Jaa dat vraag ik me ook af. Want bij de vorige examens komt idd stof voor die we dit jaar niet hoeven te kennen. Dus weet iemand een site met oefenopgaves of examens waarin alleen de stof van dit jaar word behandeld?quote:Op donderdag 14 mei 2009 11:38 schreef Kevin1Bravo het volgende:
Heeft er iemand oefenopgaves gevonden van alleen de onderdelen die dit jaar getoetst worden? De toetsen van vorige jaren bevatten namelijk onderdelen die we niet krijgen dit jaar, en er ontbreken er volgens mij ook een paar.
Kan je even een voorbeeld geven uit een examen waar die methode handig is om te gebruiken?quote:
quote:Op donderdag 14 mei 2009 20:55 schreef Silverstone het volgende:
Gister het examen van 2007 gemaakt en had een 7.7![]()
Als ik een 6.9 haal sta ik afgerond nog een 8 op me diploma
Pubers afzeiken omdat ze een foutje makenquote:
We hebben het over wiskunde hè, niet Nederlandsquote:
je mag gewoon op je eindexamen opschrijven:quote:Op zaterdag 16 mei 2009 14:26 schreef 0100 het volgende:
Als je het hellingsgetal moet berekenen, doen jullie dat dan via intersect of gewoon via een berekening. Want ik vraag me af of ze gaan zeiken als je niet echt een berekening hebt, maar meer 2nd-intersect etc... (als jullie snappen wat ik bedoel). Eigenlijk hebben wij op school nooit anders gedaan.
Bedanktquote:Op zaterdag 16 mei 2009 15:30 schreef Bapesta het volgende:
[..]
je mag gewoon op je eindexamen opschrijven:
y1 = formule
y2= getal
en dan intersecten geeft x = ... bij y = ....
en dan conclusie eronder.
zo mag je het opschrijven.
Ik doe namelijk ook niets anders dan dat!![]()
Normale verdeling (met zon klokding) toch?:)quote:Op zondag 17 mei 2009 14:30 schreef raaavi het volgende:
BinomPDF en CDF..
Wanneer gebruik je die 2.
Ik weet dat PDF = Precies, en CDF = Meer dan.
Maar bij wat soort vragen, als ze 'wat' willen weten?
Snapt iemand me nog?
Nee, dat kan ik welquote:Op zondag 17 mei 2009 14:34 schreef Dark_Killah het volgende:
[..]
Normale verdeling (met zon klokding) toch?:)
quote:binomPDF en binomCDF hebben betrekking op de binominale kansverdeling. Je hebt dan met 3 dingen te maken:
-de kans op 'goed' en de kans op 'fout'. Hierbij moet je denken dat de kans op 6 gooien 'goed' is, en niet 6 gooien 'fout' is. Er is hierbij altijd sprake van 2 uitkomsten, niet meer of minder! Verder zijn de 2 kansen bij elkaar opgeteld altijd 1. De kans op 'goed' wordt aangegeven met p.
-Het aantal keer dat het kansexperiment wordt uitgevoerd. Dit aantal geef je aan met de letter n.
-Het aantal keer dat het kansexperiment 'goed' eindigt. Dus van de 10 keer dat je gooit, wil je weten wat de kans is dat er 5 keer 6 uitkomt. Dit aantal verwerk je altijd in de vorm van: P( X = .. )
X is hierbij je variabele, en staat voor het aantal keer dat het kansexperiment 'goed' slaagt. Je wilt dus uitrekenen wat de kans is dat na het kansexperiment X die waarde heeft. X is vrijwel altijd een heel getal.
Nu reken je met binomPDF uit, de kans dat X één bepaalde waarde aanneemt. Bijvoorbeeld: de kans dat je van de 10 keer met een dobbelsteen gooit er 3 keer 4 of 5 uitkomt. Je weet:
-kans op 'goed = p = kans op 4 of 5 = 1/6 + 1/6 = 1/3
-aantal keer het kansexperiment = n = 10
Je wilt weten:
De kans op 3 keer van de 10 een 'goede' uitkomst =
P( X = 3 ) = binomPDF(n,p,X) = binomPDF(10,1/3,3) = 0,2601 (ga dit antwoord na)
Als je nu wilt weten wat de kans is dat je maximaal 3 keer 4 of 5 gooit moet je binomCDF gebruiken. Je rekenmachine rekent dan alle waardes uit van binomPDF voor X = 0, 1, 2 en 3. Je krijgt dus:
De kans op maximaal 3 keer 4 of 5 gooien =
P ( X < 3 of X = 3 ) = binomdCDF(n,p,X) = binomdCDF(10,1/3,3) = 0,5593
Dit is dus hetzelfde als:
binomPDF(10,1/3,0) + binomPDF(10,1/3,1) + binomPDF(10,1/3,2) + binomPDF(10,1/3,3)
De formule die je rekenmachine gebruikt om binomPDF te berekenen staat ook op je formulekaart (als je tenminste in nederland op school zit).
Het heeft verder niets met permutaties te maken.
Ik zal overigens wel weer teveel hebben uitgelegdolleyes:
Ben er nog geen tegengekomen in een examen, maar het is voor als je aan de hand van gegevens in een tabel een formule bij dat tabel moet maken.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 21:36 schreef Blocko het volgende:
[..]
Kan je even een voorbeeld geven uit een examen waar die methode handig is om te gebruiken?
Wiskunde valt imo wel mee, je hoeft maar de helft + 2 punten te halen voor een voldoende
bij kansberekening vragen,quote:Op zondag 17 mei 2009 14:30 schreef raaavi het volgende:
BinomPDF en CDF..
Wanneer gebruik je die 2.
Ik weet dat PDF = Precies, en CDF = Meer dan.
Maar bij wat soort vragen, als ze 'wat' willen weten?
Snapt iemand me nog?
Wat waren je cijfers?quote:Op zondag 17 mei 2009 16:27 schreef Bapesta het volgende:
Ik heb alle examens al een x gedaan. wat valt er nu nog te oefenen![]()
ik ben echt gestrest voor wiskunde
bij de ene een 4.4 bij de andere weer een 6 en bij een andere weer een 4 en dan weer bij een andere 6.5quote:
ik ben het met je eens die tweede was gewoon irritant!quote:Op zondag 17 mei 2009 17:09 schreef Delichris het volgende:
Zo, ik heb een aantal examens doorgelezen en ik denk op het eerste gezicht dat het wel moet gaan lukken. Het examen van vorig jaar vind ik toch wel te doen van tijdvak 1, die van tijdvak 2 is imo een stuk moeilijker. Toch denk ik op een één of andere manier dat ik niet alles goed weet, heel raar..
wat moet iedereen halen btw?quote:Op zondag 17 mei 2009 17:27 schreef ismey het volgende:
[..]
ik ben het met je eens die tweede was gewoon irritant!
de rest van alle examens blijft wel te doen
Examen van vorig jaar tijdvak 2 valt ook wel mee hoor.quote:Op zondag 17 mei 2009 17:28 schreef Delichris het volgende:
Ik merk ook wel verschil tussen bepaalde examens, vooral tussen tijdvak I en tijdvak II.
en nog 1 klein vraagje je hoeft toch bij dit antwoord je WINDOW niet op te schrijven die je hebt gebruikt of??quote:Op zaterdag 16 mei 2009 15:30 schreef Bapesta het volgende:
[..]
je mag gewoon op je eindexamen opschrijven:
y1 = formule
y2= getal
en dan intersecten geeft x = ... bij y = ....
en dan conclusie eronder.
zo mag je het opschrijven.
Ik doe namelijk ook niets anders dan dat!![]()
ik heb geleerd alles op te schrijven dus ook window. Volgens mij krijg je soms ook punten voor het vermelden van je window. Ik zou zeggen schrijf ook maar op voor de zekerheid. Ook al zegt je leraar dat het niet perse nodig is mischien je tweede conrector wel. In ieder geval al zou je mijn leraar krijgen dan zou hij best streng kunnen zijn.quote:Op zondag 17 mei 2009 18:58 schreef Bapesta het volgende:
[..]
en nog 1 klein vraagje je hoeft toch bij dit antwoord je WINDOW niet op te schrijven die je hebt gebruikt of??
Dus intersect geeft blablaba is al meer dan genoeg??
Wie kan mij vertellen of dit klopt...
ik moet een 4.1 halen voor een 6quote:Op zondag 17 mei 2009 17:28 schreef Bapesta het volgende:
[..]
wat moet iedereen halen btw?
ik moet een 4.6 halen...dus rond de 28 / 32 punten...
maybe kan je ook zeggen van dat je de ZOOM -> ZOOMFIT optie hebt gebruikt. Dan zet ie de grafiek precies goed voor jou zodat je niks aan je WINDOW hoeft te veranderen.quote:Op zondag 17 mei 2009 19:46 schreef ismey het volgende:
[..]
ik heb geleerd alles op te schrijven dus ook window. Volgens mij krijg je soms ook punten voor het vermelden van je window. Ik zou zeggen schrijf ook maar op voor de zekerheid. Ook al zegt je leraar dat het niet perse nodig is mischien je tweede conrector wel. In ieder geval al zou je mijn leraar krijgen dan zou hij best streng kunnen zijn.
Van mijn leraar mag ik dat niet gebruiken omdat je bij het examen meestal gegevens hebt die je window bepalen (bv een grafiek of getallen). Dan heb je zoomfit niet nodig. Maar mijn leraar zei dat je als je zoomfit gebruikt dat je dat ook kan neer zetten.quote:Op zondag 17 mei 2009 19:59 schreef Bapesta het volgende:
[..]
maybe kan je ook zeggen van dat je de ZOOM -> ZOOMFIT optie hebt gebruikt. Dan zet ie de grafiek precies goed voor jou zodat je niks aan je WINDOW hoeft te veranderen.
Dan hoef je je WINDOW dus ook niet te noteren...denk ik...
Met dat bedoel ik dus,quote:
Ja voor jou, er zijn er echt zat die dat fout doenquote:Op maandag 18 mei 2009 18:29 schreef raaavi het volgende:
Als X in maanden is.
En het antwoord is dus 8 , dan moet je als Xmax niet 200 hebben ofso
maar dat spreekt voor zich
Ik snap dit echt niet hequote:Op maandag 18 mei 2009 18:31 schreef Elisabeth21 het volgende:
Ik sta een 5 en hopelijk haal ik morgen een 4!
Dan ben ik heeeeel blij!
Ja maar hoe je daar in godsnaam komt, ik sta gvd een 4.5 voor wiskundequote:Op maandag 18 mei 2009 18:34 schreef FastFox91 het volgende:
[..]
Met een 4, staat ze alsnog een 5 en dat is waarschijnlijk voldoende om te slagen.
solver?quote:Op maandag 18 mei 2009 18:32 schreef FastFox91 het volgende:
Tvp.
Ik gebruik vaak de solver, tijdens de SE's en dat wordt gewoon nu goedgekeurd. Ik vraag mij alleen eigenlijk af, wat de officiële notatie daarvoor is. Mijn leraar heeft mijn notatie gewoon goedgekeurd, dus waarschijnlijk zit 't wel goed.
quote:De 'solver' van de TI-83
Met de TI-83 kun je op diverse manieren vergelijkingen oplossen. Een heel rechtstreekse manier is het gebruiken van de 'solver' (= oplosser). Andere manieren hebben vaak met grafieken te maken. Daarover meer in het practicum: Functies. In dit practicum gaat het over het gebruik van de SOLVE-routine, de 'solver'
nog nooit van gehoord, mischien ooit wel maar nee.quote:
foetsie...quote:Op maandag 18 mei 2009 19:35 schreef ismey het volgende:
ik heb een vraagje over exponentiële verbanden
stel je hebt punt A (5,11) en B (9,26)
stel het exponentiële verband op tussen A en B
Kan iemand dit voor doen?
helemaal perfect voor een linear verbandquote:Op maandag 18 mei 2009 19:44 schreef Bapesta het volgende:
[..]
26-11
------- = 3.75
9-5
N = 3.75x + b
(5,11)
vul je dat in
11 = 3.75 x 5 + b
11 = 18.75 + b
11-18.75 = b
b= -7.75
formule is dan: N=3.75x - 7.75
Correct me if I'm wrong
jeej ik zie hem weer dankje wel!quote:Op maandag 18 mei 2009 19:47 schreef GlowMouse het volgende:
>> punt A (5,11) en B (9,26)
y = a*bx
11 = a*b5
26 = a*b9
Door elkaar delen levert 26/11 = b4, daaruit volgt b, en zo ook a.
je hebt toch een boek?quote:Op maandag 18 mei 2009 20:01 schreef BlackX het volgende:
OK HELP!
bezig met voorbereiden voor examen... en morge heb ik dus wiskunde, en alles over invnorm ben ik dus helemaaaal kwijt. geen idee waar het over gaat. kan iemand helpen?
Die tweede is de juiste uiterste linkergrens.quote:Op maandag 18 mei 2009 20:48 schreef raaavi het volgende:
wat doen jullie als uiterste linker of rechtergrens?
0 of -10^99 ?
Linkergrens: -10^99quote:Op maandag 18 mei 2009 20:48 schreef raaavi het volgende:
wat doen jullie als uiterste linker of rechtergrens?
0 of -10^99 ?
Lijkt me handig jaquote:Op maandag 18 mei 2009 20:51 schreef Sieps het volgende:
Ik heb 2 verschillende leraren gehad in 4 en 5 havo, die van 4 havo deed -10^99 en die van 5 havo deed 0. Aangezien mijn lerares van 4 havo een zeer goede lerares is en die van 5 havo een complete idioot (heeft niet eens een opleiding) doe ik -10^99
Klopt als een bus.quote:Op maandag 18 mei 2009 20:50 schreef Bapesta het volgende:
[..]
Linkergrens: -10^99
Rechtergrens: 10^99
right?
Makkelijker is nog om linkergrens: -e99 te gebruiken en rechtergrens: e99. Maar kan iemand me dat solver uitleggen, aangezien ik absoluut geen vergelijkingen op kan lossen. Als het niet mag heb ik 0 punten dan, maar anders heb ik ook 0 punten omdat ik het toch niet snapquote:Op maandag 18 mei 2009 20:50 schreef Bapesta het volgende:
[..]
Linkergrens: -10^99
Rechtergrens: 10^99
right?
hmmm ok...quote:Op maandag 18 mei 2009 21:11 schreef Sieps het volgende:
Dan moet je teruggaan naar die knikkers, hierbij is het dus pakken zonder terugleggen
Over mensen die niet weten wat een solver is, laat maar zitten, beetje te laat. Even een piepklein voorbeeldje.quote:
Die moet je zo laten, die kan je gebruiken als er meerdere oplossingen zijn. Maar als dat zo is, dan gebruik ik meestal gewoon een grafiek.quote:Op maandag 18 mei 2009 21:17 schreef Dark_Killah het volgende:
Als ik doe wat jij net zei FF staat er bound= blablaba
Bijv intersect:quote:Op maandag 18 mei 2009 21:43 schreef Blocko het volgende:
Of je doet gewoon plotten,
Moet je eigenlijk ook het gebruikte window vermelden? En als er staat beschrijf de stappen van GR wat moet je dan doen?
Precies gewoon plotten kan ook. Alleen ik vind het irritant om telkens de window in te stellen, en daarnaast gaat het trager want het moet visueel getekend worden, en een variabele veranderen gaat ook wat sneller.quote:Op maandag 18 mei 2009 21:43 schreef Blocko het volgende:
Of je doet gewoon plotten,
Moet je eigenlijk ook het gebruikte window vermelden? En als er staat beschrijf de stappen van GR wat moet je dan doen?
Dat left bound doe ik trouwens nooit, en heb er nooit min punten op gekregen. Denk je dat ik nu tijdens het CE dat wel zal krijgen?quote:Op maandag 18 mei 2009 21:46 schreef raaavi het volgende:
[..]
Bijv intersect:
Y1 <formule>
Y2 <formule>
2nd+Calc -> Intersect -> Left bound , right bound, guess, yes. komt uit:
Y = .... X = ..
Sowiets
Zolang je maar 1 intersect punt hebt, kan je gewoon 3x op enter drukken hoor.quote:Op maandag 18 mei 2009 21:46 schreef FastFox91 het volgende:
[..]
Dat left bound doe ik trouwens nooit, en heb er nooit min punten op gekregen. Denk je dat ik nu tijdens het CE dat wel zal krijgen?
Waarom dan ineens eqn:0=15a-(4a-20) - 5(a-7) ? Het gaat dan om die '20'quote:Op maandag 18 mei 2009 21:39 schreef FastFox91 het volgende:
Je kan zelfs een groeifactor uitrekenen. Y = AG^T + B, Weet je YAT en B, dan kan je G solven.
Maar een voorbeeldje.
Los op: 5(a-7) = 15a - (4a-2)
Math -> solver
eqn:0=y2-y1
dus
eqn:0=15a-(4a-20) - 5(a-7)
a = ? -> solve geeft ongeveer -9.2
(je kan A invullen, alpha math, krijg je a, maar je kan ook X invullen.)
Ik zou dit gebruiken als hulpmiddel, ter controle, dus niet mij de schuld geven als het niet werkt tijdens je examen.Ik ga het iig wel gebruiken, en heb ook toestemming van mijn leraar en ik zie ook in waarom het niet gebruikt mag worden. Maar als je dit de dag van te voren pas kent, lijkt mij onverstandig om te gaan gebruiken. Daarnaast was het ook een vraag aan anderen die dit gebruiken, hoe noteren ze dit officieel?
Staat wel in Samengevat.quote:Op maandag 18 mei 2009 22:02 schreef Kevin1Bravo het volgende:
Kan iemand aangeven of je een boxplot moet kunnen tekenen (bijvoorbeeld met 1-var stats)?
hangt er vanaf of je de oude stijl doet of de vernieuwende tweede fase.quote:Op maandag 18 mei 2009 22:04 schreef Blocko het volgende:
boxplot komt volgens mij leraar er niet in voor.
ik wil morgen weleens zien of er een verschil zit in de moeilijkheidsgraad van de oude stijl examen en de nieuwe stijl examen...quote:Op maandag 18 mei 2009 22:20 schreef 0100 het volgende:
Volgens samengevat (tweede fase/nieuwe stijl) krijgen we dit:
- Algebraïsche vaardigheden.
- Tabellen, grafieken, veranderingen.
- Formules met twee of meer variabelen.
- Lineaire verbanden.
- Exponentiële verbanden.
- Tellen en kansen.
- Normale verdeling.
- Binomiale verdeling.
Geen boxplot dus.
Als je gewoon de vernieuwde tweede fase doet hoef je dit niet te doen. Waar een * staat is alleen bestemd voor het schoolexamen en niet het centraal examen (landelijk).quote:
Met de vernieuwde tweede fase niet. De oude wel. Waarschijnlijk heb jij nieuwe stijl. Niet dusquote:Op maandag 18 mei 2009 22:35 schreef morningstorm het volgende:
hey mensen,
ik had ff een kort vraagje over de stof voor morgen, komtie:
Moet je wel of niet een afgeleide kunnen opstellen van een formule of niet? ik hoorde uit verschillende hoeken komen van niet en ik zag het ook niet op me blad staan. Het zou mooi uitkomen, want ik snap er geen ruk van xD.
Kan iemand gaarne voor mij bevestigen? dank alvast
p.s. succes degenen die dit lezen ofcourse
Ik kwam zo een vraag tegen in een voorgaande examen en die hoefte we niet te makenquote:Op maandag 18 mei 2009 22:35 schreef morningstorm het volgende:
hey mensen,
ik had ff een kort vraagje over de stof voor morgen, komtie:
Moet je wel of niet een afgeleide kunnen opstellen van een formule of niet? ik hoorde uit verschillende hoeken komen van niet en ik zag het ook niet op me blad staan. Het zou mooi uitkomen, want ik snap er geen ruk van xD.
Kan iemand gaarne voor mij bevestigen? dank alvast
p.s. succes degenen die dit lezen ofcourse
Die 0 kan je niet aanpassen, dus moet je de vergelijking aanpassen.quote:Op maandag 18 mei 2009 21:58 schreef MJay1 het volgende:
[..]
Waarom dan ineens eqn:0=15a-(4a-20) - 5(a-7) ? Het gaat dan om die '20'
Bedoel je bj een groeigrafiek?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 08:20 schreef raaavi het volgende:
Hoe moest je, als je 2 punten had, in een exponentieel verband, hier een formule van maken?
( N.eind / N.begin ) ^ ( 1 / ( T.eind - T.begin ) )quote:Op dinsdag 19 mei 2009 08:34 schreef raaavi het volgende:
[..]
![]()
Bij Linear is het makkelijker.
Delta Y, Delta X, maar hoe is dat bij exponentieel?
Okay, sorry.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 08:36 schreef raaavi het volgende:
[..]
Niet met solver doendat lees ik sinds gister voor het eerst!
Als het goed is staat hetgene wat je bedoelt nu in mn vorige post.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 08:34 schreef raaavi het volgende:
[..]
![]()
Bij Linear is het makkelijker.
Delta Y, Delta X, maar hoe is dat bij exponentieel?
Niet met solver doenquote:Op dinsdag 19 mei 2009 08:35 schreef FastFox91 het volgende:
"Een hoeveelheid neemt exponentieel toe.
Op t = 3 is N = 1600 en op t = 10 is N = 4100.
Stel de formule op van N. Rond de groeifactor af op twee decimalen."
Math -> solver
eqn:0=AG^T-N
A = ? -> solve geeft ongeveer 1070
G = (4100/1600)^(1/(10-3)) = ongeveer 1.1438
T = 10
N = 4100
Dus N = 1070 * 1.14 ^ T.
(De solver doet soms wel vaag met afronden, of hebben ze juist een getal met veel decimalen terwijl het getal maar zou moeten eindigen met één decimaal. Dat is dan wel weer een nadeel.)
Heb je iets aan die van mij, of is dat niet wat je bedoelde?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 08:36 schreef raaavi het volgende:
[..]
Niet met solver doendat lees ik sinds gister voor het eerst!
Wel, alleen het ging iets te vlugquote:Op dinsdag 19 mei 2009 08:39 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Heb je iets aan die van mij, of is dat niet wat je bedoelde?
Opgave 38 blz 74 van boek w, hoofdstuk 10.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 08:47 schreef raaavi het volgende:
Het staat trouwens ook niet duidelijk in getal en ruimte of wel?
Eerst de formule opstellen die je tot nu toe hebt.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 08:39 schreef raaavi het volgende:
Het tempo moet iets omlaag!
t = 3 N = 1600
t = 10 N = 4100
Verschil tussen T = 7
En nu?
Nu moet je de 2 y-as punten door elkaar delen.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 08:39 schreef raaavi het volgende:
Het tempo moet iets omlaag!
t = 3 N = 1600
t = 10 N = 4100
Verschil tussen T = 7
En nu?
[..]
Wel, alleen het ging iets te vlug
blz 64quote:Op dinsdag 19 mei 2009 08:50 schreef FastFox91 het volgende:
[..]
Opgave 38 blz 74 van boek w, hoofdstuk 10.
2.5625quote:Op dinsdag 19 mei 2009 08:52 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Nu moet je de 2 y-as punten door elkaar delen.
Normaal zal dat een afgerond getal zijn denkk.quote:
Okay! Will doquote:Op dinsdag 19 mei 2009 09:10 schreef ChipsZak. het volgende:
Alleen als ik jou was zou ik telkens de tussenstappen nog wat beter opschrijven.
Als je dan de groeifactor hebt berekend bijv. (1,14)
Eerst standaardfunctie: N = b * g^t
N = b * 1,14^t ook nog opschrijven e.d.
1600 = b * 1,14^3 ook.
Formule: N = 1080 * 1,14^t
Ik werk hier nu met ^t en niet met ^x
Mooi!quote:
Zit je nou precies hetzelfde als gister uit te leggen?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 09:10 schreef ChipsZak. het volgende:
En verder natuurlijk je berekeningen enzo.
Ik hamer gewoon er op dat mensen heul veul berekeningen moeten opschrijven enzo.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 09:15 schreef Dark_Killah het volgende:
[..]
Zit je nou precies hetzelfde als gister uit te leggen?![]()
Hierboven staat trouwens dat nieuwe stijl dit afleiden niet krijgt, klopt dat?
Weet ik, daar twijfel ik ook niet aan.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 09:18 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Ik hamer gewoon er op dat mensen heul veul berekeningen moeten opschrijven enzo.Dat levert ze echt punten op.
Ik ben gewoon te lief.
Ik ga gewoon dat lijstje af, en alles waar ik geen donder van snalp met voorbeeld in mn GR moduleren denk ikquote:- Algebraïsche vaardigheden.
- Tabellen, grafieken, veranderingen.
- Formules met twee of meer variabelen.
- Lineaire verbanden.
- Exponentiële verbanden.
- Tellen en kansen.
- Normale verdeling.
- Binomiale verdeling.
EQN ingevuld, ga je naar beneden, vul je de 4 dingen in die je weet, selecteer je de variabele die je niet weet en klik je op solve.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:05 schreef TC_Artemis het volgende:
EQN:0=normalcdf(L,R,M,S)-o
Is het toch?
waar de fok zit de komma ook alweerik heb nu al een blackout
edit
oh ik heb m ;D
en hoe rekende je met de solver? met alpha toch? maar dat werkt heul niet
Het werkt al, ik moest alpha enter doen om te solven, gek ding.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:11 schreef FastFox91 het volgende:
[..]
EQN ingevuld, ga je naar beneden, vul je de 4 dingen in die je weet, selecteer je de variabele die je niet weet en klik je op solve.
Ok mooi.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:11 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
Het werkt al, ik moest alpha enter doen om te solven, gek ding.
normalcdf(Linkergrens, rechtergrens, gemiddelde, standaardafwijking).quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:11 schreef IJsbergsla het volgende:
Iemand nog een goede uitleg van de Normale verdeling, die is aardig weggezakt namelijk...
Is de linker grens niet gegeven, dan -10^99quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:17 schreef 0100 het volgende:
[..]
normalcdf(Linkergrens, rechtergrens, gemiddelde, standaardafwijking).
Jaquote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:23 schreef Blocko het volgende:
Komt binonpdf en binoncdf ook in het examen voor?
Gelukkig heb ik een reservequote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:24 schreef IJsbergsla het volgende:
[..]
Ja
0100 danku![]()
En eh, succes met je rekenmachine..
ja het kan maar volgens mij kan je ook wel zonder!quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:23 schreef Blocko het volgende:
Komt binonpdf en binoncdf ook in het examen voor?
calc, mamximum toch gewoon?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:24 schreef Bapesta het volgende:
mensen hoe bereken je het maximum en minimum ook alweer van een formule?
gelijkstellen aan 0 toch voor maximum?
ow ik weet het al weer nee als je bv van een afgeleide de maximum of minimum moest weten dan moest je de formule op = 0 zetten toch?quote:
sorry ik snap niet wat je bedoeld, volgens mij hoef ik dat niet te weten?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:31 schreef Bapesta het volgende:
[..]
ow ik weet het al weer nee als je bv van een afgeleide de maximum of minimum moest weten dan moest je de formule op = 0 zetten toch?
en kan iemand mij misschien een voorbeeld geven?
dan moet je toch als je het op = 0 heb gezet moet je dan toch algebraïsch oplossen?
owja sorry je doet nieuwe stijl...quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:40 schreef ismey het volgende:
[..]
sorry ik snap niet wat je bedoeld, volgens mij hoef ik dat niet te weten?
Examen van 2008 (tijdvak 1), opgave 4quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:41 schreef Bapesta het volgende:
[..]
owja sorry je doet nieuwe stijl...
mensen met oude stijl kan iemand mij een voorbeeld geven plz??
thnq die zocht ikquote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:02 schreef vipeax het volgende:
[..]
Examen van 2008 (tijdvak 1), opgave 4
S = -39,5N² + 9450N - 245000
S' = -79N + 9450
-79N + 9450 = 0
-79N = -9450
N = 119.6202531 of "ongeveer 120"
quote:haha ze komt eraan. Sorry nog heel even geduld. Haar computer loopt vast. We gaan gewoon een kwartiertje langer door.
Boxplot komt niet in het examen voor, behalve als je oude stijl doetquote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:17 schreef -SG- het volgende:
Bij de boxplot, daar kan je toch ook alles in je rekenmachine zetten en die rekent dan toch uit wat Q1 en Q2 etc toch is? Hoe doe je dat ook alweer?
stat, editquote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:17 schreef -SG- het volgende:
Bij de boxplot, daar kan je toch ook alles in je rekenmachine zetten en die rekent dan toch uit wat Q1 en Q2 etc toch is? Hoe doe je dat ook alweer?
thnxquote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:22 schreef ismey het volgende:
[..]
stat, edit
l1, l2 invoeren
stat, calc
1 vars stats, l1, l2
dan lees je gem. q1, q2 ,q3 ,q4 af
boxplot kwam toch ook bij nieuwe stijl voor?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:20 schreef Kevin1Bravo het volgende:
[..]
