... en toen zag ik plots een slotje op mijn topic staan! Tijd om dus maar een deel 2 aan te maken, want ik ben nog lang niet klaar. Voor een uitgebreid verslag, zie
deel 1.
Voor de luie mensen onder ons, zie hieronder een samenvatting:
Ik heb vorig jaar in een mooi stukje Schilderswijk, op een indrukwekkende 3 minuten fietsen van de Grote Markt, een appartement gekocht. Het appartement was door de gemeente onteigend van een huisjesmelker en ter renovatie te koop aangeboden. Tussen onteigening en verkoop heeft het appartement een tijd lang leeg gestaan en de gemeente heeft het casco opgeknapt. Van binnen was het echter een troosteloze bende:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dit troosteloze appartement heeft echter wel veel potentieel! Met wat gepuzzel in plattegrondjes en 3D modellen heb ik een plan opgesteld.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Om van A naar B te komen moest er veel gebeuren! Gelukkig heb ik via mijn werk een hele goede aannemer gevonden die de klus grotendeels voor me kon klaren (referenties per PM

). Op 13 augustus 2008 was de overdracht en dezelfde middag ben ik vol goede moed gaan slopen. Niet lang daarna ging ook de aannemer aan de slag. De eerste twee weken bestonden uit het compleet leeg slopen van het appartement: alle wanden, vloer afwerkingen, installaties, plafonds, e.d. zijn eruit gesloopt.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De eerste paar dagen bestond uit licht sloopwerk: kozijntjes, deuren, tegeltjes, etc. Daarna begon het echte werk. Zelfs het balkon lag vol!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
In de paar maanden die daarop volgden is de aannemer hard bezig geweest met het ruwbouw werk.
Half september was de dakconstructie verstevigd en was begonnen met het bouwen van de paar muurtjes.
![]()
![]()
![]()
Raveling voor de in de toekomst te maken trapgatsparing.
Binnen een week stonden alle muurtjes en was ook het rachelwerk voor het plafond al grotendeels gemaakt. Ook een deel van de installaties lag erin (riolering en water).
![]()
![]()
![]()
![]()
Terwijl de blaadjes van de bomen begonnen te dwarrelen, groeiden de takken met electra over mijn plafond. Het was begin oktober en de elektra en plafonds werden aangelegd.
![]()
![]()
![]()
Enkele dagen later zat het plafond er ook in en kon de aannemer aan de open haard beginnen.
![]()
![]()
![]()
![]()
De tijd begon nu te dringen. Ik wilde eind oktober verhuizen, maar het appartement was nog verre van bewoonbaar. Half oktober waren alle muurtjes opgemetseld en was de aannemer hard aan het stucen.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Begin november was de aannemer klaar en kon ik de verdere afbouw doen. Schilderen, tegelen, keuken plaatsen, elektra afmonteren, sanitair monteren en nog een hele grote lijst met to-do dingen waar ik vandaag de dag nog mee bezig ben. Ik had een maagdelijk grijze basis meegekregen om te schilderen, tegelen en dingen mee af te monteren. Eind november moet ik verhuizen, dus het is door rammen totdat alles klaar is.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Het is half november, nog ca. 1 week voor verhuizen. Belangrijkste klussen: het tegelwerk en installatie van de keuken afmaken. Het schilderwerk heb ik in het eerste deel van november gedaan.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Op 23 november was het dan zover: ik moest verhuizen! De zondag ervoor heb ik met enkele vrienden al mijn spullen verhuisd en op 23 november werd ook mijn gasaansluiting gemaakt. Net op tijd! Het tegelwerk en mijn keuken waren nog net niet klaar...
![]()
![]()
![]()
![]()
Het was bij de verhuizing nog erg koud, maar gelukkig had ik mijn haard nog.
![]()
Zelfs het tegelwerk in mijn douche was tegen die tijd klaar.
In de laatste week van november heb ik nog flink door moeten werken om mijn huis echt bewoonbaar te maken. Helaas hadden we in november een belangrijke deadline voor mijn werk én moest ik begin december een belangrijke tussen presentatie voor de TU houden. Dit was geen fijne tijd, ondanks dat de keuken er wel leuk uit begon te zien.
![]()
![]()
![]()
![]()
In december heb ik niet zo heel veel meer gedaan. Enkel wat werkzaamheden aan mijn keuken, waarvan ik op de valreep van 2008 nog wat foto's gemaakt heb.
![]()
![]()
![]()
Na al deze avonturen was het geld echt op. Tussen begin 2009 en half april is bijzonder weinig gebeurd. Half april heb ik weer de energie en middelen gevonden om e.e.a. te klussen. Ik heb mijn hele keuken nu netjes betegeld en de plinten gemonteerd. Op vier dorpeltjes na is mijn keuken af, maar ik heb nog geen goede foto's.
Toen ik in mei mijn belastingteruggave kreeg en vooruitzicht had op mijn vakantiegeld, besloot ik de volgende klus op te pakken. Mijn balkon stond nog vol met hout, puin en diverse ander sloopafval. Ik heb in de tweede week van mei met hulp van twee vrienden mijn balkon helemaal leeggehaald en alle rotzooi afgevoerd (een buslading vol!). Het is de bedoeling om op het balkon een mooi houten meubel te bouwen.
![]()
![]()
Vorig weekeinde heb ik een lading vlonder- en schuttingplanken, hardhouten balken en allerhande bevestigingsmateriaal in huis gehaald. Inmiddels ligt de vlonder er goed strak in en dit weekeinde gaat het meubel gemaakt worden.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik heb nog heel veel plannen en werkzaamheden uit te voeren, maar voorlopig zal dit het laatste zijn wat ik kan betalen. Pas als ik weer een buffer opgebouwd heb kan ik verder verbouwen. Belangrijkste werkzaamheden binnen zijn het leggen van een zwevende dekvloer, monteren van plinten en dorpels en het schilderwerk. Voor de vloer heb ik al 12 mm spaanplaat in huis. Ik hoef enkel nog minerale wol platen voor zwevende dekvloeren en hout voor de afwerkvloer te kopen. Aanvankelijk had ik het plan om een massiek eiken vloer op mijn spaanplaat te verlijmen, maar ik ben nu aan het overwegen om een underlaymentvloer als afwerkvloer te nemen: dit is ook erg fraai en kost maar minder dan de helft van massiek eiken delen. Met een mooie A-kwaliteit fins vuren underlayment en een goede parketlak is een zeer strakke vloer te leggen. Als ik de vloer verschroef i.p.v. verlijm is deze later ook makkelijk om te wisselen voor een massief eiken vloer...