Ik vind het ethisch gewoon niet kunnen. Je keert twee groepen mensen. De ene groep die direct wordt geholpen als ze maar betalen, de rest kan gewoon wachten.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 17:05 schreef DS4 het volgende:
Ik ben niet tegen een spoedtarief, zo lang het niet ten koste gaat van de wachttijd van de gewone patiënt en het bedrag ten goede komt aan goedkopere zorgtarieven.
Stel, je hebt een afspraak voor een operatie op 10 juni. Je raakt werkeloos, doordat je baas failliet is gegaan (en dat gebeurt nogal eens in deze tijd), op 31 mei. Wil jij dan een telefoontje krijgen waarin men zegt "we zien dat u geen werk hebt. U komt daarom op de werkelozenwachtlijst. We doen eerst de werkenden, en als er ruimte en tijd is, komen de werkelozen aan de beurt."?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 17:07 schreef Heerlijkheid het volgende:
Iemand die werkt mag van mij best voorrang krijgen op iemand zonder werk
Ja, nog effe en het gaat die kant op...quote:Op dinsdag 12 mei 2009 17:19 schreef Diederik_Duck het volgende:
Het lijk mij prima om voor het reanimeren even te checken of iemand een netto ontvanger is, of een netto betaler.
Dit is gewoon een doodenge ontwikkeling.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 17:19 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Stel, je hebt een afspraak voor een operatie op 10 juni. Je raakt werkeloos, doordat je baas failliet is gegaan (en dat gebeurt nogal eens in deze tijd), op 31 mei. Wil jij dan een telefoontje krijgen waarin men zegt "we zien dat u geen werk hebt. U komt daarom op de werkelozenwachtlijst. We doen eerst de werkenden, en als er ruimte en tijd is, komen de werkelozen aan de beurt."?
Mooi toch? Dan kan er eindelijk zorg op maat geboden worden.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 17:20 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, nog effe en het gaat die kant op...
Je vergist je als je denkt dat nu al de wachtlijsten voor iedereen gelden. Zo heb ik vroeger als voetballer altijd voorrang gehad (dat werd gewoon door de club ingekocht). Tegenwoordig kent mijn vrouw specialisten en kan ik er altijd wel even tussendoor (zoals vorig jaar, toen ik dat akkefietje had waar ik je een pm over gestuurd heb), met de voorlopige uitslag meteen daarna.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 17:18 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik vind het ethisch gewoon niet kunnen. Je keert twee groepen mensen. De ene groep die direct wordt geholpen als ze maar betalen, de rest kan gewoon wachten.
Dit moet je gewoon niet willen, DS4
Glijdende schaal, zie je dat niet in
Nee, maar ik vind het wel goed dat in de avonduren de lege OK wordt gebruikt door een arts die zich door een bedrijf laat betalen om werknemers snel weer aan de slag te krijgen.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 17:19 schreef spijkerbroek het volgende:
Stel, je hebt een afspraak voor een operatie op 10 juni. Je raakt werkeloos, doordat je baas failliet is gegaan (en dat gebeurt nogal eens in deze tijd), op 31 mei. Wil jij dan een telefoontje krijgen waarin men zegt "we zien dat u geen werk hebt. U komt daarom op de werkelozenwachtlijst. We doen eerst de werkenden, en als er ruimte en tijd is, komen de werkelozen aan de beurt."?
Jij bent dus voor een tweedeling in deze? Liever een klassemaatschappij?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 17:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik ben dus niet op voorhand tegen. Ik begrijp wel jouw wens om niet tot een tweedeling te komen. Je moet er dus verstandig mee omgaan.
"Jij bent dus" bladieblaquote:Op dinsdag 12 mei 2009 17:53 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Jij bent dus voor een tweedeling in deze? Liever een klassemaatschappij?
Maar zeg eens, vind jij dat ethisch te verantwoorden?
Ik weet niet wie hier de bladiebla uithangt.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:02 schreef Heerlijkheid het volgende:
[..]
"Jij bent dus" bladiebla
uitstekende manier van argumenteren
Lees gewoon nog eens wat er staat...quote:Op dinsdag 12 mei 2009 17:53 schreef EchtGaaf het volgende:
Jij bent dus voor een tweedeling in deze? Liever een klassemaatschappij?
Reageer er dan eens inhoudelijk op. Er zat best wel nuance in het stuk, dat kan je niet zijn ontgaan.quote:
Ethiek is geen vast gegeven.quote:Ethiek DS4. Of weet je niet wat dat is?
Ik zal morgen ff kijken. Ff weinig tijdquote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:10 schreef DS4 het volgende:
[..]
Reageer er dan eens inhoudelijk op. Er zat best wel nuance in het stuk, dat kan je niet zijn ontgaan.
[..]
Ethiek is geen vast gegeven.
Wat is er nu mis met een bedrijf die een arts in huurt en een lege OK huurt?
Materieel bezit is duidelijk iets anders dan recht op medische zorg. Bij dat laatste hoort de volgorde enkel op basis van medische noodzaak gebaseerd te zijn.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 17:58 schreef heiden6 het volgende:
Typisch voorbeeld van doorgeslagen collectivisme, dat zorg op maat wettelijk verboden wordt. Straks wordt het nog verboden om een Ferrari te kopen, omdat dat niet eerlijk is voor mensen die het met een fiets moeten doen. Wat een afgunst.
Waarom zou jij er bezwaar tegen hebben als een bedrijf een arts in huurt om in de avonduren een lege OK te gebruiken?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:21 schreef __Saviour__ het volgende:
Bij dat laatste hoort de volgorde enkel op basis van medische noodzaak gebaseerd te zijn.
Slaat natuurlijk ook nergens op , misschien kan die persoon die nu niet werkt dan weer wel werken ...quote:Op dinsdag 12 mei 2009 17:07 schreef Heerlijkheid het volgende:
Het hangt wat mij betreft van de omstandigheden af. Iemand die werkt mag van mij best voorrang krijgen op iemand zonder werk, zeker als er meer betaald wordt en er geen acute medische noodzaak voor de behandeling bestaat voor anderen. Tel uit je winst: meer opbrengsten voor de zorg, sneller iemand aan het werk. Ook maakt het voor mij uit of het gaat om een 'normaal' ziekenhuis of een privé kliniek.
Omdat die arts niet overwerkt en oververmoeid moet raken en er niet een mentaliteit in moet sluipen dat hij voor dikbetaalde vette varkens buiten werktijd een andere werkethiek erop nahoudt dan Giovanni uit de Bijlmer?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:24 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waarom zou jij er bezwaar tegen hebben als een bedrijf een arts in huurt om in de avonduren een lege OK te gebruiken?
Interessant punt. Maar daar zou je toch de eis bij kunnen bedenken dat bedrijven dit soort regelingen alleen kunnen opzetten voor het gehele personeel...quote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:24 schreef Klopkoek het volgende:
Het probleem met het toestaan van ongelijkheden is dat op een gegeven moment ongelijkheden elkaar gaan versterken en het dus ook moeilijker wordt om hogerop te klimmen.
Het toestaan van ongelijkheden in de medische zorg is een schakel daarin. Op zichzelf zou het niet schadelijk zijn, maar gecombineerd met ongelijkheden zoals bescherming op het werk, inkomensbescherming, ongelijkheden in milieukwaliteit... gaat het allemaal elkaar versterken.
Dat is natuurlijk meer vooroordeel dan iets anders.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:26 schreef Klopkoek het volgende:
Omdat die arts niet overwerkt en oververmoeid moet raken en er niet een mentaliteit in moet sluipen dat hij voor dikbetaalde vette varkens buiten werktijd een andere werkethiek erop nahoudt dan Giovanni uit de Bijlmer?
Maar goed, laten we de arts gewoon in dienst van het bedrijf treden. Gewoon 40 uur per week. Wat is er dan tegen?quote:Je introduceert een bepaalde mentaliteit en de volgende stappen zijn dan niet te overzien.
Ja, dat houd je altijd ook in de noordelijke socialistische paradijzen. Vandaar dat het goed is om te streven naar gelijkheid.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Interessant punt. Maar daar zou je toch de eis bij kunnen bedenken dat bedrijven dit soort regelingen alleen kunnen opzetten voor het gehele personeel...
Overigens, die ongelijkheid is er natuurlijk al lang. Dat wil niet zeggen dat het goed is, maar voor de echt rijkeren is er veel betere zorg voorhanden. Moet je wel zelf betalen natuurlijk.
Dat doet hij maar in een privékliniek. In de Verenigde Staten liefst.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk meer vooroordeel dan iets anders.
[..]
Maar goed, laten we de arts gewoon in dienst van het bedrijf treden. Gewoon 40 uur per week. Wat is er dan tegen?
Vind jij dat een voetballer die door zijn knie gaat op de wachtlijst moet? Of is het reëel dat deze meteen geholpen wordt om nog tijdig klaar te zijn voor EK/WK?
Dat weet ik niet. Het is meer acceptatie denk ik. Natuurlijk is gelijkheid heel mooi. Maar ongelijkheid is ook mooi, want volgens mij is de wereld bijzonder saai als iedereen gelijk is.quote:
Die voetballer? Vind je dat niet een beetje overdreven voor een kijkoperatie?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:34 schreef Klopkoek het volgende:
Dat doet hij maar in een privékliniek. In de Verenigde Staten liefst.