Boxplot komt niet in het examen voor, behalve als je oude stijl doet.
quote:
quote:[Opmerking van sophie]
Hallo Margot. Kunnen de docenten die bij het examen aanwezig zijn, vragen of iedereen even alle programma;s uit de rekenmachine wil wissen?
heleenvanlier: ja dat kunnen ze vragen. Het is niet de bedoeling dat jullie spiekbrieven opslaan
ow shit ik bedoel kleinste getal, q1, q2(mediaan), q3, grootste getalquote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:22 schreef ismey het volgende:
[..]
stat, edit
l1, l2 invoeren
stat, calc
1 vars stats, l1, l2
dan lees je gem. q1, q2 ,q3 ,q4 af
kleinste getal = MinXquote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:24 schreef ismey het volgende:
[..]
ow shit ik bedoel kleinste getal, q1, q2(mediaan), q3, grootste getal
Wat voor clown zit hierachter?quote:[Opmerking van enfraín]
hoe kan je de raaklijn berekenen??
Margot: @enfrain: de raaklijn kan je berekenen door eerst een afgeleide functie te maken en die gelijk te stellen aan 0. Dan de waarden van de coordinaten invullen en een formule opstellen.
11:26
quote:Maandag beantwoorde docent Menno Visser jullie vragen. Lees het hier nog eens terug:
spuit11quote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:40 schreef -SG- het volgende:
[Opmerking van Tong80]
Vroeger, toen had je pas wiskunde![]()
![]()
Wat is dat voor antwoordquote:[Opmerking van wauss]
wiskunde b krijgt toch geen formuleblad? havo
Margot: @ wauss: check eens de examens van vorig jaar op www.examenblad.nl.
Kijk ook eens naar de correctievoorschriften, dan weet je waar ze op gaan letten.
quote:[Opmerking van Ilse]
Hoi! Ik heb altijd problemen met de GR om een goede window in te stellen voor een grafiek. Hoe kan ik dit het beste doen?
Margot: @Ilse: ik heb zelf geen problemen met het instellen van de window en weet niet goed wat je bedoelt. is je vraag technisch?
Nee alleen de Normale Verdeling van het onderdeel Statistiek komt voor in het CE. Bevestigd door mijn samengevat boekje en diverse mensen in dit topicquote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:23 schreef -SG- het volgende:
[..]
boxplot kwam toch ook bij nieuwe stijl voor?
Die onderstequote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:46 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Wat is dat voor antwoord
En deze
[..]
quote:voor de zesde keer, dit is heel belangrijk voor mij, wat doe ik met (X'X)^(-1)*X'y?
quote:heleenvanlier: [Privébericht aan GM] Je vragen komen door, geduld. Margot beantwoordt ze 1 voor 1 (Reply Privately)
en dan zo een aardige reactie terug.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:49 schreef GlowMouse het volgende:
[Opmerking van Fip]
Margot is een beunhaas
KAN ZE NIET BETALENquote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:54 schreef GlowMouse het volgende:
Mensen, margot heeft zoals gezegd zelf geen grafische rekenmachine. Dus inhoudelijke vragen daarover kan ze niet beantwoorden.
dat is fout volgens mij??quote:Op dinsdag 19 mei 2009 12:13 schreef TC_Artemis het volgende:
b. P( r,r,r,w) = 4 NCR 1 * (5/8)^3 * 3/8
Ziet er wel logisch uitquote:Op dinsdag 19 mei 2009 12:13 schreef TC_Artemis het volgende:
Incorrect. Bij P(r,w,r,w) krijg je geen factor 4 nCr 2, dus ik snap niet waarom je dat erbij zet.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 12:13 schreef TC_Artemis het volgende:
ooh had ik em bijna zelf goed maar hoe kom je op 3/5 bij de laatste?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 12:15 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Incorrect. Bij P(r,w,r,w) krijg je geen factor 4 nCr 2, dus ik snap niet waarom je dat erbij zet.
Maar je hebt geen terugleggen, dus het is 5/8 * 4/7 * 3/6 * 3/5.
Er zijn nog 5 ballen waarvan 3 wit.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 12:17 schreef Bapesta het volgende:
[..]
ooh had ik em bijna zelf goed maar hoe kom je op 3/5 bij de laatste?
B. P(4x wit) = P(r,r,r,w)quote:Op dinsdag 19 mei 2009 12:11 schreef Bapesta het volgende:
Vraagje:
In een vaas zitten vijf rode en drie witte knikkers.
Jan-Willem pakt één voor één knikkers uit de vaas.
Hij gaat daarmee door totdat hij een witte knikker heeft.
Bereken de kans dat Jan-Willem
a. twee knikkers pakt
b. vier keer een knikker pakt.
wie kan deze voor mij oplossen??
a. P( r,w) = 5/8 * 3/7
b. P( r,r,r,w) = ??
a heb ik al opgelost
wie weet b goed uit te leggen??
ow ksnap em.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 12:19 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Er zijn nog 5 ballen waarvan 3 wit.
4 nCr 2 zou je alleen krijgen als de volgorde niet van belang zou zijn.
er zijn nog 5 knikkers over, en er zijn 3 witte?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 12:17 schreef Bapesta het volgende:
[..]
ooh had ik em bijna zelf goed maar hoe kom je op 3/5 bij de laatste?
sommeren over [uitkomst]*[kans op uitkomst]quote:Op dinsdag 19 mei 2009 12:26 schreef Bapesta het volgende:
Verwachtingswaarde = kans * uitbetaling of kans * X ??
ok thnq again...quote:Op dinsdag 19 mei 2009 12:27 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
sommeren over [uitkomst]*[kans op uitkomst]
Wat bij een binomiale verdeling gelijk is aan n*p.
Bij mij precies andersom, een van m'n zwakste vakken en ik denk een 4 of een 5quote:Op dinsdag 19 mei 2009 15:52 schreef Sieps het volgende:
Vond het erg makkelijk, 2 vragen wist ik niet maar de rest kon ik achter elkaar invullen![]()
Denk dat ik rond een 7~8 heb. Maar wiskunde is dan ook één van mijn sterkste vakken
Best goed dan nog! [vind ik persoonlijk.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:12 schreef Dark_Killah het volgende:
[..]
Bij mij precies andersom, een van m'n zwakste vakken en ik denk een 4 of een 5
quote:kolere... hoogte band moest maal 2
Veel van mijn klasgenoten wisten 18 ook niet, ik heb er zelf wel wat ingevuld Maar verwacht dat het fout is. Waar zou ik erover kunnen klagen?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:54 schreef Silverstone het volgende:
Sjonge jonge dat was SIMPEL zeg![]()
Wist alleen vraag 18 niet
nieuwe stijl!quote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:09 schreef Ranselaar het volgende:
[..]
Dus jij deed ook oude stijl![]()
Ging wel lekker.
Helaas was ik vergeten hoe je de standaarddeviatie moest uitrekenen
Waar kan je dit doen?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:20 schreef Blocko het volgende:
heb met alleen de antwoorden een 5,1. moet een 5,6 halen :/
Vraag 18, was abnormaal moeilijk. Niet ingevult en ga zeker klagen.
Moet je http://www.nvvw.nl/page.php?id=7826 in de gaten houdenquote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:26 schreef Bapesta het volgende:
wat gaat de normering worden jongens??
ik hoop op een 1.4 offcourse
ja dat zowiezo maar khoop echt op N = 1.4quote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:35 schreef -SG- het volgende:
Net even gekeken wat de N term de afgelopen jaren waren. Allemaal 1 of hoger.
Zelfde gedachte. Niet dat 18 moeilijk was, maar 'k begreep gewoon niet wat ze van mij wilde.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:54 schreef Silverstone het volgende:
Sjonge jonge dat was SIMPEL zeg![]()
Wist alleen vraag 18 niet
hoe kom jij op een 4.6??quote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:37 schreef Rnie het volgende:
Belachelijk moeilijk vond ik het...kheb denk ik rond de 30 punten gehaalt. dit houd dus een 4.6 in mijn met de norm op 1.
mijn se cijfers waren allemaal voldoende..ik sta een 7.4 dus mag een 3.6 halen....
Je hebt inderdaad gelijk..het is een 4.2quote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:42 schreef Bapesta het volgende:
[..]
hoe kom jij op een 4.6??
30 / 85 * 9 = 3.2
+ 1 = 4.2
Is het erg als ik bij deze sommen inklemmen heb gebruikt? met andere woorden: gwn gokken dat aan 1 decimaal?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:53 schreef Bapesta het volgende:
mensen ik heb dit ingevuld bij vraag 20:
y1= 6^3*(b-0.5/ 3.142*6-0.159)
y2=52
Zoomfit
intersect en dan fout antwoord
in controlevoorschrift staat er
vergelijking 6^3*(b-0.5/ 3.142*6-0.159)= 52 moet worden opgelost 1 punt
Beschrijven hoe deze vergelijking met de GR moet worden opgelost. 1 punt
maar krijg ik dan ook nog 1 punt voor de beschrijving hoe ik het heb gedaan in de GR ook al is het uiteindelijke antwoord fout??
Als je het erbij hebt gezet hoe je het gedaan hebt zou ik zeggen dat het kan.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 18:08 schreef Rnie het volgende:
[..]
Is het erg als ik bij deze sommen inklemmen heb gebruikt? met andere woorden: gwn gokken dat aan 1 decimaal?
Dat punt krijg je vrij zeker wel jaquote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:53 schreef Bapesta het volgende:
mensen ik heb dit ingevuld bij vraag 20:
y1= 6^3*(b-0.5/ 3.142*6-0.159)
y2=52
Zoomfit
intersect en dan fout antwoord
in controlevoorschrift staat er
vergelijking 6^3*(b-0.5/ 3.142*6-0.159)= 52 moet worden opgelost 1 punt
Beschrijven hoe deze vergelijking met de GR moet worden opgelost. 1 punt
maar krijg ik dan ook nog 1 punt voor de beschrijving hoe ik het heb gedaan in de GR ook al is het uiteindelijke antwoord fout??
2008: 1quote:Op dinsdag 19 mei 2009 18:06 schreef Rnie het volgende:
[..]
Je hebt inderdaad gelijk..het is een 4.2
wat waren de normeringen van afgelopen jaren?
omg dan ga ik het wel misschien halen.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 18:09 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Als je het erbij hebt gezet hoe je het gedaan hebt zou ik zeggen dat het kan.
[..]
Dat punt krijg je vrij zeker wel ja
Hoe kon je na intersect dan het foute antwoord hebbenquote:Op dinsdag 19 mei 2009 18:12 schreef Bapesta het volgende:
[..]
omg dan ga ik het wel misschien halen.
want ik heb dat bij meerdere vragen maar niet met een goed antwoord![]()
Ben nu al wat geruststellender door jouw GlowMouse![]()
thnq
nou ik deed dus intersect van y1 en y2 en toen kwam er x = 1.35 uit :squote:Op dinsdag 19 mei 2009 18:15 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Hoe kon je na intersect dan het foute antwoord hebben
Dat vraag ik mij ook afquote:Op dinsdag 19 mei 2009 18:15 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Hoe kon je na intersect dan het foute antwoord hebben
vul die formule maar is in in y1 en y2 = 52quote:
Je krijgt als het goed is 2 van de 4 punten ; 1 voor het geven van de vergelijking, de andere voor beschrijven hoe je het met de GR hebt gedaanquote:Op dinsdag 19 mei 2009 18:30 schreef Bapesta het volgende:
[..]
nou ik deed dus intersect van y1 en y2 en toen kwam er x = 1.35 uit :s
dus ik dacht toen 1.35 dm
terwijl het antwoord 8 dm is
geen idee hoe ik op 1.35 dm kom.
maar ik krijg wel die ene punt toch voor de beschrijving alleen?
Je hebt waarschijnlijk te weinig haakjes gezetquote:Op dinsdag 19 mei 2009 18:30 schreef Bapesta het volgende:
[..]
nou ik deed dus intersect van y1 en y2 en toen kwam er x = 1.35 uit :s
dus ik dacht toen 1.35 dm
terwijl het antwoord 8 dm is
geen idee hoe ik op 1.35 dm kom.
maar ik krijg wel die ene punt toch voor de beschrijving alleen?
*datingquote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:39 schreef MischaDeGrote het volgende:
k heb heel de laatste vraag fout over die spelshow....
Hahah ik dus wel. Ik ben echt kenkerrrr domquote:Op dinsdag 19 mei 2009 20:12 schreef raaavi het volgende:
Wie is trouwens vergeten dat je die bandhoogten x 2 moest doen?
Niemand toch?
zoals hier:
http://www.nvvw.nl/page.php?id=7809&rid=7826&topicID=1199&view=list_posts
Hoe hadden jullie 18 uiteindelijk gedaan?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 20:30 schreef svenengels het volgende:
Ik vond het eigenlijk wel goed te doen, bij vraag 18 was de vraagstelling een beetje onduidelijk, ik had ff 3 minuten nodig om door te hebben wat ze bedoelden, want de p en q variabelen waren nog niet eerder aan bod gekomen.
Hij is me uiteindelijk wel gelukt.
Als je hem gewoon invulde zoals ik hierboven zei bij Y1, en dan de lengte van die sluiting als X.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 20:37 schreef lisettebooy het volgende:
Ik snapte niks van vraag 18.
heb volgens mij ook niks ingevuld O_o
Weet niet precies hoe je formule er dan uitziet, maar volgens mij was de opdracht juist om de formule te herleiden naar V=P*X+Q oh en over die bandbreedte, leek me vrij duidelijk. Was ook goed op het plaatje te zien.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 20:41 schreef raaavi het volgende:
[..]
Als je hem gewoon invulde zoals ik hierboven zei bij Y1, en dan de lengte van die sluiting als X.
dan kreeg je een rechte lijn, die omlaag gaat.
Dat kan je ook zien als een lineaire formule.
Daar pak je 2 punten uit, en reken je de richtingscoëfficiënt met Delta Y, Delta X.
Begin waarde is X = 0
En richtingscoëfficiënt was iets van -7 (TOCH?!)
V = -7*X+32.8 ofso?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 20:47 schreef Thorolas het volgende:
[..]
Weet niet precies hoe je formule er dan uitziet, maar volgens mij was de opdracht juist om de formule te herleiden naar V=P*X+Q oh en over die bandbreedte, leek me vrij duidelijk. Was ook goed op het plaatje te zien.
quote:Stap 4/4
Je klacht heeft referentienummer ***** gekregen.
LAKS EindexamenklachtenlijnJe ontvangt per e-mail een link waarmee je je klacht definitief naar het LAKS kan sturen. Klik op de link of kopieer de link naar de browser.
Als de link op meerdere regels staat, dan moet je de link in de browser weer aan elkaar plakken.
Geen afronding was irritant, maar het maakte het examen er niet moeilijker op. Verder vond ik dat er bij vraag 18 wel een wat duidelijkere uitleg mocht, maar over het algemeen vond ik het examen zéker niet te moeilijk. Het is gewoon basis kennis die je hoort te weten, als je gewoon goed had opgelet in de les lukt het zeker. Ik heb zelf mijn boek niet open gehad maar alleen even wat oude examens doorgekeken om alles even op te frissen, en het was ruim voldoende.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 21:28 schreef SuperSSam het volgende:
Ik vond het echt een rot examen.. moest een 4.5 halen om voldoende te blijven staan, mja denk dat ik rond de 37 punten heb. Vond vraag 18 raar en ik vond het raar dat er niets werd verteld over de afronding. Mja we zien wel..
snap je het met mijn uitleg wel?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 21:40 schreef FastFox91 het volgende:
Ik begreep bij vraag 18 helemaal niet dat je de formule die daarvoor is gegeven moest gebruiken.Ik dacht we krijgen een nieuwe formule en hier moet je een aantal variabelen uitrekenen om een nieuwe formule te krijgen. Ik had uiteindelijk y = 37,5 (5*7,5) * x * q.
ik snapte hem pas nadat ik ; naar de wc had geweest, erachter was gekomen waarom die hond zo stil bleef zitten in de flat tegenover ons (het was een standbeeld), en ik de vraag 6keer had over gelezenquote:Op dinsdag 19 mei 2009 21:43 schreef Blocko het volgende:
Vraagstelling van 18 was ook gewoon onduidelijk, moeten ze imo nooit meer zo doen.
Je hebt volkomen gelijk, als je gewoon oplet in de les en af en toe je huiswerk maakt is het waarschijnlijk ook gewoon een examen die te doen is, maar als jij weet welke leraar ik heb voor wiskunde..(zeer matig) Ik wil hem niet de schuld geven dat ik het moeilijk vond maar het heeft er in zekere zin wel mee te makenquote:Op dinsdag 19 mei 2009 21:33 schreef svenengels het volgende:
[..]
Geen afronding was irritant, maar het maakte het examen er niet moeilijker op. Verder vond ik dat er bij vraag 18 wel een wat duidelijkere uitleg mocht, maar over het algemeen vond ik het examen zéker niet te moeilijk. Het is gewoon basis kennis die je hoort te weten, als je gewoon goed had opgelet in de les lukt het zeker. Ik heb zelf mijn boek niet open gehad maar alleen even wat oude examens doorgekeken om alles even op te frissen, en het was ruim voldoende.
Ja inderdaad maarja bij de eerste vraag moest je op ongeveer 60 cm komen, toen bleef ik maar door piekeren tot ik het juiste antwoord had. Toen sprong er opeens in me op dat die band eigenlijk ook een soort van onderkant heeftquote:Op dinsdag 19 mei 2009 23:41 schreef MischaDeGrote het volgende:
18 suckte inderdaad, en de band vind ik ook gewoon naaierig dat ze hoogte band alleen boven gezet hebben. dat is met opzet zodat mensen niet zouden zien dat je die *2 moest nemen...
Ben ik met je eens, dat je argumenten moet bedenken heeft toch niks met wiskunde te maken?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |