abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69159201
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:34 schreef FastFox91 het volgende:

[..]

Met een 4, staat ze alsnog een 5 en dat is waarschijnlijk voldoende om te slagen.
Ja maar hoe je daar in godsnaam komt, ik sta gvd een 4.5 voor wiskunde
pi_69159211
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:32 schreef FastFox91 het volgende:
Tvp.

Ik gebruik vaak de solver, tijdens de SE's en dat wordt gewoon nu goedgekeurd. Ik vraag mij alleen eigenlijk af, wat de officiële notatie daarvoor is. Mijn leraar heeft mijn notatie gewoon goedgekeurd, dus waarschijnlijk zit 't wel goed.
solver?
excuse moi?
pi_69159265
Dag Mede Havisten,

Dit is mijn eerste post, wat ik wou vragen is: Wat zullen de Onderwerpen zijn die er in grote mate in voorkomen. De Normale Verdeling blijkt en veel voorkomend onderwerp te zijn. En wat ook belangrijk is, is hoe je je GR moet gebruiken, vooral Plot - Intersect verband.

En heeft iemand nog tips.

Alvast Bedankt!
Juist!
pi_69159309
Domein A Vaardigheden
Domein B Veranderingen
Domein C Tellen en kansen
Domein D Statistiek
Domein E Verbanden
Domein F Toegepaste analyse
Domein G Binomiale verdeling.


Succes

Hier staat meer:
http://www.havovwo.nl/havo/hwa/bestanden/hwaprog09kort.pdf
pi_69159363
Ehm, misschien een domme vraag na een paar jaar HAVO, maar hoe werkt Solver ook alweer?
Heeft iemand misschien een voorbeeld som met antwoord?
pi_69159371
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:36 schreef raaavi het volgende:

[..]

solver?
excuse moi?
Is met getallenreeksen toch?
pi_69159989
dan slaag ik inderdaad, ik moet echt een 4 haha
jij succes ook met je 4.5 you can do it!:D

edit: De formule die je rekenmachine gebruikt om binomPDF te berekenen staat ook op je formulekaart (als je tenminste in nederland op school zit ). zei iemand net. Krijgt iedereen een formule kaart dan?
pi_69160054
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:41 schreef Dark_Killah het volgende:

[..]

Is met getallenreeksen toch?
wat is solver? waar gebruik je het voor??
Tijd zal vertellen, wat de toekomst te zeggen heeft
pi_69160189
Ik hoop echt dat we zo'n examen krijgen als 2008-I, die was echt zeker te doen. Maar ik voel een genaaid examen aankomen..
pi_69160653
Solver:
quote:
De 'solver' van de TI-83
Met de TI-83 kun je op diverse manieren vergelijkingen oplossen. Een heel rechtstreekse manier is het gebruiken van de 'solver' (= oplosser). Andere manieren hebben vaak met grafieken te maken. Daarover meer in het practicum: Functies. In dit practicum gaat het over het gebruik van de SOLVE-routine, de 'solver'
pi_69161000
ik heb een vraagje over exponentiële verbanden

stel je hebt punt A (5,11) en B (9,26)
stel het exponentiële verband op tussen A en B
Kan iemand dit voor doen?
Tijd zal vertellen, wat de toekomst te zeggen heeft
pi_69161051
quote:
Op maandag 18 mei 2009 19:24 schreef Dark_Killah het volgende:
Solver:
[..]


nog nooit van gehoord, mischien ooit wel maar nee.
Ik kan ze ook met de hand oplossen dus maak niet uit.
Wel bekdankt voor de info!
Tijd zal vertellen, wat de toekomst te zeggen heeft
pi_69161392
quote:
Op maandag 18 mei 2009 19:35 schreef ismey het volgende:
ik heb een vraagje over exponentiële verbanden

stel je hebt punt A (5,11) en B (9,26)
stel het exponentiële verband op tussen A en B
Kan iemand dit voor doen?
foetsie...
  maandag 18 mei 2009 @ 19:45:26 #64
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_69161433
Dat is het lineaire verband
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_69161452
Ik zit me nu zo hard te stressen
Volgens mij ben ik veel te vroeg begonnen met leren waardoor ik nu zit te stressen wat ik nu nog zou moeten oefenen of maken
pi_69161472
quote:
Op maandag 18 mei 2009 19:45 schreef GlowMouse het volgende:
Dat is het lineaire verband
owja dat dus...en ik begin nu ook dingen door elkaar te halen...
pi_69161502
quote:
Op maandag 18 mei 2009 19:44 schreef Bapesta het volgende:

[..]

26-11
------- = 3.75
9-5

N = 3.75x + b
(5,11)
vul je dat in

11 = 3.75 x 5 + b
11 = 18.75 + b
11-18.75 = b
b= -7.75

formule is dan: N=3.75x - 7.75

Correct me if I'm wrong
helemaal perfect voor een linear verband
alleen nu nog een exponentieel verband... (als je wil)
Tijd zal vertellen, wat de toekomst te zeggen heeft
  maandag 18 mei 2009 @ 19:47:12 #68
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_69161506
>> punt A (5,11) en B (9,26)
y = a*bx
11 = a*b5
26 = a*b9
Door elkaar delen levert 26/11 = b4, daaruit volgt b, en zo ook a.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_69161695
quote:
Op maandag 18 mei 2009 19:47 schreef GlowMouse het volgende:
>> punt A (5,11) en B (9,26)
y = a*bx
11 = a*b5
26 = a*b9
Door elkaar delen levert 26/11 = b4, daaruit volgt b, en zo ook a.
jeej ik zie hem weer dankje wel!
Tijd zal vertellen, wat de toekomst te zeggen heeft
pi_69161947
punt A (5,11) en B (9,26 )
dat betekent dat er bij een verschil x = 4 , Y een groei factor heeft van 26/11= 2,363636364
dus de groeifactor in 4t = 2,363636364 , dus 1t = 2,363636364*1/4 = 0,5909090909

Formule exponentieel Y= B * G^t dus uit het punt A (5,11) volgt :

11 = B x 5^0,5909090909 dus B = 11/5^0,5909090909 = 4,24976539

dus Y = 4,25 X 0,59^t

volgens mij ..


edit : oh er gingen 10 posts voorbij terwijl ik deze maakte , was t in deze post zelf ook ff aan 't uitvogelen
oh en er klopt helemaal niks van =') nog ff oefenen dus
  maandag 18 mei 2009 @ 20:00:20 #71
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_69162073
Ja, en het is t^4 = 2,363636364 ipv 4t.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_69162132
OK HELP!

bezig met voorbereiden voor examen... en morge heb ik dus wiskunde, en alles over invnorm ben ik dus helemaaaal kwijt. geen idee waar het over gaat. kan iemand helpen?
pi_69162363
ik bedoelde met 4t niet vier maal T maar 4 jaren/maanden/whatever..
zo ver was ik nog maar ben wel ff in de war nu (:
gelukkig hoef ik maar een 3,5 te halen om nog een 5,5 te staan
pi_69162570
quote:
Op maandag 18 mei 2009 20:01 schreef BlackX het volgende:
OK HELP!

bezig met voorbereiden voor examen... en morge heb ik dus wiskunde, en alles over invnorm ben ik dus helemaaaal kwijt. geen idee waar het over gaat. kan iemand helpen?
je hebt toch een boek?
pi_69162634
Met Invnorm bereken je de grenzen met behulp van de oppervlakte links van de grens.
Bij een opp van 0,7 , een gemiddelde van 50 en een standaardafwijking van 10 voer je in :
Invnorm ( 0.7 , 50 , 10 ) = grens ..

En de oppervlakte bereken je uiteraard met normaldcdf ( L , R , U , O ) , maar die is volgens mij
altijd gegeven bij Invnorm sommen. (Tenzij je de rechter opp. moet berekenen en dan nog 1- rechter opp moet doen..

vind de standaardafwijking trouwens één van de gemakkelijkste dingen van wiskunde A
pi_69162826
pi_69163024
ok, ik ben nou al een stuk verder. bedankt.

nou rest me alleen nog 1 vraag: hoe weet je rekenmachine de rechtergrens?

*edit* ik snap het al, laatmaar. rechtergrens hoef je niet te weten.

[ Bericht 40% gewijzigd door BlackX op 18-05-2009 20:29:11 ]
pi_69164612
wat doen jullie als uiterste linker of rechtergrens?

0 of -10^99 ?
pi_69164670
Ik ben bang dat de eindexamen van morgen knap lastig gaat worden...
Hopelijk maken ze een eindexamen net als die van 2007-I
  maandag 18 mei 2009 @ 20:50:10 #80
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_69164697
quote:
Op maandag 18 mei 2009 20:48 schreef raaavi het volgende:
wat doen jullie als uiterste linker of rechtergrens?

0 of -10^99 ?
Die tweede is de juiste uiterste linkergrens.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_69164706
quote:
Op maandag 18 mei 2009 20:48 schreef raaavi het volgende:
wat doen jullie als uiterste linker of rechtergrens?

0 of -10^99 ?
Linkergrens: -10^99
Rechtergrens: 10^99

right?
pi_69164736
Ik heb 2 verschillende leraren gehad in 4 en 5 havo, die van 4 havo deed -10^99 en die van 5 havo deed 0. Aangezien mijn lerares van 4 havo een zeer goede lerares is en die van 5 havo een complete idioot (heeft niet eens een opleiding ) doe ik -10^99
pi_69164889
quote:
Op maandag 18 mei 2009 20:51 schreef Sieps het volgende:
Ik heb 2 verschillende leraren gehad in 4 en 5 havo, die van 4 havo deed -10^99 en die van 5 havo deed 0. Aangezien mijn lerares van 4 havo een zeer goede lerares is en die van 5 havo een complete idioot (heeft niet eens een opleiding ) doe ik -10^99
Lijkt me handig ja
pi_69165024
quote:
Op maandag 18 mei 2009 20:50 schreef Bapesta het volgende:

[..]

Linkergrens: -10^99
Rechtergrens: 10^99

right?
Klopt als een bus.
Kijk op mijn website voor interessante artikelen. http://www.robinchung.com/
------------------------
Of koop mijn boek Tegenlicht. Het perfecte boek voor de zomer! http://www.bol.com/nl/p/b(...)006549846/index.html
pi_69165298
Wel leuk als je al strand bij hoofdstuk 2
pi_69165421
quote:
Op maandag 18 mei 2009 20:50 schreef Bapesta het volgende:

[..]

Linkergrens: -10^99
Rechtergrens: 10^99

right?
Makkelijker is nog om linkergrens: -e99 te gebruiken en rechtergrens: e99. Maar kan iemand me dat solver uitleggen, aangezien ik absoluut geen vergelijkingen op kan lossen. Als het niet mag heb ik 0 punten dan, maar anders heb ik ook 0 punten omdat ik het toch niet snap Graag met voorbeeld. Eeuwige dank zal uw deel zijn!
A man's got to do what a man's got to do.
pi_69165561
Nog een vraagje:

http://www.wiskunde-examens.nl/ha12/hwa1203iiopg2.htm

Bij vraag 5 hoezo is het antwoord:

P(2 meisjes): 1/2 * 2/3 = 1/3
P(2 jongens): 1/2 * 2/3 = 1/3
P(jongen en meisje): 1-(1/3+1/3) = 1/3

Ik snap dat de eerste een 1/2 is maar hoe komen ze op 2/3?

en bij vraag 6:

Waarom is het antwoord:

P(JJMM) = 1/2 * 2/3 * 1/4 * 2/5
P(MJMJ) = 1/2 * 1/3 * 2/4 * 2/5
dus beide kansen zijn 1/30

Antwoorden:
http://www.wiskunde-examens.nl/ha12/hwa1203iiant.htm
pi_69165813
Bij vraag 5, omdat je je eerste keuze mee moet nemen toch?
pi_69165889
Dan moet je teruggaan naar die knikkers, hierbij is het dus pakken zonder terugleggen
pi_69165969
quote:
Op maandag 18 mei 2009 21:11 schreef Sieps het volgende:
Dan moet je teruggaan naar die knikkers, hierbij is het dus pakken zonder terugleggen
hmmm ok...
ik haat dus zulke vragen....
pi_69166168
quote:
Op maandag 18 mei 2009 18:36 schreef raaavi het volgende:

[..]

solver?
excuse moi?
Over mensen die niet weten wat een solver is, laat maar zitten, beetje te laat. Even een piepklein voorbeeldje.
5-x = 2. Wij weten direct dat x = 3. Zoiets kan de solver ook voor je uitreken. Ga naar math -> solver op je GR en dan kom je bij eqn:0=. Die nul staat al vast, normaal doe je Y1 = Y2, in dit geval doe je 0 = Y2 - Y1. Dus eqn:0=5-x-2. Vervolgens ga je naar beneden en selecteer je de variabele die je niet weet, nu x dus en druk op solve (alpha enter). Je komt uiteindelijk op 3 uit. Maar je zou ook eqn:Normalcdf(L,R,M,S)-O (linkergrens, rechtergrens, mu (gemiddelde), sigma, oppervlakte) kunnen doen. Solver, de letterlijke vertalen oplosser, deze functie kan een vergelijking oplossen.
pi_69166279
Als ik doe wat jij net zei FF staat er bound= blablaba
pi_69166436
quote:
Op maandag 18 mei 2009 21:17 schreef Dark_Killah het volgende:
Als ik doe wat jij net zei FF staat er bound= blablaba
Die moet je zo laten, die kan je gebruiken als er meerdere oplossingen zijn. Maar als dat zo is, dan gebruik ik meestal gewoon een grafiek.
pi_69166525
Bij mij werkt het ook niet..
pi_69166690
Laat het dan maar zitten. Met Y1 en Y2 kan je ook vergelijkingen oplossen , maar dan moet je wel telkens de window goed zetten en plotten.
pi_69166714
zou je het eens willen uitleggen met een lastige vergelijking. Waar dus aan beide kanten meerdere dingen staan. Want nu snap ik het nog wel, maar ik denk dat als het moeilijker wordt dat niet meer het geval is
A man's got to do what a man's got to do.
pi_69167360
Je kan zelfs een groeifactor uitrekenen. Y = AG^T + B, Weet je YAT en B, dan kan je G solven.
Maar een voorbeeldje.
Los op: 5(a-7) = 15a - (4a-2)
Math -> solver
eqn:0=y2-y1
dus
eqn:0=15a-(4a-20) - 5(a-7)
a = ? -> solve geeft ongeveer -9.2

(je kan A invullen, alpha math, krijg je a, maar je kan ook X invullen.)

Ik zou dit gebruiken als hulpmiddel, ter controle, dus niet mij de schuld geven als het niet werkt tijdens je examen. Ik ga het iig wel gebruiken, en heb ook toestemming van mijn leraar en ik zie ook in waarom het niet gebruikt mag worden. Maar als je dit de dag van te voren pas kent, lijkt mij onverstandig om te gaan gebruiken. Daarnaast was het ook een vraag aan anderen die dit gebruiken, hoe noteren ze dit officieel?
pi_69167517
Of je doet gewoon plotten,

Moet je eigenlijk ook het gebruikte window vermelden? En als er staat beschrijf de stappen van GR wat moet je dan doen?
pi_69167680
quote:
Op maandag 18 mei 2009 21:43 schreef Blocko het volgende:
Of je doet gewoon plotten,

Moet je eigenlijk ook het gebruikte window vermelden? En als er staat beschrijf de stappen van GR wat moet je dan doen?
Bijv intersect:

Y1 <formule>
Y2 <formule>

2nd+Calc -> Intersect -> Left bound , right bound, guess, yes. komt uit:

Y = .... X = ..

Sowiets
pi_69167705
quote:
Op maandag 18 mei 2009 21:43 schreef Blocko het volgende:
Of je doet gewoon plotten,

Moet je eigenlijk ook het gebruikte window vermelden? En als er staat beschrijf de stappen van GR wat moet je dan doen?
Precies gewoon plotten kan ook. Alleen ik vind het irritant om telkens de window in te stellen, en daarnaast gaat het trager want het moet visueel getekend worden, en een variabele veranderen gaat ook wat sneller.

Ja, window moet je ook vermelden, want je moet alle stappen vermelden die je doet met de GR.
"Vul in Y1 = 5, Y2 = 10
window: [0;20]x[0;20]"
Noteer ik als basis, daarna ook nog calc -> intersect bijvoorbeeld. (alhoewel dat nu niet gaat met deze waardes.)
quote:
Op maandag 18 mei 2009 21:46 schreef raaavi het volgende:

[..]

Bijv intersect:

Y1 <formule>
Y2 <formule>

2nd+Calc -> Intersect -> Left bound , right bound, guess, yes. komt uit:

Y = .... X = ..

Sowiets
Dat left bound doe ik trouwens nooit, en heb er nooit min punten op gekregen. Denk je dat ik nu tijdens het CE dat wel zal krijgen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')