Ik zou niet weten waar jij het recht vandaan denkt te halen om mensen de mogelijkheid te ontnemen bepaalde zorgdiensten te ontnemen. Als persoon X bereid is om veel geld te betalen om een of andere behandeling te krijgen, op enig moment, op enige lokatie, moet jij hem dat dan verbieden op basis van het feit dat iemand anders er geen geld voor heeft?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:21 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Materieel bezit is duidelijk iets anders dan recht op medische zorg. Bij dat laatste hoort de volgorde enkel op basis van medische noodzaak gebaseerd te zijn.
Zo simpel ligt het niet in elkaar. Medische zorg beinvloedt een hoop. Het beinvloedt je kansen op de arbeidsmarkt, misschien je gevoeligheid voor bepaalde stoffen... je moet oppassen dat ongelijkheden elkaar niet gaan versterken en in een dodelijke wurggreep gaan houden. Dat is het probleem.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:46 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waar jij het recht vandaan denkt te halen om mensen de mogelijkheid te ontnemen bepaalde zorgdiensten te ontnemen. Als persoon X bereid is om veel geld te betalen om een of andere behandeling te krijgen, op enig moment, op enige lokatie, moet jij hem dat dan verbieden op basis van het feit dat iemand anders er geen geld voor heeft?
(gezond) eten beinvloed nog veel meer. Ga je nu ook meervermogende mensen verbieden goede kwaliteit eten te kopen? Of zie je zelf al een beetje in hoe belachelijk het idee is om mensen zorg te verbieden simpelweg omdat ze het kunnen betalen.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:58 schreef Klopkoek het volgende:
Zo simpel ligt het niet in elkaar. Medische zorg beinvloedt een hoop. Het beinvloedt je kansen op de arbeidsmarkt, misschien je gevoeligheid voor bepaalde stoffen... je moet oppassen dat ongelijkheden elkaar niet gaan versterken en in een dodelijke wurggreep gaan houden. Dat is het probleem.
quote:Op dinsdag 12 mei 2009 16:53 schreef EchtGaaf het volgende:
Naar aanleiding van dit artikel:
http://www.ad.nl/groeneha(...)quo_valt_slecht.html
Het is werkelijk te gek voor woorden dat er mensen zijn die graag zien dat zakelijke lui voor anderen medisch moeten worden geholpen. Je creëert zo een tweedeling in de maatschappij.
Wat is de volgende stap? De hoogste bieder wordt het eerste geholpen?
Dit moeten we toch nooit willen?
Waar lees jij dat het alleen zakelijke mensen zijn, volgens mij geldt het voor alle medewerkers van het betreffende bedrijf. Dus je mag aannemen dat het ook voor de kantine dame geldt.quote:Hierin zitten bedrijven uit de regio die financieel een bijdrage leveren. In ruil daarvoor worden de werknemers eerder geholpen, bijvoorbeeld in de avond of op een rustige vrijdagmiddag
Dus het is niet zo dat een dakloze die net zwaar is mishandeld uit het ziekenhuis wordt gegooid om de willekeurige werknemer wiens bedrijf bij een ziekenhuis is aangesloten, te helpen met zijn/haar tenniselleboog.quote:...bijvoorbeeld in de avond of op een rustige vrijdagmiddag...
Documentaires van Michael Moore lijken me niet bepaald geschikt om andersdenkenden te overtuigen. Daarnaast is de publieke gezondheidszorg in Nederland toch vrij goed onlangs het gezeur dat in dit land eerder regel dan uitzondering is. Ik zie eigenlijk wel een rol weggelegd voor private zorg voor vermogenden. Daarmee zou je bijvoorbeeld enigszins de druk van de publieke zorgsector af kunnen halen. Kunnen ze mooi gelijk wat doen aan de numerus fixus bij geneeskunde. Dat is volgens KK en consorten toch ook een schandalige vorm van klassenjustitie en discriminatie van de neuraal minder bedeelden onder ons?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 20:18 schreef waht het volgende:
[..]
Dus het is niet zo dat een dakloze die net zwaar is mishandeld uit het ziekenhuis wordt gegooid om de willekeurige werknemer wiens bedrijf bij een ziekenhuis is aangesloten, te helpen met zijn/haar tenniselleboog.
Een kijktip voor wie het niet eens is met KK en EG: Sicko, voor de andere kant van het verhaal.
Helemaal gelijk, maar het is (een van) de minst slechte docu('s) die hij heeft gemaakt.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 20:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Documentaires van Michael Moore lijken me niet bepaald geschikt om andersdenkenden te overtuigen.
Michael Moore maakt geen docu's, hij maakt propaganda.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 20:49 schreef waht het volgende:
[..]
Helemaal gelijk, maar het is (een van) de minst slechte docu('s) die hij heeft gemaakt.
Waarom stikt toch op Fok van de rechtse hordes die mijn standpunten verkrachtenquote:Dat is volgens KK en consorten toch ook een schandalige vorm van klassenjustitie en discriminatie van de neuraal minder bedeelden onder ons?
Basiszorg hoort geen product te zijn waarbij je met geld een betere variant kunt kopen. Standaard medische zorg hoort voor iedereen gelijk te zijn, geld hoort je geen voorrang te verschaffen. Het leven van iemand met wat meer geld op de bank is echt niet meer waard.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:46 schreef heiden6 het volgende:
Ik zou niet weten waar jij het recht vandaan denkt te halen om mensen de mogelijkheid te ontnemen bepaalde zorgdiensten te ontnemen. Als persoon X bereid is om veel geld te betalen om een of andere behandeling te krijgen, op enig moment, op enige lokatie, moet jij hem dat dan verbieden op basis van het feit dat iemand anders er geen geld voor heeft?
Je behoort tegenwoordig toch zelf tot de rechtse hordes met je pleidooi voor een herverdeling van gelden van minvermogenden richting de vermogendenquote:Op dinsdag 12 mei 2009 21:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Waarom stikt toch op Fok van de rechtse hordes die mijn standpunten verkrachten
Wat zie ik toch uit naar de dag dat jullie engerds een burgeroorlog/staatsgreep beginnen en ik, als de staatsgreep mislukt is, de trekker van de .50 mag overhalenquote:Op dinsdag 12 mei 2009 22:14 schreef DrWolffenstein het volgende:
Omdat jij illusies maakt over de populariteit van de sociaal-democratie, misschien?
Inderdaad. Pietje die hoogleraar is wordt toch wel geholpen. Jantje met z'n uitkering kan achteraan in de (lange) rij aansluiten. Het is net als 50 jaar terug 2000 km ten oosten van hier.quote:Op woensdag 13 mei 2009 01:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
Een tweedeling zal alleen ontstaan wanneer het aanbod van zorg, zoals nu, kunstmatig beperkt is door bijvoorbeeld een numerus fixus.
De vraag is met welke situatie je het wilt vergelijken. Als de uitgangssituatie is dat zowel Pietje en Jantje allebei in de (lange) rij moeten aansluiten en de rij bovendien langer is omdat zowel Jantje en Pietje erin staan en niet alleen Jantje, dan valt het nog wel mee. Het hele concept van een win-win situatie lijkt bij veel mensen in deze topic niet op te komen. Alle schuimbekkende reacties over klassenzorg ten spijt, het is nu eenmaal een feit dat de beschikbare hoeveelheid geld per patiënt in de publieke zorg een stuk lager ligt dan wat sommige mensen ervoor zouden willen betalen. Het idee dat mensen wanneer ze flink wat geld wensen neer te tellen terecht kunnen bij private zorg en daarmee de publieke zorg ontlasten en misschien zelfs zorgen voor meer innovatie lijkt mij niet zo slecht. Van een situatie waarin Jantje en Pietje beiden met een kans van 95% het loodje leggen naar een situatie waarin pietje met een kans van 50% het loodje legt en Pietje met een kans van 90% is zowel voor Jantje als Pietje voordelig.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:00 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Inderdaad. Pietje die hoogleraar is wordt toch wel geholpen. Jantje met z'n uitkering kan achteraan in de (lange) rij aansluiten. Het is net als 50 jaar terug 2000 km ten oosten van hier.
En het zorgt dat het aantal artsen niet te hoog wordt, waardoor de prijs lekker hoog blijft.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:28 schreef Klopkoek het volgende:
Bovendien is de numerus fixus een goed systeem. Het zorgt er voor dat alleen de besten aan je mogen prutsen.
Dat is de keerzijde van het systeem ja.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:34 schreef Xtreem het volgende:
[..]
En het zorgt dat het aantal artsen niet te hoog wordt, waardoor de prijs lekker hoog blijft.
Nee, daar zorgt een numerus fixus dmv. loting niet voor.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:28 schreef Klopkoek het volgende:
Bovendien is de numerus fixus een goed systeem. Het zorgt er voor dat alleen de besten aan je mogen prutsen.
quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:28 schreef Klopkoek het volgende:
Bovendien is de numerus fixus een goed systeem. Het zorgt er voor dat alleen de besten aan je mogen prutsen.
Dat is niet inherent aan een numerus fixus. Het probleem wat jij opnoemt is inherent aan de debiele semi-marktwerking en verzelfstandigingsexperimenten.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:39 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
![]()
Er is geen enkele incentive om te innoveren als je eenmaal binnen bent, daar ben je je van bewust? Er is nl nooit iemand die je van je plaats zal verdrijven, die plaats is namelijk verzekerd.
Jawel hoor.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is niet inherent aan een numerus fixus.
Met die semi debiele marktwerking ben ik het eens, ik zie liever echte marktwerking. Nu hebben we gewoon een communistisch systeem. Dat zorgt voor wachtlijsten en (dus ook) onnodige sterfgevallen. Doe maar niet dus.quote:Het probleem wat jij opnoemt is inherent aan de debiele semi-marktwerking en verzelfstandigingsexperimenten.
Alsjeblieft zeg. Ten eerste is het een lotingssysteem, waarbij er dus nog steeds een element van willekeur in het grootste gedeelte van de selectie aanwezig is. Als je denkt dat je puur op VWO cijfergemiddelde netjes een rangschikking kunt maken van de toekomstige vaardigheid als arts, dan zou je gewoon simpelweg de aanmeldingen moeten rangschikken op dat gemiddelde en daarbij de top zoveel toelaten. Maar bovendien lijkt mij dat gemiddelde niet direct een erg goede indicator van geschiktheid als arts. Ik had met mijn VWO gemiddelde die loting ook kunnen omzeilen, maar mijn fijne motoriek is dusdanig dat ik een patiënt bij een kleine chirurgische ingreep waarschijnlijk een slagaderlijke bloeding zou bezorgen.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:28 schreef Klopkoek het volgende:
Bovendien is de numerus fixus een goed systeem. Het zorgt er voor dat alleen de besten aan je mogen prutsen.
Precies. Dank dat je dat de moeite hebt genomen er zo uitgebreid op in te gaan. Ik heb er inzake Klopkoek de kracht niet meer voor, het is toch allemaal paarlen voor de zwijnen.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
Alsjeblieft zeg. Ten eerste is het een lotingssysteem, waarbij er dus nog steeds een element van willekeur in het grootste gedeelte van de selectie aanwezig is. Als je denkt dat je puur op VWO cijfergemiddelde netjes een rangschikking kunt maken van de toekomstige vaardigheid als arts, dan zou je gewoon simpelweg de aanmeldingen moeten rangschikken op dat gemiddelde en daarbij de top zoveel toelaten. Maar bovendien lijkt mij dat gemiddelde niet direct een erg goede indicator van geschiktheid als arts. Ik had met mijn VWO gemiddelde die loting ook kunnen omzeilen, maar mijn fijne motoriek is dusdanig dat ik een patiënt bij een kleine chirurgische ingreep waarschijnlijk een slagaderlijke bloeding zou bezorgen.
Bovendien hebben we een prima indicator voor 'mogen prutsen aan mensen'. Het is niet zo dat je na je inloting voor een studie geneeskunde vrolijk een potje in mensen mag gaan lopen hakken. Voordat je uberhaupt zelf op mensen mag gaan oefenen moet je al een behoorlijk deel van die studie hebben afgerond voor zover ik weet. De studieprestaties bij geneeskunde lijken mij dan ook een prima indicatie en als je het risico op 'prutsers' wilt verminderen verzwaar je het curriculum maar. Dat lijkt met toch net een iets relevantere evaluatiecriterium voor je geschiktheid als arts dan je cijfertjes voor bijvoorbeeld Frans of geschiedenis op de middelbare school.
Waarom?quote:Op woensdag 13 mei 2009 11:00 schreef Klopkoek het volgende:
Jij stelt dat de numerus fixus er voor zorgt dat je plaats verzekert is. Dat is natuurlijk onzin.
quote:Het plan komt het inkorten van wachtlijsten ten goede. En daar is iedereen bij gebaat,’’ aldus het Groene Hart Ziekenhuis.
Wat is precies het probleem? Iedereen wint erbij.quote:Tevreden patiënten, ex-patiënten of familieleden kunnen een bedrag doneren. Van die donaties worden onder anderen cliniclowns, verbeteringen van revalidatiemethoden en medische projecten betaald.
"De tijd maakt allen arts"quote:Op woensdag 13 mei 2009 11:00 schreef Klopkoek het volgende:
Jij stelt dat de numerus fixus er voor zorgt dat je plaats verzekert is.
Neen.quote:
De numerus fixus inderdaad een obstakel voor zowel private als semi-private zorg. Als men echt streeft naar privatisering dan moet men ook daartoe de gelegenheid geven en de poorten openzetten, zodat we niet de voordelen van privatisering teniet doen en onszelf opzadelen met het duurst mogelijke product. Zonder marktwerking kunnen de zorgkosten kunstmatig gestuurd worden en met privatisering kan men beter concurreren met zorgpakketten. Als men de markt beperkt toelaat ten koste van de concurrentie dan gaat de prijs alleen maar omhoog. Dit gaat overigens ook op voor het ter beschikking stellen van locaties en andere beperkingen.quote:Op woensdag 13 mei 2009 01:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
Een tweedeling zal alleen ontstaan wanneer het aanbod van zorg, zoals nu, kunstmatig beperkt is door bijvoorbeeld een numerus fixus.
Als je de sociale mobiliteit door de plee wilt gooien wel ja.quote:Op woensdag 13 mei 2009 14:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
Neen.
Het gaat eerst om het absolute. Pas als er verlies is voor de "minima", is meer ongelijkheid een probleem.
Met marktwerking wel, dat is namelijk een inherent kenmerk van wederzijds vrijwillige transacties.quote:Op woensdag 13 mei 2009 19:35 schreef Klopkoek het volgende:
En ik vraag me dus af of het wel mogelijk is om met marktwerking mensen te laten 'stijgen' zonder anderen te laten 'dalen'.
Onzin. De zorg is nu voor iedereen op hoog niveau. Momenteel ruim op zo'n niveau dat het geen belemmering zal vormen.quote:Op woensdag 13 mei 2009 19:35 schreef Klopkoek het volgende:
Als je de sociale mobiliteit door de plee wilt gooien wel ja.
Dan zit daar dus wel de grens voor mij. Als het niet kan, jammer dan.quote:En ik vraag me dus af of het wel mogelijk is om met marktwerking mensen te laten 'stijgen' zonder anderen te laten 'dalen'.
Er zijn veel meer studenten dan dat er opleidingsplaatsen zijn dus dit is niet helemaal waar.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:39 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
![]()
Er is geen enkele incentive om te innoveren als je eenmaal binnen bent, daar ben je je van bewust? Er is nl nooit iemand die je van je plaats zal verdrijven, die plaats is namelijk verzekerd.
Zo lang degenen die beter verdienen ook vier keer zoveel premie moeten betalen als een minimumloner vind ik een voorrangsregeling niet echt onredelijk.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 16:53 schreef EchtGaaf het volgende:
Het is werkelijk te gek voor woorden dat er mensen zijn die graag zien dat zakelijke lui voor anderen medisch moeten worden geholpen. Je creëert zo een tweedeling in de maatschappij.
Wel degelijk, want meer verdienden betalen naast de basispremie jaarlijks een flink percentage extra aan inkomensafhankelijke bijdrage.quote:Op woensdag 13 mei 2009 21:13 schreef Klopkoek het volgende:
Helaas is de premie voor hen niet vier keer hoger.
Maar niet vier keer hoger...quote:Op woensdag 13 mei 2009 21:21 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Wel degelijk, want meer verdienden betalen naast de basispremie jaarlijks een flink percentage extra aan inkomensafhankelijke bijdrage.
Ik vind ik het alleen idioot dat de een voor exact hetzelfde product veel meer moet betalen als een ander.quote:Op woensdag 13 mei 2009 21:24 schreef Klopkoek het volgende:
Overigens vind ik je redenatie raar. Het zou ook betekenen dat een rijke sneller geholpen mag worden door de gemeente puur en alleen omdat hij meer belasting aan de gemeente betaalt. Je bent toch geen VVD'er geworden he?![]()
Ok, daar heb je een punt.quote:Op woensdag 13 mei 2009 21:03 schreef Repeat het volgende:
[..]
Er zijn veel meer studenten dan dat er opleidingsplaatsen zijn dus dit is niet helemaal waar.
Lees het topic anders even lekker door.quote:Op woensdag 13 mei 2009 23:49 schreef Wappie78 het volgende:
Leuk om te weten dat je moeder is overleden omdat het bed dat nodig was voor haar harttransplantatie werd gebruikt door een zakenman met een gebroken been. Je bent eigenlijk geen knip voor de neus waard als je dit idee uberbaubt in je hoofd krijgt.
Sinds wanneer gebruik je een bed bij een harttransplantatie?quote:Op woensdag 13 mei 2009 23:49 schreef Wappie78 het volgende:
Leuk om te weten dat je moeder is overleden omdat het bed dat nodig was voor haar harttransplantatie werd gebruikt door een zakenman met een gebroken been. Je bent eigenlijk geen knip voor de neus waard als je dit idee uberbaubt in je hoofd krijgt.
Als er plek in een ziekenhuis is om iemand 'tussendoor' te behandelen betekent dat automagisch dat er iemand op de wachtlijst staat die ze hadden kunnen behandelen. Fifo enzo... Daar hoef ik geen topic 3 keer voor door te lezen. Het lezen van het artikel was voldoende. Dank u.quote:Op woensdag 13 mei 2009 23:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Lees het topic anders even lekker door.
Voor het begrijpen van het concept "non zero sum game" dan weer wel.quote:Op woensdag 13 mei 2009 23:56 schreef Wappie78 het volgende:
[..]
Als er plek in een ziekenhuis is om iemand 'tussendoor' te behandelen betekent dat automagisch dat er iemand op de wachtlijst staat die ze hadden kunnen behandelen. Fifo enzo... Daar hoef ik geen topic 3 keer voor door te lezen. Het lezen van het artikel was voldoende. Dank u.
Dat is onjuist. Ziekenhuizen werken met budgetten. Als het budget op is, stopt het werk. Door via een ander kanaal geld in die machine te stoppen gaat die machine weer draaien.quote:Op woensdag 13 mei 2009 23:56 schreef Wappie78 het volgende:
Als er plek in een ziekenhuis is om iemand 'tussendoor' te behandelen betekent dat automagisch dat er iemand op de wachtlijst staat die ze hadden kunnen behandelen. Fifo enzo... Daar hoef ik geen topic 3 keer voor door te lezen. Het lezen van het artikel was voldoende. Dank u.
Voetballers gaan vaak naar privéklinieken. Bovendien zoeken zij en hun club feilloos uit waar het minste wachttijd is. De doorsnee mens doet dat niet en dat is nog begrijpelijk ook. Ik zie mijzelf al op een donderdagavond alle ziekenhuizen opbellen, papieren doorzoeken en uitzoeken met welke ziekenhuizen mijn verzekeraar een gunstig contract heeft....quote:Op donderdag 14 mei 2009 10:21 schreef Lyrebird het volgende:
Ik snap de verontwaardiging niet helemaal. Profvoetballers worden toch ook meteen geholpen als ze een kapotte meniscus hebben? En daar moet mijn oma toch ook voor wachten, omdat zij op een wachtlijst voor een nieuwe knie staat?
Nou, ik niet hoor en ik zat niet bepaald bij FC Bal op het Dak.quote:Op donderdag 14 mei 2009 10:33 schreef Klopkoek het volgende:
Voetballers gaan vaak naar privéklinieken.
Ach, vandaar die volle wachtruimtes die ik kon negeren en gewoon doorlopen...quote:Bovendien zoeken zij en hun club feilloos uit waar het minste wachttijd is.
Had dat niet ook gevolgen voor de weerstand?quote:Op donderdag 14 mei 2009 12:28 schreef Lyrebird het volgende:
Exactly. Zo'n Cees-Rein van den Hoogeband bijvoorbeeld, die werkt in het St. Anna Ziekenhuis in Geldrop, maar is daarnaast ook clubarts bij PSV. Zodra daar iemand wat scheuren oploopt, wordt ie in het St. Anna geholpen, en reken maar dat er dan plotseling geen wachtlijst is. Niet dat daar overigens iets mis mee is. Zo lang er maar voor betaald wordt. Er wordt gewoon parallel behandeld, in plaats van in serie, voor de beta's hiero.![]()
Ah, die is mooi!quote:Op donderdag 14 mei 2009 12:32 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Had dat niet ook gevolgen voor de weerstand?
Gewoon A-patiënten en B-patiënten dus.quote:Op donderdag 14 mei 2009 12:28 schreef Lyrebird het volgende:
Exactly. Zo'n Cees-Rein van den Hoogeband bijvoorbeeld, die werkt in het St. Anna Ziekenhuis in Geldrop, maar is daarnaast ook clubarts bij PSV. Zodra daar iemand wat scheuren oploopt, wordt ie in het St. Anna geholpen, en reken maar dat er dan plotseling geen wachtlijst is. Niet dat daar overigens iets mis mee is. Zo lang er maar voor betaald wordt. Er wordt gewoon parallel behandeld, in plaats van in serie, voor de beta's hiero.![]()
Je snapt het nog steeds niet he? Het wordt hierboven toch echt heel erg goed uitgelegd. Lees die postings van DS4 nog eens. Er is totaal geen sprake van A en B patienten. Je maakt juist meer ruimte in het systeem, waardoor ook jouw bewierookte B-patienten eerder geholpen worden.quote:Op donderdag 14 mei 2009 12:38 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Gewoon A-patiënten en B-patiënten dus.
Bah.
Als die voetballers van hetzelfde budget geholpen moesten worden, dan zouden ze in dezelfde rij voor arme steuntrekkers en mensen zoals jij en ik staan, waardoor die rij alleen maar langer wordt.quote:Dat is onjuist. Ziekenhuizen werken met budgetten. Als het budget op is, stopt het werk. Door via een ander kanaal geld in die machine te stoppen gaat die machine weer draaien.
quote:Op woensdag 13 mei 2009 01:42 schreef Picchia het volgende:
Daarom ben ik overigens ook geen fan van de privatisering van de zorg.
En het Slotervaart ziekenhuis dan? Dat loopt als een trein sinds het is overgenomen door een private partij.quote:Op donderdag 14 mei 2009 12:57 schreef kriele het volgende:
Dat moet zo snel mogelijk terug gedraaid worden. De partij die dat in zijn verkiezings program meeneemt heeft mijn stem. Ik ben overigens niet per definitie tegen marktwerking. Dat zal voor tal van sectoren prima werken, maar niet in sectoren als zorg en onderwijs, om maar wat te noemen.
Dan deugde de manier van besturen van dat ziekenhuis voorheen niet. Dat kan. Overheidsinstellingen moeten wel veel efficienter gaan werken.quote:Op donderdag 14 mei 2009 12:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
En het Slotervaart ziekenhuis dan? Dat loopt als een trein sinds het is overgenomen door een private partij.
Ik denk juist dat privatisering van het onderwijs tot een ongelofelijke verbetering zal leiden. Laat die rijke ouders maar meer betalen om hun kinderen beter onderwijs te geven. Zorgt er voor dat de minder bedeelde kindertjes met minder kinderen in een klas zitten, en daarmee dus meer aandacht van het onderwijzend personeel krijgen.quote:Op donderdag 14 mei 2009 12:57 schreef kriele het volgende:
Dat zal voor tal van sectoren prima werken, maar niet in sectoren als zorg en onderwijs, om maar wat te noemen.
Niks mis met prive scholen, maar dan wel naast het gewone onderwijs.quote:Op donderdag 14 mei 2009 13:04 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik denk juist dat privatisering van het onderwijs tot een ongelofelijke verbetering zal leiden. Laat die rijke ouders maar meer betalen om hun kinderen beter onderwijs te geven. Zorgt er voor dat de minder bedeelde kindertjes met minder kinderen in een klas zitten, en daarmee dus meer aandacht van het onderwijzend personeel krijgen.
Daarnaast ben ik van mening dat er in het prive-onderwijs meer innovatie is. Voor willekeurig welke taal zou ik bijvoorbeeld mijn studenten gewoon aan de Rosetta Stone hangen, en minder leraren aanstellen. Scheelt een hoop geld, en de studenten leren hun talen nog beter ook.
Dat is ook onnodig, want b.v. de apothekenbranche is in NL EN relatief goedkoop (ondanks alle berichten over enorme kortingen zijn we in Europa het minste geld kwijt aan medicijnen als ik mij niet vergis) EN we hebben misschien wel het beste toezicht op medicijngebruik wereldwijd (reden ook dat we goedkoper uit zijn, in NL krijg je niet bij iedere keer jeuk 10 middelen).quote:Op donderdag 14 mei 2009 12:57 schreef kriele het volgende:
Ik ben overigens niet per definitie tegen marktwerking.
Daar heb je dan ook het probleem te pakken. Overheidsinstellingen hebben veel minder incentives om efficiënt te werken.quote:Op donderdag 14 mei 2009 13:04 schreef kriele het volgende:
Dan deugde de manier van besturen van dat ziekenhuis voorheen niet. Dat kan. Overheidsinstellingen moeten wel veel efficienter gaan werken.
En dan het gewone onderwijs zeker wel subsidiëren? Dat kan dus niet.quote:Op donderdag 14 mei 2009 13:13 schreef kriele het volgende:
Niks mis met prive scholen, maar dan wel naast het gewone onderwijs.
Waarom zou marktwerking niet in die sectoren werken? Mij lijken juist die sectoren me dermate belangrijk dat we ze niet aan een organisatie over moeten laten die er geen enkel belang bij heeft om goed werk af te leveren.quote:Op donderdag 14 mei 2009 12:57 schreef kriele het volgende:
Dat moet zo snel mogelijk terug gedraaid worden. De partij die dat in zijn verkiezings program meeneemt heeft mijn stem. Ik ben overigens niet per definitie tegen marktwerking. Dat zal voor tal van sectoren prima werken, maar niet in sectoren als zorg en onderwijs, om maar wat te noemen.
Wat is daar in godsnaam ethisch onverantwoord aan? Vind je het wel ethisch verantwoord dat mensen drie maanden op een levensreddende operatie moeten wachten omdat het budget even op is??quote:Om terug te komen op de OP. Tuurlijk moet je dit niet willen. Period...Ethisch volledig onverantwoord.
Ja, maar daar moet de politiek voor zorgen, dat het nu niet goed gaat komt omdat de overheid het niet goed regelt... Het is altijd hetzelfde lood om oud ijzer. Oude wijn in nieuwe zakken, of hoe je het ook wil noemen. Telkens maar weer wordt gesteld dat, nu, toch echt het moment gekomen is waarop de overheid zaken wel efficient en op het juiste niveau (qua omvang) kan regelen.quote:Op donderdag 14 mei 2009 13:58 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Vind je het wel ethisch verantwoord dat mensen drie maanden op een levensreddende operatie moeten wachten omdat het budget even op is??
Ja maar misschien had je tante wel geen geld omdat ze nooit gespaard en gewerkt heeft als slachtoffer van de boze samenleving, ook dan had ze nu geen hulp, dus ons systeem is beter.quote:Op donderdag 14 mei 2009 14:00 schreef Lyrebird het volgende:
Ik wil hier nogmaals onder de aandacht brengen hoe een tante van me een oogaandoening had, waarbij ze 3 maanden moest wachten op een behandeling.
In de verfoeide VS zou ze meteen (dezelfde dag nog) onder het mes zijn gegaan, om te redden wat er te redden viel. Na 3 maanden heeft zo'n operatie eigenlijk geen nu meer.
Leuke voorbeelden die je geeft.quote:Op donderdag 14 mei 2009 18:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom moet de zorg voor iedereen gelijk zijn? Je hoeft toch ook niet allemaal in dezelfde auto te rijden, dezelfde kleding te dragen, dezelfde opleiding te krijgen, het zelfde eten te eten?
Juist door premium zorg te bieden voor meerbetalers zou je de zorg voor mensen die niets betalen kunnen financieren.
Het hoeft niet voor iedereen hetzelfde te zijn nee. Dat is tot op zekere hoogte al het geval: je moet vaak bijbetalen voor TV bij je bed, je kunt betalen voor extra service en andere leuke dingen.quote:Op donderdag 14 mei 2009 19:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Klopkoek, je praat er omheen, waarom moet het voor iedereen hetzelfde zijn?
De moderne zuinige, schone en veilige auto's zijn een product van de vrije markt. De geleide economie kwam niet verder dan de Trabant en de Ladaquote:Op donderdag 14 mei 2009 19:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het hoeft niet voor iedereen hetzelfde te zijn nee. Dat is tot op zekere hoogte al het geval: je moet vaak bijbetalen voor TV bij je bed, je kunt betalen voor extra service en andere leuke dingen.
Wat ik probeerde aan te geven, en precies met de voorbeelden die jij noemde, is dat het ook doodnormaal is om het niet teveel te laten verschillen en sommige eigenschappen zelfs gelijk te houden. Nee, niet alle auto's hoeven hetzelfde te zijn, maar ja, wel alle auto's moeten kreukelzones, een gordel, een maximum uitstoot etc. hebben. Bovendien streefde men er naar, van linkse tot rechtse politici, om de gewone burgerman een auto te schenken omdat het de gewone burgerman vrijheid, mogelijkheden en mobiliteit gaf.
quote:Op donderdag 14 mei 2009 19:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De moderne zuinige, schone en veilige auto's zijn een product van de vrije markt. De geleide economie kwam niet verder dan de Trabant en de Lada
Allemaal zaken die uitgevonden zijn doordat er een markt was voor dure auto's met hoge winstmarges waardoor er ruimte ontstond om te investeren in kreukelzones, airbags en wat dies meer zij. Die zaten dan ook eerst alleen in dure auto's en waren later voor iedere OpelKadett-bezitter betaalbaar. Een beter argument voor een vrije markt in de zorg had je dus niet kunnen geven. Ook daar zullen dure klinieken het voortouw nemen, baanbrekende research plegen en nieuwe behandelmethodes uitvinden die later voor weinig geld voor iedereen beschikbaar zijn. Hardnekkig volhouden in dit staatsbestel kost op korte termijn mensenlevens door de onvermijdelijke wachtlijsten en op lange termijn door een forse rem op innovatie en research. Je bedoelt het ongetwijfeld goed maar je goede bedoelingen hebben rampzalige gevolgen, mensen sterven er onnodig door, probeer dat nou 'ns in te zien aub.quote:Op donderdag 14 mei 2009 19:40 schreef Klopkoek het volgende:
...maar ja, wel alle auto's moeten kreukelzones, een gordel, een maximum uitstoot etc. hebben
Idd, en als je betaald waarom zou dat niet moeten kunnen? Het geld wat je extra betaald zou zelfs terug kunnen vloeien naar de reguliere zorg en dan worden andere mensen die niet meer betalen er ook beter vanquote:Op dinsdag 12 mei 2009 17:05 schreef DS4 het volgende:
Ik ben niet tegen een spoedtarief, zo lang het niet ten koste gaat van de wachttijd van de gewone patiënt en het bedrag ten goede komt aan goedkopere zorgtarieven.
Dat bewijst dat de markt sociaal genoeg is, en nog efficienter ookquote:Op donderdag 14 mei 2009 19:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Leuke voorbeelden die je geeft.
Kleding: toen dat nog in het Westen (de UK) werd gemaakt werd er alles aan gedaan om dat niet te duur te maken. We praten dan over eind 19e en 20ste eeuw. Want arbeiders hadden kleding nodig en die dreigde soms te duur te worden. Zelfs op het hoogtepunt van de liberale terreur werd er dus actie (in de vorm van overleg met je kapitalistische vriendjes) genomen door de politiek om de prijzen te stabiliseren en te zorgen voor een minimumkwaliteit.
Waarna alle politici het vervolgens als melkkoe zijn gaan gebruiken. Ook ik wil een betaalbare auto voor iedereen; juist daarom mag de overheid er neit aankomen.quote:Dezelfde auto rijden: het was in veel landen doel om mensen aan de auto te krijgen. Den Uyl wilde het in Nederland, Thatcher in Engeland, Roosevelt in de VS. Dat verschafte de mens mobiliteit en mogelijkheden.
Per saldo wordt het duurder en slechter. Stel je voor dat de staat het moet garanderen, waarom ben jij dan niet voor bijv een vrije markt, maar dan met minimumeisen aan elke school en vouchers voor ouders die geen geld hebben? Of geloof je dat de markt gewoonweg geen goed onderwijs kán leveren?quote:Dezelfde opleiding: we zorgen er voor dat iedereen wel die opleiding kan betalen. Iets wat conservatieven zoals jij en Lyrebird helaas ongedaan willen maken.
Dat laatste is een pertinente leugen. Ik denk dat het meer met cultuur te maken heeft dan met een gebrek aan overheidsregeltjes. Wel zou je kunnen zeggen dat de 'alles moet maar kunnen' mentaliteit die toch wel een beetje samenhangt met het liberale denken desastreus kan zijn voor mensen die daar niet mee kunnen omgaan. Kinderen bijv of domme ouders. Hier is een rol voor het sociaal middenveld. Scholen, kerken en opiniemakers moeten niet blijven roepen 'dat het je vrije keuze is' en verder niets. Men mag best aangespoord worden.quote:Eten: in Europa zien we toe op de voedselkwaliteit en de betaalbaarheid daarvan. In de VS gebeurt dat veel minder en varieert de kwaliteit veel meer en dus ook de prijzen. Met als gevolg dat de onderklasse vaak niet eens meer gezond eten kan kopen.
Je kan of wil het nog altijd niet begrijpen. Mensen zijn verre van goed daarom is het zaak ze zo weinig mogelijk mogelijkheden te bieden om middels dwang en geweld hun eigen belangen te behartigen. Een overheid is niets anders dan een instituut dat dwang en geweld niet bestrijdt maar legitimeert.quote:Op donderdag 14 mei 2009 20:58 schreef Klopkoek het volgende:
Aight, zielepete![]()
De staat is het kwaad en de mensen zijn goed.
Wrong. Autogordels kwamen pas in de auto toen overheden dat verplicht gingen stellen. Net zoals milieueisen, airbags enz. Pas toen overheden dat gingen afdwingen kwamen ze in elke auto terecht.quote:Op donderdag 14 mei 2009 20:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Allemaal zaken die uitgevonden zijn doordat er een markt was voor dure auto's met hoge winstmarges waardoor er ruimte ontstond om te investeren in kreukelzones, airbags en wat dies meer zij. Die zaten dan ook eerst alleen in dure auto's en waren later voor iedere OpelKadett-bezitter betaalbaar.
Ja en we zien dat het in de VS ook zo werktquote:Een beter argument voor een vrije markt in de zorg had je dus niet kunnen geven. Ook daar zullen dure klinieken het voortouw nemen, baanbrekende research plegen en nieuwe behandelmethodes uitvinden die later voor weinig geld voor iedereen beschikbaar zijn.
quote:Hardnekkig volhouden in dit staatsbestel kost op korte termijn mensenlevens door de onvermijdelijke wachtlijsten en op lange termijn door een forse rem op innovatie en research. Je bedoelt het ongetwijfeld goed maar je goede bedoelingen hebben rampzalige gevolgen, mensen sterven er onnodig door, probeer dat nou 'ns in te zien aub.
"But the great security against a gradual concentration of the several powers in the same department, consists in giving to those who administer each department the necessary constitutional means and personal motives to resist encroachments of the others. The provision for defense must in this, as in all other cases, be made commensurate to the danger of attack. Ambition must be made to counteract ambition. The interest of the man must be connected with the constitutional rights of the place. It may be a reflection on human nature, that such devices should be necessary to control the abuses of government. But what is government itself, but the greatest of all reflections on human nature? If men were angels, no government would be necessary. If angels were to govern men, neither external nor internal controls on government would be necessary. In framing a government which is to be administered by men over men, the great difficulty lies in this: you must first enable the government to control the governed; and in the next place oblige it to control itself. A dependence on the people is, no doubt, the primary control on the government; but experience has taught mankind the necessity of auxiliary precautions."quote:Op donderdag 14 mei 2009 21:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Je kan of wil het nog altijd niet begrijpen. Mensen zijn verre van goed daarom is het zaak ze zo weinig mogelijk mogelijkheden te bieden om middels dwang en geweld hun eigen belangen te behartigen. Een overheid is niets anders dan een instituut dat dwang en geweld niet bestrijdt maar legitimeert.
En een overheid bestaat wél uit engelen? Schei uit alsjeblieft, de 20e eeuw was de eeuw van de grote overheden en nooit tevoren zijn er zulke afschuwelijke misdaden op zo'n grote schaal gepleegd. Het is juist omdat mensen geen engelen zijn dat je ze geen macht over anderen moet willen geven.quote:Op donderdag 14 mei 2009 21:07 schreef Klopkoek het volgende:
"But the great security against a gradual concentration of the several powers in the same department, consists in giving to those who administer each department the necessary constitutional means and personal motives to resist encroachments of the others. The provision for defense must in this, as in all other cases, be made commensurate to the danger of attack. Ambition must be made to counteract ambition. The interest of the man must be connected with the constitutional rights of the place. It may be a reflection on human nature, that such devices should be necessary to control the abuses of government. But what is government itself, but the greatest of all reflections on human nature? If men were angels, no government would be necessary. If angels were to govern men, neither external nor internal controls on government would be necessary. In framing a government which is to be administered by men over men, the great difficulty lies in this: you must first enable the government to control the governed; and in the next place oblige it to control itself. A dependence on the people is, no doubt, the primary control on the government; but experience has taught mankind the necessity of auxiliary precautions."
(nooit gedacht dat ik nog eens instemmend een rechtse grootgraaier zou quoten die de slavernij verdedigde in zijn tijd, helaas wel zeer invloedrijk geweest.)
HenriOsewoudt is een anarchokapitalist. Wat jij maar ook veel libertariërs zelf vaak vergeten, is dat libertarisme geenszins zal betekenen dat de mens 100% vrij is, of kan leven volgens het non-agressie principe.quote:Op donderdag 14 mei 2009 21:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wrong. Autogordels kwamen pas in de auto toen overheden dat verplicht gingen stellen. Net zoals milieueisen, airbags enz. Pas toen overheden dat gingen afdwingen kwamen ze in elke auto terecht.
Appel kennende bedoelde hij waarschijnlijk dat autogordels niet door derden kan worden verplicht maar enkel en alleen door de weg-eigenaar.quote:Op donderdag 14 mei 2009 21:16 schreef sneakypete het volgende:
De stelling die ik van boze appel wel 'ns las bijv. dat autogordels verplichten in strijd is met libertarisme, is onzin en schept een utopisch beeld van wat in de praktijk zal gebeuren.
Wat jij echter niet moet vergeten is dat een overheid bestaat bij de gratie van mensen. Dat er constant bloederige overheden zijn geweest geeft de zwakte van de menselijke aard aan. Hoe zijn sommige overheden zo bloederig geworden? Dat heeft imo te maken met foute ideeën onder het volk. Een minimale staat bijv groeit uit tot een monster als mensen geen moreel besef meer hebben.quote:Op donderdag 14 mei 2009 21:14 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
En een overheid bestaat wél uit engelen? Schei uit alsjeblieft, de 20e eeuw was de eeuw van de grote overheden en nooit tevoren zijn er zulke afschuwelijke misdaden op zo'n grote schaal gepleegd. Het is juist omdat mensen geen engelen zijn dat je ze geen macht over anderen moet willen geven.
Het libertarisme neemt een bijzondere plek in hier. Links en rechts wordt nog teveel gezien als de uiteindelijke gevolgen van 'links' (optimistisch en egalitair) denken vs. 'rechts' (pessimistisch en rangorde als natuurlijk zien). Het libertarisme probeert dat te verenigen en de staat als enige schuldige neer te zetten. Nu heb ik zelf ook een afkeer van de overheid hoor, maar vergeet niet dat die er enkel en alleen is bij de gratie van burgers die haar in het zadel houden (en nog erger: een kwart van de mensheid is voldoende om zulks in stand te houden).quote:Wie quote je hier trouwens? Je zult toch onderhand wel weten dat libertariërs verre van rechts (danwel links) zijn dus ik voel me bepaald niet aangesproken.
Het sleutelwoord is besef. Als genoeg mensen inzien dat moraal niets te maken heeft met de regels die de overheid stelt maar alles met (onaantastbaar) privaat eigendom van lijf en goederen dan zullen de dingen ten goede keren. Een grote overheid tast dat besef alleen maar ernstig aan. Een mooi voorbeeld kwam ik tegen in het boek dat momenteel lees over de Russische goelag. Onder Stalin was het doodnormaal je buren, vrienden en familieleden aan te geven als ze iets subversiefs hadden gezegd (Vooral familieleden! het was verdacht als je alleen maar mensen aangaf die ver van je af stonden) Die mensen werden dan net zo lang gemarteld tot ze een bekentenis deden en vervolgens in de goelag weggestopt. Na Stalins dood kwam Chroestjov met een verklaring waarin hij stelde dat deze methodes onmenselijk en misdadig waren. Daarop volgde dus onmiddellijk een tegenreactie, mensen gingen hun buren en vrienden aangeven omdat ze onder Stalin onschuldigen hadden aangegeven. En zo kwam men elkaar dus gezellig tegen in de goelag, aangever en aangegevene. Ieder moreel besef was volledig zoek. Natuurlijk weet ik dat het hier nog lang geen Sovjet-Unie is en ben ik er ook niet zo bang voor dat het hier ooit zo ver zal komen. Maar als voorbeeld illustreert het wel mooi hoe gevaarlijk het is moraal niet meer als individueel recht op lijf en eigendommen te betrekken maar over te laten aan wat anderen ideaal lijkt.quote:Op donderdag 14 mei 2009 21:24 schreef sneakypete het volgende:
Wat jij echter niet moet vergeten is dat een overheid bestaat bij de gratie van mensen. Dat er constant bloederige overheden zijn geweest geeft de zwakte van de menselijke aard aan. Hoe zijn sommige overheden zo bloederig geworden? Dat heeft imo te maken met foute ideeën onder het volk. Een minimale staat bijv groeit uit tot een monster als mensen geen moreel besef meer hebben.
Ergo: hoewel het statenloze model interessant lijkt, is er een groot nadeel; de menselijke neiging alsnog geweld te initiëren en zich te verenigen om dat te realiseren; gekken genoeg immers.
Ik ken je tegenargumenten, maar vraag je de reden eens af waarom de voorbeelden van 'libertarisme' zo dun gezaaid zijn.
Wat ik bedoel te stellen is dat ik veel sympathie heb voor het libertarisme, maar dat er wel een gegronde reden moet zijn om aan te nemen dat de geschiedenis uitwijst dat mensen noch overheden engelen zijn en dat we daarom nooit kunnen hopen op een dag dat er volledige vrijheid zal zijn en dat een situatie welke daaruit bestaat vroeg of laat zal omslaan in een situatie waarin het onrecht zegeviert.
Door er voortdurend op te blijven hameren en zoveel mogelijk dat besef bij mensen aan te wakkeren. In mijn omgeving heb ik zo al heel wat mensen aan het denken gezet. In de toekomst hoop ik het ook nog op een nieuwe libertarische website te kunnen doenquote:Het libertarisme neemt een bijzondere plek in hier. Links en rechts wordt nog teveel gezien als de uiteindelijke gevolgen van 'links' (optimistisch en egalitair) denken vs. 'rechts' (pessimistisch en rangorde als natuurlijk zien). Het libertarisme probeert dat te verenigen en de staat als enige schuldige neer te zetten. Nu heb ik zelf ook een afkeer van de overheid hoor, maar vergeet niet dat die er enkel en alleen is bij de gratie van burgers die haar in het zadel houden (en nog erger: een kwart van de mensheid is voldoende om zulks in stand te houden).
Hoe denk jij meer dan grofweg 75 % stellig te overtuigen van de onzin van een staat?
Maar trek die lijn 'ns door, stel nu dat iemand eigenaar is v/e woonhuizenblok (bijv 3 straten), dat lijkt me niet onmogelijk. De vrije marktversie van een woningcoöperatie zo je wilt. Deze eigenaar kan en mag stellen dat het (ik noem wat geks) alle inwoners verboden is een gele trui te dragen. Onzin natuurlijk, maar stel je eens voor dat heel veel mensen een gele trui verachten. Dan ontstaat deze situatie weldegelijk. Paradoxaal genoeg is het dus zo dat je bijna kunt stellen dat een overheid ook het gevolg is van vraag en aanbod, ongeacht of dat je dat moreel juist acht.quote:Op donderdag 14 mei 2009 21:22 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Appel kennende bedoelde hij waarschijnlijk dat autogordels niet door derden kan worden verplicht maar enkel en alleen door de weg-eigenaar.
Geloof het of niet, ik ben zelf-kritisch. Zodra ik overtuigd ben van een stelling, wil ik juist des te meer weten over wat de critici te zeggen hebben. Pas daarna bepaal ik wat ik er van moet vinden.quote:Op donderdag 14 mei 2009 21:58 schreef Klopkoek het volgende:
Hoe kom je opeens aan die wijsheid sneakypete. Nu nog die conservatieve rommel uit je betogen (over cultureel verval enzo) en het lijkt weer ergens op (zij het dat ik het altijd oneens zal zijn uiteraard).
Ik heb persoonlijk geen enkele moeite met woning- of straateigenaren die gele truien verbieden. Veel vraag naar dergelijke woningen zal er niet zijn, en is die er wel dan moeten die huurders dat inderdaad helemaal zelf weten. Problemen beginnen voor mij pas als mensen voor mij gaan bepalen dat ik geen "Politie Corrupt" t-shirt mag dragen, ongeacht in welke straat ik mij bevind en wie de eigenaar daarvan is.quote:Op donderdag 14 mei 2009 21:56 schreef sneakypete het volgende:
Maar trek die lijn 'ns door, stel nu dat iemand eigenaar is v/e woonhuizenblok (bijv 3 straten), dat lijkt me niet onmogelijk. De vrije marktversie van een woningcoöperatie zo je wilt. Deze eigenaar kan en mag stellen dat het (ik noem wat geks) alle inwoners verboden is een gele trui te dragen. Onzin natuurlijk, maar stel je eens voor dat heel veel mensen een gele trui verachten. Dan ontstaat deze situatie weldegelijk.
Moraal is voor mij absoluut. Mijn lichaam is mijn eigendom en alles dat ik met dat lichaam verwerf, zolang ik daarbij geen eigendommen van anderen aantast, is ook van mij en van niemand anders. Natuurlijk valt er dan nog genoeg te discussiëren over grens- en twijfelgevallen maar de allerslechtste oplossing daarvoor is om dan maar te morrelen aan dat uitgangspunt. Dat leidt onherroeppelijk tot absurde situaties (Rothbard geeft daarvan een hoop voorbeelden) en bijna altijd tot gelegitimeerd geweld en bloedvergieten.quote:Paradoxaal genoeg is het dus zo dat je bijna kunt stellen dat een overheid ook het gevolg is van vraag en aanbod, ongeacht of dat je dat moreel juist acht.
Je hebt gelijk als je stelt dat geen enkel systeem iets garandeert en ik gaf in mijn vorige reactie al aan dat er eerst bij genoeg mensen een moreel besef over privaat eigendom zal moeten ontstaan alvorens de staat volledig afgeschaft kan worden. In Somalië was die kritische massa duidelijk nog niet bereikt, al gaat het in dat land inderdaad niet slechter dan toen er nog wel een overheid was. Wat dat betreft is het dus juist een prachtvoorbeeld van de betrekkelijkheid van de noodzaak voor een overheid.quote:Het belangrijke punt is hier dat geen enkel systeem in feite om het even wat waarborgt, in elk geval geen volledige vrijheid. Wel kun je onderzoeken welke systemen en organisaties beter of slechter werken natuurlijk. Maar daarom hekel ik dus stellingen als 'of je X doet moet je helemaal zelf weten'.
En als de straateigenaar dat shirt nou verbiedt?quote:Op donderdag 14 mei 2009 22:11 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ik heb persoonlijk geen enkele moeite met woning- of straateigenaren die gele truien verbieden. Veel vraag naar dergelijke woningen zal er niet zijn, en is die er wel dan moeten die huurders dat inderdaad helemaal zelf weten. Problemen beginnen voor mij pas als mensen voor mij gaan bepalen dat ik geen "Politie Corrupt" t-shirt mag dragen, ongeacht in welke straat ik mij bevind en wie de eigenaar daarvan is.
Niets is absoluut voor mij en ik denk dat we daar een fundamenteel verschil van mening hebben. Toch wil ik daarmee ook niet Rothbard helemaal afbranden. Zelf denk ik eerder dat, mits je uit gaat van het vrije non-agressie principe, de uiteindelijke conclusie niets anders kan zijn dan wat Rothbard betoogt in 'The ethics of liberty'. Maar wie stelt dat dat uitgangspunt per definitie helemaal waar is? Enkel mensen, en mensen zijn beïnvloed door zaken waarover ze geen macht uitoefenen. Het is niet per se onwaar, het is echter geen gegeven als in het voor Christenen bestaande gegeven dat God bestaat; beiden zijn niets anders dan interpretatie.quote:Moraal is voor mij absoluut. Mijn lichaam is mijn eigendom en alles dat ik met dat lichaam verwerf, zolang ik daarbij geen eigendommen van anderen aantast, is ook van mij en van niemand anders. Natuurlijk valt er dan nog genoeg te discussiëren over grens- en twijfelgevallen maar de allerslechtste oplossing daarvoor is om dan maar te morrelen aan dat uitgangspunt. Dat leidt onherroeppelijk tot absurde situaties (Rothbard geeft daarvan een hoop voorbeelden) en bijna altijd tot gelegitimeerd geweld en bloedvergieten.
Dat is inderdaad erg betrekkelijk, maar omgekeerd geldt hetzelfde. De situatie aldaar bewijst noch de noodzaak van een overheid, noch dat een samenleving mét overheid per se beter zal zijn. Dat komt toch ook voor een groot deel aan op moreel besef, wat tot uiting komt in de cultuur.quote:Je hebt gelijk als je stelt dat geen enkel systeem iets garandeert en ik gaf in mijn vorige reactie al aan dat er eerst bij genoeg mensen een moreel besef over privaat eigendom zal moeten ontstaan alvorens de staat volledig afgeschaft kan worden. In Somalië was die kritische massa duidelijk nog niet bereikt, al gaat het in dat land inderdaad niet slechter dan toen er nog wel een overheid was. Wat dat betreft is het dus juist een prachtvoorbeeld van de betrekkelijkheid van de noodzaak voor een overheid.
Dan zal ik mij niet in die straat begeven. Je begrijpt echter zelf wel dat het een onwaarschijnlijk scenario is aangezien straateigenaren er geen enkel belang bij hebben gele truien of licht provocerende t-shirts te verbieden. Een dergelijk verbod kan eigenlijk alleen maar uit de koker komen van een dictatoriale overheid die een monopolie afdwingt op politiediensten op voorspraak dat dat het beste is voor haar onderdanen en er dus voor zal moeten waken dat mensen de indruk zouden krijgen dat de staatspolitie onmachtig of corrupt zou kunnen zijn.quote:Op donderdag 14 mei 2009 22:21 schreef sneakypete het volgende:
En als de straateigenaar dat shirt nou verbiedt?
Dat hadden we al eerder geconstateerd en ik vermoed dat je nog niet helemaal hebt doordacht wat het betekent als je stelt dat je eigen lichaam, je eigen leven, niet absoluut onaantastbaar is zolang je er geen levens of eigendommen van anderen mee aantast. De ultieme consequentie is dan dat je een moordenaar die met een .50 voor je neus staat (pun naar Klopkoek intended) zijn gang zou moeten laten gaan als hij met een goed argument komt dat je leven op deze planeet eigenlijk overbodig is. Ik weet het, het is wat kort door de bocht, maar toch: iets zegt me dat je dan toch wat anders zult denken over de absoluutheid der dingen.quote:Niets is absoluut voor mij en ik denk dat we daar een fundamenteel verschil van mening hebben.
Dat uitgangspunt stel ik, over mijn eigen lichaam, niets meer of minder. Ik doe geen uitspraken over irrationele zaken of zelfs maar over het lichaam van anderen. Natuurlijk kun je ook dat uitgangspunt als interpretatie bestempelen maar mijns insziens begeef je je dan op een nihilistisch hellend vlak waar je uiteindelijk geen enkele uitspraak meer over wat dan ook kunt doen. Het is inderdaad het non-agressie principe dat tot deze conclusie leidt. Daarover kunnen we van mening verschillen maar dan zul je toch in zeer heldere bewoordingen duidelijk moeten maken wanneer je geweld jegens mensen (tot het nemen van leven aan toe, dat is immers altijd de ultieme consequentie) die niet doen wat jij vindt dat ze zouden moeten doen dan wél geoorloofd acht. Daar mag je een nachtje over slapen want ik ben zo naar bed, ik zit nog op Mountain Standard Time.quote:Toch wil ik daarmee ook niet Rothbard helemaal afbranden. Zelf denk ik eerder dat, mits je uit gaat van het vrije non-agressie principe, de uiteindelijke conclusie niets anders kan zijn dan wat Rothbard betoogt in 'The ethics of liberty'. Maar wie stelt dat dat uitgangspunt per definitie helemaal waar is? Enkel mensen, en mensen zijn beïnvloed door zaken waarover ze geen macht uitoefenen. Het is niet per se onwaar, het is echter geen gegeven als in het voor Christenen bestaande gegeven dat God bestaat; beiden zijn niets anders dan interpretatie.
Klopt. Je zult me dan ook nergens horen beweren dat de overheid morgen maar afgeschaft moet worden maar alleen dat ik een moraal die de soevereiniteit van het individu, en daaruit voortvloeiend van privaat eigendom, in ere houdt superieur acht en dat de uiteindelijke conclusie daarvan een afschaffing van het begrip staat zal moeten zijn. Hier sta ik, ik kan niet anders.quote:Dat is inderdaad erg betrekkelijk, maar omgekeerd geldt hetzelfde. De situatie aldaar bewijst noch de noodzaak van een overheid, noch dat een samenleving mét overheid per se beter zal zijn. Dat komt toch ook voor een groot deel aan op moreel besef, wat tot uiting komt in de cultuur.
Dan kunnen we elkaar de hand schudden want ik betwijfel ten zeerste de mogelijkheid van jouw eindideaal: een kleinere overheid zonder een fundamentele herziening van de moraal ervan.quote:Ergo: een vrije samenleving kan ontstaan en bestaan daar waar men een daarop toegespitste moraal aanvaardt. Ik hecht dan ook grote waarde aan de invloed van 'intellectuelen'. De schuld van veel problemen liggen nog bij overheden noch de gewone burger, maar vooral bij doorgesijpelde denkfouten van mensen die zich heel erg slim achtten.
Uiteindelijk zijn we het niet zo enorm oneens, maar wel denk ik dat de weg naar minder overheid (zo min mogelijk) gelegen is in debatten tussen mensen die iets verder kijken dan het borrelpraatje. Ook betwijfel ik of er dan onder die mensen genoeg consensus kan ontstaan over wat goed en kwaad is en daarom betwijfel ik de mogelijkheid van jouw eindideaal.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fred_Spijkersquote:Op donderdag 14 mei 2009 20:58 schreef Klopkoek het volgende:
Aight, zielepete![]()
De staat is het kwaad en de mensen zijn goed.
Het was inderdaad een reductio ad absurdum (een tactiek die je hier zelf onder ook aanhaalt, overigens), maar het was enkel bedoeld ter illustratie van mijn punt; ook private partijen kunnen tiranniek zijn. De reden dat zij minder succes zullen hebben is inderdaad dat zij zelf op moeten draaien voor hun poging tot dwang.quote:Op donderdag 14 mei 2009 22:43 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dan zal ik mij niet in die straat begeven. Je begrijpt echter zelf wel dat het een onwaarschijnlijk scenario is aangezien straateigenaren er geen enkel belang bij hebben gele truien of licht provocerende t-shirts te verbieden. Een dergelijk verbod kan eigenlijk alleen maar uit de koker komen van een dictatoriale overheid die een monopolie afdwingt op politiediensten op voorspraak dat dat het beste is voor haar onderdanen en er dus voor zal moeten waken dat mensen de indruk zouden krijgen dat de staatspolitie onmachtig of corrupt zou kunnen zijn.
De absoluutheid van het natuurrecht kan echter ook een aantal afschuwelijke scenario's rechtvaardig doen lijken. Ik heb een tamelijk lieve hond thuis. Wat nu als ik mijn hond elke dag elke dag folter? Is dat moreel of immoreel? Het natuurrecht stelt er echter niets over. Het dier is immers mijn eigendom. Nee, IK zou het niet doen maar ik geef enkel aan wat de consequentie kan zijn voor het handelen van individuen omdat ze het moreel gerechtvaardigd achten.quote:Dat hadden we al eerder geconstateerd en ik vermoed dat je nog niet helemaal hebt doordacht wat het betekent als je stelt dat je eigen lichaam, je eigen leven, niet absoluut onaantastbaar is zolang je er geen levens of eigendommen van anderen mee aantast. De ultieme consequentie is dan dat je een moordenaar die met een .50 voor je neus staat (pun naar Klopkoek intended) zijn gang zou moeten laten gaan als hij met een goed argument komt dat je leven op deze planeet eigenlijk overbodig is. Ik weet het, het is wat kort door de bocht, maar toch: iets zegt me dat je dan toch wat anders zult denken over de absoluutheid der dingen.
Slaap lekker. De argumenten lees je hierboven.quote:Dat uitgangspunt stel ik, over mijn eigen lichaam, niets meer of minder. Ik doe geen uitspraken over irrationele zaken of zelfs maar over het lichaam van anderen. Natuurlijk kun je ook dat uitgangspunt als interpretatie bestempelen maar mijns insziens begeef je je dan op een nihilistisch hellend vlak waar je uiteindelijk geen enkele uitspraak meer over wat dan ook kunt doen. Het is inderdaad het non-agressie principe dat tot deze conclusie leidt. Daarover kunnen we van mening verschillen maar dan zul je toch in zeer heldere bewoordingen duidelijk moeten maken wanneer je geweld jegens mensen (tot het nemen van leven aan toe, dat is immers altijd de ultieme consequentie) die niet doen wat jij vindt dat ze zouden moeten doen dan wél geoorloofd acht. Daar mag je een nachtje over slapen want ik ben zo naar bed, ik zit nog op Mountain Standard Time.
Superieur acht ik deze moraal ook in vrijwel alle opzichten, doch ik wijs enkel op de mogelijke reden dat het in de praktijk nog al eens anders zal uitpakken en we dus nooit zullen moeten pleiten voor iets als in een revolutie bijv.quote:Klopt. Je zult me dan ook nergens horen beweren dat de overheid morgen maar afgeschaft moet worden maar alleen dat ik een moraal die de soevereiniteit van het individu, en daaruit voortvloeiend van privaat eigendom, in ere houdt superieur acht en dat de uiteindelijke conclusie daarvan een afschaffing van het begrip staat zal moeten zijn. Hier sta ik, ik kan niet anders.
Dat is exact hetzelfde als betwijfelen of het mogelijk is om de staat uberhaupt af te schaffen. Als een kleinere overheid al onmogelijk blijkt, hoe onmogelijk is afschaffing dan wel niet, tenzij het middels geweld door een minderheid geschiedt (revolutie)? Echter revoluties blijken altijd uit te monden in nog meer tirannie.quote:Dan kunnen we elkaar de hand schudden want ik betwijfel ten zeerste de mogelijkheid van jouw eindideaal: een kleinere overheid zonder een fundamentele herziening van de moraal ervan.
The devil´s in the details, maar het is idd leuk om daar nu juist eens diep op in te gaan.quote:Maar uiteindelijk zijn we het meer eens dan oneens inderdaad. Dat ik er zo op doorga heeft dan ook meer te maken met het feit dat het wel 'ns lekker is om onderbouwde en doordachte kritiek te krijgen in plaats van de onzin en ad hominems die me hier meestal ten deel vallen. Het houdt me scherp, en jou hopelijk ook, dus we zijn hier zeker nog niet over uitgepraat. Maar voor nu welterusten
De VS is inderdaad het beste voorbeeld. De Amerikaanse overheid financiert dmv de NIH aan veel risicovolle projecten, maar een ongelofelijke hoeveelheid onderzoeksgeld komt van rijke donors. Je moet het zelf meegemaakt hebben om het te kunnen waarderen:quote:Op donderdag 14 mei 2009 21:05 schreef Klopkoek het volgende:
Een beter argument voor een vrije markt in de zorg had je dus niet kunnen geven. Ook daar zullen dure klinieken het voortouw nemen, baanbrekende research plegen en nieuwe behandelmethodes uitvinden die later voor weinig geld voor iedereen beschikbaar zijn.
Ja en we zien dat het in de VS ook zo werkt![]()
(ow wacht, nu komen jullie rechtsen natuurlijk met irrelevante zaken zoals Medicaid en Medicaire aanzetten om te bewijzen dat de gezondheidszorg in de VS helemaal niet vrij is)
En dat is maar goed ook..... We zijn geen communistische heilstaat!quote:Op dinsdag 12 mei 2009 17:21 schreef EchtGaaf het volgende:
Je creëert zo een maatschappij met A en B mensen.
Mwah, het is een extra hè. Naast het huidige systeem ook nog voordelen die "naar beneden sijpelen" door extra onderzoeksgeld... Daarnaast, er moet ergens begonnen worden met onderzoek en met nieuwe behandelmethoden.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 08:25 schreef Klopkoek het volgende:
Ik wordt misselijk van dat trickle down denken.
Ik zou liever zien dat onderzoek welke noodzakelijk is of een groot belang dient de garantie kent dat het uitgevoerd zal worden ipv dat de uitvoering lijdt onder onzekerheid omdat het afhankelijk is van toevallige giften.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 05:01 schreef Lyrebird het volgende:
Praktijkvoorbeeld: Lyrebird's PhD onderzoek zou er niet geweest zijn zonder een donatie van 1 miljoen dollar van een familie die behandeld was in het ziekenhuis waar hij werkte.
Zonder die 1 miljoen zou zijn baas meer moeite hebben gehad om goede mensen te vinden, waardoor het onderzoek minder snel was gelopen, waardoor we nu aparatuur zouden missen, die er voor had kunnen zorgen dat arme mensen niet blind hadden hoeven worden. Door die apparatuur kunnen we nu bepaalde ziekten in een vroeg stadium ontdekken, en behandelen.
Hoeveel per maand wil jij daarvoor extra betalen aan zorg?quote:Op vrijdag 15 mei 2009 10:01 schreef Fajarowicz het volgende:
Ik zou liever zien dat onderzoek welke noodzakelijk is of een groot belang dient de garantie kent dat het uitgevoerd zal worden ipv dat de uitvoering lijdt onder onzekerheid omdat het afhankelijk is van toevallige giften.
Vingers in de oren en heel hard de Internationale zingen Klopje, dan gaan die vervelende feiten vast vanzelf weg!quote:Op vrijdag 15 mei 2009 08:25 schreef Klopkoek het volgende:
Ik wordt misselijk van dat trickle down denken.
Feit is dat de Amerikaanse zorg ontzettend duur is. Dat snappen die Amerikanen eindelijk zelf ook.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 10:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hoeveel per maand wil jij daarvoor extra betalen aan zorg?
En mensen die het oneens met je zijn voor rotte vis uitmaken, dat helpt ook enorm.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 10:26 schreef Klopkoek het volgende:
Ach dat jij een vervelend figuur was wist ik al. Toen ik je een keer om de oren sloeg met je inconsistente teksten gaf je niet meer thuis.![]()
Denk dat vooral. Vooral doen.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 09:52 schreef DS4 het volgende:
Af en toe heb ik het idee dat Klopkoek echt liever iedereen arm en hongerig heeft, maar dan ook iedereen, dan de onderlaag het goed en genoeg te eten/enz. met een hoge ongelijkheid.
Ik begrijp daar heel weinig van.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |