Wat me opviel was deze alinea:quote:Personal branding De waarheid is maakbaar
Maak jezelf tot held in Google
Personal branding is sterk in opkomst. Op internet is iedereen zijn eigen merk. En uw digitale persoonlijkheid is een stuk maakbaarder dan u denkt. Zelfs voor Nina Brink.
‘Bij zoekmachines aankloppen om iets aan de resultaten te doen is behoorlijk kansloos’, zegt Frank Husmann. Normaal gesproken verdient deze Haarlemse consultant zijn geld door ervoor te zorgen dat zijn klanten zo hoog mogelijk eindigen in zoekmachines. De laatste tijd krijgt Husmann echter steeds vaker opdrachten om iets te doen aan negatieve zoekresultaten.
‘Dat neemt echt toe’, zegt hij. ‘Het wordt wel aangeduid met SERM, Search Engine Reputation Management.’ Husmann heeft banken en verzekeraars, telecom- en energiebedrijven als klant, maar ook bijvoorbeeld een persoon uit de Quote 500 of bedrijven in de muziekindustrie. ‘Die willen dan bijvoorbeeld dingen voor artiesten die negatief in de resultaten staan. Dan is er een gala of een cd-release en hebben ze een toptien, waar ze niet zo blij mee zijn. Of ik dat dan even wil ont-googelen… Mijn antwoord is standaard: sorry, maar dat kan niet. Dingen volledig uit Google verwijderen is nagenoeg onmogelijk.’ De positieve resultaten in zo’n toptien naar boven trekken kan wel. Husmann: ‘Van acht of negen negatieve resultaten naar één of twee negatieve resultaten lukt vaak wel.’
Banken, verzekeraars, telecom- en energiebedrijven: allemaal kloppen ze tegenwoordig bij digitale reputatie-experts aan voor een zo ‘schoon’ mogelijke toptien. Met het feit dat hij de resultaten manipuleert zit Husmann niet zo. ‘De actualiteit is vaak anders dan het verleden. Veel bedrijven die slecht scoorden op bepaalde gebieden in het verleden, hebben hun dienstverlening verbeterd. Maar dat is online niet zichtbaar door de oude zoekresultaten. ‘Daarbij zie ik het ook een beetje als een advocaat: iedereen heeft het recht zich te verdedigen.’
Steeds meer bedrijven komen er achter dat één vage klacht op internet meer schade kan aanrichten dan een paar duizend brieven op de klachtenafdeling. ‘Wanneer ik naar telecombedrijf Vodafone en UPC kijk zie ik brandschone toptiens’, zegt Husmann. ‘Ze houden door een aantal mini- en zustersites hun zoekresultaten volledig in eigen hand. Daarnaast hebben ze beide een eigen webcare- team; daarin zitten meerdere mensen die de hele dag het net afspeuren naar negatieve berichten over hun bedrijf. Denk aan trefwoordcombinaties als ‘UPC sucks’, ‘Vodafone is waardeloos’, dat soort dingen. Bij dit soort online reputatie-monitoring worden honderdduizenden weblogs gemonitord en worden een paar duizend fora elektronisch in de gaten gehouden. Het lijkt big brother-achtig, maar het werkt. Zelfs de ergste klagers vinden het mooi wanneer ze op deze manier plotseling persoonlijk benaderd worden.’
Bagger
Het zijn trouwens allang niet meer alleen bedrijven die hun online reputatie waar nodig wat oppoetsen. Neem oud World Online-topvrouw Nina Brink. In haar Google-toptien staan slechts twee negatieve artikelen. Verbazingwekkend, gezien de hoeveelheid bagger die de zakenvrouw de afgelopen jaren in de media over zich heen kreeg gestort. Een nadere bestudering van de zoekresultaten doet enig SERM-werk vermoeden. Tenminste, de inhoud van sommige Nina Brink-websites is zo positief en gekleurd dat het argwaan opwekt.
Zo staat op een derde plek bij Google onder de titel ‘Nina Brink is ook een liefdevolle moeder’ de website www.ninabrink.org geïndexeerd. Hier staan wat losse feitjes over de zakenvrouw. Een voorbeeld: ‘De beursgang van World Online heeft veel emoties opgeroepen. Als gevolg daarvan hebben velen een eenzijdig beeld van haar, namelijk dat zij bikkelhard is. Maar je kunt gelukkig ook een ander beeld hebben van haar. Nina Brink is niet alleen maar een slimme zakenvrouw. Ze is ook een liefdevolle moeder. De negatieve media-aandacht rondom World Online is haar niet in de koude kleren gaan zitten.’
Het webadres is net als NinaBrink.com en NinaBrink.info geregistreerd door ene Arjan de Vreede, werknemer bij UniversalXS, een internetbureau dat onder meer grossiert in online reputatiemanagement en zoekmachine-optimalisatie. En die heeft zijn werk prima gedaan. Een van de twee negatieve artikelen – een artikel uit deze krant – schuift langzaam van de eerste pagina af. (Was nummer vijf, is nu nummer acht.)
Op de tweede Google zoekpagina krijgt het publiek nog steeds een heel ander beeld van de zakenvrouw: acht zeer negatieve artikelen over Brink op een totaal van tien. ‘Maar dat maakt niet uit’, zegt Husmann. ‘Het is vaak onderzocht en keer op keer blijkt dat de gemiddelde internetter niet voorbij de eerste Google-pagina klikt.’
En zo heeft hij nog een wijsheid paraat. ‘Bij het opschonen van een toptien in Google is het vooral belangrijk dat de eerste vijf zoekresultaten positief zijn. Op de meeste computerschermen is dat wat je in beeld ziet zonder te hoeven scrollen. Wij noemen dat in ons vak de vouw, en ook hier geldt weer dat de meeste mensen daar niet onder kijken.’ Volgens Husmann is je internetimago al een heel eind opgepoetst met een eigen website, een blog, een LinkedIn- en MySpace-account of desnoods een aanmelding op schoolbank.nl. ‘Dan heb je de eerste zes plekken al onder controle.’
Screening
Toch blijft volgens Husmann – ‘het is een beetje een open deur’ – het allerbelangrijkste dat mensen iets beter nadenken voor ze dingen op internet zetten. ‘Alle recruiters kijken tegenwoordig online om een beeld van hun sollicitanten te krijgen. Tja, als jij dan straalbezopen of met hele grote ogen op Hyves of Partyflock staat...’
En inderdaad, een beetje sollicitant gaat tegenwoordig door de digitale molen. ‘Wanneer een cv onduidelijk is ga ik googelen’, zegt ook Esther de Kruijff, HR-manager bij het snelgroeiende bedrijf Spil Games. Ze nam vorig jaar vijftig nieuwe mensen aan. En daarvoor sprak ze er naar eigen zeggen zes keer zoveel. Iedere kandidaat kreeg van haar een korte digitale screening. ‘Naast Google kijk ik bij LinkedIn of er connecties zijn met mensen die ik ken. Vooral bij jongere kandidaten kijk ik vaak ook nog wel even op Hyves. Dat zegt niet zozeer iets over het feit of iemand geschikt is voor ons bedrijf, maar je kunt er wel het nodige leren over de persoon zelf. Je ziet vaak foto’s en leert wat over persoonlijke zaken. Weblogs lees ik altijd. Het kan zijn dat daar mijn twijfel wordt weggenomen. Soms worden vermoedens er juist bevestigd en kan het een reden zijn iemand niet uit te nodigen voor een gesprek. Iemands cv blijft overigens het allerbelangrijkste. Maar het internet biedt een prachtige manier om informatie daaruit te checken.’
Virtuele visagie
Al dat ge-bigbrother op het internet lokt een groeiende groep mensen die hier wel brood in zien. Hun redenering: niet aanwezig zijn is geen optie. Ont-googelen een hoop gedoe. En dus kun je maar beter zorgen dat een en ander een beetje fraai overkomt. Op het gebied van personal branding, het jezelf verkopen op internet, is een heel nieuw vakgebied ontstaan. Consultant Bas van de Haterd is een van de kersverse experts. Privacy noemt hij een illusie. ‘Als wie dan ook van wie dan ook iets wil weten, zoekt hij het toch op internet op.’
Van de Haterd adviseert bedrijven onder meer bij het binnenhalen van nieuw personeel. ‘Mensen die ik in Google niet kan vinden, vind ik eigenlijk een beetje eng’, zegt hij. ‘Andere ondernemers die niet in Linked-In te vinden zijn vallen voor mij af als zakenpartner, dan heb je in mijn optiek iets te verbergen of snap je in ieder geval de nieuwe media niet. En ik ben echt niet de enige hoor. Ik ken bedrijven die sollicitanten niet eens op gesprek laten komen als ze geen LinkedIn-account hebben.’
Daarom kun je volgens hem maar beter zorgen dat je er een beetje mooi opstaat. ‘Dat begint met zelfonderzoek’, doceert hij. ‘Wie ben je, waar sta je voor en wat zijn je sterke kanten. Dat moet je consequent en authentiek uitdragen. Eigenlijk simpel: op LinkedIn moet je gewoon je volledige geschiedenis neerzetten en op Hyves een paar foto’s in verschillende situaties, voor iedereen publiek. Dat wekt vertrouwen op een toch wat kil medium als internet.’
Communicatiestudente Sophie op den Kamp is dezelfde mening toegedaan. Haar tips voor een klinkende internetpersoonlijkheid: Wees open, presenteer jezelf duidelijk, maar zorg er liefst voor dat anderen in hun reacties een beeld van je schetsen. ‘Wat ik doe zou je eigenlijk virtuele visagie kunnen noemen’, zegt Op den Kamp. Ze is sinds kort actief met haar bedrijf Clique Claque en ze presenteert zich als iemand die kan helpen met een digitale make-over. ‘Ik werk samen met de klant aan zijn personal brand. Wie ben je? Wat wil je? Wat zijn je kwaliteiten? Ik adviseer bijvoorbeeld over een LinkedIn- of Hyvesprofiel en hoe je ze het beste kunt bijhouden. Mijn klanten? Tja, dat zijn toch mensen die een beetje bang zijn: dat ze nooit een baan vinden bijvoorbeeld, of wat anderen van ze denken.’
Ook Op den Kamp krijgt soms het verzoek zaken voor haar klanten weg te poetsen. ‘Dan willen ze een rotzoekresultaat in Google weg hebben. Het is niet per se moeilijk om daar wat aan te doen. Wel heel veel werk. Dat laat ik aan experts over. Trouwens, als je googelt op ontgoogelen kom je driehonderd tips tegen. Daar heb je mij echt niet voor nodig.’
Lachend vertelt ze dat ze haar bedrijf kwam inschrijven bij de Kamer van Koophandel. ‘Personal branding? Wat is dat? Ze hadden echt geen idee waar ik het over had. Maar goed, dit is ook een relatief nieuw vak.’
Volgens Op den Kamp is het slechts een kwestie van tijd tot iedere bekende persoon een online mannetjesmaker in dienst heeft. ‘Iemand als Obama heeft al een heel leger Sophie’s in dienst die letten op zijn digitale aanwezigheid.'
En ik moet zeggen dat ik in deze tijd, waar iedereen met een druk op de knop een blog start, een hyvesprofiel heeft, er toch raar van sta te kijken dat ex-klasgenoten totaal onvindbaar zijn. Zelfs geen schoobankaccountje. Dan ga ik toch denken dat ze dood zijn ofzoquote:Van de Haterd adviseert bedrijven onder meer bij het binnenhalen van nieuw personeel. ‘Mensen die ik in Google niet kan vinden, vind ik eigenlijk een beetje eng’, zegt hij. ‘Andere ondernemers die niet in Linked-In te vinden zijn vallen voor mij af als zakenpartner, dan heb je in mijn optiek iets te verbergen of snap je in ieder geval de nieuwe media niet. En ik ben echt niet de enige hoor. Ik ken bedrijven die sollicitanten niet eens op gesprek laten komen als ze geen LinkedIn-account hebben.’
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
LinkedIn is een soort van Hyves voor werknemers/ondernemers. Het is een soort van online CV met eenzelfde vriendenmogelijkheid. Zo kan men o.a. zien met wie jij hebt samengewerkt.quote:
quote:Op maandag 11 mei 2009 08:59 schreef rulerofdeath het volgende:
ik vind het raar dat je op zo'n manier haast verplicht wordt om gevonden te kunnen worden op internet.Hee Wouter!!!!!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:
mijn naam leid niet direct naar mijn nick. misschien is dat een pluspuntquote:Op maandag 11 mei 2009 09:13 schreef Sorella het volgende:
Heb er totaal geen behoefte aan om met mijn hele hebben en houden op internet te staan en wil dat graag zo houden.
Mijn nicknamen komen wel voor maar die linken weer naar fok toe en dat is alles.
Dat dus.quote:Op maandag 11 mei 2009 09:01 schreef Rechterbal het volgende:
Ik vind het eng dat je niet de keuze mag hebben van zo'n eppo.
Same. Ik vind het heerlijk dat ik niet te vinden ben op het internet en ik geen enkele profielpagina heb. Ik zit er totaal niet op te wachten dat mogelijk toekomstige werkgevers mee zitten te genieten op Hyves of wat dan ook.quote:Op maandag 11 mei 2009 09:01 schreef Rechterbal het volgende:
Ik vind het eng dat je niet de keuze mag hebben van zo'n eppo.
Als je jezelf niet op internet zet heb je ook echt meteen wat te verbergenquote:Andere ondernemers die niet in Linked-In te vinden zijn vallen voor mij af als zakenpartner, dan heb je in mijn optiek iets te verbergen of snap je in ieder geval de nieuwe media niet.
En dit dus.quote:Op maandag 11 mei 2009 09:33 schreef alors het volgende:
Dat heb ik ook gelezen. Lijkt me ook een actie om iedereen aan de LinkedIn te krijgen, dat werd wel zo vaak genoemd... Ik ben ook onvindbaar op google en dat wil ik graag zo houden. Als ze iets willen weten dan vragen ze het maar, en de rest gaat het gewoon niet aan.
quote:Op maandag 11 mei 2009 08:59 schreef rulerofdeath het volgende:
ik vind het raar dat je op zo'n manier haast verplicht wordt om gevonden te kunnen worden op internet.Ok Wouter.. dat klopt niet helemaal dan?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op maandag 23 november 2009 13:51 schreef longinus het volgende:
Masturberen is lekker maar je laten aftrekken is nog lekkerder, zie het als jezelf kietelen, dat werkt ook niet zo goed.
LinkedIn is redelijk droge informatie. Dat is geen site waar je stalkende buurvrouw je op loopt na te kijken...quote:Op maandag 11 mei 2009 09:46 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Als je jezelf niet op internet zet heb je ook echt meteen wat te verbergen![]()
Hoe dom kunnen mensen redeneren.. tering zeg.![]()
[..]
En dit dus.![]()
Het lijkt me echt een kansloze actie om mensen op LinkedIn te krijgen.
quote:Op maandag 11 mei 2009 08:59 schreef rulerofdeath het volgende:
ik vind het raar dat je op zo'n manier haast verplicht wordt om gevonden te kunnen worden op internet.Wouter van den BergSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
Dat dus. Ik netwerk wel in persoon, niet dmv tekst, wat verkeerd geinterpreteerd kan worden.quote:Op maandag 11 mei 2009 10:18 schreef Blight het volgende:
En dat is niet omdat ik niets weet van de nieuwe media, maar gewoon omdat networking websites (wat ik aanneem dat dat is) mij niet kunnen interesseren.
Maar daar gaat het hele personal branding juist over. Dat je dat zelf in de hand hebtquote:Op maandag 11 mei 2009 10:15 schreef isogram het volgende:
Het is best zorgwekkend dat bedrijven hun sollicitanten gaan beoordelen op hun privéleven. Temeer omdat een foto waar ik dronken op sta, zo verdomd weinig zegt. Die andere kandidaat kan wel veel grotere problemen hebben, maar daarvan staan toevallig geen foto's op internet. Het is nogal selectief en daarmee ook gevaarlijk. Ik zou er als HR-manager in elk geval nooit blind op varen.
juist, "gewoon" een kwestie van geen foto's op internet zetten met als onderschrift,quote:Op maandag 11 mei 2009 10:22 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
Maar daar gaat het hele personal branding juist over. Dat je dat zelf in de hand hebt
Je zou maar een naamgenoot hebben die een of andere flamboyante (schrijf je dat zo?quote:Op maandag 11 mei 2009 10:43 schreef longinus het volgende:
Op mijn echte naam zijn 0 hits, iemand die mijn naam deelt in Zeeland heeft er echter veel.
Nu hopen dat ze ons niet verwarren
Amen, sister.quote:Op maandag 11 mei 2009 10:34 schreef Bananenman het volgende:
Ik zie niet in waarom dat eng zou zijn. Ik hou mezelf bewust onvindbaar op internet, en als iemand dat 'eng' of raar vindt is dat zijn probleem. Bij bedrijven die zulke mensen niet eens laten solliciteren zou ik uberhaupt al niet willen werken, wat een logica zegIk vind het zelf alleen maar fijn, als je mijn naam Googlet vind je alleen dingen over een of andere naamgenoot die op een schaakclub zit ofzo, en niks over mij. En zo wil ik het graag houden.
Inderdaad, of een dame van lichte zeden die dezelfde naam heeft.quote:Op maandag 11 mei 2009 10:59 schreef Bootje84 het volgende:
Je zou maar een naamgenoot hebben die een of andere flamboyante (schrijf je dat zo?) homosexueel is die op de meest foute parties ronddanst...
Helemaal mee eensch.quote:Op maandag 11 mei 2009 11:16 schreef pfaf het volgende:
Ik ben ook onvindbaar en er trots op.![]()
Googelen en dergelijke is een verkeerde, eenrichtingsverkeer manier van communiceren. Als een bedrijf wil weten wat voor persoon ze binnenhalen kunnen ze dat vragen bij een sollicitatiegesprek.
Hansquote:Op maandag 11 mei 2009 09:45 schreef Isdatzo het volgende:
Ik ben een of andere amateur-hardloper, kunstenaar en ben een "Director Logistics Engineering and Information Technology at Tnt Logistics North America Inc."
En dat terwijl mijn achternaam toch redelijk zeldzaam is in Nederland.
quote:Op maandag 11 mei 2009 08:59 schreef rulerofdeath het volgende:
ik vind het raar dat je op zo'n manier haast verplicht wordt om gevonden te kunnen worden op internet.dit dus ik houd mijn internet en persoonlijke leven ver uit elkaar en je zal dan ook niets vinden over mij op internet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op 1 ding na dat een naamgenoot van mij een hoge luchtmachtofficier is bij de usaf
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
Nee. Als ik iets eng vind dan is het wel de insinuatie in het artikel dat mensen die niet te vinden zijn wel iets te verbergen zullen hebben.quote:Op maandag 11 mei 2009 08:52 schreef MikeyMo het volgende:
Zijn mensen die zich zo ver mogelijk van het internet houden qua identiteit niet een beetje eng?
daarom is personal branding zo belangrijk. Stel dat gebeurt en je echte ik is niet of nauwelijks te vinden ben je zwaar de sjaak. In mijn geval zal dat nu niet zo snel gebeuren.quote:Op maandag 11 mei 2009 11:01 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Inderdaad, of een dame van lichte zeden die dezelfde naam heeft.Je hele toekomst verprutst!
Dit dus.quote:Op maandag 11 mei 2009 11:16 schreef pfaf het volgende:
Ik ben ook onvindbaar en er trots op.![]()
Googelen en dergelijke is een verkeerde, eenrichtingsverkeer manier van communiceren. Als een bedrijf wil weten wat voor persoon ze binnenhalen kunnen ze dat vragen bij een sollicitatiegesprek.
Lijkt me inderdaad geen slecht idee als je 'ik word' met dt schrijft.quote:Op maandag 11 mei 2009 12:28 schreef Sack_Blabbath het volgende:
En niemand die weet dat ik achter deze nick schuil ga natuurlijk![]()
Nee, die hebben de ultieme manier bedacht om niet te vinden te zijn: ze sp3ll3n hu_N n44m 0p did s00rd man13REn.quote:Op maandag 11 mei 2009 12:44 schreef longinus het volgende:
Ik zou juist zeggen dat de domme mensen te vinden zijn,![]()
zeker in hyves en dat soort prutdingen
ook mete en hyves hangt dat natuurlijk af van de invulling. Mensen met enorme grote achtergrondfoto's van frans bauer en tonnen aan krabbelplaatjes zijn natuurlijk niet te vergelijken met mensen zoals ik; foto'tje, interesses, normale krabbels, geen gadgetsquote:Op maandag 11 mei 2009 12:44 schreef longinus het volgende:
Ik zou juist zeggen dat de domme mensen te vinden zijn,![]()
zeker in hyves en dat soort prutdingen
dat laatste is natuurlijk wel bij mij het geval. De vraag is ook hoe diep iemand gaat zoeken. Je moet best graven wil je op mikeymo echt confronterende info terughalen hier op fokquote:Op maandag 11 mei 2009 12:28 schreef Sack_Blabbath het volgende:
En niemand die weet dat ik achter deze nick schuil ga natuurlijk![]()
Mja maar wat als ik nou een profiel maak voor klaas pietersen (fictief), die tegenover woont, en ik mag hem niet, dus ik zet er gay leather bar pics onder, terwijl ik weet dat hij solliciteerd voor kleuterleider (quote:Op maandag 11 mei 2009 13:01 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ook mete en hyves hangt dat natuurlijk af van de invulling. Mensen met enorme grote achtergrondfoto's van frans bauer en tonnen aan krabbelplaatjes zijn natuurlijk niet te vergelijken met mensen zoals ik; foto'tje, interesses, normale krabbels, geen gadgets
klopt, daarom ben ik ook aan personal branding gaan doen. Vroeger toen je op mijn naam zocht kreeg je een Partyflock pagina terug waarop ik werd aangevallen omtrent de alien gabberin. Nu, doordat ik aan het werk ben geweest met personal branding, krijg je netjes mijn homepage bovenaan terug te zien gevolgd door wat disclaimers op sites die ik gemaakt heb en een oud humoristisch fok topic. Mijn hyves heb ik niet geshared via google, maar misschien gooi ik dat ook wel open. Staat niets negatiefs op.quote:Op maandag 11 mei 2009 13:09 schreef MrDrako het volgende:
[..]
Mja maar wat als ik nou een profiel maak voor klaas pietersen (fictief), die tegenover woont, en ik mag hem niet, dus ik zet er gay leather bar pics onder, terwijl ik weet dat hij solliciteerd voor kleuterleider ()
Informatie op internet is nogal gevoelig voor gerotzooi.. Wikipedia bewijst dat wel weer, met die CU/CDA of wat was het die lekker ging lopen editten in een profiel
quote:Van de Haterd adviseert bedrijven onder meer bij het binnenhalen van nieuw personeel. ‘Mensen die ik in Google niet kan vinden, vind ik eigenlijk een beetje eng’, zegt hij. ‘Andere ondernemers die niet in Linked-In te vinden zijn vallen voor mij af als zakenpartner, dan heb je in mijn optiek iets te verbergen of snap je in ieder geval de nieuwe media niet. En ik ben echt niet de enige hoor. Ik ken bedrijven die sollicitanten niet eens op gesprek laten komen als ze geen LinkedIn-account hebben.’
Wat deze man zegt.quote:Op maandag 11 mei 2009 12:28 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Ik merk inderdaad dat op mijn vakgebied zich nu het kaf van het koren begint te scheiden op deze manier. Het web wordt daarin steeds belangrijker en dus worden de onvindbaren gezien als minder deskundig. En meestal ook gewoon terecht, het zijn over het algemeen degenen met de minste kennis van zaken en degenen die na hun studie ook gestopt zijn om bij te leren en bij te blijven. [...]
Iemand die op internet onvindbaar is en in de internetsector wil werken heeft toch niet meteen een nadeel? Ik snap dat niet. Iemand kan er doelbewust voor kiezen geen spoor van zijn bestaan achter te laten op internet. (* mompelt iets over privacy) maar dan alsnog heel veel verstand hebben van zaken betreft het internet.quote:Op maandag 11 mei 2009 13:29 schreef eleusis het volgende:
Ik werk in de internetsector en iemand die totaal niet vindbaar is, heeft hier bij sollicitatie toch echt een minpuntje. Geen diskwalificatie, maar er moet wel een uitleg zijn.
