Zolang je maar 1 intersect punt hebt, kan je gewoon 3x op enter drukken hoor.quote:Op maandag 18 mei 2009 21:46 schreef FastFox91 het volgende:
[..]
Dat left bound doe ik trouwens nooit, en heb er nooit min punten op gekregen. Denk je dat ik nu tijdens het CE dat wel zal krijgen?
Waarom dan ineens eqn:0=15a-(4a-20) - 5(a-7) ? Het gaat dan om die '20'quote:Op maandag 18 mei 2009 21:39 schreef FastFox91 het volgende:
Je kan zelfs een groeifactor uitrekenen. Y = AG^T + B, Weet je YAT en B, dan kan je G solven.
Maar een voorbeeldje.
Los op: 5(a-7) = 15a - (4a-2)
Math -> solver
eqn:0=y2-y1
dus
eqn:0=15a-(4a-20) - 5(a-7)
a = ? -> solve geeft ongeveer -9.2
(je kan A invullen, alpha math, krijg je a, maar je kan ook X invullen.)
Ik zou dit gebruiken als hulpmiddel, ter controle, dus niet mij de schuld geven als het niet werkt tijdens je examen.Ik ga het iig wel gebruiken, en heb ook toestemming van mijn leraar en ik zie ook in waarom het niet gebruikt mag worden. Maar als je dit de dag van te voren pas kent, lijkt mij onverstandig om te gaan gebruiken. Daarnaast was het ook een vraag aan anderen die dit gebruiken, hoe noteren ze dit officieel?
Staat wel in Samengevat.quote:Op maandag 18 mei 2009 22:02 schreef Kevin1Bravo het volgende:
Kan iemand aangeven of je een boxplot moet kunnen tekenen (bijvoorbeeld met 1-var stats)?
hangt er vanaf of je de oude stijl doet of de vernieuwende tweede fase.quote:Op maandag 18 mei 2009 22:04 schreef Blocko het volgende:
boxplot komt volgens mij leraar er niet in voor.
ik wil morgen weleens zien of er een verschil zit in de moeilijkheidsgraad van de oude stijl examen en de nieuwe stijl examen...quote:Op maandag 18 mei 2009 22:20 schreef 0100 het volgende:
Volgens samengevat (tweede fase/nieuwe stijl) krijgen we dit:
- Algebraïsche vaardigheden.
- Tabellen, grafieken, veranderingen.
- Formules met twee of meer variabelen.
- Lineaire verbanden.
- Exponentiële verbanden.
- Tellen en kansen.
- Normale verdeling.
- Binomiale verdeling.
Geen boxplot dus.
Als je gewoon de vernieuwde tweede fase doet hoef je dit niet te doen. Waar een * staat is alleen bestemd voor het schoolexamen en niet het centraal examen (landelijk).quote:
Met de vernieuwde tweede fase niet. De oude wel. Waarschijnlijk heb jij nieuwe stijl. Niet dusquote:Op maandag 18 mei 2009 22:35 schreef morningstorm het volgende:
hey mensen,
ik had ff een kort vraagje over de stof voor morgen, komtie:
Moet je wel of niet een afgeleide kunnen opstellen van een formule of niet? ik hoorde uit verschillende hoeken komen van niet en ik zag het ook niet op me blad staan. Het zou mooi uitkomen, want ik snap er geen ruk van xD.
Kan iemand gaarne voor mij bevestigen? dank alvast
p.s. succes degenen die dit lezen ofcourse
Ik kwam zo een vraag tegen in een voorgaande examen en die hoefte we niet te makenquote:Op maandag 18 mei 2009 22:35 schreef morningstorm het volgende:
hey mensen,
ik had ff een kort vraagje over de stof voor morgen, komtie:
Moet je wel of niet een afgeleide kunnen opstellen van een formule of niet? ik hoorde uit verschillende hoeken komen van niet en ik zag het ook niet op me blad staan. Het zou mooi uitkomen, want ik snap er geen ruk van xD.
