. Eten e.d. ligt altijd netjes opgeborgen.
      zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:19:05 #71
    82814 BBQ-kip
    never say no to panda!
    pi_72256267
    Purschuimpje hier, plaatje multiplex daar. Alles zo recht mogelijk om zoveel mogelijk ruimte te kunnen benutten (= meer opbrengsten bij de verkoop als nieuwbouwwoning), met de goedkoopste bouwmaterialen en de grootste marges. Zo'n sfeerloze uitstraling als mogelijk is, is vaak het gevolg.
    Zonde hoor.
    Ik hoorde laatst een programma op de radio waarin een architect zei, perfectionistische drammerds zoals vroeger moeten we weer hebben (Dudok, Berlage en de hele reutemeteut). Die zeken over elk klein detail en ontwierpen alles zelf. Controlfreaks dus denk ik.
    pi_72256437
    Leuk idee, die lampen!
    Zit Stuut en Bruijn niet meer aan de Prinsegracht? Die hadden ook altijd van alles. Meer richting electronica dan electrisch, msischien. Of die lampenwinkel; Grote Markt heet het daar nog geloof ik. Of de Onderdelenreus, Beeklaan.
    Ik ben heel oud dus heb de Vaillantlaan nog meegemaakt vóór de verbouwing tot Stalin Allee. Het had vroeger wel veel meer "karakter", maar het was ook wel een zooitje ook. Weet niet of dat wel met RMIT te redden was geweest.
    pi_72259290
    quote:
    Op zaterdag 29 augustus 2009 13:19 schreef BBQ-kip het volgende:
    Purschuimpje hier, plaatje multiplex daar. Alles zo recht mogelijk om zoveel mogelijk ruimte te kunnen benutten (= meer opbrengsten bij de verkoop als nieuwbouwwoning), met de goedkoopste bouwmaterialen en de grootste marges. Zo'n sfeerloze uitstraling als mogelijk is, is vaak het gevolg.
    Zonde hoor.
    Ik hoorde laatst een programma op de radio waarin een architect zei, perfectionistische drammerds zoals vroeger moeten we weer hebben (Dudok, Berlage en de hele reutemeteut). Die zeken over elk klein detail en ontwierpen alles zelf. Controlfreaks dus denk ik.
    Vraag de gemiddelde aannemer en die vindt architecten echte controlfreaks. Er worden nog wel gebouwen ontworpen waarbij de architect achter elk detail aan gaat, maar architecten hebben zelf hun vak uit laten hollen. Ik vind dat een architect zijn hele plan van eerste idee tot laatste schroef uit moet werken en controleren (waar andere mensen een deel van de uitwerking doen). Helaas besteden veel architectenbureau de vraag hoe dingen gemaakt moeten worden uit aan de aannemer, waardoor je vaak 'aannemersoplossingen krijgt'. Ik zeg voor de grap wel eens dat de beste architect een autist is die tot het bittere eind alles uitlijnt, in proportie brengt en vorm geeft. :p

@Kwameisje: Kwameisje = kwaoma? Stuut & Bruin is geweldig. Daar haal ik alle elektra voor mijn auto. De Valliantlaan is nog steeds een zooitje. Stalin Allee is een goede benaming. Een groot deel van de Schilderswijk en Transvaal zijn verkloot onder het mom van 'stadsvernieuwing'. Stadsvernieuwing heeft alleen zin als je de mensen ook vervangt en daar was met in de jaren '80 te politiek correct voor. Koppel daar ook nog vreselijke jaren '80 architectuur aan en het is m.i. niet meer te redden zonder 'extreme makeover'.... Belachelijk dat de slechtste wijken van Den Haag net naast het centrum liggen. De A'damse oplossing was dan nog beter (kansarme mensen buiten de ring).
      zaterdag 29 augustus 2009 @ 16:59:56 #74
    82814 BBQ-kip
    never say no to panda!
    pi_72260937
    Aannemersoplossingen inderdaad, da's het juiste woord... Explains it all
    Gipsplaat ertegenaan en niemand meer die het ziet

Ik denk dat je iemand met een obsessief-compulsieve persoonlijkheid moet hebben in plaats van iemand met autistische kenmerken, maar da's weer een andere discussie (meer mijn tak van sport )
    Een autist zie ik niet zo snel aan een bouwproject beginnen en tussen de werkmannen op de bouwplaats staan, veel te chaotisch

Kwa-mevrouw: dat heb ik niet meegemaakt hoor, Vaillantlaan vóór de "opknapbeurt". Ik krijg altijd spontaan een elvisdeuntje in mijn hoofd als ik er doorheen rijd. "In the Ghettooooooo"
    pi_72291847
    quote:
    Op zaterdag 29 augustus 2009 16:59 schreef BBQ-kip het volgende:
    Aannemersoplossingen inderdaad, da's het juiste woord... Explains it all
    Gipsplaat ertegenaan en niemand meer die het ziet

Kwa-mevrouw: dat heb ik niet meegemaakt hoor, Vaillantlaan vóór de "opknapbeurt". Ik krijg altijd spontaan een elvisdeuntje in mijn hoofd als ik er doorheen rijd. "In the Ghettooooooo"
    Omdat we veel met vaste aannemers werken kunnen we ze een beetje 'africhten'. Als we met een nieuwe aannemer werken vergt het toch altijd weer meer moeite om alle details mooi gemaakt te krijgen.

