Na lang lurken en af en toe een reactie komt nu maar eens mijn eigen topic. Deze zomer gaat mijn eerste koopwoning namelijk getransformeerd worden. Het betreft een top-appartement van 65m² uit 1927 op de 2e verdieping en ik heb dus geen bovenburen. Het pand was eigendom van een beruchte huisjesmelker welke door de gemeente onteigend is. Ik heb het dus voor een redelijk lage prijs kunnen kopen, maar er zit wel een renovatie- en zelfbewoningsplicht van 3 jaar op. Het appartement is gezien zijn ligging en de mogelijkheid een verdieping er bovenop te bouwen een interessante investering. Kopen, verbouwen, tijdje zelf wonen, verdieping er bovenop en weer verkopen.
Het is gelegen in de Schilderswijk-west in Den Haag op ca. 5 minuten lopen van o.a. de Grote Markt en 't Paard van Troje. De Schilderswijk en het naastgelegen Transvaal zijn weliswaar geen schoolvoorbeelden van probleemloze wijken, maar mijn appartement ligt nog buiten de ellende. Aan de achterzijde heb ik uitzicht op een stadsboerderijtje

en 2-laagse monumentale hofjeswoningen. De dichtsbijzijnde overburen op gelijke hoogte wonen ruim 100 meter verderop, vrij zeldzaam in Centrum Den Haag.

Aan de voorzijde ligt een klein kinderspeelplaatsje.
Gezien de matige staat van het interieur en de renovatieplicht gaat het dus een vrij grote klus worden. Ik moet de installaties, keuken, badkamer, toilet, afwerkingen, etc. allemaal vernieuwen en/of opnieuw aanleggen. Hieronder staan de foto's van de huidige staat (hopelijk verneuken de foto's de layout niet zoveel. Ik ben bouwkundige en geen IT/forum-held

):
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Zoals te zien is, is er wel een hoop werk nodig. Voordeel is dat het casco in prima staat en recent (deels) gerenoveerd is in het kader van particuliere woningverbetering. De indeling is naar mijn mening echter niet meer van deze tijd: zeer hokkerig waardoor het niet modern, functioneel en ruimtelijk aan doet. In mijn ontwerp ga ik dat grondig aanpakken. Alles wat geen onderdeel uitmaakt van het casco gaat eruit, inclusief een dragende binnenwand. Ik zal een vloer, woningscheidende muren, de kopgevels en het dak overhouden....
Hieronder een plattegrondje en wat interieur- en referentiebeelden van het nieuwe ontwerp.
![]()
Linksboven een entree met nieuwe meterruimte en apart toilet. Via een glazen schuifdeur kom je uit in de woonkamer met open houthaard en veel open inbouwkastruimte. Daarnaast een ruime keuken met verlaagd plafond welke als ruimtelijke scheiding dient tussen de meer 'publieke' voorkamer en de meer prive achterkamer. Rechtsonder een eetkamer met veel dichte inbouwkasten. Rechtsboven een bescheiden halfopen slaapruimte. Grenzend aan de slaapruimte een inloopdouche en ruimte voor wasmachine en installaties. Op het balkon ruimte voor een bankje, wat planten en de onvermijdelijke barbeque. Het is geen extreem ruime plattegrond, maar door de loft-achtige indeling lijkt de ruimter stukken groter dan hij werkelijk is. De indeling is bij uitstek geschikt voor een één (soms twee :p)-persoons huishouden zonder kinderen. Als in de toekomst de extra verdieping erop komt, verhuist de slaapruimte naar boven en komt er plaatste van de inloopdouche de trap naar boven.
![]()
Vanuit de entree naar de voorkamer.
![]()
Open kast netjes ingebouwd en meegestuct met bestaande leidingkoker.
![]()
Aan de andere kant een open houthaard en nog meer open kastjes, nu met het oorspronkelijke metselwerk zichtbaar. Links de keuken met kookruimte en verlaagd plafond.
![]()
De rest van de keuken en een doorzicht naar de achterkamer.
![]()
Vanuit de keuken kan je net de slaapruimte in kijken. Halfhoog wandje geeft wat privacy en beslotenheid maar breekt de ruimte niet. Wakker worden met de ochtendzon.
![]()
Eetruimte in achterkamer met uitloop op balkon.
![]()
Vanuit de achterkamer naar de voorkamer gezien.
![]()
Zicht vanuit de slaapruimte met links de keuken en rechts de inloopdouche.
![]()
Referentie voor het instucen van de hoge keukenkasten.
![]()
Referentie open kastjes.
![]()
Referentie open kastjes met verlichting.
![]()
Referentie overgang tussen materialen: netjes met RVS randjes.
![]()
Referentie van braziliaans leisteen onder verstek gezaagd en getegeld en een massief eiken vloer.
Ik had oorspronkelijk het idee om alles zelf te gaan doen, maar dan wordt het een verhaal zonder eind. Ik heb dus besloten om i.i.g. voor het sloopwerk, de installaties en wat bouwkundig werk (keuken- en badkamervloer, balklaag aanpassen op toekomstige verdieping en wat kleine wandjes) een aannemer in te schakelen. De keuken en het sanitair plaats ik zelf. Ook al het schilderwerk, tegelwerk, leggen van de vloeren e.d. wil ik zelf doen. Het totale budget voor de verbouwing is ¤43.000, waar je een heel eind mee kan komen, maar wel mee op moet passen. Ik ga proberen om met zo simpel mogelijke middelen zoveel mogelijk luxe te realiseren. De keuken wordt een standaard IKEA-keuken, maar voor sanitair zal ik kiezen voor luxere merken. De meerkosten vallen totaal wel mee, maar je waardeerd je woning op van 'praxis-kwaliteit', naar 'onder architectuur'. Ik hoop op 1 juli aan de slag te kunnen met de aannemer om in augustus alles af te werken. Ik zal hier het hele proces proberen vast te leggen.