Kan iemand gaarne voor mij bevestigen? dank alvast
p.s. succes degenen die dit lezen ofcourse
Die 0 kan je niet aanpassen, dus moet je de vergelijking aanpassen.quote:Op maandag 18 mei 2009 21:58 schreef MJay1 het volgende:
[..]
Waarom dan ineens eqn:0=15a-(4a-20) - 5(a-7) ? Het gaat dan om die '20'
Bedoel je bj een groeigrafiek?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 08:20 schreef raaavi het volgende:
Hoe moest je, als je 2 punten had, in een exponentieel verband, hier een formule van maken?
( N.eind / N.begin ) ^ ( 1 / ( T.eind - T.begin ) )quote:Op dinsdag 19 mei 2009 08:34 schreef raaavi het volgende:
[..]
![]()
Bij Linear is het makkelijker.
Delta Y, Delta X, maar hoe is dat bij exponentieel?
Okay, sorry.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 08:36 schreef raaavi het volgende:
[..]
Niet met solver doendat lees ik sinds gister voor het eerst!
Als het goed is staat hetgene wat je bedoelt nu in mn vorige post.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 08:34 schreef raaavi het volgende:
[..]
![]()
Bij Linear is het makkelijker.
Delta Y, Delta X, maar hoe is dat bij exponentieel?
Niet met solver doenquote:Op dinsdag 19 mei 2009 08:35 schreef FastFox91 het volgende:
"Een hoeveelheid neemt exponentieel toe.
Op t = 3 is N = 1600 en op t = 10 is N = 4100.
Stel de formule op van N. Rond de groeifactor af op twee decimalen."
Math -> solver
eqn:0=AG^T-N
A = ? -> solve geeft ongeveer 1070
G = (4100/1600)^(1/(10-3)) = ongeveer 1.1438
T = 10
N = 4100
Dus N = 1070 * 1.14 ^ T.
(De solver doet soms wel vaag met afronden, of hebben ze juist een getal met veel decimalen terwijl het getal maar zou moeten eindigen met één decimaal. Dat is dan wel weer een nadeel.)
Heb je iets aan die van mij, of is dat niet wat je bedoelde?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 08:36 schreef raaavi het volgende:
[..]
Niet met solver doendat lees ik sinds gister voor het eerst!
Wel, alleen het ging iets te vlugquote:Op dinsdag 19 mei 2009 08:39 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Heb je iets aan die van mij, of is dat niet wat je bedoelde?
Opgave 38 blz 74 van boek w, hoofdstuk 10.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 08:47 schreef raaavi het volgende:
Het staat trouwens ook niet duidelijk in getal en ruimte of wel?
Eerst de formule opstellen die je tot nu toe hebt.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 08:39 schreef raaavi het volgende:
Het tempo moet iets omlaag!
t = 3 N = 1600
t = 10 N = 4100
Verschil tussen T = 7
En nu?
Nu moet je de 2 y-as punten door elkaar delen.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 08:39 schreef raaavi het volgende:
Het tempo moet iets omlaag!
t = 3 N = 1600
t = 10 N = 4100
Verschil tussen T = 7
En nu?
[..]
Wel, alleen het ging iets te vlug
blz 64quote:Op dinsdag 19 mei 2009 08:50 schreef FastFox91 het volgende:
[..]
Opgave 38 blz 74 van boek w, hoofdstuk 10.
2.5625quote:Op dinsdag 19 mei 2009 08:52 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Nu moet je de 2 y-as punten door elkaar delen.
Normaal zal dat een afgerond getal zijn denkk.quote:
Okay! Will doquote:Op dinsdag 19 mei 2009 09:10 schreef ChipsZak. het volgende:
Alleen als ik jou was zou ik telkens de tussenstappen nog wat beter opschrijven.
Als je dan de groeifactor hebt berekend bijv. (1,14)
Eerst standaardfunctie: N = b * g^t
N = b * 1,14^t ook nog opschrijven e.d.
1600 = b * 1,14^3 ook.
Formule: N = 1080 * 1,14^t
Ik werk hier nu met ^t en niet met ^x
Mooi!quote:
Zit je nou precies hetzelfde als gister uit te leggen?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 09:10 schreef ChipsZak. het volgende:
En verder natuurlijk je berekeningen enzo.
Ik hamer gewoon er op dat mensen heul veul berekeningen moeten opschrijven enzo.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 09:15 schreef Dark_Killah het volgende:
[..]
Zit je nou precies hetzelfde als gister uit te leggen?![]()
Hierboven staat trouwens dat nieuwe stijl dit afleiden niet krijgt, klopt dat?
Weet ik, daar twijfel ik ook niet aan.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 09:18 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Ik hamer gewoon er op dat mensen heul veul berekeningen moeten opschrijven enzo.Dat levert ze echt punten op.
Ik ben gewoon te lief.
Ik ga gewoon dat lijstje af, en alles waar ik geen donder van snalp met voorbeeld in mn GR moduleren denk ikquote:- Algebraïsche vaardigheden.
- Tabellen, grafieken, veranderingen.
- Formules met twee of meer variabelen.
- Lineaire verbanden.
- Exponentiële verbanden.
- Tellen en kansen.
- Normale verdeling.
- Binomiale verdeling.
EQN ingevuld, ga je naar beneden, vul je de 4 dingen in die je weet, selecteer je de variabele die je niet weet en klik je op solve.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:05 schreef TC_Artemis het volgende:
EQN:0=normalcdf(L,R,M,S)-o
Is het toch?
waar de fok zit de komma ook alweerik heb nu al een blackout
edit
oh ik heb m ;D
en hoe rekende je met de solver? met alpha toch? maar dat werkt heul niet
Het werkt al, ik moest alpha enter doen om te solven, gek ding.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:11 schreef FastFox91 het volgende:
[..]
EQN ingevuld, ga je naar beneden, vul je de 4 dingen in die je weet, selecteer je de variabele die je niet weet en klik je op solve.
Ok mooi.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:11 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
Het werkt al, ik moest alpha enter doen om te solven, gek ding.
normalcdf(Linkergrens, rechtergrens, gemiddelde, standaardafwijking).quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:11 schreef IJsbergsla het volgende:
Iemand nog een goede uitleg van de Normale verdeling, die is aardig weggezakt namelijk...
Is de linker grens niet gegeven, dan -10^99quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:17 schreef 0100 het volgende:
[..]
normalcdf(Linkergrens, rechtergrens, gemiddelde, standaardafwijking).
Jaquote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:23 schreef Blocko het volgende:
Komt binonpdf en binoncdf ook in het examen voor?
Gelukkig heb ik een reservequote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:24 schreef IJsbergsla het volgende:
[..]
Ja
0100 danku![]()
En eh, succes met je rekenmachine..
ja het kan maar volgens mij kan je ook wel zonder!quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:23 schreef Blocko het volgende:
Komt binonpdf en binoncdf ook in het examen voor?
calc, mamximum toch gewoon?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:24 schreef Bapesta het volgende:
mensen hoe bereken je het maximum en minimum ook alweer van een formule?
gelijkstellen aan 0 toch voor maximum?
ow ik weet het al weer nee als je bv van een afgeleide de maximum of minimum moest weten dan moest je de formule op = 0 zetten toch?quote:
sorry ik snap niet wat je bedoeld, volgens mij hoef ik dat niet te weten?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:31 schreef Bapesta het volgende:
[..]
ow ik weet het al weer nee als je bv van een afgeleide de maximum of minimum moest weten dan moest je de formule op = 0 zetten toch?
en kan iemand mij misschien een voorbeeld geven?
dan moet je toch als je het op = 0 heb gezet moet je dan toch algebraïsch oplossen?
owja sorry je doet nieuwe stijl...quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:40 schreef ismey het volgende:
[..]
sorry ik snap niet wat je bedoeld, volgens mij hoef ik dat niet te weten?
Examen van 2008 (tijdvak 1), opgave 4quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:41 schreef Bapesta het volgende:
[..]
owja sorry je doet nieuwe stijl...
mensen met oude stijl kan iemand mij een voorbeeld geven plz??
thnq die zocht ikquote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:02 schreef vipeax het volgende:
[..]
Examen van 2008 (tijdvak 1), opgave 4
S = -39,5N² + 9450N - 245000
S' = -79N + 9450
-79N + 9450 = 0
-79N = -9450
N = 119.6202531 of "ongeveer 120"
quote:haha ze komt eraan. Sorry nog heel even geduld. Haar computer loopt vast. We gaan gewoon een kwartiertje langer door.
Boxplot komt niet in het examen voor, behalve als je oude stijl doetquote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:17 schreef -SG- het volgende:
Bij de boxplot, daar kan je toch ook alles in je rekenmachine zetten en die rekent dan toch uit wat Q1 en Q2 etc toch is? Hoe doe je dat ook alweer?
stat, editquote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:17 schreef -SG- het volgende:
Bij de boxplot, daar kan je toch ook alles in je rekenmachine zetten en die rekent dan toch uit wat Q1 en Q2 etc toch is? Hoe doe je dat ook alweer?
thnxquote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:22 schreef ismey het volgende:
[..]
stat, edit
l1, l2 invoeren
stat, calc
1 vars stats, l1, l2
dan lees je gem. q1, q2 ,q3 ,q4 af
boxplot kwam toch ook bij nieuwe stijl voor?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:20 schreef Kevin1Bravo het volgende:
[..]
Boxplot komt niet in het examen voor, behalve als je oude stijl doet.
quote:
quote:[Opmerking van sophie]
Hallo Margot. Kunnen de docenten die bij het examen aanwezig zijn, vragen of iedereen even alle programma;s uit de rekenmachine wil wissen?
heleenvanlier: ja dat kunnen ze vragen. Het is niet de bedoeling dat jullie spiekbrieven opslaan
ow shit ik bedoel kleinste getal, q1, q2(mediaan), q3, grootste getalquote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:22 schreef ismey het volgende:
[..]
stat, edit
l1, l2 invoeren
stat, calc
1 vars stats, l1, l2
dan lees je gem. q1, q2 ,q3 ,q4 af
kleinste getal = MinXquote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:24 schreef ismey het volgende:
[..]
ow shit ik bedoel kleinste getal, q1, q2(mediaan), q3, grootste getal
Wat voor clown zit hierachter?quote:[Opmerking van enfraín]
hoe kan je de raaklijn berekenen??
Margot: @enfrain: de raaklijn kan je berekenen door eerst een afgeleide functie te maken en die gelijk te stellen aan 0. Dan de waarden van de coordinaten invullen en een formule opstellen.
11:26
quote:Maandag beantwoorde docent Menno Visser jullie vragen. Lees het hier nog eens terug:
spuit11quote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:40 schreef -SG- het volgende:
[Opmerking van Tong80]
Vroeger, toen had je pas wiskunde![]()
![]()
Wat is dat voor antwoordquote:[Opmerking van wauss]
wiskunde b krijgt toch geen formuleblad? havo
Margot: @ wauss: check eens de examens van vorig jaar op www.examenblad.nl.
Kijk ook eens naar de correctievoorschriften, dan weet je waar ze op gaan letten.
quote:[Opmerking van Ilse]
Hoi! Ik heb altijd problemen met de GR om een goede window in te stellen voor een grafiek. Hoe kan ik dit het beste doen?
Margot: @Ilse: ik heb zelf geen problemen met het instellen van de window en weet niet goed wat je bedoelt. is je vraag technisch?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |