abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58878790
Na lang lurken en af en toe een reactie komt nu maar eens mijn eigen topic. Deze zomer gaat mijn eerste koopwoning namelijk getransformeerd worden. Het betreft een top-appartement van 65m² uit 1927 op de 2e verdieping en ik heb dus geen bovenburen. Het pand was eigendom van een beruchte huisjesmelker welke door de gemeente onteigend is. Ik heb het dus voor een redelijk lage prijs kunnen kopen, maar er zit wel een renovatie- en zelfbewoningsplicht van 3 jaar op. Het appartement is gezien zijn ligging en de mogelijkheid een verdieping er bovenop te bouwen een interessante investering. Kopen, verbouwen, tijdje zelf wonen, verdieping er bovenop en weer verkopen.

Het is gelegen in de Schilderswijk-west in Den Haag op ca. 5 minuten lopen van o.a. de Grote Markt en 't Paard van Troje. De Schilderswijk en het naastgelegen Transvaal zijn weliswaar geen schoolvoorbeelden van probleemloze wijken, maar mijn appartement ligt nog buiten de ellende. Aan de achterzijde heb ik uitzicht op een stadsboerderijtje en 2-laagse monumentale hofjeswoningen. De dichtsbijzijnde overburen op gelijke hoogte wonen ruim 100 meter verderop, vrij zeldzaam in Centrum Den Haag. Aan de voorzijde ligt een klein kinderspeelplaatsje.

Gezien de matige staat van het interieur en de renovatieplicht gaat het dus een vrij grote klus worden. Ik moet de installaties, keuken, badkamer, toilet, afwerkingen, etc. allemaal vernieuwen en/of opnieuw aanleggen. Hieronder staan de foto's van de huidige staat (hopelijk verneuken de foto's de layout niet zoveel. Ik ben bouwkundige en geen IT/forum-held ):

Zoals te zien is, is er wel een hoop werk nodig. Voordeel is dat het casco in prima staat en recent (deels) gerenoveerd is in het kader van particuliere woningverbetering. De indeling is naar mijn mening echter niet meer van deze tijd: zeer hokkerig waardoor het niet modern, functioneel en ruimtelijk aan doet. In mijn ontwerp ga ik dat grondig aanpakken. Alles wat geen onderdeel uitmaakt van het casco gaat eruit, inclusief een dragende binnenwand. Ik zal een vloer, woningscheidende muren, de kopgevels en het dak overhouden....

Hieronder een plattegrondje en wat interieur- en referentiebeelden van het nieuwe ontwerp.

Linksboven een entree met nieuwe meterruimte en apart toilet. Via een glazen schuifdeur kom je uit in de woonkamer met open houthaard en veel open inbouwkastruimte. Daarnaast een ruime keuken met verlaagd plafond welke als ruimtelijke scheiding dient tussen de meer 'publieke' voorkamer en de meer prive achterkamer. Rechtsonder een eetkamer met veel dichte inbouwkasten. Rechtsboven een bescheiden halfopen slaapruimte. Grenzend aan de slaapruimte een inloopdouche en ruimte voor wasmachine en installaties. Op het balkon ruimte voor een bankje, wat planten en de onvermijdelijke barbeque. Het is geen extreem ruime plattegrond, maar door de loft-achtige indeling lijkt de ruimter stukken groter dan hij werkelijk is. De indeling is bij uitstek geschikt voor een één (soms twee :p)-persoons huishouden zonder kinderen. Als in de toekomst de extra verdieping erop komt, verhuist de slaapruimte naar boven en komt er plaatste van de inloopdouche de trap naar boven.

Vanuit de entree naar de voorkamer.

Open kast netjes ingebouwd en meegestuct met bestaande leidingkoker.

Aan de andere kant een open houthaard en nog meer open kastjes, nu met het oorspronkelijke metselwerk zichtbaar. Links de keuken met kookruimte en verlaagd plafond.

De rest van de keuken en een doorzicht naar de achterkamer.

Vanuit de keuken kan je net de slaapruimte in kijken. Halfhoog wandje geeft wat privacy en beslotenheid maar breekt de ruimte niet. Wakker worden met de ochtendzon.

Eetruimte in achterkamer met uitloop op balkon.

Vanuit de achterkamer naar de voorkamer gezien.

Zicht vanuit de slaapruimte met links de keuken en rechts de inloopdouche.

Referentie voor het instucen van de hoge keukenkasten.

Referentie open kastjes.

Referentie open kastjes met verlichting.

Referentie overgang tussen materialen: netjes met RVS randjes.

Referentie van braziliaans leisteen onder verstek gezaagd en getegeld en een massief eiken vloer.

Ik had oorspronkelijk het idee om alles zelf te gaan doen, maar dan wordt het een verhaal zonder eind. Ik heb dus besloten om i.i.g. voor het sloopwerk, de installaties en wat bouwkundig werk (keuken- en badkamervloer, balklaag aanpassen op toekomstige verdieping en wat kleine wandjes) een aannemer in te schakelen. De keuken en het sanitair plaats ik zelf. Ook al het schilderwerk, tegelwerk, leggen van de vloeren e.d. wil ik zelf doen. Het totale budget voor de verbouwing is ¤43.000, waar je een heel eind mee kan komen, maar wel mee op moet passen. Ik ga proberen om met zo simpel mogelijke middelen zoveel mogelijk luxe te realiseren. De keuken wordt een standaard IKEA-keuken, maar voor sanitair zal ik kiezen voor luxere merken. De meerkosten vallen totaal wel mee, maar je waardeerd je woning op van 'praxis-kwaliteit', naar 'onder architectuur'. Ik hoop op 1 juli aan de slag te kunnen met de aannemer om in augustus alles af te werken. Ik zal hier het hele proces proberen vast te leggen.
  zaterdag 24 mei 2008 @ 17:13:21 #2
168846 Conekiller
Synchroonzwemhooligan
pi_58879494
Oh god wat een klus, maar wel heel gaaf!
"Downhill Skateboarding: You will get hurt, You might get maimed, You could die, and Girls won't think you're cool."
pi_58879583
Zo zo, geen kleine onderneming.

Maar zoals de "interieurschetsen" beloven te worden is het resultaat zometeen een prachtig "penthouse" .

Herken de "traditionele" bouwstijl van een herenhuis waar ik zelf aan heb gewerkt (en nog werk).

Wat voor ruimte is er op foto 17 en 18? Een ontsnappingsroute naar een "panic-room" ?
pi_58879623
Zijn er nog meer van dat soort pandjes te koop onder die regeling?
pi_58879883
Sodeju, daar moet heel wat gebeuren Maar wel een bouwval met potentie!

Verder zou ik zelf het één en ander anders doen:
- De inrichting wordt zeer modern, en helemaal van deze tijd. Ik denk dat zo'n ontwerp vrij snel oud wordt. In een oud pand zie ik liever een indeling die past bij de tijd waarin het gebouwd is, dus met paneeldeuren en een mooie kamer-en-suite met glas-in-lood-schuifdeuren. Ook is zo'n uitgespoken ontwerp lang niet ieders smaak (in verband met de door jou genoemde verkoopplannen).
- In jouw ontwerp is verhoudingsgewijs een vrij groot deel van de oppervlakte keuken. Ik zie het meer in huizen van dit formaat, en met zo'n oppervlakte vind ik het een beetje zonde van de ruimte.
- Rond het fornuis zou ik meer ruimte openlaten, zodat je wat meer bewegingsruimte hebt. Reken erop dat pannenstelen uitsteken, in het huidige ontwerp raken die nu de muur. Om maar niet te spreken van vetspatters op het muurtje.
- De slaapkamer zou ik echt dicht maken in verband met privacy. Iedereen die nu even bij je langskomt en meeloopt naar keuken of eetkamer, ziet nu het (on?)opgemaakte bed. Ook lijkt het mij niet praktisch, aan een halfhoog muurtje kan je geen TV of schilderij hangen en geen hoge kast voor plaatsen.

Begrijp me niet verkeerd, ondanks dat het niet mijn ding is vind ik het wel een mooi ontwerp. Ik zou er alleen wat aanpassingen in doorvoeren, zeker omdat je schrijft dat je het over een paar jaar weer wil verkopen. Natuurlijk moet je doen wat je zelf mooi vindt, maar hou er wel rekening mee dat zulke ontwerpen zich kunnen vertalen in een lagere verkoopwaarde.

enne, veel succes met klussen!
  zaterdag 24 mei 2008 @ 17:55:52 #6
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_58880229
Mooi! Dat 'lofterige' is prachtig!

Ik begrijp alleen de combinatie eet-/slaapkamer niet. Waarom heb je daarvoor gekozen?
Kun je dan niet beter meteen die verdieping er bovenop knallen?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_58881762
@DonJames: De inrichting is uiteraard heel erg afhankelijk van smaak en tijd, maar dat geldt ook voor oude stijlkenmerken. Glas-in-lood, paneeldeuren, en-suites, stucornamenten e.d. zijn prachtig in gebouwen waar deze nog een bepaalde authentieke waarde hebben. Die authentieke waarde wordt grotendeels bepaald door een combinatie van nog bestaande originele stijlkenmerken en een bijpassende ruimteindeling. De stijlkenmerken zijn niet meer noemenswaardig aanwezig en de bijpassende ruimteindeling voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Het terugbrengen van die stijlkenmerken in mijn plan zou in dit geval dan ook puur historiserend en zelfs historisch niet correct zijn (omdat de context waarin ze ooit voor bedoeld zijn niet meer van toepassing is). Mijn persoonlijke voorkeur gaat zeker in dit geval dus uit naar een moderne, strakke uitwerking met veel aandacht voor details (zoals ingewerkte bergruimte en subtiele aansluitingen tussen verschillende materialen).

Ik ben het met je eens dat de keuken nu een vrij groot gedeelte van het vloeroppervlak uitmaakt. Ik ben op dit moment nog aan het klooien met de keuken: ik ga waarschijnlijk de eetruimte naar de keuken verplaatsen door één rij onderkastjes onder het eiland weg te laten en er mooie krukjes neer te zetten. In die situatie kan je de keuken opvatten als leefruimte waardoor het 'ruimteverlies' veel minder groot wordt. Zeker met de extra verdieping is zo'n ruime keuken wel heel aangenaam. Verder heb ik de keuken ingezet als ruimtescheidend element tussen prive en publiek. Qua principe is dit gelijk aan de oude kamer en-suite. Het oorspronkelijke gebruik van een kamer en-suite was het verdelen van de leefruimte in een ontvangstruimte voor gasten (de voorkamer) en een priveruimte voor bewoners (de achterkamer). De ruime keuken kan dus gezien worden als een moderne interpretatie van de kamer en-suite en heeft voor die functie een ruimere afmeting nodig dan strikt noodzakelijk voor het koken. Overigens heb ik inmiddels de keuken iets anders uitgelijnd waardoor aan beide zijden van het kookgedeelte 40 cm ruimte is.

Voor wat betreft de slaapkamer: het dichtmaken van de slaapruimte maakt het ontwerp juist weer extreem hokkerig, iets waar ik in de bestaande indeling van gruwel. Het privacy-aspect speelt voor mij persoonlijk niet zoveel. Daarnaast is vooral de voorkamer bedoeld voor bezoekers terwijl de achterkamer voor mezelf is.

Ik maak me overigens totaal geen zorgen over de verkoopwaarde: veel van de details uit het ontwerp komen direct uit onze ontwerppraktijk van het architectenbureau waar ik werk en zijn zeer populair bij onze opdrachtgevers. Ik heb nog nooit meegemaakt dat onze ontwerpen géén meerwaarde bij de woning toevoegde.

@duderinnetje: Zie voor het antwoord op je eerste vraag hierboven. Die verdieping er bovenop knallen heb ik nog geen financiele middelen voor aangezien ik feitelijk nog student ben. Ook heb ik de ruimte op dit moment niet nodig.

@wokkel: Er waren meerdere woningen, maar allemaal ver buiten het centrum gelegen. Overigens was dit de enige interessante aanbieding gezien de lokatie (nabij het centrum en buiten de slechte straten/wijken) en de mogelijkheid hem op te toppen. Vooral dat laatste kan erg lucratief zijn (denk ¤70.000-¤80.000 winst over 3-4 jaar tijd). Je moet je ogen goed open houden. Als je een leuke, betaalbare woning in een hele polulaire wijk in Den Haag wil kopen, dan moet je eens in het Regentessekwartier rondkijken.

@naaa: Op die foto's staan de oude meterruimte en een fototje waarop ik de balklaag hoopte te zien.
  zaterdag 24 mei 2008 @ 19:43:50 #8
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_58882215
De eetruimte is privé zeg je. Maar wat is leuker dan, met zo'n mooie keuken, met je bezoek aan de eettafel zitten bomen? Kijk maar eens hoe dat doorgaans gaat: mensen staan op feestjes altijd in de keuken. Dat is een huiselijke plek, de plek van drank en eten.
Dat op een paar meter afstand plots een bed staat, blijf ik raar en een stijlbreuk vinden. Ik zou het bed nog eerder in de buurt van een zitkamer, dan van een keuken zetten.
Ik heb best een boel lofts gezien en kan helemaal meegaan in je stijl (en je argumenten voor deze verbouwing), maar een bed in de keuken heb ik nog nooit gezien. Het zou voor mij als koper een absolute afknapper zijn.

Aan de andere kant maakt dat natuurlijk allemaal geen moer uit als jij het zo perfect vindt. Voor de koper moet je het niet doen natuurlijk.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_58883202
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 19:19 schreef Walter-Ego het volgende:
...
OK, de redenering kan ik begrijpen. Wellicht geef ik je nog gelijk ook, maar dat hangt van het eindresultaat. Ik ben benieuwd!
pi_58883559
quote:
Op zaterdag 24 mei 2008 19:43 schreef Duderinnetje het volgende:
De eetruimte is privé zeg je. Maar wat is leuker dan, met zo'n mooie keuken, met je bezoek aan de eettafel zitten bomen? Kijk maar eens hoe dat doorgaans gaat: mensen staan op feestjes altijd in de keuken. Dat is een huiselijke plek, de plek van drank en eten.
Dat op een paar meter afstand plots een bed staat, blijf ik raar en een stijlbreuk vinden. Ik zou het bed nog eerder in de buurt van een zitkamer, dan van een keuken zetten.
Ik heb best een boel lofts gezien en kan helemaal meegaan in je stijl (en je argumenten voor deze verbouwing), maar een bed in de keuken heb ik nog nooit gezien. Het zou voor mij als koper een absolute afknapper zijn.

Aan de andere kant maakt dat natuurlijk allemaal geen moer uit als jij het zo perfect vindt. Voor de koper moet je het niet doen natuurlijk.
Ik zie de slaapruimte niet als iets wat ruimtelijk bij de keuken hoort. De exacte wijze van 'beschutten' moet ik nog uitzoeken. Het kan ook best zijn dat ik iets met mooie rijspapieren kamerschermen gaan doen. De plek voor de slaapruimte komt voort uit de lokatie aan de achterkant: ik heb daar geen overburen (ultieme privacy), de ochtendzon en een stadboerderijtje op de achtergrond. Dat is een ideale plek voor een slaapruimte: wakker worden met de zon in je gezicht, de geitjes op de achtergrond en geen buren die je in je blote reet rond zien wandelen. Daarnaast pieker ik er niet over om de woning te verkopen zonder de verdieping er bovenop te bouwen. Zo'n optopping kost ca. ¤65.000 maar levert me wel extra woonruimte ter waarde van ca. ¤110.000 (schatting) op. Het appartement zal dus nooit verkocht worden met de slaapruimte op die plek.
  zaterdag 24 mei 2008 @ 21:04:14 #11
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_58883917
Nou, dan heb ik niks meer te zeuren! Heel veel succes met de verbouwing!
Ik ben enorm benieuwd hoe het wordt! Je ideeën over de open kastjes vind ik om te

Om welke beruchte huisjesmelker ging het trouwens?
Snobs have more fun!
KLIK!
  zondag 25 mei 2008 @ 00:18:15 #12
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_58890364
Je verwacht al in augustus klaar te zijn , dat is snel. Leuk project om te volgen. Heeft qua indeling wel iets weg van mijn apartementje, dat is alleen 2 keer zo klein en veel minder luxe. Ik heb ook één open ruimte aan de ene kant het woon gedeelte, aan de andere het slaap gedeelte met daar tussen de keuken.

Succes
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_58890842
@duderinnetje: Ik ben z'n naam vergeten, maar hij is net weer uit de bak. Geen frisse zaak dus.

@maok: Ik had misschien wat specifieker moeten zijn: ik verwacht er eind augustus/begin september in te kunnen trekken. Er zullen dan nog heel veel klusjes te doen zijn. In feite liggen de meest vitale ruimten om te leven (keuken, badkamer en toilet) allemaal in de kern van het gebouw. Als die kern 'af' is kan ik er al in trekken. In principe wil ik dat hart van de woning en de achterkamer voor eind augustus af hebben (eventueel excl. schilderwerk). Dan verhuizen en terwijl ik daar woon de voorkamer afronden. Als ik mijn huidige en nieuwe woning tegelijk aan moet houden ben ik namelijk 900 euro aan vaste woonlasten kwijt. Dat is redelijk wat met mijn salaris dus ik wil die situatie zo snel mogelijk oplossen.
pi_58891294
ze hebben je KWH meter ook maar gejat?
  Moderator zondag 25 mei 2008 @ 01:20:20 #15
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_58891467
Wow, ziet er toch wel erg gaaf uit ! Buitenkansjes !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 25 mei 2008 @ 08:07:25 #16
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_58892895
Oude woningen.

Op welke termijn zou het mogelijk worden om die extra verdieping te maken?
En wil je het appartmenent uiteindelijk echt verkopen? Of er wellicht toch zelf blijven wonen?
... ♥ ik mis je ♥
  Moderator zondag 25 mei 2008 @ 10:49:08 #17
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_58893747
Je moet het maar aandurven om van zoiets nog iets moois te willen maken; maar dat gaat volgens mij wel lukken

Ben benieuwd naar de vorderingen !
pi_58895520
@Ou-Tannu: er zitten geen meters meer in, alles is afgesloten. Ik moet dus een tijdelijke meter laten plaatsen voor de electra en later een definieve nieuwe stoppenkast aan laten leggen (waar ook gas en water naartoe verplaatst worden).

Een vraagje voor de installateurs: ik vrees dat mijn gasleiding voor in de nieuwe woonkamer naar binnen komt. Die wil ik dus naar de nieuwe meterruimte laten verplaatsen, maar daar schijnen speciale richtlijnen voor te zijn. Weet iemand wat die richtlijnen zijn?

@phluphy: Zodra ik mijn studie afgerond heb (over ca. 3-4 jaar) wil ik de verdieping er bovenop bouwen. Dan heb ik namelijk wat meer ruimte om een hogere hypotheek te hebben. En ik wil het appartement uiteindelijk wel verkopen. Ik heb het gekocht vanwege het financiele potentieel wat erin zit. Met het geld wat ik eraan overhoud wil ik een volgend project financieren, net zo lang totdat ik geen hypotheek meer en een paar huizen heb. Uiteindelijk wil ik comfortabel in de Archipelbuurt, 't Zeeheldenkwartier of 't Regentessekwartier willen wonen.

@vonkenboer: 't is m'n werk. Met een beetje slim ontwerpen en veel aandacht voor details kan je van alles wel iets heel moois maken. Werk bijv. een IKEA-keuken af met mooie tegels, wat RVS zetwerk en design-kranen en je ziet al niet meer dat het een IKEA keuken is. Mijn keuken kost maar iets van ¤3000, incl. alle inbouwapparatuur.
pi_58896751
Ik vind het heel dapper
De renovatie op zich is al een hele kluif en dan ook nog in die buurt. Petje af.
Heel benieuwd hoe het wordt.
pi_58897348
Het is de Schilderswijk en Transvaal ligt vlakbij, maar de problemen in de meeste buurten zijn heel erg afhankelijk van de straat. Mijn straatje is erg rustig en ziet er netjes uit. 50-100 meter richting het centrum zit je praktisch op de Prinsengracht. 100-150 meter dieper de wijk in zit je ineens tussen de hangjeugd op speelpleintjes en als je nog eens 100-150 meter verder gaat zit je in de ellende van het Hobbemaplein e.o. Punt is dat je de kwaliteit van een wijk niet zo makkelijk kan generaliseren, zeker als je naar de overgangsgebieden tussen twee wijken kijkt.
pi_58897419
Hmm... Den Haag is inderdaad veel aan het investeren om goede mensen naar de slechte buurten te trekken. Hopelijk lukt dat.
pi_58897603
Ik hoop dat het je lukt voor die 43000 euro.

Hoeveel is er voor de woning betaald?

[ Bericht 62% gewijzigd door josvr op 25-05-2008 14:12:01 ]
pi_58900740
@athlonkmf: Den Haag is in een groot aantal buurten flink bezig. Aanvankelijk ging mijn voorkeur uit naar het Regentessekwartier, maar dat is allemaal nog net iets te duur. Overigens is die wijk een hele goede wijk om in te investeren: erg populair bij jonge mensen!

@josvr: ¤66.000. Stond te koop voor ¤73.500. De verkoopprijs is gezien de lokatie, het potentieel en staat van onderhoud wel redelijk. De ¤43.000 is geen vetpot, maar meer dan dat bedrag in de woning investeren haal je er nooit uit. ¤30.000 materiaal en dan ¤13.000 om dingen uit te besteden. Ik heb afgesproken om morgen wat gegevens naar een paar aannemers te sturen voor een offerte. Ik ben benieuwd!

@dennisdotcom: Het is de Schapenlaan.
  Hoofdredactie Fotografie zondag 25 mei 2008 @ 17:33:09 #25
95752 crew  Chell
Kluns
pi_58902068
Wauw wat een klus en wat een plannen! Je hebt er duidelijk errrug goed over na gedacht, volgens mij wordt het prachtig!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')