Het is natuurlijk niet onmogelijk dat je wel aan hele coole dingen hebt meegewerkt maar toch onvindbaar bent, of dat je een uitgebreid netwerk hebt maar niet op LinkedIn staat. Je moet natuurlijk wel de kans krijgen! Maar je hebt gewoon een mooie binnenkomer als men zich op kantoor al heeft lopen vergapen aan je mooie portfolio, pics, of gezien heeft wie je via LinkedIn kentquote:Op maandag 11 mei 2009 13:37 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Iemand die op internet onvindbaar is en in de internetsector wil werken heeft toch niet meteen een nadeel? Ik snap dat niet. Iemand kan er doelbewust voor kiezen geen spoor van zijn bestaan achter te laten op internet. (* mompelt iets over privacy) maar dan alsnog heel veel verstand hebben van zaken betreft het internet.
Ik vind dat echt te kortzichtig gedacht.
Wat kortzichting zeg.quote:Op maandag 11 mei 2009 13:29 schreef eleusis het volgende:
[..]
Wat deze man zegt.
Ik werk in de internetsector en iemand die totaal niet vindbaar is, heeft hier bij sollicitatie toch echt een minpuntje. Geen diskwalificatie, maar er moet wel een uitleg zijn.Een ontwerper die geen portfolio of minstens een creatief uitziend profiel ergens heeft: twijfelachtig. Een ontwikkelaar die nooit iets met een open source project, software forum, programmeerwedstrijd etc. heeft gedaan: twijfelachtig. Salespersoon zonder flinke sloot LinkedIn contacten: twijfelachtig.
etc.
Voor oudere werknemers geldt natuurlijk wel dat referenties een belangrijkere factor worden, en internet minder belangrijk. Maar zeker bij jongere sollicitanten kun je daar nog niet zo veel aan aflezen.
Wat kortzichtig zeg.quote:Op maandag 11 mei 2009 14:01 schreef boyv het volgende:
Wat kortzichtig zeg.
Iemand die niet op internet te vinden is heeft wat mij betreft een dikke pre (+10), gezien hij blijkbaar goed met private informatie om kan gaan, niet zomaar zijn eigen informatie te koop zet en controle heeft daarover.
* rvlaak_werk2 realiseert zich in ene waarom er niet meer weerstand is in NL tegen anti-privacy wettenquote:Op maandag 11 mei 2009 08:52 schreef MikeyMo het volgende:
Ik las laatst een artikel over personal branding op het internet wat kort inhoudt dat je zelf een merk bent en dat je zoveel mogelijk de weergave van jezelf op het internet in je eigen voordeel dient te houden.
terinfo, hier het artikel:
[..]
Wat me opviel was deze alinea:
[..]
En ik moet zeggen dat ik in deze tijd, waar iedereen met een druk op de knop een blog start, een hyvesprofiel heeft, er toch raar van sta te kijken dat ex-klasgenoten totaal onvindbaar zijn. Zelfs geen schoobankaccountje. Dan ga ik toch denken dat ze dood zijn ofzo
Ik snap het als het om 60+ers gaat die niet met het internet zijn groot gebracht, maar van mensen tussen de 15 en de 45 zou je toch een beetje kunnen verwachten dat ze zich profileren? Helemaal asl ze een kantoorbaan hebben en dus dagelijks toegang hebben tot het web.
Vroeger hield ik ook alles geheim, maar tegenwoordig heb ik zelfs gewoon wat foto's op het web staan. Uiteindelijk hou je het toch niet tegen. Als jij het niet online zet dan sta je volgende week wel bij iemand anders op zijn Hyves omdat je bij een feestje aanwezig was. Tegenwoordig vind je op mijn complete naam netjes mijn site bovenaan.
Zijn mensen die zich zo ver mogelijk van het internet houden qua identiteit niet een beetje eng?
Privacy is een illusiequote:Op maandag 11 mei 2009 14:08 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
* rvlaak_werk2 realiseert zich in ene waarom er niet meer weerstand is in NL tegen anti-privacy wetten
Agreed, tot op zekere hoogte. Echter beslis ik zelf wel wat ik op internet zet. Niet een ander.quote:
vroeger was dat idd het geval maar iemand die kwaad wil kan zo je een online karaktermoord aanmetenquote:Op maandag 11 mei 2009 14:18 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Agreed, tot op zekere hoogte. Echter beslis ik zelf wel wat ik op internet zet. Niet een ander.
Bullshit. Dat betekent gewoon dat ze zorgvuldig omgaan met hun privacy. Dat jij je NAW overal laat slingeren betekent nog niet dat dat goed is.quote:Op maandag 11 mei 2009 13:29 schreef eleusis het volgende:
[..]
Wat deze man zegt.
Ik werk in de internetsector en iemand die totaal niet vindbaar is, heeft hier bij sollicitatie toch echt een minpuntje. Geen diskwalificatie, maar er moet wel een uitleg zijn.Een ontwerper die geen portfolio of minstens een creatief uitziend profiel ergens heeft: twijfelachtig. Een ontwikkelaar die nooit iets met een open source project, software forum, programmeerwedstrijd etc. heeft gedaan: twijfelachtig. Salespersoon zonder flinke sloot LinkedIn contacten: twijfelachtig.
etc.
Voor oudere werknemers geldt natuurlijk wel dat referenties een belangrijkere factor worden, en internet minder belangrijk. Maar zeker bij jongere sollicitanten kun je daar nog niet zo veel aan aflezen.
Enjoy your uitkering, iedere werkgever googlet jequote:Op maandag 11 mei 2009 14:23 schreef SharQueDo het volgende:
En werkgevers die dat als leidende nemen (of überhaupt laten meetellen) zijn in mijn ogen erg kortzichtig; daarvoor zou ik niet eens willen werken.
en anders werknemers wel. Bij elke sollicitatiebrief die binnenkwam zitten we altijd op hyves te kijken of het een lekker wijf betreftquote:Op maandag 11 mei 2009 14:40 schreef eleusis het volgende:
[..]
Enjoy your uitkering, iedere werkgever googlet je
quote:Op maandag 11 mei 2009 14:01 schreef boyv het volgende:
[..]
Wat kortzichting zeg.
Iemand die niet op internet te vinden is heeft wat mij betreft een dikke pre (+10), gezien hij blijkbaar goed met private informatie om kan gaan, niet zomaar zijn eigen informatie te koop zet en controle heeft daarover.
Iemand die ik via google zelfs kan vinden, om vervolgens via hyves, linkedin, myspace (of whatever de hype ook is) kan volgen naar zijn woonplaats, leefomgeving, vrienden (inclusief foto's), gewoontes en misschien wel naar z'n huidige adres, is echt niks waard: FAIL
Als we over webdesign praten is het een ander verhaal.
Jullie hebben het hier over twee uitersten, namelijk enerzijds totaal onvindbaar en anderzijds volledig vindbaar (dus inclusief informatie betreffende het privéleven). Dat laatste is echter niet waar eleusis op doelt. Hij doelt namelijk op vindbaar zijn op professioneel gebied en dat kan tegenwoordig voor bepaalde sectoren wel degelijk een meerwaarde betekenen. En ik denk ook dat dat alleen maar gaat toenemen.quote:Op maandag 11 mei 2009 14:23 schreef SharQueDo het volgende:
[..]
Bullshit. Dat betekent gewoon dat ze zorgvuldig omgaan met hun privacy. Dat jij je NAW overal laat slingeren betekent nog niet dat dat goed is.
Serieuze mail naar schrijven met als ondertoon dat indien het niet verwijderd wordt je justitiële stappen overweegt. Dan zou ie het wel weg moeten halen denk ik. Het is immers jouw artikel, copyright op jouw naam.quote:Op maandag 11 mei 2009 15:41 schreef Mejuffrouw het volgende:
Ik ben 1 keer terug te vinden door een artikel wat ik in 1999 geschreven heb. Helaas sta ik niet meer achter dit stuk, maar de maker van de site laat niks horen op mijn verzoek naam en artikel te verwijderen.
linkjequote:Op maandag 11 mei 2009 15:41 schreef Mejuffrouw het volgende:
Ik ben 1 keer terug te vinden door een artikel wat ik in 1999 geschreven heb. Helaas sta ik niet meer achter dit stuk, maar de maker van de site laat niks horen op mijn verzoek naam en artikel te verwijderen.
Zo simpel is het allemaal niet, geloof ik... Iets met automatisch rechten overdragen aan werkgever/diegen die het publiceert. Je weet het hele verhaal niet, hè.quote:Op maandag 11 mei 2009 15:46 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Serieuze mail naar schrijven met als ondertoon dat indien het niet verwijderd wordt je justitiële stappen overweegt. Dan zou ie het wel weg moeten halen denk ik. Het is immers jouw artikel, copyright op jouw naam.
Ohjaquote:Op maandag 11 mei 2009 15:50 schreef IQM het volgende:
[..]
Zo simpel is het allemaal niet, geloof ik... Iets met automatisch rechten overdragen aan werkgever/diegen die het publiceert. Je weet het hele verhaal niet, hè.