Ik vind heel veel van de Schilderswijk en Transvaal echt vreselijk. Ik rij ook altijd de Prinsengracht af als ik naar het centrum of station HS ga. Ik wil zo min mogelijk door die puinhoop heen rijden. Gelukkig is mijn straatje nog steeds erg leuk.

Vanmiddag is er iemand voor mijn Eames stoel komen kijken. Zo jammer dat hij niet de juiste tint rood had! Hij staat nu op Marktplaats en hier op Fok. Heb de eerste zeikreacties in mijn aanbod-topic al gehad. Hoe voorspelbaar!
      maandag 26 oktober 2009 @ 19:29:09 #76
    82814 BBQ-kip
    never say no to panda!
    pi_74087741
    Hoe staat het met je Haagse huisje?
    Al bekend trouwens wanneer betaald parkeren ingaat bij jou in de buurt?
    Ik stond vanavond weer ingebouwd met de auto, heb maar weer de politie gebeld...
    pi_74089435
    quote:
    Op maandag 26 oktober 2009 19:29 schreef BBQ-kip het volgende:
    Hoe staat het met je Haagse huisje?
    Al bekend trouwens wanneer betaald parkeren ingaat bij jou in de buurt?
    Ik stond vanavond weer ingebouwd met de auto, heb maar weer de politie gebeld...
    Haha, het stond op de planning om mijn topic zelf te kicken, maar je bent me voor.

Morgenavond waarschijnlijk een foto-update!

Ik ben vooral bezig geweest met timmerwerk (kozijnen en dorpels maken) en schilderwerk. De IKEA-kast ziet er te gek uit! Het is lastig voortgang maken omdat ik nu nog weinig budget heb. Zodra ik ¤ 1000 bij elkaar gespaard heb kan er weer een grote klapper gemaakt worden (de vloer).

Ik had op een gegeven moment het idee van een DIY zonneboiler gedumpt, maar het is misschien toch een project wat interessant genoeg is om uit te voeren. Ik zag er namelijk heel erg tegenop om met koelvloestof, compressoren, e.d. te werken, maar je kan een simpele zonnecollector ook met watervulling/antivries maken.

Van betaald parkeren heb ik nog niks gehoord. Volgens mij gaat dat nog wel een flinke tijd duren...
    pi_74128254
    Argh! Lege accu van de camera! Volgende week pas weer tijd om hem te lenen... Grrr!
      dinsdag 27 oktober 2009 @ 21:25:46 #79
    82814 BBQ-kip
    never say no to panda!
    pi_74128736
    Klinkt ingewikkeld, een zonneboiler, maar goed, wel een enorm tof project als je dat lukt
    Goed dat je toch doorgaat met timmeren en schilderen ondanks je drukke werk en kleine budget
    Voordeel dat het nu wat langzamer gaat is dat je je wel super kunt verheugen op de vloer Wat zal jij super happy zijn als deze af is!

Jammer dat er nog even geen foto's komen, maar ik houd gewoon je topic in de gaten
    pi_74129974
    Nouja, zo'n DIY zonneboiler is in principe eigenlijk best simpel. Zolang je maar niet met compressoren e.d. aan de slag moet.... Er zijn veel websites met informatie over te vinden, dus ik kan met wat onderzoek een heel eind komen.
    pi_74160401
    De IKEA-custom kast tijdens het ombouwen:

In de grondverf:

Met groene kleur:

Foto's genomen met m'n mobieltje, dus baggerkwaliteit. De binnenkant van de kast ga ik, na eerdere twijfel of ik hem wel wilde schilderen, waarschijnlijk toch wit schilderen. De buitenkant moet nog 1 laagje lak hebben en dan is hij strak genoeg.
      woensdag 28 oktober 2009 @ 19:29:51 #82
    248266 heartwork
    Works of heart bleeding dark
    pi_74160483
    Het doet me denken aan Lego. Waardom weet ik ook niet.

Lego is vet dus je kast ook
    Big mouth strikes again
    pi_74166749
    quote:
    Op woensdag 28 oktober 2009 19:29 schreef heartwork het volgende:
    Het doet me denken aan Lego. Waardom weet ik ook niet.

Lego is vet dus je kast ook
    Lego is ook rechthoekig en kleurig?

Het leuke van het schilderen van de kast vond ik dat de kast door het toevoegen van kleur echt een object in de ruimte is geworden waardoor de functie als ruimtescheidend element vorm begint te krijgen. Ik heb mijn toiletdeur, kastdeur en voordeur inmiddels ook grotendeels geschilderd waardoor mijn entreehal een heel ander karakter gekregen heeft. Maar da's vooral architectonisch gezever...

Helaas is de deadline voor een belangrijke studieopdracht een week vervroegd, dus ik heb over 1,5 week pas weer tijd om het af te maken... Grrr!
      woensdag 28 oktober 2009 @ 22:02:48 #84
    82814 BBQ-kip
    never say no to panda!
    pi_74167149
    Zo, lekker bezig!
    pi_74170103
    quote:
    Op woensdag 28 oktober 2009 19:27 schreef Walter-Ego het volgende:
    De IKEA-custom kast tijdens het ombouwen:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

In de grondverf:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Met groene kleur:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Foto's genomen met m'n mobieltje, dus baggerkwaliteit. De binnenkant van de kast ga ik, na eerdere twijfel of ik hem wel wilde schilderen, waarschijnlijk toch wit schilderen. De buitenkant moet nog 1 laagje lak hebben en dan is hij strak genoeg.
    Wat onwijs gaaf

Van wat voor hout heb je je bank op het balkon gemaakt?
    Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
    pi_74171456
    Lekker project zeg..

Inspirerend om te zien hoe je zo'n op het eerste gezicht aftandse woning toch enorm kunt opwaarderen!
    Keuken precies mijn smaak zo met dat zwart Welk materiaal heb je voor het blad (is beide zelfde toch?) gebruikt?

Ikea-hack is ook prima gelukt idd.. kleur vind ik niet de beste maar das een persoonlijk iets. Is die achterplaat uit één stuk trouwens? Wel een behoorlijk stuk plaat in dat geval!

Succes met de vorderingen!

ohja btw: ik zag dat je een look a like-eames gekocht heb verleden jaar, maar bij welke (online)-winkel vind je dergelijke replica's, want je bedoeld niet vitra toch?
    pi_74174532
    Een van de tofste topics in K&W, het wordt echt echt al heel erg mooi! (Al vind ik de kleur van je kast niet zo geweldig. Dat je zelf iets speciaals van Ikea dingen probeert te maken is dan wel weer leuk!)
      donderdag 29 oktober 2009 @ 07:07:15 #88
    248562 Rallydame
    We klussen nog even verder..
    pi_74175327
    Wat een gave versie van de Ikea kast Walter-Ego Zou de kleur niet hebben aangedurfd denk ik maar ik vind hem heel mooi uitgepakt. Echt een eye-catcher.

En je hebt me op een idee gebracht voor mijn voorkamer. Die krijgt ook 2 functies en zo een scheidingswand maken is ook nog eens functioneel. Mag ik je idee gebruiken?
    Al wordt het bij mij niet zo groot als ik er gebruik van ga maken.
    pi_74185922
    Haha, de kleur voor de kast was een 'wild guess'. Ik wilde een frisse kleur en bij het doorbladeren van de RAL-waaier bleef ik bij RAL6018 hangen.

@Bartjebart:
    De houtsoort is Almendrillo (ook wel Gele Cumaru). M.i. mooier dan het standaard Bankirai.

@AltamirA:
    Het keukenblad is gemaakt uit leisteen tegels. Wel een flink klusje om te doen (tegels onder verstek zagen e.d.), maar het geeft mijn standaard IKEA keuken een heel andere uitstraling. De deurtjes zijn standaard IKEA-deurtjes (de zwarte kleur was toen nét uit!). De bovenkastjes zijn standaard onderkastjes welke ik afgekort heb zodat ze netjes uitlijnen. Ook iets wat onderscheidend werkt t.o.v. de standaard keukens.

De achterwand van de IKEA kast is uit twee stukken plaatmateriaal gemaakt. Ik heb eindeloos op de naad zitten plamuren en schuren. Je ziet heel ligt dat het uit twee delen bestaat, maar alleen als je goed kijkt.

Met de stoel bedoel ik dat het geen originele Vitra is. Ik heb hem destijds via via besteld. Hij staat overigens te koop.

@Rallydame:
    Natuurlijk mag je het idee overnemen.
      donderdag 29 oktober 2009 @ 14:09:27 #90
    107407 maok
    Lizdekd (v)
    pi_74186398
    Je kunt die kast hier wel insturen. http://ikeahacker.blogspot.com/ Heb je alleen wel kans dat de kast straks niet meer zo uniek is
    Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
    pi_74187200
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 14:09 schreef maok het volgende:
    Je kunt die kast hier wel insturen. http://ikeahacker.blogspot.com/ Heb je alleen wel kans dat de kast straks niet meer zo uniek is
    Die kende ik al. Een leuke website!

http://www.superuse.org/ vind ik persoonlijk een stuk interessanter. Superusing the world!
      vrijdag 30 oktober 2009 @ 02:53:59 #92
    277933 martinus-
    onvolprezen protagonist
    pi_74212132
    quote:
    Op donderdag 29 oktober 2009 14:29 schreef Walter-Ego het volgende:

[..]

Die kende ik al. Een leuke website!

http://www.superuse.org/ vind ik persoonlijk een stuk interessanter. Superusing the world!
    cradle2cradle-idee

Maar mooi project zeg! Fijne detaillering en creativiteit erin gelegd.
    Ben benieuwd naar de rest van je meubels
    pi_74215578
    quote:
    Op vrijdag 30 oktober 2009 02:53 schreef martinus- het volgende:

[..]

cradle2cradle-idee

Maar mooi project zeg! Fijne detaillering en creativiteit erin gelegd.
    Ben benieuwd naar de rest van je meubels
    C2C is toch weer een heel ander concept hoor! Superusing draait om het, meestal met enige aanpassingen, hergebruiken van een voorwerp o.i.d. voor een andere functie waar het eerst voor bedoeld is. C2C is meer een levenscyclus-approach.
    pi_74814363
    Hoe staat het met de verbouwing?
    Daar zit je dan.
    pi_74826921
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 13:34 schreef Csbs het volgende:
    Hoe staat het met de verbouwing?
    Wegens studie deadlines en algehele vermoeidheid (met name de laatste paar weken) ligt het even stil. Als ik dit weekeinde tijd en energie heb ga ik weer verder schilderen. En dat hangt weer af van wat ik met wie precies ga doen en wanneer.
      Moderator zondag 21 februari 2010 @ 11:46:36 #96
    92034 crew  Vonkenboer
    Geen woorden, maar draden !
    pi_78258063
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 19:22 schreef Walter-Ego het volgende:

[..]

Wegens studie deadlines en algehele vermoeidheid (met name de laatste paar weken) ligt het even stil. Als ik dit weekeinde tijd en energie heb ga ik weer verder schilderen. En dat hangt weer af van wat ik met wie precies ga doen en wanneer.
    Hoe is het eigenlijk gesteld met deze transformatie ? Of hebben we hier een typisch gevalletje van het plinten syndroom ?
    pi_78301036
    quote:
    Op zondag 21 februari 2010 11:46 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Hoe is het eigenlijk gesteld met deze transformatie ? Of hebben we hier een typisch gevalletje van het plinten syndroom ?
    Pfff, deze transformatie gaat op dit moment helemaal niet goed. Ik had het plan om in de kerstvakantie mijn vloer te leggen. Hiervoor moest ik nog gipsvezelplaten en een geluiddempende ondervloer kopen. Al met al kost dat toch weer ¤ 250 - ¤ 300. Omdat het toen niet zo goed ging op m'n werk (wegvallende opdrachten) heb ik besloten om dat nog even uit te stellen. Dat was een goede beslissing, want eind vorige maand ben ik ontslagen. Eind augustus 2009 was ongeveer een derde van de 15.000 architecten, stedenbouwkundige, e.d. ontslagen en ik schat dat nu ongeveer de helft weg is. Van werknemer bij een leuk architectenbureau ben ik gereduceerd tot statistiekje. Totdat ik weer een regelmatig inkomen heb liggen alle werkzaamheden stil.

Ik ga binnenkort wel mijn inbouwkasten ontwerpen. Hopelijk kan ik dan, als ik weer voldoende geld heb, eindelijk een grote slag slaan....
    pi_78303435
    pfoe, WE sterkte in deze barre tijden !
    pi_78311467
    Jemig WE! Wat een klotezooi!

Het is eng hoeveel K&W'ers met eigen topic hun biezen hebben kunnen pakken het laatste half jaar...

Sterkte!
    pi_78311640
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 14:22 schreef AnneX het volgende:
    pfoe, WE sterkte in deze barre tijden !
    Ach, ik heb m'n studiefinanciering nog om de grootste klappen op te vangen. Ik had het liever anders gezien, maar plotselinge veranderingen dwingen je ook weer tot reflectie en heroriëntatie op wat je wil en kan doen.

Mijn CV en portfolio zijn weer bijgewerkt, ik ga een website met portfolio maken, heb voor de rest van mijn studie een mooie 'huisstijl' voor presentaties, ben met ideeën voor een eigen bedrijfje bezig, ga solliciteren, heb (in theorie) tijd om inbouwkasten te ontwerpen en misschien kan ik ook weer bij mijn werkgever verder als de vooruitzichten wat beter zijn.

Als het echt nodig is kan ik natuurlijk ook nog proberen drugsbaron , loverboy of huurmoordenaar te worden.
    pi_78312043
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 17:51 schreef twentemeisje het volgende:

Het is eng hoeveel K&W'ers met eigen topic hun biezen hebben kunnen pakken het laatste half jaar...

Sterkte!
    Waarschijnlijk heeft dat ook te maken met het feit dat veel K&W'ers in de bouw werken. In de bouw is een ware slachtpartij aan de gang. Bij architectenbureau's is al ongeveer de helft van de functies verdampt en ik verwacht dat de aannemers het in 2010 ook bijzonder moeilijk krijgen. Tot op heden draaiden veel aannemers nog op bestaande opdrachten, maar dat droogt natuurlijk ook op. Misschien dat de architecten branche in de loop van 2010 weer een beetje opkrabbelt, maar ik zou m'n geld er niet teveel op inzetten.

Positieve kant: als je nu je huis wil laten verbouwen kan je een hele goede prijs krijgen, maar je moet wel oppassen dat je je betalingstermijnen e.d. goed in de gaten houdt!
    pi_78317333
    Balen! Sterkte ermee, en probeer er inderdaad het beste van te maken!
    En anders word je toch gewoon kraker..
    ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      Moderator maandag 22 februari 2010 @ 20:48:46 #103
    92034 crew  Vonkenboer
    pi_78318856
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 17:51 schreef twentemeisje het volgende:

Sterkte!
    Het is inderdaad gewoon eng om te lezen, hoeveel mensen die toch allemaal in een andere willekeurige sector werken van de één of andere dag gewoon op straat staan

Maar het kan nooit zo donker zijn of het wordt altijd wel weer licht
    pi_78319387
    Oh, ik heb wel een hele positieve noot: ik heb via mijn baas wel een mooie bank weten te regelen! Nu die in m'n huiskamer staat is mijn huiskamer wel veel meer huiskamer... als je het nog kan volgen.
      zaterdag 27 februari 2010 @ 09:57:29 #105
    248562 Rallydame
    We klussen nog even verder..
    pi_78513063
    Succes WE ! !

Ik stond begin januari ook ineens op straat (reisbranche) maar heb sinds afgelopen dinsdag gelukkig weer een nieuwe baan
    Weet hoe vervelend het is als je wel wat meer tijd hebt om te klussen maar geen geld meer... Erg frustrerend. Succes en hoop dat je snel weer meer inkomen hebt.
    pi_78531825
    quote:
    Op maandag 22 februari 2010 20:59 schreef Walter-Ego het volgende:
    Oh, ik heb wel een hele positieve noot: ik heb via mijn baas wel een mooie bank weten te regelen! Nu die in m'n huiskamer staat is mijn huiskamer wel veel meer huiskamer... als je het nog kan volgen.
    Heb je de mogelijkheid om foto's te maken?
    pi_78537107
    Balen van je baan Walter-Ego.
    Ik had ook ooit een topic geopend. En mijn contract loopt per 1 april af. Dus ik ben ook op zoek naar een nieuwe baan. Zit nu al thuis i.v.m. gebrek aan werkzaamheden. Komt qua klussen wel goed uit voor mij, ben eindelijk weer wat aan het doen in huis. Ik overweeg zelfs als onervaren vrouw zijnde binnenkort sleuven te frezen en te gaan stuken.
    pi_78541471
    Nouja, ik heb het voordeel dat ik nog studeer en studiefinanciering heb en bijbaantjes voor 1 of 2 dagen per week zijn altijd wel te vinden. Ik heb alleen geen flauw idee wat ik anders zou willen doen dan in de bouw werken. Ik moet echt iets met bouwen doen, anders word ik denk ik diep ongelukkig met m'n werk. Overigens maakt het me verder niet echt uit wat voor werk ik in de bouw doe.

Overigens heb ik nu niet ineens veel tijd om te klussen. Ik heb mijn hele portfolio bijgewerkt (lees = opnieuw gemaakt) en ik heb het vrij druk met studie. Als ik zou willen kan ik daar een meer dan voltijd baan mee vullen. Op dit moment probeer ik juist zo min mogelijk stress en drukte op m'n hals te halen want ik heb geen zin om mezelf richting een burn-out te werken.

Foto's blijven altijd lastig omdat ik geen eigen camera heb. Ik ga mijn best doen. :p
    pi_79010218
    TVP voor die metamorfose van expeditkast! (Ideeeeee!!!!)
    En voor nieuwe foto's!
    Ben trouwens wel benieuwd waarom je ervoor gekozen hebt om niet een aparte slaapkamer te maken?!
    Of staat dat in het eerste topic en ga ik dat zo dus nog lezen? => Ja dus! Snap t nu!

[ Bericht 3% gewijzigd door Leonietje83 op 11-03-2010 12:46:50 ]
    pi_79044923
    *kuch*

Niks gefabriceerd behalve een sneak preview op de inbouwkasten. Ik heb besloten om de inbouwkasten niet zelf te maken. Alles moet precies recht en passend zijn en daar heb ik niet het gereedschap, geduld, tijd en vaardigheden voor. Het schilderwerk wil ik wel zelf doen, maar dan wel met een goede basis van het timmerwerk. De financiën zien er iets beter uit, maar ik wil eerst een buffer opbouwen voordat ik weer verder ga klussen. Bovenstaand plaatje is hopelijk een goedmakertje.

Werkvolgorde:

- vloer leggen, schuren en opnieuw in de was zetten. Weet iemand of je oude waslagen altijd volledig moet verwijderen en zo ja, hoe je dat dan moet doen?
    - alle inbouwkasten en radiatorombouwen laten maken, inclusief geintegreerde elektra voor PC/TV/bureaulampen/etc. (ergo, ingebouwde stekkerdozen in de inbouwkasten);
    - beschadigingen in stucwerk wegwerken;
    - al het schilderwerk: inbouwkasten en kozijnen in achtergevel schilderen, deuren nogmaals schilderen en het muur- en plafondschilderwerk waar nodig bijwerken;
    - mooie foto's/fotocollages op canvas laten printen;
    - meubels bij elkaar verzamelen/sparen en de boel inrichten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Walter-Ego op 12-03-2010 13:09:19 ]
    pi_79057080

Links (en op het plaatje in m'n vorige post) twee werkplekken: één computerwerkplek en één tekenwerkplek.
    In het midden een radiator ombouw. Rechts naast de haard een TV-meubel met vakken voor haardhout en eventuele randapparatuur.

Tussen de haard en de inbouwkast komt een terugliggend randje in kleur RAL 7016. Hierdoor blijft het TV meubel net wat los van de haard, waardoor het twee aparte objecten blijven.

Voor de prints op de muren (naast de haard en in de nissen bij de werkplekken) zit ik te denken aan op maat gemaakte canvas doeken met foto's of illustraties erop (zodat ik ze ooit mee kan verhuizen, die krengen zijn duur!). Thema's architectuur en vintage films. De print naast de haard is bijv. een collage voor de film Metropolis door Boris Bilinsky. M.i. een prachtige grafische combinatie tussen architectuur en film. Ik had het plan om zelf een soortgelijke collage te maken, maar dit vind ik vanwege het historische karakter veel mooier! PS. Als iemand ooit de restored original version van Metropolis tegenkomt: geef een harde gil! Ik weet dat hij dit jaar in 'premiere' gegaan is, maar ik heb geen flauw idee of hij op DVD te verkrijgen is.

Een paar andere platen die ik heel mooi vind komen uit de eerste Dracula film met Bela Lugosi (1931):

't Is fijn om weer even aan het ontwerpen te zijn en ideeën te spuien.
      vrijdag 12 maart 2010 @ 16:07:03 #112
    241000 BuupWerk
    hAsTaLaPaStA
    pi_79065398
    kunnen de plaatjes niet lichter ??

zijn zo donker...
      vrijdag 12 maart 2010 @ 17:43:40 #113
    71919 wonderer
    pi_79069095
    Ooh, die plaat van Lugosi Hoe krijg je die op posterformaat?
    "Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
    pi_79081160
    quote:
    Op vrijdag 12 maart 2010 16:07 schreef BuupWerk het volgende:
    kunnen de plaatjes niet lichter ??

zijn zo donker...
    Welke plaatjes? Die van mijn huis of de posters? Misschien ligt het aan je monitor, want bij mij zijn ze wel vrij licht.
    quote:
    Op vrijdag 12 maart 2010 17:43 schreef wonderer het volgende:
    Ooh, die plaat van Lugosi Hoe krijg je die op posterformaat?
    Ik vind de bovenste plaat het mooist, maar ik weet helaas niet of die op posterformaat te krijgen is. De onderste plaat is een scene uit de film waarvan ik misschien een high res screencapture van kan maken. In alle gevallen gaat het een enorme zoektocht worden naar illustraties met een resolutie die hoog genoeg is dat ze mooi op groot formaat (ca. 2 x 2 meter!) geprint kunnen worden. Ik wil ook absoluut geen naad in het midden en dat gaat volgens mij ook nog wel een uitdaing worden...
      vrijdag 12 maart 2010 @ 22:48:10 #115
    71919 wonderer
    pi_79081247
    Ooh, ik dacht dat je ze al had... Dat wordt lastig, zeg... Maar ik ben heel benieuwd of je nog iets kunt vinden
    pi_79082488
    Nee, had ik ze maar... Ik heb op Google de plaatjes opgezocht. Dat zijn natuurlijk allemaal hele lage resolutie plaatjes. Dat werkt prima op een scherm, maar voor een beetje kwaliteit print op posterformaat moet je een flinke resolutie hebben. Als ik uitga van 200 dpi moet de plaat 15.800 x 15.800 pixels zijn. :p
    pi_79085038
    Die metroolis afbeelding is erg gaaf!!! Nu maar de klus van het jaar verkiezing winnen he...
      zaterdag 13 maart 2010 @ 09:25:18 #118
    241000 BuupWerk
    hAsTaLaPaStA
    pi_79089205
    Bij de hema kun je behang laten drukken met foto´s ??
    bedoelde die renderingen...
    pi_79163230
    Behang laten drukken is m.i. geen optie. Ik vind het plakken van papier op een muur zo ongeveer het ergste wat je in een interieur kan doen, naast overal schrootjes timmeren. Bij behang krijg je ook vaak een naad te zien, wat ik ook niet bepaald fraai vind. Het worden wel grote prints: twee stuks van 1,9 x 1,5 meter en ééntje van 1,9 x 2,0 meter.

Ik vraag me trouwens ook af of andere mensen wel eens nagedacht hebben over hoe het is om een smiley te zijn? Het lijkt me best een gezellige boel als ik het bonte gezelschap zo zie.
    pi_79169215

Heb je trouwens geen echte foto's van hoe het er nu bij je uitziet? Of heb je alleen maar die computergemaakte plaatjes?
    pi_79170331
    quote:
    Op maandag 15 maart 2010 14:40 schreef Beijtje het volgende:

Heb je trouwens geen echte foto's van hoe het er nu bij je uitziet? Of heb je alleen maar die computergemaakte plaatjes?
    Ik heb sinds mijn IKEA-kast project geen foto's meer genomen. Ik ben sindsdien ook niet veel verder gekomen, behalve wat schilderwerk van dorpeltjes en deuren.

En het is eigenlijk zo een puinhoop dat ik amper foto's durf te maken....
    pi_79170574
    Haha ok. Dan moet ik ff een oud topic van je gaan bekijken...
    pi_79172210
    Haha, ik heb er maar twee. Da's makkelijk en er staat een samenvatting in dit topic. Ik hoop niet dat ik net als sommige K&W'ers een hele rits topics nodig zal hebben. Aan de andere kant doen de mensen met veel topics ook iets meer dan ik (en ook meer dan alleen meer updates geven ).

Edit: ik ben ondertussen wat kleine klusjes aan het doen en het valt me op dat er wat scheurtjes in m'n stucwerk zitten en het stucwerk op sommige plekken begint te onthechten.... vervelend!
    pi_79192889
    O da's zonde! Zelf gestuct of laten doen?
    pi_79193387
    Ik heb het laten doen. Sowieso had het stucwerk van mij (achteraf) wel wat strakker gemogen. Maar oneffenheden zie je alleen als je er met je neus bovenop zit en ik ben wel een pietlut. Overigens valt het stucwerk niet van de muren af hoor. Het is slechts op enkele kleine stukjes gaan onthechten. Als het te erg wordt neem ik wel even contact met de aannemer op.
    pi_79196240
    Succes met je zoektocht! Dat zal niet meevallen denk ik Ga je er ook Bela Lugosi's Dead bij draaien?
    Hoe heb je trouwens de 3d-afbeeldingen gemaakt?
    pi_79199942
    quote:
    Op dinsdag 16 maart 2010 01:28 schreef -Marieke- het volgende:
    Succes met je zoektocht! Dat zal niet meevallen denk ik Ga je er ook Bela Lugosi's Dead bij draaien?
    Hoe heb je trouwens de 3d-afbeeldingen gemaakt?
    Ik heb het nummertje even opgezocht: nee, die ga ik er niet bij draaien. Ik heb mijn punk, punkrock, rock'n'roll, heavy metal, ska, blues, swing, bluegrass, etc. al.

Het 3D model heb ik gemaakt in Sketchup en de renderingen zijn gemaakt met Kerkythea.
    pi_79239381
    Dan kan post-punk er ook nog wel bij
    Je 3D-afbeeldingen zien er echt netjes uit! Ik had weleens dingen van Sketchup gezien, maar die zagen er lang niet zo goed uit
    pi_80301972
    Hoe gaat het daar nu? Maandje later, tijd voor update?
    pi_80322738
    Haha, ik ben nog even een financiële buffer op aan het bouwen, maar hervatting van het kluswerk zal (hopelijk) niet al te lang op zich laten wachten.

Ik zit op dit moment wel een beetje in dubio of ik niet mijn voor- en achtergevel en dak van de zomer moet isoleren. Dat kan me zo de helft van m'n stookkosten schelen (van 880 m³ per jaar naar ca. 440 m³ per jaar). Aan de andere kant kost me dat zo weer ¤1000 aan materiaal en stucwerk.... De terugverdientijd is dan 50 maanden. Tegen die tijd wil ik de verdieping er bovenop gebouwd hebben en dan heb ik niet heel veel meer aan m'n dakisolatie. Het warmteverlies via de gevel valt nog wel mee (in vergelijking met m'n dak). Maarja, het jeukt ook wel om het goed aan te pakken.
      vrijdag 7 mei 2010 @ 15:31:44 #131
    241000 BuupWerk
    hAsTaLaPaStA
    pi_81136188
    wanneer zijn er weer is nieuwe pics ??
    pi_81139643
    Knap staaltje opknap werk hoor. Was het eerst een huis van Mette wonen?
      Moderator zondag 16 mei 2010 @ 22:39:15 #133
    92034 crew  Vonkenboer
    pi_81520254
    quote:
    Op vrijdag 7 mei 2010 16:40 schreef ferrari_rood het volgende:
    Knap staaltje opknap werk hoor. Was het eerst een huis van Mette wonen?
    Oef, ik weet het niet. Het was i.i.g. geen hele nette boel.

En Vonkie, de kluskriebels zijn zeker terug. Qua planning verwacht ik eind juni de vloer te gaan leggen. Dan is mijn financiële buffer als 't goed is weer groot genoeg (stomme gemeentelijke belastingen... ) en dan heb ik vooral ook weer tijd. Ik wil de verbouwing in 4 kleinere fases echt af gaan ronden. Deze zijn uiteraard allemaal afhankelijk van mijn budget en tijd. Volgend jaar moet ik afstuderen en één dag per week blijven werken.

1. Het leggen van de vloer (incl. schuren en waxen);
    2. Het (laten) maken van alle inbouwkasten en plinten;
    3. Al het schilderwerk afronden;
    4. Laatste details afronden.
      donderdag 27 mei 2010 @ 21:37:56 #135
    241000 BuupWerk
    hAsTaLaPaStA
    pi_81991254
    Ej Walter, dat project waaraan je hebt gewerkt wat ook op tv geweest is staat in de 101 woonideeen van deze maand !!
      zondag 30 mei 2010 @ 13:22:10 #136
    304776 SV-tje
    Party a Lot
    pi_82096828
    Een tvp voor de keuken, mijn zus wil ook een zwarte ikea keuken op dezelfde manier gebruiken. Vind jouw idee van de onderkastjes boven om dezelfde diepte te krijgen een hele goede, ga ik zeker aan haar laten zien.
    http://www.partyalot.nl/
    Catering, taarten en workshops
    pi_82097950
    quote:
    Op zondag 30 mei 2010 13:22 schreef SV-tje het volgende:
    Een tvp voor de keuken, mijn zus wil ook een zwarte ikea keuken op dezelfde manier gebruiken. Vind jouw idee van de onderkastjes boven om dezelfde diepte te krijgen een hele goede, ga ik zeker aan haar laten zien.
    Hou er wel rekening mee dat je niet te lang moet zijn als je de kastjes zoals in mijn keuken uit wil laten lijnen. Ik ben zelf ca. 1.71 m lang en kan er prima in koken. Als je echter 1.80 m lang bent, zijn de bovenkastjes net iets te laag. Je kan de kastjes natuurlijk iets hoger hangen, maar dan lijnen de kastjes niet zo netjes meer uit.
    pi_82098643
    Dan zijn er eventueel nog bovenkasten van 60cm diep in een hoogte van 57 of 35cm ipv 70cm (onderkast)
    Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
      zondag 30 mei 2010 @ 14:54:14 #139
    304776 SV-tje
    Party a Lot
    pi_82100491
    @Walter-ego: Dank voor de tip, maar gelukkig is m'n zus niet langer dan 1.60m dus dat moet goed komen.
    http://www.partyalot.nl/
    Catering, taarten en workshops
      woensdag 13 oktober 2010 @ 01:36:48 #140
    66083 Platina
    78th Element
    pi_87483629
    Heb het topic net even doorgelezen, hoe staat het er op dit moment voor? Nog foto's gemaakt?
      woensdag 13 oktober 2010 @ 09:57:47 #141
    241000 BuupWerk
    hAsTaLaPaStA
    pi_87487165
    foto'ssss
      Moderator woensdag 13 oktober 2010 @ 19:13:50 #142
    92034 crew  Vonkenboer
    pi_87505575
    Poeh, dat is een kick van een goed topic wat al even dood is gebloed !
    Ben wel ernstig nieuwsgierig of er al vorderingen zijn !
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')