Wat zie ik toch uit naar de dag dat jullie engerds een burgeroorlog/staatsgreep beginnen en ik, als de staatsgreep mislukt is, de trekker van de .50 mag overhalenquote:Op dinsdag 12 mei 2009 22:14 schreef DrWolffenstein het volgende:
Omdat jij illusies maakt over de populariteit van de sociaal-democratie, misschien?
Inderdaad. Pietje die hoogleraar is wordt toch wel geholpen. Jantje met z'n uitkering kan achteraan in de (lange) rij aansluiten. Het is net als 50 jaar terug 2000 km ten oosten van hier.quote:Op woensdag 13 mei 2009 01:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
Een tweedeling zal alleen ontstaan wanneer het aanbod van zorg, zoals nu, kunstmatig beperkt is door bijvoorbeeld een numerus fixus.
De vraag is met welke situatie je het wilt vergelijken. Als de uitgangssituatie is dat zowel Pietje en Jantje allebei in de (lange) rij moeten aansluiten en de rij bovendien langer is omdat zowel Jantje en Pietje erin staan en niet alleen Jantje, dan valt het nog wel mee. Het hele concept van een win-win situatie lijkt bij veel mensen in deze topic niet op te komen. Alle schuimbekkende reacties over klassenzorg ten spijt, het is nu eenmaal een feit dat de beschikbare hoeveelheid geld per patiënt in de publieke zorg een stuk lager ligt dan wat sommige mensen ervoor zouden willen betalen. Het idee dat mensen wanneer ze flink wat geld wensen neer te tellen terecht kunnen bij private zorg en daarmee de publieke zorg ontlasten en misschien zelfs zorgen voor meer innovatie lijkt mij niet zo slecht. Van een situatie waarin Jantje en Pietje beiden met een kans van 95% het loodje leggen naar een situatie waarin pietje met een kans van 50% het loodje legt en Pietje met een kans van 90% is zowel voor Jantje als Pietje voordelig.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:00 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Inderdaad. Pietje die hoogleraar is wordt toch wel geholpen. Jantje met z'n uitkering kan achteraan in de (lange) rij aansluiten. Het is net als 50 jaar terug 2000 km ten oosten van hier.
En het zorgt dat het aantal artsen niet te hoog wordt, waardoor de prijs lekker hoog blijft.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:28 schreef Klopkoek het volgende:
Bovendien is de numerus fixus een goed systeem. Het zorgt er voor dat alleen de besten aan je mogen prutsen.
Dat is de keerzijde van het systeem ja.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:34 schreef Xtreem het volgende:
[..]
En het zorgt dat het aantal artsen niet te hoog wordt, waardoor de prijs lekker hoog blijft.
Nee, daar zorgt een numerus fixus dmv. loting niet voor.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:28 schreef Klopkoek het volgende:
Bovendien is de numerus fixus een goed systeem. Het zorgt er voor dat alleen de besten aan je mogen prutsen.
quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:28 schreef Klopkoek het volgende:
Dat is niet inherent aan een numerus fixus. Het probleem wat jij opnoemt is inherent aan de debiele semi-marktwerking en verzelfstandigingsexperimenten.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:39 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
![]()
Er is geen enkele incentive om te innoveren als je eenmaal binnen bent, daar ben je je van bewust? Er is nl nooit iemand die je van je plaats zal verdrijven, die plaats is namelijk verzekerd.
Jawel hoor.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is niet inherent aan een numerus fixus.
Met die semi debiele marktwerking ben ik het eens, ik zie liever echte marktwerking. Nu hebben we gewoon een communistisch systeem. Dat zorgt voor wachtlijsten en (dus ook) onnodige sterfgevallen. Doe maar niet dus.quote:Het probleem wat jij opnoemt is inherent aan de debiele semi-marktwerking en verzelfstandigingsexperimenten.
Alsjeblieft zeg. Ten eerste is het een lotingssysteem, waarbij er dus nog steeds een element van willekeur in het grootste gedeelte van de selectie aanwezig is. Als je denkt dat je puur op VWO cijfergemiddelde netjes een rangschikking kunt maken van de toekomstige vaardigheid als arts, dan zou je gewoon simpelweg de aanmeldingen moeten rangschikken op dat gemiddelde en daarbij de top zoveel toelaten. Maar bovendien lijkt mij dat gemiddelde niet direct een erg goede indicator van geschiktheid als arts. Ik had met mijn VWO gemiddelde die loting ook kunnen omzeilen, maar mijn fijne motoriek is dusdanig dat ik een patiënt bij een kleine chirurgische ingreep waarschijnlijk een slagaderlijke bloeding zou bezorgen.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:28 schreef Klopkoek het volgende:
Precies. Dank dat je dat de moeite hebt genomen er zo uitgebreid op in te gaan. Ik heb er inzake Klopkoek de kracht niet meer voor, het is toch allemaal paarlen voor de zwijnen.quote:Op woensdag 13 mei 2009 10:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
Alsjeblieft zeg. Ten eerste is het een lotingssysteem, waarbij er dus nog steeds een element van willekeur in het grootste gedeelte van de selectie aanwezig is. Als je denkt dat je puur op VWO cijfergemiddelde netjes een rangschikking kunt maken van de toekomstige vaardigheid als arts, dan zou je gewoon simpelweg de aanmeldingen moeten rangschikken op dat gemiddelde en daarbij de top zoveel toelaten. Maar bovendien lijkt mij dat gemiddelde niet direct een erg goede indicator van geschiktheid als arts. Ik had met mijn VWO gemiddelde die loting ook kunnen omzeilen, maar mijn fijne motoriek is dusdanig dat ik een patiënt bij een kleine chirurgische ingreep waarschijnlijk een slagaderlijke bloeding zou bezorgen.
Bovendien hebben we een prima indicator voor 'mogen prutsen aan mensen'. Het is niet zo dat je na je inloting voor een studie geneeskunde vrolijk een potje in mensen mag gaan lopen hakken. Voordat je uberhaupt zelf op mensen mag gaan oefenen moet je al een behoorlijk deel van die studie hebben afgerond voor zover ik weet. De studieprestaties bij geneeskunde lijken mij dan ook een prima indicatie en als je het risico op 'prutsers' wilt verminderen verzwaar je het curriculum maar. Dat lijkt met toch net een iets relevantere evaluatiecriterium voor je geschiktheid als arts dan je cijfertjes voor bijvoorbeeld Frans of geschiedenis op de middelbare school.
Waarom?quote:Op woensdag 13 mei 2009 11:00 schreef Klopkoek het volgende:
Jij stelt dat de numerus fixus er voor zorgt dat je plaats verzekert is. Dat is natuurlijk onzin.
quote:Het plan komt het inkorten van wachtlijsten ten goede. En daar is iedereen bij gebaat,’’ aldus het Groene Hart Ziekenhuis.
Wat is precies het probleem? Iedereen wint erbij.quote:Tevreden patiënten, ex-patiënten of familieleden kunnen een bedrag doneren. Van die donaties worden onder anderen cliniclowns, verbeteringen van revalidatiemethoden en medische projecten betaald.
"De tijd maakt allen arts"quote:Op woensdag 13 mei 2009 11:00 schreef Klopkoek het volgende:
Jij stelt dat de numerus fixus er voor zorgt dat je plaats verzekert is.
Neen.quote:
De numerus fixus inderdaad een obstakel voor zowel private als semi-private zorg. Als men echt streeft naar privatisering dan moet men ook daartoe de gelegenheid geven en de poorten openzetten, zodat we niet de voordelen van privatisering teniet doen en onszelf opzadelen met het duurst mogelijke product. Zonder marktwerking kunnen de zorgkosten kunstmatig gestuurd worden en met privatisering kan men beter concurreren met zorgpakketten. Als men de markt beperkt toelaat ten koste van de concurrentie dan gaat de prijs alleen maar omhoog. Dit gaat overigens ook op voor het ter beschikking stellen van locaties en andere beperkingen.quote:Op woensdag 13 mei 2009 01:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
Een tweedeling zal alleen ontstaan wanneer het aanbod van zorg, zoals nu, kunstmatig beperkt is door bijvoorbeeld een numerus fixus.
Als je de sociale mobiliteit door de plee wilt gooien wel ja.quote:Op woensdag 13 mei 2009 14:54 schreef DS4 het volgende:
[..]
Neen.
Het gaat eerst om het absolute. Pas als er verlies is voor de "minima", is meer ongelijkheid een probleem.
Met marktwerking wel, dat is namelijk een inherent kenmerk van wederzijds vrijwillige transacties.quote:Op woensdag 13 mei 2009 19:35 schreef Klopkoek het volgende:
En ik vraag me dus af of het wel mogelijk is om met marktwerking mensen te laten 'stijgen' zonder anderen te laten 'dalen'.
Onzin. De zorg is nu voor iedereen op hoog niveau. Momenteel ruim op zo'n niveau dat het geen belemmering zal vormen.quote:Op woensdag 13 mei 2009 19:35 schreef Klopkoek het volgende:
Als je de sociale mobiliteit door de plee wilt gooien wel ja.
Dan zit daar dus wel de grens voor mij. Als het niet kan, jammer dan.quote:En ik vraag me dus af of het wel mogelijk is om met marktwerking mensen te laten 'stijgen' zonder anderen te laten 'dalen'.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |