Sautor | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:30 |
Cento anni Op 9 mei jongstleden is in Lido di Venezia de 92ste editie van de Giro d'Italia van start gegaan. De Giro viert dit jaar zijn honderdjarige verjaardag en organisator RCS Sport trekt alle registers open om dit een hele bijzondere editie te laten worden. Zo heeft het duo Dolce & Gabbana een nieuwe maglia rosa ontworpen, wordt de afsluitende tijdrit verreden in Rome langs onder andere het Circus Maximus en het Colosseum en zien we de terugkeer van de beruchte klim naar Block Haus. ![]() De route De route leidt dit jaar over 21 etappes van Venetië naar Rome. De afstand ligt met 3395,5 kilometer precies tussen de kortste Giro sinds de oprichting (de eerste, in 1909, met 2448 kilometer) en de langste (die van 1954, met 4337 kilometer). Deze Giro bezoekt vrijwel heel Italië, met uitzondering van het allerzuidelijkste deel, en ook drie andere landen: Oostenrijk tijdens de 6de etappe Bressanone / Brixen > Mayrhofen en tijdens de 7de etappe Innsbruck > Chiavenna, Zwitserland ook tijdens de 7de etappe en Frankrijk tijdens de 10de etappe Cuneo > Pinerolo. ![]() De route kent vijf bergetappes, zes etappes met middengebergte, zeven vlakke etappes, een ploegentijdrit en twee individuele tijdritten. Er zijn zes aankomsten bergop. Over de individuele tijdrit van Sestri Levante naar Riomaggiore (12de etappe) is veel commotie geweest. De tijdrit is maar liefst 60,6 kilometer lang en lijkt op het lijf geschreven van Lance Armstrong. Ook de etappe in Milaan is bijzonder. De etappe is een soort criteriumrace, de renners rijden 10 rondes door het centrum van Milaan. Stage 1, Saturday, May 09, Lido di Venezia (TTT) 20.5km - Team-Columbia Stage 2, Sunday, May 10 , Jesolo - Trieste 156km - Pettachi Stage 3, Monday, May 11, Grado - Valdobbiadene 198km - Pettachi Stage 4, Tuesday, May 12, Padova - San Martino di Castrozza 162km - Di Luca Stage 5, Wednesday, May 13, San Martino di Castrozza - Alpe di Siusi 125km - Menchov Stage 6, Thursday, May 14, Bressanone/Brixen - Mayrhofen 248km Stage 7, Friday, May 15, Innsbruck - Chiavenna 244km Stage 8, Saturday, May 16, Morbegno - Bergamo 209km Stage 9, Sunday, May 17, Milano Show 100 163km Rustdag Stage 10, Tuesday, May 19, Cuneo - Pinerolo 262km Stage 11, Wednesday, May 20, Torino - Arenzano (Genova) 214km Stage 12, Thursday, May 21, Sestri Levante - Riomaggiore (ITT) 60.6km Stage 13, Friday, May 22 , Lido di Camaiore - Firenze 176km Stage 14, Saturday, May 23, Campi Bisenzio - Bologna (San Luca) 172km Stage 15, Sunday, May 24, Forlì - Faenza 161km Stage 16, Monday, May 25, Pergola - Monte Petrano 237km Rustdag Stage 17, Wednesday, May 27, Chieti - Blockhaus 83km Stage 18, Thursday, May 28, Sulmona - Benevento 182km Stage 19, Friday, May 29 , Avellino - Vesuvio 164km Stage 20, Saturday, May 30, Napoli - Anagni 203km Stage 21, Sunday, May 31, Roma (ITT) 15.5km Etappe 5 ![]() Etappe 14 ![]() Etappe 17 ![]() Etappe 19 ![]() Etappe 21 ![]() Teams 22 teams zullen op 9 mei aan de start verschijnen. Favorieten voor het eindklassement zijn eigenlijk de top 10 van vorig jaar minus Contador, Riccó en Sella maar plus Armstrong, Basso, Cunego en Sastre. De ploeg van huidig Italiaans kampioen Simeoni, Ceramica Flaminia-Bossini Docce, heeft geen uitnodiging ontvangen. Acqua&Sapone - Caffè Mokambo, Ag2r La Mondiale, Astana, Barloworld, Bbox - Bouygues Telecom, Caisse d'Epargne, Cervélo Test Team, Fuji-Servetto, Garmin - Slipstream, Isd, Lampre-NGC, Liquigas, Lpr Brakes - Farnese Vini, Quick Step, Rabobank, Silence-Lotto, Serramenti Pvc Diquigiovanni-Androni Giocattoli, Team Columbia, Team Katusha, Team Milram,Team Saxo Bank, Xacobeo Galicia ![]() Winnaars 2008 - Alberto Contador 2007 - Danilo di Luca 2006 - Ivan Basso 2005 - Paolo Savoldelli 2004 - Damiano Cunego 2003 - Gilberto Simoni 2002 - Paolo Savoldelli 2001 - Gilberto Simoni 2000 - Stefano Garzelli Nuttige links Gazzeta dello Sport Cyclingnews Steephill Livebeelden Gazzetta [ Bericht 51% gewijzigd door Sautor op 19-05-2009 17:08:03 ] | |
el_salvador | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:30 |
smalle weg! | |
TheArt | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:30 |
Tering wat een linke afdaling. Menchov daalt overigens wel sterk voor zijn doen. | |
Szura | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:30 |
Pellizotti bijgehaal door Di Luca, daarahter Sastre, Menchov en Rodriguez. Dan Leipheimer Soler Basso | |
wimderon | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:30 |
quote:Inderdaad ![]() | |
DeeBee | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:31 |
Menchov daalt als derde! ![]() Hij is echt goed! ![]() | |
marcodej | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:31 |
quote:Leek me wel. Di Luca forceert in de afdaling, de rest heeft er moeite mee. | |
Sautor | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:31 |
Filter vergeten ![]() Maar ik heb totaal geen overzicht meer wie/wat/waar | |
Sautor | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:32 |
Leipheimer er niet bij! | |
leroytje | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:32 |
5 man vooraan | |
marcodej | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:32 |
Vijf leiders. oa Basso en Leipheimer erachter. ![]() | |
Pritt | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:32 |
Goed gedaald van Menchov ![]() | |
TargaFlorio | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:32 |
Pelizotti, Di Luca, Sastre, Menchov en Arroyo nu aan de leiding | |
Tommeke | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:33 |
Di Luca, wat een held ![]() | |
Szura | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:33 |
Het is dus Arroyo en niet Rodriguez. Leipheimer en Basso hebben de slag gemist (12 sec). Armstrong en Roger zitten daar nog achter. | |
Sautor | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:33 |
Leipheimer op 12 seconden. | |
_-_ratjetoe_-_ | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:33 |
Menchov slaat zijn slag in de afdaling ![]() | |
marcodej | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:33 |
Pellizotti rijdt gewoon mee. ![]() | |
DeeBee | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:33 |
Nice, Columbia en Basso en Leipo op achterstand. ![]() Mooie etappe hoor, hopelijk vuurwerk ook op het laatste klimmetje voor de overwinning zo! | |
Szura | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:33 |
Hoppakee daar gaat Di Luca alweer aan kop | |
marcodej | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:34 |
quote:Shit, is net Palmboom313 er niet. ![]() ![]() | |
marcodej | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:34 |
Di Luca is erg sterk! | |
DeeBee | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:34 |
Die Luca rijdt weg, Menchov geparkeerd. | |
Sautor | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:34 |
di Luca erg sterk! Trekt iedereen eraf. | |
leroytje | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:34 |
Di Luca sterk zeg! | |
Tommeke | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:34 |
Menchov kraakt. | |
Szura | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:34 |
Menchov gaat kraken | |
TargaFlorio | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:34 |
Di Luca opnieuw in de aanval Menchov zit nu lastig | |
TheArt | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:34 |
Menchov parkeert dus nu. | |
_-_ratjetoe_-_ | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:34 |
Di Luca. Menchov breekt. | |
DeeBee | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:35 |
Pfoe, straf van di Luca hoor... | |
leroytje | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:35 |
Zag dat gezicht van Di Luca, het is zwaar.! | |
TargaFlorio | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:35 |
De 4 achter Di Luca volgens mij weer samen | |
Tommeke | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:35 |
Dat gefilm van Armstrong steeds, boeiend ![]() | |
Szura | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:35 |
Di Luca is dus onbetwist de beste in koers ![]() | |
vivelafete | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:35 |
Volgens mij schakelde hij verkeerd | |
DeeBee | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:36 |
Basso vierkant door die bochten. ![]() Wat een etappe is dit zeg. ![]() Die steegjes in dat dorp nog hier. ![]() | |
TargaFlorio | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:36 |
Ik ben geen fan van Di Luca maar hij doet wel leuke dingen | |
marcodej | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:36 |
Mwah... Sastre, Menchov en Pellizotti bij elkaar en er vlak achter. | |
Szura | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:37 |
Arroyo is er niet meer bijgekomen. | |
Tommeke | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:37 |
Die kop van hem ![]() Volgens ons aller Mart is hij toch te mooi om af te zien? ![]() | |
marcodej | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:37 |
Ah, toch een groot gat. | |
Szura | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:37 |
quote:Nou hij heeft toch een aardige voorsprong | |
TargaFlorio | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:38 |
Het begin van de etappe was wat saai, het slot maakt alles goed. ![]() | |
Szura | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:38 |
Mentsjov gaat naar plek 2 zo ![]() | |
Sautor | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:38 |
Di Luca profiteert maximaal van zijn explosiviteit | |
marcodej | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:39 |
Armstrong relatief goed. | |
DeeBee | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:39 |
Armstrong en co. met Leipheimer, Rogers, Basso, Soler, Rodriguez, Garzelli en Simoni, Scarponi en Bruzeghin er daar weer achter... | |
TargaFlorio | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:39 |
Armstrong toch keurig gedaan deze etappe. | |
leroytje | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:40 |
quote:Inderdaad, als de klim langer is dan komen anderen uiteindelijk wel terug. | |
Felagund | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:40 |
quote:Hij moet het hier ook doen. Hij zal in de tijdrit wel tijd verliezen. | |
TargaFlorio | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:40 |
Ten Dam nu binnen | |
Szura | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:41 |
10 sec plus nog 12 sec winst op Mentsjov | |
_-_ratjetoe_-_ | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:41 |
Was wel een etappe die Di Luca lag natuurlijk, een soort verzwaarde LBL. Niet zo verrassend dat Lövkvist tijd verliest btw. Armstrong wel verrassend imo, goed. | |
Felagund | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:43 |
Menchov toch ook een morele winnaar vandaag, gezien de tijdrit van donderdag en dat het explosieve eigenlijk niet in hem zit. | |
TargaFlorio | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:44 |
Basso zal inderdaad wel blij zijn met Pellizotti | |
_-_ratjetoe_-_ | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:44 |
Di Luca gaat geen 2 minuten verliezen op die lui in de tijdrit. | |
TheArt | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:46 |
Menchov wint tijd op een paar concurrenten in de afdaling. Dat is ook nieuw zeg. | |
Pritt | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:46 |
Menchov doet goede zaken, erg belangrijk dat hij nu een goede tijdrit draait. Blijf het jammer vinden dat Contador niet mee doet. | |
vivelafete | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:47 |
Volgens mij had Menchov geen slecht moment, maar schakelde hij mis toen Di Luca aanging. Je zag hem dacht ik even naar zijn ketting kijken. Goed gedaan ook in de afdaling, daar reed hij heel alert. Goede overwinning van Di Luca, al vond ik de etappe in zijn geheel wat tegenvallen. | |
Sautor | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:47 |
quote:Dat is dus het verradelijke van die tijdrit die nog nooit verreden is. Je hebt geen flauw idee hoe de verhoudingen liggen. Als iemand hem helemaal verkeerd indeelt, of juist op het vlakke gast en rustig bergop rijdt... | |
Sautor | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:48 |
quote:Neuh, hij werd er volgens mij wel degelijk gewoon afgereden. | |
MarkoA. | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:48 |
quote:Idd, vond ook wel opvallend dat ie in de eerste groep zat in/na de afdaling ![]() | |
_-_ratjetoe_-_ | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:48 |
Wat een briljante etappe was dit, althans het einde. Had alles. ![]() Wel jammer dat Di Luca heeft gewonnen, vind ik. | |
Appeltjesmoes | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:50 |
quote:Toch vind ik het ook wel stijl hebben dat hij van alles zegt in de krant en in z'n roze truitje vandaag het dan gewoon even waarmaakt. Mooie etappe inderdaad ![]() | |
TheArt | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:50 |
quote: | |
_-_ratjetoe_-_ | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:51 |
quote:Ja is waar, wordt wel weer fascinerend. Maar als je Di Luca vandaag te keer zag gaan.. Zoals de Sporza-commentators ook zeggen; het gaat vooral om de benen. Daarbij zitten er als ik het goed heb ook wat lastige afdalinkjes in, wat in het voordeel van Di Luca moet zijn. | |
_-_ratjetoe_-_ | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:52 |
quote:Ik mag hem niet, om verschillende redenen, maar vind het paradoxaal genoeg toch ook wel weer leuk dat hij erbij is. | |
MarkoA. | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:54 |
Di Luca pakt toch even bijna 50 seconden hier op Leipheimer. | |
Ereinion | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:56 |
Prachtige etappewinst van Di Luca hoor. Mooie coureur altijd in de Giro. Goede afdaling van Menchov, de wonderen zijn de wereld nog niet uit (hoewel dat in dit geval waarschijnlijk ook gewoon veel met frisheid te maken heeft). Ik ben razend benieuwd naar de tijdrit van donderdag, dat kan nog wel eens verrassende resultaten opleveren. | |
maril | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:56 |
quote:Misschien leert hij. ![]() ![]() | |
maril | dinsdag 19 mei 2009 @ 16:58 |
quote:Temeer omdat Lance Armstrong in goede doen begint te komen, ben benieuwd hij heeft hier zn zinnen opgezet. | |
vaarsuvius | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:01 |
complimento aan de organisatie deze keer, de laatste 20 a 25 kilometer van deze etappe waren om te smullen, het parcours had alles, mooie weggetjes, klimmen, dalen, middeleeuwse kerkjes en mooie bossen en dorpjes | |
Devpartner | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:02 |
allee als Armstrong begint hier wel stillaan met de beste mee te rijden... zie die de laatste tijdrit wel de rest degraderen ![]() proper van diluca, maar ik moet hem niet ![]() | |
_-_ratjetoe_-_ | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:05 |
quote:Armstrong zeker sterk ja, zeker als je bedenkt dat hij ook nog heeft lopen knechten deze etappe. | |
knep | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:08 |
Lövkvist verliest vandaag veel. Menchov doet zeer goede zaken en Di Luca is gewoon geniaal ![]() | |
TheArt | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:09 |
quote:Ja en? Leuk Armstrong, maar die gaat die tijdrit natuurlijk nooit winnen. Zeker niet door dit speciale parcours. | |
Mr_DG | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:14 |
Nu al zin in donderdag TT ![]() | |
SaintOfKillers | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:15 |
Die lange tijdrit is niet echt specifiek voor de tijdrijders, ik denk dat dat daar de verhoudingen van vandaag min of meer hetzelfde gaan blijven. | |
#ANONIEM | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:16 |
Zet 'm nog effe onder het wielrenfilter ![]() Menchov goed in de afdaling vandaag, Leipheimer die nam de bochten als een natte krant deze keer ![]() | |
Gillingham | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:17 |
Fijn die snelle etappe-uitslagen altijd The Art. ![]() | |
Sautor | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:17 |
quote:Zou jij dit topic ff een schopje richting wielrenfilter willen geven ![]() Verder denk ik dat de verhoudingen niet veel anders komen te liggen, al zullen de Leipheimers/Menchoven lijkt mij wel tijd pakken op 'non-tijdrijders' als di Luca. Maarja, dat weet je dus nooit met zo'n ding. | |
DutchSL | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:25 |
Prachtige finale vandaag! Heerlijk chaotisch. Wisselende situaties, aanvallend koersen, verschillende groepjes.. perfect. ![]() De tijdrit gaat op gewone fietsen gereden worden, continu bergop en bergaf (niet vals plat, maar serieus) en veel bochten. Di Luca doet dat het beste van iedereen bewijs hij hier.. ik denk dat hij heel weinig tijd gaat verliezen, sterker nog.. ik kijk niet gek op als di Luca tijd gaat winnen op een paar concurrenten. | |
El_Bassie | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:27 |
Di Luca zie ik nog steeds in de tijdrit nog heel wat tijd verliezen, ondanks zijn topvorm. | |
SaintOfKillers | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:34 |
Ik zie Di Luca op zijn minst top 5 rijden. Dan kan je nog altijd minuten verliezen, maar dat verwacht ik toch niet. Lijkt me gewoon een tijdrit waarin de sterkeren sowieso komen boven drijven en dat is blijkbaar Di Luca. Het zou voor Menchov ook gewoon een slechte zaak zijn om nu roze te pakken, daarvoor heeft hij (ondanks Ten Dam en een halve Ardila) de ploeg niet voor. Als dat al gaat gebeuren, dan moet het in de slottijdrit (al is die wat aan de korte kant). | |
Mr_DG | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:42 |
Ik denk dat de rit naar Blockhaus voor Menchov dé kans is om het roze te pakken. De TT zou te vroeg zijn. Komt ie in rit 17 aan de macht, dan hoeft de Rabobank maar 3 ritten de koers te controleren, dat moeten ze toch wel aankunnen. Bovendien brengt een roze trui van Menchov krachten naar boven in renners als Tjallingii, van Emden en Stamsnijder die ze waarschijnlijk anders niet zouden hebben. | |
El_Bassie | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:46 |
quote:Ardila is echt niet half hoor, de afgelopen etappes deed die zijn werk meer dan behoorlijk. Volgens mij is hij er alleen helemaal niet op gebrand om ook goede uitslagen te rijden. | |
Sjiznit | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:47 |
Mooi slot, ben blij dat ik de laatste klim grotendeels gezien heb ![]() | |
Sautor | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:51 |
quote:Hij heeft in de rit naar Bergamo wel het een en ander bijgedragen in de achtervolging, maar of hij met een roze trui in de ploeg net zo vlot meekan als ten Dam, weet ik zonet nog niet. | |
SaintOfKillers | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:52 |
quote:Dat hebben we gezien in de [ Bericht 1% gewijzigd door SaintOfKillers op 19-05-2009 17:58:42 ] | |
Zelva | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:57 |
quote:Weer zo'n cliché. ![]() | |
TheArt | dinsdag 19 mei 2009 @ 17:59 |
quote:Dat is geen cliché. Het is een cliché dat hij zogezegd altijd tijd verliest in de afdaling, maar effectief tijd winnen op concurrenten heeft hij nog bijna nooit gedaan. | |
rockin_the_lowland | dinsdag 19 mei 2009 @ 18:03 |
quote:een team met renners als Boven, De Groot, Vastaranta en Veneberg kun je echt niet vergelijken met de renners die Menchov dit jaar omringen in de Giro. Heel die Liberty Seguros ploeg zat toen flink onder de Epo (oa Scarponi en Heras). Was toen niet tegen op te boksen voor Rabo | |
TheArt | dinsdag 19 mei 2009 @ 18:26 |
Ten Dam heeft straftijd gekregen, want in het klassement staat hij opeens achter Seeldrayers. Rabo staat ook opeens na de etappe van vandaag laatste in het Fair Play-klassement. | |
FredWielergek | dinsdag 19 mei 2009 @ 18:27 |
Leuke spannende koers vandaag! Di Luca voelt zich sterk. Maar vorig jar zagen we ook dat hij zwakke dagen heeft. Zal nog misschien ook weer komen voor hem/ Jammer dat het net niet lukte voor Menchov om mee te gaan met di Luca. Volgens Van Houwelingen reed hij op buitenblad! Hij had naar binnenblad moeten gaan. Tja, dit is ook wielrennen. | |
trxq | dinsdag 19 mei 2009 @ 18:28 |
tvp zo ff terug kijken op sportjournaal | |
maril | dinsdag 19 mei 2009 @ 18:31 |
quote:Heeft hij zich laten duwen? | |
sitting_elfling | dinsdag 19 mei 2009 @ 18:35 |
Wat verwacht men eigenlijk voor morgen? Met eigenlijk weer een halve afdaling op het einde ? Is er trouwens ergens op internet een stream van deze uitzending te vinden live elke dag? Ik ontvang geen sporza hier. | |
Sautor | dinsdag 19 mei 2009 @ 18:51 |
quote:Ik denk een vluchter/groepje, ik denk niet dat het peloton op die laatste pukkel of daarna alles bij elkaar kunnen houden. | |
kawotski | dinsdag 19 mei 2009 @ 19:23 |
quote:hier kreeg ik een flashback.. alsof een Cobra mij in de ogen keek.. | |
du_ke | dinsdag 19 mei 2009 @ 19:46 |
Di Luca doet het erg goed dit jaar. | |
wimderon | dinsdag 19 mei 2009 @ 20:15 |
quote: | |
Devpartner | dinsdag 19 mei 2009 @ 20:54 |
quote:Ergens wel beetje dom om zo tijd te verspillen. Zal in de tijdrit niet beter worden denk ik. | |
sitting_elfling | dinsdag 19 mei 2009 @ 20:57 |
quote:Soms is het ook beter om rustig aan te doen en je volledig te richten op je specialiteit ipv. risico's te nemen. Risico's nemen kun je immers ook je hele giro mee vergooien. | |
wimderon | dinsdag 19 mei 2009 @ 20:58 |
Wat denk je Devpanther, gaat Lance de Tour winnen? | |
Devpartner | dinsdag 19 mei 2009 @ 21:25 |
quote: ![]() ![]() Of dat hoop ik toch ![]() ![]() Is waar sitting elf, maar 50seconden verlies op diluca is toch wel veel voor zoiets. [ Bericht 5% gewijzigd door Devpartner op 19-05-2009 21:32:48 ] | |
El_Bassie | dinsdag 19 mei 2009 @ 22:19 |
quote:Klopt, dat team was bergop sowieso impotent met ook nog Scheuneman en Hayman. | |
OProg | woensdag 20 mei 2009 @ 00:08 |
quote:Ondanks dat me dat nog steeds een moeilijk verhaal lijkt ben ik wel weer erg onder de indruk van Armstrong vandaag. Komt daar als voorbereiding toch even net achter de absolute topfavorieten boven. En zijn einde was ook erg sterk ![]() | |
el_salvador | woensdag 20 mei 2009 @ 00:23 |
is lance aan het einde zelf teruggereden naar het groepje leipheimer of heeft rogers dat gaatje nog dichtgereden? | |
El_Bassie | woensdag 20 mei 2009 @ 00:54 |
quote:Voorzover ik heb kunnen zien reed Lance het zelf dicht. | |
Tommeke | woensdag 20 mei 2009 @ 01:39 |
quote:Waarom vind je het jammer? Di Luca is toch een mooie coureur? Hij heeft een behoorlijke sprint maar valt vaak toch aan. Vorig jaar deed hij nog een alles of niets poging in de Giro. Alleen maar mooi zo'n renner vind ik. | |
DutchSL | woensdag 20 mei 2009 @ 07:16 |
Etappe 11: Torino - Arenzano (214km) Tussen de extreem lange Alpenrit van gisteren en de monstertijdrit van morgen door krijgt het Giro peloton nog maar eens etappe langer dan 200 kilometer voor de wielen. De etappe is op papier een kolfje naar de hand van de sprinters, maar zoals zo vaak in Italië ligt er een obstakel in de finale die voor de nodige problemen kan zorgen bij het sprintvolk. Torino (Nederlands: Turijn) is met 909.000 inwoners de vierde stad van Italië, het is de hoofdstad van de provincie Torino (2.2 miljoen inw.) en de regio Piemonte. Het is de vierde stad van Italië (achter Roma, Milano, Napoli), de agglomeratie telt 1.7 miljoen zielen en het volledige stedelijke gebied 2.2 miljoen. De stad ligt aan vier rivieren, waarvan de Po natuurlijk de belangrijkste is. De regio Piemonte (Nederlands: Piëmont) heeft 4.4 miljoen inwoners en telt acht provincies: Torino, Cuneo, Alessandria, Novara, Asti, Biella, Vercelli en Verbano-Cusio-Ossola. De grootste steden na Torino zijn Novara (103.000), Alessandria (93.000) en Asti (75.000). De regio bracht zoals gisteren al vermeldt grote kampioen voort waaronder Fausto Coppi en Costante Girardengo, in deze rit worden de geboorteplaatsen van beide legendes gepasseerd. De streek van Torino werd voor de Romeinen bewoond door de Taurini, een Ligurisch volk waarnaar de stad vernoemd is. De stad is in 58 v.C. gesticht als het legerkamp Castra Taurinorum door Julius Caesar, na zijn dood werd het omgedoopt in Julia Taurinorum. In 28 v.C. kreeg het stadsrechten van keizer Augustus en werd de naam veranderd naar Julia Augusta Taurinorum. Het was geen hele belangrijke stad voor de Romeinen van wie ook weinig achtergebleven is met als uitzondering de Porta Palatina, één van de vier oude stadspoorten. ![]() Porta Palatina en standbeeld van Julius Caesar De stad viel in 493 in de handen van de Goten en vanaf 569 de Longobarden die er een hertogdom installeerden, in 773 veranderde Karel de Grote het naar een graafschap, welke in 940 een Mark werd. Zo ging het nog een paar eeuwen door met afwisselende machtshebbers en statussen met zelfs een splitsing in het huis van Savoye tot gevolg. Het huis van Savoye-Acaia kwam zo aan de macht van het gebied dat nu het graafschap Piemonte heette, dit huis stierf in 1418 uit waarna de Savoyes alsnog de macht kregen. Dit markeerde ook het begin van de bloeiperiode van de stad, vele prachtige tuinen en statige gebouwen zijn in de vijftiende eeuw gebouwd, de Universiteit was al in 1404 gesticht en tussen 1491 en 1498 bouwde men een nieuwe kathedraal. In deze San Giovanni Battista kathedraal ligt de beroemde Lijkwade van Turijn geborgen, volgens de overlevering het doek dat Jezus Christus droeg tijdens zijn kruisiging en wederopstanding. Het gebouw zelf is één van de weinige hoogtepunten uit de Renaissance, de meeste monumenten van de stad zijn opgetrokken in de Barok stijl. Torino werd in 1563 de hoofdstad van Savoye, als opvolger van Ciamberi (tegenwoordig het Franse Chambéry). Het zou een tweede golf aan gebouw lanceren, de meeste opgetrokken in het Barok stijl die Torino haar huidige karakter bepalen. Het Palazzo Carignano uit 1679 is één van de vele paleizen die de Savoyes lieten bouwen. Hier is tegenwoordig het Museum del Risorgimento in gevestigd. In 1706 werd de stad in het kader van de Spaanse successieoorlog 117 dagen belegerd door Frankrijk, de Fransen slaagden er echter niet in om Torino te veroveren. Na de Vrede van Utrecht (1713) kreeg Savoye het koninkrijk Sardegna (Sardinië) onder haar bestuur om het nieuwe koninkrijk Piemonte-Sardegna (Piëmont-Sardinië) te vormen, doorgaans gewoon Sardinië genoemd. In 1731 werd op de Colle di Superga, een beroemde heuvel (ook in het wielrennen!) even buiten de stad, de Basilica di Superga gesticht, hier bevindt zich ook het mausoleum waar een hoop van de Savoyes begraven liggen. Het zou in 1797 zoals heel noord Italië inzet worden van een oorlog tussen Frankrijk en Oostenrijk, om in 1815 weer onafhankelijk te worden. De voormalige republiek Genova (Nederlands: Genua) werd zelfs toegevoegd om een sterke bufferstaat tussen Frankrijk en Oostenrijk (dat immers Lombardo-Veneto had geannexeerd) te creëren. ![]() De in 1810 gebouwde Ponte Vittorio Emanuele I over de Po Het koninkrijk Sardinië was de enige belangrijke Italiaanse staat die ook door Italianen werd bestuurd, de rest van het cultuurgebied was vrijwel volledig in handen van Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk(-Hongarije), Spanje of de Paus. Sardegna groeide, aan de hand van Giuseppe Garibaldi (zelf uit Nizza, het huidige Nice), uit tot dé bakermat van de Risorgimento, het verlangen naar en de strijd voor een verenigd en onafhankelijk Italië. Na twee mislukte oorlogen wist Sardegna van 1859 tot 1861 een groot deel van Italië te veroveren om in 1861 het koninkrijk Italië te stichten. De Savoyes werden koning en Torino hoofdstad van tot 1865 toen deze naar Firenze werd verplaatst. De hertogen en later koningen uit het huis van Savoye resideerden in het Palazzo Reale di Torino, een UNESCO werelderfgoed. ![]() Het paleis van de hertogen en koningen van Savoye Het symbool van Torino is de Mole Antonelliana, vernoemd naar de architect Alessandro Antonelli. Het gebouw werd tussen 1863 en 1889 gebouwd als Joodse synagoge, maar herbergt tegenwoordig het Nationale Filmmuseum. Het is met 167 meter het hoogste gebouw van de stad. De stad zou zich na het verliezen van de politieke betekenis ontwikkelen tot industriestad met als belangrijkste factor de in 1899 opgerichte autofabrikant FIAT van de familie Agnelli. De grootste autoproducent van Italië kreeg gezelschap van o.a. Lancia waardoor Torino al snel de bijnaam van Italiaanse auto-industrie hoofdstad kreeg, in 1969 werd Lancia wel overgenomen door FIAT. De auto-industrie explodeerde pas echt na de Tweede Wereldoorlog, steeds meer mensen konden zich een auto veroorloven en de FIATS vlogen als warme broodjes over de toonbank. Honderdduizenden Italianen uit de Mezzogiorno, het economisch achtergebleven zuiden, trokken naar Torino en omstreken om te werken in de industrie, waardoor de stad in 1971 zelfs 1.2 miljoen inwoners had. De oliecrisis sloeg eind jaren '70/begin jaren '80 hard toe in Torino dat nog maar iets meer dan 900.000 inwoners heeft, al is dat voor een groot deel ook door suburbanisatie. ![]() De 167 meter hoge Mole Antonelliana domineert de skyline van Torino De stad heeft twee grote universiteiten, de Università degli Studi di Torino is in 1404 opgericht en heeft zo'n 65.000 studenten, de technische universiteit stamt uit 1859 met 25.000 studenten. Het Egyptische museum van Torino is de grootste na die Caïro. Torino heeft een internationale luchthaven en is een belangrijk verkeersknooppunt, het wordt ook wel "de hoofdstad van de Alpen" genoemd met wegen naar alle windrichtingen. In 2006 werden in Torino en enkele omliggende plaatsen de Olympische Winterspelen georganiseerd. Torino is de thuishaven van twee grote voetbalclubs, de bekendste is natuurlijk recordkampioen Juventus (27x Italiaans kampioen, 4x Coppa Italia, 2x ECI/CL, 1x ECII, 3x UEFA Cup, 2x Werldbeker), opgericht in 1897. FC Torino heeft echter ook een grote historie (7 landstitels, 5x Coppa Italia) opgericht in 1906. De "Derby della Mole" is de oudste van Italië. "il Grande Torino" was de beste club van Europa in een tijdperk dat er nog geen Europees voetbal gespeeld werd. Op 4 mei 1949 werd de ploeg getroffen door een verschrikkelijk vliegtuigongeluk. Het vliegtuig met 31 inzittenden, waaronder 18 spelers van Torino, stortte neer op de Colle di Superga waarbij alle inzittenden om het leven kwamen. Een zwarte bladzijde in de Italiaanse voetbalgeschiedenis. Beide clubs spelen normaal gesproken in het Stadio delle Alpi, dat bekend stond als één van de meest sfeerloze grote stations van Europa. Het wordt afgebroken en volledig herbouwd, waarbij het nieuwe stadion 40.000 mensen moet kunnen herbergen. Daarom speelden beide clubs het afgelopen anderhalf seizoen in het Stadio Olimpico, waar 27.500 mensen in passen. Torino zal hier waarschijnlijk blijven. Er zijn al 38 Giro ritten aangekomen in Torino, waaronder de zevende en voorlaatste rit in de eerste Giro waar Luigi Ganna honderd jaar geleden zijn eindzege veilig stelde. Ivan Basso is de voorlopig laatste winnaar van Torino, hij won er in 2005 een tijdrit die over de Colle di Superga leidde. De enige Nederlander die hier ooit won was Wout Wagtmans in 1954, hij klopte acht vluchtmakkers in de sprint. Torino is ook de aankomstplaats van de oudste nog bestaande klassieker ter wereld: Milano-Torino, voor het eerst verreden in 1876 (Liège-Bastogne-Liège "pas" in 1892). De wedstrijd, met de Superga als scherprechter vlak voor de finish, werd in 2007 gewonnen door Danilo di Luca voor Mauricio Soler en Kim Kirchen. De wedstrijd ging vorig jaar niet door en wordt dit jaar op 14 oktober verreden. Arenzano is een stadje met bijna 12.000 inwoners in de provincie Genova (890.000 inw.) en de regio Liguria (1.6 miljoen inw.), het ligt in het beschermde natuurgebied Beigua op de flanken van de 1183 meter hoge Monte Reixa, waarvan de top slechts 5.7km uit de kust ligt. Arenzano ligt 24km ten westen van het centrum van de hoofdstad Genova (Nederlands: Genua), de zesde stad van Italië waar ruim 611.000 Genovesi wonen. Liguria (Nederlands: Ligurië) is de op twee na kleinste regio van Italië en bestrijkt de gehele noordwest kust van Italië met een smalle landstrook, ook wel de Bloemenrivièra genoemd. De vier Ligurische provincies zijn van west naar oost: Imperia, Savona, Genova en La Spezia. In deze Giro doen twee renners uit Liguria mee, Luca Barla (Barloworld) en topsprinter Alessandro Petacchi (LPR), de regio leverde nog nooit een winnaar van een grote ronde af. Strand van Arenzano Arenzano zou in de eerste eeuw gesticht zijn onder de naam Arentianis, vernoemd naar de nobele Romeinse familie van het huis Arentii die hier hun buitenverblijf hadden. Het viel met de rest van Liguria onder het Longobardische en later Frankische koninkrijk Italië, al werd het in de tiende eeuw herhaaldelijk aangevallen door de Saracenen, islamitische piraten die vanuit noord Afrika en de Balearen opereerden In de elfde eeuw ontstond de Repubblica di Genova, het equivalent van Venezia aan de westkust van Italië, terwijl Genova uitgroeide tot één van de grootmachten op de Middellandse Zee profiteerde Arenzano mee als centrum van scheepsbouw. In 1797 werd de Repubblica di Genova veroverd door Napoleon Bonaparte, die het als vazalstaat inrichtte onder de naam Repubblica Ligure. In 1814 kende de Repubblica di Genova weer een opleving, maar in 1815 werd in het Congres van Wenen besloten dat Genova zich bij het koninkrijk Sardegna moest voegen. Zo werd Arenzano eveneens Sardijns, om in 1861 mee over te gaan in Italië. Tegenwoordig is Arenzano is één van de vele mondaine badplaatsen aan de Ligurische kust, die hier officieel de "Riviera Ligure di Ponente" heet, naast het strandtoerisme is ook de jachthaven populair. De Marcia Internazionale MARE&MONTI wordt hier jaarlijks georganiseerd, een belangrijke wedstrijd voor snelwandelaars. In 1991 zonk de Cypriotische olietanker "MT Haven" hier voor de kust, zes mensen kwamen om en 50.000 ton ruwe olie stroomden de zee in die pas na twaalf jaar weer schoon was. Het wrak van de MT Haven ligt, in tweeën gebroken, op 33 tot 83 meter onder de zeespiegel bij Arenzano en is een populaire bestemming voor diepzeeduikers geworden. Arenzano is voor de derde keer eindpunt van een Girorit, in 1925 won Costante Girardengo voor Alfredo Binda en precies vijftig jaar was Franco Bitossi de snelste in een sprint. Er komen opvallend weinig goede wielrenners uit deze omgeving van Genova, de beste was Giuseppe Martano (3e Tour 1933, 2e Tour 1934, 2e Giro 1935) uit het 20km verderop liggende Savona. ![]() ![]() De eerste 170km van deze etappe stellen eigenlijk niet zoveel voor, maar brengen het peloton wel in twee belangrijke plaatsen voor de historie van het Italiaanse wielrennen. Na bijna 125km ligt een doorkomst in Castellania, een dorp met amper 100 inwoners waar niemand minder dan Fausto Coppi het levenslicht zag, amper 20km verderop rijdt men door Novi Ligure, de stad van Costante Girardengo. In Novi Ligure is het "Museo dei Campionissimi" gevestigd, een museum gewijd aan de twee legendarische renners van de streek. In Novi Ligure zitten de renners dan ook al op het traditionele parcours van Milano-Sanremo op weg naar de Passo del Turchino (532m hoog, 8.4km aan 2.2% gem. en 7% max.). De klim is eigenlijk nog ruim 15km langer, maar deze vals platte aanloop wordt niet meegerekend al zitten er kilometers van boven de 3% tussen die het gemiddelde geen kwaad zouden doen. De klim zelf is namelijk niet veel steiler, behalve de laatste twee kilometer die gemiddeld aan respectievelijk 5.7% en 5% stijgen met een piek van 7%. De klim heeft menig MSR beslist, maar toen de weg verhard werd en de renners de koers steeds beter begonnen te verteren verloor het al snel aan belang wegens te ver van de finish en niet steil genoeg, waarop de Poggio (1960) en Cipressa (1982) in het parcours werden opgenomen en de rol als scherprechter over te nemen. De Turchino ligt ongeveer halverwege "La Primavera" waar het de brug tussen het binnenland en de Bloemenrivièra vormt, zodra men het tunneltje op de top van de Turchino uitrijdt doemt een overweldigend uitzicht op Genova en de Ligurische Zee op. Profiel Turchino: http://www.salite.ch/6000/6036.gif Profiel afdaling: http://www.salite.ch/I/turchino.gif De laatste 19.7km naar Arenzano zijn hetzelfde als in MSR na de Turchino, dat ook dit plaatsje doorkruist; een afdaling van 12.5km aan 4.2% naar Voltri (meest westelijke plaats van de gemeente Genova) en ter afsluiting 7.2 vlakke kilometers langs de schitterende Ligurische kust. | |
Mr_DG | woensdag 20 mei 2009 @ 08:33 |
DutchSL ![]() | |
TargaFlorio | woensdag 20 mei 2009 @ 11:38 |
Lijkt me wel een etappe voor een ontsnapping van een groepje renners die verder toch niet van belang zijn voor het algemeen klassement. | |
Szura | woensdag 20 mei 2009 @ 11:40 |
Geboortedorp van Coppi ![]() ![]() | |
KneiterS | woensdag 20 mei 2009 @ 12:12 |
johanbruyneel: "We started with unpleasant news today:Chris Horner was unable to start the stage due to injuries of yesterday's crash.Bummer!We'll miss him." Balen ![]() | |
Flappekz | woensdag 20 mei 2009 @ 13:00 |
![]() | |
Devpartner | woensdag 20 mei 2009 @ 13:09 |
quote:Horner ![]() | |
vaarsuvius | woensdag 20 mei 2009 @ 13:09 |
DutchSL, echt goed... Met elke etappe leer ik meer over Italie en ik vind het al zo'n mooi land, maar dankzij deze stukjes wordt ik er nog meer verliefd op. | |
wimderon | woensdag 20 mei 2009 @ 13:35 |
Opgave Quim Rodriguez. | |
Gillingham | woensdag 20 mei 2009 @ 13:56 |
Vallen de nummers 11 en 12 uit het klassement zo even weg... | |
Cavalier1 | woensdag 20 mei 2009 @ 14:02 |
quote:Goed voor Ten Dam... | |
franklop | woensdag 20 mei 2009 @ 14:10 |
Nog updates uit de koers van vandaag naast de opgaves | |
TheArt | woensdag 20 mei 2009 @ 14:13 |
quote:Donati, Meyer, Cesar en Grabovskyy hebben 1'10" op het peloton. Kansloze onderneming dus. | |
ElYefe | woensdag 20 mei 2009 @ 14:17 |
quote:Net een valpartij met o.a. Gatto, Pozzato en Alberto Fernandez.. Maar ze zitten alweer op de fiets met een kleine achterstand op het peloton | |
Sautor | woensdag 20 mei 2009 @ 14:46 |
quote:Die gaat toch niet voor het klassement, dus wat dat betreft maakt het geen zak uit. Die zal in de komende ritten alleen maar wegzakken omdat hij knecht voor Menchov. Ik wist niet dat Horner gisteren gevallen was, in die kleine afdaling? | |
Devpartner | woensdag 20 mei 2009 @ 15:07 |
quote:Horner was zwaar gevallen op 115mijl van het einde. Heeft de rit uitgereden door amper zen linker(?)been te kunnen gebruiken. | |
Sautor | woensdag 20 mei 2009 @ 15:14 |
quote:Niets van meegekregen, maar Renaat vertelde net inderdaad links | |
Palmboom313 | woensdag 20 mei 2009 @ 15:26 |
quote: ![]() ![]() | |
Sautor | woensdag 20 mei 2009 @ 15:27 |
Leo van Vliet wil Menchov naturaliseren ![]() | |
MarkoA. | woensdag 20 mei 2009 @ 16:02 |
quote: ![]() ![]() Hoeveel km nog btw? ![]() | |
Sautor | woensdag 20 mei 2009 @ 16:46 |
quote:Nu nog 20 | |
Szura | woensdag 20 mei 2009 @ 16:54 |
Mooi klote van Horner en Pozzato die vandaag dus ook weer pech heeft ![]() En terwijl ik dit type technische problemen voor Pozzato ![]() Armstrong die zich naar beneden stort ![]() | |
Tommeke | woensdag 20 mei 2009 @ 17:04 |
Cav maar weer? | |
Szura | woensdag 20 mei 2009 @ 17:05 |
quote:Ik zeg Petacchi ![]() | |
Tommeke | woensdag 20 mei 2009 @ 17:07 |
quote:Ik hoop het. | |
Szura | woensdag 20 mei 2009 @ 17:08 |
Petacchi zit te ver Cavendish voor Farrar | |
Sautor | woensdag 20 mei 2009 @ 17:08 |
Ik zet m alvast neer: Cavendish ![]() | |
Bruce117 | woensdag 20 mei 2009 @ 17:08 |
Cavendish dus | |
Tommeke | woensdag 20 mei 2009 @ 17:08 |
Ale Jet zat te ver ![]() | |
maartenducrot | woensdag 20 mei 2009 @ 17:08 |
Waarom heeft Rodriguez opgegeven? | |
wimderon | woensdag 20 mei 2009 @ 17:09 |
Knieproblemen. | |
Szura | woensdag 20 mei 2009 @ 17:10 |
1. Cavendish 2. Farrar 3. Petacchi | |
Sautor | woensdag 20 mei 2009 @ 17:10 |
Als Farrar gebracht zou zijn en niet zelf dwars door de wind had gehoeven had hij er nog wel langsgekund. | |
TheArt | woensdag 20 mei 2009 @ 17:13 |
quote: | |
Bartoli | woensdag 20 mei 2009 @ 17:13 |
quote:misschien, Garmin had zijn mannen te vroeg opgesoepeerd | |
sitting_elfling | woensdag 20 mei 2009 @ 18:16 |
Nou morgen dus wel interessant! Leipo die alles en iedereen het stront voor de ogen fietst en di luca op minuten zet! Hopen we dan eh ![]() | |
Szura | woensdag 20 mei 2009 @ 18:23 |
Ik gok dat Di Luca na die tijdrit gewoon nog het roze heeft ![]() | |
franklop | woensdag 20 mei 2009 @ 18:34 |
Zoals eerder al eens is gezegd in dit topic, het is niet echt een tijdrit voor Leipheimer, zeker met dat klimmen (en vooral het dalen). Di Luca zal best nog wel eens Roze kunnen hebben na morgen. | |
Appeltjesmoes | woensdag 20 mei 2009 @ 18:41 |
Ik zou Menchov toch ook niet uitvlakken, die staat immers het dichtst bij Di Luca. Beschikt over aardige tijdridcapaciteiten, kan de bergjes waarschijnlijk goed aan aangezien hij graag op tempo omhoog rijdt en hij kan sinds gisteren ineens ook aardig dalen... ![]() Of het voor Menchov handig is om de roze trui te hebben is een tweede, want ik zie de Rabo ploeg nog niet de koers controleren zoals LPR dat nu doet. Ben benieuwd morgen. ![]() | |
JelleS | woensdag 20 mei 2009 @ 19:06 |
quote:Leipheimer zal in de afdaling wel verliezen, de angsthaas. Maar dan nog moet hij het wel goed kunnen maken, net als Menchov. Maar Di Luca zal het niet zo slecht gaan doen als men voor de giro dacht. Ik zie hem morgen 3e staan na afloop. | |
Ambrosius | woensdag 20 mei 2009 @ 19:08 |
Cav ![]() | |
Dpadnul | woensdag 20 mei 2009 @ 19:13 |
Ze hebben daar bij Garmin iemand nodig die Farrar eens gaat vertellen hou je plek bemachtigd en behoud in een aanloop naar een sprint. Hij wordt vandaag wederom twee maal uit het wiel gekwakt, eerst door Davis bij Cavendish en vervolgens door Petacchi bij Davis. Dit gebeurt echt elke sprint. Volgens mij zit Abdu ergens in Italië te genieten (hoewel volgens mij heeft hij het niet zo breed meer), laat die Farrar maar eens leren hoe je je staande houd in een sprint. Op pure snelheid is die jongen volgens mij een goede tegenstander voor Cavendish. | |
Devpartner | woensdag 20 mei 2009 @ 19:41 |
Probleem voor diluca is de afstand denk ik. Of hij die wel goed genoeg gaat indelen. Leipo is een van de weinige pure tijdrijders die constant tegen limiet kan rijden zonder te verzwakken op het einde. Menchov en basso zijn aangeleerde tijdrijders, minder dan leipo maar toch zeker kwalitatief goed genoeg om een sterke prestatie neer te zetten. Is trouwens ook mijn top3 voor morgen leipo, menchov, basso. Daarna diluca en dan armstrong ![]() | |
ItaloDancer | woensdag 20 mei 2009 @ 20:35 |
Basso zal echt veel slechter zijn dan Menchov. | |
wimderon | woensdag 20 mei 2009 @ 20:51 |
quote:Ik verwacht Basso morgen niet direct voor Menchov, maar voor zijn schorsing was Basso in ieder geval een betere tijdrijder dan Menchov ooit is geweest. Waar de verwachting dat Basso veel slechter gaat zijn op gestoeld is zie ik dan ook niet direct. | |
Tommeke | woensdag 20 mei 2009 @ 20:53 |
Ik vind Basso op dit moment wel wat tegenvallend, had al wat meer van hem verwacht. Maar misschien verstopt hij zich. | |
Sautor | woensdag 20 mei 2009 @ 20:57 |
quote:Basso heeft in menig Giro en Tour tijdrit al top 5 gereden, dus aardig tijdrijden kan hij wel | |
JelleS | woensdag 20 mei 2009 @ 21:05 |
Basso heeft overigens zelf gezegd dat zijn tijdrit nu een stuk minder is. | |
Palmboom313 | woensdag 20 mei 2009 @ 21:09 |
Hup Menchov voor morgen al vast ![]() ![]() [ Bericht 37% gewijzigd door Palmboom313 op 20-05-2009 21:15:04 ] | |
Devpartner | woensdag 20 mei 2009 @ 21:25 |
Het is natuurlijk niet echt puur tijdrijden, dus dit moet zeker nog lukken. Hoewel hij wel met voorsprong de slechtste afdaler is ![]() | |
ItaloDancer | woensdag 20 mei 2009 @ 21:30 |
quote:Het gaat niet om het verleden maar om het hier en nu. Basso was een betere tijdrijder dan Menchov. Maar goed, ter relativering van de tijdritten uit het verleden: Basso was bij Fassa Bortolo bepaald geen geweldige tijdrijder (top 30 in de Tour), maar bij CSC reed hij in de Tour top 10. Menchov reed vorig jaar in de Tour top 5 in de tijdritten (maar Basso in een sterker veld). In de Giro reed Basso podium in de tijdritten, maar Menchov deed dat ook in de Vuelta. Maar het belangrijkste: Basso is (nog) niet de Basso van voor z'n schorsing. Hij heeft nog geen enkele fatsoenlijke tijdrit gereden sinds zijn comeback. Menchov daarentegen is in vorm. En, imo, zowel bergop als bergaf indrukwekkender dan Basso. Voor de in het verleden behaalde resultaten krijgt Basso geen enkele seconde extra morgen ![]() | |
franklop | woensdag 20 mei 2009 @ 21:42 |
naja ben benieuwd hoe het morgen gaat.Ze zijn wel 1,5 uur onderweg, dat moet je ook maar net kunnen natuurlijk. Ben ook benieuwd of er nog mensen buiten tijd gaan eindigen, zeker door die klimmen die we straks of morgen kunnen gaan aanschouwen in de voorbeschouwing van DutchSL | |
Szura | woensdag 20 mei 2009 @ 23:41 |
Morgen op de meet worden ze inderdaad afgerekend en mijn top 3 is: 1. Leipheimer 2. Mentsjov 3. Armstrong Waarom Armstrong? Hij raakt steeds beter in vorm en heeft gemikt op de tijdrit | |
Devpartner | woensdag 20 mei 2009 @ 23:53 |
In princiepie moet dit ook wel het terrein zijn van een brajkovic (daalt ook zeer graag), maar heb het gevoel dat die zijn vormpeil al eventjes aan het zakken is (ofwel moet die veel werken). edit: is er eigenlijk iemand die cunego (toch goede tt in tour gereden) of brusegin verwacht? :p [ Bericht 22% gewijzigd door Devpartner op 21-05-2009 00:01:03 ] | |
marcodej | donderdag 21 mei 2009 @ 00:01 |
Het is zo'n aparte tijdrit dat ik geen voorspelling durf te wagen. Ik denk wel dat Di Luca na de tijdrit nog met een flinke voorsprong aan de leiding staat. | |
Palmboom313 | donderdag 21 mei 2009 @ 00:12 |
quote:Teken ik voor. | |
franklop | donderdag 21 mei 2009 @ 08:54 |
quote:Eerder tijdrijder Bruseghin (die vorig jaar toch klimtijdrit won (?) of erg kort reed, dan de niet geheel in vorm zijnde Cunego | |
vaarsuvius | donderdag 21 mei 2009 @ 10:17 |
Begint de uitzending vandaag vroeger omdat het een tijdrit is? | |
franklop | donderdag 21 mei 2009 @ 10:28 |
quote:Volgens de TVgids beginnen ze bij Sporza gewoon om 15:00, zoals de rest van de giro al het geval is. | |
Devpartner | donderdag 21 mei 2009 @ 10:30 |
nee begint nog altijd om 15:00. Er gaan wel 35tal renners tegelijkertijd onderweg zijn ![]() | |
KneiterS | donderdag 21 mei 2009 @ 10:32 |
quote:Dat was Pellizotti, die naar mijn mening dan ook door veel mensen onterecht over het hoofd wordt gezien. Overigens zal cancellara niet starten vandaag. Hij gaat zich voorbereiden op de tour. | |
Mr_DG | donderdag 21 mei 2009 @ 11:19 |
quote:Hoe willen ze dat straks in beeld brengen?? En de tijdsverschillen zullen gigantisch zijn schat ik. | |
franklop | donderdag 21 mei 2009 @ 11:21 |
quote:In het begin starten ze om de minuut, dus kan zelfs meer zijn dan dat ![]() | |
Blawh | donderdag 21 mei 2009 @ 11:22 |
Zal naar waarschijnlijkheid goed weer zijn. Zonnig, droog en een graad of 28. | |
Ereinion | donderdag 21 mei 2009 @ 11:40 |
quote:Kan dan wel een man of 80 tegelijk zijn ![]() Lang geleden dat ik zo uitkeek naar een tijdrit (wat natuurlijk ook veel ruimte laat voor teleurstelling), ik hoop alleen dat de Italiaanse regie vandaag wel een beetje het overzicht kan houden, maar dat zal sowieso wel lastig worden op dit parcours. | |
franklop | donderdag 21 mei 2009 @ 11:43 |
quote:Ja hier nog 1. Begin zelfs te twijfelen of ik vanmiddag bij promotie/degradatie duels van ons eerste ga kijken ![]() | |
_-_ratjetoe_-_ | donderdag 21 mei 2009 @ 11:53 |
quote:Gisteren waren er op een gegeven moment 187 renners tegelijkertijd onderweg ![]() | |
Palmboom313 | donderdag 21 mei 2009 @ 11:55 |
Hoe veel tijd zit er tussen de starts van de renners ? want ik denk dat we best veel mensen kunnen zien die andere inhalen met zo'n lange tijdrit. | |
Devpartner | donderdag 21 mei 2009 @ 11:55 |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() Het is inderdaad te hopen dat ze het in beeld kunnen brengen.. Vrees dat we vooral de italianen en armstrong gaan krijgen en zeer weinig beelden van leipo/menchov. | |
Devpartner | donderdag 21 mei 2009 @ 11:56 |
quote:scherp ![]() | |
Ambrosius | donderdag 21 mei 2009 @ 11:58 |
quote:http://www.gazzetta.it/Sp(...)_ordine_partenza.pdf Denk dat het wel mee zal vallen, 3 minuten is best veel. Al zal Armstrong dat wel dichtrijden op Ten Dam, dus die krijgen we vast in beeld ![]() | |
franklop | donderdag 21 mei 2009 @ 11:59 |
Commentaar Armstrong op tijdrit:quote: | |
Szura | donderdag 21 mei 2009 @ 12:00 |
Het zal wel weer een groot Armstrong, Di Luca, Pellizotti, Basso festijn worden ![]() | |
Mr_DG | donderdag 21 mei 2009 @ 12:02 |
Zo'n Zabriskie of Millar, die vroeg starten, kunnen best tien renners inhalen. ![]() Wat Armstrong zei klopt helemaal! Alleen hoop ik niet dat we hem continue in beeld zien rijden. | |
JelleS | donderdag 21 mei 2009 @ 12:07 |
quote:Wat te denken van Levi's reactie: quote: | |
DutchSL | donderdag 21 mei 2009 @ 12:10 |
Etappe 12: Sestri Levante – Riomaggiore (60.6km) De Giro is er in haar jubileumeditie weer in geslaagd om iets unieks te doen, een tijdrit van zestig kilometer op zich is al bijzonder de laatste jaren, maar een tijdrit als deze is waarschijnlijk nog nooit vertoond. Twee serieuze klimmetjes met vooral twee zeer technische afdalingen kenmerken deze rit waarvan veel renners al hebben aangegeven het op een normale wegfiets af te gaan rijden, het technische parcours op een minder wendbare tijdritfiets afleggen zou te gevaarlijk zijn. Sestri Levante is een stad met bijna 19.000 inwoners in de provincie Genova en de regio Liguria, waar de rit gisteren ook al aankwam. De stad ligt bijna 50km ten oosten van Genova aan de Golf van Tigullio, waar de Gromolo rivier in de zee uitmondt. De bijnaam van de stad is "la città dei due mari", de stad van de twee zeeën, deze wordt door een kaap in Sestri Levante namelijk verdeeld in twee baaien met in het oosten de Baia del Silenzio (Baai van de Stilte) en in het westen de Baia delle Favole (Baai van de Fabels). ![]() Uitzicht over de Baia delle Silenzio en de kaap De stad is in de Romeinse tijd ontstaan met de naam Segesta Tigullorum, of kortweg Segesta, op een gelijknamig eiland. Het begon te groeien in de elfde eeuw nadat het met het vaste land verbonden werd en 1133 werd de stad aangevallen door Lavagna, een stad tussen Sestri Levante en Genova, het machtige Genova bood Sestri Levante bescherming aan en versloeg Lavagna vrij simpel waardoor beide steden onderdeel van de Republiek werden. Genova begon onmiddellijk met de bouw van een groot kasteel, deze is helaas tussen 1925 en 1928 afgebroken om een nieuw hotel te bouwen. Het oudste bouwwerk in de stad dat nog wel overeind staat is hierdoor de Chiesa di San Nicolò (1151) op het schiereiland dat de Sestrini gewoon Isola noemen. ![]() Chiesa di San Nicolò dell'Isola Segeste zou in de middeleeuwen en vroege Renaissance bekend worden onder de naam Siestri, onder die naam wordt het ook genoemd in "La Divina Commedia" van de grote Florentijn Dante Aleghieri. De toevoeging Levante komt van de kust die ten oosten van Genova ook wel de "Riviera di Levante" genoemd naar de Levant, de historische naam voor de Middellandse zeekust van het middenoosten (Israël, Libanon, Syrië en een stukje Turkije). De stad werd verschillende keren aangevallen door Pisa (1170), Lucca (1327), Milano (1365), Venezia (1432), Ottomanen (1542) en Saraceense piraten (1607), de stad ging soms korte tijd verloren en werd zwaar beschadigd maar zou toch altijd weer terugkeren in de Republiek. In 1797 werd de republiek opgegeven en creëerde Napoleon zijn vazalstaat de Ligurische republiek, welke in 1805 volledig geannexeerd werd door Frankrijk. In 1815 werd Liguria toegevoegd aan het koninkrijk Sardegna om in 1861 onderdeel te worden van het moderne Italië. De stad was aanvankelijk de zetel van de bisschoppen van Brugnato, zij lieten in 1616 de Santa Maria di Nazareth kathedraal bouwen. In 1959 werd het bisdom echter opgeheven, sindsdien is de kerk nog "slechts" een basiliek. Basilica di Santa Maria di Nazareth, de voormalige kathedraal De stad stond in vroegere tijden bekend om de bouw van de leudi (grote zeilboten) waarvan een exemplaar als monument op één van de stranden staat, nog altijd is er een groot scheepswerf even buiten de stad waar vooral marineschepen gebouwd worden. De belangrijkste economische peiler is echter het toerisme geworden, de stranden en de jachthaven in de Baia delle Favole en ruige kliffen en fraaie natuur in de Baia del Silenzio trekken veel mensen uit binnen- en buitenland aan. Veel (buitenlandse) schrijvers hebben ook in deze stad gewoond, waaronder de Engelse schrijfster Mary Shelley (Frankentein) en haar Deense collega Hans Christian Andersen (diverse beroemde sprookjes). De Baia delle Favole heeft haar naam ook aan de Deen te danken. De bekendste autochtone Sestrini zijn de bokser Mino Bozzano (brons Olympische Spelen 1956) en de actieve voetbalscheidsrechter Andrea De Marco. In de 100-jarige geschiedenis van de Giro d'Italia was drie keer een finishlijn in Sestri Levante getrokken: in 1960 won Gastone Nencini en twee jaar later mocht Graziano Battistini het zegegebaar maken. In 2006 won de Spanjaard Joan Horrach met een kleine voorsprong op een groepje vluchters, een dag waar onze landgenoot Addy Engels nogal eens aan zal terugdenken: hij won de sprint om de tweede plaats. Riomaggiore ligt in de provincie La Spezia (220.000 inw), de meest oostelijke van de vier Ligurische provincies. Er wonen amper 1800 Riomaggioresi in het plaatsje, dat vooral bekend is als meest oostelijke van de "Cinque Terre" ("vijf landen"), vijf dorpen die samen een UNESCO werelderfgoed vormen. De Cinque Terre zijn samen met Portofino de belangrijkste toeristische attracties van de Riviera di Levante. De kust van le Cinque Terre De vijf "landen", van oost naar west Monterosso al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola en Riomaggiore, tussen de Ligurische Zee en de steile Ligurische Apennijnen waardoor ze moeilijk bereikbaar zijn voor de buitenwereld. Het gebied wordt begrensd door Punta Mesco in het westen en Punta Monesteroli (ook wel Punta Monte Nero genoemd) in het oosten. Er zijn nauwelijks autowegen, wel zijn er veel toeristische wandelpaden. De meest gelopen route wordt de sentiero azzurro (blauwe route) genoemd, waarvan het eerste deel de Via dell'Amore (Weg van de Liefde) heet, tussen Riomaggiore en Manarolo. ![]() De haven van Vernazza De spoorlijn La Spezia - Genova loopt ook door het gebied, maar grotendeels door tunnels. De dorpjes leven behalve van het toerisme vooral van de wijnbouw en olijf- en citroen- boomgaarden die verbouwd worden op terrassen die tegen de heuvels zijn opgebouwd, hiernaast is ook de visserij belangrijk. De Cinque Terre werden in 1997 een UNESCO werelderfgoed. ![]() Terrassen boven Manarola In Riomaggiore komen de renners dus aan, het dorp is in de 13e eeuw ontstaan en ligt in de vallei van de Maggiore rivier waar het ook de naam aan te denken heeft. De uit 1340 stammende Chiesa di San Giovanni Battista is de belangrijkste kerk, al komt het toerisme hier natuurlijk vooral om de natuur, de terrassen in de heuvels en de schilderachtige uitzichten. Het is het meest oostelijke dorp van de vijf en ligt amper vijf kilometer ten westen van de provinciehoofdstad stad La Spezia (95.000 inw), al liggen hier wel een paar 600m hoge heuvels tussen. Het is samen met Monterosso (dat het enige strand heeft) het meest op de toeristen ingestelde plaatsje van de Cinque Terre, met o.a. een aquarium en dierentuin waarin lokale flora en fauna te bezichtigen zijn en diverse restaurants en hotelletjes. ![]() Riomaggiore Er kwam nog nooit een rit aan in één van de Cinque Terre, waar ook geen bekende wielrenners vandaan komen. De nabij gelegen stad La Spezia is de thuishaven van topsprinter Alessandro Petacchi die al twee ritten won deze Giro, ook de oude Pantani-knecht Massimo Podenzana (Italiaans kampioen 1994, 7e Giro 1994, winnaar etappe Giro 1988 en Tour 1996) komt hier vandaan. ![]() ![]() De langste tijdrit in de Giro sinds 1996 is bijzonder zwaar met twee klimmetjes en vooral twee zeer technische afdalingen. Het parcours begint met de twee enige vlakke kilometers, waarna de provincie La Spezia wordt binnengereden via de Passo di Bracco (613m hoog, 15.8km aan 3.8% gem. en 8% max.). Het steilste stuk ligt helemaal onderaan met twee kilometers van gemiddeld meer dan 7%, hierna vlakt de klim iets uit tot percentages rond de 5% en halverwege de klim is het zelfs eventjes zo goed als vlak. Hierna volgen weer zeven redelijk steile kilometers van 6 tot dik 7%, om richting de top weer wat uit te vlakken. ![]() Op de top blijven de renners een kilometer of acht op een plateau rijden, alvorens ze de eerste afdaling induiken: 8.4km aan 7.3% en zeer bochtig tot in het dal bij Levanto. Eenmaal beneden begint alweer gelijk de volgende klim, de Passo di Termine (548m hoog, 8.8km aan 6.1% en 10% max.) die de renners in het gebied van de Cinque Terre brengt. Deze klim begint relatief makkelijk met een kilometer van gemiddeld 2%, maar de rest van de klim is erg steil voor in een tijdrit: eerste 3km van gemiddeld 7.7%, vervolgens een tussen kilometer van 4.5% gevolgd door een zeer steile anderhalve kilometer van 8.4% gemiddeld en een piek van 10%. De laatste anderhalve kilometer is weer iets minder lastig. ![]() Net als na de eerste klim volgen ook nu weer een aantal kilometers op een plateau en is de afdaling zeer technisch met 9% in de laatste 2.2km. De aankomt in Riomaggiore is weer bergop: 1.4km aan 5.7%. Kortom, de zwaarste "vlakke" tijdrit zowel qua lengte als parcours in de moderne tijd. Veel (alle?) renners zullen het parcours afleggen op een gewone wegfietst en het zware, technische parcours betekenen ook dat kilometers de grote plaat rond draaien in een aerodynamische houding er niet bij is, behalve misschien op de twee plateaus. Iets totaal nieuws dus, waarvan ook de renners zelf niet weten wat ze kunnen. Het zal heel belangrijk zijn om de tijdrit goed in te delen en in de afdalingen is veel tijd te winnen voor goede stuurders. Aangezien Paolo Savoldelli is gestopt en Samuel Sanchez niet meedoet is het een groot raadsel wie hier kan gaan winnen. De tijdrijders als Leipheimer, Menchov en Basso zijn geen goede stuurders, di Luca en Pellizotti zijn in principe mindere tijdrijders (al zie ik ze weinig tijd verliezen). Bruseghin en Cancellara lijken niet in vorm, Pinotti heeft nog niks laten zien, Lövkvist is aan het minderen, Rogers valt vaak tegen in tijdritten van grote rondes, diverse andere tijdrijders zoals Wiggins kunnen weer niet klimmen (al deed Wiggins dat niet slecht vorige week) en zo hebben alle "favorieten" wel iets in deze tijdrit wat ze totaal niet ligt. Ik schrijf daarom heel voorzichtig op: Lance Armstrong. | |
Elwood1802 | donderdag 21 mei 2009 @ 12:11 |
Armstrong gaat vandaag even de top 8 binnen rijden me dunkt ![]() | |
wimderon | donderdag 21 mei 2009 @ 12:24 |
Ik verwacht dat de tijd die Zabriskie neer gaat zetten heel lang gaat blijven staan... | |
Szura | donderdag 21 mei 2009 @ 12:25 |
En wie wordt de beste Nederlander? | |
franklop | donderdag 21 mei 2009 @ 12:27 |
http://www.gazzetta.it/Sp(...)lassifica.shtml?t=12 hier schijnen tussentijden te komen, zal nog wel duren aangezien de eersten net weg zijn | |
hetsjhokleek | donderdag 21 mei 2009 @ 12:32 |
Wat ik me afvraag zullen er tijdens deze tijdrit weer fiets wissels gaan komen dus dat renners er voor kiezen om de beklimmingen en afdalingen op hun gewone fiets te doen en de vlakkere delen op hun tijdrit fiets. Lijkt me toch voordeel uit te halen. | |
franklop | donderdag 21 mei 2009 @ 12:35 |
quote:Ik denk dat het daarvoor veels te weinig vlak is. Zelfs de plateus lijken me niet vlak en zijn best kort. En vier keer een fietswissel al 15 seconden is dan al een minuut dat ie op die stukken minstens sneller moet zijn om er daadwerkelijk profijt van te kunnen hebben. | |
Szura | donderdag 21 mei 2009 @ 12:37 |
quote:Lijkt mij juist teveel tijd kosten met dit parcours. Wel balen dat ik het niet kan zien, kan een zeer spectaculaire tijdrit worden [ Bericht 0% gewijzigd door Szura op 21-05-2009 12:42:51 ] | |
Szura | donderdag 21 mei 2009 @ 12:38 |
Soler kampt overigens met een peesontsteking maar dat terzijde | |
wimderon | donderdag 21 mei 2009 @ 12:39 |
De vlakke stukken zijn echt veel te kort om voordeel te hebben van een fietswissel denk ik. Het parcours schijnt ook dermate bochtig dat je uberhaupt weinig voordeel zou halen uit een tijdritfiets, ook op de iets vlakkere stukken. Lijkt me dat de meesten de hele TT afleggen op een aangepaste wegfiets. | |
Ereinion | donderdag 21 mei 2009 @ 12:45 |
quote:Vier fietswissels om 15 vlakke kilometers op een tijdritfiets te kunnen zitten? Lijkt me niet echt efficiënt. Ze zullen nu ook wel een tijdritstuur op hun gewone fiets zetten. Stel dat zo'n tijdritfiets 2 seconden per kilometer sneller is, dan win je 30 seconden, in die tijd kan je niet vier fietswissels doen (inclusief weer op ritme komen etc.) | |
Szura | donderdag 21 mei 2009 @ 12:48 |
quote:dat zeg ik ![]() | |
Sautor | donderdag 21 mei 2009 @ 12:48 |
quote: ![]() | |
Ambrosius | donderdag 21 mei 2009 @ 12:50 |
quote:Mwah, net voor de top is een ideaal moment natuurlijk, dat kost je hooguit 5 seconden per wissel, bovendien heb je dan meteen weer verse drank. | |
_-_ratjetoe_-_ | donderdag 21 mei 2009 @ 12:50 |
Leipheimer gister gevallen, benieuwd of hij daar nog wat last van heeft. | |
franklop | donderdag 21 mei 2009 @ 12:52 |
zijn er nu 8 door bij eerste tussenpunt, Ignatiev staat eerste, niet zo heel boeiend nog, maar de laatste staat nu al (na 18,6 km) op 3:07. Worden echt grote verschillen vandaag | |
Szura | donderdag 21 mei 2009 @ 12:53 |
quote:3.07 op Ignatiev ![]() D'r gaan d'r buiten de tijd binnen komen denk ik ![]() | |
Palmboom313 | donderdag 21 mei 2009 @ 12:53 |
quote: ![]() | |
_-_ratjetoe_-_ | donderdag 21 mei 2009 @ 12:55 |
quote:Cancellara was iets minder enthousiast ![]() quote: | |
_-_ratjetoe_-_ | donderdag 21 mei 2009 @ 12:55 |
quote:Ik wou net zeggen, er kunnen aardig wat lui buiten de tijd binnenkomen me dunkt. Wat is die limiet ook al weer? | |
franklop | donderdag 21 mei 2009 @ 13:00 |
van Emden komt voorlopig als 15e door op De Groot is 5 seconden sneller dan van Emden. zelf volgen: http://www.gazzetta.it/Speciali/Giroditalia/2009/classifiche/it/classifica.shtml?t=12&c=CLCRONR1 | |
wimderon | donderdag 21 mei 2009 @ 13:04 |
quote:Valt reuze mee. Als je van 1u40min uitgaat mag je 25 minuten verliezen. 3 minuten (laat dat dan 4/5 minuten worden op de toppers) verliezen boven aan de eerste klim op bijna 1/3e van de af te leggen afstand is dan ruim binnen de marge. | |
franklop | donderdag 21 mei 2009 @ 13:06 |
quote:Is dat met tijdritten anders dan met andere ritten? Hoorde ze gister op de Belg namelijk er anders over spreken dat iedereen volle bak zou moeten om maar op tijd te zijn | |
wimderon | donderdag 21 mei 2009 @ 13:09 |
Tijdritten zijn altijd 25% volgens mij. Dan kun je als mindere renner niet op halve kracht gaan rijden op dit parcours. In een vlakke tijdrit kun je dan gewoon aan 90% rijden en ruim binnen de tijdslimiet finishen. | |
du_ke | donderdag 21 mei 2009 @ 13:15 |
Ben erg benieuwd ![]() | |
du_ke | donderdag 21 mei 2009 @ 13:17 |
quote:Deze werkt ook wel aardig. http://www.nos.nl/nosstud(...)infostrada_live.html | |
wimderon | donderdag 21 mei 2009 @ 13:22 |
De fietsen waar Pellizotti en Basso op gaan rijden:![]() | |
Dos37 | donderdag 21 mei 2009 @ 13:24 |
vandaag zeker kijken ![]() | |
Cavalier1 | donderdag 21 mei 2009 @ 13:26 |
quote:Wel met snellere helm denk ik??? | |
franklop | donderdag 21 mei 2009 @ 13:29 |
hmm zabriskie in 2e deel meer moeite gehad met dalen denk ik. staat bij 2e tussenpunt 2e op 0:10 van Ignatiev | |
wimderon | donderdag 21 mei 2009 @ 13:30 |
Wat heeft Zabriskie gedaan in de afdaling? Aan punt 1 lag hij 36 seconden voor Ignatiev en bij bij punt 2 10 seconden erachter, terwijl Ignatiev niet eens een snelle afdaling heeft gereden (tijd verloren op mensen die onder hem staan) ![]() | |
Cavalier1 | donderdag 21 mei 2009 @ 13:40 |
Eerste tussenpunt: 1 Krivtsov (Oek, ALM) 34:56 2 Zabriskie (VS, GRM) +00:01 3 Ignatiev (Rus, KAT) +00:37 4 Charteau (Fra, GCE) +00:48 5 Schröder (Dui, MRM) +00:59 6 Caccia (Ita, BAR) +00:59 7 Chiarini (Ita, LPR) +01:00 8 Barla (Ita, MRM) +01:05 9 Andriotto (Ita, ASA) +01:11 10 Scarselli (Ita, ISD) +01:18 | |
Cavalier1 | donderdag 21 mei 2009 @ 13:41 |
Tweede tussenpunt: 1 Ignatiev (Rus, KAT) 56:19 2 Zabriskie (VS, GRM) +00:10 3 Andriotto (Ita, ASA) +00:17 4 Chiarini (Ita, LPR) +00:30 5 Scarselli (Ita, ISD) +00:39 6 Schröder (Dui, MRM) +00:46 7 Barla (Ita, MRM) +00:51 8 César (Spa, XGZ) +00:59 9 Kaisen (Bel, SIL) +01:16 10 Chainel (Fra, BBO) +01:16 | |
Felagund | donderdag 21 mei 2009 @ 13:43 |
quote:Zabriskie staat niet bekend om zijn goede stuurvermogen, misschien heeft hij het rustig aan gedaan in de afdaling? Ik weet niet hoe moeilijk die is. Trouwens, de Giro-organisatie verwachtte dat men wel even gemiddeld minstens 40 km per uur ging rijden: http://www.gazzetta.it/Sp(...)omaggiore_CR_FIN.pdf Dat gaan ze waarschijnlijk nooit redden. | |
Pritt | donderdag 21 mei 2009 @ 13:43 |
Sporza begint rond 3en? | |
NoMercy285 | donderdag 21 mei 2009 @ 13:43 |
Thomas Voeckler start nu als nr. 100, terwijl de eerste nog niet eens binnen is ![]() | |
Ambrosius | donderdag 21 mei 2009 @ 13:44 |
quote:Ja, al bijna 2 weken. | |
No-P | donderdag 21 mei 2009 @ 13:45 |
Cancellara (Zwi, SAX) niet gestart | |
Felagund | donderdag 21 mei 2009 @ 13:45 |
Krivtsov is ook maar drie seconden sneller dan Ignatiev bij het tweede tussenpunt. | |
NoMercy285 | donderdag 21 mei 2009 @ 13:47 |
quote:Komen ze ook mee 50min. nadat ie vertrokken had moeten zijn.. | |
Felagund | donderdag 21 mei 2009 @ 13:48 |
quote:Was al een hele tijd bekend. Al voor de start. | |
No-P | donderdag 21 mei 2009 @ 13:51 |
quote:Dat had ik gemist, voor mij pas net bekend. Andriotto aardig snel. | |
franklop | donderdag 21 mei 2009 @ 13:51 |
3e tussenpunt: 1 ANDRIOTTO Dario ITA ASA 1:19:26 0:00 2 IGNATIEV Mikhail RUS KAT 1:21:09 1:43 Zabriskie op 2:32 laatste (na 22 renners) volgt er nu op 7:11 Bart Dockx is gefinisht: 1 DOCKX Bart BEL SIL 1:45:13 0:00 | |
Sjiznit | donderdag 21 mei 2009 @ 13:52 |
Dit is volgens mij echt zon tijdrit waarbij je bij een slechte dag minuten gaat verspelen en je een mindere dag niet kan verbergen. Ben benieuwd hoe het klassement eruit gaat zien hierna. | |
_-_ratjetoe_-_ | donderdag 21 mei 2009 @ 13:55 |
quote:Heh ![]() | |
Felagund | donderdag 21 mei 2009 @ 13:56 |
En op de streep heeft Andriotto dan nog maar 10 seconden voorsprong op Ignatiev: 1 ANDRIOTTO Dario ITA ASA 1:42:12 0:00 2 IGNATIEV Mikhail RUS KAT 1:42:22 0:10 3 KAISEN Olivier BEL SIL 1:43:11 0:59 4 ISAICHEV Vladimir RUS XGZ 1:45:03 2:51 5 DOCKX Bart BEL SIL 1:45:13 3:01 indeling is zo te zien heel belangrijk. | |
TargaFlorio | donderdag 21 mei 2009 @ 13:59 |
Hoeveel tijd mag men ongeveer verliezen zonder dat men de koffers moet pakken? | |
Cavalier1 | donderdag 21 mei 2009 @ 14:00 |
quote:Dus ook belangrijk dat je dit goed verkend hebt. Maar dat zal ook wel grondig gedaan zijn door de klassements mannen. | |
Piet_Veerman | donderdag 21 mei 2009 @ 14:01 |
Lijkt me waarschijnlijker dat de tijd van Andriotto aan het 3e tussenpunt gewoon niet klopt. | |
du_ke | donderdag 21 mei 2009 @ 14:03 |
Cancellara (Zwi, SAX) niet gestart | |
Ambrosius | donderdag 21 mei 2009 @ 14:04 |
quote:Echt niet? | |
franklop | donderdag 21 mei 2009 @ 14:04 |
quote:Wimderon zei rond de 25 minuten (25% is normaal bij tijdritten) | |
_-_ratjetoe_-_ | donderdag 21 mei 2009 @ 14:07 |
quote:Tijdverschil t.o.v. Ignatiev; + 0.34, +0.17, -1.43, -0.10. Lijkt me ook dus. | |
wimderon | donderdag 21 mei 2009 @ 14:09 |
Bertolini weer gevlamd in de afdaling kennelijk, pakt ongeveer 1,5 minuut op de anderen die bovenaan meedoen, ruim eerste dus nu aan tussenpunt 2. | |
du_ke | donderdag 21 mei 2009 @ 14:17 |
quote:De ticker van de NOS geeft het aan. Weet niet of het klopt ![]() | |
Ambrosius | donderdag 21 mei 2009 @ 14:18 |
quote:Mijn reactie was meer zo omdat het al tig keer is vermeld. | |
JelleS | donderdag 21 mei 2009 @ 14:21 |
Mooie aan deze tijdrit is (zoals het er nu uitziet) dat je niet na het eerste tussenpunt kan voorspellen wat de uiteindelijke uitslag gaat zijn. Zal tot het einde spannend blijven. | |
No-P | donderdag 21 mei 2009 @ 14:27 |
De favorieten moeten nog zo'n 12-13 minuten sneller fietsen dan andriotto voordat de langzaamst fietsende die nu binnen zijn in de problemen komen als tijdslimiet 25% is. | |
Ambrosius | donderdag 21 mei 2009 @ 14:30 |
quote:En dat zal nooit gebeuren. | |
DutchSL | donderdag 21 mei 2009 @ 14:37 |
quote:Ignatiev pakt in de afdaling dus eerder een ruime halve minuut terug op Zabriskie en in de tweede anderhalve minuut op Andriotto, die die tijd juist bergop wint. En Zabriskie is zichzelf hopeloos tegen gekomen op de tweede klim. Veel te winnen/verliezen in de afdaling in elk geval! | |
No-P | donderdag 21 mei 2009 @ 14:41 |
KRIVTSOV Yuriy UKR ALM 1:41:27 0:00 45 seconden op andriotto | |
Palmboom313 | donderdag 21 mei 2009 @ 14:43 |
quote:slecht voor menchov dus ![]() | |
franklop | donderdag 21 mei 2009 @ 14:44 |
quote:Menchov won in de afdaling van de week toch ook tijd op Leipheimer en kon Di Luca bijhouden, dus zo slecht ging het niet. Hij zal dr niet het verschil kunnen maken maar veel verliezen hoeft ook niet persé | |
Felagund | donderdag 21 mei 2009 @ 14:45 |
Visconti 55 seconden sneller dan de tot nu toe snelste tijd op chrono 1. Vraag me af of deze tijd klopt, of Visconti kan zich nog lelijk gaan tegenkomen in de rest van de tijdrit. En Bertolini 43 seconden sneller dan Krivtsov op chrono 3. | |
Ereinion | donderdag 21 mei 2009 @ 14:49 |
quote:Daar kon hij natuurlijk wel de lijn van Di Luca volgen, geen misselijke daler. | |
Devpartner | donderdag 21 mei 2009 @ 14:57 |
Dit is eigenlijk een tijdrit waarvan je weet dat een savoldelli die gewoon had gedomineerd ![]() | |
UltraR | donderdag 21 mei 2009 @ 14:57 |
Weet iemand de starttijden van de top 5? | |
No-P | donderdag 21 mei 2009 @ 15:00 |
183 115 ITA19780115 PELLIZOTTI Franco ITA LIQ 15.37'00 184 24 USA19731024 LEIPHEIMER Levi USA AST 15.40'00 185 178 AUS19791220 ROGERS Michael AUS THR 15.43'00 186 141 RUS19780125 MENCHOV Denis RUS RAB 15.46'00 187 121 ITA19760102 DI LUCA Danilo ITA LPR 15.49'00 | |
wimderon | donderdag 21 mei 2009 @ 15:05 |
Visconti loopt alleen maar uit aan punt 2 ![]() | |
franklop | donderdag 21 mei 2009 @ 15:10 |
Wiggins het snelste bij eerste tussenpunt 0:24 sneller dan Visconti Eindtijden: 1 MILLAR David GBR GRM 1:39:46 0:00 2 BERTOLINI Alessandro ITA SDA 1:39:50 0:04 3 CAPECCHI Eros ITA FUJ 1:41:02 1:16 4 TJALLINGII Maarten NED RAB 1:41:13 1:27 5 KRIVTSOV Yuriy UKR ALM 1:41:27 1:41 | |
Ambrosius | donderdag 21 mei 2009 @ 15:13 |
En jawel, meteen LA in beeld. | |
_-_ratjetoe_-_ | donderdag 21 mei 2009 @ 15:17 |
quote:Op zich ook wel terecht, als een van de favorieten. Ik begin ook wel een beetje moe te worden van het gezeur op de aandacht die Armstrong krijgt, wat hij doet is gewoon ongelooflijk speciaal, dat verdient wel veel aandacht (toegegeven, het wordt wel eens overdreven). | |
Devpartner | donderdag 21 mei 2009 @ 15:20 |
Armstrong ziet er wel soepel uit ! ![]() | |
wimderon | donderdag 21 mei 2009 @ 15:20 |
quote:Op een uitzondering na rijden ze met een gewone helm. | |
Felagund | donderdag 21 mei 2009 @ 15:21 |
quote:2:10 op tussenpunt 3. ![]() | |
Palmboom313 | donderdag 21 mei 2009 @ 15:37 |
Armstrong 42 seconden trager ![]() | |
Ambrosius | donderdag 21 mei 2009 @ 15:38 |
LA verliest toch wel veel in het eerste stuk, iig om te winnen. | |
Devpartner | donderdag 21 mei 2009 @ 15:38 |
tzal dan toch nog niet voor deze tijdrit zijn ![]() ![]() | |
Ambrosius | donderdag 21 mei 2009 @ 15:39 |
Visconti ruim de snelste aan de finish, 2,5 minuut sneller dan Millar ![]() | |
franklop | donderdag 21 mei 2009 @ 15:43 |
ten dam 12e opp 1:40, toch redelijk | |
Moonlighter | donderdag 21 mei 2009 @ 15:43 |
visconti ![]() ![]() | |
maril | donderdag 21 mei 2009 @ 15:45 |
quote:Bij de tour staat hij er. ![]() | |
wimderon | donderdag 21 mei 2009 @ 15:46 |
Garzelli in een groep van 4 man aan het klimmen ![]() | |
Palmboom313 | donderdag 21 mei 2009 @ 15:46 |
Menchov ![]() | |
Ambrosius | donderdag 21 mei 2009 @ 15:46 |
Boasson Hagen gewoon 2e tot nu toe ![]() | |
Palmboom313 | donderdag 21 mei 2009 @ 15:47 |
quote:...... | |
Ambrosius | donderdag 21 mei 2009 @ 15:49 |
quote:Gast, niet weer beginnen met je onzin. Iedereen onderweg. | |
Palmboom313 | donderdag 21 mei 2009 @ 15:50 |
quote:Ik zeg er niets van. Vandaar die puntjes ![]() | |
Ambrosius | donderdag 21 mei 2009 @ 15:51 |
quote:Reageer er dan gewoon niet op. Wat heb je trouwens met Menchov? Behalve dat hij in een Rabo-shirt rijdt. | |
Palmboom313 | donderdag 21 mei 2009 @ 15:52 |
quote:Ik hoop dat hij de giro wint ![]() | |
Ambrosius | donderdag 21 mei 2009 @ 15:53 |
quote:Nog een keer de vraag dan: waarom ![]() | |
thettes | donderdag 21 mei 2009 @ 15:54 |
Ik hoop dat ook, omdat hij in een Rabo shirt rijdt. Zelfde reden dat Litmanen zo'n held is. Stille krachten in een Nederlandse ploeg. | |
Palmboom313 | donderdag 21 mei 2009 @ 15:55 |
quote:Je hebt zelf de reden al gegeven ![]() | |
Palmboom313 | donderdag 21 mei 2009 @ 15:57 |
+ 29 voor Lance heeft dus wat tijd terug gepakt. | |
wimderon | donderdag 21 mei 2009 @ 15:58 |
Flutreden dan. Armstrong pakt wat terug in deel 2. | |
NoMercy285 | donderdag 21 mei 2009 @ 15:59 |
Brajkovic en Wiggins gaan flink onder de tijd van Visconti door.. edit: en Bosisio ook | |
wimderon | donderdag 21 mei 2009 @ 16:03 |
Bevoorrading in een tijdrit ![]() | |
thettes | donderdag 21 mei 2009 @ 16:04 |
quote:Wat vind jij dan een goede reden? Ga jij nou een beetje lopen oordelen over wie ik mag supporteren? Je bent zelf notabene fan van Evans ![]() | |
wimderon | donderdag 21 mei 2009 @ 16:04 |
quote:Ik vind het een flutreden, zo goed dan? Kruip nu maar weer snel onder je Rabo-dekbed. | |
Devpartner | donderdag 21 mei 2009 @ 16:08 |
bossisio... wat een tijd op eerste klim, iedereen bijt tanden stuk blijkbaar. Armstrong toch vrij goed bezig dan.. | |
Rellende_Rotscholier | donderdag 21 mei 2009 @ 16:08 |
quote:Dus jij vindt fan zijn van de beste renner van je favoriete team flut? Ok, jij bent dus echt niet serieus te nemen. | |
wimderon | donderdag 21 mei 2009 @ 16:10 |
quote:Ja, behoorlijk. Als Menchov nu zou vertrekken naar Katusha zou iedereen die nu voor hem supportert hem opeens een kutrenner vinden. Wie zou er dan niet serieus te nemen zijn? | |
MarkoA. | donderdag 21 mei 2009 @ 16:10 |
quote:OMG ![]() | |
thettes | donderdag 21 mei 2009 @ 16:11 |
Brit uit Gent... dus ook een beetje vlaming voor Renaat ![]() | |
Rellende_Rotscholier | donderdag 21 mei 2009 @ 16:12 |
quote:Zoiets heet chauvinisme. Bij gebrek aan goede Nederlanders steunen we maar renners in Nederlandse dienst. | |
Palmboom313 | donderdag 21 mei 2009 @ 16:13 |
Levi erg snel ![]() | |
Ambrosius | donderdag 21 mei 2009 @ 16:14 |
quote:Ten Dam doet het niet onverdienstelijk, ook in Rabo-shirt. Leipo erg snel. | |
Devpartner | donderdag 21 mei 2009 @ 16:15 |
diluca gaat nog sneller gaan denk ik. | |
BluesRebel | donderdag 21 mei 2009 @ 16:16 |
quote:Helemaal geen flutreden. Ik kijk ook naar de ploegen en niet naar een individu of een land. Je bent toch ook niet alleen voor Sneijder in Real Madrid. Ik heb liever dat een Rus in Rabobank wint vanwege de ploeg dan een Nederlander in een andere ploeg. Raboploeg ![]() ![]() | |
wimderon | donderdag 21 mei 2009 @ 16:16 |
Ik was inderdaad even vergeten dat je fan van alles wat met Rabo te maken heeft moet zijn. Vooral tijdens de Tour natuurlijk, als de echte volgers pas gaan meekijken. Nu is dat kennelijk al tijdens de Giro zo. | |
Devpartner | donderdag 21 mei 2009 @ 16:16 |
Brajkovic _o_ | |
Ambrosius | donderdag 21 mei 2009 @ 16:17 |
Brajkovic loopt nog flink uit, bijna 38 gemiddeld. | |
wimderon | donderdag 21 mei 2009 @ 16:17 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
Sheepcidus | donderdag 21 mei 2009 @ 16:18 |
Menchov nog sneller ![]() | |
Moonlighter | donderdag 21 mei 2009 @ 16:18 |
menchov ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |