abonnement Unibet Coolblue
pi_69525231
Hoi,

Ik vraag me het volgende af: het doel van het leger, van militairen, is om Nederland en de Nederlandse cultuur te beschermen, waaronder de vrijheid van meningsuiting, zelfs als het hen hun leven kost. Wat vinden militairen ervan dat er van hen gevraagd kan worden om hun leven te offeren voor mensen die naar hen kijken alsof ze het laagst mogelijke uitschot zijn?

Als voorbeeld een extreem pijnlijke opmerking die beschermd wordt door de Nederlandse wet, en dus door het bloed van onze militairen, om het eens goed te kunnen testen voordat er gereageerd wordt:

'mijn werk is belangrijker dan mijn zoon.'
[ ] ongeschikt
[x] geschikt

Moet dit kunnen? Zijn jullie bereid om je leven te geven voor mijn recht om zo pijnlijk confronterend te kunnen zijn?
Ik ben erg benieuwd.
God is een klootzak; doe mij maar de hel
  vrijdag 29 mei 2009 @ 13:56:29 #2
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_69525318
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 13:53 schreef sprlm het volgende:
Wat vinden militairen ervan dat er van hen gevraagd kan worden om hun leven te offeren voor mensen die naar hen kijken alsof ze het laagst mogelijke uitschot zijn?
Die kenne gratis hun rijbewijs hale jeweets.

Kunnen ze lekker in hun tupperware Golf boeken.

Zijn zij ook weer blij.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  vrijdag 29 mei 2009 @ 13:57:15 #3
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_69525342
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 13:53 schreef sprlm het volgende:


het doel van het leger, van militairen, is om Nederland en de Nederlandse cultuur te beschermen,
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_69525789
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 13:57 schreef -skippybal- het volgende:

[..]


.
  vrijdag 29 mei 2009 @ 14:18:30 #5
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_69525965
Ze kunnen beter hier het leger de straat opsturen om probleemjongeren aan te pakken. Zo'n knakker in een blauwe broek en wit overhemd straalt geen gezag meer uit en mensen lachen er om. Zou dus een goed idee zijn.

Voorbeeldje van goede aanpak voor tuig.

To doom or not to doom
  zaterdag 30 mei 2009 @ 13:16:01 #6
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_69551184
Militairen worden niet gevraagd om te denken of kritisch te zijn. Dat zie je goed terug in dit sub-forum.

So long vrijheid van meningsuiting.
Dasvidanja
  zaterdag 30 mei 2009 @ 13:40:11 #7
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_69551713
Nou, ik heb me lang eraan geergerd maar na een tijd ga je begrijpen dat deze personen dit doen uit onwetendheid en vaak met het motief dat ze gehoord willen worden.

En sommige daarvan zou ik eens graag persoonlijk wat billenkoek op de slaapkamer willen geven , toch Verluste ?
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 30 mei 2009 @ 13:43:44 #8
184568 elilim
videre nec videri
pi_69551792
Interessante stelling, ikzelf word als militair zijnde ook wel eens behoorlijk vermoeid van al het gekanker op militairen en gebrek aan waardering voor het werk dat er verricht word in oa Uruzgan. De laatste tijd is het tij wel aan het keren en beginnen mensen op een andere manier te kijken met als goed voorbeeld het uitreiken van de willemsorde.

Natuurlijk vind ik wel dat iedereen in zijn mening mag hebben hoe kortzichtig en ongefundeerd deze ook is. Het is als niet militair vanuit je leunstoel in het veilige luxe Nederland erg moeilijk voor te stellen hoe een militaire operatie in Afghanistan in zijn werk gaat, je kunt het ze dus ook niet kwalijk nemen.
Daarnaast is het ook gewoon goed een tegengeluid te hebben, houd de krijgsmacht ook scherp om zo goed mogelijk werk te verrichten.

hier op fok lopen dan nog een aantal figuren consequent te trollen, ik zeg suc6 ermee

[ Bericht 0% gewijzigd door elilim op 31-05-2009 23:43:41 ]
  zaterdag 30 mei 2009 @ 20:03:19 #9
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_69559685
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 14:18 schreef A-mineur het volgende:
Ze kunnen beter hier het leger de straat opsturen om probleemjongeren aan te pakken. Zo'n knakker in een blauwe broek en wit overhemd straalt geen gezag meer uit en mensen lachen er om. Zou dus een goed idee zijn.

Voorbeeldje van goede aanpak voor tuig.

[ afbeelding ]
Uhm, nee. Er is een heel goede reden dat een militaire macht geen politietaken hoort uit te voeren en dat is het geweldsniveau. Voor tuig van de richel heb je ME bewapend met schilden en wapenstokken, geen gasten met Diemaco's en granaatwerpers.

Bovendien hebben de Nederlandse strijdkrachten daar de capaciteit niet voor.
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
  zaterdag 30 mei 2009 @ 20:14:15 #10
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_69559940
capaciteit is er echt wel voor hoor.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 30 mei 2009 @ 20:53:01 #11
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_69560876
Mijn mening?

Weldus, ik ben van mening dat wanneer een militair zijn werk moet uitvoeren hij dus zakelijk zijn zaakje doet. Dus opvolgen van de orders die hem/haar gegeven worden. Daarnaast moet hij zijn persoonlijke emoties en mening mbt vrijheid laten varen. Werk is werk.
Als die militair dat niet kan, dat omschakelen, dan is hij/zij niet geschikt voor het werk van militair.

Het beschermen van de vrijheid van menings uiting is dan ook geen militair doel. Want dat is nl. veiligheid en vrede. Het beschermen daarvan is namelijk een taak van iedere Nederlander.

Verder, een militair denkt gerust wel na hoor, dit ondanks dat enkele trollen denken dat ze dat niet doen. Maar met de pure uitvoering van de taak moet men die knop kunnen omdraaien.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  zaterdag 30 mei 2009 @ 20:57:17 #12
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_69560984
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  zaterdag 30 mei 2009 @ 21:40:00 #13
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_69561895
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 20:14 schreef Pumatje het volgende:
capaciteit is er echt wel voor hoor.
Als er militairen zouden worden ingezet tegen hangjeugd hebben we op een gegeven moment geen manschappen meer over voor datgene waar militairen voor bedoeld zijn, namelijk de dreigingen van buiten en het behouden van vrede en veiligheid.

Voor de onruststokers en raddraaiers binnen de Nederlandse landsgrenzen hebben we het politie-apparaat en dat moet ook zo blijven.
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
  zaterdag 30 mei 2009 @ 21:57:34 #14
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_69562223
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 21:40 schreef Rock-shocker het volgende:

[..]

Als er militairen zouden worden ingezet tegen hangjeugd hebben we op een gegeven moment geen manschappen meer over voor datgene waar militairen voor bedoeld zijn, namelijk de dreigingen van buiten en het behouden van vrede en veiligheid.

Voor de onruststokers en raddraaiers binnen de Nederlandse landsgrenzen hebben we het politie-apparaat en dat moet ook zo blijven.
Ach we hebben de Nationaal Reserve nog. Die kan goed ingezet worden tegen onwillig tuig of voetbal hooligans. Daarnaast ben ik btw voor heroprichting Rijkspolitie.
Of zet de Marechaussee in tegen tuig. Marechaussee heeft de burger toch echt wat meer respect voor dan de gewone politie.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  zaterdag 30 mei 2009 @ 23:13:06 #15
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_69563823
Hmja dan ben ik liever voor feller optreden door de politie zelf. Respect is natuurlijk iets dat je verdient en de politie moet gewoon een manier vinden om dat weer te verdienen.
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
  zondag 31 mei 2009 @ 00:36:33 #16
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_69565569
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 23:13 schreef Rock-shocker het volgende:
Hmja dan ben ik liever voor feller optreden door de politie zelf. Respect is natuurlijk iets dat je verdient en de politie moet gewoon een manier vinden om dat weer te verdienen.
Via geweld uiteraard!! Wie dwingt nou geen respect af met geweld tegenwoordig?
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  zondag 31 mei 2009 @ 00:55:02 #17
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_69566033
Uiteraard. En naar mijn mening is de politiemacht prima in staat om die rol te vervullen. Er is op dit moment geen reden om zwaarbewapende soldaten af te sturen op probleemjongeren.
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
  zondag 31 mei 2009 @ 09:49:40 #18
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_69569137
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 13:43 schreef elilim het volgende:
Interessante stelling, ikzelf word als militair zijnde ook wel eens behoorlijk vermoeid van al het gekanker op militairen en gebrek aan waardering voor het werk dat er verricht word in oa Uruzgan. De laatste tijd is het tij wel aan het keren en beginnen mensen op een andere manier te kijken met als goed voorbeeld het uitreiken van de willemsorde.

Natuurlijk vind ik wel dat iedereen in zijn mening mag hebben hoe kortzichtig en ongefundeerd deze ook is. Het is als niet militair vanuit je leunstoel in het veilige luxe Nederland erg moeilijk voor te stellen hoe een militaire operatie in Afghanistan in zijn werk gaat, je kunt het ze dus ook niet kwalijk nemen.
Daarnaast is het ook gewoon goed een tegengeluid te hebben, houd de krijgsmacht ook scherp om zo goed mogelijk werk te verrichten.

hier op fok lopen dan nog een aantal figuren consistent te trollen, ik zeg suc6 ermee
Begrijp wat je bedoelt.

Maar ik ben geheel oprecht wanneer ik zeg dat wat ik sommige van de militaire DEF bezoekers tentoon zie spreiden, mij niet altijd vrolijk stemt.

Ik denk dat dit forum in dat opzicht niet echt meewerkt aan het vinden van de zo geliefde 'common ground'.

Dat stukje verantwoordelijkheidsgevoel mis ik, en dat verbaast me nogal van professionals.
Intelligent, but fucked up.
  zondag 31 mei 2009 @ 13:46:09 #19
93664 waht
Mushir
pi_69573483
quote:
Op zondag 31 mei 2009 09:49 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Maar ik ben geheel oprecht wanneer ik zeg dat wat ik sommige van de militaire DEF bezoekers tentoon zie spreiden, mij niet altijd vrolijk stemt.

Ik denk dat dit forum in dat opzicht niet echt meewerkt aan het vinden van de zo geliefde 'common ground'.

Dat stukje verantwoordelijkheidsgevoel mis ik, en dat verbaast me nogal van professionals.
Het zijn veelal jongere militairen die hier rondhangen. Common ground is makkelijk te vinden, als je het wilt.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  maandag 1 juni 2009 @ 18:28:10 #20
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_69609016
Ook militairen mogen hun eigen mening hebben. Alleen als je namens defensie spreekt (lees: je meldt eerst dat je militair bent of je staat in je uniform een verhaal te houden) dan doe je natuurlijk je verhaal in het oogmerk van het bedrijf. Niets anders dus als bij normale bedrijven, ik denk niet dat bv een Philips het leuk vindt als mensen namens het bedrijf negatieve berichten naar buiten brengen over apparaten e.d.
  woensdag 3 juni 2009 @ 11:59:25 #21
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_69660709
quote:
Op maandag 1 juni 2009 18:28 schreef Bob-B het volgende:
Ook militairen mogen hun eigen mening hebben. Alleen als je namens defensie spreekt (lees: je meldt eerst dat je militair bent of je staat in je uniform een verhaal te houden) dan doe je natuurlijk je verhaal in het oogmerk van het bedrijf. Niets anders dus als bij normale bedrijven, ik denk niet dat bv een Philips het leuk vindt als mensen namens het bedrijf negatieve berichten naar buiten brengen over apparaten e.d.
Kortom: dit forum is al bij voorbaat niet passend bij Fok.
Dasvidanja
  woensdag 3 juni 2009 @ 12:12:13 #22
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_69661072
Sprim,
quote:
op vrijdag 29 mei 2009 13:53 schreef je:
(...)
Zijn jullie bereid om je leven te geven voor mijn recht om zo pijnlijk confronterend te kunnen zijn?
Ik ben erg benieuwd.
En dan komen er posts als deze langs:
quote:
Op vrijdag 29 mei 2009 13:56 schreef sungaMsunitraM het volgende:

[..]

Die kenne gratis hun rijbewijs hale jeweets.

Kunnen ze lekker in hun tupperware Golf boeken.

Zijn zij ook weer blij.
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 13:16 schreef Verluste het volgende:
Militairen worden niet gevraagd om te denken of kritisch te zijn. Dat zie je goed terug in dit sub-forum.

So long vrijheid van meningsuiting.
Daarop past maar één reactie:
"Ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen." (Voltaire)

In Nederland heb je nou eenmaal het grondrecht om te laten zien hoe stupide je bent. Al ben ik geen militair meer, ik ben nog steeds bereid om voor dat grondrecht en hen die het gebruiken te vechten.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  woensdag 3 juni 2009 @ 12:16:06 #23
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_69661197
quote:
Op zondag 31 mei 2009 09:49 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Begrijp wat je bedoelt.

Maar ik ben geheel oprecht wanneer ik zeg dat wat ik sommige van de militaire DEF bezoekers tentoon zie spreiden, mij niet altijd vrolijk stemt.

Ik denk dat dit forum in dat opzicht niet echt meewerkt aan het vinden van de zo geliefde 'common ground'.

Dat stukje verantwoordelijkheidsgevoel mis ik, en dat verbaast me nogal van professionals.
Kijk eens naar de leeftijd van de posters waar je het over hebt. Oudere militairen zijn een stuk gematigder, en heel goed in staat om de jonge honden rustig te houden. De reacties van de 'jonge honden' zijn vooral ingegeven door het gevoel dat ze zich 'moeten' verdedigen voor hun keus tegen mensen die er absoluut niets mee hebben, of zelfs vinden dat ze met allerlei gezuig en getrol militairen uit de tent moeten lokken om te laten zien hoe goed ze zelf zijn. Je leert het vanzelf af om daar op in te gaan, al is dat een volstrekt natuurlijke reactie. Niemand vindt het leuk om in het verdomhoekje te zitten, kijk maar eens hoe er gereageerd wordt als je 'NuKuBu' zegt.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  FOK!fotograaf woensdag 3 juni 2009 @ 20:52:03 #24
145146 Andyy
pi_69678531
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 20:03 schreef Rock-shocker het volgende:

[..]

Uhm, nee. Er is een heel goede reden dat een militaire macht geen politietaken hoort uit te voeren en dat is het geweldsniveau. Voor tuig van de richel heb je ME bewapend met schilden en wapenstokken, geen gasten met Diemaco's en granaatwerpers.

Bovendien hebben de Nederlandse strijdkrachten daar de capaciteit niet voor.
waarom bestaat de BE dan?
  FOK!fotograaf woensdag 3 juni 2009 @ 20:53:14 #25
145146 Andyy
pi_69678572
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 21:57 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Ach we hebben de Nationaal Reserve nog. Die kan goed ingezet worden tegen onwillig tuig of voetbal hooligans. Daarnaast ben ik btw voor heroprichting Rijkspolitie.
Of zet de Marechaussee in tegen tuig. Marechaussee heeft de burger toch echt wat meer respect voor dan de gewone politie.
ME wordt daarvoor gewoon ingezet hoor, mocht er mogelijk dodelijk geweld nodig zijn is er nog de Bijstands Eenheid van de Marrechaussee
  woensdag 3 juni 2009 @ 21:28:20 #26
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_69680077
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 20:52 schreef Andyy het volgende:

[..]

waarom bestaat de BE dan?
De BE is een eenheid die alleen ingezet wordt in het geval dat in (een deel van) Nederland de veiligheid dermate in gevaar is dat er bijzondere middelen nodig zijn. Dat was bijvoorbeeld het geval bij het afsluiten van de tunnels in Amsterdam en Rotterdam, maar ook bij het opruimen van de barricades tijdens enkele kraak-acties in de jaren 80. Bij het ontstaan van die barricades waren gebieden ontstaan waar de wetgever geen macht meer kon uitoefenen, en dat was onacceptabel.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  FOK!fotograaf woensdag 3 juni 2009 @ 21:33:50 #27
145146 Andyy
pi_69680342
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 21:28 schreef RonaldV het volgende:

[..]

De BE is een eenheid die alleen ingezet wordt in het geval dat in (een deel van) Nederland de veiligheid dermate in gevaar is dat er bijzondere middelen nodig zijn. Dat was bijvoorbeeld het geval bij het afsluiten van de tunnels in Amsterdam en Rotterdam, maar ook bij het opruimen van de barricades tijdens enkele kraak-acties in de jaren 80. Bij het ontstaan van die barricades waren gebieden ontstaan waar de wetgever geen macht meer kon uitoefenen, en dat was onacceptabel.
jaren 80?
de BE is vrij nieuw
http://www.prikpagina.nl/archief/read.php?f=684&i=27742&t=27671
  woensdag 3 juni 2009 @ 21:36:09 #28
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_69680443
quote:
Op zaterdag 30 mei 2009 23:13 schreef Rock-shocker het volgende:
Hmja dan ben ik liever voor feller optreden door de politie zelf. Respect is natuurlijk iets dat je verdient en de politie moet gewoon een manier vinden om dat weer te verdienen.
Respect en angst. Twee hele verschillende betekenissen, maar blijkbaar zo moeilijk te onderscheiden.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  woensdag 3 juni 2009 @ 21:36:17 #29
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_69680449
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 21:33 schreef Andyy het volgende:

[..]

jaren 80?
de BE is vrij nieuw
http://www.prikpagina.nl/archief/read.php?f=684&i=27742&t=27671
Dat er een nieuw stickertje op zit betekent niet dat het nog niet bestond.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  woensdag 3 juni 2009 @ 21:40:50 #30
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_69680645
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 21:36 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Respect en angst. Twee hele verschillende betekenissen, maar blijkbaar zo moeilijk te onderscheiden.
Respect moet je verdienen, maar niet aan elke snotneus te hoeven uitleggen. Het dragen van een uniform betekent op zich al dat de drager iets kan, en op basis daarvan ergens lid van is. Bij consensus is besloten dat je voor dat uniform respect hebt. Alleen is dat in onze maatschappij al lang niet meer voor iedereen vanzelfsprekend. Wil je snel resultaat boeken bij het terugwinnen, dan is angst voor mij niet uitgesloten als middel.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  woensdag 3 juni 2009 @ 21:44:28 #31
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_69680820
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 21:40 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Respect moet je verdienen, maar niet aan elke snotneus te hoeven uitleggen. Het dragen van een uniform betekent op zich al dat de drager iets kan, en op basis daarvan ergens lid van is. Bij consensus is besloten dat je voor dat uniform respect hebt. Alleen is dat in onze maatschappij al lang niet meer voor iedereen vanzelfsprekend. Wil je snel resultaat boeken bij het terugwinnen, dan is angst voor mij niet uitgesloten als middel.
Angst, zoals rondlopen met een shotgun zoals voorgesteld wordt, zou voor mij juist reden nummer 1 zijn waarmee de gehele politiemacht in 1 klap zijn respect verliest. Zie het eens voor je, dat je manager ineens met een zweep over de afdeling gaat lopen omdat er iemand zich niet helemaal gedraagt. Dan is je eerste gezichtsuitdrukking toch ook ' '? Of, indien hij met een vuurwapen gaat zwaaien: ' ' of ' '.

Een autoriteit dient zijn macht proportioneel in te zetten, en niet buitensporig om alleen maar respect te verdienen. Als men zulk respect wil gaat men maar lekker een spoiler op een Golf bouwen en racen op een industrieterrein.

En natuurlijk is respect niet vanzelfsprekend. Er zijn altijd mensen die met Acht Cola Acht Bier in hun nek willen lopen, er zijn altijd mensen die iets als politie niet weten te respecteren. Maar met angst verhelp je dan niet. Het enige wat dan gebeurt is dat enkele mensen die de politie toch al respecteerden -of juist stilletjes uitlachten- opgewonden raken van de vuurwapens. Daar zit ik niet op te wachten.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  woensdag 3 juni 2009 @ 22:17:05 #32
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_69682219
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 21:44 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Angst, zoals rondlopen met een shotgun zoals voorgesteld wordt, zou voor mij juist reden nummer 1 zijn waarmee de gehele politiemacht in 1 klap zijn respect verliest. Zie het eens voor je, dat je manager ineens met een zweep over de afdeling gaat lopen omdat er iemand zich niet helemaal gedraagt. Dan is je eerste gezichtsuitdrukking toch ook ' '? Of, indien hij met een vuurwapen gaat zwaaien: ' ' of ' '.
Eerlijk gezegd: ik zou graag eens met de zweep over sommige afdelingen gaan, zodat het weer duidelijk is dat niet iedereen de baas is. Sommige mensen lijken de verstandelijke vermogens te missen om het op een andere manier te leren namelijk.
Die shotgun (het heet riot gun trouwens) is een teken van autoriteit, net als het uniform. Luister je niet naar autoriteit, dan krijg je straf, en in geval van die riot gun bestaat die straf uit een heleboel rubberen of metalen kogeltjes die op hoge snelheid uitleg komen geven. Je ouders sturen je naar je kamer, en luister je niet, dan dreigt er een klap voor je kop (of geen zakgeld, of wat ook) De politie stuurt je weg, en luister je niet, dan dreigt er geweld. In de meeste gevallen is een arrestatie voldoende, maar er zijn nou eenmaal lui die een geladen riot gun beter begrijpen. Er zijn er ook die zelfs dat niet begrijpen, en in de aanval gaan.

Er zijn nou eenmaal situaties waarin een politieman een riot gun nodig blijkt te hebben. Als hij zo'n ding pakt, en je snapt nog steeds niet dat het tijd is om te vertrekken, dan verdien je wat mij betreft een Darwin-award. Die uitleg met riot gun is in ieder geval niet het eerste wat je te zien hebt gekregen, daar is het één en ander aan vooraf gegaan.
quote:
Een autoriteit dient zijn macht proportioneel in te zetten, en niet buitensporig om alleen maar respect te verdienen. Als men zulk respect wil gaat men maar lekker een spoiler op een Golf bouwen en racen op een industrieterrein.
Een autoriteit heeft soms geen andere keuze. Soms is een situatie al zo uit de hand gelopen dat je niet meer lief hoeft te vragen of ze alsjeblieft wilen vertrekken, dat punt ben je al lang voorbij. In Nederland heb je dan al zeker twee keer over de megafoon/PA het bevel tot vertrekken gehad, en zeker ook nog een paar ME-charges.
quote:
En natuurlijk is respect niet vanzelfsprekend. Er zijn altijd mensen die met Acht Cola Acht Bier in hun nek willen lopen, er zijn altijd mensen die iets als politie niet weten te respecteren. Maar met angst verhelp je dan niet. Het enige wat dan gebeurt is dat enkele mensen die de politie toch al respecteerden -of juist stilletjes uitlachten- opgewonden raken van de vuurwapens. Daar zit ik niet op te wachten.
Je noemt precies het goede voorbeeld. Die ACAB tatoos zijn precies de types die het niet kunnen/willen snappen. Maar mogen 99 brave burgers niet zien dat je desnoods een riot gun gebruikt om je punt duidelijk te maken aan burger nummer 100? Heel simpel: hou dat kunstje een jaartje vol, en iedereen is weer bij de les. En zo niet, dan leggen burgers 1 tm 99 wel aan nummer 100 uit dat je echt beter mee kunt lopen de andere kant uit. Zij zitten namelijk ook niet te wachten op een klap die ze voor hem moeten opvangen.

Ja, ik ben totaal ongeschikt voor de politie. Ik heb dan ook geen enkele drang om die kant op te gaan.Ik heb in mijn militaire periode wel altijd gezegd dat dat mijn standpunt zou zijn in een crisissituatie op uitzending. Ik wilde liever levend dan dood thuiskomen. Er zijn nog steeds heel veel plekken op de wereld waar alleen geluisterd wordt naar een knuppel in je nek, of de loop van een geweer

Maar volgens mij ging dit topic hier niet over
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Moderator woensdag 3 juni 2009 @ 22:57:46 #33
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_69684130
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 11:59 schreef Verluste het volgende:

[..]

Kortom: dit forum is al bij voorbaat niet passend bij Fok.
inderdaad want je ziet zo dat iedereen in uniform zitten te fok!ken
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 5 juni 2009 @ 07:15:52 #34
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_69728121
quote:
Op woensdag 3 juni 2009 22:17 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd: ik zou graag eens met de zweep over sommige afdelingen gaan, zodat het weer duidelijk is dat niet iedereen de baas is. Sommige mensen lijken de verstandelijke vermogens te missen om het op een andere manier te leren namelijk.
Die shotgun (het heet riot gun trouwens) is een teken van autoriteit, net als het uniform. Luister je niet naar autoriteit, dan krijg je straf, en in geval van die riot gun bestaat die straf uit een heleboel rubberen of metalen kogeltjes die op hoge snelheid uitleg komen geven. Je ouders sturen je naar je kamer, en luister je niet, dan dreigt er een klap voor je kop (of geen zakgeld, of wat ook) De politie stuurt je weg, en luister je niet, dan dreigt er geweld. In de meeste gevallen is een arrestatie voldoende, maar er zijn nou eenmaal lui die een geladen riot gun beter begrijpen. Er zijn er ook die zelfs dat niet begrijpen, en in de aanval gaan.

Er zijn nou eenmaal situaties waarin een politieman een riot gun nodig blijkt te hebben. Als hij zo'n ding pakt, en je snapt nog steeds niet dat het tijd is om te vertrekken, dan verdien je wat mij betreft een Darwin-award. Die uitleg met riot gun is in ieder geval niet het eerste wat je te zien hebt gekregen, daar is het één en ander aan vooraf gegaan.
[..]

Een autoriteit heeft soms geen andere keuze. Soms is een situatie al zo uit de hand gelopen dat je niet meer lief hoeft te vragen of ze alsjeblieft wilen vertrekken, dat punt ben je al lang voorbij. In Nederland heb je dan al zeker twee keer over de megafoon/PA het bevel tot vertrekken gehad, en zeker ook nog een paar ME-charges.
[..]

Je noemt precies het goede voorbeeld. Die ACAB tatoos zijn precies de types die het niet kunnen/willen snappen. Maar mogen 99 brave burgers niet zien dat je desnoods een riot gun gebruikt om je punt duidelijk te maken aan burger nummer 100? Heel simpel: hou dat kunstje een jaartje vol, en iedereen is weer bij de les. En zo niet, dan leggen burgers 1 tm 99 wel aan nummer 100 uit dat je echt beter mee kunt lopen de andere kant uit. Zij zitten namelijk ook niet te wachten op een klap die ze voor hem moeten opvangen.

Ja, ik ben totaal ongeschikt voor de politie. Ik heb dan ook geen enkele drang om die kant op te gaan.Ik heb in mijn militaire periode wel altijd gezegd dat dat mijn standpunt zou zijn in een crisissituatie op uitzending. Ik wilde liever levend dan dood thuiskomen. Er zijn nog steeds heel veel plekken op de wereld waar alleen geluisterd wordt naar een knuppel in je nek, of de loop van een geweer

Maar volgens mij ging dit topic hier niet over
Wat ik in dit verhaal mis is dat waar jij claimt 'de baas' te zijn, een ander dit niet zondermeer hoeft te respecteren. 'De baas' kan soms nogal onbehoorlijk uit de hoek komen namelijk.

Autoriteit is prima, maar als ze in m'n nek gaan lopen hijgen krijg ik het ook op m'n heupen. Als je mij een pistool in m'n nek duwt om te laten zien wie de baas is dan kun je maar beter schieten, want ik maak je compleet af zodra dat pistool terug de holster in gaat.

Is het vandaag niet, dan zal het morgen zijn. Maar sterven zul je.

Je kunt je afvragen of dat nu de situatie is die we wensen. Want het kan écht anders

Geweld en een overdreven autoritaire houding kweken haat.
Intelligent, but fucked up.
  vrijdag 5 juni 2009 @ 07:23:34 #35
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_69728144
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 07:15 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Wat ik in dit verhaal mis is dat waar jij claimt 'de baas' te zijn, een ander dit niet zondermeer hoeft te respecteren. 'De baas' kan soms nogal onbehoorlijk uit de hoek komen namelijk.

Autoriteit is prima, maar als ze in m'n nek gaan lopen hijgen krijg ik het ook op m'n heupen. Als je mij een pistool in m'n nek duwt om te laten zien wie de baas is dan kun je maar beter schieten, want ik maak je compleet af zodra dat pistool terug de holster in gaat.
Zolang jij niet zelf de aanleiding geeft tot geweld, zal je geen pistool in je nek krijgen. Zo werkt het nou eenmaal. Militairen zullen echt niet zomaar een pistool tegen je hoofd aanzetten, dat zou niet binnen het plaatje van de-escalerend optreden passen. Nederlandse politie agenten al helemaal niet. Als iemand een pistool in je nek drukt gaat hij ook pas terug als je geboeid op de grond ligt.
quote:
Is het vandaag niet, dan zal het morgen zijn. Maar sterven zul je.

Je kunt je afvragen of dat nu de situatie is die we wensen. Want het kan écht anders

Geweld en een overdreven autoritaire houding kweken haat.
Contradictie in terminis?
  vrijdag 5 juni 2009 @ 07:31:25 #36
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_69728187
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 07:23 schreef Bob-B het volgende:

[..]

Zolang jij niet zelf de aanleiding geeft tot geweld, zal je geen pistool in je nek krijgen. Zo werkt het nou eenmaal. Militairen zullen echt niet zomaar een pistool tegen je hoofd aanzetten, dat zou niet binnen het plaatje van de-escalerend optreden passen. Nederlandse politie agenten al helemaal niet. Als iemand een pistool in je nek drukt gaat hij ook pas terug als je geboeid op de grond ligt.
Wat is volgens jou aanleiding tot dergelijk geweld dan?

Enneh, dan wordt het morgen dus
quote:
Contradictie in terminis?
Nee hoor. Geweld lokt geweld uit. Dat is wat ik er mee wil zeggen. De sterkste dient de slimste te zijn.
Intelligent, but fucked up.
  vrijdag 5 juni 2009 @ 11:45:17 #37
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_69733660
- knip -

[ Bericht 98% gewijzigd door sp3c op 05-06-2009 11:58:36 (schelduh) ]
Dasvidanja
  vrijdag 5 juni 2009 @ 12:03:00 #38
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_69734237
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 07:15 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Wat ik in dit verhaal mis is dat waar jij claimt 'de baas' te zijn, een ander dit niet zondermeer hoeft te respecteren. 'De baas' kan soms nogal onbehoorlijk uit de hoek komen namelijk.
Ik 'claim' niks. Ik zei dat ik afdelingen zie waar ik liefst de zweep overheen zou halen. Bij gebrek aan de mogelijkheid om dat ook echt te doen kun je dat ook als beeldspraak lezen.
quote:
Autoriteit is prima, maar als ze in m'n nek gaan lopen hijgen krijg ik het ook op m'n heupen. Als je mij een pistool in m'n nek duwt om te laten zien wie de baas is dan kun je maar beter schieten, want ik maak je compleet af zodra dat pistool terug de holster in gaat.
Het enige dat jij af mag maken is je werk. Als je de post in zijn geheel had gelezen dan had je gezien dat er altijd een heel verhaal aan vooraf gaat. Daar hoef je als autoriteit echter niet helemaal bij te zijn geweest. Er zijn situaties denkbaar (en niet eens alleen in theorie) waar de situatie dermate uit de hand is gelopen dat alleen het inzetten van geweldsdreiging nog voldoende aandacht trekt.
quote:
Is het vandaag niet, dan zal het morgen zijn. Maar sterven zul je.
Ongetwijfeld, maar ik betwijfel ernstig of dat door jouw handelen zal komen.
quote:
Je kunt je afvragen of dat nu de situatie is die we wensen. Want het kan écht anders

Geweld en een overdreven autoritaire houding kweken haat.
Is die haat interessant? In de praktijk zul je zien dat er toch wel geluisterd wordt naar de sterkere partij. Dat hoef je niet leuk te vinden, dat is ook helemaal niet interessant, als je maar luistert naar de autoriteit. Bevalt het je niet, dan kun je altijd nog vertrekken, en ook op dat moment heeft de autoriteit zijn zin: zijn gezag is hersteld, want de onrust is weg. Alleen als je ego zo enorm groot is dat je niet verder kunt leven zonder eerwraak te hebben genomen bestaat er een probleem. Dat probleem ligt meer bij degene met het gekweste ego dan bij de autoriteit; die persoon heeft waarschijnlijk wel meer issues met de harde werkelijkheid. Ik kan me daar niet echt druk om maken.

Maar nogmaals: daar gaat dit topic niet over.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Moderator vrijdag 5 juni 2009 @ 12:34:21 #39
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_69735205
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 07:31 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Wat is volgens jou aanleiding tot dergelijk geweld dan?

Enneh, dan wordt het morgen dus
een levensbedreigende situatie voor de ambtenaar in functie
quote:
[..]

Nee hoor. Geweld lokt geweld uit. Dat is wat ik er mee wil zeggen. De sterkste dient de slimste te zijn.
soms is het slimmer om te laten zien dat je de sterkste bent
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 6 juni 2009 @ 09:15:41 #40
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_69762961
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 12:03 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Ik 'claim' niks. Ik zei dat ik afdelingen zie waar ik liefst de zweep overheen zou halen. Bij gebrek aan de mogelijkheid om dat ook echt te doen kun je dat ook als beeldspraak lezen.
Same here
quote:
Het enige dat jij af mag maken is je werk. Als je de post in zijn geheel had gelezen dan had je gezien dat er altijd een heel verhaal aan vooraf gaat. Daar hoef je als autoriteit echter niet helemaal bij te zijn geweest. Er zijn situaties denkbaar (en niet eens alleen in theorie) waar de situatie dermate uit de hand is gelopen dat alleen het inzetten van geweldsdreiging nog voldoende aandacht trekt.
Absoluut, maar dat hoeft iemand niet zondermeer te pikken. Dat zijn nu eenmaal de universele wetten die boven iedere andere wet staan. Je hoeft maar één blik op de wereld te werpen om te zien dat e.e.a. zo werkt.

Natuurlijk komt er een punt waarop je als autoriteit geen andere oplossing kunt aandragen, maar de meningen verschillen nogal over het moment waarop dit punt dan bereikt is.
quote:
Ongetwijfeld, maar ik betwijfel ernstig of dat door jouw handelen zal komen.
Ja, want jij bent Rambo

Het had overigens geen betrekking op jouw persoon, maar was meer een algemene uitspraak.
quote:
Is die haat interessant?
Vraag het de nabestaanden van 9-11.
quote:
In de praktijk zul je zien dat er toch wel geluisterd wordt naar de sterkere partij.
Doen alsof je luistert en daadwerkelijk luisteren zijn twee heel verschillende dingen. En nee, de op voorhand sterkste wint zeker niet altijd.

Het verdient de voorkeur om tot compromissen te komen waar mogelijk. Mensen in een hoekje duwen geeft bittere ellende.
quote:
Dat hoef je niet leuk te vinden, dat is ook helemaal niet interessant, als je maar luistert naar de autoriteit.
Dat bepaal ik zelf dus aan de hand van de situatie. Jouw autoriteit zegt mij werkelijk niets. Ik ken je niet.

Het enige wat mij iets zegt is de afweging tussen voor- en nadelen.
quote:
Bevalt het je niet, dan kun je altijd nog vertrekken, en ook op dat moment heeft de autoriteit zijn zin: zijn gezag is hersteld, want de onrust is weg. Alleen als je ego zo enorm groot is dat je niet verder kunt leven zonder eerwraak te hebben genomen bestaat er een probleem. Dat probleem ligt meer bij degene met het gekweste ego dan bij de autoriteit; die persoon heeft waarschijnlijk wel meer issues met de harde werkelijkheid. Ik kan me daar niet echt druk om maken.
Gekwetste ego's kunnen vrij destructief uit de hoek komen hoor. Het is aan de autoriteit om er voor te zorgen dat mensen geen reden zien om wraak te nemen.

Autoriteit die zich enigszins begripvol opstelt verdient daarom dus de voorkeur boven autoriteit die om ieder wissewasje wil laten zien wie de baas is.

Over ego's gesproken
Intelligent, but fucked up.
  zaterdag 6 juni 2009 @ 18:56:32 #41
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_69775784
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 09:15 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Ja, want jij bent Rambo
Nou, nee. Want jij bent GEEN Rambo!
quote:
Over ego's gesproken
Jij zegt het.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zondag 7 juni 2009 @ 01:53:45 #42
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_69785845
Mijn god zeg, wat een discussie... !
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_69785882
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 09:15 schreef Fortune_Cookie het volgende:

Autoriteit die zich enigszins begripvol opstelt verdient daarom dus de voorkeur boven autoriteit die om ieder wissewasje wil laten zien wie de baas is.
Eerst begrip en oplossingen aandragen, dan waarschuwen, dan laten zien wie de baas is. Zoals gezegd, er gaat een heel proces aan vooraf voor er geweld wordt ingezet. En in Nederland is dat proces vrij uitgebreid, er zijn ook landen waar je gelijk een knuppel tegen je kop krijgt als je je mond opentrekt. Als het in Nederland zover komt dat er geweld wordt gebruikt heb je het waarschijnlijk verdiend.
Ja, ik generaliseer.
  zondag 7 juni 2009 @ 10:04:29 #44
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_69787993
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 18:56 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Nou, nee. Want jij bent GEEN Rambo!
Heul wel!
quote:
Jij zegt het.
Jij quote het

Nou, het was effe alleraardigst.
Intelligent, but fucked up.
  zondag 7 juni 2009 @ 10:06:23 #45
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_69788005
quote:
Op zondag 7 juni 2009 01:57 schreef Northside het volgende:

[..]

Eerst begrip en oplossingen aandragen, dan waarschuwen, dan laten zien wie de baas is. Zoals gezegd, er gaat een heel proces aan vooraf voor er geweld wordt ingezet. En in Nederland is dat proces vrij uitgebreid, er zijn ook landen waar je gelijk een knuppel tegen je kop krijgt als je je mond opentrekt. Als het in Nederland zover komt dat er geweld wordt gebruikt heb je het waarschijnlijk verdiend.
Nou ja, afgaande op de incidenten met de politie de laatste tijd begin ik me af te vragen of we in NL niet langzaam aan richting het idee gaan dat je meteen luistert of anders maar klappen krijgt.

Onacceptabel wat mij betreft.
Intelligent, but fucked up.
pi_69793988
quote:
Op zondag 7 juni 2009 10:06 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Nou ja, afgaande op de incidenten met de politie de laatste tijd begin ik me af te vragen of we in NL niet langzaam aan richting het idee gaan dat je meteen luistert of anders maar klappen krijgt.

Onacceptabel wat mij betreft.
Is het niet eerder andersom? Dat de politie klappen krijgt om ieder wissewasje?
pi_69794989
quote:
Op zondag 7 juni 2009 10:06 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Nou ja, afgaande op de incidenten met de politie de laatste tijd begin ik me af te vragen of we in NL niet langzaam aan richting het idee gaan dat je meteen luistert of anders maar klappen krijgt.

Onacceptabel wat mij betreft.
Die verhalen heb ik waarschijnlijk niet gehoord dan.
Ja, ik generaliseer.
  zondag 7 juni 2009 @ 15:24:44 #48
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_69795609
quote:
Op zondag 7 juni 2009 14:33 schreef DennissG het volgende:

[..]

Is het niet eerder andersom? Dat de politie klappen krijgt om ieder wissewasje?
Ook, maar dan lijkt geweld me duidelijk gerechtvaardigd (van de politie)
quote:
Op zondag 7 juni 2009 15:06 schreef Northside het volgende:

[..]

Die verhalen heb ik waarschijnlijk niet gehoord dan.
Dan moet je echt eens kranten e.d. gaan lezen.
Intelligent, but fucked up.
pi_69798324
quote:
Op zondag 7 juni 2009 15:24 schreef Fortune_Cookie het volgende:

Dan moet je echt eens kranten e.d. gaan lezen.
Ik hou het nieuws aardig bij, maar veel verhalen over geweldsmisbruik door de overheid lees ik toch niet. Ik lees geen krakersblaadjes of anarchistische propaganda, misschien daarom?
Ja, ik generaliseer.
pi_69857163
mijn bericht ging over militairen, en ik wil daarin vooral de quote van Voltaire aanhalen als de beste reactie die mogelijk is. Respect!

Jammer dat het gesprek vervolgens afzakt naar het respecteren van politie, al is dat ook interessant. Er wordt gesteld dat politie respect verdient omdat ze het uniform dragen. Ik zeg: dat gebeurt ook: nagenoeg ieder kind is onder de indruk en heeft respect voor de p[olitie. Het is alleen erg jammer dat de gemiddelde nederlandse agent zich zodanig gedraagt dat dit respect na het verstrijken van de tienerjaren al goeddeels is verdampt. Het geven van onzinnige boetes, het intimideren van mensen waarmee ze in gesprek zijn, het afdwingen van respect zonder respect te geven, fout parkeren voor de snackbar waar ieder ander direct een boete krijgt, dit zijn allemaal zaken die ervoor zorgen dat respect voor politie wordt aangetast.
Dus ja, de politie hoort respect te krijgen voor het uniform dat ze dragen, alleen, vervolgens moeten ze zich ook zo gedragen dat ze dit respect behouden.
--> als straatartiest in Dublin werden ik en mijn partner door 2 agenten om 00.30 zéér vriendelijk en beleefd gevraagd of wij het een probleem zouden vinden om op te houden, aangezien we toch wel erg veel geluid produceerden met de djembé en het voor omwonenden in combinatie met het tijdstip wel vervelend begon te worden. Man, we buitelden over elkaar met verschuldigingen en hebben meteen opgeruimd: sorry, ja tuurlijk, geen probleem...
In Nederland hebben we een soortgelijke ervaring, waarbij 1 keer het commando werd geblaft om op te houden want anders...
--> welke van de 2 uniformen verdient meer respect?
God is een klootzak; doe mij maar de hel
  dinsdag 9 juni 2009 @ 12:51:57 #51
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_69858457
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 12:11 schreef sprlm het volgende:
mijn bericht ging over militairen, en ik wil daarin vooral de quote van Voltaire aanhalen als de beste reactie die mogelijk is. Respect!

Jammer dat het gesprek vervolgens afzakt naar het respecteren van politie, al is dat ook interessant. Er wordt gesteld dat politie respect verdient omdat ze het uniform dragen. Ik zeg: dat gebeurt ook: nagenoeg ieder kind is onder de indruk en heeft respect voor de p[olitie. Het is alleen erg jammer dat de gemiddelde nederlandse agent zich zodanig gedraagt dat dit respect na het verstrijken van de tienerjaren al goeddeels is verdampt. Het geven van onzinnige boetes, het intimideren van mensen waarmee ze in gesprek zijn, het afdwingen van respect zonder respect te geven, fout parkeren voor de snackbar waar ieder ander direct een boete krijgt, dit zijn allemaal zaken die ervoor zorgen dat respect voor politie wordt aangetast.
Dus ja, de politie hoort respect te krijgen voor het uniform dat ze dragen, alleen, vervolgens moeten ze zich ook zo gedragen dat ze dit respect behouden.
--> als straatartiest in Dublin werden ik en mijn partner door 2 agenten om 00.30 zéér vriendelijk en beleefd gevraagd of wij het een probleem zouden vinden om op te houden, aangezien we toch wel erg veel geluid produceerden met de djembé en het voor omwonenden in combinatie met het tijdstip wel vervelend begon te worden. Man, we buitelden over elkaar met verschuldigingen en hebben meteen opgeruimd: sorry, ja tuurlijk, geen probleem...
In Nederland hebben we een soortgelijke ervaring, waarbij 1 keer het commando werd geblaft om op te houden want anders...
--> welke van de 2 uniformen verdient meer respect?
Het Ierse voorbeeld, maar dat soort voorbeelden ben ik in Nederland ook wel tegengekomen, hoor. Maar je hebt gelijk: de politie heeft nog wel eens de neiging om direct op de strepen te gaan staan, al is de Nederlnadse politie daar beslist niet uniek in.

Ik denk dat het topic afglijdt naar de politie omdat iedereen de politie wel eens meemaakt. Het leger is een stuk verder van iedereen's bed. Om te beginnen omdat ze minder zichtbaar zijn in Nederlnad, maar volgens mij vooral ook omdat mensen in het veilige Nederland zich niet, of slechts met grote moeite een voorstelling kunnen maken van de scenarios waar militairen in terecht komen. Ze snappen het niet, willen het eigenlijk ook niet snappen, en dus is het militaire leven "dom, want je moet bevelen opvolgen". Dat diezelfde bevelen je doorgaans juist in leven houden is iets wat ze totaal ontgaat.

Ik vraag me af wie er dommer is: de militair die zijn training en bevelen opvolgt, of de burger die zonder enige kennis van zaken roept dat een militair niet verder komt dan soldaatje spelen, en kinderen vermoorden. Misschien is het helemaal geen gek idee om de opkomstplicht weer in te voeren. Niet dat iedereen gelijk uitgezonden moet worden, maar een jaartje praten tegen collega's die dat wel geweest zijn zou een stuk verhelderender kunnen werken. De dienstplichtigen zouden zich dan bijvoorbeeld om nationale taken druk kunnen maken.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_69863243
Ronald,

ik weet dat ik generaliseer door 2 voorbeelden aan te halen Ik ben van mening dat je stereotypische vooroordelen nooit op individuen mag toepassen totdat die individuen de kans gekregen hebben om te bewijzen dat dat al dan niet terecht is

Om mijn oorspronkelijke vraag naar de politie te halen: het is natuurlijk van den zotte (en ab-so-luut onvoorstelbaar in een land als Nederland) dat je veroordeeld wordt door het verkopen of dragen van een T-shirt met de tekst 'corrupt' waarbij het politielogo op de o staat, want da's niets anders dan een 'adihash'-Tshirt en die mogen ook. Dat alleen al zou ik een reden vinden om het T-shirt in 100.000-tallen gratis te verspreiden. Jammer da'k geen miljoenen overheb

Ik vind soldaten niet zozeer dom, alswel dat ik hun beroepskeuze moreel verwerpelijk vind. In combinatie met een gezonde dosis realisme begrijp ik ook wel dat die soldaten nodig zijn om ons te beschermen tegen de rest van de (moreel nog niet zo rijpe) mensheid. Alleen, als het puntje bij het paaltje komt doet die militair (bijna) niets anders dan ons beschermen tegen collegae! (in mijn lichtelijk versimpelde wereldvisie zijn terroristen, milities etc. ook gewoon soldaten in een leger met een andersoortige organisatiestructuur; een terrorist is een soldaat aan een zijde met beperkte middelen)
Ik hoop dat wij als mensheid nog een keer het gemiddelde gezond verstand krijgen die dat hele soldaatje spelen overbodig maakt. Tot die tijd (die ik niet meer mee ga maken) schiet ik keihard in de lach als iemand de mensheid 'beschaafd' of 'intelligent' noemt

Misschien zou er een hoop opgelost worden, zowel wat vooroordelen als een algemene morele ontwikkeling betreft, als alle opnames die tijdens een oorlog gemaakt worden na de oorlog worden vrijgegeven. Dan kan de bevolking a) zien dat de strijd gerechtvaardigd was omdat de tegenstander de reacties verdient, en b) zien hoe achterlijk onzinnig oorlog eigenlijk is. (en, in mijn ogen: c) dat wij geen haar beter zijn dan degenen waar we tegen vechten)

De oplossing is vrij draconisch, maar ook eenvoudig. Zou iedereen die bereid is te sterven voor een salaris of een ideaal, dat aub even willen doen?
God is een klootzak; doe mij maar de hel
  dinsdag 9 juni 2009 @ 16:57:44 #53
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_69867973
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 15:05 schreef sprlm het volgende:
Om mijn oorspronkelijke vraag naar de politie te halen: het is natuurlijk van den zotte (en ab-so-luut onvoorstelbaar in een land als Nederland) dat je veroordeeld wordt door het verkopen of dragen van een T-shirt met de tekst 'corrupt' waarbij het politielogo op de o staat, want da's niets anders dan een 'adihash'-Tshirt en die mogen ook. Dat alleen al zou ik een reden vinden om het T-shirt in 100.000-tallen gratis te verspreiden. Jammer da'k geen miljoenen overheb
Touché, het is ook van de zotte, net als het hele ACAB-verhaal. Gewoon een kwestie van overijverige agenten die zich duidelijk op hun pik getrapt voelen terwijl ze hier beroepsmatig boven hadden moeten staan.
quote:
Ik vind soldaten niet zozeer dom, alswel dat ik hun beroepskeuze moreel verwerpelijk vind. In combinatie met een gezonde dosis realisme begrijp ik ook wel dat die soldaten nodig zijn om ons te beschermen tegen de rest van de (moreel nog niet zo rijpe) mensheid.

[quote]Alleen, als het puntje bij het paaltje komt doet die militair (bijna) niets anders dan ons beschermen tegen collegae! (in mijn lichtelijk versimpelde wereldvisie zijn terroristen, milities etc. ook gewoon soldaten in een leger met een andersoortige organisatiestructuur; een terrorist is een soldaat aan een zijde met beperkte middelen)
Als je daadwerkelijk in de meest versimpelde visie kijkt naar een soldaat als iemand die de wapens op pakt voor een zaak groter dan hemzelf, dan kun je inderdaad stellen dat een terrorist een soldaat is. Maar daarintegen een hooligan ook.
Wat een soldaat een soldaat maakt, is een combinatie van orde, discipline, uniformiteit, een zeer sterke hierarchie en een gedegen training.
Zo zul je zien dat een hooligan al niet meer tot die categorie behoord, evenmin als een terrorist, een militielid of partizaan.

Als we simplistisch gaan lullen, geef ik ook even een extreem simpel voorbeeld, aangezien het eindproduct altijd hetzelfde is als 'soldaat' namelijk er door gewapend optreden voor zorgen dat 'jouw zaak' zegevierd, hetzij zorgen voor orde en stabilteit in een regio, hetzij het omverwerpen van de regering, hetzij de bezetter maximale verliezen toe te brengen.
Dan durf je dus een vergelijking te maken tussen een bakker die al jarenlang vers brood bakt, door middel van de juiste apparatuur en de juiste opleiding, en iemand die op het juiste moment een knopje indrukt om broodjes af te bakken in zijn oven?
quote:
Ik hoop dat wij als mensheid nog een keer het gemiddelde gezond verstand krijgen die dat hele soldaatje spelen overbodig maakt. Tot die tijd (die ik niet meer mee ga maken) schiet ik keihard in de lach als iemand de mensheid 'beschaafd' of 'intelligent' noemt
Zolang er mensen zijn die het gras bij de buren groener vinden, en door hebben dat het vele malen makkelijker is om met een wapen zijn dreigementen kracht bij te zetten dan zelf groener gras te kweken zal het nooit overgaan. En zolang dat gebeurd zijn wij nodig om ons eigen stukje groen te beschermen, dan wel onze bondgenoten te steunen zoals wij door internationale afspraken tot verplicht zijn, en wetende dat zij ons ook niet zouden laten afrotten.
quote:
Misschien zou er een hoop opgelost worden, zowel wat vooroordelen als een algemene morele ontwikkeling betreft, als alle opnames die tijdens een oorlog gemaakt worden na de oorlog worden vrijgegeven. Dan kan de bevolking a) zien dat de strijd gerechtvaardigd was omdat de tegenstander de reacties verdient, en b) zien hoe achterlijk onzinnig oorlog eigenlijk is. (en, in mijn ogen: c) dat wij geen haar beter zijn dan degenen waar we tegen vechten)
Misschien zou er een hoop opgelost worden als we een grote pot rooibosthee zetten en vervolgens gaan vragen aan elke jan taliban of zijn slechte band met zijn moeder er misschien voor heeft gezorgd dat hij zijn frustratie moet uiten door een bomaanslag op zijn eigen volk, moeders en kinderen, te plegen?
quote:
De oplossing is vrij draconisch, maar ook eenvoudig. Zou iedereen die bereid is te sterven voor een salaris of een ideaal, dat aub even willen doen?
Zodat nitwit lowlifes dan opeens de macht kunnen grijpen en een eigen utopische heilstaat kunnen stichten waar liefde heerst en iedereen vrolijk is?
Waar politieagenten met de mantel der liefde aan hun koppel rondlopen en militairen niet nodig zijn?
Tot het moment dat iemand tot het moreel verwerpelijke idee komt om dan niet zijn burgerlijke plicht te doen en iets onder dwang toe te eigenen wat helemaal niet van hem is! En tot er een dijkdoorbraak komt en opeens niemand in staat is om binnen 24h 10.000 man op te trommelen om zandzakken te vullen om honderduizenden te beschermen?


Luister, iedereen heeft van de buitenkant een simplistisch beroep en er zitten moreel verwerpelijke tussen. Maar dat is een bewuste keuze. De een kiest voor een beroep 'waar je afgeblaft wordt', je je eigen fysieke en mentale grenzen verlegd en uitgezonden kunt worden naar een inzetgebied waar je gewond, verminkt of gedood kunt worden. Maar dat is mijn eigen keuze geweest, net zoals het voor andere mensen een bewuste keuze is om elke fokking dag in een hokje te gaan zitten achter een computer, een beetje wegteren op je bureaustoel met als enige lichtpuntjes de koffiepauze waar je weer gezellig sterke verhalen kunt vertellen tegen alle andere raamambtenaren, en natuurlijk de vrijdag, waar je zelf mag beslissen welke gekke das je nu weer uit de kast pakt en vervolgens de minuten aan het wegkijken is tot je weer naar huis toe mag, om het hele weekend geen kut meer doet om de burnout voor te blijven, met uitzondering van de verplichte tripjes naar de meubelboulevard of het tuincentrum?

Geef mij dan maar het moreel verwerpelijke beroep dat ik nu heb...

[ Bericht 6% gewijzigd door Rave_NL op 09-06-2009 17:12:01 ]
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  dinsdag 9 juni 2009 @ 17:19:32 #54
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_69868800
Zoals Rave_NLhet neerschreef, toppie. Ik had het niet beter kunnen brengen dan hij dat deed.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  dinsdag 9 juni 2009 @ 19:13:48 #55
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_69872347
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 17:19 schreef ErwinRommel het volgende:
Zoals Rave_NLhet neerschreef, toppie. Ik had het niet beter kunnen brengen dan hij dat deed.
Idd, ik ga liever de zandbak in dan elke dag achter m'n beeldscherm de dood afwachten.
pi_69936407
Ikzelf zit liever een deel van mijn tijd te verspillen achter een monitor en maak zelf mijn leven spannend & interessant, dan dat ik mij door iemand anders ga laten vertellen dat 'hij' een bad guy is omdat zijn politieke doelen haaks staan op de mijne en ik hem dus maar even dood moet gaan maken. Ik vind het prettig om mezelf aan te kunnen kijken in een spiegel, en dat zou ik niet kunnen als ik zou moeten doen wat er van jullie verwacht wordt

Erg sterke reactie, veel inhoud, dank!

Met jouw uitleg blijkt inderdaad dat mijn gelijkstelling van soldaten iets te simplistisch was. Na wat beter doordenken kom ik nog steeds tot de conclusie dat ik vechten per definitie fout vind, maar als ik moet kiezen in wezen meer respect heb voor iemand die vecht voor zijn idealen dan iemand die vecht voor zijn salaris. Bij idealen is er tenminste nog een spoortje van persoonlijke betrokkenheid, terwijl het hebben van een eigen mening of persoonlijke interpretatie nou juist iets is wat bij soldaten door middel van orde, discipline, uniformiteit, een zeer sterke hierarchie en een gedegen training zo hard mogelijk voorkomen wordt; je moet immers wél luisteren naar diegene met een paar streepjes meer.

Voor degenen die nu meteen gaan ontploffen omdat ik de Taliban lijk te steunen: dat is niet wat ik bedoel. Er is geen objectief feitelijk oordeel te vellen over wat de Taliban, Palestijnen, Osama of het Nederlands Verzet zijn: terrorristen, vrijheidsstrijders of verzetshelden; dit is namelijk 100% afhankelijk van je eigen mening, achtergrond en kennis. De winnaar schrijft immers de geschiedenis. De overeenkomst tussen Osama bin Laden en Nelson Mandela: ze begonnen beiden hun carrière als terroristen. Het verschil: de toekomst van Nelson is al geschreven, die van Osama is nog in ontwikkeling...

Wat ik tegen vechtmachines heb is simpel: iedereen die bereid is om geweld te gebruiken zonder zélf de inschatting te hebben gemaakt of dit gerechtvaardigd is, loopt de kans om, net zoals wat onschuldige beroepsvechters enkele decennia geleden hebben meegemaakt, op een dag te ontdekken dat ze hun leven aan het geven zijn om iemand als Hitler te helpen... en ik ben erg nieuwsgierig naar hoe jullie met dat idee kunnen leven.
God is een klootzak; doe mij maar de hel
  donderdag 11 juni 2009 @ 16:17:41 #57
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_69940027
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 14:44 schreef sprlm het volgende:
Ikzelf zit liever een deel van mijn tijd te verspillen achter een monitor en maak zelf mijn leven spannend & interessant, dan dat ik mij door iemand anders ga laten vertellen dat 'hij' een bad guy is omdat zijn politieke doelen haaks staan op de mijne en ik hem dus maar even dood moet gaan maken. Ik vind het prettig om mezelf aan te kunnen kijken in een spiegel, en dat zou ik niet kunnen als ik zou moeten doen wat er van jullie verwacht wordt

Erg sterke reactie, veel inhoud, dank!

Met jouw uitleg blijkt inderdaad dat mijn gelijkstelling van soldaten iets te simplistisch was. Na wat beter doordenken kom ik nog steeds tot de conclusie dat ik vechten per definitie fout vind, maar als ik moet kiezen in wezen meer respect heb voor iemand die vecht voor zijn idealen dan iemand die vecht voor zijn salaris. Bij idealen is er tenminste nog een spoortje van persoonlijke betrokkenheid, terwijl het hebben van een eigen mening of persoonlijke interpretatie nou juist iets is wat bij soldaten door middel van orde, discipline, uniformiteit, een zeer sterke hierarchie en een gedegen training zo hard mogelijk voorkomen wordt; je moet immers wél luisteren naar diegene met een paar streepjes meer.

Voor degenen die nu meteen gaan ontploffen omdat ik de Taliban lijk te steunen: dat is niet wat ik bedoel. Er is geen objectief feitelijk oordeel te vellen over wat de Taliban, Palestijnen, Osama of het Nederlands Verzet zijn: terrorristen, vrijheidsstrijders of verzetshelden; dit is namelijk 100% afhankelijk van je eigen mening, achtergrond en kennis. De winnaar schrijft immers de geschiedenis. De overeenkomst tussen Osama bin Laden en Nelson Mandela: ze begonnen beiden hun carrière als terroristen. Het verschil: de toekomst van Nelson is al geschreven, die van Osama is nog in ontwikkeling...

Wat ik tegen vechtmachines heb is simpel: iedereen die bereid is om geweld te gebruiken zonder zélf de inschatting te hebben gemaakt of dit gerechtvaardigd is, loopt de kans om, net zoals wat onschuldige beroepsvechters enkele decennia geleden hebben meegemaakt, op een dag te ontdekken dat ze hun leven aan het geven zijn om iemand als Hitler te helpen... en ik ben erg nieuwsgierig naar hoe jullie met dat idee kunnen leven.
Als, laat ik het maar even "wereldmaatschappij" noemen, hebben wij de verdragen en aanvullende akkoorden van Geneve opgesteld en ondertekent. Die wordt ook tot op heden volledig ondersteunt door de vrije wereld zoals wij die kennen. Ik denk dat het goed is dat de inhoud, die we als landen een invulling hebben gegeven, met hand en tand verdedigd worden. Het is immers nutteloos om het op te stellen, met als reden oorlog humaner te laten verlopen, om vervolgens er niets mee te doen. Ik snap je "welles-nietes" of "ik heb gelijk, nee ik heb gelijk" vergelijking, maar ik denk dat we het allebei wel eens zijn dat sommige dingen niet kunnen. De slag om Chora bijvoorbeeld: De Taliban geeft de inwoners de keuze, met ons meevechten, of geexecuteerd worden. Vervolgens worden de mensen die niet mee willen vechten voor hun gedood. De lichamen verzamelen ze in een quala, lanceren vanaf daar een paar mortieren en nemen de benen. Wij beantwoorden vuur en er worden daar burger slachtoffers gevonden. Lekker makkelijk om dan te roepen dat wij talloze onschuldige burgers doden. Zo zijn er wel meer dingen. De conventie van Geneve had als doel om oorlog te reguleren, maar dat is echt niet makkelijk met een vijand die z'n reet afveegt met de verdragen die daar gesloten zijn.

Ja het stukje orde en discipline, het is anders niet te doen om snel en effectief te werken in tijden van stress. Één iemand roept wat en de rest doet het. Niet nadenken, gewoon doen. Je kan niet gaan stemmen als de kogels je om de oren vliegen om links of rechts af te gaan. Hier in Nederland werkt het echt niet anders dan praktisch elk ander bedrijf in Nederland, maar veel mensen hebben daar een erg krom beeld over.
  donderdag 11 juni 2009 @ 16:55:54 #58
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_69941682
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 14:44 schreef sprlm het volgende:
Ikzelf zit liever een deel van mijn tijd te verspillen achter een monitor en maak zelf mijn leven spannend & interessant, dan dat ik mij door iemand anders ga laten vertellen dat 'hij' een bad guy is omdat zijn politieke doelen haaks staan op de mijne en ik hem dus maar even dood moet gaan maken. Ik vind het prettig om mezelf aan te kunnen kijken in een spiegel, en dat zou ik niet kunnen als ik zou moeten doen wat er van jullie verwacht wordt

Erg sterke reactie, veel inhoud, dank!

Met jouw uitleg blijkt inderdaad dat mijn gelijkstelling van soldaten iets te simplistisch was. Na wat beter doordenken kom ik nog steeds tot de conclusie dat ik vechten per definitie fout vind, maar als ik moet kiezen in wezen meer respect heb voor iemand die vecht voor zijn idealen dan iemand die vecht voor zijn salaris. Bij idealen is er tenminste nog een spoortje van persoonlijke betrokkenheid, terwijl het hebben van een eigen mening of persoonlijke interpretatie nou juist iets is wat bij soldaten door middel van orde, discipline, uniformiteit, een zeer sterke hierarchie en een gedegen training zo hard mogelijk voorkomen wordt; je moet immers wél luisteren naar diegene met een paar streepjes meer.
Je moet luisteren, maar gelijktijdig ben je ook verplicht om je te houden aan de geest van de verdragen die Bob ook al noemde. Oftewel: als ik denk dat het bevel dat mijn meerdere me zojuist gegeven heeft in strijd is met die verdragen, dan heb ik de plicht om het bevel niet op te volgen. Gelijktijdig ben ik voor dat niet opvolgen wel aansprakelijk, dus het is zaak om heel goed na te blijven denken, bij alles wat je doet. Daarnaast denk ik dat elke (ex-)militair wel een of meer momenten heeft (gehad) waarin hij zich afvroeg wat hij nou eigenlijk aan het doen is, en waarvoor.
quote:
Voor degenen die nu meteen gaan ontploffen omdat ik de Taliban lijk te steunen: dat is niet wat ik bedoel. Er is geen objectief feitelijk oordeel te vellen over wat de Taliban, Palestijnen, Osama of het Nederlands Verzet zijn: terrorristen, vrijheidsstrijders of verzetshelden; dit is namelijk 100% afhankelijk van je eigen mening, achtergrond en kennis. De winnaar schrijft immers de geschiedenis. De overeenkomst tussen Osama bin Laden en Nelson Mandela: ze begonnen beiden hun carrière als terroristen. Het verschil: de toekomst van Nelson is al geschreven, die van Osama is nog in ontwikkeling...
Er is wel degelijk een groot verschil. Mandela vocht tegen een regiem met een verwerpelijke filosofie. Osama doet dat vanuit zijn oogpunt ook, maar heeft er (in tegenstelling tot Mandela) geen enkel probleem mee om zijn visie op de wereld met het zwaard op te leggen, zonder aanziens des persoons. Osama geeft zonder enige aarzeling opdracht om onschuldige mannen vrouwen en kinderen om te leggen, op grote schaal. De Palestijnen worden daar bij tijd en wijle ook op betrapt. AFAIK heeft Mandela zich daar nooit toe verlaagd, net als het Nederlands verzet (of welk Europees verzet ook). Die vochten tegen een regiem, niet tegen een bevolking.
quote:
Wat ik tegen vechtmachines heb is simpel: iedereen die bereid is om geweld te gebruiken zonder zélf de inschatting te hebben gemaakt of dit gerechtvaardigd is, loopt de kans om, net zoals wat onschuldige beroepsvechters enkele decennia geleden hebben meegemaakt, op een dag te ontdekken dat ze hun leven aan het geven zijn om iemand als Hitler te helpen... en ik ben erg nieuwsgierig naar hoe jullie met dat idee kunnen leven.
Ik denk dat je karakterisering van "vechtmachine" veel te kort door de bocht is. De reden daarvoor heb ik hierboven al gezet: een westerse militair is verplicht om te blijven nadenken. Ik heb me ingezet om Bosniers en Kroaten te helpen tegen Servische hordes. Ik weet echter ook dat beide bevolkingsgroepen ook niet altijd even fris zijn geweest in die tijd, dus in zekere zin heb ik ook "Hitlertjes" geholpen. Zit ik daar mee? Totaal niet. Wat mij betreft hadden de missies van zomer 1995 al twee of drie jaar eerder uitgevoerd moeten worden, dat had een heleboel doden gescheeld, aan beide zijden. En dat de Serviers aan het ontvangende eind zaten, was omdat zij de meest agressieve partij waren in die tijd.

Daar leg ik de lat: Je vecht liefst niet, maar als je vindt dat je moet ingrijpen, doe het dan keihard en heel kort. Korte hevige oorlogen kosten altijd minder slachtoffers dan conflicten die maar duren en duren omdat niemand durft in te grijpen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_69943861
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 19:13 schreef Bob-B het volgende:

[..]

Idd, ik ga liever de zandbak in dan elke dag achter m'n beeldscherm de dood afwachten.
+1
pi_70118179
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 19:13 schreef Bob-B het volgende:

Idd, ik ga liever de zandbak in dan elke dag achter m'n beeldscherm de dood afwachten.
Of je maakt gewoon zelf iets van je leven. Raar maar waar, ook buiten het leger zijn er mensen die een nuttig en zinvol leven leiden.
Ja, ik generaliseer.
  donderdag 18 juni 2009 @ 00:55:10 #61
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_70118455
rave, dat stukje tekst was zo mooi


dat moet een sticky worden
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_70118601
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 00:55 schreef Pumatje het volgende:
rave, dat stukje tekst was zo mooi


dat moet een sticky worden
Vergeet de reactie van sprlm dan ook niet, want die vind ik ook erg goed geformuleerd en op hoog niveau.
Ja, ik generaliseer.
  donderdag 18 juni 2009 @ 04:54:39 #63
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_70119600
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 01:04 schreef Northside het volgende:

[..]

Vergeet de reactie van sprlm dan ook niet, want die vind ik ook erg goed geformuleerd en op hoog niveau.
Óók?

Verdomme, ben geschaakt op hoog niveau...

[ Bericht 13% gewijzigd door Rave_NL op 18-06-2009 05:09:18 ]
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  vrijdag 19 juni 2009 @ 14:22:47 #64
188267 _JT
Scheisse
pi_70166328
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 00:38 schreef Northside het volgende:

[..]

Of je maakt gewoon zelf iets van je leven. Raar maar waar, ook buiten het leger zijn er mensen die een nuttig en zinvol leven leiden.
Of je probeert te snappen dat voor sommige mensen de krijgsmacht de omgeving is waar zij zich het fijnst in voelen. De fysieke uitdaging, de mensen er omheen, veel zien, avontuur, voor die mensen de juiste omgeving om aan zichzelf te werken. En de spanning, want je gaat niet bij de krijgsmacht als je een vuurgevecht alleen heel eng vind. Met alle risico's van dien, maar waar zij zich wél fijn bij voelen.

Daarbij komt dan dat zij een functie vervullen die hard nodig is in een wereld vol randdebielen en mensen die hun mens-onvriendelijke wil en ideeën aan anderen willen opleggen met geweld. Het idee dat je ergens écht wat bijdraagt. Ik doe nu een studie waar ik eigenlijk geen flikker mee wil doen. Ik heb stage gelopen en me continu afgevraagd "wtf doe ik nou, wat draag ik bij aan deze wereld met deze schijtkantoorbaan?" En als je nu komt met het argument dat je je ook nuttig kan maken met andere banen, zie vorige alinea.
Deutsch ist ein tolle sprache
  Moderator vrijdag 19 juni 2009 @ 14:41:12 #65
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_70167021
ik denk dat hij bedoelt dat we niet moeten doen alsof het leger voor iedereen de oplossing is want het is echt niet allemaal koek en ei, uren wachtlopen, kilometers 'wandelen' etc. etc.

zo spannend is het allemaal niet, je moet het willen doen en in zekere zin je priveleven ervoor op willen offeren ... werkt nu eenmaal niet voor iedereen
mijn opa was dienstplichtig (genie want domme boer), ging vechten tegen de Duitsers in Rotterdam en daarna ging hij na de krijgsgevangenschap (wilde zijn woord niet geven nooit meer Duitsers te pesten ) weer vrolijk boeren tot het einde van de oorlog toen ging hij Canadezen helpen tijdens de slag om groningen ofzo en de rest van zijn leven wastie boer met veel plezier maar je moest bij hem niet aankomen met laf achter de koeien aanlopent zijn dood afwachten!

het was zijn ding, zijn roeping en hij vond het mooi, het leger vond hij aan de andere kant maar dom, wachtlopen, wachtlopen, wachtlopen en afgeblaft worden omdat zijn knoopjes niet allemaal dichtzaten maar dat was echt wel een goede gozer
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 14:47:19 #66
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_70167221
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 14:41 schreef sp3c het volgende:
ik denk dat hij bedoelt dat we niet moeten doen alsof het leger voor iedereen de oplossing is want het is echt niet allemaal koek en ei, uren wachtlopen, kilometers 'wandelen' etc. etc.

zo spannend is het allemaal niet, je moet het willen doen en in zekere zin je priveleven ervoor op willen offeren ... werkt nu eenmaal niet voor iedereen
mijn opa was dienstplichtig (genie want domme boer), ging vechten tegen de Duitsers in Rotterdam en daarna ging hij na de krijgsgevangenschap (wilde zijn woord niet geven nooit meer Duitsers te pesten ) weer vrolijk boeren tot het einde van de oorlog toen ging hij Canadezen helpen tijdens de slag om groningen ofzo en de rest van zijn leven wastie boer met veel plezier maar je moest bij hem niet aankomen met laf achter de koeien aanlopent zijn dood afwachten!

het was zijn ding, zijn roeping en hij vond het mooi, het leger vond hij aan de andere kant maar dom, wachtlopen, wachtlopen, wachtlopen en afgeblaft worden omdat zijn knoopjes niet allemaal dichtzaten maar dat was echt wel een goede gozer
Ik denk dat, herstel, ik weet wel zeker dat iedereen zijn eigen leven moet inrichten zoals hij dat wilt en zich er prettig bij voelt. Wat voor de ene een roeping is, kan voor de ander een hel zijn. Niettemin vind ik het vreemd dat mensen het niet snappen dat anderen wel voor defensie kiezen met een reden zoals hierboven allemaal uitvoerig beschreven is. Dat de ene doodgaat achter een PC kan voor de ander prima levensdoel zijn en diegene heeft iets van, geef mij maar een stapel papierwerk dan op de schietbaan met al die enge spullen werken. Iedere heug z'n meug en een waarde oordeel voor de een is weer heel anders dan van een willekeurige ander. Zoveel mensen, zoveel wensen.
  Moderator vrijdag 19 juni 2009 @ 14:49:48 #67
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_70167285
true that
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_70295631
Ronald, Rave, zijn jullie, met jullie weldenkendheid, tolerantie en goede argumentatie, uitzonderingen of regel binnen het nederlandse leger?
Want ondanks dat ik het niet (helemaal) met jullie eens ben kan ik jullie niet zondermeer indelen bij 'de moreel verwerpelijke onderlaag van het menselijk ras'.
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 16:55 schreef RonaldV het volgende:
Je moet luisteren, maar gelijktijdig ben je ook verplicht om je te houden aan de geest van de verdragen die Bob ook al noemde. Oftewel: als ik denk dat het bevel dat mijn meerdere me zojuist gegeven heeft in strijd is met die verdragen, dan heb ik de plicht om het bevel niet op te volgen. Gelijktijdig ben ik voor dat niet opvolgen wel aansprakelijk, dus het is zaak om heel goed na te blijven denken, bij alles wat je doet. Daarnaast denk ik dat elke (ex-)militair wel een of meer momenten heeft (gehad) waarin hij zich afvroeg wat hij nou eigenlijk aan het doen is, en waarvoor.
Is het jouw ervaring dat jij & je collega's dit ook daadwerkelijk doen? Ooit meegemaakt dat bij een briefing 1 van de deelnemers zijn hand opstak om te vragen of op deze manier de belangen van deonschuldige burger wel optimaal in het oog gehouden worden? Of is het, als het puntje bij het paaltje komt, alleen mooie praat? Komt het wel eens voor dat iemand een opdracht van een superieur weigert, en dat hij daarvoor naderhand gecomplimenteerd wordt en de superieur gestraft wordt voor het geven van een onwettig commando?

Verder word ik een beetje bang van je laatste zin in deze quote. Bedoel je daarmee dat je soms verzuipt & roeit met de riemen die je hebt, of dat je op dat moment gedrag aan het vertonen bent dat je niet kan rechtvaardigen aan jezelf?
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 16:55 schreef RonaldV het volgende:
Er is wel degelijk een groot verschil. Mandela vocht tegen een regiem met een verwerpelijke filosofie. Osama doet dat vanuit zijn oogpunt ook, maar heeft er (in tegenstelling tot Mandela) geen enkel probleem mee om zijn visie op de wereld met het zwaard op te leggen, zonder aanziens des persoons. Osama geeft zonder enige aarzeling opdracht om onschuldige mannen vrouwen en kinderen om te leggen, op grote schaal. De Palestijnen worden daar bij tijd en wijle ook op betrapt. AFAIK heeft Mandela zich daar nooit toe verlaagd, net als het Nederlands verzet (of welk Europees verzet ook). Die vochten tegen een regiem, niet tegen een bevolking.
Ik denk dat je hier veel te simplistisch reageert om jezelf te rechtvaardigen. Ook vind ik je verwijzing naar de palestijnen erg onder de gordel, omdat deze beschuldiging nog véél duidelijker op Israel van toepassing is, met o.a. liquidaties op straat met Apaches, boeien dat er 12 omstanders omkomen.
--> als ik met gegevens kan komen waaruit blijkt dat tijdens de 2e wereldoorlog duitse burgers doelwit zijn geweest van het Verzet, kan ik er dan op vertrouwen dat jij je mening herziet en voortaan zegt dat het Verzet en Osama hetzelfde zijn? Want dan wil ik wel even gaan graven...
Ook vind ik je verwijzing naar 'onschuldig' veel te simplistisch. Is de duitse soldaat die zijn werk doet automatisch schuldig? Is iemand die als burger in een wapenfabriek werkt automatisch onschuldig? Is een willekeurig lid van een maatschappij die collectief een deel van de wereld plundert, uitbuit en onderdrukt schuldig of onschuldig aan de misdaden die vanuit zijn/haar naam gepleegd worden?
In mijn ogen zijn een autobom die 1 politie-inspecteur doodt in Baskenland, een spijkerbom met 21 slachtoffers in Ierland, of 2 vliegtuigen met 2000+ doden in een paar (oer- en oerlelijke) flatgebouwen PRECIES hetzelfde: een strijd die gevoerd wordt met een heftigheid die in jouw ogen gerechtvaardigd is, met niets dan slachtoffers die het in jouw ogen verdienen. Osama, Nelson, Bush, Balkenende, Hitler, Roosevelt: allemaal mensen die de dood van anderen op hun geweten hebben, en daarmee kunnen leven omdat dat in hun ogen gerechtvaardigd was met het doel dat nagestreven wordt. Mijn punt: zolang jij bereid bent om iemand anders met geweld jouw gelijk te laten inzien, kan je niet van anderen verwachten dat zij geen geweld gebruiken om jou te laten inzien dat zij gelijk hebben.
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 16:55 schreef RonaldV het volgende:
in zekere zin heb ik ook "Hitlertjes" geholpen. Zit ik daar mee? Totaal niet.
Wat je hiermee dus eigenlijk zegt is dat het niet uitmaakt aan welke kant je vecht, als er maar door iemand wordt aangewezen wie de vijand is. Waarom het de vijand is, of wat er bereikt wordt met vechten, is dus niet belangrijk. Lekker... enig idee wat er met de wereld zou gebeuren als iedereen die instelling had?
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 14:22 schreef _JT het volgende:
Of je probeert te snappen dat voor sommige mensen de krijgsmacht de omgeving is waar zij zich het fijnst in voelen. De fysieke uitdaging, de mensen er omheen, veel zien, avontuur, voor die mensen de juiste omgeving om aan zichzelf te werken. En de spanning, want je gaat niet bij de krijgsmacht als je een vuurgevecht alleen heel eng vind. Met alle risico's van dien, maar waar zij zich wél fijn bij voelen.

Daarbij komt dan dat zij een functie vervullen die hard nodig is in een wereld vol randdebielen en mensen die hun mens-onvriendelijke wil en ideeën aan anderen willen opleggen met geweld.
auw, auw, auw... Hier had je wat langer over moeten nadenken.
Kan jij me het verschil uitleggen tussen de mensen in alinea 1 en 2? Want volgens mij zijn dat precies dezelfde mensen, namelijk.
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 14:22 schreef _JT het volgende:
Het idee dat je ergens écht wat bijdraagt. Ik doe nu een studie waar ik eigenlijk geen flikker mee wil doen. Ik heb stage gelopen en me continu afgevraagd "wtf doe ik nou, wat draag ik bij aan deze wereld met deze schijtkantoorbaan?" En als je nu komt met het argument dat je je ook nuttig kan maken met andere banen, zie vorige alinea.
Dus hiermee beargumenteer je dat we het leger, en oorlog, in stand moeten houden om die mensen die dat zo leuk vinden een uitlaatklep te geven? In dat geval vind ik de kosten vele malen groter dan de baten, en zou het beter werken om al die onschuldigen die jullie willen beschermen te beschermen door jullie definitief uit de populatie te verwijderen... maar eugenetica is nogal controversieel

[ Bericht 0% gewijzigd door sprlm op 23-06-2009 18:49:07 ]
God is een klootzak; doe mij maar de hel
  dinsdag 23 juni 2009 @ 17:59:14 #69
211797 Esses
Splendide mendax
pi_70296387
Sprlm, ik heb vaker geoppert dat de terroristen in de tweede wereldoorlog nu gehuldigt worden. Ik heb vaker gezegd dat ik graag werkloos zou willen zijn.

Wel ben ik blij dat die terroristen (let op de definitie van dit woord) gedaan hebben wat ze gedaan hebben. Daarom zijn ze voor mij verzetsstrijders, helden en mensen die nooit vergeten mogen worden.

Wat ik alleen wel vind, is dat je mensen moet beschermen. Dat je ze moet verdedigen tegen anderen die hen kwaad willen doen. Als iemand jou met een wapen bedreigt, hoe blij ben jij dan, als ik de militair, jou kom redden? Als ik geweld gebruik om jouw leven te waarborgen?
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_70297537
esses +1

ik reageer later op je vraag (het antwoord is minder simpel dan de vraag doet vermoeden), want ik wil graag kijken of er nog meer inhoudelijke reacties op mijn vorige 1,5 uur werk komen voordat ik weer nieuwe punten in ga brengen
God is een klootzak; doe mij maar de hel
  dinsdag 23 juni 2009 @ 21:11:00 #71
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_70302952
sprlm, ik ga met liefde nog even stukje tikken maar ik moet over 20 minuten ergens zijn, dus die houd je van me tegoed.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_70324956
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 17:59 schreef Esses het volgende:

Wat ik alleen wel vind, is dat je mensen moet beschermen. Dat je ze moet verdedigen tegen anderen die hen kwaad willen doen.

En dat doen we nu in Afghanistan?
Ja, ik generaliseer.
  Moderator woensdag 24 juni 2009 @ 15:00:25 #73
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_70325183
we doen heel erg goed ons best om mensen te beschermen tegen en/of af te schermen van heel erg kwade mensen zodat ze (met onze hulp evt) een beetje een fatsoenlijk bestaan op kunnen bouwen

en ja vooral zodat we er zelf verder geen last meer van hebben
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_70325379
Dat klinkt al wat genuanceerder ja.
Ja, ik generaliseer.
  woensdag 24 juni 2009 @ 22:14:17 #75
211797 Esses
Splendide mendax
pi_70340751
sp3c, waarom zeg je eigenlijk precies het zelfde
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  Moderator woensdag 24 juni 2009 @ 22:21:31 #76
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_70341068
omdat je eigenlijk gelijk hebt

met een kleine nuance
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_70341633
Belangrijke nuance. Anders lijkt het alsof we het belangeloos doen, en dan krijg je vragen waarom we het niet bij ieder land ter wereld doen waar de mensen het slecht hebben.
Ja, ik generaliseer.
  woensdag 24 juni 2009 @ 22:44:20 #78
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_70342008
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 17:33 schreef sprlm het volgende:
Ronald, Rave, zijn jullie, met jullie weldenkendheid, tolerantie en goede argumentatie, uitzonderingen of regel binnen het nederlandse leger?
Want ondanks dat ik het niet (helemaal) met jullie eens ben kan ik jullie niet zondermeer indelen bij 'de moreel verwerpelijke onderlaag van het menselijk ras'.
Over Ronald kan ik niet oordelen, noch over andere krijgsmachtonderdelen dan het mijne, maar ik merk wel dat het in ieder geval bij de compagnie waar ik nu zit een echte mengelmoes is waar je de meest uiteenlopende figuren tegen komt. Maar toch hebben ze allemaal iets gemeen, als ik kijk naar mijn geweergroep hebben we onder andere een universitaire propedeuse naast een vuilnisman staan, een banketbakker naast ondergetekende die godbeterd nog bij een studentenvereniging heeft gezeten, maar allemaal met ooit het besef dat dit niet de manier was waarop ze de rest van hun leven invulling wilden geven, vervolgens een opleiding hebben doorlopen waarin het besef wat daadwerkelijk belangrijk is 180* gedraaid is. Fysiek en mentaal ben ik er zo op vooruit gegaan vergeleken met twee jaar geleden, en ironisch gezien juist ook op moraal vlak.
Ik kan nogmaals niet voor iedereen oordelen, maar ik kan je verzekeren dat de meeste lichtpuntjes nooit zover zullen komen dat ze daadwerkelijk operationeel ingezet worden... Want personeelstekort of niet, gelukkig kiezen ze nog genoeg kwaliteit boven kwantiteit. Dus de echte stereotype-zaadjes worden er bij de keuring al eruit gefilterd, en de mindere goden worden er tijdens de opleiding nog uitgegooid. Al zitten er nog steeds lui tussen waarvan je je afvraagd hoe ze er in godsnaam doorheen zijn gekomen, de meeste zijn echter goede mannen.

En nogmaals 'moreel verwerpelijk? Door een simplistische bril heb ik misschien wel een 'moreel verwerpelijk' beroep, maar niet minder moreel verwerpelijk dan een medewerker van een leningsite die, met enkel zijn eigen provisie in gedachten, lui opzadelen met een torenhoge hypotheek die ze ongetwijfeld de kop en hun huis gaat kosten... Niet minder moreel verwerpelijk dan een rechercheur die 100 gig aan kinderporno bestandje voor bestandje moet doorkijken op zoek naar herkenbare slachtoffertjes...
quote:
Is het jouw ervaring dat jij & je collega's dit ook daadwerkelijk doen? Ooit meegemaakt dat bij een briefing 1 van de deelnemers zijn hand opstak om te vragen of op deze manier de belangen van deonschuldige burger wel optimaal in het oog gehouden worden? Of is het, als het puntje bij het paaltje komt, alleen mooie praat? Komt het wel eens voor dat iemand een opdracht van een superieur weigert, en dat hij daarvoor naderhand gecomplimenteerd wordt en de superieur gestraft wordt voor het geven van een onwettig commando?
Nee, dit ben ik nog niet tegengekomen, maar daarintegen ben ik nooit door een meerdere gedwongen om een onwettig commando uit te voeren, of zelfs ooit een onwettig commando gekregen...
quote:
Verder word ik een beetje bang van je laatste zin in deze quote. Bedoel je daarmee dat je soms verzuipt & roeit met de riemen die je hebt, of dat je op dat moment gedrag aan het vertonen bent dat je niet kan rechtvaardigen aan jezelf?
Nou, ik neem aan dat jij als bureautijger ook wel eens hebt nagedacht of dit echt iets is wat je wilt, compleet verklaarbaar menselijk gedrag. Want wij zijn ook net mensen.
quote:
Ik denk dat je hier veel te simplistisch reageert om jezelf te rechtvaardigen. Ook vind ik je verwijzing naar de palestijnen erg onder de gordel, omdat deze beschuldiging nog véél duidelijker op Israel van toepassing is, met o.a. liquidaties op straat met Apaches, boeien dat er 12 omstanders omkomen.
Dit zijn Ronalds woorden dus ik geef hem een kans om dit te verklaren.
quote:
--> als ik met gegevens kan komen waaruit blijkt dat tijdens de 2e wereldoorlog duitse burgers doelwit zijn geweest van het Verzet, kan ik er dan op vertrouwen dat jij je mening herziet en voortaan zegt dat het Verzet en Osama hetzelfde zijn? Want dan wil ik wel even gaan graven...
Geschiedenis word geschreven door de overwinnaar, de geallieerde bombardementen op Dresden en de andere duitse steden zijn desondanks omstreden. Duitse Luftwaffeofficieren die Londen lieten bombarderen zijn opgehangen na Nueremberg, de Geallieerde officieren die complete steden met de grond gelijk maakten zijn overladen met medailles. Maakt dat de geallieerden even fout als de nazi's, zo niet fouter dat zij er blijkbaar mee weg zijn gekomen?
In een simplistische visie wel, maar niet alles is zwart/wit... De Russen hebben nooit 6 miljoen joden uitgeroeid in concentratiekampen maar wel het bloed van miljoenen aan hun handen door hun satelietstaten af te laten rotten om de voedseltekorten in Rusland te verhullen.
Het is fout om iets op een enkel punt te veroordelen, en simpelweg onmogelijk om alles tegen elkaar op te wegen... Dus ja, vanuit een simplistisch oogpunt is het verzet van de ondergrondse en van osama hetzelfde soort verzet, verrechtvaardigd of niet, alleen de uitvoering en de ideologie verschilt als dag en nacht. Dus ik durf de vergelijking niet te maken...
quote:
Ook vind ik je verwijzing naar 'onschuldig' veel te simplistisch. Is de duitse soldaat die zijn werk doet automatisch schuldig? Is iemand die als burger in een wapenfabriek werkt automatisch onschuldig? Is een willekeurig lid van een maatschappij die collectief een deel van de wereld plundert, uitbuit en onderdrukt schuldig of onschuldig aan de misdaden die vanuit zijn/haar naam gepleegd worden?
In mijn ogen zijn een autobom die 1 politie-inspecteur doodt in Baskenland, een spijkerbom met 21 slachtoffers in Ierland, of 2 vliegtuigen met 2000+ doden in een paar (oer- en oerlelijke) flatgebouwen PRECIES hetzelfde: een strijd die gevoerd wordt met een heftigheid die in jouw ogen gerechtvaardigd is, met niets dan slachtoffers die het in jouw ogen verdienen. Osama, Nelson, Bush, Balkenende, Hitler, Roosevelt: allemaal mensen die de dood van anderen op hun geweten hebben, en daarmee kunnen leven omdat dat in hun ogen gerechtvaardigd was met het doel dat nagestreven wordt. Mijn punt: zolang jij bereid bent om iemand anders met geweld jouw gelijk te laten inzien, kan je niet van anderen verwachten dat zij geen geweld gebruiken om jou te laten inzien dat zij gelijk hebben.
Nogmaals, tussen zwart en wit heb je ontelbare grijstinten, en ik ben niet de persoon om het onderscheid tussen elke grijstint te verklaren.
quote:
Wat je hiermee dus eigenlijk zegt is dat het niet uitmaakt aan welke kant je vecht, als er maar door iemand wordt aangewezen wie de vijand is. Waarom het de vijand is, of wat er bereikt wordt met vechten, is dus niet belangrijk. Lekker... enig idee wat er met de wereld zou gebeuren als iedereen die instelling had?

auw, auw, auw... Hier had je wat langer over moeten nadenken.
Kan jij me het verschil uitleggen tussen de mensen in alinea 1 en 2? Want volgens mij zijn dat precies dezelfde mensen, namelijk.
Dit zijn weer Ronalds woorden, en wederom laat ik de eer aan hem om zijn nader te verklaren.
quote:
Dus hiermee beargumenteer je dat we het leger, en oorlog, in stand moeten houden om die mensen die dat zo leuk vinden een uitlaatklep te geven? In dat geval vind ik de kosten vele malen groter dan de baten, en zou het beter werken om al die onschuldigen die jullie willen beschermen te beschermen door jullie definitief uit de populatie te verwijderen... maar eugenetica is nogal controversieel
Dit zijn wederom andersmans woorden waarvoor ik mij niet geroepen voel om ze te verdedigen.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  woensdag 24 juni 2009 @ 22:54:41 #79
211797 Esses
Splendide mendax
pi_70342433
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 22:34 schreef Northside het volgende:
Belangrijke nuance. Anders lijkt het alsof we het belangeloos doen, en dan krijg je vragen waarom we het niet bij ieder land ter wereld doen waar de mensen het slecht hebben.
True, maar ik gaf ook aan dat het mijn mening was. En jij verwoord nu mijn mening ook weer heel erg duidelijk
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  woensdag 24 juni 2009 @ 22:59:47 #80
211797 Esses
Splendide mendax
pi_70342630
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 22:44 schreef Rave_NL het volgende:
Teeereeeng he, wat een lap tekst
Het is ook bij de KMar zo, maar dat zul je niet als een krijgsmachtsdeel zien gok ik. Ook daar heb je een vuilnisman naast een afgestudeert psycholoog, en bachelors rechten naast banketbakkers.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_70367018
moreel verwerpelijk met een knipoog, he... zoals ik verderop al aangaf met mijn goed-fout-verhaaltje ben ik mij volledig bewust van het feit dat ie-de-reen ergens in een grijstint zit. Dat jullie bewust gekozen hebben voor een beroep waarbij het je werk is om anderen rechtstreeks schade te berokkenen is vanuit een idealistisch oogpunt niet te rechtvaardigen en moreel verwerpelijk. Bekeken vanuit de realiteit is het (in ieder geval in deze fase in de ontwikkeling van de mensheid) noodzakelijk om leger te hebben, en ik ben blij dat hier mensen inzitten met een sterk ontwikkeld inzicht en verantwoordelijkheidsbesef; ik hoop dat jullie in de meerderheid zijn, en ik hoop ook dat ik daar nooit achter zal komen (aangezien dat een grootschalig conflict dicht bij huis zou vereisen).

--> ik heb kort geleden een heel leuke emailcorrespondentie met een misleide christenradicaal gevoerd die mede verantwoordelijk was voor die achterlijke 'schepping of creatie'-folder. In dat gtesprek heb ik hem gewogen en te licht bevonden. Mijn geeerde gesprekspartners hier zijn gewogen en zwaar genoeg

Het is niet mijn bedoeling geweest om mensen persoonlijk aan te vallen, als ik dat gevoel ooit heb gegven. Ik wilde jullie uitdagen, en dat is gelukt. Ik vond het er interessant, bedankt.
(wat niet wegneemt dat we hier nog leuk door kunnen babbelen, maar ik wilde dit even zeggen)
God is een klootzak; doe mij maar de hel
  donderdag 25 juni 2009 @ 20:51:41 #82
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_70371159
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 22:59 schreef Esses het volgende:

[..]

Het is ook bij de KMar zo, maar dat zul je niet als een krijgsmachtsdeel zien gok ik. Ook daar heb je een vuilnisman naast een afgestudeert psycholoog, en bachelors rechten naast banketbakkers.
Ach, ik ben de beroerste niet, maar wie ben ik als zelfs minister Middelkoop bij NOVA enkel de landmacht, luchtmacht en marine als krijgsmacht ziet.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  donderdag 25 juni 2009 @ 20:56:00 #83
211797 Esses
Splendide mendax
pi_70371296
Hmm al een antwoord op mijn vraag getikt? Ik ben daar nu toch wel heel, heel erg benieuwd naar.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_70375916
klopt, klopt, komt ook nog al moet ik wel zeggen dat het antwoord al een beetje gegeven is
God is een klootzak; doe mij maar de hel
  donderdag 25 juni 2009 @ 23:04:36 #85
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_70376338
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 17:33 schreef sprlm het volgende:
Ronald, Rave, zijn jullie, met jullie weldenkendheid, tolerantie en goede argumentatie, uitzonderingen of regel binnen het nederlandse leger?
Want ondanks dat ik het niet (helemaal) met jullie eens ben kan ik jullie niet zondermeer indelen bij 'de moreel verwerpelijke onderlaag van het menselijk ras'.
Even voor de duidelijkheid: ik ben inmiddels al weer en tijdje ex-militair. Toen ik in de jaren 80 werd opgeleid was dit een belangrijk deel van de opleiding, al weet ik niet of iedereen even goed oplette. Je moest er in ieder geval een ruime voldoende voor hebben (net als voor alle andere vakken), en om te slagen moest je voor alle vakken boven de 70% zitten als ik me goed herinner tenminste
quote:
[..]

Is het jouw ervaring dat jij & je collega's dit ook daadwerkelijk doen? Ooit meegemaakt dat bij een briefing 1 van de deelnemers zijn hand opstak om te vragen of op deze manier de belangen van deonschuldige burger wel optimaal in het oog gehouden worden? Of is het, als het puntje bij het paaltje komt, alleen mooie praat? Komt het wel eens voor dat iemand een opdracht van een superieur weigert, en dat hij daarvoor naderhand gecomplimenteerd wordt en de superieur gestraft wordt voor het geven van een onwettig commando?
Ik ben de verkeerde om dat aan te vragen. En dat zeg ik niet om het onderwerp te vermijden, maar omdat ik op uitzending in kleine detachementen zat, ondergebracht bij andere NAVO partners. Ik zat op C2 niveau, dus ik kan niet zeggen of op de operationele eenheden iemand dat wel eens riep. Ik kan wel zeggen dat op C2 niveau de belangen van de onschuldige burger altijd een belangrijke rol speelden, al was het maar om 'bad press' te voorkomen. De politiek kijkt altijd over je schouders mee, en oordeelt wekenlang en met alle kennis over wat jij in korte tijd met te weinig kennis moet beoordelen. Ook militairen willen geen burgers doden.

Het is echter wel zo dat 'collateral damage' een geaccepteerd feit is. Je doet je uiterste best om het te voorkomen, maar je kunt het nooit 100% uitsluiten. Dus ja, burgerdoelen vermijd je, in de zin dat ze niet op de doelenlijsten staan. Maar er is wel eens een wapen dat een malfunction heeft en toch een burgerobject raakt. Er word wel eens een fout gemaakt bij het beoordelen van doelen. Daar worden niet de schouders over opgehaald, maar er wordt ook niet om gerouwd. Er wordt gekeken hoe dergelijke fouten te vermijden, door procedures aan te scherpen bijvoorbeeld, of verbeterde bewapening in te kopen.

Concreet: Nee, ik heb nooit meegemaakt dat iemand de wettigheid van een order in twijfel trok. Dat was ook nooit nodig, ook stafofficieren hebben zich aan de regels te houden. Er zijn voor zover ik weet geen Bomber Harrissen meer binnen de NAVO, en al helemaal niet in Nederland.
quote:
Verder word ik een beetje bang van je laatste zin in deze quote. Bedoel je daarmee dat je soms verzuipt & roeit met de riemen die je hebt, of dat je op dat moment gedrag aan het vertonen bent dat je niet kan rechtvaardigen aan jezelf?
[..]
Geen van beiden. Ik zal je een voorbeeld van mezelf geven, misschien dat je het dan beter snapt.
In de late zomer en herfst van 1995 zat ik in het zuiden van Italië, embedded bij een USAF eenheid. Op een zeker moment, ik denk ik oktober of zo, zat ik op mijn radarscherm en mijn tasking order te kijken. De bombardementen waren al enkele weken over, maar 'we' (de NAVO dus) vlogen wel nog kisten met scherpe bewapening boven Bosnië, om de druk op de ketel te houden bij de besprekingen in Dayton. Op een zeker moment hoor ik over de intercom één van onze controllers, die zich net als ik gruwelijk zat te vervelen na de hectiek van de bombardementsmissies een paar weken eerder, uit de grond van zijn hart verzuchten "I'm bored, peace sure sucks!"

Ik begreep wat hij bedoelde: nu er een wapenstilstand was, was er voor ons niet veel te doen. Maar dat zinnetje "Peace sucks" bleef hangen, ook toen ik 's-avonds aan de barbecue zat met mijn collega's. Ik vroeg me af of niet minstens de helft van de missies die we vlogen nog wel ter ondersteuning van 'Dayton' waren, of dat ze stiekum trainingsmissies waren om NAVO eenheden te oefenen in oorlogsvliegen. Voor een paar minuten vroeg ik me af of Bosnië niet gewoon een groot oefen laagvlieggebied was, waar de NAVO ongelimiteerd zijn gang kon gaan omdat er daar toch niemand klaagt over geluidshinder (en degenen die wel klaagden waren Serven, en die waren de vijand). Iedereen die ook maar iets voorstelde binnen de NAVO was aanwezig, en het leek verdacht veel op een oefen scenario zoals ik dat 'thuis' al talloze keren had geoefend. 'Red Flag', maar dan in het echie, zeg maar.

Maar zoals ik al zei: die missies dienden een politiek doel. Milosevic moest onder druk worden gehouden om te werken aan een vredesovereenkomst. Dat werkte alleen maar zolang de NAVO boven de hoofden van zijn commandanten vloog. De historie van de jaren ervoor had geleerd dat Serven zodra je de druk weghaalde gelijk weer een grote mond kregen.
quote:
Ik denk dat je hier veel te simplistisch reageert om jezelf te rechtvaardigen. Ook vind ik je verwijzing naar de palestijnen erg onder de gordel, omdat deze beschuldiging nog véél duidelijker op Israel van toepassing is, met o.a. liquidaties op straat met Apaches, boeien dat er 12 omstanders omkomen.
Ik vind nou juist dat jij veel te simplistisch reageert. Ten eerste he ik met de genoemde conflicten niets te maken gehad, professioneel gezien dan. Ten tweede is er een heel belangrijk verschil tussen de Israelis en de Palestijnen (aantallen even niet meegeteld). Israel reageert militair op een militaire dreiging. Het land wordt met enige regelmaat, en bij tijd en wijle zelfs dagelijks beschoten met raketten. Het land kent enorme veiligheidsissues vanwege de altijd aanwezige dreiging van terreur met vuurwapens, raketten en bommen. Om de zoveel tijd reageert Israel daar op met een militaire operatie, waar de doelen vastliggen: Palestijnse commandanten, gebouwen waarvan men vermoed dat ze voor terroristische doeleinden gebruikt worden, etc. Allemaal legitieme doelen onder het oorlogsrecht.
Palestijnen voeren hun strijd anders. Zij richten hun agressie op burgerdoelen. Ze kapen vliegtuigen, blazen bussen op, schieten raketten op bevolkingscentra. Militaire doelen vallen ze maar heel zelden gericht aan.
De manier waarop de Israelis hun oorlogen voeren is ook niet de mijne, er valt enorm veel op af te dingen. Maar onder het oorlogsrecht houden ze zich wel aan de regels, zij het met enorm veel collateral damage.
quote:

--> als ik met gegevens kan komen waaruit blijkt dat tijdens de 2e wereldoorlog duitse burgers doelwit zijn geweest van het Verzet, kan ik er dan op vertrouwen dat jij je mening herziet en voortaan zegt dat het Verzet en Osama hetzelfde zijn? Want dan wil ik wel even gaan graven...
Be my guest. Het verzet heeft zich gericht op de bezetter en hen die daarmee collaboreerden. Dat is gewoon gedocumenteerd, en daar zaten ook burgerdoelen bij, al dan niet per vergissing. Dat verandert niets aan mijn stelling, en ik zal Osama dan ook niet nooit onder hetzelfde kopje als het Verzet scharen. Alleen al de suggestie is een enorme belediging voor de leden van het Verzet.
quote:
Ook vind ik je verwijzing naar 'onschuldig' veel te simplistisch. Is de duitse soldaat die zijn werk doet automatisch schuldig? Is iemand die als burger in een wapenfabriek werkt automatisch onschuldig? Is een willekeurig lid van een maatschappij die collectief een deel van de wereld plundert, uitbuit en onderdrukt schuldig of onschuldig aan de misdaden die vanuit zijn/haar naam gepleegd worden?
De wereld is niet zwart-wit. Was mijn opa schuldig omdat hij in de Arbeitseinsatz tewerk gesteld werd in het Ruhr-gebied? Nee, natuurlijk iet, hij werd gedwongen. Anderen hadden gewoon geen optie: ze moesten een gezin onderhouden, en an sich is het niet verboden om aan een tank te werken. Voor de Duitse militairen geldt hetzelfde, de overgrote meerderheid deed gewoon wat hun land van ze verlangde, net als de amerikaanse en Engelse troepen die in Irak werkten.
quote:
In mijn ogen zijn een autobom die 1 politie-inspecteur doodt in Baskenland, een spijkerbom met 21 slachtoffers in Ierland, of 2 vliegtuigen met 2000+ doden in een paar (oer- en oerlelijke) flatgebouwen PRECIES hetzelfde: een strijd die gevoerd wordt met een heftigheid die in jouw ogen gerechtvaardigd is, met niets dan slachtoffers die het in jouw ogen verdienen.
Ho-ho! Je bent me nu woorden in de mond aan het leggen. De ETA beweert namens het Baskische volk te opereren, maar tegelijkertijd willen de Basken gewoon vrede en Spaans blijven. Die autobom is dus gewoon een ordinaire moord. Een spijkerbom in Noord-Ierland is in principe niets anders, zij het met een 21-voudige moord, op een buitengewoon schandelijke wijze door het gebruik van een wapen dat VEEL meer slachtoffers maakt dan voor een militair doel noodzakelijk zou zijn. En twee vliegtuigen tegen twee flatgebouwen valt al helemaal niet in dat rijtje. Die flatgebouwen waren namelijk burgerdoelen. De aanvallen waren gericht tegen de gebouwen, niet tegen de organisaties die er in zaten. Ze zijn aangevallen om hun symbolische waarde, net als het Pentagon (dat WEL een militair doel was), maar het WTC bleef een burgerdoel. Burgers verdienen die dood vrijwel nooit.
quote:
Osama, Nelson, Bush, Balkenende, Hitler, Roosevelt: allemaal mensen die de dood van anderen op hun geweten hebben, en daarmee kunnen leven omdat dat in hun ogen gerechtvaardigd was met het doel dat nagestreven wordt. Mijn punt: zolang jij bereid bent om iemand anders met geweld jouw gelijk te laten inzien, kan je niet van anderen verwachten dat zij geen geweld gebruiken om jou te laten inzien dat zij gelijk hebben.
Met het verschil dat ik het moreel verwerpelijk vind om 'mijn oorlog' gericht uit te voeren tegen nietsvermoedende burgers die hun dagelijkse ding doen, en daarom 'mijn oorlog' voer tegen militaire doelen. Osama, Hamas, en Hitler voerden hun oorlogen geheel of gedeeltelijk tegen burgerdoelen. En ik vind het juist om zulke lui er desnoods met geweld op te wijzen dat dat niet mag. Daar ben ik bereid om de wapens (weer) voor op te pakken, ja. Dat mag jij kwalijk vinden, ik vind het kwalijk als je blijft zitten praten met de moordenaar terwijl hij onder je ogen burgers afslacht omdat ze het verkeerde geloof aanhangen.
quote:
[..]

Wat je hiermee dus eigenlijk zegt is dat het niet uitmaakt aan welke kant je vecht, als er maar door iemand wordt aangewezen wie de vijand is. Waarom het de vijand is, of wat er bereikt wordt met vechten, is dus niet belangrijk.
Alweer: je legt me woorden in de mond. Ten eerste: het was niet een arbitrair "iemand" die die keuze voor mij maakte, maar een vaag wereldomvattend clubje met een blauwe vlag, de opvolgers van een Europees clubje, ook al met een blauwe vlag. Ze hadden ook nogal wat mensen op de grond lopen, met blauwe helmpjes en de letters UN op hun uniform. Zij bepaalden ook wat er bereikt moest worden: de partijen moesten uit elkaar gehouden worden. Rapportages gaven aan dat de Serven de slechtste partij waren. Die partij heeft 4 jaar lang met de internationele gemeenschap gespeeld, want ze wilden steeds best wel onderhandelen. Ondertussen moordden en verkrachtten ze vrolijk door bij twee buurvolkeren.
Wat ik eigenlijk zei is dat ik moest kiezen uit twee kwaden: de ene heel groot, de andere veel minder groot. Het is een goed gebruik in de wereldgeschiedenis om je aan de kant van de zwakste partij te scharen. De zwakste partij heb je na een overwinning namelijk veel makkelijker onder controle dan de sterkste partij. En dat is precies wat er gebeurd is: er zijn veel meer Bosnische en Kroatische verdachten 'vrijwillig' voor het tribunaal gebracht dan Servische. Serven moesten gearresteerd worden en gedwongen overgebracht.
quote:
Lekker... enig idee wat er met de wereld zou gebeuren als iedereen die instelling had?
Laat ik die vraag eens aan jou stellen: enig idee wat er met de bevolking van Bosnië en Kroatie was gebeurd als de VN er gewoon een hek om hadden gezet, en elke week even op een ladder stapten om over dat hek heen te vragen of de partijen al met elkaar wilden praten? Laat me een hint geven over de richting van het antwoord op die laatste vraag:

Al sinds 1953 klaar voor een goed gesprek met de buren.
quote:
[..]
De rest is voor iemand anders... dus dat mag die zelf beantwoorden.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 25 juni 2009 @ 23:09:02 #86
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_70376518
Met excuus trouwens dat jullie zo lang moesten wachten, maar ik was de afgelopen dagen even druk met zaken die belangrijker zijn dan FOK!
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  vrijdag 26 juni 2009 @ 14:28:13 #87
211797 Esses
Splendide mendax
pi_70396304
Dat kan niet.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_70397609
Dit is zowaar een mooie discussie geworden, mijn complimenten aan de deelnemers.
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 15:05 schreef sprlm het volgende:
Ik vind soldaten niet zozeer dom, alswel dat ik hun beroepskeuze moreel verwerpelijk vind. In combinatie met een gezonde dosis realisme begrijp ik ook wel dat die soldaten nodig zijn om ons te beschermen tegen de rest van de (moreel nog niet zo rijpe) mensheid. Alleen, als het puntje bij het paaltje komt doet die militair (bijna) niets anders dan ons beschermen tegen collegae! (in mijn lichtelijk versimpelde wereldvisie zijn terroristen, milities etc. ook gewoon soldaten in een leger met een andersoortige organisatiestructuur; een terrorist is een soldaat aan een zijde met beperkte middelen)
Ik hoop dat wij als mensheid nog een keer het gemiddelde gezond verstand krijgen die dat hele soldaatje spelen overbodig maakt. Tot die tijd (die ik niet meer mee ga maken) schiet ik keihard in de lach als iemand de mensheid 'beschaafd' of 'intelligent' noemt
Weinig mensen die oorlog hebben meegemaakt die willen dat dit nog eens zal gebeuren. Het toekomstbeeld is echter niet rooskleurig:
quote:
In War Before Civilization, Lawrence H. Keeley, a professor at the University of Illinois, says that approximately 90–95% of known societies throughout history engaged in at least occasional warfare, and many fought constantly.[14]
Je zegt dat we als mensheid ooit het 'gezond verstand' moeten krijgen en inzien dat oorlog overbodig is of meer kapot maakt dan dat ons lief is. Waarom leert men dan nooit van de geschiedenis? Waarom lijkt men áltijd terug te vallen op geweldadige conflicten? Let wel dat deze geweldadige conflicten in het groot en in het klein plaats kunnen vinden. Er lijken altijd mensen rond te lopen die geweldadig zijn.

Termen als 'beschaafd' en 'intelligentie' kunnen inderdaad door ieder zo geïnterpreteerd worden als hij/zij wil. Maar aangezien voor iedereen situaties bestaan waarin hij/zij bereid is geweld te gebruiken, is er dan niemand beschaafd of intelligent? Mijn definitie van 'beschaafd' en 'intelligent' zijn wellicht anders dan de jouwe aangezien ik van mening ben dat een beschaafd en intelligent persoon zeker over kan gaan tot geweld. Het zijn o.a. de motieven en handelswijze die bepalen of geweld gerechtvaardigd is. Om te stellen dat het nooit goed is, is in mijn ogen niet waar.

Daarnaast denk ik dat we lang kunnen wachten totdat de mensheid compleet afziet van geweldadige conflicten. Zoals Rave hierboven al aangaf: er blijven altijd verschillen tussen mensen, het is altijd groener aan de overkant. Mensen blijven altijd emotioneel, blijven altijd in staat tot geweld (er zijn geen praktische bezwaren), kunnen zich altijd (tijdelijkt) afsluiten van andermans leed. 'Oorlog' in de zin van grootschalig geweldadig conflict zit misschien niet direct in de genen van de mens, gezien de organisatie van beschavingen van nu en van de afgelopen eeuwen lijkt er echter niks in de weg te staan voor oorlog.

Met uitzondering van het Europa van vandaag. Ik denk dat wij erg blij mogen zijn dat Nederland en omringende landen al sinds '45 in vrede met elkaar kunnen leven. Ik wilde eigenlijk zeggen dat geheel Europa al zo lang in vrede leeft maar dat klopt natuurlijk niet als we kijken naar de Balkan.

Samenvattend, ik zie geen realistische manier waarop de mensheid niet meer tot (grootschalig) geweldadig conflict vervalt. Tevens zie ik niet per definitie iets moreel verwerpelijks aan iemand die vrijwillig soldaat wordt.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  vrijdag 26 juni 2009 @ 17:41:11 #89
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_70402449
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 18:35 schreef sprlm het volgende:
moreel verwerpelijk met een knipoog, he... zoals ik verderop al aangaf met mijn goed-fout-verhaaltje ben ik mij volledig bewust van het feit dat ie-de-reen ergens in een grijstint zit. Dat jullie bewust gekozen hebben voor een beroep waarbij het je werk is om anderen rechtstreeks schade te berokkenen is vanuit een idealistisch oogpunt niet te rechtvaardigen en moreel verwerpelijk.
Je moet alleen niet vergeten dat wanneer wij ons werk doen, wij dat doen vanwege internationale afspraken en verdragen en conform internationale afspraken en verdragen. De regels waar wij ons moeten houden zijn verstikkend en op het belachelijke af maar dat is enkel en alleen om erger leed te voorkomen.
Ik zie mijzelf niet als een kruisridder die met een rugzak vol vrijheid en democratie wild uitdelend de afghaanse bergen bestormd, noch zie ik mijzelf het 6-uursjournaal wegzappen met mijn bord boerenkool op schoot omdat al die ellende in de wereld niet gezellig is voor tijdens het eten.
Zoals met al het wazige gelul hang ik zelf ook ergens in het midden, ik ben gewoon een militair die gestopt is met studeren, bij de mariniers is gegaan, het sindsdien prima naar zn zin heeft en meer heeft geleerd dan alle studiejaren bij elkaar, naar plaatsen toe gaat die hij zelf nooit had kunnen voorstellen, en zonder enige vorm van brainwashing trots is op zijn werk, en tot op het bot gemotiveerd om uitgezonden te worden.
Dat heeft niets te maken met "wie dan ook waar dan ook, als ik maar mag schieten"-mentaliteit waar jij het over had, maar meer voor de ervaring, de kans om 'het kunstje' in de praktijk te brengen, en als dat betekend dat ik de Afghaanse bevolking moet beschermen tegen hun eigen lui zodat meisjes daar weer naar school kunnen en simpelweg weer veilig naar de markt kunnen gaan zonder bang te worden dat daar een gek zichzelf en tig anderen opblaast, of dat ik een half jaar lang over de Afrikaanse savanne moet patrouilleren om te voorkomen dat de burgerbevolking de dupe wordt van de strijd tussen regeringlegers, rebellenlegers en warlords die van de chaos profiteren, dan voer ik mijn taak uit.
Het is niet zo dat ik een bodycount op mijn geweerkolf bij hou, en met een jerrycan olie in de ene hand en een machinegeweer in de andere hand op zoek ga naar papavervelden en taliban terwijl ik "get some! get some!" roep....
quote:
Bekeken vanuit de realiteit is het (in ieder geval in deze fase in de ontwikkeling van de mensheid) noodzakelijk om leger te hebben, en ik ben blij dat hier mensen inzitten met een sterk ontwikkeld inzicht en verantwoordelijkheidsbesef; ik hoop dat jullie in de meerderheid zijn, en ik hoop ook dat ik daar nooit achter zal komen (aangezien dat een grootschalig conflict dicht bij huis zou vereisen).
Ik daag je uit om minstens 2 beschavingen te vinden die groot zijn geworden zonder enige vorm van oorlogsvoering. De grieken, de romeinen, de perzen, de inca's, de maya's, de egyptenaren, allemaal gevormd en gestorven bij het zwaard, enkel de zeer afgelegen beschavingen zoals de aboriginals die nooit in contact zijn gekomen met andere beschavingen zou een grootschalige oorlog bespaart kunnen blijven maar ik kan je vrijwel garanderen dat die stammen onderling ook menig potje hebben geknokt.
Want zo zit de mens in elkaar, punt.
Nu kun je wel dromen van een utopische heilstaat waar iedereen lief is en gezellig en er voedsel in overvloed is omdat iedereen toch genoeg heeft en geld niet nodig is maar zodra één iemand doorheeft dat hij zelf niet elke dag hoeft te werken als hij maar wat van andere lui af pakt, dan stort het hele systeem ogenblikkelijk in elkaar...
quote:
--> ik heb kort geleden een heel leuke emailcorrespondentie met een misleide christenradicaal gevoerd die mede verantwoordelijk was voor die achterlijke 'schepping of creatie'-folder. In dat gtesprek heb ik hem gewogen en te licht bevonden. Mijn geeerde gesprekspartners hier zijn gewogen en zwaar genoeg
Dank je, maar een beroep is makkelijker te verdedigen dan een geloofsovertuiging.
quote:
Het is niet mijn bedoeling geweest om mensen persoonlijk aan te vallen, als ik dat gevoel ooit heb gegven. Ik wilde jullie uitdagen, en dat is gelukt. Ik vond het er interessant, bedankt.
(wat niet wegneemt dat we hier nog leuk door kunnen babbelen, maar ik wilde dit even zeggen)
Ik voel me ook zeker niet aangevallen, maar heb gewoon de behoefte om het een en ander recht te zetten. Want in Nederland worden militairen gezien als een soort van noodzakelijk kwaad. Ze zijn dr van 'onze centen' etc., typisch Neerlands gezuiver over niks. Voor trainingen ben ik in de Verenigde Staten geweest, en uiteraard valt dat niet te vergelijken maar daar komen lui je de hand schudden, je bedanken voor het werk wat je levert en dan vragen ze of je nog wat nodig hebt, of of dat ze misschien iets voor jou kunnen betekenen, en dan zijn ze diep verontwaardigd als je beleefd weigerd. Nou is dat in uniformgeil Amerika iets heel anders dan Nederland, en ik hoef zeker geen koffie van een vreemde op het Centraal Station, maar een klein beetje waardering op zijn tijd zou niet verkeerd zijn. Want uiteindelijk ben ik er voor jullie, of je het nou wilt of niet...

(zo, genoeg melo-dramatisch gezever voor vandaag, ik ga weer aan het bier!
van jullie belastingcenten!~!!`1!~!!! )

[ Bericht 7% gewijzigd door Rave_NL op 26-06-2009 17:48:46 ]
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  vrijdag 26 juni 2009 @ 19:42:15 #90
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_70405560
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 15:04 schreef waht het volgende:
Dit is zowaar een mooie discussie geworden, mijn complimenten aan de deelnemers.
[..]
Wat mij betreft komt deze in de DEF-historie als het topic waarin je kunt zien hoe je in DEF beschaafd discussieren kan. Op deze manier discussieert het ook een stuk beter dan een losse/loze kreet als "JSF is kut" of "We moeten dat geld in glasfiber steken". Het heeft wel een belangrijk nadeel: de reacties zijn niet meer zo kort dat je dit topic makkelijk wegleest.

Aan de andere kant: daar is het het onderwerp ook niet naar.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_70473964
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 17:59 schreef Esses het volgende:
Wat ik alleen wel vind, is dat je mensen moet beschermen. Dat je ze moet verdedigen tegen anderen die hen kwaad willen doen. Als iemand jou met een wapen bedreigt, hoe blij ben jij dan, als ik de militair, jou kom redden? Als ik geweld gebruik om jouw leven te waarborgen?
ten eerste: de reactie die ik daar nu op geef is gemaakt vanuit een niet-stressvolle, niet-levensbedreigende situatie. Hoogstwaarschijnlijk verandert dit als het puntje bij het paaltje komt

In de vereenvoudigde situatie die jij schetst: bescherm me! Ik kan er niets op tegen hebben dat jij vrijwillig tussen mij en Het Kwaad gaat staan.
...totdat... (en nu kickt de idealist in mij even in actie) diegene niet Het Kwaad belichaamt, maar in plaats daarvan om een terechte reden kwaad is. In dat geval moet alles gedaan worden om geweld te voorkomen, en moet de bron van de woede worden aangepakt.

Ik wil terrorisme niet verdedigen, maar ik kan het wel begrijpen. Ik kan mij genoeg situaties voorstellen waarin je alle acceptabele manieren om gehoord te worden hebt geprobeerd, en er dus alleen nog onacceptabele methoden overblijven. Als de genegeerde boodschap groot genoeg is, is terrorisme onvermijdelijk, en zelfs gerechtvaardigd: kijk naar het Verzet. Als je de keus hebt tussen je weerloos in een hoek laten drukken en te laten uitbuiten en afslachten, of vechten met de enige middelen die je resteren, zouden alle militairen hier volgens mij dezelfde keuze maken...

Probleem nu is dat wij al eeuwen aan de kant van de oppressor staan: wij zijn als land zo welvarend omdat wij in het verleden en hoop zaken hebben gedaan die het daglicht niet kunnen verdragen: wij hebben honderden jaren lang als 'het Westen' lui tegen ons in het harnas gejaagd': terecht dat ze boos zijn! In mijn ogen doen we dit nog steeds: rijken tegen de armen, macht tegen machteloos, alles om de status-quo te handhaven. Het grootste verschil is dat het nu allemaal wat subtieler moet, het moet wat meer aan de bevolking verkocht worden. Massa-deportaties, massavernietigingswapens, voedingsbodem van terrorisme, allemaal marketingtrucjes om dat te kunnen doen waar het om gaat: ingrijpen waar nodig om onze eigen belangen te beschermen. Dat is ook waar Northside naar verwees, en de voornaamste reden dat ik militairen immoreel kan vinden: jullie lenen je voor een traditioneel potje 'bullying', en da's jammer.

Daar waar 2 belangen botsen hoort in mijn ogen degene met meer ruimte te bieden aan degene met minder. Dat waar het leger tegenwoordig vooral voor gebruikt wordt, het uiteindelijke doel waarvoor het wordt ingezet, is om te zorgen dat degene met meer kan houden wat hij heeft, en dat degene met minder zijn mond houdt. Dit geeft in mijn ogen goed weer dat wij als soort nog niet ver op de morele ontwikkeling staan.

--------------------------------
Ronald, te veel punten om op alles te reageren, dus dat ga ik niet doen: we moeten het weer wat inkorten Wel een paar puntjes:
als ik als ingenieur een ontwerpfout maak waardoor een x aantal mensen omkomen dan ga ik inderdaad kijken waar de procedures verbeterd kunnen worden... maar ik ga me daar OOK schuldig over voelen, en zo hoort het ook, want dat schuldgevoel is de beste motivatie om het zo goed mogelijk te verbeteren. Iemand die zich zonder emotionele betrokkenheid om kan draaien bij collateral damage, 'och accepteer het maar, het hoort erbij' is niet iemand waarbij ik aan tafel wil zitten, hoe hard je ook je best doet voor me. (Het vele voorkomen van PTSS bewijst trouwens dat jullie je ook niet zomaar omdraaien.) Bovendien biedt het teveel ruimte voor misbruik: 'oh Al Jazeera is wat vervelend, gooi er maar een bom op en we zeggen wel dat het een foutje was'. Amerikanen, maar toch: wel een praktijkvoorbeeld.

Over onwettige orders: ik ken een filmpje vanuit een Amerikaanse Apache waarin in Irak mensen rond een truck onder vuur genomen worden met het boordkanon, waarna de gewonden in opdracht van ground control nogmaals bestookt worden. Dat is een oorlogsmisdaad. Zo'n situaties komen niet voor bij jullie?

'Peace is boring': goed voorbeeld, erg verhelderend. Eng, maar ook verhelderend.

Over Israël worden we het niet eens: in mijn ogen is Israël de agressor, niet de Palestijnen. Als je al decennia in armzalige omstandigheden gedwongen wordt kan ik me voorstellen dat je opties steeds kleiner worden. Aan alle VN-resoluties die de USA heeft tegengehouden de laatste tig jaar om Israël niet te laten terugfluiten te oordelen denk ik ook dat ik hier niet alleen in sta, maar da's verder niet belangrijk. Het enige dat ik aan de situatie kan doen is Israël verbaal aanvallen op hun fouten, voor zover dat nut heeft. Ik denk niet dat een discussie over dit specifieke voorbeeld ons veel verder helpt

Mijn voorbeelden van de 1, 21 en 2 flat-aanslagen: het gebruik van 'jouw' was wat ongelukkig, ik bedoelde daarmee de terrorist, niet jijzelf. Vanuit de ogen van de terrorist zijn het allemaal geen moorden, geen onschuldigen, geen burgerdoelen. Voor die mensen zijn alle potentiële slachtoffers van hun actie onderdeel van het probleem, en daarmee dus niet onschuldig. Het grootste verschil is dat jullie vechten tegen regimes, zij vechten tegen een bepaalde maatschappij of cultuur. Nog niet zo lang geleden bestond dat onderscheid voor soldaten ook nog niet: Bomber Harris... 'schuldig' of 'onschuldig', verdiend of niet, het is niet absoluut te stellen welke welke is; het is een waardeoordeel, en dus voor verschillende interpretaties mogelijk. Een terrorist rechtvaardigt zijn slachtoffers op exact dezelfde manier als een soldaat. Wie heeft gelijk?
--> beiden, of beiden niet, da's mijn antwoord.

Antwoord op je laatste vraag: ik ben er heilig van overtuigd dat wij hun problemen niet voor hun op kunnen lossen als ze er zelf niet op zaten te wachten. Door een situatie te kalmeren los je hem niet op: waarschijnlijk suddert het nu weer even rustig door totdat over tig jaar de vlam weer in de pan slaat, en waarschijnlijk harder dan de vorige keer. En da's, eng genoeg, precies wat we willen: divide et impera...

----------------------------------------

Waht: heerlijk, een stukje filosofie & persoonlijk wereldbeeld Hoe ik het zie:
we leren als soort wel degelijk van onze fouten, alleen, langzamer dan we als individuen zouden willen. Nog niet zo lang geleden galoppeerden we naar het Heilige Land voor de achterlijkste der redenen. We hebben tegenwoordig de conventies van Genève, die nog niet helemaal nageleefd worden maar we zijn er mee bezig en doen ons best. WW1: oops, groot probleem, oplossing: Volkenbond. Leuk idee, uitwerking wat minder, 20 jaar later: WW2. Oeps, groot probleem, oplossing: VN. Worden al wat minder eigen belangen in beschermd, is iets effectiever, weet het al 60 jaar vrij kalm te houden. DE oplossing? Nee, dat niet. --> WW3 komt ook nog, vroeger of later, zodra we een escalerend conflict krijgen tussen de veto-landen van de VN waardooor de VN buitenspel staat. Hopen dat we die overleven als maatschappij, en dat dat leidt tot een nieuwe VN die wél fundamenteel goed in elkaar zit, zodat we WW4 kunnen voorkomen.
--> een uitspraak die ik een tijd geleden las over milieubeheer: niemand heeft ons een handleiding gegeven over hoe we een planeet moeten runnen, die zijn wel zelf aan het schrijven. Datzelfde geldt ook voor het ontwikkelen van een moreel kader van een wereldomvattende gemeenschap. Het gaat langzaam, maar we zijn wel bezig.

----------------------------------

Rave: het enige voorbeeld dat naar boven popt is de geweldloze manier waarop Gandhi de Britten uit India verdreven heeft, maar volgens Waht is 5-10% van de beschavingen groot geworden zonder grote conflicten
Die utopische heilstaat: vergeleken met een paar honderd jaar geleden leven we daar nu al in, ondanks al het resterende leed en alle conflicten. De gemiddelde uitkeringstrekker in Nederland heeft een leven met meer veiligheid, rust, luxe en mogelijkheden dan Lodewijk XIV, om iemand te noemen. Of we ooit bij Star Trek uitkomen: geen idee, maar het zou me ergens niets verbazen. We zijn wel op weg, stapje voor stapje...

Teering, en ik ging er een kort berichtje van maken...

[ Bericht 1% gewijzigd door sprlm op 29-06-2009 12:54:17 ]
God is een klootzak; doe mij maar de hel
  maandag 29 juni 2009 @ 15:46:15 #92
211797 Esses
Splendide mendax
pi_70481387
Ik reageer inquote even alleen op de reactie die je op mij hebt gegeven. Dit zodat het voor jou ook wat overzichtelijk blijft...
quote:
Op maandag 29 juni 2009 12:12 schreef sprlm het volgende:

[..]

ten eerste: de reactie die ik daar nu op geef is gemaakt vanuit een niet-stressvolle, niet-levensbedreigende situatie. Hoogstwaarschijnlijk verandert dit als het puntje bij het paaltje komt
Dat besef ik, en ik verwacht daarom een deel van je post gelijk weg te kunnen nemen... Dat is althans mijn mening, jouw mening hoor ik erg graag
quote:
Op maandag 29 juni 2009 12:12 schreef sprlm het volgende:

In de vereenvoudigde situatie die jij schetst: bescherm me! Ik kan er niets op tegen hebben dat jij vrijwillig tussen mij en Het Kwaad gaat staan.
Graag. Ik zal er staan
quote:
Op maandag 29 juni 2009 12:12 schreef sprlm het volgende:

...totdat... (en nu kickt de idealist in mij even in actie) diegene niet Het Kwaad belichaamt, maar in plaats daarvan om een terechte reden kwaad is. In dat geval moet alles gedaan worden om geweld te voorkomen, en moet de bron van de woede worden aangepakt.
Ik zal, vanuit mijn werkgebied wat in dit soort situaties ws NL is, sowieso met diegene praten. Maar dit pas nadat zijn geweld gestopt is. Als ik het geweld door middel van praten kan stoppen is dat ook vanuit mijn ambtsinstructie (ROE) de meest wenselijke oplossing.
quote:
Op maandag 29 juni 2009 12:12 schreef sprlm het volgende:

Ik wil terrorisme niet verdedigen, maar ik kan het wel begrijpen. Ik kan mij genoeg situaties voorstellen waarin je alle acceptabele manieren om gehoord te worden hebt geprobeerd, en er dus alleen nog onacceptabele methoden overblijven. Als de genegeerde boodschap groot genoeg is, is terrorisme onvermijdelijk, en zelfs gerechtvaardigd: kijk naar het Verzet. Als je de keus hebt tussen je weerloos in een hoek laten drukken en te laten uitbuiten en afslachten, of vechten met de enige middelen die je resteren, zouden alle militairen hier volgens mij dezelfde keuze maken...
Ik heb eerder al aangegeven dat alle vormen van politiek geweld voor mij terreur zijn. Dit maakt niet uit of het in mijn ogen nu gerechtvaardigt is of niet. Wel heb ik voor de in mijn ogen gerechtvaardige vormen een andere naam, geweldadig verzet.

Nu is het bij mijn taak niet aan mij om het besluit te nemen of iets gerechtvaardigt is of niet. Dit besluit laat ik aan de andere mensen in ons land, namelijk de meerderheid. Deze meerderheid kiest een hoeveelheid aan vertegenwoordigers en deze maken mijn beleid in deze situaties. Of ik er dus wat aan doe, dat is aan hen. Het is ook aan hen hoe ik dit oplos.

Stel je vrouw bevalt... Zij wil haar kind niet, krijgt een zwangerschapsdepressie en dood haar kind.
Stel je vrouw bevalt... Jij wilt het kind dolgraag. Je komt er thuis achter dat je vrouw je kind vermoord heeft.

In het eerste geval is het voor jouw vrouw helemaal gerechtvaardigt om het kind te doden. Dit is door de Nederlandse wetgever begrepen aangezien hier bijzondere wetsartikelen voor zijn.
In het tweede geval is het voor jou zwaar misdadig dat ze je kind vermoord heeft. Je zou haar het liefst wat aan doen.

Toch was dit voor haar de enige oplossing. Ze kon niets anders. Moet jij het nu goed vinden dat ze je kind vermoord heeft.

Vervang nu: Vrouw - Verzet
Vervang nu: Jij - NSB / pro-duits
Vervang nu: Kind - Duitser

Ik hoop dat je mijn punt een beetje snapt, het is altijd de bril waar je door kijkt. Als iemand jou wat aan wil doen, en deze ziet dit als absoluut uiterste redmiddel, mag diegene jou dan vermoorden omdat jij vind dat hij zijn laatste redmiddel mag gebruiken?
quote:
Op maandag 29 juni 2009 12:12 schreef sprlm het volgende:

Probleem nu is dat wij al eeuwen aan de kant van de oppressor staan: wij zijn als land zo welvarend omdat wij in het verleden en hoop zaken hebben gedaan die het daglicht niet kunnen verdragen: wij hebben honderden jaren lang als 'het Westen' lui tegen ons in het harnas gejaagd': terecht dat ze boos zijn! In mijn ogen doen we dit nog steeds: rijken tegen de armen, macht tegen machteloos, alles om de status-quo te handhaven. Het grootste verschil is dat het nu allemaal wat subtieler moet, het moet wat meer aan de bevolking verkocht worden. Massa-deportaties, massavernietigingswapens, voedingsbodem van terrorisme, allemaal marketingtrucjes om dat te kunnen doen waar het om gaat: ingrijpen waar nodig om onze eigen belangen te beschermen. Dat is ook waar Northside naar verwees, en de voornaamste reden dat ik militairen immoreel kan vinden: jullie lenen je voor een traditioneel potje 'bullying', en da's jammer.

Daar waar 2 belangen botsen hoort in mijn ogen degene met meer ruimte te bieden aan degene met minder. Dat waar het leger tegenwoordig vooral voor gebruikt wordt, het uiteindelijke doel waarvoor het wordt ingezet, is om te zorgen dat degene met meer kan houden wat hij heeft, en dat degene met minder zijn mond houdt. Dit geeft in mijn ogen goed weer dat wij als soort nog niet ver op de morele ontwikkeling staan.
En je oplossing ben ik het weer mee eens, maar de plaats die je mij geeft weer niet. Alleen heb ik hier nog geen antwoord op mijn vraag, mag ik jou met geweld redden? Want ja, wat als diegene nou niet het kwaad is, maar jou wel wat wil aan doen? Vind je het dan ook goed, of mag ik je dan toch ook wel redden. Of kan jij je eigen leven wegcijferen?
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_70485728
Ooh Esses, schitterend hier hou ik van.

Na een klein uurtje van gedachtenspelletjes denk ik dat ik tot het volgende antwoord kom.

Ideologisch gezien: als mijn dood een significante verbetering in zou houden: ja, dan is het ook mijn leven waard, ook al is het niet mijn zaak.

Realistisch gezien is er geen 'groot overzicht' van de invloed van het een of ander, en is niet aan te tonen of iets voor 'het grote goed' is of niet. (In mijn opvatting is alles voor het grote goed, en we leren nergens zoveel van als van dingen die pijn doen. Aan het einde is alles toch nutteloos, en heeft alles alleen de zin die we het er zelf aan geven. Maar dat terzijde.)
Op individueel niveau gezien denk ik dat er met geweld opgetreden mag worden tegen hen die kiezen om geweld te gebruiken. Dus ja, ik wil graag dat je me verdedigt, ook als de achterliggende reden begrijpelijkerwijs tot geweld leidt.

Op macro-niveau gezien denk ik dat, los van de actie om mij te beschermen, een tweeledige reactie op zijn plaats zou zijn: enerzijds moet de politiek alles in het werk zetten om op een geweldloze manier de redenen weg te nemen die mensen hebben om geweld tegen ons te gebruiken. Dit gebeurt wel, maar in mijn ogen te weinig. Grote processen gaan immers nooit zo snel als een individu zou willen.
Anderzijds zouden zowel de politiek, media als bevolking een zo minimale reactie als mogelijk moeten geven op het geweld. De initiële reactie in Londen, de volgende dag stug weer de bus pakken, is perfect. De genomen anti-terreurmaatregelen, die mede tot de dood van een onschuldige met een lange jas in warm weer hebben geleid, hadden mijns inziens volledig achterwege moeten blijven, zelfs als dat betekent dat aanslagen plaats kunnen vinden die ook voorkomen hadden kunnen worden. Laten zien dat de gekozen methode geen effect heeft (door er niet op te reageren) en tegelijk op andere manieren proberen om het fundament van het geweld weg te nemen is uiteindelijk veel effectiever dan keihard optreden om het probleem uit te roeien; het keiharde optreden zelf leidt tot nieuwe oorzaken van geweld. Collateral damage heeft waarschijnlijk al heel wat (zelfmoord)terroristen geproduceerd, om de gemakkelijkste wisselwerking te noemen.

Esses, dank voor je vasthoudendheid. Deze post heeft me een aantal interessante nieuwe inzichten opgeleverd

Leuk om te zien dat het gesprek allang niet meer over vrijheid van meningsuiting gaat, maar geen millimeter aan inhoud heeft ingeboet.
...en yes, eindelijk weer eens een post van enigszins fatsoenlijke lengte
God is een klootzak; doe mij maar de hel
  maandag 29 juni 2009 @ 19:56:44 #94
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_70489872
quote:
Op maandag 29 juni 2009 12:12 schreef sprlm het volgende:
Rave: het enige voorbeeld dat naar boven popt is de geweldloze manier waarop Gandhi de Britten uit India verdreven heeft, maar volgens Waht is 5-10% van de beschavingen groot geworden zonder grote conflicten
Die utopische heilstaat: vergeleken met een paar honderd jaar geleden leven we daar nu al in, ondanks al het resterende leed en alle conflicten. De gemiddelde uitkeringstrekker in Nederland heeft een leven met meer veiligheid, rust, luxe en mogelijkheden dan Lodewijk XIV, om iemand te noemen. Of we ooit bij Star Trek uitkomen: geen idee, maar het zou me ergens niets verbazen. We zijn wel op weg, stapje voor stapje...
Even dat boek even wat beter bekijken...
quote:
War Before Civilization: the Myth of the Peaceful Savage (Oxford University Press, 1996) is a book by Lawrence H. Keeley, an archeology professor at the University of Illinois. Keeley goes against recent scholars who have "pacified the past", [1] noting that "In the past few decades, the hypothesis of unserious, ritualized primitive war has thus been transformed -- through the consistent de-emphasis of prehistoric violence by archeologists and later through the explicit arguments of some social anthropologists -- into a neo-Rousseauian concept of prehistoric peace." He argues that 87% of tribal societies were at war more than once per year, and some 65% of them were fighting continuously.

Summary
According to Keeley, the deaths due to war in the 20th century if modern societies had suffered the same death rate as tribal societies would have been two billion, as two-thirds were constantly at war, losing half of a percent of their population to war each year.[2] In modern tribal societies, death rates from war are four to six times the highest death rates in 20th century Germany or Russia.[3]

[...]

In fact, says Keeley, it is peaceful societies that are the exception. About 90-95% of known societies engage in war. Those that did not are almost universally either isolated nomadic groups (for whom flight is an option), groups of defeated refugees, or small enclaves under the protection of a larger modern state.
[...]
Dus 90-95% van de beschavingen voert oorlog, met uitzondering van bijv. steppenomaden, maar daar blijft ruimte voor speculatie omdat bij nomaden zonder vast gebied een massagraf en dus bewijs slechts bij puur geluk gevonden kan worden...


En hoe Ghandi de britten verdreven heeft? Dat is misschien wel de ultieme uitzondering op de regel, ware het niet dat het land sinds 1947 al 60 jaar een koude oorlog voert met buurland Pakistan, met uitbarsten zoals in '47, '65 en '71, en Ghandi zelf die ook geen vreedzame dood stierf...
Waardoor de beste intenties en manieren waarmee de zelfstandigheid gerealiseerd werd uiteindelijk weer uitkwam op de ouderwetse manier van machtsvertoon en landjepik...

[ Bericht 2% gewijzigd door Rave_NL op 29-06-2009 20:02:42 ]
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_70491740
quote:
Op maandag 29 juni 2009 12:12 schreef sprlm het volgende:

als ik als ingenieur een ontwerpfout maak waardoor een x aantal mensen omkomen dan ga ik inderdaad kijken waar de procedures verbeterd kunnen worden... maar ik ga me daar OOK schuldig over voelen, en zo hoort het ook, want dat schuldgevoel is de beste motivatie om het zo goed mogelijk te verbeteren. Iemand die zich zonder emotionele betrokkenheid om kan draaien bij collateral damage, 'och accepteer het maar, het hoort erbij' is niet iemand waarbij ik aan tafel wil zitten, hoe hard je ook je best doet voor me. (Het vele voorkomen van PTSS bewijst trouwens dat jullie je ook niet zomaar omdraaien.) Bovendien biedt het teveel ruimte voor misbruik: 'oh Al Jazeera is wat vervelend, gooi er maar een bom op en we zeggen wel dat het een foutje was'. Amerikanen, maar toch: wel een praktijkvoorbeeld.
Als je er maar ver genoeg van af staat kan een mens alles. In jouw voorbeeld is de ingenieur persoonlijk betrokken, het is zijn ontwerpfout waardoor mensen gedood zijn. Als bijvoorbeeld blijkt dat er inferieure materialen geleverd zijn door een toeleverancier of de bouwvakkers een paar schroeven niet goed hebben aangedraaid zal de ingenieur de schuld al snel van zich af schuiven. Net zoals de directeur van een groot bedrijf die 100 man ontslaat vanwege bezuinigingen. Hij zal zich ook niet schuldig voelen, hij kent de mensen niet persoonlijk en het is "in het belang van het bedrijf". Zo ook met collateral damage.

Dit geldt natuurlijk alleen voor de mensen hoger in de boom, de mensen achter de kaarten en de schermen. De mensen in het veld zijn dan ook de mensen die last hebben van PTSS. Maar het zijn wel de mensen achter de kaarten en schermen die de strategie bepalen en beslissen welke doelen worden uitgeschakeld. En dat kan ik een beangstigend idee vinden.
Ja, ik generaliseer.
pi_70491941
quote:
Op maandag 29 juni 2009 15:46 schreef Esses het volgende:

Nu is het bij mijn taak niet aan mij om het besluit te nemen of iets gerechtvaardigt is of niet. Dit besluit laat ik aan de andere mensen in ons land, namelijk de meerderheid. Deze meerderheid kiest een hoeveelheid aan vertegenwoordigers en deze maken mijn beleid in deze situaties. Of ik er dus wat aan doe, dat is aan hen. Het is ook aan hen hoe ik dit oplos.

Ook dit vind ik beangstigend. Als je hierin doorslaat kom je al snel uit bij "befehl ist befehl". Ik ken genoeg militairen om te weten dat de Nederlandse beroepssoldaat heel redelijk getrained wordt om zelf te denken en eigen beslissingen te nemen, maar bij bijvoorbeeld de Amerikaanse soldaat is dit al veel en veel minder het geval.

Koppel dat aan het feit dat bijvoorbeeld de Amerikaanse soldaat ook nog eens beschermd wordt door het Amerikaanse rechtssysteem. Dat kan, in combinatie met wat negatieve media aandacht, tot een negatief beeld van ook de Nederlandse soldaat leiden.
Ja, ik generaliseer.
  maandag 29 juni 2009 @ 22:06:43 #97
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_70494804
quote:
Op maandag 29 juni 2009 12:12 schreef sprlm het volgende:

[..]

Ronald, te veel punten om op alles te reageren, dus dat ga ik niet doen: we moeten het weer wat inkorten Wel een paar puntjes:
als ik als ingenieur een ontwerpfout maak waardoor een x aantal mensen omkomen dan ga ik inderdaad kijken waar de procedures verbeterd kunnen worden... maar ik ga me daar OOK schuldig over voelen, en zo hoort het ook, want dat schuldgevoel is de beste motivatie om het zo goed mogelijk te verbeteren. Iemand die zich zonder emotionele betrokkenheid om kan draaien bij collateral damage, 'och accepteer het maar, het hoort erbij' is niet iemand waarbij ik aan tafel wil zitten, hoe hard je ook je best doet voor me. (Het vele voorkomen van PTSS bewijst trouwens dat jullie je ook niet zomaar omdraaien.) Bovendien biedt het teveel ruimte voor misbruik: 'oh Al Jazeera is wat vervelend, gooi er maar een bom op en we zeggen wel dat het een foutje was'. Amerikanen, maar toch: wel een praktijkvoorbeeld.[quote]
Nog een praktijkvoorbeeld: een vlieger gooit na een misidentificatie een bom op een kolonne vluchtelingen in plaats van een vijandelijk convooi. Die vlieger heeft daar slapeloze nachten van gehad. Militairen zijn niet ongevoelig, zoals jij ook al schrijft. Maar het maakt nogal een verschil of je een opdracht tot het vuren op een militaire colonne geeft vanuit een hoofdkwartier in het noorden van Italie, of dat je de uiteindelijke bom gooit op wat achteraf vluchtelingen blijken te zijn. Op het hoofdkwartier zullen ze hebben gebaald van de onschuldige doden, maar het heeft bij lange na niet de impact die het op de vlieger heeft. Ik kom uit die hoofdkwartieromgeving, daar schreef ik over.
[quote]
Over onwettige orders: ik ken een filmpje vanuit een Amerikaanse Apache waarin in Irak mensen rond een truck onder vuur genomen worden met het boordkanon, waarna de gewonden in opdracht van ground control nogmaals bestookt worden. Dat is een oorlogsmisdaad. Zo'n situaties komen niet voor bij jullie?
Ik ken het filmpje ook. Ik wil tevoren zeggen dat het verhaal nog ietsje ingewikkelder ligt: je mag namelijk niet met anti-tank geschut op personen schieten. On de verwarring te vergroten mag je weer wel op een steliing met personen er in schieten. Ik antwoord je even in delen:
  • Truck en tractor worden onder vuur genomen door het anti-tank (AT) boordkanon. Toegestaan, je mag met het boordkanon op voertuigen schieten.
  • Er wordt met een AT kanon geschoten op personen waarvan je in alle redelijkheid mag aannemen dat ze gewond zijn. Dat mag niet, en zelfs als ze niet gewond zijn, mag het nog niet, ze vormen immers geen bedreiging, ze zoeken niet voor niets dekking. De amerikanen verdedigen zich echter met de melding dat de heren bezig waren met het overdragen van vuurwapens en raketten. Dat betekent dat ze directe toegang hadden tot bewapening, en hun dekking zoeken uitgelegd kan worden als stelling nemen. daardoor blijven ze een geldig militair doel. Jij en ik ontberen de noodzakelijke toegang tot deze claims, dus zullen we het daar op moeten houden.
    quote:
    'Peace is boring': goed voorbeeld, erg verhelderend. Eng, maar ook verhelderend.
    Iedereen die een tijd lang iets spannends heeft gedan en dan plotseling moet stoppen kent het gevoel: Je wilt nog een keer. De adrenaline giert door je lijf. Dit was net zo iets. Alleen wordt de gemiddelde Amerikaan niet echt gehinderd door subtiliteiten
    quote:
    Over Israël worden we het niet eens: in mijn ogen is Israël de agressor, niet de Palestijnen. Als je al decennia in armzalige omstandigheden gedwongen wordt kan ik me voorstellen dat je opties steeds kleiner worden. Aan alle VN-resoluties die de USA heeft tegengehouden de laatste tig jaar om Israël niet te laten terugfluiten te oordelen denk ik ook dat ik hier niet alleen in sta, maar da's verder niet belangrijk. Het enige dat ik aan de situatie kan doen is Israël verbaal aanvallen op hun fouten, voor zover dat nut heeft. Ik denk niet dat een discussie over dit specifieke voorbeeld ons veel verder helpt
    Los van wat jij en ik vinden van de beide partije in dat conflict: de palestijnen kiezen voor hun aanvallen altijd burgerdoelen, of het nou gaat om een aanslag op een bus, of het schieten van raketten op dorpjes in de buurt van de grens. De Israelis kiezen voor militaire doelen. Dat ze daarbij een belachelijke collateral damagelijst veroorzaken staat buiten kijf, maar dat was mijn stelling ook niet. Het gaat om het doel van de aanval.
    quote:
    Mijn voorbeelden van de 1, 21 en 2 flat-aanslagen: het gebruik van 'jouw' was wat ongelukkig, ik bedoelde daarmee de terrorist, niet jijzelf. Vanuit de ogen van de terrorist zijn het allemaal geen moorden, geen onschuldigen, geen burgerdoelen. Voor die mensen zijn alle potentiële slachtoffers van hun actie onderdeel van het probleem, en daarmee dus niet onschuldig. Het grootste verschil is dat jullie vechten tegen regimes, zij vechten tegen een bepaalde maatschappij of cultuur. Nog niet zo lang geleden bestond dat onderscheid voor soldaten ook nog niet: Bomber Harris... 'schuldig' of 'onschuldig', verdiend of niet, het is niet absoluut te stellen welke welke is; het is een waardeoordeel, en dus voor verschillende interpretaties mogelijk. Een terrorist rechtvaardigt zijn slachtoffers op exact dezelfde manier als een soldaat. Wie heeft gelijk?
    --> beiden, of beiden niet, da's mijn antwoord.
    Sorry, maar je redenatie gaat mank. Bij verdrag is wereldwijd afgesproken dat burgers in een oorlogsgebied "innocent bystanders" zijn, ongeacht aan welke zijde van het conflict ze zitten. Burgerdoden dien je zo veel mogelijk te vermijden, ze mogen in ieder geval niet het doel van je operatie zijn. Dat geloven we in het westen, in het Verre Oosten, en zelfs de regeringen in het Midden Oosten onderschrijven dat.

    Terroristen kiezen ervoor om burgers direct aan te vallen. Zij zijn het doel van de actie. Niet in een oorlogsgebied, maar gewoon in een willekeurige stad, in een willekeurige straat, in een willekeurige bus, boot, of vliegtuig.
    quote:
    Antwoord op je laatste vraag: ik ben er heilig van overtuigd dat wij hun problemen niet voor hun op kunnen lossen als ze er zelf niet op zaten te wachten. Door een situatie te kalmeren los je hem niet op: waarschijnlijk suddert het nu weer even rustig door totdat over tig jaar de vlam weer in de pan slaat, en waarschijnlijk harder dan de vorige keer. En da's, eng genoeg, precies wat we willen: divide et impera...
    Dat is jouw pessimistische imborst. Mijn optimistische zegt dat zolang er militairen zijn die bereid zijn om zo'n gevecht te beëindigen die vlam niet in de pan zal slaan, en als het toch gebeurt de schade relatief beperkt zal blijven. 65 jaar geleden stonden heel Europa en Noord-Amerika de Duitsers nog naar het leven. Tegenwoordig zijn we allemaal de beste vriendjes. Vijandschap hoeft geen eeuwen te duren.
  • - "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
    - Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
    - Privacy Matters
      maandag 29 juni 2009 @ 22:22:28 #98
    30789 RonaldV
    Phabulous Phantoms
    pi_70495512
    quote:
    Op maandag 29 juni 2009 20:58 schreef Northside het volgende:

    [..]

    Ook dit vind ik beangstigend. Als je hierin doorslaat kom je al snel uit bij "befehl ist befehl". Ik ken genoeg militairen om te weten dat de Nederlandse beroepssoldaat heel redelijk getrained wordt om zelf te denken en eigen beslissingen te nemen, maar bij bijvoorbeeld de Amerikaanse soldaat is dit al veel en veel minder het geval.

    Koppel dat aan het feit dat bijvoorbeeld de Amerikaanse soldaat ook nog eens beschermd wordt door het Amerikaanse rechtssysteem. Dat kan, in combinatie met wat negatieve media aandacht, tot een negatief beeld van ook de Nederlandse soldaat leiden.
    Het befehl ist befehl zal je niet gauw tegenkomen in Europa. Bij de VS is dat veel lastiger in te schatten, en nog niet eens vanwege hun wettige beschermingen (die trouwens best meevallen). Het probleem is dat de gemiddelde amerikaanse soldaat niet geleerd heeft om na te denken. De weinigen die het wel geleerd hebben is het afgeleerd. Bij de Amerikanen is het echt Befehl ist befehl, totdat je voor de groene tafel staat. Dan wordt er plots van uitgegaan dat de onwettige order gemarkeerd was met allerlei rook- en lichtsignalen, en dat een eenvoudge boerenjongen uit Arkansas met een IQ van 80 heel goed in staat had moeten zijn om te zien dat het onwettig was wat hij moest doen. En uiteraard hebben de leidinggevenden er nooit iets mee te maken gehad, het was ongepast eigen initiatief.
    - "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
    - Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
    - Privacy Matters
    pi_70497066
    quote:
    Op maandag 29 juni 2009 22:22 schreef RonaldV het volgende:

    [..]

    Het befehl ist befehl zal je niet gauw tegenkomen in Europa. Bij de VS is dat veel lastiger in te schatten, en nog niet eens vanwege hun wettige beschermingen (die trouwens best meevallen). Het probleem is dat de gemiddelde amerikaanse soldaat niet geleerd heeft om na te denken. De weinigen die het wel geleerd hebben is het afgeleerd. Bij de Amerikanen is het echt Befehl ist befehl, totdat je voor de groene tafel staat. Dan wordt er plots van uitgegaan dat de onwettige order gemarkeerd was met allerlei rook- en lichtsignalen, en dat een eenvoudge boerenjongen uit Arkansas met een IQ van 80 heel goed in staat had moeten zijn om te zien dat het onwettig was wat hij moest doen. En uiteraard hebben de leidinggevenden er nooit iets mee te maken gehad, het was ongepast eigen initiatief.
    Het verschil tussen een beroepsleger en een leger van dienstplichtigen (en een gigantisch tekort en daardoor verlaagde eisen), nog afgezien van de verschillen in doctrine. Maar het ene heeft wel invloed op het andere. Dingen als Abu Ghraib en de vele burgerslachtoffers door Amerikaanse bombardementen in Afghanistan vertekenen ook het beeld van de Nederlandse burger over het Nederlandse leger, en over militairen in het algemeen. Ik zou zo gauw niet weten of daar wat aan te veranderen is, maar aangezien er in dit topic al geopperd werd dat soldaat zijn een immoreel beroep is leek het me wel relevant.

    (Hoe vreemd is het dan eigenlijk dat de Nederlandse professionele beroepssoldaat, met zijn uitmuntende training en schone lei, zich harder moet verdedigen in eigen land dan de Amerikaanse Rambo, die in eigen land op handen gedragen wordt...)

    Met wettelijke bescherming bedoelde ik trouwens dingen als het niet erkennen van het Haagse tribunaal. Overigens hoop ik niet dat deze opmerking dit kwaliteitstopic in een Amerika-bash topic verandert...

    [ Bericht 2% gewijzigd door Northside op 29-06-2009 22:58:31 (Disclaimer) ]
    Ja, ik generaliseer.
      maandag 29 juni 2009 @ 23:37:34 #100
    30789 RonaldV
    Phabulous Phantoms
    pi_70499121
    quote:
    Op maandag 29 juni 2009 22:56 schreef Northside het volgende:

    [..]

    Het verschil tussen een beroepsleger en een leger van dienstplichtigen (en een gigantisch tekort en daardoor verlaagde eisen), nog afgezien van de verschillen in doctrine. Maar het ene heeft wel invloed op het andere. Dingen als Abu Ghraib en de vele burgerslachtoffers door Amerikaanse bombardementen in Afghanistan vertekenen ook het beeld van de Nederlandse burger over het Nederlandse leger, en over militairen in het algemeen. Ik zou zo gauw niet weten of daar wat aan te veranderen is, maar aangezien er in dit topic al geopperd werd dat soldaat zijn een immoreel beroep is leek het me wel relevant.
    Zijn de eisen echt zo veel verlaagd dan? Ik weet wel dat de beroeps uit de jaren 90 minder waren dan die uit de jaren 80, maar ik kan me niet voorstellen dat we toestanden krijgen waarbij volk met een IQ van lager dan 70 wordt ingehuurd. Verder heb je natuurlijk wel gelijk, het amerikaanse leger straalt af op het onze, hoe onterecht ook. Maar roepen dat het beroep van soldaat immoree is gaat me te ver. Als je het over immoreel hebt wil ik eerder wijzen op de 'praters' die denken dat je een genocide kunt tegenhouden door de dialoog aan te blijven gaan met massamoordenaars. Ik denk dat de afgelopen 20 jaar ruimschoots hebben bewezen dat dat absoluut niet waar is.
    quote:
    (Hoe vreemd is het dan eigenlijk dat de Nederlandse professionele beroepssoldaat, met zijn uitmuntende training en schone lei, zich harder moet verdedigen in eigen land dan de Amerikaanse Rambo, die in eigen land op handen gedragen wordt...)
    Vreemd, maar wel begrijpelijk als je weet dat de Nederlandse samenleving veel pluriformer is dan de Amerikaanse. Amerikanen kennen grof gezegd twee kleuren, zwart en wit. Nederlanders kennen daarnaast ook alle grijs- en kleurschakeringen. Kritiek wordt in de VS heel snel de mond gesnoerd door te roeen dat kritiek on-amerikaans is. In Nederland mag letterlijk elke gek en zijn hond publiekelijk op een zeepkist zijn mening verkondigen
    quote:
    Met wettelijke bescherming bedoelde ik trouwens dingen als het niet erkennen van het Haagse tribunaal. Overigens hoop ik niet dat deze opmerking dit kwaliteitstopic in een Amerika-bash topic verandert...
    Het niet erkennen van het Haagse tribunaal is één, doodleuk een wet aannemen die het toestaat om een bevriende natie binnen te vallen is dan nog eens de overtreffende trap.
    - "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
    - Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
    - Privacy Matters
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')