Ik weet niet precies hoe dat zit. In ieder geval is het natuurlijk wel de vraag in hoeverre je hard kunt maken dat jij de auteur bent van het stuk. Het kan immers ook van een naamgenoot zijn, waarvan jij gewoon graag ziet dat het wordt verwijderd, omdat je er bang voor bent dat andere mensen je met die ander verwarren. Ik zeg niet dat dat het geval is, maar even beredeneerd vanuit de beheerder van die website en de wetgever.quote:Op maandag 11 mei 2009 15:51 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Ohja
Maar dat van rechten overdragen moet dan wel op de site vermeld staan toch?
dit dusquote:Op maandag 11 mei 2009 16:01 schreef ASroma het volgende:
personal branding...... je kan ook een hoop onzin erop zetten natuurlijk en jezelf zo mooier voordoen dan je bent, dat spul is allemaal zo biased. Het kan een leuke tool zijn, de basis van iemand te leren kennen, echter wordt het kapot gemaakt door al die hippe mannetjes. Nu dus ook weer de man uit het artikel, die zogenaamd weet hoe het werkt, give me a break.
dat is toch juist de bedoeling, je maakt reclame voor jezelfquote:Op maandag 11 mei 2009 16:01 schreef ASroma het volgende:
personal branding...... je kan ook een hoop onzin erop zetten natuurlijk en jezelf zo mooier voordoen dan je bent, dat spul is allemaal zo biased. Het kan een leuke tool zijn, de basis van iemand te leren kennen, echter wordt het kapot gemaakt door al die hippe mannetjes. Nu dus ook weer de man uit het artikel, die zogenaamd weet hoe het werkt, give me a break.
door een hoop onzin te verkopen?quote:Op maandag 11 mei 2009 16:52 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
dat is toch juist de bedoeling, je maakt reclame voor jezelf
Wat een onzin. In mijn werkgebied zijn internet en digitale informatie verspreiding en verwerking inmiddels zo prominent aanwezig dat ik er 80% van mijn werktijd mee bezig ben, met contacten over de hele wereld. Denk je nou echt dat mijn zakelijke contacten via beurzen, seminars en telefoongesprekken lopen? Mijn eerste contacten en kennismakingen verlopen via email en tegenwoordig vaak Twitter. De meeste spreek en zie ik nooit en toch ken ik ze vaak door en door omdat ik ze via profielsites en blogs bijna dagelijks volg.quote:Op maandag 11 mei 2009 17:00 schreef ASroma het volgende:
[..]
door een hoop onzin te verkopen?! Ken je de geluiden al dat dit soort sites vaak door mensen wordt gebruikt die juist helemaal geen uitgebreid zakelijk contact hebben?
kijk als jij een eigen bedrijfje hebt hoort daar een mooie goed uitgedachte website bij en een goed verhaal over jezelf natuurlijk, absoluut waar en een meerwaarde, MAAR het zakelijk contact doe je op door naar beurzen te gaan, seminars of gewoon eens bij iemand binnen te stappen dan wel te bellen. Niet door dagen achter je computer te zitten en profielsites af te struinen.... In mijn mening is de meerwaarde met betrekking tot Linkedin en andere profielsites zwaar overdreven. Weinig echte zakenlieden hebben daar behoefte dan wel tijd voor. Meerwaarde van een telefoontje is 10x hoger dan een berichtje op een profielsite, trust me.
Ligt er ook aan in welke branche je werkt natuurlijk maar over het algemeen gesproken, om over het prive aspect nog maar te zwijgen.
Of de persoon geeft er niet om. Overigens is het minder makkelijk (ik zeg niet onmogelijk) om foto's van me te vinden met mijn naam. Het enige dat je zo gauw zult vinden is de proijecten waar ik aan gewerkt heb. En dat is web design ja, maar met name een zwik open source projecten. En als ik ergens solliciteer mag de werkgever die dingen best weten; in mijn sector kan dat alleen maar in mijn voordeel werken.quote:Op maandag 11 mei 2009 14:01 schreef boyv het volgende:
Iemand die niet op internet te vinden is heeft wat mij betreft een dikke pre (+10), gezien hij blijkbaar goed met private informatie om kan gaan, niet zomaar zijn eigen informatie te koop zet en controle heeft daarover.
Dankzij domeinnamen en whois is het nog best lastig om je adres geheim te houden.quote:Iemand die ik via google zelfs kan vinden, om vervolgens via hyves, linkedin, myspace (of whatever de hype ook is) kan volgen naar zijn woonplaats, leefomgeving, vrienden (inclusief foto's), gewoontes en misschien wel naar z'n huidige adres, is echt niks waard: FAIL
ik zeg toch ook dat het niet voor elke branche geldt.....tjeeeeezusquote:Op maandag 11 mei 2009 17:09 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Wat een onzin. In mijn werkgebied zijn internet en digitale informatie verspreiding en verwerking inmiddels zo prominent aanwezig dat ik er 80% van mijn werktijd mee bezig ben, met contacten over de hele wereld. Denk je nou echt dat mijn zakelijke contacten via beurzen, seminars en telefoongesprekken lopen? Mijn eerste contacten en kennismakingen verlopen via email en tegenwoordig vaak Twitter. De meeste spreek en zie ik nooit en toch ken ik ze vaak door en door omdat ik ze via profielsites en blogs bijna dagelijks volg.
Ja, als laatste disclaimertje nadat je net alles met de grond gelijk hebt gemaaktquote:Op maandag 11 mei 2009 17:20 schreef ASroma het volgende:
[..]
ik zeg toch ook dat het niet voor elke branche geldt.....tjeeeeezus
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |