Jaa dat vraag ik me ook af. Want bij de vorige examens komt idd stof voor die we dit jaar niet hoeven te kennen. Dus weet iemand een site met oefenopgaves of examens waarin alleen de stof van dit jaar word behandeld?quote:Op donderdag 14 mei 2009 11:38 schreef Kevin1Bravo het volgende:
Heeft er iemand oefenopgaves gevonden van alleen de onderdelen die dit jaar getoetst worden? De toetsen van vorige jaren bevatten namelijk onderdelen die we niet krijgen dit jaar, en er ontbreken er volgens mij ook een paar.
Kan je even een voorbeeld geven uit een examen waar die methode handig is om te gebruiken?quote:
quote:Op donderdag 14 mei 2009 20:55 schreef Silverstone het volgende:
Gister het examen van 2007 gemaakt en had een 7.7![]()
Als ik een 6.9 haal sta ik afgerond nog een 8 op me diploma
Pubers afzeiken omdat ze een foutje makenquote:
We hebben het over wiskunde hè, niet Nederlandsquote:
je mag gewoon op je eindexamen opschrijven:quote:Op zaterdag 16 mei 2009 14:26 schreef 0100 het volgende:
Als je het hellingsgetal moet berekenen, doen jullie dat dan via intersect of gewoon via een berekening. Want ik vraag me af of ze gaan zeiken als je niet echt een berekening hebt, maar meer 2nd-intersect etc... (als jullie snappen wat ik bedoel). Eigenlijk hebben wij op school nooit anders gedaan.
Bedanktquote:Op zaterdag 16 mei 2009 15:30 schreef Bapesta het volgende:
[..]
je mag gewoon op je eindexamen opschrijven:
y1 = formule
y2= getal
en dan intersecten geeft x = ... bij y = ....
en dan conclusie eronder.
zo mag je het opschrijven.
Ik doe namelijk ook niets anders dan dat!![]()
Normale verdeling (met zon klokding) toch?:)quote:Op zondag 17 mei 2009 14:30 schreef raaavi het volgende:
BinomPDF en CDF..
Wanneer gebruik je die 2.
Ik weet dat PDF = Precies, en CDF = Meer dan.
Maar bij wat soort vragen, als ze 'wat' willen weten?
Snapt iemand me nog?
Nee, dat kan ik welquote:Op zondag 17 mei 2009 14:34 schreef Dark_Killah het volgende:
[..]
Normale verdeling (met zon klokding) toch?:)
quote:binomPDF en binomCDF hebben betrekking op de binominale kansverdeling. Je hebt dan met 3 dingen te maken:
-de kans op 'goed' en de kans op 'fout'. Hierbij moet je denken dat de kans op 6 gooien 'goed' is, en niet 6 gooien 'fout' is. Er is hierbij altijd sprake van 2 uitkomsten, niet meer of minder! Verder zijn de 2 kansen bij elkaar opgeteld altijd 1. De kans op 'goed' wordt aangegeven met p.
-Het aantal keer dat het kansexperiment wordt uitgevoerd. Dit aantal geef je aan met de letter n.
-Het aantal keer dat het kansexperiment 'goed' eindigt. Dus van de 10 keer dat je gooit, wil je weten wat de kans is dat er 5 keer 6 uitkomt. Dit aantal verwerk je altijd in de vorm van: P( X = .. )
X is hierbij je variabele, en staat voor het aantal keer dat het kansexperiment 'goed' slaagt. Je wilt dus uitrekenen wat de kans is dat na het kansexperiment X die waarde heeft. X is vrijwel altijd een heel getal.
Nu reken je met binomPDF uit, de kans dat X één bepaalde waarde aanneemt. Bijvoorbeeld: de kans dat je van de 10 keer met een dobbelsteen gooit er 3 keer 4 of 5 uitkomt. Je weet:
-kans op 'goed = p = kans op 4 of 5 = 1/6 + 1/6 = 1/3
-aantal keer het kansexperiment = n = 10
Je wilt weten:
De kans op 3 keer van de 10 een 'goede' uitkomst =
P( X = 3 ) = binomPDF(n,p,X) = binomPDF(10,1/3,3) = 0,2601 (ga dit antwoord na)
Als je nu wilt weten wat de kans is dat je maximaal 3 keer 4 of 5 gooit moet je binomCDF gebruiken. Je rekenmachine rekent dan alle waardes uit van binomPDF voor X = 0, 1, 2 en 3. Je krijgt dus:
De kans op maximaal 3 keer 4 of 5 gooien =
P ( X < 3 of X = 3 ) = binomdCDF(n,p,X) = binomdCDF(10,1/3,3) = 0,5593
Dit is dus hetzelfde als:
binomPDF(10,1/3,0) + binomPDF(10,1/3,1) + binomPDF(10,1/3,2) + binomPDF(10,1/3,3)
De formule die je rekenmachine gebruikt om binomPDF te berekenen staat ook op je formulekaart (als je tenminste in nederland op school zit).
Het heeft verder niets met permutaties te maken.
Ik zal overigens wel weer teveel hebben uitgelegdolleyes:
Ben er nog geen tegengekomen in een examen, maar het is voor als je aan de hand van gegevens in een tabel een formule bij dat tabel moet maken.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 21:36 schreef Blocko het volgende:
[..]
Kan je even een voorbeeld geven uit een examen waar die methode handig is om te gebruiken?
Wiskunde valt imo wel mee, je hoeft maar de helft + 2 punten te halen voor een voldoende
bij kansberekening vragen,quote:Op zondag 17 mei 2009 14:30 schreef raaavi het volgende:
BinomPDF en CDF..
Wanneer gebruik je die 2.
Ik weet dat PDF = Precies, en CDF = Meer dan.
Maar bij wat soort vragen, als ze 'wat' willen weten?
Snapt iemand me nog?
Wat waren je cijfers?quote:Op zondag 17 mei 2009 16:27 schreef Bapesta het volgende:
Ik heb alle examens al een x gedaan. wat valt er nu nog te oefenen![]()
ik ben echt gestrest voor wiskunde
bij de ene een 4.4 bij de andere weer een 6 en bij een andere weer een 4 en dan weer bij een andere 6.5quote:
ik ben het met je eens die tweede was gewoon irritant!quote:Op zondag 17 mei 2009 17:09 schreef Delichris het volgende:
Zo, ik heb een aantal examens doorgelezen en ik denk op het eerste gezicht dat het wel moet gaan lukken. Het examen van vorig jaar vind ik toch wel te doen van tijdvak 1, die van tijdvak 2 is imo een stuk moeilijker. Toch denk ik op een één of andere manier dat ik niet alles goed weet, heel raar..
wat moet iedereen halen btw?quote:Op zondag 17 mei 2009 17:27 schreef ismey het volgende:
[..]
ik ben het met je eens die tweede was gewoon irritant!
de rest van alle examens blijft wel te doen
Examen van vorig jaar tijdvak 2 valt ook wel mee hoor.quote:Op zondag 17 mei 2009 17:28 schreef Delichris het volgende:
Ik merk ook wel verschil tussen bepaalde examens, vooral tussen tijdvak I en tijdvak II.
en nog 1 klein vraagje je hoeft toch bij dit antwoord je WINDOW niet op te schrijven die je hebt gebruikt of??quote:Op zaterdag 16 mei 2009 15:30 schreef Bapesta het volgende:
[..]
je mag gewoon op je eindexamen opschrijven:
y1 = formule
y2= getal
en dan intersecten geeft x = ... bij y = ....
en dan conclusie eronder.
zo mag je het opschrijven.
Ik doe namelijk ook niets anders dan dat!![]()
ik heb geleerd alles op te schrijven dus ook window. Volgens mij krijg je soms ook punten voor het vermelden van je window. Ik zou zeggen schrijf ook maar op voor de zekerheid. Ook al zegt je leraar dat het niet perse nodig is mischien je tweede conrector wel. In ieder geval al zou je mijn leraar krijgen dan zou hij best streng kunnen zijn.quote:Op zondag 17 mei 2009 18:58 schreef Bapesta het volgende:
[..]
en nog 1 klein vraagje je hoeft toch bij dit antwoord je WINDOW niet op te schrijven die je hebt gebruikt of??
Dus intersect geeft blablaba is al meer dan genoeg??
Wie kan mij vertellen of dit klopt...
ik moet een 4.1 halen voor een 6quote:Op zondag 17 mei 2009 17:28 schreef Bapesta het volgende:
[..]
wat moet iedereen halen btw?
ik moet een 4.6 halen...dus rond de 28 / 32 punten...
maybe kan je ook zeggen van dat je de ZOOM -> ZOOMFIT optie hebt gebruikt. Dan zet ie de grafiek precies goed voor jou zodat je niks aan je WINDOW hoeft te veranderen.quote:Op zondag 17 mei 2009 19:46 schreef ismey het volgende:
[..]
ik heb geleerd alles op te schrijven dus ook window. Volgens mij krijg je soms ook punten voor het vermelden van je window. Ik zou zeggen schrijf ook maar op voor de zekerheid. Ook al zegt je leraar dat het niet perse nodig is mischien je tweede conrector wel. In ieder geval al zou je mijn leraar krijgen dan zou hij best streng kunnen zijn.
Van mijn leraar mag ik dat niet gebruiken omdat je bij het examen meestal gegevens hebt die je window bepalen (bv een grafiek of getallen). Dan heb je zoomfit niet nodig. Maar mijn leraar zei dat je als je zoomfit gebruikt dat je dat ook kan neer zetten.quote:Op zondag 17 mei 2009 19:59 schreef Bapesta het volgende:
[..]
maybe kan je ook zeggen van dat je de ZOOM -> ZOOMFIT optie hebt gebruikt. Dan zet ie de grafiek precies goed voor jou zodat je niks aan je WINDOW hoeft te veranderen.
Dan hoef je je WINDOW dus ook niet te noteren...denk ik...
Met dat bedoel ik dus,quote:
Ja voor jou, er zijn er echt zat die dat fout doenquote:Op maandag 18 mei 2009 18:29 schreef raaavi het volgende:
Als X in maanden is.
En het antwoord is dus 8 , dan moet je als Xmax niet 200 hebben ofso
maar dat spreekt voor zich
Ik snap dit echt niet hequote:Op maandag 18 mei 2009 18:31 schreef Elisabeth21 het volgende:
Ik sta een 5 en hopelijk haal ik morgen een 4!
Dan ben ik heeeeel blij!
Ja maar hoe je daar in godsnaam komt, ik sta gvd een 4.5 voor wiskundequote:Op maandag 18 mei 2009 18:34 schreef FastFox91 het volgende:
[..]
Met een 4, staat ze alsnog een 5 en dat is waarschijnlijk voldoende om te slagen.
solver?quote:Op maandag 18 mei 2009 18:32 schreef FastFox91 het volgende:
Tvp.
Ik gebruik vaak de solver, tijdens de SE's en dat wordt gewoon nu goedgekeurd. Ik vraag mij alleen eigenlijk af, wat de officiële notatie daarvoor is. Mijn leraar heeft mijn notatie gewoon goedgekeurd, dus waarschijnlijk zit 't wel goed.
quote:De 'solver' van de TI-83
Met de TI-83 kun je op diverse manieren vergelijkingen oplossen. Een heel rechtstreekse manier is het gebruiken van de 'solver' (= oplosser). Andere manieren hebben vaak met grafieken te maken. Daarover meer in het practicum: Functies. In dit practicum gaat het over het gebruik van de SOLVE-routine, de 'solver'
nog nooit van gehoord, mischien ooit wel maar nee.quote:
foetsie...quote:Op maandag 18 mei 2009 19:35 schreef ismey het volgende:
ik heb een vraagje over exponentiële verbanden
stel je hebt punt A (5,11) en B (9,26)
stel het exponentiële verband op tussen A en B
Kan iemand dit voor doen?
helemaal perfect voor een linear verbandquote:Op maandag 18 mei 2009 19:44 schreef Bapesta het volgende:
[..]
26-11
------- = 3.75
9-5
N = 3.75x + b
(5,11)
vul je dat in
11 = 3.75 x 5 + b
11 = 18.75 + b
11-18.75 = b
b= -7.75
formule is dan: N=3.75x - 7.75
Correct me if I'm wrong
jeej ik zie hem weer dankje wel!quote:Op maandag 18 mei 2009 19:47 schreef GlowMouse het volgende:
>> punt A (5,11) en B (9,26)
y = a*bx
11 = a*b5
26 = a*b9
Door elkaar delen levert 26/11 = b4, daaruit volgt b, en zo ook a.
je hebt toch een boek?quote:Op maandag 18 mei 2009 20:01 schreef BlackX het volgende:
OK HELP!
bezig met voorbereiden voor examen... en morge heb ik dus wiskunde, en alles over invnorm ben ik dus helemaaaal kwijt. geen idee waar het over gaat. kan iemand helpen?
Die tweede is de juiste uiterste linkergrens.quote:Op maandag 18 mei 2009 20:48 schreef raaavi het volgende:
wat doen jullie als uiterste linker of rechtergrens?
0 of -10^99 ?
Linkergrens: -10^99quote:Op maandag 18 mei 2009 20:48 schreef raaavi het volgende:
wat doen jullie als uiterste linker of rechtergrens?
0 of -10^99 ?
Lijkt me handig jaquote:Op maandag 18 mei 2009 20:51 schreef Sieps het volgende:
Ik heb 2 verschillende leraren gehad in 4 en 5 havo, die van 4 havo deed -10^99 en die van 5 havo deed 0. Aangezien mijn lerares van 4 havo een zeer goede lerares is en die van 5 havo een complete idioot (heeft niet eens een opleiding) doe ik -10^99
Klopt als een bus.quote:Op maandag 18 mei 2009 20:50 schreef Bapesta het volgende:
[..]
Linkergrens: -10^99
Rechtergrens: 10^99
right?
Makkelijker is nog om linkergrens: -e99 te gebruiken en rechtergrens: e99. Maar kan iemand me dat solver uitleggen, aangezien ik absoluut geen vergelijkingen op kan lossen. Als het niet mag heb ik 0 punten dan, maar anders heb ik ook 0 punten omdat ik het toch niet snapquote:Op maandag 18 mei 2009 20:50 schreef Bapesta het volgende:
[..]
Linkergrens: -10^99
Rechtergrens: 10^99
right?
hmmm ok...quote:Op maandag 18 mei 2009 21:11 schreef Sieps het volgende:
Dan moet je teruggaan naar die knikkers, hierbij is het dus pakken zonder terugleggen
Over mensen die niet weten wat een solver is, laat maar zitten, beetje te laat. Even een piepklein voorbeeldje.quote:
Die moet je zo laten, die kan je gebruiken als er meerdere oplossingen zijn. Maar als dat zo is, dan gebruik ik meestal gewoon een grafiek.quote:Op maandag 18 mei 2009 21:17 schreef Dark_Killah het volgende:
Als ik doe wat jij net zei FF staat er bound= blablaba
Bijv intersect:quote:Op maandag 18 mei 2009 21:43 schreef Blocko het volgende:
Of je doet gewoon plotten,
Moet je eigenlijk ook het gebruikte window vermelden? En als er staat beschrijf de stappen van GR wat moet je dan doen?
Precies gewoon plotten kan ook. Alleen ik vind het irritant om telkens de window in te stellen, en daarnaast gaat het trager want het moet visueel getekend worden, en een variabele veranderen gaat ook wat sneller.quote:Op maandag 18 mei 2009 21:43 schreef Blocko het volgende:
Of je doet gewoon plotten,
Moet je eigenlijk ook het gebruikte window vermelden? En als er staat beschrijf de stappen van GR wat moet je dan doen?
Dat left bound doe ik trouwens nooit, en heb er nooit min punten op gekregen. Denk je dat ik nu tijdens het CE dat wel zal krijgen?quote:Op maandag 18 mei 2009 21:46 schreef raaavi het volgende:
[..]
Bijv intersect:
Y1 <formule>
Y2 <formule>
2nd+Calc -> Intersect -> Left bound , right bound, guess, yes. komt uit:
Y = .... X = ..
Sowiets
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |